After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Gaaf project, die fiets van 3,4kg, maar wel nadrukkelijk een project, geen racefiets geschikt voor dagelijks gebruik. Met een dremel bewerkte carbon kettingbladen zijn niet echt heel duurzaam bijvoorbeeld. Eens trouwens dat die fiets van Audi niet heel bijzonder is (behalve de prijs), maar het is wel een racefiets voor dagelijks gebruik.havana schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:00:
Ding van Audi is al heel lang op de markt, is gewoon een frame van CarbonSports. Is verder weinig bijzonders aan en ook helemaal niet zo licht (op Weightweenies zit een gast met een fiets van 3,4 kg geloof ik).
http://weightweenies.star...iewtopic.php?f=3&t=132517
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Tja ik kan totaal niet inschatten hoeveel watt het je gaat kosten. Ik vind het bovenste wieltje trouwens niet echt zwaar lopen, ze lopen niet vrij maar ik voel ook nauwelijks weerstand. Overigens heb ik zowel Tacx als KCNC wieltjes en die lopen identiek aan de Shimano wieltjes. Ik heb alleen geen keramische Tacx wieltjes gehad.TheLemon schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:47:
Sja onwetendheid? Ik had eerst Shimano gemaild en weet dat ze zijwaarts moeten kunnen bewegen.
Feit is dat die Tacx wieltjes wel zonder wrijving draaien en net zo soepel schakelen, dus ik denk dat Shimano hier toch gewoon goedkoop gedaan heeft. Sommige mensen betalen honderden euro's meer voor wiellagers die 1% minder weerstand opleveren, terwijl dat derailleurwieltje van Shimano zelf toch echt behoorlijk zwaar loopt... Trek je conclusies.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Je moet alles meenemen; er is alleen halverwege, als je Bolsward doorkomt, iets geregeld vanuit de organisatie. Er staan wel overal Friezen langs de kant, waar je dingen kan kopen, zoals Marsrepen en drinken enzo.DeFeCt schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:45:
Aanstaande maandag de 11 stedentocht voor de eerste keer. Zijn er mensen die iets kunnen roepen over de bevoorrading bij deze tocht? Vraag me een beetje af wat ik allemaal zelf moet gaan meeslepen...
Read the code, write the code, be the code!
Dat klinkt niet goed... bedacht met net dat ik natuurlijk ook even op de site zelf zou kunnen zoeken. Is iets beter dit jaar, maar lijkt me nog steeds niet veelwackmaniac schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:31:
[...]
Je moet alles meenemen; er is alleen halverwege, als je Bolsward doorkomt, iets geregeld vanuit de organisatie. Er staan wel overal Friezen langs de kant, waar je dingen kan kopen, zoals Marsrepen en drinken enzo.
Tijdens de fietselfstedentocht krijg je in Bartlehiem een appel aangeboden door Poiesz Supermarkten, in Bolsward een beker pittige soep en in Stavoren een zuiveldrankje.
Nieuw op de route zijn dit jaar 3 ravitailleringsposten nabij de stempelposten in de steden Dokkum, Bolsward (doorkomst) en Stavoren. Op deze posten vind je o.a. EHBO, een massagepost, fietsenmaker, watertappunten, extra toiletvoorzieningen en een versnapering
Nu kan ik waarschijnlijk over een tijdje een "afdankertje" van mijn zwager overnemen, wel een échte racefiets in plaats van een cyclocrosser. Mooi onderhouden, goede groepen en verzetten. Aangezien dat het mij niet zoveel kost lijkt me het me een mooie upgrade.
Ik wil dan echter wel serieus kijken naar hoe ik op die fiets zit en dat de fiets goed afgesteld staat en ik op een juiste houding op de fiets zit.
Vragen: In hoeverre heeft een echte bike-fitting zin als je al vast zit aan de fiets en geen andere gaat kopen? Kan je zelf je fiets goed afstellen of heb je daar echt hulp bij nodig van een professional? Heeft er iemand ervaring met bike-passion? Of een andere aanrader?
Met de online formules w.b.t. binnenbeenlengte etc. kom je een heel eind en als je de fiets toch al gaat kopen is het eigenlijk niet eens een issue. Waar je wel op moet letten is dat de fiets niet (veel) te groot is. Een te grote fiets kun je namelijk nooit kleiner maken. Als de fiets aan de kleine kant is, is dat op zich niet zo'n probleem omdat je zadelpen en stuur nog wel hoger kunt zetten (maar als de fiets heel veel te klein is, is dat ook niet ideaal).
[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 20-05-2015 12:08 ]
Zorg dat je op de goede hoogte zit, dan trap je efficient. Zorg daarna dat je comfortabel kunt trappen als je rechtop de fiets zit met losse handjes, dan staat je zadel op de beste voor-achter positie. Dan blijft alleen nog je stuur over. Op het moment dat je bovenstaande hebt gedaan zit je hopelijk lekker op de fiets maar het kan dat je stuur te dicht op je zit, te ver weg staat en/of te laag staat. Indien het dicht op je zit en nog best wat lager mag dan kun je het stuur wat lager monteren. Indien dat niet kan heb je een langere stuurpen of een ander stuur nodig. Omgekeerd bij een stuur waar je niet comfortabel bij kunt. Indien het te laag zit kun je je stuur hoger monteren en als dat niet kan je stuurpen omdraaien.
Dit is maar een richtlijn, mensen die wat dieper zitten prefereren bijvoorbeeld vaak het zadel wat naar voren.
[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2015 12:48 ]
Bedankt voor je reactie. Ik ga op zoek naar dat artikel en zet de bike-fitting uit mijn hoofd. In deze situatie dus weggegooid geld, of in elk geval geld wat beter te besteden is.nare man schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:07:
Je kunt je fiets prima afstellen en zeker als je nog niet eerder een echte racefiets hebt gehad en nu (om geld te besparen) een tweedehands fiets gaat kopen, zou ik geen geld uitgeven aan een professionele bikefitter. Een tijdje terug kwam hier een link naar een artikel in Fiets voorbij, waarvan de conclusie was dat je bij 8 bikefitters 8 verschillende adviezen krijgt, maar je betaalt er wel minimaal 100-150 euro voor. IMO zonde van het geld.
Met de online formules w.b.t. binnenbeenlengte etc. kom je een heel eind en als je de fiets toch al gaat kopen is het eigenlijk niet eens een issue. Waar je wel op moet letten is dat de fiets niet (veel) te groot is. Een te grote fiets kun je namelijk nooit kleiner maken. Als de fiets aan de kleine kant is, is dat op zich niet zo'n probleem omdat je zadelpen en stuur nog wel hoger kunt zetten (maar als de fiets heel veel te klein is, is dat ook niet ideaal).
Het frame heeft een goede maat voor mij, als ik naar mijn binnenbeenlengte kijk. Ik maak uit je reactie op dat de meeste afstelling zelf te doen is aan de hand van eigen metingen en formules. Dan ga ik daar gewoon lekker mee aan de slag. Dit zal ik eerst eens toepassen op mijn huidige fiets!
Kijk, mooi stappenplan! Thanks.Makkelijk schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:47:
Wat nare man zegt, zelf doen.
Zorg dat je op de goede hoogte zit, dan trap je efficient. Zorg daarna dat je comfortabel kunt trappen als je rechtop de fiets zit met losse handjes, dan staat je zadel op de beste voor-achter positie. Dan blijft alleen nog je stuur over. Op het moment dat je bovenstaande hebt gedaan zit je hopelijk lekker op de fiets maar het kan dat je stuur te dicht op je zit, te ver weg staat en/of te laag staat. Indien het dicht op je zit en nog best wat lager mag dan kun je het stuur wat lager monteren. Indien dat niet kan heb je een langere stuurpen of een ander stuur nodig. Omgekeerd bij een stuur waar je niet comfortabel bij kunt. Indien het te laag zit kun je je stuur hoger monteren en als dat niet kan je stuurpen omdraaien.
Wat betreft: "het kan dat je stuur te dicht op je zit, te ver weg staat en/of te laag staat.". Is dit vooral een gevoelskwestie of is dit ook te vangen in rekenregels (gebogen elleboog van x graden)?
Ik ben alleen maar een racefiets-gebruiker die zelf zijn tweedehands fiets passend heeft gemaakt met behulp van internet en veel fietsen en stellen. Dus met dat gebrek aan expertise in je achterhoofd ;): Ik vind het onzinnig om daar rekenregels voor te gebruiken. Ten opzichte van zithoogte en zadelpositie is het vooral een afwegingskwestie tussen aerodynamica en comfort waarbij je eigen verhouding bovenlichaam - armlengte en je eigen lenigheid enorm meeweegt. I.M.O is de belangrijkste vuistregel dat je een zo vlak mogelijke rug moet hebben, want dat is nu eenmaal het best voor je rug. Eventueel ligt bollend als je erg diep zit maar zeker niet hol.Reynouts schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:53:
[...]
Wat betreft: "het kan dat je stuur te dicht op je zit, te ver weg staat en/of te laag staat.". Is dit vooral een gevoelskwestie of is dit ook te vangen in rekenregels (gebogen elleboog van x graden)?
[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2015 13:37 ]
Als het gaat om afstelling zijn er geen 'hard and fast rules'. Natuurlijk zijn er wel grenzen (zo is het inderdaad niet zo gezond als je met een holle rug zit, of als je armen zover naar het stuur gestrekt zijn dat je je polsen en ellebogen voelt trekken) maar het is meestal een kwestie van proberen en persoonlijke voorkeur.
Ik heb nu een nieuw zadel met een gat, dat zou zogenaamd wat druk moeten verlichten, maar ik merk nu wel dat er onder de huid wat irritatie is, ik weet niet zo goed wat het is, maar het is wel voelbaar als een knobbeltje oid. Ik merk ook wel dat ik wat verder naar voren (op de neus) van het zadel zit en niet vol op de zitbotjes. Het kan het zadel zijn, maar ook het fietsen zelf, zit nu in de laatste 2 maanden op de 2K en dat is al net zoveel als geheel vorig jaar bij elkaar.
Ik twijfel tussen even wat minder fietsen en of de huisarts benodigd is. Als je gaat zoeken naar dergelijke kwaaltjes op google dan stap je niet meer op de fiets
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Sowieso kan ik me aansluiten bij wat MrAngry zegt. Een wielrenzadel hoor je niet in weg te zakken door gel oid. Het hoort harder te zijn en ondersteuning te bieden aan je zitbotjes. Je hebt immers al een broek waar een zeem in zit (ook niet onbelangrijk trouwens om een goede broek met een goede zeem te hebben).I-King schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:44:
Zijn er mensen die nog tips hebben wat betreft zadels? Ik heb een nieuwe fiets en bijbehorend zadel gebruikt. Het zat op zich ok, maar ik verloor wel het gevoel na een half uurtje fietsen. Het zadel was mij wat te bol (denk ik).
Ik heb nu een nieuw zadel met een gat, dat zou zogenaamd wat druk moeten verlichten, maar ik merk nu wel dat er onder de huid wat irritatie is, ik weet niet zo goed wat het is, maar het is wel voelbaar als een knobbeltje oid. Ik merk ook wel dat ik wat verder naar voren (op de neus) van het zadel zit en niet vol op de zitbotjes. Het kan het zadel zijn, maar ook het fietsen zelf, zit nu in de laatste 2 maanden op de 2K en dat is al net zoveel als geheel vorig jaar bij elkaar.
Ik twijfel tussen even wat minder fietsen en of de huisarts benodigd is. Als je gaat zoeken naar dergelijke kwaaltjes op google dan stap je niet meer op de fiets
Daarnaast is het belangrijk dat de breedte van je zadel goed JOUW zitbotjes ondersteunt. Te smal en je gaat het snel merken bij de langere ritten. Zie hiervoor oa deze blogpost op Mantel en/of The four and a half rules of road saddles. Net als een bikefit is het nogal tijd uitproberen qua zadels maar het opmeten helpt wel degelijk.
Qua irritatie kan je bijvoorbeeld je zeem en de plek zelf voor het rijden insmeren met charmois creme (ik gebruik die van Assos en heb daar goede ervaringen mee, nog geen ervaring met andere merken). Dit verkoeld en verminderd de wrijving tijdens het fietsen. Als ik een hele lange rit doe (150+ K) dan smeer ik na het douchen de plekken waar de zitbotjes zitten in met Skin repair creme (ook van Assos).
Een diagnose stellen via het internet is vrij lastig (of eigenlijk nagenoeg onmogelijkI-King schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:44:
maar ik merk nu wel dat er onder de huid wat irritatie is, ik weet niet zo goed wat het is, maar het is wel voelbaar als een knobbeltje oid.
Ik zou dan ook zeggen ga een keertje bij je huisarts langs. Dan weet je het zeker. En ben je waarschijnlijk het snelste van de klacht af. Een ander zadel, crème of wat dan ook zal dit namelijk niet doen genezen. Waardoor je ook ondanks dat alles dan toch ook nog last zult kunnen blijven houden van dit bolletje, terwijl het verder mogelijke prima in orde is.
Agree, ik heb de Lezyne Tech Drive HP, erg blij mee! Vindt vooral het slangetje wat in het pompje zit een pluspunt!havana schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:25:
Topeak Micro Rocket. Doet wat t moet doen. Pompjes van Lezyne zijn ook goed.
En ik heb hem trouwens met zijn houder aan het frame hangen. Fuck the rules.
Punctuality is the politeness of kings
Neem overigens ook CO² mee in zadeltasje. Ik vind het fijn om beetje te kunnen pompen bij bandje wisselen maar als het bandje er in zit vind ik het ook wel fijn om er in 1 keer 6 bar in te kunnen rossen
[ Voor 48% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2015 22:10 ]
Aankomende maandag is het de eerste keer dat ik een georganiseerde toertocht ga rijden, de 135 km variant van de Tour over de Heuvelrug, dus ben erg benieuwd hoe het me af zal gaan.
Vandaag ook even een nieuw zomersetje besteld:

Dat was 2 jaar geleden ook mijn eerste tourtocht.RalphvR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:18:
Aankomende maandag is het de eerste keer dat ik een georganiseerde toertocht ga rijden, de 135 km variant van de Tour over de Heuvelrug, dus ben erg benieuwd hoe het me af zal gaan.
Mijn ervaringen van toen: Pelle in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"
Ik heb hem ook maar ben er niet echt tevreden mee. Vaak komt bij mij het ronde buisje van die hendel los, die moet je vervolgens weer terugduwen anders kun je bijna niet meer pompen.havana schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:25:
Topeak Micro Rocket. Doet wat t moet doen.
Is het erg/gevaarlijk om daar een paar dagen mee rond te rijden?
Ligt eraan wat je ermee gaat doen en hoe groot de speling is.Reynouts schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:35:
Ik heb wat speling in het balhoofd van m'n fiets en kan het zelf niet zo snel verhelpen.
Is het erg/gevaarlijk om daar een paar dagen mee rond te rijden?
1: je lagers gaan aan gort (maar zijn dat misschien al
2: je hebt kans op trillingen en onbalans in je fiets (op vlak niet zo spannend, aan 70km in het uur 10% naar beneden heb ik dat liever niet).
Je bedoelt het handvat? Heb ik ook gehad. Vastgelijmd met secondelijm, daarna nooit meer last van gehad. Heb het pompje nu al 5 jaar, bevalt prima (voor die 1-2x per jaar dat ik het gebruik doet het zijn werk).maxoss schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:24:
[...]
Ik heb hem ook maar ben er niet echt tevreden mee. Vaak komt bij mij het ronde buisje van die hendel los, die moet je vervolgens weer terugduwen anders kun je bijna niet meer pompen.
[ Voor 11% gewijzigd door havana op 21-05-2015 08:53 ]
Thanks, zeker geen aanrader dus, maar op zich geen groot probleem voor 2 vlakke ritjes.Ruud schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:40:
[...]
Ligt eraan wat je ermee gaat doen en hoe groot de speling is.
1: je lagers gaan aan gort (maar zijn dat misschien al) en gaan vastzitten/stroef lopen als je pech hebt;
2: je hebt kans op trillingen en onbalans in je fiets (op vlak niet zo spannend, aan 70km in het uur 10% naar beneden heb ik dat liever niet).
Ik kan hem dan nog een tandje strakker draaien bovenop, dan draait het wiel wat minder vrij maar is er ook wel minder speling. Ik heb de tools niet om de grote moeren onderaan af te stellen en geloof dat je daar eigenlijk de grove afstelling moet doen?roda_djavulen schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:48:
Kun je het niet aandraaien met een inbussleutel, zodat de speling weg is? Het kan volgens mij beter wat stroef draaien dan dat er speling op zit.
Ik ging er vanuit dat je het over het ahead systeem had: http://cdn.mantel.com/pro...mage_id=39519&w=760&h=510
Als het oude hebt moet je het volgens mij inderdaad met de moeren afstellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik heb daar nog nooit aan gewerkt.
Ik heb volgens mij wel een ahead systeem, dus die zou ik volledig af moeten kunnen stellen met slechts de inbus op de topcap en de stuurpen? Het ziet er in totaal ongeveer zo uit: http://i.ytimg.com/vi/Atwg5CsvzJY/hqdefault.jpg
Maar je moet dan de boutjes van de stuurpen losdraaien, de bout in de topcap aandraaien totdat je je stuur nog kunt soepel kunt draaien, maar geen speling meer hebt tussen frame en voorvork. Hierna kun je de stuurpen weer vastzetten.
Als je lagers versleten zijn dan heb je of speling, of stroef draaien, het enige wat dan helpt zijn nieuwe lagers.
Ik denk dat de lagers dan versleten zijn, want het is precies zoals jij beschrijft: of stroef draaien of een beetje speling. Dan maar een beetje speling en wachten op een nieuwe fiets
Klopt, vastlijmen is inderdaad een goed idee. Maar eigenlijk vreemd dat dit nodig is.havana schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:52:
[...]
Je bedoelt het handvat? Heb ik ook gehad. Vastgelijmd met secondelijm, daarna nooit meer last van gehad. Heb het pompje nu al 5 jaar, bevalt prima (voor die 1-2x per jaar dat ik het gebruik doet het zijn werk).
Ook de Posbank voor het eerst opgefietst. Dat viel niet tegen. Waar ik meestal als 1 of 2 na laatste boven kwam, kwam ik op het stukje van het restaurant naar de Emma pyramide als 3e boven.
Na het gezamenlijke rondje reed ik de laatste 2 km naar huis en daar zat op een viaduct ineens mijn schoenplaatje los. Hele weg niks van gemerkt, blij dat het toen pas gebeurde.
Ik neem aan dat je de stuurpen los had gedraait van de stuurbuis als je de topcap aandraaide? Haal de spacers en de stuurpen er af en vervolgens de lagers boven en onderaan je vork los en maak alles goed schoon (zie youtube voor headset servicing). Daarna met een beetje vet terugzetten en eventueel een rubberen hamer gebruiken om alles lekker strak te krijgen. Komt waarschijnlijk wel goed. En lagers kosten ook niet echt veel.Reynouts schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:38:
Thanks voor de verduidelijking!
Ik denk dat de lagers dan versleten zijn, want het is precies zoals jij beschrijft: of stroef draaien of een beetje speling. Dan maar een beetje speling en wachten op een nieuwe fiets
Ja, de stuurpen inderdaad eerst losgedraaid, duurde wel even voordat ik dat door hadMakkelijk schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:38:
[...]
Ik neem aan dat je de stuurpen los had gedraait van de stuurbuis als je de topcap aandraaide? Haal de spacers en de stuurpen er af en vervolgens de lagers boven en onderaan je vork los en maak alles goed schoon (zie youtube voor headset servicing). Daarna met een beetje vet terugzetten en eventueel een rubberen hamer gebruiken om alles lekker strak te krijgen. Komt waarschijnlijk wel goed. En lagers kosten ook niet echt veel.

Bedankt voor de tips en links, daar ga ik mee aan de slag!
Ga hem ook rijden. Ben benieuwdRalphvR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:18:
Read the code, write the code, be the code!
Wat een mooi setje zeg!RalphvR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:18:
Die 810 blijft toch een vreemd apparaatje: meestal start de gps tracking gewoon wanneer ik een koers start, maar ditmaal opeens niet.. En uiteraard kom je daar pas na een paar kilometer achter![]()
Vandaag ook even een nieuw zomersetje besteld:
[afbeelding][afbeelding]
Waar heb je die besteld?
http://cyclewear.eu/agu-p...is-armstukken-p-5774.html
[ Voor 51% gewijzigd door BreadFan op 21-05-2015 14:00 ]
Mooi geschreven! Ik zal na de tocht ook een poging wagen een verslag te schrijven.Pelle schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:21:
[...]
Dat was 2 jaar geleden ook mijn eerste tourtocht.
Mijn ervaringen van toen: Pelle in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"
Leuk, als je iemand tegen komt op een witte kirk is er een erg goede kans dat ik het ben
Bij Futurumshop, klik en klikSecsytime schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:42:
[...]
Wat een mooi setje zeg!
Waar heb je die besteld?
Als het er precies zoals op dit plaatje uitziet, lijkt het op een een klassieke draadvork met daarin een ahead adapter. In dat geval moet je hem behandelen zoals een klassiek balhoofd, dus de twee grote (28 of 32 ofzo?) moeren bovenop strakker draaien (eerst de bovenste ietsje los, dan de onderste strakker tot hij nét nog iets speling heeft en ze dan tegen elkaar in strak draaien). Die 'topcap' is dan alleen om je stuur hoger en lager te kunnen zetten, zoals bij elke niet-sportieve fiets zeg maar.Reynouts schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:10:
Dan heb ik weer eens de klok horen luiden....
Ik heb volgens mij wel een ahead systeem, dus die zou ik volledig af moeten kunnen stellen met slechts de inbus op de topcap en de stuurpen? Het ziet er in totaal ongeveer zo uit: http://i.ytimg.com/vi/Atwg5CsvzJY/hqdefault.jpg
Afgaande op jouw posts over dit onderwerp, zou ik je overigens afraden om de boel zelf uit elkaar te halen, maar hem even langs een fietsenmaker brengen. Kost je niet veel en gaat je een boel ellende besparen. No offence.
Ik heb daar toevallig gisteren ook naar zitten kijken, maar ben toch voor een setje Castelli Vollo gegaan

Was iets duurder (€152 totaal), maar vind het er net iets cooler uit zien.
Maar het zijn allebei mooie setjes, kleding maken kunnen die italianen wel
Ik hoop dat het achterwiel een beetje los zit maar het zal wel weer erger zijn
Leuk, ik ga 'm ook rijden maar dan de 110km. Eerste toertocht ooit en ook de eerste tocht met klimmetjes erin (heb al wel het Kopje van Bloemendaal opgereden).RalphvR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:18:
Denk dat ik voor de zekerheid wel m'n 34 binnenblad weer even ga monteren i.p.v. de 39 die er nu opzit. Dan heb ik 34/25 als lichtste verzet, dat moet op de Heuvelrug toch wel te doen zijn zelfs voor mij als beginneling?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Maar een 34 is wel goed als je nog nooit een heuvel opgefietst bent (of een paar in een langere tocht), better safe than sorry
Thanks, is ook meer voor m'n gemoedsrust inderdaad.TheLemon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:40:
Absoluut, het wordt niet steiler dan 7%. Ik rij daar gewoon met 38x23 en soms op het buitenblad als ik wat spierkracht wil trainen. Gaat ook prima, staand uit het zadel.
Maar een 34 is wel goed als je nog nooit een heuvel opgefietst bent (of een paar in een langere tocht), better safe than sorry
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Grote kans dat je snelspanner wat los zit?Rudolf schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:07:
Kak.. wilde veel gaan fietsen dit weekend, maar sinds gisterenavond maakt m'n achterwiel een krakend/schavend geluid als ik flink aanzet of flink op de pedalen ga staan.
Ik hoop dat het achterwiel een beetje los zit maar het zal wel weer erger zijn
Nog een linkje? Kan hem niet vinden.DjVe schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:32:
[...]
Ik heb daar toevallig gisteren ook naar zitten kijken, maar ben toch voor een setje Castelli Vollo gegaan
[afbeelding]
Was iets duurder (€152 totaal), maar vind het er net iets cooler uit zien.

En voor de stijlpolitie, wit lintje moet ik nog wikkelen

Hoewel het van een afstandje prima eruit ziet en het geeft ook altijd wel een optisch snelheidseffect als die logo's zo ronddraaien
p.s. hoort die downshifter zo ver van de remhendel te zitten? Of heb je die zelf zo gebogen?
[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 21-05-2015 18:11 ]
Sure:http://www.triathlonaccessoires.nl even bovenin zoeken op volo.
https://www.bike-componen...Schlauchtasche-Race-p665/
@TheLemon
Shiftertje bleef ff hangen, niks bijzonders. Stickers vind ik zelf mooi en blijven voorlopig zitten. Weghalen zal sowieso geen sinecure zijn want ze zitten onder de lak.
[ Voor 12% gewijzigd door havana op 21-05-2015 21:31 ]
Gaaf hoor Havanna, mooie wielset!
[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 21-05-2015 23:40 ]
[ Voor 91% gewijzigd door dreamscape op 21-05-2015 23:39 ]
Deze heb ik ook gehad maar gaat vrij snel stuk (of die ik had was gewoon slecht gestikt). Ik heb nu de 'road caddy' van Lezyne (€20) en is hetzelfde principe ware het niet dat het klitteband veel strakker kan en blijft zitten. Meer dan zoiets (of die van Continental) heb je niet nodig trouwens.havana schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:30:
Da's een simpel Conti tasje, kost nog geen 6 euro inclusief bandje.
https://www.bike-componen...Schlauchtasche-Race-p665/
Heel gaaf! Ook niks beter dan knutselen aan de fiets in de keuken
Gisteren had ik al een lange rit gemaakt maar dat was nog voordat de wielen binnen waren. Vanmiddag dan maar even uitbollen om de wieltjes te testen. Gisteravond wel een rondje door de buurt gemaakt en het viel me meteen op wat een mooi geluid ze maken en hoe goed ze remmen. Beter dan alu, beter dan mijn Reynolds.
Mijn Continental-tasje was ook binnen een jaar versleten. Dus gewoon een nieuwe besteld voor dit jaar.jspr schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:02:
Deze heb ik ook gehad maar gaat vrij snel stuk (of die ik had was gewoon slecht gestikt). Ik heb nu de 'road caddy' van Lezyne (€20) en is hetzelfde principe ware het niet dat het klitteband veel strakker kan en blijft zitten. Meer dan zoiets (of die van Continental) heb je niet nodig trouwens.
Maar die Road Caddy ziet er wel beter uit inderdaad. Volgend jaar dan maar
Het lange wachten is beloond. Mooie wielset.havana schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:03:
Wieltjes zijn binnen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En voor de stijlpolitie, wit lintje moet ik nog wikkelen
Je valt wel helemaal van je geloof hè. Nu ook al aan het witte stuurlint, het moet niet gekker worden.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Bij Castelli vind ik vooral dat Robocop-lettertype erg lelijk. Gelukkig zetten ze dat niet overal op.
Ik heb trouwens vanmorgen ingeschreven voor het Alpenbrevet en zag op de deelnemerslijst de naam van MMuijlwijk ook al staan! Voor de Platinum-tour nog wel

[ Voor 78% gewijzigd door havana op 22-05-2015 13:13 ]
Staat erg dik bij je fiets, mooi!
Auw, heftig. Dan moet er haast een technisch defect of forse afleiding geweest zijn...Ircghost schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 00:19:
Blijkbaar vandaag een wielrenner frontaal op fietser gebotst in Leiden.. normale fietser heeft een gebroken sleutelbeen. Beide moesten naar het ziekenhuis. Benieuwd wat er gebeurd is
Mijn crank piept nog steeds. Naar de lokale winkel geweest, maar de fiets weer meegenomen. Ik had er geen vertrouwen in dat zij mijn klassiekertje heel gingen houden. Nu kan ik dus nog steeds niet fietsen!
Iemand een tip voor een goede sportfietsenwinkel in Harderwijk (of een ander treinstation tussen zwolle en amersfoort)? Ik heb geen auto.
@havana op mijn Khamsin wielen zitten geen 3d logo's, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat van jou mooier vind.

Dit is ook wel iets waar ik bang voor ben eigenlijk. Ik moet toegeven dat ik als wielrenner soms een bochtje verkeerd inschat en dan ineens op de linkerweghelft schiet. Maar het is me ook al vaak overkomen dat er iemand aan de verkeerde kant van het fietspad fietst omdat hij of zij te druk bezig is met het fietsen en klooien met een mobieltje tegelijk. En je hebt ook stiekem niet zo heel veel tijd om te bellen of schreeuwen als je met een vaartje op iemand af komt zetten, plus je weet ook niet of ze schrikken en wat ze dan doen.Ircghost schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 00:19:
Blijkbaar vandaag een wielrenner frontaal op fietser gebotst in Leiden.. normale fietser heeft een gebroken sleutelbeen. Beide moesten naar het ziekenhuis. Benieuwd wat er gebeurd is
Dit soort gedrag is in omgeving Rotterdam ook in toenemende mate aanwezig. Al slingerend over beide helften van het fietspad, één hand (if any) aan het stuur terwijl er alleen oog is voor het scherm van de smartphone. Ook maar enigszins voor zich kijken? Daar wordt niets meer aan gedaan.marrk schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:00:
[...]
Maar het is me ook al vaak overkomen dat er iemand aan de verkeerde kant van het fietspad fietst omdat hij of zij te druk bezig is met het fietsen en klooien met een mobieltje tegelijk.
Vorige week nog een jonge dame welk op soortgelijke wijze op een stoplicht afreed. Leek op ruim 150m voor het stoplicht nog even omhoog te kijken terwijl deze groen was. Maar slingerde vervolgens verder over het fietspad. Ondertussen stoplicht op rood. Maakte geen aanstalten tot stoppen terwijl auto's naderde. Op dat moment was ik enkele meters van haar verwijderd. Dacht, bel maar ff. Kijkt verschrikt op, laat d'r telefoon op de grond vallen terwijl ze direct in de rem schiet.
Levensgevaarlijk. Had ik niet gebeld zou het mij niet verbaasd hebben als ze simpelweg doorgereden was en meest waarschijnlijk geraakt door een auto.
En dat soort mensen mag je als tegenligger ook nog eens zien te ontwijken. Frogger voor gevorderden zullen we maar denken. Wachten tot het een aantal keer echt goed misgaat alvorens gebruik van mobiele apparatuur op de fiets in dit soort wijze dan toch uiteindelijk alsnog verboden wordt.
Ik heb op de scooter de laatste tijd steeds meer om gewoon even te toeteren als ik ze inhaal, even laten schrikken
Ik sta ervan te kijken dat het niet al verboden is eigenlijk... Als ik verongeluk omdat iemand niet oplet, dan ga ik toch wel echt proberen de schade te verhalen op diegene.psychodude schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:20:
[herkenbaar verhaal]
En dat soort mensen mag je als tegenligger ook nog eens zien te ontwijken. Frogger voor gevorderden zullen we maar denken. Wachten tot het een aantal keer echt goed misgaat alvorens gebruik van mobiele apparatuur op de fiets in dit soort wijze dan toch uiteindelijk alsnog verboden wordt.
Overigens voel ik als iemand in het onderwijs wel de noodzaak om medeweggebruikers af en toe wat op te voeden. Dus ik probeer mensen wel even te laten schrikken, als het erop lijkt dat dit allemaal redelijk veilig te doen is. Ook zonder dat iemand door dat schrikken zijn telefoon laat vallen, denkt hij of zij er volgens mij wel twee keer over om de volgende keer niet op te letten tijdens het fietsen.
Dat hoef je niet meer te doen als je verongeluktmarrk schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:28:
[...]
Ik sta ervan te kijken dat het niet al verboden is eigenlijk... Als ik verongeluk omdat iemand niet oplet, dan ga ik toch wel echt proberen de schade te verhalen op diegene.
Ik zoek op de racefiets altijd de verkeersluwe delen op. In drukkere delen houd ik rekening met alle vormen van weggebruikers en pas mijn snelheid aan.
Dat was deze week nog actueel. Het is en wordt niet verboden omdat het niet te handhaven is, aldus minister Schulz van Haegen.marrk schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:28:
[...]
Ik sta ervan te kijken dat het niet al verboden is eigenlijk...
Klopt, maar het aantal agenten dat zich met auto's bezighoudt is vele malen groter dan het aantal dat zich met fietsers bezighoudt. Onder meer vanwege een veelvoud aan slachtoffers bij ongelukken waarbij auto's betrokken zijn. Wil je de mate van handhaving van bellen in de auto en op de fiets dus gelijktrekken, dan zul je het aantal agenten dat zich bezighoudt met fietsers drastisch moeten vergroten. Daarvoor ontbreken de middelen.Hielko schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:51:
Lijkt me toch ongeveer net zo goed te handhaven als handsfreebellen in de auto.
Ook zga. niet dusHielko schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:51:
Lijkt me toch ongeveer net zo goed te handhaven als handsfreebellen in de auto.
@ Ruud: in Tilburg misschien goed te doen maar in de Randstad een flinke uitdaging hoor. en op een gegeven moment irriteert dat toch wel hoor als je naast je racert heel wat uren per week op een fietspad rijd
Nu heb ik ook een kabeleindnippel vervangen, maar de Parktool tang die ik heb vind ik ze niet netjes/prettig mee afgemonteerd. Iemand die weet waar ik een iets professionelere tool kan vinden en hoe het in net Nederlands/Engels heet?
het gaat om het volgende onderdeel te monteren:
http://www.ebay.nl/itm/23..._trksid=p3984.m1439.l2649
http://www.deyterra.com
Maar goed, dat kun je gewoon met een nijptang / kniptang doen, wel zorgen dat je niet te hard knijpt
Die dingen heten overigens (kabel)eindkapjes, ook wel loodjes of kabeleinde of eindbus genoemd.
[ Voor 9% gewijzigd door havana op 23-05-2015 17:25 ]
Tot nu toe een fantastische ervaring. De eerste dag was saai (bekend gebied), de tweede venijnig door de muurtjes in en rond de Ardennen, maar wel prachtige wegen. Vandaag was vooral het stuk langs de Moezel genieten, rolling hills FTW. Morgen beetje uitslapen, fiets verzorgen, eens kijken hoe de Grand Ballon erbij ligt en dan rustig uitbollen naar het hotel. Vanaf maandag richting de Alpen!
De crux lijkt ''m te zitten in bijzonder rustig beginnen, in het midden lekker draaien en aan het einde verstand op nul en vooral genieten van de omgeving. Klimmen is met 6kg aan extra bagage niet het meest makkelijke, maar ook dat begint te wennen. Mentaal is vooral het stuk tussen de laatste 100km en 50km tot nu het zwaarste, maar dat komt denk ik ook door de lengte van de afgelopen etappes.
Het weer is overigens tot op heden geweldig. En als de voorspellingen zo blijven kan ik ook in de Alpen mijn lol op en zijn hopelijk de Madelaine, de Petit St Bernard en de Galibier open
Etappe 1: https://www.strava.com/activities/310141824
Etappe 2: https://www.strava.com/activities/310142074
Etappe 3: https://www.strava.com/activities/310142184
Wordt vervolgd op 30 mei (aankomst in Alpe d'Huez).
Everytime I suffer I become a better man because of it
Hoe heb je het met overnachtingen geregeld, vantevoren wat besproken of kijk je eind van de dag ?
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Maar feit blijft, jezelf mengen in verkeer betekent nou eenmaal jezelf aanpassen aan de omstandigheden. Ik kan het niemand kwalijk nemen als ik vol in de ankers moet als ik veel harder rijd dan de rest op de snelweg. Mensen verwachten dat nou eenmaal niet. Hetzelfde geldt op de fiets. Met een telefoon bezig zijn op je fiets mag nou eenmaal volgens de wet. Ik zeg bekeuren voor art. 5sapphire schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:45:
[...]
Ook zga. niet dusIk zie dagelijks mensen bellen in de auto
@ Ruud: in Tilburg misschien goed te doen maar in de Randstad een flinke uitdaging hoor. en op een gegeven moment irriteert dat toch wel hoor als je naast je racert heel wat uren per week op een fietspad rijd
Daarnaast, degene die inhaalt zorgt er maar voor dat dit veilig gebeurt.
Ik maak de meeste kilometers dan ook richting Arnhem/Duitsland. Fiets achterin of op t dak en nergens last van
[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 23-05-2015 19:48 ]
Over de wind inderdaad niet te klagen, alsof het zo had moeten zijnDDX schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 19:09:
Je hebt wel dagen uitgekozen dat wind ook optimaal staat
Hoe heb je het met overnachtingen geregeld, vantevoren wat besproken of kijk je eind van de dag ?
Ik heb voor elke dag een hotel gereserveerd, dat geeft ook wat extra redenen om het geplande te doen. En vanaf etappe 7 worden kilometers en klimmen optioneel. Ik hoef dan als het niet lekker loopt niet alles wat gepland is uit te voeren.
Vandaag slaap ik in het appartement wat mijn vriendin en schoonzusje hebben geboekt tijdens het Pinsterweekend (niet geheel toevallig
[ Voor 18% gewijzigd door MMUilwijk op 23-05-2015 20:07 ]
Everytime I suffer I become a better man because of it
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic