Voor de mensen die de CSS-tweak aan hebben gezet: de forward-slash (/) zorgt ook direct dat de focus naar de zoekbalk gaat die al zichtbaar is. Ook mooi dus!XWB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:21:
Update vanuit development: sinds vanochtend kun je de zoekbalk openen met de forward slash (/) op je toetsenbord.
@XWB : wordt deze update nog ergens gepubliceerd, anders dan in dit topic?
Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?XWB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:21:
Update vanuit development: sinds vanochtend kun je de zoekbalk openen met de forward slash (/) op je toetsenbord.
Naar aanleiding van dit topic zal ik nog wel even een korte .plan schrijven over de zoekbalk. Zowel over wat er veranderd is als ook de rationale die erachter zat. Ik zal dit doen nadat ik ook weet welke andere verbeteringen die hier gesuggereerd zijn we ook binnenkort gaan maken.EnigmA-X schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:18:
[...]
@XWB : wordt deze update nog ergens gepubliceerd, anders dan in dit topic?
Build The Right Thing and Build The Thing Right
Wat nu mooi zou zijn is dat je dan niet meteen naar de bovenkant van de pagina gaat maar het daadwerkelijk heel modern binnen komt schuiven daar waar je bent. Als je nu op / drukt schuift de hele pagina naar boven. Je zou vanuit useability verwachten dat je blijft waar je bent en de zoekbalk gewoon in beeld schuift - en de resultaten in een andere tab - al gelang de in je profiel ingestelde voorkeuren.
Ik heb regelmatig dat ik halverwege een topic wat wil zoeken en dat zou dan fijn zijn als dat via bovenstaande lukt.
En met Esc sluiten van de zoekbalk zoals @Olaf van der Spek ook zegt
Afgelopen februari is mijn abonnement afgelopen en op deze manier gaat het zeer zeker nooit meer verlengd worden.
Ik ga niet over de inhoud en gebruik van de alertbar, dus daar reageer ik niet op.GH45T schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:
Nu is de zoekbalk weg om horizontale schermruimte te creëren, krijg ik die dikke banner over WK 2026 elektronica deals. Dat haalt het hele argument onderuit.
Afgelopen februari is mijn abonnement afgelopen en op deze manier gaat het zeer zeker nooit meer verlengd worden.
Wel kan ik vertellen dat in de oude opzet de balk en de zoekbalk zichtbaar waren geweest en dat je dus toch verticaal minder ruimte had gehad.
Ik denk dat die vandaag enorm duidelijk is geworden, in de vorm van een oranje balk op elke pagina..Stukfruit schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:35:
Maar wat ik me daarnet opeens bedacht: wat is eigenlijk de reden voor de huidige implementatie?
[ Voor 10% gewijzigd door LigeTRy op 02-06-2026 10:14 ]
Die met 1 klik verdwijnt en nooit meer terug komt? Dit wordt op deze wijze al jaren gebruiktLigeTRy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Ik denk dat die vandaag enorm duidelijk is geworden, in de vorm van een oranje balk op elke pagina..wat een teloorgang, ik kan er niks anders van maken, tweakers onwaardig
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 02-06-2026 10:28 ]
Ah Thanks, ik moest actieve topics even dichtklappen en dan is er inderdaad een kruisje!418O2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Die met 1 klik verdwijnt en nooit meer terug komt? Dit wordt op deze wijze al jaren gebruikt
OnTopic: Ik mist de vaste zoekbalk persoonlijk wel. ik vind de keyboard-shortcut wel prettig daarentegen.
Is er ergens een lijstje/handleiding beschikbaar met een overzicht van dit soort shortcuts?
Hier heb ik 'm al minstens drie keer gezien waarvan twee keer op desktop (en alle keren gesloten), dus daar twijfel ik wel een beetje aan418O2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Die met 1 klik verdwijnt en nooit meer terug komt? Dit wordt op deze wijze al jaren gebruikt
Dat zit wel Schnorr.
Viel mij ook al op. Nog meer reclame.GH45T schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:
Nu is de zoekbalk weg om horizontale schermruimte te creëren, krijg ik die dikke banner over WK 2026 elektronica deals. Dat haalt het hele argument onderuit.
Wellicht gaat het via cookies dan. Hier is hij nog niet weer teruggekomen, maar ik zit op 1 apparaatStukfruit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Hier heb ik 'm al minstens drie keer gezien waarvan twee keer op desktop (en alle keren gesloten), dus daar twijfel ik wel een beetje aan
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 02-06-2026 10:34 ]
Ik heb de tracker altijd open, blijkbaar valt dit kruisje erachter. Daar is blijkbaar al een ander topic over WK 2026: Oranje balk is niet volledig.418O2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Ik heb een tijdje geleden een Custom CSS gemaakt voor de banner tijdens Black Friday.Stukfruit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Hier heb ik 'm al minstens drie keer gezien waarvan twee keer op desktop (en alle keren gesloten), dus daar twijfel ik wel een beetje aan
Verberg de altijd zichtbare Black Friday / WK banner.
Deze werkt ook met de WK banner. Het is wel weer tekenend dat de banner nu vaker te zien is. Vroeger alleen bij Black Friday...
Dank hiervoor! Op de PC was het nog wel acceptabel imho, maar op de telefoon vond ik het bijzonder irritant dat er ineens een extra icoontje stond.Drardollan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:00:
Deze CSS is beter in mijn ogen: Zoekbalk altijd zichtbaar & vergrootglas icoon verbergen
Verbergt ook dat gekke icoontje.
"Tab, tab, /" werkt welOlaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:25:
[...]
Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?
Of "Shift+Tab, /".
Dat zit wel Schnorr.
Deze CSS is top.Drardollan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:00:
Deze CSS is beter in mijn ogen: Zoekbalk altijd zichtbaar & vergrootglas icoon verbergen
Verbergt ook dat gekke icoontje.
De zoekbalk hoort wmb altijd zichtbaar te zijn op het forum.
Mijn inziens nodigt geen enkele verandering van de laatste 2 jaar uit om de site frequenter te bezoeken, niet voor de bestaande gebruikers en niet voor nieuwe gebruikers. Maar de laatste weken maken ze het wel heel gortig, dit typeveldje bijvoorbeeld is totaal onbruikbaar op mobiele devices.
All your base are belong to us!
Dat laatste punt ben ik niet met je eens, daarnaast is de wysiwyg editor al jaren in de beta geweest. Dat had toen eruit gehaald moeten worden.Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:39:
Het is m.i. geen nieuwtje dat er hier op de site op geen enkele manier iets gedaan wordt met de user feedback rondom dit soort veranderingen. We hebben het geluk dat er nog iets van nerd/tech in de site zit waardoor we met custom CSS een en ander recht kunnen trekken. Maar ook dat zal ergens stoppen.
Mijn inziens nodigt geen enkele verandering van de laatste 2 jaar uit om de site frequenter te bezoeken, niet voor de bestaande gebruikers en niet voor nieuwe gebruikers. Maar de laatste weken maken ze het wel heel gortig, dit typeveldje bijvoorbeeld is totaal onbruikbaar op mobiele devices.
Een nieuwe regel beginnen is omslachtig en niet intuïtief op een iPad/iPhone. Waar elke wysiwyg editor werkt met shift-enter op alle devices is het Tweakers niet gelukt om dat te implementeren. Op de desktop werkt het, maar daarmee is alles gezegd.Esumontere schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Dat laatste punt ben ik niet met je eens, daarnaast is de wysiwyg editor al jaren in de beta geweest. Dat had toen eruit gehaald moeten worden.
Theoretisch zou het een keuze kunnen zijn van de gebruiker, met de oude editor was weinig mis. Had gewoon naast visueel en broncode onderin de optie legacy toegevoegd met de oude editor zou ik zeggen.
Maar we dwalen af
I stand corrected, de broncode versie blijkt de oude te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 02-06-2026 16:53 ]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. En wysiwyg editor kan heel gebruiksvriendelijk zijn. Gebruiksvriendelijker (zeker voor jongeren) dan UBB (althans vind ik). Maar dan moet het wel goed geïmplementeerd worden.Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:39:
Een zoekbalk zomaar verbergen voor een paar pixels extra vind ik dan wel weer een vreemde keuze. Een paar pixels om ruimte te creëren voor banners? In een desktop browser zijn die pixels verwaarloosbaar en aangezien de zoekbalk meescrollt, ergerde ik me er niet aan op mobiel. Ik vraag me dan af of er klachten waren over de zoekbalk, of dat iemand dit gewoon bedenkt. Nieuwe functies: graag (mits goed geïmplementeerd), basic functionaliteiten "verbergen" liever niet.
Uhm, de broncode-modus is de oude editor...Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Had gewoon naast visueel en broncode onderin de optie legacy toegevoegd met de oude editor zou ik zeggen.
Intentionally left blank
[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2026 16:51 ]
Handig dat het eerder vermeld is bij het nieuwe onding.
Snel aan dan maar, hopen dat hij standaard aan blijft staan als je hem 1 maal selecteert.
[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 02-06-2026 16:52 ]
Ik zoek in V&A, waarom verwijst een zoekresultaat dan naar de Pricewatch? Alsof er een pan in de besteklade staat. Ik verwacht daar als user uberhaupt geen "Onderwerpen" maar of een "product" of een "advertentie" als bovenste vak met resultaten. Mooier is om "producten" en "advertenties" te hanteren overigens, dan is het gelijk.
Voor de Pricewatch is volgens mij "Onderwerpen" eigenlijk "Producten", "Producten" eigenlijk "Types". Voor V&A is Onderwerpen eigenlijk "Producten", waarbij als je klikt op Apple iPhone, je alle Apple iPhone advertenties krijgt, niet alle Apple iPhone types in de Pricewatch. Als je klikt op iPhone 17, dan krijg je alle iPhone 17 advertenties.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik dacht dat mijn browser de website niet goed renderde omdat ik de zoekbalk niet meer kon vinden, kom ik na allemaal heen en weer klikken een knopje tegen in mijn menubalk boven die m tevoren haalt.
Echt wie bedenkt dit dan weer, ben er niet blij mee. Nodigt zo toch ook totaal niet uit om op de website rond te snuffelen lijkt me? Kan me niet voorstellen dat deze change aan interne doelen helpt
Positief nieuws want bovenstaande feature request is geïmplementeerd!Vliegvlug schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:25:
Ik heb zojuist een feature request aangemaakt in ”Mooie features” waarbij ik verzocht heb om automatische focus op inputveld bij niet-standaard zoekactie.
Het lijkt mij een win voor iedereen, een extra klik minder, dus hopelijk kan dat geïmplementeerd worden als er genoeg support is.
Geef even een duimpje daar als je het ook ziet zitten!![]()
Ik ben er erg blij mee.
It takes one to know one...
Custom css is al een hele tijd voor iedereen beschikbaar.Dubbeldrank schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:39:
niet iedereen heeft die optie
Intentionally left blank
Dat mag, maar dan is blijkbaar alleen volledig terugdraaien of een toegewijde keuzeoptie (dus geen custom css) voor jou een acceptabele oplossing.Dubbeldrank schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:46:
Dat is dan nog iets, maar het verandert mijn mening niet.
Ondertussen hebben we echter wel verbeteringen aangebracht die het gebruik van de zoekfunctie vergemakkelijken, zoals het kunnen openen met een forward-slash (/), en kijken we nog naar wat andere zaken.
Intentionally left blank
Op de frontpage begrijp ik het wel. Op V&A totaal niet, dat is hetzelfde alsof je op marktplaats de zoekoptie verstopt. De belangrijkste functie daar staat niet in beeld. Afgezien van dat maakt het daar ook voor de zichtbare content geen verschil. Misschien had ik wat moeten nuanceren.crisp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
[...]
Dat mag, maar dan is blijkbaar alleen volledig terugdraaien of een toegewijde keuzeoptie (dus geen custom css) voor jou een acceptabele oplossing.
Ondertussen hebben we echter wel verbeteringen aangebracht die het gebruik van de zoekfunctie vergemakkelijken, zoals het kunnen openen met een forward-slash (/), en kijken we nog naar wat andere zaken.
Niet voor gebruikers zonder account, en ik vraag me af of deze wijziging positief bijdraagt aan het binnenhalen en behouden van precies die gebruikers.crisp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:42:
[...]
Custom css is al een hele tijd voor iedereen beschikbaar.
Persoonlijk als ik op een site terecht kom en ik kom niet snel bij de features/info die ik zoek, ga ik naar het volgende resultaat van mijn zoekmachine. Ik heb wat dat betreft weinig geduld als ik ergens naar op zoek ben.
Ik ben blij dat custom CSS een optie is, maar ik vind het jammer het nodig te hebben voor basale functies.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Inderdaad. Het doet zwaar afbreuk aan de algehele Tweakers site.KoffieMok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Niet voor gebruikers zonder account, en ik vraag me af of deze wijziging positief bijdraagt aan het binnenhalen en behouden van precies die gebruikers.
Persoonlijk als ik op een site terecht kom en ik kom niet snel bij de features/info die ik zoek, ga ik naar het volgende resultaat van mijn zoekmachine. Ik heb wat dat betreft weinig geduld als ik ergens naar op zoek ben.
Ik ben blij dat custom CSS een optie is, maar ik vind het jammer het nodig te hebben voor basale functies.
Custom css om die functionaliteit terug te krijgen van iets wat de default jaar en dag was, is achteruitgang, en geen vooruitgang.
Extra handelingen zoals / maken dit niet goed.
Dit alles dient niet de gebruiker/website bezoeker maar dpg. Waar vast de opdracht ook vandaan is gekomen. Ik kan mij niet voorstellen dat alle Admins het hier mee eens waren. Dit is geforceerd en het lijkt erop dat er ook geen terugweg meer is.
Over forceren gesproken. Zoek resultaten van V & A die van de pricewatch zijn?
Nou… zo slecht was dat niet. Met een lekker paars forum enzo. Gewoon “nieuws” en een forum voor “geouwehoer” en geen randzaken. Waar je geen handleiding nodig hebt om de website te gebruiken. Een paar stickies met de regels en gaaanMotrax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:04:
Of moeten we terug naar World of Tweakers?
Overduidelijk dat er (nog) meer ruimte moet komen voor reclame.GH45T schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:36:
Laat dat ding standaard zien en als iemand ruimte wil kan hij hem wegklikken bij een kruisje ofzo(net zoals die schreeuwende oranje advertentiebalk). Dan weet je in ieder geval dat de functionaliteit er is. Nu dacht ik dat hij compleet verdwenen was.
[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 05-06-2026 09:36 ]
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Dit was World of Tweaking: https://tweakers.net/wot/ (en die had ook maar een heel klein zoekbalkje). De grote permanente zoekbalk is overigens pas bij de (verguisde) Tweakers-7 update gekomen.sus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Nou… zo slecht was dat niet. Met een lekker paars forum enzo. Gewoon “nieuws” en een forum voor “geouwehoer” en geen randzaken. Waar je geen handleiding nodig hebt om de website te gebruiken. Een paar stickies met de regels en gaaan
Intentionally left blank
I know. I was there. 3000 years ago.crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Dit was World of Tweaking: https://tweakers.net/wot/ (en die had ook maar een heel klein zoekbalkje). De grote permanente zoekbalk is overigens pas bij de (verguisde) Tweakers-7 update gekomen.
WoT en de eerste versies van GoT hadden ook zeker hun tekortkomingen en fouten. Denk aan de BigCrashes die we hebben gehad, met content die we hebben teruggehaald uit browsercaches enzo. Topics die niet meer dan zoveel postst konden hebben. Toch voelde Tweakers toen veel lekkerder aan.
Sinds het overgenomen is en dus een commercieel ding is, is er - ondanks dat iedereen zegt van niet - veel veranderd en een hoop niet in positieve zin. De honderden topics daarover zijn daar het bewijs van. En elk topic staat vol met "we willen dit niet". En veel gevraagde features worden genegeerd - zie het DarkMode topic. Pas na zeer lange tijd is daar toch gehoor aan gegeven, maar in eerste instantie zat die deur potdicht.
Ja, ik zal me er bij neer moeten leggen. Gelukkig kan er tegenwoordig met CSS veel gedaan worden. Maar Tweakers is al heel lang Tweakers niet meer, maar echt een commerciele machine waar vanuit het oogpunt "geld verdienen" gedacht wordt en waarbij de community steeds vaker vergeten wordt.
Tweakers is altijd al commercieel geweest, ook voordat we overgenomen werden. En ook toen werd er al veel geklaagd over banners, teruglopende kwaliteit van artikelen, layout veranderingen en meer. Ik denk dat er in de tijd wat dat betreft toch minder veranderd is dan je terugkijkend met een roze bril gevoelsmatig denkt.sus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:51:
[...]
I know. I was there. 3000 years ago.
WoT en de eerste versies van GoT hadden ook zeker hun tekortkomingen en fouten. Denk aan de BigCrashes die we hebben gehad, met content die we hebben teruggehaald uit browsercaches enzo. Topics die niet meer dan zoveel postst konden hebben. Toch voelde Tweakers toen veel lekkerder aan.
Sinds het overgenomen is en dus een commercieel ding is, is er - ondanks dat iedereen zegt van niet - veel veranderd en een hoop niet in positieve zin. De honderden topics daarover zijn daar het bewijs van. En elk topic staat vol met "we willen dit niet". En veel gevraagde features worden genegeerd - zie het DarkMode topic. Pas na zeer lange tijd is daar toch gehoor aan gegeven, maar in eerste instantie zat die deur potdicht.
En daarbij hebben we eigenlijk altijd al een vrij klein ontwikkelteam gehad. Dat is ook een reden waarom we soms terughoudend zijn met grote veranderingen die veel tijd kosten (ook vanwege techdebt) om te implementeren.
Dat wil niet zeggen dat we onze ogen daarvoor sluiten. En ook wanneer zaken veranderd worden luisteren we heus wel naar feedback, maar soms kost dat ook tijd, en het wordt ook niet altijd gezien - deels omdat gebruikers al overgestapt zijn custom css oplossingen, of doordat ze al aan de verandering gewend zijn geraakt.
Ik was vroeger ook altijd heel avers van layoutwijzigingen in software en sites die ik veel gebruik, en keek ook altijd naar manieren om zaken weer terug aan te passen naar hoe ik het gewend was. Dat heb ik een tijd geleden echter losgelaten, en nu geeft ik dergelijke wijzigingen eerst altijd een kans. En ik moet zeggen dat de behoefte daarna om zaken "terug te draaien" toch behoorlijk is afgenomen.
Het is waar dat voornamelijk de pricewatch, mede ook door eigen succes, steeds meer gevonden wordt door meer casual bezoekers, en dat we daarom ook kijken naar manieren om ook die doelgroep wat meer te bedienen. Dat daar ook een commercieel belang achter zit is evident.Ja, ik zal me er bij neer moeten leggen. Gelukkig kan er tegenwoordig met CSS veel gedaan worden. Maar Tweakers is al heel lang Tweakers niet meer, maar echt een commerciele machine waar vanuit het oogpunt "geld verdienen" gedacht wordt en waarbij de community steeds vaker vergeten wordt.
Maar dat de community daarbij (of door) vergeten wordt ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben onderdeel van het devteam dat ook de community bedient, zo hebben we net ruim een jaar gewerkt aan de introductie van de wysiwyg-editor. Maar ook daar geldt: we hebben maar een klein team, en helaas ook steeds meer (wettelijke) verplichtingen waar we aan moeten voldoen zoals de AVG en DSA wat ons veel tijd kost.
Intentionally left blank
Dan lijkt het mij van groot belang dat deze onderdelen ook gebruiksvriendelijk bljven om bezoekers weten te behouden.crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
Het is waar dat voornamelijk de pricewatch, mede ook door eigen succes, steeds meer gevonden wordt door meer casual bezoekers, en dat we daarom ook kijken naar manieren om ook die doelgroep wat meer te bedienen. Dat daar ook een commercieel belang achter zit is evident.
Ik weet niet of je er iets over kan/mag delen, maar is er een verschil waargenomen in het gebruik van het zoekveld sinds de wijziging?
Kan je dit instellen ergens?
Ik weet wel dat dit vorig jaar in een A/B-test uitvoerig getest is, en er toen geen noemenswaardige verandering in zoekgedrag of frequentie is gemeten. De meeste bezoekers weten de functie dus doorgaans prima te vinden, en het is ook een gangbare oplossing om een zoek-icoontje in het menu te hebben.KoffieMok schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Dan lijkt het mij van groot belang dat deze onderdelen ook gebruiksvriendelijk bljven om bezoekers weten te behouden.
Ik weet niet of je er iets over kan/mag delen, maar is er een verschil waargenomen in het gebruik van het zoekveld sinds de wijziging?
We snappen dat het voor onze core-bezoekers een verandering is die opvalt, en in gebruik in eerste instantie omslachtiger lijkt omdat het in je "muscle-memory" zit. Hopelijk gaan meer mensen ontdekken dat je op desktop het zoekveld ook met de / kan oproepen, ik ben daar ondertussen al groot fan van
Intentionally left blank
Maak zoekbar altijd zichtbaarBalance schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Ik heb niet de discussie gelezen, maar ik wil gewoon even laten weten dat ik het vet irritant vind dat de zoekbalk niet meer by default in beeld is.
Kan je dit instellen ergens?
Intentionally left blank
Op zich kan ik hier wel begrip voor opbrengen en bij alle diverse feedback topics die voorbijkomen met alle aanpassingen vind ik de frustratie ook wel over de top. Ik probeer, net als jij, deze wijzigingen ook wel de kans te geven over een langere periode.crisp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
Ik was vroeger ook altijd heel avers van layoutwijzigingen in software en sites die ik veel gebruik, en keek ook altijd naar manieren om zaken weer terug aan te passen naar hoe ik het gewend was. Dat heb ik een tijd geleden echter losgelaten, en nu geeft ik dergelijke wijzigingen eerst altijd een kans. En ik moet zeggen dat de behoefte daarna om zaken "terug te draaien" toch behoorlijk is afgenomen.
Maar pak bijvoorbeeld de slide-ins in de Pricewatch. Dat feedback topic is dicht, maar ik maak nu de laatste maand meer dan normaal gebruik van de Pricewatch en het is echt een enorm frustrerende ervaring geworden. En nu kan ik zelfs die feedback nergens meer kwijt, want het topic is dicht. Edit, aanvulling: ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het voor iemand beter is geworden. Ik zou dat graag willen weten na 6 maanden, maar omdat het topic dus dicht is krijgen we daar ook niets meer over te horen.
De zoekbalk frustreert me helaas ook. De auto-focus en de /-optie helpen en ik ben ook heel blij dat die feedback is meegenomen. Ik geef het nog even de kans, maar anders los ik het gewoon op met de custom CSS.
Ik ben overigens wel blij met de Custom CSS functionaliteit an sich. Ik ben er niet zo'n held mee, maar kom vaak een heel eind of gebruik de creaties van anderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de breedte van de << en >> knoppen in topics verbreed voor mezelf omdat ik met dikke vingers steeds op paginaknoppen drukte.
[ Voor 6% gewijzigd door Tommiiee op 05-06-2026 11:47 ]
Ik gebruik de pricewatch ook heel veel en een klein trucje wat nu nog werkt om gewoon een lijst met specificaties te krijgen is om het product in de vergelijker te gooien, dan staat alles weer netjes onder elkaar.Tommiiee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Op zich kan ik hier wel begrip voor opbrengen en bij alle diverse feedback topics die voorbijkomen met alle aanpassingen vind ik de frustratie ook wel over de top. Ik probeer, net als jij, deze wijzigingen ook wel de kans te geven over een langere periode.
Maar pak bijvoorbeeld de slide-ins in de Pricewatch. Dat feedback topic is dicht, maar ik maak nu de laatste maand meer dan normaal gebruik van de Pricewatch en het is echt een enorm frustrerende ervaring geworden. En nu kan ik zelfs die feedback nergens meer kwijt, want het topic is dicht. Edit, aanvulling: ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het voor iemand beter is geworden. Ik zou dat graag willen weten na 6 maanden, maar omdat het topic dus dicht is krijgen we daar ook niets meer over te horen.
De zoekbalk frustreert me helaas ook. De auto-focus en de /-optie helpen en ik ben ook heel blij dat die feedback is meegenomen. Ik geef het nog even de kans, maar anders los ik het gewoon op met de custom CSS.
Ik ben overigens wel blij met de Custom CSS functionaliteit an sich. Ik ben er niet zo'n held mee, maar kom vaak een heel eind of gebruik de creaties van anderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de breedte van de << en >> knoppen in topics verbreed voor mezelf omdat ik met dikke vingers steeds op paginaknoppen drukte.
Die venstertjes uitklappen werkt gewoon niet.
Op mijn mobiel gebruik ik de zoek functie weinig maar is het aanklikken van de loepje ook niet zoveel moeite.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit topic trouwens gevonden door in Google te zoeken op; tweakers zoekbalk verdwenen
Idem hier... Maar weer een CSS tweak aangevinkt. Bizar dat je er zoveel nodig hebt tegenwoordig...Cogency schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:32:
Ik zal wel een idioot zijn, maar zonder dit topic kon ik de zoekfunctie niet vinden. Pricewatch en V&A waren vrij frustrerend, en niks in mij dacht er blijkbaar aan om op het vergrootglasje voor m'n username te drukken.
Dit topic trouwens gevonden door in Google te zoeken op; tweakers zoekbalk verdwenen
Inmiddels 3 stuks beschikbaar:
- Maak zoekbar altijd zichtbaar
- Zoekbalk altijd zichtbaar & vergrootglas icoon verbergen
- Breng de zoekbalk terug
Groot deel niet dat klopt maar je moet weten dat het mogelijk is om terug te toveren en dit topic kennen dat het speelt.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
De wijziging is niet voor niets doorgevoerd, zo neemt een statische zoekbalk waardevolle verticale ruimte in, dus houd er rekening mee dat we die niet direct terug zullen zetten (mocht je hem toch wél echt terug willen moeten we je dus naar custom CSS verwijzen), maar mogelijk naar een middenweg opzoek gaan.
Hoezo is verticale ruimte waardevol? Op een telefoon lijkt me horizontale ruimte veel waardevoller (omdat 90% van de mensen hun telefoon verticaal houdt) en op een beeldscherm is het een non-argument omdat daar het formaat van de zoekbalk geen significante hoeveelheid schermruimte inneemt.MiBe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:02:
Even een korte reactie vanuit mijn kant. We hebben het inderdaad op onze radar staan en zullen er sowieso intern naar kijken (even los van of het wel of niet tot wijzigingen leidt). Houd er alleen wel rekening mee dat indien we ervoor kiezen om wel een wijziging door te voeren (nogmaals; geen garantie), dat we ook moeten gaan bepalen op wat voor manier we dat precies gaan doen, dus dit is niet iets wat van de één op de andere dag zal gebeuren.
De wijziging is niet voor niets doorgevoerd, zo neemt een statische zoekbalk waardevolle verticale ruimte in, dus houd er rekening mee dat we die niet direct terug zullen zetten (mocht je hem toch wél echt terug willen moeten we je dus naar custom CSS verwijzen), maar mogelijk naar een middenweg opzoek gaan.
Ik ga er vanuit dat @MiBe dat ook bedoelt maar noem jij het horizontaal ruimteEsumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Hoezo is verticale ruimte waardevol? Op een telefoon lijkt me horizontale ruimte veel waardevoller (omdat 90% van de mensen hun telefoon verticaal houdt)
Zelf zou ik het ook verticale ruimte noemen omdat het gaat om de hoogte van de ruimte en niet de breedte.
Ik heb het over de breedte, niet de hoogte.Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Ik ga er vanuit dat @MiBe dat ook bedoelt maar noem jij het horizontaal ruimte![]()
Zelf zou ik het ook verticale ruimte noemen omdat het gaat om de hoogte van de ruimte en niet de breedte.
Dan snap ik je niet want de zoekbalk permanent in beeld neemt hoogte in, geen breedte.Esumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:07:
[...]
Ik heb het over de breedte, niet de hoogte.
Wat ik bedoel is dat de hoogte op een telefoon niet bijzonder relevant is omdat je op elke moderne telefoon meer dan genoeg ruimte hebt. In de breedte heb je veel minder ruimte, dus is die ruimte waardevoller.Vliegvlug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Dan snap ik je niet want de zoekbalk permanent in beeld neemt hoogte in, geen breedte.
Dan beleef je dat heel anders dan ik want ik zie die zoekbalk niets doen voor extra ruimte in de breedte:Esumontere schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Wat ik bedoel is dat de hoogte op een telefoon niet bijzonder relevant is omdat je op elke moderne telefoon meer dan genoeg ruimte hebt. In de breedte heb je veel minder ruimte, dus is die ruimte waardevoller.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yebld4VuyVE81cmDQ3zizb8H.jpg?f=user_large)
Het kost me op bovenstaande screenshot van mijn telefoon enkel hoogte. Mijn beeldscherm kan simpelweg niet breder worden dus wat gaat het wel of niet zichtbaar zijn van de zoekbalk voor de breedte doen?
Ik mis op mijn telefoon op Tweakers eerder hoogte, hoe meer balken bovenaan hoe minder ruimte om de daadwerkelijke content te lezen. Dat is volgens mij de reden dat Tweakers de zoekbalk standaard verborgen wil hebben. Juist voor de mobile gebruikers die hun telefoon verticaal houden.
Dus nu heb ik helemaal geen zoekfunctie meer.
Natuurlijk wel WK 2026 spam. Sneu.
https://ibb.co/xtqvFVZX
[ Voor 7% gewijzigd door Orwell op 10-06-2026 12:55 ]
Wat voor iPhone heb je? Wij kijken namelijk mee maar kunnen het niet 1,2,3 reproduceren.Orwell schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:50:
Overigens zie ik als ingelogde gebruiker met een standaard iPhone met standaard browser en standaard iOS26 soms de zoekknop in de rode balk in zijn geheel niet. Bijvoorbeeld op de homepage. Er lijkt afhankelijk van de afdeling die ik bezoek (Home, PW, V&A) net een paar pixels te weinig horizontale ruimte voor te zijn?
Dus nu heb ik helemaal geen zoekfunctie meer.
Natuurlijk wel WK 2026 spam. Sneu.
https://ibb.co/xtqvFVZX
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Goed punt. Een iPhone 13 mini.Freek1710 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:59:
[...]
Wat voor iPhone heb je? Wij kijken namelijk mee maar kunnen het niet 1,2,3 reproduceren.
De zoekbalk is eenvoudig te sluiten met het kruisje of door buiten het veld te klikken.
ik kan er zowel op de FP als op GoT buitenklikken, maar de zoekbalk blijft staan in FF
Dat klopt helemaal, dit is nog niet af. Ik heb het aangepast in het .planMuddyMagical schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:06:
@Freek1710 Dit lijkt niet te werken:
De zoekbalk is eenvoudig te sluiten met het kruisje of door buiten het veld te klikken.
ik kan er zowel op de FP als op GoT buitenklikken, maar de zoekbalk blijft staan in FF
Maar erbuiten klikken is vaak ook wel zo handig.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
merciFreek1710 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Dat klopt helemaal, dit is nog niet af. Ik heb het aangepast in het .plan
Klopt, want gebruikers zonder muis die via de shortcut / in de zoekbalk komen kunnen er niet uit. Via tab ga je namelijk de tracker in wat niet intuitief is.EJlol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:
En als erbuiten klikken wordt toegevoegd, voeg dan gelijk ook de escape toe om het te sluiten
Eens, maar erbuiten klikken werd ook verkocht als feature en die wil ik.franssie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:32:
@MuddyMagical als je weer op het loepje klikt, dan sluit het wel weer, voor mij intuïtief.
Maar erbuiten klikken is vaak ook wel zo handig.
[ Voor 23% gewijzigd door MuddyMagical op 10-06-2026 16:17 ]
/ tab tab /MuddyMagical schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Klopt, want gebruikers zonder muis die via de shortcut / in de zoekbalk komen kunnen er niet uit. Via tab ga je namelijk de tracker in wat niet intuitief is.
Dan is hij weer weg.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Ah, ik zat op / tab / die niet werkte. Nice!
Uiteindelijk gevonden, maar ik moest er naar zoek. Ik vraag mij af, hoe een UX designer hier nu naar kijkt, als dit het gevoel van een gebruiker is. Dan gaat er toch iets mis, met de UX?
2de gedachte was direct, hoe zit dit met PW. Sinds de nieuwe slider al een enorme achteruit gang (ga tegenwoordig al direct naar de grote blauwe webshops toe ipv de goedkoopste te zoeken), maar daar was ook het concept van de zoek functie ver gezocht. Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe jullie ooit tot deze gedachte gekomen zijn. Wel eens via VA de specificaties opgezocht van het te verkopen artikel? Waarschijnlijk niet, want dit werkt totaal niet. Maar dat is een andere frustratie.
Dat de zoek functie op de homepage weg is, oke. Ik zoek niet zoveek een artikel terug, maar dat je zoek functie direct weg is, bij een forum of een PW, dan vraag ik mij af, wie doet dit design? Of hoe kom je op dit design? Het is 1 van de meest belangrijke functies op een forum of PW. Zoeken.... Dan moet je toch niet zoeken, naar een zoek functie?
Ik lees dan nog wel iets over een / mogelijkheid. Maar misschien moet je ook afvragen hoeveel gebruikers weten uberhaupt van dit soort sneltoetsen. Hij was totaal nieuw voor mij, en dan zit ik al heel wat jaren in de IT, waarbij ik heel veel met gebruikers werk.
Maar die paar pixels winst, kan je beter halen uit andere grote blocken op de website. Op mijn Macbook 16 is in een safari, zonder inlog, kan ik wel 5 artikelen lezen. De rest is voornamelijk, zoals ik het zie bloatware informatie.
Als ik inlog, heb ik gelukkig met CustomCSS wel een leesbaar en gelukkig nu ook werkbare zoek functie.
Ik vraag mij dus af, hoe komen jullie nu
Wees maar blij, als het zoekveld er nog was had je dat maar zo een artikel kunnen kostenRolfie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:24:
Maar die paar pixels winst, kan je beter halen uit andere grote blocken op de website. Op mijn Macbook 16 is in een safari, zonder inlog, kan ik wel 5 artikelen lezen. De rest is voornamelijk, zoals ik het zie bloatware informatie.
[Afbeelding]
Graag niet doen alsof ik onbeschoft was door te overdrijven. Mijn ongenoegen werd op een normale manier geuit. Constructiviteit ligt aan jou, ik ga je niet vertellen wat je wel moet doen, ik vertel je alleen wat niet voor mij werkt. Jij bepaalt wat je daaruit haalt.Mario schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:25:
[mbr]-knip-. Bedankt voor de feedback en je ongenoegen duidelijk maken mag best, maar dat zien we graag wel op een normale en constructieve manier.[/mbr]
Het is voor mij onbevattelijk dat er functie verstopt wordt onder het mom van "ruimte maken". Na de slide-ins hebben jullie zelf gezien dat mensen erg slecht reageren op grote veranderingen zonder een weg terug. Ik moet nu custom CSS inzetten om basis functies in beeld te behouden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Meer handelingen doen voor zelfde functie kan toch niet het doel zijn? Het voelt echt alsof jullie hard jullie best doen om dat wel te bereiken.
Ik ga ervan uit dat het besluit in steen staat en niet gaat veranderen, klopt dat?
En voor de mensen die zeggen dat we niet moeten zeuren en dat het "maar gaat om een zoekbalkje", dus "doorrrr" — mensen wennen aan dingen, het is echt raar als dat als raar wordt gezien en een mening hebben en geven hierover gezien wordt als apart. Vind ik matig.
Hoi Mario,Mario schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Ik ga ervan uit dat het besluit in steen staat en niet gaat veranderen, klopt dat?
Dat is niet zo zwart-wit. We maken dit besluit niet op basis van de reacties hier op het forum maar ook andere data. Denk aan dingen als; aantal zoekinteracties, UX-score, conversie, time-on-page etc...
Toen we dit vorig jaar getest hadden, hebben we al een indruk gekregen van hoe dit soort datapunten zich zouden gedragen, op basis daarvan hebben we dan ook deze implementatie gedaan. We zien nu dit een aantal weken zo live staat op basis van die data geen reden om dit terug te draaien.
Je kunt de redenering ook in het .plan teruglezen.
Ik ben in dit topic terecht gekomen nadat ik zelf ook al enige tijd op zoek was naar waar de zoekbalk gebleven was en vandaag nu alle frustratie het gewoon in Google heb gegooid.Rolfie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:24:
Toevallig moest ik vandaag de zoek functie gebruiken op het forum, en heel apart, ik moest ZOEKEN naar de zoek functie. Ik miste deze indirect al een tijdje, maar denk eens na, over wat ik als gebruiker moest doen. Ik moest zoeken, naar de zoekfunctie op een forum. Iets wat juist zo belangrijk is, want je bent vast de eerste of in mijn geval, ik zocht iets wat in het verleden al gepost was. En ik moest zoeken naar de zoek functie.
Uiteindelijk gevonden, maar ik moest er naar zoek. Ik vraag mij af, hoe een UX designer hier nu naar kijkt, als dit het gevoel van een gebruiker is. Dan gaat er toch iets mis, met de UX?
2de gedachte was direct, hoe zit dit met PW. Sinds de nieuwe slider al een enorme achteruit gang (ga tegenwoordig al direct naar de grote blauwe webshops toe ipv de goedkoopste te zoeken), maar daar was ook het concept van de zoek functie ver gezocht. Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe jullie ooit tot deze gedachte gekomen zijn. Wel eens via VA de specificaties opgezocht van het te verkopen artikel? Waarschijnlijk niet, want dit werkt totaal niet. Maar dat is een andere frustratie.
Dat de zoek functie op de homepage weg is, oke. Ik zoek niet zoveek een artikel terug, maar dat je zoek functie direct weg is, bij een forum of een PW, dan vraag ik mij af, wie doet dit design? Of hoe kom je op dit design? Het is 1 van de meest belangrijke functies op een forum of PW. Zoeken.... Dan moet je toch niet zoeken, naar een zoek functie?
Ik lees dan nog wel iets over een / mogelijkheid. Maar misschien moet je ook afvragen hoeveel gebruikers weten uberhaupt van dit soort sneltoetsen. Hij was totaal nieuw voor mij, en dan zit ik al heel wat jaren in de IT, waarbij ik heel veel met gebruikers werk.
[Afbeelding]
Als ik inlog, heb ik gelukkig met CustomCSS wel een leesbaar en gelukkig nu ook werkbare zoek functie.
Ik vraag mij dus af, hoe komen jullie nu [Afbeelding]tot de conclusie dat deze "zoeken naar de zoekfunctie" echt een goede bedachte oplossing is voor een forum/PW? Zo'n A/B test zegt natuurlijk niets over of iets nu echt goed werk en wat jullie gebruikers er van vinden. Want hebben jullie daar ook wel eens echt navraag over gedaan?
Ja, nu leer ik hier dat er een vergrootglas voor in de plaats is gekomen. Maar dat is een klein icoon in een balk en een positie waar een mens nooit echt aandacht aan besteed. Ik lees de inhoud van de site, maar ga niet verkennen of er ergens een klein icoon is bijgekomen.
En ja, ook hier zal de custom css erop gaan om de balk terug permanent in beeld te brengen. Ik verwacht ook dat dit vooral een probleem is bij mensen die al langer op de site meedraaien en dan ook gewoon zijn van die balk bovenaan te zien staan. Mensen die nieuw zijn zullen sneller weg zijn met de nieuwe manier van zoeken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hoe zien jullie precies dat bij zeer belangrijke functies, zoals zoeken in een forum of in PW eigenlijk weg veel lastiger zijn geworden voor gebruiker?Freek1710 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:41:
[...]
Hoi Mario,
Dat is niet zo zwart-wit. We maken dit besluit niet op basis van de reacties hier op het forum maar ook andere data. Denk aan dingen als; aantal zoekinteracties, UX-score, conversie, time-on-page etc...
Toen we dit vorig jaar getest hadden, hebben we al een indruk gekregen van hoe dit soort datapunten zich zouden gedragen, op basis daarvan hebben we dan ook deze implementatie gedaan. We zien nu dit een aantal weken zo live staat op basis van die data geen reden om dit terug te draaien.
Het is eigenlijk een core functionaliteit van deze onderdelen, dit is toch juist een enorme achteruitgang voor dit soort onderdelen?
Zoals sommige hier aangeven, je moet zoeken naar de zoek functie. Ik werk regelmatig met gebruikers ivm nieuwe technische aanpassingen. Ik zou dit soort aanpassingen echt bij geen enkel bedrijf durven te adviseren of verdedigen.
Net zoals de slidebanner in PW. Wel eens geprobeert om vanuit V&A naar specificaties te gaan?
Ik ben het helemaal eens met je. Ik heb het gevoel dat ze gewoon voorrang geven aan mobile users en dan ook het argument van beheersbaarheid voor de ontwikkelaars gebruiken om ons niet twee smaken te geven zodat we controle behouden. Desktop gebruikers krijgen de mindere ervaring, I guess.Rolfie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Hoe zien jullie precies dat bij zeer belangrijke functies, zoals zoeken in een forum of in PW eigenlijk weg veel lastiger zijn geworden voor gebruiker?
Het is eigenlijk een core functionaliteit van deze onderdelen, dit is toch juist een enorme achteruitgang voor dit soort onderdelen?
Zoals sommige hier aangeven, je moet zoeken naar de zoek functie. Ik werk regelmatig met gebruikers ivm nieuwe technische aanpassingen. Ik zou dit soort aanpassingen echt bij geen enkel bedrijf durven te adviseren of verdedigen.
Net zoals de slidebanner in PW. Wel eens geprobeert om vanuit V&A naar specificaties te gaan?
Ik zou hem als hoofdzakelijk mobiele gebruiker juist altijd in beeld willen (of in ieder geval zonder helemaal terug te scrollen). Misschien was dat eerst wel en is het met custom CSS net wat anders nu, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer.Dragony schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Ik ben het helemaal eens met je. Ik heb het gevoel dat ze gewoon voorrang geven aan mobile users en dan ook het argument van beheersbaarheid voor de ontwikkelaars gebruiken om ons niet twee smaken te geven zodat we controle behouden. Desktop gebruikers krijgen de mindere ervaring, I guess.
Sowieso vind ik de wijzigingen die (wellicht?) vooral op mobiel gebruik zijn gericht juist irritant (slide in Pricewatch, V&A specificaties link komt juist niet op de overzichtspagina, zoekbalk weg, groter font). Mijn ergernis is bijna op Netflix niveau en dat gebruik ik niet meer sinds die debiele interface wijziging.
- In mobiel is het vergrootglas icoontje goed te vinden, maar op desktop niet door de banner links. Misschien dat een kleurtje of het los van de andere items zou helpen.
- De Escape toets doet niets als je de zoekbalk geopend hebt, erg irritant. Nu moet je weer terug naar het vergrootglas om de balk te sluiten (of '/')
Ignorance is bliss
Wat eigenlij er visueel best goed uitziet is de inverse die je krijgt als je op / slaat. Dat zou standaard zo kunnen zijn, wellicht tijdelijk loepje / om de sneltoets kenbaarder te maken?
edit:
:strip_exif()/f/image/fQtYSUDfx8F5HPDZEfSEWdgJ.png?f=user_large)
dit dus - dat zal miljoenmiljard zoekuren schelen van users die de zoekfunctie niet kunnen vinden - en dus via google gaan zoeken
[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 15-06-2026 02:17 ]
MX Linux : Geen Audio via HDMI - Linux en overige clients - GoT
Ik moet bekennen dat ik er ook tegenaan liep. Niet zozeer op de frontpage, maar toen ik op de pricewatch zat (vind ook iets van de fly outs/oversimplificatie van specs) miste ik hem ook.
Er zijn bepaalde pagina's, zoals de pricewatch, waar categorie-klikken eigenlijk een beetje ondergeschikt is. Is er een studie geweest op welk element search veel/weinig wordt gebruikt? Zeker iets als pricewatch (hoewel ook daar LLM's en web search daar ingang toe zijn) lijkt mij search juist bovengemiddeld belangrijk.
^^ precies dit.. via google gezocht naar 'tweakers zoekfunctie' en kwam op dit topic uit.Rolfie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:24:
Toevallig moest ik vandaag de zoek functie gebruiken op het forum, en heel apart, ik moest ZOEKEN naar de zoek functie. Ik miste deze indirect al een tijdje, maar denk eens na, over wat ik als gebruiker moest doen. Ik moest zoeken, naar de zoekfunctie op een forum. Iets wat juist zo belangrijk is, want je bent vast de eerste of in mijn geval, ik zocht iets wat in het verleden al gepost was. En ik moest zoeken naar de zoek functie.
Ik denk dat verder alles hier al wel over gezegd is in dit topic. (5pixels ruimte vs bruikbaarheid forum ), Maar ik wilde behalve +1, dit topic nog even omhoog schoppen, zodat andere die ook (willen) zoeken, dit misschien tegenkomen. (via Google
Angry Rabbit
Goed om dit direct duidelijk te maken denk ik.Freek1710 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:41:
[...]
Hoi Mario,
Veel mensen hebben het gevoel of hoop dat een wijziging wordt gemaakt waarbij de community om input en feedback wordt gevraagd. Dat geeft velen het idee dat er in een soort samenwerking naar verbetering wordt gestreefd.
Als je direct aangeeft dat een wijziging op basis van (voor ons) onbekende metrics / data wordt doorgevoerd en de community voor 99% als bug-hunters wordt gebruikt is dit een heel ander verwachtingspatroon.
Denk niet dat het beter ontvangen wordt, maar dan is het tenminste helder.
Als de bedoeling is om wel samen te werken, dan is mijn suggestie om wijzigingen iets minder definitief te droppen. Scheelt ook extra werk om het weer terug te draaien (zie Femme in "Feedback bètatest UI-update").
[ Voor 8% gewijzigd door MuddyMagical op 16-06-2026 14:56 ]
Dat is fair! In dit geval hebben wij inderdaad geen bèta gedaan, ook geen feedback topic geopend (dit topic is niet geïnitieerd vanuit ons). Hoe we hierin staan en dat we dus niet een wijziging ongedaan maken op basis van hoeveelheid feedback alleen (!) was iets wat ik misschien explicieter eerder had kunnen noemen!MuddyMagical schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Goed om dit direct duidelijk te maken denk ik.
Veel mensen hebben het gevoel of hoop dat een wijziging wordt gemaakt waarbij de community om input en feedback wordt gevraagd. Dat geeft velen het idee dat er in een soort samenwerking naar verbetering wordt gestreefd.
Het is belangrijk om te weten dat honderdduizenden mensen per dag de website bezoeken en enkel een deel daarvan actief hier op het forum is, dat is een belangrijke reden om onze keuzes niet enkel te baseren op feedback hier.Als je direct aangeeft dat een wijziging op basis van (voor ons) onbekende metrics / data wordt doorgevoerd en de community voor 99% als bug-hunters wordt gebruikt is dit een heel ander verwachtingspatroon.
Denk niet dat het beter ontvangen wordt, maar dan is het tenminste helder.
Femme maakt hier een bètatest omdat hij inderdaad open staat voor feedback en hij hier ook iets mee doen wil. Fijn dat dat zo kan in dit voorbeeld.Als de bedoeling is om wel samen te werken, dan is mijn suggestie om wijzigingen iets minder definitief te droppen. Scheelt ook extra werk om het weer terug te draaien (zie Femme in "Feedback bètatest UI-update").
Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
Ik voorzie binnenkort zo'n, net te grote, pop-up overlay met een pijl naar de zoekknop met "Vind alles dat je nodig hebt met de handige zoekfunctie op Tweakers!" als 'verbetering van de gebruikerservaring' voor deze onnozele change.Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
/f/image/60BK9TM2e9WABX2moQq5NyGO.png?f=fotoalbum_large)
Maar niet doen dus!
[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 16-06-2026 17:44 ]
Koop al mijn ads!
Wat een vloekende kleuren in de button van begrepenRoom42 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:12:
[...]
Ik voorzie binnenkort zo'n, net te grote, pop-up overlay met een pijl naar de zoekknop met "Vind alles dat je nodig hebt met de handige zoekfunctie op Tweakers!" als 'verbetering van de gebruikerservaring' voor deze onnozele change.edit:Zoiets, zeg maar.![]()
[Afbeelding]
Maar niet doen dus!
Alle grappen opzij gezet, ik had vandaag ook een collega die bij mij stond met de vraag: Jij zit toch veel op tweakers, waar zit nu de zoekfunctie?
Die kon de zoekfunctie ook niet vinden, en dat is een gebruiker die bijna nooit Tweakers bezoekt, alleen als ze een bepaald nieuws artikel zoekt, of iets op de V&A wilt kopen. Toen ik haar ook liet zien waar hij nu verstopt zat, keek ze mij heel verbaasd aan en maakte de opmerking: "Wie heeft dat bedacht?"
Dit laat naar mijn idee ook zien dat een leek de zoekfunctie niet kan vinden...
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)