@
Dr. Strangelove Altijd leuk om een beetje over Bond te keuvelen, in grote lijnen met je eens (het is niet mijn top 4 maar snap 'm prima)....
Maar Diamonds Are Forever heb ik altijd de op één na slechtste gevonden, niks werkt (plot, acteurs, karakters, locaties, stunts, muziek....alles is brak) en de film zelf ziet er nog ouder/beroerder uit dan de paar films ervoor. Alsof Connery teveel van het budget heeft opgeslokt met destijds de hoogste honorarium ooit.
Octopussy staat bij mij juist vrij hoog, vanwege de krankzinnige hoeveelheid toffe stunts die écht zijn gedaan; dat mini vliegtuigje vond je dacht ik nep, maar bestond en vloog echt (en daarnaast props en miniaturen gebruikt natuurlijk (
https://www.museumofflyin...nd%20movie%20'Octopussy'.)
En om een indicatie te geven hoe extreem de stunts in Bond films rond die tijd konden zijn, een stuntdouble die langs te trein hing is tegen een hek langs het spoor geknald waarbij bijna al het vlees van z'n bovenbenen werd gerukt (door een communicatiefout langer door blijven filmen waardoor de trein zich op een niet veiliggemaakt stuk spoor bevond).
Het plot is niet het sterkste, en ja het is best melig (4th wall breaking, Bond als clown) maar dat was ook weer zelfspot/feedback op de kritiek die Moore kreeg met The Spy Who Loved Me en Moonraker. Bond was meer een clown geworden dan een spion, nou daar kunnen we wat mee moeten ze gedacht hebben.
Maar de film blinkt echt uit in z'n actiescenes en stunts, op dat gebied de beste van allemaal.
A View To A Kill is als iemand die uit 1985 komt altijd een guilty pleasure geweest. Ik vind 'm een unieke sfeer hebben, en Zorin / Mayday werkten voor mij erg goed. Beetje de laatste klassieke Bondfilm tot Goldeneye, alleen de "jaaaames" kreuntjes van die ene dame trek ik nooit.
Thunderball, meest overrated en gedateerde Bondfilm. De onderwater scenes zijn me toch langdradig, oef. Bovendien met de kennis wat voor een gezeik Thunderball later nog heeft opgeleverd, kan ik de film al helemaal niet meer pruimen.
Never Say Never again, negeer ik om die reden dan ook. Heb nul respect voor de grote man achter dat project, en Connery was rond die tijd ook gewoon een ordinaire geldwolf. Afgezien daarvan is het gewoon een draak van een film, duidelijk merkbaar dat het vanuit een totaal andere studio / producers / crew komt. B-Bondfilm.
Ben nu wel heel benieuwd wat je van de 2 zotste Bondfilms gaat vinden: The Spy Who Loved Me en Moonraker. De eerste was een poging om de grootste, duurste en meest spectaculaire Bondfilm ooit te maken, maar werd in succes overschaduwd door Star Wars. Producers balen, dus wat doen ze? Nog een 2e poging tot de grootste, duurste etc Bondfilm ooit....dat werd Moonraker.
Ik hou echt van beide films, maar de "shockwaves" die deze films maakten in het Bond-landschap zijn tot op de dag van vandaag voelbaar, ze zijn nooit meer van die "kitsch" status afgekomen.