Jim423 schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:52:
[...]
Wat je hier stelt over coax 12 is gewoon pertinent onjuist. Voordat je anderen gaat beschuldigen van trollen zou je je eigen feiten beter na kunnen gaan.
Buitenkabel is vrijwel altijd C12, in nieuwbouw vaak C9 en C6/C3 komt ook voor. C9/C12 heeft te maken met de demping en niet met de afscherming en of het een binnen of buitenkabel is of welke kleur deze is, dat kan alle kanten uit.
Buitenkabel is altijd c12? Maar het is niet waar, het is altijd c9/c6/c3. Je hebt duidelijk geen enkele weet van de feiten en hoe het netwerk erbij ligt. C12 wordt in huis gebruikt.
De bijgeleverde kabeltjes zijn gewoon kantenklaar kabeltjes, ik heb het over installatiekabel op rol (per meter). Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de coax geleverd door de monteur en de shop gewoon C9 is, al tijden aangezien ik deze regelmatig heb gekocht. Dit is dus ook niet iets van de laatste tijd, C9 wordt gewoon al jarenlang door Ziggo bij mensen in de buizen getrokken. Vanuit de bouw zie je inderdaad nog wel eens C12 (waarschijnlijk uit kostenoverweging) maar zeker met 1.2Ghz op komst wil je gewoon C9 hebben, dit is de juiste kabel voor thuisgebruik. Ik zou geen enkele reden zien om te zeggen dat C9 niet voor thuisgebruik is.
Weer een aanname, net zoals in de voorgaande discussie over retourpad. Dit is pertinent onjuist. C12 wordt ook nog steeds geleverd op rol in de auto en toegepast bij klanten. Het kan best zijn dat c9 en c12 door elkaar wordt gebruikt. Maar het verschil zit hem in de kerndikte, want zowel c12 als c9 zijn tegenwoordig dubbel afgeschermd en het staat helemaal los van het 1.2GHz verhaal.
Als het zo is dan worden de meegeleverde installatiekabels ook in c9 geleverd, maar dat is C18 !! Waarom? Omdat het max. anderhalve meter is en de relatieve korte afstand een dusdanig lage invloed heeft op de demping. We weten dat op de hoge frequentie de demping op 810 MHz 2x hoger is dan op 124MHz. Maar dan spreken we ook over hoe langer de kabel, hoe hoger deze demping. Maar korte afstanden en bij huis, tuin en keukengebruik zoals bij de meeste klanten? Nee, dan is dit te verwaarlozen. Je doet nu alsof het echt heel veel uitmaakt. Dat is niet zo, want de praktijk is heel anders dan wat jij allemaal van google en andere ziggo gebruikersforums haalt waar ook allemaal hobbyisten zitten die er weinig kaas van hebben gegeten. Dat wat je daadwerkelijk meet aan demping in de praktijk gaat het uiteindelijk om, en dat is per situatie verschillend. Zeker bij lange afstanden en nieuwbouwhuizen waar jij overspreekt waar men op zolder een TV wil. Maar hé, psssst, daar zijn versterkers voor! En kun je dus prima af met c12, want het gaat om de kerndikte, die is iets dikker.
Groene kabels zijn c9 omdat je met relatieve lange afstanden zit. Je weet wel, vanaf wijkkast naar elk huis. En de afstand wordt berekend en bepaalt de mate van demping en uiteindelijk op welke klem het op de tap komt. Het huis die vlakbij is zit op de hoogte demping (dus minder hard signaal) en op de laatste klem. Het huis die het verst weg is op de eerste klem op de tap met de hoogste versterking.
Waarom stel je dit zo? Want de rest van je bericht klopt namelijk wel gewoon. Dat er C9 tot het AOP loopt en C12/C18 in de huisinstallatie is iets wat gewoon per situatie verschilt. Een gloednieuwe installatie door Ziggo heeft bijvoorbeeld C9 tot het AOP maar ook C9 binnenhuis. (Los van de kantenklaarkabeltjes).
Er komt soms c6 in een huis binnen, niet altijd c9! Dat verschilt dus ook per situatie. In het geval van een C6 wordt er een koppeling geplaatst bij het AOP of in de kruipruimte waar het wordt opgelengd met c9. Dus niet altijd is duidelijk of groen het hele traject als c9 aflegt.
Maar goed genoeg hierover. Ik merk de irritaties van de overige tweakers die ik niet ga negeren. Het gaat er mij om dat ik hier mijn bevindingen geef en andere tweakers vanuit het oogpunt van een klant. Dus ik hou alles zoveel mogelijk algemeen, en wijd niet uit over allerlei zaken. Dat doe je namelijk ook niet bij een klant, tenzij die er om verzoekt, omdat het een gemiddelde klant een zorg zal zijn wat hierachter schuil gaat.
Dit is een ervaringentopic, waarbij ervaring en eventuele klachten worden uitgewisseld. Niet een of ander platform waar HFC examinatoren vragen om getallen en theorietjes. Het is dus erg ironisch dat zelfs dat soort theorietjes niet eens strookt met de praktijk. Dat zegt mij wel genoeg. Ik richt me liever op de tweaker die hulp nodig heeft, een vraag of gewoon eens zonder elkaar vliegen af te vangen dingen wil weten. En ik hou het algemeen, waardoor ik dingen weglaat die niet relevant zijn voor de discussie. Dat jij en anderen dan nodig vinden om dan van alles erbij te gaan halen, prima. Net zoals je voorganger zeg ik: succes!
Even eea aan opmerkingen op de persoon weggehaald. Het is prima om een discussie te voeren en mensen te verbeteren, maar dat kan ook prima zonder verwijten. Er zitten genoeg users hier die prima kennis hebben, maar niet iedereen heeft de kennis van een volledig HFC netwerk. Feitenlijk klopt je relaas prima, maar dat wil niet zeggen dat de anderen 'dus niets weten'.
Je mag gerust een stukje schrijven over coaxtechnieken, dat kan best interessant zijn voor menig forumgebruiker. Niet iedereen is bekend met EV, wijkcentra, distributie, retourband en uberhaupt het hele HFC deel. Maar dit topic gaat over Ziggo, en dan gaat diep-in-de-coax iets tever 
[
Voor 24% gewijzigd door
DJSmiley op 07-12-2016 18:59
]
"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~