Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 288 Laatste
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:19
The Incredible Hulk (2008)The Incredible Hulk (2008)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 112 min | MPAA: PG-13
The incredible Hulk. Een versie in 2003 en een in 2008. Een beroerd, een redelijk. Ik wist niet meer welke nu welke was. Op de IMDB score af gegaan en gelukkig de juiste gekozen.

Wat mij betreft is dit een hele goede Marvel film. Wat harder en minder humoristisch dan de reeks die iedereen tegenwoordig kent. Ik vraag mij dan ook serieus af of dit niet een nog betere reeks had op kunnen leveren.

Bij de intro gaan de makers er wel vanuit dat je de Hulk kent. Het verhaal over Bruce Banner die door een mislukt experiment in de Hulk veranderd komt alleen in de intro vlagen aan bod. Tijdens de film wordt het nog wel een keer genoemd, maar het kan voor leken wat vraagtekens opleveren.

Maar over het geheel is het een lekkere actiefilm. De CGI begint wel verouderd te raken, maar is zeker niet slecht.

Al met al toch prima vermaakt met de film. Ik geef hem een 7.

Geen 6, want ik vind de hardere stijl wellicht beter dan de wat meer op humor gerichte stijl van de hedendaagse Marvel films.
Geen 8, want de film begint zijn veroudering te vertonen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10
Genereer je eigen UBB code review

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
Dit is de Edward Norton versie toch? Kan me daar niet veel van herinneren. Weet nog wel dat ik indertijd best gecharmeerd was van de Ang Lee versie met Eric Bana.

Sowieso mis ik Eric Bana. Is volledig verdwenen uit de mainstream. Jammer, goede acteur.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• PdeBie
Dit was de Norton versie ja. Eric Bana kan ik mij serieus niet herinneren van geen enkele film. Zijn Hulk versie was wel de mindere van deze twee in mijn herinnering.

Norton speelde zijn rol overigens goed, maar voor de hedendaagse Marvel films komt hij te serieus over en is Mark Ruffalo de betere keus.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:28

Nicap

Tsssk....

Vrijdag schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:06:
[...]

Nou, de eerste keer Gremlins heeft bij mij wel voor wat nachtlampjes gezorgd :$ :P
Haha, ja goeie tijden. Zat in de 6e klas(nu groep 8 ) en mocht met een vriend mee naar filmavond op de mavo. Dat was poltergeist. Haha, heb daar ook wel even van wakker gelegen. Op terugweg nog even langs een huis met van die bomen die tegen het raam aan tikken.
Maar ben er niet slechter van geworden.

Verwijderd

PdeBie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:07:
Dit was de Norton versie ja. Eric Bana kan ik mij serieus niet herinneren van geen enkele film. Zijn Hulk versie was wel de mindere van deze twee in mijn herinnering.

Norton speelde zijn rol overigens goed, maar voor de hedendaagse Marvel films komt hij te serieus over en is Mark Ruffalo de betere keus.
Ik vind juist dat het serieuze wat Norton uitte in de film veel beter passen bij de persoon en karakter Banner. Als ik de Hulk nu ze in de films het een pussy die sokken stopt voor je ouwe moer en lolly's uitdeelt aan kinderen. Waar is het ontembare en ongeleide beest zoals we de Hulk eigenlijk kennen? Allesvernietigend wat op zijn pad komt?

Tegenwoordig zijn de films veel te soft, iedereen moet het kunnen zien.

• PdeBie
@Verwijderd eens dat Norton een betere Hulk neerzette, maar die past niet in de hedendaagse reeks waar er veel meer humor in zit.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 16:14
PdeBie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:07:
Dit was de Norton versie ja. Eric Bana kan ik mij serieus niet herinneren van geen enkele film.
Black Hawk Down, Troy, Munich, Hanna, Star Trek...

Verwijderd

PdeBie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:48:
@Verwijderd eens dat Norton een betere Hulk neerzette, maar die past niet in de hedendaagse reeks waar er veel meer humor in zit.
Mee eens maar dat doet de Hulk niet ten goede, helaas, of je moet van zoetsappig houden. De Hulk moet rauw zijn, ondoordacht, ongecompliceerd.

• P-Rock
Voor mij is Bana ook de beste Hulk. Jammer dat de film gemaakt werd in een tijd dat er nog op superheldenfilms werd neergekeken.

• PdeBie
P-Rock schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:43:
[...]

Black Hawk Down, Troy, Munich, Hanna, Star Trek...
Allemaal titels die ik niet gezien heb :+

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:41

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

PdeBie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:51:
[...]

Allemaal titels die ik niet gezien heb :+
Werk aan de winkel dus. ;)

(ik heb ze wel gezien maar moet toegeven dat ik me hem totaal niet kan herinneren)

[ Voor 18% gewijzigd door Dwarlorf op 24-04-2021 13:54 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Net de Mortal Kombat film gekeken toch wat gewelddadiger dan wat ik verwacht had. Sigh

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
alienfruit schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:18:
Net de Mortal Kombat film gekeken toch wat gewelddadiger dan wat ik verwacht had. Sigh
'Sigh'? Wat had je precies verwacht dan? Mortal Kombat is letterlijk bekend vanwege de bloody gore :P

Gisteren Mortal Kombat ook gekeken. Al met al wel vermakelijk, maar toch minder leuk dan ik had gehoopt. Kano maakte wel veel goed, zonder hem was de film niet de moeite waard geweest :+

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 24-04-2021 23:20 ]

The devil is in the details.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

alienfruit schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:18:
Ik had juist meer actie verwacht, zo zie je maar weer eens hoe smaken/verwachtingen kunnen verschillen. Verder was het in mijn ogen gewoon een popcorn film, een keer zien, dan heb je het wel weer gehad. Zou het niet meer dan een 6 geven, als ik er een cijfer aan moest geven.

There's no place like 127.0.0.1

• Bor
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Palm Springs (2020)Palm Springs (2020)
Tweakers: 7.7 | IMDb: 7.4 | Genre: Comedy, Fantasy, Mystery, Romance | Runtime: 90 min | MPAA: R
Een groundhog day like film met een twist. Een van de karakters zit blijkbaar al langer in de timeloop wat een leuke twist aan het toch wel redelijk uitgemolken genre geeft. Prima humor en verfrissend genoeg om leuk te blijven. Een 7.5 lijkt mij een passende score.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bor schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:10:
Palm Springs (2020)[Afbeelding: Palm Springs (2020)]
Tweakers: 7.7 | IMDb: 7.4 | Genre: Comedy, Fantasy, Mystery, Romance | Runtime: 90 min | MPAA: R
Een groundhog day like film met een twist. Een van de karakters zit blijkbaar al langer in de timeloop wat een leuke twist aan het toch wel redelijk uitgemolken genre geeft. Prima humor en verfrissend genoeg om leuk te blijven. Een 7.5 lijkt mij een passende score.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
waar te kijken? netflix?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Amazon Prime
https://www.primevideo.co...GI1WOX39U1HGSM6AJBLS5U2PI

[ Voor 18% gewijzigd door Exocet op 25-04-2021 11:08 ]

• Bor

Bor

Amazon Prime is waar ik hem heb gekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 25-04-2021 11:29 ]

• P-Rock
Harpoon (2019)Harpoon (2019)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Comedy, Horror, Thriller | Runtime: 83 min | MPAA: Not Rated
Drie vrienden besluiten na een ruzie om een boottochtje te maken, om dingen uit te spreken en om te relaxen. Helaas wordt de trip een ware nachtmerrie wanneer de boot ermee ophoudt en ze overgeleverd zijn aan elkaar. Ze komen steeds meer duistere geheimen over elkaar te weten en het vertrouwen in elkaar wordt flink op de proef gesteld. De film deed me denken aan Shallow Grave van Danny Boyle en aan Dead Calm van Philip Noyce. Het heeft eenzelfde soort donkere humor als de eerstgenoemde en de onderhuidse spanning van de tweede. Er wordt leuk in geacteerd door acteurs die mij verder onbekend zijn en ook de cinematografie en soundtrack zijn prima. Een ander grappig aspect is dat een onbekende verteller doe boel aan elkaar praat, iets wat je niet verwacht bij een film zoals dit. Harpoon ('Speargun!') is een vermakelijke low budget horrorkomedie die ik van harte kan aanbevelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• alienfruit

alienfruit

'Sigh'? Wat had je precies verwacht dan? Mortal Kombat is letterlijk bekend vanwege de bloody gore :P

Gisteren Mortal Kombat ook gekeken. Al met al wel vermakelijk, maar toch minder leuk dan ik had gehoopt. Kano maakte wel veel goed, zonder hem was de film niet de moeite waard geweest :+
Ik hoef zelf geen hoofden die gesplitst worden te zien. Vond ik wel wat te ver gaan.

• P-Rock
alienfruit schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:31:
[...]

Ik hoef zelf geen hoofden die gesplitst worden te zien. Vond ik wel wat te ver gaan.
Daar staan de games bekend om, dus goed van de makers om dat element juist wel te benadrukken in de film. Je had natuurlijk de trailer kunnen bekijken, waar ook al redelijk wat smerigheid in zit...

• Hahn
  • Nu online
alienfruit schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:31:
[...]

Maar wist je totaal niet wat Mortal Kombat was, dan? Want Mortal Kombat draait om de heel erg over de top 'fatalaties', waarin ruggengraten uit lichamen getrokken worden, harten uit borstkassen gerukt worden en hoofden ontploffen.

Klagen over gesplitste hoofden bij Mortal Kombat is hetzelfde als klagen over een horrorfilm die te eng is, of een oorlogsfilm waarin geschoten wordt :+

Dat het niet voor jou is, mag uiteraard, maar dan had je het gewoon beter niet kunnen kijken. En zelfs al ken je het fenomeen Mortal Kombat totaal niet, dan geeft de naam alsnog wel wat weg natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 25-04-2021 13:45 ]

• alienfruit

alienfruit

Ja, maar zo erg was het niet in de trailer. Ik kan niet herinneren dat de spellen zo gewelddadig waren in de jaren 90. Om nou een hoofd splitsen zo full face duidelijk in beeld te brengen. Maar goed verder wel redelijke film zou er zelf niet voor de bios gaan :P

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik vermoed dat het bruter in beeld wordt gebracht dan in Terminator 2?

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Hahn
  • Nu online
alienfruit schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:51:
Ja, maar zo erg was het niet in de trailer. Ik kan niet herinneren dat de spellen zo gewelddadig waren in de jaren 90. Om nou een hoofd splitsen zo full face duidelijk in beeld te brengen. Maar goed verder wel redelijke film zou er zelf niet voor de bios gaan :P
Nee inderdaad, in de jaren '90 was het helemaal niet zo gewelddadig...

Afbeeldingslocatie: https://sydlexia.com/imagesandstuff/mk3/umk30512.png

:+

Het was een stuk pixeliger, maar het is nog net zo bloederig als toen het begon. Alleen is de kwaliteit er door de jaren heen natuurlijk wel op vooruit gegaan. Dus blijkbaar is het voor jou wat te realistisch geworden? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 25-04-2021 13:57 ]

• alienfruit

alienfruit

Haha dat lijkt het wel op! Maar een schild dat een lichaam in twee splitst en dan de hoofd en neer valt manier ging mij wat te ver. Ik zal wel wat te oud zijn. Dit is meer horrorfilm materiaal. Wat ik ook niet kijk :)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

josh-hill schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:52:
Ik vermoed dat het bruter in beeld wordt gebracht dan in Terminator 2?
Mortal Kombat (2021)Mortal Kombat (2021)
Tweakers: 4.0 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R
Terminator 2 is vrij mild. Het enige daarin was die beveiliger en Arnie's hand. Mortal Kombat is gewoon een soort aaneenschakeling van setpieces met enkele welbekende fatalities, signature moves en karakters. Met de diepgang van een soepkom. Maar het is wel een vermakelijke film. Volkomen vergeetbaar maar gelukkig wel eentje die best dicht bij het bronmateriaal blijft. En die (eigenlijk treurig dat het tegenwoordig speciaal is) gewoon heel bruut, lomp en niet voor kinderen is.

Het is absoluut geen goede film, wel een leuke als je de serie zelf een beetje gevolgd hebt, plus een flinke dosis jeugdsentiment.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Bor

Bor

alienfruit schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:51:
Het spel was zo gewelddadig dat het in verschillende landen werd verboden. Het is een onderscheidend punt tov andere vecht games. Ik zou dat ook in de film verwachten.

• josh-hill
Vrijdag schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:51:
[...]

Terminator 2 is vrij mild. Het enige daarin was die beveiliger en Arnie's hand.
Mijn post was enkel een (mislukte) verwijzing naar het in tweeën gesplitste hoofd in Terminator 2. :)

Terminator 2 is vrij mild inderdaad.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-12 16:44
alienfruit schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:33:
Haha dat lijkt het wel op! Maar een schild dat een lichaam in twee splitst en dan de hoofd en neer valt manier ging mij wat te ver. Ik zal wel wat te oud zijn. Dit is meer horrorfilm materiaal. Wat ik ook niet kijk :)
Ik heb even snel door MK2021 heen geskipped (zal hem maandag of dinsdag kijken met een maat van me)
maar wat ik zo snel gezien heb, lijkt hij aardig recht te doen aan het bron materiaal.
De games waren ook bikkelhard en lomp, ledematen die afgerukt werden en lichamen verbrand/vierendeeld/gespiest bij de fatalities. Ik vind het juist geweldig om dit te zien :)

Hierbij vergeleken lijkt de originele MK met Brigitte Wilson wel pg13, wat echt afbreuk deed aan het materiaal.
Over Annihilation zullen we het niet hebben, het enige wat daar leuk aan was, is Sandra Hess

• P-Rock
AcidBurn schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:27:
Hierbij vergeleken lijkt de originele MK met Brigitte Wilson wel pg13
Die is ook PG13.

• AcidBurn
Nope, die was 16+, dat is geen pg13.
Daar ben ik 100 procent zeker van, want ik mocht er destijds als 15 jarige niet zonder begeleiding heen.
Mijn maat die al wel 16 was, mocht dat wel.
Edit P-Rock:
Dan hebben ze je niet gecontroleerd, want hij was toch echt 16+.
Wij gingen er met 4 man heen, en op die jongen van 16 jna werden we geweigerd.
Een week later ging mijn vader mee als begeleider zodat het wel mocht.
(En zelfs dat wordt tegenwoordig niet meer toegestaan)

[ Voor 30% gewijzigd door AcidBurn op 25-04-2021 21:19 ]

• P-Rock
AcidBurn schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:45:
[...]

Nope, die was 16+, dat is geen pg13.
Daar ben ik 100 procent zeker van, want ik mocht er destijds als 15 jarige niet zonder begeleiding heen.
Mijn maat die al wel 16 was, mocht dat wel.
Volgens IMDb is ie toch echt PG13 en op mijn blu-ray staat voor 12 jaar en ouder. Ik heb 'm destijds als 15-jarige gewoon in de bios gezien. Kennelijk was jouw bioscoop wat strenger.

[ Voor 16% gewijzigd door P-Rock op 25-04-2021 21:16 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:47

Ankh

|true

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

The 6th Day (2000)The 6th Day (2000)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Action, Mystery, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: PG-13
Arnold Schwarzenegger vehikel waarin de anders zo sympathieke Arnold nog slechter acteert dan anders, wel slap hoor wat hij hier doet. Het verhaal gaat maar een hoogstandje is 't niet. Ik kan dit geen knaller van een film noemen, Arnold heeft in betere en leukere films gespeeld. Film komt uit een tijd dat Schwarzenegger nog cool en beroemd was, uit zijn lang vergane gloriedagen, de dagen van weleer, toen mannen nog mannen waren en de vikingen het nog voor het zeggen hadden. Dat is ook de reden dat ik deze film heb gekeken, omdat ik nog jong was toen Arnold Schwarzenegger cool was. De jeugd van tegenwoordig zal hem niet cool meer vinden neem ik aan.

Voor deze film moet je eigenlijk wel een beetje een Schwarzenegger-fan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• D-Three
  • Laatst online: 07:48
De film Species had ik ooit in de jaren '90 eens gezien en omdat de films een tijdje geleden zijn toegevoegd aan Prime, ben ik er aan begonnen. Tijdens het kijken kreeg ik echter spijt dat ik Joker slechts een 6.5 heb gegeven.

Species (1995)Species (1995)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 108 min | MPAA: R
SETI ontvangt een boodschap uit de ruimte met onder andere uitleg hoe men buitenaards en menselijk DNA kan combineren. Omdat de overige info in de boodschap betrouwbaar blijkt en vooral ook omdat de wetenschappers nog nooit een film hebben gezien waarin dit fout kan lopen, besluiten ze een menselijke-buitenaardse hybride te creëren. De baby genaamd Sil groeit uiterst snel en het meisje ontsnapt, uiteraard geheel onverwacht, wanneer de wetenschappers het experiment proberen te beëindigen. Sil gaat op zoek naar mannen om zich voort te kunnen planten. Wees gerust, voor ze daar aan begint wordt is ze reeds volwassen. Een team van 'experten' wordt samen gesteld om de hybride tegen te houden.

Species heeft best heel wat bekende gezichten. Sir Ben Kingsley doet wat hij het beste doet, serieus kijken als hoofdwetenschapper. Kan iemand er mij nog eens aan herinneren waarom hij Sir is of Oscars heeft gewonnen? Michael Madsen als de top-huurmoordenaar. Dat valt niet echt op, ik wil niet weten hoe de sub-top dan is. Alfred Molina is één of andere dokter, reeds vele jaren voor hij octopusarmen ontwikkelde. Forest Whitaker als de 'empaat' die jammer genoeg er zelf weinig kan uitdrukken (en betere rollen kan spelen dan deze). En Natasha Henstridge die in haar acteerdebuut uiteraard mooi loopt te wezen. Michelle Williams had ik trouwens ook nog herkend als jonge Sil.

De namen zijn dan ook het beste aan de film. De plot is wat dunnetjes, al is dat uiteraard bij veel zo'n films zo. Daar kunnen we Species niet op af rekenen. Wel op cheesy, voorspelbaar, flauwe dialogen, cgi die niet mee is met zijn tijd en nog wat plotholes om af te ronden. Heel erg af en toe deed de film mij denken aan een slechte Alien rip-off. Toevallig leerde ik achteraf dat de HR Giger, bekend van z'n Alien design ook hier aan heeft mee gewerkt. Niet zijn beste ontwerp tenzij je kickt op een buitenaardse met bolle ogen en nog bollere borsten.

Is het een zeer slechte film? Ah neen, niet echt. Zou ik hem aanraden? Ah neen, niet echt. :P Toch nog een 5.5 voor 5.5 seconden aan borsten van Natasha.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

Species II (1998)Species II (1998)
Tweakers: N/A | IMDb: 4.5 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 93 min | MPAA: R
Blijkbaar vond ik de eerste zo slecht nog niet want het vervolg heb ik ook maar aan geslingerd.

Hola, openingsshot van een ruimteschip die een planeet nadert! Alien-like! Nice! Oh... Wacht... Een ruimteschip met reclame van Pepsi en Reebok... Ah, we zien wel waar dit heen gaat. Wanneer astronauten voor de eerste keer voet zetten op Mars, wordt één van hen besmet met buitenaards DNA. Anders dan in de eerste film, blijkbaar toch dezelfde buitenaardsen. Op aarde hebben de wetenschappers nogmaals een hybride gemaakt. Identiek dezelfde al kan het deze keer gelukkig niet fout gaat. Want ze heet nu Eve in plaats van Sil. Eénmaal terug op aarde begint de astronaut aan een missie om zoveel mogelijk vrouwen te bezwangeren. En Eve? Die voelt zijn aanwezigheid. Oei! Hopelijk ontsnapt ze niet om een super-alien-baby te kunnen maken! :o

Een 3-tal acteurs uit de eerste film keren terug. De rest werd aangevuld met anderen. De acteerprestaties en dialogen zijn meh. Aanrader? Neen, dan raad ik nog eerder de eerste aan. Tenzij je 2 aliens seks wil zien hebben.

Nu zit ik met een dilemma. De eerste film heb ik een score van 5.5 gegeven voor 5.5 seconden aan beeldmateriaal. In dit vervolg is er meer beeldmateriaal... Sorry Natasha maar dat kan de film niet redden...
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/4.png4 / 10

De vraag is nu of we nog nummer 3 proberen? :P

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 26-04-2021 17:12 ]

• Dr. Strangelove
Oscars uitgereikt... Verrassende winst voor Hopkins, Nomadland de grote winnaar.

Best Picture
WINNER: “Nomadland”
“The Father”
“Judas and the Black Messiah”
“Mank”
“Minari”
“Promising Young Woman”
“Sound of Metal”
“The Trial of the Chicago 7”

Best Actor
WINNER: Anthony Hopkins (“The Father”)
Riz Ahmed (“Sound of Metal”)
Chadwick Boseman (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
Anthony Hopkins (“The Father”)
Gary Oldman (“Mank”)
Steven Yeun (“Minari”)

Best Actress
WINNER: Frances McDormand (“Nomadland”)
Viola Davis (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
Andra Day (“The United States vs. Billie Holiday”)
Vanessa Kirby (“Pieces of a Woman”)
Carey Mulligan (“Promising Young Woman”)

Best Director
WINNER: Chloe Zhao (“Nomadland”)
Lee Isaac Chung (“Minari”)
Emerald Fennell (“Promising Young Woman”)
David Fincher (“Mank”)
Thomas Vinterberg (“Another Round”)

Best Supporting Actor
WINNER: Daniel Kaluuya (“Judas and the Black Messiah”)
Sacha Baron Cohen (“The Trial of the Chicago 7”)
Leslie Odom, Jr. (“One Night in Miami”)
Paul Raci (“Sound of Metal”)
Lakeith Stanfield (“Judas and the Black Messiah”)

Best Supporting Actress
WINNER: Yuh-Jung Youn (“Minari”)
Maria Bakalova (“Borat Subsequent Moviefilm”)
Glenn Close (“Hillbilly Elegy”)
Olivia Colman (“The Father”)
Amanda Seyfried (“Mank”)

Best Animated Feature
WINNER: “Soul”
“Onward”
“Over the Moon”
“Shaun the Sheep Movie: Farmageddon”
“Wolfwalkers”

Best International Feature
WINNER: “Another Round” (Denmark)
“Better Days” (Hong Kong)
“Collective” (Romania)
“The Man Who Sold His Skin” (Tunisia)
“Quo Vadis, Aida?” (Bosnia & Herzegovina)

Best Documentary Feature
WINNER: “My Octopus Teacher”
“Collective”
“Crip Camp”
“The Mole Agent”
“Time”

Best Adapted Screenplay
WINNER: Christopher Hampton (“The Father”)
Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimmer, Peter Baynham, Erica Rivinoja, Dan Mazer, Jena Friedman & Lee Kern (“Borat Subsequent Movie Film”)
Chloe Zhao (“Nomadland”)
Kemp Powers (“One Night in Miami”)
Ramin Bahrani (“The White Tiger”)

Best Original Screenplay
WINNER: Emerald Fennell (“Promising Young Woman”)
Will Berson & Shaka King (“Judas and the Black Messiah”)
Lee Isaac Chung (“Minari”)
Darius Marder & Abraham Marder (“Sound of Metal”)
Aaron Sorkin (“The Trial of the Chicago 7”)

Best Cinematography
WINNER: Erik Messerschmidt (“Mank”)
Sean Bobbitt (“Judas and the Black Messiah”)
Dariusz Wolski (“News of the World”)
Joshua James Richards (“Nomadland”)
Phedon Papamichael (“The Trial of the Chicago 7”)

Best Film Editing
WINNER: “Sound of Metal”
“The Father”
“Nomadland”
“Promising Young Woman”
“The Trial of the Chicago 7”

Best Production Design
WINNER: Donald Graham Burt (“Mank”)
Peter Francis (“The Father”)
Mark Ricker (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
David Crank (“News of the World”)
Nathan Crowley (“Tenet”)

Best Score
WINNER: Jon Batiste, Trent Reznor, Atticus Ross (“Soul”)
Terence Blanchard (“Da 5 Bloods”)
Trent Reznor, Atticus Ross (“Mank”)
Emile Mosseri (“Minari”)
James Newton Howard (“News of the World”)

Best Song
WINNER: “Fight for You,” from “Judas and the Black Messiah”
“Hear My Voice” from “The Trial of the Chicago 7”
“Husavik” from “Eurovision Song Contest”
“Io Si (Seen)” from “The Life Ahead”
“Speak Now” from “One Night in Miami”

Best Makeup and Hairstyling
WINNER: “Ma Rainey’s Black Bottom”
“Emma”
“Hillbilly Elegy”
“Mank”
“Pinocchio”

Best Costume Design
WINNER: Ann Roth (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
Alexandra Byrne (“Emma”)
Trish Summerville (“Mank”)
Bina Daigeler (“Mulan”)
Massimo Cantini Parrini (“Pinocchio”)

Best Visual Effects
WINNER: “Tenet”
“Love and Monsters”
“The Midnight Sky”
“Mulan”
“The One and Only Ivan”

Best Sound
WINNER: “Sound of Metal”
“Greyhound”
“Mank”
“News of the World”
“Soul”

Best Animated Short Film
WINNER: “If Anything Happens I Love You”
“Burrow”
“Genius Loci”
“Opera”
“Yes-People”

Best Live-Action Short Film
WINNER: “Two Distant Strangers”
“Feeling Through”
“The Letter Room”
“The Present”
“White Eye”

Best Documentary Short Film
WINNER: “Colette”
“Do Not Split”
“A Concerto is a Conversation”
“Hunger Ward”
“A Love Song for Latasha”

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-04-2021 08:41 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Nomadland (2020)Nomadland (2020)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama | Runtime: 107 min | MPAA: R
opzich een 'simpele' film, waarin weinig gebeurd; edoch meeslepend en confronterend. De karakters komen bizonder tot recht. Had zelf zo iets van "eindelijk een goeie film" (beetje depri - maar wel van goed kwaliteit). Is er niet eentje die je 2x gaat kijken, maar toch de moeite waard
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Alien vs. Predator (2004)Alien vs. Predator (2004)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Adventure, Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 101 min | MPAA: PG-13
Een fanservice film die als origin story een easter egg in Predator 2 had :+

Standaard team van rijke oude man, wat bij elkaar geraapte wetenschappers en een paar huurlingen gaan op expeditie om een mysterieuze pyramide onder het ijs van Antarctica te onderzoeken. Natuurlijk gaat het gruwelijk fout als er per ongeluk een zooi Xenomorphs worden vrijgelaten.

Deze film werd toentertijd neergesabeld, maar ik moet zeggen dat het al popcorn vermaak nog wel oké is. Het geeft een heel klein beetje meer info over de cultuur van de predators. Qua gedrag vind ik ze eigenlijk wel redelijk consistent in vergelijking met de eerste twee films.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 17:29
Mortal Kombat (2021)Mortal Kombat (2021)
Tweakers: 5.1 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R
Voor mij de enige franchise waarbij een "goede" film van een game is gemaakt. De oude film was op sommige punten geweldig en bevatte vechtscenes die ik soms nu nog terugkijk (Reptile vs Liu Kang, Scorpion vs Cage). Ik moest deze film dus wel kijken of ze er iets van gemaakt hadden.

Het resultaat is een magere 6,5. Er zaten leuke elementen in, Kano maakt veel goed met z'n flauwe grappen en sommige moves brachten weer oude herinneringen naar voren maar de film zelf is niet geweldig. Het feit dat er geen tournament is in de film is redelijk bizar. En waarom men nu een nieuw character moest introduceren waar de franchise er al extreem veel kent is mij ook een raadsel. De acteurs waren op een enkeling vrij plat en het was duidelijk dat de film het eigenlijk alleen moest hebben van de vechtscenes. Nouja, die zijn aardig gelukt met de technieken van vandaag zien ze er ook wel vet uit. Dat, samen met de nostalgie maken het aardige film voor tussendoor. Maar het zal zeker geen blijvertje zijn net als de oude dat wel is.

Wat trouwens ook jammer is, is dat ze niet gekozen hebben voor de harde rauwe soundtracks van het eerste deel. Die techno/metal muziek maakte het wel helemaal af.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:50
Oei, 3e Oscar alweer voor McDormand, daarmee mag je haar een grote mevrouw noemen.

Ze heeft iets, al vond ik de films die ik met haar zag, wel beetje down-to earth, maar daar wordt ze sterk in gevonden, die hoek.

• Dr. Strangelove
De grootste misschien wel - dit is haar vierde als je die voor Best Picture meetelt, ze is co-producer. Katharine Hepburn won er vier voor Best Actress, dat is zeker binnen bereik voor McDormand.

In elk geval als je de Oscars als maatstaf neemt natuurlijk ;)

Niemand die beter de rol van ‘everywoman’ doet dan zij. Altijd sympathieke rollen vind ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-04-2021 13:28 ]

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Francis Mcdormand is echt geweldig, echter vind ik haar rol in Nomadland niet zo indrukwekkend. Veelal dezelfde expressies en niet iets wat mij van mijn stoel deed vallen.

Fargo is nog steeds mijn favoriete film met haar. Daarin was ze echt heel goed.

Sowieso is dit mede door Corona een erg matig filmjaar geworden en is maar weinig mij echt bij gebleven.

Tomorrow is not today!

• P-Rock
Of je voegt iets toe of je laat het achterwege

[ Voor 93% gewijzigd door Outerspace op 26-04-2021 23:14 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:07

Sharky

Skamn Dippy!

Goede beargumenteerd en beschreven. 5 sterren. :')

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2021 10:04 . Reden: Quote aangepast ]

This too shall pass

• PdeBie
Carrie (2013)Carrie (2013)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama, Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
Ik ben geen horror fan. Maar Carrie wilde ik wel eens zien om te kijken hoe Chloë Grace Moretz deze rol neerzet. En eerlijk gezegd heb ik mij best goed vermaakt met deze film, tot op een bepaald punt.

De film verteld het verhaal van een tienermeisje die gepest wordt op school en daarnaast ook nog een moeder heeft die het geloof veel te serieus neemt.
De moeder wordt gespeeld door Julianne Moore en mijn god (pun intended) wat zet ze de rol goed neer. Zelf ben ik niet gelovig, maar bij het idee al dat er daadwerkelijk mensen zo opgaan in het geloof zoals Julianne Moore in deze film doet, krijg ik al de kriebels. Zelfs haar eigen dochter opsluiten in een kast is haar niet te dol.

Carrie wordt flink gepest en in een bui van woede en angst leert ze haar krachten ontdekken.
Dit alles bij elkaar maakt de film ontzettend spannend.

Maar daar komt de niet-horror-fan in mij naar boven. Op het moment suprême dat Carrie haar krachten loslaat, laat de film mij ook los. De film veranderd van een super spannende thriller in een dertien in een dozijn gore film. De houdingen die Chloe maakt om Carrie haar krachten te laten gebruiken zijn alles behalve overtuigend. Dat doet Famke Jansen als Jean Grey in X-men toch beter. OK, zit ook wat jaartjes ervaring verschil tussen, maar toch....

Het slot brengt, met moeders weer in beeld, gelukkig weer wat spanning terug.

Al met al een best spannende film, maar in mijn ogen een faal op het moment suprême. Ik geef de film dan ook een 6.5.

• josh-hill
Honey Boy (2019)Honey Boy (2019)
Tweakers: 0.0 | IMDb: 7.3 | Genre: Drama | Runtime: 94 min | MPAA: R
Deze film een tijdje terug gezien, maar nog geen review geschreven omdat ik er niet helemaal over uit ben.

De hele film is blijkbaar een methode van Shia LaBeouf om jeugdtrauma te verwerken. Het gaat ruwweg over zijn vader, de relatie tussen hem en zijn vader en de parallellen tussen hem als volwassene en zijn vader (de appel valt niet ver van de boom).

Acteerwerk is allemaal dik in orde. De boodschap van de film is ook prima. Helaas is de manier van vertellen wat onduidelijk. Het is vervelend om steeds tussen verschillende tijdspannes op en neer te worden gegooid. Dat had beter gekund, denk ik dan. Wellicht waren ze bang dat met een meer standaard manier van vertellen het een saaie bedoeling zou worden of dat parallellen minder duidelijk zouden zijn.

Shia speelt in de film overigens de rol van de vader. Dit doet hij met verve.

Ik twijfel tussen een 6.5 en een 7. Ik rond het maar af, want het is al even geleden dat ik hem gezien heb.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

Stowaway (2021)Stowaway (2021)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 116 min | MPAA: N/A
In deze science fiction film ontbreken de nodige technische fouten niet zoals wel vaker bij science fiction films.

spoiler:
Bijvoorbeeld: na de lancering is het op een gegeven moment aan het begin van de film tijd om een burn te doen voor de baan richting mars. Dan hebben ze het opeens over Max-Q terwijl ze al buiten de dampkring zijn... en aan het einde van de film hebben ze last van een coronal mass ejection en zie je een beetje een poollicht, terwijl ze helemaal geen atmosfeer rond hun ruimtetuig hebben die geïoniseerd kan worden, en nog meer van dat soort zaken.

Maar dit keer heb ik me hier niet al te erg aan gestoord, want het verhaal (dilemma) is interessant en deze wordt uitvoerig belicht. Dat daarbij zaken versimpeld worden is niet zo heel erg belangrijk. Dat doet er niet zo toe voor het verhaal. Ik vond het dan ook een prima film, ondanks dat deze door mene en gene de grond in wordt geboord. Ik vond de film vergelijkbaar met The Martian (ter verduidelijking: ik vind The Martian ook geen 8 of 9).

The Peanut Butter Falcon (2019)The Peanut Butter Falcon (2019)
Tweakers: 3.7 | IMDb: 7.6 | Genre: Adventure, Comedy, Drama | Runtime: 97 min | MPAA: PG-13
Een andere film met Shia LaBeouf. In dit geval speelt hij niet de hoofdrol. Deze wordt namelijk vertolkt door een acteur met het Syndroom van Down. Deze speelt dan ook een karakter met het Syndroom van Down.

Nu wordt er in deze film op zich prima geacteerd en je ziet dat de acteurs er ook lol in hebben, maar het verhaal is zo 10 uit een dozijn dat het slaapverwekkend is. Er zitten geen verrassende elementen in. En die momenten dat de film grappig probeert te zijn is het nogal geforceerd. Bovendien zijn er enkele deus ex machina momenten om het verhaal vooruit te helpen. En het einde is al helemaal goedkoop. Jammer.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• AcidBurn
PdeBie schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:09:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]Carrie (2013)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: Carrie (2013)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama, Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
[justify]Ik ben geen horror fan. Maar Carrie wilde ik wel eens zien om te kijken hoe Chloë Grace Moretz deze rol neerzet.
Ik mag toch hopen dat je wel weet dat dit een remake is van deze https://www.imdb.com/title/tt0074285/?ref_=nv_sr_srsg_6 Carrie? De originele verfilming van het Stephen King boek.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze versie met Chloe Moretz niet gezien heb, maar ik kan me haast niet indenken dat ze het beter doet dan Sissy Spacek destijds.

Maar goed, hetzelfde heb ik ook met de laatste Evil Dead remake. Die kan imo ook nooit tippen aan het origineel, omdat de nieuwe te serieus gemaakt is. Het origineel was heerlijk low budget en over the top.

Ik heb gisteren zelf ook de nieuwe Mortal Kombat gezien, maar ben het niet helemaal eens met andere reviewers hier.

Kano wordt genoemd als goede zet vanwege zijn flauwe humor. Maar dat hebben ze volgens mij meer afgekeken van de eerste film, waar ze die fout ook maakten. HIj hoort een gewetenloze crimineel te zijn die geen enkel probleem heeft je te vermoorden als dat zo uitkomt. Die vent is alles behalve een lolbroek.

Sonja had ik zo mijn twijfels bij. She looks the part, maar ze straalt totaal geen authoriteit uit.
Dat deed Bridgette Wilson juist zo goed in de eerste film. Waar ze haar verhaallijn toen goed hadden (zij zit achter Kano aan, dat is haar enige drijfveer om uberhaupt mee te doen) slaan ze de plank deze keer behoorlijk mis.

Maar buiten Sonja en Kano om, vond ik de casting zeker niet verkeerd.

De pluspunten:
Gevechten zagen er doorgaans goed uit. Enige wat echt slecht was, was het gevecht tussen Scorpion, Sub-Zero en Cole. Die eerste 2 deden dat geweldig, de laatste was te duidelijk een choreografie aan het uitvoeren (niveau moeilijke actiescene in een tv serie).

Oordeel: Een goede poging om het bronmateriaal eer aan te doen, dat op actie gebied best goed gelukt is. Veel meer special moves en fatalities dan in het origineel (al zagen sommigen er echt belachelijk uit :D ).

Maar voor mij wint het origineel het toch, puur door Linden Ashby en Bridgette Wilson, en de heerlijke overacting van Christopher Lambert.

• PdeBie
@AcidBurn ja dat weet ik, maar wat bedoel je ermee te zeggen?

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:50

defiant

Moderator General Chat
Margin Call (2011)Margin Call (2011)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Margin Call is een van de films die uitkwamen na de financiële crisis van 2008, het is hierdoor een film die plaats vind in een bepaalde tijdsgeest.

De film slaagt er enigszins in dat moment goed te beschrijven, maar laat toch een boel steken vallen waardoor de film net niet lekker loopt en het niet 1 geheel wordt. Zo krijgen de karakters zelf onvoldoende achtergrond om erbij betrokken te raken en worden de acties die ze uitvoeren ook minder in context geplaatst. Ook de financiële kant van het verhaal wordt, imho uiteraard, maar oppervlakkig behandeld, het is hierdoor niet een film die de crisis zelf goed in context plaatst. De film moet het dus het hebben van de karakters en hun beslissingen en daarin is de scene van de crisisvergadering natuurlijk het hoogtepunt. Echter die had nog beter kunnen zijn als de karakters beter ontwikkeld waren.

Life (2017)Life (2017)
Tweakers: 6.3 | IMDb: 6.6 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 104 min | MPAA: R
Dit is een film in het genre van thriller, horror en SF, maar voert al deze genres hooguit maar matig uit.

De SF in de film moet zich vooral dienstbaar tonen aan het verhaal wat ze willen vertellen en hierdoor gebeuren er vooral dingen die het plot vooruit helpen, maar wordt weinig moeite gestoken om het echt een achtergrond te geven. Dat ze een overlap willen creëren met techniek in het huidige tijdperk helpt niet mee. Ik heb hierdoor vooral de indruk dat ze vooral de nadruk willen leggen op het thriller en horror gedeelte. De film wordt echter nooit spannend, de karakters worden ook niet goed genoeg uitgediept om betrokken te raken bij wat hun overkomt. Het horror gedeelte blijft, imho dan, ook redelijk beperkt.

De "twist" aan het eind voegde als gevolg van bovenstaande imho dan ook vrij weinig toe.

Zoals ook al opgemerkt in het verleden lijkt de film erg op elementen van Alien, maar Alien doet deze genre elementen eigenlijk op alle vlakken beter:
SF: er wordt een basis geloofwaardige SF setting geschapen in een fictief universum wat hierdoor "geloofwaardiger" is.
Horror: Juist doordat de alien zo sporadisch zichtbaar is het horror element erg effectief.
Thriller: De focus op uiteindelijk 1 karakter die uitgediept word maakt het thriller element uiteindelijk spannend (naast het uiteraard geslaagde verhaal/plot).

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• P-Rock
AcidBurn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:38:
Ik mag toch hopen dat je wel weet dat dit een remake is van deze https://www.imdb.com/title/tt0074285/?ref_=nv_sr_srsg_6 Carrie? De originele verfilming van het Stephen King boek.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze versie met Chloe Moretz niet gezien heb, maar ik kan me haast niet indenken dat ze het beter doet dan Sissy Spacek destijds.
Het verhaal schijnt wel trouwer te zijn aan het boek. Maar de film Carrie is ondertussen zo'n klassieker dat je meer nodig hebt dan alleen een boekgetrouwer verhaal. Hetzelfde als bij The Shining eigenlijk.
AcidBurn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:38:
Maar goed, hetzelfde heb ik ook met de laatste Evil Dead remake. Die kan imo ook nooit tippen aan het origineel, omdat de nieuwe te serieus gemaakt is. Het origineel was heerlijk low budget en over the top.
Viel toch wel mee? Het ging pas echt over de top met Dead by Dawn en Army of Darkness. Maar goed, je hebt wel gelijk wat betreft de remake. De serieusheid nekt de film.

• AcidBurn
PdeBie schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:39:
@AcidBurn ja dat weet ik, maar wat bedoel je ermee te zeggen?
Uit je review kreeg ik het idee dat je het origineel niet kende, en dat wilde ik even aanstippen omdat het zonde is om zo'n klassieker niet gezien te hebben. Dat bedoelde ik ermee, verder niks aan de hand.

@P-Rock Ben het met je eens dat sommige films gewoon zulke (cult) klassiekers zijn geworden, dat je echt van goede huize moet komen om die te evenaren. Dan is "meer recht doen aan het bronmateriaal" inderdaad niet voldoende.

• PdeBie
@AcidBurn ik heb het origineel nooit gezien, maar ken hem wel ja. Deze film stond op Netflix en ik was wel benieuwd hoe Chloe zich in dit soort films zou plaatsen.

• Dr. Strangelove
Steven Spielberg – 1990s – The Stuff of Legend

Een maandje verder weer en ik heb de zes films van Steven Spielberg uit de jaren ’90 de revue laten passeren. Opnieuw genoten van een hoop goede films en één hele slechte (guess which one) en ook weer wat nieuwe inzichten opgedaan over wat toch grotendeels goed bekende films voor me waren.

Vorige delen in deze serie:
Steven Spielberg – 1970s – The Boy Wonder
Steven Spielberg – 1980s – Superstar

Hook (1991)Hook (1991)
Tweakers: 8.0 | IMDb: 6.8 | Genre: Adventure, Comedy, Family, Fantasy | Runtime: 142 min | MPAA: PG
De eerste live-action film die ik in de bioscoop zag: Hook. Met mijn oma, ergens in het voorjaar van 1992. Indrukwekkend, zo’n grote, lange, luide film op een enorm scherm. En grappig, en leuk, en spannend. Van mijn zakgeld de VHS-tape gekocht, Fl.39,95 bij de Free Record Shop. Kortom, Hook was een van mijn favorieten. Echter sommige films ga je anders bekijken naarmate je ouder wordt, en bij Hook heb ik me dat al een jaar of 15 terug gerealiseerd. Nu dus opnieuw gekeken, is Hook beter geworden met de jaren?

Peter Banning (the late great Robin Williams) is een egocentrische advocaat die zijn gezin verwaarloost. Op vacantie bij Wendy (Maggie Smith), de grootmoeder van zijn vrouw in London worden zijn kinderen ontvoerd. Wendy vertelt Peter dat hij werkelijk Peter Pan is die opgegroeid is en dat hij terug naar Neverland moet gaan om zijn kinderen te redden uit de klauwen van Captain Hook (Dustin Hoffman).

De premise is best goed toch? Ik vind Peter Pan een prachtig literair karakter en in theorie ligt hier een basis voor een mooi vervolg op het boek van James Barrie. Helaas lukt dat niet en dat heeft met name te maken met de pacing; de film is bijna 2,5 uur lang en het plot loopt te traag. Het duurt verdorie 70 minuten voordat Peter Banning in Peter Pan veranderd en de confrontaties met Hook zijn veel te kort en te summier waar ze wat mij betreft de main course hadden moeten zijn. In plaats daarvan wordt er erg veel tijd gestoken in de scenes met de Lost Boys, die een erg irritante early 90s vibe hebben. Ook het production design in Neverland voelt erg fake aan allemaal. Ik weet dat dit een fantasy avontuur is maar Neverland ziet er meer uit als een goedkope pretpark ride dan een fantasiewereld. Het is ook een film waarin de beruchte Spielberg schmaltz echt sterk naar voren komt, erg veel onverdiend sentiment, met name de scenes met Tinker Bell (Julia Roberts) zijn erg suikerzoet.

Grootste manco van Hook voor volwassen kijkers is echter dat de character arc van Williams niet geloofwaardig is; zijn ‘enlightenment’ om het zo maar te noemen wordt niet verdiend door Banning maar overkomt hem. Alles lijkt op rails te lopen en is voorspelbaar. Voor jonge kijkers is dat geen issue misschien maar het maakt de film wel een lege huls. Miskleun is ook Julia Roberts als Tinker Bell, die naar verluid met liefdesperikelen kampte tijdens de opnames en er een beetje een potje van maakt.

Toch is er ook wel wat te genieten. Met stip op één Dustin Hoffman, die hilarisch is als Hook en helaas te weinig screentime krijgt. Zijn chemie met Smee (Bob Hoskins) is ook zeer sterk, ze spelen de rollen alsof ze een stel queens zijn en dat is hilarisch. Dit is ook één van Williams’ betere komische rollen voordat hij zichzelf begon te herhalen. De score van John Williams is ook erg mooi, hoewel het wel één van zijn romantischere werken is dus hij moet je liggen. Veel mooie melodieën met lange opbouw en grote crescendos; liefhebbers zullen hierin duidelijk de basis horen van het werk dat hij later voor Harry Potter zou doen.

Ik vind Hook te weinig consistent om hem een goed cijfer te geven maar vooral dankzij Hoffman wordt het geen onvoldoende; toch, één van de laagste scores in deze serie tot nu toe.

Jurassic Park (1993)Jurassic Park (1993)
Tweakers: 8.7 | IMDb: 8.1 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 127 min | MPAA: PG-13
Sommige films overstijgen niet alleen hun genre, maar hun hele kunstvorm. Niet alleen filmliefhebbers praten erover maar zelfs mensen als mijn ouders, die doorgaans niet geïnteresseerd zijn in wat er in de bios draait. Het helpt natuurlijk dat het over dino’s gaat, want wie houdt er nu niet van dino’s? Hele volksstammen repten zich naar de bioscoop en velen zagen hem meerdere keren (ja, ik ook, drie keer). Jurassic Park’s dino’s schopten Spielberg’s eigen E.T. van de top spot van highest grossing films ooit.

Jurassic Park is gebaseerd op het succesvolle boek van Michael Crichton, de vader van de techno-thriller, en gaat over een amusement park waarin geclonede dinosaurussen worden gehouden. Het park gaat binnenkort open voor het publiek maar er zijn wat teething problems (sorry ;) ) waardoor de investeerders een onafhankelijke inspectie eisen door een aantal wetenschappers, Alan Grant (Sam Neill), Ellie Sattler (Laura Dern) en Ian Malcolm (Jeff Goldblum). Aangekomen op het eiland blijkt dat er inderdaad wat IT-probleempjes zijn met het door Dennis Nedry (Wayne Knight) geschreven besturingssysteem en all hell breaks loose in de vorm van humeurige reptielen.

Vanaf de eerste minuut speelt Spielberg zijn Jaws-spelletje met ons: Niet te veel te vroeg laten zien. Laat ze raden. Het duurt tot halverwege de film dat we de T-Rex te zien krijgen en de iconische Velociraptors maken hun opwachting pas in het laatste half uur. De spanningsopbouw is prima gedaan en het voelt, in tegenstelling tot Hook, geen moment alsof we tijd aan het verspillen zijn. Hitchcock zou trots zijn.

De highlights van de film zijn natuurlijk de dieren en de special effects die ze tot leven brengen. Ik had me tot ik wat bijgelezen had over de film nooit gerealiseerd dat de baanbrekende CGI van de film voor een groot deel aangevuld is met practical effects en animatronics en als ik de film nu bekijk, dan zijn het die laatsten die nog steeds het meest overtuigend zijn. Niet dat de CGI nu slecht overkomt maar we hebben wel wat stappen gemaakt in de afgelopen 30 jaar.

Helaas heeft Jurassic Park nog steeds de fouten die er 30 jaar terug ook in zaten en ik struikel er nog steeds over in mijn waardering voor de film. Ten eerste het plot; het is natuurlijk een actiefilm maar er zit ook veel sciency stuff in alsmede zogenaamde ethische kwesties maar die zijn erg matig geïntegreerd en de diepgang gaat niet verder dan ‘don’t mess with nature or it will bite you in the ass’.

Dan de acteurs: Spielberg koos naar verluid voor een relatief onbekende cast om de dino’s first billing te geven en dat is slim. De cast is ondanks de afwezigheid van grote namen grotendeels erg goed, met name Hammond (de gelauwerde regisseur Richard Attenborough, broer van David), Nedry (Wayne Knight) en Arnold (Samuel L. Jackson). Waar ik erg over struikel zijn de kinderen. Lex (Ariana Richards) en Tim (Joseph Mazello) zijn alles wat mij irriteert aan kind-acteurs en het helpt niet dat hun lines duidelijk gericht zijn op het jonge deel van het publiek, ze breken nog net niet de fourth wall. Ik weet dat ze in het boek zaten, ik weet dat het helpt voor de target audience om mee te identificeren maar het zou een betere film zijn zonder ze denk ik.

Jurassic Park is nog steeds een heerlijke thrill ride; het bevalt me het meest dat alles gedoseerd gebracht wordt, dat er een goede opbouw is van de spanning met relatief korte maar zeer intense ontladingen en dat de film een goede derde acte met een bevredigend einde heeft; het is nog steeds een blauwdruk voor hoe je een goede avonturenfilm maakt. De score van Williams is ook heerlijk bombastisch, zoals het hoort in een film over reuzen.

Jurassic Park is een welkome terugkeer voor Spielberg op territorium dat hij zelf uitgevonden had met Jaws. Hij was echter nog niet klaar in 1993 en had ook een wat diepgaander werk in aantocht.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

Schindler's List (1993)Schindler's List (1993)
Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.9 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 195 min | MPAA: R
In 1982 kocht Spielberg de rechten van een succesvol boek over de Holocaust van Thomas Keneally, genaamd Schindler’s Ark. Spielberg, die uiteraard zelf van joodse komaf is, was van plan het boek zelf te verfilmen maar bedacht zich omdat hij zichzelf niet volwassen genoeg vond als regisseur om het werk recht te doen. Hij vroeg collega’s Martin Scorsese, Sydney Pollack en Roman Polanski om zich eraan te wijden, maar om verschillende redenen waagden zij zich er ook niet aan. Begin jaren ’90 maakte Spielberg een deal met Universal om Schindler’s List, zoals het script inmiddels getiteld was, te financieren als hij eerst Jurassic Park voor ze zou maken. Eén van de betere deals die die studio ooit gemaakt heeft vermoed ik.

Schindler’s List vertelt het op waarheid gebaseerde verhaal van de joodse gemeenschap in het Poolse Krakow tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat van de man die ruim 1100 van hen van de gaskamers wist te redden, Oskar Schindler.

Wat is er over deze film nog te zeggen? Eén van de meest bekende en meeste bekroonde films aller tijden; eentje die steevast op TV te zien is begin mei; verplichte kost als filmliefhebber, voor velen misschien zelfs door de strot gedrukt op school? Schindler’s List is de afgelopen 30 jaar in sommige opzichten een verplicht nummer geworden vanwege het onderwerp, een soort monolitisch gevaarte dat boven elke kritiek verheven is.

Ik heb Schindler’s List minimaal 10 keer gezien, misschien 20 keer. Ik ken elke scene en elke regel dialoog en ik vind het, nog meer dan andere Spielbergfilms, moeilijk om er zelf kritisch over te zijn. Er is geen enkele andere film waar ik meer over heb nagedacht over waarom ik hem zo goed vind. Ik kan lyrisch zijn over het acteerwerk van Ben Kingsley, Ralph Fiennes en de toen nog onbekende Liam Neeson. Of over Janusz Kaminiski’s ingetogen camerawerk en belichting die zo ontzettend veel bijdraagt aan de sfeer, net als de prachtige score van John Williams. En natuurlijk het zeer beladen onderwerp dat me erg raakt om persoonlijke redenen. Maar het is natuurlijk ook ‘gewoon’ een film, en niks staat je in de weg om er op die manier naar te kijken. Dus ik heb geprobeerd wat afstand te nemen en Schindler’s List op een iets andere manier te kijken.

Wat me bij deze viewing vooral opviel is het script en de pacing. Dit is een film van dik drie uur die als een trein loopt vanaf de eerste minuut. Elke seconde die voorbijtrekt bouwt aan het verhaal; geen shot is out of place en de editing is perfect. Het tempo is zeer hoog, nieuwe informatie over het relaas van de Schindlerjoden en scenes die de karakters verdiepen dient zich continu aan.

Neem de scene waarin Schindler in de woning trekt van een rijk joods echtpaar terwijl zij hun intrek moeten nemen in het ghetto. In een minuut wordt enorm veel verteld over Schindler’s houding en karakter, de wijze waarop de Duitsers omgaan met joods bezit, de situatie van de joodse bevolking in het ghetto en Spielberg vindt ook nog tijd om een lach op te wekken aan het eind. De hele scene wordt begeleid door een stuk muziek van John Williams met een bijna opzwepend ritme. Het is echt een fenomenale scene. De film zit er boordevol mee.

En toch heb ik een punt van kritiek. Het manco aan de film is het einde; de scene waarin Schindler zegt ‘I could have done more’ is historisch niet accuraat. Dat is op zich niet zo’n punt, er zitten meer scenes in die niet volledig historisch correct zijn, maar in dit geval clashed het met Schindler’s karakter zoals we dat zijn gaan kennen in de voorgaande drie uur en ook met het feit dat Schindler in werkelijkheid nooit dergelijke emoties toonde. Ik had het Spielberg kunnen vergeven als er een reden was om de scene zo uit te spelen maar ik zie die niet; het maakt Schindler’s karakter niet dieper dan dat het al is, alleen inconsistenter en dat irriteert me elke keer dat ik de film zie.

Het doet niks af aan het feit dat dit voor mij één van de allerbeste films aller tijden is. De film verdient die titel niet omdat het over de Holocaust gaat maar domweg omdat het gewoon een steengoede film is, die goed in elkaar steekt, uitstekend acteerwerk heeft en er perfect uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.5.png9.5 / 10

The Lost World: Jurassic Park (1997)The Lost World: Jurassic Park (1997)
Tweakers: 7.5 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 129 min | MPAA: PG-13
Na Schindler’s List nam Spielberg een sabbatical, het zou vier jaar duren voordat hij met een nieuwe film zou komen. Na het gigantische succes van Jurassic Park kwam Michael Crichton in 1995 uit met The Lost World, wat opnieuw een hit werd, en het was logisch dat de film snel zou volgen.

Ian Malcolm wordt door John Hammond, die aan de kant geschoven is door Peter Ludlow (Arliss Howard), gevraagd om naar Isla Sorna te gaan met een team om de dino’s daar te observeren. Isla Sorna is het eiland waar de dino’s gefokt zijn voor ze naar het eiland van de eerste film getransporteerd werden (wat inconsistent is met de eerste film, maar ok). Malcolm’s flavor of the month Sarah Harding (Julianne Moore) is hem al vooruitgegaan en Malcolm gaat achter haar aan om te voorkomen dat ze een hors d’oevre wordt.

Je kan niet altijd op je best zijn en na een paar mindere films slaagt Spielberg erin met The Lost World dan eindelijk een echte stinker af te leveren. De film is een bende. Het verhaal slaat nergens op; het is compleet onlogisch en van enige goede spanningsopbouw is geen sprake. Het is een stel actiescènes aan elkaar gepraat door idioten.

De karakters zijn dramatisch slecht geschreven, met name Sarah Harding is tenenkrommend irritant; ze geeft continu advies dat ze een scene later zelf in de wind slaat. Ook is er weer een kind meegenomen dat geen moer te doen heeft behalve de target demographic aanspreken en een idioot ‘gevecht’ uitvoert met raptors op het einde. Goldblum is geen leading man materiaal maar moet de film trekken; hij doet zijn best maar het mag niet baten.

De film is bijzonder commercieel ingesteld, met dit keer veel meer dino’s maar ook veel domme actie, explosies en zeer irritante product placement (‘Is that a Nikon? Can I have that?' :F ). Triest genoeg worden een aantal van die scenes in de latere JP films gerecycled, zoals de motorfietsen die tussen de dino’s rondracen. Het is allemaal zo ontzettend inspiratieloos. Dit is geen film, het is een cash grab.

Is het allemaal bottom of the barrel? Niet helemaal. Pete Postlethwaite onttrekt zich bijna aan de ellende met zijn rol als Roland Tembo, de trophy hunter. De SFX, met name de animatronics, zijn nog steeds overtuigend. En de laatste momenten in San Diego zijn over the top maar misschien daarom juist het leukst: Het enige moment waar Spielberg’s virtuositeit even doorschijnt is de scene waarin de T-Rex door de woonwijk stampt op zoek naar water en in aanraking komt met een huisdier.

Laten we deze afsluiten met Spielberg’s eigen commentaar op de film: “My sequels aren't as good as my originals because I go onto every sequel I've made and I'm too confident. This movie made a ka-zillion dollars, which justifies the sequel, so I come in like it's going to be a slam dunk and I wind up making an inferior movie to the one before.”

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/4.png4 / 10

Amistad (1997)Amistad (1997)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 155 min | MPAA: R
Mijn viewing van Amistad begon niet goed. Na The Lost World had ik Saving Private Ryan opgezocht en ik lag al te klappertanden op Omaha Beach toen ik me realiseerde dat ik mijn chronologie in de war had en dat Amistad eerder was uitgekomen. Tekenend misschien voor de indruk die Amistad de laatste keer dat ik hem zag op mij achterliet, minimaal 15 jaar geleden. Dit is zeker één van de mij minst bekende Spielberg films. Ik herinner me meer van de omstandigheden waarin ik hem zag, op Times Square in New York rond Kerst 1997, dan van de film zelf.

Het is 1841; een veertigtal Afrikanen, waaronder Cinque (Djimon Hounsou) die als slaven zijn verkocht komen op het schip de Amistad in opstand tegen de Spaanse bemanning. Onervaren zeelui als ze zijn dwalen ze langs de Amerikaanse oostkust tot ze in hechtenis genomen worden door de Amerikaanse marine en aangeklaagd worden voor de moord op de bemanning. Hun zaak wordt ter harte genomen door abolitionists Tappan (Stellan Skarsgard) en Joadson (Morgan Freeman), geassisteerd door advocaat Baldwin (Matthew McConaughey). De zaak komt uiteindelijk voor het Supreme Court, waar voormalig president John Quincy Adams (Anthony Hopkins) de zaak van Cinque en zijn metgezellen behartigt.

Amistad heeft een hoop gemeen met Schindler’s List; het is een verhaal over onderdrukking en het verzet daartegen. Helaas is Amistad op alle vlakken de mindere van die film. Veel daarvan komt denk ik voort uit de poging van Spielberg om twee verhalen te vertellen: Dat van de slaven en hun pleit maar ook van de impact die de Amistad-zaak heeft op de dreigende splitsing in de USA over slavernij tussen de noordelijke en zuidelijk staten. Het narrative van de film combineert beiden niet lekker waardoor het plot met horten en stoten verloopt. Het verhaal van Cinque is de ene keer rauwer in beeld dan sommige scenes in Schindler’s List, het andere moment staat het bijna stil door betekenisvolle stiltes en trage monologen – het helpt niet dat Spielberg in de 2,5 uur die de film duurt continu blijft hameren op de taalbarriere tussen Cinque en de Amerikanen. Realistisch misschien, but really, after a while, we get it. E.T. en Close Encounters gingen hier zoveel subtieler mee om.

Het verhaal van de rechtzaak is ook niet al te scherp geschreven; in feite is het drie keer hetzelfde verhaal met identieke afloop en Spielberg maakt er niet echt een spannende procedural van; weinig legal tanglings hier, met als optimaal voorbeeld de 15 minuten durende monoloog van Adams op het eind. Fantastische geacteerd, niet saai, maar het is tekenend voor de stijl van de film. Weinig inzichten over de politieke verhoudingen die aan de grondslag liggen van de Amerikaanse Burgeroorlog geeft de film ook niet.

Dit alles klinkt misschien alsof ik Amistad niet al te best vind, maar dat valt wel mee. Het is zeker een onderhoudende, interessante en aantrekkelijk uitziende film met een indrukwekkende ensemble cast. Maar de film is te onduidelijk over wat hij wil doen om heel hoog te scoren.

Saving Private Ryan (1998)Saving Private Ryan (1998)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 169 min | MPAA: R
Iedereen die Saving Private Ryan heeft gezien weet dat we het eigenlijk over twee films hebben. Over de eerste daarvan is weinig discussie; de tweede is de meer interessante als je een review schrijft denk ik. Mijn mening erover is veranderd over de tijd en ik was erg benieuwd hoe ik hem nu zou gaan ervaren.

Het is 6 juni 1944, D-Day, en we worden in een landing craft meegesleept naar de hel van Omaha Beach, één van de invasiestranden in Normandië. Het eerste half uur van Saving Private Ryan is legendarisch en revolutionair, nooit eerder werd je als kijker zo betrokken bij de rauwe, naakte, gruwelijke realiteit van oorlog. Het is een schokkende ervaring voor de kijker om met bijna alle zintuigen te ervaren hoe het geweest moet zijn voor deze soldaten. De impact van deze scenes dreunt nog steeds na, niet alleen in andere films, maar ook in videogames. Opnieuw een kunstvorm-overstijgende prestatie van Spielberg. De scenes op Omaha zijn geniaal gefilmd en horen tot het beste dat ooit op het witte doek vertoond is wat mij betreft.

Captain Miller (Tom Hanks) krijgt na de crucible van Omaha een nieuwe missie: Pvt. Ryan (Matt Damon) vinden en hem terugsturen naar de USA omdat zijn drie broers allen overleden zijn in combat. Miller en zijn squad hebben bedenkingen over nut en noodzaak van de missie maar doen wat hen wordt opgedragen.

Het is dit tweede en langste deel dat de meningen over Saving Private Ryan verdeelt; weinigen bestrijden de genialiteit van dat eerste half uur, maar de film verandert dan in iets dat ons toch wel bekender voorkomt, een standaard WWII action-drama met een McGuffin en een last stand. En om eerlijk te zijn, dat is de afgelopen tien jaar ook een beetje mijn mening geweest.

Toch werd ik verrast bij deze viewing. De zoektocht naar Ryan is een ietwat implausibel plot device om een groep soldaten te volgen terwijl ze Duitsers neermaaien, maar Spielberg doet het slimmer dan vrijwel elke andere film met dit thema. Deze soldaten zijn geen flat characters; we leren ze kennen, met hun goede en slechte kanten, en ze voelen echt aan, geholpen door de acteertalenten van een hoop toen nog relatief onbekende acteurs (o.a. Paul Giamatti, Barry Pepper, Edward Burns, Vin Diesel). Spielberg’s filosofie gaat ook wat dieper dan ‘war is hell’; we zien hoe gewone mensen buigen of breken onder invloed van de ellende om hen heen, en het is misschien wel verfrissend om dit aan te zien zonder dat er een oordeel over hen geveld wordt. Ook viel me op dat er eigenlijk weinig patriottisch geneuzel in zit, in tegenstelling tot wat ik me herinnerde.

De film heeft ook een aantal elementen waarin Spielberg laat zien innovatief bezig te zijn. De war-docu footage style werkt fantastisch voor de sfeer; grove film grain, weinig contrast, veel gebruik van hand-held cameras, het zijn elementen die tegenwoordig gemeengoed zijn in actiefilms maar Spielberg pioniert er hier mee. Het geeft de film een bleke, grove en desolate sfeer. Ook een aantal plotelementen dragen daaraan bij; de woede van het meisje op haar vader als ze met hem herenigd wordt in het sniper-dorp, de story arc van Upham die de duisternis intreedt, het tilt de film ver boven de meeste oorlogsfilms uit.

Ondanks de positieve verrassing die deze viewing me gaf blijf ik ook de nodige kanttekeningen houden. In de basis is het nog steeds een vrij standaard oorlogsverhaal en het narrative is daardoor nooit echt verrassend. En de bookending van de film met de scenes op het oorlogskerkhof bij Colville-sur-Mer is wat mij betreft één van de ergste sentimentele excessen van Spielberg’s hele carrière.

Saving Private Ryan gaat niet over helden die sterven voor hun vaderland of om een man te redden maar over mensen als jij en ik. Mensen die in een moeilijke situatie hun best doen te overleven om naar huis te kunnen naar hun vrouw, en in doodsangst om hun moeder roepen. En dat is iets waar we ons allemaal mee kunnen identificeren denk ik.

spoiler:
P.S. Ik had een klein mind-blown momentje toen ik over de film zat te lezen: De Duitse soldaat die Miller bij de radarpost laat gaan en hem op het einde neerschiet om vervolgens door Upham hiervoor geëxecuteerd te worden, is NIET dezelfde soldaat die Mellish neersteekt in het huis. Is me nooit opgevallen. Ze hebben inderdaad verschillende uniformen.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

De jaren ’90 zijn een decennium met voor mij misschien niet Spielberg’s allerbeste films maar Jurassic Park, Schindler’s List en Saving Private Ryan hebben elk op heel eigen wijze de wereld veranderd en dat maakte dit opnieuw een erg leuk deel om te herbeleven. Op naar de volgende eeuw!

[ Voor 100% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-04-2021 17:41 ]

• P-Rock
Wel grappig dat ook Sam Neill en Jeff Goldblum deel uitmaken van de overwegend onbekende cast van Jurassic Park. Deze twee acteurs hadden toch al een behoorlijke filmcarriere opgebouwd ten tijde van de film en ook niet in de minste producties gespeeld. Echt bekend waren ze echter niet bij het grote publiek, al kon ik ze beiden nog wel herinneren uit The Fly en The Piano.

The Lost World heeft trouwens ook nog een enorme plot hole: Wanneer de boot met de gevangen T-Rex aankomt in de haven, zijn alle bemanningsleden dood. Wie heeft dat gedaan?

[ Voor 22% gewijzigd door P-Rock op 27-04-2021 18:22 ]

• Dr. Strangelove
Klopt; Neil en Goldblum waren wel relatief bekende acteurs maar geen A-list celebs die geacht werden een blockbuster te kunnen headlinen. Het hangt er een beetje vanaf welke bron je gelooft: Enerzijds lees je dat Spielberg bewust voor onbekendere namen koos, anderzijds lees je berichten dat veel bekendere acteurs uit die tijd die gevraagd / overwogen werden voor de rollen. Choose to believe what you want.

En ja, dat is idd een enorm plot hole dat me meteen opviel weer. Misschien dat je hier wat mee kan:
There's been a rumor for years that in a deleted scene, the crew was killed by raptors. IMDB's trivia page says the following:

The script called for a scene where the Velociraptors got on board the Venture as it was about to set sail. As chaos ensued, the T-Rex also got loose, and killed everything else aboard. This explains why many of the crew members are dead in places the Rex cannot reach. The scene was never filmed.
https://scifi.stackexchan...venture-in-the-lost-world

Wat mij betreft, de film is zo onlogisch dat ik de moeite niet neem om dit specifieke gat dicht te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-04-2021 21:16 ]

• D-Three
  • Laatst online: 07:48
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:35:
En toch heb ik een punt van kritiek. Het manco aan de film is het einde; de scene waarin Schindler zegt ‘I could have done more’ is historisch niet accuraat. Dat is op zich niet zo’n punt, er zitten meer scenes in die niet volledig historisch correct zijn, maar in dit geval clashed het met Schindler’s karakter zoals we dat zijn gaan kennen in de voorgaande drie uur en ook met het feit dat Schindler in werkelijkheid nooit dergelijke emoties toonde. Ik had het Spielberg kunnen vergeven als er een reden was om de scene zo uit te spelen maar ik zie die niet; het maakt Schindler’s karakter niet dieper dan dat het al is, alleen inconsistenter en dat irriteert me elke keer dat ik de film zie.
Over het einde van Saving Private Ryan ben ik het wel met je eens. Dat sentimentele einde was niet echt nodig. Over 'I could have done more' niet zo. Het toont dat Schindler ook maar een mens is. Als in "ik was te bang om meer te doen". Maar ik kan het mij fout herinneren. Misschien eens tijd om eens opnieuw te kijken, het is vele jaren geleden ;)
P-Rock schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:16:
Wel grappig dat ook Sam Neill en Jeff Goldblum deel uitmaken van de overwegend onbekende cast van Jurassic Park. Deze twee acteurs hadden toch al een behoorlijke filmcarriere opgebouwd ten tijde van de film en ook niet in de minste producties gespeeld. Echt bekend waren ze echter niet bij het grote publiek, al kon ik ze beiden nog wel herinneren uit The Fly en The Piano.
Ik denk bij Neill dan vooral aan The Hunt for Red October :)
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:14:
Klopt; Neil en Goldblum waren wel relatief bekende acteurs maar geen A-list celebs die geacht werden een blockbuster te kunnen headlinen. Het hangt er een beetje vanaf welke bron je gelooft: Enerzijds lees je dat Spielberg bewust voor onbekendere namen koos, anderzijds lees je berichten dat veel bekendere acteurs uit die tijd die gevraagd / overwogen werden voor de rollen. Choose to believe what you want.
Het ene neemt het andere niet weg toch? Het kan best zijn dat er bekende acteurs zijn overwogen maar dat er uiteindelijk toch werd gekozen om geen 'supersterren' te nemen? En van de link die je geeft, waren op dat moment enkel Ford en Connery de suppersterren. Wel goed dat ze die niet hebben genomen, het is geen Indiana Park :P Ricci was ook bekend, vooral uit The Adams Family dan. Maar Bullock en Carrey zijn toch vooral bij het grote publiek bekend geworden met respectievelijk Speed en Mask? Films die na Jurassic Park zijn uit gekomen.

[ Voor 41% gewijzigd door D-Three op 27-04-2021 22:42 ]

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Vergeet Liam Neeson ook niet in zijn ijzersterke rol in Krull 8) Daar had hij al "very particular set of skills" *)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Rivanov schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:08:
Cherry (2021)[Afbeelding: Cherry (2021)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 142 min | MPAA: R
Wow. Bijzonder goede film. Erg sterk acteerwerk van Tom Holland. Goed in elkaar gezet en intrigerend verhaal dat helaas maar al te vaak voorkomt bij veteranen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Cherry ook net gezien, inderdaad mooie film met een bijzondere opzet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Vrijdag schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:38:
Vergeet Liam Neeson ook niet in zijn ijzersterke rol in Krull 8) Daar had hij al "very particular set of skills" *)
Ik ken Liam Neeson vooral ook van zijn rol als Peyton Westlake in Darkman...

En Jeff Goldblum was toch ook behoorlijk goed als lead in The Fly... en dan vergeten we voor het gemak Earthgirls Are Easy waarin hij samen met Jim Carrey en Damon Wayans speelt maar even... :+

P.S. als je in bent voor een heerlijke campy '80's film is die laatste de moeite zeker waard. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 28-04-2021 02:37 ]

"When you grow up your heart dies"

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Palm Springs (2020)Palm Springs (2020)
"NEE". Dat is wat ik zeg over deze film. Dit is weer zo'n luchtige komedie met luchtig acteerwerk en een luchtig verhaal om luchtige gevoelens bij je op te wekken. Het verhaal boeit me niet, de personages zijn niet echt interessant, het tijdreisgedoe is weinig fascinerend, en de humor is ver te zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• PdeBie
Vrijdag schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:38:
Je bedoeld, met een donkere stem zeggen "I will find you and I will kill you"? Dat is serieus het enige wat ik mij van hem kan herinneren :P

• Dr. Strangelove
D-Three schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:33:
[...]

Over het einde van Saving Private Ryan ben ik het wel met je eens. Dat sentimentele einde was niet echt nodig. Over 'I could have done more' niet zo. Het toont dat Schindler ook maar een mens is. Als in "ik was te bang om meer te doen". Maar ik kan het mij fout herinneren. Misschien eens tijd om eens opnieuw te kijken, het is vele jaren geleden ;)
Het is meer 'Ik had er meer kunnen redden als ik niet zo'n losbandige flierefluiter was geweest.'

Schindler's story arc, als je de historische Schindler als voorbeeld aanhoudt, is al compleet zonder die breakdown. Feit is dat het afscheid zoals in de film zat niet zo gebeurde; geen tranen. En je hebt in de voorgaande drie uur al gezien dat hij veranderde van een profiteur en opportunist in iemand die zijn eigen geldelijk gewin weggooide om mensen te helpen. Het komt op mij dus overdreven en geforceerd over; mogelijk dat Spielberg ervoor koos om zijn bijdrage extra kracht bij te zetten, maar voor mij was dat niet nodig en doet hij dat op een veel subtielere manier toch al door de allerlaatste scene met de echte Schindlerjoden bij zijn graf.

Maar ik kan goed begrijpen dat anderen het een fantastische scene vinden, over het algemeen wordt hij heel erg gewaardeerd als afsluiting van de film.

Als ik één vraag mocht stellen ooit aan Spielberg dan zou het deze zijn in elk geval - waarom dit einde?
Het ene neemt het andere niet weg toch? Het kan best zijn dat er bekende acteurs zijn overwogen maar dat er uiteindelijk toch werd gekozen om geen 'supersterren' te nemen? En van de link die je geeft, waren op dat moment enkel Ford en Connery de suppersterren. Wel goed dat ze die niet hebben genomen, het is geen Indiana Park :P Ricci was ook bekend, vooral uit The Adams Family dan. Maar Bullock en Carrey zijn toch vooral bij het grote publiek bekend geworden met respectievelijk Speed en Mask? Films die na Jurassic Park zijn uit gekomen.
Da's waar, hij kan na verloop van tijd tot die realisatie zijn gekomen. Ik denk dat het wel een goede keus is geweest.

De link was slechts als voorbeeld, het ging me daarin vooral om Ford en Connery. Veel meer toen al bekende acteurs als Julia Roberts, Kurt Russell, Michael J. Fox, Johnny Depp, William Hurt en Juliette Binoche hebben de revue ook gepasseerd naar het schijnt.

Uiteindelijk betekent het allemaal niet veel, die namen. In het vroege stadium van filmontwikkeling komen soms honderden, zo niet duizenden acteurs langs en zelfs in latere stadia doen soms tientallen een screentest.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:35:

Saving Private Ryan (1998)[Afbeelding: Saving Private Ryan (1998)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 169 min | MPAA: R
Iedereen die Saving Private Ryan heeft gezien weet dat we het eigenlijk over twee films hebben. Over de eerste daarvan is weinig discussie; de tweede is de meer interessante als je een review schrijft denk ik. Mijn mening erover is veranderd over de tijd en ik was erg benieuwd hoe ik hem nu zou gaan ervaren.

Het is 6 juni 1944, D-Day, en we worden in een landing craft meegesleept naar de hel van Omaha Beach, één van de invasiestranden in Normandië. Het eerste half uur van Saving Private Ryan is legendarisch en revolutionair, nooit eerder werd je als kijker zo betrokken bij de rauwe, naakte, gruwelijke realiteit van oorlog. Het is een schokkende ervaring voor de kijker om met bijna alle zintuigen te ervaren hoe het geweest moet zijn voor deze soldaten. De impact van deze scenes dreunt nog steeds na, niet alleen in andere films, maar ook in videogames. Opnieuw een kunstvorm-overstijgende prestatie van Spielberg. De scenes op Omaha zijn geniaal gefilmd en horen tot het beste dat ooit op het witte doek vertoond is wat mij betreft.

Captain Miller (Tom Hanks) krijgt na de crucible van Omaha een nieuwe missie: Pvt. Ryan (Matt Damon) vinden en hem terugsturen naar de USA omdat zijn drie broers allen overleden zijn in combat. Miller en zijn squad hebben bedenkingen over nut en noodzaak van de missie maar doen wat hen wordt opgedragen.

Het is dit tweede en langste deel dat de meningen over Saving Private Ryan verdeelt; weinigen bestrijden de genialiteit van dat eerste half uur, maar de film verandert dan in iets dat ons toch wel bekender voorkomt, een standaard WWII action-drama met een McGuffin en een last stand. En om eerlijk te zijn, dat is de afgelopen tien jaar ook een beetje mijn mening geweest.

Toch werd ik verrast bij deze viewing. De zoektocht naar Ryan is een ietwat implausibel plot device om een groep soldaten te volgen terwijl ze Duitsers neermaaien, maar Spielberg doet het slimmer dan vrijwel elke andere film met dit thema. Deze soldaten zijn geen flat characters; we leren ze kennen, met hun goede en slechte kanten, en ze voelen echt aan, geholpen door de acteertalenten van een hoop toen nog relatief onbekende acteurs (o.a. Paul Giamatti, Barry Pepper, Edward Burns, Vin Diesel). Spielberg’s filosofie gaat ook wat dieper dan ‘war is hell’; we zien hoe gewone mensen buigen of breken onder invloed van de ellende om hen heen, en het is misschien wel verfrissend om dit aan te zien zonder dat er een oordeel over hen geveld wordt. Ook viel me op dat er eigenlijk weinig patriottisch geneuzel in zit, in tegenstelling tot wat ik me herinnerde.

De film heeft ook een aantal elementen waarin Spielberg laat zien innovatief bezig te zijn. De war-docu footage style werkt fantastisch voor de sfeer; grove film grain, weinig contrast, veel gebruik van hand-held cameras, het zijn elementen die tegenwoordig gemeengoed zijn in actiefilms maar Spielberg pioniert er hier mee. Het geeft de film een bleke, grove en desolate sfeer. Ook een aantal plotelementen dragen daaraan bij; de woede van het meisje op haar vader als ze met hem herenigd wordt in het sniper-dorp, de story arc van Upham die de duisternis intreedt, het tilt de film ver boven de meeste oorlogsfilms uit.

Ondanks de positieve verrassing die deze viewing me gaf blijf ik ook de nodige kanttekeningen houden. In de basis is het nog steeds een vrij standaard oorlogsverhaal en het narrative is daardoor nooit echt verrassend. En de bookending van de film met de scenes op het oorlogskerkhof bij Colville-sur-Mer is wat mij betreft één van de ergste sentimentele excessen van Spielberg’s hele carrière.

Saving Private Ryan gaat niet over helden die sterven voor hun vaderland of om een man te redden maar over mensen als jij en ik. Mensen die in een moeilijke situatie hun best doen te overleven om naar huis te kunnen naar hun vrouw, en in doodsangst om hun moeder roepen. En dat is iets waar we ons allemaal mee kunnen identificeren denk ik.

spoiler:
P.S. Ik had een klein mind-blown momentje toen ik over de film zat te lezen: De Duitse soldaat die Miller bij de radarpost laat gaan en hem op het einde neerschiet om vervolgens door Upham hiervoor geëxecuteerd te worden, is NIET dezelfde soldaat die Mellish neersteekt in het huis. Is me nooit opgevallen. Ze hebben inderdaad verschillende uniformen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10

De jaren ’90 zijn een decennium met voor mij misschien niet Spielberg’s allerbeste films maar Jurassic Park, Schindler’s List en Saving Private Ryan hebben elk op heel eigen wijze de wereld veranderd en dat maakte dit opnieuw een erg leuk deel om te herbeleven. Op naar de volgende eeuw!
Heb je toevallig Band of Brothers gezien de mini serie, deze is gemaakt door Tom Hanks en Steven Spielberg na de opnames van Saving Private Ryan. De serie laat de film achter als een soort samenvatting.

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:25
Kingdom of Heaven (2005)Kingdom of Heaven (2005)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Drama, History, War | Runtime: 144 min | MPAA: R
Van het weekend weer is gekeken. Toen der tijd niet gezien in de bioscoop (GELUKKIG), het schijnt dat de theatrical versie vrijwel het hele verhaal compleet over hoop gooit en de kijker met veel vragen achterlaat. Ridley Scott's Director's Cut daarentegen is een 3-uur genietende historische avontuur.

Om meteen met de deur in huis te vallen en een grote vergelijking te maken... deze film vind ik beter als Gladiator, toch wel het pareltje van Scott (en terecht hoor).

De film speelt zich af rond de Tweede Kruistocht in de 12e eeuw. Als history buff kan ik vooral genieten van de setting in elk opzicht, die is namelijk op elk vlak prachtig en geloofwaardig neergezet. Van het kille Frankrijk trekken de crusaders naar Italië om daar de riskante tocht te maken over zee naar het heilige Jeruzalem.

Een hoop interessante personages kom je tegen, waarvan je had gehoopt dat sommige meer speeltijd hadden gekregen, zie de film en je merkt het vanzelf ;). Het hoofdpersonage Balian wordt gespeeld door Orlando Bloom. Vers van Troy en Lord of the Rings daarvoor, was dit volgens mij Bloom zijn 1e rol als een main personage. Prima geacteerd, nergens aan gestoord. Hij speelt vooral een rustige en zeer trouwe ridder die veel om zijn mensen geeft, gerechtigheid speelt een belangrijke rol doormiddel van zijn leermeester en mensen die hij ontmoet naar mate het verhaal vordert.

Ik kan wel even doorgaan, maar ik heb zeer genoten en zet hem naast, of zelfs boven Gladiator. Het doet pijn dat deze film misschien niet helemaal tot zijn recht is gekomen door de gepushte theatrical versie waarbij zo'n 40 minuten gecut moesten worden. De Director's Cut is echt een MUST! Ik rate films zelden met een 9 of 10 (op IMDB), daarom een dik verdiende 8,5. Wellicht stijgt het met de jaren, dit wordt net zoals Lord of the Rings jaarlijks een terugkijk film. Historisch genieten.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• P-Rock
Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:50:
[...]

Heb je toevallig Band of Brothers gezien de mini serie, deze is gemaakt door Tom Hanks en Steven Spielberg na de opnames van Saving Private Ryan. De serie laat de film achter als een soort samenvatting.
Het verschil tussen SPR en BoB is dat de eerste geïnspireerd is door ware gebeurtenissen en de tweede gebaseerd is op ware gebeurtenissen.

Na BoB kwam The Pacific, waarbij meerdere troepen werden gevolgd bij de wat minder bekende, maar niet onbelangrijke veldslagen, en binnenkort wordt deze opgevolgd door Masters of the Air.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:07

Sharky

Skamn Dippy!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:14:

Wat mij betreft, de film is zo onlogisch dat ik de moeite niet neem om dit specifieke gat dicht te denken.
In de eerste film breekt de T-Rex door het hek en valt hij de auto's aan. Even later dalen ze tientallen meters af over een rand precies op de plek waar de T-Rex door het hek heen brak. Mag de film nog graag kijken, maar dat stuk erger ik me mateloos aan :P

This too shall pass

• P-Rock
Sharky schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:18:
[...]

In de eerste film breekt de T-Rex door het hek en valt hij de auto's aan. Even later dalen ze tientallen meters af over een rand precies op de plek waar de T-Rex door het hek heen brak. Mag de film nog graag kijken, maar dat stuk erger ik me mateloos aan :P
Een enigszins plausibele verklaring:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/cP3Q6.jpg

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

P-Rock schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:07:
[...]

Het verschil tussen SPR en BoB is dat de eerste geïnspireerd is door ware gebeurtenissen en de tweede gebaseerd is op ware gebeurtenissen.

Na BoB kwam The Pacific, waarbij meerdere troepen werden gevolgd bij de wat minder bekende, maar niet onbelangrijke veldslagen, en binnenkort wordt deze opgevolgd door Masters of the Air.
Pacific heb ik nooit helemaal afgekeken. Ben bij de derde of vierde aflevering afgehaakt. Vond het gewoon niet zo heel interessant en het was letterlijk ook een ver van ons bed show. Misschien dat ik het nog eens ga proberen.

BoB daarentegen kijk ik zo ongeveer om de twee jaar. Ben een paar jaar geleden ook naar Normandië geweest en heb daar een aantal plekken uit de serie/boek/geschiedenis bezocht. Was echt een aanrader, enorm indrukwekkend.

• jodeltje
  • Niet online
Pusher (1996)Pusher (1996)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Crime, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: Not Rated
Een Deense misdaadfilm over heroïne dealer Frank (Kim Bodnia) die besluit een grotere jongen te worden.
De film speelt zich af in 7 dagen/hoofdstukken. Begin vd week feesten en ambitie met z’n maat Tonny (Mads Mikkelsen), maar elke dag zijn er meer problemen, Frank heeft niet de beste vrienden.
Hij probeert een week lang alles voor elkaar te hosselen maar het is een gebed zonder eind, zondag zal komen.
Vermakelijke film, criminelen worden realistisch neergezet, overal bedrog, en veel geweld.

Simpel en goed vermaak, pak de popcorn.

• P-Rock
Vrijdag schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:13:
[...]

Pacific heb ik nooit helemaal afgekeken. Ben bij de derde of vierde aflevering afgehaakt. Vond het gewoon niet zo heel interessant en het was letterlijk ook een ver van ons bed show. Misschien dat ik het nog eens ga proberen.

BoB daarentegen kijk ik zo ongeveer om de twee jaar. Ben een paar jaar geleden ook naar Normandië geweest en heb daar een aantal plekken uit de serie/boek/geschiedenis bezocht. Was echt een aanrader, enorm indrukwekkend.
Ik zou zeggen; Geef The Pacific nog een kans. Je moet er even inkomen, maar daarna is het (bijna) net zo goed als Band of Brothers.

• Dr. Strangelove
Vrijdag schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:13:
[...]

Ik ben ook nooit ver gekomen met Pacific, greep me niet.

BoB is natuurlijk fantastisch, blijft een erg goede serie. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe over de 8th Air Force, al jaren in development hell maar ik begrijp dat ze nu echt sets aan het bouwen zijn dus het gaat toch gebeuren nu.

Normandië is echt fantastisch om te bezoeken als deze subject matter je interesseert, de combinatie van de stranden, kerkhoven, en de tientallen grotere en kleinere musea maakt het tot een ontzettend leuk gebied. En dan heb je het alleen over WWII, de geschiedenis daar gaat veel verder terug natuurlijk; Bayeux is fantastisch om te bezoeken bijvoorbeeld voor het Bayeux Tapestry over de invasie van Engeland door Willem de Veroveraar.

Ik ben er voor het eerst in 1997 geweest, nu al weer een tijdje terug. Als mijn zoontje wat ouder is ga ik misschien een boys' weekend away ervan maken, hij heeft de liefde voor vliegtuigjes in elk geval al van zijn vader overgenomen :P
P-Rock schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:21:
[...]

Ik zou zeggen; Geef The Pacific nog een kans. Je moet er even inkomen, maar daarna is het (bijna) net zo goed als Band of Brothers.
Vooruit dan maar, op het lijstje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-04-2021 08:59 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Promising Young Woman (2020)Promising Young Woman (2020)
Tweakers: 4.3 | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R
De film krijgt gemixte beoordelingen hier en op het internet, het is een zogeheten "rape revenge" film. Maar eigenlijk is dit een film die je moet zien met zo min mogelijk voorkennis over het verhaal.

Persoonlijk vond ik het een vermakelijke film met een serieuze ondertoon die lekker wegkeek, mede doordat ik niet teveel gelezen had over de film kwamen de plotwendingen onverwacht en taste ik steeds in het duister over het einde van de film.

Chronologische kreten tijdens de film:
"Oh dat is gemeen", "Nice", "Oh shit", "Wat is er mis met haar", "Gelukkig ze komt goed terecht", "Wat een klootzak", "Hoe dan!?", "Die zag ik niet aankomen"

• josh-hill
Promising Young Woman (2020)Promising Young Woman (2020)
Tweakers: 5.1 | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R
Deze film gekeken met enkel de kennis hoe de poster er uit ziet, dat hij blijkbaar een Oscar gewonnen heeft, en dat hij nu op Amazon Prime staat.

Het begin van de film is nogal crinchy (eerste 10-15 minuten). Ik vroeg me af waar het heen ging. Maar goed, dit werd meteen daarna soort van verklaard. Gaandeweg de film kom je meer te weten. Ik ga verder niets zeggen over het verhaal, want je kunt er beter blind in gaan. Maar ik vond echt geniaal hoe deze film in elkaar gezet is.
spoiler:
Niet echt een spoiler, maar de film zet je regelmatig een klein beetje op het verkeerde been. En toch is het allemaal heel erg logisch.

Het enige minpunt dat ik had is de laatste scene. Dat is een beetje een simpele bedoeling. Paste niet echt bij de rest van de film. Vraag me af of ze ook een ander einde op de plank hadden liggen. Omdat ik de film verder perfect vond, kom ik met dit minpunt toch nog op een 9.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

josh-hill schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:56:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]Promising Young Woman (2020)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: Promising Young Woman (2020)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: 5.1 | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R
[justify]Deze film gekeken met enkel de kennis hoe de poster er uit ziet, dat hij blijkbaar een Oscar gewonnen heeft, en dat hij nu op Amazon Prime staat.

spoiler:
Niet echt een spoiler, maar de film zet je regelmatig een klein beetje op het verkeerde been. En toch is het allemaal heel erg logisch.
Precies waarom de film mij van begin tot eind wist te boeien, ik denk dat als je teveel over het verhaal gehoord hebt de film redelijk voorspellend verloopt en hij dus niet zo boeiend meer is. Ook zeker interessant is dat ze de film met een relatief laag budget in (5 a 10 miljoen dollar) en dat de gehele film in 23 is geschoten..

• josh-hill
josh-hill schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:56:
Promising Young Woman (2020)[Afbeelding: Promising Young Woman (2020)]
Tweakers: 5.1 | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R
...

Het enige minpunt dat ik had is de laatste scene. Dat is een beetje een simpele bedoeling. Paste niet echt bij de rest van de film. Vraag me af of ze ook een ander einde op de plank hadden liggen. Omdat ik de film verder perfect vond, kom ik met dit minpunt toch nog op een 9.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
Heb even een Google opdracht er op losgelaten, en nu lees ik dat Emerald Fennell dat einde er aan heeft moeten flansen vanwege commentaar van de financiers en dat ze de film had willen laten eindigen voor dat laatste stukje. Helemaal mee eens. Tot dat moment was de film briljant.

• PdeBie
Quantum of Solace (2008)Quantum of Solace (2008)
Tweakers: 8.0 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13
Ik blijf erbij, James Bond moet een charmante Brit zijn die met cheesy lines een dame versiert en de films mogen wat droge humor bevatten.

Daniel Craig is niet zo’n Brit en de film is een hoop geflits en levert een bijna niet te volgen verhaal.

Wat mij betreft de slechtste Bond film van allen die ik gezien heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:49
PdeBie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:33:
Quantum of Solace (2008)[Afbeelding: Quantum of Solace (2008)]
Tweakers: 8.0 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13
Ik blijf erbij, James Bond moet een charmante Brit zijn die met cheesy lines een dame versiert en de films mogen wat droge humor bevatten.

Daniel Craig is niet zo’n Brit en de film is een hoop geflits en levert een bijna niet te volgen verhaal.

Wat mij betreft de slechtste Bond film van allen die ik gezien heb.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]3 / 10
Voor mij is elke film met Daniel Craig geen Bond film. De eerste film heb ik gekeken, de andere voortijdig uitgezet met instemming van mijn vriendin.

James Bond is voor mij een gentleman en met charisma en humor. Niks van dat alles.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
josh-hill schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:03:
[...]

Heb even een Google opdracht er op losgelaten, en nu lees ik dat Emerald Fennell dat einde er aan heeft moeten flansen vanwege commentaar van de financiers en dat ze de film had willen laten eindigen voor dat laatste stukje. Helemaal mee eens. Tot dat moment was de film briljant.
Wat is de timestamp, op Amazon, dat ik hem uit moet zetten? Dan kijken we de laatste scène gewoon niet!

https://wren.co/join/Devian

• PdeBie
@Arjantje72 Eens. Casino Royale vond ik ook al niet veel soeps, maar heb Quantum of Solace toch nog een kans gegeven. Helaas zijn het geen Bond films zoals ik ze graag zie.

Denk bijvoorbeeld aan de vechtscene in QoS bij de kerkklok. Op een gegeven moment hangt Bond onhandig ondersteboven aan een touw. In de oudere Bond films zou je nog een shot verwachten met een gezichtsuitdrukking van Bond waarbij hij beseft dat hij iets klungelig heeft gedaan. In QoS blijven de beelden flitsen en blijft Daniel Craig koelbloedig kijken.

De oudere Bonds doen iets meer moeite om de dame te plezieren en komen dan met een paar cheesy lines om de dame te veroveren. Daniel loopt rond in het hotel en zegt 1x een nergens op slaande opmerking "Ik ben op zoek naar een stukje papier, kom je mee zoeken" en BAM! versierd.

HUH?!?!?! :?

En dan tot slot het verhaal. In de oudere Bond films was vaak de intentie van de "eindbaas" vaak halverwege de film al redelijk bekend en moest Bond daarna nog een halve film uitzoeken hoe hij dit ging oplossen. Het plot van QoS kwam pas op 3/4e van de film bovendrijven en toen was Bond vrij snel ter plaatse om het allemaal te herstellen.

Tot slot zit er nog 1 ding in wat een echte Bond nooit zou doen:
spoiler:
Daniel Craig legt op een gegeven moment uit aan zijn vrouwelijke handlanger wat ze moet doen om haar gewenste wraak te kunnen nemen

De echte Bonds zouden dat nooit doen toelaten.

• Ankh

Ankh

|true

Gelukkig heeft iedereen zo z'n smaak. Dat rauwe van de huidige generatie James Bond vind ik persoonlijk wat beter dan de oude generaties. Die ik overigens ook nog steeds goed vind, maar op een andere manier.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:56

OMD

Ik vind Daniël Craig juist een goede acteur voor James Bond alleen vind ik dat er tijd is voor vernieuwing. Iets te lang blijven hangen vind ik persoonlijk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Dr. Strangelove
Het leuke van Bond vind ik dat de rol op allerlei manieren ingevuld is. Connery was sarcastisch en meedogenloos , Moore was de suave Engelsman, Dalton de tough guy, Brosnan de Britse gentleman en met Craig hebben ze gekozen voor wat meer ontwikkeling van ruwe diamant naar ervaren rot. En zelfs Lazenby slaagde erin het karakter wat unieks mee te geven al vergeet ik elke keer precies wat ;)

't is wel goed dat Craig na No Time to Die plaats maakt voor een ander; tijd voor wat nieuws weer.
Westland1940 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:34:
Kingdom of Heaven (2005)[Afbeelding: Kingdom of Heaven (2005)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Drama, History, War | Runtime: 144 min | MPAA: R
Van het weekend weer is gekeken. Toen der tijd niet gezien in de bioscoop (GELUKKIG), het schijnt dat de theatrical versie vrijwel het hele verhaal compleet over hoop gooit en de kijker met veel vragen achterlaat. Ridley Scott's Director's Cut daarentegen is een 3-uur genietende historische avontuur.

Om meteen met de deur in huis te vallen en een grote vergelijking te maken... deze film vind ik beter als Gladiator, toch wel het pareltje van Scott (en terecht hoor).

De film speelt zich af rond de Tweede Kruistocht in de 12e eeuw. Als history buff kan ik vooral genieten van de setting in elk opzicht, die is namelijk op elk vlak prachtig en geloofwaardig neergezet. Van het kille Frankrijk trekken de crusaders naar Italië om daar de riskante tocht te maken over zee naar het heilige Jeruzalem.

Een hoop interessante personages kom je tegen, waarvan je had gehoopt dat sommige meer speeltijd hadden gekregen, zie de film en je merkt het vanzelf ;). Het hoofdpersonage Balian wordt gespeeld door Orlando Bloom. Vers van Troy en Lord of the Rings daarvoor, was dit volgens mij Bloom zijn 1e rol als een main personage. Prima geacteerd, nergens aan gestoord. Hij speelt vooral een rustige en zeer trouwe ridder die veel om zijn mensen geeft, gerechtigheid speelt een belangrijke rol doormiddel van zijn leermeester en mensen die hij ontmoet naar mate het verhaal vordert.

Ik kan wel even doorgaan, maar ik heb zeer genoten en zet hem naast, of zelfs boven Gladiator. Het doet pijn dat deze film misschien niet helemaal tot zijn recht is gekomen door de gepushte theatrical versie waarbij zo'n 40 minuten gecut moesten worden. De Director's Cut is echt een MUST! Ik rate films zelden met een 9 of 10 (op IMDB), daarom een dik verdiende 8,5. Wellicht stijgt het met de jaren, dit wordt net zoals Lord of the Rings jaarlijks een terugkijk film. Historisch genieten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Ik heb de film een tijdje terug voor het eerst gezien; vanwege de matige reviews de theatrical cut nooit gekeken maar omdat ik hoorde dat de director's cut inderdaad veel beter was die aangezet.

Het is een prachtige film om te zien, dat zeker. Maar ik vond het verhaal echt bijzonder gesimplificeerd overkomen en vooral Bloom viel voor mij door de mand. Het is denk ik tekenend dat hij nooit doorgebroken is als leading man en deze film onderstreept waarom. Volledig miscast ook, hij komt veel te jong, te mooi en te netjes over; een film over deze periode moet ruwe, rauwe karakters hebben vind ik (lees maar eens wat over wat die kruisvaarders allemaal uitspookten) en hij personificeert niks van dat alles.

Ik vond het een erg mooie film om te zien en ik heb me niet verveeld maar het liet verder weinig indruk achter.

[ Voor 83% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-04-2021 09:49 ]

• josh-hill
Devian schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 04:06:
[...]

Wat is de timestamp, op Amazon, dat ik hem uit moet zetten? Dan kijken we de laatste scène gewoon niet!
Origineel was het idee om de film te laten eindigen op het punt waar twee mensen een vuurtje aan het stoken zijn.

Wat daarna komt vind ik wat onzinnig gebracht, maar er zijn ook mensen die dat de film juist vinden redden. Dus tja, verschilt per persoon.

• Dr. Strangelove
josh-hill schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:43:
[...]

Origineel was het idee om de film te laten eindigen op het punt waar twee mensen een vuurtje aan het stoken zijn.

Wat daarna komt vind ik wat onzinnig gebracht, maar er zijn ook mensen die dat de film juist vinden redden. Dus tja, verschilt per persoon.
Waarom had je dat een beter einde gevonden?

Ben overigens eens met jullie dat het einde zoals het er nu was geforceerd overkwam en dat gaf me ook niet een heel erg bevredigend gevoel. Ik denk dat de regisseuse zichzelf met
spoiler:
de dood van de hoofdrolspeelster
in een hoek geschreven heeft waar niet echt een goed afgesloten einde op te vinden was, in elk geval voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-04-2021 16:11 . Reden: Potentiële spoiler verwijderd :) ]

• josh-hill
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:53:
[...]

Ik was zelf heel erg bang even dat hij daar zou eindigen. Dat was pretty bleak geweest, evil triumphs. Waarom had je dat een beter einde gevonden?

Ben overigens eens met jullie dat het einde zoals het er nu was geforceerd overkwam en dat gaf me ook niet een heel erg bevredigend gevoel. Ik denk dat de regisseuse zichzelf met
spoiler:
de dood van de hoofdrolspeelster
in een hoek geschreven heeft waar niet echt een goede afloop op te vinden was, in elk geval voor mij.
Klopt helemaal. Ik vind dit overigens wel een beetje een spoiler, zelfs met spoiler tag.
spoiler:
Dat de hoofdrolspeelster de telefoon met video naar de advocaat (met spijt) had gestuurd vond ik heel logisch, maar dat de politie na vinden van de asresten (en halsketting) precies tijdens de bruiloft die gasten gaat oppakken is wel heel erg toevallig... en dat wordt zo allemaal heel snel schakelend tegelijk afgespeeld samen met de berichtjes aan Ryan. Had ze wat meer tijd genomen om dit deel van het verhaal te vertellen in plaats het af te raffelen dan had het nog best prima kunnen zijn. Nu vond ik het niet passen in het geheel, waarin alles slim en terughoudend wordt verteld.

Overigens ben ik wel een fan van bepaalde Russische films. En die eindigen ook niet echt on a positive note.

[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 30-04-2021 10:19 ]

• PdeBie
@Dr. Strangelove ik vind de Bonds van Connery, Moore en Brosnan helemaal niet zo verschillen. Allemaal Britse charmeurs (niet in real-life uiteraard).

Ik vind Craig eerder een botte, harde Amerikaan dan een charmante Brit. En ik snap dat ze Bond een nieuwe vorm wilden geven, maar Craig past gewoon niet in de rol vind ik zelf. Maar precies wat @Ankh zegt. Smaken verschillen. Betekend voor mij alleen dat ik de laatste twee Bond films ook niet meer ga kijken. Past niet in mijn Bond straatje :)

• Ankh

Ankh

|true

@PdeBie Maar je zag bij James Bond vanaf Dalton al de verschuiving van "charmeur" naar tough guy (met hardere scenes). En dit hebben ze doorgetrokken bij Brosnan. Alleen kwam bij hem de CGI om de hoek en werd het te..
Met Craig hebben ze er voor gezorgd dat het weer echter (overtuigender) is geworden en terug is gegaan naar de oude verhaallijnen met Spectre.

• PdeBie
Ik vind Brosnan niet echt een tough guy om eerlijk te zijn.
Ja, er zaten wat hardere scenes in, maar de charme zat er nog zeker in bij hem. Die charme is bij Craig compleet weg.

Afijn, Craig werkt gewoon niet voor mij :P

Vanavond maar eens iets anders op zoeken om te kijken die de bittere nasmaak van gisteravond weg kan spoelen :P

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:41

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik vind Moore te gemaakt door de te overdreven humor, hoe hij acteert maar ook de manier waarop de gevechten in scene gezet zijn (achteraf gezien waren de jaren 80 op veel vlakken maar matig wat films betreft). De eerste Bond film die ik (in de bios) zag was A View to a Kill en daar maakte Grace Jones vooral indruk op 10 jarige Dwarlorf. :D Dalton vind ik niet echt de uitstraling hebben van een Bond. Brosnan was mijn favoriet omdat hij de suave van Moore had maar niet de overdreven humor en eeuwige glimlach en de actie harder/serieuzer werd. Uiteindelijk heeft Craig de nummer 1 positie overgenomen in mijn top 3 van Bonds omdat ik wel van het rauwe hou. En ook waarschijnlijk omdat ik de films cinematografisch ook echt super stijlvol vind. Ik kijk uit naar de nieuwste film maar daarna mag een andere bond wel wmbt. Verder vind ik het nog steeds jammer dat Idris Elba nooit een poging heeft kunnen doen. Sean Connery had ik op plek 3 (na Craig en Brosnan) Maar onlangs heb ik alle films met Connery weer eens gezien en vind ik het inmiddels toch wel lastig kiezen tussen hem en Brosnan. Dus maar een gedeelde 2e plaats voor Connery/Brosnan en Craig nog steeds op 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 30-04-2021 13:56 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 17:35
met de huidige sfeer in de wereld en in het kader van politieke correctheid zie ik de volgende james bond een zwarte homoseksuele transman of zo worden die meer geniet van het "spiritueel samen zijn" ipv fysiek contact ;)

Ik blijf bij Brosnan als favoriet maar dat komt ook wel omdat de film in een tijd kwam dat alles een stapje hoger kwam qua CGI en stunts. Als ik nu naar een Connery-Bond kijk, moet ik toegeven dat sommige scenes meer op de lachspieren werken. Ik weet het, shame on me. Het is soms moeilijlk om de films te bekijken met dezelfde ogen als toen ik de films voor de eerste keer zag als "klein" jongetje en zo onder de indruk was

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:25
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:40:
Ik heb de film een tijdje terug voor het eerst gezien; vanwege de matige reviews de theatrical cut nooit gekeken maar omdat ik hoorde dat de director's cut inderdaad veel beter was die aangezet.

Het is een prachtige film om te zien, dat zeker. Maar ik vond het verhaal echt bijzonder gesimplificeerd overkomen en vooral Bloom viel voor mij door de mand. Het is denk ik tekenend dat hij nooit doorgebroken is als leading man en deze film onderstreept waarom. Volledig miscast ook, hij komt veel te jong, te mooi en te netjes over; een film over deze periode moet ruwe, rauwe karakters hebben vind ik (lees maar eens wat over wat die kruisvaarders allemaal uitspookten) en hij personificeert niks van dat alles.

Ik vond het een erg mooie film om te zien en ik heb me niet verveeld maar het liet verder weinig indruk achter.
Ik kan me vinden in je opmerking over Bloom, las volgens mij al meer reviews dat mensen daar overheen vielen. Liam Neeson zijn personage had bijvoorbeeld een zeer sterke hoofdpersonage kunnen zijn. Ik heb me er zelf weinig aan gestoord, ik vond zijn personage best tof, rustig en kalm, iemand die zijn woorden zorgvuldig kiest, geen heldachtige super ridder.

De gruwelijkheid van de kruistochten wordt overigens wel in beeld gebracht met andere personages die zonder genade hele groepen afslachten.

Als ongelovige kon ik ook genieten van sommige momenten hoe Christenen en Moslims met elkaar omgingen, respecteren, en God aanbidden.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

The Shallows (2016)The Shallows (2016)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Drama, Horror, Thriller | Runtime: 86 min | MPAA: PG-13
Vanavond had ik geen zin in een diepgaande film, en het werd een film op Netflix die je misschien ook Jaws 5 zou kunnen noemen. Een jonge vrouw wil gaan surfen in een verborgen rustige, maar ruige Mexicaanse baai. Echter is een haai het daar niet mee eens, en de vrouw moet zich uiteindelijk gewond overleven op een paar rotsen, met de haai om haar heen. Gelukkig is ze doortastend zodat ze kan overleven.

Simpel plot dus, maar wel van begin tot eind spannend. Het zou zomaar een Jaws film kunnen zijn, als het verhaal van meer kanten in beeld was. ;)
Goede camerabeelden, mooie visuele effecten in beeld als ze foto's op haar telefoon kijkt, en veel omgevings- en onderwaterbeelden.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

AW_Bos schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:38:
The Shallows (2016)[Afbeelding: The Shallows (2016)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Drama, Horror, Thriller | Runtime: 86 min | MPAA: PG-13
Vanavond had ik geen zin in een diepgaande film
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
I see what you did there :P

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vrijdag schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:12:
[...]

I see what you did there :P
Nee, ik heb niet gedoken :+

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

AW_Bos schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Nee, ik heb niet gedoken :+
Je zocht naar een niet diepgaande film, en je kwam uit bij The Shallows :P

• P-Rock
Mortal Kombat (1995)Mortal Kombat (1995)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 101 min | MPAA: PG-13
In mijn tienerjaren heb ik de eerste drie games helemaal kapot gespeeld. Ik wist alle cheat codes uit mijn hoofd en hoe je elke Fatality, Animality, Babality en Friendship moest uitvoeren. Paul W.S. Anderson's Mortal Kombat is een echte guilty pleasure. Er is zoveel mis met deze film, maar toch vermaak ik mezelf altijd kostelijk. Eigenlijk is het qua verhaal gewoon een slechte kopie van Enter the Dragon, maar ten tijde van deze film had je ook nog niet zoveel Mortal Kombat lore. Het is vooral gebaseerd op MK2. Liu Kang, Johnny Cage en Sonya Blade worden door de gemene magiër Shang Tsung naar een afgelegen eiland gelokt om daar deel te nemen aan een martial arts toernooi. Wat ze echter niet weten is dat ze daar zijn om de aarde te redden uit handen van Shao Khan, de heerser van Outworld, wat in een andere dimensie ligt. Het toernooi is namelijk al 9 keer verloren door de aardbewoners en bij een 10e keer zullen hij en zijn leger de macht op aarde overnemen. Of zoiets. Het verhaal doet er ook niet echt toe, want in deze film draait het om de gevechten, welke gepaard gaan met een flinke dosis humor en matige cgi. Aangezien deze film gemaakt is voor een zo breed mogelijk publiek, zien we ook geen groteske gewelduitspattingen, zoals onthoofdingen en exploderende lichamen, waar Mortal Kombat toch bekend om staat. Het blijft bij een paar druppels bloed en geen gevloek. Er zitten wel genoeg referenties in naar de games, zoals bepaalde special moves en uitspraken. De gevechten zijn allemaal vrij kort en je kunt merken dat sommige acteurs geen ervaring met martial arts hadden. Zo is het gevecht tussen Sonya en Kano heel erg fake. De enige toffe gevechten zijn die tussen Scorpion en Johnny Cage, en Liu Kang en Reptile. Het acteerwerk is redelijk: Robin Shou is prima als Liu Kang die worstelt met de dood van zijn jongere broer. Linden Ashby (Johnny Cage) is duidelijk de comic relief als arrogante ijdeltuit die bang is om fake genoemd te worden en Cary-Hiroyuki Tagawa schmiert er lustig op los als Shang Tsung. Ook Christopher Lambert als dondergod Raiden is hilarisch met zijn one-liners en sarcastische opmerkingen: "The fate of billions will depend on you, heh heh heh!". Trevor Goddard (Kano) doet het ook leuk. Bridgette Wilson (Sonya Blade) kan echter alleen maar boos kijken en Talisa Soto (Princess Kitana) is voornamelijk eye candy. De film wordt begeleid door pompende elektronische muziek en het hoofdthema is zo opzwepend en memorabel dat ze het zelfs geïntegreerd hebben in de soundtrack van de reboot. Als je er niet teveel van verwacht en de enorme plotgaten voor lief neemt, dan kun je met deze Mortal Kombat-film een hoop lol beleven.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Vrijdag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:47:
[...]

Je zocht naar een niet diepgaande film, en je kwam uit bij The Shallows :P
Nou ja, zo te lezen was het een adembenemende film.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Dr. Strangelove
Oblivion (2013)Oblivion (2013)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13
Mijn vrouw houdt niet van sci-fi. Erg jammer, want sommige van mijn favoriete films zijn sci-fi. Gelukkig is daar Tom Cruise. Mijn vrouw vindt Tom Cruise leuk.

Niemand speelt Tom Cruise beter dan Tom Cruise. Die guitige lach, die volle bos haar, dat onkreukbare good guy character. Fantastisch gewoon.

In Oblivion speelt Tom Cruise Tom Cruise die op een verwoeste aarde is achtergebleven om als handyman drones te repareren. Na een zware dag batterijen uitwisselen keert hij terug naar een soort penthouse met een infinity pool waarin hij sex heeft met zijn communicatie-assistente. It's nice to be Tom Cruise.

De hele aarde is verwoest maar in Oblivion is de hele aarde niet groter dan Manhattan. Dit is best handig want een essentieel onderdeel van een Tom Cruise-film is op een motor rondraggen en dan wil je niet tienduizenden kilometers hoeven te rijden.

Als er een ruimteschip neerstort met Olga Kurylenko ( <3 ) erin moet Tom kiezen tussen haar en zijn communicatie-assistente. Tom maakt de goede keuze (it's called 'trading up') en ontmoet vervolgens ook nog Morgan Freeman en Jamie Lannister. Morgan Freeman is net zo goed in Morgan Freeman spelen als Tom Cruise is in de rol van Tom Cruise. Zeer sterk acteerwerk in deze film.

Oblivion is echt een hele mooie film visueel, en dan heb ik het niet alleen over Olga. De SFX zijn erg goed en de vergezichten zijn mooi. Helaas was er toen geen budget meer voor zaken als script en dialogen. Dus besloot regisseur / schrijver Willem Flapdrol (zo heet hij niet echt, but might as well) maar naar de sci-fi afdeling van de videotheek te gaan en daar een paar handenvol plotelementen uit andere sci-fi films te jatten. Ik ga ze niet noemen want na deze review vermoed ik dat iedereen meteen Oblivion gaat kijken vanavond, en ik denk dat het best een leuk drinking game is om een shot te nemen elke keer als je een andere film herkent. Je bent behoorlijk snel bezopen, I'm talking promises.

En mijn vrouw? Die houdt, gek genoeg, nog steeds niet van sci-fi. Damn you Tom Cruise.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/2.png2 / 10

Virtuozzo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:51:
[...]

Nou ja, zo te lezen was het een adembenemende film.
Doe maar even image search op 'Blake Lively The Shallows' ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-05-2021 09:03 ]

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:20:
Oblivion (2013)[Afbeelding: Oblivion (2013)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 124 min | MPAA: PG-13
Mijn vrouw houdt niet van sci-fi. Erg jammer, want sommige van mijn favoriete films zijn sci-fi. Gelukkig is daar Tom Cruise. Mijn vrouw vindt Tom Cruise leuk.

Niemand speelt Tom Cruise beter dan Tom Cruise. Die guitige lach, die volle bos haar, dat onkreukbare good guy character. Fantastisch gewoon.

In Oblivion speelt Tom Cruise Tom Cruise die op een verwoeste aarde is achtergebleven om als handyman drones te repareren. Na een zware dag batterijen uitwisselen keert hij terug naar een soort penthouse met een infinity pool waarin hij sex heeft met zijn communicatie-assistente. It's nice to be Tom Cruise.

De hele aarde is verwoest maar in Oblivion is de hele aarde niet groter dan Manhattan. Dit is best handig want een essentieel onderdeel van een Tom Cruise-film is op een motor rondraggen en dan wil je niet tienduizenden kilometers hoeven te rijden.

Als er een ruimteschip neerstort met Olga Kurylenko ( <3 ) erin moet Tom kiezen tussen haar en zijn communicatie-assistente. Tom maakt de goede keuze (it's called 'trading up') en ontmoet vervolgens ook nog Morgan Freeman en Jamie Lannister. Morgan Freeman is net zo goed in Morgan Freeman spelen als Tom Cruise is in de rol van Tom Cruise. Zeer sterk acteerwerk in deze film.

Oblivion is echt een hele mooie film visueel, en dan heb ik het niet alleen over Olga. De SFX zijn erg goed en de vergezichten zijn mooi. Helaas was er toen geen budget meer voor zaken als script en dialogen. Dus besloot regisseur / schrijver Willem Flapdrol (zo heet hij niet echt, but might as well) maar naar de sci-fi afdeling van de videotheek te gaan en daar een paar handenvol plotelementen uit andere sci-fi films te jatten. Ik ga ze niet noemen want na deze review vermoed ik dat iedereen meteen Oblivion gaat kijken vanavond, en ik denk dat het best een leuk drinking game is om een shot te nemen elke keer als je een andere film herkent. Je bent behoorlijk snel bezopen, I'm talking promises.

En mijn vrouw? Die houdt, gek genoeg, nog steeds niet van sci-fi. Damn you Tom Cruise.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]2 / 10

[...]
Ik heb het vermoeden dat je liever ziet dat deze film in de vergetelheid raakt 🤔

Pagina: 1 ... 135 ... 288 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.