alexbl69 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:10:
[...]
M.i. kan de F1 niet veel veiliger. We hebben een punt bereikt waarop extra maatregelen ook contra-productief kunnen werken. Natuurlijk moet er lering uit elk ongeluk worden getrokken, maar wijzigingen doorvoeren op basis van ongelukken die wel eens zouden kunnen gebeuren lijkt me niet zinvol.
Dan heb je daarnaast ook nog het fenomeen dat veiliger materiaal onveiliger gedrag uitlokt. Dat geintje van Max in Blanchimont had hij waarschijnlijk niet gedurfd in een wagen uit begin jaren 80

.
Ik zocht net even de lijst op met alle fatale ongelukken in de F1..
Wikipedia: List of Formula One fatalities
Alle innovaties en extra veiligheid ten spijt, zijn er dus 3 coureurs overleden tussen het tragische weekend in 94 met Senna en Ratzenberger...en nu Bianchi.
Met hele oude auto's...zonder al die nieuwere veiligheidsmaatregelen.
Ik vind de discussie omtrent het ongeluk van Wilson in die zin ook vreemd. Ik betwijfel of het überhaupt in de F1 kan gebeuren dat een dergelijk groot en zwaar onderdeel in zijn geheel van de auto los komt.
We zien loskomende/afbrekende voorvleugels, maar de nose cone zelf is specifiek ontworpen om totaal te versplinteren bij impact. Nu is dat vooral gedaan bij een directe (frontale) impact, en dus niet voor het geval dat bij Wilson gebeurde waarbij de hele cone los komt en in zijn geheel tegen een coureur's helm komt.
Toch denk ik dat wanneer dit in de F1 gebeurde die nose cone ofwel al versplinterd was, ofwel zou versplinteren bij het raken van de helm.
Alles aan een F1 auto, behalve de monocoque, is gemaakt om zo snel mogelijk alle energie kwijt te raken. Voornamelijk door kapot te gaan in zoveel mogelijk klein stukjes...
De wielen kunnen ook eigenlijk niet meer loskomen, zodat die 4 grote objecten bij de gecrashte auto blijven en niet op avontuur kunnen gaan zoals in het verleden wel gebeurde.
Dit is wat een F1 nose cone doet, kijken vanaf +- 1:40:
YouTube: Grand Prix Insights - Monocoque (including spectacular crash test)
Weet iemand wat een indy car nose cone doet? Hoort die ook uit elkaar te spatten? Of kunnen ze daar het ontwerp van de F1 nog overnemen om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen?
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams