Toevallig moest ik vandaag de zoek functie gebruiken op het forum, en heel apart, ik moest ZOEKEN naar de zoek functie. Ik miste deze indirect al een tijdje, maar denk eens na, over wat ik als gebruiker moest doen. Ik moest zoeken, naar de zoekfunctie op een forum. Iets wat juist zo belangrijk is, want je bent vast de eerste of in mijn geval, ik zocht iets wat in het verleden al gepost was. En ik moest zoeken naar de zoek functie.
Uiteindelijk gevonden, maar ik moest er naar zoek. Ik vraag mij af, hoe een UX designer hier nu naar kijkt, als dit het gevoel van een gebruiker is. Dan gaat er toch iets mis, met de UX?
2de gedachte was direct, hoe zit dit met PW. Sinds de nieuwe slider al een enorme achteruit gang (ga tegenwoordig al direct naar de grote blauwe webshops toe ipv de goedkoopste te zoeken), maar daar was ook het concept van de zoek functie ver gezocht. Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe jullie ooit tot deze gedachte gekomen zijn. Wel eens via VA de specificaties opgezocht van het te verkopen artikel? Waarschijnlijk niet, want dit werkt totaal niet. Maar dat is een andere frustratie.
Dat de zoek functie op de homepage weg is, oke. Ik zoek niet zoveek een artikel terug, maar dat je zoek functie direct weg is, bij een forum of een PW, dan vraag ik mij af, wie doet dit design? Of hoe kom je op dit design? Het is 1 van de meest belangrijke functies op een forum of PW. Zoeken.... Dan moet je toch niet zoeken, naar een zoek functie?
Ik lees dan nog wel iets over een / mogelijkheid. Maar misschien moet je ook afvragen hoeveel gebruikers weten uberhaupt van dit soort sneltoetsen. Hij was totaal nieuw voor mij, en dan zit ik al heel wat jaren in de IT, waarbij ik heel veel met gebruikers werk.
Maar die paar pixels winst, kan je beter halen uit andere grote blocken op de website. Op mijn Macbook 16 is in een safari, zonder inlog, kan ik wel 5 artikelen lezen. De rest is voornamelijk, zoals ik het zie bloatware informatie.
Als ik inlog, heb ik gelukkig met CustomCSS wel een leesbaar en gelukkig nu ook werkbare zoek functie.
Ik vraag mij dus af, hoe komen jullie nu

tot de conclusie dat deze "zoeken naar de zoekfunctie" echt een goede bedachte oplossing is voor een forum/PW? Zo'n A/B test zegt natuurlijk niets over of iets nu echt goed werk en wat jullie gebruikers er van vinden. Want hebben jullie daar ook wel eens echt navraag over gedaan?