Niet relevant? Mijn enige punt is dat de Switch, zodra die er is niet de voordeligste optie is als console.
Nu biedt het systeem het voordeel zoals on-the-go gaming, maar in hoeverre dit op grote schaal in de praktijk gebruikt gaat worden voor urenlange gamingsessies moet nog gezien worden: als je elke dag 2 uur in de trein zit en/of erg veel internationaal reist zie ik het voordeel, anders niet zo veel. Bovendien voldoet de smartphone voor de meeste mensen voor kortere gamingsessies.
Anders is het slechts een beetje hetzelfde idee als met de WiiU binnenshuis: fijn dat je op de pad kan spelen, maar een PS4 + Vita of XB1 + tablet/laptop kunnen dit ook. Buitenshuis echt gamen op een handheld - buiten de trein, OV, vliegtuig of achterbank - is dan ook niet echt een norm, heb sterke twijfels dat de Switch daar massaal en langdurige verandering in zal brengen.
Bekeken vanuit het oogpunt van de gemiddelde gamer die een console met games zoekt zijn verder belangrijke punten:
- sterk continue aanbod van games, Mass Effect Andromeda bijvoorbeeld dat binnenkort uitkomt
- urenlang comfortabel kunnen gamen
- 'waar voor je geld'
- evt goede onlinedienst
De PS4/XB1 hebben zichzelf al bewezen op al deze punten, voor de Switch moet het nog allemaal blijken. Momenteel zie ik alleen nog Zelda en evt Skyrim als killerapps die zullen verschijnen voor de feestdagen. Hierdoor ga ik zelf sowieso wachten met het halen van de Switch. Als ik al een WiiU had, had ik de Switch waarschijnlijk niet eens overwogen.
Als men massaal gaat wachten totdat de prijs zakt en meer games beschikbaar zijn, zien 3rd party devs dat ook, wat hen minder motivatie geeft om Switch ports te maken, wat weer leidt tot meer wachten bij de consument, etc. Deze vicieuze cirkel hebben we al meegemaakt met de WiiU, wat voor Nintendo een oprechte ramp was. Het voordeel bij de Switch is de veel betere marketing, betere 3rd party inspraak en lagere introductieprijs.
Vlekkeloos is het echter zeker niet aangezien de toch relatief hoge instapprijs t.o.v. de concurrentie, mager aanbod van content op een handjevol geplande titels na, huidige en wellicht blijvende 3rd party onzekerheid, Maxwell ipv Pascal architectuur, nog onbewezen onlinedienst, etc. Of het allemaal Nintendo dit keer wel zal helpen om een sterk systeem neer te zetten met de Switch en niet slechts een sterk verkopende stofverzamelaar als de Wii, dat zal de tijd uitwijzen.