Hans Zimmer Live
Geen films gezien maar wel een flink aantal belééfd; Hans Zimmer stond gisteren met zijn veelzijdige muziekgezelschap in de Ahoy om ons mee te nemen op een muzikale filmreis. In drie uur tijd hebben we diverse continenten bezocht, zijn de ruimte in geweest en hebben diverse fantasiewerelden verkend.
Waar ik verwacht had een rustig concert voorgeschoteld te krijgen viel dat in de praktijk toch tegen, in positieve zin weliswaar. Filmmuziek is namelijk alles behalve rustig en gaat er vaak behoorlijk heftig aan toe. De veelal in leerlook geklede violistes en cellistes onderstreepten dit nog maar eens. Op het podium vonden we onder andere twee dames achter hun drumstellen, (elektrische) gitaren, een piano, cello's, violen, heel veel slagwerk, diverse fluiten etc. Achteraan vonden we nog een orkest zoals je een orkest zou verwachten; dit gezelschap (uit Oekraine!) werd na hun introductie getrakteerd op een minuten durend applaus.
Tussen de nummers door nam de heer Zimmer steeds de tijd om een korte intro te doen en/of een muzikant voor te stellen, waardoor al snel duidelijk werd dat we hier met een heel bijzonder gezelschap te maken hebben.
De ontzettende diversiteit aan muzikanten én instrumenten zorgden voor een achtbaan van herkenning en emoties. De show werd geopend met de soundtrack van Dune, begeleid door de betoverende stem van Loire Cotler (dé stem van Dune). Het zorgde gelijk voor kippenvel en die is de drie uur dat de show duurde niet meer weggeweest. Daarop volgde de soundtrack van Wonder Woman, onder leiding van celliste Tina Guo. Zij weet met haar glinsterende, modern gevormde cello het saaie imago van de cello in één klap van tafel te vegen. Wát een energieke dame!
Waar ik lang niet alle nummers aan een film wist te koppelen zat er wel veel herkenbaars tussen. Zo kwamen onder andere de soundtrack van Interstellar, The Dark Knight, The Last Samurai, Gladiator, The Lion King en Pirates of the Caribean voorbij. Soms gaf de heer Zimmer bij de introductie de titel weg en soms gaven de schermen (er werden geen filmbeelden getoond) net genoeg info om de koppeling te maken. De grote schermen in combinatie met de lichteffecten waren werkelijk subliem. Zo leek het alsof bij de soundtrack van Interstellar de welbekende gravitatie-zandstralen alle kanten op vielen, wat nog eens extra bijdroeg aan de belevenis.
Vaak bestond een nummer uit een medley van verschillende stukken muziek uit dezelfde film waardoor een fantastische opbouw ontstond, op en neer golvend en (vaak) opwerkend naar een episch einde. In mijn hoofd koppelde ik onbewust de diverse delen aan bepaalde scenes, wat zorgde voor een net zo op en neer golvende wirwar aan emoties.
Voor elke filmliefhebber een dikke aanrader!
In dit geval kan ik niet anders dan een 10 geven, wát een fantastische ervaring
10 / 10]
Genereer je eigen UBB code review
offtopic:
Na het 'laatste' nummer bedankte de heer Zimmer ons voor onze aanwezigheid, waarna de zaal veranderde in een scene zoals je in een net geland vliegtuig ziet. Mensen wisten niet hoe snel ze op moesten staan om zich naar de uitgangen te begeven. Na ongeveer een minuut begon één muzikant zachtjes een herkenbare tune te spelen, waarmee de soundtrack van James Bond ingezet werd. Helaas pindakaas voor de ongeduldige mensen die dit fraaie eindstuk gemist hebben.
offtopic:
Irritatiefactor: mobiele telefoons
Waar ik normaal tijdens een concert een fotootje of vijf maak voelde het gisteren als zeer ongepast. De telefoon is dan ook niet uit de zak gekomen. Ik zat op de eerste rij van de eerste ring en de zaal was vrij donker, dus valt het gebruik van mobiele telefoons extra op.
Gelukkig viel het met het aantal oplichtende telefoons reuze mee, slechts een handjevol mensen voelden de neiging om delen van het concert te filmen. Een twee of drie personen trokken bij werkelijk elk nummer hun telefoon tevoorschijn en hebben volgens mij de hele show alleen via hun scherm gezien. En dan betaal je 200-250 euro voor een zitplaats in het midden
Ook snappen sommige mensen niet dat je in een zaal ook kunt filmen of een fotootje kunt maken zónder flitser. Het dimmen van het scherm hebben ook maar weinig mensen van gehoord blijkbaar.
Bij één man had ik de neiging om iets naar zijn hoofd te gooien. De heer Zimmer had net aangekondigd dat er na het volgende nummer een pauze van 20 minuten zou plaatsvinden. Tijdens dat nummer vond de man het noodzakelijk om al zijn gemaakte filmpjes en foto's door te sturen naar een aantal van zijn whatsapp contacten, uiteraard met een ongedimd scherm. Serieus, waarom kun je niet even vijf minuten wachten? Gelukkig werd zijn vrouw na de pauze onwel en verdwenen ze allebei uit de zaal. Foei Kiwi, dat mag je niet zeggen
Kleine noot: waar de jeugd hier in de regel meer een handje van heeft waren het nu veelal 'ouderen' (op het oog 50 plussers) die met hun telefoons bezig waren.
[
Voor 5% gewijzigd door
Superkiwi op 13-06-2023 13:01
]
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"