MX Linux : Geen Audio via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 15:30
Eerst een algemene vraag:

Alhoewel ik al vele jaren een account heb, maak ik zelden gebruik van het forum.

Ik kan het vak Zoeken niet vinden om te zien of mijn probleem al eerder voorkomt, dus toch maar (opnieuw?) gesteld.

Al een paar dagen bezig met het uitproberen van "Light Weight" Linux versies.

Nu MX-Linux geinstalleerd op een gedateerde Samsung laptop, de Q210 uit 2009 met o.a. een T4200.

Via HDMI een 22" monitor aangesloten, hierop wel beeld, maar geen geluid, komt uit de laptop speakers.

In Volume Control staat onder de tab Configuration : Digital Stereo HDMI Output Unplugged / Unavailable.

Met aplay -l zie ik

[HDA Intel] , device 0 : ALC262 Analog , device 3 : HDMI 0

Allerlei op internet gevonden mogelijke oplossingen hebben niet tot gewenst resultaat geleid.

Bijvoorbeeld:
  1. Open your terminal.
  2. Create a configuration file in your modprobe directory:
    sudo nano /etc/modprobe.d/audio-hdmi.conf
  3. Add this exact line to the file:
    options snd-intel-dspcfg dsp_driver=1
  4. Save and close
Deze options lijkt volgens nader onderzoek te gelden voor devices vanaf 2016.

Dus te oude laptop wellicht om HDMI audio werkend te krijgen?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De audio output die je ziet met aplay is alleen de analoge output. Het is tevens een oude tool onderdeel van alsa-utils. Tegenwoordig wordt er Pipewire icm Wireplumber gebruikt voor geluid en anders Pulseaudio nog. Daar zou je ook de HDMI output moeten zien, als die beschikbaar is. Je ziet 'm wel in je volume control, maar het wordt niet gedetecteerd dat deze is aangesloten.

Kijk even met lspci welke audio apparaten je hebt. Voorbeeld van mijn systeem:
code:
1
2
3
03:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Navi 31 HDMI/DP Audio
19:00.6 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Ryzen HD Audio Controller
19:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Radeon High Definition Audio Controller
Ik heb 3 audio apparaten, twee hiervan zijn van m'n videokaarten (m'n RX 7900XTX en de onboard iGPU), de laatste is de analoge geluidskaart met mini-jack. Welke heb jij daar staan?

Verders ben ik niet direct bekend met de standaard package selectie van MX Linux. Voornamelijk met betrekking tot firmware voor apparaten. Ik heb het vermoeden dat die voor jouw Intel videokaart niet geïnstalleerd staat. Ik heb namelijk een laptop gehad waar HDMI audio ook niet werkte, totdat ik de firmware ervoor had geïnstalleerd. In de logs vond ik een melding hierover dat het een firmware bestand niet kon vinden, waarna ik ging zoeken waar dat bestand in stond en dat package toen geïnstalleerd. Kan zo simpel zijn als 'apt install firmware-intel-sound'.

Commandline FTW

• robw1947
Ik beschik nu tijdelijk ook over een Sony laptop met een i5-2430M (Hardinfo2)

Hierop gestart Linux Lite Live.

Maar ook hier herzelfde resultaat.

lspci laat o.a. zien:

card 0 : Intel C200

card 1 : Nvidia GF119

Ga ik naar Volume Control -> Output Devices, dan alleen Speakers

En bij Configuration : bij GF119 HDMI Audio Controller : Digital Stereo Output Unavailable

Samengevat, bij alle tot nu toe geprobeerde distro's steeds dezelfde melding HDMI unavailable.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan alsnog een ontbrekende firmware ding zijn, want in de tijd van de Intel 2e gen deden losse videokaarten in laptops de externe schermen direct aansturen. Maar ik heb ook regelmatig gehad dat HDMI als 'unavailable' stond. Een passend profiel kiezen, zoals Stereo of 5.1 Surround, gaf dan wel geluid. En het veranderde spontaan naar wel beschikbaar.

Commandline FTW

• robw1947
Even op internet opgezocht, mogelijke oplossing:

AI-overzicht

To fix the "GF119 HDMI unavailable" issue in Linux Lite, you must install the proprietary NVIDIA driver. Open a terminal, run sudo ubuntu-drivers install, and reboot. Afterward, open the PulseAudio Control panel to activate and select your HDMI audio profile.

OF sudo apt install nvidia-driver-390, as the 390 series is usually required for GF119 cards.

En inderdaad, met inxi -G krijg ik nouceau als driver te zien.

Probleem is alleen, dat ik test met Live, de laptop is niet van mij, dus op nu deze open te maken om de SSD te vervangen ivm een install van Linux Lite?

Het is wel de manier om vast te stellen of met juiste Nvidia driver het HDMI probleem bij deze laptop is opgelost.

Maar ja, voor mijn eigen laptopje blijft dan zeer waarschijnlijk het probleem.

Een neefje van mij biedt nog een HP Elitebook 8440p aan.

Hierin Intel Core i5-520M en Quadro NVS 3100M.

Hierover gevonden:

To get the best performance from your Quadro NVS 3100M on Linux, you need the NVIDIA 340.xx Legacy Driver. Newer drivers do not support this older card.

En ik had al eens eerder gelezen, dat de nieuwe versies van Ubuntu deze drivers 340 en 390 niet meer ondersteunen.

Wellicht moet de conclusie zijn, dat Linux op oude hardware zo zijn beperkingen heeft.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37
robw1947 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:51:
Probleem is alleen, dat ik test met Live, de laptop is niet van mij, dus op nu deze open te maken om de SSD te vervangen ivm een install van Linux Lite?
Daarvoor heb je natuurlijk een goede (geverifieerde!) image backup.

• robw1947
Op mijn plank liggen meerdere W11 backups van de buren, dus in die zin geen zorgen maken.

Wat mij nu wel is overkomen, is een door Google AI geadviseerde update van mijn Geforce 9200, die in mijn laptop zit, tot ellende heeft geleid.

sudo apt install nvidia-legacy-340xx-driver firmware-misc-nonfree

Tijdens deze install een melding, dat er een conflict was met de standaard Linux driver.

Na de reboot even een paar regels en daarna een "hangen".

Dus nu opnieuw installeren van MX-Linux op mijn SSD.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer je met Nvidia te maken hebt, is het helaas wat problematisch als je geen uitgebreidere kennis hebt of SSH server op het systeem hebt om remote op in te loggen. De melding die je kreeg is standaard omdat het nouveau geladen ziet. Het zal via een .conf bestand in /etc/modprobe.d de nouveau module op de zwarte lijst zetten zodat het systeem die niet meer zal laden. Het moet immers de nieuwe, gesloten driver laden.

Maar als die nieuwe driver geen kernel module kan bouwen, zal je daar wat issues mee krijgen. Er is immers niks meer om te laden. Je GUI doet het niet meer, al zou het moeten terugvallen op vesa indien aanwezig (meeste standaard installaties heeft die wel).
Kan het wel de module bouwen, dan zit je met KMS, Kernel Mode Setting, dat actief wil zijn met de module. Hierdoor heb je een hogere resolutie op de text console en dat zie je tijdens het opstarten ook gebeuren in geval je geen splash screen hebt en alle text laat zien. Gaat er wat mis, dan zie je eventjes de lijn van Grub dat het de kernel heeft aangeroepen om te starten en dat is 't daarna.

Ik heb met m'n vorige systemen met Nvidia vaak genoeg gezien dat zodra KMS activeert, de text console met opstartmeldingen weg valt en een seconde of wat later kwam m'n login scherm. Maar als X niet kon starten door een fout in de configuratie of het niet kunnen vinden/laden van de nvidia module, had ik niks geen beeld meer. Dit zou bij jou nu het geval kunnen zijn en je interpreteert dit als 'hangen'.

Voor test doeleinden kan je een persistent live USB maken, waarbij wijzigingen wél bewaard blijven. Dan kan je prima de gesloten driver installeren of firmware toevoegen waarna die bruikbaar is met reboot, ipv verloren. Hoef je ook niet bang te zijn dat de installatie op de interne schijf om zeep geholpen wordt en je een backup moet terugzetten.

Ik heb net maar opgezocht wat de specs van je laptop zijn, het had beter geweest als je die er apart bij had gezet ipv alleen merk+model noemen. Het gaat dus om een laptop met een Core2Duo T5750 en een GeForce 9200M GS. Dit is een laptop uit de tijd dat de Nvidia kaart dus de HDMI poort aanstuurt. Je kan wel beeld hebben dankzij standaard modules voor video, zoals dus vesa en nouveau, maar audio vereist mogelijk nog wat extra.

Dus dat zoeken we ook even op. Bij https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-9200m-gs.c1525 zien we de naam en generatie, G985 en Tesla. Op de wiki voor Nouveau, https://nouveau.freedesktop.org/CodeNames.html, staat een link met meer info over ondersteuning van de kaart door Nouveau: https://nouveau.freedesktop.org/FeatureMatrix.html. De codenaam bij Nouveau is NV50. En in de matrix staat dat HDMI audio werkt, voor maar een paar kaarten. Niet deze 9200M GS. Dat is balen.

Online maar zoeken op de Nvidia site welke de versie driver deze kaart ondersteund. Dat is de 340-serie. In Debian, waar MX Linux op gebaseerd is, moet je de packages behorende bij nvidia-legacy-340xx-driver hebben. Dat zou, met de dkms package ervan en DKMS zelf, plus kernel-headers, het gewenste resultaat moeten geven voor geluid via HDMI. Let hierbij wel op, ik verwacht geen enkele Wayland ondersteuning met deze driver en je moet waarschijnlijk zelf nog een xorg.conf bestand maken of snippet in /etc/X11/xorg.conf.d zetten om hier naar te verwijzen zodat je iig grafisch weer kan werken.

Commandline FTW

• robw1947
Beste Hero of Time,

Dank voor je uitzoekwerk.

Op zoek naar meer info over Nvidia driver install voor mijn Geforce 9200 krijg ik nu o.a. te zien

. Because the 340 driver is very old, you will need to use a Linux kernel version older than 5.4 for the driver to build correctly and prevent a black screen on startup.

En enen herinner ik mij, dat enige tijd geleden (vorig jaar?) ik hier ook tegenaan gelopen ben en toen wel een oudere versie van Ubuntu op die laptop heb gebruikt.

Toch afgelopen dagen weer e.e.a. opgestoken als 75+er.

Ik kwam al met Unix te werken midden jaren 80, heel basic, en htzelfde met Linux in de jaren 90 en daarna.

Maar dat waren voornamelijk server activiteiten bij het opzetten van een testomgeving en versiebeheer van de ontwikkelde software.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn advies nu:
- Zorg dat openssh-server geïnstalleerd staat
- Weet je IP adres om dus met ssh verbinding te maken indien nodig
- Installeer de nvidia driver, houd de output van apt in de gaten!

Ik heb op m'n oude systemen prima kernel 6.0 en nieuwer gehad. Ik had alleen dus tijdens opstarten geen beeld op het moment dat KMS activeerde, maar de GUI werkte prima. Met je laptop zou je daar eigenlijk ook helemaal geen zorgen om moeten maken, want je hebt ook een Intel CPU, dat zou tevens een iGPU moeten hebben en het laptopscherm moeten aansturen. Controleer even met 'lspci' voor de zekerheid of /var/log/Xorg.0.log.

Waar je wel mee zit, is waarschijnlijk Optimus. Hybrid graphics technology. Nou heb ik ooit moeten klooien met egl/glx alternatives omdat open source drivers niet werken met de Nvidia gesloten versie en vice versa.

Commandline FTW

• robw1947
Ik geef niet gauw op, dus verder gaan uitpluizen.

nvidia driver wordt ondersteund t/m kernel 5.15, zo vond ik op internet.

Vervolgens Linux MX 21 gedownload en geinstalleerd, heeft kernel 5.10 (uname -r).

Daarna mbv MX-tools de Nvidia installer gestart.

Na de reboot kreeg ik met inxi -G de nvidia driver te zien.

Vervolgens zag in Volume Control bij de tab Configuration de Digital Stereo Output als Available.

Deze geselecteerd en oeps, het geluid komt nu uit de speakers mijn externe monitor.

Hiermee vastgesteld, dat bij het wel geinstalleerd krijgen van de nvidia driver ook het geluid over HDMI loopt.

Maar ja nu een oude Linux versie, wordt niet meer ondersteund.

En al op internet gevonden in een forum van enige jaren geleden, dat een update ervoor zorgde, dat de kernel naar 6.0 ging en de nvidia driver daardoor niet meer werkte.

Gelukkig zojuist een bericht van mijn neefje gekregen, dat hij een HP laptop met een i5-6300U.

Wordt zondagmiddag aan mij overhandigd.

Maar ondertussen weer veel opgestoken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je online dingen vind over kernel support van die driver zegt niets over of het ook werkt met nieuwere. Als ik de changelog bij Debian bekijk voor de laatste versie, die op https://tracker.debian.or...-27-source-into-unstable/ te vinden is, staat er dit:
* Backport drm_print.h changes from 570.211.01, nv_in_hardirq changes from
580.119.02 and vma_flags_set_word changes from 580.126.09 to fix kernel
module build for Linux 6.19.
Oftewel, het zou dus zelfs met kernel 6.19 nog moeten werken. Dat is aanzienlijk nieuwer dan 5.15. :P

Oh, enige punt wat ik nu net wel zie, is dat deze driver alleen nog in Unstable beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 12-06-2026 15:01 ]

Commandline FTW

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:08
Geen idee van deze monitor speakers, maar met mijn ervaringen met monitor speakers zou ik een 2.0 speakersetje (als Logitech) of koptelefoon absoluut overwegen. Altijd goed om dit soort dingen zelf uit te zoeken, maar als uiteindelijke oplossing misschien.

Als MX Linux nog geinstalleerd is, probeer misschien ook nog op de MX forums . Waarschijnlijk leer je niets nieuws, maar niet geschoten is altijd mis.

Ignorance is bliss

• robw1947
IK bedoelde met oeps, hoera, het is gelukt, nu ook audio signaal door de hdmi kabel, want ik hoor nu ook het geluid van een youtube file door de interne speakers van de monitor.

En dus kon ik nu ook de laptop aan mijn TV koppelen om vai schatkamer.nl naar oude TV programma's te kiijken en te luisteren.

En inmiddels ook op internet gevonden, dat kernel 15.10 tot dec 2026 wordt ondersteund.

Inmiddels de laptop met de i5-6300U gekregen. Hierop draait nu W11 zonder TPM en Secureboot.Dus nog even hierop geen Linux hierop zetten.

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 21:25

Freek1710

Product Owner
robw1947 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:55:
Eerst een algemene vraag:

Alhoewel ik al vele jaren een account heb, maak ik zelden gebruik van het forum.

Ik kan het vak Zoeken niet vinden om te zien of mijn probleem al eerder voorkomt, dus toch maar (opnieuw?) gesteld.
Goedemiddag @robw1947. Zoeken op de site is inderdaad recent van plaats veranderd. In plaats van een balk over de hele breedte zie je nu rechtsboven in een ‘vergrootglas’.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• robw1947
Bedankt voor deze tip, gevonden!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sowieso is het niet erg dat je een apart topic hebt gemaakt. Al had je een bestaande gevonden is het niet netjes om een oud topic onnodig omhoog te schoppen én zou je aan topic kaping doen, wat we ook niet willen.

Commandline FTW

Pagina: 1