Het probleem met roaming is opgelost voor mij. Ik kwam er achter op de 3e week van mijn vakantie.
Van KPN heb ik 100MB gratis gekregen (
https://www.kpn.com/mobiel/gratis-eu-bundel.htm) voor in de zomer, zoals ook andere klanten hebben gekregen.
Toen ik door de 100MB heen was, werd de verbinding verbroken en kreeg ik de melding in Android "inloggen bij provider F-Bouygues". Dit is een Franse telecomprovider. Toen ik op de melding klikte, opende hij een pagina van KPN met daarin informatie over of ik een bundel wil aanschaffen van 100MB. Dit wilde ik niet, want ik wil per MB betalen. Dus ik scrol wat naar beneden en zie staan "om u te beschermen tegen onverwachte kosten, hebben wij uw internet geblokkeerd. Om weer gebruik te kunnen maken van internet, en als u per MB wilt betalen, dient u "bescherming uit" te SMS'en naar "1266"."
Dat verklaart het dus. Toen ik in Duitsland zat, kreeg ik die hele melding niet dat ik een restrictie had en moest SMS'en naar dat nummer. Ook echt heel raar dat de klantenservice dat niet wist of daarmee is gekomen, waar ik in totaal meer dan 1,5 uur aan de telefoon mee heb gezeten over dit probleem.
Hoe kan ik dan ook weten dat ik een SMS moet sturen om die restrictie weg te halen?
Maar nu weet ik nog niet of het de schuld van KPN is dat ik die melding niet heb gekregen over dat inloggen, of het een kwaaltje was/is van OxygenOS. Omdat ik die melding niet heb gekregen.
Wat ook raar is, is dat medetweakers dit probleem niet hadden, in exact dezelfde periode dat ik in Duitsland was.
Iemand die wel weet waar het probleem ligt? Voor de volgende keer.
Rawit schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:21:
Net gelezen wat je probleem was met roaming, maar bij mij lijkt het omgekeerde gaande. Twee SIM-kaarten in de telefoon, in lade 1 de SIM voor dagelijks gebruik in Nederland, in lade 2 de SIM voor het buitenland. Voor de start van de vakantie heb ik gecontroleerd of data-roaming uit stond voor SIM 1 en heb ik SIM 2 geselecteerd als de SIM voor data (hier wel met roaming aan). Kan niet missen toch?
Helaas zie ik net op mijn factuur dat er data verbruik is geweest via SIM 1 in het buitenland. Gelukkig valt de schade mee, maar het is wel vervelend.
Hmm, dat is wel erg raar. Ik zelf werk niet met dual-SIM. Ik kan je dus helaas niet verder helpen, al had ik dat graag gewild. Ik hoop dat andere tweakers jou kunnen helpen.