De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik heb de film nog niet gezien en twijfel of dat wel gaat gebeuren, al maakt je verhaal me wel wat nieuwsgieriger. Maar het 'Rome = VS' verhaal laat me steeds afhaken. Ik vind dat zo'n uitgekauwde simplistische trope die al decennia de ronde doet en als dat de general background van de film is dan is Coppola echt late to the party.Amerauder schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:21:
Genereer je eigen UBB code review
Megalopolis (2024) [Afbeelding: Megalopolis (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 4.9 | Genre: Drama, Fantasy, Sci-Fi | Runtime: 138 min | MPAA: R
Megalopolis is een film over het verstrijken van de tijd, en wat onze rol daarin is. De val van het Romeinse Rijk – was het hoogmoed? Was het stagnatie? Wat gebeurde daar eigenlijk? – wordt vergeleken met die van de Verenigde Staten die wij op dit moment meemaken. Wat is er met ons aan de hand, en hoe verhouden wij ons daartoe? Mogen wij meer verwachten van deze samenleving dan commercie en inhaligheid? Of is “Greed”, zoals een van de karakters Craccus citeert, “but a word jealous men inflict upon the ambitious”?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Mijn probleem ermee is dat dergelijke vergelijkingen zwaar leunen op cherry picking van historische feiten. Niet om een discussie te starten over de het einde van het Romense rijk (of specifieker, de Romeinse republiek want dat is de meer gebruikte vergelijking en gezien de karakters in Coppola's film ook zijn referentiekader), maar als je dat doet dan pak je alleen de feiten die in jouw narrative passen en je flikkert een hoop andere feiten die daar niet in passen terzijde. Waarmee je dus een beeld schetst van jouw eigen subjectieve perceptie van de situatie. Maar ook eentje die niet noodzakelijk recht doet aan de werkelijkheid en mensen een hoop nuance laat missen.
Maar goed, ik kan het pas beoordelen als ik de film zie, dus geen value judgement hier
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Stukfruit schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:20:
Tuurlijk! Maar binnen de gegeven context komt het enigszins denigrerend over. Vandaar de reactie.
Over context gesproken!P-Rock schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:35:
Je scheert een hoop filmkijkers die deze film(s) niks vinden over één kam en pretendeert daarmee ook zelf een 'betere' smaak en denkvermogen te hebben. Want mensen die zowel The Tree of Life als Megalopolis niks vinden zijn simpele zielen die van simpel vermaak (Squid Game, Temptation Island) houden?
Weet je wat normie betekent? Het betekent normaal persoon. Is dat nou werkelijk zo erg om te zijn? Gehandicapten gebruikten het vroeger om over mensen te spreken die niet gehandicapt zijn. Meer recent gebruiken nerds het om naar mensen te verwijzen die iets minder nerd zijn dan zijzelf, mensen die nog wel gewoon een normaal leven hebben.
Als ik dus zo’n woord op die manier gebruik, dan is dat natuurlijk sarcastisch, voor de grap! En dan beledig ik daarmee in eerste instantie mezelf. Ik speel dan even de rol van zo’n nerd, ten koste van mezelf.
Dat gaat dan wel een beetje langs je heen om dat als snobistisch gedrag te interpreteren. Een nerd is geen snob, beste mensen, integendeel.
Goed, dat wou ik nog even rechtgezet hebben.
Haha kom op! Een beetje op je teentjes getrapt? Het is duidelijk als grapje bedoeld. Denk jullie nou echt dat als ik een belachelijk woord als “normie” gebruik, of als ik dit zeg…Stukfruit schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:28:
jezelf hardop af te vragen waarom normies jouw niveau niet halen.
…dat ik het dan doodserieus meen?Amerauder schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:21:
Dan moet je gewoon lekker Squid Game of Temptation Island blijven kijken.
Come on! Hoe zou ik daar serieus in kunnen zijn?
...alleen Temptation Island-kijkers zouden dat kunnen denken!!
(Hopelijk snap je het ditmaal wel…)
Oh, echt?P-Rock schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:01:
Er zijn ook filmfans die zowel van 2001: A Space Odyssey als Dude, Where's My Car? kunnen genieten.
Dat jullie het nodig vinden om dit nog even duidelijk te maken zegt eigenlijk al genoeg, haha.
Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl
Ik zou m'n posts nog even doorlezen voordat je op 'verstuur' klikt. Je graaft jezelf alleen maar dieper in.Amerauder schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:29:
Weet je wat normie betekent? Het betekent normaal persoon. Is dat nou werkelijk zo erg om te zijn?
[...]
Dat gaat dan wel een beetje langs je heen om dat als snobistisch gedrag te interpreteren. Een nerd is geen snob, beste mensen, integendeel.
[...]
Haha kom op! Een beetje op je teentjes getrapt?
[...]
Come on! Hoe zou ik daar serieus in kunnen zijn?
...alleen Temptation Island-kijkers zouden dat kunnen denken!!
(Hopelijk snap je het ditmaal wel…)
[...]
Oh, echt?
Dat jullie het nodig vinden om dit nog even duidelijk te maken zegt eigenlijk al genoeg, haha.
This too shall pass
Normie:Amerauder schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:29:
[...]
Weet je wat normie betekent? Het betekent normaal persoon. Is dat nou werkelijk zo erg om te zijn?
Voor de rest ben ik het wel eens met de observatie van @Sharky:Normie is a slang for a “normal person,” especially someone seen to have conventional, mainstream tastes, interests, viewpoints, etc.
It is intended as an insult but often used ironically.
Normie is also sometimes used by specific in-groups to refer and distinguish themselves from specific out-groups.
:strip_exif()/f/image/cqCxVC5gJQJfmkawTvLkIM7l.png?f=user_large)
Dat zit wel Schnorr.
Het is een trope inderdaad. Ik vind dat niet per se een nadeel.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:22:
[...]
Ik heb de film nog niet gezien en twijfel of dat wel gaat gebeuren, al maakt je verhaal me wel wat nieuwsgieriger. Maar het 'Rome = VS' verhaal laat me steeds afhaken. Ik vind dat zo'n uitgekauwde simplistische trope die al decennia de ronde doet en als dat de general background van de film is dan is Coppola echt late to the party.
Mijn probleem ermee is dat dergelijke vergelijkingen zwaar leunen op cherry picking van historische feiten. Niet om een discussie te starten over de het einde van het Romense rijk (of specifieker, de Romeinse republiek want dat is de meer gebruikte vergelijking en gezien de karakters in Coppola's film ook zijn referentiekader), maar als je dat doet dan pak je alleen de feiten die in jouw narrative passen en je flikkert een hoop andere feiten die daar niet in passen terzijde. Waarmee je dus een beeld schetst van jouw eigen subjectieve perceptie van de situatie. Maar ook eentje die niet noodzakelijk recht doet aan de werkelijkheid en mensen een hoop nuance laat missen.
Maar goed, ik kan het pas beoordelen als ik de film zie, dus geen value judgement hier
Wat die historische feiten betreft, dat is zo, maar ik denk dat het punt van de vergelijking vooral is om een bepaald gevoel op te wekken, het gevoel dat mensen niet meer in hun maatschappij geloven en daar cynisch van worden. Het is die houding waar Coppola iets over wil zeggen.
Dit zou een ban op moeten leverenP-Rock schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:25:
Oh jee, nav bovenstaande review ben ik kennelijk een normie, omdat ook ik The Tree of Life een pretentieuze kutfilm vind.
Megalopolis is dat, ehm, niet.
Juist. Ironisch, inderdaad. En toch reageer je alsof die ironie aan je voorbij gaat?Stukfruit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:49:
It is intended as an insult but often used ironically.
Maakt niet uit verder!
Red Sparrow (2018) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 140 min | MPAA: R Deze laatst gekeken. We hadden de beschrijving gelezen en het klonk goed. Een ballerina die transformeert tot een koelbloedige huurmoordenaar. Maar....het klonk voor ons goed, maar dat was het niet. Een saaie en soms vage film. Ja, ze was een ballerina en werd een moordenaar. Maar van de actie die we verwacht hadden was maar weinig te zien. Voor ons gevoel te traag, te weinig actie, veel vage stukjes. Af en toe van de hak op de tak waardoor we dachten "hoe dan, waarom....." We hadden verwacht om een film te kijken met een killerballerina. Dat het geen moordende vrouw in een tutu is geworden dat valt nog te snappen. Maar het idee hadden ze veel beter kunnen uitwerken. Deze film vond ik helemaal niks, mijn vriendin trouwens ook niet. Niet spannend, niet vol actie, geen humor. Voor ons geen aanrader en we zullen deze ook niet nog eens kijken. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Was al bang dat ik de enige was. Prachtfilm. Therapie om naar te kijken.autje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:42:
[...]
Dit zou een ban op moeten leveren. Beste film ooit gemaakt, al 13x keer gezien (incl. twee keer de langere director's cut).
Ik zal een 101e poging wagen dan.autje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:42:
[...]
Dit zou een ban op moeten leveren. Beste film ooit gemaakt, al 13x keer gezien (incl. twee keer de langere director's cut).
Word ik dan geband als ik het toch helemaal niks vind?
Ik heb overigens geen idee hoe het verhaal is, want ik ben altijd na een paar minuten al afgehaakt door de manier van vertellen die me echt totaal niet ligt.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Ik haak na één keer al af, een film pakt me en dan kijk ik hem uit of hij pakt me niet en dan is het ook klaar. Ik heb wel eens uitzonderingen gemaakt voor klassiekers die ik keek toen ik jong was. Soms levert dat nieuwe inzichten op, soms ook niet.
Malick's films moeten je liggen. Ik had in meer of mindere mate dezelfde reactie op The Thin Red Line en The New World, ook films die me bijna in een meditatieve trance brengen ofzo. Zeker geen films die je kijkt voor een spannend verhaal of acteervuurwerk, maar wel om een emotionele ervaring te ondergaan.
Even geduld nogSparkiee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:06:
We hadden verwacht om een film te kijken met een killerballerina. Maar het idee hadden ze veel beter kunnen uitwerken.
YouTube: From the World of John Wick: Ballerina (2025) Official Trailer - Ana...
Voor de rest met je eens, heb hem destijds gekeken, maar was er ook niet van onder de indruk
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Soms maakt het een wereld van verschil, op welk moment je een film aanzet. Soms ook niet. 2001 vind ik geweldig, maar er zijn genoeg momenten dat ik er totaal niet voor in de stemming ben.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:10:
Als je een film 100x geprobeerd hebt te kijken zou ik dat zeker niet nog eens proberen![]()
Ik haak na één keer al af, een film pakt me en dan kijk ik hem uit of hij pakt me niet en dan is het ook klaar. Ik heb wel eens uitzonderingen gemaakt voor klassiekers die ik keek toen ik jong was. Soms levert dat nieuwe inzichten op, soms ook niet.
Malick's films moeten je liggen. Ik had in meer of mindere mate dezelfde reactie op The Thin Red Line en The New World, ook films die me bijna in een meditatieve trance brengen ofzo. Zeker geen films die je kijkt voor een spannend verhaal of acteervuurwerk, maar wel om een emotionele ervaring te ondergaan.
En Terrence Malick is niet voor iedereen. Days of Heaven vond ik erg sterk. Het roept een bepaalde sfeer op die wel iets unieks heeft. Je moet er van houden.
Het is gewoon een re-invention van Metropolis. Er wordt geroepen dat er "inspiratie" uit is gehaald. maar het is gewoon lekker cashen op oer oude film ideeën. Mensen willen er graag wat pretentieus van maken. Net zoals veel jongeren dachten dat The Joker een echt goed psychologische film was die ons liet nadenken wat het is om "mens te zijn"vanaalten schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:42:
[...]
Mja, als je de IMDb ratings bekijkt voor Megalopolis, dan zie je een flinke groep mensen die het niks vindt, maar ook een grote groep - bijna 10% - die de film een perfecte score geeft, dus enorm enthousiast over zal zijn.
Ofwel: het is een erg goede film, als het jouw smaak is. "Acquired taste" is dan geloof ik de engelse uitdrukking die er bij past.
Die had je vroeger ook al. Fight Club, Big Lebowski etc hadden ook al dat soort onzinnige theorieën en argumenten. En zijn het goede films? Zeker.
Zijn het films die zijn gemaakt als zelf reflectie voor de mensheid, om ons te laten beseffen dat commercie kut is en de wereld verkloot (fight club?). Natuurlijk niet. Ze zijn gemaakt als vermaak en om geld aan te verdienen.
Alleen willen mensen zichzelf graag beter laten klinken dan de rest
Wil je Megalopis kijken? Pak dan gewoon het bron materiaal en bekijk Metropolis. Niet voor het verhaal, niet voor de mentale uitdaging die je krijgt van zelf reflectie. Maar wat de film kon doen in de tijd dat hij uit kwam.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Wil je dooie ballerina's (of killer ballerina's)?Sparkiee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:06:
Deze laatst gekeken.
We hadden verwacht om een film te kijken met een killerballerina. Dat het geen moordende vrouw in een tutu is geworden dat valt nog te snappen.
Dan moet je Suspiria (het origineel of de remake) of Black Swan kijken
[ Voor 35% gewijzigd door Vrijdag op 10-12-2024 15:46 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Je kunt het ook zien als twee films die in gesprek zijn met elkaar. Eerst komt Metropolis, en 97 jaar later komt Coppola met zijn antwoord. Beter laat dan nooit.corset schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:38:
[...]
Het is gewoon een re-invention van Metropolis. Er wordt geroepen dat er "inspiratie" uit is gehaald. maar het is gewoon lekker cashen op oer oude film ideeën. Mensen willen er graag wat pretentieus van maken. Net zoals veel jongeren dachten dat The Joker een echt goed psychologische film was die ons liet nadenken wat het is om "mens te zijn"
Die had je vroeger ook al. Fight Club, Big Lebowski etc hadden ook al dat soort onzinnige theorieën en argumenten. En zijn het goede films? Zeker.
Zijn het films die zijn gemaakt als zelf reflectie voor de mensheid, om ons te laten beseffen dat commercie kut is en de wereld verkloot (fight club?). Natuurlijk niet. Ze zijn gemaakt als vermaak en om geld aan te verdienen.
Alleen willen mensen zichzelf graag beter laten klinken dan de rest
Wil je Megalopis kijken? Pak dan gewoon het bron materiaal en bekijk Metropolis. Niet voor het verhaal, niet voor de mentale uitdaging die je krijgt van zelf reflectie. Maar wat de film kon doen in de tijd dat hij uit kwam.
Het zijn films.. ze gaan niet in gesprek met elkaar. We kunnen leuk pretentieus gaan zitten doen. Maar uiteindelijk zijn de 2 films met totaal andere doelen gemaakt.Amerauder schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:14:
[...]
Je kunt het ook zien als twee films die in gesprek zijn met elkaar. Eerst komt Metropolis, en 97 jaar later komt Coppola met zijn antwoord. Beter laat dan nooit.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Maar als mensen dat eruit halen is dat toch ook hun goed recht? Sommige mensen kijken een film en hebben achteraf zoiets van "leuke film", terwijl anderen er na enig filosoferen een idee achter vinden.corset schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:38:
[...]
Mensen willen er graag wat pretentieus van maken. Net zoals veel jongeren dachten dat The Joker een echt goed psychologische film was die ons liet nadenken wat het is om "mens te zijn"
Die had je vroeger ook al. Fight Club, Big Lebowski etc
[...]
Ik vind het juist mooi dat iedereen een film op zijn of haar manier interpreteert, of dat nu het idee van de film is of niet.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Helemaal mee eens, maar als je het dan een slechte film vind. Dan "snap je de film niet". Zie:Superkiwi schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:36:
[...]
Maar als mensen dat eruit halen is dat toch ook hun goed recht? Sommige mensen kijken een film en hebben achteraf zoiets van "leuke film", terwijl anderen er na enig filosoferen een idee achter vinden.
Ik vind het juist mooi dat iedereen een film op zijn of haar manier interpreteert, of dat nu het idee van de film is of niet.
Inception
Fight Club
etc
etc
Dat vind ik vaak zo kansloos. Meningen zijn leuk, maar meer dan dat zijn het niet
Dat soort uitspraken hecht ik niet zoveel waarde aan en gaan dan ook vrij snel langs me heencorset schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:46:
[...]
Helemaal mee eens, maar als je het dan een slechte film vind. Dan "snap je de film niet".
Andersom hetzelfde. Om een voorbeeld te geven: "Mother" is een vrij unieke verfilming van het bijbelverhaal. Er zijn hordes mensen die het maar een chaotische en onzinnige film vinden. Dat zij het zo zien kan ik prima mee leven en kan ik ook heel goed begrijpen.
"Don't look up" is ook zo'n mooi voorbeeld. Je kunt er de reactie op de klimaatcrisis in zien, je kon de film destijds draperen over de coronapandemie, of je vindt het gewoon een leuke danwel k#tfilm.
[ Voor 22% gewijzigd door Superkiwi op 10-12-2024 18:15 ]
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Eén van mijn beter geschreven reviews nog steeds al zeg ik het zelf
Wow wat zijn er veel reviews van die film, zelf ooit wel aangezet dacht ik, of niet, werkelijk geen actieve herinnering aan.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:42:
Alle meningen zijn subjectief maar ik vond Don’t Look Up objectief een rukfilmEen enorm arrogante, simplistische, wijsneuzerige film die alle vooroordelen over Hollywood’s liberale inslag bevestigt.
Eén van mijn beter geschreven reviews nog steeds al zeg ik het zelf
Maar voor zich nog meer afvroeg wat je schreef Dr. Strangelove in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
The Florida Project (2017) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Drama | Runtime: 111 min | MPAA: R Dit is op zich wel een heavy-hitter. In theorie gaat de film over een zesjarig meisje dat door haar jonge moeder wordt opgevoed in het "Magic Castle", een budgetmotel ergens langs de schaduwkant van Disney World in de VS, en een zeer vervelend karakter heeft. Ze pest andere kinderen, hun ouders en heeft bovengemiddeld veel last van onaangepast gedrag. Even later wordt de moeder in kwestie, een uitstekende rol voor nieuwkomer Bria Vinaite met toen nog maar een paar weken aan acteerervaring, geïntroduceerd. Deze is van het type "ik rook een jointje op bed en scam mensen voor geld". Ik vermoed dat de rest van de film een beetje afhankelijk is van hoe je zelf in het leven staat of hebt gestaan. Met wat pech is het niet alleen een standaard trope maar ook een deplorabel feest van herkenning. Hoewel het makkelijk is om te focussen op de irritante kinderen gebeurt er meer op de achtergrond. Kortgezegd komt het erop neer dat de minder leuke kanten van het leven in zo'n omgeving keurig in beeld worden gebracht met een ambigu einde dat z'n best doet om je een goed gevoel te geven op relatief nare en dubbelzinnige wijze. Proefondervinderlijk is bewezen dat vuchtvlees in sinaassappels ondubbelzijdig hogere cijfers geeft. | |
Dat zit wel Schnorr.
Staat al even op m'n lijstjosh-hill schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:17:
Zoals ik in mijn review van The Florida Project al aangaf, kan ik Nobody Knows zeker ook aanraden, als je deze film mooi vond.

Dat zit wel Schnorr.
Spectre (2015) | ![]() |
Tweakers: 7.2 | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 148 min | MPAA: PG-13 Alle mannen willen hem zijn en alle vrouwen willen bij hem zijn: mijn favoriete alfaman James Bond is weer terug in een doldwaas avontuur waarin hij het aan de stok krijgt met Oberhauser die alle spionerende overheidsinstanties aan elkaar wil koppelen om iedereen te bekijken. Het verhaal is fatsoenlijk en nergens overdreven - vooral die enge duitse vrouw is leuk - en het beginstukje van de film Writing on the Wall van Sam Smith klinkt fatsoenlijk en ziet er mooi uit en sla ik dus niet over als ik de film kijk. Sterk is Monica Belluci in de vorm van de kille Lucia Sciarra die James waarschuwt met “If you go there, you will cross over into a place where there is no mercy...”. Een normie wil daar niet naartoe, maar James Bond is geen normie en wordt juist door mevrouw Sciarra gestimuleerd. Het boefje Oberhauser maakt minder indruk omdat hij weliswaar een sociopaat is, maar gewoon geen echte vent. De film duurt lang maar blijft altijd en overal boeiend en er zit goed camerawerk in. | |
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Everything Everywhere All at Once (2022) | ![]() |
Tweakers: 6.3 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 139 min | MPAA: R "Every new discovery is just a reminder... We're all small and stupid." Everything Everywhere All at Once is een licht komisch familiedrama gedrapeerd in een orgie van absurde, visuele uitspattingen. Evelyn (Michelle Yeoh), een Chinese immigrante die een wasserette bezit, probeert krampachtig het hoofd boven water te houden. Ze heeft schulden en wordt achterna gezeten door de sikkeneurige belastinginspecteur Deidre (Jamie Lee Curtis). Haar sullige man Waymond (Ke Huy Quan) staat op het punt om van haar te scheiden en ze heeft een slechte verstandhouding met haar lesbische dochter Joy (Stephanie Hsu). Tot overmaat van ramp is ze ook nog eens mantelzorger voor haar veeleisende vader (James Hong) die op bezoek is vanwege het Chinese Nieuwjaar. Terwijl ze met de familie op bezoek is bij de belastingdienst wordt ze door een andere versie van haar man meegesleurd in een krankzinnige reis door het multiversum, om zo het voortbestaan van haar en haar familie te redden. Of zoiets. Everything Everywhere All at Once is flink gehyped, kreeg overal lovende kritieken en won 7 Academy Awards, waaronder voor Michelle Yeoh, Ke Huy Quan en Jamie Lee Curtis. En het acteerwerk is uitstekend, daar heb ik helemaal niks op aan te merken. Ook visueel mag de film er wezen, al kreeg ik er zelf een beetje hoofdpijn van. Mijn grote probleem met EEAaO is dat al dat visuele geweld geen enkel doel heeft voor de voortgang van de film. Het lijkt er meer op dat de makers alle visuele pracht en praal hebben gebruikt om de aandacht af te leiden van het vrij simpele verhaal. Zo zit er een hoop gekkigheid in, zoals bv. een universum waar mensen worsten als vingers hebben, elkaar met enorme dildo's te lijf gaan, butt plugs die als batterij dienen, een kok die een wasbeer onder zijn koksmuts heeft verborgen (leuke verwijzing naar de animatiefilm Ratatouille) en een gigantische bagel die dienst doet als zwart gat. Maar als liefhebber van malle Aziatische (teken)films heb ik dit soort rariteiten ook al vaker (en beter) gezien. Neem bv. een willekeurige film van Gakuryū Ishii, Katsuhito Ishii, Takashi Miike, Sion Sono, Shinya Tsukamoto en Masaaki Yuasa. Everything Everywhere All at Once is geen slechte film, best vermakelijk en soms zelfs een beetje ontroerend, maar ik had graag wat meer coherentie gezien tussen de beelden en het verhaal. Nu is het vooral een arthouse film in een Marvel jasje. | |
YouTube: 28 YEARS LATER – Official Trailer (HD)
Het vervolg op 28 Days Later en 28 Weeks Later.
Zorg dat je in ieder geval voorbij de dinosaurussen komt, daarna komt er iets meer lijn in het verhaal. Maar het blijft een verhaal van flarden, en ik kan wel uitleggen waarom dat is (in mijn bescheiden mening), maar dan moet je de film helemaal zien, anders spoil ik te veel.josh-hill schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:54:
[...]
Ik zal een 101e poging wagen dan.
Word ik dan geband als ik het toch helemaal niks vind?![]()
Ik heb overigens geen idee hoe het verhaal is, want ik ben altijd na een paar minuten al afgehaakt door de manier van vertellen die me echt totaal niet ligt.
Malick is van huis uit een filosoof en met name kenner van het werk van Heidegger, maar het is ook een heel gelovig mens. Het sterke van de film is dat het vragen stelt, en ook meteen de grote vragen des levens, zonder te pretenderen een antwoord te hebben. Maar daarnaast zijn de personages dan weer heel klein en herkenbaar gehouden, en Malick heeft heel veel voeling met zijn karakters (de film is deel autobiografisch; Malick verloor een broer op jonge leeftijd).
Maar het blijft poëzie in beeldvorm, en dat moet je liggen. Terrence Malick is één van mijn favoriete regisseurs juist vanwege deze vorm, en omdat hij films maakt waarover ik kan nadenken. Dat soort films zijn er niet zo veel. De meeste vertellen een verhaaltje, sommige geven ook nog een mening over het thema, en dan is het boek gesloten en kan het hooguit een conversation-starter zijn. Maar The Tree of Life verrast mij nog steeds, iedere keer als ik hem zie.
Ik denk dat ik nooit verder dan 5 of 10 minuten ben gekomen.
Dit is mijn favoriet video essay over de film. Kan gerust voor de film gekeken worden, want het plot van de film is niet per se belangrijk, en in principe doodsimpel.
The Tree of Life zit tjokvol filosofie van de koude grond. Malick moet lekker natuurfilmpjes gaan maken, want daar is hij overduidelijk heel erg in geïnteresseerd. Met de cinematografie is nl. helemaal niks mis.josh-hill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:
Dinosaurussen? Wow, die had ik niet verwacht.
Acteur Christopher Plummer (The New World) had dit te zeggen over Malick:
“He is quite an extraordinary guy, and I love some of his movies very much, but the problem with Terry, which I soon found, is he needs a writer desperately, because he insists on doing everything. He insists on writing, and overwriting, and overwriting, until it sounds terribly pretentious. You have to work terribly hard to make it sound real. And then he edits his films in such a way where he cuts everybody out of the story.”
"Terry gets terribly involved in poetic shots… which are gorgeous, but they’re paintings. All of them. He gets lost in that, and the stories get diffused, particularly in our film. I was put in all sorts of different spots, my character was suddenly not in the scene I thought I was in, in the editing room. It completely unbalances everything. This very emotional scene that I had suddenly was background noise. I could hear myself saying it, this long, wonderful, moving speech that I thought I was so fantastic in. It’s now background sort of score, way mild in the distance, while something else is going on."
[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 11-12-2024 11:29 ]
Heb menig "klassieker" op blu-ray, maar vind het allemaal niks. Films als Stalker, 2001, Seven Samurai, The Shining.
Acteurs moeten niet zo zeuren. Overgewaardeerde rekwisieten.
Dat is verdorie al de tweede film uit mijn Top 5 aller tijden die met de grond gelijk gemaakt wordtjosh-hill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:31:
We zullen het zien (of niet). Ik hou wel van poëtische films maar weer niet zo van filosofische films.
Heb menig "klassieker" op blu-ray, maar vind het allemaal niks. Films als Stalker, 2001, Seven Samurai, The Shining.
Vreemde opmerking.autje schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:34:
Acteurs moeten niet zo zeuren. Overgewaardeerde rekwisieten.
Als het niet in de film had moeten zitten, hadden ze het ook gewoon niet kunnen schrijven, reviseren, repeteren, opnemen, opnieuw opnemen, opnieuw opnemen en editeren.josh-hill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:38:
Dat is inderdaad een beetje overdreven, maar autje heeft gelijk dat de regisseur toch eigenlijk wel bepaalt welk verhaal hij wil vertellen, dus als een acteur denkt iets fantastisch gedaan te hebben, wil dat nog niet zeggen dat dat per se in de film moet zitten. Zou wel fijn zijn, daar niet van.
Sorry hoor, maar meestal wordt 3 kwart van wat is geschoten weggegooid. Een goede film is vaak het resultaat van zoveel mogelijk weglaten.Kheos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:40:
[...]
Als het niet in de film had moeten zitten, hadden ze het ook gewoon niet kunnen schrijven, reviseren, repeteren, opnemen, opnieuw opnemen, opnieuw opnemen en editeren.
[ Voor 51% gewijzigd door josh-hill op 11-12-2024 11:42 ]
Zo schrijft Malick zijn scripts niet, en zo werkt hij niet. Een scene wordt geschetst, en veel is improvisatie. Repeteren is er sowieso niet bij.Kheos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:40:
[...]
Als het niet in de film had moeten zitten, hadden ze het ook gewoon niet kunnen schrijven, reviseren, repeteren, opnemen, opnieuw opnemen, opnieuw opnemen en editeren.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gUqFWmtT_2Y]
Als dat je idee is denk ik dat je zwaar onderschat welke impact een acteur kan hebben op een film en wat voor ongelofelijk meerwaarde een acteur kan hebben op een film.autje schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:40:
Precies. Een acteur is er om de visie van de regisseur over te brengen, en daarin verschilt hij/zij niet van een cameraman, geluidsman, of set designer (vandaar de rekwisieten). Uiteraard heeft een acteur meer mogelijkheden om dat te doen, maar uiteindelijk zijn ze slechts een tool in de handen van de regisseur. Acteurs hebben echter de neiging zichzelf als het hart van de film te zien.
Een slecht geschreven scene kan uit de brand worden gehaald als de acteur het maar op de juiste manier brengt.
Een acteur op hetzelfde niveau zetten als een geluidsman is... bijzonder.
En zeker de cinematograaf (klinkt wat deftiger dan cameraman) heeft wat mij betreft minstens net zo'n belangrijke rol als de regisseur. En inderdaad, zo ook de acteur(s).
[ Voor 7% gewijzigd door josh-hill op 11-12-2024 11:50 ]
Uiteraard zet ik het een beetje dik aan, maar nog steeds is de acteur afhankelijk van de regie. Natuurlijk zijn er prachtige acteerprestaties die op zichzelf het aanzien waard zijn en boven de film uitstijgen (of de andere kant op), maar voor mij is het meeste acteerwerk functioneel. Ik geloof nl. niet dat een acteur een slecht geschreven scène nog kan redden. Als de scène slecht is, is de scène slecht, hoe goed er ook geacteerd wordt.Kheos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:43:
[...]
Als dat je idee is denk ik dat je zwaar onderschat welke impact een acteur kan hebben op een film en wat voor ongelofelijk meerwaarde een acteur kan hebben op een film.
Een slecht geschreven scene kan uit de brand worden gehaald als de acteur het maar op de juiste manier brengt.
Een acteur op hetzelfde niveau zetten als een geluidsman is... bijzonder.
Small Things Like These (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Drama, History | Runtime: 98 min | MPAA: PG-13 Ik wist niks van deze film toen ik ernaar toe ging, ik was wel verbaasd dat de nieuwste film met Cillian Murphy zo weinig draait, ik dacht nog, 'is het misschien een arthouse film?'. Het is dus een arthouse film. Bill Furlong (CM) is een vader van 5 dochters en werkt als kolenboer in een dorpje/kleine stad dat verder niet bij naam wordt genoemd (of ik heb het gemist). De film focust op zijn werk en gezinsleven, met terugblikken op zijn jeugd. Een van de klanten van zijn kolenbezorgbedrijf is een nonnenklooster en door omstandigheden komt hij in aanraking met een van de meisjes die daar verblijft. Hoewel het verhaal van dit meisje niet uitgebreid wordt verteld is wel duidelijk dat het geen feest is in het klooster. In Nederland hebben tot midden jaren 70 praktijken plaatsgevonden waarbij zwangere meisjes de barmhartigheid van de Katholieke kerk konder ervaren door gedwongen hun kind af te staan aan vreemden, zonder ooit hun kind te hebben mogen zien of aanraken. En te moeten werken in de nonnenkloosters zonder vergoeding. En ge-target te worden door nonnen die hen sexueel wilden misbruiken. In Ierland zijn dit soort dingen ook gebeurd (veel erger nog overigens, maar dat is niet dit verhaal) en deze film vertelt over de invloed die het nonnenklooster heeft in de omgeving, hoe het gros van de mensen wel doorheeft dat er iets mis is maar niemand het op durft te nemen tegen de machtige kerk. En over het leven in het dorp. Waar in Nederland midden jaren 70 dit al aan het licht was gekomen vond ik het wel shockerend dat dit verhaal in 1985 speelt en was ik ook verbaasd dat de Kerk nog steeds zo machtig was in Ierland toen. En ook over het feit dat in 1985 kolen blijkbaar nog een ding waren in Ierland. En ook verbazingwekkend voor iemand die Nederland gewend is, de kerk had blijkbaar invloed op of jouw kinderen wel of niet naar school konden gaan. De acteurs zijn eigenlijk allemaal goed bezig, Cillian en Emily Watson als hoofdnon zijn realistisch en sprongen daar nog bovenuit. De sfeer is geloofwaardig. De subtiele dreigementen en angst wordt duidelijk gemaakt. Om redenen die spoilerig zijn zal ik niet zeggen waarom maar er zit naast het feit dat Bill 5 dochters heeft nog wel een reden in het verhaal waarom hij zich bekommert om het meisje van het klooster. Uiteindelijk is er niet een echte boodschap in het verhaal, meer een documentaire-achtige 'zo leefde men toen' stijl zonder verdere mening en dat werkt goed. | |
[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 11-12-2024 16:00 . Reden: Spelling ]
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Het klinkt als een geweldige film, maar dit soort verhalen over religie kan ik persoonlijk slecht tegen. Tenzij aan het einde alle kerken en alles wat erbij hoort ontploft, maar dat zal wel niet.enigmafan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:35:
Small Things Like These (2024) [Afbeelding: Small Things Like These (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Drama, History | Runtime: 98 min | MPAA: PG-13 Ik wist niks van deze film toen ik ernaar toe ging, ik was wel verbaasd dat de nieuwste film met Cillian Murphy zo weinig draait, ik dacht nog, 'is het misschien een arthouse film?'.
Het is dus een arthouse film.
Bill Furlong (CM) is een vader van 5 dochters en werkt als kolenboer in een dorpje/kleine stad dat verder niet bij naam wordt genoemd (of ik heb het gemist). De film focust op zijn werk en gezinsleven, met terugblikken op zijn jeugd. Een van de klanten van zijn kolenbezorgbedrijf is een nonnenklooster en door omstandigheden komt hij in aanraking met een van de meisjes die daar verblijft. Hoewel het verhaal van dit meisje niet uitgebreid wordt verteld is wel duidelijk dat het geen feest is in het klooster.
In Nederland hebben tot midden jaren 70 praktijken plaatsgevonden waarbij zwangere meisjes de barmhartigheid van de Katholieke kerk konder ervaren door gedwongen hun kind af te staan aan vreemden, zonder ooit hun kind te hebben mogen zien of aanraken. En te moeten werken in de nonnenkloosters zonder vergoeding. En ge-target te worden door nonnen die hen sexueel wilden misbruiken.
In Ierland zijn dit soort dingen ook gebeurd (veel erger overigens, maar dat is niet dit verhaal) en deze film vertelt over de invloed die het nonnenklooster heeft in de omgeving, hoe het gros van de mensen wel doorheeft dat er iets mis is maar niemand het op durft te nemen tegen de machtige kerk. En over het leven in het dorp.
Waar in Nederland midden jaren 70 dit al aan het licht was gekomen vond ik het wel shockerend dat dit verhaal in 1985 speelt en was ik ook verbaasd dat de Kerk nog steeds zo machtig was in Ierland toen. En ook over het feit dat in 1985 kolen blijkbaar nog een ding waren in Ierland. En ook verbazingwekkend voor iemand die Nederland gewend is, de kerk had blijkbaar invloed op of jouw kinderen wel of niet naar school konden gaan.
De acteurs zijn eigenlijk allemaal goed bezig, Cillian en Emily Watson als hoofdnon zijn realistisch en sprongen daar nog bovenuit. De sfeer is geloofwaardig. De subtiele dreigementen en angst wordt duidelijk gemaakt. Om redenen die spoilerig zijn zal ik niet zeggen waarom maar er zit naast het feit dat Bill 5 dochters heeft nog wel een reden in het verhaal waarom zich wil bekommeren om het meisje van het klooster.
Uiteindelijk is er niet een echte boodschap in het verhaal, meer een documentaire-achtige 'zo leefde men toen' stijl zonder verdere mening en dat werkt goed.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Ierland is pas vrij recent meegekomen in de vaart der volkeren inderdaad, maar kolenstook doet nog steeds mee. Hier in de straat (Duitse platteland) is nog één huis dat ook op kolen wordt gestookt.
Ze maken binnenkort vast de overstap naar een oliestokerElvhenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:12:
[...]
Het klinkt als een geweldige film, maar dit soort verhalen over religie kan ik persoonlijk slecht tegen. Tenzij aan het einde alle kerken en alles wat erbij hoort ontploft, maar dat zal wel niet.![]()
Ierland is pas vrij recent meegekomen in de vaart der volkeren inderdaad, maar kolen doet nog steeds mee. Hier in de straat (Duitse platteland) is nog één huis dat ook op kolen wordt gestookt.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Plummer is een groot acteur en net zoals de rest van de wereld entitled to his opinion maar dit is op zich natuurlijk geen argument tegen Malick’s stijl van filmen.P-Rock schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:28:
[...]
The Tree of Life zit tjokvol filosofie van de koude grond. Malick moet lekker natuurfilmpjes gaan maken, want daar is hij overduidelijk heel erg in geïnteresseerd. Met de cinematografie is nl. helemaal niks mis.
Acteur Christopher Plummer (The New World) had dit te zeggen over Malick:
“He is quite an extraordinary guy, and I love some of his movies very much, but the problem with Terry, which I soon found, is he needs a writer desperately, because he insists on doing everything. He insists on writing, and overwriting, and overwriting, until it sounds terribly pretentious. You have to work terribly hard to make it sound real. And then he edits his films in such a way where he cuts everybody out of the story.”
"Terry gets terribly involved in poetic shots… which are gorgeous, but they’re paintings. All of them. He gets lost in that, and the stories get diffused, particularly in our film. I was put in all sorts of different spots, my character was suddenly not in the scene I thought I was in, in the editing room. It completely unbalances everything. This very emotional scene that I had suddenly was background noise. I could hear myself saying it, this long, wonderful, moving speech that I thought I was so fantastic in. It’s now background sort of score, way mild in the distance, while something else is going on."
[YouTube: Plummer: 'I'll Never Work With Him Again']
Ik zou de film opnieuw moeten zien om een mening erover te geven maar ‘acteur is niet blij dat zijn scènes op de cutting room floor terecht zijn gekomen’ is niet echt nieuws. Uiteindelijk is het een job, hij is betaald daarvoor en wat de regisseur (met final cut) doet is aan hem.
Malick’s films zijn geen films met emotionele grote speeches. Nooit geweest. Niet zijn stijl. Dat weet je als je er voor tekent als acteur. Dat de acteur, of een kijker, zich niet prettig voelt met die visie is prima. Als kijker stem je met je portemonnee. Persoonlijk denk ik dat er genoeg regisseurs zijn die plot en script kiezen om een verhaal te vertellen waardoor er genoeg ruimte is voor een meer visual storyteller als Malick.
Zijn nieuwste film gaat over het leven van Jezus dus daar zal in elk geval weinig debat uit voortkomen
josh-hill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:38:
Dat is inderdaad een beetje overdreven, maar autje heeft gelijk dat de regisseur toch eigenlijk wel bepaalt welk verhaal hij wil vertellen, dus als een acteur denkt iets fantastisch gedaan te hebben, wil dat nog niet zeggen dat dat per se in de film moet zitten. Zou wel fijn zijn, daar niet van.
Exact.Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:10:
Plummer is een groot acteur en net zoals de rest van de wereld entitled to his opinion maar dit is op zich natuurlijk geen argument tegen Malick’s stijl van filmen.
...
‘acteur is niet blij dat zijn scènes op de cutting room floor terecht zijn gekomen’ is niet echt nieuws.
Dit soort conflicten zijn aan de orde van de dag. Stanley Kubrick, misschien wel de grootste regisseur ooit, stond bekend om zijn extreme veeleisendheid, tot het punt dat acteurs een hekel aan hem kregen.
Je kunst serieus nemen betekent ook bereid zijn tegen de meningen van anderen in te gaan, zelfs als dat tot conflict leidt.
Dat is waar natuurlijk, maar dat is iets anders dan wat we in dit fragment van Plummer kunnen horen, waarin acteurs klagen dat niet alles om henzelf draait. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is, dat ze daar over klagen, daar niet van.Kheos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:43:
welke impact een acteur kan hebben op een film en wat voor ongelofelijk meerwaarde een acteur kan hebben op een film.
“En hij stond nog wel op de cover van Vanity Fair!” – wordt er gezegd, want dat is schijnbaar belangrijker dan de boodschap die de kunstenaar uit probeert te dragen? Het is maar net waar je de nadruk op legt.
Stel je eens voor dat de regisseur nóg meer dan hij al doet – want er is natuurlijk niet aan te ontkomen – rekening zou moeten houden alle wensen van alle duizenden mensen met wie hij samenwerkt? Er zou geen ruimte meer overblijven voor zijn artistieke expressie, het zou enkel een aftikken worden van een eindeloze lijst wensen en voorkeuren van deze en gene.
En dat is dan ook precies wat we met sommige producties kunnen zien gebeuren, waarom sommige films zo levenloos voelen – omdat het niet de wil is van een kunstenaar die de overhand heeft gekregen, die voelt vanuit zijn innige overtuiging dat dít is hoe het gemaakt moet worden, maar, in plaats daarvan, een eindeloos concessies doen aan allerlei verschillende wensen en belangen. Ook daar kun je in doorslaan, natuurlijk. Het moet in balans zijn.
Eens, dat is volgens mij ook niet per se het issue. Het probleem bij Mallick is een aantal keer geweest dat het de acteurs dan niet verteld achteraf dat hun scenes zijn gecut en deze dan nogal voor lul staan bij de première van de film waar hij/zij helemaal niet meer in blijken te zitten zonder dat ze het wisten.
Dat vind ik wel echt triest
hoi
Dit is denk ik inderdaad wat er vooral mis is met de blockbusters tegenwoordig. Er wordt vanuit de boardroom bepaald wat er in de film moet zitten ipv dat de artistieke vrijheid van de regisseur e.d. wordt losgelaten op een idee of verhaal.Amerauder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:27:
[...]
Stel je eens voor dat de regisseur nóg meer dan hij al doet – want er is natuurlijk niet aan te ontkomen – rekening zou moeten houden alle wensen van alle duizenden mensen met wie hij samenwerkt? Er zou geen ruimte meer overblijven voor zijn artistieke expressie, het zou enkel een aftikken worden van een eindeloze lijst wensen en voorkeuren van deze en gene.
En dat is dan ook precies wat we met sommige producties kunnen zien gebeuren, waarom sommige films zo levenloos voelen – omdat het niet de wil is van een kunstenaar die de overhand heeft gekregen, die voelt vanuit zijn innige overtuiging dat dít is hoe het gemaakt moet worden, maar, in plaats daarvan, een eindeloos concessies doen aan allerlei verschillende wensen en belangen. Ook daar kun je in doorslaan, natuurlijk. Het moet in balans zijn.
Prisoners of the Ghostland (2021) | ![]() |
Tweakers: 3.6 | IMDb: 4.2 | Genre: Fantasy, Horror, Thriller | Runtime: 103 min | MPAA: Not Rated Geweldige pulp film. Verstand op 0 en genieten van Cage die over the top acteer werk geeft. Verwacht er niet veel van, maar wel vermaak. En om het maar passend te maken in het niveau: Een goede film die een duidelijke vraag stelt over de toekomst na een apocalyps en de effecten op de mensen. Verschillende mensen worden getoond en hun visies op de situatie / hoe ze er mee om gaan. De kijker wordt een spiegel voor gehouden. "Wie ben jij na een apocalyps? Ben je een western rich dude in een kabuki dorp. Of een gevangene die zijn testikels eraf laat blazen om zijn vrijheid terug te krijgen". Als je bovenstaande niet snapt, dan is de film gewoon niet voor jou. Geniet lekker van Bluey, The Lego Movie etc. (uiteraard is bovenstaande zwaar sarcastisch. Het is een verstand op 0 en met popcorn genieten film) | |
Qua dinosaurussen ben ik niet verder gekomen dan Jurassic Parkjosh-hill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:
Dinosaurussen? Wow, die had ik niet verwacht.
Overigens, zonder enige ironie, echt een topfilm! De eerste dan.
Venom: The Last Dance (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 110 min | MPAA: PG-13 Ja, het is héél simpel bij deze film. Ik heb die gezien omdat ik alle anderen ook gezien heb en ik de trilogie compleet wou maken. Stilletjes geniet ik ook wel een beetje van de humor tussen Venom en Eddie, soms gaat het er los over, maar soms zit het echt goed. Ze komen wat mij betreft nooit aan het niveau van Deadpool. Moet er iets over het verhaal verteld worden? Was er een verhaal? Ah ja, Er zijn nu nog ergere aliens die het gemunt hebben op Venom en 'ze' moeten zich verdedigen PUNT Er is letterlijk niet meer aan de hand, maar is dat dan echt nodig een een film als deze? Je weet toch op voorhand waar je naar gaat kijken, sta niet versteld als je hersenloze actie krijgt met een vleugje humor en soms goede, soms slechte CGI effecten. | |
Een uiterst schrijnend geval daarvan:ReVision. schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:37:
‘acteur is niet blij dat zijn scènes op de cutting room floor terecht zijn gekomen’ is niet echt nieuws.
Eens, dat is volgens mij ook niet per se het issue. Het probleem bij Mallick is een aantal keer geweest dat het de acteurs dan niet verteld achteraf dat hun scenes zijn gecut en deze dan nogal voor lul staan bij de première van de film waar hij/zij helemaal niet meer in blijken te zitten zonder dat ze het wisten.
Vanavond naar de nieuwe Lord of the Rings!
[ Voor 3% gewijzigd door Amerauder op 12-12-2024 12:01 ]
The Last Stop in Yuma County (2023) | ![]() |
Tweakers: 8 | IMDb: 6.9 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 90 min | MPAA: R Op aanraden van een aantal onder jullie heb ik ook "The Last Stop in Yuma County" gezien. Ik had meteen Quentin Tarantino vibes bij het kijken van deze film. We zien geen ronkende namen ten tonele verschijnen, het zijn allemaal nobele onbekenden. Daar is al het eerste verschil met Tarantino. Dit is een goed opgebouwde film met meerdere twists. We zien een "travelling knives salesman" aankomen bij een tankstation, maar er is geen benzine te krijgen. Er wordt hem voorgesteld te wachten in de aanpalende 'diner' en zo begint het verhaal. Er komt als maar meer volk aan in deze diner, mensen die allemaal vast zitten omdat er geen benzine meer is en de boel loopt uiteindelijk volledig uit de hand. Ik ga er niet meer van vertellen, want ik wil niet teveel weggeven. Als je een beetje gecharmeerd bent door het genre Crime / Thriller is dit écht "je kopje thee". Deze moet je zeker gezien hebben. | |
Mee eens!migchiell schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:53:
[...]
Qua dinosaurussen ben ik niet verder gekomen dan Jurassic Park![]()
Overigens, zonder enige ironie, echt een topfilm! De eerste dan.
Black Swan hebben we al gezien.Vrijdag schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:46:
[...]
Wil je dooie ballerina's (of killer ballerina's)?
Dan moet je Suspiria (het origineel of de remake) of Black Swan kijken
Het plot van Red Sparrow heeft ons op het verkeerde been gezet. We dachten een stevige actiefilm te gaan kijken, maar dat is ons dus tegen gevallen. Suspiria ken ik niet, ga ik eens bekijken.
Kortom, dank voor het plaatsen van de reviews...
Laten we het erop houden dat het communicatief niet sterk is inderdaadReVision. schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:37:
Nogmaals, die mensen zijn zeer dik betaald voor hun werk. Dat ze het ongemakkelijk vinden dat het uiteindelijke resultaat niet past bij hun beeld of hun carriereplanning is vervelend voor ze maar wel een beetje first world problems hoor.
Ok, nogmaals. Een film is niet zoals een schilder die zijn visie op het doek brengt waarbij hier de kleuren ongelooflijke diva's zijn die hun opgeblazen ego gebruiken om zichzelf zoveel mogelijk in de spotlights te brengen. Als dat je beeld is moet je je echt eens wat dieper in de materie inwerken. Zeker voor je zo'n boude en bizarre uitspraken doet.Amerauder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:27:
[...]
[...]
Exact.
Dit soort conflicten zijn aan de orde van de dag. Stanley Kubrick, misschien wel de grootste regisseur ooit, stond bekend om zijn extreme veeleisendheid, tot het punt dat acteurs een hekel aan hem kregen.
Je kunst serieus nemen betekent ook bereid zijn tegen de meningen van anderen in te gaan, zelfs als dat tot conflict leidt.
[...]
Dat is waar natuurlijk, maar dat is iets anders dan wat we in dit fragment van Plummer kunnen horen, waarin acteurs klagen dat niet alles om henzelf draait. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is, dat ze daar over klagen, daar niet van.
“En hij stond nog wel op de cover van Vanity Fair!” – wordt er gezegd, want dat is schijnbaar belangrijker dan de boodschap die de kunstenaar uit probeert te dragen? Het is maar net waar je de nadruk op legt.
Acteurs zijn ook artiesten die hun vak kennen en dikwijls jaaaaren ervaring hebben. Die hebben input zoals 'mijn personage zou nooit zo of zo reageren'. Of 'kunnen we die en die lijnen aanpassen, die dialoog herschrijven...'
Denk dan aan Jack Nicholson in The departed, Christopher Lee in Lord of the Rings, Christoph Waltz in Inglourious Basterds...
Het zijn geen films waar we heel aandachtig naar kijken. We kennen ze allemaal van 'meerdere keren gezien' tot 'deze kan ik dromen', en we keuvelen over de gezondheid van de ouders, de prijs van een pak melk en hoeveel we van de kinderen houden ondanks het feit dat ze ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Heerlijk.
Maar dit jaar grijp ik het ook aan om het meest clichématige te ondernemen dat een filmliefhebber kan doen: De Bond films scoren. Ik zal proberen het kort te houden - hoeveel onderscheidt de ene Bond film zich immers van de anderen? Ik heb een formatje bedacht dat alles overzichtelijk houdt. Ik mag één volzin per topic gebruiken, niet meer. De volgorde wordt bepaald door Mevrouw Strangelove en haar kennende zullen we zeer eclectisch doch niet volledig random door de Bond tijdlijn heen springen. Aan het eind van elke post zal er een update zijn van de ranking.
We zijn al een paar weken bezig dus de eerste batch is een lange, excuus daarvoor. Scroll naar het einde als je alleen de ranking wil zien, en scroll nog een tikje verder als je geen zin in deze onzin hebt
GoldenEye (1995) | ![]() |
Tweakers: 8 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 130 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? James Bond, Britse superspion, duikt in 1995 na een lange afwezigheid op in dit avontuur waarin hij naar Rusland af moet reizen om te achterhalen wat er gebeurd is met een oud Sovjet ruimtewapen. Bond, James Bond Pierce Brosnan gooit zich hier met verve in de rol en overtuigt meteen met een heel eigen combinatie van style, substance en good looks. I expect you to die, Mr. Bond! Sean Bean’s Alex Trevelyan is meedogenloos, suave maar ook amusant, een sterke Bond baddie, maar Famke Janssen als de met haar dijen dodende Xenia Onatopp vind ik minder, dat Nederlands geaccenteerde Russisch… ugh. Oh James! Isabella Scorupco speelt de Russische computer analyste Natalya Simonova en is een typische Bond girl in de zin dat ze eigenlijk niet bijdraagt aan het verhaal. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond Moneypenny en Bond maken een grap over sexual harassment; dat in zichzelf dateert de film op dit vlak. Well done, 007 De T-70 tank die door de straten van St. Petersburg powerslide is bonkers en totally awesome, een van de beste actiescenes van de hele serie. What do you have for me, Q? Na een lange afwezigheid is Goldeneye een sterke terugkeer voor Bond met een goede acteur in de hoofdrol, een amusant onzinnig verhaal en een goede supporting cast. | |
The World Is Not Enough (1999) | ![]() |
Tweakers: 9 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 128 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? Bond wordt aangesteld als de bodyguard van Elektra King (Sophie Marceau), die door een man genaamd Renard (Robert Carlyle) wordt bedreigd terwijl ze de oliepijplijn van haar vermoorde vader afbouwt. Bond, James Bond Brosnan doet hier opnieuw goed werk in de rol, je kan je niet aan de indruk onttrekken dat hij met een beter script nog veel meer had kunnen doen, en hoewel zijn Bond films niet mijn favorieten zijn ligt dat zeker niet aan hem. I expect you to die, Mr. Bond! Robert Carlyle speelt de fatalistische Renard erg mat maar gelukkig heeft hij support van Sophie Marceau die Bond een run for his money geeft. Oh James! Marceau is een prachtige femme fatale maar Denise Richards als nuclear physicist is zelfs voor een Bondfilm een zeldzaam ongeloofwaardig karakter. You’re a sexist misogynist dinosaur, Bond De dokter die Bond moet goedkeuren voor duty heet Molly Warmflash? Jesus H Christ. Well done, 007 Elektra die Bond op nogal onconventionele wijze martelt terwijl ze het scherm van mijn OLED laat inbranden met een waanzinnig sexy jurk... ben ik weird dat ik daar vrolijk van wordt? What do you have for me, Q? Veel plot holes, een matige baddie en weinig echt boeiende actiescenes maakt dat The World Is Not Enough geen hoge ogen zal gooien in mijn lijstje. | |
Diamonds Are Forever (1971) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 120 min | MPAA: PG You wanted to see me, M? Bond komt op het spoor van een diamantsmokkel die hem in aanraking brengt met zijn oude kennis Blofeld. Bond, James Bond Connery kreeg een hoop geld en een toupet om terug te komen nadat het experiment met George Lazenby mislukt was, maar hij lijkt er toch een beetje op de automatische piloot doorheen te lopen. I expect you to die, Mr Bond! Blofeld wordt met verve gespeeld door Charles Gray hier maar het zijn zijn henchmen Mr Wynt en Mr Kid die door hun homofobe karakterisering op een negatieve manier de aandacht trekken. Oh James! Jill St. John is een ondergewaardeerde Bond girl, haar Tiffany Case is een beetje een dingbat maar wel een amusante en ze is integraal voor het plot. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond So much to choose from, maar ik ga met het besluit om de voluptueuze Lana Wood een karakter genaamd Plenty O’Toole te noemen. Well done, 007 Henchman Bert Saxby wordt neergeschoten en valt dramatisch dood neer. Reactie van de net bevrijde miljonair Willard Whyte als hij ziet dat het zijn voormalige medewerker betreft: ‘Bert Saxby? Tell him he’s fired.’ What do you have for me, Q? Ik zit in de minderheid die dit best een amusante en geslaagde Bondfilm vindt. De humor is sterk, de supporting cast amusant en het plot van in elk geval de eerste helft van de film is niet eens te maf. | |
Live and Let Die (1973) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 121 min | MPAA: PG You wanted to see me, M? Een stel diplomaten met banden met een fly speck island in de Caribbean wordt vermoord en Bond mag uitzoeken wat de cause of death is. Bond, James Bond Roger Moore’s eerste film en hij vermijdt de vergelijkingen met Connery door een heel eigen stijl neer te zetten, meer polished, meer upper class, maar ook een wreedheid die net onder het oppervlak ligt. I expect you to die, Mr Bond! Yaphet Kotto’s dubbelrol is grotendeels succesvol, Mr. Big / Kananga is een spannende mix van engagement en sadisme. Oh James! Solitaire is een van mijn minst favoriete Bond girls; Jane Seymour speelt haar slap, zonder waarneembare emotie en haar rol is ook nog eens irrelevant voor het plot. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond Ook al zo eentje waar je niet weet waar je moet beginnen, maar laten we het beperken tot Bond die valsspeelt met kaarten om Solitaire te kunnen ontmaagden, ik denk dat we dan wel weer genoeg weten. Well done, 007 Easy one, het final shot van de film. Om in te lijsten. What do you have for me, Q? Moeilijk om te scoren omdat de film veel goed doet met een degelijke start van een nieuwe Bond, veel amusante scenes maar ook veel problematische en een gebrek aan economy in de editing room waardoor de film erg lang aan voelt. | |
Die Another Day (2002) | ![]() |
Tweakers: 8 | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 133 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? Op een missie in Noord-Korea wordt Bond gevangen genomen, en na een prisoner exchange ontsnapt hij aan MI6 om de dubbelagent te vinden die hem verraden heeft. Bond, James Bond Je moet medelijden hebben met Brosnan dat hij in zijn laatste outing zo’n verschrikkelijk script krijgt en het is to his credit dat hij zijn best doet om aan de malaise te ontsnappen. I expect you to die, Mr Bond! Als je dan aan scenery chewing doet, neem dan een acteur die tanden heeft, want Toby Stephens als diamantsmokkelaar Gustav Graves is een zielig keffertje. Oh James! De producers, en de kijkers, dachten een treat te krijgen met een gloednieuwe Oscarwinnares als Bond girl, maar Halle Berry is een teleurstelling; gelukkig is daar ook nog de prachtige Rosamund Pike die vanuit deze bende een star making turn realiseert en haar mooie carriere lanceert. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond Hier moet ik mijn best doen; Berry en Pike lopen er een paar keer nogal dun gekleed bij maar dat is hooguit op het randje van net niet gratuitous. Well done, 007 Ik doe mijn best maar afgezien van de bikiniscene van Berry komt er weinig omhoog. Althans niet in mijn hoofd What do you have for me, Q? Die Another Day is een implausibele bende van start to finish en er is werkelijk niets goeds te zeggen over de film. | |
The Man with the Golden Gun (1974) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 125 min | MPAA: PG You wanted to see me, M? Terwijl Bond op zoek is naar een vaag stuk technologie dat gestolen is van een Britse wetenschapper blijkt dat hij numero uno op de hit list is van de beruchte huurmoordenaar uit de titel. Bond, James Bond Roger Moore’s tweede outing als Bond en hij doet het prima, ik waardeer hoe hij gentlemanly conduct combineert met een ijskoude efficiency als het om de missie gaat. I expect you to die, Mr Bond Een hoogtepunt in de serie wat mij betreft, Scaramanga wordt met verve gespeeld door de legendarische Christopher Lee, een waardig tegenstander voor Bond. Oh James! Britt Ekland als Mary Goodnight is een van de slechtste en domst gekarakteriseerde Bondgirls, haar aanwezigheid in de film lijkt, naast eye candy, slechts bedoeld als object om gekleineerd te worden door Bond; Maud Adams’ Andrea is iets boeiender, en een combinatie van beide karakters had mogelijk beter gewerkt. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond Bond voost met Goodnight, stopt haar in een kast als Andrea aanklopt, heeft vervolgens sex met Andrea terwijl Goodnight in de kast slaapt, en trekt haar er weer uit als hij klaar is met Andrea; ze gaat niet met hem naar bed helaas, waardoor het een mysterie blijft hoe het met Bond’s stamina zit. Well done, 007 De barrel roll met de auto is waanzinnig gaaf (jammer van dat stomme sound effect, zo onnodig, die stunt is REAL), en de transformatie van Scaramanga’s auto in een vliegtuig is bijna net zo awesome. What do you have for me, Q? Ook dit is een Bond film die over het algemeen matig gewaardeerd wordt, en toch blijf ik hem leuk vinden, de HK/Bangkok setting is heerlijk exotisch, Scaramanga is top en Moore is een prima Bond, maar het script is all over the place en voelt als een serie losse scenes. | |
Casino Royale (2006) | ![]() |
Tweakers: 8.1 | IMDb: 8.0 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 144 min | MPAA: PG-13 You wanted to see me, M? James Bond ondergaat de reboot treatment en is een nieuwbakken 00 licensed to kill MI6 operative die de opdracht krijgt een mysterieuze criminele organisatie te ontmaskeren. Bond, James Bond Daniel Craig is nu James Bond en ik kan me herinneren dat het even wennen was, waar Bond voorheen een gentleman was die levenservaring combineerde met een meedogenloze inzet voor de missie, is Craig’s Bond vooral een ‘blunt instrument’, zoals M hem noemt. I expect you to die, Mr Bond! Mads Mikkelsen als de tranen huilende poker spelende Le Chiffre is lekker sinister en krijgt wat goede lines. Oh James! Eva Green is een actrice van formaat en ik betwijfel of ze de rol van Vesper Lynd had aangenomen als Casino Royale een pre-Craig Bond movie was geweest, want ze speelt een boeiend, rounded character; beste Bond girl tot nu toe, op afstand. You’re a sexist, misogynist dinosaur, Bond Hmmm... ik weet het niet, het valt allemaal wel mee hier denk ik, op wat gratuitous shots van mooie dames na misschien. Well done, 007 De eerste scene tussen Bond en Vesper. Good lord, the sexual tension. Heerlijk. What do you have for me, Q? Casino Royale is een topper die me vanaf de eerste tot de laatste minuut pakt elke keer dat ik hem kijk, mede dankzij de verse insteek die de film kiest. | |
En de tussenstand is:
- Casino Royale 8.5
- Goldeneye 7.5
- Diamonds Are Forever 7
- Live and Let Die 7
- The Man With the Golden Gun 6.5
- The World Is Not Enough 5.5
- Die Another Day 4
Hahaha, wel een beetje. Dat is nu juist precies waarom het maken van films zo uitdagend, en dus zo’n enorme kunst is. De gereedschapsstukken spreken terug! En soms weten ze het zelfs beter.Kheos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:21:
Een film is niet zoals een schilder die zijn visie op het doek brengt waarbij hier de kleuren ongelooflijke diva's zijn die hun opgeblazen ego gebruiken om zichzelf zoveel mogelijk in de spotlights te brengen.
Dat ontken ik toch ook nergens. Helemaal mee eens, uiteraard.Kheos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:21:
Acteurs zijn ook artiesten die hun vak kennen en dikwijls jaaaaren ervaring hebben. Die hebben input zoals 'mijn personage zou nooit zo of zo reageren'. Of 'kunnen we die en die lijnen aanpassen, die dialoog herschrijven...'
De vraag is, als er zo’n discussie ontstaat, wie dan het laatste woord heeft.
Over de recentere Jurassic-films (met Chris Pratt) kunnen we maar beter zwijgen, denk ik
Sterkte.Amerauder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:58:
[...]
Vanavond naar de nieuwe Lord of the Rings!
Inderdaad! Want als je niets liefs te zeggen hebt, zeg dan maar niets, zo wordt wel eens gezegd.migchiell schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:57:
Over de recentere Jurassic-films (met Chris Pratt) kunnen we maar beter zwijgen, denk ik
Deze controversiële scène was wel ehm… indrukwekkend.
Denk bijvoorbeeld aan de prachtige en beroemde tears in rain monoloog, die door onze eigen Rutger Hauer op cruciale wijze werd verbeterd. Ronduit geniaal, natuurlijk.Kheos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:21:
Mooi format! Ik moet ook weer eens verder met de Bond serie.Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:29:
De dagen worden korter, de avonden langer, en in huize Strangelove betekent dat dat mevrouw Strangelove op een avond zegt: ‘Ik heb zin om weer eens een Bondje te kjken.’ Zij kan geen nee zeggen tegen James en ik niet tegen haar, dus daar gaan we.
Je review en uiteindelijke cijfer spreken elkaar enigszins tegen.corset schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:47:
Volgens mij is dit een review topic en geen discussie topic
Prisoners of the Ghostland (2021) [Afbeelding: Prisoners of the Ghostland (2021)] Tweakers: 3.6 | IMDb: 4.2 | Genre: Fantasy, Horror, Thriller | Runtime: 103 min | MPAA: Not Rated Geweldige pulp film. Verstand op 0 en genieten van Cage die over the top acteer werk geeft. Verwacht er niet veel van, maar wel vermaak.
En om het maar passend te maken in het niveau:
Een goede film die een duidelijke vraag stelt over de toekomst na een apocalyps en de effecten op de mensen. Verschillende mensen worden getoond en hun visies op de situatie / hoe ze er mee om gaan. De kijker wordt een spiegel voor gehouden. "Wie ben jij na een apocalyps? Ben je een western rich dude in een kabuki dorp. Of een gevangene die zijn testikels eraf laat blazen om zijn vrijheid terug te krijgen".
Als je bovenstaande niet snapt, dan is de film gewoon niet voor jou. Geniet lekker van Bluey, The Lego Movie etc.
(uiteraard is bovenstaande zwaar sarcastisch. Het is een verstand op 0 en met popcorn genieten film)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Misschien zijn Anna of Colombiana wat meer van jouw gading, wat betreft vrouwelijke assassins en actie.Sparkiee schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:11:
[...]
Black Swan hebben we al gezien.
Het plot van Red Sparrow heeft ons op het verkeerde been gezet. We dachten een stevige actiefilm te gaan kijken, maar dat is ons dus tegen gevallen. Suspiria ken ik niet, ga ik eens bekijken.
Of de serie Lionness?P-Rock schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:30:
[...]
Misschien zijn Anna of Colombiana wat meer van jouw gading, wat betreft vrouwelijke assassins en actie.
Nee hoor, genoeg films voor verstand op 0 die leuk zijn om te kijken zijn niet meer dan een 5 waard;P-Rock schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:25:
[...]
Je review en uiteindelijke cijfer spreken elkaar enigszins tegen.
Boondock Saints
Transformers (zelfs een 3 imo)
Super Mario (de oude)
Street Fighter (met Jean Claude)
etc
etc
Een beetje jammer dat je met deze opmerking hele groepen kijkers over één kam scheert!corset schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:47:
Als je bovenstaande niet snapt, dan is de film gewoon niet voor jou. Geniet lekker van Bluey, The Lego Movie etc.
Toevallig snap ik hier helemaal niets van, én hou ik ook niet van de The Lego Movie. Dat kan dus ook!
…
Oké, ik geef het toe, ik hou van The Lego Movie…
Wie niet? het is een geweldige film. En ach, Bluey en Lego zijn eigenlijk ook overduidelijke films die met elkaar in gesprek zijn over de toekomst van de mensheid en hoe wij als samenleving omgaan met blauwe honden en lego blokjes unviversumsAmerauder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:44:
[...]
Een beetje jammer dat je met deze opmerking hele groepen kijkers over één kam scheert!
Toevallig snap ik hier helemaal niets van, én hou ik ook niet van de The Lego Movie. Dat kan dus ook!
…
Oké, ik geef het toe, ik hou van The Lego Movie…
Deze snap ik echter niet helemaal:
Impliceert “leuk om te kijken” dan niet op zijn minst een voldoende? Dat is toch een beetje waar het cijfer voor is, hoe leuk het is om te kijken? Is er dan nog iets anders dat beoordeeld wordt?corset schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:44:
Nee hoor, genoeg films voor verstand op 0 die leuk zijn om te kijken zijn niet meer dan een 5 waard;
Colombiana is helemaal geweldig ! Maar het ging in mijn review niet zozeer om vrouwelijke assassins, maar om het feit dat de film niet was wat we verwacht hadden.P-Rock schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:30:
[...]
Misschien zijn Anna of Colombiana wat meer van jouw gading, wat betreft vrouwelijke assassins en actie.
Zet de "kerstfilm" Violent Nights ook maar in dat rijtje. Santa op de Die Hard toer.corset schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:44:
[...]
Nee hoor, genoeg films voor verstand op 0 die leuk zijn om te kijken zijn niet meer dan een 5 waard;
Boondock Saints
Transformers (zelfs een 3 imo)
Super Mario (de oude)
Street Fighter (met Jean Claude)
etc
etc
[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 12-12-2024 15:35 ]
"When you grow up your heart dies"
Was er daar geen vervolg op? Violent Night 2?sjaool schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
[...]
Zet de "kerstfilm" Violent Nights ook maar in dat rijtje. Santa op de Die Hard toer.
[YouTube: Violent Night - Official Trailer]
EDIT : er zou een tweede film zijn maar er zijn precies niet veel details over te vinden
[ Voor 11% gewijzigd door Kenhas op 12-12-2024 16:46 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Volgens de regisseur afgelopen maart gaan ze in 2025 filmen.Kenhas schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:45:
[...]
Was er daar geen vervolg op? Violent Night 2?
EDIT : er zou een tweede film zijn maar er zijn precies niet veel details over te vinden
https://bloody-disgusting...update-from-the-producer/
Maar Die Hard is ook al een kerst filmsjaool schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
[...]
Zet de "kerstfilm" Violent Nights ook maar in dat rijtje. Santa op de Die Hard toer.
[YouTube: Violent Night - Official Trailer]
Ik ga hem wel kijken! thanks
De kwaliteit van de filmAmerauder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:14:
Overduidelijk!
Deze snap ik echter niet helemaal:
[...]
Impliceert “leuk om te kijken” dan niet op zijn minst een voldoende? Dat is toch een beetje waar het cijfer voor is, hoe leuk het is om te kijken? Is er dan nog iets anders dat beoordeeld wordt?
Red One (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 123 min | MPAA: PG-13 Nu ook op Prime, een kerstfilm voor het hele gezin zoals Finkers zou zeggen, bijna alle genres zitten er dus in Wij vonden 'm geniaal, Marvel pakjes, Ogers, Heksen, E.L.F., Krampus en zelfs de kerstgedachte' om ook eens wat goeds te doen. Het is een vrij eclectische film, wat het voor mij zeer onderhoudend maakte. Niet super diepgaand maar zeker niet zoet. | |
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Salem (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Fantasy | Runtime: 103 min | MPAA: N/A Mijn hemel, wat heb ik zitten kijken? Salem is een Franse film die eh... wat... geen idee... Wellicht is dit gebaseerd op iets bekends en is het diep filosofisch, maar dat heb ik dan gemist. Wat ik wel zag, was een incoherente aaneenschakeling van random scenes die op zichzelf wellicht best goed zijn uitgevoerd, maar in dit geheel al hun uitwerking missen. Het is een Franse hutspot, zonder worst en jus, ijskoud opgediend, met heel veel slagroom en grapefruit. Lekker toch? Nee. | |
Tagline beloofd ook niet veel goedsjosh-hill schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:15:
Salem (2023) [Afbeelding: Salem (2023)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Fantasy | Runtime: 103 min | MPAA: N/A Mijn hemel, wat heb ik zitten kijken?
Salem is een Franse film die eh... wat... geen idee...
Wellicht is dit gebaseerd op iets bekends en is het diep filosofisch, maar dat heb ik dan gemist.
Wat ik wel zag, was een incoherente aaneenschakeling van random scenes die op zichzelf wellicht best goed zijn uitgevoerd, maar in dit geheel al hun uitwerking missen. Het is een Franse hutspot, zonder worst en jus, ijskoud opgediend, met heel veel slagroom en grapefruit. Lekker toch? Nee.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]3 / 10
Salem (2023)
A former gang member who believes his daughter is the only one who save his community from an curse uttered by a rival gang member in his dying breath.
Met Tormund als Krampus. Die man heeft wat met vrouwen.franssie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:51:
Red One (2024) [Afbeelding: Red One (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 123 min | MPAA: PG-13 Nu ook op Prime, een kerstfilm voor het hele gezin zoals Finkers zou zeggen, bijna alle genres zitten er dus in
Wij vonden 'm geniaal, Marvel pakjes, Ogers, Heksen, E.L.F., Krampus en zelfs de kerstgedachte' om ook eens wat goeds te doen.
Het is een vrij eclectische film, wat het voor mij zeer onderhoudend maakte. Niet super diepgaand maar zeker niet zoet.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Leuke film met leuke actie en een sportieve Nick.
Red One (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 123 min | MPAA: PG-13 Plot: Een slechterik weet op schokkende wijze de Kerstman van de Noordpool te ontvoeren. De commandant van de E.L.F. Task Force moet daaropvolgend de handen ineen slaan met 's werelds meest beruchte premiejager. De 'Extremely Large and Formidable'-agent en de spoorzoeker moeten samen een manier zien te vinden om Kerstmis te redden. Oordeel: Om het niet te lang te maken; het is het allemaal net niet, of eigenlijk is het vaak allemaal net "te". Net te flauw, net te geforceerd grappig, net te rechtlijnig, net te veel 13 in een dozijn actie, zich zelf net te serieus proberen te nemen, net te weinig kerstsfeer, net te futuristisch om geloofwaardig te zijn in deze setting etc. Jammer. Wat overblijft is een popcornfilm die net dat beetje pit mist die je eigenlijk verwacht. Leuk maar niet meer dan dat; een film die geen blijvende herinnering achterlaat. Een 6 voor de moeite lijkt mij de best passende score. | |
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Conclave (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 120 min | MPAA: PG Nadat ik hem in de lijst van @Dr. Strangelove heb zien staan heb ik deze gisteren opgezet en ik heb me dat zeker niet beklaagd. De paus is overleden en moet vervangen worden. Of je nu iets hebt met catholicisme of niet, dit blijft een goede film. Er wordt geraakt aan de huidige thema's binnen de kerk, de schandalen van vroeger en machtspelletjes binnen de gemeenschap van de kardinalen. Ralph Fiennes doet het hier uitstekend als decaan van het conclaaf, verder zien we ook nog bekende koppen als Stanley Tucci (Hunger games), John Lithgow (Ik herinner me hem vooral als vader in "3rd rock from the sun"). We worden als maatschappij een soort spiegel voor gehouden over hoe de politiek op dit moment werkt en hoe kampen uit elkaar getrokken worden.Rechts vs. links, in welke vorm dan ook. Goede film, leuke twist op het einde, kortom, ga dat zien! | |
en natuurlijk zijn fenomale vertolking van de Trinity Killer in Dexter.X-DraGoN schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:26:John Lithgow (Ik herinner me hem vooral als vader in "3rd rock from the sun").
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat zit wel Schnorr.
Bouwde een reputatie daarna als een psycho met o.a. Ricochet, Raising Cain en Cliffhanger, toen bekend geworden bij een groot publiek met Third Rock from the Sun en de laatste decennia veel mooie serieuze rollen.
Een keer live gezien na een theatershow in New York, waar hij heel geduldig en vrolijk de tijd nam om handtekeningen te zetten. Aimabele kerel lijkt het me.
Ik heb Dexter nooit gezien, alleen ervan gehoord.Fraggert schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:33:
[...]
en natuurlijk zijn fenomale vertolking van de Trinity Killer in Dexter.
Toen ik op "verstuur" drukte dacht ik het al...hier doe ik hem eigenlijk mee tekort
Het moet je ding zijn, maar wat mij betreft een aanraderX-DraGoN schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:26:
[...]
Ik heb Dexter nooit gezien, alleen ervan gehoord.
Litgow speelt zeer overtuigend een hele smerige psychopaat.
Hij is een acteur die ik in veel rollen, ondanks zeer goede acteerprestaties, moeilijk los kan zien van ThirdRock maar in Dexter had ik daar totaal geen last van.
Eerlijkheidshalve heb ik daar wel vaker wat moeite mee hoor, een acteur los zien van zijn/haar bekendste of bekendere werk maar vooral als die persoon een rol vertolkt als mijn favoriete personage of in een van mijn favoriete serie en dan hoeven ze niet eens de hoofdrol te spelen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb dat ook wel, maar zeker niet altijd. Harrison Ford bijvoorbeeld heeft dat compleet niet, terwijl hij toch iconische rollen heeft. Zo zijn er wel nog meer natuurlijk.Fraggert schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
@Stukfruit @Dr. Strangelove
Toen ik op "verstuur" drukte dacht ik het al...hier doe ik hem eigenlijk mee tekort
[...]
...
Eerlijkheidshalve heb ik daar wel vaker wat moeite mee hoor, een acteur los zien van zijn/haar bekendste of bekendere werk maar vooral als die persoon een rol vertolkt als mijn favoriete personage of in een van mijn favoriete serie en dan hoeven ze niet eens de hoofdrol te spelen.
Het zal het natuurlijk ook mee te maken hebben wat je zelf gezien hebt en wat niet. Ik heb duidelijk geen kennis van Dexter, dus ik ken Lihtgow 'alleen' van Thrird rock from the sun.
Dat zit wel Schnorr.
Ik kende hem eerst alleen uit Third Rock from the Sun (Stukfruit schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:36:
In The Old Man (serie) is hij ook behoorlijk stevig aanwezig. Als je 'm vaak genoeg in serieuze rollen hebt gezien dan ga je z'n aanwezigheid buiten Third Rock from the Sun wel waarderen
Bijvoorbeeld als hij een eekhoorn heeft aangereden en dat beest naar de dierenarts brengt schreeuwt hij hysterisch 'Give my chipmunk the shot!', een paraphrase van een line van Shirley MacLaine uit Terms of Endearment
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-12-2024 12:04 ]
Net de hele serie gekeken (8 seizoenen) en Lithgow was wel een van de highlights van de serie. De serie zelf moet je liggen. Ik heb met veel plezier gekeken en behalve het laatste seizoen zaten er veel goede verhalen in, Ik zou zeggen probeer het eens.X-DraGoN schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:26:
[...]
Ik heb Dexter nooit gezien, alleen ervan gehoord.
Genoten van deze mooie verfilming, tot we het plot zagen aankomen....[b]X-DraGoN in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"X-DraGoN schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:26
CONCLAVE ]Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 120 min | [b][abbr="Motion Picture Association of America"]MPAA
Nadat ik hem in de lijst van @Dr. Strangelove heb zien staan heb ik deze gisteren opgezet en ik heb me dat zeker niet beklaagd.
Mixed feelings na afloop.
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 134 min | MPAA: PG-13 De nieuwe Lord of the Rings valt niet tegen! Terwijl ik de zaal inliep dacht ik, hopend dat deze film zijn verwachtingen waar zou maken: als de film zo goed is als de poster, dan ben ik tevreden. En dat ben ik. De poster blijkt een goede graadmeter te zijn – hier zien we eigenlijk al heel goed wat we van deze film kunnen verwachten: The Lord of the Rings, anime, een oorlog in Rohan tussen mannen met baarden en lange haren, en natuurlijk, te midden van dat alles, de lieflijk ogende schildmaagd om wie de actie draait. Dat belooft wat. Het eerste dat opvalt aan de poster, en waarin de film zijn verwachtingen waar weet te maken, is de kwaliteit van de tekeningen. Wat een prachtige landschappen, en wat zien de strijders eruit zoals ze eruit horen te zien. Wel is de animatie een beetje houterig, en op punten zelfs ronduit onnatuurlijk, waardoor de stilstaande beelden mooier zijn. Het is alsof de makers zich bij het animeren hier en daar verlaagd hebben tot het inschakelen van wat AI-gestuurde hulp. Ondanks dat ziet het geheel er indrukwekkend uit. ![]() De film begint uiterst sterk. In één zeer intensieve scène wordt het hele plot uitgestippeld, en zitten we er meteen middenin. Het feit dat deze scène voor een groot deel reeds in de trailer te zien was bevestigt mij in mijn voorkeur om trailers omwille van dit soort spoilers maar liever te vermijden. Hoewel het dienst doet om te laten zien waarom je deze film moet kijken, en je het de marketingafdeling wat dat betreft dus ook niet echt kwalijk kunt nemen, geeft het nét iets teveel weg voor mij om me comfortabel bij te voelen. Het verhaal speelt zich af in Rohan, het menselijke koninkrijk dat we kennen uit The Two Towers. Het is het land van de zogenaamde Horse-lords, hetgeen is wat Rohirrim betekent, ofwel de Riders of Rohan. Tussen de elfjes, orks, hobbits en dwergen die we in The Lord of the Rings tegenkomen zien we hier ineens een menselijke beschaving, en hoe die zich daartegen aftekent. Dat is iets waar we graag meer over horen, al is het natuurlijk niet helemaal hetzelfde zonder dat contrast. ![]() Iets dat opvalt – sorry, maar het moet toch even benoemd worden – de film is totaal niet woke. Dat is nu eenmaal iets dat naar voren springt, vooral na die serie die laatst uitkwam, die ik snel weer af heb moeten zetten om mijn liefde voor deze wereld niet al te veel te schaden. Het is niet alleen dat woke-invloeden storend zijn op zichzelf, maar vooral dat ze zo ontzettend hard clashen met de wereld van Lord of the Rings. Die staat nu eenmaal symbool voor iets dat op geen enkele manier te rijmen valt met veel van de idealen die heden ten dagen worden voorgeschreven in de filmindustrie. Het mixt niet zo lekker. Ja, goed, er zitten natuurlijk wat clichés in van vechtende vrouwen die sterker zijn dan mannen, maar dat zat in The Lord of the Rings zelf ook al. Schildmaagden vormen een klassiek element in de Noorse vertellingen waar deze wereld op gebaseerd is, dat hoort er gewoon bij. Desondanks is er één karakter, een oud vrouwtjes dat in haar eentje hele legers te slim af is, waarbij ik dit een beetje té vond. ![]() Over de karakters gesproken, die zijn uitstekend. Op een enkeling na, stuk voor stuk subliem, en zeer tot de verbeelding sprekend. De hoofdpersoon, haar vader, die koning van Rohan is, en ook hun tegenstanders en bondgenoten worden allemaal uiterst bevredigend in beeld gebracht. Dit is wat we willen van een film als deze, en het is wat we krijgen. En waar schiet het dan aan tekort? Het is geen kleinigheid: alles wat er na de intensieve opening gebeurt is allemaal net iets te voorspelbaar. Er gebeurt te weinig. Leuk hoor, dat we Helm’s Deep en Isengard weer even te zien krijgen, dat de grote adelaars weer een rol spelen, en dat we er op die manier aan herinnerd worden waarom The Lord of the Rings ook al weer zo grandioos is. Maar tegelijkertijd overweldigt dat je met een sterk gevoel van been there, done that. Niets van wat we in de latere helft van de film te zien krijgen is nog werkelijk verrassend, en dat drukt te pret toch wel een beetje. ![]() De reden hiervoor is simpel. De gebeurtenissen in deze film nemen in het schrijven van Tolkien nog geen drie pagina’s in beslag. Dat is te merken. Ik snap dat je het niet al te complex wil maken, maar ze hadden best wat meer mogen nemen, en op dit punt wat meer mogen bieden. Al met al is dit laatste deel een waardige toevoeging aan het The Lord of the Rings-universum, die het kijken zeker waard is. Ben je verplicht om naar de bioscoop te gaan? Nee, maar als je toch gaat, ga dan maar naar deze. Is het revolutionair, baanbrekend, oogbalstrelend? Helaas niet. Het gewoon goed. Solide. Het voegt weinig toe, maar – wat niet onbelangrijk is – het maakt het ook niets kapot. Dat is ook wat waard. ★★★☆☆ ![]() | |
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 134 min | MPAA: PG-13 Een voorloper van de oorspronkelijke verhalen van LOTR, gebaseerd op een notitie van Tolkien. Ze hebben die verhaallijn goed tot leven gebracht in zijn stijl. Maar ik vind het een onwaarschijnlijke en onprettige combinatie: LOTR in anime animatie. Ik ben geen groot LOTR-fan (ook niet anti), maar in deze vorm vind ik het echt veel minder. Bij anime kan ik me altijd slecht verplaatsen in de emoties van de hoofdpersonen. Het komt voor mij gewoon niet over in die versimpelde weergave. Ik begreep dat alles handgetekend is, maar de Japanse tekenfilmstijl heeft de boventoon en dan krijg je van die herhalende bewegingen. Wapperend haar bijvoorbeeld wappert in steeds hetzelfde ritme. Dat trek ik heel slecht. Hier hadden ze wat mij betreft best een blikje CGI mogen opentrekken. Wat ik er op zich goed aan vond, is dat er eindelijk een keer een vrouwelijke LOTR-held is. Dat is een verdienste van de makers van deze film. Zij hebben haar ook haar naam gegeven, Héra, want dochter van Helm werd wel genoemd in die aantekening van Tolkien, maar ze had geen naam. Haar broers wel. Het verhaal is verder hoofdzakelijk traditioneel, en ik vond het flink traag. Maar goed, dat vind ik van de meeste LOTR-fllms. Geen aanrader wat mij betreft. Het verhaal heeft niet veel bite. En ik vrees dat de film voor de meesten tussen wal en 't schip valt, want geen echte LOTR en ook geen echte anime. | |
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.