Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Nice. Sluiten met Escape kan echter niet?
EJlol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:
En als erbuiten klikken wordt toegevoegd, voeg dan gelijk ook de escape toe om het te sluiten :)
Merik schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:56:

- De Escape toets doet niets als je de zoekbalk geopend hebt, erg irritant. Nu moet je weer terug naar het vergrootglas om de balk te sluiten (of '/')
Sluiten met de escape toets is sinds vandaag mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 16-06-2026 22:08 ]

March of the Eagles

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:59
Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.

Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
Consitentie for conistentie sake. Niet altijd een erg handige stelling om te nemen, vrees ik.

Maar je zou bv op een bepaalde pagina de zoekbalk automatisch zichtbaar kunnen maken. Bv op de Index van het forum, de Pricewatch en V&A. Dus net alsof de gebruiker deze heeft aangeklikt.

Of anders de zoekfunctie duidelijker te maken. Mensen geven aan dat ze de functie niet snel kunnen vinden. Een toetsenbordsnelkoppeling alleen is dan niet voldoende. Je zou bv het woord "Zoeken" bij het vergrootglas kunnen zetten en het geheel een andere kleur (niet te opvallend) en het meest rechtse icoon maken (rechts van "Weergave-opties") en dan ook het zoekbalkje verkleinen en rechts uitlijnen onder het icoon.

Voorbeeldje wat ik even snel gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-IOlKkmYHBppcFEKcBwRZDsUo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60W4V7ET9o8sKJxGnVumJF6H.png?f=fotoalbum_large

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:21
Freek1710 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:19:
Daarnaast hoor ik wat jullie zeggen dat de zoekbalk op sommige delen van de site een belangrijk onderdeel is dan elders en daar zijn wij het mee eens. Vooral binnen V&A kan ik me goed voorstellen dat het een primaire manier van navigeren is. En ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen ook hier op het forum geldt.
Een veel voorkomende opmerking is, heb je al gezocht? Net zoals bij PW, zoek je vaak op een artikel nummer of omschrijving. Je geeft zelf al aan primaire manier.
Wij denken na over consistentie over de hele site en vanuit dat kader gaan we nu niet op delen wél en delen niet een zoekbalk maken.
consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.

Eigenlijk 2 primaire belangrijke onderdelen van de site, waarbij PW natuurlijk een grote bron van inkomsten is voor jullie, dat zou toch voldoende argumentatie moeten zijn, om dit terug te draaien? Niet dat ik verwacht dat jullie dit doen, gezien de slider (hoe verzin je die ook).

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 16:48
Hier ook een verzoek om deze optie naar de Layout Instellingen te verplaatsen: https://tweakers.net/instellingen/layout/

Een optie "Zoekbalk" met als vinkje "Zoekbalk altijd tonen". Erg makkelijk toe te voegen, en daarmee geef je iedere gebruiker de keuze om het wel of niet te gebruiken.

Voor nu maar met Custom CSS, met het risico dat het bij een volgende update weer stuk is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:42:
[...]

consistentie is, eigenlijk dat het onlogisch is, en dat mensen google moeten gebruiken om de zoekfunctie te vinden op een site. The irony is strong with this one.
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.

Intentionally left blank

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

Dido

heforshe

crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:26:
Hoe doe je dat dan op andere sites als je wilt zoeken, bijvoorbeeld op nu.nl? Het is volgens mij toch redelijk standaard om een zoek-icoontje in de header te hebben.
Op nu.nl kom ik eigenlijk nooit, maar net even rondgekeken naar wat ik wel gebruik.
Azure Devops: zoekveld altijd zichtbaar
Quora: zoekveld altijd zichtbaar
StackExchange: zoekveld altijd zichtbaar

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me persoonlijk niet eens was opgevallen dat ik op Tweakers eerst moet klikken voordat ik kan zoeken, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik de zoekfunctie hier niet heel vaak gebruik (eigenlijk alleen om een topic terug te vinden waarvan ik weet dat het bestaat, en dat doe ik zo zelden dat het elke keer toch weer nieuw is).

Wat betekent mijn avatar?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Alt-D, "nu.nl zoekterm"
Ah.nl: Zoekveld altijd zichtbaar
Marktplaats: Zoekveld altijd zichtbaar
Ebay: Zoekveld altijd zichtbaar
Google Maps: Zoekveld altijd zichtbaar
Google: Zoekveld altijd zichtbaar
Reddit: Zoekveld altijd zichtbaar
Twitter: Zoekveld altijd zichtbaar
Tweakers: ...

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-06-2026 12:40 ]

• ShadLink
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Ik voel zelf nooit de behoefte om te zoeken op nieuwssites. Belangrijk nieuws staat toch altijd wel op de voorpagina en de volgende dag is het alweer "oud nieuws". Dat nu.nl hetzelfde icoontje gebruikt zal niet geheel toevallig zijn daar het ook uit de DPG stal komt :P

Op fora daarentegen wil ik wel zoeken, want daar is actualiteit minder van belang en wil je oudere onderwerpen nog wel eens terughalen. Kijk ik dan naar andere grote "fora" of sites die ik wil doorzoeken, dan staat het zoek-icoontje weliswaar ook in de header, maar veel duidelijker door een groter veld, en ook nog een veld waarin je direct kan gaan typen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm0cHkqtTgHMKmVzcmT3vLtM3N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9plBrSOXithlzcvZl1O0m0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCvNsQOXW4AbGgiB9EiA3pxbNv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPN33rD7u2LWcHuQoDkzvXeR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BYDF1letnsWyyyn57X_8doIIgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYJuSVbxFKuTcYlGbsmK1dvo.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:33

3_s

Staat er ergens een lijst met snelkoppelingen? En zijn er nog anderen dan / ?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij Nu.nl weet ik exact wat het zoekveld doet: het doorzoekt altijd de hele website inclusief archief. Je gebruikt het enkel om nieuwsartikelen te zoeken. En ook dat doe ik liever via Google: 'nu.nl gebeurtenis X'. Juist omdat via Nu zoeken vervelend is.

Bij Tweakers is het nieuwe zoek-icoontje in de header geplaatst. Dan verwacht ik een algemene zoekfunctie die altijd hetzelfde gedrag vertoont, net als alle andere knoppen in de header. Dat is echter niet het geval, want afhankelijk van de pagina waar je op zit is de zoekfunctie anders: in de Pricewatch zoek je op artikelen, op V&A advertenties en op het forum enkel topics. Dat vind ik onlogisch voor een zoek-icoontje in de header.

Sites als Reddit, Quora, Marktplaats, Funda, Amazon, Linkedin, X etc etc tonen allemaal permanent een zoekveld. Een website als Tweakers bevat inmiddels dermate veel content (reviews, guides, tientallen duizenden producten, 10k advertenties, miljoenen forum berichten) dat een permanent zoekveld toch wel wenselijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 17-06-2026 12:52 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 17:48
Zomaar een ideetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ9wSVs_2m-DnGKgaIwbnMFHtKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILM2EuAzlWTdxo9oBQGHufSZ.png?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Bijvoorbeeld op nu.nl. Toch wel ironisch dat je voorbeeld direct een andere DPG-website is.
Verder een slecht voorbeeld nu.nl heeft geen Pricewatch, Vraag en aanbod of een forum.

Amazon.nl: Zoekbalk zichtbaar.
X.com: Zoekbalk zichtbaar
Marktplaats.nl Zoekbalk zichtbaar
Nos.nl: "Zoeken (vergrootglas)" knop
Google.com: Zoeken direct zichtbaar
Vergelijk.nl: Zoeken direct zichtbaar
Bluesky: Zoeken direct zichtbaar
Bol.com: Zoeken direct zichtbaar
Macrumors.com: Zoeken direct zichtbaar
Ziggo: Zoeken met vegrootglas knop, tekst zoeken duidelijk zichtbaar
Lego.com: Zoeken direct zichtbaar
Bricklink.com: Zoeken direct zichtbaar
Mediamarkt.nl: Zoeken direct zichtbaar
Booking.com: Zoeken direct zichtbaar
Telegraaf.nl: Zoeken in het menu verborgen, niet erg ideaal

Ik zie vaker een duidelijke zoekfunctie dan niet. Helemaal wanneer een website een product-vergelijkingsfunctie, forum of vraag en aanbod heeft.
* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.

• ShadLink
Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:03:
[...]

* Mic drop *

Ik krijg de indruk dat de devvers van Tweakers vooral op :/ DPG sites rondhangen.
Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShadLink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Het was meer om aan te geven wat het primaire doel van een site is. Op een meer community gedreven site (sturen en ontvangen) wil je gewoon dat deze community makkelijk te vinden is en dat vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Maw. een goed zichtbare zoekfunctie is dan noodzakelijk.

Ga je naar een meer media gedreven site (dus vooral focus op sturen, minder op ontvangen) is een zoekfunctie niet heel belangrijk. Want je wil je gebruiker direct sturen naar wat jij belangrijk vind.

Dus voor een site als nu.nl of telegraaf.nl is dit een logischere oplossing.
Voor Tweakers zou dat IMHO niet zo moeten ziijn.
Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet dat een Twakers devver deze site vergelijkt met een nu.nl, dan zit je echt in een andere belevingswereld.
Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)

Intentionally left blank

• Rolfie
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Het was gewoon het eerste voorbeeld die ik tegenkwam. Ik ben het er mee eens dat discoverability beter kan (moet?). Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het voorbeeld van Hahn in "Zoekbalk "verdwenen" op FP en Forum" voor op desktop - daar hebben we vorig jaar ook al eens mee geëxperimenteerd :)
Het zou al een enorme verbetering zijn. al blijf ik er bij dat er gewoon direct op Forum, PW en VA dit direct beschikbaar moet zijn. Zoals eigenlijke alle sites hebben, waar je primair wilt zoeken op informatie. Daarom kan ik ook niet deze beslissings begrijpen, hoe deze nu tot stand gekomen is.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rolfie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Eigenlijk nog nooit gebruikt bij dat soort sites.

Als ik daar nu echter kijk, is het letterlijk type veel duiderlijker om te lezen, pagina is veel minder druk. Als ik nu op Tweakers kom, zonder inlog en custom css, is dat een wereld van verschil. Tweakers is veel te druk, on overzichtelijk en daar moet ik ergens de zoekfunctiek gaan zoeken en dan heb ik nog een DNS block draaien, die mogelijk reclame weg haalt.
Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing

Intentionally left blank

• Rolfie
crisp schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Als je minder "druk" wilt; daar hebben we op dit moment een bèta voor lopen: .plan: Nieuwe lettertypes voor bètatest UI-vernieuwing
Ik heb dat aanstaan, maar ik heb nu geen idee, welke ik actief heb. Ondertussen het nodige aan custom css aanstaan, om de site een beetje leesbaar te houden.

De opmerking druk sloeg meer op het totaal plaatje en het huidige lettertype voor een standaard gebruiker, is gewoon heel slecht leesbaar.

Dit is wat ik nu krijg als normale gebruiker, ik zou gek worden, zoveel informatie, waarbij het overzicht ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5WTZyWMh/Tweakers-Bloat.png

Dit is waarvoor ik kom, leesbaarheid.... Geen onnodige onzin. Enige wat ik een keer moet doen, is de uitlijning verder aanpassen, zodat de kolum breder mag worden, maar dat was mij nog niet gelukt, tijd en te weinig kennis. Al moet ik dit gewoon een keer aan AI vragen, maar tijd.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4fzbqJN/Tweakers-fijn.png
Dit is waar ik voor op Tweakers, geen onnodige druktes, onzin. KISS.

Dit is trouwens toen ik er 2de keer naartoe ging.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0V9SmKv0/Tweakers-bad.png
Ik kon wel geteld 4 artikelen lezen. Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat dit 33% meer is, met de oude zoekfunctie plek op de site. /s Dus er is meer ruimte gemaakt op de site.

Maar dit is offtopic, maar bedankt voor het advies. Maar misschien een stukje extra feedback.

• edgarket
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:56
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

edgarket schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:56:
Ik werk de hele dag met die zoekbalk en nu moet ik de hele dag een extra klik doen.

heel vervelend.
Gewoon / typen ;) En sec gezien is het geen extra klik, voorheen moest je eerst in het zoekveld klikken.

Intentionally left blank

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
KoffieMok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Je zegt het alsof het de normaalste zaak is, maar zonder dit thread had ik het bestaan hiervan nooit geweten.
Getuigt ook niet van de juiste implementatie, als we standaardgebruik moeten bereiken met verborgen features.

Stel je voor dat we bij elke website eerst een documentatiepagina moeten bestuderen om de site goed te kunnen navigeren,
Stel je voor dat elke denkbare functie standaard in beeld staat
Pagina: 1 2 3 Laatste