Harribo schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:12:
Als je van te voren dat je je tijd gaat verdoen, onafhankelijk of het iets kost, vind ik ook zonde.
Zeker als je semi zit te ergeren aan de slechtheid van zo'n film. Daar is het leven niet voor.
Ik ga zelf half af op imdb. Ook omdat, in mijn beleving, populaire films overrated worden.
Maar een film van 5 of lager oid, dat is 95% vragen, in mijn ervaring, om een slechte film.
Heeft bij mij niets te maken met een eigen mening. Die heb ik wel, zoals de meesten hier. Maar ik heb nog nooit een film gezien die ik goed vond en dan een onvoldoende kreeg op imdb.
Ik zeg dit omdat ik sommigen hier films met een onvoldoende op imdb zie kijken en dat ze vervolgens tot de conclusie komen dat het een slechte film was. Dan denk ik....heb een zekere mate van masochisme dat je dat dan doet? Niet veroordelend bedoeld, het kan een eigenschap zijn.
Enfin tis is natuurlijk wat offtopic. In elk geval stof tot nadenken
Voor veel mensen klopt jouw verhaal helemaal, ook voor mij: films die een 5-6 scoren zijn in heel specifieke gevallen nog wel 's interessant maar onder de 5 is de kans 95% dat ik het niks vindt. Maar bedenk je wel dat niet iedereen hetzelfde perspectief heeft. Niet iedereen is even streng in het beoordelen van films. Zaken als slecht acteerwerk of een cliché plot zijn voor de ene kijker veel opvallender dan voor de ander. Dit hangt af van o.a. hoeveel films je gezien hebt, je leeftijd, tot in hoeverre je bereid bent je ongeloof opzij te zetten, je verwachtingen, hoe diep je in een film zit (kijk je met volle aandacht of heel oppervlakkig), of je alleen kijkt of met een jolige groep vrienden, je smaak, je voorliefde voor een specifieke acteur / actrice / genre, enz. En je alcohol- / THC-promillage
De IMDb-score is dus niet voor iedereen even veelzeggend.
Dat is puur een kwestie van leedvermaak; sommige filmkijkers kunnen daar enorm van genieten. Ik denk dat er heel, heel weinig mensen zijn die bijvoorbeeld de Asylum-films daadwerkelijk goed vinden (Sharknado enz). Deze films worden gekeken als komedies, en zo worden ze ook gemaakt. Persoonlijk zet ik een film af zodra mijn tenen beginnen te krommen, maar anderen zien daar juist een bron van vermaak in. Voor mij kwam
House of 1000 Corpses (2003) daar het dichtst bij in de buurt: een slechte film die ik enorm kon waarderen. Die krijgt nog wel een 6 op IMDb overigens, maar een 31/100 op Metacritic.