Niet direct, er zijn DS games geweest waarbij je de handheld met twee personen kon bedienen. (Dit waren een paar party games) De Switch is een handheld die je op de TV kan aansluiten (zie bv PSP) met een afneembare controller. (Oké, dat is nieuw) Hierdoor heb je makkelijkere multiplayer (hence de splitscreen). Dit is dan ook de USP van de Switch. Dockable handhelds zijn namelijk niet zo vreemd als je denkt.RayNbow schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:00:
(browser crash, fijn... tweede keer dat ik dit typ...)
[...]
Het idee van een handheld is, zoals de naam zegt, dat je het in je handen houdt. Dit is het geval bij handhelds zoals de GB, GG, GBA, DS, 3/2DS, PSP, PSV, etc.
De Switch kan een handheld zijn, maar ook de rol van een thuisconsole vervullen. Het kan ook, zoals in een van bovenstaande foto's, de rol vervullen van een console die makkelijk mee te nemen is met een ingebouwd scherm en ondersteuning biedt voor local splitscreen multiplayer. Dat laatste is toch iets dat voorheen voor thuisconsoles was weggelegd.
DS. Zoals ik hierboven aangaf. Het waren geloof ik 1 a 2 games van Nintendo zelf.(Ik kan me in ieder geval geen handheld herinneren met local splitscreen multiplayer, al komt dit wel in de buurt van het idee...)
De Switch is dus ook een handheld. In tegenstelling tot de Wii U gezien je bij de Wii U altijd de console nodig had. Bij de Switch is de handheld de console. Ik kan mijn 3DS ook op tafel leggen en op de knopjes drukken. Dat maakt het echter niet minder een handheld. De Switch krijgt ook lokale wireless multiplayer (net als de 3DS, DS had). Dit is iets wat tot nu toe exclusief was voor handhelds. Op de USP na heeft de Switch niets wat nog nooit in een handheld heeft gezeten (qua functies). Het mooie is dat Nintendo zo veel vertrouwen in de Switch heeft dat ze de handheld als een console neerzetten. En dat jij (en vele anderen) hiervoor vallen geeft duidelijk aan dat het werkt.[...]
De DS is echter, net als de GBA, een handheld. De Switch kan de rol van een handheld vervullen. Het kan inderdaad de DS-lijn opvolgen, net zoals dat smartphones in het huidige straatbeeld de featurephones en compactcamera's heeft vervangen.
Zelfs na het uitkomen van de DS heeft Nintendo stug vastgehouden dat het niet de opvolger van de GBA was, dat het een "derde pilaar" voor ze was.Het klopt trouwens dat de DS niet de beoogde opvolger van de GB-lijn was. Dat was namelijk de Iris.
Het is niet de vraag of de Switch een handheld of console is. De Switch is beide