Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.119 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Mijn 26x 165Wp (4290Wp) TSMC panelen hebben toch wel een hoger piek dan ik verwachtte.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x7lDJnz.png

Gemiddeld 4500 Wp (nog wat sluierbewolking af en toe)

[ Voor 16% gewijzigd door alberthakvoort op 20-04-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 15:09
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:26:
Mijn 26x 165Wp (4290Wp) TSMC panelen hebben toch wel een hoger piek dan ik verwachtte.

[afbeelding]

Gemiddeld 4500 Wp (nog wat sluierbewolking af en toe)
Log je dit via Domoticz ?
Zo ja, wat voor een device heb je ingesteld ?

Wellicht een beetje off-topic voor hier, maar ik was even benieuwd.
Ik heb hem van mijn omvormer nu er ook inzitten alleen klopt het niet helemaal omdat ik waarschijnlijk een verkeerd device had aangemaakt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
MdO82 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:10:
[...]

Log je dit via Domoticz ?
Zo ja, wat voor een device heb je ingesteld ?

Wellicht een beetje off-topic voor hier, maar ik was even benieuwd.
Ik heb hem van mijn omvormer nu er ook inzitten alleen klopt het niet helemaal omdat ik waarschijnlijk een verkeerd device had aangemaakt :)
Ik gebruik op dit moment nog de Api van SolarEdge. Binnenkort een losse kWh meter met s0 (en ook die weer richting Domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tmozenisgelif.png

Please ga zo paar dagen door.... (biertje )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

reneeke1970 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:12:
[afbeelding]

Please ga zo paar dagen door.... (biertje )
* Rempage0611 is ontzettend jaloers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6ZdACG3.png

Dat aftoppen bedoel je O-)

Ik had gehoopt dat mijn 2x4 SF170-S @4.5 graad +35 azimuth dit niet zouden gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Pascal Saul schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:56:
[afbeelding]

Ik had gehoopt dat mijn 2x4 SF170-S @4.5 graad +35 azimuth dit niet zouden gaan doen.
Frustrerend om te zien he? Maar uiteindelijk valt het verlies wel mee hoor... En normaal gesproken zal je dit alleen op dit soort dagen zien...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
TFHfony schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:03:
[...]

Frustrerend om te zien he? Maar uiteindelijk valt het verlies wel mee hoor... En normaal gesproken zal je dit alleen op dit soort dagen zien...
Aan de andere kant is het ook positief om te zien dat de set optimaal is geconfigureerd :P

Als ik me er aan blijf storen kan ik altijd nog de helft op -145 leggen oftewel 180graden draaien zodat ik Oost/West heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
alberthakvoort schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:53:
[...]

Ik gebruik op dit moment nog de Api van SolarEdge. Binnenkort een losse kWh meter met s0 (en ook die weer richting Domoticz)
Ik zie dat het met mijn Omnik-Configuratie ook het geval is.
Echter stond deze verkeerd in Domoticz geconfigureerd waardoor ik het eerst even niet doorhad :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5yaoCw1.jpg

Het enige verschil is dat het bij mij dmv Voltage aangegeven wordt en niet in Watt, maar dat houden we maar op een schoonheidsfoutje ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pascal Saul schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:56:
[afbeelding]

Ik heb er drie keer zoveel onder vijf graden en tikken 3700w aan, dus ik deed ze Oost west leggen haha, zon komt nog rechter erboven tenslotte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
MdO82 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:19:
[...]

Ik zie dat het met mijn Omnik-Configuratie ook het geval is.
Echter stond deze verkeerd in Domoticz geconfigureerd waardoor ik het eerst even niet doorhad :P

Het enige verschil is dat het bij mij dmv Voltage aangegeven wordt en niet in Watt, maar dat houden we maar op een schoonheidsfoutje ;)
Domoticz niet helemaal goed ingesteld misschien
domoticz-pv

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 20-04-2016 20:22 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
habbekrats schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:21:
[...]

[afbeelding]
Zou ook heel goed kunnen :)

Welke sensor type heb je gebruikt ?

Edit: Althans ik ga ervan uit dat je virtuele sensoren gebruikt ?

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 20-04-2016 20:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
MdO82 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:27:
[...]

Zou ook heel goed kunnen :)

Welke sensor type heb je gebruikt ?

Edit: Althans ik ga ervan uit dat je virtuele sensoren gebruikt ?
Type General met subtype kWh, daarna is deze nog te wijzigen in subsubtype levering

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 20-04-2016 20:52 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DualAxis solar tracker, zonder actuators, maar met luchtbedden met ingebouwde luchtpomp voor zowel oppompen als leeglaten. https://www.camping-outdo...195x94x38cm/a-1009520323/
Ik ben van plan om 21 panelen, in een 7x3 opstelling op een plat dak te plaatsen, afmeting wordt dus 21x4.95. De luchtbedden zijn 1.95x0.94x0.38, of 2.03x1.57x0.38. Hoe zou ik die het beste kunnen plaatsen en hoe zou ik de pompaansturing m.b.v. http://www.ebay.com/itm/C...%3Dpp%26sd%3D350864523255 voor elkaar moeten krijgen. Is dit realiseerbaar ? Eventueel met meerdere trackers om telkens 2 bedden aan te sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Die luchtbedden zijn waarschijnlijk binnen een zomer stuk.
Dergelijk materiaal kan niet zo goed tegen... zonlicht en weersinvloeden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:26:
Die luchtbedden zijn waarschijnlijk binnen een zomer stuk.
Dergelijk materiaal kan niet zo goed tegen... zonlicht en weersinvloeden.
Rondom afdekken met UV-bestendig materiaal, of kiezen voor een of ander vorm van blaasbalgen. De besturing is waar ik nu in eerste instantie mee zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En er wordt verwacht dat er wel een stop in gedaan wordt tussen het oppompen en leeglaten in.
De luchtpomp is waarschijnlijk gespec'd op ~10 vakanties dus ongeveer 1 draaiuur.
Afgezien daarvan is het een low-cost manier om een werkend prototype te maken dus laat je niet ontmoedigen (maar heb wel realistische verwachtingen) :)

Aansturen kan je vergelijkbaar doen als met de actuators: fotocelletjes, Arduino, als de oost meer licht vangt dan de west dan pomp je west wat op en na een eindschakelaar laat je de ander leeglopen. Ofzo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:36:
En er wordt verwacht dat er wel een stop in gedaan wordt tussen het oppompen en leeglaten in.
De luchtpomp is waarschijnlijk gespec'd op ~10 vakanties dus ongeveer 1 draaiuur.
Afgezien daarvan is het een low-cost manier om een werkend prototype te maken dus laat je niet ontmoedigen (maar heb wel realistische verwachtingen) :)

Aansturen kan je vergelijkbaar doen als met de actuators: fotocelletjes, Arduino, als de oost meer licht vangt dan de west dan pomp je west wat op en na een eindschakelaar laat je de ander leeglopen. Ofzo.
Nee, de pomp zit ingebouwd, dus middels pomp/zuig/stop functies zou het moeten werken, athans dat is wat ik er uit begrijp. Bij de actuators heb je er maar 2, hier een veelvoud, dat maakt het lastig in mijn optiek, programmeren van e.e.a. zal me niet lukken, daar heb ik de vaardigheden niet voor helaas. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonnepanelen in Almeerse wijk werken al 15 jaar niet :+
Iets met een niet werkende productiemeter waardoor niet te zien is of de panelen wel werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:41:
Zonnepanelen in Almeerse wijk werken al 15 jaar niet :+
Iets met een niet werkende productiemeter waardoor niet te zien is of de panelen wel werken.
Dat is vorige week al uitgebreid behandeld, helaas oud nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een bijzonder vlot Almeers krantje waar het in staat :o
En ik hou dit topic niet bij.

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-04-2016 21:46 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:39:
[...]
Nee, de pomp zit ingebouwd, dus middels pomp/zuig/stop functies zou het moeten werken, athans dat is wat ik er uit begrijp. Bij de actuators heb je er maar 2, hier een veelvoud, dat maakt het lastig in mijn optiek, programmeren van e.e.a. zal me niet lukken, daar heb ik de vaardigheden niet voor helaas. :/
Dan zou je een mechanische gelijkloopregeling kunnen maken :)
Één 'master' tracker die de zon volgt en de rest probeert als slave te volgen door een palletje dat een knop 'hoger' (=blazen) of 'lager' (=zuigen) indrukt.
De master kan dan COTS met actuators zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:46:
[...]

Dan zou je een mechanische gelijkloopregeling kunnen maken :)
Één 'master' tracker die de zon volgt en de rest probeert als slave te volgen door een palletje dat een knop 'hoger' (=blazen) of 'lager' (=zuigen) indrukt.
De master kan dan COTS met actuators zijn.
Ik lees wat er staat, maar kan me er nog geen voorstelling bij maken wat je bedoeld. Wat is/betekent COTS ? Common Of The Shelf, zal wel niet. Ik heb er trouwens een paar besteld, ben benieuwd hoe het met OW-WipWap-opstelling bijv. zou kunnen werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:44:
Ik heb een bijzonder vlot Almeers krantje waar het in staat :o
En ik hou dit topic niet bij.
Gelukkig is dat geen 15 jaar oud nieuws :+
(maar we dwalen af ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2016 22:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ik al zo'n 2 weken mee lees op dit forum kom kom ik er nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik jullie om hulp wil vragen.

Ik heb namelijk een aanbieding gekregen via mijn energieleverancier. Ze bieden mij 9 panelen aan (Heb 22m2 ruimte op het dak) van het merk JaSolar 270wp met een Omniksol-2.0k-TL omvormer voor een netto prijs van 3595

Ik heb een dak op het zuiden onder een hoek van 34graden. (alleen last van avondschaduw bij laagstaande zon)
Ze zeggen dat ik zo 2065kwh kan opwekken. Heb ongeveer een verbruik van 3400 per jaar.

Op internet is naar mijn mening echt een wildgroei aan aanbieders waardoor ik door het bomen het boos niet meer zie.

Mijn vraag is, wat vinden jullie van deze aanbieding? Is dit een nette aanbieding of moet ik mij nog verder verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Voor de duidelijkheid: wat is de netto prijs? Inclusief montage? Inclusief btw?

Wat is de afmeting van je dak? Een paneel is meestal 1,65x1m, dus reken maar uit hoeveel je er kwijt kan/wil.

9*270=2430Wp. Dat moet normaal toch wel 2300kWh kunnen doen per jaar op zuid.

[ Voor 55% gewijzigd door Jack op 20-04-2016 22:35 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:27:
Nu ik al zo'n 2 weken mee lees op dit forum kom kom ik er nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik jullie om hulp wil vragen.

Ik heb namelijk een aanbieding gekregen via mijn energieleverancier. Ze bieden mij 9 panelen aan (Heb 22m2 ruimte op het dak) van het merk JaSolar 270wp met een Omniksol-2.0k-TL omvormer voor een netto prijs van 3595

Ik heb een dak op het zuiden onder een hoek van 34graden. (alleen last van avondschaduw bij laagstaande zon)
Ze zeggen dat ik zo 2065kwh kan opwekken. Heb ongeveer een verbruik van 3400 per jaar.

Op internet is naar mijn mening echt een wildgroei aan aanbieders waardoor ik door het bomen het boos niet meer zie.

Mijn vraag is, wat vinden jullie van deze aanbieding? Is dit een nette aanbieding of moet ik mij nog verder verdiepen.
Voor 2.863,00 incl. BTW, dus netto 2.366,00 heb je deze set incl. montage materiaal maar zonder montage. http://www.jenm-zonnepane...akket-2430wp-riecium.html
Ik zou er zoveel opleggen als ik me kon permitteren, in ieder geval die 3.400 afdekken en indien mogelijk nog meer, kun je daarna met een warmtepomp van het gas af. Verbruik warmtepomp ongeveer 2 maal je m3 in gas maar dan in kWh welke je zelf opwekt. Om die 3400 te dekken heb je waarschijnlijk aan 14 panelen genoeg. Zo'n 14 panelen pakket komt je netto op 3.530,00. In de avond is productie sowieso al laag, dus wat je daar verliest is waarschijnlijk niet zo'n ramp.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:39:
[...]

Hmm, toch maar weer gaan bijhouden dit topic :P
Ik ben voor mijn 10 panelen op een plat dak ook op zoek naar een goedkope manier om de hoek aan te passen, liefst zo dat ik het dak niet op hoef.
De panelen zijn op Flatfix profielen geplaatst en aan de hoge kant ligt veel ballast (totaal 50 stoeptegels).
Flatfix heeft een vaste hoek van 25 graden en ik wil die hoek kunnen vergroten.
De opstelling is 2 rijen van 3 en 2 van 2 panelen, bij elkaar best een groot geheel en tot 5m lang.
Een probleem om de hoek groter te maken is dat de hoge kant nog hoger moet worden, wat in de winter meer onderlinge schaduw geeft.
Omdat ik meer richting elektronica zit ben ik wel van actuators gecharmeerd, mede omdat ze een paneel nog vast houden.
Nadeel is dat ze lastig synchroon kunnen werken tenzij je kan meten hoe ver- en snel ze bewegen.

[edit] filmpje :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-04-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schakelaar. blazen/zuigen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r4KcphcjrDI9vVtOLKfEHzJ3/full.png
Als ze binnen komen maar eens kijken wat er achter zit.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:54:
[...]

Hmm, toch maar weer gaan bijhouden dit topic :P
Ik ben voor mijn 10 panelen op een plat dak ook op zoek naar een goedkope manier om de hoek aan te passen, liefst zo dat ik het dak niet op hoef.
De panelen zijn op Flatfix profielen geplaatst en aan de hoge kant ligt veel ballast (totaal 50 stoeptegels).
Flatfix heeft een vaste hoek van 25 graden en ik wil die hoek kunnen vergroten.
De opstelling is 2 rijen van 3 en 2 van 2 panelen, bij elkaar best een groot geheel en tot 5m lang.
Een probleem om de hoek groter te maken is dat de hoge kant nog hoger moet worden, wat in de winter meer onderlinge schaduw geeft.
Omdat ik meer richting elektronica zit ben ik wel van actuators gecharmeerd, mede omdat ze een paneel nog vast houden.
Nadeel is dat ze lastig synchroon kunnen werken tenzij je kan meten hoe ver- en snel ze bewegen.

[edit] filmpje :9~
Dat is de reden dat ik dus een soort flexibele schans van luchtbedden probeer te maken. Als het me perfect zou lukken zou je hetzelfde kunnen doen, je flatfix systeem op Marktplaats en als het goed is hou je om die reden geld over en natuurlijk de meeropbrengst van de beter uitgerichte panelen en je kunt bijplaatsen, want schaduwwerking is verleden tijd, je gaat helemaal binnenlopen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik doe het nu al niet slecht met elk jaar meer dan 2350kWh uit 2350Wp, maar ik zie bij m`n broer met hetzelfde systeem op een schuin dak wat hij in de winter kan winnen.
Dat is meer dan 100kWh en dan snap je waarom ik de kosten laag wil houden
Wel heb ik last van bomen in de winter, maar er zijn momenten dat mijn broer het veel beter doet.
De periode van oktober tot april blijf ik behoorlijk achter, terwijl midzomer weer gunstiger is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:14:
Ik doe het nu al niet slecht met elk jaar meer dan 2350kWh uit 2350Wp, maar ik zie bij m`n broer met hetzelfde systeem op een schuin dak wat hij in de winter kan winnen.
Wel heb ik last van bomen in de winter, maar er zijn momenten dat mijn broer het veel beter doet.
De periode van oktober tot april blijf ik behoorlijk achter, terwijl midzomer weer gunstiger is voor mij.
Even terug in het draadje vindt je een link waarmee je kunt uitrekenen wat de potentiele meeropbrengst t.o.v. je huidige situatie. Daarnaast staat ook een link van praktijkproeven in de Flevopolder. De uitkomst in beide gevallen, de praktijkproef en de berekening geven een winst van 27% aan.
Wat ik probeerde te zeggen is dat luchtbedden + dual-axis tracker goedkoper is dan dat wat je in je huidige bevestiging hebt geinvesteerd, als je dat redelijk zou kunnen verkopen houdt je op dat moment al geld over. Door perfecte tracking zou je 635kWh winst kunnen behalen t.o.v. je huidige situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:23:
[...]

Door perfecte tracking zou je 635kWh winst kunnen behalen t.o.v. je huidige situatie.
Vergeet niet dat je daar ruimte voor nodig hebt, op mijn dak is dat best beperkt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tujAy3hmDamo9LJvkCZn2WiQ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:33:
[...]

Vergeet niet dat je daar ruimte voor nodig hebt, op mijn dak is dat best beperkt.

[afbeelding]
Op zo'n schans leg je de panelen strak tegen elkaar, nu heb je meer lege ruimte om schaduwvorming te voorkomen. Dus je krijgt meer ruimte ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:04:
[...]

Op zo'n schans leg je de panelen strak tegen elkaar, nu heb je meer lege ruimte om schaduwvorming te voorkomen. Dus je krijgt meer ruimte ter beschikking.
Zoals het nu staat zie je het amper vanaf de straat, dat is met een schans wel anders :P
De hoge kant zou wel eens een meter of hoger kunnen worden.
Om de hoogte beperkt te houden zou ik misschien 2 schansen van 5 panelen in portrait kwijt kunnen.
Mogelijk komt dat al 2x zo hoog als de huidige opstelling en dan kijk ik niet naar de onderlinge schaduw en die van de pijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:14:
[...]

Zoals het nu staat zie je het amper vanaf de straat, dat is met een schans wel anders :P
De hoge kant zou wel eens een meter of hoger kunnen worden.
Om de hoogte beperkt te houden zou ik misschien 2 schansen van 5 panelen in portrait kwijt kunnen.
Mogelijk komt dat al 2x zo hoog als de huidige opstelling en dan kijk ik niet naar de onderlinge schaduw en die van de pijpen.
Je moet ook op de weg letten om geen ongelukken te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:33:
[...]

[afbeelding]
Kijk, ik had enkel een bediening nodig voor één zonnepaneel maar voor dat ik het zo had als nu
in je filmpje, zijn er bij mij op de tekentafel veel meer mogelijkheden langs gekomen.........
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
als je het doek er gewoon afsloopt heb je aan geweldig mooie hef installatie voor een rij van 5m breed
met één motor.
Je zou dan het beste je installatie kunnen ombouwen naar 2 rijen van 5 panelen in portret
je kunt dan met een paar maximaalschakelaars ( eindschakelaars ) het mooi afstellen, en je houd
dan ook nog wel ruimte over voor een rij van twee a drie panelen in landscape er voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha 5m breed, die stop ik wel even in de kofferbak :+
Maar het idee is prima, windvast spul en een groot bereik :)
Dan ook nog even zoeken naar een Somfy RTS motor, dan koppel ik hem met m`n domotica :9~

[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-04-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:25:
Dan ook nog even zoeken naar een Somfy RTS motor, dan koppel ik hem met m`n domotica :9~
Nou? koopje http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Een AB kun je zelf wel maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dicht maken tussen een bitumen / EPDM dak en voetjs die je op het dak schroeft kan idd met Tixophalte (?), maar makkelijker gaat t met EPDM (schuim) tape. is gewoon per rol te koop waar ze ook clickfit etc verkopen. Scheelt een hoop gesmeer. En mocht je dat gaan doen, klik dan bij clickfit eerst de voetjes op de rail en dan de rail vast schroeven. eventueel tussendoor met die kit in kitten, dan wel eerst even op het dak even aftekenen waar ze exact moeten komen te staan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren was het een trage start, maar uiteindeliijk toch flinke opbrengst.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1PZSdRLXpqDyN2xSFeVKzABC/thumb.jpg

en tevens de 1Mwh dit jaar al weer bereikt.
die uitbreiding vorig jaar lonkt naar meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 12:11

GurbY{nl}

GurbY{nl}

habbekrats schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:21:
[...]

[afbeelding]
Zijn er nog aparte scripts nodig om een Omnik inverter aan Domoticz te koppelen? Ik kan wel een verwijzing vinden naar het script van Wouterrr op Github, maar ken Domoticz verder (nog) niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
habbekrats schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:51:
[...]

Type General met subtype kWh, daarna is deze nog te wijzigen in subsubtype levering
Wellicht kan ik het verder beter in Datalogging: PV systemen zetten :)

Maar ik heb hem aangepast zoals je aangegeven had en helaas

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zbt0Blb.jpg

Hierdoor heb ik helaas ook geen log.

Mocht er iemand nog tips hebben :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:25:
Of het mooi is is een andere vraag, maar dit zag ik toevallig voorbijkomen.Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J8bEL70Ty5V7SSaS0i9OuZdw/full.png of deze Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nOQHLzFdbDgKn6DZleUGdNjk/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:41:
[...]

Of het mooi is is een andere vraag, maar dit zag ik toevallig voorbijkomen.[afbeelding] of deze [afbeelding]
Mooi toch, zeker voor de portemonnee, als de rails nou vast zit op betonnen dak is helemaal perfect, de steun poten naar achter zetten (schuiven door rails )in de zomer(lagere hoek ), beter dan prullen met een luchtbed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:49:
[...]

Mooi toch, zeker voor de portemonnee, als de rails nou vast zit op betonnen dak is helemaal perfect, de steun poten naar achter zetten (schuiven door rails )in de zomer(lagere hoek ), beter dan prullen met een luchtbed.
Wat ben je toch bijzonder aardig in je commentaar, ik knap er helemaal van op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:59:
[...]

Wat ben je toch bijzonder aardig in je commentaar, ik knap er helemaal van op. ;)
Haha, that's me.
Zal er verder niks over zeggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:14:
Jij wil iets verzinnen (investeren )om de slechte winter opbrengst te verhogen.
Ik denk dat slecht altijd slecht blijft. Kun je niet beter andersom denken, de opbrengst in zomer verhogen om te compenseren?
Kost ook niet zoveel moeite, na april alleen hellingshoek verlagen!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Andre1973 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 02:00:
dicht maken tussen een bitumen / EPDM dak en voetjs die je op het dak schroeft kan idd met Tixophalte (?), maar makkelijker gaat t met EPDM (schuim) tape. is gewoon per rol te koop waar ze ook clickfit etc verkopen. Scheelt een hoop gesmeer. En mocht je dat gaan doen, klik dan bij clickfit eerst de voetjes op de rail en dan de rail vast schroeven. eventueel tussendoor met die kit in kitten, dan wel eerst even op het dak even aftekenen waar ze exact moeten komen te staan.
met een epdm of bitumen dak, zijn die schuimtape een perfecte oplossing, klopt.

maar de vraag was een shingle dak en dan heb je steeds flinke kieren tussen de shingle's.
en dan zul je net zien dat het voetje bij een kier komt te zitten, en dan vind ik ondanks de onhandigheid de Tixophalte een uitkomst. :)

ik boor eerst de gaten voor (meestal hebben die tuin huisjes maar dunne balkjes) dan splijten de balken ook niet.
dan smeer ik de gaten vast met een dotje Tixophalte in. (en eventuele kier.)
en het voetje, dan plakt het voetje makkelijk vast, en is het schroeven geblazen. :)

het hangt na 2 1/2 jaar nog steeds en heb nog geen klachten gekregen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:06:
[...]

Ik denk dat slecht altijd slecht blijft. Kun je niet beter andersom denken, de opbrengst in zomer verhogen om te compenseren?
Ik heb nu een systeem met vaste hoek dat in principe los op het dak (met kiezels) ligt.
Er komt mogelijk binnen een paar jaar dak onderhoud dus ik maak er liever niets aan vast.
De eenvoudigste manier voor een kleinere hoek in de zomer is om iets onder de lage kant te leggen.
Dit moet zodanig gebeuren dat er geen wind onder komt en de ballast tegels moeten op hun plek blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:06:
[...]

Je kan beter effort steken in het uitsmeren van de opwek over de dag om het "eigen verbruik" te verhogen.
Ander ben je erg afhankelijk van saldering.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:45:
[...]

Ik heb nu een systeem met vaste hoek dat in principe los op het dak (met kiezels) ligt.
Er komt mogelijk binnen een paar jaar dak onderhoud dus ik maak er liever niets aan vast.
De eenvoudigste manier voor een kleinere hoek in de zomer is om iets onder de lage kant te leggen.
Dit moet zodanig gebeuren dat er geen wind onder komt en de ballast tegels moeten op hun plek blijven.
Precies dat bedoel ik. Weet niet hoe stevig je huidig systeem is, misschien hoge kant scharniertje, lage kant omhoog met metalen strip of zoiets. Kunnen tegels blijven liggen.
Je kunt extra open kant dan met hout of iets simpels dicht maken voor de wind. Of gewoon extra tegel natuurlijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:48:
[...]

Je kan beter effort steken in het uitsmeren van de opwek over de dag om het "eigen verbruik" te verhogen.
Ja dat doe ik al, en ik ben helaas afhankelijk van de terugleveren vergoeding....
Meer dan 6 kW per dag zelf opmaken valt niet mee denk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

WoudseHoeve schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:48:
[...]

Da's makkelijk gezegd, het is huis is hier gemiddeld 5 dagen per week overdag onbewoond.
Opwek kan je toch nooit uitsmeren, het weer bepaalt de opwek en verder niets.
Wat de opstelling betreft ligt alles op zuid, alles naar oost/west draaien is mogelijk maar ik denk niet dat het voordelig is vanwege in de winter bomen op zuid/oost en pijpjes die dan nog meer de boel verstoren.
De ruimte is nu eenmaal beperkt, ik heb 7x6,5m en een deel is onbruikbaar zolang alles buiten zicht ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:17:
[...]
Da's makkelijk gezegd, het is huis is hier gemiddeld 5 dagen per week overdag onbewoond.
Wat de opstelling betreft ligt alles op zuid, alles naar oost/west draaien is mogelijk maar ik denk niet dat het voordelig is vanwege in de winter bomen op zuid/oost en pijpjes die dan nog meer de boel verstoren.
De ruimte is nu eenmaal beperkt, ik heb 7x6,5m en een deel is onbruikbaar zolang alles buiten zicht ligt.
Ja je blijft afhankelijk van de plaatsings mogelijkheden ...... maar pijpjes kan je soms wel wat aan doen.
Het verbruik overdag kan je opschroeven door wasmachine/dorger overdag te draaien en de vriezer op een wat lagere temperatuur te zetten en snachts uit te zetten ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:17:
[...]

Ik zie het toch anders, Oost west is voor spreiding over de dag beter en daarnaast door de lage hoek beter gericht op zomer. Dus als je juist in winter lange schaduw van bomen krijgt moet je de winter voor lief laten en je richten op zomer, geeft betere jaar cijfers denk ik.
Ik heb ook enorme winter schaduw, dus ben blij dat ik eigenlijk toevallig op Oost west ben begonnen, al degene die goede winter opstellingen hebben loop ik nu met grote sprongen voorbij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan het verschil goed vergelijken met m'n broer die dezelfde installatie heeft, maar dan met 40 graden op zuid en een schuin dak.
Hij komt gemiddeld 100kWh hoger uit met 2350wp, allebei zitten we boven de 1kWh/wp.
Deze maand lopen we ongeveer gelijk en dan krijg ik een voorsprong tot het september is.
Omdat ik iets flexibeler ben met een plat dak wil ik bekijken hoe ik eenvoudig de hoek kan aanpassen.
In de winter verwacht ik geen grote verschillen omdat ik hoe dan ook met de bomen zit.

[edit]
Ik zag hier al luchtbedden als goedkoop idee, de professionele versie is het hefkussen.
Deze heb je in lange lengtes van bijv. 5m maar de prijs is helaas ook professioneel :X

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-04-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Wilde dit toch even kwijt op het Forum, Krijg net 2 mannetjes van Joulz aan de deur met het volgende verzoek namens STEDIN.

Meneer we willen u gasmeter vervangen voor een slimme meter dan MOETEN we ook de electriciteitsmeter meteen vervangen kost u niks hoor. Dat gaat dus niet gebeuren riep ik al. Heb meteen stedin gebeld en gevraagd hoe dat zit blijkt uiteindelijk dat als je een domme gasmeter laat plaatsten (die ook digitaal is) die ferraris meter kan blijven staan (boefjes dus). Is jullie hier iets van bekend moet niet de situatie hebben dat ze later terug komen en zeggen u heeft een domme gasmeter geaccepteerd u moet nu ook een domme electriciteits meter nemen. Voor als nog na met Stedin gebeld te hebben (en opgenomen te hebben) hoeft dat dus niet. Ben nog niet geheel gerust.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:20:
Wilde dit toch even kwijt op het Forum, Krijg net 2 mannetjes van Joulz aan de deur met het volgende verzoek namens STEDIN.

Meneer we willen u gasmeter vervangen voor een slimme meter dan MOETEN we ook de electriciteitsmeter meteen vervangen kost u niks hoor. Dat gaat dus niet gebeuren riep ik al. Heb meteen stedin gebeld en gevraagd hoe dat zit blijkt uiteindelijk dat als je een domme gasmeter laat plaatsten (die ook digitaal is) die ferraris meter kan blijven staan (boefjes dus). Is jullie hier iets van bekend moet niet de situatie hebben dat ze later terug komen en zeggen u heeft een domme gasmeter geaccepteerd u moet nu ook een domme electriciteits meter nemen. Voor als nog na met Stedin gebeld te hebben (en opgenomen te hebben) hoeft dat dus niet. Ben nog niet geheel gerust.
Wettelijk gezien hoeft het niet, je mag weigeren, en jij bent baas in jouw eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21
Ferraris heeft alleen een voordeel als ie defect is. Verder is een slimme (of eigenlijk digitale) meter op alle fronten beter. Je hebt met zo'n meter zelf ook meer inzicht in wat je gebruikt en wat je teruglevert. Als de salderingsregeling wordt aangepast krijg je toch wel een meter die kan meten in overeenstemming met wat er moet worden afgerekend.

[ Voor 3% gewijzigd door T-MOB op 21-04-2016 16:12 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
offtopic:
heb je vooraf aangegeven dat je het gesprek op nam? Zo niet, dan mag je het namelijk niet als bewijs gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-MOB schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:11:
Ferraris heeft alleen een voordeel als ie defect is. Verder is een slimme (of eigenlijk digitale) meter op alle fronten beter. Je hebt met zo'n meter zelf ook meer inzicht in wat je gebruikt en wat je teruglevert. Als de salderingsregeling wordt aangepast krijg je toch wel een meter die kan meten in overeenstemming met wat er moet worden afgerekend.
Zal toch eerst de wetgeving gewijzigd dienen te worden. Youlz en app v.d. Inverter leveren alle gewenste info, heb ik geen andere wijsneuzen bij nodig. Mijn privacy en geen gedoe over teruglevertarieven en hoeveelheden zijn mij de investering in eigen bemetering meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:08:
[...]

Wettelijk gezien hoeft het niet, je mag weigeren, en jij bent baas in jouw eigen huis.
De 'domme' meter mag je niet weigeren, de slimme wel. Dus als Stedin een nieuwe digitale meter wil plaatsen dan mag dat, ze kunnen je alleen niet verplichten een slimme meter te nemen.

Deze domme meter kan ook teruglevering meten, dus daar ontkom je sowieso niet aan. Ze kunnen een domme meter alleen niet op afstand uitlezen.

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 21-04-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:18:
[...]

De 'domme' meter mag je niet weigeren, de slimme wel. Dus als Stedin een nieuwe digitale meter wil plaatsen dan mag dat, ze kunnen je alleen niet verplichten een slimme meter te nemen.

Deze domme meter kan ook teruglevering meten, dus daar ontkom je sowieso niet aan. Ze kunnen een domme meter alleen niet op afstand uitlezen.
Wat is dan een reden om een 'domme' meter te plaatsen, alleen bij een defect naar ik aanneem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:22:
[...]

Wat is dan een reden om een 'domme' meter te plaatsen, alleen bij een defect naar ik aanneem ?
Uiteindelijk moeten oude meters inderdaad vervangen worden, omdat ze bijvoorbeeld niet correct meer werken (gebeurd geregeld, de levensduur van een meter is niet oneindig). In de toekomst is het misschien ook noodzakelijk als de salderingsregeling afgeschaft wordt, en de slimme meter niet verplicht wordt. Dan zal er toch onderscheid gemaakt moeten worden tussen afgenomen en opgewekte energie.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 21-04-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:22:
[...]

Of bij afkeur, als je meter in een afgekeurde serie voor komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:26:
[...]

Of bij afkeur, als je meter in een afgekeurde serie voor komt ...
Zelfs dan kun je nog keuring eisen.
Ach ik ben er wel blij mee met terug leveren. Want heeft die meter nou achteruit gedraaid of heel veel vooruit......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:33:
[...]

Zelfs dan kun je nog keuring eisen.
Hoe kom je daarbij dan? Voor zover ik weet hoeft een netbeheerder helemaal neit aan te tonen dat de meter niet correct werkt, omdat dit vaak in series gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 21-04-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:38:
[...]

Hoe kom je daarbij dan? Voor zover ik weet hoeft een netbeheerder helemaal neit aan te tonen dat de meter niet correct werkt, omdat dit vaak in series gaat.
Omdat dit voor mijn collega de laatste optie was om te weigeren, weet bedrag niet, dacht 250 euro, zou hij dan zelf moeten betalen als inderdaad bleek na keuring dat hij toch niet goed meer zou zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:42:
[...]

Omdat dit voor mijn collega de laatste optie was om te weigeren, weet bedrag niet, dacht 250 euro, zou hij dan zelf moeten betalen als inderdaad bleek na keuring dat hij toch niet goed meer zou zijn
Beetje vreemd verhaal... Een ijking kost inderdaad geld als je die als consument aanvraagt en er niets aan de hand is, andersom heb ik nog niet eerder gehoord. Een correct werkende meter is naar mijn weten nog geen reden voor de netbeheerder om geen nieuwe meter op te hangen. Soms gebeurd dit in een hele straat tegelijk, en kun je kiezen voor een domme of slimme, waarbij zoals gezegd de domme(voor zover ik weet) niet te weigeren is.

[ Voor 7% gewijzigd door EddoH op 21-04-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:45:
[...]

Beetje vreemd verhaal... Een ijking kost inderdaad geld als je die als consument aanvraagt en er niets aan de hand is, andersom heb ik nog niet eerder gehoord. Een correct werkende meter is naar mijn weten nog geen reden voor de netbeheerder om geen nieuwe meter op te hangen. Soms gebeurd dit in een hele straat tegelijk, en kun je kiezen voor een domme of slimme, waarbij zoals gezegd de domme(voor zover ik weet) niet te weigeren is.
Hij moest hem ook zelf aanvragen. Weet verder niet in detail, hij moest er in ieder geval aan geloven na vijf keer weigeren en uitstellen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:24

mb1

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:59:
Schakelaar. blazen/zuigen [afbeelding]
Als ze binnen komen maar eens kijken wat er achter zit.
Nou sterkte ermee.....
Wij hebben ook zo'n luchtbed als je de pomp aanzet lijkt het alsof er een straaljager laag overkomt!
Laatst kwam een logee op het idee hem midden in de nacht wat bij te pompen....
Iedereen zat rechtop in bed!
Dus ik ben blij dat jij m'n buurman niet bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mb1 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:21:
[...]

Nou sterkte ermee.....
Wij hebben ook zo'n luchtbed als je de pomp aanzet lijkt het alsof er een straaljager laag overkomt!
Zeg dat nou niet, ik had zijn dag al beetje verpest......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mb1 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:21:
[...]

Nou sterkte ermee.....
Het is een DC-motor, kan spanning dus verlagen om 'm langzamer te laten draaien, de stapjes waarin er lucht in en uit moet zijn heel klein/kort want volg de zon, dempingsmateriaal is ook nog een optie mocht het storend zijn. Voor elk mogelijk probleem bestaat een oplossing. Niet denken in problemen maar in oplossingen, geeft uiteindelijk hoop ik het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:16:
[...]

Het is een DC-motor, kan spanning dus verlagen om 'm langzamer te laten draaien, de stapjes waarin er lucht in en uit moet zijn heel klein/kort want volg de zon, dempingsmateriaal is ook nog een optie mocht het storend zijn. Voor elk mogelijk probleem bestaat een oplossing. Niet denken in problemen maar in oplossingen, geeft uiteindelijk hoop ik het gewenste resultaat.
Of je neem er 1 zonder pomp en sluit de waterslang er op aan, zo stil als een muis. :) (zijn die beesten eigenlijk wel stil? Anders een ander beest wat wel stil is. :+ )

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:48:
[...]

Of je neem er 1 zonder pomp en sluit de waterslang er op aan, zo stil als een muis. :) (zijn die beesten eigenlijk wel stil? Anders een ander beest wat wel stil is. :+ )
Hoe had je gedacht het water er weer uit te laten lopen ? Of zal ik het maar beschouwen als ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:48:
[...]

Ja leuk, ga je dat dan vullen met Ethyleen glycol of installeer je er een waterbed verwarming in
voor als het gaat vriezen in de winter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:58:
[...]

Hoe had je gedacht het water er weer uit te laten lopen ? Of zal ik het maar beschouwen als ....
Met 2 water klepjes, dat is vrij simpel.
PClop schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:58:
[...]

Ja leuk, ga je dat dan vullen met Ethyleen glycol of installeer je er een waterbed verwarming in
voor als het gaat vriezen in de winter. ;)
Goed punt! Maar ik denk dat je hem in de winter gewoon leeg moet laten, weinig van weinig of veel van weinig blijft toch weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Sinds 11-2015 heb ik PV-panelen met een Growatt 4200MTL omvormer. Binnen een half jaar is ie vervangen omdat ie twee keer binnen acht dagen 's middags helemaal geen productie meer opleverde.

Ik he dus nu m'n tweede omvormer hangen. Maar na vandaag maak ik me opnieuw zorgen. Terwijl uit grafieken van PV-output van andere systemen blijkt dat de zon de hele dag goed heeft geschenen heb ik een hele akelige grafiek.
  1. Allereerst heb ik nog nooit zo'n sprong naar 500V gezien, die meerdere uren duurde
  2. rond 13.30 uur schiet de productie omhoog, terwijl ik een geleidelijke toename had verwacht, gezien de grafieken van andere systemen bij mij in de stad
  3. string 2 lijkt zelfs twee keer helemaal niets te hebben gedaan, al is het maar even
Productie 21-04-2016 thumb

Mijn systeem ligt op ZW, heeft twee strings, en heeft geen last van schaduw tot begin van de avond.

Is er iets aan de hand? Of is alles oké?

[ Voor 3% gewijzigd door Ge2rt op 21-04-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:08:
[...]

Ik heb stedin maar even zelf gebeld de gas druk word in mijnbuurt verhoogd sommige oude meters vinden dit niet lekker en het is handig om die te vervangen voor stedin mooie aanleiding omook de electra direct mee te nemenbegrijpelijk echter een andere analoge meter schijnt dus ook te kunnen en dat noemen ze ook een dommemeter. Heel duidelijk allemaal (not). Boefjes

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ge2rt schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:42:
Sinds 11-2015 heb ik PV-panelen met een Growatt 4200MTL omvormer. Binnen een half jaar is ie vervangen omdat ie twee keer binnen acht dagen 's middags helemaal geen productie meer opleverde.

Ik he dus nu m'n tweede omvormer hangen. Maar na vandaag maak ik me opnieuw zorgen. Terwijl uit grafieken van PV-output van andere systemen blijkt dat de zon de hele dag goed heeft geschenen heb ik een hele akelige grafiek.
  1. Allereerst heb ik nog nooit zo'n sprong naar 500V gezien, die meerdere uren duurde
  2. rond 13.30 uur schiet de productie omhoog, terwijl ik een geleidelijke toename had verwacht, gezien de grafieken van andere systemen bij mij in de stad
  3. string 2 lijkt zelfs twee keer helemaal niets te hebben gedaan, al is het maar even
[afbeelding]

Mijn systeem ligt op ZW, heeft twee strings, en heeft geen last van schaduw tot begin van de avond.

Kom jij uit Bussum, daar heeft ook iemand zon grafiek omdat dan zon om het huis heen komt. Alleen behoort wel geleidelijk te gaan want liggen ook panelen op zijn dakkapel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:52:
[...]

Kom jij uit Bussum, daar heeft ook iemand zon grafiek omdat dan zon om het huis heen komt. Alleen behoort wel geleidelijk te gaan want liggen ook panelen op zijn dakkapel
Zwolle. Gisteren hadden we wel een mooie 'ronde' grafiek. Er waren toen alleen wat hapjes uit door wat bewolking.

20-04-2016

[ Voor 18% gewijzigd door Ge2rt op 21-04-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ge2rt schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:57:
[...]

Zwolle. Gisteren hadden we wel een mooie 'ronde' grafiek. Er waren toen alleen wat hapjes uit door wat bewolking.

[afbeelding]
Gisteren lijkt oké, die van vandaag zijn te onduidelijk voor details

Oh sorry, wel op plaatje klikken natuurlijk.
Wat is normaal je string spanning? Is mogelijk 500 de max van je omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 21-04-2016 20:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:22:
[...]
Wat is normaal je string spanning? Is mogelijk 500 de max van je omvormer?
Idd ff klikken. ;)

Stringspanning is normaal rond de 400 - 450V.
Max V van omvormer (Growatt) is 550V volgens de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ge2rt schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:51:
[...]

Idd ff klikken. ;)

Stringspanning is normaal rond de 400 - 450V.
Max V van omvormer (Growatt) is 550V volgens de documentatie.
Dan moet dat geen probleem zijn, ook raar dat alle twee de string dat doen. Nee het is niet goed maar waardoor heb ik geen idee. Zou het zeker goed volgen komende dagen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:03:
[...]

Dan moet dat geen probleem zijn, ook raar dat alle twee de string dat doen. Nee het is niet goed maar waardoor heb ik geen idee. Zou het zeker goed volgen komende dagen
Ik ga het zeker goed volgen. En de leverancier maar weer mailen, want ik ga maar niet afwachten totdat het weer helemaal mis is. Bedankt voor het meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Rol-Co schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:06:
[...]

Met 2 water klepjes, dat is vrij simpel.
[...]
Goed punt! Maar ik denk dat je hem in de winter gewoon leeg moet laten, weinig van weinig of veel van weinig blijft toch weinig.
Je zou ook nog een bus gas op druk kunnen pakken. Met een beetje gevoel voor ironie pak je dan een afgedankte CO2-blusser :+

Meer serieus zou ik het denk ik aanpakken met een frame op een wipwap-constructie. Dus scharnieren in het midden van het paneel. Dan kun je de panelens 's ochtends naar oost kantelen, 's middags plat en dan 's avonds naar west. Om het geheel te bewegen kun je het principe van de oude draaikrik gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.gasproducten.nl%2Fimages%2Fcms_content%2Fproducts%2Felektronische%2520krik%2Fkrik_2.jpg&f=1
En toen ik een plaatje zocht kwam ik er achter dat dingen zelfs elektrisch te koop zijn. Ik weet niet of deze weersbestendig (genoeg) is. Maar je kunt zoiets vrij simpel zelf maken met RVS draadeind en moeren. Door de wormwielwerking van het draad kun je met een hele lichte motor heel veel massa verplaatsen.

Gelukkig geen plat dak hier, want ik heb helemaal geen tijd voor zulke experimentjes :D

[ Voor 0% gewijzigd door T-MOB op 21-04-2016 23:07 . Reden: oost west stond verkeerdom 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

T-MOB schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:48:
[...]

Je zou ook nog een bus gas op druk kunnen pakken. Met een beetje gevoel voor ironie pak je dan een afgedankte CO2-blusser :+

Meer serieus zou ik het denk ik aanpakken met een frame op een wipwap-constructie. Dus scharnieren in het midden van het paneel. Dan kun je de panelens 's ochtends naar west kantelen, 's middags plat en dan 's avonds naar oost. Om het geheel te bewegen kun je het principe van de oude draaikrik gebruiken:
[afbeelding]
En toen ik een plaatje zocht kwam ik er achter dat dingen zelfs elektrisch te koop zijn. Ik weet niet of deze weersbestendig (genoeg) is. Maar je kunt zoiets vrij simpel zelf maken met RVS draadeind en moeren. Door de wormwielwerking van het draad kun je met een hele lichte motor heel veel massa verplaatsen.

Gelukkig geen plat dak hier, want ik heb helemaal geen tijd voor zulke experimentjes :D
Een krik is in zijn laagste stand nog te hoog, dan moet de hele constructie omhoog.
Nee, beter iets op lucht, dat gaat lekker plat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
Rol-Co schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:59:
[...]

Een krik is in zijn laagste stand nog te hoog, dan moet de hele constructie omhoog.
Nee, beter iets op lucht, dat gaat lekker plat.
Lucht lijkt me lastiger om een stevige bevestiging mee te realiseren. Qua hoogte maakt het trouwens niet uit voor hoe ik het in mijn hoofd heb. De uitslag van een krik is zo beperkt dat je toch vrij dicht op het scharnier moet zitten om volledig te kunnen wip-wappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0oMvepdae0FJAlC3uNldXAM8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 17:39
Het virus....

De situatie:
Huis: twee-onder-een-kap. Voorzijde ligt op 158° azimuth. Dit is dus ZZO. Hoek dak is 45°. Sinds juni 2014 ligt de voorzijde al vol met 10 x Yingli Panda 260Wp panelen met SolarEdge OP300 optimizers en SE3000 omvormer.
Vorig jaar hebben wij over de geheel breedte van het huis aan de achterzijde op de eerste verdieping een dakkapel laten plaatsen. Ons dak achter loopt namelijk door tot aan de begane grond. Die wijst dus naar 338°, NNW.
Het bruikbare dakoppervlak is 4,97 x 2,10 meter. Tijdens de bouw heeft de aannemer de draagbalken al wat dichter bij elkaar gelegd om extra ballast te kunnen dragen ;) .

Hoe kan ik dit dakje nou het slimste aanpakken? Gezien de schaduw wil ik hiervoor extra optimizers gebruiken en koppelen aan de bestaande omvormer. De huidige omvormer is momenteel ruim overbemeten. Zie ook de foto, genomen tijdens de afbouw. Het gaat om de linker dakkapel.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/K5TSFLPwEaLccrK9GKohWy90/medium.jpg

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ge2rt schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:42:

[afbeelding]

http://energiecommunity.e...t%3A33170&page=1#comments

Het schijn vaker voor te komen dat waarschijnlijk de mppt tracker blijft hangen in een bepaalde stand
dit kan soms worden hersteld met een software update, anders moet de omvormer gewoon worden vervangen
Je kunt, als je dat ziet gebeuren, en je bent thuis, dat je dat even test door even de 230V netspanning
te onderbreken dus de zekering in de meterkast even uit schakelen en na een minuutje weer
in schakelen, als dan het vermogen er wel snel volgens verwachting in komt, ligt het dus aan een
vastgelopen mppt tracking,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Aegle schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:49:
Het virus....

De situatie:
Huis: twee-onder-een-kap. Voorzijde ligt op 158° azimuth. Dit is dus ZZO. Hoek dak is 45°. Sinds juni 2014 ligt de voorzijde al vol met 10 x Yingli Panda 260Wp panelen met SolarEdge OP300 optimizers en SE3000 omvormer.
Vorig jaar hebben wij over de geheel breedte van het huis aan de achterzijde op de eerste verdieping een dakkapel laten plaatsen. Ons dak achter loopt namelijk door tot aan de begane grond. Die wijst dus naar 338°, NNW.
Het bruikbare dakoppervlak is 4,97 x 2,10 meter. Tijdens de bouw heeft de aannemer de draagbalken al wat dochter bij elkaar gelegd om extra ballast te kunnen dragen ;) .

Hoe kan ik dit dakje nou het slimste aanpakken? Gezien de schaduw wil ik hiervoor extra optimizers gebruiken en koppelen aan de bestaande omvormer. De huidige omvormer is momenteel ruim overbemeten. Zie ook de foto, genomen tijdens de afbouw. Het gaat om de linker dakkapel.

[afbeelding]
Ik denk 2xO-2xW met fusion met een standaard formaat paneel, heeft de minste ballast nodig, zit lekker aan elkaar vast. is net genoeg om schoon te regenen en pakt van alle kanten de zon.
Is uit mijn hoofd 4,44 breed, en 185 diep. eventueel met een iets breder looppad tussenbalkje (ongeveer 37 cm ipv 22cm), om iets makkelijker te werken, dan komt er ik dacht een centimeter of 15 bij in de breedte. daar kan je dan met je 2 voeten tussen staan, anders met passen en meten net 1.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

T-MOB schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:10:
[...]

Lucht lijkt me lastiger om een stevige bevestiging mee te realiseren. Qua hoogte maakt het trouwens niet uit voor hoe ik het in mijn hoofd heb. De uitslag van een krik is zo beperkt dat je toch vrij dicht op het scharnier moet zitten om volledig te kunnen wip-wappen:
[afbeelding]
Klopt, maar veel lastiger om de 2 krikjes synchroon te laten lopen (1 omhoog, ander naar beneden) , met lucht hoef je niet te wipwappen, maar 1 helft optillen.
De balg kan je prima schroeven of verlijmen, om het op de plek te houden, ik heb daar wel wat ideeen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Rol-Co schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 05:41:
[...]

Klopt, maar veel lastiger om de 2 krikjes synchroon te laten lopen (1 omhoog, ander naar beneden) , met lucht hoef je niet te wipwappen, maar 1 helft optillen.
De balg kan je prima schroeven of verlijmen, om het op de plek te houden, ik heb daar wel wat ideeen over.
Waarom zou je er twee nodig hebben? Als je die krik beneden vast zet, dan kan hij net zo goed trekken als duwen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ge2rt als ik het zo zie ben ik geneigt om te denken dat je mpp tracker aan het zwalken is geweest
had je tot omstreeks half 2 wel vol de zon er op of nog veel schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

[afbeelding]
Jij bent goed bezig met je gedachten gang. Er zijn ook kleine hydraulische krikken maar stuk duurder. En ook de stabilisatie poten voor caravans zijn er elektrisch, hebben een grotere slag indien nodig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:26
[...]

[afbeelding]
Volgens mij kan het volledig mechanisch: als je van oost naar west draait kun je met een gebogen profiel de stand van de zon volgen.
Simpel getekend:

https://www.dropbox.com/s/5urvj4yubtbncfa/IMG_2197.JPG?dl=0

Oost en west de draagarm hoog zodat de panelen behoorlijk schuin staan en op zuid laag zodat de panelen bijna vlak liggen. Hoef je alleen nog een draaimechanisme te bedenken... beetje stevig elektrisch uurwerk met een tandwiel kan al heel wat kracht zetten

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

PClop schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:56:
[...]

http://energiecommunity.e...t%3A33170&page=1#comments

Het schijn vaker voor te komen dat waarschijnlijk de mppt tracker blijft hangen in een bepaalde stand
dit kan soms worden hersteld met een software update, anders moet de omvormer gewoon worden vervangen.
Je kunt, als je dat ziet gebeuren, en je bent thuis, dat je dat even test door even de 230V netspanning
te onderbreken dus de zekering in de meterkast even uit schakelen en na een minuutje weer
in schakelen, als dan het vermogen er wel snel volgens verwachting in komt, ligt het dus aan een
vastgelopen mppt tracking,
Goed plan. Ik kan met die ervaringen eventueel de leverancier van info voorzien.

Mijn eerste omvormer is overigens vervangen omdat de firmware-update (vanaf afstand uitgevoerd door een knakker in China?) is misgelopen. De omvormer is daardoor onbruikbaar geworden. Dus daar zit ook wel een risico. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is ook dom dat men dat remote heeft gedaan.
er staat nadrukkelijk in de handleiding update via connected cable en niet via wifi uitvoeren.
juist vanwege connectie los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 17:39
Andre1973 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:00:
[...]

Ik denk 2xO-2xW met fusion met een standaard formaat paneel, heeft de minste ballast nodig, zit lekker aan elkaar vast. is net genoeg om schoon te regenen en pakt van alle kanten de zon.
Is uit mijn hoofd 4,44 breed, en 185 diep. eventueel met een iets breder looppad tussenbalkje (ongeveer 37 cm ipv 22cm), om iets makkelijker te werken, dan komt er ik dacht een centimeter of 15 bij in de breedte. daar kan je dan met je 2 voeten tussen staan, anders met passen en meten net 1.
Andre, bedankt voor je reactie.
Het dak heeft niet de hele dag de volle zon. Vanaf het late najaar tot het voege voorjaar ligt het dak zelfs bijna geheel in de schaduw.
Enig idee welke panelen het meest geschikt zijn voor een zo hoog mogelijke opbrengst?

Ik heb even gekeken naar Solar Frontier. Ik lees hier dat die het beter schijnen te doen met diffuser licht. Maar los van het feit dat de grootste panelen slechts 170 Wp zijn, is de Voc 112V. Dat gaan de OP300 optimizers niet leuk vinden...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.