Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:22
DoubleYouPee schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:52:
Hoi,
Na 5 jaar is mijn Wilfa Svart koffiemolen aan vervanging toe. Omdat ik voornamelijk filter zet (Moccamaster of Cleverdripper) aas ik al een tijdje op een Fellow Ode gen 2.
Echter overweeg ik nu ook om te gaan expirementeren met espresso/cortado's etc., bijv. met een Sage Bambino Plus.

Omdat de Ode gen 2 niet geschikt is voor espresso moet ik dan óf een andere molen zoeken die allebei kan, of twee molens kopen (wil geen handmolen)...Gezien de ruimte in de keuken gaat mijn voorkeur uit naar één molen, maar weet niet in hoeverre dit een compromis is voor mijn situatie. Huidige shortlist:
  1. Fellow Ode gen 2 + aparte espressomolen, bijv. Baratza Encore ESP ? (~€550)
  2. Timemore Sculptor 064S voor beide (~€550, lastig te krijgen)
  3. Eureka Mignon Zero 65 AP voor beide (~€450)
  4. ??
Qua koffieboon heb ik vaak +-medium roast, ben in ieder geval niet zo van thee-achtige of heel zure light roasts.
Op internet zie ik nog wel meer opties, zoals DF64, Niche Zero of Lagom Casa maar ik vind molens maar lastig verkrijgbaar in Nederland, of je zit met importkosten etc.
Tips/ervaringen zijn welkom :) !
Hoeveel espressi ga je denk je drinken per dag? Ik heb de Ode 2 plus een handmaler. Voor mij perfect sinds ik niet meer dan 2 koffies per dag drink. Voor het werk neem ik een thermoskan (met filterkoffie) mee en dan maal ik 31g met de Ode (met de handmaler gaat het ook, maar dat duurt mij eerlijk gezegd te lang). Als ik thuis een espresso zet maal ik 18g en dat is geen probleem.
Dus als je niet zoveel espressi per dag gaat drinken is een handmaler prima te doen!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:37
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
https://1zpresso.coffee/j-ultra/

Alleen is dat niet persé een goedkope molen.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
RobbieT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:00:
Een 1Zpresso J-Ultra is een goede handmolen voor espresso.
https://1zpresso.coffee/j-ultra/

Alleen is dat niet persé een goedkope molen.
Kingrinder K6 gaat ook, maar ik vind espresso malen met de hand wel serieus werk, dan maal ik liever voor filter met de hand.
Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bent :D

• RobbieT
vickypollard schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Je kunt bij beide eventueel nog de accuboor erop zetten als je het zat bent :D
Dat is een optie, bij de Kingrinder dan wel goed opletten dat je niet de verstelring beetpakt.
Als dat gebeurd dan is het meteen einde molen, want dan draait de verstelling tot de burrs elkaar raken.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:22
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP :? (ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).

En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2026 12:09 ]

• RobbieT
DoubleYouPee schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:45:
Handmatige molen heb ik geen zin in.. Kan zijn dat ik espresso voor 2 personen ga maken en dan ben je toch wel even bezig volgens mij. Plus zo'n J-ultra is duurder dan een encore ESP :? (ook voor filter heb ik liever elektrisch overigens).

En de 064S dan? Hoor daar wel goeie verhalen als allrounder, met dat tiksysteem zou je weinig tot geen retentie hebben.
Bij de Encore ESP Pro beloofden ze ook weinig retentie.
Dat valt in de praktijk toch tegen.

Dan heb je nog wat hysteresis op de verstelling waardoor je niet exact op dezelfde instelling terugkomt.

Espresso met de hand malen vond ik ook niks, filterkoffie maalt eigenlijk best makkelijk met hand.
Is ook een keuze of je ruimte hebt om 2 molens neer te zetten.
Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1