oke, daar kunnen we iets mee.
ik kijk nog even niet naar prijzen, maar naar veel opbrengst.
misschien in een latere fasen nog wat bij schaven als we iets te ver gaan.
1. huidige panelen, van het dak halen, en op noord hangen.
dat is snel genoeg voor 400-500kWh/kWp dus een +/-1100kWh.
2. nieuwe omvormer met 2x een mpp, zoals een power-one 3.6 of sma3600/3000.
3. tigo setje gebruiken voor zuid.
tigo ondersteund een speciale mode, longstring design.
dan kan de Vmpp van de panelen dus hoger zijn als de max van de omvormer.
en natuurlijk de schaduw afhandeling.
4. panelen aan de voorkant.
daar gebruik je dan sunpower of panasonic. (of als het te duur word ec-solar panelen met 5"cellen)
panelen zijn een paar cm breder als je nu hebt denk ik, ik weet niet wat je nu hebt? (red je dat met de ruimte?)
dan komen de panelen te minste mooi uit om het dakkapel heen, en kun je netjes nog 2 extra panelen naast je dakkapel leggen.
(tigo zorgt voor dat de V niet te hoog word voor de omvormer en voor de schaduw afhandeling)
kom ik op 2200Wp op noord met een +/-1100kWh.
en een 3300Wp op zuid met een +/-2800kWh (schaduw is altijd lastig schatten.)
het is maar een eerste opzetje, maar misschien wel een leuke.
edit:
cool, en moet te doen zijn.
maar het is een beetje vreemde term nul op de meter.
je huis word niet nul op de meter, maar de persoon word dat.
ander persoon in het huis met meer gebruik en is het dan nog nul op de meter.

Benodigdheden: onder meer een L/W warmtepomp om de CV ketel te vervangen doe met 650-700 m3 ons huis verwarmt. Uitgaande van een COP van 4, zal die WP 1300-1400 kWh verbruiken voor verwarming.
even rekening houden met het feit dat het huis verwarmen met gemak een leuke cop kan worden gehaald.
maar warm tap water maken is meestal een lagere cop.
dus je kunt iets hoger uit komen als je dat ook doet.
(ik zou er gewoon voor gaan, zo erg is een lagere cop voor tap water niet, maar wel rekening houden dat het iets hoger uit kan vallen.)
De huidige PV installatie van 2200 Wp covered ongeveer ons gehele stroomverbruik. Er zal dus wat bij moeten. Helaas hebben wij geen bijzonder groot dak, al ligt het wel pal op het Zuiden en valt er geen schaduw op, met uitzondering van schaduw veroorzaakt door een dakkapel midden op het dak.
- Er is links en rechts van de dakkapel nog ca. 3.25m x 1.70m aan oppervlak beschikbaar. Vanwege schaduw door die dakkapel, is het wel zo verstandig om met micro-omvormers/optimizers te werken.
- Daarnaast is er op de dakkapel 2.10m x 1.30m vrij.
- Tussen dakkapel en dakgoot nog eens 1.00m x 1.30m (ik betwijfel of je er iets aan hebt).
- Plat dak op het schuurtje, 1.90m x 4.30m
Het wordt allemaal wat krap, maar zoals gezegd, 1000 Wp extra liefst 1500 Wp zou al mooi zijn. Ik zou kunnen werken met 335 Wp fullblack panelen van Sunpower; 1.56m x 1.05m. Al lijkt het een beetje zonde om die naast een dakkapel te leggen, tsja, had ik destijds maar moeten investeren, want de standaard panelen hebben nu de beste plek.
ach, achteraf is het mooi wonen.

Aantal vragen:
1. Hoe verantwoord is het om zonnepanelen op je dakkapel te liggen? Er wordt gesproken van een no-go area, om te voorkomen dat de wind er vat op krijgt. Er kan in principe 1 paneel op worden gemonteerd van 1.60m x 1.00m. Ik zou het paneel sowieso plat laten monteren.
op zich zelf geen probleem, maar dit is wel een lastige.
echt veel ruimte is er niet.

2. Hoe dicht mogen zonnepanelen op de dakrand liggen? Aan de rand van ons dak hebben wij een opstaande rand van ca. 8 cm hoog. Omdat de afstand van rand dakkapel tot dakrand ca. 1.70m bedraagt, zou het wel heel mooi zijn als de panelen daar in de breedte zouden kunnen liggen. Volgens mij is het zo, dat je op een shcuin dak panelen tot de rand kan leggen (zolang ze niet oversteken, ook het montagemateriaal niet), mits je extra dakhaken gebruikt om de zaak vast te zetten.
grof gezegd: de hoogte van het hoogste punt van het paneel, moet de afstand tot de rand zijn.
3. Wat voor marge wordt aangehouden voor montage, qua benodigde? Je hebt voor een paneel van 1.60m lang meer nodig dan 1.60m in de lengte, maar wat zou dit dan ongeveer zijn? 5 cm extra aan alle randen?
4. Kun je verschillende soorten panelen op dezelfde omvormer aansluiten?
soorten, nee, maar er zijn wel ene hoop combinaties mogenlijk.
5. In de meterkast staat bij de hoofdschakelaar 40A. Betekent dit, dat de hoofdzekering 40A is en er max. 5750 W aan vermogen kan worden verwerkt, ofwel een systeemgrootte van de zonnepanelen van ca. 5750 Wp?
nop, 40A betekend dat de hoofdschakelaar gemaakt is voor 40A.
niet meer niet minder, het kan dus zijn dat je maar 1x25A hebt, maar ook 3x25 of 1x35A.
zegt helaas niks.
[
Voor 54% gewijzigd door
migjes op 17-04-2016 14:15
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)