TonnyTonny schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:42:
Ziggo AOP en aarding ? Wel of niet nodig ?
Ik heb een oud huis uit de jaren 60. Eind jaren 70 is er CAI aangelegd.
Groene kabel komt van buiten gelijk uit in de huiskamer waar het AOP zit.
Is daar ook niet gaard (tenminste niet binnen) en het dichstbijzijnde aard-punt zit in de meterkast 10 meter (en 3 muren) verderop.
Origineel was het AOP met 2-aansluitingen (TV+Radio doos).
Toen Ziggo (toen nog @Home) kwam met Internet heeft de monteur het AOP vervangen door een andere doos (wederom 2 aansluitingen.)
Op een gegeven moment ben ik overgegaan naar een nieuw modem (Motorola Surfboard, nodig voor Docsis 2) en in de aansluitdoos zat een TRAS/1000 AOP. Die heb ik zelf geplaatst. Jarenlang zonder problemen gewerkt.
Sinds een aantal weken zit ik op 300/30 met zo'n SQ601 splitter op het AOP gestoken. Die heeft behoorlijk meer demping dan de oude UM01 splitter. Met mijn bestaande (10 jaar of zo) oude coax kreeg ik geen fatsoenlijk signaal meer in de TV (met CI+).
Met een nieuwe Hirschman kabel is de TV vrijwel storingsvrij (1x per 5 minuten of zo een blokje in beeld). Splitten van de kabel om ook de Horizon-box parallel aan te sluiten lukt niet. Zowel TV als Horizon box staan stijf van de blokjes en sommige zenders komen helemaal niet door.
Nou heb ik helemaal niet zo'n behoefte aan de Horizon box....
Maar ik vraag me toch af of het aarden van het AOP, cq vervangen door een DIO (al dan niet met aarde) zou helpen voor een beter signaal.
Ik hoor echter ook verhalen dat deze oude aansluitingen vanaf buiten geaard zouden zijn via de groene kabel.
Kan iemand me uitleggen hoe dat precies zit ?
Een "normale" 2 gats wcd maakt aarde via het metalen buitenwerk. Dit betekend dat van beide kabels de mantel via de wcd met elkaar verbonden worden en hij hierdoor geaard is.
Zowel een DIO-01 als Tras-1000 kunnen op 2 manieren geaard worden. Er is een aansluiting op de doos om een aarde draad op aan te sluiten aan de aarde pen in de meterkast. Dit gebruik je dus altijd in de meterkast. Om het AOP in de woonkamer te aarden is er ook een mogelijkheid gemaakt op beide AOP's. Op beide AOP's zit er in de aansluiting voor de aarde draad een gaatje en daar onder een gaatje onder in de metalen behuizing. Hier kun je een schroefje in draaien waardoor je de mantel van de "connector" door verbind met de aarde van de groene kabel.
De vraag moet ik een AOP aarden, ja dit moet. Een coaxkabel heeft niet voor niets een mantel. Maak je geen aarde op deze mantel dan verliest de coaxkabel zijn werking. Gevolg is dat er allerlei mogelijke problemen kunnen ontstaan.
De problemen die je omschrijft zijn meer van aard dat je teveel splitst waardoor de demping van de installatie te hoog oploopt. Een aansluiting moet minimaal voor 2 apparaten signaal voorzien (1 modem, 1 tv-ontvanger), 3 apparaten is doorgaans mogelijk maar er is geen garantie dat dit werkt. Wil je dus meer apparaten aansluiten zit je eerder aan een versterker vast dan dat het AOP de schuldige is.