Als ik jullie vertel dat ik al sinds 2016 geen film meer heb gezien. Welk moet ik dan echt zien? Enige die bij mij bekendheid heeft, maar waar waarvan ik alleen de 1e 10 minuten zag, is Parasite. Welke moet ik nog meer zien? Graag een lijstje van zeg maximaal 25 films, ik zeg nu al dat ik die niet als een gek ga zitten kijken.. JAzeker ik ben afgestompt.
Hangt er helemaal van af van wat voor films je leuk vindt. Voorbeelden?Sjah schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:29:
Als ik jullie vertel dat ik al sinds 2016 geen film meer heb gezien. Welk moet ik dan echt zien? Enige die bij mij bekendheid heeft, maar waar waarvan ik alleen de 1e 10 minuten zag, is Parasite. Welke moet ik nog meer zien? Graag een lijstje van zeg maximaal 25 films, ik zeg nu al dat ik die niet als een gek ga zitten kijken.. JAzeker ik ben afgestompt.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Gewoon, alles wat goed is, zoals Silence of the Lambs, The Ring, Tombstone, Magnolia, Platoon, en een Terms of Endearment.josh-hill schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Hangt er helemaal van af van wat voor films je leuk vindt. Voorbeelden?
@Sjah Dan is de top 26 van de IMDB top 250 gesorteerd op releasedate wat voor je:
https://www.imdb.com/char...&sort=release_date%2Cdesc
Mijn favorieten: Joker, Top Gun: Maverick en Hacksaw Ridge
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Dude wat een vraag
Hangt er sterk vanaf wie je vraagt.
IMDB Top 250 is sterk US/UK oriented vind ik zelf, dat is voor mij geen probleem maar als je van 'world cinema' houdt mis je dan wel heel wat.
Als ik dat lijstje zelf bekijk dat hierboven gelinked wordt... van de eerste 25 daar zou ik er nog geen 3 op mijn eigen top 25 zetten.
Dit lijstje lijkt er meer op wat mij betreft, in no particular order trouwens. Hoop goed spul daarin.
IMDB Top 250 is sterk US/UK oriented vind ik zelf, dat is voor mij geen probleem maar als je van 'world cinema' houdt mis je dan wel heel wat.
Als ik dat lijstje zelf bekijk dat hierboven gelinked wordt... van de eerste 25 daar zou ik er nog geen 3 op mijn eigen top 25 zetten.
Dit lijstje lijkt er meer op wat mij betreft, in no particular order trouwens. Hoop goed spul daarin.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Kennst du das A-Team? Das A-Team? Vier Männer in ein schwarzen Van, ohne Rahmen. Ha! Was glaubst du, was da vorgeht?m-vw schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:36:
[...]
Duits door The A-team en Knight rider op RTL Television op za/zo.
Bud Spencer und Terence Hill. Elke zondag op ik dacht rtl+ of rtl2 bij opa en oma.m-vw schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:36:
[...]
Duits door The A-team en Knight rider op RTL Television op za/zo.
Precies. Die andere series waren in mijn tijd gewoon op Nederlandse zenders. Ben waarschijnlijk van een wat oudere generatie, haha.LA-384 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Bud Spencer und Terence Hill. Elke zondag op ik dacht rtl+ of rtl2 bij opa en oma.
Ik weet niet of het er echt in zat, maar ik herinner me steeds "Hände hoch, sonst knallt es!"
Het zal alleen wel een Jiskefet sketch zijn geweest of zo.
[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 01-02-2024 19:58 ]
Sully (2016) | ![]() |
Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.4 | Genre: Biography, Drama | Runtime: 96 min | MPAA: PG-13 Heb het waarschijnlijk al eens hier gezegd, maar Tom Hanks is een van mijn favoriete acteurs. Sully is een film die ik inmiddels al meerdere keren gezien heb en ik blijf hem goed vinden. Niet alleen omdat het Tom Hank is, maar ook omdat het gebaseerd is op een waren gebeurtenis. Het verhaal gaat over een piloot genaamd Sully die een noodlanding moest maken nadat het vliegtuin geraakt werkt door een zwerm aan volgens, hierdoor waren beide motors defect en moest hij een noodlanding maken op de revier de Hudson. Als je de film ziet, dan zie je niet alleen de impact van een ramp, maar ook de corrupte wereld van o.a. verzekeraars, die kosten wat kost onder een schade willen uitkomen. Deze film laat dit heel mooi zien, dikke aanrader. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Snelle Google leert dat het uit de serie "Rauchende Colts" (Gunsmoke) kwam. Dat is ver voor mijn tijd.josh-hill schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Precies. Die andere series waren in mijn tijd gewoon op Nederlandse zenders. Ben waarschijnlijk van een wat oudere generatie, haha.
Ik weet niet of het er echt in zat, maar ik herinner me steeds "Hände hoch, sonst knallt es!"
Het zal alleen wel een Jiskefet sketch zijn geweest of zo.
Kan me niet herinneren dat ik die gezien heb. Maar Bud Spencer en Terence Hill gebruikten hun vuisten, dus dat zal het ook wel niet geweest zijn.
Hannibal (2001) | ![]() |
Tweakers: 7.6 | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 131 min | MPAA: R Hannibal is het vervolg van The Silence of The Lambs, en als ja naar de tijdlijn kijkt dan is dit de afsluiter. Anthony Hopkins zet opnieuw een ijzer sterkte rol neer als de kannibaal Hannibal Lecter. Het verhaal begint over een missie van F..B.I. Agent Clarice Starling die niet volgens plan gaat. Een rijke elite, genaamd Mason Verger, die een verleden heeft met Hannibal wilt graag wraak nemen, maar heeft tevens ook een vinger in de pap bij de overheid. Na zijn ontsnapping uit de inrichting Hannibal Lecter inmiddels al jaren ondergedoken in Florence. Mason Verger probeert lector hem terug te lokken naar Amerika, hij gebruikt hiervoor het enige waar Lecter in geïnteresseerd is, en dat is Clarice Starling. Verger wil Lecter, als wraak voor zijn opgelopen verminkingen, door varkens laten opeten. Maar zonder de spoilen zit hier natuurlijk meer achter dan verwacht. De film blijft goed en zeker een aanrader. | |
Le mans '66 aka ford vs ferrari!DaWizza schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:46:
@Sjah Dan is de top 26 van de IMDB top 250 gesorteerd op releasedate wat voor je:
Ik vond Waves een mooie underrated film uit 2019. Maar zo kun je wel van alles gaan roepen natuurlijk.
Hmm, Eén niet-Engelstalige film in een top 100 vind ik toch wel een beetje karig.Dr. Strangelove schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:55:
Dude wat een vraag![]()
Eensch, dit was 10 seconden googelen.P-Rock schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:43:
[...]
Hmm, Eén niet-Engelstalige film in een top 100 vind ik toch wel een beetje karig.
Maar goed, het is de natuur van lijstjes dat een ander er wel gaten in kan schieten
Heerlijk. Ook weer eens kijken, benieuwd hoe ik die nu ervaar.LA-384 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Bud Spencer und Terence Hill. Elke zondag op ik dacht rtl+ of rtl2 bij opa en oma.
Ja, hele goede lijst, thanks!Dr. Strangelove schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:55:
…
My Name Is Nobody is een prima film. Daar zou ik mee beginnen. Ik denk dat je anders al gauw stopt met hun andere films herkijken. Hoewel hun films op imdb nog best bizar hoge cijfers krijgen.Dr. Strangelove schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:48:
[...]
Heerlijk. Ook weer eens kijken, benieuwd hoe ik die nu ervaar.
Ik heb zelfs een film van ze in de bios gezien toen ie uitkwam in 1985/86. Miami Supercops.
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 02-02-2024 03:32 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Lastige film om te beoordelen. Cinematisch sterk, maar toen ik hem keek had ik er al wat vraagtekens bij. Het hele centrale plot punt dat de NTSB op basis van simulaties waarin zij dat ding wel konden landen achter Sully aan ging voelde weird. De NTSB weet als geen ander dat je een simulatie waarbij je voorbereid bent op een bird strike en weet waar je de noodlanding moet gaan doen niet vergelijkbaar is met real life.Linksquest schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
Genereer je eigen UBB code review
Sully (2016) [Afbeelding: Sully (2016)] Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.4 | Genre: Biography, Drama | Runtime: 96 min | MPAA: PG-13 Heb het waarschijnlijk al eens hier gezegd, maar Tom Hanks is een van mijn favoriete acteurs. Sully is een film die ik inmiddels al meerdere keren gezien heb en ik blijf hem goed vinden. Niet alleen omdat het Tom Hank is, maar ook omdat het gebaseerd is op een waren gebeurtenis.
Het verhaal gaat over een piloot genaamd Sully die een noodlanding moest maken nadat het vliegtuin geraakt werkt door een zwerm aan volgens, hierdoor waren beide motors defect en moest hij een noodlanding maken op de revier de Hudson. Als je de film ziet, dan zie je niet alleen de impact van een ramp, maar ook de corrupte wereld van o.a. verzekeraars, die kosten wat kost onder een schade willen uitkomen. Deze film laat dit heel mooi zien, dikke aanrader.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
Lo and behold:
Wikipedia: Sully (film)While the film has the NTSB presenting flight simulations showing that the airplane could have been landed at an airport, in the actual public hearing, Investigator-in-Charge Robert Benzon stated that "These flight simulations revealed that a successful return to LaGuardia or a diversion to Teterboro Airport was not assured".[74] After the film was released Benzon said:
'I do not know why the writer and director chose to twist the role of the NTSB into such an inaccurate depiction. Their treatment of the NTSB went very far beyond cinematic license into simple mean-spirited dishonesty. The movie may actually be detrimental to aviation safety. Pilots involved in accidents will now expect harsh, unfair treatment by investigators.'
Hanks told the Associated Press that Sullenberger himself was disturbed by the fictionalized version, going so far as to ask (having reviewed an early draft of the script) that the NTSB investigators' real names be removed from the characters. According to Hanks, Sullenberger felt that the real-life investigators "were not prosecutors" and it was not fair to associate them with changes in the story to depict "more of a prosecutorial process"
Ik ben zelf bij onderzoeken naar veiligheidsincidenten betrokken en het is een cardinal rule dat je de betrokkenen niet vijandig benadert. Doel is de toedracht te herleiden en te leren hoe het voorkomen kan worden. Een veiligheidsonderzoek en dus ook een NTSB investigation zijn geen rechtszaken maar zo wordt het in de film wel gepresenteerd.
Gewoon niet zo netjes, Clint.
Ja met die heerlijke Axel F rip off soundtrackDwarlorf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 03:27:
[...]
My Name Is Nobody is een prima film. Daar zou ik mee beginnen. Ik denk dat je anders al gauw stopt met hun andere films herkijken. Hoewel hun films op imdb nog best bizar hoge cijfers krijgen.
Ik heb zelfs een film van ze in de bios gezien toen ie uitkwam in 1985/86. Miami Supercops.
Zelf goede herinneringen aan Vier Vuisten op Safari. Denk echter dat dat ook een herinnering is die ik maar beter met rust kan laten.
[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-02-2024 07:48 ]
En met een vleugje Miami Vice en een snufje Magnum PI.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:30:
[...]
Ja met die heerlijke Axel F rip off soundtrackLift heerlijk mee op de Beverly Hills Cop hype van toen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Uh, als My Name Is Nobody uit 1973 is, hoe lift deze dan precies mee op BHC uit 1984? Was Harold Faltermeyer wellicht niet geïnspireerd door Morricone?
We hebben het nu over Miami Supercops.P-Rock schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:38:
Uh, als My Name Is Nobody uit 1973 is, hoe lift deze dan precies mee op BHC uit 1984? Was Harold Faltermeyer wellicht niet geïnspireerd door Morricone?
Dit is trouwens embarrassing dat ik dit niet weet maar zijn die films nou in het engels gedubbed? Het zijn toch Italiaanse films met Italiaanse acteurs? Met engelse stage names? Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen en spreken ze gewoon engels?
Lol ze zijn in beide talen gedubbed
Lol ze zijn in beide talen gedubbed
Despite Hill's fluency in Italian and English, he was usually dubbed by other actors in both languages. In the Italian versions of his films, various actors provided his voice until the late 1960s, where he was primarily dubbed by Sergio Graziani; he was voiced by Pino Locchi from 1970 to 1983, and by Michele Gammino from 1983 to 1996. For English dubs, Lloyd Battista dubbed him in six films, while Roger Browne dubbed him in most of his early 1970s films (They Call Me Trinity to A Genius, Two Partners and a Dupe); from Mr. Billion onward, Hill dubbed his own English voice.[12][13]
Spencer was generally dubbed by actor Glauco Onorato in the Italian versions of his films due to his thick Naples accent,[14] although he was voiced by Sergio Fiorentini in Troublemakers.[15][16] For English dubs, Spencer was usually voiced by Robert Sommer, Edward Mannix or Richard McNamara, although he occasionally provided his own voice.[17][18]
[ Voor 67% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-02-2024 11:30 ]
Yup, gedubbed.
(tenminste, als we het over hetzelfde hebben)
(tenminste, als we het over hetzelfde hebben)
[ Voor 63% gewijzigd door josh-hill op 02-02-2024 11:29 ]
Volgens mij is het wel gedubd maar weet niet hoe dat zit met hun stemmen. Zijn inderdaad italiaans. Leuk feitje; Bud Spencer was een professional zwemmer en waterpolo'er voor zijn filmcarrière.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:26:
Dit is trouwens embarrassing dat ik dit niet weet maar zijn die films nou in het engels gedubbed? Het zijn toch Italiaanse films met Italiaanse acteurs? Met engelse stage names? Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen en spreken ze gewoon engels?
Nog een leuk feitje. Terrence Hill werd zelfs in het italiaans gedubd.

Despite his fluency in Italian and English, Hill was usually dubbed by other actors in both languages. In the Italian versions of his films, various actors provided his voice until the late 1960s, where he was primarily dubbed by Sergio Graziani; he was voiced by Pino Locchi from 1970 to 1983, and by Michele Gammino from 1983 to 1996. For English dubs, Lloyd Battista dubbed him in six films, including the "Cat Stevens and Hutch Bessy" trilogy, while Roger Browne dubbed him in most of his early 1970s films (They Call Me Trinity to A Genius, Two Partners and a Dupe); from Mr. Billion onward, Hill dubbed his own English voice.[17][18]
[ Voor 39% gewijzigd door Dwarlorf op 02-02-2024 11:34 . Reden: Leuke feitjes ]
Italiaanse films (zoals de Man With No Name trilogie) werden toen opgenomen met de acteurs die hun teksten in hun eigen taal oplepelden, waarbij later voor de verschillende releases de verschillende acteurs werden gedubd.
All Italian films were shot with a wild track and the actors lines were looped in later. Since the actors were all speaking their lines in different languages on set, the actors lines were dubbed in the studio. Different actors read the lines in the studio depending on what country that version of the film was going to. When they dubbed the Italian version, they got Italian actors to dub American actors's voices (for example, Enrico Maria Salerno dubs Clint Eastwood as the Man with No Name). When they dubbed the American version they got American actors to dub the Italian actor's voices and so on and so forth.
[ Voor 67% gewijzigd door josh-hill op 02-02-2024 12:30 ]
Poor Things (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 141 min | MPAA: R Gisteren was het de Surprisefilm op het IFFR, en natuurlijk was er al veel over te lezen. Het zou een Sci-Fi Comedy zijn, dat is het niet, of Frankenstein is een romcom. Het verhaal is niet heel moeilijk, wel bevreemdend, je volgt de ontwikkeling van een kinderbrein in een volwassen lichaam naar volwassenheid (in een decor waarvan je niet echt kan snappen welk decor verleden is, welk decor toekomst en welk decor een andere dimensie - het verhaal is wel lineair). Het verhaal kon beter, dieper en soms ook wel wat sneller. Maar: Cast was heerlijk De kostuums om van te snoepen Het acteren was meer dan goed In het begin moet je best even wennen aan het feit dat het toch echt een soort van comedy is Er zit best veel bloed en gore organen in (medisch gerelateerd maar toch) De decors zijn van een buitenaardse schoonheid (dat doet wel een beetje aan SciFi- denken, maar ook de onwerkelijkheid van Dali - echt wauw) De sex scenes zijn inderdaad functioneel (daar was veel ophef over) en regelmatig ook hilarisch grappig, mede door de houding van Emma. Soundscore is verrassend, De geluiden op zich zijn goed gedoseerd en lekker wisselend per stuk. Filmisch zit de film ook erg lekker afwisselend in elkaar, met name het gebruik van de fish-eye lens in sommige scenes was heerlijk om te zien, zeldzaam, mooi gedaan. De grapjes met de CGI zijn werkelijk geniaal, zeker aan het einde zit een heerlijke combinatie - maar deze opmerking snap je pas als je de film hebt gezien. Dus toch een 8, ik snap de Oscar nominaties ook, het is een uitzonderlijke film Voor als je weer eens een 'ander soort film' wil zien, aanrader! Ik heb er over gedroomd vannacht, en dat is een goed teken. | |
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 05-02-2024 15:22 . Reden: decor is een betere beschijving dan tijdperiode ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kijk er heel erg naar uit
Nog meer dan Dune 2 en dat zegt wat.
Predator (1987) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 107 min | MPAA: R R.I.P. Carl Weathers Anders sowieso ook een dikke 10 | |
Vanavond ook maar weer eens kijken. Voor de heel veelste keer.jellybrah schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:14:
Predator (1987) [Afbeelding: Predator (1987)] Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 107 min | MPAA: R R.I.P. Carl Weathers
Anders sowieso ook een dikke 10[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/S9q33eKEDHDjIn8q70fpymXI.gif?f=user_large)
Het meest mannelijke afscheid
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
In the Mouth of Madness (1994) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: 95 min | MPAA: R “Do you read Sutter Cane?” De Lovecraftiaanse horrorfilm 'In the Mouth of Madness' van John Carpenter vertelt het verhaal van John Trent, een fraude-expert die betrokken raakt bij de verdwijning van Sutter Cane, een enorm populaire horrorschrijver wiens schrijfsels nogal vreemde bijwerkingen hebben op zijn lezers. Samen met Cane's editor Linda Styles reist hij af naar het plaatsje Hobb's End, welke veel wordt gebruikt in de verhalen van Cane, om uit te vinden wat er precies is gebeurd met de mysterieuze schrijver. Wat hij daar ontdekt brengt hem echter in een diepe existentiële crisis en doet hem twijfelen over wat realiteit en fictie is. Sam Neill (Jurassic Park, Dead Calm) is geweldig als de man die alles rationaliseert en steeds wanhopiger wordt door alles wat er om hem gebeurt, en ook Jürgen Prochnow (Das Boot, Dune) is lekker op dreef als Sutter Cane. Julie Carmen's acteerwerk kan er mee door, maar is een beetje wisselvallig. Charlton 'from my cold dead hands!' Heston heeft ook een aardig bijrolletje als uitgever en we zien Darth Vader-acteur Hayden Christensen ook nog even voorbijkomen als krantenjongen. De cinematografie van Gary B. Kibbe en soundtrack van Carpenter himself zijn prima, en de monsterlijke creaties van special effects groep KNB zijn erg creatief, al evenaren ze niet het werk van bv. Rick Baker, Rob Bottin en Stan Winston. Dat zal ook ongetwijfeld met het budget te maken hebben gehad. 'In the Mouth of Madness' is een uitstekende film in het oeuvre van Carpenter en daarbij ook één van de beste, door H.P. Lovecraft geïnspireerde horrorfilms. | |
Ik vond Dune: Part One in de bioscoop op groot scherm geweldig, maar ook zielloos. Omdat ik deel 1 heb gezien, wil ik deel 2 ook wel zien. Maar toch sta ik er ook weer niet om te springen. Ik had bij deel 1 dus niet echt het idee dat ik een interessant verhaal kreeg voorgeschoteld. Daarbij ken ik natuurlijk het verhaal al van de boeken en games. Bovendien heb ik toch altijd wel de voorkeur voor losstaande films.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:57:
Kijk er heel erg naar uitNog meer dan Dune 2 en dat zegt wat.
Zal me verbazen als Poor Things niet een veel interessantere film is. Sowieso maakt Lanthimos natuurlijk vreemde films, wat het al gauw interessant maakt. Then again, Alps vond ik ronduit slecht, maar The Killing of a Sacred Deer was wel weer prima, en hoewel ik om een de of andere reden The Lobster geen hoog cijfer heb gegeven volgens mijn administratie, is dat toch ook altijd een film die me bijgebleven is. Dogtooth and The Favourite moet ik nog altijd zien, al is die laatste nu niet bepaald mijn genre.
American Beauty (1999) | ![]() |
Tweakers: 7.2 | IMDb: 8.3 | Genre: Drama | Runtime: 122 min | MPAA: R Eergisteren tijdens het zappen middenin gevallen en besloten om hen gisteren maar terug te kijken. Had hem al vaker gezien, wist niet alles meer, maar deze film kijk je meer voor de dialogen dan voor de actie. Viel me op dat Kevin Spacey toen wel jong was(of ik ben nu oud) wat natuurlijk klopt omdat de film al 25 jaar oud is. Vanwege de boodschap van de film merk je niks van de oudheid en natuurlijk was er zonder social media ook heel veel leed. Ik weet dat ik hem vroeger al goed vond misschien doordat ik nu ouder ben en meer de leeftijd van de hoofdpersoon heb vond ik hem nu nog sterker. | |
Festina lente
Zielloos, daar hebben meer films van Villeneuve last van. Zijn films zien er altijd zeer verzorgd uit, maar er zit ook een zekere afstandelijkheid in en dat zie je in bijna al zijn films wel terug. Zo'n Timothy Chamalet en Zendaya - het zullen vast prima acteurs zijn - voegen ook weinig toe aan hun rollen, al was die van Zendaya wellicht iets te kort in deel 1 om er überhaupt een goed onderbouwde mening over te vormen.josh-hill schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Ik vond Dune: Part One in de bioscoop op groot scherm geweldig, maar ook zielloos. Omdat ik deel 1 heb gezien, wil ik deel 2 ook wel zien. Maar toch sta ik er ook weer niet om te springen. Ik had bij deel 1 dus niet echt het idee dat ik een interessant verhaal kreeg voorgeschoteld. Daarbij ken ik natuurlijk het verhaal al van de boeken en games. Bovendien heb ik toch altijd wel de voorkeur voor losstaande films.
Ben wel benieuwd wat je er van vindt, het is echt een vreemde film.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:57:
Kijk er heel erg naar uitNog meer dan Dune 2 en dat zegt wat.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je de films van Yorgos Lanthimos kent dan weet je denk ik wel wat je te wachten staat.
Wonka (2023) | ![]() |
Tweakers: 5.8 | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Family | Runtime: 116 min | MPAA: PG Ik stapte blanco deze film in, dus had een remake van Charly and the Chocolate Factory verwacht. Deze film verteld dus het verhaal van Willy Wonka voordat hij zijn Chocolade Fabriek begint. De film start ook gelijk al met gezang… not my cup of tea. Gelukkig vallen het aantal liedjes mee, alleen is het wel iedere keer andere tekst op ongeveer dezelfde melodie. Het verhaal an sich is kijkt wel leuk weg, maar Johnny Depp is toch de betere Willy Wonka. Hugh Grant als Oempa Loempa is dan wel weer komisch. Het verhaal volgt Willy dus die in Galleries Gourmet in London een winkel wil openen in Chocolade. Zijn drie concurrenten zien dat niet zitten en doen er alles aan dat te voorkomen. Deze drie concurrenten hebben een geheime chocolade opslag onder een cathedraal waar Rowan Atkinson dan weer de bisschop van is. Doordat Willy weinig geld op zak heeft gaat hij overnachten op een goedkoop adresje wat achteraf niet goedkoop blijkt en hij met een enorme schuld komt te zitten die gedurende de film afbetaald moet worden. | |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
My name is nobody is natuurlijk niet een traditionele vier vuisten film maar ligt meer richting de spaghetti westerns ondanks een lichtere toon. Prachtig opgebouwde film met het aparte rustieke vissen in het begin en het “explosieve” einde.Dwarlorf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 03:27:
[...]
My Name Is Nobody is een prima film. Daar zou ik mee beginnen. Ik denk dat je anders al gauw stopt met hun andere films herkijken. Hoewel hun films op imdb nog best bizar hoge cijfers krijgen.
Mijn waardering word in deze film op veel manieren gevoed. Terence Hill, ennio morricone, spaghetti western en … Henry Fonda!
The Beekeeper (2024) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Gisteravond samen deze nieuwe film met Jason Statham erin gekeken, wel weer een typische film van hem. Met veel droge humor en actie waarin hij als een soort droogkloot lekker vol de gevechten aangaat, echt precies zoals je verwacht als je denkt aan een film waarin hij speelt. We hebben van begin tot eind genoten van deze film vol actie en humor | |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.4 | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 157 min | MPAA: PG-13 Recentelijk in de bioscoop gezien. Ik heb ooit de eerste hunger games gezien en die vond ik OK. Tijdens dit deel keek ik enkele keren op mijn horloge om te zien hoe lang het nog ging duren, mijn vrouw zei later dat zij dat ook had gedaan. De film is in mijn beleving zielloos. Ik had geen enkel gevoel voor de karakters. Ik begreep niet hoe het beginstukje over kinderen die zochten naar eten precies relateerde aan de rest van de film. Ik had ook niet de indruk dat er iemand echt aan het hongerlijden was maar wellicht heb ik deze zaken simpelweg tijdens een gaap gemist. Het enige stukje wat me enigszins is bijgebleven is het vat met slangen en hoe dat later in het verhaal door de hoofdpersoon wordt gebruikt. Als ik deze film thuis bij een streaming service had opgezet was ik na een half uurtje wel klaargeweest. Dochterlief was enthousiaster, zij geeft het een 7,5. Ik kom niet verder dan een 4. | |
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
2046 (2004) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Romance, Sci-Fi | Runtime: 129 min | MPAA: R 2046 is een film van Wong Kar-Wai, een soort van vervolg van In The Mood For Love. Deze laatste heb ik alweer een tijdje niet gezien, dus had ik wellicht eerst opnieuw moeten kijken, maar goed... Het verhaal is eigenlijk toch altijd hetzelfde in de films van Wong Kar-Wai, het gaat ook in deze film weer over onmogelijke liefdes. Alleen dit keer zit er een of ander vage science fiction laag overheen. Die extra laag, waarmee je met tenenkrommend slechte CGI aan het begin al meteen mee geconfronteerd wordt, voegt naar mijn mening weinig toen. Sterker nog, het doet afbreuk aan een film die zonder dat eigenlijk best wel sterk en prachtig geschoten is. Maar ja, die extra laag zit er dus wel in, en dat geeft bij mij toch in dit geval punten aftrek. Ook is het verhaal wat ruw geschetst hier en daar, maar dat is wel normaal bij zijn films. Of, ruw geschetst is eigenlijk de verkeerde benaming, er komen juist heel veel details naar voren in zijn werk, alleen de boel is meestal niet echt afgerond. Binnenkort Chungking Express en In The Mood For Love maar weer opnieuw kijken. Was al aan Chungking Express begonnen, maar kon er niet echt in komen. | |
Chungking Express begint wat chaotisch, maar wordt leuker zodra de politieagent interesse krijgt in Faye. Ook ik kon er moeilijk in komen, maar heb er uiteindelijk wel van genoten.josh-hill schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:17:
2046 (2004) [Afbeelding: 2046 (2004)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Romance, Sci-Fi | Runtime: 129 min | MPAA: R 2046 is een film van Wong Kar-Wai, een soort van vervolg van In The Mood For Love. Deze laatste heb ik alweer een tijdje niet gezien, dus had ik wellicht eerst opnieuw moeten kijken, maar goed...
Het verhaal is eigenlijk toch altijd hetzelfde in de films van Wong Kar-Wai, het gaat ook in deze film weer over onmogelijke liefdes. Alleen dit keer zit er een of ander vage science fiction laag overheen.
Die extra laag, waarmee je met tenenkrommend slechte CGI aan het begin al meteen mee geconfronteerd wordt, voegt naar mijn mening weinig toen. Sterker nog, het doet afbreuk aan een film die zonder dat eigenlijk best wel sterk en prachtig geschoten is.
Maar ja, die extra laag zit er dus wel in, en dat geeft bij mij toch in dit geval punten aftrek. Ook is het verhaal wat ruw geschetst hier en daar, maar dat is wel normaal bij zijn films. Of, ruw geschetst is eigenlijk de verkeerde benaming, er komen juist heel veel details naar voren in zijn werk, alleen de boel is meestal niet echt afgerond.
Binnenkort Chungking Express en In The Mood For Love maar weer opnieuw kijken. Was al aan Chungking Express begonnen, maar kon er niet echt inkomen.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
In the Mood for Love is één van de mooiste films die ik ken. 2046 is voor mij overbodig en laat niet dezelfde pijn zien.
Days of Being wild vind ik nog wel echt een aanrader van Wong Kar Wei. Lekker rustige film met weer veel chemie tussen de hoofdrolspelers. En Maggie Cheung is daar ook echt prachtig.
Ja, precies. Door de aangedane pijn in het verhaal van In The Mood For Love, heeft hij in het verhaal van 2046 besloten om zich niet meer echt aan iemand te binden, waardoor de pijn dragelijker moet zijn. Nog steeds pijn, maar meer geforceerd.Dingdong schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:23:
[...]
Chungking Express begint wat chaotisch, maar wordt leuker zodra de politieagent interesse krijgt in Faye. Ook ik kon er moeilijk in komen, maar heb er uiteindelijk wel van genoten.
In the Mood for Love is één van de mooiste films die ik ken. 2046 is voor mij overbodig en laat niet dezelfde pijn zien.
Days of Being wild vind ik nog wel echt een aanrader van Wong Kar Wei. Lekker rustige film met weer veel chemie tussen de hoofdrolspelers. En Maggie Cheung is daar ook echt prachtig.
Days Of Being Wild nooit gezien en staat ook niet op mijn streaming diensten. Staat wel op mijn lijstje en er is een 4K blu-ray van.
Aquaman and the Lost Kingdom (2023) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13Hadden ze daar ook maar voor gekozen bij het maken van deze film. Het is een film die gemaakt werd voor mensen die nog nooit eerder een film hebben gezien. Iedere uitspraak, iedere scriptwending, baddies met baddiepakkies, een baddie met bordkartonnen karakter... het is alsof men niet wilde denken aan volwassen kijkers. Het gevoel voor ironie, dat boven komt drijven zoals een octopus in de zee, kan niet groter zijn zodra je bedenkt dat dit een tweede deel is en bovendien grootschalig referenties bevat naar andere films. Hoeveel? Nou, genoeg om er een berg van te maken en de vis die onderaan ligt flink te laten ruiken. Een beetje zoals deze film, die ondubbelzinnig fishy genoemd mag worden. 3 sterren voor het enthousiaste geblup van Momoa. | |
Dat zit wel Schnorr.
Argylle (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 135 min | MPAA: PG-13 Tja, wat moet ik zeggen… ik vind onderstaande eigenlijk wel op zijn plaats. ![]() Man o man…Matthew Vaughn what did you do? Kingsman en de vervolgen waren nog enigszins “binnen de perken overdreven”, maar Argylle slaat echt alles. Meer dan een 5 krijgt ie niet van me en dan ben ik nog heel erg gul. Er zullen best kijkers zijn die het leuk vinden, maar dit is gewoon echt niet mijn ding. Ik had meer verwacht van de persoon die ons Layer Cake en Kick-Ass gaf. ![]() | |
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Zojuist ‘Poor Things’ gezien, wat een fantastische film! Heerlijk over the top, één al en verwondering, visueel een plaatje …
Fijn dat dit soort films er ook nog zijn.
Fijn dat dit soort films er ook nog zijn.
The Grand Bolero (2021) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama, Romance, Thriller | Runtime: 90 min | MPAA: N/A The Grand Bolero is een Italiaanse film waarin orgel muziek terug gebracht wordt naar de film. Op zich leuk idee, en de reparatie van een orgel speelt ook een grote rol in het verhaal. Een stom meisje (niet stom, maar stom) komt helpen bij het repareren van het orgel. Degene die er mee bezig is, zit hier echter niet op te wachten. Behoorlijk afgezaagd verhaal dus, maar op zich zijn de beelden wel mooi, en je hebt dus de orgel muziek. Ondanks het wel wat afgezaagde idiote verhaal, was de eerste helft nog wel aan te gluren. Had alleen wel al meteen de NL ondertitels ingewisseld met de EN versie, want volgens mij hebben ze gewoon Google Translate voor de NL ondertitels gebruikt... eerste regel is bijvoorbeeld 'neuk je'... Anyway, bespaar je de moeite deze te kijken, want het verhaal ontspoort compleet in de tweede helft. De film is helemaal de draad kwijt en gooit allerlei random shit in je richting. Het einde is al helemaal idioot. Waarschijnlijk alleen maar als excuus om er de bolero onder te kunnen zetten. | |
Zielloos is niet een woord dat ik associeer met VIlleneuve.josh-hill schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Ik vond Dune: Part One in de bioscoop op groot scherm geweldig, maar ook zielloos. Omdat ik deel 1 heb gezien, wil ik deel 2 ook wel zien. Maar toch sta ik er ook weer niet om te springen. Ik had bij deel 1 dus niet echt het idee dat ik een interessant verhaal kreeg voorgeschoteld. Daarbij ken ik natuurlijk het verhaal al van de boeken en games. Bovendien heb ik toch altijd wel de voorkeur voor losstaande films.
Arrival is misschien wel mijn favoriete film van de afgelopen 20 jaar; die kwam binnen als een mokerslag. Werkelijk een prachtige mix van drama en sci-fi elementen die naadloos in elkaar overlopen en een heel emotioneel verhaal vertellen over verlies.
De relatie tussen Ryan Gosling en Ana de Armas in Blade Runner vond ik ook fascinerend en ontroerend. Ook Dune vond ik, op een heel andere manier, een heel menselijk verhaal, met name de driehoek tussen Chalamet, Ferguson en Isaac.
Alleen Sicario liet me nogal onberoerd. En zijn andere films heb ik nog niet gezien.
Het lijken me niet echt vergelijkbare filmsZal me verbazen als Poor Things niet een veel interessantere film is. Sowieso maakt Lanthimos natuurlijk vreemde films, wat het al gauw interessant maakt. Then again, Alps vond ik ronduit slecht, maar The Killing of a Sacred Deer was wel weer prima, en hoewel ik om een de of andere reden The Lobster geen hoog cijfer heb gegeven volgens mijn administratie, is dat toch ook altijd een film die me bijgebleven is. Dogtooth and The Favourite moet ik nog altijd zien, al is die laatste nu niet bepaald mijn genre.
Ik heb dus alleen The Favourite gezien van Lanthimos en dat schijnt zijn meest 'toegankelijke' film te zijn, dus we gaan het meemaken.
Wat is de boodschap van de film volgens jou? Ik ben benieuwd hoe mensen hier tegen American Beauty aankijken nu. Als er één film is die tegenwoordig namelijk in een ander licht staat dan toen hij uitkwam is het deze en nee, dat ligt niet (alleen) aan Kevin Spacey.Honesty schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:06:
American Beauty (1999) [Afbeelding: American Beauty (1999)] Tweakers: 7.2 | IMDb: 8.3 | Genre: Drama | Runtime: 122 min | MPAA: R Eergisteren tijdens het zappen middenin gevallen en besloten om hen gisteren maar terug te kijken. Had hem al vaker gezien, wist niet alles meer, maar deze film kijk je meer voor de dialogen dan voor de actie.
Viel me op dat Kevin Spacey toen wel jong was(of ik ben nu oud) wat natuurlijk klopt omdat de film al 25 jaar oud is. Vanwege de boodschap van de film merk je niks van de oudheid en natuurlijk was er zonder social media ook heel veel leed.
Ik weet dat ik hem vroeger al goed vond misschien doordat ik nu ouder ben en meer de leeftijd van de hoofdpersoon heb vond ik hem nu nog sterker.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Ik heb onuitwisbare herinneringen aan de film en de avond dat ik hem zag in de VS in 1999. Ik had de trailer gezien die middag ervoor op TV en de snijdende sarcastische opmerkingen daarin maakten dat ik mijn vriendin maar meteen vertelde dat we die avond naar de bios gingen (nou ja, ik vroeg het, de bioscoop was 10 mijl verderop en zij had een auto en ik niet...). We vonden het een fantastische film, velen met ons, en de prijzen stroomden binnen in de maanden daarna.
Wat was er zo goed aan? Ja, het was grappig, en goed geacteerd. Maar het vertelde ook iets over ons allemaal, de wereld aan het einde van het milennium, een wereld waarin we alles voor elkaar hadden en dus ruimte hadden om ons samen met Lester te beklagen over de 'leegheid' van het bestaan. Het is een film over mensen die materialistisch gezien alles hebben maar zich gevangen voelen daarin. Lester wil zich daar vrij van vechten, met als rode draad de drive om sex te hebben met Angela. Tegelijk raakt hij geïnspireerd door Ricky, die in alles 'beauty' ziet. Zijn arc komt tot conclusie als Angela hem verteld dat ze een maagd is, waardoor hij haar weer als een kind ziet dat beschermd moet worden, en zijn eigen familie weer een plek krijgt om hem heen.
Tegenwoordig wordt de film door critici anders bekeken. Zaken als mysoginie naar carrierevrouwen, metaforisch gewauwel zonder inhoud (zoals de Guardian zei 'its awestruck command of metaphor as flimsy and floaty as, well, a plastic bag dancing in the breeze'), ééndimensionale karakterisingen. En het feit dat de zeitgeist niet aardig is voor de setting: In een wereld die naderhand gekarakteriseerd werd door terrorisme, zinloze oorlogen en kredietcrises zijn de klachten van de upper middle class over 'emptiness' en 'meaning' nogal triviaal. De film komt nog maar op weinig toplijstjes voor.
Persoonlijk heb ik er wat minder moeite mee. Ook toen al had ik weinig met de lege huls-metaforen van met name het karakter Ricky. Maar des te meer met de boodschap dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. Dat is niet de schoonheid van een plastic tasje dat waait in de wind maar de meer concrete bezittingen die Lester heeft en die hij, in de seconden voor zijn overlijden, eindelijk helder voor zich ziet. Zijn familie.
Wow, dit werd wat langer dan gepland maar ik lees al een paar jaar over de downfall van American Beauty en vroeg me af wat ik zelf vind. Kortweg: Ik denk dat je met je 8 spot on bent
The Spirit (2008) | ![]() |
Tweakers: 0.0 | IMDb: 4.7 | Genre: Action, Crime, Fantasy | Runtime: 103 min | MPAA: PG-13 Frank Miller, een gewaardeerd striptekenaar en bedenker van o.a. Sin City, 300 en Batman: Year One, vond dat hij wel klaar was voor het echte regisseurswerk na zijn avontuurtje met multitalent Robert Rodriguez. Hij besloot om een oude comic van collega Will Eisner, 'The Spirit', onder handen te nemen. Het resultaat is echter bedroevend. Positief is de visuele stijl die de film hanteert: Een mix tussen Sin City en 300, met scherpe contrasten en onverzadigde kleuren. De soundtrack van David Newman is redelijk, maar niet echt memorabel. Miller mag dan een begaafd tekenaar zijn; Van regisseren heeft hij duidelijk nog geen kaas gegeten. De film is namelijk ontzettend saai, spanningsloos en soms is er geen touw meer aan vast te knopen. Het script, dat over een kruik met het bloed van Heracles/Hercules gaat die de persoon die hiervan drinkt het eeuwig leven geeft, is een regelrecht rommeltje en Miller weet zijn cast niet te inspireren. Af en toe lijkt de film wel een slapstick komedie met de meest foute humor die je maar kan bedenken. Miller wil te veel maar heeft duidelijk te weinig ervaring om dit goed te kunnen doseren. De acteerprestaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven: Gabriel Macht als 'The Spirit' doet zijn best, maar het script geeft hem te weinig houvast om echt te kunnen overtuigen. Samuel L. Jackson als The Octopus, Spirit's aartsvijand, is hilarisch over de top en lijkt goed te weten in wat voor een onzinfilm hij zit. Scarlett Johansson als Silken Floss lijkt echter niet goed te weten wat ze nou precies aanmoet met haar personage. Dan hebben we ook nog femme fatale Sand Seref, een gold digger en de verloren liefde van 'The Spirit', gespeeld door Eva Mendes. Hoe minder er over gezegd wordt des te beter. Dit geldt ook voor de domme hulpjes (allen gespeeld door Louis Lombardo) van The Octopus. In het begin leek het erop dat het nog wel een aardige Sin City rip-off zou kunnen worden, maar het slechte script, matige acteerprestaties, bordkartonnen personages en inconsistentie nekken de film. 'Don't judge a book by its cover', wordt er gezegd. The Spirit heeft een prachtige cover, maar de inhoud is van een zeer middelmatige kwaliteit. | |
The Holdovers (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 8.0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R Bijzondere film. Ik las lovende reviews op internet, dus was wel benieuwd. Ik had eerst het idee dat ik naar de verkeerde film zat te kijken. Het lijkt namelijk alsof het in de jaren 90 is gefilmd. Dan bedoel ik qua camerabeelden. Het verhaal zelf speelt in de kerst van 1970 op een internaat. Zoals op elk internaat gaan de kinderen met de feestdagen naar huis. Behalve een groepje van 5 kinderen. Eén van de leerkrachten is de sigaar en moet op deze kinderen passen. Samen met een dame van de cafetaria. Uiteindelijk gaan van de 5 nog 4 kinderen naar huis en blijft er 1 achter samen met de geschiedenis leeraar en de kantine juffrouw. En dan begint het eigenlijke verhaal pas echt. De leeraar blijkt toch niet zo’n zuurpruim. Met z’n drieën maken ze er maar het beste van wat leidt tot mooie ‘avonturen’. Het verhaal klinkt dun, maar is heel goed neergezet. Dit is geen typische American highschool film. Ik snap de reviews nu wel. Je moet wel even door de eerste paar minuten heen, maar het wordt alleen maar mooier. | |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ben het helemaal met je eens al denk ik dat de film ook gaat over een relatiecrisis die er eigenlijk helemaal niet is, eigenlijk is alles in de film nep of namaak. Ik vond de film vroeger ook goed maar heb de film ook vaak zien staan op Netflix zonder dat ik hem wilde zien. Nu kwam ik tijdens het zappen hem tegen en omdat ik toen een kwartiertje keek werd ik er ingezogen waardoor ik een dag later hem helemaal ben gaan zien.Dr. Strangelove schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Wat is de boodschap van de film volgens jou? Ik ben benieuwd hoe mensen hier tegen American Beauty aankijken nu. Als er één film is die tegenwoordig namelijk in een ander licht staat dan toen hij uitkwam is het deze en nee, dat ligt niet (alleen) aan Kevin Spacey.
Ik heb onuitwisbare herinneringen aan de film en de avond dat ik hem zag in de VS in 1999. Ik had de trailer gezien die middag ervoor op TV en de snijdende sarcastische opmerkingen daarin maakten dat ik mijn vriendin maar meteen vertelde dat we die avond naar de bios gingen (nou ja, ik vroeg het, de bioscoop was 10 mijl verderop en zij had een auto en ik niet...). We vonden het een fantastische film, velen met ons, en de prijzen stroomden binnen in de maanden daarna.
Wat was er zo goed aan? Ja, het was grappig, en goed geacteerd. Maar het vertelde ook iets over ons allemaal, de wereld aan het einde van het milennium, een wereld waarin we alles voor elkaar hadden en dus ruimte hadden om ons samen met Lester te beklagen over de 'leegheid' van het bestaan. Het is een film over mensen die materialistisch gezien alles hebben maar zich gevangen voelen daarin. Lester wil zich daar vrij van vechten, met als rode draad de drive om sex te hebben met Angela. Tegelijk raakt hij geïnspireerd door Ricky, die in alles 'beauty' ziet. Zijn arc komt tot conclusie als Angela hem verteld dat ze een maagd is, waardoor hij haar weer als een kind ziet dat beschermd moet worden, en zijn eigen familie weer een plek krijgt om hem heen.
Tegenwoordig wordt de film door critici anders bekeken. Zaken als mysoginie naar carrierevrouwen, metaforisch gewauwel zonder inhoud (zoals de Guardian zei 'its awestruck command of metaphor as flimsy and floaty as, well, a plastic bag dancing in the breeze'), ééndimensionale karakterisingen. En het feit dat de zeitgeist niet aardig is voor de setting: In een wereld die naderhand gekarakteriseerd werd door terrorisme, zinloze oorlogen en kredietcrises zijn de klachten van de upper middle class over 'emptiness' en 'meaning' nogal triviaal. De film komt nog maar op weinig toplijstjes voor.
Persoonlijk heb ik er wat minder moeite mee. Ook toen al had ik weinig met de lege huls-metaforen van met name het karakter Ricky. Maar des te meer met de boodschap dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. Dat is niet de schoonheid van een plastic tasje dat waait in de wind maar de meer concrete bezittingen die Lester heeft en die hij, in de seconden voor zijn overlijden, eindelijk helder voor zich ziet. Zijn familie.
Wow, dit werd wat langer dan gepland maar ik lees al een paar jaar over de downfall van American Beauty en vroeg me af wat ik zelf vind. Kortweg: Ik denk dat je met je 8 spot on bent
Festina lente
Ouch, daar voelde ik een klap in m’n gezicht…rimave schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:04:
Wonka (2023) [Afbeelding: Wonka (2023)] Tweakers: 5.8 | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Family | Runtime: 116 min | MPAA: PG Ik stapte blanco deze film in, dus had een remake van Charly and the Chocolate Factory verwacht. Deze film verteld dus het verhaal van Willy Wonka voordat hij zijn Chocolade Fabriek begint. De film start ook gelijk al met gezang… not my cup of tea. Gelukkig vallen het aantal liedjes mee, alleen is het wel iedere keer andere tekst op ongeveer dezelfde melodie.
Het verhaal an sich is kijkt wel leuk weg, maar Johnny Depp is toch de betere Willy Wonka. Hugh Grant als Oempa Loempa is dan wel weer komisch. Het verhaal volgt Willy dus die in Galleries Gourmet in London een winkel wil openen in Chocolade. Zijn drie concurrenten zien dat niet zitten en doen er alles aan dat te voorkomen. Deze drie concurrenten hebben een geheime chocolade opslag onder een cathedraal waar Rowan Atkinson dan weer de bisschop van is.
Doordat Willy weinig geld op zak heeft gaat hij overnachten op een goedkoop adresje wat achteraf niet goedkoop blijkt en hij met een enorme schuld komt te zitten die gedurende de film afbetaald moet worden.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
‘ Johnny Depp is toch de betere Willy Wonka
Gene Wilder. Dat is de enige echte Willy Wonka. Ik vond Depp een ongeloofwaardige karikatuur die afbreuk deed aan m’n jeugdherinneringen.
Oei ja, die had je ook nog inderdaad. Heb ook die film wel eens gezien.vanaalten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:44:
[...]
Ouch, daar voelde ik een klap in m’n gezicht…
Gene Wilder. Dat is de enige echte Willy Wonka. Ik vond Depp een ongeloofwaardige karikatuur die afbreuk deed aan m’n jeugdherinneringen.
Hij zet ook een erg goede Willy Wonka neer.
Venus (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror | Runtime: N/A | MPAA: N/A VPRO heeft een serie aan middellange genrefilms gefinancierd, gemaakt door opkomend Nederlands talent en begeleid door Martin Koolhoven. Deze zijn de komende tijd op zaterdagavonden te zien op NPO 3 en NPO Start. Meer info: https://www.vpro.nl/programmas/koolhoven-presenteert.html Gisteren beet Gonzalo Fernandez Carmona de spits af met zijn film Venus. De film doet qua stijl, en ook een beetje qua verhaal, denken aan o.a. Blade Runner 2049 en Possessor. Nu zal iedereen de film wel met iets anders vergelijken, maar daar moest ik het meest aan denken. Helaas gaf Martin tijdens de introductie wel erg veel weg over de film. Dat is jammer, ik probeerde het nog te skippen, maar was al te laat. Nu is het verhaal ook wel redelijk vaag in de film. D.w.z., het grove concept is wel duidelijk, maar het is niet tot een heel erg sluitend verhaal uitgewerkt. Het doet daarin eigenlijk een beetje denken aan de verhaalstijl van Wong Kar-Wai, waar ik net weer enkele films van heb gekeken. Maar de stijl druipt echt van het scherm. Dat is zeker goed gedaan, en net als in Possessor is dat niet met allemaal CGI gedaan. En net als in die film, is het een vaag science fiction verhaal met body horror. Maar waar het verhaal bij mij klikte bij Possessor, had ik dat hier niet. Er zitten zeker goede elementen in Venus maar niet alles werkt en als geheel voelt het gewoon niet af, al kun je het natuurlijk niet 1-op-1 vergelijken met een speelfilm van meer dan de dubbele lengte. Nevertheless, zeker geen waste of time, wat The Grand Bolero gisteren wel was. Ik hou wel van het stijltje en de beelden in Venus. Ook de kern van het verhaal, onze hang naar nostalgie, en dat het daar eigenlijk een beetje afgelopen mee moet zijn, we leven NU en moeten eerder aan de toekomst denken, dat is toch wel goed gedaan. | |
Johnny Depp was gewoon een hele enge Wonka in die film. Kinderen waren bang voor hem. Hebben nachtmerries over hem gehad. Ja ja. Ben ervaringsdeskundige. Hoe heeft de Film maatschappij hem ooit zo gecast???? Bij Gene Wilder waren de kinderen allemaal enthousiast en blij. Een leuke lieve goed bedoelende Wonka. Een vrolijke film. Is de huidige ook begrijp ik. Maar ik ben niet zo van de Musicals.vanaalten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:44:
[...]
Ouch, daar voelde ik een klap in m’n gezicht…
NB: En het gekke is dat Johnny Depp in Edward Scissorhands een eng karakter moest voorstellen. En deze kijk ik met de inmiddels volwassen kinderen nog steeds 1x per jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door AvK op 04-02-2024 19:20 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik vond Depp ook niet zo geslaagd en hij was inderdaad... weird.
De definitieve Roald Dahl verfilming moet nog komen denk ik. Wes Anderson's take op de short stories was leuk maar leent zich niet voor feature length. Fantastic Mr. Fox was wel goed maar iets meer ingehouden, wat werkte.
Ik denk dat ik nog het meest plezier beleefd heb aan Danny, the Champion of the World. En natuurlijk de originele The Witches van Nic Roeg.
Ok, en Danny DeVito's Mathilda was niet slecht
Misschien valt het wel mee dus
De definitieve Roald Dahl verfilming moet nog komen denk ik. Wes Anderson's take op de short stories was leuk maar leent zich niet voor feature length. Fantastic Mr. Fox was wel goed maar iets meer ingehouden, wat werkte.
Ik denk dat ik nog het meest plezier beleefd heb aan Danny, the Champion of the World. En natuurlijk de originele The Witches van Nic Roeg.
[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-02-2024 19:43 ]
The Beekeeper (2024) | [Afbeelding: The Beekeeper (2024)] |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R De enige persoon die Adam Clay vertrouwt pleegt zelfmoord door de diefstal van 2M door scammers. Alles wat je stiekem hoopt wat er zou moeten gebeuren met mensen die je bestelen, gebeurt ook. Een feel good, maar ook zwaar over de top, actiefilm waar ik me mee heb vermaakt. spoiler: Alleen waarom het huis van die moeder wordt platgebrand? Dat zou toch juist de dochter triggeren, die aan Clays zijde zou moeten staan? En in de hele film wordt iedereen met relatief gemak neergebeukt, maar een of andere dronken Ier is zogezegd wel sterk genoeg en vecht vrolijk door na een kogel in het gezicht? | |
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10 |
Ps, dit is van een quote waardoor de layout verrot is, ik kon de film niet vinden.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Mathilda is natuurlijk briljant!Dr. Strangelove schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:41:
Ik vond Depp ook niet zo geslaagd en hij was inderdaad... weird.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
QFT
Weinig aftreksels zijn zo leuk als deze, ok de TV serie Wednesday dan. Maar het zijn uitzonderingen.
‘Saltburn’? More like Slowburn …
Missus en ik kijken hem nu, maar ik wil eigenlijk stoppen met kijken; ongelofelijk saai. Één en al opbouw en voor wat?

Missus en ik kijken hem nu, maar ik wil eigenlijk stoppen met kijken; ongelofelijk saai. Één en al opbouw en voor wat?
Ferrari (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 6.6 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 130 min | MPAA: R Matige, enigszins verwarrende film over Ferrari. Ik had beter verwacht. In de film lijkt het in het begin vooral te gaan over Ferrari als automerk en -bedrijf, maar uiteindelijk is de film vooral rondom Enzo Ferrari. Ik heb hierdoor vooral het idee gehad dat men eigenlijk niet een specifiek iets wilde verfilmen, het prive leven van Enzo Ferrari, de Mille Miglia race, of Ferrari als bedrijf dat er weer bovenop komt. Want daar komt uiteindelijk niet echt een antwoord op, jammer. | |
The Lobster (2015) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 7.1 | Genre: Drama, Romance, Sci-Fi | Runtime: 119 min | MPAA: R The Lobster is een film uit 2015 van Yorgos Lanthimos, ook bekend van o.a. Dogtooth (2009), The Killing of a Sacred Deer (2017), The Favourite (2018), en nu Poor Things (even afgezien van de voorpremière, vanaf donderdag in de bioscoop). The Lobster geeft een nogal absurdistische draai aan het contrast tussen het vrijgezellen leven en het leven in een romantische relatie. Ik zag de film nu voor de derde keer, geloof ik, maar ondanks dat ik het plot wel ken, blijft het geheel staan als een huis. Dit komt door de enorm droge, nogal houterige, manier van acteren (met opzet) en de vele, vele (hilarische) details. Ondanks dat het dus nog steeds een hele goede film is als je hem al gezien hebt, wil ik niets over het plot kwijt, want het is toch wel uniek om die eerst "blind" te ervaren. Er zitten best veel (nu) bekende filmsterren in de film, en ze zijn eigenlijk allemaal behoorlijk sterk in hun rol, ondanks dat ze uit hun comfort zone heel houterig hebben moeten acteren. Het concept van de film is tot in de allerkleinste details haarfijn uitgewerkt en nergens heb je het idee dat deze idiote wereld "niet bestaat". Nee, je accepteert deze voor zoals hij is, en gaat helemaal mee in zijn idioterie van rare regels. Er gebeuren behoorlijk opmerkelijke dingen, maar ze zijn allemaal volstrekt logisch in deze context. En ondanks dat veel van die zaken eigenlijk ontzettend pijnlijk zijn, zijn ze ook vooral heel erg komisch. Dus, ondanks dat IMDb het een "Drama, Romance, Sci-Fi" noemt, is het eerst en vooral een comedy. Ook de voice-over is een sterke vinding. Super droog, en het rijgt het eerste en het tweede deel van het verhaal naadloos aan elkaar en is als je de film gezien hebt eigenlijk niet meer dan logisch. Zonder twijfel is dit een fantastische film, in beide betekenissen van het woord "fantastisch". Ok, de tweede helft van de film verliest wat focus, maar de eind scene is dan toch wel weer erg sterk. | |
Over het huis: gok dat het de bad guys waren, maar dat er een scene uitgeknipt is. Het is idd een beetje een plothole, maar nodig omdat de dochter vanwege het huis weer 'op het spoor' komt.ByteMe_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:58:
spoiler:Alleen waarom het huis van die moeder wordt platgebrand?
... een of andere dronken Ier is zogezegd wel sterk genoeg en vecht vrolijk door na een kogel in het gezicht?
En die Ier is een Zuid-Afrikaan gok ik
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Deze is me vooral bijgebleven door Mena SuvariHonesty schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:06:
American Beauty (1999) [Afbeelding: American Beauty (1999)] Tweakers: 7.2 | IMDb: 8.3 | Genre: Drama | Runtime: 122 min | MPAA: R Eergisteren tijdens het zappen middenin gevallen en besloten om hen gisteren maar terug te kijken. Had hem al vaker gezien, wist niet alles meer, maar deze film kijk je meer voor de dialogen dan voor de actie.
Viel me op dat Kevin Spacey toen wel jong was(of ik ben nu oud) wat natuurlijk klopt omdat de film al 25 jaar oud is. Vanwege de boodschap van de film merk je niks van de oudheid en natuurlijk was er zonder social media ook heel veel leed.
Ik weet dat ik hem vroeger al goed vond misschien doordat ik nu ouder ben en meer de leeftijd van de hoofdpersoon heb vond ik hem nu nog sterker.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Chinatown (1974) | ![]() |
Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.2 | Genre: Drama, Mystery, Thriller | Runtime: 130 min | MPAA: R Ik probeer altijd een film te bekijken in de tijdgeest waarin het is gemaakt maar bij Chinatown kom ik toch tot de conclusie dat ik de film bij release ook slaapverwekkend zou hebben gevonden. De film is traag, verhaal niet boeiend en er gebeurd verder niet veel. Jack Nicholson wordt als privé detective ingehuurd en wordt zo betrokken bij een grotere zaak dan aanvankelijk gedacht. Pluspunten zijn muziek, kostuums en auto's, de jaren 30 sfeer van LA wordt goed neergezet maar daar blijft het bij. De film in 2 avonden moeten kijken omdat ik er niet doorheen kwam. Zal wel aan mij liggen maar het klikte niet. | |
Napoleon (2023) | ![]() |
Tweakers: 5.7 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Biography | Runtime: 158 min | MPAA: R Visueel sterke, schizofrene vertolking van een groot man, met weinig aandacht voor de geschiedenis. Daar komt deze film eigenlijk op neer. Moest het nu niet gaan over Napoleon en zijn bekende veldslagen en intrigues, en moesten we nu niet zo heel veel weten over Napoleon en de tactieken die hij gebruikte in zijn veldslagen... Hij was een briljante officier en strateeg die nooit een teken heeft gegeven van te leiden aan 1 of andere psychose. Waarom hij dan afgeschilderd wordt als een schizofreen is me een raadsel. Je merkt aan alles dat Ridley Scott inmiddels niet meer de director is die we kennen van Kingdom of Heaven, Alien, Gladiator ... Daarom dat ik ook zeer lauwe verwachtingen heb voor Gladiator 2 en de andere projecten die nog lopende zijn voor hem. Toch vond ik Napoleon met mijn beperkte verwachtingen een aangenaam kijkspel die me meer dan eens deed glimlachen. Het feit dat ik een grote fan ben van Joachim Phoenix maakt het natuurlijk easy. Deze laatste kan trouwens een pak beter, dat weten we ook. Al bij al geef ik deze een 7/10 (wellicht een beetje te hoog) maar ik heb hem kunnen uitzien zonder naar mijn uurwerk te kijken | |
Ik kwam er ook langs en heb toen het laatste kwartier zitten kijken met de gedachte dat ik hem weer eens helemaal opnieuw moet kijken. In mijn herinnering nog steeds een hele goede film.Honesty schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:06:
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Is dat het? Ik heb deel 1 in de bios gezien en er mist iets. Ik kan er m'n vinger niet echt op leggen, maar er mist iets. Ik ga deel 2 ook zeker in de bios kijken, aangezien ik de boeken toch wel erg goed vind, maar het is niet alsof ik er niet op kan wachten. Het is meer omdat het Dune is, en omdat ik deel 1 ook al gezien heb.josh-hill schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Ik ga hier misschien iets controversieels zeggen, maar wat de verfilming van Dune betreft merk ik toch ook dat ik steeds meer fan word van de David Lynch-versie. Zo heerlijk 80's campy. Als ie maar wat meer het verhaal zou volgen, ipv eigen rare dingen erbij te verzinnen.
@Gaius Denk dat het een heel subjectief gegeven is,
Ik vond voor de eerste keer in lange tijd, Dune part one een machtige film met een grote ziel.
Echter ook een film die alles wat ik ervan verwachte vervulde en zelf evenaarde.
Zelf nu nog kan ik me geen betere muziek en soundtrack voorstellen die het Dune universum zou kunnen vertegenwoordigen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit de start is/was van een nieuwe geweldige trilogie zoals, the originele Star Wars, Lord of the Rings, Back to the Future...
nu Vrijdag ga ik Dune herbekijken in de bioscoop en daarna is het ongeduldig wachten op part 2
Ik vond voor de eerste keer in lange tijd, Dune part one een machtige film met een grote ziel.
Echter ook een film die alles wat ik ervan verwachte vervulde en zelf evenaarde.
Zelf nu nog kan ik me geen betere muziek en soundtrack voorstellen die het Dune universum zou kunnen vertegenwoordigen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit de start is/was van een nieuwe geweldige trilogie zoals, the originele Star Wars, Lord of the Rings, Back to the Future...
nu Vrijdag ga ik Dune herbekijken in de bioscoop en daarna is het ongeduldig wachten op part 2
Ik kijk ook uit naar Poor Things, en heb van zijn eerdere films genoten, behalve van The Killing of a Sacred Deer. Die klikte bij mij helemaal niet.P-Rock schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:00:
Als je de films van Yorgos Lanthimos kent dan weet je denk ik wel wat je te wachten staat.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Onze meningen kunnen niet verder uit elkaar staan denk ik.ByteMe_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:58:
The Beekeeper (2024) [Afbeelding: The Beekeeper (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R De enige persoon die Adam Clay vertrouwt pleegt zelfmoord door de diefstal van 2M door scammers. Alles wat je stiekem hoopt wat er zou moeten gebeuren met mensen die je bestelen, gebeurt ook. Een feel good, maar ook zwaar over de top, actiefilm waar ik me mee heb vermaakt.
spoiler:Alleen waarom het huis van die moeder wordt platgebrand? Dat zou toch juist de dochter triggeren, die aan Clays zijde zou moeten staan?
En in de hele film wordt iedereen met relatief gemak neergebeukt, maar een of andere dronken Ier is zogezegd wel sterk genoeg en vecht vrolijk door na een kogel in het gezicht?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Ps, dit is van een quote waardoor de layout verrot is, ik kon de film niet vinden.
Wat een afgrijselijk Statham-vehikel is dit zeg. Homefront (ook van Statham) is een zelfde soort film (totaal ander verhaal, maar ook gewoon beuken) en die kon ik destijds wel waarderen.
Ik heb echt met plaatsvervangende schaamte en face-palmend zitten kijken naar The Beekeeper. Veel dingen worden met een bak chips en een pot bier beter, maar in dit geval heeft dat (in elk geval bij mij) niet gewerkt.
spoiler:
Die dronken Ier was een (dronken) Zuid-Afrikaan. 
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ik ben het op dit punt met je eens. Ik vind de Lynch verfilming, ondanks alles wat er mee mis is, leuker om te kijken dan de nieuwe film. Ik vind die leeg en steriel. Maar goed ik ben dan ook geen fan van Villeneuve. Bladerunner 2049 kwam ik niet doorheen hoewel ik erg van de originele Bladerunner film hou. Ik weet het, ik maak geen vrienden, ik laat mezelf er wel uitGaius schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Is dat het? Ik heb deel 1 in de bios gezien en er mist iets. Ik kan er m'n vinger niet echt op leggen, maar er mist iets. Ik ga deel 2 ook zeker in de bios kijken, aangezien ik de boeken toch wel erg goed vind, maar het is niet alsof ik er niet op kan wachten. Het is meer omdat het Dune is, en omdat ik deel 1 ook al gezien heb.
Ik ga hier misschien iets controversieels zeggen, maar wat de verfilming van Dune betreft merk ik toch ook dat ik steeds meer fan word van de David Lynch-versie. Zo heerlijk 80's campy. Als ie maar wat meer het verhaal zou volgen, ipv eigen rare dingen erbij te verzinnen.
Ik had juist weer helemaal niks met Alps. Wellicht is het beter bij een tweede viewing, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.FirePuma142 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:21:
[...]
Ik kijk ook uit naar Poor Things, en heb van zijn eerdere films genoten, behalve van The Killing of a Sacred Deer. Die klikte bij mij helemaal niet.
Als je jezelf een grote fan van de man noemt zou het toch passen zijn om z'n naam juist te schrijven: Joaquin.Wolfp4ck schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:54:
Napoleon (2023) [Afbeelding: Napoleon (2023)] Tweakers: 5.7 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Biography | Runtime: 158 min | MPAA: R Visueel sterke, schizofrene vertolking van een groot man, met weinig aandacht voor de geschiedenis.
Daar komt deze film eigenlijk op neer. Moest het nu niet gaan over Napoleon en zijn bekende veldslagen en intrigues, en moesten we nu niet zo heel veel weten over Napoleon en de tactieken die hij gebruikte in zijn veldslagen...
Hij was een briljante officier en strateeg die nooit een teken heeft gegeven van te leiden aan 1 of andere psychose. Waarom hij dan afgeschilderd wordt als een schizofreen is me een raadsel.
Je merkt aan alles dat Ridley Scott inmiddels niet meer de director is die we kennen van Kingdom of Heaven, Alien, Gladiator ... Daarom dat ik ook zeer lauwe verwachtingen heb voor Gladiator 2 en de andere projecten die nog lopende zijn voor hem.
Toch vond ik Napoleon met mijn beperkte verwachtingen een aangenaam kijkspel die me meer dan eens deed glimlachen. Het feit dat ik een grote fan ben van Joachim Phoenix maakt het natuurlijk easy. Deze laatste kan trouwens een pak beter, dat weten we ook.
Al bij al geef ik deze een 7/10 (wellicht een beetje te hoog) maar ik heb hem kunnen uitzien zonder naar mijn uurwerk te kijken[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Zonder gekheid, ik had ook lage verwachtingen van de film maar heb me juist daardoor goed vermaakt in de bioscoop, qua cinematografie was het fantastisch.
Angel-A (2005) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Drama, Fantasy | Runtime: 91 min | MPAA: R André is een loser, heeft schulden en probeert uiteindelijk een einde aan zijn leven te maken door vanaf een brug in de rivier de Seine te springen. Op het moment supreme is de mooie Angela hem echter voor. Nadat hij haar van de verdrinkingsdood heeft gered besluit ze om hem te helpen met zijn problemen. Langzaam maar zeker krijgt André weer grip op zijn leven en helpt Angela hem ook zijn eigenwaarde terug te krijgen. Luc Besson, die bij het grote publiek toch vooral bekend is van actiefilms als Nikita en Léon, levert met Angel-A een mooi, ingetogen komisch drama af, met een goed acterende Jamel Debbouze als André en Rie Rasmussen als de lange, slanke, mysterieuze blondine die André weer een sprankje hoop geeft. De film is in stijvol zwart-wit geschoten en Thierry Arbogast levert een cinematografisch pareltje. De aparte soundtrack van Anja Garbarek mag ik ook niet onbenoemd laten. Naar het einde toe wordt de film mij iets te melodramatisch, maar Angel-A is zeker een aanrader. | |
Red Dragon (2002) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 124 min | MPAA: R Ik zat al in de sfeer van Hannibal, dus dan hoort Red Dragon er natuurlijk bij. Via een paar mede Tweakers erachter gekomen dat Red Dragon een Remake is van ManHunter is. Maar goed, voor de mensen die het niet weten, Red Dragon is de 3de film waarin Anthony Hopkins de rol van Dr. Hannibal Lector mocht spelen. Red Dragon is zeg maar de voorloper van The Silence of the Lambs, dus we gaan nu terug in de tijd. Voormalig FBI-agent Will Graham is een uitstekend onderzoeker met sterke psychologische talenten die bijna zijn leven verloor toen hij ongrijpbare Dr. Lecter oppakte. Na een serie akelige moorden wordt Graham geconfronteerd met zijn verleden. Anthony Hopkins zet ook deze keer de rol weer sterk neer vind ik, maar ook Edward Norton, Ralph Fiennes en Harvey Keitel om een paar op te noemen zetten de rol ijzer sterk neer. De film kijkt lekker weg en ik vind het een hele leuke film. | |
Uncle Buck (1989) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 7.1 | Genre: Comedy | Runtime: 100 min | MPAA: PG Mensen die mij al langer kennen, weten dat ik liefhebber ben van John Candy films, ik vind die man zo geniaal en jammer dat die op een te vroege leeftijd gestorven is. Uncle Buck is een super film, die ik gewoon 1 keer per jaar weer eens kijk. Wanneer Buck Russel wordt gevraagd als oppas door zijn broer Bob, dan kom je een deel te weten wat er precies aan de hand is. Want zijn schoonzus wilt het liefst niks van hem weten, mede vanwege zijn leefstijl. Maar op moment dat haar vader een hartaanval krijgt, heeft ze geen andere keus. De humor zit hem ook omdat hij het goed probeer te doen, maar Tia, de oudste van de drie kinderen, wilt het liefst niks van hem weten, mede omdat zij zelf aan het puberen is. Pas na de nodige strubbelingen begint Tia te begrijpen dat alles wat Buck doet voor haar eigen bestwil is. De films zit super leuk in elkaar en kijkt heerlijk weg. | |
Hannibal Rising (2007) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Adventure, Crime, Drama | Runtime: 121 min | MPAA: R Om de film reeks en het verhaal van Dhr. Hannibal Lector af te sluiten, ook nog maar eens Hannibal Rising gekeken. Deze film gaat over de jong Hannibal en over zijn jeugd, dat betekend dat deze film the beginning, of zoals de titel al zegt, Rising. Hoewel de film het verhaal leuk neer zet, trekt de film zich erg lang. Begin is zeker boeiend, omdat Hannibal Lecter een trauma heeft dit hij niet verwerkt krijgt. Via zijn tante die in Frankrijk woont komt hij uiteindelijk een beetje op de been, en begint hij zijn medische opleiding. Tegelijkertijd probeert hij ook de personen die hem en zijn zusje kwaad gedaan hebben te vermoorden. Ondanks dat er een paar grote sterren in zitten, zoals Gong Li en Dominic West, vind ik dit de minste film van ze allemaal. Hoewel Gaspard Ulliel zijn best doet om de rol goed neer te zetten, vind ik hem persoonlijk niet passen als Hannibal. Misschien dat ik te veel aan Anthony Hopkins denk, maar ik vind Gaspard Ulliel geen Hannibal. Aardige film, maar niet een film die ik snel nog eens zou kijken. | |
Early buzz voor Dune Part 2 is... goed. Erg goed.
Chris Nolan heeft hem al gezien en de vergelijking getrokken met Star Wars and The Empire Strikes Back...
Ik ben in London als de premiere daar is, ga proberen kaarten te krijgen voor de 70mm IMAX voorstelling bij BFI. Kaarten zijn al in de voorverkoop voor leden en andere gepriviliseerden dus het is afwachten of dat gaat lukken. Ben nog nooit naar een commerciële 70mm IMAX film geweest; wel al een paar keer in het Science Museum maar die vertonen alleen docu's.
Chris Nolan heeft hem al gezien en de vergelijking getrokken met Star Wars and The Empire Strikes Back...
Ik ben in London als de premiere daar is, ga proberen kaarten te krijgen voor de 70mm IMAX voorstelling bij BFI. Kaarten zijn al in de voorverkoop voor leden en andere gepriviliseerden dus het is afwachten of dat gaat lukken. Ben nog nooit naar een commerciële 70mm IMAX film geweest; wel al een paar keer in het Science Museum maar die vertonen alleen docu's.
Empire Strikes Back vond ik helemaal niet zo goed, maar nu zal ik wel tegen de ballen van een paar generatiegenoten trappen (ik ben van '70).
Zeker 😬Sjah schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:35:
Empire Strikes Back vond ik helemaal niet zo goed, maar nu zal ik wel tegen de ballen van een paar generatiegenoten trappen (ik ben van '70).
Voor mij nog steeds de beste SW film en ik kreeg door de film een "crush" op Princes Leia. Tja, was 12....
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
The Wandering Earth II (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 173 min | MPAA: Not Rated Deel twee van wat een trilogie moet worden over het epos waarin de zon uitdooft en ons sterrestelsel op houdt te bestaan. In deel een was de aarde al op weg naar Jupiter door middel van gigantische kernfusie motoren die de aarde voortstuwden. Dit tweede deel is een prequel. Het is net als in deel 1 visueel fantastische scifi met vooral China dat de wereld redt. Europeanen zijn er amper. Schreeuwende en zich druk makende Amerikanen en Russen spelen een bijrol. Er komt nog een deel 3 trouwens. De films zijn gebaseerd op een kort verhaal van Liu Cixin, die trouwens ook de Three Body Principle schreef, waar binnenkort op Netflix een serie over komt. | |
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Argylle (2024) | ![]() |
Tweakers: 5.0 | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 135 min | MPAA: PG-13 Film van de britse regisseur Matthew Vaughn (Kingsman) over een schrijfster van spionage boeken die zo lijkt het in haar fantasie wereld terecht komt. Spoiler alert, verheug je niet op een film met Henry Cavill of Dua Lipa in de hoofdrollen. Dat was marketing, het zijn bijrollen. Ik vond het verhaal in het derde act een beetje minder worden, maar het eind gevecht is wel origineel. Mede vanwege de kat in het rugzakje de hele film toch nog een 6. Deze film is matig begonnen in de Amerikaanse bioscopen. Zal ook op AppleTV+ komen en Vaughn heeft plannen met meerdere films inclusief een prequel met een link naar Kingsman. | |
Hm, ik lees er alleen maar over dat het (een van) de slechtste film(s) allertijden is.
Toch verrassend dat Vaughn met elke nieuwe film slechter lijkt te worden.
Charlotte's Web (2006) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Adventure, Comedy, Family | Runtime: 97 min | MPAA: G Derde keer griep in een jaar. Courtesy van mijn schattige dochter met wie ik daarom vandaag samen op de bank ben gaan zitten om Charlotte's Web te kijken. Wilbur is een klein varkentje dat van de slacht wordt gered door Fern (Dakota Fanning). Het is uitstel van executie want Wilbur's lot staat vast: Hij zal eindigen in het smokehouse van Fern's oom. Tenzij zijn nieuwe vriendinnetje, de spin Charlotte, hem kan helpen... Charlotte's Web is gebaseerd op een Amerikaans kinderboek dat in hoog aanzien staat, en deze verfilming is bij de meeste fans in goede aarde gevallen. Het is een sprookje natuurlijk: Het speelt zich af in landelijk Amerika met roodgeschilderde boerderijen, liefdevolle ouders en vrolijke kinderen. En natuurlijk pratende dieren. De voice cast is indrukwekkend te noemen: Julia Roberts, Oprah Winfrey, Robert Redford, John Cleese, Steve Buscemi en nog veel meer. Ze doen ook allemaal 100% hun best. En Fanning is uitstekend, zo vaak zijn kinderen mateloos irritant in Amerikaanse films. Hier niet. Ze speelt Fern onbevangen, ik zou zelfs zeggen... humble. Het blijft een kinderfilm met een simpele boodschap: Maak vriendjes, doe een extra stapje voor elkaar en de wereld wordt iets mooier. SImpel maar waar natuurlijk. Het maakt Charlotte's Web tot een package dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. En een spin met de stem van Julia Roberts? Het helpt je misschien zelfs van je arachnaphobia af. | |
Oh trap maar raak hoorSjah schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:35:
Ik vind het zelf op afstand de beste Star Wars film.
TESB is alleen weg naar de finish.
Op ruime afstand zit een groepje met ANH, ROTJ en Rogue One.
Solo heeft net moeten lossen uit dit groepje.
De prequels beginnen net aan de laatste beklimming.
En bij de start staan de sequels nog steeds met elkaar te discussieren of een fiets uberhaupt een stuur nodig heeft.
Mandy (2018) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Fantasy, Horror | Runtime: 121 min | MPAA: Not Rated Mandy, een psychedelische revenge movie met Nicolas Cage en Andrea Riseborough, geregisseerd door Panos Cosmatos. Je zou zeggen een Griek, maar volgens Letterboxd Italiaans-Canadees. Wat moet ik er van zeggen, style over substance. En stijl heeft het! Het is één groot audiovisueel spektakel. De muziek, de kleuren, de camera effecten, het tempo. Het is één enorme trip. Het deed me wat aan Planet Terror denken, al heb ik die nooit afgekeken, omdat ik het verhaal totale onzin vond. Echt een B-film, wat natuurlijk heel het idee is. Een genrefilm (gek woord) tot en met. Nu heb ik niets met zombies, en daarom die film nooit afgekeken. Gelukkig is Mandy geen zombiefilm, maar meer een dungeons and dragons film. Nu heb ik daar ook niet veel mee, en ook dit verhaal ontstijgt het niveau van een B-film helaas niet. Ja, ik wil toch ook wel intellectueel gekieteld worden, anders is het voor mij geen entertainment (d.w.z., vind ik er geen klap aan). Dus ja, het ziet er prachtig uit en het klinkt geweldig, maar of ik me vermaakt heb? Nou nee, en dat is jammer. | |
Waarom zie ik een Minion op de TV poster?loekf2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:22:
Argylle (2024) [Afbeelding: Argylle (2024)] Tweakers: 5.0 | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 135 min | MPAA: PG-13 Film van de britse regisseur Matthew Vaughn (Kingsman) over een schrijfster van spionage boeken die zo lijkt het in haar fantasie wereld terecht komt.
Spoiler alert, verheug je niet op een film met Henry Cavill of Dua Lipa in de hoofdrollen. Dat was marketing, het zijn bijrollen.
Ik vond het verhaal in het derde act een beetje minder worden, maar het eind gevecht is wel origineel. Mede vanwege de kat in het rugzakje de hele film toch nog een 6.
Deze film is matig begonnen in de Amerikaanse bioscopen. Zal ook op AppleTV+ komen en Vaughn heeft plannen met meerdere films inclusief een prequel met een link naar Kingsman.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Betere foto. En neem aan het arme beest zit vanaf het begin tot en met de laatste scene in die film. En is er in de slot actie scene ook helemaal klaar mee.josh-hill schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:42:
Een minion, haha, dat is een goeie.
Maar nee, het is eigenlijk een soort Bonsai Kitten.
:strip_exif()/f/image/Xwf8bM7OAh1R0X9JUfBaXgG6.jpg?f=fotoalbum_large)
Murder on the Orient Express (2017) | ![]() |
Tweakers: 6.9 | IMDb: 6.5 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 Vorige week in het theater naar een toneeladaptatie van Agatha Christie's Murder on the Orient Express geweest. Logisch om daarna ook de film maar eens te kijken weer. De beroemde detective Hercule Poirot (regisseur Kenneth Branagh) is onderweg van Istanbul naar London in de vermaarde Orient Express. In de trein zit een kleurrijk gezelschap aan gasten. Als een van hen dood wordt aangetroffen terwijl de trein vastzit in een lawine kan Poirot aan de slag. In alles is te merken dat Branagh een liefhebber is van het bronmateriaal. De cast, de cinematografe en met name zijn eigen acteerwerk stralen liefde uit voor Christie's boek. Misschien wat teveel liefde; ik heb nooit een boek van Christie uit kunnen lezen omdat het allemaal wat te traag loopt en aan die indruk ontsnapt deze trein ook niet. Zolang Branagh aanwezig is loopt het wel, maar een aantal van de grote namen in de ensemble cast (Judi Dench, Willem Dafoe, Daisey Ridley, Olivia Colman, Penelope Cruz, Leslie Odom onder anderen) lijken er niet helemaal met hun beste bedoelingen bij te zijn. Toch wordt het niet saai. Het helpt dat de film er prachtig uitziet, ondanks dat er veel geleund wordt op CGI om de locaties tot leven te wekken (de cast members zijn niet van de back lot in London geweest, alleen de 2nd units). En het blijft wel echt een murder mystery met een plot dat je niet ziet aankomen - tenzij je net naar het theater bent geweest. | |
@Dr. Strangelove Wat is je cijfer?
Ik heb deze in de bioscoop gezien en vond het vooral een overbodige voorspelbare film.
De film uit 1974 is zoveel malen beter.
Ik heb deze in de bioscoop gezien en vond het vooral een overbodige voorspelbare film.
[ Voor 15% gewijzigd door josh-hill op 05-02-2024 22:53 ]
Death on the Nile (2022) | ![]() |
Tweakers: 5.8 | IMDb: 6.3 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 127 min | MPAA: PG-13 Na het bescheiden succes van Murder on the Orient Express kreeg Branagh het voor elkaar om een ander bekend Poirot boek te verfilmen. In Death on the Nile zien we Poirot dus opnieuw in actie om een moord op te lossen. De aristocratie kan elkaar ook nooit met rust laten lijkt het. Dit keer bestaat de cast uit o.a. Gal Gadot, Armie Hammer, French & Saunders, Russell Brand en Emma Mackey. Is dat allemaal nog A-list? Mwoah, Armie zeker niet meer inmiddels. Branagh doet prima werk opnieuw achter en voor de camera; hij geeft Poirot wat meer diepte mee door een emotioneel verleden naar voren te halen, wat werkt. Wat niet zo goed werkt is dat de emotie in de rest van het verhaal wat afstandelijk is. Het voelt wat automatische piloot en doet qua aanpak denken aan een aflevering van een TV-serie. Dat is niet noodzakelijk slecht, ik hou van Britse detectives, maar het voelt wat weinig... filmisch. Visueel is de CGI hier nog wat sterker aanwezig om de setting tot leven te wekken en omdat de setting die hier neergezet moet worden monumentaal met een capital M is... faalt het. Het ziet er grotendeels fake uit. Zolang er geen pyramides en tempels in beeld zijn gaat het, maar het is duidelijk te zien in elk shot waar deze acteurs waren toen het werd opgenomen, en het was niet Egypte. Geen verbetering op de eerste film, maar ook niet veel minder. Prima veilig vrijdagavondvermaak. | |
Ja die heb ik ook nog op DVDjosh-hill schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:52:
@Dr. Strangelove Wat is je cijfer?
Nja, het is gewoon hetzelfde (maar dan veel beter, al is het nog steeds niet echt mijn ding), dus dat zou ik inderdaad maar niet doen.
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.