Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:31
Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:39:
Mijn inziens nodigt geen enkele verandering van de laatste 2 jaar uit om de site frequenter te bezoeken, niet voor de bestaande gebruikers en niet voor nieuwe gebruikers. Maar de laatste weken maken ze het wel heel gortig, dit typeveldje bijvoorbeeld is totaal onbruikbaar op mobiele devices.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. En wysiwyg editor kan heel gebruiksvriendelijk zijn. Gebruiksvriendelijker (zeker voor jongeren) dan UBB (althans vind ik). Maar dan moet het wel goed geïmplementeerd worden.

Een zoekbalk zomaar verbergen voor een paar pixels extra vind ik dan wel weer een vreemde keuze. Een paar pixels om ruimte te creëren voor banners? In een desktop browser zijn die pixels verwaarloosbaar en aangezien de zoekbalk meescrollt, ergerde ik me er niet aan op mobiel. Ik vraag me dan af of er klachten waren over de zoekbalk, of dat iemand dit gewoon bedenkt. Nieuwe functies: graag (mits goed geïmplementeerd), basic functionaliteiten "verbergen" liever niet.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Had gewoon naast visueel en broncode onderin de optie legacy toegevoegd met de oude editor zou ik zeggen.
Uhm, de broncode-modus is de oude editor...

Intentionally left blank

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan er toch maar niet aan wennen, regelmatig zoek ik naar de search en duurt altijd even voordat ik hem weer gevonden heb (ondanks dat ik het weet). Het voelt alles behalve intuïtief.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2026 16:51 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:51
crisp schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Uhm, de broncode-modus is de oude editor...
Handig dat het eerder vermeld is bij het nieuwe onding.

Snel aan dan maar, hopen dat hij standaard aan blijft staan als je hem 1 maal selecteert.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 02-06-2026 16:52 ]

All your base are belong to us!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:16
Nieuwe manier van zoeken, via de 'universele zoekknop en -balk’, is echt onwijs ruk. Een onwelkome verandering als je het mij vraagt en achteruitgang in UX.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat ik ook al heel lang raar vindt, is dat als ik zoek in de Pricewatch, of in Vraag en Aanbod, dan geeft het zoekveld aan dat ik zoek op een "product" respectievelijk een "advertentie". Maar het bovenste vak met resultaten is geen van beide. Dat is namelijk "Onderwerpen". Als ik op een onderwerp klik, kom ik altijd op de Pricewatch uit, ook vanuit Vraag en Aanbod.

Ik zoek in V&A, waarom verwijst een zoekresultaat dan naar de Pricewatch? Alsof er een pan in de besteklade staat. Ik verwacht daar als user uberhaupt geen "Onderwerpen" maar of een "product" of een "advertentie" als bovenste vak met resultaten. Mooier is om "producten" en "advertenties" te hanteren overigens, dan is het gelijk.

Voor de Pricewatch is volgens mij "Onderwerpen" eigenlijk "Producten", "Producten" eigenlijk "Types". Voor V&A is Onderwerpen eigenlijk "Producten", waarbij als je klikt op Apple iPhone, je alle Apple iPhone advertenties krijgt, niet alle Apple iPhone types in de Pricewatch. Als je klikt op iPhone 17, dan krijg je alle iPhone 17 advertenties.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:28
Knip. Dit is geen constructieve manier van reageren.

[ Voor 110% gewijzigd door RoD op 04-06-2026 21:10 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-06 23:52
Sta iedere maand weer versteld van welke frustrerende change er op deze website bij komt.

Ik dacht dat mijn browser de website niet goed renderde omdat ik de zoekbalk niet meer kon vinden, kom ik na allemaal heen en weer klikken een knopje tegen in mijn menubalk boven die m tevoren haalt.

Echt wie bedenkt dit dan weer, ben er niet blij mee. Nodigt zo toch ook totaal niet uit om op de website rond te snuffelen lijkt me? Kan me niet voorstellen dat deze change aan interne doelen helpt

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:25:
Ik heb zojuist een feature request aangemaakt in ”Mooie features” waarbij ik verzocht heb om automatische focus op inputveld bij niet-standaard zoekactie.

Het lijkt mij een win voor iedereen, een extra klik minder, dus hopelijk kan dat geïmplementeerd worden als er genoeg support is.
Geef even een duimpje daar als je het ook ziet zitten! (y) :)
Positief nieuws want bovenstaande feature request is geïmplementeerd! *O*

Ik ben er erg blij mee. :)

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik zou het fijn vinden als er een toggle optie komt in de instellingen waar ik de zoekbalk weer permanent kan terugzetten. Ik vind dit oplossen met CSS (niet iedereen heeft die optie) een tekortkoming in design. Je ziet hoeveel commentaar er op komt en er wordt letterlijk niets mee gedaan. Jammer.

It takes one to know one...

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Custom css is al een hele tijd voor iedereen beschikbaar.

Intentionally left blank

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Dat is dan nog iets, maar het verandert mijn mening niet. :)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Dubbeldrank schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:46:
Dat is dan nog iets, maar het verandert mijn mening niet. :)
Dat mag, maar dan is blijkbaar alleen volledig terugdraaien of een toegewijde keuzeoptie (dus geen custom css) voor jou een acceptabele oplossing.

Ondertussen hebben we echter wel verbeteringen aangebracht die het gebruik van de zoekfunctie vergemakkelijken, zoals het kunnen openen met een forward-slash (/), en kijken we nog naar wat andere zaken.

Intentionally left blank

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

crisp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Dat mag, maar dan is blijkbaar alleen volledig terugdraaien of een toegewijde keuzeoptie (dus geen custom css) voor jou een acceptabele oplossing.

Ondertussen hebben we echter wel verbeteringen aangebracht die het gebruik van de zoekfunctie vergemakkelijken, zoals het kunnen openen met een forward-slash (/), en kijken we nog naar wat andere zaken.
Op de frontpage begrijp ik het wel. Op V&A totaal niet, dat is hetzelfde alsof je op marktplaats de zoekoptie verstopt. De belangrijkste functie daar staat niet in beeld. Afgezien van dat maakt het daar ook voor de zichtbare content geen verschil. Misschien had ik wat moeten nuanceren. ;)

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:54
crisp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:42:
[...]

Custom css is al een hele tijd voor iedereen beschikbaar.
Niet voor gebruikers zonder account, en ik vraag me af of deze wijziging positief bijdraagt aan het binnenhalen en behouden van precies die gebruikers.

Persoonlijk als ik op een site terecht kom en ik kom niet snel bij de features/info die ik zoek, ga ik naar het volgende resultaat van mijn zoekmachine. Ik heb wat dat betreft weinig geduld als ik ergens naar op zoek ben.

Ik ben blij dat custom CSS een optie is, maar ik vind het jammer het nodig te hebben voor basale functies.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

My 2 cents, boeiend. Prima wijziging en doorrrrrr. Het is echt des Tweakers om te klagen over een verdwenen zoekbalkje. Of moeten we terug naar World of Tweakers?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
KoffieMok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Niet voor gebruikers zonder account, en ik vraag me af of deze wijziging positief bijdraagt aan het binnenhalen en behouden van precies die gebruikers.

Persoonlijk als ik op een site terecht kom en ik kom niet snel bij de features/info die ik zoek, ga ik naar het volgende resultaat van mijn zoekmachine. Ik heb wat dat betreft weinig geduld als ik ergens naar op zoek ben.

Ik ben blij dat custom CSS een optie is, maar ik vind het jammer het nodig te hebben voor basale functies.
Inderdaad. Het doet zwaar afbreuk aan de algehele Tweakers site.

Custom css om die functionaliteit terug te krijgen van iets wat de default jaar en dag was, is achteruitgang, en geen vooruitgang.

Extra handelingen zoals / maken dit niet goed.

Dit alles dient niet de gebruiker/website bezoeker maar dpg. Waar vast de opdracht ook vandaan is gekomen. Ik kan mij niet voorstellen dat alle Admins het hier mee eens waren. Dit is geforceerd en het lijkt erop dat er ook geen terugweg meer is.

Over forceren gesproken. Zoek resultaten van V & A die van de pricewatch zijn? 7(8)7

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 09:54

sus

is druk :+

Topicstarter
Motrax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:04:
Of moeten we terug naar World of Tweakers?
Nou… zo slecht was dat niet. Met een lekker paars forum enzo. Gewoon “nieuws” en een forum voor “geouwehoer” en geen randzaken. Waar je geen handleiding nodig hebt om de website te gebruiken. Een paar stickies met de regels en gaaan

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
GH45T schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:
Nu is de zoekbalk weg om horizontale schermruimte te creëren, krijg ik die dikke banner over WK 2026 elektronica deals. Dat haalt het hele argument onderuit.

Afgelopen februari is mijn abonnement afgelopen en op deze manier gaat het zeer zeker nooit meer verlengd worden.
Overduidelijk dat er (nog) meer ruimte moet komen voor reclame.

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mijn vader is al wat ouder, maar was (inderdaad, verleden tijd) fan van de Pricewatch. Het verbergen van specificaties achter een uitklapmenu vond hij te stompzinnig voor woorden. Gisteren vroeg hij me waar het zoekveld was gebleven en zei ik dat hij op het vergrootglas moest klikken. De reactie: "pleur op zeg, weer extra handelingen". Hij houdt van eenvoud en haakt nu af.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Fijn dat dit topic er is. Ik was al zwaar gefrustreerd dat die balk verdwenen was in DM berichten en bij vraag en aanbod en had het al opgegeven. Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben en er mensen zijn die opgeven en denken "laat maar dan". Verlies je meer mee dan dit oplevert aan ruimte. Gelukkig die knop nu gevonden dankzij dit topic..

Laat dat ding standaard zien en als iemand ruimte wil kan hij hem wegklikken bij een kruisje ofzo(net zoals die schreeuwende oranje advertentiebalk). Dan weet je in ieder geval dat de functionaliteit er is. Nu dacht ik dat hij compleet verdwenen was.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 05-06-2026 09:36 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

sus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Nou… zo slecht was dat niet. Met een lekker paars forum enzo. Gewoon “nieuws” en een forum voor “geouwehoer” en geen randzaken. Waar je geen handleiding nodig hebt om de website te gebruiken. Een paar stickies met de regels en gaaan
Dit was World of Tweaking: https://tweakers.net/wot/ (en die had ook maar een heel klein zoekbalkje). De grote permanente zoekbalk is overigens pas bij de (verguisde) Tweakers-7 update gekomen.

Intentionally left blank

• sus
  • Laatst online: 30-06 09:54

sus

is druk :+

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Dit was World of Tweaking: https://tweakers.net/wot/ (en die had ook maar een heel klein zoekbalkje). De grote permanente zoekbalk is overigens pas bij de (verguisde) Tweakers-7 update gekomen.
I know. I was there. 3000 years ago.

WoT en de eerste versies van GoT hadden ook zeker hun tekortkomingen en fouten. Denk aan de BigCrashes die we hebben gehad, met content die we hebben teruggehaald uit browsercaches enzo. Topics die niet meer dan zoveel postst konden hebben. Toch voelde Tweakers toen veel lekkerder aan.

Sinds het overgenomen is en dus een commercieel ding is, is er - ondanks dat iedereen zegt van niet - veel veranderd en een hoop niet in positieve zin. De honderden topics daarover zijn daar het bewijs van. En elk topic staat vol met "we willen dit niet". En veel gevraagde features worden genegeerd - zie het DarkMode topic. Pas na zeer lange tijd is daar toch gehoor aan gegeven, maar in eerste instantie zat die deur potdicht.

Ja, ik zal me er bij neer moeten leggen. Gelukkig kan er tegenwoordig met CSS veel gedaan worden. Maar Tweakers is al heel lang Tweakers niet meer, maar echt een commerciele machine waar vanuit het oogpunt "geld verdienen" gedacht wordt en waarbij de community steeds vaker vergeten wordt.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

sus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:51:
[...]

I know. I was there. 3000 years ago.

WoT en de eerste versies van GoT hadden ook zeker hun tekortkomingen en fouten. Denk aan de BigCrashes die we hebben gehad, met content die we hebben teruggehaald uit browsercaches enzo. Topics die niet meer dan zoveel postst konden hebben. Toch voelde Tweakers toen veel lekkerder aan.

Sinds het overgenomen is en dus een commercieel ding is, is er - ondanks dat iedereen zegt van niet - veel veranderd en een hoop niet in positieve zin. De honderden topics daarover zijn daar het bewijs van. En elk topic staat vol met "we willen dit niet". En veel gevraagde features worden genegeerd - zie het DarkMode topic. Pas na zeer lange tijd is daar toch gehoor aan gegeven, maar in eerste instantie zat die deur potdicht.
Tweakers is altijd al commercieel geweest, ook voordat we overgenomen werden. En ook toen werd er al veel geklaagd over banners, teruglopende kwaliteit van artikelen, layout veranderingen en meer. Ik denk dat er in de tijd wat dat betreft toch minder veranderd is dan je terugkijkend met een roze bril gevoelsmatig denkt.

En daarbij hebben we eigenlijk altijd al een vrij klein ontwikkelteam gehad. Dat is ook een reden waarom we soms terughoudend zijn met grote veranderingen die veel tijd kosten (ook vanwege techdebt) om te implementeren.

Dat wil niet zeggen dat we onze ogen daarvoor sluiten. En ook wanneer zaken veranderd worden luisteren we heus wel naar feedback, maar soms kost dat ook tijd, en het wordt ook niet altijd gezien - deels omdat gebruikers al overgestapt zijn custom css oplossingen, of doordat ze al aan de verandering gewend zijn geraakt.

Ik was vroeger ook altijd heel avers van layoutwijzigingen in software en sites die ik veel gebruik, en keek ook altijd naar manieren om zaken weer terug aan te passen naar hoe ik het gewend was. Dat heb ik een tijd geleden echter losgelaten, en nu geeft ik dergelijke wijzigingen eerst altijd een kans. En ik moet zeggen dat de behoefte daarna om zaken "terug te draaien" toch behoorlijk is afgenomen.
Ja, ik zal me er bij neer moeten leggen. Gelukkig kan er tegenwoordig met CSS veel gedaan worden. Maar Tweakers is al heel lang Tweakers niet meer, maar echt een commerciele machine waar vanuit het oogpunt "geld verdienen" gedacht wordt en waarbij de community steeds vaker vergeten wordt.
Het is waar dat voornamelijk de pricewatch, mede ook door eigen succes, steeds meer gevonden wordt door meer casual bezoekers, en dat we daarom ook kijken naar manieren om ook die doelgroep wat meer te bedienen. Dat daar ook een commercieel belang achter zit is evident.

Maar dat de community daarbij (of door) vergeten wordt ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben onderdeel van het devteam dat ook de community bedient, zo hebben we net ruim een jaar gewerkt aan de introductie van de wysiwyg-editor. Maar ook daar geldt: we hebben maar een klein team, en helaas ook steeds meer (wettelijke) verplichtingen waar we aan moeten voldoen zoals de AVG en DSA wat ons veel tijd kost.

Intentionally left blank

• KoffieMok
crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
Het is waar dat voornamelijk de pricewatch, mede ook door eigen succes, steeds meer gevonden wordt door meer casual bezoekers, en dat we daarom ook kijken naar manieren om ook die doelgroep wat meer te bedienen. Dat daar ook een commercieel belang achter zit is evident.
Dan lijkt het mij van groot belang dat deze onderdelen ook gebruiksvriendelijk bljven om bezoekers weten te behouden.
Ik weet niet of je er iets over kan/mag delen, maar is er een verschil waargenomen in het gebruik van het zoekveld sinds de wijziging?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-06 23:39
Ik heb niet de discussie gelezen, maar ik wil gewoon even laten weten dat ik het vet irritant vind dat de zoekbalk niet meer by default in beeld is.

Kan je dit instellen ergens?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

KoffieMok schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Dan lijkt het mij van groot belang dat deze onderdelen ook gebruiksvriendelijk bljven om bezoekers weten te behouden.
Ik weet niet of je er iets over kan/mag delen, maar is er een verschil waargenomen in het gebruik van het zoekveld sinds de wijziging?
Ik weet wel dat dit vorig jaar in een A/B-test uitvoerig getest is, en er toen geen noemenswaardige verandering in zoekgedrag of frequentie is gemeten. De meeste bezoekers weten de functie dus doorgaans prima te vinden, en het is ook een gangbare oplossing om een zoek-icoontje in het menu te hebben.

We snappen dat het voor onze core-bezoekers een verandering is die opvalt, en in gebruik in eerste instantie omslachtiger lijkt omdat het in je "muscle-memory" zit. Hopelijk gaan meer mensen ontdekken dat je op desktop het zoekveld ook met de / kan oproepen, ik ben daar ondertussen al groot fan van :)

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Balance schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Ik heb niet de discussie gelezen, maar ik wil gewoon even laten weten dat ik het vet irritant vind dat de zoekbalk niet meer by default in beeld is.

Kan je dit instellen ergens?
Maak zoekbar altijd zichtbaar ;)

Intentionally left blank

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
Ik was vroeger ook altijd heel avers van layoutwijzigingen in software en sites die ik veel gebruik, en keek ook altijd naar manieren om zaken weer terug aan te passen naar hoe ik het gewend was. Dat heb ik een tijd geleden echter losgelaten, en nu geeft ik dergelijke wijzigingen eerst altijd een kans. En ik moet zeggen dat de behoefte daarna om zaken "terug te draaien" toch behoorlijk is afgenomen.
Op zich kan ik hier wel begrip voor opbrengen en bij alle diverse feedback topics die voorbijkomen met alle aanpassingen vind ik de frustratie ook wel over de top. Ik probeer, net als jij, deze wijzigingen ook wel de kans te geven over een langere periode.

Maar pak bijvoorbeeld de slide-ins in de Pricewatch. Dat feedback topic is dicht, maar ik maak nu de laatste maand meer dan normaal gebruik van de Pricewatch en het is echt een enorm frustrerende ervaring geworden. En nu kan ik zelfs die feedback nergens meer kwijt, want het topic is dicht. Edit, aanvulling: ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het voor iemand beter is geworden. Ik zou dat graag willen weten na 6 maanden, maar omdat het topic dus dicht is krijgen we daar ook niets meer over te horen.

De zoekbalk frustreert me helaas ook. De auto-focus en de /-optie helpen en ik ben ook heel blij dat die feedback is meegenomen. Ik geef het nog even de kans, maar anders los ik het gewoon op met de custom CSS.

Ik ben overigens wel blij met de Custom CSS functionaliteit an sich. Ik ben er niet zo'n held mee, maar kom vaak een heel eind of gebruik de creaties van anderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de breedte van de << en >> knoppen in topics verbreed voor mezelf omdat ik met dikke vingers steeds op paginaknoppen drukte.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommiiee op 05-06-2026 11:47 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tommiiee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Op zich kan ik hier wel begrip voor opbrengen en bij alle diverse feedback topics die voorbijkomen met alle aanpassingen vind ik de frustratie ook wel over de top. Ik probeer, net als jij, deze wijzigingen ook wel de kans te geven over een langere periode.

Maar pak bijvoorbeeld de slide-ins in de Pricewatch. Dat feedback topic is dicht, maar ik maak nu de laatste maand meer dan normaal gebruik van de Pricewatch en het is echt een enorm frustrerende ervaring geworden. En nu kan ik zelfs die feedback nergens meer kwijt, want het topic is dicht. Edit, aanvulling: ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het voor iemand beter is geworden. Ik zou dat graag willen weten na 6 maanden, maar omdat het topic dus dicht is krijgen we daar ook niets meer over te horen.

De zoekbalk frustreert me helaas ook. De auto-focus en de /-optie helpen en ik ben ook heel blij dat die feedback is meegenomen. Ik geef het nog even de kans, maar anders los ik het gewoon op met de custom CSS.

Ik ben overigens wel blij met de Custom CSS functionaliteit an sich. Ik ben er niet zo'n held mee, maar kom vaak een heel eind of gebruik de creaties van anderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de breedte van de << en >> knoppen in topics verbreed voor mezelf omdat ik met dikke vingers steeds op paginaknoppen drukte.
Ik gebruik de pricewatch ook heel veel en een klein trucje wat nu nog werkt om gewoon een lijst met specificaties te krijgen is om het product in de vergelijker te gooien, dan staat alles weer netjes onder elkaar.

Die venstertjes uitklappen werkt gewoon niet.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind het werken met / op zich wel prima werken, opent het zoekveld gelijk met focus.
Op mijn mobiel gebruik ik de zoek functie weinig maar is het aanklikken van de loepje ook niet zoveel moeite.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 23:37

Cogency

Ginnunga

Ik zal wel een idioot zijn, maar zonder dit topic kon ik de zoekfunctie niet vinden. Pricewatch en V&A waren vrij frustrerend, en niks in mij dacht er blijkbaar aan om op het vergrootglasje voor m'n username te drukken.

Dit topic trouwens gevonden door in Google te zoeken op; tweakers zoekbalk verdwenen

• Vincentio
  • Niet online
Cogency schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:32:
Ik zal wel een idioot zijn, maar zonder dit topic kon ik de zoekfunctie niet vinden. Pricewatch en V&A waren vrij frustrerend, en niks in mij dacht er blijkbaar aan om op het vergrootglasje voor m'n username te drukken.

Dit topic trouwens gevonden door in Google te zoeken op; tweakers zoekbalk verdwenen
Idem hier... Maar weer een CSS tweak aangevinkt. Bizar dat je er zoveel nodig hebt tegenwoordig...

• harryslinger
  • Laatst online: 10-06 20:00
graag zoekbalk weer standaard bovenaan of geef de gebruikers de optie om dit aan te zetten.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Met pw ook ineens van huh er was toch een zoekbalk of niet ...

Inmiddels 3 stuks beschikbaar:Laatste 2 stuks zijn vrij recent gemaakt en tikt bijna de 100 aan. Samen met de eerste link over de 300. Al met al toch een aardige indicatie dat vele hem terug willen.

Groot deel niet dat klopt maar je moet weten dat het mogelijk is om terug te toveren en dit topic kennen dat het speelt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• harryslinger
  • Laatst online: 10-06 20:00
gaan we hier nog wat mee doen? reactie blijft uit

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tweakers is niet verplicht om hier iets mee te doen he? Wij zijn sowieso maar een kleine groep gebruikers die er last van hebben, dus ik verwacht ook niet dat er iets veranderd. Je kan wat vinden van de laatste ontwikkelingen van de site, maar aan het eind van de dag is het hun site en ik betaal er niets voor. Onze mening is echt wel bekend bij de redactie.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:03

MiBe

Communitymanager
Even een korte reactie vanuit mijn kant. We hebben het inderdaad op onze radar staan en zullen er sowieso intern naar kijken (even los van of het wel of niet tot wijzigingen leidt). Houd er alleen wel rekening mee dat indien we ervoor kiezen om wel een wijziging door te voeren (nogmaals; geen garantie), dat we ook moeten gaan bepalen op wat voor manier we dat precies gaan doen, dus dit is niet iets wat van de één op de andere dag zal gebeuren.

De wijziging is niet voor niets doorgevoerd, zo neemt een statische zoekbalk waardevolle verticale ruimte in, dus houd er rekening mee dat we die niet direct terug zullen zetten (mocht je hem toch wél echt terug willen moeten we je dus naar custom CSS verwijzen), maar mogelijk naar een middenweg opzoek gaan.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:08

Esumontere

Floep, banaan.

MiBe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:02:
Even een korte reactie vanuit mijn kant. We hebben het inderdaad op onze radar staan en zullen er sowieso intern naar kijken (even los van of het wel of niet tot wijzigingen leidt). Houd er alleen wel rekening mee dat indien we ervoor kiezen om wel een wijziging door te voeren (nogmaals; geen garantie), dat we ook moeten gaan bepalen op wat voor manier we dat precies gaan doen, dus dit is niet iets wat van de één op de andere dag zal gebeuren.

De wijziging is niet voor niets doorgevoerd, zo neemt een statische zoekbalk waardevolle verticale ruimte in, dus houd er rekening mee dat we die niet direct terug zullen zetten (mocht je hem toch wél echt terug willen moeten we je dus naar custom CSS verwijzen), maar mogelijk naar een middenweg opzoek gaan.
Hoezo is verticale ruimte waardevol? Op een telefoon lijkt me horizontale ruimte veel waardevoller (omdat 90% van de mensen hun telefoon verticaal houdt) en op een beeldscherm is het een non-argument omdat daar het formaat van de zoekbalk geen significante hoeveelheid schermruimte inneemt.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Esumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Hoezo is verticale ruimte waardevol? Op een telefoon lijkt me horizontale ruimte veel waardevoller (omdat 90% van de mensen hun telefoon verticaal houdt)
Ik ga er vanuit dat @MiBe dat ook bedoelt maar noem jij het horizontaal ruimte ;)

Zelf zou ik het ook verticale ruimte noemen omdat het gaat om de hoogte van de ruimte en niet de breedte.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:04:
[...]

Ik ga er vanuit dat @MiBe dat ook bedoelt maar noem jij het horizontaal ruimte ;)

Zelf zou ik het ook verticale ruimte noemen omdat het gaat om de hoogte van de ruimte en niet de breedte.
Ik heb het over de breedte, niet de hoogte.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Esumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Ik heb het over de breedte, niet de hoogte.
Dan snap ik je niet want de zoekbalk permanent in beeld neemt hoogte in, geen breedte.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Dan snap ik je niet want de zoekbalk permanent in beeld neemt hoogte in, geen breedte.
Wat ik bedoel is dat de hoogte op een telefoon niet bijzonder relevant is omdat je op elke moderne telefoon meer dan genoeg ruimte hebt. In de breedte heb je veel minder ruimte, dus is die ruimte waardevoller.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Esumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Wat ik bedoel is dat de hoogte op een telefoon niet bijzonder relevant is omdat je op elke moderne telefoon meer dan genoeg ruimte hebt. In de breedte heb je veel minder ruimte, dus is die ruimte waardevoller.
Dan beleef je dat heel anders dan ik want ik zie die zoekbalk niets doen voor extra ruimte in de breedte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmVau0I9glCRkbNC0flg-tImUZs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yebld4VuyVE81cmDQ3zizb8H.jpg?f=user_large
Het kost me op bovenstaande screenshot van mijn telefoon enkel hoogte. Mijn beeldscherm kan simpelweg niet breder worden dus wat gaat het wel of niet zichtbaar zijn van de zoekbalk voor de breedte doen? :?

Ik mis op mijn telefoon op Tweakers eerder hoogte, hoe meer balken bovenaan hoe minder ruimte om de daadwerkelijke content te lezen. Dat is volgens mij de reden dat Tweakers de zoekbalk standaard verborgen wil hebben. Juist voor de mobile gebruikers die hun telefoon verticaal houden.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00
Overigens zie ik als ingelogde gebruiker met een standaard iPhone met standaard browser en standaard iOS26 soms de zoekknop in de rode balk in zijn geheel niet. Bijvoorbeeld op de homepage. Er lijkt afhankelijk van de afdeling die ik bezoek (Home, PW, V&A) net een paar pixels te weinig horizontale ruimte voor te zijn?

Dus nu heb ik helemaal geen zoekfunctie meer. :(

Natuurlijk wel WK 2026 spam. Sneu.

https://ibb.co/xtqvFVZX

[ Voor 7% gewijzigd door Orwell op 10-06-2026 12:55 ]

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:48

Freek1710

Product Owner
Orwell schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:50:
Overigens zie ik als ingelogde gebruiker met een standaard iPhone met standaard browser en standaard iOS26 soms de zoekknop in de rode balk in zijn geheel niet. Bijvoorbeeld op de homepage. Er lijkt afhankelijk van de afdeling die ik bezoek (Home, PW, V&A) net een paar pixels te weinig horizontale ruimte voor te zijn?

Dus nu heb ik helemaal geen zoekfunctie meer. :(

Natuurlijk wel WK 2026 spam. Sneu.

https://ibb.co/xtqvFVZX
Wat voor iPhone heb je? Wij kijken namelijk mee maar kunnen het niet 1,2,3 reproduceren.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00
Freek1710 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Wat voor iPhone heb je? Wij kijken namelijk mee maar kunnen het niet 1,2,3 reproduceren.
Goed punt. Een iPhone 13 mini.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:19
@Freek1710 Dit lijkt niet te werken:
De zoekbalk is eenvoudig te sluiten met het kruisje of door buiten het veld te klikken.
ik kan er zowel op de FP als op GoT buitenklikken, maar de zoekbalk blijft staan in FF

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
MuddyMagical schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:06:
@Freek1710 Dit lijkt niet te werken:
De zoekbalk is eenvoudig te sluiten met het kruisje of door buiten het veld te klikken.
ik kan er zowel op de FP als op GoT buitenklikken, maar de zoekbalk blijft staan in FF
Dat klopt helemaal, dit is nog niet af. Ik heb het aangepast in het .plan

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MuddyMagical als je weer op het loepje klikt, dan sluit het wel weer, voor mij intuïtief.
Maar erbuiten klikken is vaak ook wel zo handig.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:31
En als erbuiten klikken wordt toegevoegd, voeg dan gelijk ook de escape toe om het te sluiten :)

• MuddyMagical
Freek1710 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Dat klopt helemaal, dit is nog niet af. Ik heb het aangepast in het .plan
merci
EJlol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:
En als erbuiten klikken wordt toegevoegd, voeg dan gelijk ook de escape toe om het te sluiten :)
Klopt, want gebruikers zonder muis die via de shortcut / in de zoekbalk komen kunnen er niet uit. Via tab ga je namelijk de tracker in wat niet intuitief is.
franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:32:
@MuddyMagical als je weer op het loepje klikt, dan sluit het wel weer, voor mij intuïtief.
Maar erbuiten klikken is vaak ook wel zo handig.
Eens, maar erbuiten klikken werd ook verkocht als feature en die wil ik. :+

[ Voor 23% gewijzigd door MuddyMagical op 10-06-2026 16:17 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
MuddyMagical schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Klopt, want gebruikers zonder muis die via de shortcut / in de zoekbalk komen kunnen er niet uit. Via tab ga je namelijk de tracker in wat niet intuitief is.
/ tab tab /
Dan is hij weer weg.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• MuddyMagical
LED-Maniak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:23:
[...]

/ tab tab /
Dan is hij weer weg.
Ah, ik zat op / tab / die niet werkte. Nice!

• Rolfie
  • Laatst online: 14:21
Toevallig moest ik vandaag de zoek functie gebruiken op het forum, en heel apart, ik moest ZOEKEN naar de zoek functie. Ik miste deze indirect al een tijdje, maar denk eens na, over wat ik als gebruiker moest doen. Ik moest zoeken, naar de zoekfunctie op een forum. Iets wat juist zo belangrijk is, want je bent vast de eerste of in mijn geval, ik zocht iets wat in het verleden al gepost was. En ik moest zoeken naar de zoek functie.

Uiteindelijk gevonden, maar ik moest er naar zoek. Ik vraag mij af, hoe een UX designer hier nu naar kijkt, als dit het gevoel van een gebruiker is. Dan gaat er toch iets mis, met de UX?

2de gedachte was direct, hoe zit dit met PW. Sinds de nieuwe slider al een enorme achteruit gang (ga tegenwoordig al direct naar de grote blauwe webshops toe ipv de goedkoopste te zoeken), maar daar was ook het concept van de zoek functie ver gezocht. Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe jullie ooit tot deze gedachte gekomen zijn. Wel eens via VA de specificaties opgezocht van het te verkopen artikel? Waarschijnlijk niet, want dit werkt totaal niet. Maar dat is een andere frustratie.

Dat de zoek functie op de homepage weg is, oke. Ik zoek niet zoveek een artikel terug, maar dat je zoek functie direct weg is, bij een forum of een PW, dan vraag ik mij af, wie doet dit design? Of hoe kom je op dit design? Het is 1 van de meest belangrijke functies op een forum of PW. Zoeken.... Dan moet je toch niet zoeken, naar een zoek functie?

Ik lees dan nog wel iets over een / mogelijkheid. Maar misschien moet je ook afvragen hoeveel gebruikers weten uberhaupt van dit soort sneltoetsen. Hij was totaal nieuw voor mij, en dan zit ik al heel wat jaren in de IT, waarbij ik heel veel met gebruikers werk.

Maar die paar pixels winst, kan je beter halen uit andere grote blocken op de website. Op mijn Macbook 16 is in een safari, zonder inlog, kan ik wel 5 artikelen lezen. De rest is voornamelijk, zoals ik het zie bloatware informatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C3FvH345/2026-06-10-18-15-07.png

Als ik inlog, heb ik gelukkig met CustomCSS wel een leesbaar en gelukkig nu ook werkbare zoek functie.

Ik vraag mij dus af, hoe komen jullie nu Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/9kj2rkB9tot de conclusie dat deze "zoeken naar de zoekfunctie" echt een goede bedachte oplossing is voor een forum/PW? Zo'n A/B test zegt natuurlijk niets over of iets nu echt goed werk en wat jullie gebruikers er van vinden. Want hebben jullie daar ook wel eens echt navraag over gedaan?

• KoffieMok
Rolfie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:24:
Maar die paar pixels winst, kan je beter halen uit andere grote blocken op de website. Op mijn Macbook 16 is in een safari, zonder inlog, kan ik wel 5 artikelen lezen. De rest is voornamelijk, zoals ik het zie bloatware informatie.

[Afbeelding]
Wees maar blij, als het zoekveld er nog was had je dat maar zo een artikel kunnen kosten :+

• Mario
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-06 13:23
Mario schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:25:
[mbr]-knip-. Bedankt voor de feedback en je ongenoegen duidelijk maken mag best, maar dat zien we graag wel op een normale en constructieve manier.[/mbr]
Graag niet doen alsof ik onbeschoft was door te overdrijven. Mijn ongenoegen werd op een normale manier geuit. Constructiviteit ligt aan jou, ik ga je niet vertellen wat je wel moet doen, ik vertel je alleen wat niet voor mij werkt. Jij bepaalt wat je daaruit haalt.

Het is voor mij onbevattelijk dat er functie verstopt wordt onder het mom van "ruimte maken". Na de slide-ins hebben jullie zelf gezien dat mensen erg slecht reageren op grote veranderingen zonder een weg terug. Ik moet nu custom CSS inzetten om basis functies in beeld te behouden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Meer handelingen doen voor zelfde functie kan toch niet het doel zijn? Het voelt echt alsof jullie hard jullie best doen om dat wel te bereiken.

Ik ga ervan uit dat het besluit in steen staat en niet gaat veranderen, klopt dat?

• Dragony
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-06 12:19
Ik ben blij dat de custom css snippet bestaat. Ik vind opties toereiken zodat de gebruiker controle behoudt over hoe de omgeving eruit ziet heel belangrijk. Prima als Tweakers denkt dat dit de weg is die ze op willen gaan, maar geef ons dan ook een toggle om het aan te passen. Nieuwe gebruikers gaan hier niet snel naar zoeken, oude gebruikers hebben de keuze en kunnen door met de gewenning: wie verliest hier dan nog? Het is hetzelfde bij dark modes: geef ons de optie. Ik wil niet vastzitten aan iets. Als de gebruiker controle heeft, zorgt dat ook voor plezier. Waarom hebben we de opties om pc's samen te stellen en is er niet gewoon één laptop of desktop config voor iedereen?

En voor de mensen die zeggen dat we niet moeten zeuren en dat het "maar gaat om een zoekbalkje", dus "doorrrr" — mensen wennen aan dingen, het is echt raar als dat als raar wordt gezien en een mening hebben en geven hierover gezien wordt als apart. Vind ik matig.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Mario schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Ik ga ervan uit dat het besluit in steen staat en niet gaat veranderen, klopt dat?
Hoi Mario,

Dat is niet zo zwart-wit. We maken dit besluit niet op basis van de reacties hier op het forum maar ook andere data. Denk aan dingen als; aantal zoekinteracties, UX-score, conversie, time-on-page etc...

Toen we dit vorig jaar getest hadden, hebben we al een indruk gekregen van hoe dit soort datapunten zich zouden gedragen, op basis daarvan hebben we dan ook deze implementatie gedaan. We zien nu dit een aantal weken zo live staat op basis van die data geen reden om dit terug te draaien.

Je kunt de redenering ook in het .plan teruglezen.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

Blokker_1999

Full steam ahead

Toevallig moest ik vandaag de zoek functie gebruiken op het forum, en heel apart, ik moest ZOEKEN naar de zoek functie. Ik miste deze indirect al een tijdje, maar denk eens na, over wat ik als gebruiker moest doen. Ik moest zoeken, naar de zoekfunctie op een forum. Iets wat juist zo belangrijk is, want je bent vast de eerste of in mijn geval, ik zocht iets wat in het verleden al gepost was. En ik moest zoeken naar de zoek functie.

Uiteindelijk gevonden, maar ik moest er naar zoek. Ik vraag mij af, hoe een UX designer hier nu naar kijkt, als dit het gevoel van een gebruiker is. Dan gaat er toch iets mis, met de UX?

2de gedachte was direct, hoe zit dit met PW. Sinds de nieuwe slider al een enorme achteruit gang (ga tegenwoordig al direct naar de grote blauwe webshops toe ipv de goedkoopste te zoeken), maar daar was ook het concept van de zoek functie ver gezocht. Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe jullie ooit tot deze gedachte gekomen zijn. Wel eens via VA de specificaties opgezocht van het te verkopen artikel? Waarschijnlijk niet, want dit werkt totaal niet. Maar dat is een andere frustratie.

Dat de zoek functie op de homepage weg is, oke. Ik zoek niet zoveek een artikel terug, maar dat je zoek functie direct weg is, bij een forum of een PW, dan vraag ik mij af, wie doet dit design? Of hoe kom je op dit design? Het is 1 van de meest belangrijke functies op een forum of PW. Zoeken.... Dan moet je toch niet zoeken, naar een zoek functie?

Ik lees dan nog wel iets over een / mogelijkheid. Maar misschien moet je ook afvragen hoeveel gebruikers weten uberhaupt van dit soort sneltoetsen. Hij was totaal nieuw voor mij, en dan zit ik al heel wat jaren in de IT, waarbij ik heel veel met gebruikers werk.

[Afbeelding]

Als ik inlog, heb ik gelukkig met CustomCSS wel een leesbaar en gelukkig nu ook werkbare zoek functie.

Ik vraag mij dus af, hoe komen jullie nu [Afbeelding]tot de conclusie dat deze "zoeken naar de zoekfunctie" echt een goede bedachte oplossing is voor een forum/PW? Zo'n A/B test zegt natuurlijk niets over of iets nu echt goed werk en wat jullie gebruikers er van vinden. Want hebben jullie daar ook wel eens echt navraag over gedaan?
Ik ben in dit topic terecht gekomen nadat ik zelf ook al enige tijd op zoek was naar waar de zoekbalk gebleven was en vandaag nu alle frustratie het gewoon in Google heb gegooid. :X Dit is toch echt een UX misser van je welste. Jarenlang een zoekbalk bovenaan in beeld over heel de site en die van de ene op de andere dag weglaten zonder duidelijk alternatief.

Ja, nu leer ik hier dat er een vergrootglas voor in de plaats is gekomen. Maar dat is een klein icoon in een balk en een positie waar een mens nooit echt aandacht aan besteed. Ik lees de inhoud van de site, maar ga niet verkennen of er ergens een klein icoon is bijgekomen.

En ja, ook hier zal de custom css erop gaan om de balk terug permanent in beeld te brengen. Ik verwacht ook dat dit vooral een probleem is bij mensen die al langer op de site meedraaien en dan ook gewoon zijn van die balk bovenaan te zien staan. Mensen die nieuw zijn zullen sneller weg zijn met de nieuwe manier van zoeken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Rolfie
Freek1710 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Hoi Mario,

Dat is niet zo zwart-wit. We maken dit besluit niet op basis van de reacties hier op het forum maar ook andere data. Denk aan dingen als; aantal zoekinteracties, UX-score, conversie, time-on-page etc...

Toen we dit vorig jaar getest hadden, hebben we al een indruk gekregen van hoe dit soort datapunten zich zouden gedragen, op basis daarvan hebben we dan ook deze implementatie gedaan. We zien nu dit een aantal weken zo live staat op basis van die data geen reden om dit terug te draaien.

Hoe zien jullie precies dat bij zeer belangrijke functies, zoals zoeken in een forum of in PW eigenlijk weg veel lastiger zijn geworden voor gebruiker?
Het is eigenlijk een core functionaliteit van deze onderdelen, dit is toch juist een enorme achteruitgang voor dit soort onderdelen?
Zoals sommige hier aangeven, je moet zoeken naar de zoek functie. Ik werk regelmatig met gebruikers ivm nieuwe technische aanpassingen. Ik zou dit soort aanpassingen echt bij geen enkel bedrijf durven te adviseren of verdedigen.

Net zoals de slidebanner in PW. Wel eens geprobeert om vanuit V&A naar specificaties te gaan?

• Dragony
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-06 12:19
Rolfie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Hoe zien jullie precies dat bij zeer belangrijke functies, zoals zoeken in een forum of in PW eigenlijk weg veel lastiger zijn geworden voor gebruiker?
Het is eigenlijk een core functionaliteit van deze onderdelen, dit is toch juist een enorme achteruitgang voor dit soort onderdelen?
Zoals sommige hier aangeven, je moet zoeken naar de zoek functie. Ik werk regelmatig met gebruikers ivm nieuwe technische aanpassingen. Ik zou dit soort aanpassingen echt bij geen enkel bedrijf durven te adviseren of verdedigen.

Net zoals de slidebanner in PW. Wel eens geprobeert om vanuit V&A naar specificaties te gaan?
Ik ben het helemaal eens met je. Ik heb het gevoel dat ze gewoon voorrang geven aan mobile users en dan ook het argument van beheersbaarheid voor de ontwikkelaars gebruiken om ons niet twee smaken te geven zodat we controle behouden. Desktop gebruikers krijgen de mindere ervaring, I guess.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dragony schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Ik ben het helemaal eens met je. Ik heb het gevoel dat ze gewoon voorrang geven aan mobile users en dan ook het argument van beheersbaarheid voor de ontwikkelaars gebruiken om ons niet twee smaken te geven zodat we controle behouden. Desktop gebruikers krijgen de mindere ervaring, I guess.
Ik zou hem als hoofdzakelijk mobiele gebruiker juist altijd in beeld willen (of in ieder geval zonder helemaal terug te scrollen). Misschien was dat eerst wel en is het met custom CSS net wat anders nu, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Sowieso vind ik de wijzigingen die (wellicht?) vooral op mobiel gebruik zijn gericht juist irritant (slide in Pricewatch, V&A specificaties link komt juist niet op de overzichtspagina, zoekbalk weg, groter font). Mijn ergernis is bijna op Netflix niveau en dat gebruik ik niet meer sinds die debiele interface wijziging.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
Voor mij is het om het even wel of geen zoekbalk in beeld. Wel 2 punten:

- In mobiel is het vergrootglas icoontje goed te vinden, maar op desktop niet door de banner links. Misschien dat een kleurtje of het los van de andere items zou helpen.

- De Escape toets doet niets als je de zoekbalk geopend hebt, erg irritant. Nu moet je weer terug naar het vergrootglas om de balk te sluiten (of '/')

Ignorance is bliss

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Aparte kleur voor de loep is inderdaad wel wenselijk zoals @Merik opmerkt. Het is nu wel een beetje zoeken naar het zoeken als je niet als oud DOS Javalin gebruiker niet gewend bent aan /. :P

Wat eigenlij er visueel best goed uitziet is de inverse die je krijgt als je op / slaat. Dat zou standaard zo kunnen zijn, wellicht tijdelijk loepje / om de sneltoets kenbaarder te maken?

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR7LCCa2FswQOPihwZQVVLUIim0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fQtYSUDfx8F5HPDZEfSEWdgJ.png?f=user_large

dit dus - dat zal miljoenmiljard zoekuren schelen van users die de zoekfunctie niet kunnen vinden - en dus via google gaan zoeken :P

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 15-06-2026 02:17 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
Zag toevallig dit topic. Mij was ook opgevallen dat zoekfunctie is verdwenen (voor je gevoel, als je het niet doorhebt) op het Forum. Vroeg me af is dit langs geweest op de FP, ja ik zie net dat het in 'n .plan is geweest, maar die lees ik sporadisch.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Hier weer een die de zoekfunctie niet kon vinden:

MX Linux : Geen Audio via HDMI - Linux en overige clients - GoT

Ik moet bekennen dat ik er ook tegenaan liep. Niet zozeer op de frontpage, maar toen ik op de pricewatch zat (vind ook iets van de fly outs/oversimplificatie van specs) miste ik hem ook.

Er zijn bepaalde pagina's, zoals de pricewatch, waar categorie-klikken eigenlijk een beetje ondergeschikt is. Is er een studie geweest op welk element search veel/weinig wordt gebruikt? Zeker iets als pricewatch (hoewel ook daar LLM's en web search daar ingang toe zijn) lijkt mij search juist bovengemiddeld belangrijk.

• KingCrash
  • Laatst online: 10:58

KingCrash

Angry Rabbit

^^ precies dit.. via google gezocht naar 'tweakers zoekfunctie' en kwam op dit topic uit.
Ik denk dat verder alles hier al wel over gezegd is in dit topic. (5pixels ruimte vs bruikbaarheid forum ), Maar ik wilde behalve +1, dit topic nog even omhoog schoppen, zodat andere die ook (willen) zoeken, dit misschien tegenkomen. (via Google :+ )

Angry Rabbit

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:32
Nog een bump, wat een vervelende wijziging.

• MuddyMagical
Freek1710 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Hoi Mario,

Goed om dit direct duidelijk te maken denk ik.
Veel mensen hebben het gevoel of hoop dat een wijziging wordt gemaakt waarbij de community om input en feedback wordt gevraagd. Dat geeft velen het idee dat er in een soort samenwerking naar verbetering wordt gestreefd.

Als je direct aangeeft dat een wijziging op basis van (voor ons) onbekende metrics / data wordt doorgevoerd en de community voor 99% als bug-hunters wordt gebruikt is dit een heel ander verwachtingspatroon.
Denk niet dat het beter ontvangen wordt, maar dan is het tenminste helder.

Als de bedoeling is om wel samen te werken, dan is mijn suggestie om wijzigingen iets minder definitief te droppen. Scheelt ook extra werk om het weer terug te draaien (zie Femme in "Feedback bètatest UI-update").

[ Voor 8% gewijzigd door MuddyMagical op 16-06-2026 14:56 ]

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
MuddyMagical schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Goed om dit direct duidelijk te maken denk ik.
Veel mensen hebben het gevoel of hoop dat een wijziging wordt gemaakt waarbij de community om input en feedback wordt gevraagd. Dat geeft velen het idee dat er in een soort samenwerking naar verbetering wordt gestreefd.
Dat is fair! In dit geval hebben wij inderdaad geen bèta gedaan, ook geen feedback topic geopend (dit topic is niet geïnitieerd vanuit ons). Hoe we hierin staan en dat we dus niet een wijziging ongedaan maken op basis van hoeveelheid feedback alleen (!) was iets wat ik misschien explicieter eerder had kunnen noemen!
Als je direct aangeeft dat een wijziging op basis van (voor ons) onbekende metrics / data wordt doorgevoerd en de community voor 99% als bug-hunters wordt gebruikt is dit een heel ander verwachtingspatroon.
Denk niet dat het beter ontvangen wordt, maar dan is het tenminste helder.
Het is belangrijk om te weten dat honderdduizenden mensen per dag de website bezoeken en enkel een deel daarvan actief hier op het forum is, dat is een belangrijke reden om onze keuzes niet enkel te baseren op feedback hier.
Als de bedoeling is om wel samen te werken, dan is mijn suggestie om wijzigingen iets minder definitief te droppen. Scheelt ook extra werk om het weer terug te draaien (zie Femme in "Feedback bètatest UI-update").
Femme maakt hier een bètatest omdat hij inderdaad open staat voor feedback en hij hier ook iets mee doen wil. Fijn dat dat zo kan in dit voorbeeld.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.

Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
Ik voorzie binnenkort zo'n, net te grote, pop-up overlay met een pijl naar de zoekknop met "Vind alles dat je nodig hebt met de handige zoekfunctie op Tweakers!" als 'verbetering van de gebruikerservaring' voor deze onnozele change. _O-
edit:
Zoiets, zeg maar. O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMEX-NvJ2dtTQaXlxqc8gylJeHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60BK9TM2e9WABX2moQq5NyGO.png?f=fotoalbum_large
Maar niet doen dus! :o

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 16-06-2026 17:44 ]

Koop al mijn ads!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-06 22:33
Room42 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Ik voorzie binnenkort zo'n, net te grote, pop-up overlay met een pijl naar de zoekknop met "Vind alles dat je nodig hebt met de handige zoekfunctie op Tweakers!" als 'verbetering van de gebruikerservaring' voor deze onnozele change. _O-
edit:
Zoiets, zeg maar. O-)
[Afbeelding]
Maar niet doen dus! :o
Wat een vloekende kleuren in de button van begrepen :F

Alle grappen opzij gezet, ik had vandaag ook een collega die bij mij stond met de vraag: Jij zit toch veel op tweakers, waar zit nu de zoekfunctie?

Die kon de zoekfunctie ook niet vinden, en dat is een gebruiker die bijna nooit Tweakers bezoekt, alleen als ze een bepaald nieuws artikel zoekt, of iets op de V&A wilt kopen. Toen ik haar ook liet zien waar hij nu verstopt zat, keek ze mij heel verbaasd aan en maakte de opmerking: "Wie heeft dat bedacht?"

Dit laat naar mijn idee ook zien dat een leek de zoekfunctie niet kan vinden...

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?
EJlol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:
Merik schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:56:

- De Escape toets doet niets als je de zoekbalk geopend hebt, erg irritant. Nu moet je weer terug naar het vergrootglas om de balk te sluiten (of '/')
Sluiten met de escape toets is sinds vandaag mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 16-06-2026 22:08 ]

March of the Eagles

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:59
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.

Consitentie for conistentie sake. Niet altijd een erg handige stelling om te nemen, vrees ik.

Maar je zou bv op een bepaalde pagina de zoekbalk automatisch zichtbaar kunnen maken. Bv op de Index van het forum, de Pricewatch en V&A. Dus net alsof de gebruiker deze heeft aangeklikt.

Of anders de zoekfunctie duidelijker te maken. Mensen geven aan dat ze de functie niet snel kunnen vinden. Een toetsenbordsnelkoppeling alleen is dan niet voldoende. Je zou bv het woord "Zoeken" bij het vergrootglas kunnen zetten en het geheel een andere kleur (niet te opvallend) en het meest rechtse icoon maken (rechts van "Weergave-opties") en dan ook het zoekbalkje verkleinen en rechts uitlijnen onder het icoon.

Voorbeeldje wat ik even snel gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-IOlKkmYHBppcFEKcBwRZDsUo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60W4V7ET9o8sKJxGnVumJF6H.png?f=fotoalbum_large

• Rolfie
Een veel voorkomende opmerking is, heb je al gezocht? Net zoals bij PW, zoek je vaak op een artikel nummer of omschrijving. Je geeft zelf al aan primaire manier.
consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.

Eigenlijk 2 primaire belangrijke onderdelen van de site, waarbij PW natuurlijk een grote bron van inkomsten is voor jullie, dat zou toch voldoende argumentatie moeten zijn, om dit terug te draaien? Niet dat ik verwacht dat jullie dit doen, gezien de slider (hoe verzin je die ook).

• Saeverix
  • Laatst online: 29-06 16:48
Hier ook een verzoek om deze optie naar de Layout Instellingen te verplaatsen: https://tweakers.net/instellingen/layout/

Een optie "Zoekbalk" met als vinkje "Zoekbalk altijd tonen". Erg makkelijk toe te voegen, en daarmee geef je iedere gebruiker de keuze om het wel of niet te gebruiken.

Voor nu maar met Custom CSS, met het risico dat het bij een volgende update weer stuk is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:42:
[...]

consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.

Intentionally left blank

• Dido
  • Laatst online: 16:11

Dido

heforshe

crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:26:
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.
Op nu.nl kom ik eigenlijk nooit, maar net even rondgekeken naar wat ik wel gebruik.
Azure Devops: zoekveld altijd zichtbaar
Quora: zoekveld altijd zichtbaar
StackExchange: zoekveld altijd zichtbaar

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me persoonlijk niet eens was opgevallen dat ik op Tweakers eerst moet klikken voordat ik kan zoeken, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik de zoekfunctie hier niet heel vaak gebruik (eigenlijk alleen om een topic terug te vinden waarvan ik weet dat het bestaat, en dat doe ik zo zelden dat het elke keer toch weer nieuw is).

Wat betekent mijn avatar?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
[...]

Alt-D, "nu.nl zoekterm"
Ah.nl: Zoekveld altijd zichtbaar
Marktplaats: Zoekveld altijd zichtbaar
Ebay: Zoekveld altijd zichtbaar
Google Maps: Zoekveld altijd zichtbaar
Google: Zoekveld altijd zichtbaar
Reddit: Zoekveld altijd zichtbaar
Twitter: Zoekveld altijd zichtbaar
Tweakers: ...

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-06-2026 12:40 ]

• ShadLink
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Ik voel zelf nooit de behoefte om te zoeken op nieuwssites. Belangrijk nieuws staat toch altijd wel op de voorpagina en de volgende dag is het alweer "oud nieuws". Dat nu.nl hetzelfde icoontje gebruikt zal niet geheel toevallig zijn daar het ook uit de DPG stal komt :P

Op fora daarentegen wil ik wel zoeken, want daar is actualiteit minder van belang en wil je oudere onderwerpen nog wel eens terughalen. Kijk ik dan naar andere grote "fora" of sites die ik wil doorzoeken, dan staat het zoek-icoontje weliswaar ook in de header, maar veel duidelijker door een groter veld, en ook nog een veld waarin je direct kan gaan typen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm0cHkqtTgHMKmVzcmT3vLtM3N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9plBrSOXithlzcvZl1O0m0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCvNsQOXW4AbGgiB9EiA3pxbNv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPN33rD7u2LWcHuQoDkzvXeR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BYDF1letnsWyyyn57X_8doIIgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYJuSVbxFKuTcYlGbsmK1dvo.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:33

3_s

Staat er ergens een lijst met snelkoppelingen? En zijn er nog anderen dan / ?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij Nu.nl weet ik exact wat het zoekveld doet: het doorzoekt altijd de hele website inclusief archief. Je gebruikt het enkel om nieuwsartikelen te zoeken. En ook dat doe ik liever via Google: 'nu.nl gebeurtenis X'. Juist omdat via Nu zoeken vervelend is.

Bij Tweakers is het nieuwe zoek-icoontje in de header geplaatst. Dan verwacht ik een algemene zoekfunctie die altijd hetzelfde gedrag vertoont, net als alle andere knoppen in de header. Dat is echter niet het geval, want afhankelijk van de pagina waar je op zit is de zoekfunctie anders: in de Pricewatch zoek je op artikelen, op V&A advertenties en op het forum enkel topics. Dat vind ik onlogisch voor een zoek-icoontje in de header.

Sites als Reddit, Quora, Marktplaats, Funda, Amazon, Linkedin, X etc etc tonen allemaal permanent een zoekveld. Een website als Tweakers bevat inmiddels dermate veel content (reviews, guides, tientallen duizenden producten, 10k advertenties, miljoenen forum berichten) dat een permanent zoekveld toch wel wenselijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 17-06-2026 12:52 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 17:48
Zomaar een ideetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ9wSVs_2m-DnGKgaIwbnMFHtKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILM2EuAzlWTdxo9oBQGHufSZ.png?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

• Wolly
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.
* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.

• ShadLink
Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:03:
[...]

* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.
Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.

• Wolly
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.
Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.
Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)

Intentionally left blank

• Rolfie
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)
Het zou al een enorme verbetering zijn. al blijf ik er bij dat er gewoon direct op Forum, PW en VA dit direct beschikbaar moet zijn. Zoals eigenlijke alle sites hebben, waar je primair wilt zoeken op informatie. Daarom kan ik ook niet deze beslissings begrijpen, hoe deze nu tot stand gekomen is.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.
Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing

Intentionally left blank

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing
Ik heb dat aanstaan, maar ik heb nu geen idee, welke ik actief heb. Ondertussen het nodige aan custom css aanstaan, om de site een beetje leesbaar te houden.

De opmerking druk sloeg meer op het totaal plaatje en het huidige lettertype voor een standaard gebruiker, is gewoon heel slecht leesbaar.

Dit is wat ik nu krijg als normale gebruiker, ik zou gek worden, zoveel informatie, waarbij het overzicht ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5WTZyWMh/Tweakers-Bloat.png

Dit is waarvoor ik kom, leesbaarheid.... Geen onnodige onzin. Enige wat ik een keer moet doen, is de uitlijning verder aanpassen, zodat de kolum breder mag worden, maar dat was mij nog niet gelukt, tijd en te weinig kennis. Al moet ik dit gewoon een keer aan AI vragen, maar tijd.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4fzbqJN/Tweakers-fijn.png
Dit is waar ik voor op Tweakers, geen onnodige druktes, onzin. KISS.

Dit is trouwens toen ik er 2de keer naartoe ging.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0V9SmKv0/Tweakers-bad.png
Ik kon wel geteld 4 artikelen lezen. Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat dit 33% meer is, met de oude zoekfunctie plek op de site. /s Dus er is meer ruimte gemaakt op de site.

Maar dit is offtopic, maar bedankt voor het advies. Maar misschien een stukje extra feedback.

• edgarket
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:56
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

edgarket schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:56:
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.
Gewoon / typen ;) En sec gezien is het geen extra klik, voorheen moest je eerst in het zoekveld klikken.

Intentionally left blank

• KoffieMok
Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
KoffieMok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,
Stel je voor dat elke denkbare functie standaard in beeld staat

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:09
Ik moet eerlijk bekennen dat ik sceptisch was toen deze verandering net ingevoerd was, maar begin er ondertussen toch aan te wennen. Wellicht dat ik toch moet toegeven dat niet elke verandering slecht is…
Pagina: 1 2 3 Laatste