Freek1710 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:30:
Ik kan bevestigen dat het verplaatsen van de zoekfunctionaliteit niet een BUG is maar een bewuste keus. Op deze manier creëren we verticaal een klein beetje meer ruimte op iedere pagina. Iedereen die wil zoeken in de site (of in een specifiek onderdeel daarvan) heeft inderdaad 1 handeling meer daardoor.
Voor verticale ruimte?
Ik vraag mij oprecht af of de winst in ruimte opweegt tegen de extra handeling voor gebruikers die willen zoeken. Zoeken is voor veel bezoekers een primaire manier om snel bij de juiste informatie te komen, zeker op pagina’s of onderdelen met veel content. Een extra klik lijkt klein, maar kan in de praktijk toch frictie veroorzaken.
Misschien is het goed om dit niet alleen als ontwerpkeuze te bekijken, maar ook vanuit gebruik: hoe vaak wordt de zoekfunctie gebruikt, op welke pagina’s, en zien we verschil in gebruik of succes sinds de aanpassing? Als de ruimtewinst belangrijk is, zou een tussenoplossing kunnen zijn om zoeken compact maar direct beschikbaar te houden.
Bovendien is de uitvoering nou ook niet heel super, laat het element dan onder de zoekbalk uitkomen.
Ik heb eerder al mijn zorgen uitgesproken over de recente wijzigingen, maar ik krijg niet het gevoel dat daar echt iets mee gedaan wordt.
De uitleg dat het verplaatsen van de zoekfunctie een bewuste keuze is, snap ik op zichzelf. Alleen voelt het probleem breder: wijzigingen worden doorgevoerd alsof Tweakers.net een live testomgeving is, waarbij gebruikers achteraf mogen ontdekken wat er veranderd is en welke nadelen dat oplevert.
Juist bij een site met een grote, betrokken community zou je verwachten dat zulke keuzes vooraf beter worden getoetst. Niet alleen op basis van ruimtewinst of ontwerpvoorkeuren, maar vooral op gebruiksgemak. Een zoekfunctie minder direct toegankelijk maken is geen detail; dat raakt hoe mensen de site gebruiken.