| No Country for Old Men (2007) | ![]() |
| Tweakers: 9.0 | IMDb: 8.1 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 122 min | MPAA: R Deze film stond met 5 sterren in mijn lijstje van films die ik een of meerdere keren gezien heb. Moest er weer aan denken omdat hij morgen voor het laatst op Netflix staat. Maar, ondanks het gemak van Netflix, de blu-ray maar uit het cellofaan getrokken, want een blu-ray heeft normaal gezien toch wel wat beter beeld dan Netflix. Deze film heeft enkele bijzondere kenmerken. Zo heb je eigenlijk geen muziek gedurende de film, en je mist deze ook niet. Hoewel muziek normaal gebruikt kan worden voor het versterken van een bepaalde emotie die een scene moet brengen, heeft het ontbreken van de muziek in deze film eigenlijk hetzelfde effect. Het maakt alles NOG indringender. Allerlei handelingen die in een 13 in een dozijn film worden weggelaten, worden hier juist zeer uitgebreid getoond. Daar wordt echt de tijd voor genomen en dat is heerlijk om te zien. spoiler: Daar staat tegenover dat er juist ook dingen worden weggelaten. Let op: de volgende spoiler binnen spoiler tags is echt een dikke spoiler! Voorbeeldje: het schoonmaken van een wond spoiler: Zo is de protagonist opeens dood, zonder dat je gezien hebt hoe hij dood is gegaan, al valt dat eenvoudig te raden aan de scene die vooraf gaat. De bad guy is van buitenaards niveau. Het is misschien wel de beste bad guy aller tijden. Alleen al daarom wil je deze film gezien hebben. Het acteerwerk is sowieso allemaal van hoog niveau. Je hoeft je niet te vervelen. De film is ook, ondanks de rustige manier van filmen, niet traag, vanwege het genoemde weglaten. Zijn er dan geen minpunten? Jawel. Hoewel ik de film voorheen 5 sterren gaf, kom ik nu niet verder dan 4 sterren, omdat de ware betekenis van de film mij gisteren een beetje ontging. Dwz, je moet wel open staan voor een diepere betekenis dan gewoon even een leuke film kijken. Bovendien verliest de film een beetje zijn momentum op een gegeven moment. spoiler: Eigenlijk al als de protagonist in Mexico zit, vind ik. Er komen nog zeker een hoop bijzondere scenes na, maar het is allemaal net wat minder Maar het grootste minpunt vond ik dat er redelijk wat toeval in de film zat. spoiler: Dat ze hem eerst konden vinden met de trackers, dat begrijp ik nog een beetje, al kan ik me niet herinneren waarom de bad guy precies de afslag nam. Hoe wist hij dat? Maar als de protagonist in Mexico zit, komt een andere gast hem meteen opzoeken, maar hoe hij hem zo snel heeft kunnen vinden is niet duidelijk, etc Met deze minpunten ga je bijna denken dat ik het een slechte film vind. Maar niets van dat alles. Buiten deze minpunten om is het gewoon een meesterwerk. En als je de minpunten ziet als onderdeel van de vertelling, juist vanwege de diepere betekenis van de film, dan is dat wellicht alleen maar reden om hem NOG beter te vinden. | |
PS: naast dat No Country For Old Men morgen voor het laatst op Netflix staat (tot hij weer wordt toegevoegd), komt deze film vrijdag op de Belgische publieke zender Canvas (zonder reclame)
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

/f/image/nf0CfArEXX08IlG7HoJ78T1P.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/zqn9syyq1aLKukIaSw1pe1ER.jpg?f=fotoalbum_medium)