Gisteravond Dune: Part One en Dune: Part Two in 1 zit gekeken. En ik moet zeggen dat het als geheel wel iets beter werkt dan afzonderlijk. Maar Part One refereert dan ook veel naar Part Two en andersom.
Het is natuurlijk een episch verhaal, en Villeneuve neemt de tijd om op een goede manier allerlei details van de wereld van Duin uit te leggen.
Wat verder goed uit de verf komt, is het gekonkel tussen de verschillende huizen onderling, de keizer, en eigenlijk nog het belangrijkst: de Bene Gesserit.
Nog beter is het verhaal rond de messias, religie, fundamentalisme en heilige oorlog. Helaas een vaak nogal accurate afspiegeling van onze eigen wereld.
Wat ik (altijd) een groot pluspunt vind, is het gebruik van de verschillende talen i.p.v. dat iedereen continu Engels spreekt. Dat maakt de wereld toch een heel stuk overtuigender.
Ook de beelden van de woestijn (Abu Dhabi) zijn prachtig.
Er zijn echter ook enkele punten waar ik de films minder geslaagd vond. Dit zijn vooral de CGI scenes met massaal vechtende partijen. De grote legers zien er nogal klinisch en nep uit. De gevechten zelf zijn niet meer dan een verplicht nummertje en doen me ook eigenlijk niet meer dan schouderophalen. Vaak is er iemand die binnen 15 seconden 7 man neersabelt. Ja, natuurlijk... En dat met die schilden!? Ook voelt het verloop van het verhaal wat onnatuurlijk als het van een gevecht overschakelt naar een andere scene.
Een ander punt dat me niet wist te overtuigen was de "onleefbaarheid" van het woestijnlandschap op Duin. Vaak krijgt iemand een waarschuwing dat ze niet langer dan een paar minuten buiten kunnen overleven, maar verder wordt op geen enkele manier weergegeven dat het ook echt ondraaglijk is, waardoor het in de praktijk minder spannend lijkt.
Al met al kom ik (voor beide films) op een 7.5 uit.
Overigens gekeken op (HBO) Max. Ik had het idee dat de soundmix van Dune: Part One beter was dan bij Amazon, maar kan me vergissen. Volume moest je wel wat omhoog gooien, vanwege anders onverstaanbare conversaties, maar daardoor had de soundtrack wel meer impact. Bij Dune: Part Two zat ik me (net als in de bioscoop) alleen wel te ergeren aan de harde Engelse subs, waardoor de NL subs vaak bovenin werden weergegeven (ipv onderin in de zwarte balk), waardoor ook zowat half het beeld uit subs bestaat.
Oh ja, nog een beetje een goof: de Vrijmans vrouwen kunnen zo'n typische yell doen, dat echt speciaal is en in verschillende niet-westerse culturen wel vaker voor komt. Maar als Chani (Zendaya) dat een keer probeert te doen, lijkt het er in de verste verte niet op.
[
Voor 9% gewijzigd door
josh-hill op 07-07-2024 18:05
]