TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:26:
OK... Laat een ding duidelijk zijn: Zonnepanelen zuigen... Voor je er erg in hebt wil je er meer....
Voorval 1:
Gisteren waren we bezig om een kamer beneden opnieuw in te richten. Daarbij zit er een lampknop voor buiten in de weg op de muur. Nu hebben we deze lamp 10 jaar geleden daar opgehangen, maar eigenlijk daarna nooit meer aangehad. Een van de 2 lampen die er in zitten doet het ook niet meer merkte ik gisteren.
Voorval 2:
Vanochtend deed ik op de 1e verdieping het rolluik open en keek naar die lamp. Vervolgens keek ik naar het platte dak, welke op het noorden gericht ligt. Hmm, toch al in de volle zon om 09:00:
[afbeelding]
Click voor groter
Blijkbaar heeft dat platte dak in de zomer weinig/geen last van de schaduw van de rest van het huis. Nu ben ik niet van plan om gelijk dit dak helemaal vol te gooien, maar ik zat er meer aan te denken om bovenstaande 2 feiten te combineren en het deze keer wel zelf als hobby projectje uit te voeren.
Zoals de meeste hier wel weten heb ik op mijn hoofd-dak 16 JA-Solar panelen met 8 stuks YC-500. Nu zat ik te denken om die lamp te verwijderen en dan iets in deze richting te doen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-670-euro-incl-btw/
In principe staat voor mij het volgende vast:
* Ik wil gewoon gebruik maken van een YC-500, zodat ik de monitoring kan toevoegen aan de huidige installatie (Gebeurt eigenlijk automatisch).
* Ik wil 2 panelen zo dicht mogelijk tegen het noorden aan plaatsen, zodat ze in de herfst/lente nog zo veel mogelijk zon pakken. Ze zullen dus naar het zuiden kijken (op 10 graden na)
Waar zit ik over te twijfelen:
* Montage systeem: Ik wil eigenlijk zo eenvoudig mogelijk. Ik kan betonvoeten nemen, of het Clickfit ECO 1000 systeem. Iemand nog andere ideeën?
* Welke panelen? Zal ik er 2 zo goedkoop mogelijk panelen op zetten? Zal ik juist nog 2 stuks JA Solar Precium 285 op mikken, zoals op mijn andere dak? Of zal ik juist voor hele andere (dure?) panelen gaan voor extra Wattjes qua jaaropbrengst?
Nog andere zaken om rekening mee te houden:
* De bomen die je op de foto ziet

Die gooien vanaf laat in de middag schaduw op de panelen (weinig aan te doen)
* De achterbuuf: Deze werkt bij de gemeente op de afdeling vergunningen en is nogal een moeilijk type en houdt niet van zonnepanelen. Dus ik kan maar beter zorgen dat ik aan de regeltjes voldoe.
* Het dak is 4,38 meter breed (buitenmaat) en 3,96 meter (binnenrand)
* De YC-500 kan dus 2 panelen aan en levert max zo'n 260W a 265W per paneel.
Uitgaande van die YC-500 als basis, wat zouden jullie doen? Goedkope panelen voor een zo laag mogelijke prijs per Wp (met lage TVT) of wat meer uitgeven voor de panelen?