Revenge (2017) | ![]() |
Tweakers: 4.7 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Drama, Horror | Runtime: 108 min | MPAA: R Een simpel verhaal, weinig of geen verrassingen, eigenlijk geeft de titel alles al weg. Het verhaal draait om een rijke man die, in een luxe villa ergens in de woestijn van Mexico(?), een leuk weekend beleeft met zijn maîtresse. Onverwacht vroeg arriveren twee vrienden voor een weekendje jagen in de woestijn, het was eigenlijk de bedoeling dat de maîtresse tegen die tijd weg zou zijn, maar per ongeluk ontmoeten ze elkaar toch. Een van de twee vrienden verkracht het meisje, de andere vriend kijkt ernaar maar haalt zijn schouders op en loopt weg, en de hoofdpersoon zelf wordt boos op het meisje omdat ze er "moeilijk over doet". De vrouw vlucht het huis uit, achtervolgd door de drie mannen, en uiteindelijk gooien ze haar van een klif af en laten haar voor dood achter in de woestijn. Nou, korte film, denk je nog maar dan denk je aan de titel van de film en weet je, nu begint het pas. De vrouw blijkt namelijk niet dood (hier, en ook verderop in de film moet je wel je gevoel voor realiteit qua verwondingen een beetje vergeten) en wil wraak. Of ze dat ook krijgt moet je zelf maar zien Het verhaal, zoals ik al zei, is recht toe recht aan. Acteerwerk is prima en geloofwaardig, ondanks dat je alles al kilometers ver ziet aankomen is het toch razend spannend, en waar de film wmb echt in uitblinkt zijn de fantastische soundtrack (jaren 80 synthesizer-spanning, denk John Carpenter meets Jean-Michel Jarre die net een bad trip doormaakt) en de soms prachtige cinematografie; daar wordt de film echt opgetild ver boven de B-film wraakfantasie die het ten diepste wel is. Qua beelden, qua thema en qua liefdevolle ode aan de B-film zou het zo een film van Tarantino kunnen zijn, hoewel daarvoor wel de typerende dialogen ontbreken en het tempo wat te hoog ligt. Een 7,5 voor de film zelf en een puntje extra voor de slotscene en vooral de uitzinnige hoeveelheden bloed die daarbij zijn gebruikt, kom ik op een 8,5. Ik heb me uitstekend vermaakt met deze film en zit zelfs nu de soundtrack te luisteren op Spotify. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
[ Voor 27% gewijzigd door migchiell op 29-05-2023 14:57 ]