44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
200 euro voor twee 12 volt hef cilinders????Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:33:
[...]
Staat in vorige posts, maar hierbij nog een keertje http://www.ebay.nl/itm/27...4f29a9464f1e3030bf0d&cp=1
Zonder extra verstevigd frame????
Een tracker draait en kantelt, deze niet, draait van Oost naar west.....
Of je hebt verkeerde link maar ik snap echt even niet waar jij winst ziet
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Als je hier even kijkt en naar beneden scrollt zie je voorbeelden hoe die dingen gebruikt kunnen worden. http://www.ebay.nl/itm/Co...4342e0:g:Mp8AAOSwwpdW75tOreneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:02:
[...]
200 euro voor twee 12 volt hef cilinders????
Voor $ 599,00 is datzelfde systeem incl. 4 100W panelen te koop.
De tracker alleen is al te koop voor http://www.ebay.com/itm/S...m:mr44rS2Nvzh-k-FzSiFpKoQ
De motoren al voor http://www.ebay.com/itm/1...ype=price&talgo=undefined
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 14:13 ]
Toch ben ik wel benieuwd hoe je dat qua ballast gaat regelen. En waar ga je dit plaatsen? Gezien de hoogte van het systeem heb je een redelijke groot dak nodig, wil je het zonder vergunning willen kunnen plaatsen.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:06:
[...]
Als je hier even kijkt en naar beneden scrollt zie je voorbeelden hoe die dingen gebruikt kunnen worden. http://www.ebay.nl/itm/Co...4342e0:g:Mp8AAOSwwpdW75tO
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Ligt er natuurlijk aan tot hoever je optimaal wilt gaan qua hoek. Mijn dakruimte is 7.8x6.0mtr. Er zouden in principe 24 panelen op moeten kunnen. Enkele van die actuators parallel om een gewicht van 24x18kg te kunnen liften.TFHfony schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:12:
[...]
Toch ben ik wel benieuwd hoe je dat qua ballast gaat regelen. En waar ga je dit plaatsen? Gezien de hoogte van het systeem heb je een redelijke groot dak nodig, wil je het zonder vergunning willen kunnen plaatsen.
Sorry hoor maar als ik op je link klik zegt ie gelijk 1100 euro voor 400 wp zonder omvormer. Ik geef me over, ik klop bij deze afVerwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:06:
[...]
Als je hier even kijkt en naar beneden scrollt zie je voorbeelden hoe die dingen gebruikt kunnen worden. http://www.ebay.nl/itm/Co...4342e0:g:Mp8AAOSwwpdW75tO
De tracker alleen is al te koop voor http://www.ebay.com/itm/S...m:mr44rS2Nvzh-k-FzSiFpKoQ
De motoren al voor http://www.ebay.com/itm/1...ype=price&talgo=undefined
1 PVoutput . Dongen NB
Er zit ook een regelsysteem en een sensor bij. Maar het is natuurlijk geen complete installatie, want je moet er nog een heel frame omheen bouwen waarmee je de panelen op monteert. Leuk om mee te prutsen als je zelf handig bent, maar totaal ongeschikt voor iemand die 2 linkerhanden heeft. Financieel zal het niet snel uitkunnen als je het mij vraagt, en het is allemaal behoorlijk storingsgevoelig.reneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:02:
[...]
200 euro voor twee 12 volt hef cilinders????
Maar voor 528 euro koop je dan beter 4 solar frontier 170Wp panelen. Dan heb je bijna de helft meer piekvermogen voor minder geld. Die zullen je meer opbrengen dan die tracker, en daarbij minder storingsgevoelig zijn.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:06:
[...]
Als je hier even kijkt en naar beneden scrollt zie je voorbeelden hoe die dingen gebruikt kunnen worden. http://www.ebay.nl/itm/Co...e0:g:Mp8AAOSwwpdW75tOVoor $ 599,00 is datzelfde systeem incl. 4 100W panelen te koop.
Even iets anders in de categorie creatieve oplossingen om de opbrengst te verhogen. Heeft er hier iemand wel eens wat met spiegels geexperimenteerd?
Regeren is vooruitschuiven
Hoe hoog en breed wordt de totale stellage? Ik weet niet of je hier mee bekend bent:Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:16:
[...]
Ligt er natuurlijk aan tot hoever je optimaal wilt gaan qua hoek. Mijn dakruimte is 7.8x6.0mtr. Er zouden in principe 24 panelen op moeten kunnen. Enkele van die actuators parallel om een gewicht van 24x18kg te kunnen liften.
Ik kan mij voorstellen dat met de hoogte en het draaien van de stellage, je hier niet aan gaat voldoen.Komen de zonnepanelen op een plat dak, dan moeten de panelen minstens zo ver van de dakrand verwijderd blijven als de hoogte van de panelen. Is de hoogte van de panelen bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn;
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik heb een aardlekschakelaar in meterkast voor 4 groepen, 1 daarvan is PV, die is rechtstreeks aangesloten via aardedraad op de omvormer. Echter heb je bij een PV verdeler de keuze uit meerdere typen:Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:56:
wat is je belemmering van je aardlek precies?
Met installatieautomaat of aardlekautomaat
https://www.bespaarbazaar...oductleaflet_ABB_ZV16.pdf
Verwijderd
Daar moet ik nog een list voor bedenken. Overigens zijn er talloze voorbeelden waar ook niet aan die voorwaarde voldaan wordt en kennelijk gedoogt wordt.TFHfony schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:21:
[...]
Hoe hoog en breed wordt de totale stellage? Ik weet niet of je hier mee bekend bent:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat met de hoogte en het draaien van de stellage, je hier niet aan gaat voldoen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 14:30 ]
Verwijderd
Ik kom op een Wp prijs 0,6548 en jouw 4 Solar Frontiers komt op 0,776.T-MOB schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:19:
[...]
Maar voor 528 euro koop je dan beter 4 solar frontier 170Wp panelen. Dan heb je bijna de helft meer piekvermogen voor minder geld. Die zullen je meer opbrengen dan die tracker, en daarbij minder storingsgevoelig zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 14:36 ]
Lijk me verstandig om daar van te voren goed over na te denken. Het zou zonde zijn als er straks een buurman is die het een lelijk ding vind, aangifte doet en jij mag de boel van je dak afhalen.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:29:
[...]
Daar moet ik nog een list voor bedenken. Overigens zijn er talloze voorbeelden waar ook niet aan die voorwaarde voldaan wordt en kennelijk gedoogt wordt.
Dit is bij mij de reden dat mijn panelen op 13 graden ipv 20 graden liggen. Mijn achterbuurvrouw is nogal lastig met dit soort dingen en laat ze nu net op de afdeling vergunningen werken van de gemeente. Indertijd had ik het al aan de stok met haar i.v.m. de schotel welke ik op het dak had:

Bleek gelukkig aan alle regeltjes te voldoen, maar ze kon de bovenste rand zien vanaf d'r bank in de woonkamer. Dus met mijn panelen maar het zeker voor het onzekere genomen:

Verwijderd
Dat is nog eens een verzameling LNB's zeg, dan ik met mijn armetierige 4 quatro's. Maar ik zou de hoogte af kunnen stemmen op bovenzijde schotel, goed idee, bedankt.TFHfony schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:36:
[...]
Lijk me verstandig om daar van te voren goed over na te denken. Het zou zonde zijn als er straks een buurman is die het een lelijk ding vind, aangifte doet en jij mag de boel van je dak afhalen.
Dit is bij mij de reden dat mijn panelen op 13 graden ipv 20 graden liggen. Mijn achterbuurvrouw is nogal lastig met dit soort dingen en laat ze nu net op de afdeling vergunningen werken van de gemeente. Indertijd had ik het al aan de stok met haar i.v.m. de schotel welke ik op het dak had:
[afbeelding]
Bleek gelukkig aan alle regeltjes te voldoen, maar ze kon de bovenste rand zien vanaf d'r bank in de woonkamer. Dus met mijn panelen maar het zeker voor het onzekere genomen:
[afbeelding]
Weet jij trouwens hoe die efficiency op pvoutput.org berekend wordt ? Het zou iets moeten zeggen over prestatie in relatie tot .. ja tot wat ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 14:43 ]
Succes in ieder geval met je projectVerwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:40:
[...]
Dat is nog eens een verzameling LNB's zeg, dan ik met mijn armetierige 4 quatro's. Maar ik zou de hoogte af kunnen stemmen op bovenzijde schotel, goed idee, bedankt.
Weet jij trouwens hoe die efficiency op pvoutput.org berekend wordt ? Het zou iets moeten zeggen over prestatie in relatie tot .. ja tot wat ?
De efficiency wordt normaal gesproken (ook door PVoutput) je opbrengst te delen door je Wp
1000Wh opbrengst op een 1000Wp installatie is dus 1000Wh/1000Wp = 1 kWh/kWp
2000Wh opbrengst op een 1000Wp installatie is dus 2000Wh/1000Wp = 2 kWh/kWp
[ Voor 18% gewijzigd door TFHfony op 13-04-2016 15:12 ]
Ik vergeleek alleen maar een simpele oplossing met wat panelen met de door jouw voorgestelde tracker met 400Wp voor 600 dollar (1,33 per Wp in euro's). Als je voor 65ct per Wp panelen en een tracker neer kunt zetten moet je dat lekker doen.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:35:
[...]
Ik kom op een Wp prijs 0,6548 en jouw 4 Solar Frontiers komt op 0,776.
Verwijderd
Toen de koude oorlog afgelopen was waren er uitwisselingsprogramma's tussen Amerikaanse en Russische astronauten/kosmonauten. Een van de dingen waar de Amerikanen benieuwd naar waren hoe ze het probleem van gewichtloosheid en de werking van ballpoints hadden opgelost. Nou dat was heel simpel, ze gebruikten gewoon potloden.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 14:50 ]
Een sf kost ex maar 58 cent per wp ,en doet iets beter dan jasolar of weet ik wat je in gedachte hadVerwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:35:
[...]
Ik kom op een Wp prijs 0,6548 en jouw 4 Solar Frontiers komt op 0,776.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
immers de warmtepomp draait meer in de winter dan doet je pv neit zo veel
anderzijds in dit schakelkastje zit een aparte aardlek om 1 groep uit te splitsen naar 1 groepen
gr1 vebruiker gr2 pv opwek
Verwijderd
Een SF presteert per m2 135.7W volgens de specs van zonnepanelen.netreneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:49:
[...]
Een sf kost ex maar 58 cent per wp ,en doet iets beter dan jasolar of weet ik wat je in gedachte had
JA Solar daarentegen 162.1 voor de 265Wp versie.
Wat doet de SF dan beter, te meer daar ik de beschibare m2 optimaal wil gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 15:00 ]
Myth.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:49:
Ideeen in deze trant KISS, spreken me erg aan.
Toen de koude oorlog afgelopen was waren er uitwisselingsprogramma's tussen Amerikaanse en Russische astronauten/kosmonauten. Een van de dingen waar de Amerikanen benieuwd naar waren hoe ze het probleem van gewichtloosheid en de werking van ballpoints hadden opgelost. Nou dat was heel simpel, ze gebruikten gewoon potloden.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Een mooi verhaal was het zeker ja. De reden dat een afgebroken punt gevaarlijk kan zijn snap ik wel trouwens, maar niet dat ze brandbaar zouden zijn.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:02:
[...]
Weer wat geleerd, dank. Desondanks een mooi verhaal.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
SF gebruikt 97% minder grondstoffen/energie om een paneel te maken. Verder zou het iets meer moeten opbrengen bij diffuus licht (dus geen direct zonlicht), minder spanningsval bij hoge temperaturen en het zou een light-soaking effect hebben. Voor mij was het minder gebruik van grondstoffen een van de redenen om thin-film te nemen, maar ik heb dan ook 80 m2 dakoppervlak op het zuiden.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:57:
[...]
Een SF presteert per m2 135.7W volgens de specs van zonnepanelen.net
Wat doet de SF dan beter, te meer daar ik de beschibare m2 optimaal wil gebruiken.
[ Voor 52% gewijzigd door zonoskar op 13-04-2016 15:13 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zou gewoon die gesponsorde lui geloven in plaats van gebruikers die de panelen in praktijk naast elkaar hebben liggen....Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:57:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
jep, maar een SF is een dunne film paneel, en gebruikt een ander deel van het licht spectrum.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:57:
[...]
opbrengsten per Wp zijn daar door hoger, optimistisch gesteld een +/-10%.
kosten van het paneel zijn wel lekker laag.
dus geeft een leuk mogelijkheid voor een oost west.
edit:
zelf heb ik ook expres voor mono gekozen.
ik kon 2040Wp aan SF (12x170Wp)leggen, maar ook een 3000Wp(10x300Wp) lg neonX mono.
ik kon de lg's kopen van de opbrengst van de oude panelen, en zo duur waren ze nu ook weer niet.
was snel een nobrainer.
[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 13-04-2016 15:19 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als jij nou even je quote aanpast, is er niemand die het ziet ;-)zonoskar schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:08:
[...]
Je mist de goede eenheid bij de opbrengstMoet Wh zijn.
[...]
Aan eind van de maand zal mijn rekenmachine vertellen of die tien procent optimistisch is, lijkt er op dat hoe slechter de hoek is hoe beter de sf het in verhouding doet. Nu uit mijn hoofd is 25procent geïnstalleerd vermogen van sf ,maar het aandeel in opbrengst is 30 procent. Is dat twintig procent meer....... maar er moeten paar slechte opbrengsten van weg gestreept worden dus eind van maand weet ik meermigjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:11:
[...]
jep, maar een SF is een dunne film paneel, en gebruikt een ander deel van het licht spectrum.
kosten van het paneel zijn wel lekker laag.
dus geeft een leuk mogelijkheid voor een oost west.
edit:
zelf heb ik ook expres voor mono gekozen.
ik kon 2040Wp aan SF (12x170Wp)leggen, maar ook een 3000Wp(10x300Wp) lg neonX mono.
ik kon de lg's kopen van de opbrengst van de oude panelen, en zo duur waren ze nu ook weer niet.
was snel een nobrainer.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Minder gronstoffengebruik per paneel, maar niet per Wp naar ik aanneem.zonoskar schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:08:
Muhaha.
[...]
SF gebruikt 97% minder grondstoffen/energie om een paneel te maken. Verder zou het iets meer moeten opbrengen bij diffuus licht (dus geen direct zonlicht), minder spanningsval bij hoge temperaturen en het zou een light-soaking effect hebben. Voor mij was het minder gebruik van grondstoffen een van de redenen om thin-film te nemen, maar ik heb dan ook 80 m2 dakoppervlak op het zuiden.
probleem is altijd lastig.reneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:24:
[...]
Aan eind van de maand zal mijn rekenmachine vertellen of die tien procent optimistisch is, lijkt er op dat hoe slechter de hoek is hoe beter de sf het in verhouding doet. Nu uit mijn hoofd is 25procent geïnstalleerd vermogen van sf ,maar het aandeel in opbrengst is 30 procent. Is dat twintig procent meer....... maar er moeten paar slechte opbrengsten van weg gestreept worden dus eind van maand weet ik meer
men gaat vaak er van uit dat een 850kWh/kWp in veel gebieden het maximum is.
terwijl steeds meer setjes langzaam overal op duiken die ook 1100kWh/kWp halen.
ik kom in tilburg al op 1080kWh/kWp (niet mijn dak.),
en zie anton nu ook flink hoger komen sins zijn omvormer vernieuwing.
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
en dan hebben we het nog niet over de kust streken, waar ze boven de 1200kWh/kWp kunnen komen.
en dan moet je ze ook nog aardig dicht bij elkaar hebben hangen.
kijk naar het verschil tussen anton's dak en garage.
eigenlijk waren die bijna het zelfde en toch een flink verschil in opbrengst.
(met maar 3 meter verschil in lokatie toch een 50kWh/kWp verschil in opbrengst.)
echt flink minder grondstoffen, het is geen dikke gezaagde plaat mono, maar een dunne opgedampte laag die het werk doet.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:35:
[...]
Minder gronstoffengebruik per paneel, maar niet per Wp naar ik aanneem.
dus per Wp minder grondstoffen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Maar neem ik nou het beste de versie met aardlekautomaat of installatieautomaat?Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:56:
@appie heijn met zo'n wasmachine pv schakelkast kan je je pv en warmtepomp op 1 groep zetten
immers de warmtepomp draait meer in de winter dan doet je pv neit zo veel
anderzijds in dit schakelkastje zit een aparte aardlek om 1 groep uit te splitsen naar 1 groepen
gr1 vebruiker gr2 pv opwek
Verwijderd
Hoger dan opgegeven Wp. De vergelijking op zonnepanelen.net werkt een beetje vreemd naar mijn idee. Als ik fabrikant was zou ik mijn paneel bewust 5% lager qua Wp opgeven en dan sta je in een keer boven aan de lijst.migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:11:
[...]
jep, maar een SF is een dunne film paneel, en gebruikt een ander deel van het licht spectrum.
Wat migjes al zegt. SF heeft een vermogen van 136 W/m2, tegen 170 W/m2 van goede mono panelen. Dat is niet heel veel minder vermogen, maar gebruikt slechts 3% van de gebruikte grondstof. Dus ook per Wp minder gebruikte grondstof dan een mono paneel.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:35:
[...]
Minder gronstoffengebruik per paneel, maar niet per Wp naar ik aanneem.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
nop, je W die uit de panelen komt is gewoon wat word aangegeven.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:40:
[...]
Hoger dan opgegeven Wp. De vergelijking op zonnepanelen.net werkt een beetje vreemd naar mijn idee. Als ik fabrikant was zou ik mijn paneel bewust 5% lager qua Wp opgeven en dan sta je in een keer boven aan de lijst.
met een 170Wp zal die bij 1000W/m2 zon instraling etc etc etc gewoon 170W geven.
maar als de instraling rond de 500W/m2 zit dan komt er geen 50% uit maar iets van rond de 60%.
dus een +/- 102W.
de 1 noemt dit lichtsoaking effect.
een ander vind dat hij gewoon het slecht doet bij hogere instraling waardoor de max Wp erg laag uitvalt.
(persoonlijk: ik vind het mooie panelen voor een mooie prijs. (rond de 50ct/Wp)
maar super paneel, nee sorrie, als prijs niet uit maakt dan is mono een stuk beter.(55-80ct/Wp)
of anders een sanyo/panasonic paneel, dat is mono met daar opgeplakt een laagje dunne film.(98ct/Wp)
maar dat is niet goedkoop, maar wel 189Wp/m2 tot 194Wp/m2
ik heb de oude verzie van de lg neonX 300Wp en ik zit al op de 181Wp/m2zonoskar schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:45:
[...]
Wat migjes al zegt. SF heeft een vermogen van 136 W/m2, tegen 170 W/m2 van goede mono panelen. Dat is niet heel veel minder vermogen, maar gebruikt slechts 3% van de gebruikte grondstof. Dus ook per Wp minder gebruikte grondstof dan een mono paneel.
dan heb je ook nog de nieuwe lg neonX van 315Wp of de benQ/sunpower of de sanyo/panasonic.
dus het kan nog hoger.
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 13-04-2016 16:05 ]
Klopt dat het lastig is, maar in mijn geval zitten ze op dezelfde omvormer, dus dat maakt geen verschil, de poly is momenteel in voordeel met zijn hoek, 15 Oost west tegen 5 west van sf .en wat bij Anton gebeurt komt waarschijnlijk door hoogte verschil, en ook hierin is sf in het nadeel. Dus ik kan niet wachten tot maand om is, krijg steeds beter gevoel bij die sf .migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:37:
[...]
probleem is altijd lastig.
men gaat vaak er van uit dat een 850kWh/kWp in veel gebieden het maximum is.
terwijl steeds meer setjes langzaam overal op duiken die ook 1100kWh/kWp halen.![]()
ik kom in tilburg al op 1080kWh/kWp (niet mijn dak.),
en zie anton nu ook flink hoger komen sins zijn omvormer vernieuwing.
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
en dan hebben we het nog niet over de kust streken, waar ze boven de 1200kWh/kWp kunnen komen.
(met maar 3 meter verschil in lokatie toch een 50kWh/kWp verschil in opbrengst.)
[...]
echt flink minder grondstoffen, het is geen dikke gezaagde plaat mono, maar een dunne opgedampte laag die het werk doet.
dus per Wp minder grondstoffen.
Maar ik moet van het totaal nog wel de opbrengst zijgevel selectief er af halen want dat geeft nu scheef beeld, dus misschien ben ik paar weken blij om niks haha
1 PVoutput . Dongen NB
je maakt je nooit blij om niks, zodra je de elektra rekening binnen krijgtreneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:52:
[...]
Klopt dat het lastig is, maar in mijn geval zitten ze op dezelfde omvormer, dus dat maakt geen verschil, de poly is momenteel in voordeel met zijn hoek, 15 Oost west tegen 5 west van sf .en wat bij Anton gebeurt komt waarschijnlijk door hoogte verschil, en ook hierin is sf in het nadeel. Dus ik kan niet wachten tot maand om is, krijg steeds beter gevoel bij die sf .
Maar ik moet van het totaal nog wel de opbrengst zijgevel selectief er af halen want dat geeft nu scheef beeld, dus misschien ben ik paar weken blij om niks haha
daar doet poly/mono/dunnefilm niks aan veranderen.
het werkt allemaal, en tot veel genoegen.
belangrijkste blijft de deal die je kunt maken en hoe je ruimte is.
Nou met ruimte kwam het exact uit en de deal was 65 euro voor een sf dus telt uit mijn win winmigjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:59:
[...]
je maakt je nooit blij om niks, zodra je de elektra rekening binnen krijgt![]()
daar doet poly/mono/dunnefilm niks aan veranderen.![]()
het werkt allemaal, en tot veel genoegen.
belangrijkste blijft de deal die je kunt maken en hoe je ruimte is.
1 PVoutput . Dongen NB
Formaat circa 9,50x5,40
Op een hoeklocatie, circa 11meter hoogte. En vanaf 2 zijden mag het niet te zien zijn vanaf de openbare weg. Dak is stevig, en recent bedekt met EPDM.
En precies op de hoek zit een groot ornament op de gevel die vanaf 16:30 langzaam schaduw op het dak werpt.
Ik twijfel erg tussen SF's, mono's, alles op zuid, of oost/west onder een hele lage hoek (ivm zichtbaarheid vanaf de weg)
Laagste prijs per Wp is niet het belangrijkste (is zakelijk). Heb liever 2 jaar langer tvt en meer Wp.
Hulp
[ Voor 9% gewijzigd door Atomic2005 op 13-04-2016 16:22 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Verwijderd
De ene fabrikant garandeerd de onderwaarde met 0 - 5 W plus, een ander geeft een max waarde waarbij het soms tegenvalt. Hoe een fabrikant daar mee omgaat bepaald hijzelf. Hij kan een lagere waarde aangeven en zeggen het kan 0 - 10 W in de plus zijn. Niemand die daar bezwaar tegen kan maken. In het overzicht kom je dan bovenaan te staan.migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:48:
[...]
nop, je W die uit de panelen komt is gewoon wat word aangegeven.
met een 170Wp zal die bij 1000W/m2 zon instraling etc etc etc gewoon 170W geven.
jep, en daarom moet je de flash info van je panelen opvragen.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:09:
[...]
De ene fabrikant garandeerd de onderwaarde met 0 - 5 W plus, een ander geeft een max waarde waarbij het soms tegenvalt. Hoe een fabrikant daar mee omgaat bepaald hijzelf. Hij kan een lagere waarde aangeven en zeggen het kan 0 - 10 W in de plus zijn. Niemand die daar bezwaar tegen kan maken. In het overzicht kom je dan bovenaan te staan.
(als je echt geekie bezig wil zijn.
anders zou je dat gewoon kunnen negeren, zijn maar getallen achter de komma of mieren seksueel mishandelen )
panelen worden niet gemaakt met een STC Wp op het oog.
men maakt ze, dan gaan ze onder een testbank en plakt men er een stikker op die zegt hoeveel Wp STC het is.
maar dan nog, mijn 190Wp panelen hadden een max van 194W en doen in Nederland toch soms meer als 210W leven. (dat doen ze dan niet heel vaak, maar soms is het buiten meer als 1000W/m2 instraling of kouder als 25graden etc etc etc.
de natuur is grilliger als de test.
uiteindelijk betaal je voor een STC waarde, dus als de fabrikant die lager opgeeft als hij werkelijk is.
betaal je wel minder voor het paneel. dan komt hij wel hoog uit de test, maar krijgt hij wel minder geld voor zijn panelen.
ik denk niet dat hij dat zou willen.
ik zou trouwens niet teveel van de test van zonnepanelen.net aantrekken.
het is leuk geprobeerd, maar zoveel variabelen dat soms de test een beetje dubieus te noemen is.
helaas.
Met het light soaking effect wordt iets ander bedoeld dan jij hier stelt. Simpel gesteld is het zo dat een SF-paneel af-fabriek nog niet optimaal werkt. Onder invloed van zonlicht worden slecht geleidende delen van het paneel permanent beter geleidend. Een paneel dat verkocht wordt als 170Wp zal na de eerste 50 uur zonlicht beter presteren dan de 170Wp. Zelf beschrijven ze het zo:migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:48:
[...]
nop, je W die uit de panelen komt is gewoon wat word aangegeven.
maar als de instraling rond de 500W/m2 zit dan komt er geen 50% uit maar iets van rond de 60%.
dus een +/- 102W.
de 1 noemt dit lichtsoaking effect.![]()
een ander vind dat hij gewoon het slecht doet bij hogere instraling waardoor de max Wp erg laag uitvalt.
Hoeveel beter de panelen dan gaan presteren is niet heel duidelijk. Als ik naar mijn eigen SF-panelen kijk dan heb ik wel het idee dat ze meer (kunnen) leveren dan de 170Wp. Ik heb 4080Wp op een 4kW Steca, en ik heb wel eens het idee dat de omvormer de bottleneck is. Gisteren zag ik de boel minutenlang >4000W terugleveren (DC-kant rapporteert ie dan 4080-4090W). Nu heb ik er verder geen uitgebreide logging aanhangen, en ook geen weerstation, dus dan is het lastig bepalen wat de condities zijn tov STC of NOCT.The CIS layer applied to the substrate in several work steps is topped by a nanometer-thick buffer layer. This buffer layer initially forms an energy barrier which hampers the electron flow. Triggered by the photons of the sunlight, the first electrons begin moving and neutralize the initially still existent defective areas in the border of the layers. This makes the energy barrier smaller, facilitates the flow of the next electrons and reduces the series resistance. As a result, the energy flux at the module and the module efficiency are increased.
Verwijderd
Het verband tussen STC waarde en Prijs correleert niet echt naar mijn idee. de laatste Wp's worden zeer duur betaald, ook de variatie in prijzen voor identieke Wp's varieert sterk al naar gelang men er veel of weinig heeft liggen en passend bij het imago etcetc. Als ik mijn eigen twijfels tussen het ene en het ander paneel even voor mijn geestesoog haal is het toch even zoeken, ben niet zo snel, waar voor mij de juiste balans tussen beschikbare m2, benodigde kWh's om NulOpDeMeter te kunnen realiseren en de te betalen prijs ligt. Ik overwoog eerst andere panelen, maar kwam toen tot de ontdekking dat ik te weinig capaciteit zou hebben en dus mogelijk zou moeten gaan betalen voor extern geproduceerde kWh's.migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:25:
[...]
uiteindelijk betaal je voor een STC waarde, dus als de fabrikant die lager opgeeft als hij werkelijk is.
betaal je wel minder voor het paneel. dan komt hij wel hoog uit de test, maar krijgt hij wel minder geld voor zijn panelen.
ik denk niet dat hij dat zou willen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 16:54 ]
Verwijderd
Niet te zien? Alleen lage hoek dus....Atomic2005 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:08:
Met welke panelen en opstelling haal je het meeste Wp uit een platdak?
Formaat circa 9,50x5,40
Op een hoeklocatie, circa 11meter hoogte. En vanaf 2 zijden mag het niet te zien zijn vanaf de openbare weg. Dak is stevig, en recent bedekt met EPDM.
En precies op de hoek zit een groot ornament op de gevel die vanaf 16:30 langzaam schaduw op het dak werpt.
Ik twijfel erg tussen SF's, mono's, alles op zuid, of oost/west onder een hele lage hoek (ivm zichtbaarheid vanaf de weg)
Laagste prijs per Wp is niet het belangrijkste (is zakelijk). Heb liever 2 jaar langer tvt en meer Wp.
Hulp
Meeste opbrengst zonder twijfel Oost west
Keuze panelen hangt dan van afmeting af wat beste past.
36 sf past perfect, 4×1.25=5m en 9×1=9m
3×6 Oost en 3×6 west.
Maar andere merken geven meer opbrengst maar of die ook dak vullend zijn?
We moeten wel even weten of de 9m dak kant van Noord naar zuid loopt? Hoe is de ligging?
Maar bij zakelijk komen ook andere aspecten kijken dacht ik, maar dat is meer migjes zijn afdeling......
1 PVoutput . Dongen NB
Facts don't care about your feelings
Het moet i.i.g. duidelijk zijn dat t ook allemaal zakelijk word opgebruikt.YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 18:18:
Ik heb zelf een eenmanszaak en ik las dat zonnepanelen fiscaal best gunstig kunnen zijn (KIA en EIA). Iemand anders die dit heeft gebruikt en een grove rekensom kan laten zien? Zijn er nog dingen waar ik aan moet voldoen? Ik gebruik ongeveer 7000 kwh per jaar op dit moment maar dit gaat stijgen.
Met de MIA (is dat hetzelfde als EIA?) mag je het naar eigen inzien afschrijven, dus veel afschrijven in een goed jaar, en daardoor dus minder belasting betalen.
Voor de rest KIA weet k het niet. is hetzelfde volgens mij als alle andere zaken voor de zaak van E450,00 +
Bedenk wel dat je bij een gebruik boven de 10.000 kWh over dat deel een lagere energie belasting gaat betalen.
Je kan als je een E-auto hebt de ze opladen op de zakelijke panelen, dat doen veel van onze klanten. Zo rij je CO2 neutraal en je weet wat de kosten zijn daarvan. heeft schijnbaar ook een voordeel.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik zeg: fusion O-W en dan met SF panelen 4 op een rij, en dan 4 (32 totaal dus) rijtjes O-W. een rijtje is 2,22 meter uit mijn hoofd. je kan er ook nog een iets breder pad tussen maken, door iets langere koppelstukken te gebruiken (die zijn er standaard).Atomic2005 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:08:
Formaat circa 9,50x5,40
Hulp
Liggen dan op 13 graden, panelen zijn zwart, er zijn ook zwarte zijkappen in de handel, is bijna niet te zien dan op het EPDM.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
Standaard panelen, volkomen plat passen er 27 op. Panel plan programma http://www.solarshop.net/berechnung/solaranlage.htmlAtomic2005 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:08:
Formaat circa 9,50x5,40
Hulp
Verwijderd
Daar heb je ongeveer 26 panelen van 270Wp voor nodig, die zullen waarschijnlijk afhankelijk hoe gunstig de plek is waar ze geplaatst worden 7000kWh opleveren. Die kosten als je een redelijk goede inkoper bent rond de 7000 en 7500 excl BTW incl. montage. Kostprijs bij afsschrijving panelen 25 jaar en inverter 12.5 jaar, dus 1 keer vervangen in die periode, 0,046 per opgewekte kWh. Terugverdientijd ongeveer 5 jaar. Is de ligging minder gunstig zijn kan het zo maar zijn dat je er 30 nodig bent. Hier kun je e.e.a na rekenen. https://www.zonnepanelen....d-zonnepanelen-berekenen/YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 18:18:
Ik heb zelf een eenmanszaak en ik las dat zonnepanelen fiscaal best gunstig kunnen zijn (KIA en EIA). Iemand anders die dit heeft gebruikt en een grove rekensom kan laten zien? Zijn er nog dingen waar ik aan moet voldoen? Ik gebruik ongeveer 7000 kwh per jaar op dit moment maar dit gaat stijgen.
Alle prijzen voor particulieren die op dit moment de BTW terug krijgen. KIA en EIA invloed weet ik niet, zul je zelf even moeten informeren bij de Belastingdienst of je accountant.
Als je daarnaast ook verwarmings-/gaskosten hebt zou ik het plan uitbreiden met een warmtepomp, 2300,00 subsidie, met een kWh verbruik gelijk aan 2 maal je huidige verbruik in m3 gas. Dan is het echt CO2 vrij en super verdienen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 20:07 ]
Waarom niet oost west gelegd ? Zoals onderstaande, dan heb je nog wat hoek en scheelt al heel veel t.o.v helemaal plat. (Been there, done that! )
In het kader van kiss kan je dan nog in het midden een balk maken met scharnieren en met een simpel tijdklokje en een perslucht pompje (paar euto ebay) een binnenband op pompen die aan de lage kant van de schansjes liggen.
Dus in de morgen west op pompen, in de avond oost op pompen.

Of je wacht tot ik het getest hebt
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Als ik het goed zie ook 0 bevestigingsmateriaal ? Ik ben een beetje allergisch voor de prijs per kg die men daar voor meent te moeten vragen, heel slecht voor de kWh/EuroRol-Co schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:14:
Hajeetje
Waarom niet oost west gelegd ? Zoals onderstaande, dan heb je nog wat hoek en scheelt al heel veel t.o.v helemaal plat. (Been there, done that! )
In het kader van kiss kan je dan nog in het midden een balk maken met scharnieren en met een simpel tijdklokje en een perslucht pompje (paar euto ebay) een binnenband op pompen die aan de lage kant van de schansjes liggen.
Dus in de morgen west op pompen, in de avond oost op pompen.
[afbeelding]
Of je wacht tot ik het getest hebt
Mooi plan, neem het mee als een v.d. opties, bedankt alvast vor het meedenken.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 20:31 ]
Vandaar ook sf
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Ik heb die grafieken eens bekeken, als de het laagst is bijv. 20 juni 2012 is het verschil 8.44% op 6 juli 2013 11.33% waarbij de minste waarde nagenoeg gelijk is aan 20 juni maar de betere 3.5% meer presteert. 11 mei scheelt het 10.01% en 13 juli bij hoge totaalopbrengst is het verschil 7.1%. De 3mtr verschil, al het andere gelijk, kan naar mijn idee niet verschil van de ene keer 3.5% en de volgende keer 11.33 en dan weer 7.1 verklaren. Of de panelen presteren/zijn verschillend, of de hoek is anders of de omvormer reageert/is anders.migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:37:
[...]
Het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn daarom snap ik niet waar de catch ligtVerwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:50:
[...]
Daar heb je ongeveer 26 panelen van 270Wp voor nodig, die zullen waarschijnlijk afhankelijk hoe gunstig de plek is waar ze geplaatst worden 7000kWh opleveren. Die kosten als je een redelijk goede inkoper bent rond de 7000 en 7500 excl BTW incl. montage. Kostprijs bij afsschrijving panelen 25 jaar en inverter 12.5 jaar, dus 1 keer vervangen in die periode, 0,046 per opgewekte kWh. Terugverdientijd ongeveer 5 jaar. Is de ligging minder gunstig zijn kan het zo maar zijn dat je er 30 nodig bent. Hier kun je e.e.a na rekenen. https://www.zonnepanelen....d-zonnepanelen-berekenen/
Alle prijzen voor particulieren die op dit moment de BTW terug krijgen. KIA en EIA invloed weet ik niet, zul je zelf even moeten informeren bij de Belastingdienst of je accountant.
Als je daarnaast ook verwarmings-/gaskosten hebt zou ik het plan uitbreiden met een warmtepomp, 2300,00 subsidie, met een kWh verbruik gelijk aan 2 maal je huidige verbruik in m3 gas. Dan is het echt CO2 vrij en super verdienen.
Zoals jij zegt, eenmalige investering van €7500 ex. BTW. KIA = 28%, EIA = (volgens mij veranderd per 2016 maar laten we het houden op de 41,5%). Stel met een eenmanszaak in het belastingtarief van 52%, krijg je dus in je kosten:
7500 + 2100 + 3112 = 12.712. Keer 52% betaalt de Belastingdienst dus eigenlijk voor €6610 mee, terwijl je €7500 kwijt bent. De panelen kosten je dus maar €900... en daarna ga je dus, zoals ik op die site zie, zo'n €1400 per jaar besparen.
Als dit zo is dan gaat iedereen met een beetje winst in z'n onderneming toch zonnepanelen op z'n kantoor plaatsen... Waar maak ik een fout?
kWh prijs voor bedrijven is meestal een stuk lager, doordat het verbruik vaak een stuk hoger ligt.YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:30:
[...]
Het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn daarom snap ik niet waar de catch ligt
Zoals jij zegt, eenmalige investering van €7500 ex. BTW. KIA = 28%, EIA = (volgens mij veranderd per 2016 maar laten we het houden op de 41,5%). Stel met een eenmanszaak in het belastingtarief van 52%, krijg je dus in je kosten:
7500 + 2100 + 3112 = 12.712. Keer 52% betaalt de Belastingdienst dus eigenlijk voor €6610 mee, terwijl je €7500 kwijt bent. De panelen kosten je dus maar €900... en daarna ga je dus, zoals ik op die site zie, zo'n €1400 per jaar besparen.
Als dit zo is dan gaat iedereen met een beetje winst in z'n onderneming toch zonnepanelen op z'n kantoor plaatsen... Waar maak ik een fout?
En als eenmansbedrijf werk je vaak vanuit huis en is het niet zomaar voor de volle 100% een investering in het bedrijf en dus niet aftrekbaar.
Maar goed, bij ons op het bedrijfspand is vandaag ook een hele mooie set neergelegd en draaide de meter ook gelijk terug, dus kennelijk kan het wel uit
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wij betalen volgens mij gewoon 22 cent per kwh hoor... weliswaar incl. BTW. Uiteraard laat ik het niet op m'n woonhuis doen hé maar op een bedrijfspand, dus dat is gewoon volledig aftrekbaar. Niemand hier die dit al eens heeft laten uitrekenen of heeft geplaatst?TD-er schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:41:
[...]
kWh prijs voor bedrijven is meestal een stuk lager, doordat het verbruik vaak een stuk hoger ligt.
En als eenmansbedrijf werk je vaak vanuit huis en is het niet zomaar voor de volle 100% een investering in het bedrijf en dus niet aftrekbaar.
Maar goed, bij ons op het bedrijfspand is vandaag ook een hele mooie set neergelegd en draaide de meter ook gelijk terug, dus kennelijk kan het wel uit(anders zouden ze het niet zomaar doen vermoed ik)
Ik heb al drie directie leden proberen te overtuigen om de honderden vierkante meters vol te leggen maar ze hebben allemaal een excuus waarom niet rendabel is voor bedrijven dus ik vermoed dat je toch wat over het hoofd ziet. Om te beginnen moet je andere leverancier zoeken want ik betaal maar 16 cent meer en geen 23,dus reken je vooral niet te snel rijk met terug verdienen.....YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:49:
[...]
Wij betalen volgens mij gewoon 22 cent per kwh hoor... weliswaar incl. BTW. Uiteraard laat ik het niet op m'n woonhuis doen hé maar op een bedrijfspand, dus dat is gewoon volledig aftrekbaar. Niemand hier die dit al eens heeft laten uitrekenen of heeft geplaatst?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had toen trouwens een iets nieuwere versie, maar die kon ik via Google zo snel niet vinden en geen idee wat er anders was, anders dan de datum op de voorpagina
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
22 cent is aan de hoge kant.YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:49:
[...]
Wij betalen volgens mij gewoon 22 cent per kwh hoor... weliswaar incl. BTW. Uiteraard laat ik het niet op m'n woonhuis doen hé maar op een bedrijfspand, dus dat is gewoon volledig aftrekbaar. Niemand hier die dit al eens heeft laten uitrekenen of heeft geplaatst?
Maar zakelijk betaal je idd al snel een stuk minder. Een klein bedrijf heeft een lichte aansluiting en blijft wel laag kwa verbruik, maar een beetje bedrijf zit al snel over de 10000kwh grens.
Bij >10.000kWh gaat je energiebelasting al van 10 naar 4 cent, en nog hoger wordt ie nog lager.
( https://www.nuon.nl/groot...rvice/energiebelastingen/ bv)
Aan een ieder die voornemens is een SolarEdge omvormer aan te schaffen en graag zijn eigen per-paneel logging wil bouwen, je hebt twee keuzes:Aegle schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:03:
Er zijn een aantal mensen op de wereld die proberen real time de data lokaal uit de omvormer te plukken, zodat je niet afhankelijk bent van de portal. Zie o.a. https://github.com/jbuehl/solaredge.
1. Loggen via RS485 verbinding. @jbuehl van de door Aegle gelinkte pagina heeft hier wat code voor beschikbaar, maar is allemaal nog erg experimenteel.
2. Afluisteren van de internetverbinding van de omvormer met bijvoorbeeld een Raspberry Pi. LET OP! Als je dit wilt kunnen doen en geen RS485 verbinding met je omvormer hebt, MOET je de eerste paar dagen ALLES wat je omvormer naar SolarEdge stuurt loggen. Hij verstuurt één keer je encryptie key in plain sight, als je die mist heb je (met de huidige stand van de wetenschap) een RS-485 verbinding nodig om achter je encryptie key te komen. (Wellicht dat een factory reset ook solaas biedt, maar dat heeft nog niemand geprobeerd.)
Je kunt PVOutput automatisch data laten ophalen bij SolarEdge. Daarvoor moet je in de instellingen van PVOutput een API Key van SolarEdge opgeven. Die API key kan je installateur (of jij zelf als je je eigen spul op de SolarEdge website hebt aangemeld) aanmaken op de SolarEdge monitoring website.Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:15:
[...]
Lees ik het goed dat je in 2015 2733kWh hebt gegenereerd met 2600kWh aan panelen ? Nog een vraagje, ik heb sinds een week de 8 JA Solar 270Wp panelen met geintergreerde SE Optimizers en SE 2200 inverter, hoe voed jij je data op pvoutput.org ?
De meerprijs van de JA Solars met geintegreerde optimizers is 22,00 incl. BTW minder dan de helft van de losse units en geen extra montage.
Nog een vraag, hoe berekenen ze bij pvoutput.org de efficiency ?
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:45:
[...]
Nog even een paar plaatjes om mijn image op te krikken van handigheid/luiheid[afbeelding]
[afbeelding]

Zou jij als PV Professional een verklaring kunnen vinden voor het feit dat onze nieuwe 270 Wp JA Solars er anders uit zien dan de 265 Wp variant van wat dezelfde serie had moeten zijn? Het was voor mij in ieder geval echt een grote verrassing toen ik dit zag.migjes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:25:
panelen worden niet gemaakt met een STC Wp op het oog.
men maakt ze, dan gaan ze onder een testbank en plakt men er een stikker op die zegt hoeveel Wp STC het is.
We verbruiken nu 6600 kwh... misschien met een elektrische auto erbij naar de 10.000 kwh, maar echt niet veel meer.DJSmiley schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:58:
[...]
22 cent is aan de hoge kant.
Maar zakelijk betaal je idd al snel een stuk minder. Een klein bedrijf heeft een lichte aansluiting en blijft wel laag kwa verbruik, maar een beetje bedrijf zit al snel over de 10000kwh grens.
Bij >10.000kWh gaat je energiebelasting al van 10 naar 4 cent, en nog hoger wordt ie nog lager.
( https://www.nuon.nl/groot...rvice/energiebelastingen/ bv)
Interessant documentje waar ook duidelijk staat wat ik dus denk...TD-er schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:55:
Toen ik bij SolarNRG een offerte aanvroeg, hadden ze mij ook een versie van dit document meegestuurd. Stond de boel ook redelijk uiteengezet over zakelijke financiering. Voor mij niet interessant, maar mogelijk wel handig overzicht voor hier?
Ik had toen trouwens een iets nieuwere versie, maar die kon ik via Google zo snel niet vinden en geen idee wat er anders was, anders dan de datum op de voorpagina

Een ondernemer betaalt geen 52 % belasting, maar 14% minder (MKB winst vrijstelling). Voor de rest klopt je verhaal even afgezien van eventueel de stroom prijsYoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:30:
[...]
Het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn daarom snap ik niet waar de catch ligt
In een ander topic kreeg ik het advies om hier foto's van mijn panelen te plaatsen.
Hoewel ik niet zo'n enorme techie ben, leek het me wel leuk om mijn "plant" te tonen
IK heb 30 Yingli panelen van 275 wp met een Trannergy 8000 omvormer, genoeg voor 8250wp.
Ze liggen verspreid over twee daken, een schuin en een plat dak. Het plate dak kan ik wat lastig fotograferen maar komt nog wel.

Natuurlijk sta ik ook op PVoutput.org: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=49030
Binnenkort zal ik mezelf aan het tweakers team toevoegen.
Mijn Output!
Zal dit gedeelte morgen even bij mn accountant neerleggen. Kom er op terug hoe dat precies zit.BB-One schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:45:
[...]
Een ondernemer betaalt geen 52 % belasting, maar 14% minder (MKB winst vrijstelling). Voor de rest klopt je verhaal even afgezien van eventueel de stroom prijs
En morgen zal ik ook even op het (zakelijke) dak foto's maken, en die hier plaatsne. Met noord/zuid er duidelijk bij.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Verwijderd
Je maakt geen fout, misschien een paar procent links of rechts, maar de kern blijft helder overeind.YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:30:
[...]
Als je even een aantal pagina's terugbladerd zie je waarom weinigen tot die conclusie komen. Nadenken en rekenen kost voor de meesten van ons te veel energie. Je wantrouwen is prima, verzamel de data, ga er mee naar je accountant, laat hem rekenen en trek je conclusies. Advies/Kennis is gratis. Je hoeft er alleen maar naar te zoeken, en wie zoekt vindt.
Ik hoor graag van je bevindingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 23:49 ]
pro? ben gewoon een dombo-tje hoor.Jerrythafast schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:59:
[...]
Zou jij als PV Professional een verklaring kunnen vinden voor het feit dat onze nieuwe 270 Wp JA Solars er anders uit zien dan de 265 Wp variant van wat dezelfde serie had moeten zijn? Het was voor mij in ieder geval echt een grote verrassing toen ik dit zag.
als je een detail foto maakt van een oude cel en een nieuwe cel dan kan ik er waarschijnlijk wel iets van zeggen.
(maar of je daar verder iets aan hebt is een 2de.)
Verwijderd
12 X poly isofoton 250wp en een Mastervolt omvormer.
3jaar oud.
Ik weet niet of ik het bevestigingsmatriaal kan hergebruiken.
De aftrekposten van 2100 en 3112 zijn correct. De aftrekpost 7500 euro is dat niet. Ja het is een investering die je in 5 jaar mag afschrijven (en afschrijving = kosten = aftrekpost). Vergeet echter niet dat je energierekening ook flink lager wordt. Je energierekening is ook een kostpost en die kun je dus minder aftrekken.YoshiBignose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:30:
[...]
Stel je schrijft 7500 euro over 5 jaar af (= 1500 euro per jaar). Je bespaart echter 7000 kWh x 16 eurocent per jaar aan energierekening = 1120 euro per jaar.
Bij de investering "betaalt" de belastingdienst je dus (2100 + 3112) * 52% = 2720 euro
De 5 opvolgende jaren "betaalt" de belastingdienst je (1500 - 1120) * 52% 198 euro/jaar
Na die 5 jaar heb je geen belastingvoordeel meer, maar wel minder kosten. Als je panelen dan nog niet terugverdient zijn dan "betaal" je de belastingdienst 1120 * 52% = 582 euro per jaar.
Kanttekeningen:
- 7500 euro voor 7000 kWh per jaar is wel erg optimistisch
- Er zijn maar weinig kantoren met < 10.000 kWh per jaar. Boven de 10.000 kWh gaat je energietarief van 15 naar 9 eurocent/kWh (ex BTW), met als gevolg een (bijna) vedubbeling van de terugverdientijd
- De belastingaftrekken zijn niet van toepassing als je op een woning investeert, ook niet als je daar kantoor houdt
- De liquiditeit moet wel aanwezig zijn om zo'n investering te maken. Niet alle bedrijven hebben dit soort werkkapitaal.
Wat een gek ervoor wil geven.....Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:30:
Wie weet hier de waarde ongeveer van?
12 X poly isofoton 250wp en een Mastervolt omvormer.
3jaar oud.
Ik weet niet of ik het bevestigingsmatriaal kan hergebruiken.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
2 pakketten http://www.jenm-zonnepane...kket-3445wp-full-bla.html kosten totaal 6578,10 excl BTW incl. montage materiaal. Je moet dan alleen even een mannetje vinden die voor 38,50 excl. BTW per stuk ze gaat leggen, het is relatief simpel werk, het is geen rocket-science, dat moet dus lukken.Skyaero schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:41:
[...]
Kantteningen:
Overigens ben ik met een bedrijf aan het onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om zo'n pakket er in 1 of 2 keer, alles reeds voorgemonteerd, met behulp van een kraan/hoogwerker op te leggen, ter plekke een klusje van een uur is de doelstelling, zodat de post montage materiaal en arbeidsloon drastisch naar beneden kan.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 10:22 ]
Je weet zeker niet wat zon kraan kost?Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:17:
[...]
2 pakketten http://www.jenm-zonnepane...kket-3445wp-full-bla.html kosten totaal 6578,10 excl BTW incl. montage materiaal. Je moet dan alleen even een mannetje vinden die voor 38,50 excl. BTW per stuk ze gaat leggen, het is relatief simpel werk, het is geen rocket-science, dat moet dus lukken.
Overigens ben ik met een bedrijf aan het onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om zo'n pakket er in 1 of 2 keer, alles reeds voorgemonteerd, met behulp van een kraan/hoogwerker op te leggen, ter plekke een klusje van een uur is de doelstelling, zodat de post montage materiaal en arbeidsloon drastisch naar beneden kan.
En dat pakket op de grond in elkaar zetten gaat voor niks zeker?
1 PVoutput . Dongen NB
Thanks, inderdaad als je het zo brengt klinkt het realistischer. Maar als ik het goed begrijp zijn alleen de kWh's boven de 10k tegen een lager tarief? Dus al zit ik rond de 12k / 15k dan heeft het niet al teveel effect op de terugverdientijd?Skyaero schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:41:
[...]
De aftrekposten van 2100 en 3112 zijn correct. De aftrekpost 7500 euro is dat niet. Ja het is een investering die je in 5 jaar mag afschrijven (en afschrijving = kosten = aftrekpost). Vergeet echter niet dat je energierekening ook flink lager wordt. Je energierekening is ook een kostpost en die kun je dus minder aftrekken.
Stel je schrijft 7500 euro over 5 jaar af (= 1500 euro per jaar). Je bespaart echter 7000 kWh x 16 eurocent per jaar aan energierekening = 1120 euro per jaar.
Bij de investering "betaalt" de belastingdienst je dus (2100 + 3112) * 52% = 2720 euro
De 5 opvolgende jaren "betaalt" de belastingdienst je (1500 - 1120) * 52% 198 euro/jaar
Na die 5 jaar heb je geen belastingvoordeel meer, maar wel minder kosten. Als je panelen dan nog niet terugverdient zijn dan "betaal" je de belastingdienst 1120 * 52% = 582 euro per jaar.
Kanttekeningen:
- Er zijn maar weinig kantoren met < 10.000 kWh per jaar. Boven de 10.000 kWh gaat je energietarief van 15 naar 9 eurocent/kWh (ex BTW), met als gevolg een (bijna) vedubbeling van de terugverdientijd
- De belastingaftrekken zijn niet van toepassing als je op een woning investeert, ook niet als je daar kantoor houdt
- De liquiditeit moet wel aanwezig zijn om zo'n investering te maken. Niet alle bedrijven hebben dit soort werkkapitaal.
Verwijderd
Het gewicht van pak 'm beet 8 panelen =150kg, een lichte hoogwerker gekoppeld aan een licht vrachtwagentje om de panelen te vervoeren hoeft niet zo veel te kosten, als die een goede bezettingsgraad weet te halen. Serie montage van panelen in een daarvoor ingerichte hal gaat vele malen sneller dan de ambachtelijke/tijdrovende/dure manier waarop de montage op het dak nu gedaan wordt.reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:42:
[...]
Je weet zeker niet wat zon kraan kost?
En dat pakket op de grond in elkaar zetten gaat voor niks zeker?
Verwijderd
Ik heb even hiervoor uitgerekend dat een zelf geproduceerde kWh een kostprijs heeft van minder dan 0,05. De kleinverbruiker, < 10.000kWh betaald 0,16, grootverbruiker betaald boven de 10.000kWh nog steeds 0,09. Tel uit je winst. Een grootverbuiker die 20.000kWh verbruikt betaald dus 10.000*0,16 + 10.000*0,09, gemiddeld dus altijd nog 0,125YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:12:
[...]
Thanks, inderdaad als je het zo brengt klinkt het realistischer. Maar als ik het goed begrijp zijn alleen de kWh's boven de 10k tegen een lager tarief? Dus al zit ik rond de 12k / 15k dan heeft het niet al teveel effect op de terugverdientijd?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 11:20 ]
Stel ik wek overdag 100 kw op. En 's avond verbruik ik 200 kw. Over de dag gezien heb ik dan 100kw verbruikt. Saldeer ik dan die 100 kw die ik opgewekt heb? Of is dat alleen wanneer ik minder verbruik dan ik opwek? (niet over de periode van een dag uiteraard)
PSN: DutchTrickle PVoutput
Verwijderd
Je betaald het saldo van 200-100=100kWh. Dit geldt zolang je over en jaar gezien, niet meer terugleverd dan je zelf verbruikt. Ga je meer produceren, check maar op gaslicht.com bijv. eigen gebruik 3500 en terugleveren 13500 dan zul je zien dat je per saldo 10.000kWh a 11 cent teruggestort krijgt op je rekening.Maverick schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:21:
Ik zit met een vraag over salderen. Ik dacht altijd dat ik het snapte, maar ben daar nu niet zeker van.
Stel ik wek overdag 100 kw op. En 's avond verbruik ik 200 kw. Over de dag gezien heb ik dan 100kw verbruikt. Saldeer ik dan die 100 kw die ik opgewekt heb? Of is dat alleen wanneer ik minder verbruik dan ik opwek? (niet over de periode van een dag uiteraard)
Ok. Ik lees namelijk een hoop over dat de salderingsregels weleens kunnen gaan veranderen. Maar zolang ik minder opwek dan ik verbruik heb ik hier helemaal niets mee te maken? Ook niet als ik een slimme meter hebt die bij kan houden hoeveel stroom er welke richting op gevloeid is?Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:24:
[...]
Je betaald het saldo van 200-100=100kWh. Dit geldt zolang je over en jaar gezien, niet meer terugleverd dan je zelf verbruikt. Ga je meer produceren, check maar op gaslicht.com bijv. eigen gebruik 3500 en terugleveren 13500 dan zul je zien dat je per saldo 10.000kWh a 11 cent teruggestort krijgt op je rekening.
Verwijderd
gaan de salderingsregels in nederland veranderen ==> ja
gaat dat in 2017 gebeuren ==> nee men gaat dan kijken hoe en of het anders kan
gaat dat in 2020 gebeuren ==> grote kans van niet
1 van de voorwaarde is dat iedereen een slimme meter heeft echter is het nu al bekend dat de netbeheerders dat niet gaan halen
Energiebelasting werkt hetzelfde als de loonbelasting middels schijven. Alleen is loonbelasting progressief (hogere schijf = hoger belastingspercentage), terwijl energiebelasting degressief is (hogere schijf = lagere belasting).YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:12:
[...]
Thanks, inderdaad als je het zo brengt klinkt het realistischer. Maar als ik het goed begrijp zijn alleen de kWh's boven de 10k tegen een lager tarief? Dus al zit ik rond de 12k / 15k dan heeft het niet al teveel effect op de terugverdientijd?
Als je 12.000 kWh/jaar gebruikt, dan betaal je over de eerste 10.000 kWh ongeveer 10 eurocent/kWh aan belasting en over de resterende 2.000 kWh 4 eurocent/kWh.
Ga je nu salderen, dan begint de saldering bij de hoogste schijf (eigenlijk net zoals hypotheekrenteaftrek werkt). Als je 7.000 kWh per jaar opwekt met zonnepanelen, krijg je dus voor 2.000 kWh, de 4 eurocent/kWh en voor de overige 5.000 kWh/jaar de 10 eurocent/kWh belasting terug.
Zou je 17.000 kWh/jaar gebruiken en 7.000 kWh/jaar opwekken, dan krijg je dus voor de volledige 7.000 kWh slechts 4 eurocent/kWh belasting terug. Het gemiddelde nemen zoals hajeetje doet heeft dus geen enkele zin.
Of je een Ferraris, digitale of slimme meter hebt maakt niets uit. Saldering is een administratief process die bij wet is vastgelegd.Maverick schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:26:
[...]
Ok. Ik lees namelijk een hoop over dat de salderingsregels weleens kunnen gaan veranderen. Maar zolang ik minder opwek dan ik verbruik heb ik hier helemaal niets mee te maken? Ook niet als ik een slimme meter hebt die bij kan houden hoeveel stroom er welke richting op gevloeid is?
Een kanttekening: Sommige leveranciers salderen alleen dagopbrengst met daggebruik en nachtopbrengst met nachtgebruik. Dit wil nog wel eens ongustig uitvallen. Oplossing is of een andere leverancier te zoeken of over te gaan op continue/enkeltarief (enkeltarief kan ook als je meter een dubbel telwerk heeft).
Verwijderd
gezien het geringe verschil tussen hoog en laagtarief is dat ook verwaarloosbaarEen kanttekening: Sommige leveranciers salderen alleen dagopbrengst met daggebruik en nachtopbrengst met nachtgebruikEen kanttekening: Sommige leveranciers salderen alleen dagopbrengst met daggebruik en nachtopbrengst met nachtgebruik
voorbeeld
afgelopen jaarrekening was
mijn hoogtarief -450
mijn laag tarief +800
netto was mijn laagtarief dus +350 kwh vebruik en hoogtarief 0 kortom 64,75 Euro
als hoog hoog en laag laag gesaldeerd word had het als volgt geweest
hoog -450 a 0,20 E is is -90 euro
laag 800 a 0,185 is 800 is +148 euro
Netto 58 euro te betalen
verschil tussen hoog-laag salderen en hoog-hoog laag -laag salderen zou dus 6,75 euro
waaorm geen kolenfooi op hoogtarief simpel je hebt totaal gezien nog steeds vebruik dus hoogtarief gesaldeert tegen 0,2 ipv 0,09
Verwijderd
Tussen nu en 2020 liggen de regels vast, dan heb je je investering er als het goed is al uit. Vraag je ook af ik produceer voor 5cent, ik krijg 3cent terug, 2cent verlies, het alternatief je hebt een 'te kleine' installatie en betaald 19cent. Bij wijze van spreken al krijg je er niets voor terug is het altijd nog goedkoper dan het te kort inkopen. Mijn conclusie: plaats zo veel panelen met maximale Wp per m2 als je je kunt veroorloven. Voor niets gaat de zon op. Letterlijk.Maverick schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:26:
[...]
Ok. Ik lees namelijk een hoop over dat de salderingsregels weleens kunnen gaan veranderen. Maar zolang ik minder opwek dan ik verbruik heb ik hier helemaal niets mee te maken? Ook niet als ik een slimme meter hebt die bij kan houden hoeveel stroom er welke richting op gevloeid is?
Ik hoor graag een betere.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 12:20 ]
Een brief naar het belastingkantoor sturen met de bonnetjes is voldoende! Dan wordt het bedrag gewoon gestort zonder rompslomp...
Ik zou er toch niet zo zeker van zijn dat het niet gaat veranderen omdat netbeheerders niet voor die tijd bij iedereen een slimme meter geplaatst krijgen. Die slimme meter hoeft immers alleen bij de terugleverende huishoudens geplaatst te zijn. En lang niet iedereen levert terug in 2020.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:46:
ik quote mezelf even,
gaan de salderingsregels in nederland veranderen ==> ja
gaat dat in 2017 gebeuren ==> nee men gaat dan kijken hoe en of het anders kan
gaat dat in 2020 gebeuren ==> grote kans van niet
1 van de voorwaarde is dat iedereen een slimme meter heeft echter is het nu al bekend dat de netbeheerders dat niet gaan halen
Op zich zou een verandering ook niet heel gek zijn. Want iemand die teruglevert en verbruikt maakt zo mogelijk nog intensiever gebruik van het elektriciteitsnetwerk dan iemand die alleen verbruikt: in geval van salderen is er immers 2x transport (waar 0x voor wordt betaald). In een geprivatiseerd stroomnet is dat geen houdbare situatie... Nou ja, er zou gesubsidieerd kunnen worden. Dat kan mooi door vanaf 2020 de grootvervuilerskorting op stroom wat in te perken. Dat geeft de bedrijven gelijk een prikkel om de daken een nuttige invulling te geven.
Laatst ergens gelezen dat als 80 procent slimme meter heeft het rechtsgeldig is.T-MOB schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:56:
[...]
Ik zou er toch niet zo zeker van zijn dat het niet gaat veranderen omdat netbeheerders niet voor die tijd bij iedereen een slimme meter geplaatst krijgen. Die slimme meter hoeft immers alleen bij de terugleverende huishoudens geplaatst te zijn. En lang niet iedereen levert terug in 2020.
Op zich zou een verandering ook niet heel gek zijn. Want iemand die teruglevert en verbruikt maakt zo mogelijk nog intensiever gebruik van het elektriciteitsnetwerk dan iemand die alleen verbruikt: in geval van salderen is er immers 2x transport (waar 0x voor wordt betaald). In een geprivatiseerd stroomnet is dat geen houdbare situatie... Nou ja, er zou gesubsidieerd kunnen worden. Dat kan mooi door vanaf 2020 de grootvervuilerskorting op stroom wat in te perken. Dat geeft de bedrijven gelijk een prikkel om de daken een nuttige invulling te geven.
Ik hoop dat het veranderd, 14 cent voor terug leveren zoiets. Worden mensen ook eens gestimuleerd om groter te investeren dan alleen eigen verbruik
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
dit is dus niet correctDie slimme meter hoeft immers alleen bij de terugleverende huishoudens geplaatst te zijn. En lang niet iedereen levert terug in 2020.
het europese streven ( geen harde eis ) is dat 80% in 2020 is voorzien van een slimme meter
de minister heeft niet voor niets de uitspraak gedaan dat jij de slimme meter mag weigeren zolang de huidige meter niet is afgekeurt.
anderszijds waarom zou ik bijv een slimme meter moeten krijgen terwijl mijn buren eenzelfde oude meter hebben deze mogen laten hangen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 13:03 ]
Dat is allemaal poltiek. Wat ik bedoel is dat als de regels omtrent salderen worden aangepast waardoor het noodzakelijk is om verbruik en gebruik apart te registreren, dat je dat prima afkan door eerst bij de terugleverende huishoudens een nieuwe meter op te hangen. Even los van of die meter dan "slim" is of niet.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:01:
[...]
dit is dus niet correct
het europese streven ( geen harde eis ) is dat 80% in 2020 is voorzien van een slimme meter
de minister heeft niet voor niets de uitspraak gedaan dat jij de slimme meter mag weigeren zolang de huidige meter niet is afgekeurt.
anderszijds waarom zou ik bijv een slimme meter moeten krijgen terwijl mijn buren eenzelfde oude meter hebben deze mogen laten hangen.
Verwijderd
Je zou ook kunnen redeneren dat de produceerder die het aan zijn buren, niet produceerders levert, daardoor het netwerk ontlast, nl bron en afnemer dichter bij elkaar. Hij zou er eigenlijk een extra vergoeding voor moeten krijgen naast de opgewekte kWh's.T-MOB schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:56:
[...]
Want iemand die teruglevert en verbruikt maakt zo mogelijk nog intensiever gebruik van het elektriciteitsnetwerk dan iemand die alleen verbruikt: in geval van salderen is er immers 2x transport (waar 0x voor wordt betaald). In een geprivatiseerd stroomnet is dat geen houdbare situatie... Nou ja, er zou gesubsidieerd kunnen worden. Dat kan mooi door vanaf 2020 de grootvervuilerskorting op stroom wat in te perken. Dat geeft de bedrijven gelijk een prikkel om de daken een nuttige invulling te geven.
Dus die vlieger gaat niet op.
Denk dat we ook rekening moeten houden met variabele tarieven. Denk dat als de verduurzaming doorzet je op dagen dat er zon en wind is je lagere tarieven gaat betalen of krijgen.
Verwijderd
Die buurman zou ook zomaar een bejaard stel kunnen zijn die het 23graden in huis willen hebben omdat ze kouwelijk zijn en verwarmen met IR-panelen of een warmtepomp. En de koelkast en andere continu-verbruikers hebben ook bij afwezigheid stroom nodig. In de zomer voorzie je natuurlijk ook de airco van de buren 2 verderop.Barrycade schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:21:
Op het moment dat dat jij levert (overdag) is de buurman naar zijn werk of op vakantie (zomertijd).
Dus die vlieger gaat niet op.
Denk dat we ook rekening moeten houden met variabele tarieven. Denk dat als de verduurzaming doorzet je op dagen dat er zon en wind is je lagere tarieven gaat betalen of krijgen.
Je laatste opmerking zit er dik in, vandaar dat ik mijn Ferari-meter koester.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 13:45 ]
Maar, als ik het zo lees heeft de salderingsregeling dus wel degelijk invloed op mijn portemonnee, ook als ik minder opwek dan ik verbruik? Het zou dus kunnen dat ik minder terugkrijg voor de 100kw die ik lever, dan dat ik betaal voor diezelfde 100kw die ik later op de dag verbruik. Correct?
Verwijderd
Nee. Het gaat om het saldo. Je betaald wat je per saldo meer verbruikt dan je opwekt, daar betaal je voor en tegen hetzelfde tarief.Maverick schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:30:
Ik zie dat ik een hele discussie ontketend heb.
Maar, als ik het zo lees heeft de salderingsregeling dus wel degelijk invloed op mijn portemonnee, ook als ik minder opwek dan ik verbruik? Het zou dus kunnen dat ik minder terugkrijg voor de 100kw die ik lever, dan dat ik betaal voor diezelfde 100kw die ik later op de dag verbruik. Correct?
Pas wanneer je meer gaat terugleveren dan je verbruikt krijg je met een lagere vergoeding te maken. Noem een voorbeeld zoals je eigen situatie nu is en hoe die zou worden als je panelen zou installeren, dan wordt het misschen wat inzichtelijker.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 13:50 ]
Dat is correct. Salderen houdt in dat je verbruik 1 op 1 verrekend wordt met je opwek. Als die regeling wijzigt kan het zo worden dat je minder krijgt voor stroom die je opwekt dan dat je moet betalen voor de stroom die je 's avonds weer nodig hebt. Om die reden een ferraris-meter koesteren vind ik een beetje gek, want zodra de regeling verandert worden die draaischijfmeters direct vervangen... Een slimme meter heeft verder vooral voordelen.Maverick schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:30:
Ik zie dat ik een hele discussie ontketend heb.
Haleetje doeld volgens mij op de toekomst (na 2020). En dan heeft hij gelijk.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:48:
[...]
Nee. Het gaat om het saldo. Je betaald wat je per saldo meer verbruikt dan je opwekt, daar betaal je voor en tegen hetzelfde tarief.
Pas wanneer je meer gaat terugleveren dan je verbruikt krijg je met een lagere vergoeding te maken. Noem een voorbeeld zoals je eigen situatie nu is en hoe die zou worden als je panelen zou installeren, dan wordt het misschen wat inzichtelijker.
Naar mijn idee is de kans groot dat je dan tijdens terugleveren lagere prijs krijgt dan de pijs welke je betaald wanneer je afneemd. (Wanneer het salderen dus verdwijnt.) Bijvoorbeeld smiddags 11 cent krijgen en savonds 19 cent betalen.
Of nog stapje verder dat bij zonnig weer de stoomprijs laag is en je heel weinig ontvangt. En bij slecht weer een hoge stroomprijs inkoopt. Dus echt fluctueel per minuut/uur. En op dat moment is het fijn als je nog een ferrismeter hebt omdat er dan niet met variable tarieven gewerkt kan worden omdat deze zelf al saldeerd.
Wil niet weten hoe ingewikkeld het jaaroverzicht wordt in het laaste senario

*Bijna gelijktijdige post met zelfde verhaal als T-MOB. Kleine toevoeging, ik verwacht als deregelijke senarios zich voordoen energiemaatschappijen je gewoon dwingen een slimme meter te nemen. Anders krijg je minder gustigere tarieven of zo iets, Ze verzinnen er wel wat op natuurlijk. Tot die tijd ben ik blij als ik mijn schijf hard terug zie draaien!
[ Voor 12% gewijzigd door japser84 op 14-04-2016 14:03 ]
Verwijderd
Voor dwang zal er eerst een wetswijziging nodig zijn, wellicht een referendum-itempje ?japser84 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:59:
[...]
Kleine toevoeging, ik verwacht als deregelijke senarios zich voordoen energiemaatschappijen je gewoon dwingen een slimme meter te nemen. Anders krijg je minder gustigere tarieven of zo iets, Ze verzinnen er wel wat op natuurlijk. Tot die tijd ben ik blij als ik mijn schijf hard terug zie draaien!
Vraagstelling welk belang gaat voor
U als burger
Uw energiemaatschappij
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 14:12 ]
Verwijderd
dan is bijv tussen 10.00 uur en 14 uur het tarief 16ct/kwh en gestaffeld omhoog naar 28 ct/kwh in de avond uren
hoelang het gaat duren voordat en of men dit er door krijgt hopelijk pas over 1000 jaar ofzo
[ Voor 96% gewijzigd door FunFair op 14-04-2016 14:29 . Reden: niet de plek voor mijn vraag ]
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Het grote "jouw productie" topic - Deel 2
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.

Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.