Haay schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:50:
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) | [Afbeelding: Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)] |
Tweakers: 4.9 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 154 min | MPAA: PG-13
Twee grote iconische rollen uit de jaren '80 waar Harrison Ford bekend om is hebben in meer recente tijden een nieuwe invulling gekregen door een inmiddels bejaarde Harrison Ford. Maar waar de oude Han Solo een uitgebluste indruk maakte om vervolgens roemloos ten einde te komen zit er meer pit en vaart in z'n laatste Indiana Jones rol die hij voor deze film mag spelen. In de openingsscene mocht Harrison Ford zelfs digitaal verjongd zijn jongere zelf spelen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. En ik moet eerlijk toegeven: het zag er voor mij prima geloofwaardig uit als de jongere Harrison Ford zoals we hem nog herinneren van Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Terug in de huidige tijd zie je vervolgens wel de bejaarde Harrison Ford die het allemaal wat minder goed kan bijbenen, wat ook meer bij zijn leeftijd past. Hij wordt ook meer geleefd en meegesleurd in de gebeurtenissen dan vroeger, toen hij nog meer de sturende factor was. Wel miste ik een stukje sarcastische humor wat zo kenmerkend was voor de jaren '80 Indiana Jones. Het verhaal van deze film draait om een macguffin die door Archimedes 'himself' gemaakt was, en die iets met de tijd kan doen. Uiteindelijk blijkt het toch anders te werken dan de slechterik (mooie antagonist rol van Mads Mikkelsen) had voorzien. Aardige terugkerende rolletjes voor bekende Indiana Jones personages als John Rhys-Davies als Sallah en Karen Allen als Marion. Hoewel deze film niet de magie heeft van de eerste en derde Indiana Jones films vind ik deze laatste Indy film nog best vermakelijk, en beter dan de in mijn ogen niet al te beste vierde film (Kingdom of the Crystal Skull).
|
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10 |
Genereer je eigen UBB code review
Toevallig gisteren de film nog eens gekeken, dit keer met mijn vrouw.
Wat me dit keer het meest opviel was dat John Williams zich hier een beetje met een jantje van leiden afgemaakt heeft; de score bevat erg veel cues uit de eerdere films, met name Crusade, en op Helena's Theme na, dat op zich al veel leent van Karen's Theme uit Raiders, is er weinig nieuws onder de zon.
Jammer ook dat John Rhys-Davies niet in het verhaal betrokken raakt. En de rol van het jochie, is... wat? Schrijf hem weg en verandert het verhaal dan substantieel? Volgens mij niet.
Maar het blijft voor mij toch een leuke outing en ik kan het einde wat beter plaatsen in de character arc van Indy. Als je de films chronologisch kijkt zie je dat ook.
In de proloog van Crusade zie je Indy als een idealistisch joch ('it belongs in a museum'). Ten tijde van Temple of Doom is hij echter zijn idealisme kwijt en verkoopt hij antiquiteiten aan de hoogste bidder. Aan het einde van die film heeft hij door zijn oordeel met het bloed van Kali en het redden van de slave children wat groei doormaakt waardoor hij ten tijde van Raiders en Crusade een balans vindt tussen zijn idealisme en onorthodoxe praktijken.
Dial of Destiny laat een volledig uitgebluste Indy zien die niet meer weet waarvoor hij leeft en geen rol meer ziet voor zichzelf in de wereld, door het verlies van zijn zoon en zijn scheiding van zijn vrouw. Als Helena (die ook haar eigen arc heeft) in zijn leven komt biedt dat aanknopingspunten voor hem. Deels de verantwoordelijkheid voor Helena, zijn petekind, deels de verantwoordelijkheid die hij voelt richting Baz voor het niet vernietigen van de Dial, deels om de nazi's de kans te ontzeggen iets met het ding te doen.
De scene in Syracuse is dan ook mooi gedaan: Indy heeft alledrie zijn taken volbracht, hij is dus terug bij af in feite. Waarom teruggaan dan nog? Helena's ingrijpen op dat moment spreekt van liefde voor haar godfather en begrip voor zijn echte plek in de wereld. De hereniging met Marion is misschien wat sentimenteel maar het voelt juist.
These are my principles. If you don't like them, I have others.