Lola Rennt (1998) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 80 min | MPAA: R Een vriendin van me raadde me aan om Lola Rennt toch echt te gaan zien. Goede film zei ze. Lekkere soundtrack. Ok, zei ik, ik zie wel. Het heeft even geduurd - een kwart eeuw - maar ik ben haar advies niet vergeten. Lola (Franka Potente) wordt gebeld door haar paniekerige two-bit criminele vriendje Manni (Moritz Bleibtreu) omdat hij in de problemen zit; hij heeft 20 minuten om 100.000 Deutschmark (ik zei een kwart eeuw ja) bij elkaar te krijgen, anders wordt hij koud gemaakt door een griezel. Franka gooit de telefoon op de haak (letterlijk) en neemt de benen om haar idiote vriendje te gaan helpen, en dat betekent het begin van een krappe anderhalf uur geren door de straten van Berlijn. Lola Rennt heeft niet veel pretensies maar doet toch enorm veel met haar korte runtime (sorry). Lola's avonturen laten de adrenaline lekker vloeien. Regisseur Tom Tykwer brengt Lola in vluchtige aanraking met allerlei types wiens leven zij verandert conform de principes van chaostheorie - een kleine gebeurtenis kan grote gevolgen hebben. Tykwer brengt dit prachtig in beeld in secondes met polaroid shots. Erg gaaf gedaan. Potente maakt van Lola een prachtig en iconisch karakter, ook al leren we haar niet echt kennen. Dat hindert niet. Dit is zoals gezegd geen film die veel pretendeert maar wel een enorme drive heeft, veel humor in de paar adempauzes die we krijgen en ja, een heerlijke 90s soundtrack die heel wat speeluren gemaakt zou hebben op mijn studentenkamer als ik deze film eerder had gezien. Still, better late than never! | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
These are my principles. If you don't like them, I have others.