Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 22:50
Stufferdt schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:29:

Wanneer is je machine voor het laatst geweest? Dit ziet er wel "goor" uit, dus benieuwd hoe een machine die niet periodiek weg gaat eruitziet.
Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.

Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.

Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.

Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 22:50
cryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:

De normale consument gebruikt (helaas) Douwe Egberts houtskool, dus die proeft toch geen verschil tussen een schone of vieze Jura. Voor de meer eisende gebruiker - zoals tweakers in dit topic - lijkt het me niet onverstandig om ze zetgroep van een Jura zelf regelmatig te controleren en waar nodig schoon te maken. Edit: uitgaande van Juras waarbij de zetgroep eenvoudig te inspecteren en reinigen is ;)
En heel eerlijk. Met een oval bitje uit een iFixit set en een setje lange Torx-sleutels van Wera die ik toch al heb voor onderhoud aan de mountainbike had ik de zetgroep er in 5 minuten uit geschroefd. Het stelt gelukkig niks voor. Wel de slangetjes goed terug bevestigen natuurlijk.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:18
daanb14 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Hij is er dus voor het laatst twee jaar geleden geweest. In de tussentijd hebben we altijd netjes alle reinigingsprogramma's gevolgd en heb ik ook vaak de uitloop van de zetgroep van onderen met een borsteltje schoon proberen te krijgen.

Deze schimmel is dus met goed bijhouden, dus ik zou inderdaad niet willen zien hoe een machine eruit ziet die nooit naar een Jura dealer wordt gebracht of slecht wordt bijgehouden.

Ik haal in ieder geval voortaan ieder half jaar de zetgroep preventief eruit. En misschien ga ik de rest van het onderhoud ook nog wel zelf doen.

Het zijn hele fijne apparaten, maar nu ik dit gezien heb zou ik de volgende keer denk ik een Nivona kiezen.
Het is natuurlijk ook logisch. Een apparaat waar koffiedrab doorheen gaat kan nooit schoonblijven met een tabletje en een beetje water. Rubbers worden goor, er lekt een beetje koffie doorheen, drab blijft achter. En uiteindelijk keijg je schimmel die zich helemaal overal doorheen wringt.

Dat Jura een mooi gesloten systeem zal best, maar uiteindelijk bouw troep zich op in het systeem. Een zetgroep kunnen verwijderen en zelf kunnen schoonmaken zal zeker mijn voorkeur hebben.

Ooit een Siemens eq7 gehad. Wat een ellende. Elke week het halve apparaat uit elkaar halen en laten weken en schoonmaken. Dan is mijn half automaat E61 een stúk gemakkelijker in onderhoud. En belangrijkste: nergens gaat koffie door het systeem.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 21:34

Fisico

by Fabian

Mijn oude Nivona zag er na jaren gebruik ook zo uit als de machine van @daanb14 op termijn komt toch overal vuil te zitten ook wanneer een machine regelmatig onderhoud krijgt. Ik haalde de zetgroep er vaak uit en spoelde alles schoon. De combinatie van maler en zetgroep zorgt dat er overal koffie komt en ook de natte pucks laten zooi achter.

De Rocket gaat volgende week voor onderhoud naar van Pommeren en ben benieuwd wat de financiële schade is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik heb een E8 EB en die onderhoud ik braaf met de tabletten. Verder doe ik er niet veel aan en ik heb hem (omdat er geen garantie meer op zat) afgelopen zomer voor het eerst na ook een jaar of twee open gemaakt. Er zat wel op sommige plekken wat prut, maar ik had niet net daarvoor een schoonmaalprogramma gedraaid. Schimmel heb ik echter nergens gezien en hij zag er over het algemeen prima uit. Ik maak me er dus totaal geen zorgen over.

Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxn4dfOt8rHZmaXNCFgR-3xeRV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzWMG0QM81rjB2BDqkHXSmt9.jpg?f=fotoalbum_large

Eind 2025 bij Little Roastery besteld de Ethiopië en Sumatra.

Ook maar de laatste keer denk ik

De foto is van de Ethiopische bonen, het zou een light roast moeten zijn maar wat een kleurverschil in de bonen zeg.

Daarbij ben ik ook niet onder de indruk van de smaak, het is gewoon prima maar voor 36 euro de kg is er beter te koop bij andere Nederlandse branders.

Meer mensen deze ervaring of is het gewoon een gevalletje pech?

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwinnn op 05-01-2026 09:01 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:08

woutur

Klauwtjes uit!

Paniek! Mijn Bianca heeft kuren. Hij gaat na een half uur (of zoiets) in standby. Maar ik heb dat nooit ingesteld. Zelfs als ik dat instel, maar dan bijvoorbeeld 540 minuten, gaat ie vrij vlot uit. Ik heb een reset gedaan (Power en + knop), maar het gebeurt nog steeds. Ben bang dat er een nieuwe LCC moet gaan komen. Heeft iemand anders dat ook meegemaakt?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:50
Gerwinnn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:00:
[Afbeelding]

De foto is van de Ethiopische bonen, het zou een light roast moeten zijn maar wat een kleurverschil in de bonen zeg.

Daarbij ben ik ook niet onder de indruk van de smaak, het is gewoon prima maar voor 36 euro de kg is er beter te koop bij andere Nederlandse branders.

Dit lijkt meer op een blend. De screensize van de bonen verschilt veel te veel. Als het geen blend is, dan zie je dit verschil echt alleen bij lage kwaliteit washing stations waar ze veel verschillende oogsten bij elkaar gooien.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gerwinnn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:00:
[Afbeelding]

Haha ja dat ziet eruit als een goede light dark roast. En wat Cafecito ook zegt, enorm grootteverschil, wat slecht. Jammer.

Ik heb vorig jaar één keer iets besteld bij deze zaak, was voor mij ook de laatste keer. Ook een light roast, en aangeprezen als 'meest funky ooit', maar de roast was zeker niet light en het smaakte extreem saai. Haal tegenwoordig eigenlijk exclusief bij DAK mijn bonen, beetje prijzig, maar bijna altijd goed, en ik kan nu echt niet meer terug qua smaak.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:26
Iemand ervaring met Drents Bakkie? Dat is bij mij om de hoek en wil ik binnenkort eens langs, dat zal m’n eerste ervaring worden met vers gebrande bonen ipv uit de supermarkt.

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:34
boozzz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Haha ja dat ziet eruit als een goede light dark roast. En wat Cafecito ook zegt, enorm grootteverschil, wat slecht. Jammer.

Ik heb vorig jaar één keer iets besteld bij deze zaak, was voor mij ook de laatste keer. Ook een light roast, en aangeprezen als 'meest funky ooit', maar de roast was zeker niet light en het smaakte extreem saai. Haal tegenwoordig eigenlijk exclusief bij DAK mijn bonen, beetje prijzig, maar bijna altijd goed, en ik kan nu echt niet meer terug qua smaak.
Ja DAK drink ik eigenlijk altijd in de aeropress of V60.

Ik had goede hoop en het feit dat ik het makkelijk kan ophalen was ook fijn.

Toch maar weer terug naar de lokale brander of Moto denk ik voor de Espresso.

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-01 20:23
woutur schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:22:
Paniek! Mijn Bianca heeft kuren. Hij gaat na een half uur (of zoiets) in standby. Maar ik heb dat nooit ingesteld. Zelfs als ik dat instel, maar dan bijvoorbeeld 540 minuten, gaat ie vrij vlot uit. Ik heb een reset gedaan (Power en + knop), maar het gebeurt nog steeds. Ben bang dat er een nieuwe LCC moet gaan komen. Heeft iemand anders dat ook meegemaakt?
Je haalt standby en slaapmodus door elkaar. Standby zet je aan/uit door de machine aan te zetten met de brewlever omhoog, slaapstand programmeer je in de LCC met stappen van 30 minuten.

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:33
Theetjuh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:50:
Iemand ervaring met Drents Bakkie? Dat is bij mij om de hoek en wil ik binnenkort eens langs, dat zal m’n eerste ervaring worden met vers gebrande bonen ipv uit de supermarkt.
De bonen zijn goed maar donker gebrand. Ik heb er drie keer gehaald, de laatste keer Bakkie Peru maar ook die donker en licht vettig. Zie foto voor verschil links Kaldi Brazilian Style en rechts Bakkie Peru.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFXZyWPoFkw822WDHaNEthgfLdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S25bbRWcw29mRRpIYaQxy0Jj.jpg?f=fotoalbum_large

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:08

woutur

Klauwtjes uit!

GabberPiet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Je haalt standby en slaapmodus door elkaar. Standby zet je aan/uit door de machine aan te zetten met de brewlever omhoog, slaapstand programmeer je in de LCC met stappen van 30 minuten.
Ik had deze uiteindelijk ook ergens op internet gevonden. Ik wist niet dat ik een standby modus had op mijn versie 2. Dat hoort ook niet zo te zijn: het is volgens mij alleen beschikbaar op versie 3. Echter, het werkt wel met:
  1. Machine uitzetten,
  2. Brewlever omhoog,
  3. Aanzetten
  4. Brewlever omlaag
  5. Uitzetten
  6. Aanzetten
Ik kreeg op mijn versie 2 echter geen knipperende feedback van de aan/uit knop. Maar volgens mij is de aan/uit knop ook anders in de versie 3. Aangezien ik mijn machine tweedehands gekocht heb, is dit misschien een versie 3 LCC (die ik overigens met een oled-burn in gekocht heb) die standby ondersteund.

Dus dit is even voor het nageslacht en mensen die zoeken: Lelit Bianca, stand-by, 30 minuten, sleep, display uit, LCC, met brewlever weer aan.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:31:
Ik heb een E8 EB en die onderhoud ik braaf met de tabletten. Verder doe ik er niet veel aan en ik heb hem (omdat er geen garantie meer op zat) afgelopen zomer voor het eerst na ook een jaar of twee open gemaakt. Er zat wel op sommige plekken wat prut, maar ik had niet net daarvoor een schoonmaalprogramma gedraaid. Schimmel heb ik echter nergens gezien en hij zag er over het algemeen prima uit. Ik maak me er dus totaal geen zorgen over.

Overigens is het openen en grondig schoonmaken van een Jura een fluitje van een cent. Paar schroeven los en je hebt de zetgroep in handen.
Vraagje: ik heb een E8 EC. Wat voor onderhoud moet er plaatsvinden en op welke termijn?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:03
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Vraagje: ik heb een E8 EC. Wat voor onderhoud moet er plaatsvinden en op welke termijn?
Niet nodig volgens Jura (los van reinigen bij melding natuurlijk); https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven

[ Voor 5% gewijzigd door GoEV6 op 06-01-2026 08:46 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
GoEV6 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Niet nodig volgens Jura (los van reinigen bij melding natuurlijk); https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven
Oh, dat klinkt goed :-) Ik reinig altijd op tijd (vaak zelfs eerder), het filter vervang ik op tijd. Meer kan ik denk ik ook niet doen. Het melksysteem wordt dagelijks gereinigd.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Oh, dat klinkt goed :-) Ik reinig altijd op tijd (vaak zelfs eerder), het filter vervang ik op tijd. Meer kan ik denk ik ook niet doen. Het melksysteem wordt dagelijks gereinigd.
Dan doe je voldoende.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:00:
Ze zijn bewust gemaakt om met minimaal onderhoud jaren door te kunnen.

Het is net hoe je net neerzet natuurlijk.

Als die dingen te ranzig voor woorden zijn na een paar maanden zouden er genoeg mensen in protest komen en wordt er geen machine meer verkocht voor ze de problemen oplossen.

Bij de Siemens proefde ik het zeer duidelijk als ik de zetgroep een week niet had gepoetst. Bij de Jura na een jaar nog 0 verschil.
En die mening is net zo veel waard als elke andere N=1 mening.. eigenlijk niks dus.
hier op het werk staat een jura WE6. Ik heb die 2 jaar geleden (na 4j intensief gebruik) voor de eerste keer opengemaakt. De zetgroep was heel vuil met dikke brokken aangekoekte beschimmelde koffie. Het onderhoud werd bijna altijd gedaan wanneer het toestel dit aangaf.
Sinds toen heb ik hem nog 2-3 keer eruit gehaald en hingen er terug brokken koffie aan, niet zo beschimmeld als de eerste keer, maar toch wel een beetje.
Dus als je een jura hebt, koop dan zo een sleuteltje voor die 2 schroeven en ik zou de zetgroep dan toch regelmatig proper maken.
Die reiniging van Jura is zeker niet genoeg om hem proper te houden

Hier een fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBdQIglPhCiktmeogXRp5UVvKeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQZW1XWWvCAoZkIbyEdWLxvS.jpg?f=fotoalbum_large
en er was nog veel meer te zien, met schimmel

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@KJac "Bijna altijd" zeg je, dat geeft natuurlijk al weer wat ruimte voor interpretatie. En het hangt ook wel af van de machine, want er zit wel verschil tussen de oudere en nieuwere types. Mijn E8 EB heeft in principe genoeg aan de automatische reiniging, maar ik heb hem dus wel afgelopen zomer voor het eerst in 5 jaar open gemaakt. Dat bracht geen rare dingen aan het licht, maar de A1 die ik op school heb staan moet wel echt een keer per jaar open.

Het aantal kopjes wat er mee is gezet speelt, denk ik, ook wel een rol. Het kan geen kwaad om hem eens in de paar jaar een grote beurt te (laten) geven en dan de afdichtingen te vervangen. Anders krijg je op den duur lekkage en dat kan dan weer schimmel en andere troep opleveren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:41
Het is wel een beetje een terugkerende discussie over de Jura.
Bij de wat oudere modellen was het toch ook nodig om na een X aantal bakken of X tijd je hele machine te laten onderhouden bij Jura. Zoals bij de hierboven genoemde WE6 moet in een professionele setting elk jaar professioneel gereinigd worden.
Het is pas sinds een paar jaar dat dit niet meer hoeft toch?

Als mijn 2 jaar garantie erop zit ga ik hem ook wel eens open maken, gewoon om er zeker van te zijn dat er inderdaad geen schimmel in zit. Of ik breng hem toch eens bij Jura langs.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
Aziraphale schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:
@KJac "Bijna altijd" zeg je, dat geeft natuurlijk al weer wat ruimte voor interpretatie. En het hangt ook wel af van de machine, want er zit wel verschil tussen de oudere en nieuwere types. Mijn E8 EB heeft in principe genoeg aan de automatische reiniging, maar ik heb hem dus wel afgelopen zomer voor het eerst in 5 jaar open gemaakt. Dat bracht geen rare dingen aan het licht, maar de A1 die ik op school heb staan moet wel echt een keer per jaar open.

Het aantal kopjes wat er mee is gezet speelt, denk ik, ook wel een rol. Het kan geen kwaad om hem eens in de paar jaar een grote beurt te (laten) geven en dan de afdichtingen te vervangen. Anders krijg je op den duur lekkage en dat kan dan weer schimmel en andere troep opleveren.
Sinds 2 jaar altijd. En af en toe meerdere cleaning cycles na elkaar.
En toch blijft er prut achter.
Op het werk worden er nu wel 30-40 koffies per dag gedronken, dus wekelijks wordt er 1 tot 2 keer een cleaning cyclus gedaan.
Misschien dat er bij nieuwere modellen wel al wat veranderd is.
Maar dan nog, als ik zelf een Jura zou hebben, zou ik de zetgroep er zeker om het half jaar eens uithalen.

edit: de zetgroep van de WE6 is dezelfde als die van de E8

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:32
Het lastige voor Jura is dat de manier van gebruik zover uit elkaar kan liggen.
Ik heb aan machines gewerkt met 500 koffie op de teller na 7 jaar en ook aan machines met 40.000 koffie per jaar. Sommige mensen gebruiken super licht gebrande bonen, anderen juist weer boter vet. Alles heeft invloed.
Waar heel vroeger een zetgroep ring kapot ging (daar komt de historische interval van 2 jaar vandaan) gaat die ring tegenwoordig niet meer kapot. Onderhoud gaat tegenwoordig steeds meer om reinigen op plekken waar het reinigingsprogramma niet komt.
De machine van daanb14 is eigenlijk redelijk netjes. Die gekke plunjer (met oranje ring) die uitsteekt en er vies uitziet is gemaakt om de leiding naar de uitloop leeg te zuigen. Die ziet er als eerste minder uit. De rest van de zetgroep heeft aan de buitenkant wat aanslag.
Die van KJac is wel slechter. Wat jullie kunnen doen is met een kop borstel voor E-61 machines die plek vaan de foto regelmatig schoon borstelen. Daarna even spoelen. Dan is de plek waar de koffie gemaakt wordt een stuk schoner.
Anderen kunnen dit natuurlijk ook doen. De plek op de foto van KJac is de centrale plek waar water en koffie poeder samen komen. Die wil je graag zo schoon mogelijk hebben. Buitenkant en plunjer zijn veel minder belangrijk.
Ik begrijp dat iedereen het liefst heeft dat de zetgroep er spik en span uitziet maar dat is echt niet nodig.
Vergelijk het eens met de aflaat uitloop (groepp collector) van de E61 kop. Die kan ook vies zijn aan de binnenkant. Merk je niks van bij koffie zetten.
De tip van KJac voor de sleutel en af en toe kiijken wat de status is, is ook een hele goede.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:14

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt niet weten hoeveel mensen dagelijks koffie drinken uit beschimmelde volautomaten..
Je moet iedere soort machine met enige regelmaat goed schoonmaken, koffie is organisch materiaal.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft mijn ervaringen met Jura:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

En hier wat gore plaatjes van een Jura machine: :-(

De afgelopen jaren heeft @Teus.espresso me diverse keren geholpen met raad & daad op koffiemachine (en vooral Jura) gebied. d:)b

Ongetwijfeld zal er de afgelopen jaren een verbeterslag hebben plaatsgevonden. Daarover kan ik nu niet oordelen, want ik gebruik inmiddels alweer geruime tijd een Sage Oracle:

Vooral dat bij volautomaten er veel binnenin gebeurd waar je geen zicht op hebt, maar waar wel bederfelijk organisch materiaal doorheen gaat, heb ik zo mijn twijfels over de houdbaarheid en hygiëne op de lange termijn. Wat @ocn ook aangeeft.
Ongeacht welke chemische pilletjes je er ook in fl*kkert.

Mooie Plaatjes   

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:08

rayx

HUH?

ocn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
Je wilt niet weten hoeveel mensen dagelijks koffie drinken uit beschimmelde volautomaten..
Je moet iedere soort machine met enige regelmaat goed schoonmaken, koffie is organisch materiaal.
Ja, ik maakte altijd even de automaat open als ik ergens werkte. Menige paddestoelenkwekerij gevonden in de automaat. Zo vaak gezien dat mensen te lui zijn om de volle afvalbak koffieprut weg te gooien. Of ze flikkeren de zak in de prullenbak en zetten. de bak er zonder zak weer terug. De schimmel en. paddestoelen zaten echt overal in de automaat... onvoorstelbaar. :(

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:01:
Vooral dat bij volautomaten er veel binnenin gebeurd waar je geen zicht op hebt, maar waar wel bederfelijk organisch materiaal doorheen gaat, heb ik zo mijn twijfels over de houdbaarheid en hygiëne op de lange termijn. Wat @ocn ook aangeeft.
Ongeacht welke chemische pilletjes je er ook in fl*kkert.
Nou, ja hangt van de volautomaat af, ik heb een Nivona, daar is het een fluitje van een cent om de zetgroep eruit te halen en te reinigen, en heb je 100% zicht op wat er binnen gebeurt.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:45

Ethirty

Who...me?

nietorigineel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Nou, ja hangt van de volautomaat af, ik heb een Nivona, daar is het een fluitje van een cent om de zetgroep eruit te halen en te reinigen, en heb je 100% zicht op wat er binnen gebeurt.
Mijn Delonghi haal ik de zetgroep er ook makkelijk uit, maar toch had ik 2 weken nadat ik de machine in gebruik had genomen koffie maalsel ónder de machine liggen. Hóe dan?

Er komt in een automaat ook gewoon vuil op plekken waar je het niet kan zien. Dat is het bredere probleem met automaten en daar heeft ook Jura mee te maken.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1