Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 312 313 Laatste
Acties:

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Supergirl (2026)Supergirl (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13
Zo vol als Superman (2025) zit met verhaallijnen, characters en KLEUR, zo leeg is Supergirl. En dan recycle je ook nog even dat Krypto gered moet worden? Kom op hee, wat is hier misgegaan?

Milly Abcock doet het ok als Supergirl die met alchohol haar problemen te lijf gaat, maar de supporting cast doet de film geen goed. De bad guy is totaal niet interessant, en Jason Momoa (als Lobo) is maar helemaal opgehouden met proberen te acteren.

Jammer.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10
Genereer je eigen UBB code review

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
durian schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:04:
Voor iemand de na 2005 geboren is is dat toch ideaal? Veel tijd over om gelijktijdig te scrollen enzo :-P
Maar ja, ik vind SOlaris een goeie film...
Toen ik 21 was vond ik ook een hoop oudere films slaapverwekkend. Inclusief 2001.

Sommige films heb je - denk ik - wat levenservaring voor nodig om te kunnen waarderen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:55:
[...]
Toen ik 21 was vond ik ook een hoop oudere films slaapverwekkend. Inclusief 2001.

Sommige films heb je - denk ik - wat levenservaring voor nodig om te kunnen waarderen.
Ik vind veel van Ingmar Bergman briljant, maar ik zou het inderdaad nooit aan tieners laten zien. De filosofische scifi van 2001 ook niet. Maar het is ook weer fout om te denken: oud = ouderwets, niet voor de jeugd. Ik denk dat bv Paths of Glory wel aan zal slaan, zeker nu de terugkeer van de dienstplicht weer iets is wat onder de oppervlakte borrelt voor die leeftijdgroep.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:37
Tunis Djerba (2024)Tunis Djerba (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: N/A
Het camerawerk van deze film (internationaal uitgekomen als "Where The Wind Comes From") is fantastisch. En hoewel ik aanvankelijk dacht dat het plot nogal volgens een vast stramien zou verlopen, blijkt het toch echt een eigen, evenwichtig verhaal met een hart te hebben.

De wisselwerking tussen de twee hoofdpersonages is goed uitgewerkt. De een is een dromer die gelooft dat alles mogelijk is en dingen gewoon doet, zonder aan de gevolgen te denken. De ander is meer een introvert, een realist. Hij wijst zowel zichzelf als anderen op de consequenties. Toch koestert ook hij dromen en heeft hij oog voor de dromen van anderen, maar verwerkt deze in zijn kunst.

Het verhaal is grappig, maar ook wel droevig. Dit maakt het een film die voor iedereen geschikt is, ook al worden er terechte punten gemaakt over de ongelijkheid in de wereld, een thema dat normaal kijkers zouden kunnen afschrikken die op zoek zijn naar iets vrolijks.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25

Dido

heforshe

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:55:
2001 is voor mij een gevalletje "de boeken waren aanzienijk beter".
Maar als ik aan oude films denk... ik heb Citizen Kane en Casablanca beiden gezien voor ik 21 was.
Die eerste vind ik indrukwekkend, maar ik heb niet de neiging hem nog eens terug te kijken, die tweede kijken we (mijn betere helft en ik) eens in de zoveel tijd opnieuw, omdat ie fantastisch blijft.

En elke keer weer verbazen we ons opnieuw over de absurde hoeveelheid memorable quotes in Casablanca, die overigen soveral en nergens opduiken, vaan zonder dat iemand de referentie snapt.
Absoluut. Net zoals dat voor boeken geldt, en sommige muziek, overigens.

Wat betekent mijn avatar?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:23
Ok, Casablanca ga ik dan maar kijken. En nog een is Metropolis om doorheen te komen?

• wmterhaar
  • Nu online
Sjah schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:57:
Ok, Casablanca ga ik dan maar kijken. En nog een is Metropolis om doorheen te komen?
Casablanca blijft een aanrader. Voelt nog zo fris. Wat mij betreft ook het beste einde van een film.

Metropolis is op zich visueel nog steeds heel indrukwekkend en het verhaal is nog steeds relevant, maar 2,5 uur stille film is wel iets waar je echt voor moet gaan zitten. Stille film is sowieso altijd even schakelen vanwege het acteren waarin alles groot moet worden uitgebeeld. En altijd een beetje puzzelen dat je wel een goede versie met een goede soundtrack hebt.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
The Odyssey (2026)The Odyssey (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 1.8 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 86 min | MPAA: TV-14
Blijkbaar bestaan er 2 varianten van The Odyssey 2026. Die ene goede met Matt Damon en dan.. deze.

Ik had dat nog niet door, maar het hoefde niet lang te duren, als eerste zie je een bulk versie van Odyssey (wie speelt Matt dan, dat was toch door hem gespeeld?). Nadat de tenenkrommende CGI of wat het was kwam, zat ik serieus af te vragen wat er mis was met de mensen die de film zo'n hoge score gaven, is iedereen stuk? Toch maar even gezocht en helaas: het is een d-versie.

Het enige goede aan de film was de popcorn. Maar toen die op was ging het uit. Hint: dat is best snel bij mij.

Dus mocht je deze versie ooit tegenkomen:

- Luister 1.5 uur Britney Spears op repeat
- Kijk Babyshark op Youtube met maximaal volume
- Ga in de tuin naar je schuur staren
- Als je geen tuin hebt, staar naar het plafond
- Bel je schoonmoeder voor 1.5 uur
- Koop een WinRar licentie
- Repareer je auto (ook al is er niks stuk)

Doe gewoon alles om dit gedrocht te ontwijken. Alles is beter dan dit te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/0.5.png0.1 / 10

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:19

mr thee

Pessimist op het internet

Haha the Asylum, die maken volgensmij alleen dat soort drek.

Vliegende nazi-haaien in de ruimte 1,2, en 3 ;) ;)

Zombie-weetikveel-met machinegeweren 1,2,en 3

Wel bijzonder hoe die kunnen bestaan.

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Goede

mr thee schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:04:
Haha the Asylum, die maken volgensmij alleen dat soort drek.

Vliegende nazi-haaien in de ruimte 1,2, en 3 ;) ;)

Zombie-weetikveel-met machinegeweren 1,2,en 3

Wel bijzonder hoe die kunnen bestaan.
Vliegende Nazi zombie haaien zijn Hochkultür }:|

Maar The Asylum is inderdaad crap :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• autje
  • Laatst online: 11:21
Aanraders van het film festival van Venetië:
Possible Love
NAZA
Wild Horse Nine
Back to Buenos Aires
Woman Unknown
DAU
Primetime
Oasis: Don't Look Back in Anger (vooral voor Oasis fans)
Al-Baraneya (zal pas na IFFR uitkomen)

Bovenstaande is zeker aangekocht. Wat onduidelijker, en anders hopelijk ooit op een of andere streamer:
The Color of the Sun
Les Indes
I Plant My Hand in the Garden
Salón de Belleza
Jupiter
No Paradise If You Are Killed by a Woman
A Day in the Life of Jo: Chapter Phaedra
Una storia
What Belongs to Others
Until the Day Ends
Eklipse

Goede editie.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zijn er tweakers die wel eens een voorstelling van de "Keuze van Koolhoven" bezoeken? Daarbij vertelt regisseur Martin Koolhoven zo'n anderhalf uur over een bepaald thema met voorbeelden uit diverse films uit de geschiedenis en aansluitend wordt een film uitgezonden in dat thema. Het is een beetje een vervolg op de Kijk van Koolhoven, een tv-programma dat een aantal jaren terug is uitgezonden.

Afgelopen vrijdag zijn wij naar zo'n avond geweest. Het onderwerp was AI en de film was Her. Dat is toevallig één van mijn favorieten en we hebben ons prima vermaakt. Het enthousiasme van Koolhoven was ook live erg aanstekelijk en het was fijn Her weer eens te zien waarbij mij wederom de briljante vormgeving van de film weer opviel. Het is zelden dat er in een film die in een nabije toekomst speelt zo'n aandacht is gegeven aan hoe mensen zich kleden en hoe hun interieur er uit ziet.

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:43
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:56:
Graag gedaan ;)

Paths of Glory is ook erg goed inderdaad. Ik was verrast hoe modern het sentiment van de film voelde voor de leeftijd. Niet wat je gewend bent van oorlogsfilms uit die periode. En Kirk Douglas is een fantastisch acteur. Zo maken ze ze niet meer. Net als Paul Newman; net Nobody's Fool voor het eerst in 25 jaar weer gezien. Wat. Een. Film.
Dank je wel voor de tip! Deze is me ontgaan. Ik heb net de trailer op YouTube bekeken. Ergens denk ik dat ik het toen wel had gezien, het is echter niet blijven "hangen". Ik was waarschijnlijk niet klaar (lees: niet genoeg levenservaring?) om het te waarderen. Ik zet het direct op mijn lijst. :)

• josh-hill
autje schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:02:
Aanraders van het film festival van Venetië:
Possible Love
NAZA
Wild Horse Nine
Back to Buenos Aires
Woman Unknown
DAU
Primetime
Oasis: Don't Look Back in Anger (vooral voor Oasis fans)
Al-Baraneya (zal pas na IFFR uitkomen)

Bovenstaande is zeker aangekocht. Wat onduidelijker, en anders hopelijk ooit op een of andere streamer:
The Color of the Sun
Les Indes
I Plant My Hand in the Garden
Salón de Belleza
Jupiter
No Paradise If You Are Killed by a Woman
A Day in the Life of Jo: Chapter Phaedra
Una storia
What Belongs to Others
Until the Day Ends
Eklipse

Goede editie.
In ieder geval die Oasis film draait zelfs nu al in de bioscoop in NL.

• josh-hill
D-e-n schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:22:
Zijn er tweakers die wel eens een voorstelling van de "Keuze van Koolhoven" bezoeken? Daarbij vertelt regisseur Martin Koolhoven zo'n anderhalf uur over een bepaald thema met voorbeelden uit diverse films uit de geschiedenis en aansluitend wordt een film uitgezonden in dat thema. Het is een beetje een vervolg op de Kijk van Koolhoven, een tv-programma dat een aantal jaren terug is uitgezonden.

Afgelopen vrijdag zijn wij naar zo'n avond geweest. Het onderwerp was AI en de film was Her. Dat is toevallig één van mijn favorieten en we hebben ons prima vermaakt. Het enthousiasme van Koolhoven was ook live erg aanstekelijk en het was fijn Her weer eens te zien waarbij mij wederom de briljante vormgeving van de film weer opviel. Het is zelden dat er in een film die in een nabije toekomst speelt zo'n aandacht is gegeven aan hoe mensen zich kleden en hoe hun interieur er uit ziet.
Een collega van mij heeft het vaak over Koolhoven en is volgens mij wel eens naar zoiets geweest.

• TekkenLord
wmterhaar schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:51:
[...]

Mooie recensie! Toch wel mijn favoriete Kubrick-film, echt een meesterwerk en "Your men died wonderfully!" is één van de beste filmquotes die ik ken. Ook wel een grote inspiratie voor het beste en laatste seizoen van Blackadder.

Ook een favoriet en een beetje op dezelfde lijn is The Life and Death of Colonel Blimp van Powell & Pressburger. Dat was bedoeld als een propagandafilm om het Engelse leger duidelijk te maken dat van die Eerste Wereldoorlog "jolly nice battle!" toestanden tegen de nazi's echt niet meer konden, maar stiekem hebben Powell & Pressburger er een heel aanklacht van het Britse Imperialisme van gemaakt. De hoofdpersoon is tegelijk de personificatie daarvan, maar toch iemand met voor wie je sympathie krijgt. En die film is zoals veel van P&P in glorieuze Technicolor.
Ook bedankt voor de tip! Deze ken ik ook niet en het is zelfs beschikbaar op YouTube. Zet het ook mijn lijst. Maar ik heb een fragment bekeken en het doet me direct denken aan een andere klassieker: Dad's Army. De stiekeme insteek over het Britse Imperialisme is een erg interessante punt. Ik zal er op letten.

En ook je opmerking over Blackadder is treffend. Toen ik de recensie over Paths of Glory schreef, moest ik ook aan die serie denken en met name ook het laatste seizoen. Het zo absurde van de Eerste Wereldoorlog dat het komisch wordt. Een van de voorbeelden: heroverd gebied. En ook de aflevering Flanders Pigeon Murderer is hilarisch.

Maar de klapper is toch wel de laatste aflevering en met name de laatste scenes. Je voelt iets aankomen. Een punchline. Nog 1 hilarische scene met Baldrick en Blackadder: "a cunning plan as cunning as a fox who's just been appointed Professor of Cunning at Oxford University?" Nee het werd een sloopkogel. Een sloopkogel die de lach en joligheid in me wegsloeg, vermorzelde, verpletterde. Hun gedachtes, hun levens, hun grappen, hun bekommeringen, hun liefdes, hun menselijkheid, hun waardigheid werden gedempt in een alles verzwelgende zwarte gat van geweld en zinloosheid genaamd oorlog. Zelfs met Captain Darling kon je meeleven.

Als je met die gedachte aan de Meense Poort in Ieper staat, en daar de namen ziet staan van die mannen en jongens... dan is het lastig om niet met hun mee te voelen. Laat staan een traan te laten. Zoveel levens zo abrupt beindigd in naam van wat? Om Captain Darling's laatste aantekening in zijn dagboek te quoten: "Bugger.."

[ Voor 0% gewijzigd door TekkenLord op 13-09-2026 16:10 . Reden: spelfouten en zinnen corrigeren ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:36

rammes

koekebakker 1e klas

Sheep Detective

als je denkt life sucks, ga dan lekker deze film kijken, de film gaat over een schapenherder die vermoord is. De schapen gaan deze “who done it “ oplossen

Schapen : altijd blij 😍

Ik zou het doen!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:26

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ja, ik ben door de jaren heen 3x geweest. De laatste keer was Nazi Night met Das Boot als film. (alhoewel het officieel geen Koolhovens keuze was, ook al was het met Koolhoven)

Zeker een aanrader om een keer zo'n avond te bezoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 13-09-2026 14:22 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• AcidBurn
  • Laatst online: 11:56
Brothers (2009)Brothers (2009)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Drama, Thriller, War | Runtime: 105 min | MPAA: R
Dat was even een tour de force van Tobey Maguire, maar Jake Gyllenhaal's acteerwerk mag er ook zijn. Eerlijk gezegd vind ik Jake en Natalie Portman meer chemie hebben in deze film dan Natalie en Tobey, zelfs in het begin toen alles nog wel goed zat. Natalie heeft niet heel veel te doen behalve verdrietig en angstig zijn maar dat kan ze prima.
Ik vind de 7 nog wat aan de lage kant voor het werk dat geleverd wordt, ik mag dit soort films wel die wat dieper ingaan op psychische problemen en de gevolgen daarvan.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• wmterhaar
  • Nu online
Ik ben een paar keer naar Koolhoven & Simons in Eye geweest. Dat tv-programma vond ik leuk, maar die voorstellingen ben ik niet heel erg enthousiast over. Koolhoven doet het wat mij betreft wat te veel uit de losse pols, zonder zich echt voor te bereiden, met een leuke anekdote hier en wat feitjes van Wikipedia daar. Echt een beetje de getapte jongen met de leuke babbel in de kroeg. Daar ben ik toch te veel een filmnerd voor; ik wil wat meer analyse en diepgang. Simons bereidt zich beter voor en bij dat televisieprogramma zullen wel mensen achter Koolhovens broek zitten.

• Dwarlorf

Dwarlorf

wmterhaar schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:49:
[...]

Ik ben een paar keer naar Koolhoven & Simons in Eye geweest. Dat tv-programma vond ik leuk, maar die voorstellingen ben ik niet heel erg enthousiast over. Koolhoven doet het wat mij betreft wat te veel uit de losse pols, zonder zich echt voor te bereiden, met een leuke anekdote hier en wat feitjes van Wikipedia daar. Echt een beetje de getapte jongen met de leuke babbel in de kroeg. Daar ben ik toch te veel een filmnerd voor; ik wil wat meer analyse en diepgang. Simons bereidt zich beter voor en bij dat televisieprogramma zullen wel mensen achter Koolhovens broek zitten.
Ja dat is wel zo. Nazi Night was ook Koolhoven en Simons in the Eye. Het is meer iets voor een casual avondje uit. Ik zie het als een soort van appetizer voor de film die er op volgt. Maar als je geen hele filmbuff bent zoals ik is het wel vermakelijk. Dan komt er soms nog wel eens iets voorbij waarvan je niet op de hoogte was.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• wmterhaar
  • Nu online
TekkenLord schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:35:
[...]

Maar de klapper is toch wel de laatste aflevering en met name de laatste scenes. Je voelt iets aankomen. Een punchline. Nog 1 hilarische scene met Baldrick en Blackadder: "a cunning plan as cunning as a fox who's just been appointed Professor of Cunning at Oxford University?" Nee het werd een sloopkogel. Een sloopkogel die de lach en joligheid in me wegsloeg, vermorzelde, verpletterde. Hun gedachtes, hun levens, hun grappen, hun bekommeringen, hun liefdes, hun menselijkheid, hun waardigheid werden gedempt in een alles verzwelgende zwarte gat van geweld en zinloosheid genaamd oorlog. Zelfs met Captain Darling kon je meeleven.
Daar zijn we het volledig eens. Mooi beschreven ook. Wat mij betreft de beste afsluiting van een serie ooit. Dat je met waterige oogjes zit te kijken naar wat toch grotendeels flauwe komedie was.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 16:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

The End of Oak Street (2026)The End of Oak Street (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Mystery | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Een trailer gezien van deze film en het leek mij een erg leuke film.

Trailer concept: Een niets vermoedende wijk wordt getransporteerd naar de prehistorie en heeft ineens te maken met dinosaurussen. En het gezin in de hoofdrol moet proberen te overleven.

Zo begint de film ook, zonnestorm, rare ruimtegolven en poef, ze zitten in de prehistorie. Niets vermoedend gaan ze verder met hun leven tot de dinosaurussen er zijn en iedereen opvreten, want ja, dat doen ze nou eenmaal.

Het acteerwerk is vrij goed en de angst wordt goed overgebracht, maar toch wordt het nooit echt heel spannend. Wat ik verfrissend vond ik dat het een reguliere wijk is, geen ex-militairen, stoere politieagenten, zwaar bewapende bewoners, maar gewoon normale mensen die geen speciale skillset hebben. Ze reageren zoals de meeste mensen zouden reageren en dat vind ik 1 van de sterke punten van de film.

Special effects zijn ok, maar de CGI van de dinos had wel beter gekund.

Ik vond hem vermakelijk, maar zeker geen topper. Maar dinos doen het altijd goed en het verhaal zit redelijk goed in elkaar. Aandacht voor details is ook prima op orde (wat je niet vaak ziet). bv. stroom doet het niet, maar ook de radio, telefoons en zelfs het water is ermee gestopt.

Is het een film die je in de bioscoop moet zien, nee, zeker niet. Is het een film die je thuis moet kijken als je van het genre houdt, zeker wel.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:53
Project Hail Mary (2026)Project Hail Mary (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Adventure, Comedy, Drama | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13
Ergens dit jaar heb ik het boek gelezen naar aanleiding van het uitkomen van de film. Ik kende de schrijver al van zijn werk zoals de Martian en was dus al voorbereid op een mix van goed verhaal, goede science. Het boek heeft het format om tussen tijden te wisselen wat de juiste dynamic brengt en zo het verhaal goed verteld. Daarnaast bevat het boek net genoeg science om te begrijpen waar het over gaat en hoe complex dingen kunnen zijn zonder heel erg diep in de materie te duiken. Dat is op menig review pagina dan ook de kritiek op het boek, dat het te complex word. Dat begreep en begrijp ik niet omdat het juist nodig is om dingen te bevatten.

De film doet eer aan het boek. Het volgt de zelfde opzet waardoor je als kijker samen met de hoofdpersoon uit moet zoeken hoe dingen werken en gegaan zijn zoals ze zijn gegaan. Ik kan mij indenken dat je als niet lezer van het boek erg veel vragen hebt in het begin waardoor je al snel de film uit zal zetten?

Ondanks dat, en mede omdat ik het boek wel gelezen heb, een goede verfilming.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

Strava | AP | IP | AW | SM

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
@TekkenLord Die laatste scene van Blackadder was ook nog eens improv.

Dr. Strangelove in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"

Een van de hoogtepunten van Britse TV wat mij betreft, and up against stiff competition dus dat zegt wat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-09-2026 12:45 ]

• X-DraGoN
  • Laatst online: 11:31
Obsession (2026)Obsession (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Horror, Romance, Thriller | Runtime: 109 min | MPAA: R
Ik heb het lang uitgesteld, maar uiteindelijk heb ik hem dan toch gezien. Op de een of andere manier bleef deze film maar terug bovendrijven, dus heb ik besloten hem toch maar een kans te geven.

En ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb meestal niet zoveel met hypes en laat zulke films dan ook graag aan mij voorbijgaan, maar deze was echt de moeite.

Met horror heb ik doorgaans ook niet zoveel, maar ook dat viel hier heel goed mee. Het is zeker te doen en absoluut de moeite waard om te bekijken. Het verhaal zal ondertussen zowat iedereen wel kennen, dus dat zal ik jullie besparen.

Ik had wel heel vaak de neiging om "Bear" een stamp onder zijn kont te geven en hem door het scherm heen eens duidelijk te maken wat hij moest doen. Bij films die iets met me doen, heb ik dat soms — uiteraard allemaal in mijn hoofd en niet luidop.

Nikki speelt haar rol hier uitstekend. Nu is het afwachten of ze in andere films kan bewijzen dat dit geen one-hit wonder was, zoals ze dat in de muziekwereld zouden zeggen.

Ik voelde iets, ik heb meegeleefd, en veel meer kun je eigenlijk niet van een film verwachten.

Goed gedaan!

• josh-hill
Matthew's Laws (2012)Matthew's Laws (2012)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Documentary | Runtime: 72 min | MPAA: N/A
Deze aangrijpende documentaire laat zien hoe Matthijs, een zeer intelligente man binnen het autismespectrum, verstrikt raakt in het web dat hij en anderen hebben gesponnen met regels, regels die oorspronkelijk bedoeld waren om orde te scheppen in de chaos.

Zoals hij zelf zei: voor iemand met autisme is het erg lastig om de werkelijke betekenis achter iemands woorden te achterhalen. Mensen zeggen het een, maar bedoelen eigenlijk iets anders. Iemand met autisme vat alles letterlijk op.

Ik heb het eigenlijk opgegeven om daarachter te komen; ik kan er alleen maar naar gissen. Net als hij vat ik alles letterlijk op. Hij gaf zijn zoektocht echter niet op. Hij ontwikkelde allerlei systemen om de wereld om zich heen te kunnen begrijpen.

Maar de wereld is groot en complex; ze laat zich niet zo eenvoudig doorgronden als via de natuurkundige wetten die gelden voor fundamentele deeltjes. En ik vermoed dat hij de zinloosheid van zijn zoektocht wel degelijk inzag, aangezien hij ervan overtuigd was dat er meer was dan dat. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij zijn studie veranderde van natuurkunde naar filosofie.

Maar inderdaad, hij heeft geprobeerd de wereld te vatten in zijn eigen regels en nummeringssystemen. Hij nam zelfs al zijn gesprekken op en analyseerde deze tot in den treure.

Uiteindelijk kwamen hij en anderen tot de conclusie dat de wereld die hij om zich heen had gecreëerd, niet langer houdbaar was. Sommige zaken zijn simpelweg te groot om als individu te dragen. Vooral wanneer jij en de wereld om je heen elkaar niet begrijpen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/10.png10 / 10

Staat op npodoc: https://www.npodoc.nl/artikelen/de-regels-van-matthijs

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:20

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Rental Family (2025)Rental Family (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 109 min | MPAA: PG-13
De kinderen waren naar opa en oma dus wij hadden tijd voor films. Eerst Rental Family gekeken. Een heel lieve comedy met een emotioneel randje. Wij westerlingen hebben moeite om de Japanse cultuur te begrijpen en volgens mij doet schijnt deze film een bijzonder licht op wat normaal is in Japan. We hebben ons erg vermaakt, prachtige beelden gezien en een uniek verhaal voorgeschoteld gekregen. Een aanrader wat mij betreft
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10
Blast from the Past (1999)Blast from the Past (1999)
Tweakers: 8 | IMDb: 6.7 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 112 min | MPAA: PG-13
Omdat we in een Brendan Fraser stemming waren moest ik aan Blast from the Past denken. Een bijzondere romantische comedy met een bijzondere oorsprong. Wij hebben genoten van het verhaal, Fraser doet het erg goed in deze film, Alicia Silverstone is prachtig om te zien (was mijn crush als tiener) maar haar acteerwerk viel mij wat tegen. Toch erg gelachen en deze film kan ik zeker aanraden ook.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Goede

Nu dan Journey to the center of the earth, George of the Jungle en The Mummy. En Monkeybone natuurlijk 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Dwarlorf

Dwarlorf

josh-hill schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:54:
Matthew's Laws (2012)[Afbeelding: Matthew's Laws (2012)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Documentary | Runtime: 72 min | MPAA: N/A
Deze aangrijpende documentaire laat zien hoe Matthijs, een zeer intelligente man binnen het autismespectrum, verstrikt raakt in het web dat hij en anderen hebben gesponnen met regels – regels die oorspronkelijk bedoeld waren om orde te scheppen in de chaos.
Zoals hij zelf zei: voor iemand met autisme is het erg lastig om de werkelijke betekenis achter iemands woorden te achterhalen. Mensen zeggen het ene, maar bedoelen eigenlijk iets anders. Iemand met autisme vat alles letterlijk op.
Ik heb het eigenlijk opgegeven om daarachter te komen; ik kan er alleen maar naar gissen. Net als hij vat ik alles letterlijk op. Hij gaf zijn zoektocht echter niet op. Hij ontwikkelde allerlei systemen om de wereld om zich heen te kunnen begrijpen.
Maar de wereld is groot en complex; ze laat zich niet zo eenvoudig doorgronden als via de natuurkundige wetten die gelden voor fundamentele deeltjes. En ik vermoed dat hij de zinloosheid van zijn zoektocht wel degelijk inzag, aangezien hij ervan overtuigd was dat er meer was dan dat. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij zijn studie veranderde van natuurkunde naar filosofie.
Maar inderdaad, hij heeft geprobeerd de wereld te vatten in zijn eigen regels en nummeringssystemen. Hij nam zelfs al zijn gesprekken op en analyseerde deze tot in den treure.
Uiteindelijk kwamen hij en anderen tot de conclusie dat de wereld die hij om zich heen had gecreëerd, niet langer houdbaar was. Sommige zaken zijn simpelweg te groot om als individu te dragen. Vooral wanneer jij en de wereld om je heen elkaar niet begrijpen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10

Staat op npodoc: https://www.npodoc.nl/artikelen/de-regels-van-matthijs
Ik zal deze documentaire nooit vergeten. Het eindresultaat, om het heel klinisch te zeggen, is letterlijk de schuld van de rechter. Zeer bedenkelijk wat mij betreft.

• josh-hill
Dwarlorf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 05:27:
[...]

Ik zal deze documentaire nooit vergeten. Het eindresultaat, om het heel klinisch te zeggen, is letterlijk de schuld van de rechter. Zeer bedenkelijk wat mij betreft.
Ik had de film gekeken na een tip van een vriend van mij. Hij zei ook dat hij nog vaak aan de documentaire moest denken.

• TekkenLord
Dr. Strangelove schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:43:

Dr. Strangelove in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"

Een van de hoogtepunten van Britse TV wat mij betreft, and up against stiff competition dus dat zegt wat :)
Die improvisatie wist ik niet. Dat maakt het eigenlijk nog mooier.

Ben het eigenlijk ook eens met @wmterhaar: beste afsluiting van een serie ooit. Het zet je wel serieus aan het denken na 4 seizoenen grappen en grollen over de Britse geschiedenis. Een moment van bezinning en relativering..

Een andere einde dat me ook raakte was die van MASH; niet zozeer een sloopkogel maar meer een sloophamer. Misschien moet ik ook reviews gaan schrijven voor deze series maar dat is een andere forum.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24
Webgnome schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:55:
De film doet eer aan het boek. Het volgt de zelfde opzet waardoor je als kijker samen met de hoofdpersoon uit moet zoeken hoe dingen werken en gegaan zijn zoals ze zijn gegaan. Ik kan mij indenken dat je als niet lezer van het boek erg veel vragen hebt in het begin waardoor je al snel de film uit zal zetten?
Ik heb destijds de film in de bioscoop gezien zonder het boek gelezen te hebben en kon alles prima volgen. Later het boek gelezen en dan merk je wel dat het boek dieper op de wetenschap ingaat dan de film. In de film worden zaken die in het boek behandeld worden versimpeld, samengetrokken, of weggelaten. Vond het boek in ieder geval erg gaaf om te lezen, maar zag dus wel Ryan Gosling z'n gezicht voor me tijdens het lezen van het boek. :D

Dat Eva Stratt in het boek Nederlands is vond ik overigens minder geloofwaardig dan de (Oost) Duitse die ze is in de film. :P

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr. Strangelove schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:43:

Dergelijke mijlpalen in de showbussiness zijn echt talentvolle hoogstandjes. Ik heb bijv. krom gelegen om live-shows van bijv. Rik Mayall en Adrian Edmonson.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Past beter in het series topic maar Blackadder bracht natuurlijk een insanely getalenteerde groep mensen bij elkaar. Tot aan de kleinere bijrollen aan toe hebben die mensen een lijst palmares waar je U tegen zegt.

Ben nog in Hammersmith naar de Weapons Grade Y-Fronts tour geweest ergens begin 2000s. Lekker smoezelige zaal die goed bij de show paste. Las net dat Ade en Rik eigenlijk niet on the best of terms uit elkaar zijn gegaan in 2012 en dat ze dat niet meer bijgelegd hebben voor Mayall's dood ;(

• josh-hill
That is life. Laatste keer dat ik een bepaalde DJ op mijn internet radio sprak, hadden we ook ruzie, en nu hoor ik dat hij afgelopen vrijdag is overleden.

RIP 🕯️

Heb hier Blackadder box op dvd, maar nooit helemaal gekeken, want de opname/weergave kwaliteit is nogal bagger. Wellicht toch eens opzetten weer.

[ Voor 31% gewijzigd door josh-hill op 15-09-2026 10:49 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55
Champagne (2026)Champagne (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama | Runtime: 90 min | MPAA: N/A
Gisteravond deze Nederlandse film bekeken. Een film geregisseerd door Tim Kamps en met in de hoofdrol Leo Alkemade en Huub Stapel. Positief verrast, wat een goede Nederlandse film is dit. Ook in één keer geboeid uitgekeken! Goede sfeer en shots en een goede chemie tussen de hoofdrolspelers, waar je zeker van kan genieten. Er zit precies genoeg diepgang, emotie en humor in deze film. Ook een goede speelduur, het duurt nergens te lang en je krijgt precies genoeg mee om de sfeer vast te houden. Het verhaal is goed met een mooie ondertoon. Wat mij betreft één van de beste Nederlandse films die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen.

• TekkenLord
The Farthest (2017)The Farthest (2017)
Tweakers: 9 | IMDb: 8.1 | Genre: Documentary, History | Runtime: 121 min | MPAA: PG
Hoe schrijf je over een documentaire dat over passie en nieuwsgierigheid gaat? De passie om het maximale te bereiken met het minimale. De nieuwsgierigheid op de vragen: wie zijn we als mensheid en zijn we uniek en alleen?
De fascinatie voor ruimtevaart zit altijd in mij. Het ontdekken van het onbekende. Sputnik, Pioneer, Gemini, Venera, Viking.. Boeken verslonden in de bibliotheek en thuis de Viking lander proberen na te bouwen met Lego en Playmobil. Maar de missies van Voyager 1 en Voyager 2 spreken mij het meest aan. Ik was nog te jong om bewust de flyby bij Jupiter mee te maken. Maar Saturnus, Uranus en Neptunus heb ik bewust meegemaakt. Ik groeide op als het ware met Voyagers in de jaren 1981 tot 1989.
Er is een mix van CGI, beelden van de missies, persconferenties van toen, en andere sfeerbeelden. Samen met de soundtrack maakt dit alles tot 1 geheel. De tempo is gelijkaardig aan de Voyager missies. Je voelt de stroomversnelling en opwinding bij de lancering en als er een planeet voorbij komt, Er tussen kabbelt het weer rustig verder.
Ik weet nog steeds niet hoe ik de passie kan beschrijven. In deze documentaire zie je de mannen en vrouwen achter de schermen van Voyager. Mensen met passie om iets uniek te maken. Ze noemen zichzelf de "What if people". Mensen met passie om vooruit te zien, om te vechten voor budgetten die beperkt waren voor deze missies. Van wetenschappers tot engineers tot mission planners: je ziet en voelt hun passie, hun enthousiasme. Je lacht met hun mee als ze de anekdotes vertellen (Nixon overtuigen!). Je denkt met hun mee als ze over de problemen tijdens de missies uitleggen. Je ziet nog steeds hun opluchting zoveel jaren later. Meer dan de ruimtevaartuigen, gaat deze documentaire over deze mensen en hun reis.
Wat me het meest bijblijft is toch wel "the Pale Blue Dot". Dit zei Carl Sagan (beroemde Amerikaanse wetenschapper die betrokken was bij het Voyager programma) hierover (niet in de documentaire zelf):
"Consider again that dot. That's here. That's home. That's us....The Earth is a very small stage in a vast cosmic arena.... To my mind, there is perhaps no better demonstration of the folly of human conceits than this distant image of our tiny world. To me, it underscores our responsibility to deal more kindly and compassionately with one another and to preserve and cherish that pale blue dot, the only home we've ever known."
Maar wat hij zei in de documentaire is nog wel mooier vind ik.
Samen met Wikipedia: Earthrise zijn het voor mij de meest indrukwekkende ruimtefoto's ooit gemaakt. Het geeft de schoonheid en tevens de nietigheid van onze aarde weer. Dat is onze eigen huis en wat we er nu van maken, kan ik met mijn verstand niet bij..
Ik denk dat ik The Farthest zeker 3 keer heb gezien (misschien wel meer tijdens de pandemie). De Voyagers en de mensen die het mogelijk maakten en maken. blijven me nog steeds verbazen. Zoals toen in 1981, 1986, 1989.
Voor mij kan ik niets anders dan een 10 geven. Ik wou een 9,5 geven omdat het "maar" 121 minuten duurde. Maar de verwondering die ik nog steeds krijg na al die tijd is 10 de enige mogelijke score.
Zie hieronder de missiehistorie in een mooie animatie van NASA (ook handig om tijdens de documentaire te kijken waar/wanneer de Voyagers zich bevonden)
Nasa: Voyager Grand Tour
"Hello from the children of planet Earth".
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/10.png10 / 10

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb hem ook al twee keer gezien en ook gereviewed hier :) Volledig met je oordeel eens :)

• X-DraGoN
Mayday (2026)Mayday (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 110 min | MPAA: PG-13
Als je Ryan Reynolds zijn naam ziet staan, dat weet je eigenlijk als genoeg. Voor sommige mensen is dat een reden om de film af te zetten en geen kans te geven, maar ik hoor bij een andere groep. De groep van de "laten we het kans geven, ik vond Deadpool echt wel leuk".

Soms levert dat goede resultaten op, om van die mening te zijn, soms ook niet (Green lantern?)
Maar om het niet te lang te trekken, ik heb dus een gemiddeld leuke film gezien. Ik heb een paar keer gegniffeld en mijn mondhoeken omhoog getrokken, dus dat is al positief.

Het verhaal speelt zich af tijdens de koude oorlog in Rusland. Onze 'Top Gun' (als je de film gezien hebt, snap je de referentie wel) belandt uiteraard achter het ijzeren gordijn en moet weer thuis zien te geraken. Hij wordt geholpen door een rus die uitermate graag naar Amerika wilt en dus moeten ze samen werken om te ontsnappen.

Ryan levert hier zijn typische karakter op, een beetje goofy, een beetje actieheld en héél veel onnozelheid. Kenneth Branagh zei me op voorhand niet zoveel en als ik hem later opzocht, heb ik blijkbaar toch een deel van zijn films gezien (Oppenheimer, Tenet and Dunkirk).

Al bij al, een leuke avond met de film!

• wmterhaar
  • Nu online
Even geen energie voor films kijken en recenseren, dan maar sorteren.

Op Letterboxd heb ik alles geselecteerd dat ik 4 of meer sterren heb gegeven en vervolgens gekeken of je het kan streamen en waar. Vervolgens heb ik nog gekeken wat in enigszins redelijke kwaliteit (min. 720p) op YouTube staat. Voor Hollywood ben ik daarmee wel in 1975 gestopt en voor de rest in 1990, want de kans op resultaat werd steeds kleiner. Om het niet van mijn mening af te laten heb ik er het gemiddelde cijfer op Letterboxd er bijgezet en de eventuele positie in de top 500 om snel de krenten in de pap te kunnen vinden.

Ik presenteer: UW SPREADSHEET MET MIJN FILMSUGGESTIES

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TekkenLord schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:24:

De fascinatie voor ruimtevaart zit altijd in mij. Het ontdekken van het onbekende. Sputnik, Pioneer, Gemini, Venera, Viking..
Pssssttt......kijk hier ff

• X-DraGoN
wmterhaar schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:40:

Op Letterboxd heb ik alles geselecteerd dat ik 4 of meer sterren heb gegeven en vervolgens gekeken of je het kan streamen en waar. Vervolgens heb ik nog gekeken wat in enigszins redelijke kwaliteit (min. 720p) op YouTube staat. Voor Hollywood ben ik daarmee wel in 1975 gestopt en voor de rest in 1990, want de kans op resultaat werd steeds kleiner. Om het niet van mijn mening af te laten heb ik er het gemiddelde cijfer op Letterboxd er bijgezet en de eventuele positie in de top 500 om snel de krenten in de pap te kunnen vinden.

Geen energie voor een film te bekijken en te recenseren, maar wel energie voor DIT _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• AvK
  • Laatst online: 03-10 21:37

AvK

Ready Set Go

wmterhaar schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:40:

Mijn dank. Super handig. Zelf kijk ik met enige regelmaat 'oude' films op YouTube. Heb het lijstje direct opgeslagen! :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Superkrachten voor je hoofd (2024)Superkrachten voor je hoofd (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Family | Runtime: 92 min | MPAA: N/A
Plot:

Lev (Finn Vogels) is groot fan is van Healix. Deze superheld heeft als superkracht dat hij mensen kan genezen. Lev loopt moeilijk en mag niets van zijn ouders omdat ze bang zijn dat hem iets overkomt. Zijn leven staat op zijn kop als zijn stoere oma (Joke Tjalsma) voorstelt om Healix te zoeken in de hoop dat hij Lev kan genezen.

Oordeel:

Prima kinderfilm. Leuk, charmant en met voldoende humor. Hier valt weinig op aan te merken. Natuurlijk; het verhaal is zo rechtlijnig als een plank en er is een duidelijke moraal aanwezig maar drukt dat de pret? Volgens mij niet. Ondanks het toch wat zware onderwerp blijft de film luchtig. Een 7.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• TekkenLord
Looking for Eric (2009)Looking for Eric (2009)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Comedy, Drama, Fantasy | Runtime: 116 min | MPAA: Not Rated
And now for something completely different.
JAMs. Niet de confituur. Wel de afkorting voor Just About Managing in het Engels. Ik ben er niet uit of het een eufenisme of toch een pleonasme is. Misschien is het wel beide. Het gaat om mensen en huishoudens die amper kunnen rondkomen (maar toch ook vaak wel werken). Je kunt net rondkomen of amper rondkomen. Het zelfde nuance verschil in taal voel je ook in het Engels: about managing of just about managing. Waarom deze nuance denk je dan?
In de films van Ken Loach spelen de mensen en huishoudens die amper rond komen vaak een hoofdrol. Het sociaal realisme: Wikipedia: Social realism om het sociaal economisch onrecht aan te kaarten, met name bij de arbeidersklasse (working class). De stroming is al meer dan 100 jaar oud en is nog steeds (jammer genoeg) actueel. Zelfs in Nederland: we noemen ze werkende armen: https://nos.nl/artikel/25...antal-werkende-armen-weer. Of verborgen armoede.
Daarom de nuance in amper rondkomen. Te "rijk" voor een uitkering of toeslag maar te arm voor genoeg eten of een dak boven je hoofd. Met elk tegenslag (kapotte auto, ontslag) zink je verder weg. En er is geen hulp door allerlei omstandigheden.
Ik denk dat de zichtbaarbeid hieraan geven belangrijk is. En dan doen regisseurs zoals Mike Leigh, de broers Dardenne en ook dus Ken Loach. De stijl van Loach is meer observerend en ook sober (zoals veel natuurlijk licht en niet veel poespas). Hij gebruikt ook bijna altijd onbekende acteurs en laat ze in hun eigen dialect spreken.
Maar het essentiele vind ik dat hij dagdageljikse worstelingen van de mensen laat zien zonder goedkoop of valse sentimenten. Hij laat ze in hun waarden ook al is de strijd oneerlijk en eindeloos.
Tevens klaagt hij het systeem aan. Het systeem van een overheid dat zogenaamd de zwakkeren in onze samenleving zouden moeten helpen. In plaats daarvan is overheid een bureaucratische entiteit die elk poging voor hulp zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Premier Theresa May gebruikte al de uitdrukking "the nasty party" voor de Conservatieve Partij waar ze zelf deel van uitmaakt. The Tories is de bijnaam van deze partij. En het betekent: vogelvrij of rover (wel een tegenovergesteld Robin Hood). Zij wist in 2002 dat haar partij voor de elite en rijken staat en niet voor minderheden en de zwakkeren in de samenleving. Tony Blair met Labour had de verkiezingen gewonnen.
In 2010 wonnen de Tories opnieuw de verkiezingen en kwamen terug aan de macht. Dit in nasleep van de globale financiele crisis 2007-2008. Banken en financiele instellingen werden gered door miljarden van de overheid. Ze zijn te belangrijk om om te vallen. De sociale voorzieningen werden tot op het bot bezuinigd. Socialize the losses and privatize the profits. Helemaal in het Verenigd Koninkrijk waar zelfs watervoorziening is geprivatiseerd en deze bedrijven zoals Thames Water hulp nodig hebben na jaren wegsluizen van geld.
Hier in Nederland moet je alleen maar de Toeslagenaffaire na lezen. Als het gewicht en macht van de overheid op je afkomt ongeacht of je goed of fout zit. Dan verliest de kleine man/vrouw.
Het is wel een langere uiteenzetting maar wel een noodzakelijke vind ik (ik heb het niet eens gehad over de jaren onder Thatcher en de mijnstakingen in de jaren 80). Ik heb eerdere films van Ken Loach gezien: Kes, Land and Freedom, Raining Stones, I Daniel Blake. In deze context en achtergrond, laat hij de mensen zien die vechten met zichzelf, met de maatschappij, met de overheid, met de ongelijkheid. Hij laat ze voor wie ze zijn. Hij (ver)oordeelt hun niet.
Het is niet alleen kommer en kwel. In deze film zit vol mooie kleine momenten, zoals de hoofdrolspeler die ademhalingsoefeningen doet samen met zijn collega's/vrienden.
Maar belangrijkste toevoeging is toch wel Eric Cantona. In het Brazilaanse voetbal van 1982 was er voetballende dokter: Socrates. in de jaren 90 was er een filoserende voetballer of een voetballende filosoof: Eric Cantona. Zie deze quote bij een persconferentie: YouTube: "When the seagulls follow the trawler" - Eric Cantona's bizarre pres...
Het geeft de verhaal toch een bepaalde luchtigheid en bezinning. Als je echt tot niemand kan wenden, waarom niet spiritueel tot je idool? Het is niet eens zover gezocht (denk maar aan religie).
Wel wat minder is vind ik, is de plotwending na de bekentenis van zijn stiefzoon en wat er daarna komt. Daarom geef ik deze film een score van 7,5.
Dit is de meest toegankelijke en ook opbeurende film van Ken Loach en commercieel gezien 1 van de meest succesvolle in zijn oevre.. Er zijn ook concessies; met name dus door die plotwending en het einde vind ik. Als opstap naar het werk van Ken Loach is wel goed; maar verwacht dan geen happy endings.
Ten slotte: Ken Loach werd destijds uitgemaakt dat hij zijn ziel had verkocht aan de commercie en het sociaal realisme de rug was toegekeerd. Daar ben ik het niet echt mee eens. Ja het is misschien wat commercieler maar de film heeft een ziel en het is wel nog steeds een Ken Loach film vind ik. Om Harvey Keitel te parafraseren over zijn rollen in meer commerciele films als in arthouse: eentje voor de portemonnee en een paar voor de ziel. interview: https://www.independent.c...me-to-look-back-3803.html
De quote van Harvey Keitel die ik parafraseer: The films I've been doing lately, I don't give them much weight. A lot of them have been commercial and done to support the very personal work I've been doing.
En zo is het maar net. Ondertussen is Ken Loach al 90 en op pensioen. Maar het sociaal onrecht is er nog steeds. De vraag is of jij en ik het willen blijven zien.

[ Voor 0% gewijzigd door TekkenLord op 17-09-2026 15:42 . Reden: spelfouten en zinnen corrigeren ]

• josh-hill
Bij eerste alinea moest ik aan Ken Loach denken. Dat klopt dus ook. Dat is wel zijn specialiteit. Heb alleen nog maar een paar zijn films gezien, het schitterende "I, Daniel Blake", "Sorry, we missed you" en "It's a free world".

• wmterhaar
  • Nu online
The Desert of the Real (2025)The Desert of the Real (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Documentary | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Ik was erg te spreken over Luuk Bouwmans De Propagandist, dus toen zijn nieuwe documentaire weer een bioscooprelease kreeg met positieve kritieken, was dat een goede reden om weer te gaan kijken.

The Desert of the Real blijkt zelfs nog net iets beter dan De Propagandist. Dat komt vooral door het onderwerp. In De Propagandist liet Bouwman zien dat hij een onderwerp met diepgang kan behandelen en daar een goed opgebouwde film rond kan maken, maar het is verder visueel vooral conventioneel talking heads en archiefmateriaal wat de klok slaat. In The Desert of the Real vertellen mensen die een psychose hebben meegemaakt hun verhaal, inclusief re-enactments van hun ervaringen, waardoor Bouwman meer creatief kan zijn.

The Desert of the Real negeert eigenlijk volledig de biologie van de psychose en concentreert zich op de sociologie en filosofie er van, met vragen als "Wat is het 'ik'?" en "Is 'normaal' niet eigenlijk ook een vorm van collectieve psychose?" Voor mijn door Wikipedia- en YouTube-konijnenholen gevormde oppervlakkige kennis is dat erg Foucault, maar die naam valt nooit, ondanks dat één van de ervaringsdeskundigen de filosoof Wouter Kusters is, die toch ongetwijfeld met zijn werk bekend moet zijn. Dus misschien heb ik het mis.

Door die aanpak vanuit een groter filosofisch/sociologisch perspectief, gecombineerd met de trippy beelden, vaak archiefmateriaal uit nieuwsuitzendingen of popcultuur, kwamen ook erg sterke referenties aan Adam Curtis boven. Dat is alleen maar een compliment.

Curtis gebruikt dan weer niet re-enactments, het andere centrale element in The Desert of the Real, waarbij Bouwman ook in gesprek gaat met de geïnterviewden over of ze het zo willen of toch anders. Dat deed me meer denken aan een andere gigant in het genre, Errol Morris.

Twee grote namen, maar juist door het combineren ervan The Desert of the Real is toch wel echt Bouwmans eigen film geworden.

Door die ensceneringen zit er ook wat humor in de film. Kunstenares Ine Poppes anekdote over hoe voor kerstmis een Vader Abraham-imitator werd ingehuurd door de instelling waar ze was opgenomen en zwaar gedrogeerde psychiatrische patiënten kwijlend in polonaise gingen op het Smurfenlied is daarbij toch wel het hoogtepunt. Ook het opgenomen gesprek met de Russische ambassade dat ze heeft bewaard is geweldig.

Daarmee is The Desert of the Real na Memory en Kabul, between Prayers alle de derde Nederlandse documentaire die hoog in mijn lijst van beste films van 2026 komt. Een topjaar voor de Nederlandse documentaire!

(Gezien in De Balie)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• josh-hill
"The Desert of the Real" staat al een tijdje op het lijstje. Is wel het soort documentaire dat ik graag zie (iig het onderwerp dan, kan niet oordelen over de uitvoering voordat ik hem gezien heb).

Ken ook wel iemand die een psychose heeft gehad (volgens mij zelfs meerdere). Best akelig.

@wmterhaar Ben nu wel benieuwd wat je dan van "Mijn woord tegen het mijne" gaat vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door josh-hill op 17-09-2026 19:14 ]

• wmterhaar
  • Nu online
They Live (1988)They Live (1988)
Tweakers: 7 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 94 min | MPAA: R
Ik kende de reputatie van deze film als anti-kapitalistische satire, maar ik had er niet op gerekend dat in het begin hele stukken zouden zitten met een verzetsgroep die regelrechte marxistische theorie verspreidt. Blijkbaar heeft John Carpenter een flinke hoeveelheid Marx in de boekenkast staan. Dat eindeloze gevecht om Frank de zonnebril op te laten zetten is dan natuurlijk een metafoor voor hoeveel moeite het De Ware Socialist kost om de arbeidersklasse te overtuigen van zijn positie en tot actie te laten overgaan. Dan weet Carpenter ook dit nog in het script te stoppen:
"Look around at the environment we live in. Carbon dioxide, fluorocarbons, and methane have increased since 1958. Earth is being acclimatized."
En dat is anno 2026 niet eens wat het meest voorspellend is gebleken. Dat is voor mij de sterke scene aan het begin waar de politie met een bulldozer het kamp van de daklozen opruimt.

Carpenter is niet het niveau vakman dat bijvoorbeeld Paul Verhoeven of James Cameron wel is en hier en daar rammelt de film nogal. Vooral de finale voelt nogal afgeraffeld. Dat is niet de schuld van hoofdrolspeler Roddy Piper, hoewel dat bepaald geen topacteur is. Aan zijn manier van vechten te zien is dat van oorsprong een showworstelaar en Carpenter is slim genoeg om hem niet al te veel tekst te geven, maar hem het stugge, zwijgzame type te laten spelen. Hij heeft ook goede chemie met zijn medespierbonk Keith David.

(Gezien in Lab111)

• josh-hill
Wait what? Dat zat in 1988 al in een film?

Then again, dat zat bijvoorbeeld ook al in Sid Meier's Alpha Centauri (vervolg van Civilization) als een game mechanic in 1999 (dat is wel een hele klap later, maar toch).

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:45
Zijn er al mensen hyped voor de Resident evil film? Ik in ieder geval wel na de laatste trailer! Ook de recenties lijken heel sterk. Ik verwacht naast een redelijke Resident Evil (al fan sinds deeltje 1, de games) eigenlijk gewoon een sterke (horror)film en de hoofdrolspeler (Austin Abrams) vond ik al geweldig in Weapons en lijkt zich hier een totaal ander karakter eigen te kunnen maken. Kaartjes zijn geboekt volgende week dinsdag.

[ Voor 4% gewijzigd door jellybrah op 18-09-2026 11:48 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39
jellybrah schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:48:
Zijn er al mensen hyped voor de Resident evil film? Ik in ieder geval wel na de laatste trailer! Ook de recenties lijken heel sterk. Ik verwacht naast een redelijke Resident Evil (al fan sinds deeltje 1, de games) eigenlijk gewoon een sterke (horror)film en de hoofdrolspeler (Austin Abrams) vond ik al geweldig in Weapons en lijkt zich hier een totaal ander karakter eigen te kunnen maken. Kaartjes zijn geboekt volgende week dinsdag.
Yes, al gezien! Ik vond het meer een comedy. Maar gaat lekker snel, verstand op 0! En zitten leuke scares in.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
wmterhaar schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:56:
They Live (1988)[Afbeelding: They Live (1988)]
Tweakers: 7 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 94 min | MPAA: R
Ik kende de reputatie van deze film als anti-kapitalistische satire, maar ik had er niet op gerekend dat in het begin hele stukken zouden zitten met een verzetsgroep die regelrechte marxistische theorie verspreidt. Blijkbaar heeft John Carpenter een flinke hoeveelheid Marx in de boekenkast staan. Dat eindeloze gevecht om Frank de zonnebril op te laten zetten is dan natuurlijk een metafoor voor hoeveel moeite het De Ware Socialist kost om de arbeidersklasse te overtuigen van zijn positie en tot actie te laten overgaan. Dan weet Carpenter ook dit nog in het script te stoppen:
[...]
En dat is anno 2026 niet eens wat het meest voorspellend is gebleken. Dat is voor mij de sterke scene aan het begin waar de politie met een bulldozer het kamp van de daklozen opruimt.

Carpenter is niet het niveau vakman dat bijvoorbeeld Paul Verhoeven of James Cameron wel is en hier en daar rammelt de film nogal. Vooral de finale voelt nogal afgeraffeld. Dat is niet de schuld van hoofdrolspeler Roddy Piper, hoewel dat bepaald geen topacteur is. Aan zijn manier van vechten te zien is dat van oorsprong een showworstelaar en Carpenter is slim genoeg om hem niet al te veel tekst te geven, maar hem het stugge, zwijgzame type te laten spelen. Hij heeft ook goede chemie met zijn medespierbonk Keith David.

(Gezien in Lab111)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Met een van de beste film quotes ooit.

'I have come here to chew bubblegum and kick ass. And I'm all outta bubble gum.'

_/-\o_

Zit ook in Duke Nukem trouwens. Beetje geparafraseerd.

Nieuwe Resident Evil krijgt stellar reviews. Niet mijn genre, maar veel lol ermee gewenst als het je ding is :)

Kijk zelf uit naar Digger van Inarritu en Cruise. Trailers zijn een beetje unhinged, de een beter dan de andere. Could go different ways, maar ik ga er wel heen.

• AvK
  • Laatst online: 03-10 21:37

AvK

Ready Set Go

'I have come here to chew bubblegum and kick ass. And I'm all outta bubble gum.'

Die zat ook in die heerlijke film met Christopher Walken en Al Pacino in 'The Standup Guys'. Althans iets soortgelijks. Lag helemaal slap van het lachen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• josh-hill
Hm, dus het is een soort Wilhelm Scream dan?

[ Voor 3% gewijzigd door josh-hill op 18-09-2026 13:28 ]

• Haay
jellybrah schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:48:
Alvast veel plezier! Ik ga ook volgende week dinsdag, samen met mijn dochter die dol is op horror films. En we spelen allebei ook de Resident Evil games op onze Switch 2 :*)

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:31
josh-hill schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:28:
Hm, dus het is een soort Wilhelm Scream dan?
Nah. Het is een populaire quote geworden door het spel Duke Nukem 3D, die quotes van allerlei (cult)films jat, zoals They Live, Aliens, Army of Darkness, Dirty harry, Escape From L.A. etc.

In het spel is de quote trouwens "I'm here to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta gum!"

• NullVoid
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Confessions (2010)Confessions (2010)
Tweakers: 8 | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: Not Rated
Deze Japanse film gaat over een lerares wiens dochter is gestorven. Ze komt erachter dat haar studenten hier iets mee te maken hebben.

Niet zo'n film die je de hele film laat raden wie de dader is, nee je leert vrij snel welke studenten het gedaan hebben en waarom. Ondanks dat weet de film wel te verassen met onverwachte twists. Het einde zag ik ook niet aankomen.

De film heeft zijn emotionele en depressieve momenten. Voor de liefhebbers van slow-burn dramas een aanrader.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
AvK schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:23:

Die zat ook in die heerlijke film met Christopher Walken en Al Pacino in 'The Standup Guys'. Althans iets soortgelijks. Lag helemaal slap van het lachen.
Die film is niet echt goed gevaren in de reviews en ik heb hem altijd links laten liggen ondanks de legendarische cast. Maar je maakt me toch nieuwsgierig. En Roger Ebert heeft hem ook een thumbs up gegeven dus toch maar eens kijken.

• jellybrah
Gladiator (2000)Gladiator (2000)
Tweakers: 6.3 | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 155 min | MPAA: R
Één van de weinige 10/10 uit mijn IMDB lijst. Wederom opgezet en wederom vraag ik mij af waarom dit soort films niet meer gemaakt worden. Het hele plaatje klopt, van soundtrack tot cinematografie. En Crowe is simpelweg de perfecte belichaming van dit personage. Elke acteur/trice lijkt voor deze film gemaakt overigens, zo goed is het.

• wmterhaar
  • Nu online
The Ear (1970)The Ear (1970)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 94 min | MPAA: N/A
De Uitkijk heeft momenteel een programma rond de Tsjechoslowaakse New Wave. Dat betekent dat iedereen die hem nog niet gezien heeft in de regio Amsterdam NU gaat reserveren voor meesterwerk zonder weerga The Cremator. Maar die heb ik de pas gezien (ook in De Uitkijk), dus opteerde ik voor Ucho (Oor).

Nou associeer ik de Tsjechoslowaakse New Wave met een losse stijl met veel experimentatie, vaak nogal sprookjesachtig en als het in kleur is ook uitbundig gebruik daarvan. Beetje het filmequivalent van CoBrA. Ucho voldeed niet aan die verwachtingen, want het blijkt een heel klassiek opgebouwde paranoiathriller annex relatiedrama, gefilmd in een noir-stijl. Atypisch, maar wel goed. Ook wel heel expliciet anti regime, waardoor de film tot 1990 op de plank heeft gelegen.

Ludvik (Radoslav Brzobohatý), onderminister op het bouwministerie, en zijn eega Annie (Jiřina Bohdalová, van Murdering the Devil en When the Cat Comes) zijn naar een receptie geweest ter ere van bezoek van een Russische delegatie. Annie heeft zich vol laten lopen, maar voor Ludvik was het een stressvol avondje, want er komen zuiveringen aan en zijn baas, de minister, hoort bij degenen die in ongenade zijn gevallen over een rapport dat Ludvik mede heeft geschreven. Hij is de hele avond bezig geweest roddels en hints te ontcijferen. En bij thuiskomst blijken er dingen in huis niet te kloppen. Zo is er alleen in hun huis geen stroom, want een mooie excuus is voor een fijn schaduwrijke noirbelichting op basis van kaarslicht en zaklantaarns. Het lijkt er op dat er is rondgesnuffeld.

Tot overmaat van ramp is Ludvik het 10-jarig huwelijksjubileum van hem en Annie vergeten en zijn huwelijk zat al niet echt in lekker vaarwater. Bovendien is de stomdronken Annie in het begin van de film niet echt ontvankelijk voor zijn stress.

Ucho had net zo goed een Amerikaanse of Britse film uit die periode kunnen zijn, met zijn snijdende dialogen tussen twee echtelieden die elkaar al jaren niet meer kunnen uitstaan en Koude Oorlogsparanoia die langzaam tot waanzin drijft, hoewel de vorm hier wel typisch is voor een communistisch regime. Maar dat is nou net een genre waar ik heel erg van houd en Ucho is er ook gewoon een goede uitvoering van, naast door de goede cinematografie ook dankzij de sterke vertolking door Brzobohatý en Bohdalová van Jan Procházka's intelligente script.

Nog wat bonuspunten voor het veelvuldig voorkomen van de Tatra 603, de limousine van de Tsjechoslowaakse partijelite en geheime diensten en één van de meest opvallende auto's ooit.

(Gezien in De Uitkijk)

• AcidBurn
  • Laatst online: 11:56
Runner (2026)Runner (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Comedy, Thriller | Runtime: 97 min | MPAA: PG-13
Alan Ritchson lijkt inmiddels heel goed te weten wat zijn niche is qua "acteerwerk". popcorn actiefilms / series met verstand op 0. In deze film zijn de plotholes en noodzakelijke suspense of disbelieve net zo groot als in de Jack Reacher serie. Owen Wilson is al niet mijn favoriete acteur, maar kerel hou alsjeblieft eens 5 seconden je muil dicht. De bad guy vond ik wel lekker over the top "acteren". We zijn deze film gaan kijken omdat mijn maatje groot fan is van de Jack Reacher serie, maar zelfs hij vond Runner wat tegenvallen :D Denk dat we binnenkort nog even Motorcity kijken en dan zijn we voorlopig weer even van Alan af hoop ik. Ik geef dit een hakken over de sloot voor 2 uur vermaak, meer ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• josh-hill
Blue Valentine (2010)Blue Valentine (2010)
Tweakers: 8 | IMDb: 7.3 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 112 min | MPAA: R
Deze film doet denken aan "Before Sunrise" en "Before Midnight", maar dan helemaal opgeknipt en door elkaar gehusseld. Dat pakt verrassend goed uit, en dankzij het geweldige acteerwerk van Ryan Gosling en Michelle Williams is dit een zeer overtuigend verhaal over het begin en het einde van de liefde in een huwelijk.

De film voelt ook heel menselijk aan. Niet alleen het verhaal en het acteerwerk, maar ook de cinematografie en het geluidsontwerp ogen en klinken authentiek. Hier ben ik wel een grote fan van.

Ik durf dan ook te zeggen dat "Blue Valentine" en "The Place Beyond the Pines" echt uitstekende films zijn van Derek Cianfrance. In beide speelt Ryan Gosling overigens de hoofdrol. Ik zou willen dat hij nog steeds dit soort films maakte, of bijvoorbeeld zoiets als "Drive". De laatste film met hem die ik echt geweldig vond, was "First Man". Die wellicht binnenkort maar weer kijken. Van Project Hail Mary werd ik nogal droevig. Het is triest gesteld met mainstream Hollywood, imho.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• wmterhaar
  • Nu online
Le révélateur (1968)Le révélateur (1968)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Drama | Runtime: 67 min | MPAA: N/A
Ik wist eigenlijk van te voren dat ik deze film niet zou gaan waarderen. Er is een bepaald type experimentele film uit eind jaren zestig/begin jaren zeventig dat me werkelijk helemaal niets doet en de omschrijving van Le Révélateur wees heel erg die kant op. Maar ik ben wel fan van de muziek die Radwan Ghazi Moumneh onder de artiestennaam Jerusalem in My Heart heeft uitgebracht en ik heb ook eerder goede optredens van hem gezien. Dus ging ik vooral naar deze voorstelling voor de livesoundtrack van Moumneh met de mij onbekende Réka Csiszér. Bovendien maar €5 toeslag bovenop de Cineville en net iets langer dan een uur, dus ook geen drama als het helemaal niets zou zijn.

Helaas bleek mijn voorspelling voor wat betreft de film uit te bekomen. Het is niet eens dat ik het echt slecht vond, maar het ging totaal langs me heen zonder me op enig moment te raken. Het jongetje had ook totaal geen acteertalent en zat regelmatig gewoon recht in de camera te kijken. En dan zoiets als de bijbel als wc-papier: grote worden jarenzestigclichés niet. Ik zat al snel veel meer op de muzikanten te letten dan op het scherm. Als de film daadwerkelijk totaal zonder geluid was vertoond, zoals maker Philippe Garrel het oorspronkelijk bedoeld had, dan was ik waarschijnlijk na een half uurtje vertrokken.

Maar het concert was best goed. Daarvoor 3½ ster. Niet hoger, want omdat het bij de film moet passen, miste ik een beetje de echt extatische momenten die in de concerten van Jerusalem in My Heart wel zaten.

(Gezien in Eye Filmmuseum)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• ByteMe_
  • Niet online
Mayday (2026)Mayday (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 110 min | MPAA: PG-13
Ik vond Ryan fantastisch in de Deadpool films, met name vanwege de cynische/droge opmerkingen, ik heb daarnaast weinig van hem verder gezien, dus ik had een beetje richting dat type humor verwacht.

Maar deze film kon me toch niet helemaal meenemen. Het had leuke flauwe momenten, maar toch was het net allemaal wat te terughoudend, het verhaal van Rus en Amerikaan die elkaar helpen voelde enorm voorspelbaar. De actie in de lucht was ook mooi ogezet om het wat spannend te houden. Maar alles was maar wat so-so, ik ben de film weer snel vergeten.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• wmterhaar
  • Nu online
Do you remember the 21st night of September?

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:35
ByteMe_ schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:22:
Mayday (2026)[Afbeelding: Mayday (2026)]
Ik vond Ryan fantastisch in de Deadpool films, met name vanwege de cynische/droge opmerkingen, ik heb daarnaast weinig van hem verder gezien, dus ik had een beetje richting dat type humor verwacht.
Maar deze film kon me toch niet helemaal meenemen. Het had leuke flauwe momenten, maar toch was het net allemaal wat te terughoudend, het verhaal van Rus en Amerikaan die elkaar helpen voelde enorm voorspelbaar. De actie in de lucht was ook mooi ogezet om het wat spannend te houden. Maar alles was maar wat so-so, ik ben de film weer snel vergeten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Het is vooral een film die wordt opgehangen aan de quirks en de trucjes van de hoofdrolspeler. In dit geval Ryan Reynolds. Soms gaat dat goed, maar heel vaak wordt de plank ook gigantisch mis geslagen. Het verhaal in Mayday is flinterdun. Er gebeuren dingen die totaal niet realistisch zijn. Dat hoeft niet per sé slecht te zijn, maar als ook 't verhaal flinterdun is en het enige wat overblijft is Ryan Reynolds die Ryan Reynolds dingen doet, tja... Dan heb je na afloop een wat leeg gevoel.

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:42

Sargan

Filmfreak...

Resident Evil (2026)Resident Evil (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 90 min | MPAA: R
Wat een ontzettend leuke horrorfilm was dit. Ik ben niet bekend met de games, nooit gespeeld, maar genoeg filmpjes op YouTube gezien en begrepen dat er heel wat verwijzingen naar de games zitten.
De film bevat veel humor, had iets minder gemogen van mij.
Maar wie van gore houdt zit hier wel goed. De film bevat een paar goed getimede jumpscares.
Verder is de score erg goed, deed mij denken aan The Thing. Ook het camerawerk is genieten.
Speelduur is 90 minuten, had van mij nog wel een half uur mogen duren.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

• wmterhaar
  • Nu online
The Kidnapping of a President (2026)The Kidnapping of a President (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 87 min | MPAA: N/A
Vrij melige komedie over de waargebeurde, zeer knullige fascistische couppoging en ontvoering van de president (Pertti Sveholm) en zijn vrouw (Riitta Havukainen) in 1930 in Finland. Doet nogal denken aan The Death of Stalin qua stijl van humor of een mindere aflevering van het Eerste Wereldoorlog deel van Blackadder, zeker omdat coupleider Kurt Wallenius (Aku Sipola) een soort fascistische, alcoholistische versie van generaal Melchett is.

De film heeft zijn sterke momenten, maar vaker is het het zowel qua tempo van de film als komische timing van de acteurs net niet. Het wordt nooit echt vervelend, maar het is allemaal een beetje stroperig. Hoofdrolspeler Jussi Vatanen (Fallen Leaves) en Havukainen vallen in positieve zin op.

Ik denk dat deze toch zeer voor de lokale markt gemaakt lijkende film alleen in Nederland is uitgebracht omdat er ook wat Nederlands geld in zit.

(Gezien in De Balie)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• josh-hill
wmterhaar schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:50:
The Kidnapping of a President (2026)[Afbeelding: The Kidnapping of a President (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 87 min | MPAA: N/A
Vrij melige komedie over de waargebeurde, zeer knullige fascistische couppoging en ontvoering van de president (Pertti Sveholm) en zijn vrouw (Riitta Havukainen) in 1930 in Finland. Doet nogal denken aan The Death of Stalin qua stijl van humor of een mindere aflevering van het Eerste Wereldoorlog deel van Blackadder, zeker omdat coupleider Kurt Wallenius (Aku Sipola) een soort fascistische, alcoholistische versie van generaal Melchett is.

De film heeft zijn sterke momenten, maar vaker is het het zowel qua tempo van de film als komische timing van de acteurs net niet. Het wordt nooit echt vervelend, maar het is allemaal een beetje stroperig. Hoofdrolspeler Jussi Vatanen (Fallen Leaves) en Havukainen vallen in positieve zin op.

Ik denk dat deze toch zeer voor de lokale markt gemaakt lijkende film alleen in Nederland is uitgebracht omdat er ook wat Nederlands geld in zit.

(Gezien in De Balie)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Hm, "The Death of Stalin" was me ook niet meer dan een 5/10 waard, dus deze sla ik lekker over.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
The Christophers (2026)The Christophers (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: R
Lori (Michaela Coel) is een struggling artist die haar geld moet verdienen met incidenteel restauratiewerk en noedels verkopen. Ze wordt door de kinderen van de ooit beroemde schilder Julian Sklar (Ian McKellen) benaderd om een serie doeken genaamd The Christophers van hun vader te faken zodat ze deze na zijn dood kunnen verkopen voor grof geld. Lori neemt de klus aan en moet met de oude, arrogante en gedesillusioneerde schilder aan de slag.

Pas bij de aftiteling zag ik dat dit een film van Steven Soderbergh was. Ik was geen fan van Soderbergh maar begin te merken dat de man een eigenzinnigheid heeft die juist in zijn kleinere producties goed tot zijn recht komt. Black Bag was best goed en The Christophers is nog beter. Het is een film die in slechts 19 dagen geschoten werd in het huis van McKellen zelf in London.

The Christophers is een theaterstuk dat volledig draait om Lori en Julian. Julian heeft een grote carriere gehad en houdt zich nu overeind met het maken van cameofilmpjes voor de weinige fans die hij nog heeft. Artistiek is er al lang niks van hem over, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn vitriool op de prestaties van anderen en de kunstwereld te spuien. Lori is jong, heeft wel talent, juist geen carrière maar ook een onbekend verleden met Julian dat daar mee te maken lijkt te hebben. Er staat bij haar dus een rekening open.

Soderbergh heeft een uitstekende keuze gemaakt met de casting van Coel; het is moeilijk om voor een dergelijke rol iemand te vinden die op een geloofwaardige manier staande kan blijven naast de theatrale aanwezigheid van McKellen. Een acteur die die intensiteit zou proberen te matchen zou denk ik afleiden van de thema's die deze film aansnijdt. Coel's rust naast McKellen's branie zijn precies wat er nodig was om dit verhaal, dat simpel is maar veel inhoud heeft, tot zijn recht te doen komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• wmterhaar
  • Nu online
Teenage Sex and Death at Camp Miasma (2026)Teenage Sex and Death at Camp Miasma (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Comedy, Horror, Romance | Runtime: 112 min | MPAA: R
Nadat hens vorige film I Saw the TV Glow een groot eerbetoon was aan X-Files, heeft Jane Schoenbrun nu maar gewoon Gillian Anderson in de hoofdrol gecast. Als een karakter dat zwaar geïnspireerd is door Gloria Swanson in Sunset Boulevard, hoewel er ook wel wat Dolly Parton in zit. In een film die een parodie op annex eerbetoon is aan slashers als Friday the 13th en Nightmare on Elm Street
spoiler:
(bloedfonteinen!)
En dat alles met een Lynchiaanse twist.

Kortom: Schoenbrun is nog steeds een knip-en-plakker met de filmgeschiedenis. Maar hen bereikt nu wel een Hank Shocklee-in-zijn-Bomb Squad-hoogtijdagen niveau. Het beetje schoolse, YA-toontje van I Saw the TV Glow is vervangen door zelfverzekerdheid met een dikke humoristisch knipoog en originele invalshoeken. Misschien ook omdat de boodschap die wordt gebracht is: maak je niet te druk, het is allemaal spel. Wat ook in de film zelf terugkomt: Counting Crows, echt? Voor die scene?

Het verhaal is gebouwd rond regisseur Kris (Hannah Einbinder) die de Camp Miasma-reeks mag rebooten dankzij het Sundance succes van haar korte film die Psycho hervertelt vanuit het perspectief van het douchegordijn. Ze wil deze opdracht graag doen, omdat ze als meisje haar eerste queer crush had op de hoofdrolspeelster van het origineel: Billy (Anderson). Billy heeft na die film nooit meer een andere film gemaakt en heeft zich teruggetrokken op het oude zomerkamp waar de eerst Camp Miasma-film is opgenomen. Kris gaat Billy opzoeken om haar te overtuigen in de reboot te spelen, maar er gebeurt meer. Kris heeft namelijk problemen zich seksueel over te geven - dissociatie wordt gesuggereerd - en heeft zich daarom op film als substituut gestort. Billy ontpopt zich tot een soort mengvorm van lerares en meesteres (niet met zweepjes en zo -
spoiler:
hoewel het er wel bloederig aan toe gaat
- maar dus meer Sunset Boulevard.) Het is allemaal een spel! Geef je over! Dit geldt ook voor film zelf: het is niet erg als er wat problematische punten in films zitten; focus op wat telt voor die films: vlees en vloeistoffen.
spoiler:
Ren gedrenkt in bloed in je onderbroek door het bos, tepels vooruit en geniet ervan!
Dit alles in een surreële vertelwijze en met humor waar thema's meer worden gesuggereerd dan expliciet uitgesproken, waardoor de didactiek ver weg blijft. Verder is de vormgeving geweldig en heeft de cast precies de acteurs in bijrollen die je wilt, zoals Zach Cherry en Dylan Baker. Anderson is sterk, maar dit is toch de film van Einbinder, die goed onzeker en kwetsbaar kan spelen met een behoud van komische timing. Het stomme is dat ik dacht: "Zo doe je dat, zonder dat vervelende 'kijk mij eens excentriek zijn' van Sorry, Baby" en er later achter kwam dat de schrijver/regisseur/hoofdrolspeler Eva Victor van Sorry, Baby dus in deze film zit als een onherkenbare stoner punk-dj... Team Schoenbrun/Victor vs Martijn: 10-0. Ik kende Einbinders naam eigenlijk alleen omdat ze zo ongeveer de woordvoerder is van "Joods-Amerikaanse acteurs tegen de Gaza genocide", maar had haar nog nooit ergens in gezien. Dat blijkt te kloppen, want ze heeft ook nog nauwelijks in films gespeeld, maar is vooral bekend van de serie Hacks, die elk jaar tientallen Emmy's lijkt te winnen, maar in Nederland niet veel bekeken wordt of alleen door mensen die er verder niets over te melden hebben.

(Gezien in Het Ketelhuis)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Geen idee wat er mis is met de ubb generator.

Obsession

Dit is eigenlijk niet mijn soort film en daarom lang uitgesteld om te gaan kijken. In eerste instantie vond ik de manier waarop ze praatten irritant vooral van de mannelijke hoofdpersoon maar het paste er wel bij. Ik vond de film intrigerend genoeg om door te kijken want ik was benieuwd op welke wijze ze het zouden afronden. Al met al een vermakelijke film.

Obsession een 7

Dit gebeurt bij mij.

[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14][url="https://www.imdb.com/title/tt37287335","IMDb -- Obsession"][b]Obsession[/b] (2026)[/url][/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][url="https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/images/aacafb4e266ff0954fed53111b911cde.jpg"][img=110,163,,,"Obsession (2026)",1]https://www.jeroensomhors...ff0954fed53111b911cde.jpg[/][/url][/td][/tr][tr][td valign=top][small][b]Tweakers:[/b] N/A | [b]IMDb:[/b] 7.9 | [b]Genre:[/b] Horror, Romance, Thriller | [b]Runtime:[/b] 109 min | [b][abbr="Motion Picture Association of America"]MPAA[/abbr]:[/b] R[/small][hr=noshade][justify][/justify][/td][/tr][tr][td colspan=2 align=right][small][url="https://www.imdb.com/title/tt37287335"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.png[/img][/url][url="https://en.wikipedia.org/w/index.php?search=Obsession (film)"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhors...ator/assets/wikipedia.png[/img][/url][url="https://www.youtube.com/results?search_query=trailer+Obsession"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhors...erator/assets/youtube.png[/img][/url][img=,24,,,,]https://www.jeroensomhors...erator/assets/stars/7.png[/img][b]7[/b] / 10[/small][/td][/tr][/table][sub][url=https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/#?format=ubb]Genereer je eigen UBB code review[/url][/sub]

En nu ook nog op de goede manier. B)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Horror, Romance, Thriller | Runtime: 109 min | MPAA: R
Dit is eigenlijk niet mijn soort film en daarom lang uitgesteld om te gaan kijken. In eerste instantie vond ik de manier waarop ze praatten irritant vooral van de mannelijke hoofdpersoon maar het paste er wel bij. Ik vond de film intrigerend genoeg om door te kijken want ik was benieuwd op welke wijze ze het zouden afronden. Al met al een vermakelijke film.

[ Voor 255% gewijzigd door Dwarlorf op 22-09-2026 14:57 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dwarlorf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:05:
zojuist nog gebruikt voor een serie, werkt bij mij gewoon :)
TEST voor @Dwarlorf

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dit gebeurt bij mij.

[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14][url="https://www.imdb.com/title/tt37287335","IMDb -- Obsession"][b]Obsession[/b] (2026)[/url][/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][url="https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/images/aacafb4e266ff0954fed53111b911cde.jpg"][img=110,163,,,"Obsession (2026)",1]https://www.jeroensomhors...ff0954fed53111b911cde.jpg[/][/url][/td][/tr][tr][td valign=top][small][b]Tweakers:[/b] N/A | [b]IMDb:[/b] 7.9 | [b]Genre:[/b] Horror, Romance, Thriller | [b]Runtime:[/b] 109 min | [b][abbr="Motion Picture Association of America"]MPAA[/abbr]:[/b] R[/small][hr=noshade][justify][/justify][/td][/tr][tr][td colspan=2 align=right][small][url="https://www.imdb.com/title/tt37287335"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.png[/img][/url][url="https://en.wikipedia.org/w/index.php?search=Obsession (film)"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhors...ator/assets/wikipedia.png[/img][/url][url="https://www.youtube.com/results?search_query=trailer+Obsession"][img=16,16,,left,""]https://www.jeroensomhors...erator/assets/youtube.png[/img][/url][img=,24,,,,]https://www.jeroensomhors...erator/assets/stars/7.png[/img][b]7[/b] / 10[/small][/td][/tr][/table][sub][url=https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/#?format=ubb]Genereer je eigen UBB code review[/url][/sub]
Even @Webgnome lief aankijken of hij toevallig ziet wat hier mis gaat :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 15:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Je weet dat de Tweakers.net default forum-input nu veranderd is naar een visuele editor?
Als je dus UBB-code direkt wil invoeren, zoals vanuit die UBB generator op T.net, je erop moet letten dat die switch rechts-onderin: [ visueel | broncode ]

Die standaard nu op "visueel" staat, omgezet wordt naar: [ visueel | broncode ] om UBB code in te voeren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RM-rf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:33:

Die standaard nu op "visueel" staat, omgezet wordt naar: [ visueel | broncode ] om UBB code in te voeren.
ah, goeie tip voor @Dwarlorf om dat te checken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpgtD2DhyxmQntKCsLXds9VeRPI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YNELYGrFNKuOxWPEFESdj8g3.jpg?f=user_large

• Dwarlorf

Dwarlorf

RM-rf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:33:
[...]

Je weet dat de Tweakers.net default forum-input nu veranderd is naar een visuele editor?
Als je dus UBB-code direkt wil invoeren, zoals vanuit die UBB generator op T.net, je erop moet letten dat die switch rechts-onderin: [ visueel | broncode ]

Ja vind dat sws maar een irritante onhandige wijziging maar had nog niet uitgevogeld of het daar aan kon liggen. Zal thuis nog wel een keer uitproberen, was onderweg toen ik het ff snel wou plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 22-09-2026 12:52 ]

• wmterhaar
  • Nu online
Kan gebeuren als je bij het kopiëren het Tweakers-forum op WYSIWYG-stand hebt staan.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:08

hamsteg

Species 5618

wmterhaar schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:56:
[...]

Kan gebeuren als je bij het kopiëren het Tweakers-forum op WYSIWYG-stand hebt staan.
Generatie kloof :) ALT + F4 - Word Star / Word onder water kijken :D

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

goeie genade, dat is lang geleden _O- ........alleen mijn Diploma Machineschrijven is ouder :+

• Dwarlorf

Dwarlorf

hamsteg schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:59:
[...]

Ik ben 51. Het kwartje was nog niet helemaal gevallen. Het is gewoon dat het eerst wel werkte en nu niet. Ik zie dat als een achteruitgang want gemak dient de mens. Dus vind het geen verbetering dat het nu anders moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 22-09-2026 13:20 ]

• josh-hill
Dwarlorf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:18:
[...]

Ik ben 51. Het kwartje was nog niet helemaal gevallen. Het is gewoon dat het eerst wel werkte en nu niet. Ik zie dat als een achteruitgang want gemak dient de mens. Dus vind het geen verbetering dat het nu anders moet.
Het moet niet anders, maar je moet de editor op broncode zetten. Ik had de eerste keer inderdaad ook "huh, wtf?" overigens. :)

Dit hoeft overigens maar eenmalig, want dat onthoudt de website gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 22-09-2026 14:46 ]

• Dwarlorf

Dwarlorf

josh-hill schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:45:
[...]

Het moet niet anders, maar je moet de editor op broncode zetten.

Dit hoeft maar eenmalig, want dat onthoudt de website gewoon.
Ja het is me duidelijk. Het gekke is dat toen ik switchte naar broncode op mijn telefoon ik het nog steeds niet op de juiste manier zag maar ik zal me wel vergist hebben, of wellicht geen verbinding. Nu op de PC en de telefoon gaat het goed.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
hamsteg schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:59:
Beide fout...
Word Perfect 5.1 onder water codes!

• X-DraGoN
The End of Oak Street (2026)The End of Oak Street (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Mystery | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Ik weet het niet zo goed met deze, de film had een kinderlijke energie net zoals bijvoorbeeld "the neverending story", maar hier was het bloedvergieten toch duidelijker aanwezig en werd de .... niet geschuwd.

Ik zag een leuk verhaal over een wormgat dat een deel van de wijk terug brengt in een prehistorische tijd, dus samen met dino's en alles. We zien ook op den duur een deel dino's rondlopen, maar toch was ik niet echt onder de indruk van de effecten. Er is een moment in de film waarbij ze door een raam kijken en alleen maar "vacht" zien maar dat ziet er zo fake uit.
Ik kreeg ook de hele tijd Disney vibes, "we gaan op avontuur" maar er gebeurde maar weinig. Ze hebben geen expeditie ingericht om eens te gaan kijken, buiten hun eigen buurt. Ze stonden letterlijk op de rand van het avontuur en hebben zich dan omgedraaid en gezegd: "nee, dat doen we niet". Niet bevredigend, ik had anders verwacht met deze premise. Ze hadden er veel meer "Jurrasic Park" van kunnen maken en nu zijn ze in een flauw disney-achtig afkooksel terecht gekomen wat niet echt het ene is en ook niet echt het andere.

Laat me duidelijk zijn, het is ansich geen slechte film, maar ga er niet in met hoge verwachtingen, want dan kom je bedrogen uit (net als ik)

Ewan McGregor en Anne Hathaway spelen "ok", maar dit is geen performance die je moet gezien hebben in je leven.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 21:07

Clush

Do as I say...

Ik vond wel dat de humor heel veel toevoegde. Met recht een van de grappigste films die ik de afgelopen tijd heb gezien.

... not as I do.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Even saai tussendoor een OT post :p

Evil dead burn van het weekend gekeken.

Liefhebebr van ED1 origineel en de remake 2012(uit mijn heufdt), dan vond ik de vorige ook leuk en army of darkness geweldig, maar heeft niks met horror te maken...de serie ASh VS evil dead vond ik geweldig <3

Dus ik keek uit naar Burn in 4k met de juiste soundtrack, bak popcorner bij, koud blond biertje en me moppie naast me op de bank....en moest soms achter de kussen ff zoeken of ze er nog zat :+

De film vond ik erg leuk tot [spoiler] de man terug kwam als half verkoolde dude[/spoiler]

Krijgt van mij een 7/10

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 15:15

Quicksilver

Catch these hands

Gail Daughtry and the Celebrity Sex Pass (2026)Gail Daughtry and the Celebrity Sex Pass (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy | Runtime: 93 min | MPAA: R
Wat nou als je anno 2026 Harold and Kumar of Dude where is my car wil kijken, maar niet dan niet perse die films. Nou. Dan kijk je deze film. Een early 2000's quest comedy waar ik best om kon lachen. Maar waar ik misschien inmiddels ook net iets te oud voor ben.
The Wrong Girls (2026)The Wrong Girls (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 99 min | MPAA: R
Verder met de Harold and Kumar, Cheech and Chong, stoner comedies die uit de early 2000's. Deze was minder leuk dan die andere, maar had wel een toffere low budget style. Kristin Steward doet het erg goed in deze. Ook een paar toffe cameo's in deze.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• Haay
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 90 min | MPAA: R
Hoewel ik meerdere Resident Evil games uitgespeeld heb op mijn Switch 2 had ik nog nooit een Resident Evil film gezien. Met de positieve reviews die deze nieuwe RE film krijgt leek het me leuk om deze film te kijken. En voor wie enigszins bekend is met de RE games is dit een erg leuke onderhoudende film met humor, gedoseerde schikmomenten en enkele WTF ?!?! momenten. De cameravoering wisselde regelmatig soepel van derde persoon naar eerste persoon gezichtspunt wat je het gevoel van de RE games gaf en je als kijker er ook actief in meetrok. Het einde van de film kwam wel een beetje plotseling, als een donderslag bij heldere hemel. Dat einde gaf niet de resolutie van het verhaal die de games die ik gespeeld heb wel geven. Desondanks heb ik me prima vermaakt.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Haay schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:15:
Resident Evil (2026)[Afbeelding: Resident Evil (2026)]
Hoewel ik meerdere Resident Evil games uitgespeeld heb op mijn Switch 2 had ik nog nooit een Resident Evil film gezien. Met de positieve reviews die deze nieuwe RE film krijgt leek het me leuk om deze film te kijken. En voor wie enigszins bekend is met de RE games is dit een erg leuke onderhoudende film met humor, gedoseerde schikmomenten en enkele WTF ?!?! momenten. De cameravoering wisselde regelmatig soepel van derde persoon naar eerste persoon gezichtspunt wat je het gevoel van de RE games gaf en je als kijker er ook actief in meetrok. Het einde van de film kwam wel een beetje plotseling, als een donderslag bij heldere hemel. Dat einde gaf niet de resolutie van het verhaal die de games die ik gespeeld heb wel geven. Desondanks heb ik me prima vermaakt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Is de film ook interessant als je de game nooit gespeeld hebt?

• Haay
Tha Deo schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:24:
Is de film ook interessant als je de game nooit gespeeld hebt?
Jazeker, ook als je totaal niet bekend bent met de Resident Evil games is het een leuke horror film. Je kijkt mee met de hoofdpersoon in de film, en die is ook niet bekend met die games tenslotte.

• jellybrah
Als groot Resident evil (de games dan) fan kon ik deze film absoluut waarderen. Vele leuke knipogen en af en toe het echte horrorgevoel. Ik vind echter dat na de eerste act de film niet evolueert, het blijft hetzelfde en begint zelfs saai te worden. Zoals gezegd is het eerste stuk echt geweldig, de eerste zombievrouw die vrij lang en vaak terugkomt en het complete "wtf is happening" gevoel van onze protagonist. Daarna zijn het dezelfde grappen, herhalende gelimiteerd dialoog van onze protagonist en 100% cartoonish side characters (corpo baas, Maxine en de wetenschappers aan het eind). Hier had echt veel meer ingezeten als ze hadden ingezet op een beter script en serieuzere karakters. Zach Cregger kan het namelijk wel.. jammer.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Mars Attacks! (1996)Mars Attacks! (1996)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy, Sci-Fi | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13
In het jaar 1996 is heel de wereld in de ban van Independence Day. Heel de wereld? Nee! Een kleine groep onverzettelijke cinefielen biedt dapper weerstand en vindt Mars Attacks! de betere alien invasion film.

Als je videogames een dunne bron van inspiratie vindt voor een film, neem dan een trading card game. Dat is waar Tim Burton’s Mars Attacks! (ja, met uitroepteken) op gebaseerd is. De film is een homage aan de low budget sci-fi flicks uit de jaren ’50. Burton’s stijl is in veel opzichten geinspireerd door dat genre, en zijn biografie van een van de grootste coryfeeën ervan, Ed Wood, is ook nog steeds een van zijn beste films wat mij betreft.

Mars Attacks! heb ik jarenlang ook zeker in het ‘linkerrijtje’ van zijn oeuvre geranked. Indertijd voelde ik mij superieur aan het hoi polloi omdat ik ID4 als een domme actiefilm zag, en Mars Attacks! als een slimme, humoristische zwarte satire. ID4 zag ik een paar jaar terug weer eens en daar kon ik toen een lange lijst van additionele diskwalificaties aan vast plakken. Maar Mars Attacks! 30 jaar na dato dan?

Misschien is mijn smaak veranderd maar de film is eigenlijk gewoon niet zo heel humoristisch en de satire is eigenlijk ook erg oppervlakkig. De vele bekende acteurs in de film spelen hun karakters als uitgekauwde varianten van welbekende Amerikaanse excessen. Of het nu om de publiciteitsgeile president (Jack Nicholson) gaat, de narcistische hoteleigenaar (ook Jack Nicholson), zijn zweverige, dronken vrouw (Annette Bening), het zelfingenomen reportersstel (Sarah Jessica Parker en Michael J. Fox), de angsty teen (Natalie Portman) of de gung ho generaal (Rod Steiger), geen van allen zijn ze verrassend. Laten we eerlijk zijn – dit waren karakteriseringen die zelfs in 1996 al weinig origineel waren. En inmiddels zijn ze ingehaald door de realiteit, wat de satire in de film volledig ontkracht.

Ironisch genoeg zijn het de CGI 1.0 vormgegeven Martians die nog het meest amusant zijn, en dan alleen in de kleine momenten. Het rondsjouwen van een vertaalmachine die roept ‘don’t shoot, we are your friends’ terwijl Las Vegas in puin geschoten wordt in de achtergrond, het lunchboxje dat de Martian piloot wordt toegeworpen voor hij in zijn mech stapt; dit vond, en vind ik grappig. Het zijn spaarzame momenten in wat eigenlijk een erg matige film is. Tja, niet elke film wordt beter naarmate je ouder wordt.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• TekkenLord
The Right Stuff (1984)The Right Stuff (1984)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Adventure, Biography, Drama | Runtime: 193 min | MPAA: PG
Een stap naar het onbekende. Een heel grote stap. Hoe doe je iets wat eerder nog nooit is gedaan? En dat in een (politieke) wedloop tussen 2 wereldmachten in een koude oorlog dat op bepaalde momenten heel erg warm begon te worden.
Voor elke liefhebber van ruimtevaart zeker in de beginfase, is The Right Stuff eigenlijk verplichte kost. Het is naar het gelijknamige boek (1979) van Tom Wolfe. Het is naar mijn mening een ondergewaardeerde film. Het komt misschien omdat het dik 3 uur duurt (192 minuten).
Maar door de sfeerzetting en bijna onzichtbaar verloop van echte beelden uit die tijd met de film zelf, word je ondergedompeld in dit avontuur. Een avontuur met pioniers om steeds hoger en sneller te gaan. Rond de tijd dat de film uitkwam, verslond ik boeken over lucht- en ruimtevaart. Ik zag de film pas veel later op VHS (2 cassettes!).
Alles wat ik dacht hoe het eruit zag en hoe het was verlopen, lijkt ook (nog steeds) levensecht. Dat gevoel is ook nooit weggegaan. De details over de X1, de Mercury ruimtevaartuigen (spacecraft!), de helicopters, de straaljagers, de ruimtepakken, de jaren 50, 60. Alles klopt gewoon (ten minste in mijn ogen). Ondertussen heb ik deze film al minimaal 4 keer gezien schat ik voorzichtig. Ik krijg nog steeds hetzelfde gevoel en ik ga dan weer mee op avontuur met de piloten, astronauten en engineers. Deze film ziet dan ook daarom voor mij niet gedateerd uit.
Het speelt zich met name door een Amerikaanse bril in de periode vanaf het doorbreken van de geluidsbarriere en het einde van de Mercury programma. De Russen waren telkens de eersten en Amerika moest een paar inhaalslagen gaan doen. JFK opperde dan een belofte om voor het einde van de jaren zestig een mens op de maan te hebben. Maar het gaat om de eerste fase om een Amerikaan de ruimte in te krijgen en de selectie hiervan. Deze mannen moesten "The Right Stuff" hebben.
De cast is ook geweldig: Ed Harris, Scott Glenn, Fred Ward, Sam Shepard, Dennis Quaid, Kim Stanley (als Pancho Barnes: Mother of Edward AFB), Lance Henriksen. Pancho Barnes was een belangrijke luchtvaartpionier; die ik eigenlijk via deze film leerde kennen. Vooral Sam Shepard als Chuck Yaeger vind ik geweldig. Yaeger zelf had ook cameo rol in de film.
De geluidseffecten en soundtrack zijn tevens uitstekend. Bill Conti (bekend van de Rocky theme) won een Oscar. Ook voor de geluidseffecten werd er een Oscar gewonnen.
De film is niet helemaal 100% accuraat wat betreft gebeurtenissen. Die kan je nalezen op de wikipedia pagina en er zitten een paar spoilers bij. Het is tevens heel erg vanuit Amerikaans oogpunt bezien wat tegenwoordig negatief gezien kan worden. De Russische mijlpalen worden wel getoond en genoemd via onder andere nieuwsbeelden.
Ondanks de minpunten, kan ik niet anders dan een 10 geven (als liefhebber van lucht- ne ruimtevaart. De beleving die ik nog steeds krijg, is geweldig. Na The Farthest, wou ik deze film opnieuw gezien. Laatste keer was tijdens de begin van de pandemie.
Het is dus echt een film voor de liefhebbers en minder voor de mensen die geen onderscheid kunnen maken tussen een Bell X-1 en F-104 Starfighter in oranje.
Voor dezelfde liefhebbers, er komt een Criterion 4K Blu Ray release in November 2026. Deze versie is 4K digitaal gerestaureerd en met veel extra's. Ik ga deze sowieso bestellen. Bron: https://www.criterion.com...bS9aJSPpO13Poan0sIwTcDruJ

[ Voor 0% gewijzigd door TekkenLord op 25-09-2026 12:32 . Reden: spelfout ]

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:03

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Dank voor de tip, @TekkenLord ! Ook ik was vroeger gek op alles wat vloog, dus ik ga deze film zeker opzoeken.

Waarschijnlijk ten overvloede, maar October Sky ken je ook? Ook ondergewaardeerd in mijn optiek. Of in elk geval: te onbekend.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• jellybrah
Dr. Strangelove schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:42:
Mars Attacks! (1996)[Afbeelding: Mars Attacks! (1996)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy, Sci-Fi | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13
In het jaar 1996 is heel de wereld in de ban van Independence Day. Heel de wereld? Nee! Een kleine groep onverzettelijke cinefielen biedt dapper weerstand en vindt Mars Attacks! de betere alien invasion film.
Als je videogames een dunne bron van inspiratie vindt voor een film, neem dan een trading card game. Dat is waar Tim Burton’s Mars Attacks! (ja, met uitroepteken) op gebaseerd is. De film is een homage aan de low budget sci-fi flicks uit de jaren ’50. Burton’s stijl is in veel opzichten geinspireerd door dat genre, en zijn biografie van een van de grootste coryfeeën ervan, Ed Wood, is ook nog steeds een van zijn beste films wat mij betreft.
Mars Attacks! heb ik jarenlang ook zeker in het ‘linkerrijtje’ van zijn oeuvre geranked. Indertijd voelde ik mij superieur aan het hoi polloi omdat ik ID4 als een domme actiefilm zag, en Mars Attacks! als een slimme, humoristische zwarte satire. ID4 zag ik een paar jaar terug weer eens en daar kon ik toen een lange lijst van additionele diskwalificaties aan vast plakken. Maar Mars Attacks! 30 jaar na dato dan?
Misschien is mijn smaak veranderd maar de film is eigenlijk gewoon niet zo heel humoristisch en de satire is eigenlijk ook erg oppervlakkig. De vele bekende acteurs in de film spelen hun karakters als uitgekauwde varianten van welbekende Amerikaanse excessen. Of het nu om de publiciteitsgeile president (Jack Nicholson) gaat, de narcistische hoteleigenaar (ook Jack Nicholson), zijn zweverige, dronken vrouw (Annette Bening), het zelfingenomen reportersstel (Sarah Jessica Parker en Michael J. Fox), de angsty teen (Natalie Portman) of de gung ho generaal (Rod Steiger), geen van allen zijn ze verrassend. Laten we eerlijk zijn – dit waren karakteriseringen die zelfs in 1996 al weinig origineel waren. En inmiddels zijn ze ingehaald door de realiteit, wat de satire in de film volledig ontkracht.
Ironisch genoeg zijn het de CGI 1.0 vormgegeven Martians die nog het meest amusant zijn, en dan alleen in de kleine momenten. Het rondsjouwen van een vertaalmachine die roept ‘don’t shoot, we are your friends’ terwijl Las Vegas in puin geschoten wordt in de achtergrond, het lunchboxje dat de Martian piloot wordt toegeworpen voor hij in zijn mech stapt; dit vond, en vind ik grappig. Het zijn spaarzame momenten in wat eigenlijk een erg matige film is. Tja, niet elke film wordt beter naarmate je ouder wordt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Dat is echt lang geleden voor mij (en vond ik vroeger echt vermakelijk). Ik ga hem binnenkort weer een keer opzetten maar.. met wat reserveringen dus

• X-DraGoN
Alita: Battle Angel (2019)Alita: Battle Angel (2019)
Tweakers: 7.6 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 122 min | MPAA: PG-13
Ik heb deze film vroeger afgedaan als niet de moeite waard om te kijken. God weet waarom. Recent kwam ik hem weer eens tegen en deze keer sprong hij er wél uit. Was het de poster of sprak de beschrijving van het genre me aan? Ik weet het niet. In ieder geval heb ik de film gisteren een kans gegeven.

We zien Christoph Waltz (altijd goed, toch?) en Rosa Salazar, die ik verder nog niet kende. Waltz speelt een chirurg die zich bezighoudt met mensen én cyborgs. Op een vuilnisbelt vindt hij de resten van Alita, een cyborg die hij weer tot leven brengt. Al snel komt er ook een jongen in beeld en worden de relaties wat ingewikkelder. Bovendien blijkt niet iedereen even zuivere bedoelingen te hebben en worden cyborgs letterlijk uit elkaar gehaald om hun onderdelen door te verkopen.

Het is natuurlijk een behoorlijk CGI-feestje, maar ik moet zeggen dat het er allemaal nog steeds prima uitziet. De actie is mooi in beeld gebracht en vooral de bewegingen en gevechten van de cyborgs zien er goed uit. Ook Motorball is leuk in het verhaal verweven en levert een aantal spectaculaire scènes op.

Al met al heb ik er een leuke filmavond aan gehad. Niets uitzonderlijks of baanbrekends, maar gewoon prima entertainment.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-10 13:27

Sharky

Skamn Dippy!

X-DraGoN schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:04:
Alita: Battle Angel (2019)[Afbeelding: Alita: Battle Angel (2019)]
Tweakers: 7.6 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 122 min | MPAA: PG-13
Ik heb deze film vroeger afgedaan als niet de moeite waard om te kijken. God weet waarom. Recent kwam ik hem weer eens tegen en deze keer sprong hij er wél uit. Was het de poster of sprak de beschrijving van het genre me aan? Ik weet het niet. In ieder geval heb ik de film gisteren een kans gegeven.

We zien Christoph Waltz (altijd goed, toch?) en Rosa Salazar, die ik verder nog niet kende. Waltz speelt een chirurg die zich bezighoudt met mensen én cyborgs. Op een vuilnisbelt vindt hij de resten van Alita, een cyborg die hij weer tot leven brengt. Al snel komt er ook een jongen in beeld en worden de relaties wat ingewikkelder. Bovendien blijkt niet iedereen even zuivere bedoelingen te hebben en worden cyborgs letterlijk uit elkaar gehaald om hun onderdelen door te verkopen.

Het is natuurlijk een behoorlijk CGI-feestje, maar ik moet zeggen dat het er allemaal nog steeds prima uitziet. De actie is mooi in beeld gebracht en vooral de bewegingen en gevechten van de cyborgs zien er goed uit. Ook Motorball is leuk in het verhaal verweven en levert een aantal spectaculaire scènes op.

Al met al heb ik er een leuke filmavond aan gehad. Niets uitzonderlijks of baanbrekends, maar gewoon prima entertainment.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Ik vond het ook een leuke film. Er zou ooit een tweede deel komen maar heb het idee dat we dat wel kunnen vergeten ...

This too shall pass

Pagina: 1 ... 312 313 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.