Helemaal gemist dat hij nog een film heeft gemaakt. Eens kijken wanneer ik die kan meepikken.Poulske schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:38:
Genereer je eigen UBB code review
The Boy and the Heron (2023) [Afbeelding: The Boy and the Heron (2023)] Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.7 | Genre: Animation, Adventure, Drama | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13 Mijn eerste Studio Ghibli film die ik ooit gezien heb, en dat ook nog eens in de bios.
Visueel een feestje, verhaaltechnisch wat matig.
Er zitten wat lagen en boodschappen in verborgen die ik vast niet allemaal heb meegekregen, mede ook doordat ik de andere Ghibli films niet heb gezien.
Zo losstaand een prima film, met wat memorabele momenten, en smaakt zeker naar meer Ghibli.
Ik zag dat Spirited Away op Netflix staat, dus dat wordt de volgende.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
The Boy and the Heron (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.7 | Genre: Animation, Adventure, Drama | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13 Ja, deze had ik dus ook nog gezien. Niet zo'n heel memorabele laatste film van Miyazaki, maar dat hoeft op zich niet. De film kwam bij mij vooral over als een afscheid. spoiler: Een terugblik op z'n jeugd en WO2. Daarnaast de oude man die wilde dat Mahito het beheer van zijn "wereld" overerfde, maar Mahito weigerde dat waarna alles uit elkaar viel. Niets is voor eeuwig en gedane zaken nemen geen keer... en misschien ook wel een hint richting Goro | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Suzume (2022) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.7 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 122 min | MPAA: PG Typische coming of age verhaal gecombineerd met een road trip. Hoofdpersoon gaat op avontuur en wordt wat meer volwassen en zelfstandig. Echter dan met een bovennatuurlijk tintje. Erg goed film weer van Makoto Shinkai. Heeft spanning, humor en is mooi om te zien. | |
_██_
(ಠ_ృ)
offtopic:
hi, ik heb een weekje 'over'. Dus wil weer even aan mijn ubb generator sleutelen. Ik vroeg mij af of jullie de tijd wllen nemen om dit formulier: klik in te vullen zodat ik met de antwoorden iets kan. Donderdag zal ik eens kijken wat er uit komt en dan een plannetje maken hoe ik het e.e.a. zal toevoegen. Gelieve via het form te antwoorden, niet via reactie op deze post
Alvast bedankt.
hi, ik heb een weekje 'over'. Dus wil weer even aan mijn ubb generator sleutelen. Ik vroeg mij af of jullie de tijd wllen nemen om dit formulier: klik in te vullen zodat ik met de antwoorden iets kan. Donderdag zal ik eens kijken wat er uit komt en dan een plannetje maken hoe ik het e.e.a. zal toevoegen. Gelieve via het form te antwoorden, niet via reactie op deze post
Alvast bedankt.
[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 08-01-2024 15:42 ]
Night Swim (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Thriller | Runtime: 98 min | MPAA: PG-13 Weer een gevalletje "nice try, but not enough" helaas. Op momenten heeft de film wel wat weg van een top thriller als The Others. Maar die momenten zijn te spaarzaam om de spanning vast te houden, en enkele hele goedkope jumpscares maken de boel er niet beter op. spoiler: . Ook vind ik het best knap hoe ze de vader, moeder en Izzy nog redelijk tot leven weten te brengen, maar Elliot blijft een cardboard character. Obvious potential cannon fodder.het moment dat Elliot zijn arm door dat gat steekt, verwacht je bijna dat Pennywise tevoorschijn komt en die arm opvreet. Je weet al zeker dat er in ieder geval iets gaat gebeuren, maar in dit geval erg slecht uitgevoerd. | |
YouTube: Harold Faltermeyer, Lady Gaga, Hans Zimmer, & Lorne Balfe – Main Titles
Zojuist TopGun Maverick gezien. Wow, wow wow. Ja ik werd emotioneel flink geraakt. Niet eens in één keer gekeken maar in stukken. Laatste gedeelte kon ik een paar traantjes niet inhouden (ook al weet je wat er gaat gebeuren). Kan mij niet eerder herinneren dat ik een sequel zoveel intenser en indrukwekkender vond dan een origineel.
Dit intronummer van Youtube vat het perfect samen.
Zojuist TopGun Maverick gezien. Wow, wow wow. Ja ik werd emotioneel flink geraakt. Niet eens in één keer gekeken maar in stukken. Laatste gedeelte kon ik een paar traantjes niet inhouden (ook al weet je wat er gaat gebeuren). Kan mij niet eerder herinneren dat ik een sequel zoveel intenser en indrukwekkender vond dan een origineel.
Dit intronummer van Youtube vat het perfect samen.
The Lost Boys is een echte cultfilm geworden en heeft zelfs nog een paar minder goede vervolgen gekregen. Het is eigenlijk een coming of age film met behoorlijk wat humor, lichte horror en vanmpiers. Een echte 80's film die ik nog regelmatig kijk. Net als de John Hughes films trouwens.Vooral de soundtrack bevat erg goede nummers.Atomsk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:49:
The Lost Boys (1987) [Afbeelding: The Lost Boys (1987)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Comedy, Horror | Runtime: 97 min | MPAA: R Typische jaren 80 film, toen je nog videotheken had en rebellen punks waren. Ook alweer zolang geleden dat je acteurs als Kiefer Sutherland niet eens meer herkend. Het verhaal is een heel stereotype vampierfilm met nogal wat overacting, gegil en geschreeuw. Het heeft een beetje een Spielberg vibe, al was dat niet de regisseur. Toch wel leuk om te kijken vanwege het sentiment. De UHD transfer ziet er ook goed uit.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
De regisseur is Joel Schumacher die ook Phone Booth, St. Elmo's Fire, 8MM en een aantal Batman films heeft geregisseerd.
"When you grow up your heart dies"
Burning Days (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 129 min | MPAA: N/A Dappere poging tot een metafoor voor het hedendaagse Turkije. Maar de film voelt vooral als een typische Turkse Netflix serie. Qua belichting, qua intrige, qua acteren, qua camerawerk. Qua alles. Nee, het was me allemaal wat te voorspelbaar, wat te vaag, en het ging vooral nergens naartoe. Wellicht moet ik me gewoon nog wat meer in Turkije verdiepen, om deze film op ware waarde te schatten. | |
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
My Neighbor Totoro (1988) | ![]() |
Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.1 | Genre: Animation, Comedy, Family | Runtime: 86 min | MPAA: G Het advies hier ten harte genomen en na The Boy And The Heron een simpelere Studio Ghibli film aangezet. Dit is dus mijn tweede film die ik zie van deze studio. Het eerste wat mij opviel is de kwaliteit van de animatie, als ik het niet wist zou ik niet zeggen dat de film uit 1988 stamt! Alles is prachtig ingetekend en gekleurd. Het verhaal is vrij simpel en desondanks de enkele scenes waarin Totoro aanwezig is, steelt hij toch de show. Leuke film zonder al te veel over na te hoeven denken. Smaakt zeker naar meer Ghibli. | |
Ik vind dit een fantastische film. Ook heerlijk om meerdere malen te kijken met kinderen. Of om je gewoon nog even kind te voelenPoulske schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:18:
My Neighbor Totoro (1988) [Afbeelding: My Neighbor Totoro (1988)] Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.1 | Genre: Animation, Comedy, Family | Runtime: 86 min | MPAA: G Het advies hier ten harte genomen en na The Boy And The Heron een simpelere Studio Ghibli film aangezet. Dit is dus mijn tweede film die ik zie van deze studio.
Het eerste wat mij opviel is de kwaliteit van de animatie, als ik het niet wist zou ik niet zeggen dat de film uit 1988 stamt! Alles is prachtig ingetekend en gekleurd.
Het verhaal is vrij simpel en desondanks de enkele scenes waarin Totoro aanwezig is, steelt hij toch de show.
Leuke film zonder al te veel over na te hoeven denken. Smaakt zeker naar meer Ghibli.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Veel discussie over Miyazaki en de films van Studio Ghibli, maar niemand die de enige film uit de backlog noemt die niet door een Japanner is geregisseerd: Michael Dudok de Wit's The Red Turtle. En da's één van de beste die Ghibli heeft gemaakt (en de Wit is door Miyazaki persoonlijk uitverkoren). Prachtfilm, en in een andere stijl dan Miyazaki's werk (een stijl waar ik persoonlijk niet zo van hou).
Als je buiten Ghibli wilt kijken, maar wel in Japan wilt blijven: The Tale of the Princess Kaguya.
Als je buiten Ghibli wilt kijken, maar wel in Japan wilt blijven: The Tale of the Princess Kaguya.
Haha, de enige "Ghibli" films die ik op blu-ray heb zijn "The Red Turtle" en "The Tale of the Princess Kaguya". Dus ik ben het daar wel mee eens!autje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:06:
Veel discussie over Miyazaki en de films van Studio Ghibli, maar niemand die de enige film uit de backlog noemt die niet door een Japanner is geregisseerd: Michael Dudok de Wit's The Red Turtle. En da's één van de beste die Ghibli heeft gemaakt (en de Wit is door Miyazaki persoonlijk uitverkoren). Prachtfilm, en in een andere stijl dan Miyazaki's werk (een stijl waar ik persoonlijk niet zo van hou).
Kaguya is geen Ghibli, maar Toho! Maar wel een prachtige filmjosh-hill schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:28:
[...]
Haha, de enige "Ghibli" films die ik op blu-ray heb zijn "The Red Turtle" en "The Tale of the Princess Kaguya". Dus ik ben het daar wel mee eens!
Kaguya is wel een Ghibli, want geregisseerd door Isao Takahata (één van de oprichters), geproduceerd door Studio Ghibli en tevens tegelijkertijd met The Wind Rises gemaakt.autje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Kaguya is geen Ghibli, maar Toho! Maar wel een prachtige film.
[ Voor 4% gewijzigd door P-Rock op 09-01-2024 20:37 ]
Je hebt gelijk! Waar haal ik dan vandaan dat dit een Toho film is?P-Rock schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Kaguya is wel een Ghibli, want geregisseerd door Isao Takahata, een van de oprichters van Studio Ghibli en tevens tegelijkertijd met The Wind Rises gemaakt.
Toho heeft enkele films van hun gedistributeerd.autje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
[...]
Je hebt gelijk! Waar haal ik dan vandaan dat dit een Toho film is?
Inderdaad. Maar op Wikipedia staat hij er gewoon bij, dus ik reken het iig half goed.P-Rock schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:40:
Over The Red Turtle kan overigens gediscussieerd worden of dit wel een volbloed Ghibli film is, aangezien er een stuk of zes andere studios aan hebben meegewerkt.
Wikipedia: Studio Ghibli
Voor mij zit íe een beetje in dezelfde hoek als The Castle of Cagliostro, gemaakt vóór de oprichting van Studio Ghibli, en Mary and the Witches Flower, gemaakt door Studio Ponoc, bestaande uit (ex-)Ghibli animators die de studio hebben opgericht tijdens de langdurige hiatus van Studio Ghibli.josh-hill schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Inderdaad. Maar op Wikipedia staat hij er gewoon bij, dus ik reken het iig half goed.
Wikipedia: Studio Ghibli
The Red Turtle is wel de vreemde eend in de bijt van films geproduceerd door Studio Ghibli. De film voelt namelijk helemaal niet als iets waar Ghibli mee zou komen. Het zal de Europese invloed zijn...
[ Voor 25% gewijzigd door P-Rock op 09-01-2024 20:52 ]
Ik heb The Red Turtle echt al heel lang op BR in de kast staan maar nog nooit gekeken. Wel de korte film van Michael Dudok De Wit. Die is prachtigautje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:06:
Iemand heeft er een muziekvideo van gemaakt met de een nummer van één van mijn favoriete EBM bands, VNV Nation.
Dan The Boy and the Heron:
Tweakers: 7.3 | IMDb: 7.7 | Genre: Animation, Adventure, Drama | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13 Onlangs gekeken met mijn zoontje (bijna tien). De film was in het Japans met Engelse ondertitels, dus soms wat moeilijk te volgen. Maar over het algemeen begreep hij een groot deel van de film wel. Ik vond het een mooie, rustige film en gelukkig niet zo adhd als westerse animatiefilms. Wel vond ik het een wat matig verhaal en kwam het wat mij betreft niet echt uit de verf. Maar dat zal eerder aan mij liggen dan aan de film. Er zaten enkele mooie scènes in, wat leuke grapjes en wat diepere betekenissen die ik wel mee kreeg, denk ik. Helaas is mijn kennis van de Japanse cultuur vrij miniem, dus ik zal een hoop nuances en verwijzingen/symboliek gemist hebben. Voor mij wel een ruime voldoende, dat wel. | |
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
The Red Turtle is inderdaad erg mooi maar is zeker geen pure Ghibli film, het is echt een coproductie met o.a. Belvision geloof ik. In stijl en art direction vind ik het ook niet echt passen in de Ghibli canon.
En Kaguya is next level. Prachtige animatie en een emotioneel verhaal dat me echt diep raakte. Bijna net zo hard als Grave of the Fireflies. Als je het daar droog bij houdt ben je geen mens.
Maar goed, dit zijn even wat random titles. Ghibli heeft veel meer gedaan en het meeste is m.i. de moeite waard:
Overigens heeft The Boy and the Heron enigszins onverwacht toch de Golden Globe voor beste animatiefilm gewonnen. Mooie opmaat voor een dik verdiende tweede Oscar in maart voor Miyazaki
En Kaguya is next level. Prachtige animatie en een emotioneel verhaal dat me echt diep raakte. Bijna net zo hard als Grave of the Fireflies. Als je het daar droog bij houdt ben je geen mens.
Maar goed, dit zijn even wat random titles. Ghibli heeft veel meer gedaan en het meeste is m.i. de moeite waard:
- Only Yesterday
- Ocean Waves
- My Neighbours the Yamadas
- The Cat Returns
- Pom Poko (die is weird...)
- Arriety
Overigens heeft The Boy and the Heron enigszins onverwacht toch de Golden Globe voor beste animatiefilm gewonnen. Mooie opmaat voor een dik verdiende tweede Oscar in maart voor Miyazaki
[ Voor 69% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-01-2024 23:28 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Earwig is ook best vermakelijk hoor, ondanks de enigszins matige 3D animatie en plotgaten in het verhaal. Het voelt in ieder geval - in tegenstelling tot The Red Turtle - wel als iets waar Ghibli mee zou komen. Zeker als je hun cgi escapades hebt gevolgd met o.a. Ni No Kuni en Ronja the Robbers Daughter.
Ik ben zo te zien ook de enige die hier een recensie van heeft geschreven:
P-Rock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:25:
Earwig and the Witch (2020) [Afbeelding: Earwig and the Witch (2020)] Tweakers: N/A | IMDb: 4.8 | Genre: Animation, Adventure, Family | Runtime: 82 min | MPAA: PG En daar was opeens een nieuwe film van Studio Ghibli, de beroemde Japanse animatiestudio die verantwoordelijk is voor anime klassiekers als Princess Mononoke, Grave of the Fireflies en My Neighbour Totoro! Wie had dat gedacht, nadat ze er in 2014 de brui aan gaven omdat Hayao Miyazaki voor de 10e keer met pensioen ging. Earwig and the Witch is gebaseerd op een verhaal van schrijfster Diana Wynne Jones, die kort daarna overleed en toevallig ook verantwoordelijk was voor het verhaal van die andere Ghibli-film; Howl's Moving Castle. De film gaat over Earwig/Erica die als baby bij een weeshuis terechtkomt en daar opgroeit tot een jonge brutale meid. Op een dag wordt ze opgenomen door een 'pleeggezin', maar al snel blijkt dat de vrouw een heks is die een hulpje nodig heeft bij het bereiden van haar brouwsels. Earwig wil niets liever dan zelf ook een heks worden en beraamd een plan om haar strenge pleegmoeder in te laten zien dat ze wel degelijk meer in haar mars heeft. Wat meteen opvalt is dat dit de eerste film van Ghibli is die volledig 3D is en ik moet zeggen dat het goed is gedaan. Ghibli is juist bekend van de dikwijls prachtige, handgetekende 2D animaties, dus dit is iets nieuws (al hebben ze wel eerder gebruik gemaakt van CGI met films als My Neighbours The Yamadas en The Tale of the Princess Kaguya). Goro Miyazaki neemt de honneurs waar en lijkt de juiste man hiervoor, omdat hij al eerder heeft gewerkt met 3D animatie (Ronja the Robber's Daughter). Het resultaat is echter wisselend. Ondanks dat het verhaal raakvlakken heeft met andere Ghibli's heb ik me zeker vermaakt en me niet gestoord aan de overgang van tradionele 2D naar 3D animatie. Het blijft uiteindelijk een echte Ghibli-film en daar verandert de 3D animatie niets aan. Helaas bevat het verhaal nogal wat gaten en wordt er weinig uitgelegd. Ook is het einde nogal abrupt. Ik heb begrepen dat de film redelijk getrouw is aan het verhaal, maar hier hadden ze zichzelf wel wat meer vrijheid in mogen gunnen om er een mooi afgerond geheel van te maken. De muziek is opvallend en rockt de pan uit. Earwig is prima vermaak voor groot en klein, maar het is verre van een meesterwerk en ik zou deze eerder scharen bij mindere Ghibli's, zoals: The Cat Returns, Tales from Earthsea en Ocean Waves.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Gladiator (2000) | ![]() |
Tweakers: 4.5 | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 155 min | MPAA: R Het was even geleden dat ik deze heb gezien.. Wederom vol emotie en kippenvel gekeken zoals ik mezelf de film voorstelde ~10-15 jaar geleden dat ik de film heb gezien. Eerst dacht ik op dit pronkstuk op Netflix te bekijken maar de film staat nu ook in goede kwaliteit op Amazon dus heb ik daarvoor gekozen. In 1 ruk uitgekeken en nog steeds onder de indruk.. wat een pracht film. | |
Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black
Als iemand die voor de Globes mag stemmen (sinds dit jaar): graag gedaan!Dr. Strangelove schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:04:
Die tweede Oscar wordt wat moeilijker, ik denk dat Spider-Man: Across the Spider-Verse de favoriet is. Maar de kans is zeker aanwezig. Ook een nominatie voor de muziek is zeker een mogelijkheid.
Death Sentence (2007) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Na het teleurstellende Silent Night, onlangs deze film nog eens opgezet omdat het eenzelfde soort verhaal vertelt; een vader die wraak neemt nadat zijn zoon wordt vermoord door een bende. Een zeer groot pluspunt van Death Sentence is dat hier daadwerkelijk in gesproken wordt. Dit genre hoeft geen hoogstaande dialogen te bevatten, maar een beetje verbale interactie voegt wel zeer veel toe aan een verhaal. Deze film verveelde mij geen moment, daarnaast wordt het gewoon chronologisch verteld. Doordat er in gesproken wordt, krijg je ook enigzins een band met de vader en de rest van de familie, wat ik bij Silent Night totaal niet had. Wat in Death Sentence dan weer wel ontbreekt is een enigszins geloofwaardige "training montage". Na wat verwisselen van kogels is de hoofdpersoon ineens een revolverheld. Toch stoort dit niet heel erg omdat het gewoon een wraakfilm is wat draait om de wraak. Daarnaast was de training montage in Silent Night ook niet veelomvattend. De film was iets minder goed dan ik me herinnerde, maar zeker het herkijken waard. | |
Kevin Bacon FTWLA-384 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:27:
Death Sentence (2007) [Afbeelding: Death Sentence (2007)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Na het teleurstellende Silent Night, onlangs deze film nog eens opgezet omdat het eenzelfde soort verhaal vertelt; een vader die wraak neemt nadat zijn zoon wordt vermoord door een bende.
Een zeer groot pluspunt van Death Sentence is dat hier daadwerkelijk in gesproken wordt. Dit genre hoeft geen hoogstaande dialogen te bevatten, maar een beetje verbale interactie voegt wel zeer veel toe aan een verhaal. Deze film verveelde mij geen moment, daarnaast wordt het gewoon chronologisch verteld. Doordat er in gesproken wordt, krijg je ook enigzins een band met de vader en de rest van de familie, wat ik bij Silent Night totaal niet had. Wat in Death Sentence dan weer wel ontbreekt is een enigszins geloofwaardige "training montage". Na wat verwisselen van kogels is de hoofdpersoon ineens een revolverheld. Toch stoort dit niet heel erg omdat het gewoon een wraakfilm is wat draait om de wraak.
De film was iets minder goed dan ik me herinnerde, maar zeker het herkijken waard.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
ik vond dit inderdaad ook erg lekker wegkijken...geen onnodige fratsen of overdadige onzin..gewoon prima actiefilm.
Aanrader!
7.5.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Violent Night (2022) | ![]() |
Tweakers: 5.9 | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Comedy, Thriller | Runtime: 112 min | MPAA: R Tijdens de feestdagen Violent Night eens aangezet. Het is een uitstekende verstand op nul film, maar als je teveel nadenkt over wat er gebeurt, klopt er weinig meer van de film. Ook lijkt de film een beetje te hinken op twee gedachten, wil 't echt gewelddadig zijn en over de top? Of niet over de top? David Harbour speelt z'n rol heel goed, de andere mensen doen ook hun ding, maar zijn een stuk minder overtuigend. De film leunt wel écht op David Harbour en een beetje op de bad guy. Maar voornamelijk Harbour als aan lager wal geraakte, alcoholistische kerstman. We hebben er wel uitstekend om kunnen lachen. De boobytraps uit home alone, met extra gore spoiler: en met die spijker door z'n kin ![]() spoiler: waren wel het toppunt. Goede film? Nee, zeker niet. Vermakelijk? Ja, zeker wel. de gast die door de schoorsteen werd getrokken | |
The Thing (1982) | ![]() |
Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.2 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 109 min | MPAA: R Een echt pareltje wat mij betreft. De film weet op zo'n heel goede manier een claustrofobische, paranoïde setting te creëren. Een groepje Noren op de zuidpool heeft een alien opgegraven, verderop zit een groep Amerikanen die worden opgeschrikt, omdat er twee van die Noren in een heli achter een husky aanzitten en die hond af proberen te schieten. spoiler: Wat volgt is één van de beste horrorfilms die er tot op heden is gemaakt. De alien die in de husky zat is in staat om het gedaante aan te nemen van zijn slachtoffers, en zo vertrouwt niemand elkaar meer. Door wat slapeloze nachten heb ik het laatste half uur al knikkebollend gekeken en moet ik die nog een keer kijken, maar ik denk dat ik de hele film gewoon nog een keer aanzet. Oh, en een dikke plus voor de soundtrack van Ennio Morricone | |
The Holiday (2006) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Comedy, Romance | Runtime: 136 min | MPAA: PG-13 En ooit kijk je met de vriendin mee en zit je the Holiday te kijken. Normaliter ben ik niet zo van de rom-coms omdat je in 9 van de 10 gevallen aan 't begin al weet hoe 't einde gaat zijn. Maar The Holiday vond ik een prima film. Cameron Diaz en Kate Winslet zijn beide single en de sleur van hun directe omgeving beu. Via het magische internet van halverwege de 00's komen ze in contact met elkaar en ruilen ze van huis. Grootste minpunt vond ik dat het verhaal zich vooral lijkt te focussen op Diaz en Law en niet op Kate Winslet en Jack Black. Waar ik Cameron Diaz vooral irritant vond en overdreven vond acteren en Winslet haar rol goed speelt en een veel sympathieker personage is in de film dan Diaz. Anyway, prima romcom. | |
[ Voor 51% gewijzigd door JanW op 11-01-2024 16:37 ]
@JanW en dan te bedenken dat The Thing beschouwd werd als een MEGA flop bij launch
Je Thing review is trouwens wel één grote spoiler. Er zullen weinig mensen zijn die 'm nog niet hebben gezien, maar toch...
Ik heb hem nog niet gezien. Zal eens op lijstje zetten.
Den store stilhed (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama | Runtime: 95 min | MPAA: N/A Den Store Stilhed (The Great Silence) is een Deense film waarin een jonge vrouw zich klaarmaakt om in het klooster ingewijd te worden als non. Maar dan is daar plots haar broer en raakt ze in paniek. Mooie film met (op zich) een goed verhaal. Mooie beelden, goed geacteerd. Alleen wordt de film na de eerste acte wat rommelig, waardoor het verhaal niet helemaal meer lekker loopt. Dit komt pas bij het einde weer een beetje goed. Ook is de film behoorlijk voorspelbaar en is er weinig ruimte voor eigen interpretatie. Anyway, mooie productie, maar bij lange na niet zo goed als het Poolse Ida! Na Ninjababy en deze film ben ik wel onder indruk van het acteertalent van Kristine Kujath Thorp, dus Syk pike (Sick of Myself) ga ik zeker nog kijken. Stond ook al op mijn lijstje. | |
[ Voor 4% gewijzigd door josh-hill op 11-01-2024 17:52 ]
Begin dan met The Thing from Another World, daarna The Thing '82 en als laatste The Thing '11.josh-hill schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:31:
Ik heb hem nog niet gezien. Zal eens op lijstje zetten.
The Thing from another World heeft echt helemaal niks te maken met The Thing uit 82. Ja ja. Het is gebaseerd op die film. Maar echt totaal anders geïnterpreteerd.P-Rock schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Begin dan met The Thing from Another World, daarna The Thing '82 en als laatste The Thing '11.
The Thing van Carpenter is echt een meesterwerk. Heb em minstens 10x gezien. Vind het steeds weer spannend. Achterlijk eigenlijk. Ook mijn kinderen meegegeven binnen hun opvoeding. Ze zijn allemaal volwassen nu, maar refereren er nog wel eens naar als we samen zitten te eten op vrijdag avond.
De film van Mathijs is inderdaad niet heel erg slecht. Sterker nog.. een prima prequel als je fan bent. Vind dat hij daar te weinig credits voor heeft gekregen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Klopt, maar de film diende wel als inspiratiebron voor John Carpenter, die een groot fan is. Hij heeft zelfs de 'opening title sequence' met de brandende letters overgenomen, en in Halloween is de film te zien op tv.AvK schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:16:
[...]
The Thing from another World heeft echt helemaal niks te maken met The Thing uit 82. Ja ja. Het is gebaseerd op die film. Maar echt totaal anders geïnterpreteerd.
Bovendien is het interessant vergelijkingsmateriaal.
Had vandaag zin om deze weer te kijken. Blijft een goeie film. Ook geen idee waarom hij er een shot-voor-shot remake van heeft gemaakt (Gloria Bell). Moet echt alles per se in het Engels?josh-hill schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:40:
Gloria (2013) [Afbeelding: Gloria (2013)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 110 min | MPAA: R Een wat oudere vrouw is alweer 12 jaar gescheiden en zit in een vrijgezellen-routine. Ze gaat regelmatig uit dansen om daar een man aan de haak te slaan. Op een gegeven moment start ze een relatie met een man die ze zo heeft leren kennen. Zijn kinderen en ex zijn nogal afhankelijk van hem, in tegenstelling tot haar kinderen en ex. Bovendien, willen hij en zij wel hetzelfde?
Mooie film, waarin de tegenstellingen tussen Gloria en Rodolpho naar voren komen. Rodolpho is een zenuwpees en kan het niet helpen om steeds klaar te willen staan voor zijn dochters en ex en Gloria is zelfverzekerd en eigenlijk vooral met zichzelf bezig.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Gloria Bell is trouwens de Hollywood remake van deze film, geloof ik.
Anyway, wat mij betreft nog steeds een 8!
De film die hij daarna maakte, Una Mujer Fantástica (A Fantastic Woman) is ook al zo'n juweeltje.
Godzilla Minus One (2023) | ![]() |
Tweakers: 8.6 | IMDb: 8.4 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13 Het plot zal bekend zijn, groot beest doet spul kapot maken. Anders was de tijdsperiode, direct na WW2. Met zowaar lichte kritiek van Japanners over de oorlog, iets dat ik in Japan zelf niet ben tegengekomen. Al bleef het bij dat kamikaze misschien niet meer zo’n goed idee is als ze toch al hebben verloren. De WW2 Japanse soldaten waren verder “natuurlijk” heroïsch. Goed geluid. Het ziet er erg mooi uit, al vond ik het beest tegenvallen - des te meer met lichtgevende spikes als die boos wordt. Het acteren is voor westerse mensen … wennen. Telenovella-niveau overacting. Het hoort niet de bedoeling te zijn dat je gaat gniffelen als er wordt gehuild door een kind. Al met al blij dat ik het in de bios heb gezien. Het beeld is dat waard. | |
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Sonny Boy (2011) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Biography, Drama, Romance | Runtime: 130 min | MPAA: N/A Mijn dochter moest voor school de film Sonny Boy kijken (en moet ook het boek lezen). Dus toen ze de film aanzette besloot ik gezellig met haar mee te kijken. Nou ja, gezellig... Het thema van deze op waargebeurde personen gebaseerde film is niet bepaald gezellig. Het behandelt de relatie tussen een jonge Surinaamse man die eind jaren '20 van de vorige eeuw naar Nederland komt om aan de universiteit te studeren, en de 17 jaar oudere gescheiden vrouw met vier kinderen die als hospita een kamer aan hem verhuurt. Waar de man (Waldemar Nods) vooral te maken krijgt met verholen en onverholen racisme in het Nederland van die tijd, loopt de vrijzinnige vrouw (Rika) ook tegen vooroordelen aan omdat ze het overspel met de dienstmeid van haar rigide zwaar protestantse man niet accepteert en daarom gescheiden leeft. spoiler: Ik vond het een boeiende film die het moeilijke leven van twee mooie mensen in die tijd laat zien. Ondanks problemen en tegenslagen maken ze er het beste van en dat is altijd een goede instelling in het leven.Tussen de twee ontwikkelt tegen alle normen en waarden in een liefde voor elkaar wat uiteindelijk resulteert in een kind dat de bijnaam 'Sonny Boy' (naar een liedje uit de film The Singing Fool uit 1928) krijgt. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt krijgen ze te maken met Joden (vrienden) die afgevoerd worden, onderduikers, razzia's, Nazi werkkampen en is het uiteindelijk alleen de jongen (Sonny Boy) die de oorlog overleeft waardoor het verhaal over zijn ouders niet verloren is gegaan. | |
[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 12-01-2024 14:40 . Reden: Spoiler tag toegevoegd ]
Voor de Gladiator fans zijn de vertoningen met een live orkest erbij ook een enorme aanrader.nickko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:59:
Gladiator (2000) [Afbeelding: Gladiator (2000)] Tweakers: 4.5 | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 155 min | MPAA: R Het was even geleden dat ik deze heb gezien.. Wederom vol emotie en kippenvel gekeken zoals ik mezelf de film voorstelde ~10-15 jaar geleden dat ik de film heb gezien.
Eerst dacht ik op dit pronkstuk op Netflix te bekijken maar de film staat nu ook in goede kwaliteit op Amazon dus heb ik daarvoor gekozen.
In 1 ruk uitgekeken en nog steeds onder de indruk.. wat een pracht film.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
Paris, Texas
Geweldige film, al vaker gezien maar de film blijft ontroeren
Maudie
Kijk ik nu, heel mooi gefilmd, kijkt lekker rustig weg.
Is op Netflix (GR), weet niet of die op Netflix (NL) te zien is.
Geweldige film, al vaker gezien maar de film blijft ontroeren
Maudie
Kijk ik nu, heel mooi gefilmd, kijkt lekker rustig weg.
Is op Netflix (GR), weet niet of die op Netflix (NL) te zien is.
Dogborn (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 84 min | MPAA: N/A Dogborn is een Zweedse film waarin 2 daklozen ("de tweeling") wanhopig op zoek zijn naar werk en onderdak. Na lang aandringen, doet iemand via een neef een aanbod. Deze film legt de uitzichtloosheid van zo'n bestaan bloot, en de smerige handel die er in de onderwereld plaatsvindt. Dit zet "de tweeling" voor een lastig dilemma. Het einde is niet erg sterk en er zijn wat halve plotholes, maar verder prima film met wat rare body language van de "zuster", gespeeld door een Zweedse rapper van Litouws/Syrische achtergrond. Overigens o.a. daarom worden er ook redelijk wat verschillende talen in deze film gesproken: Zweeds, Litouws, Arabisch, Engels, Chinees. Deze film draaide vorig jaar in een select aantal bioscopen onder het thema Nordic Watching, en is nu te zien op CineMember, net als 9 andere Nordic Watching films, waaronder Den Store Stilhed - josh-hill in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]" | |
Het verhaal was niet heel sterk, uiteindelijk is dit gewoon een action sci-fi film waar ik echt van heb genoten. Maar afgaande op de reviews ben ik volgens mij in de minderheidPdeBie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:01:
Rebel Moon - Part One: A Child of Fire (2023) [Afbeelding: Rebel Moon - Part One: A Child of Fire (2023)] Tweakers: 3.5 | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 133 min | MPAA: PG-13 Afgezet na 1 uur en 20 minuten toen ik zag wie de generaal speelde. Kon het allemaal nog meer cliché? Mijn hemel.
Ik heb de film gestart afgaande op IMDB reviews en wat andere sites waar deze film het nieuwe Star Wars van komende decennia zou gaan worden. Pfff in de verste verte niet.
Van nietszeggende karakters, tot te voorspelbare momenten en echt veel te veel slow-motion acties. Het leek wel The Matrix.
Heel jammer want visueel is het zeker fraai, al waren sommige scenes wel echt te duidelijk CGI of met een te duidelijk “green screen” effect. De verschillende rassen aliens zijn helaas teveel bij elkaar geraapt. Het voelt gewoon niet als een universum.
Afijn, vroegtijdig uitgezet. Ga het vervolg dan ook zeker niet kijken. Een 3.
Geen 2, want het was grafisch best spectaculair.
Niet hoger, want dat verdiend hij niet in mijn ogen.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]3 / 10
BlaBlaBla
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.3 | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 157 min | MPAA: PG-13 Afgelopen week samen dan eindelijk deze film gekeken, we twijfelden of het een bioscoop film was maar zijn er uiteindelijk niet heengegaan. Maar nu we de film hebben gezien hebben we ergens toch wel spijt, want ja dit was er zo'n film die de bioscoop zeker wel waard was geweest. Maargoed dat is dan dikke pech voor ons! Wat een film, echt van begin tot eind op een rustig tempo word er een sterk verhaal verteld over iemand genaamd Snow. Die wij natuurlijk allemaal kennen uit de vorige films als president Snow, maar dit keer zie je als kijker zijn verleden en hoe hij president is geworden. Wij vond het een prachte film, met een sterk en duidelijk verhaal zonder van die overdreven Hollywood actie. Het werd allemaal rustig gebracht en daardoor bleef je ook veel makkelijker in de film! Voor wie hem nog niet heeft gezien en de vorige films leuk vind, is dit een aanrader! | |
@Linksquest
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Eens hoor, was prima te kijken, eindelijk een actiefilm met wat scifi (of andersom). Helemaal niet slecht gedaan. Eigenlijk een unicum in deze vreemde tijden.Strider schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Het verhaal was niet heel sterk, uiteindelijk is dit gewoon een action sci-fi film waar ik echt van heb genoten. Maar afgaande op de reviews ben ik volgens mij in de minderheid
Godzilla (1998) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Action, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 139 min | MPAA: PG-13 Deze afgelopen nachtdienst nog eens gekeken, wilde eigenlijk mijn serie verder kijken, maar kon niet inloggen op Skyshowtime. Maar goed, deze film is niet perfect, maar heb deze toen was in de Bioscoop gezien en vond hem toen echt tof, 1x in de 3 a 4 jaar kijk ik me deze nog wel eens. | |
The NeverEnding Story (1984) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Drama, Family | Runtime: 102 min | MPAA: PG Een klassieker, voor het eerst gezien toen ik een jaar of 5 was, dat was in 1990. De vrouw wilde deze nog eens zien, dus vandaag voor mijn nachtdienst deze nog eens gekeken. | |
[ Voor 34% gewijzigd door Linksquest op 13-01-2024 23:04 ]
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Oppenheimer (2023) | ![]() |
Tweakers: 6.1 | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 180 min | MPAA: R Vooropgesteld, ik ben geen Nolan-fanboy. Ik vind Memento wel een prima film, maar dat is al even geleden. The batman films en The Prestige zijn entertainment en zitten prima in elkaar, maar het is niet echt mijn genre. Heb Inception in de bioscoop gezien en vond het vooral veel geneuzel met een protagonist die zeer unlikely was. Interstellar vond ik een nogal rare combinatie van cowboys en de implicaties van de relativiteitstheorie (veel beter beschreven in bijvoorbeeld het boek Tau Zero). Dunkirk vond ik geen klap aan, ik heb niet eens de moeite genomen om deze te raten. En dan Tenet, wat mij betreft een pretentieuze schepping, waar amper een touw aan vast te knopen is. Deze laatste film vond ik echt, maar dan ook echt, helemaal niks. Daarom heb ik heel lang uitgesteld om Oppenheimer te kijken. De bioscoop heb ik maar overgeslagen, ook al was iemand op het werk al een half jaar voor de release bezig over de film. Ik had zo'n gevoel dat een film van 3 uur lang over Oppenheimer, gecreëerd door Nolan, een hele beproeving is. Maar goed, de meningen zijn binnen. Enkele verre vrienden van me zeiden dat ze er geen klap aan vonden, maar de meeste recensies zijn meer dan lovend. Een meesterwerk en (een van de) beste film(s) van 2023. Dus ik moest er toch maar aan geloven. Oppenheimer is vooral een "praatfilm", maar van mega proporties. Om niet meteen in slaap te vallen, worden zaken die al dan niet met elkaar te maken hebben maar die op verschillende momenten voor en na de ontploffing van de eerste atoombom plaatsvonden door elkaar getoond. Toch was ik ergens vooral in de eerste helft en halverwege de film het een beetje moe. Even kijken hoe ver ik was.. oei.. pas 1 uur en 20 minuten.. moet een nog een eind! Al dat gepraat en die deed dat en die zei zus en die vond zo, dat is toch wel heel erg vermoeiend en iets waar ik totaal geen fan van ben. Dat komt waarschijnlijk omdat ik dat soort vertellingen meestal niet zo goed kan volgen, ook in boeken niet. Maar goed, ondanks dat het een en ander me natuurlijk ontgaan zal zijn door zo'n overvloed aan namen en uitspraken, weet Nolan het toch wel zo slim te brengen dat je het grotendeels wel kan volgen en hij weet goed weer te geven hoe een beslissing op één moment in het verhaal een duidelijk gevolg heeft op een ander moment in het verhaal. Ook weet Nolan ontzettend veel feitjes over Oppenheimer en zijn rol voor, tijdens en na het Manhattan project in de film te verwerken. Zoveel zelfs, dat ondanks de enorme lengte van de film het allemaal nogal gehaast overkomt. Heb je één feitje gehad, dan volgen er meteen nog een paar andere. Zelfs al waren ze in het echt niet zo gerelateerd. Ook het stuk rond het tot ontploffing brengen van de eerste atoombom (de Trinity test) is bijzonder geconstrueerd. Alleen al de stilte voor de storm. Dat is zeker een hoogtepunt en intens onderdeel van de film. En, hoewel ik de eerste helft van de film dus vooral heel veel geneuzel vond, werd het vanaf dat moment toch ook wel een betere film. Het einde zat ook prima in elkaar, en ik heb dan ook geen spijt dat ik de film gezien heb. Toch is er echt niets aan de film dat me echt bijblijft en waardoor ik denk: "Ja, ik wil hem nog wel een keer zien ooit". Daarom kan ik deze film niet een hoger cijfer geven dan een 7. Het is vooral een nogal afstandelijke observatie van Oppenheimer's rol in de ontwikkeling van de atoombom en hoe hij eerst bejubeld en daarna verguisd is na het gebruik daarvan. Met de nadruk op veel, heel veel, gepraat. Ik had zelf liever de nadruk op de uitdagingen in de techniek en fysica in de film gezien, maar ik ben dan ook maar een mens die ooit Technische Natuurkunde aan de universiteit heeft heeft gestudeerd. Desalniettemin, Nolan's beste werk in jaren. | |
Jackass Number Two (2006) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Documentary, Action, Comedy | Runtime: 92 min | MPAA: R Jaren geleden al gezien, zag hem voorbij komen en had zo iets van, ach kijk hem nog eens | |
Volgens mij draait die nog in de biosG_Dragon schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:34:
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023) [Afbeelding: The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023)] Tweakers: 7.3 | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 157 min | MPAA: PG-13 Afgelopen week samen dan eindelijk deze film gekeken, we twijfelden of het een bioscoop film was maar zijn er uiteindelijk niet heengegaan. Maar nu we de film hebben gezien hebben we ergens toch wel spijt, want ja dit was er zo'n film die de bioscoop zeker wel waard was geweest. Maargoed dat is dan dikke pech voor ons!
Wat een film, echt van begin tot eind op een rustig tempo word er een sterk verhaal verteld over iemand genaamd Snow. Die wij natuurlijk allemaal kennen uit de vorige films als president Snow, maar dit keer zie je als kijker zijn verleden en hoe hij president is geworden.
Wij vond het een prachte film, met een sterk en duidelijk verhaal zonder van die overdreven Hollywood actie. Het werd allemaal rustig gebracht en daardoor bleef je ook veel makkelijker in de film!
Voor wie hem nog niet heeft gezien en de vorige films leuk vind, is dit een aanrader![Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
@Linksquest
Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black
@Linksquest het is wel de bedoeling dat je een review schrijft over de films die je gezien hebt, anders wordt het enkel een opsomming van films die we gekeken hebben
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Klopt maar we hebben hem nu al gezien
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
The Goodbye Girl (1977) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 111 min | MPAA: PG Paula (Marsha Mason) woont met haar dochtertje Lucy (Quin Cummings) in een appartement dat door haar ex onderverhuurd wordt aan een vriend van hem, acteur Elliott (Richard Dreyfuss). Elliott heeft elk recht om het appartement te betrekken maar Paula denkt daar anders over; ze treffen een ongemakkelijke regeling om het appartement met zijn drieën te delen terwijl Paula haar leven op de rit probeert te krijgen, Elliott wat van zijn carriëre probeert te maken en Lucy de lieve vrede tussen de twee probeert te handhaven. Natuurlijk leidt dit tot... Zelf heb ik dankzij de vele posters in dit topic al heel wat films meegepikt die anders aan mijn aandacht ontsnapt zouden zijn. Soms schrijf ik een review dan ook om die gunst terug te betalen; het liefst dan over een film die nooit is langsgekomen of om andere reden, naar mijn mening, te weinig waardering krijgt. The Goodbye Girl is er zo eentje. Niemand kent deze film. Ik denk dat hij een beetje pech had om uit te komen in de schaduw van Woody Allen's Annie Hall, een film die in hetzelfde genre zit en er met de meeste waardering in prijzen en media aandacht vandoor ging. Toch werd ook The Goodbye Girl goed gewaardeerd, met 5 Oscar nominaties in alle belangrijke categorieën. Richard Dreyfuss won zijn enige Oscar als Best Actor, een zeldzame win voor een komische rol. Recent heb ik Annie Hall voor het eerst gezien en hoewel ik die film goed waardeerde moet ik zeggen dat als ik moet kiezen... The Goodbye Girl is een veel toegankelijkere en leukere film. Ook voelt de film meer contemporary aan dan Annie Hall; een halve eeuw oud maar nog steeds fris dankzij een uitstekende cast en een scherp script. Dreyfuss is een van mijn favoriete acteurs en 1977 is zonder enige twijfel zijn apex moment. Hij kreeg de Oscar voor deze film maar ik kan me niet voorstellen dat zijn werk in Close Encounters of the Third Kind, ook dat jaar, niet tot een soort optelsom hebben geleid. Volledig verdiend. De scenes waarin hij in de off-off-off Broadway voorstelling Richard III ten tonele brengt zijn hilarisch. Mason, die in het begin van de film wat schurend overkomt, is ook prima, en ze hebben goede chemie met elkaar. The Goodbye Girl is een ontzettende sterke romcom die misschien niet de creativiteit en experimentatie van Annie Hall heeft, maar wel al de juiste noten binnen het genre perfect weet te raken. | |
Zal ik doen, had het topic blijkbaar verkeerd begrepen, excuses 🙈Superkiwi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:24:
@Linksquest het is wel de bedoeling dat je een review schrijft over de films die je gezien hebt, anders wordt het enkel een opsomming van films die we gekeken hebben
RoboCop (1987) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Crime, Sci-Fi | Runtime: 102 min | MPAA: R Detroit, de (inmiddels wel heel) nabije toekomst. De stad is vergeven van misdaad en de geprivatiseerde politie is machteloos om hier wat aan te doen. Agent Murphy (Peter Weller) en zijn partner Lewis (Nancy Allen) zitten achter een bende criminelen aan als Murphy in de val gelokt wordt en door de sadistische bendeleider Clarence Bodicker (Kurtwood Smith) wordt vermoord. Een executive van OCP, het bedrijf achter de politie, gebruikt dit als opportunity om Murphy om te bouwen in de cyborg RoboCop. Ik heb een moeizame relatie met Paul Verhoeven. Of met zijn films althans. Ze hebben de gewoonte om 'under my skin' te kruipen op een vervelende manier. Ik respecteer zijn werk maar kijk het maar zelden en heb daardoor ook waarschijnlijk wat goede films gemist (met name Zwartboek wil ik toch eens zien). Ik weet nog dat ik Murphy's moordscene in een hifi-winkel zag ergens begin jaren 90. De film werd getoond als demomateriaal, ondanks het feit dat we toen ook al een Kijkwijzer-equivalent hadden en de film 16+ was. Anyway, it got under my skin. Of ik de film daarna ooit helemaal gezien heb weet ik niet, maar ik twijfelde van de week en dacht 'sod this'. Kijken die hap. Het is een classic toch? Reken maar van yes. Aan de oppervlakte, en het is je vergeven als dat alles is waar je naar wil kijken, is dit gewoon een ontzettend degelijke sci-fi action flick. Verhoeven en zijn schrijvers hebben een relatief simpel revenge verhaal neergezet en dit aangekleed met een mooi sci-fi sausje en balls to the wall geweld. Die 16+ rating wordt verdiend met completely over the top death scenes. Het raakte me misschien toen ik een kleine tiener was maar nu is het vooral lachwekkend en zo is het denk ik ook bedoeld. Roger Ebert beschreef het perfect met deze zin over de scene waarin ED-209 los gaat op een OCP board member: 'It is funny in the same way that the assembly line in Chaplin's "Modern Times" is funny - because there is something hilarious about logic applied to a situation where it is not relevant'. RoboCop is vooral heel erg Paul Verhoeven. Direct, in your face, lekkere pacing, zo nu en dan ontzettend plat. Maar het is ook die andere kant van Verhoeven, de drang om meer te vertellen dan een simpel verhaaltje en mensen tegen de schenen te schoppen. De status die de film heeft is mede gebaseerd op wat er verder ter tafel gebracht wordt. Corporate greed, authoritarianisme, privatisering van overheidsorganisaties, mens vs machine, masculiniteit, het zijn allemaal zaken die Verhoeven naar voren laat komen in de film, briljant gerepresenteerd door met name de OCP executives en de hilarische commercials die door de film heen gestrooid zijn. De film is in die opzet een scherpe satire van Amerikaanse cultuur in de jaren 80. Natuurlijk leven we niet meer in de jaren 80; RoboCop is hard op weg naar zijn veertigste verjaardag. Maar wat me vooral opviel is hoe helder en luid deze boodschap ook nu nog klinkt. De film werd gemaakt als een reflectie op Reagan's USA maar de zaken die geadresseerd worden zijn ontzettend actueel, ook in Nederland in 2024. Ook wij worstelen met de rol van AI, de gevolgen van privatisering van publieke diensten en de onbetrouwbaarheid van de mensen die wij vertrouwen met macht. RoboCop is een held waar je nog steeds in zou willen geloven. Stoer, sterk, logisch en eerlijk maar met genoeg menselijkheid om je het vertrouwen te geven dat er nog iemand is die de zwakkeren in de samenleving beschermt. I know, dat is simplistisch en plat, maar wel lekker direct. Net als Paul's Hollywood. En nu heb ik zin in een plakje cake, geen idee waarom. | |
Ik ben het in grote lijnen met jou eens maar ik vind het cijfer 7 helaas nog te hoog. Ik had van deze film veel meer verwacht. Om eerlijk te zijn snap ik het erg hoge cijfer niet van iedereen en imdb.josh-hill schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:32:
Oppenheimer (2023) [Afbeelding: Oppenheimer (2023)] Tweakers: 6.1 | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 180 min | MPAA: R Vooropgesteld, ik ben geen Nolan-fanboy. Ik vind Memento wel een prima film, maar dat is al even geleden. The batman films en The Prestige zijn entertainment en zitten prima in elkaar, maar het is niet echt mijn genre. Heb Inception in de bioscoop gezien en vond het vooral veel geneuzel met een protagonist die zeer unlikely was. Interstellar vond ik een nogal rare combinatie van cowboys en de implicaties van de relativiteitstheorie (veel beter beschreven in bijvoorbeeld het boek Tau Zero). Dunkirk vond ik geen klap aan, ik heb niet eens de moeite genomen om deze te raten. En dan Tenet, wat mij betreft een pretentieuze schepping, waar amper een touw aan vast te knopen is. Deze laatste film vond ik echt, maar dan ook echt, helemaal niks.
Daarom heb ik heel lang uitgesteld om Oppenheimer te kijken. De bioscoop heb ik maar overgeslagen, ook al was iemand op het werk al een half jaar voor de release bezig over de film. Ik had zo'n gevoel dat een film van 3 uur lang over Oppenheimer, gecreëerd door Nolan, een hele beproeving is.
Maar goed, de meningen zijn binnen. Enkele verre vrienden van me zeiden dat ze er geen klap aan vonden, maar de meeste recensies zijn meer dan lovend. Een meesterwerk en (een van de) beste film(s) van 2023. Dus ik moest er toch maar aan geloven.
Oppenheimer is vooral een "praatfilm", maar van mega proporties. Om niet meteen in slaap te vallen, worden zaken die al dan niet met elkaar te maken hebben maar die op verschillende momenten voor en na de ontploffing van de eerste atoombom plaatsvonden door elkaar getoond. Toch was ik ergens vooral in de eerste helft en halverwege de film het een beetje moe. Even kijken hoe ver ik was.. oei.. pas 1 uur en 20 minuten.. moet een nog een eind! Al dat gepraat en die deed dat en die zei zus en die vond zo, dat is toch wel heel erg vermoeiend en iets waar ik totaal geen fan van ben. Dat komt waarschijnlijk omdat ik dat soort vertellingen meestal niet zo goed kan volgen, ook in boeken niet.
Maar goed, ondanks dat het een en ander me natuurlijk ontgaan zal zijn door zo'n overvloed aan namen en uitspraken, weet Nolan het toch wel zo slim te brengen dat je het grotendeels wel kan volgen en hij weet goed weer te geven hoe een beslissing op één moment in het verhaal een duidelijk gevolg heeft op een ander moment in het verhaal. Ook weet Nolan ontzettend veel feitjes over Oppenheimer en zijn rol voor, tijdens en na het Manhattan project in de film te verwerken. Zoveel zelfs, dat ondanks de enorme lengte van de film het allemaal nogal gehaast overkomt. Heb je één feitje gehad, dan volgen er meteen nog een paar andere. Zelfs al waren ze in het echt niet zo gerelateerd.
Ook het stuk rond het tot ontploffing brengen van de eerste atoombom (de Trinity test) is bijzonder geconstrueerd. Alleen al de stilte voor de storm. Dat is zeker een hoogtepunt en intens onderdeel van de film.
En, hoewel ik de eerste helft van de film dus vooral heel veel geneuzel vond, werd het vanaf dat moment toch ook wel een betere film. Het einde zat ook prima in elkaar, en ik heb dan ook geen spijt dat ik de film gezien heb.
Toch is er echt niets aan de film dat me echt bijblijft en waardoor ik denk: "Ja, ik wil hem nog wel een keer zien ooit". Daarom kan ik deze film niet een hoger cijfer geven dan een 7. Het is vooral een nogal afstandelijke observatie van Oppenheimer's rol in de ontwikkeling van de atoombom en hoe hij eerst bejubeld en daarna verguisd is na het gebruik daarvan. Met de nadruk op veel, heel veel, gepraat. Ik had zelf liever de nadruk op de uitdagingen in de techniek en fysica in de film gezien, maar ik ben dan ook maar een mens die ooit Technische Natuurkunde aan de universiteit heeft heeft gestudeerd.
Desalniettemin, Nolan's beste werk in jaren.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
In mijn optiek kijkt de film niet lekker weg omdat het geen goed lopend verhaal is. Het zijn (zeker in het begin) allemaal erg korte stukjes die bij elkaar geplakt lijken te zijn. Om dan daarbij ook nog verschillende tijdlijnen op deze manier te gebruiken maakt alles er niet leuker op. Dat had in mijn optiek anders en beter gekund.
Zoals jij ook aangeeft is de film erg afstandelijk mbt zijn rol, want na het zien van deze film weet ik nog steeds niet goed wat zijn rol precies geweest is. Dat is iets wat ik mis in de film. En inderdaad de technische uitdagingen en hoe ze alles werkend gekregen hebben had ook erin verwerkt mogen worden.
spoiler:
Bv het stukje waar in de krant staat dat de duitsers iets gelukt is waar Oppenheimer meteen zegt dat het niet kan na wat op een bord geschreven te hebben. De andere persoon die het in de praktijk meteen probeert lukt het wel, dus ook in dit deel is Oppenheimer niet het meesterbrein geweest. Ik mis echt zijn rol mbt de ontwikkeling van deze bom. Wat heeft hij bedacht mbt de bom, in fysica, technische uitdagingen etc. Dat hij wat mensen bij elkaar gebracht heeft lijkt mij na het zien van de film het enige te zijn.
Ik ontkom niet aan de vergelijking met de film The Imitation Game waar het verhaal wel duidelijk verteld wordt qua persoon, ontwikkeling van die persoon en het technische aspect.
Helaas krijgt Openheimer van mij geen voldoende, een 5.
Oppenheimer is niet de uitvinder van de atoombom, hij was de leider van het Manhattan project. Dat zijn twee verschillende dingen.
Zwartboek kan je gerust overslaan. Als je echt een goede film van Paul Verhoeven wil zien raad ik je Elle aan.Dr. Strangelove schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:48:
RoboCop (1987) [Afbeelding: RoboCop (1987)] Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Crime, Sci-Fi | Runtime: 102 min | MPAA: R Detroit, de (inmiddels wel heel) nabije toekomst. De stad is vergeven van misdaad en de geprivatiseerde politie is machteloos om hier wat aan te doen. Agent Murphy (Peter Weller) en zijn partner Lewis (Nancy Allen) zitten achter een bende criminelen aan als Murphy in de val gelokt wordt en door de sadistische bendeleider Clarence Bodicker (Kurtwood Smith) wordt vermoord. Een executive van OCP, het bedrijf achter de politie, gebruikt dit als opportunity om Murphy om te bouwen in de cyborg RoboCop.
Ik heb een moeizame relatie met Paul Verhoeven. Of met zijn films althans. Ze hebben de gewoonte om 'under my skin' te kruipen op een vervelende manier. Ik respecteer zijn werk maar kijk het maar zelden en heb daardoor ook waarschijnlijk wat goede films gemist (met name Zwartboek wil ik toch eens zien). Ik weet nog dat ik Murphy's moordscene in een hifi-winkel zag ergens begin jaren 90. De film werd getoond als demomateriaal, ondanks het feit dat we toen ook al een Kijkwijzer-equivalent hadden en de film 16+ was. Anyway, it got under my skin. Of ik de film daarna ooit helemaal gezien heb weet ik niet, maar ik twijfelde van de week en dacht 'sod this'. Kijken die hap. Het is een classic toch?
Reken maar van yes. Aan de oppervlakte, en het is je vergeven als dat alles is waar je naar wil kijken, is dit gewoon een ontzettend degelijke sci-fi action flick. Verhoeven en zijn schrijvers hebben een relatief simpel revenge verhaal neergezet en dit aangekleed met een mooi sci-fi sausje en balls to the wall geweld. Die 16+ rating wordt verdiend met completely over the top death scenes. Het raakte me misschien toen ik een kleine tiener was maar nu is het vooral lachwekkend en zo is het denk ik ook bedoeld. Roger Ebert beschreef het perfect met deze zin over de scene waarin ED-209 los gaat op een OCP board member: 'It is funny in the same way that the assembly line in Chaplin's "Modern Times" is funny - because there is something hilarious about logic applied to a situation where it is not relevant'.
RoboCop is vooral heel erg Paul Verhoeven. Direct, in your face, lekkere pacing, zo nu en dan ontzettend plat. Maar het is ook die andere kant van Verhoeven, de drang om meer te vertellen dan een simpel verhaaltje en mensen tegen de schenen te stoppen. De status die de film heeft is mede gebaseerd op wat er verder ter tafel gebracht wordt. Corporate greed, authoritarianisme, privatisering van overheidsorganisaties, mens vs machine, masculiniteit, het zijn allemaal zaken die Verhoeven naar voren laat komen in de film, briljant gerepresenteerd door met name de OCP executives en de hilarische commercials die door de film heen gestrooid zijn. De film is in die opzet een scherpe satire van Amerikaanse cultuur in de jaren 80.
Natuurlijk leven we niet meer in de jaren 80; RoboCop is hard op weg naar zijn veertigste verjaardag. Maar wat me vooral opviel is hoe helder en luid deze boodschap ook nu nog klinkt. De film werd gemaakt als een reflectie op Reagan's USA maar de zaken die geadresseerd worden zijn ontzettend actueel, ook in Nederland in 2024. Ook wij worstelen met de rol van AI, de gevolgen van privatisering van publieke diensten en de onbetrouwbaarheid van de mensen die wij vertrouwen met macht. RoboCop is een held waar je nog steeds in zou willen geloven. Stoer, sterk, logisch en eerlijk maar met genoeg menselijkheid om je het vertrouwen te geven dat er nog iemand is die de zwakkeren in de samenleving beschermt. I know, dat is simplistisch en plat, maar wel lekker direct. Net als Paul's Hollywood. En nu heb ik zin in een plakje cake, geen idee waarom.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Was zelf een van de weinigen die daar een recensie over geschreven heeft op dit forum.
IMDB: Elle (2016)
AvK in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Unruly (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama | Runtime: 135 min | MPAA: N/A Ustyrlig is een Deense film over hoe we vorige eeuw omgingen met meisjes die losbandig waren. Op zich doet de film niets nieuws, maar gaandeweg het verhaal wordt het wel steeds serieuzer en emotioneler en het is een verhaal dat vaker verteld moet worden (er zijn wat vergelijkbare films over dit onderwerp). Maren is een 'wild en onhandelbaar' 17-jarig meisje dat vanwege dat gedrag in een instituut voor 'zwakzinnige' meisjes wordt gestopt. We volgen het leven van haar en de andere meiden. In het instituut worden ze gedrild om zich netjes te gedragen. Maar Maren wil daar niet aan mee doen. Langzaam maar zeker begint ze te begrijpen wat er zich in het instituut afspeelt en wat de achtergrond van de andere meisjes is. Zoals gezegd, best een emotionele film, maar de afsluiting is misschien net wat te langdradig, al wordt deze vlug verteld. | |
Minions & More 1 (2022) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 6.5 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 48 min | MPAA: TV-PG Minions, wie kent ze niet? Deze hilarische gele wezentjes uit de Dispicable Me tekenfilms zijn uitermate geschikt om korte filmpjes van te maken, net zoals Scratch uit Ice Age en de pinguïns uit Madagaskar. Met een titel als "Minions & More" verwacht je hoofdzakelijk Minions, aangevuld met wat andere shorts. Helaas bestaat slechts de helft van de 10 shorts uit Minions, gelijk ook de enige shorts die mij konden boeien. Niet dat de rest niet grappig was maar als je Minions verwacht stelt het andere al snel teleur, of het moet écht goed zijn en dat laatste was m.i. niet het geval. De Minion shorts voldeden wel volledig aan mijn verwachting en hebben me met enige regelmaat flink laten lachen. Het voordeel dat deze figuurtjes hebben is dat ze an sich al ontzettend grappig zijn, ongeacht het verhaal. Al zou je Sophie's Choice opnieuw uitbrengen maar dan met enkel Minions dan zou ik daar ook hartelijk om kunnen lachen. De speelduur van 48 minuten werd lang niet gehaald; er is ongeveer 15(!) minuten aan aftiteling aanwezig dus met een half uurtje ben je er wel doorheen. De Minions zijn goed genoeg om hier een 7,5 voor te geven maar het feit dat ze slechts de helft van de shorts beslaan valt me enorm tegen, daarom een punt aftrek. | |
[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 14-01-2024 22:08 ]
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Society of the Snow (2023) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.9 | Genre: Adventure, Drama, History | Runtime: 144 min | MPAA: R Zonder verwachtingen aangezet op Netflix voor een ontspannen avondje. Dat pakte duidelijk anders uit maar niet teleurgesteld. Prachtige film, goed acteerwerk, zeer goede special effects, en een absurd goed verhaal. Surrealistisch dat het blijkbaar de werkelijkheid ook nog erg dicht benaderd. | |
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 134 min | MPAA: PG-13 Zaterdagavond, onderuit met een drankje en een bakje chips en de D&D film van vorig jaar aan. Wat een heerlijk luchtige, goede film. Vooral de komedie was goed in de film verwerkt. Het neemt zich nergens te serieus en is heel toegankelijk. Zelfs m'n vriendin, die de volgende dag nog de laatste 40 minuten meekeek vond 't eigenlijk een leuke film. Grootste pluspunten is dus eigenlijk de humor. "- We're going to plan C. - What's plan C? - Plan C is we go back to plan A. - Why don't you just call it plan A? - Plan A has a stink on it." Raap mij maar op, heerlijk niet te serieus. Af en toe wat name drops van bekende lore uit het D&D universum. Een leuk opgezette party, met een hoofdrolspeler die eigenlijk vooral goed kan babbelen, een magiër, iemand met spierballen en een shapeshifter (?). Waar 't me vooral aan deed denken is de "oudere" avonturenfilms die ik vroeger keek. Jumanji en Hook bijvoorbeeld. Dat is wel m'n enige minpuntje, de film is wel erg kindvriendelijk. Zelfs tijdens de gevechten zie je geen bloed of andere gore. Maar buiten dat was 't een leuk vermaak, de film is voorbij voor je 't weet. | |
Enemy (2013) | ![]() |
Tweakers: 7.8 | IMDb: 6.9 | Genre: Drama, Mystery, Thriller | Runtime: 91 min | MPAA: R Eergisteren beslist nadat ik zo onder de indruk was van "Arrival" en "Blade Runner 2049" en uiteraard ook "Dune" (en met het oog op de nieuwe Villeneuve "Dune" het repertoire van Denis Villeneuve eens van dichterbij te bekijken. Het is een heel speciale film die me toch wel een anderhalf uur uit mijn comfortzone gehaald heeft en mij aan het denken gezet heeft. Jake Gyllenhaal speelt daar 2 karakters in deze film en lijkt wel op zijn lijf geschreven. Ikzelf ben geen fan van Gyllenhaal en zie hem eigenlijk niet graag spelen maar aan de reactie van mijn vrouw te zien is dat subjectief van mij Het is zo een film waar je liefst goed uitgeslapen voor bent. zonder veel te spoilen kan ik deze film aanraden aan de wakkere van geest, verwacht geen over de top thriller, of suspense horror, maar een visie en verhaal verteld door iemand die verwacht dat je ook af en toe wat puzzelstukken bij elkaar brengt. 8/10 | |
Prisoners (2013) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 8.1 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 153 min | MPAA: R En dan gisteren de verderzetting van het Villeneuve weekendje. Bepaalde filmen staan bekend voor dat ze de carriere van de regisseur gelanceerd hebben. Zo is deze film ook hiervoor gekend en dat schept uiteraard bij mij torenhoge verwachtingen. Dat torenhoge verwachtingen meestal zorgen dat een goede film heel slecht aanvoelt, en omgekeerd dat enorm lage verwachtingen een mediocere film beter doet aanvoelen dan hij is weet ik. Doch heb ik gisteren om half 8 beginnen kijken naar deze film, tezamen met mijn vrouw, en voor ik het wist was het al na 10 uur. Misschien is het het topic of het genre dat me zo aanstaat aan deze film... Ik kan enkel zeggen dat dit cinema was van de bovenste plank! Hugh Jackman (Keller) zijn dochtertje verdwijnt spoorloos tezamen met het dochtertje van Terrence Howard (Franklin) wat daarna volgt is een rollercoaster van emoties (Wat een prestatie van Hugh en Jack (die rechercheur Loki speelt)). Het is een mooie neerzetting van hoe iedereen van ons op een andere manier met verdriet omgaat. Protip, net zoals bij Enemy, goed wakker zijn tijdens deze film. Had de laatste minuut van de film iets anders gelopen spoiler: had deze 10/10 gekregen (Had Loki het fluiten genegeerd) 9.5/10 | |
Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.7 | Genre: Animation, Adventure, Drama | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13 Teleurstellende nieuwe film van Hayao Miyazaki, de regisseur achter Ghibli-pareltjes zoals Spirited Away en My Neighbour Totoro. Een jongen genaamd Mahito verhuist na de dood van zijn moeder met zijn vader en stiefmoeder naar het platteland. Hij kan er niet aarden en heeft moeite met vader's nieuwe vrouw. Ook wordt hij gestalkt door een vreemde, pratende reiger. Op een dag verdwijnt zijn stiefmoeder spoorloos en Mahito gaat op onderzoek uit. De sporen leiden naar een vreemde, oude toren in het bos. Wanneer Mahito deze betreedt beland hij in een magische wereld. Laten we beginnen met de positieve punten: De animatie is uitstekend (al bekroop mij het gevoel dat er Ghibli's zijn die er beter uitzien) en de soundtrack van Miyazaki regular Joe Hisaishi is fantastisch. Ook zijn de stemmen goed gekozen (al klonk de stem van onze held Mahito iets te volwassen voor zijn leeftijd). Waar het voor mij echter misgaat met de film is het vertellen van een sluitend verhaal. Daar is Miyazaki, getuige eerdere fantasiefilms zoals Ponyo en het alom bejubelde Spirited Away, nooit echt goed in geweest, maar bij The Boy and the Heron maakt hij het wel heel bont. Het verhaal springt vooral in de tweede helft van de hak op de tak en personages worden er bij de haren bijgesleept, om net zo snel - zonder enige vorm van achtergrondinformatie of überhaupt karakterontwikkeling - weer van het podium te verdwijnen. Zelfs bij de Heron heb je na de film geen idee wat voor entiteit het nu precies is. Er zit een hoop symbolisme in de film, maar je krijgt het publiek niet zo snel mee als je verzaakt om het één en ander uit te leggen. De film kon mij dan ook niet raken op het emotionele vlak, iets wat volgens mij wel de bedoeling was van Miyazaki, aangezien het verhaal autobiografische elementen bevat. Ook is het einde nogal abrupt. The Boy and the Heron lijkt op een 'Best Of'-verzamelaar van het Ghibli-oeuvre en je zult diverse elementen herkennen uit o.a. Spirited Away, My Neighbour Totoro en When Marnie Was There. Miyazaki's slechtste film. | |
Ik herken een paar van je kritiekpunten wel en ik lees tussen de regels door dat je die ook van toepassing vindt op Spirited Away. Ook die film lijkt soms wat 'deus ex machina'-achtige momenten te hebben.
Beide films hebben voor mij met elkaar gemeen dat ze op details soms verwarrend overkomen of niet volledig logisch lijken; maar ook hebben ze een heel helder overkoepelend verhaal met een bijpassende character arc voor de hoofdpersoon. De details zijn dan inkleuring en bij Miyazaki is die inkleuring zo prachtig dat ik het kan vergeven als ik zelfs bij een tweede of derde viewing moeite moet doen om het een 100% logisch plekje te geven.
Beide films hebben voor mij met elkaar gemeen dat ze op details soms verwarrend overkomen of niet volledig logisch lijken; maar ook hebben ze een heel helder overkoepelend verhaal met een bijpassende character arc voor de hoofdpersoon. De details zijn dan inkleuring en bij Miyazaki is die inkleuring zo prachtig dat ik het kan vergeven als ik zelfs bij een tweede of derde viewing moeite moet doen om het een 100% logisch plekje te geven.
Hm ja, anders kun je ook wel de helft van anime wegstrepen.
Akira, Ghost in the Shell, Paprika en Perfect Blue zijn ook niet altijd even helder, zullen we maar zeggen.
Spirited Away is gewoon een meesterwerk.
Akira, Ghost in the Shell, Paprika en Perfect Blue zijn ook niet altijd even helder, zullen we maar zeggen.
Spirited Away is gewoon een meesterwerk.
Het is welke standaard je aan een film hangt voor je beoordeling. Ik had gisteren ook zo'n moment dat ik een film door een bepaalde lens bekeek en tot een hele andere waardering dan voorheen kwam.
Voor het eerst in een decennium Star Wars weer gezien; mijn vrouw is de Milennium Falcon lego megakit aan het bouwen dus we vonden het wel een leuk idee wat inspiratie omhoog te halen. Despecialized edition gekeken, aanrader trouwens.
In mijn hoofd scoorde ik die film een 9, of zelfs een 9,5. Ik heb de film zeker vijftien keer gezien. Ik ga hem niet reviewen hier maar ik denk nu dat ik niet verder kom dan een 8; veel respect voor de visie, de techniek en de legacy die de film heeft (al zou dat laatste niet mogen spelen in een beoordeling) maar qua verhaal is het eigenlijk een bende. Het steekt allemaal zo onlogisch in elkaar en bij wijlen is het script gewoon cringe-worthy bad. Fisher en Hamill zijn beperkte acteurs, het zijn Ford en Guinness die het merendeel van de heavy lifting doen.
Er blijft genoeg over om de film kijkbaar te houden; pacing is goed en actie en humor wisselen elkaar goed af. Technisch is het nog steeds een knap staaltje werk als je de middelen die men ter beschikking had in gedachten houdt. Veel van de SFX staan nog steeds wat mij betreft, zelfs in de Despecialized version (in feite een high res transfer van de theatrical version). En er zit natuurlijk enorm veel iconisch materiaal in.
Maar ik merkte ook dat character development nul is en dat dat waarschijnlijk is waarom ik The Empire Strikes Back zoveel meer waardeer: Die bouwt voort op al het goede dat de originele film heeft en voegt een sterk verhaal met interessante character arcs toe. In contrast: Ik realiseer me nu ook waarom ik zo'n schurfthekel heb aan The Force Awakens: Die pakt alleen de slechte dingen en voegt daar eigenlijk niks aan toe.
Voor het eerst in een decennium Star Wars weer gezien; mijn vrouw is de Milennium Falcon lego megakit aan het bouwen dus we vonden het wel een leuk idee wat inspiratie omhoog te halen. Despecialized edition gekeken, aanrader trouwens.
In mijn hoofd scoorde ik die film een 9, of zelfs een 9,5. Ik heb de film zeker vijftien keer gezien. Ik ga hem niet reviewen hier maar ik denk nu dat ik niet verder kom dan een 8; veel respect voor de visie, de techniek en de legacy die de film heeft (al zou dat laatste niet mogen spelen in een beoordeling) maar qua verhaal is het eigenlijk een bende. Het steekt allemaal zo onlogisch in elkaar en bij wijlen is het script gewoon cringe-worthy bad. Fisher en Hamill zijn beperkte acteurs, het zijn Ford en Guinness die het merendeel van de heavy lifting doen.
Er blijft genoeg over om de film kijkbaar te houden; pacing is goed en actie en humor wisselen elkaar goed af. Technisch is het nog steeds een knap staaltje werk als je de middelen die men ter beschikking had in gedachten houdt. Veel van de SFX staan nog steeds wat mij betreft, zelfs in de Despecialized version (in feite een high res transfer van de theatrical version). En er zit natuurlijk enorm veel iconisch materiaal in.
Maar ik merkte ook dat character development nul is en dat dat waarschijnlijk is waarom ik The Empire Strikes Back zoveel meer waardeer: Die bouwt voort op al het goede dat de originele film heeft en voegt een sterk verhaal met interessante character arcs toe. In contrast: Ik realiseer me nu ook waarom ik zo'n schurfthekel heb aan The Force Awakens: Die pakt alleen de slechte dingen en voegt daar eigenlijk niks aan toe.
Miyazaki heeft er altijd al een handje van gehad om dingen gewoon zonder uitleg te laten gebeuren en die je maar voor lief moet nemen, maar wist het tegelijkertijd ook een plek te geven in het grotere verhaal, zodat je aan het einde van de film toch een soort van voldoening hebt. Bij The Boy and the Heron springt het verhaal - Nadat Mahito de toren heeft betreden - van de hak op de tak en blijf je tot aan het einde gissen waarom dingen zijn zoals ze zijn, waardoor er geen emotionele binding ontstaat met de karakters en het verhaal. Diverse personages en zijplotjes worden halsoverkop geïntroduceerd, maar worden verder niet ontwikkeld of worden gewoon weer net zo hard weggegooid. Zelfs in de vele fantasiewerelden van Ghibli is enige houvast - hoe summier ook - een must, en hun andere fantasierijke producties doen dit m.i. stukken beter.Dr. Strangelove schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:26:
Ik herken een paar van je kritiekpunten wel en ik lees tussen de regels door dat je die ook van toepassing vindt op Spirited Away. Ook die film lijkt soms wat 'deus ex machina'-achtige momenten te hebben.
Beide films hebben voor mij met elkaar gemeen dat ze op details soms verwarrend overkomen of niet volledig logisch lijken; maar ook hebben ze een heel heldere overkoepelend verhaal met een bijpassende character arc voor de hoofdpersoon. De details zijn dan inkleuring en bij Miyazaki is die inkleuring zo prachtig dat ik het kan vergeven als ik zelfs bij een tweede of derde viewing moeite moet doen om het een 100% logisch plekje te geven.
Superposition (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: N/A We gaan vrolijk verder met Nordic Watching. Superposition is een Deense film waarin een natuurkundig principe met iets te veel fantasie wordt toegepast. Een schrijfster en haar man ontvluchten de stad en gaan voor een jaar met hun zoontje in the middle of nowhere in een Zweeds bos wonen, met als doel zichzelf te vinden. Klinkt nogal pretentieus en dat is het ook. Dat geven ze zelf als eerste toe. Ze zijn totaal vervreemd van de natuur, hun zoontje is eigenlijk de expert! Maar het is dan ook, zoals zoveel Scandinavisch werk, een beetje een satire. spoiler: Vraag is: wat zouden ze doen als ze zichzelf inderdaad vinden? De film leent ideeën van enkele andere films en voegt deze samen. Dit samenraapsel werkt alleen maar half. Er wordt zeker een unieke, en uiteindelijk best interessante, draai aan gegeven, maar toch is het allemaal net niet scherp genoeg om echt enthousiast van te worden. | |
Ik vond het idee wel goed uitgewerkt in de cinematografie: veel spiegeling, zowel letterlijk als in frame-opbouw. Het was op een gegeven moment lastig om scherp te houden wie wie was, maar de kleding was hierin wel belangrijk, wat ook slim gedaan was. Ik vond alleen het einde een beetje afgeraffeld. De film speelt ook graag leentjebuur bij andere, soortgelijke films qua stijl, maar het is een debuut en de regisseur moet duidelijk nog haar eigen stem vinden. Maar ik vond het wel lekker wegkijken.josh-hill schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:39:
Superposition (2023) [Afbeelding: Superposition (2023)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: N/A We gaan vrolijk verder met Nordic Watching.
Superposition is een Deense film waarin een natuurkundig principe met iets te veel fantasie wordt toegepast.
Een schrijfster en haar man ontvluchten de stad en gaan voor een jaar met hun zoontje in the middle of nowhere in een Zweeds bos wonen, met als doel zichzelf te vinden. Klinkt nogal pretentieus en dat is het ook. Dat geven ze zelf als eerste toe. Ze zijn totaal vervreemd van de natuur, hun zoontje is eigenlijk de expert! Maar het is dan ook, zoals zoveel Scandinavisch werk, een beetje een satire.
spoiler:Vraag is: wat zouden ze doen als ze zichzelf inderdaad vinden?
De film leent ideeën van enkele andere films en voegt deze samen. Dit samenraapsel werkt alleen maar half. Er wordt zeker een unieke, en uiteindelijk best interessante, draai aan gegeven, maar toch is het allemaal net niet scherp genoeg om echt enthousiast van te worden.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
7/10
In 'mijn' Star Wars universum eindigt het verhaal van de films na episode 6. De episodes 7, 8 en 9 vind ik zo dramatisch slecht dat ik ze liefst compleet vergeet en als 'niet gebeurd' beschouw.Dr. Strangelove schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:45:
In contrast: Ik realiseer me nu ook waarom ik zo'n schurfthekel heb aan The Force Awakens: Die pakt alleen de slechte dingen en voegt daar eigenlijk niks aan toe.
Dito, en het is ook onvoorstelbaar dat ze nu toch met een nieuwe film rondom Rey verder gaan. Tekenend voor het gebrek aan visie dat ze hebben bij Disney op moment.
Inderdaad niemand die zit te wachten op die Mary Sue.
Ik vind sowieso dat ze flink overboord zijn gegaan met het uitmelken van Star Wars. Elk SW-personage krijgt tegenwoordig een serie en de verhaallijnen worden steeds slechter.
Ik vind sowieso dat ze flink overboord zijn gegaan met het uitmelken van Star Wars. Elk SW-personage krijgt tegenwoordig een serie en de verhaallijnen worden steeds slechter.
mijn god, wat een giller hier
afgelopen weekend met mijn vrouw Predestination aangeslingerd.
Mijn vrouw is wat minder van tijdreizen en alles wat naar SF neigt maar we hadden wat moeite een leuke film uit te kiezen. Ik zag Ethan Hawke staan...dus dat begint wat mij betreft al goed.
Heerlijke film van begin tot eind
Dus natuurlijk even tweakers aangeslingerd en eens gekeken of deze al in het topic stond.
Vond ik ineens onderstaande, lovende, review..............
Totaal niet doorgehad...geen enkele seconde het gevoel gehad dat ik deze al had gezien.
Ik geef de schuld aan de film
.....ik zat van de eerste tot de laatste seconde aan de TV geplakt.
10 sterren

afgelopen weekend met mijn vrouw Predestination aangeslingerd.
Mijn vrouw is wat minder van tijdreizen en alles wat naar SF neigt maar we hadden wat moeite een leuke film uit te kiezen. Ik zag Ethan Hawke staan...dus dat begint wat mij betreft al goed.
Heerlijke film van begin tot eind
Dus natuurlijk even tweakers aangeslingerd en eens gekeken of deze al in het topic stond.
Vond ik ineens onderstaande, lovende, review..............
van mijn eigen handFraggert schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:33:
Predestination (2014) [Afbeelding: Predestination (2014)] IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 97 min | MPAA: R Dikke aanrader, deze motherfucker van een tijdreis-plottwister met Ethan Hawke.
Op Netflix deze maar eens aangezet en ik wist eigenlijk helemaal niet wat ik kon verwachten.
Half gedacht dat het een of andere tijdreis-shooter was om bad guys voor te zijn. Nou, niets was minder waar. Prima acteerwerk van Ethan Hawke overigens. Toch maar eens wat meer films met hem opsnorren.
Veel ga ik niet zeggen over de film, kijk hem zelf maar[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10

Totaal niet doorgehad...geen enkele seconde het gevoel gehad dat ik deze al had gezien.
Ik geef de schuld aan de film
10 sterren
Ze zijn er met de Marvel franchise jaren mee weggekomen maar ook daar zit de klad er nu stevig in. Einstein zei het al: ‘Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.’P-Rock schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:24:
Inderdaad niemand die zit te wachten op die Mary Sue.
@Fraggert Ik vind het altijd wel grappig als ik er pas laat in een film achter kom dat ik hem al eerder gezien heb of hoe hij ook alweer afloopt. Is net wat leuker dan dat je je alles nog tot in detail kan herinneren.
Ik had dat laatst bij de film Custody. Gelijk op blu-ray gekocht.
[ Voor 14% gewijzigd door josh-hill op 16-01-2024 14:23 ]
hier ook hoor....normaliter zit ik al een stuk in de film dat het kwartje valt bij een bepaalde scene ofzo...of dat me aan het begin al het gevoel bekruipt dat de kans groot is dat ik en film al ken.josh-hill schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:22:
@Fraggert Ik vind het altijd wel grappig als ik er pas laat in een film achter kom dat ik hem al eerder gezien heb of hoe hij ook alweer afloopt. Is net wat leuker dan dat je je alles nog tot in detail kan herinneren.
Maar vaak gebeurt dat niet..meestal weet ik wel of ik iets al gezien heb.....
behalve nu dus met Predestination....echt volkomen 0,0 besef dat ik hem al kende, dat heb ik nog nooit zo gehad.
Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) | ![]() |
Tweakers: 8.4 | IMDb: 8.4 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 117 min | MPAA: PG Miles Morales is een 'gewone' (maar wel hele coole) jongen uit Brooklyn die door een radio-actieve spin gebeten en wordt en daarmee... een van vele Spider(wo)men wordt. Vanuit het 'multiverse' zijn zijn soortgenoten naar hem toe getransporteerd om bad guy Kingpin te verslaan. Dit wordt gezien de goede waarderingen die deze film gekregen toch een beetje een hot take. Deze film en zijn opvolger zijn zo goed ontvangen dat ik zelf maar eens polshoogte ben gaan nemen. Om eerlijk te zijn: Not impressed. Verhaal is standaard superhero fare, werkelijk niks nieuws onder de zon. Maar goed, dat is ook niet het major selling point van de film, dat schijnt de satirische wijze te zijn waarop de film met het genre omgaat. Er zitten erg veel fourth-wall momenten in de film maar op geen enkel moment wordt de satire echt scherp. Na tientallen superhero films over de afgelopen 20 jaar is het genre niet toe aan een paar plaagstootjes maar zou iemand eens met een fileermes aan de slag moeten gaan. Deze film is gewoon pure fan service. En het duurt eindeloos. De film is bij vlagen echt wel grappig en de voice acting is super. Ook is de animatiestijl best goed. Maar vanwege het dunne plot zette kijkmoeheid al snel in. Ik denk dat ik het beter had getrokken als er 40 minuten geknipt was. Ook vond ik het frappant dat veel reviewers de comic book tekstballonnen en frames als een origineel element aanhalen. Ang Lee deed dit in het wat mij betreft ondergewaardeerde Hulk een slordige 20 jaar terug ook en werd ervoor verguisd. Tot slot: Voelen mensen zich werkelijk aangesproken door de boodschap 'everybody can be Spiderman' (waar de disclaimer bijhoort 'but don't try anything you see in this movie for real because, no, you can't REALLY be Spiderman')? Of het absurde plot element dat je alles kan overwinnen als je het maar genoeg wil? Het blijft escapism dan maar denk ik. | |
Ik keek al op dat de opvolger "Across The Spider-Verse" (lekker verwarrend, bijna dezelfde titel) op Letterboxd als hoogst gewaardeerde film van 2023 uit de bus kwam (en "Into The Spider-Verse" in 2018).
Maar goed, ik zie al dat ik hem dus beter over kan slaan. Toch al niet mijn genre, dus dan moeten er toch wel echt unieke dingen in zitten met een goed verhaal en karakterontwikkeling.
Maar goed, ik zie al dat ik hem dus beter over kan slaan. Toch al niet mijn genre, dus dan moeten er toch wel echt unieke dingen in zitten met een goed verhaal en karakterontwikkeling.
Ik had hier heel erg het gevoel bij dat me bekroop toen ik een paar jaar terug door een paar vrienden was overgehaald om Guardians of the Galaxy te kijken. 'Nee hoor, dit is echt niet als andere superhero movies!'
Nou ja, eigenlijk gewoon toch wel. Het is zonde want er is zoveel meer mogelijk in het genre. Deadpool bijvoorbeeld vond ik nog steeds niet top maar gewoon door een anti-held te gebruiken breng je al wat nieuws. Of kijk eens naar American Splendor als je echt een frisse blik wil hebben (man, die film is ook al hard op weg naar de 20 realiseer ik me - ouder, uit 2003, time flies).
Across ga ik niet kijken. 140 minuten, no thanks.
Nou ja, eigenlijk gewoon toch wel. Het is zonde want er is zoveel meer mogelijk in het genre. Deadpool bijvoorbeeld vond ik nog steeds niet top maar gewoon door een anti-held te gebruiken breng je al wat nieuws. Of kijk eens naar American Splendor als je echt een frisse blik wil hebben (man, die film is ook al hard op weg naar de 20 realiseer ik me - ouder, uit 2003, time flies).
Across ga ik niet kijken. 140 minuten, no thanks.
Laatste superhelden film die ik goed vond was Kick-Ass, en dat is eigenlijk een antihelden film.
Die is een stuk nieuwer (2010).
Edit:
Nee, dat was Chronicle (2012). Maar ook dat is eigenlijk geen superhelden film. Wel een super powers film.
Edit:
Nee, dat was Chronicle (2012). Maar ook dat is eigenlijk geen superhelden film. Wel een super powers film.
[ Voor 31% gewijzigd door josh-hill op 16-01-2024 20:20 ]
Heel Marvel wil dat iedereen elke held kan zijn. Een soort van inclusion participation award. Tsja, je weet wat Buddy zei, if everyone's super, no one isDr. Strangelove schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:27:
Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) [Afbeelding: Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)] Tweakers: 8.4 | IMDb: 8.4 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 117 min | MPAA: PG Miles Morales is een 'gewone' (maar wel hele coole) jongen uit Brooklyn die door een radio-actieve spin gebeten en wordt en daarmee... een van vele Spider(wo)men wordt. Vanuit het 'multiverse' zijn zijn soortgenoten naar hem toe getransporteerd om bad guy Kingpin te verslaan.
Dit wordt gezien de goede waarderingen die deze film gekregen toch een beetje een hot take. Deze film en zijn opvolger zijn zo goed ontvangen dat ik zelf maar eens polshoogte ben gaan nemen.
Om eerlijk te zijn: Not impressed. Verhaal is standaard superhero fare, werkelijk niks nieuws onder de zon. Maar goed, dat is ook niet het major selling point van de film, dat schijnt de satirische wijze te zijn waarop de film met het genre omgaat. Er zitten erg veel fourth-wall momenten in de film maar op geen enkel moment wordt de satire echt scherp. Na tientallen superhero films over de afgelopen 20 jaar is het genre niet toe aan een paar plaagstootjes maar zou iemand eens met een fileermes aan de slag moeten gaan. Deze film is gewoon pure fan service.
En het duurt eindeloos. De film is bij vlagen echt wel grappig en de voice acting is super. Ook is de animatiestijl best goed. Maar vanwege het dunne plot zette kijkmoeheid al snel in. Ik denk dat ik het beter had getrokken als er 40 minuten geknipt was. Ook vond ik het frappant dat veel reviewers de comic book tekstballonnen en frames als een origineel element aanhalen. Ang Lee deed dit in het wat mij betreft ondergewaardeerde Hulk een slordige 20 jaar terug ook en werd ervoor verguisd.
Tot slot: Voelen mensen zich werkelijk aangesproken door de boodschap 'everybody can be Spiderman' (waar de disclaimer bijhoort 'but don't try anything you see in this movie for real because, no, you can't REALLY be Spiderman')? Of het absurde plot element dat je alles kan overwinnen als je het maar genoeg wil? Het blijft escapism dan maar denk ik.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
The Punisher met Dolph Lundgren (hoewel wel een beetje kazig) en Blade 1 & 2 zijn toffe Marvelverfilmingen. En ohja, Howard The Duck is ook gaaf. Daar zal ik binnenkort eens een review van plaatsen
En de eerste The Crow en Spawn Animated zijn ook wat ik verwacht van een comic naar bewegend beeld.
[ Voor 18% gewijzigd door Vrijdag op 16-01-2024 21:18 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Howard the Duck is hilarisch en totaal niet begrepen destijds.Vrijdag schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:11:
The Punisher met Dolph Lundgren (hoewel wel een beetje kazig) en Blade 1 & 2 zijn toffe Marvelverfilmingen. En ohja, Howard The Duck is ook gaaf. Daar zal ik binnenkort eens een review van plaatsenEn de eerste The Crow en Spawn Animated zijn ook wat ik verwacht van een comic naar bewegend beeld.
Lucas wordt er nog steeds om beschimpt in Amerika.
Was inderdaad een tijd dingetje.
Ik vond het destijds... toegegeven... in mijn after puber tijd.... een erg leuke film.
Dat heb je met films. Hoe je ze ervaart en hoe leuk je ze vindt heeft te maken met leeftijd en vooral levenswijsheid. Levens ervaring. Ach ja.
Die moet ik nog steeds eens zien. Gemis in mijn filmopvoeding.
Howard the Duck, een van mijn quilty pleasures.Vrijdag schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:11:
The Punisher met Dolph Lundgren (hoewel wel een beetje kazig) en Blade 1 & 2 zijn toffe Marvelverfilmingen. En ohja, Howard The Duck is ook gaaf. Daar zal ik binnenkort eens een review van plaatsenEn de eerste The Crow en Spawn Animated zijn ook wat ik verwacht van een comic naar bewegend beeld.
Lekkere comedy, met een SF-sausje die zichzelf niet al te serieus neemt.
Prima acteurs en een simpel maar leuk verhaal. Niet nadenken, pak een biertje/wijntje een snack en ga er lekker voor zitten. Kijk hem om de zoveel jaar weer eens een keer. De one-liners in deze film zijn
@Dr. Strangelove De een vind hem prima de ander zet hem na 30 minuten uit, ga ervoor zou ik zeggen. Wie weet?
Btw, heb: Lost in Translation gevonden

[ Voor 11% gewijzigd door apollo13 op 16-01-2024 23:55 ]
apollo13
Beetje zoals Brightburnjosh-hill schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:17:
Laatste superhelden film die ik goed vond was Kick-Ass, en dat is eigenlijk een antihelden film.
Edit:
BlackBerry (2023) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.4 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 120 min | MPAA: R Mike (Jay Baruchel) en Doug (Matt Johnson) zijn IT nerds die communicatie-apparatuur ontwikkelen. Hun bedrijfje, Research in Motion, is going nowhere fast maar ze hebben wel goede ideeën. Als ze in aanraking komen met de harde zakenman Jim (Glenn Howerton) komt er beweging in hun onderneming en daarmee de hele IT wereld. Bij het lezen van wat achtergrond over BlackBerry kwam ik een term tegen die dit filmgenre perfect beschrijft: MoneyBro. Films als The Big Short, Margin Call, Wall Street, Air... dat is het MoneyBro genre. Jongens (het zijn altijd jongens...) die het groot maken en, afhankelijk van hoe je het verhaal wil framen, vervolgens keihard falen. BlackBerry valt zeker in die laatste groep, want wie gebruikt er nog een BlackBerry vandaag? Regisseur en acteur Matt Johnson kiest ervoor om het verhaal van de eerste smartphone (ja, don't go there, discutabel, niet mijn claim) op humoristische wijze te vertellen. Johnson kiest er voor om niet een volledige account te geven maar focust op wat BlackBerry groot maakt, en skipped dan ahead naar wat er fout ging. Hij maakt daarmee keuzes en voor de pacing van de film pakt dit goed uit. Het loopt allemaal als een trein en is van de eerste tot de laatste minuut boeiend. Deze structuur werkt voor het verhaal goed maar je mist hierdoor wel iets in met name Mike's karakterisering. Jim heeft eigenlijk geen character arc, hij is en blijft een hufter. Maar Mike transformeert halverwege de film samen met zijn kapsel van een introverte IT nerd naar een sneaky manager met insecurity issues. Dat is misschien hoe hij was in de latere dagen van RIM maar het gebeurt erg abrupt en is daarmee even desorienterend. Ik moest serieus dubbelchecken of het hetzelfde karakter was. Ik las dat er een uur langere miniserie van BlackBerry is, misschien dat die wat meer achtergrond geeft. Klein geneuzel. Dit is een leuke, interessante film met een sterke cast en een waardevolle toevoeging aan het MoneyBro genre. | |
The Incredibles is mijn favoriete superhero moviejellybrah schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Heel Marvel wil dat iedereen elke held kan zijn. Een soort van inclusion participation award. Tsja, je weet wat Buddy zei, if everyone's super, no one is
Close Call met The Dark Knight, maar dat vind ik - serieus - geen superhero movie. Valt onder het kopje thriller bij mij, of gangstermovie zelfs.
Aahww…thanks mate
Geen probleem, maak er een mooie dag van

Wat vond je van spawn 1997?Vrijdag schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:11:
IMDB: Spawn (1997)
De OST heb ik jaren grijsgedraaid.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Watchmen is ook wel anders dan de gebruikelijke Marvel lopende band-films.
Super, toevallig ook van GotG-regisseur James Gunn, ligt in het verlengde van Kick-Ass, net zoals Defendor met Woody Harrelson.
Dan hebben we natuurlijk ook nog Dredd en The Spirit. De laatste is niet echt geslaagd en qua stijl een overduidelijke rip-off van Sin City.
Als laatste wil ik ook de superheldenkomedie Mystery Men niet onbenoemd laten.
Super, toevallig ook van GotG-regisseur James Gunn, ligt in het verlengde van Kick-Ass, net zoals Defendor met Woody Harrelson.
Dan hebben we natuurlijk ook nog Dredd en The Spirit. De laatste is niet echt geslaagd en qua stijl een overduidelijke rip-off van Sin City.
Als laatste wil ik ook de superheldenkomedie Mystery Men niet onbenoemd laten.
[ Voor 16% gewijzigd door P-Rock op 17-01-2024 11:56 ]
Grappig dat iedereen die de film Blackberry gereviewd heeft hier op Tweakers, de film een 8,0 geeft. En terecht!
Ik verzamelde toentertijd de comics en keek best uit naar de film. Vond het helaas wel een beetje tegenvallen, het was te lief en PG-13. Ook het casten van Priest ipv Chapel (wel begrijpelijk vanwege rechten) en een raceswapped Terry vond ik jammer. Reden was ook wel gek. "Anders zitten er te veel zwarte acteurs in en dat trekt niet genoeg publiek"Dinictus208 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Wat vond je van spawn 1997?
IMDB: Spawn (1997)
De OST heb ik jaren grijsgedraaid.

Ik hoop al jaren op een Spawn rated R remake of gewoon een nieuwe film maar dat zit er voorlopig toch niet in. Daarom ben ik wel blij met de animated versie, dis is precies wat ik verwacht qua toon en inhoud.
A Matter of Trust (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama | Runtime: 105 min | MPAA: N/A Ingen Kender Dagen is een mozaiekvertelling. Er zijn vijf verschillende verhalen die in fragmenten verteld worden en die enkel verbonden zijn door het thema van de film: "vertrouwen". De film begint met een quote van Lenin (geen idee of hij dat echt gezegd of geschreven heeft): "vertrouwen is goed, maar controle is beter". De vijf verhalen zijn niet allemaal even sterk, maar zijn allemaal wel een beetje geheimzinnig. Je weet niet precies waar ze toe leiden, en dat maakt het wel interessant. Eén verhaal is grappig, maar de rest is behoorlijk serieus. Dat ene verhaal is ook het enige waar je na het zien ervan "alles weet", de rest blijft redelijk vaag. Nu is vaag op zich geen bezwaar, maar de verhalen zijn van niet al te hoog niveau, dus echt een hele goede film is het niet. Ik kijk dan normaal toch liever 1 goed verhaal, al vond ik het in bijvoorbeeld Babel wel werken. | |
Rebel Moon: Part One - A Child of Fire (2023) | ![]() |
Tweakers: 3.4 | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 133 min | MPAA: PG-13 Pffff.... Film na 45 minuten afgezet nadat ik me realiseerde dat ik eigenlijk meer op m'n tablet zat dan dat ik aan het kijken was. Ik stoorde me vrijwel meteen al aan de onnodige slowmotion (wat voegt het in hemels naam toe bij het inzaaien van land???), de rare out-of-focus delen (zelfs wanneer twee personen zich ogenschijnlijk op hetzelfde focal-plane bevinden, is een van de twee soms (zelfs deels) wazig) en rare vervormingen van het beeld (hoofden die niet rond/ovaal maar diagonaal eivormig zijn). Het begin was saai en de visuals raar. Toen het eerste gevecht begon, had het weer even mijn aandacht, misschien dat de actie dan de film nog kon redden? Maar nee, het is zo'n waardeloze pg13 rating, waardoor het dus geen bloedspetters laat zien en bij elk dodelijk schot, stoot of messteek meteen naar een andere camerahoek gaat, waardoor er niets van in beeld gebracht wordt. Misschien geef ik het nog een kans wanneer deel 2 erg goed blijkt te zijn en je die eigenlijk niet zonder deel 1 kunt bekijken, maar dan hoop ik toch wel dat daarvoor andere visuele keuzes gemaakt worden. Edit: Ik zie dat er een 0-score geregistreerd is, ik wilde eigenlijk geen score geven, omdat ik de film voortijdig afgezet heb. | |
Rebel Moon krijgt er lekker van langs hier op GOT zeg 
Zelf ook al een zware onvoldoende gegeven en niet de enige.
Zelf ook al een zware onvoldoende gegeven en niet de enige.
En omdat iedereen het kijkt wordt het een succes genoemd en blijven ze dit soort troep produceren. Ik kijk er al niet eens meer naar. Ik zie een zogenaamd stoere vrouw op de voorkant, ik zie special effects en ik weet genoeg.
Zack Snyder, dan weet je ook genoeg.
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.