Ik hoop dat Nvidia compleet los is gegaan en er een hybride SoC in zit, want anders gaat de grafische power zwaar teleurstellen. Op een handheld is 720p of zelfs 540p dikke prima, op een console wil je zeker 1080p.
De AMD SoC in de Xbox One S heeft een power-budget van pak hem beet 45W. De PS4, Xbox One en PS4 Pro zitten over de 65W. Een handheld is meestal rond de 5W, en mag absoluut niet over de 10W gaan. Want stel er zit een enorme 20Wh (5400mAh @ 3.7V) batterij in, op 10W is die binnen twee uur leeg. Met het scherm en andere componenten erbij eerder anderhalf uur. Dus 10W is echt de absolute max, zeker aangezien ik denk dat de batterij veel kleiner zal zijn. En dan hebben we het nog geen eens over koeling gehad.
Dat betekent dus dat de Nintendo Switch maar een fractie van het stroombudget van een console heeft. Ik schat dat als Nvidia z'n best doet dat ze met 10W verbruik een kwart van de prestaties van de Xbox One S kunnen halen (en dus een achtste van de PS4 Pro). In handheld mode is dat waarschijnlijk nog wel prima, want daarmee volstaat 720p nog wel, maar op een flinke TV wil je dat absoluut niet.
Je zou hier iets aan kunnen doen: Power-gating. Dat is effectief de stroom van een gedeelte van de chip volledig afsluiten, zodat deze geen stroom meer verbruikt. Daarmee zou Nvidia een flinke chip moeten bakken, vergelijkbaar met de chip in de Xbox One S. Als ze dat doen zouden ze richting de GP107 chip uit de GTX 1050 Ti moeten, welke 75W verbruikt. Clock hem iets lager (laten we zeggen 1000 tot 1100 MHz) en je haalt die 45W wel. Zorg dan dat er in de basis een kleine ventilator of een flink blok metaal zit, en het koelen moet lukken zodra je hem in de console standaard zet. Op dat moment hangt hij ook aan netstroom, dus hoef je je geen zorgen meer te maken over de accucapaciteit.
Je hebt dan 6 SM's ter beschikking, waar je vervolgens in handheld mode iets mee moet. Alle 6 laten draaien haal je nooit, dus laten we eerst maar eens de helft uitschakelen. Dan ga je van ~40W naar ~20W. Nog steeds te veel, dus we gooien de clock nog een stuk omlaag naar 800MHz. We zouden nu rond de ~12W moeten zitten. Dan is dat nog steeds te veel. Er zijn dan twee opties: Nog een SM uitschakelen, zodat je met 2 SM's op ~8W uitkomt, wat acceptabel is. De andere optie is nog verder underclocken, maar hoeveel winst dat op dit moment nog oplevert durf ik niet te zeggen.
Wat ik met name duidelijk probeer te maken, er zit een immens verschil tussen handheld, battery-powered gaming en console gaming. Niet een factor 2 of 3, maar eerder een factor 6 tot 8. Ik hoop dat Nvidia en Nintendo hier goed over na hebben gedacht, anders wordt het pixels tellen op je grote TV.
Het concept zelf is geniaal, maar het staat of valt met de uitvoering van de SoC. Ondertussen ga ik eens even kijken of ik harde cijfers qua performance kan berekenen.
Edit: Mmm, dat ding komt in Maart uit. Het is een strech, maar dat betekend dat hij heel misschien op een 10nm process gemaakt is, in plaats van 14nm. Dat zou 30% tot 40% stroomverbruik kunnen schelen. Ik denk echter dat het gewoon 14nm LPC of 16nm FFC is, wat nog steeds erg goede processen zijn.
[
Voor 8% gewijzigd door
Balance op 20-10-2016 17:53
]