The Captain (2017) | ![]() |
Tweakers: 4.5 | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, History, War | Runtime: 118 min | MPAA: N/A Enkele jaren een keer een trailer hiervan gezien en was meteen onder de indruk. Het (waargebeurde) verhaal sprak me best wel aan en ook het feit dat de film zwart-wit was, droeg bij aan de sfeer. Uiteindelijk is het er pas jaren later van gekomen om de film te kijken. De film begint opbouwend hoe we zien hoe een deserteur, tijdens het vluchten, een auto vindt met daarin een compleet nieuw kapitein (Hauptmann) pak. Hij besluit dit aan te doen en wordt uiteindelijk gedwongen de rol van kapitein aan te nemen om niet door de mand te vallen. Uiteindelijk komt hij van de regen in de drup en wordt extreem fanatiek om deserteurs af te slachten. Alles om maar niet door de mand te vallen. De film slaagt hier redelijk goed in, alhoewel de film af en toe erg ongeloofwaardig aanvoelt. Het is een waargebeurd verhaal, echter denk ik dat de makers wel enige vrijheid genomen hebben. Zeker het laatste deel van de film is ongeloofwaardig en had wat mij betreft weggelaten mogen worden. Wat de film wel weer goed neerzet is het moraal (of gebrek daaraan) van de laatste weken van de oorlog. Praktisch iedereen weet dat Duitsland heeft verloren en ook de soldaten (en mensen met enige invloed) weten dat ze nog een paar weken "iets te vertellen hebben" en daarna waarschijnlijk als krijgsgevangene (of mogelijk erger) zullen eindigen. Dat dit sommige mensen veranderd in "beesten" is een understatement. De manier waarop dit echter uit de doeken wordt gedaan door de film is bij momenten ongeloofwaardig of een beetje van de hak op de tak. Het mist in die momenten eigenlijk aan opbouw en sommige dingen gaan wel heel makkelijk. De film had af en toe wat weg van "Tarantino-achtige" situaties, waarbij er flinke dialogen komen en je zit te wachten tot het gaat escaleren. Maar waar je bij Tarantino in de regel beloond gaat worden (zoals de briljante scene in de bar/kelder in Inglorious Bastards), wordt je hier teleurgesteld met een enigszins ongeloofwaardig verloop van de situatie. De film heeft met in die zin wel vermaakt, maar ik blijf met het idee achter dat er veel meer in had gezeten. Als men wat beter aan de opbouw had gewerkt en de film een half uur langer had gemaakt, was dit zeker een betere film geweest. In die zin hoop ik dat er ooit nog een andere regisseur met het bronverhaal aan de slag gaat... | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y