Naar mijn mening geeft de eerste Dune voldoende aan waarom de Butlerian Jihad heeft plaatsgevonden. Nogmaals: in dit geval verwijdert Herbert (imo) iets waarvan hij weet dat het gaat komen maar niet wil gebruiken om van het verhaal af te leiden. ("Dit is wat er is gebeurt, hier gaat dit verhaal niet over").D-Three schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:21:
[...]
Ja, Dune is in dat opzicht wel interessant, al legt de originele boekenreeks niet echt uitlegt wat er nu precies is gebeurd. Toch het verklaart niet wat Haay zegt. Het is niet omdat 'thinking machines' verbannen zijn, dat er nog bolle groene CRT schermen gebruikt moeten wordenJammer maar begrijpelijk dat de Dune film is uitgesteld, ik was echt benieuwd hoe ze dit vorm gaan geven. De Alien-franchise heeft trouwens wel nog computers, dat terzijde
En Star Trek had dunne platte schermen wel (en tablets). Het is hoe iedere film het visualiseert. Ik kan ook beweren dat een goede regisseur zijn/haar kijkers kent. James Cameron had (ook toen) toegang tot state of the art tech maar kan dan toch bewust de keuze maken om CRT te gebruiken. (houdt er rekening mee dat LCD toentertijd misschien niet goed filmbaar was of dat hij met niet reguliere tech niet wilde afleiden van de film).
Ik wil best discussiëren hoe technologie in films er uitziet. Maar dan gaan we best wel off-topic
Goede films over tech die mensen/levensvormen probeert uit te moorden:
Alien: Covenant (Ik krijg vaker kritiek, maar imo een geweldige film).
De Interstellar script van Spielberg. (Nanomachines van de Chinezen op andere planeten(!), etc.)
Edit: Nu ik erover nadenk: 2001: A Space Odyssey komt overeen met Dune. Kunstmatige intelligentie en tech moeten plaatsmaken voor de verdere evolutie van de mensheid. Ze maken deel uit van de evolutie, maar verder dan dat mag het niet komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ra5a op 21-10-2020 21:59 ]
Imperfectionist.