Na het goed bevallen
Army of the Dead kon de prequel Army of Thieves natuurlijk niet uitblijven.
In deze film maken we kennis met kluizenkraker Sebastian Schlencht-Wöhnert, een nogal sullig introvert mannetje met een grote liefde voor kluizen en dan met name de vier zogenaamde 'Wagner kluizen'. Hij plaatst enkele enthousiaste filmpjes op zijn Youtube kanaal en is door het dolle als hij ziet dat hij een view én comment heeft op één van zijn filmpjes, te weten: een uitnodiging om zijn skills in de praktijk te testen. Nadat hij besluit daarop in te gaan behoort hij al snel tot een groep internationale bankovervallers die, je verwacht het niet, een kluizenkraker nodig hebben.
Men neme een hoofdrolspeler waar de knulligheid en ongemakkelijkheid vanaf spat, een zelfverzekerde sexy dame die ook nog eens goed blijkt in karate, een jaloers Wolverine-like alfamannetje, een Latina feestbeest tech-girl en een snelle chauffeur met een voorliefde voor sandwiches. Voeg daar een overijverige Franse Interpol agent aan toe die deze Wagner-kraken belangrijker vindt dan de net uitgebroken zombie-uitbraak en de cast is compleet.
Net als bij Army of the Dead zijn de karakters in deze film zeer divers maar ook hier pakt het goed uit. Opvallend is dat het kapsel en de kleding van Gwendoline Starr (die we kennen als Missandei uit GoT) tijdens elke akte significant verandert, terwijl de rest van de cast de gehele film zonder noemenswaardige uiterlijke veranderingen doorkomt.
Omdat het een prequel is van Army of the Dead had ik iets meer zombies verwacht maar verder dan een nieuwsbericht dat er zich in Las Vegas een zombievirus aan het verspreiden is komt het niet. Hadden ze dit weggelaten dan had de film zich ook prima staande kunnen houden; de zombie uitbraak voegt mijns inziens weinig toe aan deze film. Maar ja, de zombies in het vervolg kunnen niet zomaar uit het niks komen natuurlijk.
spoiler:En niet te vergeten dat de vierde kluis, die ze deze film niet gaan kraken, zich in Las Vegas bevindt.
Door het ontbreken van zombies is de film iets 'serieuzer' te nemen ten opzichte van zijn voorganger, toch heb ik enkele keren smakelijk moeten lachen (denk aan Ocean's Eleven achtige humor). Vooral de klungelige hoofdrolspeler kan erg grappig uit de hoek komen.
Waar het bij de gemiddelde bankoverval film draait om het buitmaken van zoveel mogelijk geld is de insteek hier anders: de queeste van het kraken van de vier Wagner kluizen, iets wat nog nooit iemand gelukt is, is waar het om te doen is. Tenminste, voor een deel van de overvallers. Uiteraard zijn de anderen wél op geld uit dus onderling trammelant is gegarandeerd.
Wat als flinke positieve noot (pun intended) aangemerkt kan worden is de muziek. Hans Zimmer en Steve Mazzaro prijken op het affiche maar het is
Der Ring des Nibelungen van Wagner die de show steelt. Ben je hier niet bekend mee, geen probleem. Na het zien van de film ben je dermate op de hoogte van dit meesterwerk dat je zonder problemen indruk kunt maken aan de keukentafel.
Kortom: wederom een erg leuke en vermakelijke film
Mijn kijkvolgorde is wellicht niet hoe het hoort maar buiten dat de films wél op elkaar aansluiten kunnen ze wat mij betreft prima los en/of in willekeurige volgorde bekeken worden.
Google stelt het volgende:
Should I watch Army of Thieves before Army of the Dead?
If the concept of cracking 'uncrackable safes' is an exciting feat for you, Army of Thieves is definitely the movie you should watch. However, to avoid scratching your head during the movie, we highly suggest you watch Army of the Dead first for some context, in fact, major context.
Dawn of the Dead werd even hierboven als eerste van de drie genoemd maar deze staat, zo leer ik op het grote internet, los van deze twee "Army of" films.