Vanmorgen tussen 9:00 en 10:00 33 uncorrectables

HelloIamAldo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:04:
Ik ben vastgelopen in mijn worstelingen stabiel internet te krijgen. Ben op zich wel tevreden over Ziggo's klantenservice, maar krijg steeds te horen dat er niets raars is te zien aan hun kant. Met dank aan dit topic even geleerd hoe ik zelf wat waardes kan uitlezen.
symptomen
Verbinding (zowel bedraad als draadloos) wordt erg brak: we betalen voor 40Mbit Down, maar duikelt af en toe naar beneden tot 0,5Mbit of (gewoonlijk) rond de 15Mbit. Wanneer ik de modem restart gaat het alweer beter, maar binnen de kortste keren zakt het weer in.
De set-up
Zit op de 4e verdieping van een appartementencomplex in omgeving Den Haag. Volgens
https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/ zit ik op 1748m van de wijkcentrale.
De Tele2 wijkcentrale (=KPN) heeft niks met Ziggo te maken. Ziggo heeft zijn eigen netwerk waar geen enkel ander bedrijf op mag. Is trouwens redelijk wat discussie over i.v.m. concurrentie. De afstand tot de Ziggo wijkcentrale kun je helaas niet achterhalen.
Heb modem (technicolor) in bridge-mode staan en eigen router erachter (ASUS RT N12). We zijn met z'n tweeën en zitten op het netwerk met 3 mobieltjes, 1 PC (met draadje) en af en toe 1 of 2 laptops. Het lijkt niet uit te maken hoeveel apparaten we aan hebben staan.
Vóór de huidige set-up had ik de modem in router-mode staan en een repeater halverwege het huis staan. Ook getest zonder verdere repeaters of andere potentiële stoorzenders, maar had geen effect. Problemen blijven gelijk onder alle omstandigheden.
Overzichtje
Heb de Technicolor:
waardes DOCSIS
Ik begrijp uit de OP dat de waardes tegen de max aanzitten, wat me zorgen baart.
[
afbeelding]
overzicht software:
[
afbeelding]
event log:
[
afbeelding]
Hulpvraag
Hoe krijg ik mn internet stabiel? Of is dit normaal voor Ziggo 40Mbit? Ik overweeg serieus een upgrade naar next level, maar ik als ik max snelheid zou halen zou ik er niets aanhebben en de extra opties met de Horizon Go interesseren me niet direct. Ik zou het dus heel graag houden bij mijn huidige abonnement.
Dit is zeker niet normaal, en ik zou zeker niet upgraden voordat ze dit in orde hebben.
Het probleem dat je hebt is dat het signaal bij jou niet vrij van storingen binnen komt. Je kunt zien dat één van de 16 downstream kanalen onbruikbaar is; internetverkeer dat op die frequentie verzonden wordt komt dus nooit bij jou aan. De power waardes verschillen behoorlijk over de verschillende frequenties, wat mij doet vermoeden dat er een kabel beschadigd is of misschien ergens los zit.
Zo nu en dan krijg je ook een T3 timeout, wat betekent dat het modem opnieuw contact moet maken met de CMTS (de 'centrale'). Terwijl het modem daarmee bezig is (ongeveer een minuut) heb je überhaupt geen verbinding.
Je bent trouwens al de zoveelste in korte tijd die in dit topic met T3 timeouts aankomt in combinatie met "bij de klantenservice van Ziggo kunnen ze niks vreemds zien in mijn modem"

Je zou toch verwachten dat ze die mensen tenminste een cursus van 10 minuten geven waarin wordt uitgelegd dat "T3 of T4 timeout === slecht signaal".
Wat je kunt doen:
1. Sluit je modem (en echt alleen je modem zodat ze niet kunnen zeggen dat het aan iets anders in jouw huis ligt) met de kabels en connectors die Ziggo er zelf bij leverde aan, direct op het punt waar het signaal jouw huis binnen komt.
2. Laat het een dagje zo draaien (ga naar je werk of naar het strand of zo

) en kijk of er in het log van het modem T3 of T4 timeouts zijn gemeld gedurende de dag. En check of alle downstreams en upstreams nog locked en QAMnnn zijn. Als er timeouts zijn geweest of downstreams/upstreams zijn weggevallen ben je klaar en kun je Ziggo bellen. Ze
moeten een monteur sturen om het te verhelpen. Die zal waarschijnlijk je hoofdaansluiting (AOP) opnieuw aanleggen en alles doormeten. Hierna moet het in principe gefixt zijn (soms moeten ze een beschadigde grondkabel repareren, dan duurt het wat langer...)
3. Een dag zonder storing? Misschien dat het dan toch aan één van je andere spullen ligt. Sluit langzaam maar zeker alles (TV's, radio's en wat je verder nog op je COAX hebt zitten) weer aan en blijf in de gaten houden of er iets aan het signaal verslechtert als je dat doet. Probeer de tijd tussen het weer aansluiten van verschillende apparaten zo lang mogelijk te rekken zodat je 'de schuldige' de kans geeft om je verbinding weer te vergallen

4. Wanneer je alles weer hebt aangesloten en geen storingen meer ervaart zat er een kabel los ergens