MX Linux : Geen Audio via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:12
Eerst een algemene vraag:

Alhoewel ik al vele jaren een account heb, maak ik zelden gebruik van het forum.

Ik kan het vak Zoeken niet vinden om te zien of mijn probleem al eerder voorkomt, dus toch maar (opnieuw?) gesteld.

Al een paar dagen bezig met het uitproberen van "Light Weight" Linux versies.

Nu MX-Linux geinstalleerd op een gedateerde Samsung laptop, de Q210 uit 2009 met o.a. een T4200.

Via HDMI een 22" monitor aangesloten, hierop wel beeld, maar geen geluid, komt uit de laptop speakers.

In Volume Control staat onder de tab Configuration : Digital Stereo HDMI Output Unplugged / Unavailable.

Met aplay -l zie ik

[HDA Intel] , device 0 : ALC262 Analog , device 3 : HDMI 0

Allerlei op internet gevonden mogelijke oplossingen hebben niet tot gewenst resultaat geleid.

Bijvoorbeeld:
  1. Open your terminal.
  2. Create a configuration file in your modprobe directory:
    sudo nano /etc/modprobe.d/audio-hdmi.conf
  3. Add this exact line to the file:
    options snd-intel-dspcfg dsp_driver=1
  4. Save and close
Deze options lijkt volgens nader onderzoek te gelden voor devices vanaf 2016.

Dus te oude laptop wellicht om HDMI audio werkend te krijgen?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De audio output die je ziet met aplay is alleen de analoge output. Het is tevens een oude tool onderdeel van alsa-utils. Tegenwoordig wordt er Pipewire icm Wireplumber gebruikt voor geluid en anders Pulseaudio nog. Daar zou je ook de HDMI output moeten zien, als die beschikbaar is. Je ziet 'm wel in je volume control, maar het wordt niet gedetecteerd dat deze is aangesloten.

Kijk even met lspci welke audio apparaten je hebt. Voorbeeld van mijn systeem:
code:
1
2
3
03:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Navi 31 HDMI/DP Audio
19:00.6 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Ryzen HD Audio Controller
19:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Radeon High Definition Audio Controller
Ik heb 3 audio apparaten, twee hiervan zijn van m'n videokaarten (m'n RX 7900XTX en de onboard iGPU), de laatste is de analoge geluidskaart met mini-jack. Welke heb jij daar staan?

Verders ben ik niet direct bekend met de standaard package selectie van MX Linux. Voornamelijk met betrekking tot firmware voor apparaten. Ik heb het vermoeden dat die voor jouw Intel videokaart niet geïnstalleerd staat. Ik heb namelijk een laptop gehad waar HDMI audio ook niet werkte, totdat ik de firmware ervoor had geïnstalleerd. In de logs vond ik een melding hierover dat het een firmware bestand niet kon vinden, waarna ik ging zoeken waar dat bestand in stond en dat package toen geïnstalleerd. Kan zo simpel zijn als 'apt install firmware-intel-sound'.

Commandline FTW

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:12
Ik beschik nu tijdelijk ook over een Sony laptop met een i5-2430M (Hardinfo2)

Hierop gestart Linux Lite Live.

Maar ook hier herzelfde resultaat.

lspci laat o.a. zien:

card 0 : Intel C200

card 1 : Nvidia GF119

Ga ik naar Volume Control -> Output Devices, dan alleen Speakers

En bij Configuration : bij GF119 HDMI Audio Controller : Digital Stereo Output Unavailable

Samengevat, bij alle tot nu toe geprobeerde distro's steeds dezelfde melding HDMI unavailable.