These are my principles. If you don't like them, I have others.
Euh, ja, braaf is waarschijnlijk niet het juiste woord.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Ik weet niet wat ‘braaf’ precies inhoudt voor jou maar het is een film met wat mij betreft een boodschap die veel waarde heeft. Dat alleen al is bonuspunten.
Ik bedoel dat ik verwacht dat de film volgens een redelijk standaard vorm opgezet is, i.p.v. dat het een wat meer riskante en meer unieke ervaring is. Maar goed, niet gezien, dus wellicht praat ik onzin.
Gezien autje's opmerking zal ik er inderdaad wel naast zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door josh-hill op 25-01-2025 11:26 ]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Meer nominaties (13!) dan, ik noem maar wat; een LotR: The Return of the King.josh-hill schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:52:
Kan er nog steeds niet helemaal bij hoe Emilia Pérez zoveel nominaties binnen heeft gehaald.
Now, let that sink in
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Wolf Man (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror | Runtime: N/A | MPAA: R Wolf Man is een weerwolven film maar dan anders. Hier geen vreselijke transformaties, volle manen of boeren met hooivorken. De film drijft sterk op de sfeer en het spel van de (kleine) cast. Komt er op neer dat een man het huis van zijn vader erft, lang nadat zijn vader spoorloos was verdwenen. Met zijn vrouw en kind gaat hij er naar toe. De film speelt erg met geluid en stiltes. Zelf in een leeg bos is het nog spannend. Heb echt genoten van het spel en de beelden. Zeer mooi gemaakt. Knap dat je het uitgekauwde weerwolven genre alsnog op een originele manier kunt benaderen en een dergelijke film kan maken. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
*knip*ChrisSmoKe schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:16:
[Mbr] *knip* Offtopic. Een website over series hoort niet thuis in een topic over films. [/]
Dergelijke linkdumps voegen hoe dan ook niets toe.
[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 26-01-2025 11:25 ]
Wicked (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Fantasy, Musical, Romance | Runtime: 160 min | MPAA: PG Wie had gedacht dat een musical over The Wizard of Oz eigenlijk een vlucht zou maken richting fascisme en de groene heks in kwestie zou gaan laten zingen over haar KPN Unlimited-abonnement? Nou, ik dus ook niet! Als Harry Potter nu opnieuw gemaakt zou worden dan zou het net zulke vrolijke kleurtjes bevatten, maar de boodschap is luid en duidelijk: gaslighting is niet alleen maar slecht omdat je er gas uit Rusland voor nodig hebt. Na een moeizaam begin blijkt het eigenlijk wel een coole film te zijn. Wel met veel hergebruikte foefjes, dertigers die voor twintigers spelen en een stukje too much over de top. Helaas wordt in de laatste paar minuten de film plotseling af | |
Dat zit wel Schnorr.
Back in Action (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 Vanavond samen deze nieuwe film op Netflix gekeken, die ons ergens wel een beetje het gevoel van de film Mr. & Mrs. Smith gaf. Het verhaal gaat over een ex-spion die ondanks zijn pogingen om een rustig leven te leiden, opnieuw in actie moet komen. Samen met een oude partner raakt hij verwikkeld in een spannende missie vol intrige, gevaar en onverwachte wendingen. Terwijl ze obstakels overwinnen, worden hun vaardigheden en hun onderlinge band flink op de proef gesteld. Wij vonden het een vermakelijke film, die erg makkelijk weg keek. Helaas was de actie ontzettend nep en was er geen spatje bloed te zien, hierdoor kwamen de vecht scenes totaal niet geloofwaardig over en wat voor mij persoonlijk direct een minpunt was. | |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Nosferatu (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 132 min | MPAA: R Ik keek uit naar deze film en was niet teleurgesteld. En dat zeg ik als iemand die niet echt van vampierfilms houdt. De stijl is zeer duister/gothic met een verweven verhaal tussen Nosferatu en Hutter, waaruit steeds duidelijker wordt waarom hij haar zoekt. Audiovisueel een echt kunstwerk en ook de dialogen tussen de hoofdrolspeler waren goed opgezet. Het gaat langzaam en je zult meer 'drama' vinden dan echt horror, maar ik denk dat dat nou net de kracht is van de film. Ik keek voor de gein de 1922 trailer, bizar hoe dat ruim 100 jaar geleden ten tonele kwam. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
De film net gezien. Ik vond het heel slecht, totaal niet eng en het einde was zo abrupt. Nee ik snap die hoge imdb waardering echt niet.WernerL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:51:
Genereer je eigen UBB code review
Late Night with the Devil (2023) [Afbeelding: Late Night with the Devil (2023)] Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.0 | Genre: Horror | Runtime: 93 min | MPAA: R Ik had weer eens zin in een horror film dus ik google-de "Beste horrorfilms 2024" en deze stond op nummer 1
En als ik de review heel kort moet houden: Eindelijk een horrorfilm die origineel weet te zijn!
De reden dat ik nog weinig horror kijk is omdat veel horrorfilms vaak een plot zo dun als een vaatdoek hebben, dezelfde cliché's blijven herhalen en het acteerwerk niet altijd is om over naar huis te schrijven.
Deze film was onvoorspelbaar tot het eind, bevat geen onnodige jumpscares en het acteerwerk was daadwerkelijk goed. De film wist mij in ieder geval vast te houden tot het einde.
Het enige wat ik te zeiken heb over deze film is de gare beeldverhouding. Daar is waarschijnlijk voor gekozen omdat de film zich afspeelt in de jaren 70.
De film zelf gaat over een tv programma (talkshow) welke 's nachts opgenomen wordt. In deze film nemen ze een Halloween special op. Tijdens de show komen verschillende gasten langs waaronder een meisje genaamd Lilly welke bezeten is door een demon.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Mr. Harrigan's Phone (2022) [Afbeelding: Mr. Harrigan's Phone (2022)] Tweakers: 6 | IMDb: 6.0 | Genre: Drama, Horror, Mystery | Runtime: 104 min | MPAA: PG-13 Deze film gekeken omdat ik toevallig het boek 'if it bleeds' van Stephen King aan het lezen was. De geschreven versie van het verhaal vond ik erg goed dus was benieuwd naar de verfilming.
Het verhaal zelf is een short-story van 65 pagina's lang dus geen reden voor de filmmakers om paragrafen over te slaan. Dat hebben ze ook niet gedaan. Hier en daar wel wat details die anders zijn in de film.
De verfilming is niet per-see heel slecht maar vond het de geschreven versie beter omdat daar de relaties tussen Craig en andere personages beter naar voren komen. In de film voelt het allemaal wat oppervlakkiger. Ook voelt de film wat traag aan. Toch nog een kleine voldoende omdat het ook niet slecht was.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Dr. Horrible's Sing-Along Blog (2008) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Short, Comedy, Musical | Runtime: 55S min | MPAA: TV-PG In 2007 tot 2008 vond in de Verenigde Staten een van de beruchte writer's strikes plaats. Dit houdt in dat de vakbonden staken en op pad gaan voor hogere inkomsten. Niemand in de industrie mag dan nog aan de slag omdat er geen verhaal meer is om films en series mee te maken. Hoewel je je dit tegenwoordig met o.a. alle Marvel-films in het achterhoofd bijna niet meer voor kunt stellen omdat ze toch al een kant-en-klaar script klaar hebben liggen, is dit echt hoe men vroeger te werk ging. Om de beperkingen te omzeilen en toch iets te kunnen doen kwam de toen nog positief in het nieuws zijnde Joss Whedon samen met zijn broers Zack, Jed en Marissa Tancharoen met het idee om Dr. Horrible's Sing-Along Blog te maken: drie aktes die bij elkaar een korte musical/film van drie kwartier vormen, speciaal voor het internet toen dit nog wat minder ver verspreid was. Een film voor op internet? No way. En dan ook nog eens met een beperkte groep en zo goedkoop mogelijk? Yes, they did. Dr. Horrible gaat over een incel die vanuit zijn kelder met grootse ambities de wereld wil veranderen en dit live documenteert via zijn vlog (toen nog een blog genoemd). Hij heeft echter ook een oogje op Penny (Felicia Day), het meisje bij de wasserette, en wil haar laten zien dat hij meer is dan een nerd; hij is een echte bordkartonnen supervillain! Vol hints richting de echte wereld van de comics die al begon ver voordat Whedon aan de slag ging met The Avengers zie je hoe Neil Patrick Harris geheel in-character zijn best doet om Captain Hammer (Nathan Fillion) te verslaan. Deze archnemesis van Horrible gaat ervandoor met Penny en dit is de laatste druppel die de emmer doet overlopen om Dr. Horrible al zingende een lidmaatschap van Bad Horse doet aanvaarden, al is het wellicht niet op de manier die hij zelf voor ogen had... Wat deze korte film goed maakt is niet het beeld. Of de speciale effecten. En ook niet het verhaal: er was tenslotte een langdurende schrijversstaking gaande. Nee, wat het maakt is de performance van de likeable acteurs en de muziek: zet je Bluetooth-koptelefoon met ANC aan, voel de bass, blèr mee en geniet van het treurige verhaal achter een toetsenbordheld die ontdekt dat ambities kunnen terugvuren. De vochtige aanwezigheid van Simon Helberg maakt het af met zijn droge humor. Wie goed oplet zal daarnaast o.a. Maurissa Tancharoen en Jed Whedon zien langskomen als groepies van Captain Hammer, de seksistische superheld met te een grote hamer mond. Na alle controverse rond o.a. Joss Whedon is dit misschien niet het beste werk om vandaag de dag op te zetten, maar voor fans van Neil Patrick Harris, Nathan Fillion, Felicia Day en Simon Helberg is het simpelweg verplicht materiaal om eens een frisse blik te geven. Plus: dit is een stukje internethistorie. | |
Dat zit wel Schnorr.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ook in vond dat de kracht van deze film. De sfeer en het verhaal stonden duidelijk boven de horror. Deze was gelukkig zeer minimaal aanwezig!ByteMe_ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:25:
Nosferatu (2024) [Afbeelding: Nosferatu (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 132 min | MPAA: R
Ik keek uit naar deze film en was niet teleurgesteld. En dat zeg ik als iemand die niet echt van vampierfilms houdt. De stijl is zeer duister/gothic met een verweven verhaal tussen Nosferatu en Hutter, waaruit steeds duidelijker wordt waarom hij haar zoekt.
Audiovisueel een echt kunstwerk en ook de dialogen tussen de hoofdrolspeler waren goed opgezet. Het gaat langzaam en je zult meer 'drama' vinden dan echt horror, maar ik denk dat dat nou net de kracht is van de film.
Ik keek voor de gein de 1922 trailer, bizar hoe dat ruim 100 jaar geleden ten tonele kwam.
Ik kijk echt weer uit naar de volgende film van Robert Eggers. Echt iemand die zijn eigen stijl heeft, net als een Wes Anderson.
Kill List (2011) | ![]() |
Tweakers: 4 | IMDb: 6.4 | Genre: Crime, Drama, Horror | Runtime: 95 min | MPAA: Not Rated Deze thiller/horror film uit 2011 nog maar weer eens opgezet. Het blijft één van mijn favoriete horror films, dit word pas echt duidelijk in de finale. Je zou deze film alleen al voor de finale aan kunnen zetten, niet vaak zo'n creepy en shockerend einde meegemaakt. Erg goede acteerprestaties en opvallende acteurs/actrices. Tot aan het einde is het een mix van actie en drama met her en der wat horrorelementen, een beetje een slow burn met een knaller als finale. | |
Toch vond ik dat er extreem weinig verhaal in zat en een paar miscasts (voor de eerste keer Dafoe) en die trances van mevr. Depp waren er ook veel teveel en vrij slecht geacteerd. Uiteraard prachtig gefilmd en vormgegeven maar een voldoende geef ik het niet.Dingdong schreef op zondag 26 januari 2025 @ 04:17:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt. Ook in vond dat de kracht van deze film. De sfeer en het verhaal stonden duidelijk boven de horror. Deze was gelukkig zeer minimaal aanwezig!
Ik kijk echt weer uit naar de volgende film van Robert Eggers. Echt iemand die zijn eigen stijl heeft, net als een Wes Anderson.
Paranormal Activity: The Marked Ones (2014) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.1 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 84 min | MPAA: R Alweer de vijfde film in de Paranormal Activity-reeks en ondanks een verandering van locatie, en de toevoeging van wat sci-fi elementen, nog steeds dodelijk saai. Vrienden Jesse, Hector en Marisol gaan op onderzoek uit nadat één van hun buren is vermoord. In haar appartement vinden ze allemaal vreemde spullen en nadat ze een ritueel hebben uitgevoerd gebeuren er allerlei paranormale gebeurtenissen. Jesse begint zich ook steeds vreemder te gedragen nadat hij de volgende ochtend wakker werd met een vreemde bijtwond op zijn arm. Ik heb de hele hype rondom deze films nooit gesnapt. Ze zijn allemaal hetzelfde, en ondanks wat klapperende deuren, rare geluiden en vallende spullen zijn het voornamelijk slaapverwekkende, slecht geacteerde, ongeloofwaardige films. Zo ook The Marked Ones, die er wat Ringu en Chronicle-elementen doorheen gooit. Ondanks dat is de film totaal niet eng of spannend en zijn de hoofdrolspelers oliedom en irritant. Ook het schuddende camerawerk, wat door moet gaan voor found footage, werkt enorm op de zenuwen en een steeds luider wordende, lage bromtoon moet doorgaan voor een soundtrack. Dit is géén goeie film van regisseur Christopher Landon, die zich later zou herpakken met de Happy Death Day-films. | |
Het is een bekend verhaal, dus heel veel meer dan dat is het niet. Gelukkig meer dan genoeg om mij geboeid te houden. Het acteerwerk van mevrouw Depp vond ik ook niet heel goed, maar vanwege het genre had ik er niet heel veel last van. En gelukkig was ze niet non-stop in beeld.jellybrah schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Toch vond ik dat er extreem weinig verhaal in zat en een paar miscasts (voor de eerste keer Dafoe) en die trances van mevr. Depp waren er ook veel teveel en vrij slecht geacteerd. Uiteraard prachtig gefilmd en vormgegeven maar een voldoende geef ik het niet.
Star Trek: Section 31 (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: N/A | MPAA: PG-13 Ik post dit alleen om te voorkomen dat je hier naar gaat kijken. Zeker als je enigszins een Star Trek fan bent zullen de tranen in je ogen schieten, en je tenen krom trekken. Ik had gedacht dat dit een spannende film zou zijn, maar het is een persiflage, met domme karakters die zo plat zijn als een dubbeltje spoiler: En zeker bij het einde met Jamie Lee Curtis , wist ik het zeker. | |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 132 min | MPAA: R Nosferatu vertelt het verhaal van graaf Orlok omdat Dracula zelf last had van een auteursrechtenschending. In deze versie komt Bill Skarsgård uit een hoek komt kruipen als graaf Orlok. Het moet gezegd worden, de metamorfose is indrukwekkend. Desondanks bekroop mij vanaf het begin niet alleen een gevoel van angst, maar ook een ander gevoel: spoiler: Ska-badabadabadoo-belidabbelydabbladabbladabblabab-belibabbelibabbelibabbelabbelo-doobelidoo! I’m the Scatman! I mean, come on, check die snor! En met dat in het achterhoofd heb ik de rest van de film gekeken. Rest In Peace Voor iedereen die geen spoilers over de film wil hebben: klik bovenstaande spoiler-tag niet aan. Je zal de film niet meer op een andere manier kunnen kijken | |
Dat zit wel Schnorr.
Stalker (1979) | ![]() |
Tweakers: 5.8 | IMDb: 8.0 | Genre: Drama, Sci-Fi | Runtime: 162 min | MPAA: Not Rated Veel gehoord van Andrei Tarkovsky en dit is mijn eerste film van hem die ik heb gezien. Solaris en the sacrifce ook nog op de planning. Deze film draait om een gezelschap van 3 man, waaronder de stalker,een professor en schrijver, waarbij de stalker ze in een afgeschermd gebied naar een kamer brengt, waar het schijnt je diepste wens/behoefte in vervulling gaat. Het is voor mij een film die vrij uniek is qua opnames, beeld en geluid, waarbij het een hele trage opbouw heeft. Daarnaast mooie inzichten en genoeg stof om over na te denken. Ben benieuwd of zijn andere films soort gelijke opbouw hebben en inzichten. | |
Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 93 min | MPAA: PG Dit weekend deze gouden ouwe uit mijn kinderjaren nog eens gekeken. Film blijft leuk en als ik er nu op terug kijk, zie je wel dat de film voornamelijk op kinderen en fans bedoeld was. Mijn dochter had hem nu voor de eerste keer gezien en ook zei vond de film leuk om te zien, maar haar voorkeur gaat wel naar de modernere films uit. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik de film ooit uit Engeland heb geïmporteerd op DVD, want helaas staat deze niet op een streamingsdienst. | |
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Back in Action (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 Sja, kan ik hier wat goeds over zeggen... Jamie en Cameron spelen twee geheim agenten die in ruste zijn gegaan nadat Cameron zwanger blijkt. Dat gaat een paar jaren goed totdat ze toch weer onbewust in de spotlights komen. Dan moeten ze weer aan het werk als geheim agent. Dun verhaal en dat wordt er niet beter op met de slechte actie in de film. Veel scenes zijn duidelijk voor een green screen gefilmd en het is allemaal net wat over de top. Niet mijn film. | |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Deze staat in mijn Top 5 aller tijdenDagarkin schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:50:
Stalker (1979) [Afbeelding: Stalker (1979)] Tweakers: 5.8 | IMDb: 8.0 | Genre: Drama, Sci-Fi | Runtime: 162 min | MPAA: Not Rated Veel gehoord van Andrei Tarkovsky en dit is mijn eerste film van hem die ik heb gezien.
Solaris en the sacrifce ook nog op de planning.
Deze film draait om een gezelschap van 3 man, waaronder de stalker,een professor en schrijver, waarbij de stalker ze in een afgeschermd gebied naar een kamer brengt, waar het schijnt je diepste wens/behoefte in vervulling gaat.
Het is voor mij een film die vrij uniek is qua opnames, beeld en geluid, waarbij het een hele trage opbouw heeft. Daarnaast mooie inzichten en genoeg stof om over na te denken.
Ben benieuwd of zijn andere films soort gelijke opbouw hebben en inzichten.
Solaris is qua stijl vergelijkbaar. The Sacrifice is meer geïnspireerd door de stijl van Bergman, maar het is geen 180 graden draai. Beide absoluut must-see films voor liefhebbers van meer filosofisch ingestelde cinema.
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 132 min | MPAA: R Eindelijk heb ik de nieuwe film van Robert Eggers gezien. Ik vind ze voor alle duidelijkheid niet allemaal goed en bij deze hoopte ik dus dat dat anders zou zijn. We zitten in het begin van de 19de eeuw, we zien in de intro "Lilly-Rose Depp" die als kind als nachtmerries heeft en 'bezeten' is. We flitsen een paar jaar vooruit en we zien ze terug, maar nu is ze pas getrouwd met Thomas Hutter (Nicholas Hoult). Thomas werkt in de immobiliën en krijgt de opdracht om een graaf uit de Bohemen zijn verkoopcontract voor te leggen voor een huis in Wisburg (thuisstad van Thomas) te kopen. We weten allemaal waar hij terecht komt natuurlijk... De titel van de film geeft het wel een beetje weg. Dit was een goede film vond ik, ik heb genoten van de zwarte sfeer, van de stem van Nosferatu en de goede prestaties van Willem Dafoe. Dat is volgens mij de beste rol van de film. Het is niet Nosferatu (je ziet hem wel en hij is wel dreigend maar op een of andere reden had ik er geen schrik van.) Goede sfeer en entertainment, net wat ik verwachtte. Is het ook niet meestal zo dat als je iets verwacht en je wordt teleurgesteld dat je de film niet goed vind, dus als je niets verwacht en de film goed meevalt, het cijfer ook automatisch hoger is? Dit is een 7.5 voor mij. | |
Speak No Evil (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Drama, Horror, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R en dan heb ik de echte beste slechterik van 2024 gezien. James McAvoy zet hier een prestatie neer die ik niet van hem gewoon ben. Ik mijn hoofd speelt hij altijd andere rollen, maar niet deze gemene slechterik. Van deze had ik wel een beetje schrik. De film:We zien 2 families elkaar tegenkomen in Italië op vakantie en sluiten daar een vriendschap. De familie die in London woont besluit in te gaan op de uitnodiging die ze van de andere familie hebben gekregen en naar het zuiden van Engeland te reizen om daar een paar dagen door te brengen met de anderen. Al snel blijkt niet alles 100% goed te lopen en beginnen er twijfels te rijzen. Ik moet het herhalen, dit is de beste slechterik die ik sinds een tijdje gezien heb. Iemand met 2 kanten, iemand die lief is in je gezicht en je dan vervolgens bijna een dolk in je rug steekt. Straf gedaan van James McAvoy. Aanrader! | |
The Count of Monte-Cristo (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 178 min | MPAA: N/A Ik kan niet tellen hoeveel verfilmingen van dit verhaal er reeds gemaakt zijn, dit is de eerste die ik er van zie alleszins.Ik zal zelfs initieel de verkeerde film geselecteerd op basis van IMDB, zoveel zijn er. Ik heb nooit het boek gelezen en kende het verhaal dus ook niet. De korte inhoud die ik las op IMDB is als volgt: Edmond Dantès, een zeeman die ten onrechte van verraad wordt beschuldigd, wordt opgesloten in het Château d'If bij Marseille. Na zijn ontsnapping en het aannemen van de identiteit van de graaf van Monte Cristo, plant hij wraak op degenen die hem onterecht hebben beschuldigd. An sich klopt dat, maar er is bij elke gebeurtenis in de bovenstaande zin veel meer aan de hand als alleen dat. De film duurde bijna 3u dus die moet je vol krijgen. De film is omgevlogen, ik zat de hele tijd geboeid te kijken naar de volgende stap in zijn ontsnapping of zijn wraak plan. Alles is frans gesproken en voor mij voegt dat wat toe aan de echtheid van de film. Omdat dit de eerste keer is dat in dit verhaal zie, kan ik moeilijk vergelijken met andere versies, voor mij is deze de beste (tot nu toe) | |
Stalker is voor mij helaas over het randje. Een trage film kan ik goed hebben maar deze film is mij echt te traag. Een kleine 3 uur naar 3 mannen zitten kijken die ik in een sombere omgeving vooruit slenteren en weinig woorden wisselen is too much. Dat terwijl de setting en de "achtergrond" me wel erg aanspreken. Solaris vind ik beter te pruimen.autje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Deze staat in mijn Top 5 aller tijden. Fascinerende film alleen al gezien het feit dat deze film in het Sovjet tijdperk en in het Sovjet systeem is gemaakt. Tarkovsky heeft een politieke interpretatie ontkend, maar ik weet het niet...
Solaris is qua stijl vergelijkbaar. The Sacrifice is meer geïnspireerd door de stijl van Bergman, maar het is geen 180 graden draai. Beide absoluut must-see films voor liefhebbers van meer filosofisch ingestelde cinema.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Reptile (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.3 | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 134 min | MPAA: R Goede "slow burn" film. Eindelijk weer eens film zonder teveel voorspelbare plots. Een jonge vastgoedmakelaar wordt op brute wijze vermoord. De geharde rechercheur Nichols uit New England is vastbesloten de dader te vatten. Niets is echter wat het lijkt en de elementen uit het dossier doorprikken stelselmatig de illusies uit zijn eigen leven. | |
We are all accidents waiting to happen
maar dan de vraag...hoeveel sterren krijgtie van je?RA7 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:23:
Reptile (2023) [Afbeelding: Reptile (2023)] Tweakers: 7.3 | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 134 min | MPAA: R
Goede "slow burn" film. Eindelijk weer eens film zonder teveel voorspelbare plots.
Een jonge vastgoedmakelaar wordt op brute wijze vermoord. De geharde rechercheur Nichols uit New England is vastbesloten de dader te vatten. Niets is echter wat het lijkt en de elementen uit het dossier doorprikken stelselmatig de illusies uit zijn eigen leven.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]0 / 10
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
[ Voor 13% gewijzigd door AcidBurn op 27-01-2025 20:04 ]
off topic: https://www.youtube.com/watch?v=FWDhSwZbVJMAcidBurn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:02:
@X-DraGoN Serieus, je vond Willem Dafoe een betere acteerprestatie neerzetten als de doorgeslagen professor, dan Bill Skarsgard als Nosferatu? Ik vond Bill echt steengoed. Consistent die onnatuurlijke stem (waarvan ik me nog steeds afvraag hoe hij dat ingestudeert heeft) en manier van bewegen. Tergend traag en fragiel, maar toch intimiderend. Masterclass acteerwerk wat mij betreft. Des te vreemder vind ik het dat hij binnen 1 jaar zo'n goede rol neerzet, maar ook een bagger rol in de remake van The Crow.
[ Voor 6% gewijzigd door AcoLyte! op 28-01-2025 12:15 ]
don't mistake lack of talent for genius.
ik heb niet gezegd dat zijn performance niet straf is, maar ik vond die van Dafoe er bovenuit springen.AcidBurn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:02:
@X-DraGoN Serieus, je vond Willem Dafoe een betere acteerprestatie neerzetten als de doorgeslagen professor, dan Bill Skarsgard als Nosferatu? Ik vond Bill echt steengoed. Consistent die onnatuurlijke stem (waarvan ik me nog steeds afvraag hoe hij dat ingestudeert heeft) en manier van bewegen. Tergend traag en fragiel, maar toch intimiderend. Masterclass acteerwerk wat mij betreft. Des te vreemder vind ik het dat hij binnen 1 jaar zo'n goede rol neerzet, maar ook een bagger rol in de remake van The Crow.
(Ik dacht trouwens dat dat digitaal was gedaan, die stem, maar als ik het filmpje zie wat @AcoLyte! gepost heeft, respect voor hem!)
Hij heeft toch al wat bad guy rollen op zijn resumé staan: o.a. Filth, Trance, Split, Glass en Atomic Blonde.X-DraGoN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
en dan heb ik de echte beste slechterik van 2024 gezien. James McAvoy zet hier een prestatie neer die ik niet van hem gewoon ben. Ik mijn hoofd speelt hij altijd andere rollen, maar niet deze gemene slechterik. Van deze had ik wel een beetje schrik.
dat lukte mij op de een of andere manier niet, maar zeker een dikke 8 :-)Fraggert schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:25:
[...]
maar dan de vraag...hoeveel sterren krijgtie van je?
We are all accidents waiting to happen
Bad Lieutenant (1992) | ![]() |
Tweakers: 8 | IMDb: 7.0 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 96 min | MPAA: NC-17 We zien Harvey Keitel een rol neerzetten en wat voor één. Deze wil je nog niet met handschoenen aanpakken, wat een politie agent is dit? Deze beste man gebruikt meer coke als de boefjes die hij achter de tralies moet steken. Daarboven op zuipt hij dan ook nog eens zoals een plant in de Sahara die voor de eerste keer in een jaar regen ziet en alsof dat nog niet genoeg is, gokt hij ook nog eens met geld dat hij ofwel niet eens heeft of net gestolen heeft van een of ander boefje. spoiler: Ik moet wel even de laatste scene bespreken: in de laatste scene stuurt hij de 2 verkrachters van de non weg met de bus met dan ook nog eens 30.000 $ in een kistje. Ziet hij eindelijk dat het leven zo niet verder kan of is hier iets anders aan de hand? Goede film in zijn genre, maar je zal er zeker niet blij van worden, 7 | |
Northwest (2013) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 91 min | MPAA: Not Rated Nordvest is een Deense misdaadfilm waarin de 18-jarige Caspar geld bijeen sprokkelt met inbraken voor de wijkcrimineel Jamal. De film zit vol met stereotypen en het verhaal is verre van origineel. Zo heeft Caspar een alleenstaande moeder en weet ze geen raad met haar oude zoons. Je kent het wel. Toch is dit geen slechte film. Integendeel. Het is een best realistische weergave van een spiraal van misdaad en geweld waar iemand met zijn achtergrond gemakkelijk in verzeild kan raken. En dat is een type film dat ik altijd wel kan waarderen. spoiler: Als het moreel kompas van Caspar dan uiteindelijk ingrijpt, werkt dat averechts, omdat hij al zo ver in het web van misdaad en geweld is geraakt, dat hij er niet meer aan kan ontsnappen. | |
Nee. Helaas is het alleen maar slechter geworden.
josh-hill schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Laat een oogtest doen bij een opticien? Misschien moet je wel aan een bril.josh-hill schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:16:
[...]
Essential Killing (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Thriller, War | Runtime: 83 min | MPAA: R Essential Killing lijkt in het begin een redelijk standaard film. Ok, het voelt net wat anders, maar het lijkt een redelijk bekende formule. Maar al snel blijkt dit echt een parel van een film te zijn, met redelijk wat absurde scenes, mooi traag gefilmd, met weinig dialoog, eindeloos aanvoelend, en toch heel kort. De Poolse regisseur Jerzy Skolimowski en de hoofdrolspeler Vincent Gallo leveren een prestatie van formaat. Dit is echt een unieke ervaring van een film, waarin niet voor de veiligheid van de gebaande paden is gekozen, met gedurfde scenes en prachtige combinaties van muziek (of geluid) en eigenlijk vrijwel geen dialoog. Dit versterkt de acties tot een haast poetisch geheel. Er gebeuren ook wel wat rare dingen in de film, die van de ene kant wel passen, maar van de andere kant wellicht je een beetje eruit halen. Ook het einde vond ik niet echt sterk, dus dan toch maar geen 8, al zou ik de vorm zeker met een 8 a 9 waarderen. | |
Hit Man (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Crime, Romance | Runtime: 115 min | MPAA: R Gary (Glen Powell) is een nerdy docent in filosofie en psychologie die in zijn vrije tijd de locale politie helpt om mensen in de val te lokken door zich als huurmoordenaar voor te doen. Als hij valt voor een potentiële klant die zich van haar man wil ontdoen (Adria Arjona) loopt het spaak. Hit Man werd door Netflix onder de radar uitgebracht en dat is jammer. Dit is namelijk een van de betere films van 2024 en met een theatrical run had de film zeker meer aandacht gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor: Een leuk en slim screenplay, twee leads met sterke chemistry en een ervaren regisseur die verschillende genres perfect combineert met elkaar. Allereerst het screenplay, dat Powell schreef samen met regisseur Richard Linklater. Hit Man is een film die voorspelbaar lijkt maar gaandeweg de kijker meer laat raden naar de motieven van de hoofdrolspelers. Gary’s verschillende karakters zijn allemaal uniek en zijn transformatie in Ron, het karakter dat een relatie begint met de sexy Madison, wordt mooi gevolgd door de veranderende toon in de lectures die hij aan zijn studenten geeft over hoe mensen hun persoonlijkheid aanpassen en veranderen. Het boeit van de eerste tot de laatste minuut. Adria Arjona is voortreffelijk als de femme fatale en haar chemie met Powell is super. Dit is acteerwerk dat je zelden ziet tussen stelletjes in films tegenwoordig. Classic stuff. Maar het is vooral Powell die indruk op me maakte. De man heeft al wat goed werk geleverd maar dit is echt een star making turn. Een echte filmster in the making. More please. Richard Linklater is een pionier van de indiefilm en slaagt er ook hier weer in een film te maken die vers voelt, zelfs binnen zijn eigen toch al uitgebreide oeuvre. Hij combineert comedy, romcom, thriller en naar het einde toe ook nog eens film noir met elkaar in een heerlijke sexy mix die nog het meest doet denken aan Out of Sight, maar wat mij betreft veel geslaagder is. Als ik dan minpunten moet zoeken dan zit dat in de moraliteit van het einde; ik heb een ingebouwde drang om met de karakters mee te willen voelen en identificeren maar dat is niet het punt van Hit Man en Powell en Linklater hebben dan ook lak aan mijn inclinaties op dit vlak. Misschien moet ik de film nog eens kijken om dit te vatten en dan scoort hij misschien nog wel hoger. | |
Babygirl (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Erotische film van "onze" Halina Reijn, met Nicole Kidman, Harris Dickinson en Antonio Banderas. Dickinson wil spelen met de edele delen van Kidman's karakter en zij gaat in op zijn avances omdat ze als CEO van een AI-bedrijf nooit de kans heeft gehad om haar donkerste fantasieën te beleven, wat haar uiteindelijk op een pad brengt naar acceptatie zodra de training van het model is voltooid. De muziek komt van Cristóbal Tapia de Veer, welke door kenners vast nog wel ergens in het geheugen gegrift staat na Utopia: Niet zo goed en zonder het hoogtepunt met de volledig unieke sound, maar zodra je de aftiteling hoort denk je zeker wel: "verdorie, ik herken dit ergens van". Om eerlijk te zijn vond ik de muziek daarom beter. De film is een beetje "ja ja, nee, ga door, oh, nee, ja, harder, oh... langzamer... oei, yes yes, zo!" en dat zie je dan ook terug in het visuele materiaal. Mager zesje omdat Kidman wel lef heeft, maar de gedachte achter het script bleek voor mij niet helemaal duidelijk. Het wil tonen dat vrouwen ook de misbruikers kunnen zijn, maar toch ook weer niet. Ambigu is haar tweede naam en hij loopt haar wel maar ook weer niet als een hondje achterna. | |
Dat zit wel Schnorr.
Bedankt dat jij die gekeken hebt, want ik had er al geen zin in.Stukfruit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:53:
Babygirl (2024) [Afbeelding: Babygirl (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Erotische film van "onze" Halina Reijn, met Nicole Kidman, Harris Dickinson en Antonio Banderas.
Dickinson wil spelen met de edele delen van Kidman's karakter en zij gaat in op zijn avances omdat ze als CEO van een AI-bedrijf nooit de kans heeft gehad om haar donkerste fantasieën te beleven, wat haar uiteindelijk op een pad brengt naar acceptatie zodra de training van het model is voltooid.
De muziek komt van Cristóbal Tapia de Veer, welke door kenners vast nog wel ergens in het geheugen gegrift staat na Utopia:
[YouTube: Utopia Soundtrack]
Niet zo goed en zonder het hoogtepunt met de volledig unieke sound, maar zodra je de aftiteling hoort denk je zeker wel: "verdorie, ik herken dit ergens van".
Om eerlijk te zijn vond ik de muziek daarom beter. De film is een beetje "ja ja, nee, ga door, oh, nee, ja, harder, oh... langzamer... oei, yes yes, zo!" en dat zie je dan ook terug in het visuele materiaal.
Mager zesje omdat Kidman wel lef heeft, maar de gedachte achter het script bleek voor mij niet helemaal duidelijk. Het wil tonen dat vrouwen ook de misbruikers kunnen zijn, maar toch ook weer niet. Ambigu is haar tweede naam en hij loopt haar wel maar ook weer niet als een hondje achterna.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.25 / 10
The Beekeeper (2024) | ![]() |
Tweakers: 6.8 | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Als je hier niet veel meer van verwacht dan 'een lekkere Statham actiefilm', dan komt het wel goed. | |
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik vind dit buiten de actie om, ook wel een goed punt met iets dat helaas werkelijk is. Je ziet ook een beetje hoe dit soort gasten te werk gaan en wat voor impact dat dit heeft op mensen._Apache_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:52:
The Beekeeper (2024) [Afbeelding: The Beekeeper (2024)] Tweakers: 6.8 | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Als je hier niet veel meer van verwacht dan 'een lekkere Statham actiefilm', dan komt het wel goed.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Die ambiguïteit is juist waar Halina Reijn (of eigenlijk Man Up) mee wil spelen. Dat zag je ook terug bij Instinct. Vond ik overigens ook niet de beste film allertijden. En daar was de rest het hier ook wel mee eens, geloof ik.Stukfruit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:53:
Babygirl (2024) [Afbeelding: Babygirl (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Erotische film van "onze" Halina Reijn, met Nicole Kidman, Harris Dickinson en Antonio Banderas.
Dickinson wil spelen met de edele delen van Kidman's karakter en zij gaat in op zijn avances omdat ze als CEO van een AI-bedrijf nooit de kans heeft gehad om haar donkerste fantasieën te beleven, wat haar uiteindelijk op een pad brengt naar acceptatie zodra de training van het model is voltooid.
De muziek komt van Cristóbal Tapia de Veer, welke door kenners vast nog wel ergens in het geheugen gegrift staat na Utopia:
[YouTube: Utopia Soundtrack]
Niet zo goed en zonder het hoogtepunt met de volledig unieke sound, maar zodra je de aftiteling hoort denk je zeker wel: "verdorie, ik herken dit ergens van".
Om eerlijk te zijn vond ik de muziek daarom beter. De film is een beetje "ja ja, nee, ga door, oh, nee, ja, harder, oh... langzamer... oei, yes yes, zo!" en dat zie je dan ook terug in het visuele materiaal.
Mager zesje omdat Kidman wel lef heeft, maar de gedachte achter het script bleek voor mij niet helemaal duidelijk. Het wil tonen dat vrouwen ook de misbruikers kunnen zijn, maar toch ook weer niet. Ambigu is haar tweede naam en hij loopt haar wel maar ook weer niet als een hondje achterna.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.25 / 10
josh-hill in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
Bij de filmpjes worden bekende regisseurs en acteurs gevraagd wat hun favoriete films zijn en waarom. Konbini doet dit in een nog echt bestaande videostore in Parijs, waar je nog echt DVDs kunt huren. Criterion doet het in "the Criterion Closet" gevuld met Criterion Blu-rays en DVDs waarbij de regisseur/acteur dan ook zijn favoriete films mag uitzoeken en meenemen.
Verschil is wel dat Closet Picks hele korte filmpjes zijn (in het Engels) en Video Club (vooral de laatste tijd) behoorlijk lange filmpjes zijn, meestal in het Frans. Ik spreek geen woord Frans en helaas kun je bij YouTube om een of andere reden er geen Engelse ondertitels bij aanzetten, maar ik kijk ze toch graag.
Afgelopen week is toevallig(?) door beiden een filmpje met Denis Villeneuve online gezet. Blijkbaar was Engels toch net een te groot struikelblok om zich uit te drukken, dus bij Closet Picks zitten er deze keer ook een aantal Franse zinnen tussen.
Maar wat ze wegdrukt zijn haar donkere kanten, een kant die vrouwen over het algemeen niet geacht worden te laten zien (mannen ook niet, maar het wordt wat meer geaccepteerd). En dan wandelt Harris Dickinson het gebouw binnen... Wat dan ontstaat is een interessant machtsspel, zeker in het MeToo tijdperk. Hier hebben we een oudere vrouw die een relatie aangaat met een jongere ondergeschikte, maar de vraag is wie hier de macht heeft in niet alleen de relatie, maar ook het spel wat ze spelen. Het is voor Kidman een bevrijdend moment, al moet er een behoorlijk komisch knokpartijtje tussen Dickinson en Banderas aan te pas komen om de communicatie tussen Kidman en Banderas echt op gang te brengen (eerder in de film lukt het niet echt).
Voeg daaraan toe de verschillende manier waarop generaties tegen relaties aankijken (leuk moment: Kidman laat merken dat ze weet dat haar dochter is vreemdgegaan, en als ze vraagt of dochterlief dan niet van haar vriendin houdt, reageert de dochter met een, "Ja, natuurlijk, wat heeft dat ermee te maken?") en verdere machtsverhoudingen op de werkvloer (tussen Romy en naar personal assistant, en tussen Romy en een oudere man waarvan ik denk dat hij een investeerder was? Dat was me niet helemaal duidelijk).
De film kijkt ook lekker weg door de humor, de vaart die erin zit (er zit geen scene is waarvan je dankt, "Dat had wel weg gekund"), en de prima muziekkeuzes. En hij is vaak zo lekker ongemakkelijk
Nou ja, zo ongemakkelijk is hij nu ook weer niet, want Östlund is de meester van het ongemakjosh-hill schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:11:
@autje Bij "en hij is vaak zo lekker ongemakkelijk" raak ik toch wel geïnteresseerd, want daar ben ik bij een film wel een fan van. Ook zo heerlijk in bijvoorbeeld Ruben Ostlund's Turist en The Square.
Waar heb jij deze film dan gekeken? Want op Netflix Nederland kan ik deze film niet terug vinden. Als ik op JustWatch het land op USA zet dan staat deze film daar wel op Netflix. Maar hier in Nederland is de film niet beschikbaar voor streaming (in HD of 4K) en kan de film alleen gehuurd of gekocht worden op de bekende platformen. Alleen streaming (in SDDr. Strangelove schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:16:
Hit Man (2023) [Afbeelding: Hit Man (2023)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Crime, Romance | Runtime: 115 min | MPAA: R
Hit Man werd door Netflix onder de radar uitgebracht en dat is jammer. Dit is namelijk een van de betere films van 2024 en met een theatrical run had de film zeker meer aandacht gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor: Een leuk en slim screenplay, twee leads met sterke chemistry en een ervaren regisseur die verschillende genres perfect combineert met elkaar.

Iedereen staart zich blind op een film "gratis" te moeten kunnen zien op een streaming platform waar je een abonnement op kan/moet nemen, terwijl het gewoon goedkoper kan zijn af en toe een film te huren/kopen en al die abonnementen achterwege te laten.
https://www.filmvandaag.nl/film/134092-hit-man
Beverly Hills Cop III (1994) | ![]() |
Tweakers: 8.2 | IMDb: 5.5 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 104 min | MPAA: R Eddie Murphy speelt weer Axel Foley die weer wat boefjes moet vangen. Matig acteerwerk hoewel Eddie gelukkig weinig lacht op die irritante manier van 'm. Matig verhaal dat moeilijk serieus te nemen is omdat het in een pretpark plaatsvindt. Ook nergens erg spannend. De personages boeien ook niet enorm. | |
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
autje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:08:
Het centrale thema van Babygirl is het keurslijf waarin vrouwen geplaatst worden en zichzelf ook plaatsen. Dat is vormgegeven in Kidman's karakter, een vrouw die in alles probeert aan het ideaalbeeld te voldoen: liefhebbende echtgenote, goede moeder, sterke zakenvrouw.spoiler:En ze doet er ook alles aan om dat beeld vast te houden, gezien alle botox- en andere behandelingen die ze zichzelf laat ondergaan (leuk meta-feitje, gezien al het botox-werk van Kidman zelf; ook slim de generatiekloof erop geprojecteerd, waarbij de jongere generatie (haar dochter) niets snapt van al dit gepruts aan het uiterlijk: "You look like a dead fish"). Romy's hele leven is ontzettend gestructureerd, een structuur die ze zelf bewust heeft aangelegd om te ontkomen aan haar verleden in een cult (een onderbelicht onderdeel, hierdoor hadden we het karakter wat beter kunnen begrijpen). Het is ook niet zo vreemd dat ze CEO is van een bedrijf dat robots maakt die alleen in vaste patronen van voor naar achter en van links naar rechts gaan; een mooie metafoor voor hoe zij haar leven leeft.
Maar wat ze wegdrukt zijn haar donkere kanten, een kant die vrouwen over het algemeen niet geacht worden te laten zien (mannen ook niet, maar het wordt wat meer geaccepteerd). En dan wandelt Harris Dickinson het gebouw binnen... Wat dan ontstaat is een interessant machtsspel, zeker in het MeToo tijdperk. Hier hebben we een oudere vrouw die een relatie aangaat met een jongere ondergeschikte, maar de vraag is wie hier de macht heeft in niet alleen de relatie, maar ook het spel wat ze spelen. Het is voor Kidman een bevrijdend moment, al moet er een behoorlijk komisch knokpartijtje tussen Dickinson en Banderas aan te pas komen om de communicatie tussen Kidman en Banderas echt op gang te brengen (eerder in de film lukt het niet echt).
Voeg daaraan toe de verschillende manier waarop generaties tegen relaties aankijken (leuk moment: Kidman laat merken dat ze weet dat haar dochter is vreemdgegaan, en als ze vraagt of dochterlief dan niet van haar vriendin houdt, reageert de dochter met een, "Ja, natuurlijk, wat heeft dat ermee te maken?") en verdere machtsverhoudingen op de werkvloer (tussen Romy en naar personal assistant, en tussen Romy en een oudere man waarvan ik denk dat hij een investeerder was? Dat was me niet helemaal duidelijk).
De film kijkt ook lekker weg door de humor, de vaart die erin zit (er zit geen scene is waarvan je dankt, "Dat had wel weg gekund"), en de prima muziekkeuzes. En hij is vaak zo lekker ongemakkelijk.
Centrale thema van de film is (naast feminisme) volgens het interview ook de orgasmekloof.
Iets meer leiding (pun intended) had de verhaallijn goed kunnen doen, maar het is Halina's film en daar kan ik verder weinig tegen inbrengen, aangezien dat juist het hele verdere punt van de film is
Ze heeft het doel bereikt dat er sowieso wat meer mensen over praten, dus wat ik ook van de film vind: job well done
Wat mij betreft komt er sowieso snel een einde aan die kloof. Niet eens omdat ik het zo goed voor heb met de leden van het andere geslacht, maar eveneens omdat het je als man ook wel onzeker kan maken als iemand voor jou in bed een toneelstukje opvoert. Iets wat in deze film dan weer wel goed naar voren komt: het stuntelen om "een rol" te vinden.
En nu hou ik op voordat er opeens een punt bij komt in m'n score voor deze film!
Dat zit wel Schnorr.
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
Je hebt helemaal gelijk, en normaliter maakt het me ook niet uit of het stream of koop/huur is. Maar ik was getriggered omdat het een Netflix film is, dus als het goed is gemaakt en gefinancierd door Netflix. Daarom zocht ik de film direct op Netflix om aan mijn watch-list toe te voegen, en vond hem daar niet. Dat maakte dat ik vroeg waar die film dan gezien was.josh-hill schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:57:
Wat maakt dat uit als je de film gewoon kan huren/kopen?
Iedereen staart zich blind op een film "gratis" te moeten kunnen zien op een streaming platform waar je een abonnement op kan/moet nemen, terwijl het gewoon goedkoper kan zijn af en toe een film te huren/kopen en al die abonnementen achterwege te laten.
The Tunnel (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: Not Rated Gezien op Videoland. Redelijk standaard actie/drama/rampenfilm. Vrachtwagens en auto's komen vast te zitten in een tunnel en er breekt brand uit, met veel rook als gevolg. Dochter van hoofdrolspeler zit ook in de tunnel en dus gaat hij zijn uiterste best doen om haar, en anderen, te redden. Ongetwijfeld zitten er zaken in die een echte hulpdienst op die manier zou doen (alleen een tunnel in), maar het blijft natuurlijk een film. Hoewel de rampenflimclichés duidelijk aanwezig zijn, vond ik het toch wel een vermakelijke film voor even zo tussendoor. Ik vond het geen Het is niet een film waar je uitgebreid voor gaat zitten en het jaren later nog over hebt. | |
Remake van Daylight?Pat911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:37:
The Tunnel (2019) [Afbeelding: The Tunnel (2019)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: Not Rated Gezien op Videoland.
Redelijk standaard actie/drama/rampenfilm. Vrachtwagens en auto's komen vast te zitten in een tunnel en er breekt brand uit, met veel rook als gevolg. Dochter van hoofdrolspeler zit ook in de tunnel en dus gaat hij zijn uiterste best doen om haar, en anderen, te redden. Ongetwijfeld zitten er zaken in die een echte hulpdienst op die manier zou doen (alleen een tunnel in), maar het blijft natuurlijk een film.
Hoewel de rampenflimclichés duidelijk aanwezig zijn, vond ik het toch wel een vermakelijke film voor even zo tussendoor. Ik vond het geen Het is niet een film waar je uitgebreid voor gaat zitten en het jaren later nog over hebt.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
[ Voor 1% gewijzigd door X-DraGoN op 31-01-2025 09:50 . Reden: link toegevoegd ]
Die ken ik niet, maar net even de synopsis doorgelezen. Daylight lijkt me meer zo'n over the top actievehikel voor Stallone. In The tunnel is er geen giftig afval of bankovervallers, het verhaal leek plausibel... voor zover dat kan bij een rampenfilm.
Maar mensen die opgesloten zitten in een tunnel (of in een flat, of op een boot) is natuurlijk sowieso een bekend scenario voor rampenfilms.
Daylight vond ik op zich nog wel leuk......ik snap je"actieverhikel"-opmerking zeker......niet zozeer een halve Rambo-editie maar denk "Cliffhanger". IIRC*.Pat911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Die ken ik niet, maar net even de synopsis doorgelezen. Daylight lijkt me meer zo'n over the top actievehikel voor Stallone. In The tunnel is er geen giftig afval of bankovervallers, het verhaal leek plausibel... voor zover dat kan bij een rampenfilm.
Maar mensen die opgesloten zitten in een tunnel (of in een flat, of op een boot) is natuurlijk sowieso een bekend scenario voor rampenfilms.
*heel lang geleden gezien.
Daylight en The Tunnel krijgen op imdb ook allebei een 6.
Is trouwens niets mis mee, als een film een actievehikel is. Expendables (deel 1) vond ik ook geweldig, terwijl het eigenlijk helemaal nergens over gaat.
100%.....Wij kijken dat soort actie-onzin ook graag als afleiding......net als R.E.D. en aanverwant spul.Pat911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
@Fraggert
Daylight en The Tunnel krijgen op imdb ook allebei een 6.
Is trouwens niets mis mee, als een film een actievehikel is. Expendables (deel 1) vond ik ook geweldig, terwijl het eigenlijk helemaal nergens over gaat.
Nadenken doe ik wel een ander keertje
Je hebt inderdaad soms van die rare situaties dat een film die door een bepaalde partij is gefinancierd helemaal niet op zijn dienst te zien is in Nederland. Beetje vreemd, gehannes met rechten of zo.Haay schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, en normaliter maakt het me ook niet uit of het stream of koop/huur is. Maar ik was getriggered omdat het een Netflix film is, dus als het goed is gemaakt en gefinancierd door Netflix. Daarom zocht ik de film direct op Netflix om aan mijn watch-list toe te voegen, en vond hem daar niet. Dat maakte dat ik vroeg waar die film dan gezien was.Nog steeds wel apart dat een Netflix film wel op Netflix-USA (onder andere) te zien is maar niet op Netflix-NL. Maar goed, dan kijk ik hem wel op Prime, want dat heb ik ook.
Overigens kan het zijn dat hij dus ook niet op Prime verschijnt, want de laatste twee keer dat ik las dat een film waarin ik geïnteresseerd was op Prime zou verschijnen, verscheen ie niet! (A Hero van Asghar Farhadi en Joker: Folie a Deux)
J: FaD zag ik volgens mij op mijn Prime langskomen, of ben ik nou gekjosh-hill schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Overigens kan het zijn dat hij dus ook niet op Prime verschijnt, want de laatste twee keer dat ik las dat een film waarin ik geïnteresseerd was op Prime zou verschijnen, verscheen ie niet! (A Hero van Asghar Farhadi en Joker: Folie a Deux)
Betaald. Bij een HBO Max abonnement of zo.Fraggert schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:00:
[...]
J: FaD zag ik volgens mij op mijn Prime langskomen, of ben ik nou gek
Maar hij zou 29 oktober 2024 al op Prime (zonder bijbetalen) komen, vanwege de tegenvallende box office. Maar dat is niet gebeurd.
ff gechecked , maar je hebt idd groot gelijk.josh-hill schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Betaald. Bij een HBO Max abonnement of zo.
Maar hij zou 29 oktober 2024 al op Prime (zonder bijbetalen) komen, vanwege de tegenvallende box office. Maar dat is niet gebeurd.
via de zoekfunctie op Prima kan ik hem bij HBO MAx kopen

dat gezeik ben ik wel zat...ook in AppleTV zie je dan een film en dan kun je hem kopen via een andere app.
The Rider (2017) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Western | Runtime: 104 min | MPAA: R The Rider is een bijzondere film over het rodeo-leven, heel anders dan de andere films over dit onderwerp. Het is een drama, maar je merkt al snel dat je hier niet gewoon met een stel acteurs te maken hebt die doen alsof ze rodeo kunnen rijden, nee, dit is het echte werk. De zus, vader en vrienden van Brady en Brady zelf spelen (een fictieve versie van) zichzelf. Bijzondere is dat regisseur Chloé Zhao al bij haar vorige film met Brady had afgesproken een film met hem over het rodeo-leven te maken, maar dat ze nog niet echt een angle had. Als je de film gezien hebt kun je niet anders concluderen dan "een geluk bij een ongeluk", want het is een hele mooie film geworden. Dit docudrama kan ik dan ook van harte aanbevelen. | |
Voorgaande delen hier, hier en hier.
Licence to Kill (1989) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 133 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? Bond gaat rogue om zich te wreken op een drugsbaron die zijn vriend Felix Leiter en diens vrouw te grazen heeft genomen. Bond, James Bond Dalton’s interpretatie van de rol is opnieuw keihard en meedogenloos, in Licence to Kill blijft weinig over van de gentlemanly qualities die het karakter onder Moore zo kenmerkten, maar het past perfect bij de harde, donkere toon van het verhaal. I expect you to die, Mr Bond! Franz Sanchez is een van de meer grounded bad guys in de serie en rechtstreeks weggelopen uit een DePalma of Scorsese film en Robert Davi is perfect in de rol; bonuspunten voor een jonge Benicio del Toro als zijn henchman. Oh James! En hier komen we op de echte reden dat Licence to Kill een van de meer gedraaide Bonds in huize Strangelove is, Carey Lowell als Pam Bouvier; ik ben een sucker voor de tomboy look en Lowell is een poster girl daarvoor, en daarnaast is haar karakter ook nog eens een van de meer boeiende en stoere dames die Bond terzijde staat. Ook hier bonuspunten, voor de charmante Talisa Soto als Lupe. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond. Sanchez’ behandeling van Lupe is misschien onderdeel van het verhaal maar behoorlijk gratuitous, een algemene klacht over de film is de vele geweldadige aspecten die de rating naar PG-13 tilden, een first voor een Bond film. Well done, 007 Alle scenes met Lowell, Bond en Pam die aan boord van de boot van Milton Krest sneaken terwijl Franz met laatstgenoemde afrekent met de oneliner ‘Launder it’. What do you have for me, Q? Zeker de hardste Bond film maar ook een van de meer realistische door de persoonlijke scope van het verhaal en alleen daarom al een interessante film; de combinatie van een harde Bond, effectieve bad guy en de beste Bond girl ever maken dit tot een topper. | |
Dr. No (1962) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: PG You wanted to see me, M? De eerste Bond film en James wordt opgedragen de verdwijning van een Britse intelligence officer op Jamaica te gaan onderzoeken, die gerelateerd lijkt te zijn aan het mislukken van de lancering van Amerikaanse raketten vanaf Cape Canaveral. Bond, James Bond Nu ik het grootste deel van de serie gezien heb valt het op hoe anders deze eerste versie van Bond is ten opzichte van het latere karakter. Connery zet hem meer als een detective neer dan een spion, en de film heeft een sterke film noir sfeer waarin Bond veel meer menselijke trekjes en zwakheden toont dan de koele, altijd in control zijnde superman die hij later is. I expect you to die, Mr Bond! Het duurt best lang voordat big bad Dr. No zijn opwachting maakt, daarvoor krijgen we een hele serie henchmen and women geserveerd; en als the good doctor er dan eindelijk is, is hij ook snel weer weg. Oh James! Urusula Andress' opkomst uit de zee in haar witte bikini mag dan iconisch zijn, dat zal dan iets met de periode te maken hebben misschien want ik vind het niet echt een bijzondere scene; het helpt verder niet dat haar karakter Honey Ryder volstrekt nutteloos is in het plot. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond. Kies maar, Bond heeft lol met Sylvia Trench, Miss Taro en Honey en ze krijgen alledrie een stevige dosis male chauvinism toegeschoven. Well done, 007 De scene met de spin is heerlijk, vooral Connery's agressie waarmee hij het beest te lijf gaat laat een zeer menselijke Bond zien. What do you have for me, Q? De hele sfeer van deze film is erg goed gedaan, het voelt net als From Russia With Love aan alsof er primair een verhaal verteld wordt en dat de karakters daarin secondair zijn en dat leidt, zeker in vergelijking met andere Bond films tot een prettige afwisseling van het standaard format. | |
No Time to Die (2021) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 163 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? No Time To Die pakt de draad op van Spectre; Bond woont idyllisch samen met Madeleine maar hun rust wordt verstoord als twee oude tegenstanders uit het verleden weer opduiken. Bond, James Bond Craig had er naar verluid weinig zin meer in, of het is de algehele toon van de film, maar hij is hier best zwaarmoedig en serieus, en dat geeft de film loden voeten. I expect you to die, Mr Bond! Blofeld komt even terug maar de big bad is Lyutsifer Safin (Rami Malek), die de cue van Billy Eilish in de title track volgt en zijn dialogen aan elkaar mompelt. Als hij al in beeld is, wat weinig het geval is. Oh James! Ana de Armas als Paloma is het hoogtepunt van de film, wat een heerlijk amusante sexy rol. Bond is echter erg monogaam geworden want hij heeft alleen maar oog voor Madeleine; Seydoux acteert prima maar ik vind het gewoon een saai en te serieus karakter. We kunnen de nieuwe 007 als Bond girl rekenen maar might as well not want ze heeft echt nul chemistry met Bond. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond. Het is in No Time to Die allemaal erg comme il faut. We zijn min of meer in het heden aanbeland en ik zie weinig zaken die echt problematisch zijn. Ana’s jurk is nogal skimpy but I’m not complaining. Well done, 007 De hele scene in Cuba want Ana What do you have for me, Q? Een kundig gemaakte film die veel te zwaar op de hand is en een emotionele pay-off vraagt op basis van de rode draad die de kijker door de vijf Craig films heen geleid heeft; het probleem is dat die rode draad flinterdun is waardoor het einde gewoon out of place voelt in een Bond film. | |
You Only Live Twice (1967) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 117 min | MPAA: PG You wanted to see me, M? Amerikaanse en Russische ruimteschepen worden gekaapt door Spectre en Bond moet afreizen naar Japan om Blofeld en zijn trawanten te stoppen. Bond, James Bond Connery’s vijfde en hij acteert echt wel een beetje op de automatische piloot hier, het is routinematig, voegt weinig aan het karakter toe maar hij blijft kijkbaar. I expect you to die, Mr Bond! Dit is dan de eerste showdown tussen Bond en Blofeld, en Donald Pleasence’ interpretatie zet de standaard met zijn manke oog en Mao jasje (waarmee hij trouwens een fashion cue lijkt genomen te hebben van Dr. No). Oh James! De rollen van Akiko Wakabayashi en Mie Hama zijn niet met heel veel diepte geschreven en laten daarom niet echt een indruk achter. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond. Tiger’s uitnodiging aan Bond om in zijn onsen te genieten van wat vrouwelijke aandacht is weer een uitzonderlijk genant moment in de serie in hedendaagse ogen, een hele serie sexistische én racistische elementen vliegt in twee minuten over het scherm. Well done, 007 Little Nelly, de gyrocopter, is een iconisch Bond-voertuig geworden en met recht. Maar de ster van deze film is de Toyota 2000GT, de eerste Japanse supercar. Wat een prachtige wagen, en speciaal voor deze film in cabrio-uitvoering gemaakt, naar verluid omdat Connery er anders niet in paste! What do you have for me, Q? You Only Live Twice komt over als een film waar weinig van de deelnemers veel enthousiasme voor konden opbrengen tijdens de productie. Het verhaal is weinig boeiend ondanks een scenario van Roald Dahl, en er zijn weinig memorabele karakters en plot twists. | |
Skyfall (2012) | ![]() |
Tweakers: 8.1 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 143 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? Een geest uit het verleden van M duikt op om wraak op haar te nemen. Bond, James Bond Craig is een transformatie ondergaan sinds Quantum of Solace, van nieuwbakken 00 tot ‘old dog’, maar het past veel beter bij zijn physique en hij levert hier een overtuigende performance af. I expect you to die, Mr Bond! Javier Bardem’s opening monoloog is een perfecte introductie van de suave en sadistische Silva, voor mij een van de meer geslaagde Bond baddies, wat een heerlijk karakter is dit. Oh James! Skyfall is vrijwel uniek in de serie in de zin dat er niet een traditionele Bond girl is; Sévérine (Bérénice Marlohe) verschijnt kort ten tonele om al snel weer te verdwijnen met als afscheid een kille comment van Bond; M is het centrale vrouwelijke karakter hier en eindeloos meer interessant dan veel van Bond’s veroveringen, maar wat wil je met een voortreffelijke actrice als Judi Dench die hier eindelijk ruim schermtijd krijgt. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond. Sévérine is een seksslavin maar dat weerhoudt Bond er niet van ongevraagd bij haar in de douche te kruipen. Well done, 007 Lots to choose from, maar de introductie van Silva door een prachtig geacteerde en gefilmde monoloog en zijn sparring met een geboeide Bond zijn een zeldzaam voorbeeld in de serie van wat goede acteurs met een sterk script en een capabele regisseur kunnen doen. En Adele’s title track is zonder enige twijfel de best Bond song sinds Goldfinger. What do you have for me, Q? Skyfall is geen traditionele Bond maar de film bevat genoeg elementen om het wel Bond aan te laten voelen; Sam Mendes levert de beste in de serie in decennia af. | |
Wat betekent dat voor de eindstand? Ik had vooraf verwacht dat het tussen From Russia With Love, Skyfall en Goldfinger zou gaan en die scoren dan ook allemaal hoog. Maar Connery pakt toch de titel met een film die wat mij betreft nog steeds staat als een huis.
1. From Russia With Love 9.5
2. Skyfall 9
3. Casino Royale 8.5
4. Goldfinger 8.5
5. Licence to Kill 8.5
6. Dr. No 8
7. The Spy Who Loved Me 8
8. The Living Daylights 7.5
9. Goldeneye 7.5
10. On Her Majesty’s Secret Service 7.5
11. Diamonds Are Forever 7
12. Live and Let Die 7
13. For Your Eyes Only 7
14. The Man With the Golden Gun 6.5
15. Thunderball 6.5
16. No Time To Die 6.5
17. Quantum of Solace 6
18. You Only Live Twice 6
19. Tomorrow Never Dies 6
20. Spectre 6
21. Never Say Never Again 6
22. The World Is Not Enough 5.5
23. Moonraker 5
24. A View to a Kill 4.5
25. Die Another Day 4
26. Octopussy 3.5
En zo zijn we rond. Alle EON Bond films plus Never Say Never Again. Ik heb geprobeerd Casino Royale (1967) te kijken maar kwam niet voorbij de eerste 20 minuten dus die doet niet mee.
Uiteindelijk zijn dit 26 films die in grote lijnen allemaal hetzelfde doen, maar ik vond het erg leuk om ze eens naast elkaar te leggen. De films reflecteren de veranderingen in zeitgeist op het gebied van entertainment, politiek en seksualiteit. De verschillende acteurs in de rol brengen allemaal hun eigen unieke interpretaties en karakteriseringen mee. En we zijn van een sexistische womanizer naar een monogame family man gegaan.
Rest de vraag, what’s next for Bond? Naar het schijnt zitten de onderhandelingen tussen EON en MGM-eigenaar Amazon muurvast dus het kan nog even duren. Elke paar maanden is er een nieuwe frontrunner voor de rol, de waarde die je daaraan kan hechten is dus ook minimaal. Dit jaar is het 20 jaar (!) geleden dat een nieuwe Bond werd aangekondigd. Het tempo van de serie is ver weg gedreven van de eerste vijf films die in een periode van zes jaar uitkwamen. Daarnaast moeten de makers een verhaal kiezen dat in onze huidige zeitgeist past; we zijn in de 65 jaar sinds Dr. No full circle gekomen als het gaat om de wereld waarin Bond moet opereren. Dat moet ook een uitdaging zijn voor de schrijvers.
Bond blijft voor mij een iconisch karakter, en ik heb met veel plezier alle films weer gekeken. Van toppers die op zichzelf staan tot guilty pleasures tot absolute stinkers, Bond heeft het allemaal gedaan, on her Majesty’s Secret Service. Diepe buiging.
Endless Borders (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 111 min | MPAA: N/A Endless Borders is een Iraanse film met een simpel doch complex verhaal. Een verbannen leerkracht werkt in een dorpje aan de Afghaanse grens en probeert een aantal vluchtelingen te helpen. Waarom hij verbannen is, mag zich raden. Als leerkracht heeft hij een bepaalde status bij de dorpelingen en hun vertrouwen in zijn handelen wordt redelijk op de proef gesteld. De situatie wordt steeds complexer, en het is lastig om wel of niet betrokken te raken bij een eventueel goede of slechte afloop. De film laat zien dat het allemaal niet zo zwart-wit is als je graag wil denken en eigenlijk elk personage in het verhaal zit met meerdere dilemma's waarin geen goede keuzes mogelijk zijn. De vaagheden over het een en ander, maakt het wel een wat minder duidelijke film, en dat is de reden dat ik deze toch geen 8 of hoger geef. De film won op het IFFR de VPRO Big Screen Award 2023. De VPRO zond deze afgelopen nacht uit op NPO 2 en is terug te zien via NPO Start. | |
Paddington in Peru (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Adventure, Comedy, Family | Runtime: 106 min | MPAA: PG Wij zijn persoonlijk erg fan van alle Paddington films. Ze kenmerken zich door een leuk verhaal, Britse humor en een goede acteurs. Het is net genoeg over the top om toch geloofwaardig te blijven (zover dat gaat met pratende beren) We hebben ons weer heel erg vermaakt in de bios | |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 132 min | MPAA: R Afgelopen week naar het filmhuis geweest om deze film te zien. Lekker horror. Mooie donkere, gritty sfeer en beelden. Maar (kuck Game of Thrones kuch) hier kon je wel alles zien wat zich afspeelde in het donker! Wat Bill Skarsgård met zijn stem deed was geweldig! Acteren was over het algemeen prima, die Lilly Rose Depp is geen hoogvlieger maar het was niet storend slecht. Het verhaal volgt vrij getrouw de versie van ruim 100 jaar gelden. Orlok is met de hedendaagse technieken natuurlijk wel viezer en enger. Alhoewel die oude kale versie ook gaaf was. Eggers is één van de weinige regisseurs waarvan ik alle speelfilms heb gezien en ze nog goed vind ook. Ik hoorde zeggen dat hij met een ridderfilm bezig is, maar dat kan ik even niet zo snel terug vinden. Lijkt me wel een mooi project voor hem. offtopic: In de pauze spraken we nog een stel wat dacht naar Babygirl te gaan maar dat die pas over een paar dagen daar draait. Ze besloten toch maar te blijven.... ![]() Maar Nosferatu: Weer een top film van hem! | |
[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 02-02-2025 22:31 . Reden: Meeste typo's eruit gehaald ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
A Different Man (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Drama, Thriller | Runtime: 112 min | MPAA: R Edward, gespeeld door Sebastian Stan, heeft door een variant op neurofibromatose een ernstig vervormd gezicht en heeft hierdoor een erg slecht zelfbeeld. Hij denkt dat het leven beter zal zijn zodra mensen hem niet meer dagelijks overal extra lang aankijken en onnodig aanspreken vanwege zijn zichtbare aandoening. Op een dag krijgt hij een nieuwe buurvrouw, Ingrid (Renate Reinsve), en komt er een vreemde transformatie tot stand. Op zich een slimme film die je binnen de eerste minuten al even laat nadenken. Het wordt gepresenteerd als een standaard drama, maar heeft meer in zich en mag volgens sommigen vergeleken worden met een mannelijke variant op The Substance. Ik denk dat ik het spoil als ik vertel wat je verder mag verwachten, dus dat doe ik niet. Zoek vooraf niet op acteurs die meespelen en laat je verrassen door een prima verhaal in een film die eigenlijk net iets te lang duurt. Mocht je denken dat appropriation verkeerd wordt afgehandeld door Stan te rol te laten vullen terwijl hij een perfect gezicht heeft: fear not, hier is aan gedacht. Het is waarom je niet vooraf moet kijken naar trailers of acteurs. Zet de film gewoon op als je van een relatief goed drama kan genieten. Na deze film kun je je masker afzetten en ben je een ander mens! | |
Dat zit wel Schnorr.
Inheritance (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Thriller | Runtime: 101 min | MPAA: R Lekker overslaan deze film. Schijnt met iphones gefilmd te zijn. Dat wil ik ook best geloven aan de hand van alle graining in de bovenhoeken, en het belachelijke aantal closeups van de hoofdrolspeelster. Maar je hebt er verder geen moer aan, als de film alles behalve geloofwaardig is. De verhaallijn lijkt me een bewerking van een script dat bij Jason Bourne of Jack Ryan afgekeurd is. Ik dacht even dat haar vader gespeeld werd door Peter Stormare, maar hij lijkt er alleen op | |
Paddington in Peru (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Adventure, Comedy, Family | Runtime: 106 min | MPAA: PG Gevalletje: plan een movie marathon in Pathé want laatste dag unlimited. Ik heb dus de voorgaande Paddington en Paddington 2 niet gezien. Maar wel Paddington in Peru. Het olijke beertje met rode hoed heeft een tante in een tehuis voor gepensioneerde beren ergens in Peru. De tante raakt vermist en de moeder overste die het tehuis runt vraagt Paddington om assistentie. Natuurlijk is dit slechts het vertrekpunt voor Paddington om opnieuw in een avontuur te belanden. Het plot had ook zo in een Kuifje strip naar voren kunnen komen of in een Uncharted videogame. Recht toe recht aan voor de kinderen, er zit slechts 1 leuke onthulling in. En terwijl het avontuur voortduurt beland Paddington van de regen in de drup met de nodige comic reliëf. | |
Sonic the Hedgehog 3 (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 110 min | MPAA: PG Dat ze überhaupt aan een deel 3 zijn toegekomen heeft vast iets met Jim Carrey als dr. Doofenschmitz ahem Robotnik te maken. Sonic, Tails en Knuckles mogen opnieuw ten strijde trekken. Nu tegen Keanu Reeves the hedgehodge. Pluspunten: de puns over en weer. Jim Carrey als de dubbele Robotnik en co. Een ieniemienie origin story voor Shadow. Ik vind de film beter geslaagd dan zeg een Despicable me 4. | |
Den of Thieves 2: Pantera (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 144 min | MPAA: R Den of Thieves: beetje Casa da Papel in the mix maar dan in de VS. 8 jaar later: enter Den of Thieves 2. De doorsnee heist movie, alsof je GTA V bekijkt gemixt met Ocean 11. Wel een paar gekkigheidjes. De film opent in Antwerpen, maar verzet de zeilen naar Nice. Voor een diamanten kraak. Antwerpen is toch echt meer een stad bekend om de diamantenhandel van oudsher dan Nice. Enfin: de setup is al zo vaak terug gekomen. Verzamel een crew, plot de beste move in het gebouw naar de kluis. En zorg natuurlijk voor de perfecte getaway. Niks nieuws onder de zon. Als ze deze film nu korter op deel 1 hadden gereleased in 2020 sloot het nog wel aan. Maar dit voelt als een moetje net zoals Bad Boys for life. | |
Als je al moeite hebt met CR uit 1967 moet je die eens uit 1954 proberen... Die is helemaal traag.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:09:
Laatste batch met Bondjes. Een paar waar ik erg naar uitkeek voor het laatst bewaard. Kan From Russia With Love nog van de troon gestoten worden? Let’s find out.
Voorgaande delen hier, hier en hier.
Licence to Kill (1989) [Afbeelding: Licence to Kill (1989)] Tweakers: 7 | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 133 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M?
Bond gaat rogue om zich te wreken op een drugsbaron die zijn vriend Felix Leiter en diens vrouw te grazen heeft genomen.
Bond, James Bond
Dalton’s interpretatie van de rol is opnieuw keihard en meedogenloos, in Licence to Kill blijft weinig over van de gentlemanly qualities die het karakter onder Moore zo kenmerkten, maar het past perfect bij de harde, donkere toon van het verhaal.
I expect you to die, Mr Bond!
Franz Sanchez is een van de meer grounded bad guys in de serie en rechtstreeks weggelopen uit een DePalma of Scorsese film en Robert Davi is perfect in de rol; bonuspunten voor een jonge Benicio del Toro als zijn henchman.
Oh James!
En hier komen we op de echte reden dat Licence to Kill een van de meer gedraaide Bonds in huize Strangelove is, Carey Lowell als Pam Bouvier; ik ben een sucker voor de tomboy look en Lowell is een poster girl daarvoor, en daarnaast is haar karakter ook nog eens een van de meer boeiende en stoere dames die Bond terzijde staat. Ook hier bonuspunten, voor de charmante Talisa Soto als Lupe.
You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond.
Sanchez’ behandeling van Lupe is misschien onderdeel van het verhaal maar behoorlijk gratuitous, een algemene klacht over de film is de vele geweldadige aspecten die de rating naar PG-13 tilden, een first voor een Bond film.
Well done, 007
Alle scenes met Lowell, Bond en Pam die aan boord van de boot van Milton Krest sneaken terwijl Franz met laatstgenoemde afrekent met de oneliner ‘Launder it’.
What do you have for me, Q?
Zeker de hardste Bond film maar ook een van de meer realistische door de persoonlijke scope van het verhaal en alleen daarom al een interessante film; de combinatie van een harde Bond, effectieve bad guy en de beste Bond girl ever maken dit tot een topper.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Dr. No (1962) [Afbeelding: Dr. No (1962)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: PG You wanted to see me, M?
De eerste Bond film en James wordt opgedragen de verdwijning van een Britse intelligence officer op Jamaica te gaan onderzoeken, die gerelateerd lijkt te zijn aan het mislukken van de lancering van Amerikaanse raketten vanaf Cape Canaveral.
Bond, James Bond
Nu ik het grootste deel van de serie gezien heb valt het op hoe anders deze eerste versie van Bond is ten opzichte van het latere karakter. Connery zet hem meer als een detective neer dan een spion, en de film heeft een sterke film noir sfeer waarin Bond veel meer menselijke trekjes en zwakheden toont dan de koele, altijd in control zijnde superman die hij later is.
Het duurt best lang voordat big bad Dr. No zijn opwachting maakt, daarvoor krijgen we een hele serie henchmen and women geserveerd; en als the good doctor er dan eindelijk is, is hij ook snel weer weg.
Oh James!
Urusula Andress' opkomst uit de zee in haar witte bikini mag dan iconisch zijn, dat zal dan iets met de periode te maken hebben misschien want ik vind het niet echt een bijzondere scene; het helpt verder niet dat haar karakter Honey Ryder volstrekt nutteloos is in het plot.
Kies maar, Bond heeft lol met Sylvia Trench, Miss Taro en Honey en ze krijgen alledrie een stevige dosis male chauvinism toegeschoven.
Well done, 007
De scene met de spin is heerlijk, vooral Connery's agressie waarmee hij het beest te lijf gaat laat een zeer menselijke Bond zien.
De hele sfeer van deze film is erg goed gedaan, het voelt net als From Russia With Love aan alsof er primair een verhaal verteld wordt en dat de karakters daarin secondair zijn en dat leidt, zeker in vergelijking met andere Bond films tot een prettige afwisseling van het standaard format.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
No Time to Die (2021) [Afbeelding: No Time to Die (2021)] Tweakers: 6.5 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 163 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M?
No Time To Die pakt de draad op van Spectre; Bond woont idyllisch samen met Madeleine maar hun rust wordt verstoord als twee oude tegenstanders uit het verleden weer opduiken.
Bond, James Bond
Craig had er naar verluid weinig zin meer in, of het is de algehele toon van de film, maar hij is hier best zwaarmoedig en serieus, en dat geeft de film loden voeten.
Blofeld komt even terug maar de big bad is Lyutsifer Safin (Rami Malek), die de cue van Billy Eilish in de title track volgt en zijn dialogen aan elkaar mompelt. Als hij al in beeld is, wat weinig het geval is.
Oh James!
Ana de Armas als Paloma is het hoogtepunt van de film, wat een heerlijk amusante sexy rol. Bond is echter erg monogaam geworden want hij heeft alleen maar oog voor Madeleine; Seydoux acteert prima maar ik vind het gewoon een saai en te serieus karakter. We kunnen de nieuwe 007 als Bond girl rekenen maar might as well not want ze heeft echt nul chemistry met Bond.
Het is in No Time to Die allemaal erg comme il faut. We zijn min of meer in het heden aanbeland en ik zie weinig zaken die echt problematisch zijn. Ana’s jurk is nogal skimpy but I’m not complaining.
Well done, 007
De hele scene in Cuba want Ana- ok, de Land Rover chase is ook goed gedaan en lekker kinetisch.
Een kundig gemaakte film die veel te zwaar op de hand is en een emotionele pay-off vraagt op basis van de rode draad die de kijker door de vijf Craig films heen geleid heeft; het probleem is dat die rode draad flinterdun is waardoor het einde gewoon out of place voelt in een Bond film.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
You Only Live Twice (1967) [Afbeelding: You Only Live Twice (1967)] Tweakers: 7 | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 117 min | MPAA: PG You wanted to see me, M?
Amerikaanse en Russische ruimteschepen worden gekaapt door Spectre en Bond moet afreizen naar Japan om Blofeld en zijn trawanten te stoppen.
Bond, James Bond
Connery’s vijfde en hij acteert echt wel een beetje op de automatische piloot hier, het is routinematig, voegt weinig aan het karakter toe maar hij blijft kijkbaar.
Dit is dan de eerste showdown tussen Bond en Blofeld, en Donald Pleasence’ interpretatie zet de standaard met zijn manke oog en Mao jasje (waarmee hij trouwens een fashion cue lijkt genomen te hebben van Dr. No).
Oh James!
De rollen van Akiko Wakabayashi en Mie Hama zijn niet met heel veel diepte geschreven en laten daarom niet echt een indruk achter.
Tiger’s uitnodiging aan Bond om in zijn onsen te genieten van wat vrouwelijke aandacht is weer een uitzonderlijk genant moment in de serie in hedendaagse ogen, een hele serie sexistische én racistische elementen vliegt in twee minuten over het scherm.
Well done, 007
Little Nelly, de gyrocopter, is een iconisch Bond-voertuig geworden en met recht. Maar de ster van deze film is de Toyota 2000GT, de eerste Japanse supercar. Wat een prachtige wagen, en speciaal voor deze film in cabrio-uitvoering gemaakt, naar verluid omdat Connery er anders niet in paste!
You Only Live Twice komt over als een film waar weinig van de deelnemers veel enthousiasme voor konden opbrengen tijdens de productie. Het verhaal is weinig boeiend ondanks een scenario van Roald Dahl, en er zijn weinig memorabele karakters en plot twists.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Skyfall (2012) [Afbeelding: Skyfall (2012)] Tweakers: 8.1 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 143 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M?
Een geest uit het verleden van M duikt op om wraak op haar te nemen.
Bond, James Bond
Craig is een transformatie ondergaan sinds Quantum of Solace, van nieuwbakken 00 tot ‘old dog’, maar het past veel beter bij zijn physique en hij levert hier een overtuigende performance af.
Javier Bardem’s opening monoloog is een perfecte introductie van de suave en sadistische Silva, voor mij een van de meer geslaagde Bond baddies, wat een heerlijk karakter is dit.
Oh James!
Skyfall is vrijwel uniek in de serie in de zin dat er niet een traditionele Bond girl is; Sévérine (Bérénice Marlohe) verschijnt kort ten tonele om al snel weer te verdwijnen met als afscheid een kille comment van Bond; M is het centrale vrouwelijke karakter hier en eindeloos meer interessant dan veel van Bond’s veroveringen, maar wat wil je met een voortreffelijke actrice als Judi Dench die hier eindelijk ruim schermtijd krijgt.
Sévérine is een seksslavin maar dat weerhoudt Bond er niet van ongevraagd bij haar in de douche te kruipen.
Well done, 007
Lots to choose from, maar de introductie van Silva door een prachtig geacteerde en gefilmde monoloog en zijn sparring met een geboeide Bond zijn een zeldzaam voorbeeld in de serie van wat goede acteurs met een sterk script en een capabele regisseur kunnen doen. En Adele’s title track is zonder enige twijfel de best Bond song sinds Goldfinger.
Skyfall is geen traditionele Bond maar de film bevat genoeg elementen om het wel Bond aan te laten voelen; Sam Mendes levert de beste in de serie in decennia af.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
Wat betekent dat voor de eindstand? Ik had vooraf verwacht dat het tussen From Russia With Love, Skyfall en Goldfinger zou gaan en die scoren dan ook allemaal hoog. Maar Connery pakt toch de titel met een film die wat mij betreft nog steeds staat als een huis.
1. From Russia With Love 9.5
2. Skyfall 9
3. Casino Royale 8.5
4. Goldfinger 8.5
5. Licence to Kill 8.5
6. Dr. No 8
7. The Spy Who Loved Me 8
8. The Living Daylights 7.5
9. Goldeneye 7.5
10. On Her Majesty’s Secret Service 7.5
11. Diamonds Are Forever 7
12. Live and Let Die 7
13. For Your Eyes Only 7
14. The Man With the Golden Gun 6.5
15. Thunderball 6.5
16. No Time To Die 6.5
17. Quantum of Solace 6
18. You Only Live Twice 6
19. Tomorrow Never Dies 6
20. Spectre 6
21. Never Say Never Again 6
22. The World Is Not Enough 5.5
23. Moonraker 5
24. A View to a Kill 4.5
25. Die Another Day 4
26. Octopussy 3.5
En zo zijn we rond. Alle EON Bond films plus Never Say Never Again. Ik heb geprobeerd Casino Royale (1967) te kijken maar kwam niet voorbij de eerste 20 minuten dus die doet niet mee.
Uiteindelijk zijn dit 26 films die in grote lijnen allemaal hetzelfde doen, maar ik vond het erg leuk om ze eens naast elkaar te leggen. De films reflecteren de veranderingen in zeitgeist op het gebied van entertainment, politiek en seksualiteit. De verschillende acteurs in de rol brengen allemaal hun eigen unieke interpretaties en karakteriseringen mee. En we zijn van een sexistische womanizer naar een monogame family man gegaan.
Rest de vraag, what’s next for Bond? Naar het schijnt zitten de onderhandelingen tussen EON en MGM-eigenaar Amazon muurvast dus het kan nog even duren. Elke paar maanden is er een nieuwe frontrunner voor de rol, de waarde die je daaraan kan hechten is dus ook minimaal. Dit jaar is het 20 jaar (!) geleden dat een nieuwe Bond werd aangekondigd. Het tempo van de serie is ver weg gedreven van de eerste vijf films die in een periode van zes jaar uitkwamen. Daarnaast moeten de makers een verhaal kiezen dat in onze huidige zeitgeist past; we zijn in de 65 jaar sinds Dr. No full circle gekomen als het gaat om de wereld waarin Bond moet opereren. Dat moet ook een uitdaging zijn voor de schrijvers.
Bond blijft voor mij een iconisch karakter, en ik heb met veel plezier alle films weer gekeken. Van toppers die op zichzelf staan tot guilty pleasures tot absolute stinkers, Bond heeft het allemaal gedaan, on her Majesty’s Secret Service. Diepe buiging.
Heb je voor de lol ook Happy And Glorious gezien?
The Survivalist (2015) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 104 min | MPAA: Not Rated na @josh-hill zijn bespreking van deze film was mijn curiositeit geprikkeld en ben ik de film gaan kijken. Dat is me trouwens zeker niet tegengevallen. We zien een 'lone wolf' die schijnbaar alles onder controle heeft in een post-olie verslindende wereld waar de mensheid terug naar de basis moet. Er woedt op dat moment dat wij kijken geen oorlog, maar er zijn, zoals we later zullen zien, kapers op de kust. Het verhaal begint pas goed te lopen als onze hoofdrolspeler 2 vrouwen ziet toekomen op zijn 1-mans boerderijtje en ze na veel overtuiging en achterdocht toch mogen binnenkomen. Het is een spannende film, goed gemaakt, goed geacteerd. We zien Mia Goth en Martin McCann samen met Olwen Fouéré. Mia kan je kennen van de meer recente MaXXXine en Olwen van The Watchers. | |
The Promised Land (2023) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 7.7 | Genre: Action, Biography, Drama | Runtime: 127 min | MPAA: R De andere film die ik recent gezien heb is "Bastarden" of letterlijk vertaald "the bastard'. Maar de engelse titel waar hij onder uitgebracht is, is 'the promised land". Mads Mikkelsen doet dat weer zo goed! Ik denk niet dat ik al ooit een slechte film heb gezien van de beste man. Hij speelt samen met Amanda Collin, die het wat mij betreft ook goed doet. We zien een boer die een stuk heide wilt gaan bewerken en daar steun voor zoekt bij de Deens koning. Hij wilt per sé bewijzen dat dat te doen is terwijl dat anderen hem dat al voor gedaan hebben en allemaal gefaald hebben. We zien een uitgebreid verhaal over onder andere de sociale klassen in de 18de eeuw, we zien ook een persoonlijke ontwikkeling van Mads zijn karakter. Ik heb ruim 2u geboeid zitten kijken naar de uitgestrekte natuur, het verhaal en de klederdracht van toen. (ook weer dank aan @josh-hill en @Dr. Strangelove voor de suggestie) 7.5 voor mij! | |
Maria Full of Grace (2004) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 101 min | MPAA: R Maria Full of Grace is een Amerikaanse film over een Colombiaanse tiener met een frustrerende baan waar ze weinig geld mee verdient, terwijl haar familie om geld verlegen zit. De poster zegt natuurlijk al genoeg, en dat is eigenlijk wel jammer, want een film is meestal beter als je vooraf geen idee hebt waar deze over gaat. Ik had hem gelukkig blind op gezet (ogen dicht Er zijn genoeg andere films over de onderwerpen die voorbij komen, en het doet op zich niet echt iets nieuws. Sommige van die andere films hebben wel iets bijzonders. Toch is dit een goede film, o.a. omdat er redelijk naturel in geacteerd wordt en omdat het niet zo maar uit de duim gezogen is. Er zijn vele echte verhalen in verwerkt, maar dan wel gedestilleerd tot één sluitend geheel. Ook wordt een belangrijk personage in het laatste deel van de film gespeeld door een persoon die dat werk in het echt ook doet. Dat geeft de film een nog grotere authenticiteit. Als je wilt muggenziften, kun je zeggen dat het verhaal wellicht net wat te gemakkelijk loopt en dat het einde wat afgezaagd is, maar all-in-all prima film. Wat wel jammer is, is dat de ondertitels hardcoded zijn, dus je kan er niet ff NL ondertitels aan hangen. De film is overigens grotendeels in het Spaans. | |
The Sessions (2012) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 95 min | MPAA: R The Sessions is een verfilming van het relaas van een man die door polio verlamd is geraakt en 'echt een man' wil worden. Het is een mooie film, waarin niks echt verbloemd wordt. Ook heeft de film een goede dosis humor. Wel vond ik zijn menselijke relatie met verschillende vrouwen wel erg geromantiseerd. Ook de rol van een priester is wellicht wat aangedikt en redelijk eenzijdig. Verder prima film over een onderwerp waar waarschijnlijk niet veel andere films over zijn. | |
Lamb (2015) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Drama | Runtime: 97 min | MPAA: R Lamb is een Amerikaanse film gebaseerd op het gelijknamige boek van Bonnie Nadzam. Als ik zo de box office cijfers op IMDb mag geloven, heeft deze film voor weinig publiek gedraaid. En ik kan wel begrijpen waarom. Het is namelijk een best wel fucked up verhaal. Taboedoorbrekend? I dunno, je zou zeggen dat niemand een film als dit zou durven maken/financieren. De film zit verder over het algemeen wel goed in elkaar. Mooi gefilmd, rustige opbouw. Geen echt gekke dingen. Het verhaal zelf is lichtjes mysterieus en dat is prima, maar toch ook wel redelijk onwaarschijnlijk (mag ik hopen). Ik zat alleen wel met een strak gezicht te kijken en hopen dat het allemaal niet zo erg was als het lijkt, want... uch. | |
Babygirl (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Werkelijk waar elke krant heeft er al over geschreven en de zaterdag edities hadden er vaak nog een apart stuk over. Je kan zeggen wat je wilt, maar de marketing is op orde. Ik weet niet of dat komt door het Nederlandse tintje of dat het overal zo is. Vooral de rauwe sex, publiek geschokt, rooie oortjes, etc, etc. Nou, dat laatste stuk viel best wel tegen. Zo expliciet is het allemaal echt niet. Films als Basic Instinct, Showgirls, 9½ Weeks e.d. doen een hoop meer stoom van het scherm komen. Verder kijkt het prima weg, maar ergens knaagt toch ook wel een beetje het gevoel: Als de vrouw in kwestie na 20 jaar huwelijk (maar liever gewoon 15 jaar geleden) gewoon eens tegen haar man gezegd had wat ze lekker vind, was het hele avontuur niet nodig geweest. | |
Dan was het wel een korte film geweestPWM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:57:
Babygirl (2024) [Afbeelding: Babygirl (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Als de vrouw in kwestie na 20 jaar huwelijk (maar liever gewoon 15 jaar geleden) gewoon eens tegen haar man gezegd had wat ze lekker vind, was het hele avontuur niet nodig geweest.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Enigszins te vergelijken met: Als Gandalf nou die adelaars had gevraagd om Frodo even naar Mount Doom te vliegen, waren ze voor het avondeten weer terug
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Een Gabber Gaat Naar Huis (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Documentary, Short | Runtime: 25 min | MPAA: N/A Plot: Na een nacht lang hakken nemen Yoran en zijn maten de eerste trein terug naar huis. Onderweg vertelt Yoran hoe gabber hem helpt om te gaan met de problemen uit zijn verleden. Oordeel: Met plm 25 minuten is "Een gabber gaat naar huis" een korte documentaire. Om met de deur in huis te vallen; niet overtuigend, niet bijzonder indringend of uberhaubt bijzonder maar eigenlijk een beetje wat je ervan verwacht. Een creatie die ik waarschijnlijk snel weer vergeten ben en die ik niet snel zal aanraden. Dit raakte mij niet. Een 5. | |
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Hellraiser (2022) | ![]() |
Tweakers: 5.9 | IMDb: 5.9 | Genre: Horror, Mystery, Thriller | Runtime: 121 min | MPAA: R Plot: Een jonge vrouw die worstelt met verslaving krijgt een oude puzzeldoos in haar bezit. Ze weet niet dat de doos ervoor bedoeld is om de Cenobites op te roepen, een groep sadistische bovennatuurlijke wezens uit een andere dimensie. Dit is een remake van de klassieke horrorfilm. Oordeel: Hoewel pinhead wellicht dichter bij de beschrijving van het karakter door Clive Barker ligt weet het geheel niet te overtuigen. Een wat rommelig geheel dat het sterke origineel niet weet te evenaren. Het is net of het geheel iets "modern" is gemaakt door de gekozen karakters. Voor iemand die Hellraiser niet kent kan het geheel wat moeilijk te volgen zijn doordat een, in mijn ogen, wat betere introductie ontbreekt. Ondanks de gruwelen die op het scherm voorbij komen is het nooit echt eng of bijzonder spannend. Het is het soms net niet, soms niet "by a mile". Een remake die niet gemaakt had hoeven worden. Een 5.5 lijkt mij voldoende. | |
In Your Hands (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Drama | Runtime: 81 min | MPAA: N/A Contre Toi is een Frans drama over een ontvoerde vrouw. Hoewel de film niet echt bijzonder is, is de opzet dat op zich wel. Maar, hoewel er behoorlijk goed in geacteerd wordt, is het verhaal nergens overtuigend en nog onwaarschijnlijker als bij de film die ik gisteren zag (Lamb), dus derhalve ook een lagere score. Ik vond het niet per se een slechte film, maar meh... kunt er niet veel mee. | |
Deze film hadden wij ook opgezet, maar kwamen er het eerste half uur totaal niet in waardoor we niet verder zijn gegaan..PWM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:57:
Babygirl (2024) [Afbeelding: Babygirl (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Werkelijk waar elke krant heeft er al over geschreven en de zaterdag edities hadden er vaak nog een apart stuk over. Je kan zeggen wat je wilt, maar de marketing is op orde. Ik weet niet of dat komt door het Nederlandse tintje of dat het overal zo is.
Vooral de rauwe sex, publiek geschokt, rooie oortjes, etc, etc.
Nou, dat laatste stuk viel best wel tegen. Zo expliciet is het allemaal echt niet. Films als Basic Instinct, Showgirls, 9½ Weeks e.d. doen een hoop meer stoom van het scherm komen.
Verder kijkt het prima weg, maar ergens knaagt toch ook wel een beetje het gevoel: Als de vrouw in kwestie na 20 jaar huwelijk (maar liever gewoon 15 jaar geleden) gewoon eens tegen haar man gezegd had wat ze lekker vind, was het hele avontuur niet nodig geweest.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Insidious (2010) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.8 | Genre: Horror, Mystery, Thriller | Runtime: 103 min | MPAA: PG-13 Plot: Josh en Renai zijn een gelukkig koppel met kinderen dat verhuist naar een nieuwe woning. Maar het blijkt dat het huis problemen heeft met de nieuwe familie: vreemde en angstaanjagende dingen gebeuren en schijnen voornamelijk betrekking te hebben op hun jonge zoon Dalton. Oordeel: Een film met een prima sfeer opbouw, redelijk acteerwerk maar ook met een wat voorspelbaar verhaal. De drama komt niet helemaal uit de verf doordat de focus echt op het vertellen van het "horror verhaal" ligt. Hierdoor voelt het geheel van reacties van de spelers wat ongeloofwaardig op diverse momenten. Echt eng wordt het nooit en op ongeveer de helft van de film zakt de spanning wat in doordat je de monsters te duidelijk in beeld krijgt. Het mysterie is dan wat weg. Al met al prima en zeker geen slechte film. De rest van de serie heb ik nog niet gekeken. Een 7 voor dit begin. | |
Koyaanisqatsi (1982) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Documentary, Music | Runtime: 86 min | MPAA: Not Rated Deze week is tijdens een cursus (zo'n groene, duurzaamheid, biodiverse cursus. Super interessant overigens) deze hele docu vertoond. Begint met rustige beelden uit een Amerikaanse woestijn, en meer mooie beelden. Kalm muziekje op de achtergrond. Zo langzamerhand komen er steeds meer beelden van menselijk handeling aan bod. (Steen-) groeves met ontploffingen, elektriciteitsmasten en zo komen we dichter in de stad. Beelden worden steeds chaotischer. Veel timelaps. Druk verkeer, lopende banden in fabrieken. Muziek wordt ook steeds hectischer. Beelden van hele rijen aan de kassa van de supermalls naast beelden van de sloppenwijken met alle gorigheid. Docu is een een tijdbeeld, gefilmd van ca 1976 tot 1982, en toont hoever het al is 1982 en waarschuwt voor grotere rampen: nog meer snelheid/stress, ongelijkheid, massaconsumptie, steeds meer afhankelijkheid van de techniek... De boodschap is duidelijk en nu ruim 40 jaar later is de boodschap nog dringender nodig en eigenlijk alles waar de docu voor waarschuwt is waarheid geworden. In 2025 is het zowel achterhaald (alles is helaas werkelijkheid) als nog steeds actueel: Het gaat nog steeds verder de verkeerde kant op. Bijna anderhalf uur zonder dialogen meta allen af en toe wat gezang door Hopi-indianen, heel veel snelle timelaps. Niet voor iedereen deze docu. Althans: Waarschuwing is voor iedereen maar niet iedereen zal het trekken om hem helemaal in één keer uit te zien.
Docu is uit 1982 en dat neem ik mee in mijn beoordeling. Maar zeker ook de muziek van Philip Glass! | |
Ik hoorde het ook.josh-hill schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:06:
@Punkrocker Het is overigens een trilogie.
Wikipedia: Qatsi trilogy
Deel 2 schijnt voornamelijk over culturen te gaan?
Weet het niet zeker meer. Alweer heel lang geleden dat ik ze gezien heb.Punkrocker schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:22:
[...]
Ik hoorde het ook.
Deel 2 schijnt voornamelijk over culturen te gaan?
Volgens mij waren de latere films wel minder mooi omdat het een combinatie van analoog en digitaal is, meen ik, maar dat kan ik me ook verkeerd herinneren.
https://www.rottentomatoes.com/m/other_guys
Geen IMDB review omdat ik IMDB niet meer de moeite waard vind (al lang niet)
Wel mijn humor, 8/10
Geniale oneliners en muziek.
Wat mij betreft een pareltje in het genre comedy politiefilms.
leuke cast en goede voiceover van Ice T - nu io Prime.
de aftiteling is een complete aanklacht tegen het Amerikaanse financiële systeem, heerlijk in cartoon stijl gebracht, maar best confronterend.nDus van een 7 naar een 8
op verzoek de code
The Other Guys (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 107 min | MPAA: PG-13 Wat ik al schreef, gewoon domme politie humor met leuke verwijzingen naar van alles en nog wat. Zei iemand TLC? | |
[ Voor 116% gewijzigd door franssie op 08-02-2025 02:00 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik gebruik zelf overigens Letterboxd (Pro).
The Batman (2022) | ![]() |
Tweakers: 6.3 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 176 min | MPAA: PG-13 Matt Reeves' versie van Batman. Na The Penguin, Joker 2 (eugh) toch maar weer eens benieuwd geworden na hoe deze film zich verhoudt. En ik heb meer waardering gekregen voor deze film. De cast is sterk. Robert Pattinson (die ik dankzij The Lighthouse meer en meer ben gaan waarderen) zet een overtuigende Batman neer, een Batman die zichzelf nog aan het zoeken is, en zijn rol in Gotham. Net zoals in Seven probeert Reeves Gotham ook een karakter in de film te maken. Het ademt sfeer. Het is een lekker stukjes noir detective. Met Batman. Beetje aan de lange kant, maar helemaal top. | |
Je had misschien eerst the Batman moeten kijken voor the Penguin. Dan snap je het begin van de serie ook beterQuicksilver schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:13:
The Batman (2022) [Afbeelding: The Batman (2022)] Tweakers: 6.3 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 176 min | MPAA: PG-13 Matt Reeves' versie van Batman. Na The Penguin, Joker 2 (eugh) toch maar weer eens benieuwd geworden na hoe deze film zich verhoudt.
En ik heb meer waardering gekregen voor deze film. De cast is sterk. Robert Pattinson (die ik dankzij The Lighthouse meer en meer ben gaan waarderen) zet een overtuigende Batman neer, een Batman die zichzelf nog aan het zoeken is, en zijn rol in Gotham. Net zoals in Seven probeert Reeves Gotham ook een karakter in de film te maken. Het ademt sfeer.
Het is een lekker stukjes noir detective. Met Batman. Beetje aan de lange kant, maar helemaal top.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Gunner (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 3.2 | Genre: Action | Runtime: 106 min | MPAA: N/A Kan er op zich wel tegen als cgi niet super is, maar dit was echt heel slecht. Heb de film na een kwartiertje uitgezet. Verhaallijm erg dun, acteerwerk en regiseerwerk van Dimitri Logothetis is niet aan mij besteed | |
Green Book (2018) | ![]() |
Tweakers: 7.8 | IMDb: 8.2 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 130 min | MPAA: PG-13 Mooie film over de jaren 60, hoe we toen omgingen met rassen ongelijkheid. Hoe twee verschillende levens toch op zoek zijn naar hetzelfde. De chemie tussen beide acteurs komt later op in de film echt mooi los. Deze film veraste aangenaam. | |
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.