P-Rock schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:45:
| Don't Look Up (2021) | [Afbeelding: Don't Look Up (2021)] |
Tweakers: 6.0 | IMDb: 7.3 | Genre: Comedy, Drama, Sci-Fi | Runtime: 138 min | MPAA: R
De meningen op Tweakers en elders zijn duidelijk verdeeld over de nieuwste film van Adam McKay (The Big Short, Vice), die gaat over een komeet - ter grootte van de Mount Everest - die op ramkoers ligt met onze planeet en de twee astronomen die 'm hebben ontdekt. Ze zijn er zeker van dat de aarde over 6 maanden zal vergaan wanneer de komeet inslaat, maar ze worden van alle kanten tegengewerkt.
Don't Look Up geeft een erg negatief beeld van de huidge maatschappij, waar iedereen vooral met zichzelf bezig lijkt te zijn en waar desinformatie d.m.v. social media, kranten en tv-studios zoals Fox News hoogtij viert. Zo worden dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) en Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) zelfs door het Witte Huis niet geloofd, die zich meer druk lijken te maken over de komende verkiezingen. Ook zag ik overeenkomsten met de coronapandemie, met aan de ene kant de pro-vaccineerders en aan de andere kant de wappies en complotgekken.
Meryl Streep en Jonah Hill spelen president Orlean en haar zoon, die overduidelijk een persiflage zijn op Donald Trump en de ongezonde relatie met zijn dochter Ivanka, en laat tegelijkertijd zien wat er kan gebeuren wanneer je een totale idioot de machtigste man (vrouw) van de wereld maakt. Streep laat zich dan ook - net als Trump - omringen door vooral ja-knikkers en mensen die zichzelf verrijken ten koste van anderen. Daarnaast hebben we Peter Isherwell (Mark Rylance), een kruising tussen Jeff Bezos, Elon Musk en Steve Jobs, die ook een flinke vinger in de overheidspap heeft wanneer het op technologische ontwikkelingen aankomt.
McKay brengt dit alles vakkundig in beeld met slicke editing en gortdroge humor. Als dit niet je ding is, dan snap ik dat de film een stuk minder leuk is. Don't Look Up laat zich nog het beste vergelijken met The Big Short, maar dan met de nadruk op grappige en idiote situaties. Ik vond het in ieder geval vrij hilarisch allemaal, vooral omdat het zoveel raakvlakken heeft met het echte leven, maar dan uitvergroot. Nou ja, uitvergroot... ten tijde van Trump's presidentschap was niets te gek.
Zo rond het middenstuk raakt de film een beetje de weg kwijt en worden er wat zijplotjes geïntroduceerd die nergens naartoe gaan, en eigenlijk best saai zijn om naar te kijken. Zo doet de hele relatie van Mindy met de koele talkshow host Brie Evantee (Cate Blanchett) nauwelijks ter zake en leidt alleen maar af. Dit geldt ook voor de hook up van Dibiasky met skater Yule (Timothée Chalamet).
Met het acteerwerk was niks mis en iedereen vult zijn of haar rol leuk in. Leo was prima als timide nerd en J-Law deed het ook goed als jongedame met een te kort lontje. Streep deed haar Devil Wears Prada-personage nog eens dunnetjes over, Jonah Hill speelde een dommere versie van zichzelf en Blanchett was aardig als koude kikker die met iedereen het bed induikt. Mark Rylance speelde zijn rol wel iets te overdreven, maar Ariane Grande was leuk in haar korte rolletje als oliedomme zangeres Riley Bina, die in een knipperlichtrelatie zit met ene DJ Chello (Kid Cudi).
Ik heb me dus met Don't Look Up prima vermaakt en het is een intelligente film die een satirische en cynische blik werpt op onze huidige maatschappij. Niet iedereen zal hier iets mee kunnen, maar wat mij betreft wordt ons een prima spiegel voorgehouden en geeft het genoeg stof tot nadenken over hoe we met zijn allen bezig zijn.
|
| [Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10 |
Genereer je eigen UBB code review
Let ook op de teksten van de Ariana Grande song
[Verse 3: Ariana Grande]
Look up, what he's really trying to say
Is get your head out of your ass
Listen to the goddamn qualified scientists
We really fucked it up, fucked it up this time
It's so close, I can feel the heat big time
And you can act like everything is alright
But this is probably happening in real time