Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.128 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:14:
het is al lang bekend dat de netbeheerders met tariefslots wil gaan werken met nadruk op wil .
dan is bijv tussen 10.00 uur en 14 uur het tarief 16ct/kwh en gestaffeld omhoog naar 28 ct/kwh in de avond uren

hoelang het gaat duren voordat en of men dit er door krijgt hopelijk pas over 1000 jaar ofzo
Lijkt mij onmogelijk, maar als ze wel doen is accu zo terug verdient. En een windmolen? Krijgt die dan in avond ook 28 cent. En alle panelen op stijl west die om 2100 uur nog 1500 watt leveren, is dat ook tegen 28 cent

Moraal van verhaal, grootste winst zit in eigen opmaak, kies altijd Oost west als mogelijk is, laat ook geen zijgevels leeg, heerlijk om ze vanmorgen om acht uur 1500 watt te zien doen.
Vrouwtje leren om overdag te wassen en drogen en al dat soort dingen en wie doet je dan nog wat. Zeker als je nu slim investeerd en in 2020 bijna alles terug verdient hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
PClop schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:23:
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
excuses... had er overheen gelezen... |:(

[ Voor 48% gewijzigd door FunFair op 14-04-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:29:
[...]

excuses... had er overheen gelezen... |:(
Sorry dat je het zo las, het was geen opmerking m,b,t, tot jou post maar aan de Heren die
voor jou aan, nogal offtopic aan het klooien waren. ;)

( en dat nog steeds doen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
De Energielijst 2016 van het RVO zegt het volgende:

Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht met behulp van zonnecellen, en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche zonnecellen met een gezamenlijk piekvermogen van meer dan 25 kW, die zijn aangesloten op het elektriciteitsnet via een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde van 3*80 A of minder, aansluiting op het elektriciteitsnet, (eventueel) actief zonvolgsysteem (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accumulator. Het maximumbedrag dat voor Energie-investeringsaftrek in aanmerking komt, is € 750 per kW piekvermogen.

Ik heb niet zoveel verstand van vermogens e.d. Als ik het zo lees dan is zo'n standaard zonnepaneel iets van 250 watt? Bijvoorbeeld 25 van die panelen betekent 6250 watt vermogen, dat is zo'n 5000 kWh ofzo. Wat bedoelen ze precies met piekvermogen dan en hoeveel investeringsaftrek krijg ik, als € 750 per kW geldt?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:29:

Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht met behulp van zonnecellen, en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche zonnecellen met een gezamenlijk piekvermogen van meer dan 25 kW, die zijn aangesloten op het elektriciteitsnet via een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde van 3*80 A of minder, aansluiting op het elektriciteitsnet, (eventueel) actief zonvolgsysteem (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accumulator. Het maximumbedrag dat voor Energie-investeringsaftrek in aanmerking komt, is € 750 per kW piekvermogen.

Ik heb niet zoveel verstand van vermogens e.d. Als ik het zo lees dan is zo'n standaard zonnepaneel iets van 250 watt? Bijvoorbeeld 25 van die panelen betekent 6250 watt vermogen, dat is zo'n 5000 kWh ofzo. Wat bedoelen ze precies met piekvermogen dan en hoeveel investeringsaftrek krijg ik, als € 750 per kW geldt?
0800-0543 belasting telefoon

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:29:

Een paneel van 250W is 250Wp, dat wat er maximaal geproduceert wordt op enig moment zijn de omstandigheden conform de Standaard Meetmethode dan heb je in een uur 250kWh geproduceerd.
6.250W=6,25kWh * .9 = 5,625kWh als 'veilig' feitelijk te verwachten opbrengst.
Voor je effectiviteitsberekeningen kun je je fiscale zaken naar mijn idee buiten beschouwing laten. Wat je eerst krijgt, verdien je later extra omdat je lagere kosten hebt verdien je meer en betaal je dus meer belasting. Dit is natuurlijk geen reden om minder te gaan verdienen zodat minder belasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hmmz dus om 25kW minstens te halen heb ik ongeveer 100 panelen nodig van 250Wp. Los van dat het niet past, is dat een investering van zo'n €40.000. Daarbij krijg je dan een aftrekpost van €18.750. Dat is dus zo'n 47%, maar helaas niet interessant meer voor kleine ondernemers.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:40:
[...]

Een paneel van 250W is 250Wp, dat wat er maximaal geproduceert wordt op enig moment zijn de omstandigheden conform de Standaard Meetmethode dan heb je in een uur 250kWh geproduceerd.
[...]
Nee, dan heb je in een uur 0,25 kWh geproduceerd. :+
En op jaarbasis zou je 250 kWh kunnen halen met 1 paneel van 250 Wp, onder vrijwel optimale condities in NL.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:47:
Hmmz dus om 25kW minstens te halen heb ik ongeveer 100 panelen nodig van 250Wp. Los van dat het niet past, is dat een investering van zo'n €40.000. Daarbij krijg je dan een aftrekpost van €18.750. Dat is dus zo'n 47%, maar helaas niet interessant meer voor kleine ondernemers.
1 paneel van 250Wp zal over een periode van een jaar 0,9*250kWh produceren, dat deel v.d. redenering klopt, maar hoe kom je aan 40.000 voor 100 panelen ? Hiervoor heb ik een voorbeeld gegeven wat verifieerbaar aanmerkelijk lager uitkomt. Nu betaal je de komende 10 jaar ruwweg 10 x 25.000 x 0,12 = 30.000,00
Zelfs met dat aanmerkelijk te hoge 40.000 - 18.750 = 21.250,00 aanmerkelijk voordeliger. En daarna doen die panelen het dus nog 15 jaar gratis !!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:55:
[...]

Nee, dan heb je in een uur 0,25 kWh geproduceerd. :+
En op jaarbasis zou je 250 kWh kunnen halen met 1 paneel van 250 Wp, onder vrijwel optimale condities in NL.
Ja je hebt volkomen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

100 panelen is eerder iets van 22500 euro (ex omvormer).

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 14-04-2016 17:11 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de panelen, 270Wp, kosten 18.100,00 excl. BTW, als je er zoveel besteld zal er ook nog wel te onderhandelen vallen naar ik aanneem. http://www.jenm-zonnepane...p-mono-jam6-60-270bk.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:18

mb1

Zoals beloofd zou ik nog een stukje schrijven over het maken van een betonschans.
Ik heb er 7 gemaakt voor 12 stuks Solar Frontier 170S

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X4WIl2xkpYoznwanK1oayQne/full.jpg

Ik heb er een apart topic voor gemaakt:

mb1 in "Zelf betonschans maken voor zonnepanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mb1 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:41:
Zoals beloofd zou ik nog een stukje schrijven over het maken van een betonschans.
Ik heb er 7 gemaakt voor 12 stuks Solar Frontier 170S

[afbeelding]

Ik heb er een apart topic voor gemaakt:

mb1 in "Zelf betonschans maken voor zonnepanelen"
Nou dat ziet er netjes uit!
Misschien nog wel "te" stevig gemaakt ;-)
Ga je de muur ook nog wit schilderen voor meer reflectie?
(of ga ik nou te ver? ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2016 18:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:41:
[...]

het is gewoon dat Wp prijs zo goedkoop is, dat oost-west of 2 verschillende hoeken naar zuid.
de prijs van trackers gewoon niet goed kan maken. ;)
kunt dus beter het geld van een tracker in betere panelen stoppen die meer Wp hebben.
(2 hoeken of meer naar zuid is leuk als je ook een muur kunt gebruiken.)
http://re.jrc.ec.europa.e...st.php?lang=de&map=europe kun je exact uitrekenen wat de meer/minder opbrengst bij benadering zal zijn voor jouw specifiek locatie en tussen vast of dual-axis tracker, er komt ook de 27% meer opbrengst uit t.o.v. de optimale Z opstelling, of 37% meer t.o.v. een mix van 10graden ZO-ZW. Wellicht reden om nog eens te gaan rekenen wat nu wijsheid is, wegen de extra kosten van Dual-Tracking op t.o.v. de LowCost 10graden opstelling.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

AUijtdehaag schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:21:
[...]

Nou dat ziet er netjes uit!
Misschien nog wel "te" stevig gemaakt ;-)
Ga je de muur ook nog wit schilderen voor meer reflectie?
(of ga ik nou te ver? ;) )
Te ver? Ik zeg: niet ver genoeg! Spiegelend folie erop! :*)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:22:
[...]

http://re.jrc.ec.europa.e...st.php?lang=de&map=europe kun je exact uitrekenen wat de meer/minder opbrengst bij benadering zal zijn voor jouw specifiek locatie en tussen vast of dual-axis tracker, er komt ook de 27% meer opbrengst uit t.o.v. de optimale Z opstelling, of 37% meer t.o.v. een mix van 10graden ZO-ZW. Wellicht reden om nog eens te gaan rekenen wat nu wijsheid is, wegen de extra kosten van Dual-Tracking op t.o.v. de LowCost 10graden opstelling.
Jij heb nog vast niet in de gaten dat je maar 25 procent van het oppervlak kunt benutten tov 100 procent met Oost west. Dus je hebt 400 procent rendement nodig om gelijk te scoren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:45:
[...]

Jij heb nog vast niet in de gaten dat je maar 25 procent van het oppervlak kunt benutten tov 100 procent met Oost west. Dus je hebt 400 procent rendement nodig om gelijk te scoren.
Als mijn tracker/schans oplossing uit 1 stuk bestaat denk ik 100% te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:56:
[...]

Als mijn tracker/schans oplossing uit 1 stuk bestaat denk ik 100% te kunnen benutten.
Das waar, echter voor de kosten van de betonblok die je dan nodig hebt kun je tien jaar je stroom rekening van betalen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:01:
[...]

Das waar, echter voor de kosten van de betonblok die je dan nodig hebt kun je tien jaar je stroom rekening van betalen haha
Betonblok waarvoor ? Eigen gewicht, plus een wind-sensor welke de boel laat zakken als de windbelasting te hoog wordt, net als bij automatische zonneschermen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:06:
[...]

Betonblok waarvoor ? Eigen gewicht, plus een wind-sensor welke de boel laat zakken als de windbelasting te hoog wordt, net als bij automatische zonneschermen.
Zelfs bij windkracht twee heb je al paar ton nodig om dat frame met twintig panelen tegen te houden, hele ding gaat een ton wegen en die is echt niet uit zichzelf in balans hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:16:
[...]

Zelfs bij windkracht twee heb je al paar ton nodig om dat frame met twintig panelen tegen te houden, hele ding gaat een ton wegen en die is echt niet uit zichzelf in balans hoor
20*18kg=360kg, open zijdes op de een of andere manier afdichten met iets zoals het 'lucht-deel' van een accordeon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

1000 kilo en toch nog ankers in de grond van 2 meter diep, alsnog klapt hij in bij windkracht 7, de smartflower. :)

http://houhetwarm.nl/smar...ie-meedraaien-met-de-zon/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:33:
[...]

20*18kg=360kg, open zijdes op de een of andere manier afdichten met iets zoals het 'lucht-deel' van een accordeon ?
Open zijde?? Word gewoon een heel zwaar frame van dertig vierkante meter wat vrij star moet zijn anders Wiemel het nogal. Zon frame weegt zeker 600 kg. Dus houd jij dat maar eens tegen met windkracht twee. Als je het aan je plat dak verankerd vliegt gewoon je halve huis mee
Kortom de kosten van zon frame en ballast wegen niet op tegen 27 procent winst. Die jij overigens nooit haalt want eerste en laatste uren van dag heb jij schaduw. En daar zit de winst, momenten van de dag dat een vast paneel in verhouding een hele slechte positie heeft. Leuk voor als je in Spanje op een rotsblok woont maar verder zou ik snel stoppen met fantaseren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:33:
[...]

1000 kilo en toch nog ankers in de grond van 2 meter diep, alsnog klapt hij in bij windkracht 7, de smartflower. :)

http://houhetwarm.nl/smar...ie-meedraaien-met-de-zon/
6mtr, mijn maximum breedte, onder een hoek van 30graden is ongeveer 2mtr hoogte dacht ik, die sunflower is 6mtr hoog, weegt 1000kg. Niet helemaal vergelijkbaar denk ik qua krachten die er op werken, daarnaast als het zo stormt zal er geen/weinig zon zijn dus ruim voor die tijd de boel plat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:40:
[...]

Die jij overigens nooit haalt want eerste en laatste uren van dag heb jij schaduw. En daar zit de winst, momenten van de dag dat een vast paneel in verhouding een hele slechte positie heeft.
Hoe zo, mijn woning staat op zuid en op o en w geen schaduw, alleen op z heb ik schaduw van bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:43:
[...]

Hoe zo, mijn woning staat op zuid en op o en w geen schaduw, alleen op z heb ik schaduw van bomen.
Ja ik heb je foto's gezien, met lage zon heb jij last van huizen om je heen, net als iedereen.
Laat de log van vandaag eens zien, kijken hoe snel je zon ziet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:46:
[...]

Ja ik heb je foto's gezien, met lage zon heb jij last van huizen om je heen, net als iedereen.
Laat de log van vandaag eens zien, kijken hoe snel je zon ziet?
Ik heb nog geen login van SE gekregen, maar er is geen enkel huis voor zover ik me kan voorstellen dat een opkomende of ondergaande zon kan belemmeren. Ik herinner me dat de afgelopen dagen om ongeveer 7:20 de omvormer actief wordt en ook nu wordt er nog geproduceert.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat komt door je lage dak en het plat liggen, dat heb ik ook met mijn kleine set.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855
Op zuid en hoog dak registreerd 10 min eerder.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 14-04-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:52:
[...]

Ik heb nog geen login van SE gekregen, maar er is geen enkel huis voor zover ik me kan voorstellen dat een opkomende of ondergaande zon kan belemmeren. Ik herinner me dat de afgelopen dagen om ongeveer 7:20 de omvormer actief wordt en ook nu wordt er nog geproduceert.
Zo vroeg deed mijne al duizend watt want die was drie kwartier vroeger begonnen. Waarom denk je dat die bloem zes meter hoog staat, om bij wijze van over obstakels te kijken en licht te vangen. Ik heb de laagste vier meter hoog hangen en vang uren schaduw in winter dag door omliggende huizen , dus jou draaiend geval op twee meter hoog doet dan helemaal niks hoor. Dus geen 27 maar misschien 7 procent meer winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:57:
Dat komt door je lage dak en het plat liggen, dat heb ik ook met mijn kleine set.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855
Op zuid en hoog dak registreerd 10 min eerder.
En de productie op deze begin en eindmomenten van een dag zijn dermate laag dat ze in de totaal opbrengst nauwelijks of geen rol kunnen spelen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:00:
[...]

Zo vroeg deed mijne al duizend watt want die was drie kwartier vroeger begonnen. Waarom denk je dat die bloem zes meter hoog staat, om bij wijze van over obstakels te kijken en licht te vangen. Ik heb de laagste vier meter hoog hangen en vang uren schaduw in winter dag door omliggende huizen , dus jou draaiend geval op twee meter hoog doet dan helemaal niks hoor. Dus geen 27 maar misschien 7 procent meer winst
1000W om 20 over 7 ? Show me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:00:
[...]

En de productie op deze begin en eindmomenten van een dag zijn dermate laag dat ze in de totaal opbrengst nauwelijks of geen rol kunnen spelen naar mijn idee.
Waar denk je dat die 27 procent vandaan komt, in de middag om één uur als 90 procent van alle panelen in Nederland recht naar de zon kijken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:00:
[...]

Zo vroeg deed mijne al duizend watt want die was drie kwartier vroeger begonnen.
Duizend v.d. ...? Hoeveel % is dat van je dagopbrengst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:03:
[...]

Waar denk je dat die 27 procent vandaan komt, in de middag om één uur als 90 procent van alle panelen in Nederland recht naar de zon kijken?
27% meer dagopbrengst t.o.v. optimaal op het zuiden gerichte panelen. Hier kun je ook lezen dat dat in de polder proefondervindelijk bevestigd wordt http://acrres.nl/ppo-642-zonder-blanco-pag/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:05:
[...]

27% meer dagopbrengst t.o.v. optimaal op het zuiden gerichte panelen. Hier kun je ook lezen dat dat in de polder proefondervindelijk bevestigd wordt http://acrres.nl/ppo-642-zonder-blanco-pag/
In de polder wel zonder obstakels, vol het licht erop. Vooruit was iets minder dan duizend haha, grafiek is beetje grof na hele dag. 650 zoiets. En dat komt door paar panelen onder 75 graden Oost. Das betere investering dan paar van die hef cilinders.
Die panelen geven drie keer zoveel vermogen dan op plat dak. En dat bouwt af tot elf uur dan is het wel beetje gedaan met ze. Twaalf uur is zon voorbij muur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-co
Waaruit verklaar jij jouw performnce drop in 2015 t.o.v. 2013 en 2014 ? ZIe het l, je hebt maanden van 0 productie.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:03:
[...]

Duizend v.d. ...? Hoeveel % is dat van je dagopbrengst ?
Vandaag tot 8000w(kort ) gelopen, 50 kW

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:22:
[...]

Vandaag tot 8000w(kort ) gelopen, 50 kW
Dat is dus 7-8% v.d. dag, lijkt me knap hoog. Een screenshotje zou welkom zijn. 8000 met een installatie van 50kW ? Dat lijkt me wel een heel rare waarde. Rol-co doet vandaag 11000 met 2.550kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:29:
[...]

Dat is dus 7-8% v.d. dag, lijkt me knap hoog. Een screenshotje zou welkom zijn. 8000 met een installatie van 50kW ? Dat lijkt me wel een heel rare waarde. Rol-co doet vandaag 11000 met 2.550kW
Het wattage is geen percentage van de dag hè, de 50 kW is opbrengst, niet installatie grootte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:39:
[...]

Het wattage is geen percentage van de dag hè, de 50 kW is opbrengst, niet installatie grootte
Opbrengst per ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
De verwarring zit 'm waarschijnlijk in kW en kWh.
Opbrengst per dag van 50 kWh en een piekvermogen van 8 kWatt.

Vandaag was het hier niet veel soeps met al die mist. Maar toch nog bijna 10 kWh kunnen halen met een 4 kWp set.
Dus ik gok dat die 50 kWh opbrengst met ruwweg een 15 kWp set gehaald is?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TD-er schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:47:
De verwarring zit 'm waarschijnlijk in kW en kWh.
Opbrengst per dag van 50 kWh en een piekvermogen van 8 kWatt.

Vandaag was het hier niet veel soeps met al die mist. Maar toch nog bijna 10 kWh kunnen halen met een 4 kWp set.
Dus ik gok dat die 50 kWh opbrengst met ruwweg een 15 kWp set gehaald is?
Bijna goed, piek vermogen van 8000 watt, opbrengst 50 kw per dag, en ik gok dat het hoogst 6 kwh geleverd is, een uur lang 6000watt betekend dat. En installatie is 16kwp met verschillende richtingen en hoeken en aardig schaduw....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asl ik het goed begrijp is er om 7:20 0.346kWh geproduceerd met een 52.780kW installatie die een dagopbrengst genereert van 153.6kWh. 0.346/153.6 = 0,225% Klopt mijn redenatie ? En de dagopbrengst relatief 153.6/52.78=2.9
Rol-co doet 11000/2550=4.3 Dat is toch een slagje beter lijkt me, maar misschien interpreteer ik het cijfermateriaal niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:06:
[...]

Bijna goed, piek vermogen van 8000 watt, opbrengst 50 kw per dag, en ik gok dat het hoogst 6 kwh geleverd is, een uur lang 6000watt betekend dat. En installatie is 16kwp met verschillende richtingen en hoeken en aardig schaduw....
Wat hebben jerh en reneeke1970 met elkaar te maken ? Of is dat om de verwarring compleet te maken Opbrengst 50/16=3.125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:10:
[...]

Wat hebben jerh en reneeke1970 met elkaar te maken ? Of is dat om de verwarring compleet te maken Opbrengst 50/16=3.125
Niks, ik gaf antwoord op rol-co. Zien is geloven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:10:
[...]

Jij haalt één en ander door elkaar, zo ook met je cijfermateriaal. Weet niet wat je wilt berekenen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:22:
[...]

hi hi, joppert.

ik zit daar 90% van de tijd een ruime 10% boven.
lol. ;)
maar als dat je ding is ga er voor, ik wil je niet tegen houden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:37:
[...]

hi hi, joppert.

ik zit daar 90% van de tijd een ruime 10% boven.
lol. ;)
maar als dat je ding is ga er voor, ik wil je niet tegen houden. ;)
Who is joppert ?
Waar zit je 90% van de tijd een ruime 10% boven ? Mijn glazen bol is stuk nl.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:49:
[...]

Who is joppert ?
Waar zit je 90% van de tijd een ruime 10% boven ? Mijn glazen bol is stuk nl.
Waarschijnlijk boven de verwachtte opbrengst die de website voorspiegelt van de link die je zelf geeft.
Oh jij komt niet uit Brabant haha (joppert)
Maar wanneer ga je dat ding bouwen want dan kom ik graag kijken. Al woon je in Friesland. Heb wel stukje rijden over voor middagje vermaak....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:08:
Asl ik het goed begrijp is er om 7:20 0.346kWh geproduceerd met een 52.780kW installatie die een dagopbrengst genereert van 153.6kWh. 0.346/153.6 = 0,225% Klopt mijn redenatie ? En de dagopbrengst relatief 153.6/52.78=2.9
Rol-co doet 11000/2550=4.3 Dat is toch een slagje beter lijkt me, maar misschien interpreteer ik het cijfermateriaal niet goed.
De berekening klopt, maar alles bepalend is plek en het weer :) mijn pal zuid deed 5kWh/kWp vandaag dus dan lijkt de 4,3 weer slecht. Als je dan weet dat het een lage hoek betreft op een laag dak EN nog een stukje in de schaduw dan klopt het weer.
Dat 52kW systeem kan dus slechter weer gehad hebben en dus geen vergelijk.

@ jerh
Niet normaal he? Maar ja, met die grootte ook weer niet heel gek, bekijk de foto.....

@ tracker
Grootste particulier tracking systeem wat ik gezien heb was 10 panelen op een soort van paal, giga ding en de extra opbrengst lag meer rond een procent of 10. Die verschillen heb je al met onderling merk en type paneel, financieel niet echt de moeite waard imho, meer een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:59:
[...]

Waarschijnlijk boven de verwachtte opbrengst die de website voorspiegelt van de link die je zelf geeft.
Oh jij komt niet uit Brabant haha (joppert)
Maar wanneer ga je dat ding bouwen want dan kom ik graag kijken. Al woon je in Friesland. Heb wel stukje rijden over voor middagje vermaak....
Waarschijnlijk, betekent gissen en op dit forum heb ik geleerd dat dat gelijk stond aan missen. ;)
Voorlopig ben me alleen nog maar aan het orienteren en ideeen aan het spuien om daar commentaar op te krijgen zo dat ik me een betere mening kan vormen. Morgen weet ik waarschijnlijk meer dan vandaag.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:02:
[...]

Waarschijnlijk, betekent gissen en op dit forum heb ik geleerd dat dat gelijk stond aan missen. ;)
Voorlopig ben me alleen nog maar aan het orienteren en ideeen aan het spuien om daar commentaar op te krijgen zo dat ik me een betere mening kan vormen.
Iedereen heeft het altijd over een paal. Ik denk dat een ronde cirkelvormige rail veel meer kans maakt. 6 wielen er binnen, kruisvormig frame er in, en panelen er op. Waait niet weg, geen puntbelasting, KISS,

Enige wat je dan nog moet is een systeem om het frame rondjes te laten rijden/draaien op basis van de stand van de zon.

Volgende ding is natuurlijk : Gaat het zichzelf terugverdienen t.o.v. dak "gewoon" vol leggen. Feit blijft dat het een mooi hobbyproject kan gaan worden _/-\o_

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:06:
[...]

Iedereen heeft het altijd over een paal. Ik denk dat een ronde cirkelvormige rail veel meer kans maakt. 6 wielen er binnen, kruisvormig frame er in, en panelen er op. Waait niet weg, geen puntbelasting, KISS,

Enige wat je dan nog moet is een systeem om het frame rondjes te laten rijden/draaien op basis van de stand van de zon.

Volgende ding is natuurlijk : Gaat het zichzelf terugverdienen t.o.v. dak "gewoon" vol leggen. Feit blijft dat het een mooi hobbyproject kan gaan worden _/-\o_
Goed idee, maar zontracking is niet alleen van oost naar west draaien, ook de hoek moet van smorgens tot half2 veranderen en weer terug naar de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomic2005 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:06:
[...]

t.o.v. OW-10graden heb ik in principe 37% minder panelen en een kleinere omvormer nodig. Dat zou in mijn geval 19 t.o.v. 26 panelen zijn, dus een besparing op dat front van 7 maal 181,00 = 1267,00. Het basis dual-track systeem kost $ 200,00. Dus ruim 1.000,00 om een constructie te maken als ik het goed heb.
Dan ben ik er uiteraard nog niets mee opgeschoten. Het zou dus op de een of andere manier veel goedkoper moeten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:14:
[...]

t.o.v. OW-10graden heb ik in principe 37% minder panelen en een kleinere omvormer nodig. Dat zou in mijn geval 19 t.o.v. 26 panelen zijn, dus een besparing op dat front van 7 maal 181,00 = 1267,00. Het basis dual-track systeem kost $ 200,00. Dus ruim 1.000,00 om een constructie te maken als ik het goed heb.
Dan ben ik er uiteraard nog niets mee opgeschoten. Het zou dus op de een of andere manier veel goedkoper moeten kunnen.
http://miracle-moon.nl/sh...P_Sx5H5jswCFRYTGwod90sFTw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:47
migjes schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:25:
[...]

pro? ben gewoon een dombo-tje hoor. ;)

als je een detail foto maakt van een oude cel en een nieuwe cel dan kan ik er waarschijnlijk wel iets van zeggen.
(maar of je daar verder iets aan hebt is een 2de.)
Da's waar ook, jij bent zo hopeloos slecht op de hoogte dat je niet eens je omvormer normaal kunt dimensioneren :>

Ik zal morgen even kijken of ik wat foto's van dichtbij kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jullie "Tweakers" kunnen toch ook een hydraulische pomp maken die op basis van tijd omhoog komt, en weer zakt? Met een "if" dat als meer dan windkracht 5(bijvoorbeeld) dat ie dan zakt naar maximaal 10graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eigen gewicht, plus een wind-sensor welke de boel laat zakken als de windbelasting te hoog wordt, net als bij automatische zonneschermen.
Een zonnescherm hoeft helemaal niet 100% van de tijd functioneel te zijn. Daar heb je een beetje de 80-20 regel voor. Gedurende 80% van de dag wil je de zon tegen houden op zonnige dagen. Maar op een dag dat het wel redelijk zonnige is, maar ook nog koel (en misschien dus een beetje winderig), dan doe je de luxaflex dicht, maar is het zonnescherm niet perse nodig. Of op een winderige dag zet je een raam open en krijg je zo je verkoeling.

Maar ga maar eens kijken naar de gemiddelde windsnelheid. Dan is een windkracht 3 echt geen gek idee. En terwijl ik er over nadenk, ik probeerde meestal in de zomer te gaan windsurfen als het mooi weer was en windkracht 3+. En ik kan je zeggen dat dat nog best vaak was!

Ik vind het een gaaf idee en ik ben heel benieuwd welke resultaten je haalt, maar ik vrees dat je al moeite gaat hebben om stationaire panelen te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien eerst maar eens een klein testprojectje achterin de tuin proberen, ik ga er nog eens een paar nachtjes over slapen. Het denkproces even als achtergrond-proces laten runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:37:
Misschien eerst maar eens een klein testprojectje achterin de tuin proberen, ik ga er nog eens een paar nachtjes over slapen. Het denkproces even als achtergrond-proces laten runnen.
Ik heb em er wel eens vaker hier ingekopt, om het denkproces wat "helderheid" te geven kon ik het toch niet laten. ;)

“It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little. When
you pay too much, you lose a little money - that's all. When you pay
too little, you sometimes lose everything, because the thing you
bought was incapable of doing the thing it was bought to do. The
common law of business balance prohibits paying a little and getting a
lot - it can't be done. If you deal with the lowest bidder, it is well
to add something for the risk you run, and if you do that you will
have enough to pay for something better.”

― John Ruskin

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:05:
[...]

Ik heb em er wel eens vaker hier ingekopt, om het denkproces wat "helderheid" te geven kon ik het toch niet laten. ;)

“It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little. When
you pay too much, you lose a little money - that's all. When you pay
too little, you sometimes lose everything, because the thing you
bought was incapable of doing the thing it was bought to do. The
common law of business balance prohibits paying a little and getting a
lot - it can't be done. If you deal with the lowest bidder, it is well
to add something for the risk you run, and if you do that you will
have enough to pay for something better.”

― John Ruskin
Alle waar naar zijn geld ?
Een VW Audi Skoda Seat Lamborgini
Binnen VW Up Polo Golf Passat Phaeton
Het hangt er maar van af, it's all in the eye of the buyer/believer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:44:
[...]
Het hangt er maar van af, it's all in the eye of the buyer/believer
Dat is helemaal waar... Maar als simpele ziel met wat zonnepanelen op het dak van de schuur vind ik jouw kostenramingen een beetje zonnig ingeschaald. Ik heb mijn eigen panelen neergelegd met het idee dat het minstens 25 jaar moet doorstaan. Voor 24 panelen kwam dat neer op een kleine 900 euro aan bevestigingsmateriaal. Voor een deel is dat gemak geweest, want je hoeft natuurlijk niet alles van clickfit te kopen. Aan de andere kant is het gewoon wat je kwijt bent als je alles degelijk uit wil voeren. Voor mijn schuine, aan de buitenkanr geisoleerde schuurdakje was de kostprijs van de (RVS) stokschroeven met onderlegplaatjes alleen al 350 euro. Maar dan weet je wel dat het vast zit.

Op een plat dak is het monteren iets eenvoudiger. De vandaag geposte betonschansen kun je volgens mij in de ordegrootte van een paar tientjes zelf maken. En dan heb je echt ietst degelijlks. Het door jouw geposte setje van 199 dollar is echter helemaal geen bevestigingssysteem. Het is een setje waarmee je een bevestgingssysteem kunt laten bewegen. En het geheel mag dan zo weinig wegen dat het max een paneel of 4 kan dragen. Bij de aantallem die je noemt (19 ipv 26 panelen) heb je dus een stuk of 5 van die setjes nodig. Dan hoef je niet heel lang te rekenen om tot de conclusie te komen dat je beter "gewoon" voor die 26 panelen kunt gaan. Dan heb je geen last vsn bewegende (=storingsgevoelige) onderdelen. En je kunt de bevestiging veel simpeler (laten) maken.

Als experiment vind ik het idee van tracking verder prachtig hoor, en ik zie graag het topic tegemoet waarin je een goedkoop trackingsysteem laat zien. Maar volgens mij zijn panelen onderhand zo goedkoop dat het eigenlijk nooit uit kan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:47:
[...]

Dat is helemaal waar... Maar als simpele ziel met wat zonnepanelen op het dak van de schuur vind ik jouw kostenramingen een beetje zonnig ingeschaald. Ik heb mijn eigen panelen neergelegd met het idee dat het minstens 25 jaar moet doorstaan. Voor 24 panelen kwam dat neer op een kleine 900 euro aan bevestigingsmateriaal. Voor een deel is dat gemak geweest, want je hoeft natuurlijk niet alles van clickfit te kopen. Aan de andere kant is het gewoon wat je kwijt bent als je alles degelijk uit wil voeren. Voor mijn schuine, aan de buitenkanr geisoleerde schuurdakje was de kostprijs van de (RVS) stokschroeven met onderlegplaatjes alleen al 350 euro. Maar dan weet je wel dat het vast zit.

Op een plat dak is het monteren iets eenvoudiger. De vandaag geposte betonschansen kun je volgens mij in de ordegrootte van een paar tientjes zelf maken. En dan heb je echt ietst degelijlks. Het door jouw geposte setje van 199 dollar is echter helemaal geen bevestigingssysteem. Het is een setje waarmee je een bevestgingssysteem kunt laten bewegen. En het geheel mag dan zo weinig wegen dat het max een paneel of 4 kan dragen. Bij de aantallem die je noemt (19 ipv 26 panelen) heb je dus een stuk of 5 van die setjes nodig. Dan hoef je niet heel lang te rekenen om tot de conclusie te komen dat je beter "gewoon" voor die 26 panelen kunt gaan. Dan heb je geen last vsn bewegende (=storingsgevoelige) onderdelen. En je kunt de bevestiging veel simpeler (laten) maken.

Als experiment vind ik het idee van tracking verder prachtig hoor, en ik zie graag het topic tegemoet waarin je een goedkoop trackingsysteem laat zien. Maar volgens mij zijn panelen onderhand zo goedkoop dat het eigenlijk nooit uit kan.
Hier sluit ik me helemaal bij aan, je hebt volkomen gelijk. Experimenteren is leuk maar rendabel word het nooit. Zodra ik loterij win en een weiland aan kan schaffen zal ik voor jullie een test doen. Ik ga dan bouwen wat in Tilburg al staat. Migjes weet het al maar voor degene die verder weg woont, ze hebben daar een rotonde met daarin als pronkstuk, jawel een draaiend huis. Simpel op een rails, weinig onderhoud en geen ballast nodig. Rails verdeel je in baan vakken met benaderings schakelaars, simpele plc tijd gestuurd van baan naar baan laten verplaatsen, en met het dak doe je hetzelfde als wip wap. Gebruik het huis als tuinhuis en je hebt dubbel plezier!!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:01:
[...]

Hier sluit ik me helemaal bij aan, je hebt volkomen gelijk. Experimenteren is leuk maar rendabel word het nooit. Zodra ik loterij win en een weiland aan kan schaffen zal ik voor jullie een test doen. Ik ga dan bouwen wat in Tilburg al staat. Migjes weet het al maar voor degene die verder weg woont, ze hebben daar een rotonde met daarin als pronkstuk, jawel een draaiend huis. Simpel op een rails, weinig onderhoud en geen ballast nodig. Rails verdeel je in baan vakken met benaderings schakelaars, simpele plc tijd gestuurd van baan naar baan laten verplaatsen, en met het dak doe je hetzelfde als wip wap. Gebruik het huis als tuinhuis en je hebt dubbel plezier!!!
Doe het dan echt gaaf, plaats het op een oud onderstel van een "TBC-huisje" of een kopie daarvan. ;)
http://www.vaaggrond.nl/?page_id=30
Ja, ook toe hadden ze al een zon-volg systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:01:
[...]

Als je nou een volledige schans uitvoert met dit en dat op zo'n ronde rail zet heb je een heel aardige dual axis tracker volgens mij.

In mijn herinnering was het alleen wel een behoorlijk grote rotonde wat ze daar in Tilburg hebben, dus het zal wel veel ruimte nodig hebben. :9

Ben er wel 's langs gereden onderweg naar de Efteling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:43:
[...]

Doe het dan echt gaaf, plaats het op een oud onderstel van een "TBC-huisje" of een kopie daarvan. ;)
http://www.vaaggrond.nl/?page_id=30
Ja, ook toe hadden ze al een zon-volg systeem.
Leuk idee zo'n TBC-huisje, eens over na denken of een rail-schans oplossing misschien iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:57:
[...]

Als je nou een volledige schans uitvoert met dit en dat op zo'n ronde rail zet heb je een heel aardige dual axis tracker volgens mij.

In mijn herinnering was het alleen wel een behoorlijk grote rotonde wat ze daar in Tilburg hebben, dus het zal wel veel ruimte nodig hebben. :9

Ben er wel 's langs gereden onderweg naar de Efteling...
Ja die rotonde is 150 meter doorsnede denk, maar volgens zelfde principe kan hij ook om eigen as draaien natuurlijk, net als windmolen of tbc huisje, geinig ding trouwens.
Zo zie je maar wij hoeven het wiel niet uit te vinden, alleen oude en nieuwe technieken samenvoegen. Alleen de basis dingen worden zo snel vergeten tegenwoordig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:59:
[...]

Leuk idee zo'n TBC-huisje, eens over na denken of een rail-schans oplossing misschien iets is.
Het is geen oplossing, het is leuk experiment om mee te spelen. Kosten van rails elektronica onderhoud, extra scharnier punten Enzo wegen nooit op tegen gewoon zon tbc huisje rondom vol leggen met panelen en gewoon stil laten staan. Net zoals tegen de huidige prijzen het zelfs rendabel is om Noord daken vol te leggen....
Dus vergeet dat het meer rendement geeft om zon te volgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goh ik zie net een nieuws rubriek over de aps yc 1000,das een leuk ding met perspectieven
Iemand hier al ervaring mee?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:52:
Goh ik zie net een nieuws rubriek over de aps yc 1000,das een leuk ding met perspectieven
Iemand hier al ervaring mee?
Ik heb de YC-500's, De YC-1000 is 3-fase dacht ik. Daarnaast gaan de YC-500's tot 550W, dus 275W (Piek) per paneel, terwijl de YC-1000 is gelimiteerd tot 900W output, dus zeg maar 225W per paneel...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben op het ogenblik bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning waar standaard 2 PV panelen meegeleverd worden. het gaat hierbij om Gista Black Horse GS6m60 panelen. Er worden ook extra buizen aangelegd voor uitbreiding.

Nu is het natuurlijk mogelijk om direct panelen bij te laten plaatsen door de aannemer en hiervoor laten we ook een offerte maken, maar dit zal waarschijnlijk zeer prijzig zijn t.o.v. reguliere aanbieders.

Mijn vraag is ook wat is verstandig en wat is mogelijk.
Kan ik bijvoorbeeld ook andere panelen erbij plaatsen, dus niet extra Gista Black Horse GS6m60 maar echt ander type/merk.
Waar moet ik vooral op letten? weet dat de omvormer in de gaten gehouden moet worden maar verder ben ik volledig nieuw op dit gebied.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:56:
[...]

Ik heb de YC-500's, De YC-1000 is 3-fase dacht ik. Daarnaast gaan de YC-500's tot 550W, dus 275W (Piek) per paneel, terwijl de YC-1000 is gelimiteerd tot 900W output, dus zeg maar 225W per paneel...
Oh ja jij had hele dak met die dingen liggen. Maar deze is in verhouding goedkoper, 339 euro. Als je echt schaduw hebt of verschillende vlakken (twee parallel één aansluiting) komen er toch leuke mogelijkheden bij, zeker omdat drie fase is.
Ben even vergeten maar kan zwaarder op dan 225,alleen gezamenlijk 900 inderdaad

Hoe bevalt het loggen van die dingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:14:
[...]

Het is geen oplossing, het is leuk experiment om mee te spelen. Kosten van rails elektronica onderhoud, extra scharnier punten Enzo wegen nooit op tegen gewoon zon tbc huisje rondom vol leggen met panelen en gewoon stil laten staan. Net zoals tegen de huidige prijzen het zelfs rendabel is om Noord daken vol te leggen....
Dus vergeet dat het meer rendement geeft om zon te volgen
Dat heeft men waarschijnlijk ook tegen Americo Vespucci en Columbus gezegd en degene die de reis financierden, maar die waren ook s....t-eigenwijs, vonden niet Indie maar wel Amerika en Magelhaen vond uiteindelijk de weg naar China/Indie via die route. ;) Maar misschien heb je gelijk, zou ook zo maar kunnen, ik sluit niets uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:19:
[...]

Dat heeft men waarschijnlijk ook tegen Americo Vespucci en Columbus gezegd en degene die de reis financierden, maar die waren ook s....t-eigenwijs, vonden niet Indie maar wel Amerika en Magelhaen vond uiteindelijk de weg naar China/Indie via die route. ;) Maar misschien heb je gelijk, zou ook zo maar kunnen, ik sluit niets uit.
Maar waarom leg je niet eerst dak vol en als opbrengst tegen valt alsnog track ding maakt, kun je toch zelfde panelen En omvormer gebruiken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:32:
[...]

Maar waarom leg je niet eerst dak vol en als opbrengst tegen valt alsnog track ding maakt, kun je toch zelfde panelen En omvormer gebruiken?
Dan koop in het ongunstigste geval 37% te veel panelen en een overgedimensioneerde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:18:
[...]

Oh ja jij had hele dak met die dingen liggen. Maar deze is in verhouding goedkoper, 339 euro. Als je echt schaduw hebt of verschillende vlakken (twee parallel één aansluiting) komen er toch leuke mogelijkheden bij, zeker omdat drie fase is.
Ben even vergeten maar kan zwaarder op dan 225,alleen gezamenlijk 900 inderdaad

Hoe bevalt het loggen van die dingen?
Het loggen bevalt wel :) Op de site van de fabrikant staat per paneel geregistreerd wat ze gedaan hebben vanaf het moment dat ze zijn gaan werken, met een interval van 5 minuten. Ik kan deze data downloaden, maar ook grafisch weergeven. Op die manier heb ik dus ook kunnen zien dat ik van oktober tot maart inde ochtend en avond schaduw heb van de voorste panelen op de achterste. Door het gebruik van de Micro Inverters valt de schade wel mee, al betwijfel ik of ik de meerprijs er ooit van terug verdien. Dat zal ook afhangen van de bomen om mijn huis en hoe die zullen groeien. Maar goed, als ik wil weten wat paneel 8 op 12 oktober 16:05 opbracht, kan ik dat terug vinden :)

Ik heb een Arduino gekocht (https://sites.google.com/site/ecu2pvo/) die de data uit mijn APS-ECU leest en elke 5 minuten upload naar PVoutput. Dit werkt vrij redelijk, maar niet 100%: Soms mist mijn APS-ECY de communicatie met 1 van de APS-500's. Op dat moment werkt het scriptje niet goed en komt er wat rare data op PVoutput terug, maar dit kan ik altijd weer corrigeren door de dagopbrengst van de site van APS te downloaden en te uploaden bij pvoutput.org.

Wat ik alleen nu nog zou willen als een scriptje op mijn Arduino welke mijn P1 poort uitleest van mijn slimme meter en deze data combineert. Iemand die een zakcentje wil verdienen? ;-) ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:45:
[...]

Het loggen bevalt wel :) Op de site van de fabrikant staat per paneel geregistreerd wat ze gedaan hebben vanaf het moment dat ze zijn gaan werken, met een interval van 5 minuten. Ik kan deze data downloaden, maar ook grafisch weergeven. Op die manier heb ik dus ook kunnen zien dat ik van oktober tot maart inde ochtend en avond schaduw heb van de voorste panelen op de achterste. Door het gebruik van de Micro Inverters valt de schade wel mee, al betwijfel ik of ik de meerprijs er ooit van terug verdien. Dat zal ook afhangen van de bomen om mijn huis en hoe die zullen groeien. Maar goed, als ik wil weten wat paneel 8 op 12 oktober 16:05 opbracht, kan ik dat terug vinden :)

Ik heb een Arduino gekocht (https://sites.google.com/site/ecu2pvo/) die de data uit mijn APS-ECU leest en elke 5 minuten upload naar PVoutput. Dit werkt vrij redelijk, maar niet 100%: Soms mist mijn APS-ECY de communicatie met 1 van de APS-500's. Op dat moment werkt het scriptje niet goed en komt er wat rare data op PVoutput terug, maar dit kan ik altijd weer corrigeren door de dagopbrengst van de site van APS te downloaden en te uploaden bij pvoutput.org.

Wat ik alleen nu nog zou willen als een scriptje op mijn Arduino welke mijn P1 poort uitleest van mijn slimme meter en deze data combineert. Iemand die een zakcentje wil verdienen? ;-) ;-)
Leg je panelen toch wat platter in de winter haha
Tja terug verdienen vast niet, was toen aardig discussie punt. Daarom kijk ik nu op van deze nieuwe, prijs per paneel is stuk lager
En loggen pv output heb ik geen verstand van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:43:
[...]

Dan koop in het ongunstigste geval 37% te veel panelen en een overgedimensioneerde omvormer.
Als jij denkt dat je panelen over hebt verkoop je ze toch, of je laat ze liggen voor extra krent in de pap.
En met de omvormer maak je denk fout, plat en Oost west heeft als grote voordeel een goedkopere onder gedimensioneerde omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:45:
Maar goed, als ik wil weten wat paneel 8 op 12 oktober 16:05 opbracht, kan ik dat terug vinden :)
Hoeveel dan? :D

Hier ben ik ook wel blij met de per-paneel logging van SolarEdge. Dankzij deze mogelijkheid weet ik dat één van de twee nieuwe panelen 10% minder vermogen levert dan het op één na slechtste paneel. (De andere nieuwe komt keurig mee met de rest.) Mijn vader heeft gisteren al geprobeerd met een natte spons de vette vingers van de installateur eraf te poetsen (redenering: glimmend huidvet --> weerkaatsing --> minder opbrengst) maar dat lijkt niet echt veel geholpen te hebben.

Extra frappant dat het nieuwe paneel "270Wp" op zijn sticker heeft staan en de 9 'oude' panelen "265Wp".

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 15-04-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:54:
[...]

Als jij denkt dat je panelen over hebt verkoop je ze toch, of je laat ze liggen voor extra krent in de pap.
En met de omvormer maak je denk fout, plat en Oost west heeft als grote voordeel een goedkopere onder gedimensioneerde omvormer
Onder- overgedimensioneerd point taken, overtollige panelen weer verkopen kost natuurlijk wel geld, je krijgt er niet voor terug wat je betaald hebt. Of dat veel of weinig verlies oplevert weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Dat is 6 minuten later en ik weet niet welke nou paneel 8 is... maar good enough for me >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:08:
[...]

Dat is 6 minuten later en ik weet niet welke nou paneel 8 is... maar good enough for me >:)
LOL.. Ik had het schuifje inderdaad 1 stap te ver naar rechts :) En voor wat paneel 8 betreft: Het legplan staat ook op deze pagina, maar als ik daar een screenshot van neem, wordt het plaatje weer wat te groot voor het forum ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:51:
[...]

Leg je panelen toch wat platter in de winter haha
Tja terug verdienen vast niet, was toen aardig discussie punt. Daarom kijk ik nu op van deze nieuwe, prijs per paneel is stuk lager
En loggen pv output heb ik geen verstand van
Nou, "even verleggen"... Dacht het niet ;-)
Maar hier is een filmpje over wat er online allemaal te bekijken is: YouTube: APsystems Microinverter Monitor EMA Demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rubman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:12:
Ik ben op het ogenblik bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning waar standaard 2 PV panelen meegeleverd worden. het gaat hierbij om Gista Black Horse GS6m60 panelen. Er worden ook extra buizen aangelegd voor uitbreiding.

Nu is het natuurlijk mogelijk om direct panelen bij te laten plaatsen door de aannemer en hiervoor laten we ook een offerte maken, maar dit zal waarschijnlijk zeer prijzig zijn t.o.v. reguliere aanbieders.

Mijn vraag is ook wat is verstandig en wat is mogelijk.
Kan ik bijvoorbeeld ook andere panelen erbij plaatsen, dus niet extra Gista Black Horse GS6m60 maar echt ander type/merk.
Waar moet ik vooral op letten? weet dat de omvormer in de gaten gehouden moet worden maar verder ben ik volledig nieuw op dit gebied.
Laat die panelen lekker in de schuur zetten, en verkoop die aan de buren die willen uitbreiden, als het een hele wijk is, of aan n ander.
En plaats dan het hele dak vol met een goed paneel en hang daar een knappe omvormer aan.
Ik ben sowieso niet zo kapot van die EPC panelen die met een paar stuks midden in het dak de boel verpesten om er een goed aantal neer te leggen. erger me dood aan die wijken. Ik reed er afgelopen week doorheen op weg naar n klant. Doodzonde. voordat iemand er dan weer bij gaat plaatsen, en dan moet de rest weer opgeschoven worden. Helemaal n ramp als het een indak systeem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 15-04-2016 13:31 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Andre1973 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:30:
[...]

Laat die panelen lekker in de schuur zetten, en verkoop die aan de buren die willen uitbreiden, als het een hele wijk is, of aan n ander.
En plaats dan het hele dak vol met een goed paneel en hang daar een knappe omvormer aan.
Ik ben sowieso niet zo kapot van die EPC panelen die met een paar stuks midden in het dak de boel verpesten om er een goed aantal neer te leggen. erger me dood aan die wijken. Ik reed er afgelopen week doorheen op weg naar n klant. Doodzonde.
Oké jij zegt dus de panelen die standaard geleverd worden niet laten plaatsen en direct een pakket aan andere panelen laten plaatsen?
Wat zijn dan een beetje goede panelen? en wat voor kosten moet ik aan denken?
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:33:
[...]

Tot zo ver de theorie. In de praktijk zullen die panelen toch het dak op moeten, anders zal het huis niet voldoen aan de EPC norm waaronder de bouwvergunning is verleend.
En dit dus er is een EPC norm die gehaald moet worden.

Kan de panelen waarschijnlijk ook wel laten vervangen als ik besluit om bij te laten plaatsen

[ Voor 21% gewijzigd door Rubman op 15-04-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Andre1973 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:30:
[...]

Ik ben sowieso niet zo kapot van die EPC panelen die met een paar stuks midden in het dak de boel verpesten om er een goed aantal neer te leggen. erger me dood aan die wijken. Ik reed er afgelopen week doorheen op weg naar n klant. Doodzonde. voordat iemand er dan weer bij gaat plaatsen, en dan moet de rest weer opgeschoven worden. Helemaal n ramp als het een indak systeem is.
Tot zo ver de theorie. In de praktijk zullen die panelen toch het dak op moeten, anders zal het huis niet voldoen aan de EPC norm waaronder de bouwvergunning is verleend.
En dit dus er is een EPC norm die gehaald moet worden.

Kan de panelen waarschijnlijk ook wel laten vervangen als ik besluit om bij te laten plaatsen
Tja... Je kan zelf andere panelen uitzoeken en die door je aannemer laten plaatsen. Ik denk alleen dat je dan niet blij gaat worden van het kostenplaatje ;-)
Afhankelijk van hoe die 2 panelen geplaatst gaan worden, kan het wel eens verstandiger zijn om de boel te laten plaatsen en vervolgens ze er af te slopen en zelf een nieuwe set te plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door TFHfony op 15-04-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rubman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:33:
[...]

Oké jij zegt dus de panelen die standaard geleverd worden niet laten plaatsen en direct een pakket aan andere panelen laten plaatsen?
Wat zijn dan een beetje goede panelen? en wat voor kosten moet ik aan denken?
Ik weet niet of de uitvoerder daarmee akkoord gaat natuurlijk.
Je zou kunnen kijken of je ze ergens kunt laten plaatsen waar je er weinig last van hebt. Maar veranderingen in n bouw zijn meestal prijzig.

Misschien kan je er voor zorgen dat de nieuwe set al hangt voordat de oplevering plaats vind, dan denk ik dat dat geen problemen geeft, lijkt me.

Tja wat is goed, zelf plaatsen wij veel Solar Frontier. Vooral omdat de partijen (o.a. Shell) die daar achter zitten al lang in de PV zitten, ze niet uit China komen, wat een stabielere prijs geeft, en de prijs per kWh productie per jaar goed is (gezien de andere techniek kan je geen Wp 1 op 1 vergelijken). Vooral bij zakelijke klanten wil je geen gedoe als failliete fabrikanten etc.
De zuinige oplossing is dan een powerset (SF met een Steca omvormer), zelf zou ik er een SMA aan hangen. Is super degelijk, geen gezeur, ik heb er in 7 jaar nog geen een stuk weggehaald, en wel heel veel opgehangen.
SMA geeft "maar" 5 jaar garantie, maar de praktijk wijst uit dat als ie 2 seizoenen overleeft dat ie het dan heel lang blijft doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 15-04-2016 13:46 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Oke dit is duidelijk iets waar ik mij echt op moet gaan inlezen.
Dan ga ik het rustig even afwachten wat betreft bouw (ze moeten nog beginnen en verwachten juni 2017 klaar te zijn)
Wanneer het eenmaal zover is kan ik dan gaan kijken naar goede panelen en alles eromheen om de "oude" te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rubman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:52:
Oke dit is duidelijk iets waar ik mij echt op moet gaan inlezen.
Dan ga ik het rustig even afwachten wat betreft bouw (ze moeten nog beginnen en verwachten juni 2017 klaar te zijn)
Wanneer het eenmaal zover is kan ik dan gaan kijken naar goede panelen en alles eromheen om de "oude" te vervangen
Ik zou dit hierboven gewoon bij de eerste bouwvergadering aangeven, en wel een 19mm buis naar de zolder laten leggen, liefst met een pijp voor de data erbij, dat is een mooi punt voor de onderhandeling met de installateur, dan wel rete handig als je het zelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Na lang en veel lezen heb ik ook besloten om zonnepanelen op ons dak te leggen.
Ook het feit dat er sinds een jaar een jacuzzi in onze tuin staat (die dus een zware verbruiker is) heeft dit doen beslissen.
We zitten met een eigen huis maar het dak staat "niet zo goed"

deel 1 van het dak staat : -94° afwijking tov het zuiden (79% opbrengst volgens berekeningen)
deel 2 van het dak staat : 84° afwijking tov het zuiden (84% opbrengst volgens berekeningen)
de hellingshoek is 42° (dus dit is wel goed)

Nu hebben er 2 firma's gekomen om een offerte te maken. Bij de 2de had ik een goed gevoel, goeie referenties en met kwalitatieve oplossing.
Hij stelde het volgende voor (gerekend met 75% opbrengst):

Zonnepanelen:
Aantal: 21 Stuks
Merk: Winaico
Type: Winaico 260 WST Poly
Vermogen:260 WPP
Celtechnologie: Polykristalijn - Glas/folie
Afmeting (hxbxd): 999 x 1665 x 35 mm
Vermogenstolerantie: Positief
Gewicht: 19 Kg
Productgarantie: 10 jaar
Opbrengstgarantie: 25 jaar lineaire garantie
Aanvullende garantie: 2 jaar omniumverzekering
Omvormer :
Merk: SMA
Type: SB4000TL-21
Afmeting (hxbxd): 519 x 490 x 185 mm
Aansluitfasen: 1
Max AC vermogen: 4 Kw
MPP-trackers: 2
Productgarantie: 5 jaar
Monitoring: Inbegrepen
Sunnyportal (Online)
Ik kan door mijn dak max 22 panelen leggen maar zit ook nog met monofase dus dat is max 5kw
Dus het wordt 13 panelen op de west kant (niet zichtbaar) en 8 op de oostkant. (zichtbaar vanuit de tuin)

Nu stelde hij ook nog een extra optie voor.
Ipv de SMA omvormer stelde hij "Enphase micro-omvormer" voor.
Dus op elk paneel een micro-omvormer een gateway en de software.

Bij iedere micro-omvormer zit ook een mechanisme in die een waarschuwing geeft als er iets mis is met je paneel. Ook zou je +-10% meer opbrengst hebben met deze omvormers.
Het lijkt me dus dat dit zeker een goeie optie is.

Hun voorstel van prijs komt op het volgende neer :
7800€ -> 21 zonnepanelen Winaico 260 WST Poly + 1 omvormer SMA SB4000TL-21
1700€ -> voor de optie met de micro omvormers.

Wat denken jullie (ervaren) tweakers hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Dat is 1,42 per Wp.
Die micro omvormers zou ik sowieso niet doen.
Waarom ook aan de oostkant er niet een paar panelen bij? Past dat niet op je dak?
Inclusief plaatsing, materiaal, etc etc klinkt het niet heel raar..

Verder laat ik het aan de echte tweakers over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Repi3 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:24:
Na lang en veel lezen heb ik ook besloten om zonnepanelen op ons dak te leggen.
Ook het feit dat er sinds een jaar een jacuzzi in onze tuin staat (die dus een zware verbruiker is) heeft dit doen beslissen.

deel 1 van het dak staat : -94° afwijking tov het zuiden (79% opbrengst volgens berekeningen)
deel 2 van het dak staat : 84° afwijking tov het zuiden (84% opbrengst volgens berekeningen)

Nu hebben er 2 firma's gekomen om een offerte te maken. Bij de 2de had ik een goed gevoel, goeie referenties en met kwalitatieve oplossing.
Hij stelde het volgende voor (gerekend met 75% opbrengst):

Zonnepanelen:

[...]

Omvormer :

[...]

Ik kan door mijn dak max 22 panelen leggen maar zit ook nog met monofase dus dat is max 5kw
Dus het wordt 13 panelen op de west kant (niet zichtbaar) en 8 op de oostkant. (zichtbaar vanuit de tuin)

Nu stelde hij ook nog een extra optie voor.
Ipv de SMA omvormer stelde hij "Enphase micro-omvormer" voor.
Dus op elk paneel een micro-omvormer een gateway en de software.

Bij iedere micro-omvormer zit ook een mechanisme in die een waarschuwing geeft als er iets mis is met je paneel. Ook zou je +-10% meer opbrengst hebben met deze omvormers.
Het lijkt me dus dat dit zeker een goeie optie is.

Hun voorstel van prijs komt op het volgende neer :
7800€ -> 21 zonnepanelen Winaico 260 WST Poly + 1 omvormer SMA SB4000TL-21
1700€ -> voor de optie met de micro omvormers.

Wat denken jullie (ervaren) tweakers hiervan?
Nee hoor, gewoon alles erop wat je kwijt kun, dus 22 panelen, dat wordt dan gewoon een oost/west
installatie, op een SMA 4000 21 gaat dat prima.
En voor die 5000W voor enkel fase heb je die omvormer er al tussen die dat vermogen toch niet
hoger laat komen dan iets over de 4000W, Wat voldoende is voor die O/W installatie onder die hoek
van 42 dg want dat haal je toch nooit op de top van alle panelen samen op het zelfde tijdstip

Dus gewoon alle panelen leggen plus de SMA 4000 ( of zelfs een 3600TL-21 ) gaat prima lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Repi3 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:24:

:N

Dak staat perfect! Bijna precies oost/west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:25:
[...]

pro? ben gewoon een dombo-tje hoor. ;)

als je een detail foto maakt van een oude cel en een nieuwe cel dan kan ik er waarschijnlijk wel iets van zeggen.
(maar of je daar verder iets aan hebt is een 2de.)
Zoals beloofd O-)
Oude cel (265 Wp)
Nieuwe cel (270 Wp)

Let op, grote foto's, ~3 MB per stuk. Zodat je ze in volle glorie kunt zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:52:
Dat is 1,42 per Wp.
Die micro omvormers zou ik sowieso niet doen.
Waarom ook aan de oostkant er niet een paar panelen bij? Past dat niet op je dak?
Inclusief plaatsing, materiaal, etc etc klinkt het niet heel raar..

Verder laat ik het aan de echte tweakers over :)
Waarom de micro omvormers niet?
Het lijkt me nochtans beter te zijn, niet?
PClop schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:55:
[...]

Nee hoor, gewoon alles erop wat je kwijt kun, dus 22 panelen, dat wordt dan gewoon een oost/west
installatie, op een SMA 4000 21 gaat dat prima.
En voor die 5000W voor enkel fase heb je die omvormer er al tussen die dat vermogen toch niet
hoger laat komen dan iets over de 4000W, Wat voldoende is voor die O/W installatie onder die hoek
van 42 dg want dat haal je toch nooit op de top van alle panelen samen op het zelfde tijdstip

Dus gewoon alle panelen leggen plus de SMA 4000 ( of zelfs een 3600TL-21 ) gaat prima lukken ;)
omdat het 22ste paneel er dan zo 'lullig' bij ligt :)

jij zou ook niet voor de micro omvormers gaan?
Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:48:
[...]

:N

Dak staat perfect! Bijna precies oost/west.
snap je zin niet zo goed (sarcasme of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Repi3 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:48:
[...]

snap je zin niet zo goed (sarcasme of niet)
Oost-west heeft als grootste voordeel dat je met een relatief kleine omvormer (zoals PClop al zei zal een 3600-TL21 het ook wel redden) veel panelen kunt hebben. In de ochtend en het begin van de middag krijgt je oostdak zon, in de tweede helft van de middag en de avond doet je westdak het werk. Je kunt dus superlange dagen maken.
Pagina: 1 ... 96 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.