Killers of the Flower Moon (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Crime, Drama, History | Runtime: 206 min | MPAA: R 'Can you find the wolves in this picture?' vraagt Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio) zichzelf af, en de kijker. De wolven in Martin Scorsese's Killers of the Flower Moon zijn makkelijk te vinden. Moord is iets simpels dat je gewoon op straat even met elkaar afspreekt. Ernest is een wat simpele oorlogsveteraan die op uitnodiging van zijn oom William 'King' Hayle (Robert De Niro) naar Oklahoma trekt, waar even daarvoor olie gevonden is op het grondgebied van de Osage Nation. Dit heeft de indianen erg rijk gemaakt, en daarmee is een doelwit op hun ruggen getekend. Zonder enige scrupules en ingrijpen van de lokale overheid worden indianen vermoord om hun olierechten in handen te krijgen. Hayle moedigt zijn neef Ernest aan om Mollie (Lily Gladstone) het hof te maken, om zich op die manier in de familie te wurmen - om vervolgens systematisch iedereen die tussen hem en de olie staat uit de weg te ruimen. Killers of the Flower Moon is niet de eerste film die het pleit van indianen in de VS aan de kaak stelt natuurlijk. Maar ondanks de enorme runtime van 3,5 uur houdt Scorsese het verhaal klein en focust het rondom Mollie en de mannen die haar en haar familie meedogenloos naar het leven staan. Het bredere punt wordt zeker gemaakt maar niet met een moker in je gezicht gehamerd, het is verweven met wat uiteindelijk toch een Scorsese film en dus een gangster movie is. De eerste helft van de film is zeker het best, een perfecte balans tussen het creeëren van een scherp beeld over de culturele clash en een misdaadverhaal. De tweede helft is iets meer een procedural maar had wat mij betreft iets meer vuurwerk mogen hebben. Het helpt niet dat DiCaprio's gepijnigde gezicht en zijn nogal simpele natuur me ietwat gingen vermoeien na 2,5 uur film. Gladstone is voor mij een openbaring, wat een fantastische actrice. DiCaprio is zeker geen matig acteur maar hij wordt weggeblazen door haar. De Niro is daarentegen in topvorm, fijn om te zien dat hij het nog steeds heeft. Jesse Plemons doet goed werk (en zorgde voor één van meerdere Breaking Bad-parallellen die me opvielen in de film), net als de altijd heerlijk acterende John Lithgow. Visueel is het ook genieten. Elke cent van het substantiële budget van $200mln is te zien op het scherm, maar nu eens niet in de vorm van CGI maar van een diepe en doorleefde vroeg 20ste eeuwse setting. Gecombineerd met Thelma Schoonmaker’s sublieme editing zorgt het voor een prachtig uitziende film. Killers of the Flower Moon is als een goed glas wijn; ga ervoor zitten, dim de lichten, zorg dat de kinderen slapen en laat je een paar uur lang meevoeren door een van de grootste meesters die cinema ooit gehad heeft. Kortom, het was weer een echte Marty party. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-10-2023 08:23 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.