Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.120 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

wat is zo'n beetje bij jullie de AC spanning van je omvormer? Bij mij zit ie op pieken altijd rond 241 volt. Vrij netjes, maar in het kader kan het beter? Wie biedt minder?

Wellicht dat ik naar aanleiding van jullie antwoorden dan een keer een andere fase ga pakken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:26:
OK... Laat een ding duidelijk zijn: Zonnepanelen zuigen... Voor je er erg in hebt wil je er meer....

Voorval 1:
Gisteren waren we bezig om een kamer beneden opnieuw in te richten. Daarbij zit er een lampknop voor buiten in de weg op de muur. Nu hebben we deze lamp 10 jaar geleden daar opgehangen, maar eigenlijk daarna nooit meer aangehad. Een van de 2 lampen die er in zitten doet het ook niet meer merkte ik gisteren.

Voorval 2:
Vanochtend deed ik op de 1e verdieping het rolluik open en keek naar die lamp. Vervolgens keek ik naar het platte dak, welke op het noorden gericht ligt. Hmm, toch al in de volle zon om 09:00:

[afbeelding]
Click voor groter :)

Blijkbaar heeft dat platte dak in de zomer weinig/geen last van de schaduw van de rest van het huis. Nu ben ik niet van plan om gelijk dit dak helemaal vol te gooien, maar ik zat er meer aan te denken om bovenstaande 2 feiten te combineren en het deze keer wel zelf als hobby projectje uit te voeren.

Zoals de meeste hier wel weten heb ik op mijn hoofd-dak 16 JA-Solar panelen met 8 stuks YC-500. Nu zat ik te denken om die lamp te verwijderen en dan iets in deze richting te doen:

http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-670-euro-incl-btw/

In principe staat voor mij het volgende vast:

* Ik wil gewoon gebruik maken van een YC-500, zodat ik de monitoring kan toevoegen aan de huidige installatie (Gebeurt eigenlijk automatisch).
* Ik wil 2 panelen zo dicht mogelijk tegen het noorden aan plaatsen, zodat ze in de herfst/lente nog zo veel mogelijk zon pakken. Ze zullen dus naar het zuiden kijken (op 10 graden na)

Waar zit ik over te twijfelen:

* Montage systeem: Ik wil eigenlijk zo eenvoudig mogelijk. Ik kan betonvoeten nemen, of het Clickfit ECO 1000 systeem. Iemand nog andere ideeën?
* Welke panelen? Zal ik er 2 zo goedkoop mogelijk panelen op zetten? Zal ik juist nog 2 stuks JA Solar Precium 285 op mikken, zoals op mijn andere dak? Of zal ik juist voor hele andere (dure?) panelen gaan voor extra Wattjes qua jaaropbrengst?

Nog andere zaken om rekening mee te houden:

* De bomen die je op de foto ziet :) Die gooien vanaf laat in de middag schaduw op de panelen (weinig aan te doen)
* De achterbuuf: Deze werkt bij de gemeente op de afdeling vergunningen en is nogal een moeilijk type en houdt niet van zonnepanelen. Dus ik kan maar beter zorgen dat ik aan de regeltjes voldoe.
* Het dak is 4,38 meter breed (buitenmaat) en 3,96 meter (binnenrand)
* De YC-500 kan dus 2 panelen aan en levert max zo'n 260W a 265W per paneel.

Uitgaande van die YC-500 als basis, wat zouden jullie doen? Goedkope panelen voor een zo laag mogelijke prijs per Wp (met lage TVT) of wat meer uitgeven voor de panelen?
Heb je geen 3 fase toevallig om de 1000 te testen? Ook goedkoper per paneel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
OK... Laat een ding duidelijk zijn: Zonnepanelen zuigen... Voor je er erg in hebt wil je er meer....

Voorval 1:
Gisteren waren we bezig om een kamer beneden opnieuw in te richten. Daarbij zit er een lampknop voor buiten in de weg op de muur. Nu hebben we deze lamp 10 jaar geleden daar opgehangen, maar eigenlijk daarna nooit meer aangehad. Een van de 2 lampen die er in zitten doet het ook niet meer merkte ik gisteren.

Voorval 2:
Vanochtend deed ik op de 1e verdieping het rolluik open en keek naar die lamp. Vervolgens keek ik naar het platte dak, welke op het noorden gericht ligt. Hmm, toch al in de volle zon om 09:00:

[afbeelding]

Blijkbaar heeft dat platte dak in de zomer weinig/geen last van de schaduw van de rest van het huis. Nu ben ik niet van plan om gelijk dit dak helemaal vol te gooien, maar ik zat er meer aan te denken om bovenstaande 2 feiten te combineren en het deze keer wel zelf als hobby projectje uit te voeren.

Zoals de meeste hier wel weten heb ik op mijn hoofd-dak 16 JA-Solar panelen met 8 stuks YC-500. Nu zat ik te denken om die lamp te verwijderen en dan iets in deze richting te doen:

http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-670-euro-incl-btw/

In principe staat voor mij het volgende vast:

* Ik wil gewoon gebruik maken van een YC-500, zodat ik de monitoring kan toevoegen aan de huidige installatie (Gebeurt eigenlijk automatisch).
* Ik wil 2 panelen zo dicht mogelijk tegen het noorden aan plaatsen, zodat ze in de herfst/lente nog zo veel mogelijk zon pakken. Ze zullen dus naar het zuiden kijken (op 10 graden na)

Waar zit ik over te twijfelen:

* Montage systeem: Ik wil eigenlijk zo eenvoudig mogelijk. Ik kan betonvoeten nemen, of het Clickfit ECO 1000 systeem. Iemand nog andere ideeën?
* Welke panelen? Zal ik er 2 zo goedkoop mogelijk panelen op zetten? Zal ik juist nog 2 stuks JA Solar Precium 285 op mikken, zoals op mijn andere dak? Of zal ik juist voor hele andere (dure?) panelen gaan voor extra Wattjes qua jaaropbrengst?

* De bomen die je op de foto ziet :) Die gooien vanaf laat in de middag schaduw op de panelen (weinig aan te doen)
* De achterbuuf: Deze werkt bij de gemeente op de afdeling vergunningen en is nogal een moeilijk type en houdt niet van zonnepanelen. Dus ik kan maar beter zorgen dat ik aan de regeltjes voldoe.
* Het dak is 4,38 meter breed (buitenmaat) en 3,96 meter (binnenrand)
* De YC-500 kan dus 2 panelen aan en levert max zo'n 260W a 265W per paneel.

Uitgaande van die YC-500 als basis, wat zouden jullie doen? Goedkope panelen voor een zo laag mogelijke prijs per Wp (met lage TVT) of wat meer uitgeven voor de panelen?
ik zou vooral iets anders kiezen als je nu hebt.
al is het maar om de kennis uit te kunnen breiden. ;)

zelf zou ik oost-west doen op dat dakje.

met deze methode:
Zelf betonschans maken voor zonnepanelen
kun je het zo maken dat zelfs je buuf er niks van kan zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
prein2 schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:52:
wat is zo'n beetje bij jullie de AC spanning van je omvormer? Bij mij zit ie op pieken altijd rond 241 volt. Vrij netjes, maar in het kader kan het beter? Wie biedt minder?

Wellicht dat ik naar aanleiding van jullie antwoorden dan een keer een andere fase ga pakken.
Rare gedachte hi ,maar vooruit, hier 232 max

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21

As we speak:
  	U 		I 	F 	P
L1 	239.28V 	4.39A 	50.03Hz 	1,046.13W
L2 	235.13V 	4.39A 	50.02Hz 	1,034.75W
L3 	237.68V 	4.38A 	50.02Hz 	1,038.83W
L 	  	 	 	50.03Hz 	3,112.62W

Op dat platte dak zou ik qua panelen neerleggen wat het mooiste oogt. Het ligt best wel in het zicht. Verder maakt het qua paneeel niet zo gek veel uit als je aan een 500W omvormer hangt. Alles vanaf 265Wp is prima. Het enig is dat je met een kleiner paneel nog wat gunstiger kunt plaatsen (eerder vol in de zon).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met zo'n YC-500 ben je toch gelimiteerd tot ca 500Wp aan panelen? Wat maakt het dan nog uit welke?

AC spanning: 234.3/232.4/230.1V

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 18-04-2016 10:16 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

tussen de 230-239V en vrij stabiel rond de 235.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg
(zo ziet het er minder stabiel uit als het werkelijk is.
ik log het een beetje grofjes.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:53:
[...]

Heb je geen 3 fase toevallig om de 1000 te testen? Ook goedkoper per paneel....
Ik heb 3 x 25A, maar ik wil dus pertinent geen gaten gaan boren en leidingen trekken. Dat is out of the question: Het moet een makkelijk project worden zonder hak & breekwerk. Dus het moet gewoon op de 230VAC aansluiting van de lamp komen.
zonoskar schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:58:
Met zo'n YC-500 ben je toch gelimiteerd tot ca 500Wp aan panelen? Wat maakt het dan nog uit welke?
Ja en nee.
Een 285Wp paneel zal bij gelijke instraling meer vermogen leveren van een 250Wp paneel. Dus voor al die momenten dat je niet aan 100% instraling zit, levert een 285W paneel meer vermogen af.
Overigens kan de YC-500 op papier tot 275W als piek vermogen leveren. Hier zie ik ze regelmatig 260W/265W doen. Daar boven heb ik ze eigenlijk nog niet gezien.
migjes schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:53:
[...]

ik zou vooral iets anders kiezen als je nu hebt.
al is het maar om de kennis uit te kunnen breiden. ;)

zelf zou ik oost-west doen op dat dakje.

met deze methode:
Zelf betonschans maken voor zonnepanelen
kun je het zo maken dat zelfs je buuf er niks van kan zeggen. ;)
Dat dus ook absoluut niet. Ik vind het heel knap dat iemand dat kan, maar dat gaat hem voor mij niet worden :) En oost west? Dat lijkt mij met die bomen er naast redelijk funest voor het paneel welke naar het westen kijkt. Die steken nu al ruim 1 meter boven het dak uit en die dingen groeien als kool.
Aan de andere kant: Zeker met de clickfit 1000, kan ik gewoon zowel de zuid als de oost/west setting eens een jaartje proberen en de boel aanpassen op het beste resultaat.
T-MOB schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:55:
[...]
Op dat platte dak zou ik qua panelen neerleggen wat het mooiste oogt. Het ligt best wel in het zicht. Verder maakt het qua paneeel niet zo gek veel uit als je aan een 500W omvormer hangt. Alles vanaf 265Wp is prima. Het enig is dat je met een kleiner paneel nog wat gunstiger kunt plaatsen (eerder vol in de zon).
Hmmm, Dat is ook wel waar. Het oog wil misschien ook wel wat. Nog niet zo heel erg aan gedacht. Aan de andere kant, kijk ik niet heel vaak op dat dak ;-)...

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 18-04-2016 10:22 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56

Fluctueert bij mij tussen de 226Vac en 234Vac.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Zo'n beetje tussen de 221VAC (In de ochtend bij het opstarten) tot 237VAC in de loop van de middag.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:26:
[...]

Zo'n beetje tussen de 221VAC (In de ochtend bij het opstarten) tot 237VAC in de loop van de middag.
Hier 233/234 vandaag.

Soms sochtends rond de 229,5 en op wat warmere dagen in de loop van de dag tegen de 244.

Edit : Zo'n micro omvormer mag je gewoon "zo" aan een wcd of lamp hangen. Hoe zit dat met 2 stuks? Moet je een tweede dan al aan een andere groep hangen? of mag die aan een andere wcd die op dezelfde groep zit?

[ Voor 24% gewijzigd door Atomic2005 op 18-04-2016 10:42 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Atomic2005 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:38:
[...]
Edit : Zo'n micro omvormer mag je gewoon "zo" aan een wcd of lamp hangen. Hoe zit dat met 2 stuks? Moet je een tweede dan al aan een andere groep hangen? of mag die aan een andere wcd die op dezelfde groep zit?
Ik dacht hier op het forum gelezen te hebbend dat je zo'n 2,25A (500W a 600W) op een WCD in mag voeren. Vandaar dat ik me even limiteer aan 2 panelen met 1 YC-500 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:49:
[...]

Ik dacht hier op het forum gelezen te hebbend dat je zo'n 2,25A (500W a 600W) op een WCD in mag voeren. Vandaar dat ik me even limiteer aan 2 panelen met 1 YC-500 ;-)
Kan hij voc 56v hebben? Twee Sharp 160 wp (marktplaats )in serie per aansluiting

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Of 3 x 170Wp SF's = 510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:54:
[...]

Kan hij voc 56v hebben? Twee Sharp 160 wp (marktplaats )in serie per aansluiting
Max is eigenlijk 55VDC:

http://www.focus-e.com/la...datasheet-yc250-yc500.pdf
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar die gaan qua voltages niet op een YC-500.

/edit/
Hmmm, en misschien moet ik ook gewoon eens naar 2 stuks 2e hands panelen kijken om de kosten te drukken ;)

[ Voor 37% gewijzigd door TFHfony op 18-04-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:06:
[...]

Ok, dat is maar 4cm ofzo dan.

[...]
Dat is alleen waar als je van plan bent de panelen plat en los op het dak te leggen. Normaal gesproken zet je de panelen onder een hoek van minimaal 10 graden, bij voorkeur 15 tot 20 graden i.v.m. schoonspoelen door regen. Voeg daarbij afmetingen van montageframe en voetjes, en je hoogste punt is al gauw 35 tot 40 cm boven je dakvlak.
Wel is het zo dat je als je een opstaande dakrand hebt, je weer wat dichter bij de rand kan. Voor zover ik het begrepen heb gaat het erom dat als je vanaf de straat onder een hoek van 45 graden naar boven kijkt de panelen niet kan zien.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder electriciteit spreekt me wel aan, maar hoe ga je regelen dat 'de zon gevolgd' wordt?
het is niet om ervoor te zorgen dat de zon gevolgt word maar je kan bijv deze wel gebruiken om de hoek te vergroten zodra het wat warmer word,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:12:
[...]

het is niet om ervoor te zorgen dat de zon gevolgt word maar je kan bijv deze wel gebruiken om de hoek te vergroten zodra het wat warmer word,
Heb je een voorbeeld waar het van voordeel zou kunnen zijn. Hoek vergroten bij warmer worden begrijp ik zo 123 niet, hoek vergroten om wat te bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor een heel systeem is het de moeite niet maar als je nu bijv 1 of 2 panelen heb op een steca bij v
dan met zo;n uitzet ijzer liggen smorgens de panelen
zodra het warmer word word de hoek groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:19:
voor een heel systeem is het de moeite niet maar als je nu bijv 1 of 2 panelen heb op een steca bij v
dan met zo;n uitzet ijzer liggen smorgens de panelen
zodra het warmer word word de hoek groter
Hoe hoger de zon staat, des te lagere hoek wil je voor je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:49:
[...]

Ik dacht hier enige dagen geleden gelezen te hebben dat dit gewijzigd is naar 2000W per bestaande groep, mits de omvormer niet in een wcd zit maar vastgekoppeld is.

http://www.hollandsolar.n...ndgroep.html#.VxTSRVJtDwA

Vraagje, wat is deze voorwaarde die erbij staat? Iz > In + Ig

Zonnestroom is groter dan...?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

zeegerd schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:30:
[...]

Ik dacht hier enige dagen geleden gelezen te hebben dat dit gewijzigd is naar 2000W per bestaande groep, mits de omvormer niet in een wcd zit maar vastgekoppeld is.

http://www.hollandsolar.n...ndgroep.html#.VxTSRVJtDwA

Vraagje, wat is deze voorwaarde die erbij staat? Iz > In + Ig

Zonnestroom is groter dan...?
Hmmm. Dan wordt het wellicht nog eens interessant om er 4 of 6 weg te leggen, maar dan moet ik eens kijken naar wat de schaduw precies doet de komende maanden om daar een goed inschatting van te kunnen maken.
Of er gewoon al 4 neerleggen en dan later kijken voor de andere 2. Het is net LEGO met de APS MicroInverters. Uitbreiden kan makkelijk achteraf....

Voor wat betreft de Iz > In + Ig

Iz = Stroom Zon ?
In = ??
ig = Stroom gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:39:
[...]

Iz = Stroom Zon ?
In = ??
ig = Stroom gebruik ?
Wellicht: maximale stroom door zekering (z?), dus meestal 16A, moet groter zijn dan wat er binnen die groep op de leidingen komt, dus zon (n=? inverter, omvormer, eh....) + overige apparaten (g=gebruikers?). Zou kunnen.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gasschuif schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:21:
Het tuin PV project is gereed, er zijn 2 stuks EC solar 310 WP panelen verhuisd naar een beter plekje, eentje op ZO, en eentje op ZW . Beide c.a. 30 graden. De plek waar ze eerder lagen gaf toch een te lage opbrengst.
Ik zie nu al dat de tuinset veel beter draait. Ook zij er 2 stuks SF 170 S bijgekomen.
Het totale vermogen is nu verhoogd naar 1,8 kWp. [...]
Wat foto's erbij geplakt voor het totaal beeld. [...]

[afbeelding]

Met de alu stripjes kan ik ze in de winter wat steiler zetten, nog even een gaatje er bij boren
[afbeelding]

Overzicht van een deel.
[afbeelding]
En is dit nu zo bereikbaar vanaf de openbareweg? Ben je niet bang dat ze gaan wandelen? Pootjes hebben ze al :+ ;w

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:26

Oke here are the votes....
V min = 219
Vmax = 237

Vmax steeds rond het middaguur, raar hè :9

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]
Voorval 2:

[afbeelding]
[...] deze keer wel zelf als hobby projectje uit te voeren.
[...]
[...]

[...] wat zouden jullie doen? Goedkope panelen voor een zo laag mogelijke prijs per Wp (met lage TVT) of wat meer uitgeven voor de panelen?
Je dakje is makkelijk bereikbaar vanaf de openbareweg. Ik zou rekening houden met ongewenste pootjes die ze weg zouden kunnen dragen. Dus goedkope panelen met de omvormer binnen.
Stel je voor dat de buuf zo zo erg niet mag dat ze ze aanmeld voor nachtelijke opruiming... >:) ;w

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

onetime schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:30:
[...]

Je dakje is makkelijk bereikbaar vanaf de openbareweg. Ik zou rekening houden met ongewenste pootjes die ze weg zouden kunnen dragen. Dus goedkope panelen met de omvormer binnen.
Stel je voor dat de buuf zo zo erg niet mag dat ze ze aanmeld voor nachtelijke opruiming... >:) ;w
Omvormer binnen zie ik dus totaal niet zitten. Juist een van de redenen voor het APS systeem geweest. Maar in principe wik ik ze vrij vlak laten liggen, dus zie je ze niet 1,2 3 vanaf de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Weet iemand of een Effekta4200 echt al gaat aftoppen op 2200W per MPPT? (bij totaal < 3000W)

Ik heb ze er nog niet echt boven gezien, en dat terwijl de spanning en stroom ruim binnen de spec. blijven. Wel heb ik gezien dat een string vandaag van 238V->260V ging met minder stroom en dus net binnen de 2200W bleef. (Zal ik met iets anders wat stroom aftappen voor de omvormer???)

(7x 195W en 7x 185W parallel, de andere MPPT nu met 11x 195W in serie, kan naar 2x 7 = 14 voor alles parallel op beide trackers tegelijk.) Alle panelen ~37V mpp.

OZO-WNW dak met ~40 graden helling. Zou ook naar 18x195 + 12x185 kunnen, voor 5x 6 parallel.
Toen het nog 17x195 was al eens een piek van ~3500 gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

onetime schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:46:
[...]

En is dit nu zo bereikbaar vanaf de openbareweg? Ben je niet bang dat ze gaan wandelen? Pootjes hebben ze al :+ ;w
De vaart is hier ter plekke is 12 M breed 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

onetime schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:06:
Weet iemand of een Effekta4200 echt al gaat aftoppen op 2200W per MPPT? (bij totaal < 3000W)

Ik heb ze er nog niet echt boven gezien, en dat terwijl de spanning en stroom ruim binnen de spec. blijven. Wel heb ik gezien dat een string vandaag van 238V->260V ging met minder stroom en dus net binnen de 2200W bleef. (Zal ik met iets anders wat stroom aftappen voor de omvormer???)

(7x 195W en 7x 185W parallel, de andere MPPT nu met 11x 195W in serie, kan naar 2x 7 = 14 voor alles parallel op beide trackers tegelijk.) Alle panelen ~37V mpp.

OZO-WNW dak met ~40 graden helling. Zou ook naar 18x195 + 12x185 kunnen, voor 5x 6 parallel.
http://pdf.effekta.com.de...er_ES_VDE4105_V4_0_GB.pdf

Daar is de datasheet. Die zegt 2200 per MPPT voor je 4200. Dus zou idd wel logisch zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 15:09
T-MOB schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:55:
[...]

As we speak:
  	U 		I 	F 	P
L1 	239.28V 	4.39A 	50.03Hz 	1,046.13W
L2 	235.13V 	4.39A 	50.02Hz 	1,034.75W
L3 	237.68V 	4.38A 	50.02Hz 	1,038.83W
L 	  	 	 	50.03Hz 	3,112.62W
Ik zag dit lijstje voorbij komen en dacht een omvormer heeft toch maar 2 PV aansluitingen?
Of heb je in het geval van bovenstaande een 3-fasen aansluiting ?

Je hebt dus een 3-fasen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 18-04-2016 18:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MdO82 schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:29:
[...]

Ik zag dit lijstje voorbij komen en dacht een omvormer heeft toch maar 2 PV aansluitingen?
Of heb je in het geval van bovenstaande een 3-fasen aansluiting ?

Je hebt dus een 3-fasen ;)
Zat net te googles, maar 3fase Omnik's hebben "gewoon" 2 MPPT's, dus het is niet standaard.
Wat is hier de reden van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Het is de AC-zijde die je ziet (daarvan werd naar spanning gevraagd). Aan de DC-kant heb ik maar 1 aansluiting / MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Atomic2005 schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:25:
[...]http://pdf.effekta.com.de/Solarwechselrichter_international/BA_Photovoltaik_Wechselrichter_ES_VDE4105_V4_0_GB.pdf

Daar is de datasheet. Die zegt 2200 per MPPT voor je 4200. Dus zou idd wel logisch zijn ja.
nu heb ik hier de voorloper daarvan, serie III, 2100W per MPPT:
http://pdf.effekta.com.de...III_AR-N-4105_V-1-0_D.pdf

maar met een MPPT bereik van 150-450V bij 14A per MPPT kan er van 2100W tot maximaal 5400W veilig per MPPT verwerkt worden. Dat dat door de output regeling totaal beperkt wordt tot 4200W ac kan ik mee leven.
Maar waarom een MPPT binnen zijn mogelijkheden zo kreupel maken? Sorry, dat vind ik niet logisch.
(en in het conformiteits document staat dat de 4200 en 5000 op de software na gelijk zijn...)

edit: zeker omdat dit een dual-MPPT omvormer is die je dus zoals ik hem hier ook gebruik voor verschillende oriëntaties gebruikt. Met het maximum op verschillende momenten.

Netspanning: hier al sinds 2013 tussen de 219 en 232V, wel met 5mm2 naar de groepenkast.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 18-04-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:41
Sinds een paar weken is de ac spanning beter onder controle door enexis. Nu zit ik overdag tussen 230 -238V daarvoor tussen 233 en 243 Volt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Even een korte vraag. Hier loopt bij het 22 kWp systeem vanaf de installatie automaten van beide omvormers een 5x2,5²mm kabel van een meter naar de meterkast. Op momenten dat er lang achter elkaar 18-20kW doorheen gaat brand je hier bijna klauwen aan. Wanneer ik het een beetje door reken zit je bij 230 volt en 20kW op 29 ampère per ader. Is dat te gek?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja.
[edit] op zich kan het wel nét, mits vrij gemonteerd etc maar voor een meter zou ik niet op kabel bezuinigen.
Mocht iemand er ooit iets overheen hangen (poetsdoek, regenkleding, ...) dan kan het zeker fout gaan.

[ Voor 130% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2016 20:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Bedankt! Dan ga ik een stuk 4mm² regelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Skipper-93 schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:38:
[...]

Beter een 6 mm2 , zullen de kosten neit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Skipper-93 schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:38:
[...]
Aangezien NEN1010 in de juiste omstandigheden voor 2,5mm2 20A toestaat is 4mm2 tot ongeveer 32A.
Als 6mm2 niet te gek duur is kan je het doen. Maar 4mm2 zou genoeg moeten zijn.

edit naar aanleiding van hieronder: had even niet gedacht aan warmte afgevend oppervlak. Wel aan weerstand. N.a.v. Draka hierboven: bij NEN1010 mogen de kabels dacht ik 70 graden worden. En is 2,5mm2 bij een vrij in de lucht hangende kabel toelaatbaar. Heb echter zelf al 2x 2,5mm2 (met krimpkous op de laatste centimeters) gedubbeld tot 5mm2. Had er toch genoeg van en zo levert het nog wat op. Kan de vergroting van 7 via 17, 24 en nu 25 panelen er zonder problemen doorheen. (4kW omvormer)

[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 18-04-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Op internet vind ik het volgende lijstje:

1mm2 = 10a
1.5mm2 = 16a
2.5mm2 = 20a
4mm2 = 25a
6mm2 = 32a
10mm2 = 40a
16mm2 = 63a
25mm2 = 80a
35mm2 = 100a

Dan zou 4mm2 nog niet genoeg zijn. Maar het gaat over een lengte van een meter. Dan heb je het over een 5x6mm2 van 5 euro. Zelf zou ik denk ik de diepte-investering doen en de 8 euro aftikken voor 5x10mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
nadeel van een 5x 10 is dat deze al bijna niet meer in je groepenkast in te voeren is, de aders stuggerzijn.

5 x 6 mm2 is mooi, verlies bij 1 meter 29 A 0,04%. bij je 2,5 mm2 is dat 0,1 %. nu lijkt die 0,1 weinig, maar bij 3 belaste aders 29A verlies je bijna 20 watt in je kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:06:

De Effekta 4200 topt af boven de 2100 Watt DC momentaan vermogen per ingang. Kortstondige toenames in vermogen werkt de Effekta niet snel weg, zo heb ik eens 5,4 kW AC op de Effekta 5000 gehad. 5,7 kW DC omgerekend. Terwijl dat volgens de specs niet kan.
Dat je spanning omhoog gaat is een heel duidelijk signaal van aftoppen. Er wordt namelijk minder stroom afgenomen waardoor de spanning stijgt. zie IV-curve. Uiteindelijk minder vermogen.

'Stroom aftappen' is voor de kWh jaaropbrengst onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
habbekrats schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:15:
nadeel van een 5x 10 is dat deze al bijna niet meer in je groepenkast in te voeren is, de aders stuggerzijn.

5 x 6 mm2 is mooi, verlies bij 1 meter 29 A 0,04%. bij je 2,5 mm2 is dat 0,1 %. nu lijkt die 0,1 weinig, maar bij 3 belaste aders 29A verlies je bijna 20 watt in je kabel
Gezien de specs in de sig van Skipper-93 zal er wel een iets zwaardere aansluiting en meterkast hangen dan bij een woonhuis gewoon is. Met een 54kWp en een 22kWp installatie kun je 3x107.5A terugleveren. Dan heb je als het goed is wel plek voor wat koper in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Die jezelf een lol en bestel een super soepele kabel als de afstand niet erg lang is, kost een paar centen meer, maar werkt wel heul erg fijn. zeker het laatste stukje de mk in, en daar er gewoon een paar adereind hulsjes op zetten, dan kun je gerust tot 16 mm2 de mk in.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij werken veel met siliconen kabel op hoge vermogens van verhitters. (zelfs met 25 mm2)
Heerlijk soepel ook in dikke diameters. Maar oh zo kwetsbaar tegen stoten/snijden ed.
Maar kan tegen hoge temperaturen.
http://www.nl.sab-kabel.c.../siliconenkabel-besilenR/
(geen idee of het een goede link is)

Adereindhulsjes worden dan natuurlijk wel kabelschoenen.
https://www.hkelectric.nl...e-kabelschoenen/catg+catc

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2016 22:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andre1973 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:49:
Die jezelf een lol en bestel een super soepele kabel als de afstand niet erg lang is, kost een paar centen meer, maar werkt wel heul erg fijn. zeker het laatste stukje de mk in, en daar er gewoon een paar adereind hulsjes op zetten, dan kun je gerust tot 16 mm2 de mk in.
Goede tip, wil je goede kabel die ook nog tegen een stootje kan neem dan draka QWPK .
En inderdaad adereind hulsjes gebruiken.

http://www.draka.nl/product/120434?jointsView=False

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 18-04-2016 22:13 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
Misschien een domme vraag: het is toch zo dat in het geval je op een omvormer die cfr de specs max 4200W aankan, bij een extreem zonnige dag 4320 W zou zetten (cfr PVinfo) gewoon dat teveel zal "verliezen" (en niet helemaal uit zal vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Promy schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:20:
Misschien een domme vraag: het is toch zo dat in het geval je op een omvormer die cfr de specs max 4200W aankan, bij een extreem zonnige dag 4320 W zou zetten (cfr PVinfo) gewoon dat teveel zal "verliezen" (en niet helemaal uit zal vallen).
Nee hoor, let wel op de spec's van de panelen in combinatie met de omvormers MPP's (maximale stroom en spanning die de panelen kunnen genereren (spanning altijd +10 en -20 % i.v.m. warm en koud).
Het is zo dat de omvormer als gevolg van de geboden spanning en stroom de belasting t.o.v de panelen zo aanpast dat ie het maximale uit de panelen gaat halen wat hij aankan, het is niet zo dat de panelen het er in duwen.

Zo kan een omvormer (mastervolt o.a.) als gevolg van de interne temperatuur bijvoorbeeld ook terug gaan naar 70% van het maximale nominale vermogen, en daar blijft ie dan gewoon op staan tot ie weer terug mag naar 100 of verder moet zakken.
Hij gaat dan wel aftoppen of clippen of een van die andere namen. Als je dan later naar de daggrafiek kijkt lijkt het of de parabool is afgeknipt.

http://www.zonnepaneelforum.nl/index.php?topic=58.0

ff naar beneden scrollen voor n plaatje

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 18-04-2016 22:32 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Iedereen bedankt voor de reacties! Het is even afwegen welke maat nog wel te monteren is ;)
T-MOB schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:43:
[...]

Gezien de specs in de sig van Skipper-93 zal er wel een iets zwaardere aansluiting en meterkast hangen dan bij een woonhuis gewoon is. Met een 54kWp en een 22kWp installatie kun je 3x107.5A terugleveren. Dan heb je als het goed is wel plek voor wat koper in je kast.
De installaties zitten niet op hetzelfde adres. Ze zitten respectievelijk op een 80A aansluiting en een 35A aansluiting.
Het kleinere systeem heeft ondanks de dunne kabel toch minder last van een hoog AC voltage. Die komt niet boven de 240. Het grote systeem piekt soms op 247. Dat zal denk ik met de hoeveelheid PV systemen daar in de buurt te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
Andre1973 schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:28:
[...]
Nee hoor, let wel op de spec's van de panelen in combinatie met de omvormers MPP's (maximale stroom en spanning die de panelen kunnen genereren (spanning altijd +10 en -20 % i.v.m. warm en koud).
Het is zo dat de omvormer als gevolg van de geboden spanning en stroom de belasting t.o.v de panelen zo aanpast dat ie het maximale uit de panelen gaat halen wat hij aankan, het is niet zo dat de panelen het er in duwen.

ff naar beneden scrollen voor n plaatje
Kan je dat iets meer uitleggen? De panelen zijn TrinaSolar TSM-PC05A (20 stuks van 260WP denk deze) en een SAJ Sununo omvormer van 4k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb eens even naar mijn Vac gekeken
en begin toch eens wat vaker achter me oor te krabbelen nu
met name omdat smorgens vroeg nog voordat er overal PV systemen lopen te pushen op het net het Voltage gemiddeld al boven de 240 is.
graag jullie mening , wel /niet aankaarten bij netbeheerder
Dag Tijdstip Voltage tijdstip 2 Voltage
19-apr-16 6:55 241,3
18-apr-16 6:45 241,2 ~15:00 246,6
17-apr-16 6:59 244,6 ~15:00 248,2
16-apr-16 7:10 242,3 ~15:00 246,5
15-apr-16 7:20 241,6 ~15:00 243,2
14-apr-16 7:02 239,3 ~15:00 243,3
13-apr-16 6:52 240,2 ~15:00 242,4
12-apr-16 7:20 240,1 ~15:00 240,8
11-apr-16 7:04 240,8 ~15:00 244,8
10-apr-16 7:15 244,5 ~15:00 247,3
9-apr-16 6:55 241,6 ~15:00 242,4
8-apr-16 7:33 242,3 ~15:00 241,6
7-apr-16 7:34 237,6 ~15:00 242,4
6-apr-16 8:08 240,8 ~15:00 243,2
5-apr-16 7:52 237,6 ~15:00 242,4
4-apr-16 7:29 239,2 ~15:00 241,6
3-apr-16 8:23 244 ~15:00 244,8
2-apr-16 7:36 239,2 ~15:00 244
1-apr-16 7:32 236,1 ~15:00 244,8
31-mrt-16 7:36 240,8 ~15:00 238,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:19:
met name omdat smorgens vroeg nog voordat er overal PV systemen lopen te pushen op het net het Voltage gemiddeld al boven de 240 is.
Het mag tot 253V worden aangeleverd, in je meterkast. Als je verder geen problemen ervaart (in de zin van een afschakelende omvormer) is er dus helemaal niets aan de hand. Geen idee wat de netbeheerder dus zou moeten "oplossen". Zie het verder zonnig, hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom bij gelijk vermogen. Dus hoe minder verlies in je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de reden is idd nu nog geen problemen maar ik verwacht ze wel in de toekomst
in 2012 was het voltage gemiddeld 235..238 V
in 2014 was het al 236 tot 240
in 2015 was het van 238 tot 241
en nu begin je al smorgens nog voordat de PV gestart is met 240 of hoger
en idd pas geleden overdag afschakelende omvormer omdat deze ingesteld stond op Vmax 250
nu aangepast naar Vmax 253 dus die pieken als het zonnetje doorbreekt gaan ze wel door

echter je ziet structureel dat de V in de afgelopen jaren omhoog is gegaan niet alleen overdag vanwege de vele pv sets hier in de omhoog.
(kleine 200 sets erbij in het dorp , in de afgelopen 3 jr )

maar ook smorgens vroeg of savonds laat als de pv sets niet meer actief zijn is het voltage een stuk hoger

als deze "trend" zich doorzet zal met 1 a 2 jr de 250V regelmatig gepasseerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een beetje advies nodig voor mijn ouders. Ze hebben een offerte gevraagd voor zonnepanelen en de man kwam met een optie terug die ik niet bedacht heb.
De plaatsing is namelijk een beetje lastig.
Optie 1 (ons eerste idee):
Er is een rechthoekig schuin dak dat op 210 graden azimut ligt, met een plat dak ervoor. Als dit volgelegd wordt dan is de volledige elektriciteitsbehoefte gedekt, het probleem is dat het plat dak op 2,5 meter boven de grond ligt, de top van het dak op 4,5-5 meter en er achter het huis een klein bos is waardoor je bij lage zonnestand schaduw zult hebben.
Optie 2 (niet aantrekkelijk):
De achterkant van het hoofdgebouw (ook 210 graden) is een driehoekig dak (8 meter breed, 4 meter hoog) met aan de westzijde op de hoek een hoge schoorsteen die vanaf de late middag schaduw gaat genereren en hier kunnen niet voldoende zonnepanelen op.
Optie 3 (en hier kwam de panelenman mee):
Het ZO-dak (op 120 graden) is trapeziumvormig, 8 meter aan de onderzijde, een meter of 4 aan de bovenzijde en 4 meter hoog. Hier kunnen waarschijnlijk genoeg panelen op om in het ideale geval de elektriciteitsbehoefte te dekken, maar ze liggen op 120 graden, dus ik vraag me af hoeveel kWh/kWp je er van krijgt.

Wat zou de beste optie zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:04:
Ik heb een beetje advies nodig voor mijn ouders. Ze hebben een offerte gevraagd voor zonnepanelen en de man kwam met een optie terug die ik niet bedacht heb.
Er is een rechthoekig schuin dak dat op 210 graden azimut ligt, met een plat dak ervoor. Als dit volgelegd wordt dan is de volledige elektriciteitsbehoefte gedekt, het probleem is dat het plat dak op 2,5 meter boven de grond ligt, de top van het dak op 4,5-5 meter en er achter het huis een klein bos is waardoor je bij lage zonnestand schaduw zult hebben.
De achterkant van het hoofdgebouw (ook 210 graden) is een driehoekig dak (8 meter breed, 4 meter hoog) met aan de westzijde op de hoek een hoge schoorsteen die vanaf de late middag schaduw gaat genereren en hier kunnen niet voldoende zonnepanelen op.
Het ZO-dak (op 120 graden) is trapeziumvormig, 8 meter aan de onderzijde, een meter of 4 aan de bovenzijde en 4 meter hoog. Hier kunnen waarschijnlijk genoeg panelen op om in het ideale geval de elektriciteitsbehoefte te dekken, maar ze liggen op 120 graden, dus ik vraag me af hoeveel kWh/kWp je er van krijgt.

wat de beste optie is?
geen idee, krijg het er niet uit ontcijfert. :?
te weinig info (mis iets van foto's van huis en omgeving)

maar kan wel deze geven:
neem een omvormer met 2x een mpp. (is niet duur)
en leg 1 set vrij plat voor zomer opbrengst.
en 1 set vrij stijl voor beter lente en herfst opbrengst.
kun je meer Wp leggen als een omvormer aan kan en heb je elk seizoen wel een leuke opbrengst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:19:
graag jullie mening , wel /niet aankaarten bij netbeheerder
Ten eerste is je spanning nog ver onder de 253V, zoals T-MOB terecht opmerkt. Je kunt dus best contact opnemen, maar er is geen concreet probleem en er gaat helemaal niets gebeuren.

Ten tweede: waar zie je die spanning? Afgelezen spanning op je inverter?
Net zoals bij TD-er eerder in dit draadje, zul je moeten meten direct achter de meter met een daarvoor geschikte meter. Je sluit daarmee spanningsval over de kabel naar je inverter uit. Is die spanning in de buurt of hoger dan 253V, dan kun je aan de bel trekken.

No offense, maar misschien is het beter om NIET zelf te meten, als je niet terzake kundig bent. Met een paar meetpennen in een groepenkastje prikken is bepaald niet zonder risico!

Edit: verkeerd gequote

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Joepla schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:39:
[...]

Ten eerste is je spanning nog ver onder de 253V, zoals swapevent terecht opmerkt. Je kunt dus best contact opnemen, maar er is geen concreet probleem en er gaat helemaal niets gebeuren.

Ten tweede: waar zie je die spanning? Afgelezen spanning op je inverter?
Net zoals bij TD-er eerder in dit draadje, zul je moeten meten direct achter de meter met een daarvoor geschikte meter. Je sluit daarmee spanningsval over de kabel naar je inverter uit. Is die spanning in de buurt of hoger dan 253V, dan kun je aan de bel trekken.

No offense, maar misschien is het beter om NIET zelf te meten, als je niet terzake kundig bent. Met een paar meetpennen in een groepenkastje prikken is bepaald niet zonder risico!
Ik zit te zoeken wat het spanningsverlies is tussen de omvormer en de meterkast. Klopt het dat het vaak iets boven de 1% ligt? Dan zou het hooguit circa 2,5V moeten zijn? (begrijp dat het afhankelijk is van de afstand en draaddikte)

En wat ik niet kan vinden : Hoeveel ligt het Voltage dat van je omvormer in de meterkast komt dan boven de netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:20:
[...]

Ik zit te zoeken wat het spanningsverlies is tussen de omvormer en de meterkast. Klopt het dat het vaak iets boven de 1% ligt? Dan zou het hooguit circa 2,5V moeten zijn? (begrijp dat het afhankelijk is van de afstand en draaddikte)

En wat ik niet kan vinden : Hoeveel ligt het Voltage dat van je omvormer in de meterkast komt dan boven de netspanning?
Dat regelt omvormer zelf aan de hand van hoeveel moeite hij heeft om het vermogen weg te duwen de kabel in, kan 2 volt zijn maar ook heel goed 10/15 volt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:27:
[...]

Dat regelt omvormer zelf aan de hand van hoeveel moeite hij heeft om het vermogen weg te duwen de kabel in, kan 2 volt zijn maar ook heel goed 10/15 volt.
Dus aan de hand van het Voltage van de omvormer heb ik geen zicht op de netspannig? Het is niet een vast percentage maar kan (enorm) verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Optie 3 levert ongeveer 75% energie t.o.v. van een optimale zuid-opstelling. Optie 1 (ZZW met schaduw in de winter) zal naar mijn schatting 85-90% t.o.v. optimaal opleveren.

In dat opzicht is het meer wat praktisch is qua elektrische installatie (kan mogelijk in de kosten schelen) en wat je ouders wel/niet mooi vinden (als dat een rol speelt.

Nadeel van optie 3 is dat het grootste deel in de ochtend wordt opgewekt. De gelijktijdigheid met de vraag is daardoor relatief laag. Op dit moment niet heel relevant vanwege de salderingsregeling, maar in de toekomst misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:37:
[...]

Dus aan de hand van het Voltage van de omvormer heb ik geen zicht op de netspannig? Het is niet een vast percentage maar kan (enorm) verschillen?
Nee kan je alleen meten als omvormer uit staat. Maar andere panelen van je buren bv kunnen spanning ook omhoog stuwen dus komen zoveel factoren bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gemeten waardes zijn wat de omvormer registreert vandaar 2 meetpunten
het meetpunt smorgens vroeg is op het mometn dat de omvormer nog niet levert aan het net
dus kan mijn inziens de omvormer dit nog niet beinvloeden.
bij het 2e meetpunt omstreeks 15 uur smiddags wel want dan levert deze indd

ook heb heb middels een multimeter smorgens vroeg en savonds laat op de hoofdschakelaar in de meterkast de Vac gemeten op tijdstippen dat de omvormer niet aan stond.

en ook dan zit het altijd rond de 240v
terwijl dit een paar jaar terug toch rond de 236V lag.
aangaande de kabellengte vanaf de omvormer
omnik2 kabellengte tot groepenkast is 4 meter
omnik4 kabellengte tot groepenkast 22 meter

de uitgelezen Vac zijn dan ook bewust vanaf de omnik2 met korte kabellengte gedaan.
maar nogmaals rechstreeks op de hoofdschakelaar meten levert minder dan 1volt verschil tov de omnik2 uitgelezen waarde

nu kan ik wel droog beredenen dat in de toekomst aan de zijde van de omnik4 ik vaker in de buurt komt van de 253V maar rekeninghoudend met kabellengte zal dat dan 249V bij de groepenkast zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Foto's zouden inderdaad meer zeggen....
Maar ik persoonlijk ben voor spreiding over de dag, vanwege toekomst mogelijk geen salderen meer. Een solarfrontier kun je gebruiken om korte string mee te maken. Als ze allemaal gelijk zijn kun je die parallel schakelen in verschillende richtingen en helling hoeken. Daardoor krijg je ook niet snel piek vermogen en kun je met kleinere omvormer uit de voeten. Afhankelijk van omvormer (spanning bereik ) kies je dan string van 3-4-5-6 of zelfs 8 met drie fase omvormer. En met die aantallen moet je kijken hoe beste uitkomst met afmetingen van je dak.
Oost en west is 85 procent rendement en zuid 100 ,dus daar moet je niet te moeilijk in denken. Gewoon kijken hoe je het makkelijkst zoveel mogelijk panelen kwijt kunt naar je behoefte stroom verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Atomic2005 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:20:
[...]

Dat hangt van een aantal zaken af, maar is prima te berekenen.

Bv.:
  • Ervan uitgaande dat je een 2,5 mm2 kabel hebt van 20 m, dan heb je 2 aders van ieder 20m. Totaal 40 m.
  • Weerstand van deze kabel is 0,0076 Ohm / meter.
  • Totale weerstand: 0,3 Ohm
  • Stel dat je met 3600W invoedt, dan loopt er ca. 16A.
  • Spanningsverlies over de kabel is dan 0,3 * 16 = 4,8V
Je ziet dus dat er nogal wat variabelen zijn, hierbij is nog geen rekening gehouden met contactovergangen en toenemende weerstand bij hogere temperatuur.

Simpel gezegd: hoe dikker en korter de kabel, des te lager is de spanningsval. Een beetje Tweaker gaat dus voor minstens 10 mm2 om de laatste Watt er nog door te krijgen ;)

Zit je dus kritisch qua spanning, dan is het zeker de moeite waard om te meten, daaruit kun je dan mogelijk de conclusie trekken dat je een dikkere kabel nodig hebt.

Meten == weten
Als je weet wat je meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iemand hier veel ervaring met SF panelen? Ik heb zelf 0,0 ervaring met thinfilm. Ik kan er zelf mogelijk nog 6 kwijt, niet de meest ideale plek van het huis maar het levert meer op dan kaal bitumen. Alleen: Ik heb werkelijk waar geen flauw benul welke omvormer gebruikt kan worden voor SF panelen.

Iemand enig idee welke omvormer(s) ik kan gebruiken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 07:34
mkleinman schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:45:
Iemand hier veel ervaring met SF panelen? Ik heb zelf 0,0 ervaring met thinfilm. Ik kan er zelf mogelijk nog 6 kwijt, niet de meest ideale plek van het huis maar het levert meer op dan kaal bitumen. Alleen: Ik heb werkelijk waar geen flauw benul welke omvormer gebruikt kan worden voor SF panelen.

Nog geen ervaring... maar donderdag worden er 23 geïnstalleerd bij ons met een SolarEdge omvormer + optimizers. Ik heb ook een aanbieding gehad voor 20 stuks met een SMA-omvormer, dus dat zou ook gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

2×3 parallel op 1kW omvormer. Dingen geven al wel snel maximaal vermogen, zelfs als ze plat liggen. ik raak steeds meer gecharmeerd van mijn 24 stuks....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 19:46

Zelf heb ik sinds 1 april 20 SF-panelen, 12 op west en 8 op oost. Heb daarom een omvormer met 2 MPTT's, de SMA 3000TL. Bevalt goed. Weet niet of jij 2 MPPT's nodig hebt uiteraard...

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvinke schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:00:
[...]

Nog geen ervaring... maar donderdag worden er 23 geïnstalleerd bij ons met een SolarEdge omvormer + optimizers. Ik heb ook een aanbieding gehad voor 20 stuks met een SMA-omvormer, dus dat zou ook gewoon moeten kunnen.
Nou ben ik toch nieuwsgierig waarom keuze niet op sma is gevallen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 07:34
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:13:
[...]

Nou ben ik toch nieuwsgierig waarom keuze niet op sma is gevallen?
Het prijsverschil tussen de SMA + 20 panelen ten opzichte van de optie SolarEdge/Optimizers met 23 panelen was dusdanig weinig dat de 23 panelen optie interessanter was (gerekend met €/Wp). Daarnaast hebben we op ons dak vooral in het voorjaar/najaar last van gedeeltelijke schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvinke schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:16:
[...]

Het prijsverschil tussen de SMA + 20 panelen ten opzichte van de optie SolarEdge/Optimizers met 23 panelen was dusdanig weinig dat de 23 panelen optie interessanter was (gerekend met €/Wp). Daarnaast hebben we op ons dak vooral in het voorjaar/najaar last van gedeeltelijke schaduw.
Oké had idee dat sma zonder ortimiser stuk goedkoper zou zijn. Last van schaduw heb je toch niet met sf . Maar dan heb je goeie keuze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

SMA PIKO
Bij een kennis heb ik 40 SF panelen op een Fronius 6kW
Bi mijn dochter komen 5x6 SF panelen op een Piko 4.2 3x6 zuidwest + 2x6 noordoost

Het voordeel van de SF is dat je een aantal korte string parralel kan zetten. is de noodzaak van optimizers kleiner als je schaduw problemen hebt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit te kijken. Ik kan er maximaal 6 kwijt. Dan kom je op ongeveer 1kWp uit. Alleen kan ik zo 1 2 3 geen geschikte omvormer vinden. De kleinste SMA ( 1.5 ) is maar beperkt compatible volgens SMA Design Web.
Voor SolarEdge kom je twee panelen te kort. Die wil er eigenlijk minimaal 8 hebben.

Ben nog aan het verder kijken maar vind nog geen match.

Panelen komen op noord te liggen op een schuurtje, bijna helemaal plat. Elke kWh die ze extra opwekken is een kWh extra in de ELGA :)

Edit:

Een Omnik 1.0 TL zou kunnen, alleen mekkert de oude SMA Excelsheet over dat thin film en deze TL omvormer niet samengaan.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 19-04-2016 13:04 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje Tweaker gaat dus voor minstens 10 mm2 om de laatste Watt er nog door te krijgen ;)
vrouwlief vond die 3*150 kabel dwars door de woonkamer om een paar cm kabellengte te besparen een wat minder goed idee.

maar zonder gekheid anton boonstra heeft voor mij al eens berekend wat me verlies zou zijn bij 2*2,5 kabel
bij een load van 70% van WP zou het verlies 64watt zijn en ongeveer 5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:57:
Ik zit te kijken. Ik kan er maximaal 6 kwijt. Dan kom je op ongeveer 1kWp uit. Alleen kan ik zo 1 2 3 geen geschikte omvormer vinden. De kleinste SMA ( 1.5 ) is maar beperkt compatible volgens SMA Design Web.
Voor SolarEdge kom je twee panelen te kort. Die wil er eigenlijk minimaal 8 hebben.

Ben nog aan het verder kijken maar vind nog geen match.

Panelen komen op noord te liggen op een schuurtje, bijna helemaal plat. Elke kWh die ze extra opwekken is een kWh extra in de ELGA :)

Edit:

Een Omnik 1.0 TL zou kunnen, alleen mekkert de oude SMA Excelsheet over dat thin film en deze TL omvormer niet samengaan.
Dat thin film maakt niet uit, was voor andere oude panelen.
Als je strings van 3 panelen maakt en die gewoon parallel dan kunnen heel veel omvormers.

3x2 of 2x3 op een Soladin Web 1000 kan ook.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Joepla schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:03:
[...]

Dat hangt van een aantal zaken af, maar is prima te berekenen.

Bv.:
  • Ervan uitgaande dat je een 2,5 mm2 kabel hebt van 20 m, dan heb je 2 aders van ieder 20m. Totaal 40 m.
  • Weerstand van deze kabel is 0,0076 Ohm / meter.
  • Totale weerstand: 0,3 Ohm
  • Stel dat je met 3600W invoedt, dan loopt er ca. 16A.
  • Spanningsverlies over de kabel is dan 0,3 * 16 = 4,8V
Je ziet dus dat er nogal wat variabelen zijn, hierbij is nog geen rekening gehouden met contactovergangen en toenemende weerstand bij hogere temperatuur.

Simpel gezegd: hoe dikker en korter de kabel, des te lager is de spanningsval. Een beetje Tweaker gaat dus voor minstens 10 mm2 om de laatste Watt er nog door te krijgen ;)

Zit je dus kritisch qua spanning, dan is het zeker de moeite waard om te meten, daaruit kun je dan mogelijk de conclusie trekken dat je een dikkere kabel nodig hebt.

Meten == weten
Als je weet wat je meet...
Hiermee kan je het uitrekenen:
Pverlies xls
Je kan jezelf alleen afvragen hoevaak en hoelang je het maximum vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 15:09
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:22:
[...]

Pverlies xls
Je kan jezelf alleen afvragen hoevaak en hoelang je het maximum vermogen levert.
Het vermogen in de lijst is gewoon het vermogen wat de PV kan leveren toch ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:22:
[...]
Pverlies xls
Dat is inderdaad een goede gedachte. Zelf heb ik dan ook geen enkel probleem om 5 kW door 4 mm2 te persen. Afgezien dat dat prima kan (~21A), lig ik niet wakker van het beetje verlies. Mijn systeem draait een groot deel van het jaar tussen 1...3 kW tenslotte. Maar je raakt een gevoelig punt bij sommigen als het gaat om kabeldiameter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmm. het dakje nu volledig opgemeten. De maten vallen tegen. Ik heb twee plekken. Een plek van 100x170cm en een tweede plek van 170x170cm. Daar gaan dus nooit 6 panelen op passen jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MdO82 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:32:
[...]

Het vermogen in de lijst is gewoon het vermogen wat de PV kan leveren toch ?
Ja dat is het maximum wat hij kan leveren.
Hier zie je ook dat een 3 fase omvormer direct minder kabel verlies geeft bij hetzelfde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:51:
Hmm. het dakje nu volledig opgemeten. De maten vallen tegen. Ik heb twee plekken. Een plek van 100x170cm en een tweede plek van 170x170cm. Daar gaan dus nooit 6 panelen op passen jammer genoeg.
Valt altijd tegen .... :)
Dat worden dus 100x165 panelen ? dure 300Wp ? op een soladin ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Joepla schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:42:
[...]
Dat is inderdaad een goede gedachte. Zelf heb ik dan ook geen enkel probleem om 5 kW door 4 mm2 te persen. Afgezien dat dat prima kan (~21A), lig ik niet wakker van het beetje verlies. Mijn systeem draait een groot deel van het jaar tussen 1...3 kW tenslotte. Maar je raakt een gevoelig punt bij sommigen als het gaat om kabeldiameter ;)
Och een gevoelig punt, ik mag wel graag een wat dikkere kabel aanbevelen. Vooral omdat er - afgezien van de prijs - geen nadeel is aan een te dikke kabel. In relatie tot de arbeidskosten van het trekken van de kabel is de meerprijs naar mijn mening verwaarloosbaar. Nadelen van een te dunne kabel zijn er wel degelijk, vermogensverlies is er een van. Daar zou ik me ook niet al te druk om maken (alhoewel het bij lange kabels wel aan kan tellen). Belangrijker is de spanningsval en daarmee de hogere spanning die je omvormer op de kabel moet zetten. Als je omvorrmer daardoor afschakelt gaat het verlies wel aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

mkleinman schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:51:
Dan was 6 stuks wel erg optimistisch...

Misschien 2x deze + 1x deze? Als ik het goed begrijp kan je die combinere in dezelfde string.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ATS schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:41:
[...]

Dan was 6 stuks wel erg optimistisch...

Misschien 2x deze + 1x deze? Als ik het goed begrijp kan je die combinere in dezelfde string.
Ik had van binnenuit gemeten. Kwam op ruim 190cm binnen in de breedte. Op de bijkeuken ongeveer 200cm, tussen de dakdoorvoer en een ontluchtingspijp ook 200x190 dan en het laatste stuk 160cm bij 190cm.

Dan had ik dus 3x2 panelen kwijt gekund. Alleen op het dak zag ik de opstaande rand waardoor de maximale breedte ineens nog maar 170cm was, bleek ook de ruimte boven de bijkeuken volkomen ongeschikt. En dus nog maar een plek van ongeveer 170x170 en 100x170cm.

Dus tsja.. Meten is weten, ook in dit geval.

Ik heb nog een 190Wp paneel staan ( nieuw ). Dus 1 paneeltje heb ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:46:
[...]

Ik had van binnenuit gemeten. Kwam op ruim 190cm binnen in de breedte. Op de bijkeuken ongeveer 200cm, tussen de dakdoorvoer en een ontluchtingspijp ook 200x190 dan en het laatste stuk 160cm bij 190cm.

Dan had ik dus 3x2 panelen kwijt gekund. Alleen op het dak zag ik de opstaande rand waardoor de maximale breedte ineens nog maar 170cm was, bleek ook de ruimte boven de bijkeuken volkomen ongeschikt. En dus nog maar een plek van ongeveer 170x170 en 100x170cm.

Dus tsja.. Meten is weten, ook in dit geval.

Ik heb nog een 190Wp paneel staan ( nieuw ). Dus 1 paneeltje heb ik al
Vind de WAF een veranda niks? ;) daar klap je zo 10 paneeltjes op.

Mooie bij sf is dat je met 4 panelen al op bijna elke omvormer kan zetten, van 1000 tot een 3000W versie.
Of 5-6 op een stecagrid coolcept, sma 2500 hf enz enz, de omvormers tot 7-800V.

Als het voltage in de buurt komt van je voltage van een andere set kan je hem zelfs parallel bij prikken, ik heb het ooit getest door 5 SF parallel bij te prikken op de mono 3100Wp set, dat ging niet eens heel onaardig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb wel redelijk wat ervaring met SF. Je kan ze idd lekker combineren, tot 4 op een soaldin 600 alles parallel, of 3x8 in serie op een 3 fasen omvormer en dat dan 3x naar een MPP. gewoon even naar de MPP kijken wat die voor spanning wil. En niet meer dan 4 strings ongezekerd parallel zetten.

En met SE kan je er wel 6 aansluiten op een eenfase omvormer, dat is nl. het minimum aantal P405's dat je moet aansluiten, maar wel n dure oplossing, meestal plaats je 2 SF170's op 1 P405 optimizer. Maar het kan als je het heel graag wil.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 19-04-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:21:
[...]

wat de beste optie is?
geen idee, krijg het er niet uit ontcijfert. :?
te weinig info (mis iets van foto's van huis en omgeving)

maar kan wel deze geven:
neem een omvormer met 2x een mpp. (is niet duur)
en leg 1 set vrij plat voor zomer opbrengst.
en 1 set vrij stijl voor beter lente en herfst opbrengst.
kun je meer Wp leggen als een omvormer aan kan en heb je elk seizoen wel een leuke opbrengst. ;)
Foto's heb ik helaas niet, je zult een mental picture moeten maken ;)

Zonet de offerte gezien. € 7700 (incl montage en BTW) voor 15*260Wp met microomvormers en een "voorspelde" opbrengst van 910 kWh/kWp. Die opbrengst vind ik erg optimistisch, ik haal 930 op 165 graden (we wonen in hetzelfde dorp), wat Skyaero zegt, ik heb een plaatje gevonden waar met 45 graden helling 88% op 120 graden en 96% op 210 graden, dat vertaalt zich naar 820-900 kWh/kWp, met de aantekening dat die 900 kWh/kWp in de winter schaduw zal hebben. De bomen zullen een meter of 12 hoog zijn en 16 meter van het dak af staan.

Maar die prijs vind ik ook best wel aan de hoge kant. Volgens mij kan daar wel € 1500 van af. Er was verder ook niets gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een offerte laten opmaken voor 7 panelen dit ivm een dakkapel. Schijn dak op het zuiden.

Verbruik ongeveer 2300 kWh

- 7x zonnepanelen 270 WP - Trina Solar in black tsm-dc05a.05
- 1x Zeversolar TL1500
- totale installatie

Offerte prijs 3500,- netto

Is dit een goede set en een redelijke prijs?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:44:
Ik heb een offerte laten opmaken voor 7 panelen dit ivm een dakkapel. Schijn dak op het zuiden.

- 1x Zeversolar TL1500
- totale installatie

Zonder montage wel incl .montage materiaal vergelijkbare set denk ik 2347,08 incl. BTW http://www.jenm-zonnepane...kket-1855wp-full-bla.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:13:
[...]

Foto's heb ik helaas niet, je zult een mental picture moeten maken ;)

Zonet de offerte gezien. € 7700 (incl montage en BTW) voor 15*260Wp met microomvormers en een "voorspelde" opbrengst van 910 kWh/kWp. Die opbrengst vind ik erg optimistisch, ik haal 930 op 165 graden (we wonen in hetzelfde dorp), wat Skyaero zegt, ik heb een plaatje gevonden waar met 45 graden helling 88% op 120 graden en 96% op 210 graden, dat vertaalt zich naar 820-900 kWh/kWp, met de aantekening dat die 900 kWh/kWp in de winter schaduw zal hebben. De bomen zullen een meter of 12 hoog zijn en 16 meter van het dak af staan.

Maar die prijs vind ik ook best wel aan de hoge kant. Volgens mij kan daar wel € 1500 van af. Er was verder ook niets gespecificeerd.
15 x 265Wp met SE optimizer geintegreerd, incl. BTW 5137,29 zonder montage: http://www.jenm-zonnepane...ml?id=37200338&quantity=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

- 1x Zeversolar TL1500
- totale installatie

Even wat hersenspinsels:

Totaal 1890wp pal op zuid op een 1500w omvormer?!
Daar krijg je spijt van denk ik.
Dan zou ik (persoonlijk) eerder de TL2000 nemen.

Even een rekensommetje:
Panelen 235 euro per stuk, totaal 1645,-
Goedkoopste TL1500 die ik zo snel zie is 469,-
Zit je op 2114,-
Hou je een kleine 1400,- over voor materiaal en arbeid

Ik vindt m aan de prijs...........

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- 1x Zeversolar TL1500
- totale installatie

Das aardig aan de prijs...
Je kan er ook nog voor kiezen om een kleine hoeveelheid op de dakkapel te plaatsen.
Een en ander afhankelijk van de staat van het dak van de dakkapel.
Zoek maar eens in mijn postings...
Voor een kleine hoeveelheid (7 panelen) zou ik panelen nemen die een hogere spanning hebben dan de standaard 31-32 Vmpp. Dat is beter voor het rendement van de omvormer.
Bijvoorbeeld:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
Daarvan passen er zelfs 4 in 1 string op een van de 2 mppt ingangen van een omvormer. (zie mijn postings)

Het gaat dus verder dan de "standaard" offerte.
Spanning en maat van de panelen (wat het beste past/meest dakvullend is) is belangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2016 05:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:13:
Nu zijn micro-omvormers sowieso duurder, maar 1,93 €/kWp turn-key is wel erg hoog. Met standaard panelen en een standaard omvormer (bijv Omnik), zou je makkelijk de 1,45 €/kWp turn-key, incl BTW uit moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Ik heb ze dus ook aangeraden om wat meer offertes te vragen. Ik heb zelf panelen van SolarNRG en ook die zijn goedkoper dan dit. "Maar dat is geen lokale firma". Alsof dat zoveel uitmaakt.

Ander vraagje: zonnepanelen op een tuinhuisje met schuin houten dak met shingles, hoe monteer je dat? Schroef je daar de rails van de zonnepanelen in het hout of zo? Hoe voorkom je lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:18:
Inderdaad. Ik heb ze dus ook aangeraden om wat meer offertes te vragen. Ik heb zelf panelen van SolarNRG en ook die zijn goedkoper dan dit. "Maar dat is geen lokale firma". Alsof dat zoveel uitmaakt.
meerdere offertes vragen, altijd goed.
probeer micro omvormers/opimizers te vermeiden, maakt het altijd duurder.

en nog gekeken of je met 2 verschillende richtingen kunt werken?
(zij het dakhoek, zij het oost-west)
kun je al snel 4kWp op een 3kW omvormer hangen. ;)
(afhankelijk van hoek en richtingen natuurlijk is het meer of minder Wp.)
Ander vraagje: zonnepanelen op een tuinhuisje met schuin houten dak met shingles, hoe monteer je dat? Schroef je daar de rails van de zonnepanelen in het hout of zo? Hoe voorkom je lekkage?
als je het hier niet mee waterdicht krijgt dan werkt niks meer. ;)
http://shop.winkelman-zon...shell-tixophalte-kit.html

bijna elk merk bevestiging materiaal heeft er wel een oplossing voor.
hier die van click-fit b.v.:
http://shop.winkelman-zon...eugel-voor-bitumedak.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:46:
[...]

[...]

als je het hier niet mee waterdicht krijgt dan werkt niks meer. ;)
http://shop.winkelman-zon...shell-tixophalte-kit.html

bijna elk merk bevestiging materiaal heeft er wel een oplossing voor.
hier die van click-fit b.v.:
http://shop.winkelman-zon...eugel-voor-bitumedak.html
Die kit kost bij de hornbach de helft, heerlijk spul aan je vingers......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:53:
[...]

Die kit kost bij de hornbach de helft, heerlijk spul aan je vingers......
lol, kan zelfs goedkoper als de hornbach.
is eigenlijk een rest product van benzine productie. ;)
het kost +/- de prijs van de verpakking.

en ja het maakt de vingers ook water dicht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:46:
[...]

Oost-west zou dan 120 graden (bijna oost) en 300 graden (bijna west) worden, waar de westkant last krijgt van de schoorsteen. De schoorsteen staat net buiten het dak op de ZW-hoek en is even hoog als het dak (4 meter). Op de zuidkant (210 graden) waar toch al niet genoeg panelen op kunnen zorgt die in de avond voor gigantische schaduw.
Ik snap de keus voor microomvormers ook niet. Natuurlijk als je last hebt van schaduw, maar voor het oost-dak is dat geen issue.
Andere dakhoek zou alleen kunnen op het kleine dak wat wel op 210 graden ligt, met een plat dak ervoor, maar dat krijgt dus schaduw van bomen (en die gaan niet weg) en het zal dan weinig zin hebben om de laagste panelen steiler te zetten voor de winterzon.

Wat wel interessant was was dat toen we in de tuin stonden ik een van de achterburen spotte met zonnepanelen vrijwel in dezelfde oost-richting (120 graden), 20 stuks op het dak. Dus ik heb pa maar gezegd dat hij daar eens moet vragen wat de opbrengst is.

Ah wacht, er is inmiddels streetview.
Dit is het oost dak, als je voor het huis langs gaat zie je aan de achterkant een kleine aanbouw met schuin dak, dat is optie 1. Daar heb je ook een beter zicht op hoe dat oost dak er precies uit ziet (de westkant is hetzelfde). In portrait passen daar drie rijen panelen 3+5+7 stuks op.

Oh ja, en ondertussen betaalt hij ook nog eens ruim 25% teveel voor zijn energie. 25 cent voor een kWh 8)7 ruim € 2.500 aan stroom en gas en de eerste energievergelijker kwam op € 1.800 uit. |:( Ja, al 45 jaar trouwe klant van de PLEM/MEGA/Essent.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 20-04-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:08:
[...]

Oost-west zou dan 120 graden (bijna oost) en 300 graden (bijna west) worden, waar de westkant last krijgt van de schoorsteen. De schoorsteen staat net buiten het dak op de ZW-hoek en is even hoog als het dak (4 meter). Op de zuidkant (210 graden) waar toch al niet genoeg panelen op kunnen zorgt die in de avond voor gigantische schaduw.
Ik snap de keus voor microomvormers ook niet. Natuurlijk als je last hebt van schaduw, maar voor het oost-dak is dat geen issue.
Andere dakhoek zou alleen kunnen op het kleine dak wat wel op 210 graden ligt, met een plat dak ervoor, maar dat krijgt dus schaduw van bomen (en die gaan niet weg) en het zal dan weinig zin hebben om de laagste panelen steiler te zetten voor de winterzon.

Wat wel interessant was was dat toen we in de tuin stonden ik een van de achterburen spotte met zonnepanelen vrijwel in dezelfde oost-richting (120 graden), 20 stuks op het dak. Dus ik heb pa maar gezegd dat hij daar eens moet vragen wat de opbrengst is.

Ah wacht, er is inmiddels streetview.
Dit is het oost dak, als je voor het huis langs gaat zie je aan de achterkant een kleine aanbouw met schuin dak, dat is optie 1. Daar heb je ook een beter zicht op hoe dat oost dak er precies uit ziet (de westkant is hetzelfde). In portrait passen daar drie rijen panelen 3+5+7 stuks op.
het huis met de grote vlaggen mast aan de voor kant als ik het goed begrijp?

het grote dak van het woonhuis lijkt mij de mooiste plek.
ik zie zelfs een mogelijkheid om een oost-zuid-west te doen. (dat het net niet oost-west is maakt niet heel veel uit.)
dan kunnen de panelen zo hoog mogelijk
als de panelen hoog zitten maakt die schaduw van de schoorsteen/bomen ook niet veel meer uit.
dan komt de zon er vaak genoeg over heen. ;)

ik zou zeggen solarfrontier panelen van 165/170Wp per stuk.
daar moet je stringen van +/-4 stuks serieel maken.
dan kun je er 2x4 op oost + 2x4 op west + 1x4 op zuid doen.
en dat kan door de parallel stringen gewoon op een +/- 2500W omvormer met maar 1 mpp.
of hier een andere variant op, als je meer Wp of minder wil.
(ik kan moeilijk schatten hoeveel ruimte je hebt, maar zo te zien genoeg.)

maar je had al wat offertes gevraagd, zijn dat offertes die op afstand zijn gemaakt, of is er iemand langs geweest en de situatie ter plekken bekennen.
ik vind altijd iemand die langs komt en even de situatie goed bekijkt een betere offerte kan maken als iemand die dat op afstand doet.
(is dan meestal niet de goedkoopste.)

Pagina: 1 ... 98 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.