Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.892 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?
EJlol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:
En als erbuiten klikken wordt toegevoegd, voeg dan gelijk ook de escape toe om het te sluiten :)
Merik schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:56:

- De Escape toets doet niets als je de zoekbalk geopend hebt, erg irritant. Nu moet je weer terug naar het vergrootglas om de balk te sluiten (of '/')
Sluiten met de escape toets is sinds vandaag mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 16-06-2026 22:08 ]

March of the Eagles

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10:03
Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.

Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
Consitentie for conistentie sake. Niet altijd een erg handige stelling om te nemen, vrees ik.

Maar je zou bv op een bepaalde pagina de zoekbalk automatisch zichtbaar kunnen maken. Bv op de Index van het forum, de Pricewatch en V&A. Dus net alsof de gebruiker deze heeft aangeklikt.

Of anders de zoekfunctie duidelijker te maken. Mensen geven aan dat ze de functie niet snel kunnen vinden. Een toetsenbordsnelkoppeling alleen is dan niet voldoende. Je zou bv het woord "Zoeken" bij het vergrootglas kunnen zetten en het geheel een andere kleur (niet te opvallend) en het meest rechtse icoon maken (rechts van "Weergave-opties") en dan ook het zoekbalkje verkleinen en rechts uitlijnen onder het icoon.

Voorbeeldje wat ik even snel gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-IOlKkmYHBppcFEKcBwRZDsUo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60W4V7ET9o8sKJxGnVumJF6H.png?f=fotoalbum_large

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-07 14:23
Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.
Een veel voorkomende opmerking is, heb je al gezocht? Net zoals bij PW, zoek je vaak op een artikel nummer of omschrijving. Je geeft zelf al aan primaire manier.
Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.

Eigenlijk 2 primaire belangrijke onderdelen van de site, waarbij PW natuurlijk een grote bron van inkomsten is voor jullie, dat zou toch voldoende argumentatie moeten zijn, om dit terug te draaien? Niet dat ik verwacht dat jullie dit doen, gezien de slider (hoe verzin je die ook).

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Hier ook een verzoek om deze optie naar de Layout Instellingen te verplaatsen: https://tweakers.net/instellingen/layout/

Een optie "Zoekbalk" met als vinkje "Zoekbalk altijd tonen". Erg makkelijk toe te voegen, en daarmee geef je iedere gebruiker de keuze om het wel of niet te gebruiken.

Voor nu maar met Custom CSS, met het risico dat het bij een volgende update weer stuk is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:42:
[...]

consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.

Intentionally left blank

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36

Dido

heforshe

crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:26:
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.
Op nu.nl kom ik eigenlijk nooit, maar net even rondgekeken naar wat ik wel gebruik.
Azure Devops: zoekveld altijd zichtbaar
Quora: zoekveld altijd zichtbaar
StackExchange: zoekveld altijd zichtbaar

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me persoonlijk niet eens was opgevallen dat ik op Tweakers eerst moet klikken voordat ik kan zoeken, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik de zoekfunctie hier niet heel vaak gebruik (eigenlijk alleen om een topic terug te vinden waarvan ik weet dat het bestaat, en dat doe ik zo zelden dat het elke keer toch weer nieuw is).

Wat betekent mijn avatar?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Alt-D, "nu.nl zoekterm"
Ah.nl: Zoekveld altijd zichtbaar
Marktplaats: Zoekveld altijd zichtbaar
Ebay: Zoekveld altijd zichtbaar
Google Maps: Zoekveld altijd zichtbaar
Google: Zoekveld altijd zichtbaar
Reddit: Zoekveld altijd zichtbaar
Twitter: Zoekveld altijd zichtbaar
Tweakers: ...

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-06-2026 12:40 ]

• ShadLink
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Ik voel zelf nooit de behoefte om te zoeken op nieuwssites. Belangrijk nieuws staat toch altijd wel op de voorpagina en de volgende dag is het alweer "oud nieuws". Dat nu.nl hetzelfde icoontje gebruikt zal niet geheel toevallig zijn daar het ook uit de DPG stal komt :P

Op fora daarentegen wil ik wel zoeken, want daar is actualiteit minder van belang en wil je oudere onderwerpen nog wel eens terughalen. Kijk ik dan naar andere grote "fora" of sites die ik wil doorzoeken, dan staat het zoek-icoontje weliswaar ook in de header, maar veel duidelijker door een groter veld, en ook nog een veld waarin je direct kan gaan typen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm0cHkqtTgHMKmVzcmT3vLtM3N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9plBrSOXithlzcvZl1O0m0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCvNsQOXW4AbGgiB9EiA3pxbNv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPN33rD7u2LWcHuQoDkzvXeR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BYDF1letnsWyyyn57X_8doIIgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYJuSVbxFKuTcYlGbsmK1dvo.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:26

3_s

Staat er ergens een lijst met snelkoppelingen? En zijn er nog anderen dan / ?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij Nu.nl weet ik exact wat het zoekveld doet: het doorzoekt altijd de hele website inclusief archief. Je gebruikt het enkel om nieuwsartikelen te zoeken. En ook dat doe ik liever via Google: 'nu.nl gebeurtenis X'. Juist omdat via Nu zoeken vervelend is.

Bij Tweakers is het nieuwe zoek-icoontje in de header geplaatst. Dan verwacht ik een algemene zoekfunctie die altijd hetzelfde gedrag vertoont, net als alle andere knoppen in de header. Dat is echter niet het geval, want afhankelijk van de pagina waar je op zit is de zoekfunctie anders: in de Pricewatch zoek je op artikelen, op V&A advertenties en op het forum enkel topics. Dat vind ik onlogisch voor een zoek-icoontje in de header.

Sites als Reddit, Quora, Marktplaats, Funda, Amazon, Linkedin, X etc etc tonen allemaal permanent een zoekveld. Een website als Tweakers bevat inmiddels dermate veel content (reviews, guides, tientallen duizenden producten, 10k advertenties, miljoenen forum berichten) dat een permanent zoekveld toch wel wenselijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 17-06-2026 12:52 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:59
Zomaar een ideetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ9wSVs_2m-DnGKgaIwbnMFHtKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILM2EuAzlWTdxo9oBQGHufSZ.png?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.
* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.

• ShadLink
Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:03:
[...]

* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.
Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.
Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.
Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)

Intentionally left blank

• Rolfie
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)
Het zou al een enorme verbetering zijn. al blijf ik er bij dat er gewoon direct op Forum, PW en VA dit direct beschikbaar moet zijn. Zoals eigenlijke alle sites hebben, waar je primair wilt zoeken op informatie. Daarom kan ik ook niet deze beslissings begrijpen, hoe deze nu tot stand gekomen is.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.
Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing

Intentionally left blank

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing
Ik heb dat aanstaan, maar ik heb nu geen idee, welke ik actief heb. Ondertussen het nodige aan custom css aanstaan, om de site een beetje leesbaar te houden.

De opmerking druk sloeg meer op het totaal plaatje en het huidige lettertype voor een standaard gebruiker, is gewoon heel slecht leesbaar.

Dit is wat ik nu krijg als normale gebruiker, ik zou gek worden, zoveel informatie, waarbij het overzicht ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5WTZyWMh/Tweakers-Bloat.png

Dit is waarvoor ik kom, leesbaarheid.... Geen onnodige onzin. Enige wat ik een keer moet doen, is de uitlijning verder aanpassen, zodat de kolum breder mag worden, maar dat was mij nog niet gelukt, tijd en te weinig kennis. Al moet ik dit gewoon een keer aan AI vragen, maar tijd.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4fzbqJN/Tweakers-fijn.png
Dit is waar ik voor op Tweakers, geen onnodige druktes, onzin. KISS.

Dit is trouwens toen ik er 2de keer naartoe ging.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0V9SmKv0/Tweakers-bad.png
Ik kon wel geteld 4 artikelen lezen. Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat dit 33% meer is, met de oude zoekfunctie plek op de site. /s Dus er is meer ruimte gemaakt op de site.

Maar dit is offtopic, maar bedankt voor het advies. Maar misschien een stukje extra feedback.

• edgarket
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-07 15:56
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

edgarket schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:56:
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.
Gewoon / typen ;) En sec gezien is het geen extra klik, voorheen moest je eerst in het zoekveld klikken.

Intentionally left blank

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:37
Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

KoffieMok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,
Stel je voor dat elke denkbare functie standaard in beeld staat

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:19
Ik moet eerlijk bekennen dat ik sceptisch was toen deze verandering net ingevoerd was, maar begin er ondertussen toch aan te wennen. Wellicht dat ik toch moet toegeven dat niet elke verandering slecht is…

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:07
Mogelijk heb ik deze aankondiging heb gemist, maar ik vroeg me af waarom de zoekbalk nu standaard verborgen is.

Ik gebruik de zoekbalk regelmatig en merk dat ik nu telkens een extra klik moet doen om deze te openen. Dat maakt het gebruik voor mij minder efficiënt.

Zou het een optie zijn om gebruikers zelf te laten kiezen of de zoekbalk standaard zichtbaar of verborgen is? Op die manier kunnen verschillende voorkeuren worden ondersteund.

Ik ben ook benieuwd welke overwegingen of gebruikersonderzoeken aan deze wijziging ten grondslag liggen, omdat de verandering voor mijn gebruik juist een stap achteruit voelt.

@Christoxz
Bedankt! Fijn dat jij hiervoor een custom CSS hebt gemaakt. Het is mooi om te zien dat iemand uit de community inspeelt op de wensen van gebruikers, zeker nu het soms voelt alsof Tweakers minder ruimte laat voor haar eigen identiteit en haar gebruikers.

[ Voor 17% gewijzigd door Jonathan-458 op 04-07-2026 22:13 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Lees het topic eens door zou ik zeggen.

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:07
@418O2
Zojuist meerdere posts en deze doorgenomen; .plan: Zoekbalk en filters - Development-iteratie #339, Ik ben bang voor de "verbeteringen" van de pricewatch. Binnenkort toch eens verdiepen in andere oplossingen. Tweakers.net laat steeds minder ruimte voor hun daadwerkelijke base.

• Sdu7cb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 08:36

Sdu7cb

2Lame2Shoot

De afgelopen tijd met wat collega's al wat meer irritaties gehad over de zoekfunctie. Zojuist toch besloten om eens te kijken of wij alleen zijn.. of dat anderen onze mening delen en gelukkig: wij staan niet alleen: de nieuwe zoekknop ipv direct veld is behoorlijk vervelend. Wij zijn van mening dat zelfs een tekstveldje dat net zo groot is als de search icon knop die er nu zit al beter zou zijn: blind typen kunnen de meesten wel toch? In dat geval: klik, typ, enter: resultaten. Liefst de oude balk terug natuurlijk, maar met het oog op de beperkte ruimte zou dat een oplossing zijn.

Een ander behoorlijk irritatiepunt: je klikt op een productpagina op "Specificaties"... dan autoscroll je naar dat segment en staat een knop met "Bekijk alle specificaties". Gezien getoonde paar regels meestal compleet irrelevant zijn (Vaak specs die al in de titel van het product staan, bv bij een TV: formaat, paneeltype etc.). Gevolg is dat je ook hier twee keer moet klikken. Laat de lijst gewoon gelijk openen bij het aanklikken van specificaties? Dan krijg je gewoon wat je verwacht.

Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
-knip-. Reageer op een normale manier of reageer niet, dit voegt echt niks toe en trekt de hele sfeer naar beneden.

[ Voor 70% gewijzigd door rens-br op 07-07-2026 16:12 ]

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Dat velen, vooral op de desktopsite, dat loepje over het hoofd zien en dat het, vanwege het verborgen zijn van de zoekbalk, niet duidelijk is dat die afhankelijk gaat zijn van de context.

Het levert een stukje onduidelijkheid op voor de gebruiker voor een klein beetje ruimte dat daarna dankzij wat ongelukkige timing bovendien pardoes werd ingenomen door de irritante oranje wk pricewatchbanner.

Het is op zichzelf iets kleins, maar het begint ook te stapelen met andere ontwerp- en stijlkeuzes die geleidelijk aan de site duwen richting wat men kan bewonderen in het klassieke filmpje uit Noorwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 07-07-2026 16:14 ]

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

• meesje
  • Nu online
AnonymousGerbil schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Dat velen, vooral op de desktopsite, dat loepje over het hoofd zien en dat het, vanwege het verborgen zijn van de zoekbalk, niet duidelijk is dat die afhankelijk gaat zijn van de context.

Het levert een stukje onduidelijkheid op voor de gebruiker voor een klein beetje ruimte dat daarna dankzij wat ongelukkige timing bovendien pardoes werd ingenomen door de irritante oranje wk pricewatchbanner.

Het is op zichzelf iets kleins, maar het begint ook te stapelen met andere ontwerp- en stijlkeuzes die geleidelijk aan de site duwen richting wat men kan bewonderen in het klassieke filmpje uit Noorwegen.
Bedankt voor wat meer duiding. Zelf heb ik totaal geen enkele moeite met 1 klik extra. En daarnaast vind ik een vergrootglas een redelijk generiek symbool voor zoeken.

• Luminair
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 11:15
Dit zal vast al eerder geschreven zijn, maar ik het ergste vind ik persoonlijk hoe ambigu het is waar de zoek-functie nu voor is. Als in, stel ik ga naar Pricewatch, dan mist de zoekfunctie gewoon; het zoek-icoon in de menu-balk denk ik niet aan, want dat is voor een globale zoekfunctie. De hele context mist daar aan, en dat gaat geen enkele nieuwe bezoeker zonder meer snappen.

Wat ik qua design niet snap is dat er nog wel witruimte is voor de zoekbalk op Pricewatch/V&A. Zet daar dan gewoon die zoekbalk open, denk ik dan.

• MazeWing
  • Laatst online: 26-07 06:21

MazeWing

The plot thickens...

Kan hier een snippet voor gemaakt worden?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• meesje
  • Nu online
Luminair schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:39:
Dit zal vast al eerder geschreven zijn, maar ik het ergste vind ik persoonlijk hoe ambigu het is waar de zoek-functie nu voor is. Als in, stel ik ga naar Pricewatch, dan mist de zoekfunctie gewoon; het zoek-icoon in de menu-balk denk ik niet aan, want dat is voor een globale zoekfunctie. De hele context mist daar aan, en dat gaat geen enkele nieuwe bezoeker zonder meer snappen.

Wat ik qua design niet snap is dat er nog wel witruimte is voor de zoekbalk op Pricewatch/V&A. Zet daar dan gewoon die zoekbalk open, denk ik dan.
Dat jij er niet aan denkt, is toch iets dan dat de zoekfunctie ontbreekt? Ik vind een vergrootglas een vrij algemeen bekend symbool voor opzoeken. Zelfs de witte zoekbalk geeft aan in welke context je aan het zoeken bent.

Volgens mij hebben we gewoon te maken met een klassiek geval van elke verandering is moeilijk. Het lijkt me gewoon een stuk gewenning.

Nu je v&a even aantipt: ik vind het jammer dat sinds enige tijd geleden je niet kunt bladeren door alle advertenties in een bepaalde hoofdcategorie. Dit kan nu alleen per subcategorie. Vroeger kon je bv in 1 keer door alle smarthome advertenties bladeren. Nu moet je dit doen per subcategorie.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MazeWing schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Kan hier een snippet voor gemaakt worden?
Misschien moet er gewoon een tweakers.net CSS HowTo komen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• MazeWing
  • Laatst online: 26-07 06:21

MazeWing

The plot thickens...

evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Of men moet eens wat minder vreemde wijzigingen doorvoeren of men de optie geven in een instellingen menu….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MazeWing schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Of men moet eens wat minder vreemde wijzigingen doorvoeren of men de optie geven in een instellingen menu….
Tja, het gros van de leden accepteert die UI wijzigingen klakkeloos. En blijkbaar is uit marktonderzoek en zo gebleken dat dit goede aanpassingen aan de UI zijn. Dus waarom een instellingen menu bouwen als dat handjevol geïrriteerde tweakers het met CSS kunnen oplossen...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-07 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Is er soort van: [verzamel] CSS-styles; 'Hoe ziet jouw T.net eruit?'.

Commandline FTW

• KoffieMok
evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:12:
[...]

En blijkbaar is uit marktonderzoek en zo gebleken dat dit goede aanpassingen aan de UI zijn.
Wat weten wij van dit marktonderzoek en op basis waarvan is deze conclusie getrokken?
Eenmaal gevonden zal een gebruiker de zoekbalk weer prima kunnen vinden, maar heeft dit onderzoek ook rekening gehouden met hoe de functie gevonden wordt en het gevoel dat de gebruiker hierbij heeft?

Een gebruiker die een kwartier heeft zitten zoeken en vloeken voordat ie het door heeft zal nog steeds als een succesvolle zoeker de cijfers in gaan.

Wellicht is het inderdaad een goede aanpassing geweest, maar die stelling is hier nog niet goed onderbouwd naar mijn weten.
Ook is mij nog niet duidelijk of de gewonnen verticale ruimte daadwerkelijk positieve impact heeft gehad, of zich vooral berust op 'meer pixels meer beter'.

• meesje
  • Nu online
KoffieMok schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Een gebruiker die een kwartier heeft zitten zoeken en vloeken voordat ie het door heeft zal nog steeds als een succesvolle zoeker de cijfers in gaan.
Ik verwacht dat menig bezoeker van Tweakers binnen een tellen de zoekfunctie heeft gevonden. Het vergrootglas is toch duidelijk aanwezig? Ik behoor (helaas) tot de oudere generatie, maar was hier zo aan gewend.

• Luminair
  • Laatst online: 08-07 11:15
meesje schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Dat jij er niet aan denkt, is toch iets dan dat de zoekfunctie ontbreekt?
Ik zeg nergens dat de zoekfunctie ontbreekt. Het moge echter overduidelijk zijn dat de "zoeken in de huidige context" functie niet helder naar voren komt. Dat valt niet te ontkennen nu legio Tweakers dat hier melden. Je weet ook pas dat je zoekt binnen de huidige context wanneer je er op hebt geklikt, maar dat is mosterd na de maaltijd. Iemand die dat niet weet zal het icoon kunnen afdoen als een algemene zoekfunctie, die bijvoorbeeld naar nieuwsberichten zoekt, niet een zoek- of filterfunctie in de huidige context.
een klassiek geval van elke verandering is moeilijk
Vind ik een drogreden. Als je UI veranderingen gaat invoeren die tegen bekende conventies in gaan moet je rekening houden met dat mensen jouw nieuwe conventie niet meteen snappen (want waarom zouden ze?). En goede UI legt dat intuïtief uit. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn om het zoek-icoon direct naast het actieve menu item te zetten. Niet dat dit een goed voorbeeld is, maar het zou wel direct duidelijk maken in wat voor context je gaat zoeken. En op dit moment is dat het totaal niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Luminair op 07-07-2026 21:50 ]

• meesje
  • Nu online
Luminair schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Ik zeg nergens dat de zoekfunctie ontbreekt. Het moge echter overduidelijk zijn dat de "zoeken in de huidige context" functie niet helder naar voren komt. Dat valt niet te ontkennen nu legio Tweakers dat hier melden. Je weet ook pas dat je zoekt binnen de huidige context wanneer je er op hebt geklikt, maar dat is mosterd na de maaltijd. Iemand die dat niet weet zal het icoon kunnen afdoen als een algemene zoekfunctie, die bijvoorbeeld naar nieuwsberichten zoekt, niet een zoek- of filterfunctie in de huidige context.

[...]

Vind ik een drogreden. Als je UI veranderingen gaat invoeren die tegen bekende conventies in gaan moet je rekening houden met dat mensen jouw nieuwe conventie niet meteen snappen (want waarom zouden ze?). En goede UI legt dat intuïtief uit. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn om het zoek-icoon direct naast het actieve menu item te zetten. Niet dat dit een goed voorbeeld is, maar het zou wel direct duidelijk maken in wat voor context je gaat zoeken. En op dit moment is dat het totaal niet.
Hou op…. je zegt niet dat de zoekfunctie ontbreekt? “dan mist de zoekfunctie gewoon; het zoek-icoon in de menu-balk denk ik niet aan”

Ik denk dat voor het grootste deel van de bevolking wel duidelijk is, dat je op het vergrootglas moet klikken als je wil zoeken. En daarnaast wordt de context gewoon getoond in de zoekbalk.

• KoffieMok
meesje schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat voor het grootste deel van de bevolking wel duidelijk is, dat je op het vergrootglas moet klikken als je wil zoeken. En daarnaast wordt de context gewoon getoond in de zoekbalk.
Daar ging het voor mij op mis. Ik heb na 3 dagen via mijn zoekmachine dit topic gevonden om erachter te komen dat het zoekveld naar dit vergrootglas in de balk verplaatst is.
Wellicht inderdaad een kwestie van gewenning. Zonder waarschuwing was het zoekveld verplaatst en kon ik niet meer in de context zoeken. Dit icoon in de topbalk zag ik als global search, maar dat is niet wat ik nodig had.

Inmiddels ben ik er wat meer aan gewend, maar kan ik er nog geen verbetering in zien ten opzichte van voorheen.
Dat kan voor jou anders zijn, en in dat geval ben ik erg benieuwd wat het voor jou verbeterd heeft.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:45:

...

Volgens mij hebben we gewoon te maken met een klassiek geval van elke verandering is moeilijk. Het lijkt me gewoon een stuk gewenning.
Denk eerder aan een klassiek geval van niet elke verandering is automatisch ook een verbetering. Op het mobieltje, bijvoorbeeld, had ik de verandering niet eens door, maar op de desktop was het voor mij meteen storend.
evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Tja, het gros van de leden accepteert die UI wijzigingen klakkeloos. En blijkbaar is uit marktonderzoek en zo gebleken dat dit goede aanpassingen aan de UI zijn. Dus waarom een instellingen menu bouwen als dat handjevol geïrriteerde tweakers het met CSS kunnen oplossen...
Ik had begrepen dat de metingen (analytics?) uitwezen dat de zoekfunctie na de verandering niet minder gebruikt wordt. Of is gemeten hoe stroef dat dat ging voor de bezoekers van de website heb ik nergens kunnen terugvinden.

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 12:41
Toevallig (of misschien juist niet) dat hier nu een topic over is. Sinds kort voel ik me een beetje onthand op de website. De zoekbalk was voor mij echt de ingang tot de website. Vooral omdat ik daar meteen kon kiezen waar ik wilde zoeken: op het hele forum, in dit topic of op de hele website.

Nu ben ik steeds opnieuw kwijt waar ik heen moet. Dan denk ik: huh, waar is de zoekbalk? O ja, het vergrootglas, dat zal hem wel zijn. Maar waar staat dan de optie om op de hele website te zoeken? O, dat kan waarschijnlijk alleen via de homepagina. Dan maar terug naar de homepagina. Ja, daar is het inderdaad.

Dat zijn best veel extra denkstappen en geklik voor iets wat eerst op elke pagina meteen kon.

Ik snap dat veranderingen altijd even wennen zijn, maar volgens mij is hier toch wel een stuk gebruiksvriendelijkheid verdwenen. Veel mensen zullen misschien ook niet begrijpen dat de zoekcontext zich automatisch aanpast aan het soort pagina waar je op zit.

Ik twijfel daarom of dit echt beter is geworden. En ik ben ook benieuwd wat precies de noodzaak was van deze aanpassing?

[ Voor 27% gewijzigd door Poumelie op 08-07-2026 14:15 ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Poumelie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:13:
Toevallig (of misschien juist niet) dat hier nu een topic over is. Sinds kort voel ik me een beetje onthand op de website. De zoekbalk was voor mij echt de ingang tot de website. Vooral omdat ik daar meteen kon kiezen waar ik wilde zoeken: op het hele forum, in dit topic of op de hele website.

Nu ben ik steeds opnieuw kwijt waar ik heen moet. Dan denk ik: huh, waar is de zoekbalk? O ja, het vergrootglas, dat zal hem wel zijn. Maar waar staat dan de optie om op de hele website te zoeken? O, dat kan waarschijnlijk alleen via de homepagina. Dan maar terug naar de homepagina. Ja, daar is het inderdaad.

Dat zijn best veel extra denkstappen en geklik voor iets wat eerst op elke pagina meteen kon.

Ik snap dat veranderingen altijd even wennen zijn, maar volgens mij is hier toch wel een stuk gebruiksvriendelijkheid verdwenen. Veel mensen zullen misschien ook niet begrijpen dat de zoekcontext zich automatisch aanpast aan het soort pagina waar je op zit.

Ik twijfel daarom of dit echt beter is geworden. En ik ben ook benieuwd wat precies de noodzaak was van deze aanpassing?
Hier de reden

.plan: Zoekbalk en filters - Development-iteratie #339

Gelukkig hebben we snippets :)

Zoekbalk altijd zichtbaar & vergrootglas icoon verbergen

Terug zoals het was ;).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• KoffieMok
we hebben in juni vorig jaar een A/B-test gedaan waaruit bleek dat de verplaatsing geen significante invloed heeft op het aantal zoekacties, en dat we ruimte vrijspelen die ten goede komt aan de content op de pagina.
Gebruiksgemak ingeruild voor een paar pixels.

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/1*MzqQm_K3sdO8RFibufJJBA.jpeg

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-07 11:31
Ik dacht dat het aan mij lag,, maar ik mis sinds een tijdje de zoekbalk. Waarom is die weg?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Handjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:40:
Ik dacht dat het aan mij lag,, maar ik mis sinds een tijdje de zoekbalk. Waarom is die weg?
Letterlijk 1 post terug staat het antwoord gequoot door @KoffieMok .

Nog een post terug een linkje naar een snippert om hem terug te toveren mocht ook jij (net als 200+ andere tweakers) hem missen.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 09-07-2026 16:48 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Handjes
Ja ik ga geen snippets installeren om een site gebruiksvriendelijk te maken.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarom niet? Je zit toch op Tweakers?

Dat zit wel Schnorr.

• Handjes
Ja, maar daar wordt de site niet gebruiksvriendelijk van.

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 20:23

Camulos

Stampert

Net als anderen in dit topic, ben ik de zoekbalk kwijt :|

Ik snap helemaal dat deze UX super werkt op mobiel :)

Maar de desktop versie van de website wordt er niet beter op, zeker bij de pricewatch. Wellicht dat ik een poweruser ben, maar waar ik T.NET veel voor gebruik is snel een product zoeken en dan specs lezen. En juist 2 dingen zijn nu achter 'knopjes' verdwenen. Wat typen => specs was, is nu: klik zoekicoon => Typen => toon specs => Slider => toon meer specs.

Is er enige hoop dat er voor Desktop gebruikers een andere (widescreen) layout gaat komen?

Not just an innocent bystander

• meesje
  • Nu online
Mijn advies is pak een vergrootglas en ga op zoek. :+

• Handjes
Naast dat het vergrootglas niet opvalt en irritant werkt (1 klik te veel, met een animatie), valt me nog iets op: afhankelijk van waar je zit op de website heeft de zoekbalk een andere functie. Dat is qua UX onlogisch, want het vergrootglas zit in het menu waarmee je zou mogen verwachten dat het een globale zoekfunctie is.

• Nopheros
  • Laatst online: 11:28
Camulos schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:49:
Net als anderen in dit topic, ben ik de zoekbalk kwijt :|

Ik snap helemaal dat deze UX super werkt op mobiel :)

Maar de desktop versie van de website wordt er niet beter op, zeker bij de pricewatch. Wellicht dat ik een poweruser ben, maar waar ik T.NET veel voor gebruik is snel een product zoeken en dan specs lezen. En juist 2 dingen zijn nu achter 'knopjes' verdwenen. Wat typen => specs was, is nu: klik zoekicoon => Typen => toon specs => Slider => toon meer specs.

Is er enige hoop dat er voor Desktop gebruikers een andere (widescreen) layout gaat komen?
Nope. Een minder gebruiksvriendelijke website heeft prio op tevreden gebruikers dus dat kun je vergeten.

• meesje
  • Nu online
Handjes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:30:
Naast dat het vergrootglas niet opvalt en irritant werkt (1 klik te veel, met een animatie), valt me nog iets op: afhankelijk van waar je zit op de website heeft de zoekbalk een andere functie. Dat is qua UX onlogisch, want het vergrootglas zit in het menu waarmee je zou mogen verwachten dat het een globale zoekfunctie is.
Hou het lekker bij jezelf. Jij vindt het niet logisch, Jij hebt moeite om het vergrootglas te vinden. Jij vindt de werking niet duidelijk. De overige 99% van de Tweakers hebben er geen moeite mee.

• ShadLink
meesje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Hou het lekker bij jezelf. Jij vindt het niet logisch, Jij hebt moeite om het vergrootglas te vinden. Jij vindt de werking niet duidelijk. De overige 99% van de Tweakers hebben er geen moeite mee.
Doe het zelf, ook jij spreekt niet namens de overige 99% van de Tweakers.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Handjes schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:30:
De contextuele zoekfunctie bestaat al tijden in deze vorm volgens mij

• meesje
  • Nu online
ShadLink schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Doe het zelf, ook jij spreekt niet namens de overige 99% van de Tweakers.
Goed punt!

• meesje
  • Nu online
Wat is verder het doel van dit topic? De werking van de nieuwe zoekfunctie is nu wel duidelijk. Er is zelfs een link naar een bericht van Tweakers zelf. Ze geven aan dat het gewenning zal zijn. Het lijkt me niet dat ze dit gaan terug draaien. Of is dat uiteindelijk het doel?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

sus

is druk :+

Topicstarter
Het "dark mode" topic heeft ook jaren gelopen voor ze toegaven :+

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ga dit topic op slot doen, want het heeft zijn houdbaarheidsdatum inmiddels wel overschreden. Algemene feedback op de UI update kan in Feedback bètatest UI-update
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.