Eerst een algemene vraag:
Alhoewel ik al vele jaren een account heb, maak ik zelden gebruik van het forum.
Ik kan het vak Zoeken niet vinden om te zien of mijn probleem al eerder voorkomt, dus toch maar (opnieuw?) gesteld.
Al een paar dagen bezig met het uitproberen van "Light Weight" Linux versies.
Nu MX-Linux geinstalleerd op een gedateerde Samsung laptop, de Q210 uit 2009 met o.a. een T4200.
Via HDMI een 22" monitor aangesloten, hierop wel beeld, maar geen geluid, komt uit de laptop speakers.
In Volume Control staat onder de tab Configuration : Digital Stereo HDMI Output Unplugged / Unavailable.
Met aplay -l zie ik
[HDA Intel] , device 0 : ALC262 Analog , device 3 : HDMI 0
Allerlei op internet gevonden mogelijke oplossingen hebben niet tot gewenst resultaat geleid.
Bijvoorbeeld:
Dus te oude laptop wellicht om HDMI audio werkend te krijgen?
Alhoewel ik al vele jaren een account heb, maak ik zelden gebruik van het forum.
Ik kan het vak Zoeken niet vinden om te zien of mijn probleem al eerder voorkomt, dus toch maar (opnieuw?) gesteld.
Al een paar dagen bezig met het uitproberen van "Light Weight" Linux versies.
Nu MX-Linux geinstalleerd op een gedateerde Samsung laptop, de Q210 uit 2009 met o.a. een T4200.
Via HDMI een 22" monitor aangesloten, hierop wel beeld, maar geen geluid, komt uit de laptop speakers.
In Volume Control staat onder de tab Configuration : Digital Stereo HDMI Output Unplugged / Unavailable.
Met aplay -l zie ik
[HDA Intel] , device 0 : ALC262 Analog , device 3 : HDMI 0
Allerlei op internet gevonden mogelijke oplossingen hebben niet tot gewenst resultaat geleid.
Bijvoorbeeld:
- Open your terminal.
- Create a configuration file in your modprobe directory:
sudo nano /etc/modprobe.d/audio-hdmi.conf - Add this exact line to the file:
options snd-intel-dspcfg dsp_driver=1 - Save and close
Dus te oude laptop wellicht om HDMI audio werkend te krijgen?