Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.165 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:18
develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:26:
[...]

heb je ook specs die hierbij horen? hoeveel graden voor oost (10, 20, 30?) en hoeveel voor west? En wat is wp van de panelen voor oost en voor west?
Oh sorry, het was iets eerder al ter sprake geweest, liggen onder 15 graden, iedere string 9×255wp. En Oost ligt 20/25 graden richting zuid, en voor west string geld richting Noord uiteraard. Dit is niet de maximale vermogen die afgegeven is, die was later in jaar tot 3500watt. Maar dit is enige dag dat vermogen mooie boog heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb in t verleden wel eens wat testjes gedaan om op een omnik wat koelventilators te plaatsen
2 ventilators eronder uit een oude server levert een paar graden koeling op op zo'n typerende bbq biertje dag
de meerproductie van de omvormer is dan tussen de 30 en 40 watt
hiervan ben je dan 20 watt kwijt aan de koeling

als je dan over een heel jaar genomen kijkt naar de "warme"dagen dan heb je het over minder dan 20

dan zou je tussen de 1 en 2 kwh meer opwekken. maar hoor je wel die ventilators blazen.
zodoende er niet meer doorgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet toevallig iemand of voor mc4 stekkers alleen de metalen stiften te koop zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Hier in ieder geval wel:
http://www.aliexpress.com...e-mc4-connector-pins.html

En dit zijn ze geloof ik ook (officieel)
https://www.elektrobode.n...n-mc4-socket-32-0107p0001
https://www.elektrobode.n...lzen-mc4-pin-32-0507p0001

[ Voor 33% gewijzigd door NovapaX op 16-03-2016 10:16 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 06:30:
[...]

Mijn omnik hang in de cv kast op de verdieping. Die is zat groot ,nadeel zit onder het dak maar een betere plaats in de buurt heb ik niet. In de zomer is de cv uit , alleen de opwarming van het huis in de zomer.
Toch heb ik een 120 mm silent fan onder de omvormer hangen als test met een tempregelaartje van ebay. Gaat aan bij 35 graden en regelt op to max toeren bij 45 graden heatsink. Mocht dit niet genoeg zijn dan kan ik er nog 1 naast hangen.
Heb je een linkje naar de regelaar? Voltage opgestuurd zijn die ik heb besteld voor anderen niet

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helemaal te gek, bij de nl link stond geen foto of duidelijke omschrijving dus heb maar twee zakjes bij Ali besteld, bedankt voor de tip

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:26:
[...]

heb je ook specs die hierbij horen? hoeveel graden voor oost (10, 20, 30?) en hoeveel voor west? En wat is wp van de panelen voor oost en voor west?
zo de boel eens een beetje gefatsoeneerd. >:)

mijn set:
1900Wp oost 45 graden + 1950Wp west 45 graden, verder perfect oost-west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

reneke's zijn set:
2295Wp oost 15 graden + 2295Wp west 15 graden, net geen oost-west een 20-25 graden voordeel voor oost.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/reneke.jpg

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:06:
[...]

zo de boel eens een beetje gefatsoeneerd. >:)

mijn set:
1900Wp oost 45 graden + 1950Wp west 45 graden, verder perfect oost-west.
[afbeelding]

reneke's zijn set:
2295Wp oost 15 graden + 2295Wp west 15 graden, net geen oost-west een 20-25 graden voordeel voor oost.
[afbeelding]
Wat een teamwork toch weer.... wat me vooral op valt is dat iedere String afzonderlijk rond 1500 watt zit maar mijn totale piek zit veel hoger. Dus een grotere hellingshoek kan stukken meer onder dimensioneren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Is het reinigen van zonnepanelen echt nodig? 10 panelen hangen onder een hoek van ongeveer 45 graden en 6 panelen staan onder een hoek van 15 graden. Deze laatste kan ik makkelijk zelf schoonmaken, maar de 10 andere panelen kan ik niet makkelijk bij dus dan is het laten doen de enige optie. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 50 euro als ik even rondkijk op diverse websites.

Als ik dan ga rekenen dan moet het schoonmaken dus een 250 kWh extra opbrengst gaan leveren om uit te kunnen.

Afhankelijk van welke website je kijkt zijn de adviezen redelijk verdeeld, van "schoonmaken totaal niet nodig, de regen spoelt het er wel af" tot "je moet elk jaar de panelen schoonmaken".

Ik denk als de panelen schoongemaakt moeten worden dat 1x per 3 jaar een heel mooie cyclus is, maar de vraag is heeft het echt nut?
(Ik heb het dus over de panelen die onder 45 graden hangen, die van 15 graden zijn makkelijk zelf schoon te maken dus dat kan ik makkelijk jaarlijks doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:13:
[...]

Wat een teamwork toch weer.... wat me vooral op valt is dat iedere String afzonderlijk rond 1500 watt zit maar mijn totale piek zit veel hoger. Dus een grotere hellingshoek kan stukken meer onder dimensioneren
hoe platter de oost west, de rechter de zon op beide delen tegelijk schijnt natuurlijk.
en ja dat is minder onder dimensioneren.
(maar dat is geen ramp, je kunt zo-i-zo vrijwel straffeloos op zuid al 30% onder dimensioneren.
met oost west nog wel meer, zolang de mpp's het maar kunnen verwerken.
de mpp's zijn bereik is snel de eerste grens die je tegen komt met veel omvormers. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik snap hem migjes,in sommige gevallen is parallel zetten, of omvormer met één mpp gunstiger vermoed ik.

Even wat anders, ik zie dat er in de handel zijn stekkers met diode erin, kan iemand mij een praktijk voorbeeld noemen waarom stroom in tegen gestelde richting door panelen zou kunnen gaan lopen??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BB-One schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:13:
Is het reinigen van zonnepanelen echt nodig? 10 panelen hangen onder een hoek van ongeveer 45 graden en 6 panelen staan onder een hoek van 15 graden. Deze laatste kan ik makkelijk zelf schoonmaken, maar de 10 andere panelen kan ik niet makkelijk bij dus dan is het laten doen de enige optie. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 50 euro als ik even rondkijk op diverse websites.

Als ik dan ga rekenen dan moet het schoonmaken dus een 250 kWh extra opbrengst gaan leveren om uit te kunnen.

Afhankelijk van welke website je kijkt zijn de adviezen redelijk verdeeld, van "schoonmaken totaal niet nodig, de regen spoelt het er wel af" tot "je moet elk jaar de panelen schoonmaken".

Ik denk als de panelen schoongemaakt moeten worden dat 1x per 3 jaar een heel mooie cyclus is, maar de vraag is heeft het echt nut?
(Ik heb het dus over de panelen die onder 45 graden hangen, die van 15 graden zijn makkelijk zelf schoon te maken dus dat kan ik makkelijk jaarlijks doen.)
ik heb mijn panelen ook op 45 graden hangen, en nog nooit schoon gemaakt.
geen kWh door verloren, na een jaar of 4.
nu ik ze van dak heb gehaald waren ze eigenlijk nog best schoon op het glas.
maar op de randen begonnen wel wat mos te vormen, als ik dat had laten liggen had het me na nog een aantal jaar misschien wel een probleem opgeleverd. :?

dus met die hoek schoonmaken, niet echt nodig, maar wil je dat het er mooi uit ziet dan wel, maar levert niet meer kWh op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:28:
Ik snap hem migjes,in sommige gevallen is parallel zetten, of omvormer met één mpp gunstiger vermoed ik.

Even wat anders, ik zie dat er in de handel zijn stekkers met diode erin, kan iemand mij een praktijk voorbeeld noemen waarom stroom in tegen gestelde richting door panelen zou kunnen gaan lopen??
parallel kan ook een probleem worden op de mpp.
een 8A paneel kan een Short Circuit Current van 9,5A hebben en met parallel heb je dan 19A.
en een mpp heeft een Maximum Input Short Circuit Current.

en officieel behoor je daar onder te blijven, en ik heb geen idee of die grens wel te breken is. :?
(en veel slechte panelen en omvormers vermelden die waarde niet. ;) )

schaduw op een paar cellen van een paneel kan van het paneel een gebruiker maken, met een extra diode kun je dat voorkomen.
(maar een beetje modern paneel heeft al 3 diodes in de box zitten, dus nodig. :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onder hoek van 45 gr is schoonmaken niet nodig.
heb hier ook nog set liggen onder hoek van 11 gr en dan zie je na 3jr toch wat groene aanslag onderaan
uitscheefsteel met doekje erop in warm water en je veegt het er zo af,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Maar dat "snelle doekje" word bij ons thuis lastig op 9meter hoogte en dan via een goot het dak op klimmen :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:03:
heb in t verleden wel eens wat testjes gedaan om op een omnik wat koelventilators te plaatsen
2 ventilators eronder uit een oude server levert een paar graden koeling op op zo'n typerende bbq biertje dag

als je dan over een heel jaar genomen kijkt naar de "warme"dagen dan heb je het over minder dan 20

dan zou je tussen de 1 en 2 kwh meer opwekken. maar hoor je wel die ventilators blazen.
Ondanks dat elektronica over het algemeen beter presteert bij lagere temperaturen (binnen het redelijke uiteraard), schiet dat niet echt op inderdaad.

Als je het doet, doe je dat puur omdat je een blije inverter wilt, waarbij je de kans op een langdurige probleemloze werking met eenvoudige middelen vergroot.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Atomic2005 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:34:
Maar dat "snelle doekje" word bij ons thuis lastig op 9meter hoogte en dan via een goot het dak op klimmen :)
Ach... als je dat een keer in de drie jaar moet doen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie net bij solarman logging dat je nu als je ingelogt ben meerdere output items in 1 grafiek kan zetten
zoals bijv A string1 en A string2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:28:
Migjes geeft een begin van een antwoord, het heeft te maken met parallelle strings:
migjes schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:13:
[...]
schaduw op een paar cellen van een paneel kan van het paneel een gebruiker maken, met een extra diode kun je dat voorkomen.
De diodes in een paneel zitten parallel aan (1/3e van) de cellen, bij normale omstandigheden geleiden ze dus niet. Met schaduw wordt de stroom door dat deel van het paneel begrensd, het MPP ligt dan bij de stroom die de onbeschaduwde cellen kunnen leveren. Een goede omvormer gaat de hogere stroom trekken en die stroom, die dus niet door de beschaduwde cellen kan, wordt door de bypass diode geleid.

Zo krijg je dus een situatie waarbij de stroom in de omgekeerde richting kan lopen. Deze bypass diode moet dus alle stroom van de string kunnen geleiden (worst case Isc). Op datasheets staat deze waarde lang niet altijd, maar als-ie er is heet hij iets van "Limiting reverse current" of Ir. Voor Solar Frontier, een paneel dat zelf een Isc van 2.2 A heeft (heel weinig voor een paneel) is dat bijvoorbeeld 7 A. Twee, drie of vier strings parallel is dus geen probleem.
Voor Yingli Panda, een paneel dat zelf een Isc heeft van ruim 9A, is de Ir 15 A. Als je dan drie strings parallel doet en er wordt één string beschaduwd, kan er dus 18A (de kortsluitstroom van beide onbeschaduwde strings) door de beschaduwde string geperst worden. Dat is wat teveel voor de bypass diodes. In dat geval kan je een diode in serie opnemen om elke returnstroom te blokkeren.

Een stringdiode staat in serie met de cellen en geleidt dus onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage Vf), een bypassdiode staat parallel aan de cellen en blokkeert onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage lekstroom).

Twee strings parallel kan altijd wel, een bypass diode die de stroom van één string niet kan behappen is vrij zinloos.

In Europa mogen we lange strings tot 1000V maken en speelt dit dan ook praktisch alleen bij Solar Frontier, in andere delen van de wereld (bijvoorbeeld USA) mag een string maar tot 600V en wordt er dus veel meer gespeeld met kortere strings parallel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:02

DjVe

Hatsaflats!

Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Migjes geeft een begin van een antwoord, het heeft te maken met parallelle strings:

[...]

De diodes in een paneel zitten parallel aan (1/3e van) de cellen, bij normale omstandigheden geleiden ze dus niet. Met schaduw wordt de stroom door dat deel van het paneel begrensd, het MPP ligt dan bij de stroom die de onbeschaduwde cellen kunnen leveren. Een goede omvormer gaat de hogere stroom trekken en die stroom, die dus niet door de beschaduwde cellen kan, wordt door de bypass diode geleid.

Zo krijg je dus een situatie waarbij de stroom in de omgekeerde richting kan lopen. Deze bypass diode moet dus alle stroom van de string kunnen geleiden (worst case Isc). Op datasheets staat deze waarde lang niet altijd, maar als-ie er is heet hij iets van "Limiting reverse current" of Ir. Voor Solar Frontier, een paneel dat zelf een Isc van 2.2 A heeft (heel weinig voor een paneel) is dat bijvoorbeeld 7 A. Twee, drie of vier strings parallel is dus geen probleem.
Voor Yingli Panda, een paneel dat zelf een Isc heeft van ruim 9A, is de Ir 15 A. Als je dan drie strings parallel doet en er wordt één string beschaduwd, kan er dus 18A (de kortsluitstroom van beide onbeschaduwde strings) door de beschaduwde string geperst worden. Dat is wat teveel voor de bypass diodes. In dat geval kan je een diode in serie opnemen om elke returnstroom te blokkeren.

Een stringdiode staat in serie met de cellen en geleidt dus onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage Vf), een bypassdiode staat parallel aan de cellen en blokkeert onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage lekstroom).

Twee strings parallel kan altijd wel, een bypass diode die de stroom van één string niet kan behappen is vrij zinloos.

In Europa mogen we lange strings tot 1000V maken en speelt dit dan ook praktisch alleen bij Solar Frontier, in andere delen van de wereld (bijvoorbeeld USA) mag een string maar tot 600V en wordt er dus veel meer gespeeld met kortere strings parallel.
Mag ik jou hartelijk danken voor deze duidelijke uitleg? _/-\o_ Ik heb van horen zeggen dat je bij SF nooit meer dan 5 strings parallel mag zetten wegens mogelijke "terugloopstroom" maar niemand heeft het me ooit uit kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

[...]

Heb drie keer moeten lezen maar ik snap hem denk. In mijn situatie heb ik het dan niet nodig. Al heb ik twijfel met sf,heb er drie parallel met zeker twee uur schaduw verschil, hmm....
Maar neemt zon diode stekker in serie geen vermogen op dan? Alles gaat daar doorheen, is dat geen kwetsbare hindernis?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

DjVe schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:10:
[...]
Mag ik jou hartelijk danken voor deze duidelijke uitleg?
Daarvoor heeft Tweakers de thumbs-up button gemaakt ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:49:
ik zie net bij solarman logging dat je nu als je ingelogt ben meerdere output items in 1 grafiek kan zetten
zoals bijv A string1 en A string2
Klopt is twee dagen geleden gewijzigd, maar er zit nu ook foutje in tab blad historie, kan maar één string spanning oproepen. Maar misschien word dat nu veranderd want site ligt al paar uur plat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah vandaar dat loggin niet werkte 2 dagen geleden
sinds half12 vandaag wederom geen upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:21:
[...]

Heb drie keer moeten lezen maar ik snap hem denk. In mijn situatie heb ik het dan niet nodig. Al heb ik twijfel met sf,heb er drie parallel met zeker twee uur schaduw verschil, hmm....
Maar neemt zon diode stekker in serie geen vermogen op dan? Alles gaat daar doorheen, is dat geen kwetsbare hindernis?
Bij SF heb je pas bij 5 stringen parallel een diode (vijf diodes) nodig.
Het vermogen dat je in een diodestekker verliest is de forward voltage * string stroom.
De forward voltage is meestal 0.2-0.7 V, de stroom is minder dan 10A. Worst case verlies je dus iets van 7 watt, maar meestal minder dan 2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:36:
[...]

Bij SF heb je pas bij 5 stringen parallel een diode (vijf diodes) nodig.
Het vermogen dat je in een diodestekker verliest is de forward voltage * string stroom.
De forward voltage is meestal 0.2-0.7 V, de stroom is minder dan 10A. Worst case verlies je dus iets van 7 watt, maar meestal minder dan 2.
Oké duidelijk, inderdaad goeie uitleg, dank je

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19

Sinds 2 weken heb ik een vergelijkbare oplossing. Er zit een 3 watt 12 volt zonnepaneeltje tegen een zolderraampje geplakt. Kabeltjes rechtstreeks op een 8cm 0,3 ampere computerfan aangesloten. Bij geen of heel weinig zon draait hij niet. Bij wat meer licht gaat hij aan en hoe feller de zon is hoe harder hij draait. Je hoort het amper en voelt een klein luchtstroompje maar sat maakt best veel verschil.

Eerder zat de omnik op het ventilatiesysteem van het huis aangesloten en dat scheelde op een warme dag zo 20-25 graden. Behalve een hogere opbrengst bij lagere inverter temperaturen lijkt mij dit ook beter voor de hardware over 10-20 jaar gezien.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Gaitman schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:18:

Solar2led
14x Panelen SolarField Poly_260
Omnik 4000TL2
FlatFix Eco
€ 5.300,00

SolarKompas BV
14x SolarField 260 Wp powered by YINGLI
Omnik-3.0K-TL2-W
ESDEC Click Fit / Flat Fix lichtgewicht systeem
€ 5.885,62
Ik heb gisteren ook 14 zwarte Solarfield 260wp panelen laten installeren dmv click-fit met een goodwe 3000NS omvormer. Ik was in totaal 4550 euro kwijt. (heb wel zelf de omvormer aangesloten in de meterkast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik heb de omvormer vlak onder het afzuigventiel van de mechanische ventilatie hangen, werkt ook voor wat extra flow, was gratis en ging bijna 'perongeluk'
Wel nodig ook, want hij hang in een hokje van 1m2 waarin zowel de CV-ketel hangt en de wasmachine en droger staan. (bij onderhoud of aanpassing aan de CV of PV installatie moet de was-droog-combi er uit, niet echt handig maargoed)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50
tim-1985 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:24:
[...]

Ik heb gisteren ook 14 zwarte Solarfield 260wp panelen laten installeren dmv click-fit met een goodwe 3000NS omvormer. Ik was in totaal 4550 euro kwijt. (heb wel zelf de omvormer aangesloten in de meterkast.)
Hm interessant, dus 3640wP + omvormer + installatie van panelen (incl bevestiging) voor €4550? Is dat de excl btw prijs? Ik heb namelijk afgl november zelf 3780wP geinstalleerd voor ~€4400 (panelen, omvormer, bevestiging)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het lastige aan deze 'test' is dat je niet weet of de instraling gelijk blijft. Je kan hierdoor snel een verkeerde conclusie trekken. Bijvoorbeeld door variatie van instraling (reflectie van een wolk, celtemperatuur). Dat had ik al eens eerder ter discussie gesteld bij dergelijke testen. Navraag bij de fabrikant zou gedaan worden, maar die reageerde niet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Mattie112 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:27:
[...]

Hm interessant, dus 3640wP + omvormer + installatie van panelen (incl bevestiging) voor €4550? Is dat de excl btw prijs? Ik heb namelijk afgl november zelf 3780wP geinstalleerd voor ~€4400 (panelen, omvormer, bevestiging)
Nee inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Dan heb je imo geen slechte deal gemaakt aangezien ik dus (ongeveer) hetzelfde bedrag kwijt was voor (ongeveer) hetzelfde vermogen :p Maar ik heb het dan zelf moeten installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
BB-One schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:13:

Hier liggen ze op plat dak 15 graden. schoonmaken is een grap. begin van de zomer beetje mos aan de onderkant. eind van de zomer is het weer weg. maw schoonmaken gaat nergens over... Ik heb het het eerste jaar wel gedaan maar verschil in opbrengst kon ik niet ontdekken. Daarnaast was het water wat er af kwam op onderkant na gewoon schoon. mijn advies dus: geen geld aan uitgeven!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

en de laatste omniks geven 10 jaar garantie dus ik kan me er echt niet druk om maken... idealiter gaat hij over 9 jaar kaduk en krijg ik een nieuwe...

Daarnaast ben ik het niet eens met stelling dat warmte per definitie slecht is voor electronica... kijk eens naar je 486 processor... die doet het nog prima. kijk dat condensatoren na 10 jaar uitgedroogd zijn is natuurlijk een heel ander verhaal...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
migjes schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:17:
[...]

hoe platter de oost west, de rechter de zon op beide delen tegelijk schijnt natuurlijk.
en ja dat is minder onder dimensioneren.
(maar dat is geen ramp, je kunt zo-i-zo vrijwel straffeloos op zuid al 30% onder dimensioneren.
met oost west nog wel meer, zolang de mpp's het maar kunnen verwerken.
de mpp's zijn bereik is snel de eerste grens die je tegen komt met veel omvormers. ;) )
Ik draai op zuid 15 graden hier met regelmaat 5kw in de zomer op een plat dak op 11 meter hoogte met 5225 Wp. 30% zou ikzelf dus nooit doen maar max 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:22:
en de laatste omniks geven 10 jaar garantie dus ik kan me er echt niet druk om maken... idealiter gaat hij over 9 jaar kaduk en krijg ik een nieuwe...
Zou ik toch maar eens nakijken, de meeste fabrikanten van omvormers geven een refurbished omvormer bij een defect en geen nieuwe.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
klump4u schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:13:
[...]

Zou ik toch maar eens nakijken, de meeste fabrikanten van omvormers geven een refurbished omvormer bij een defect en geen nieuwe.
das toch prima na 10 jaar... is de investering al 100% terug verdient...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
Powrskin schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:38:
[...]

Heb je een linkje naar de regelaar? Voltage opgestuurd zijn die ik heb besteld voor anderen niet
http://www.ebay.nl/itm/12...TEMP-Sensor-/181848925749? is wel 50 cent in prijs gestegen >:)
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODUxWDg1MQ==/z/D3kAAOSw3ydV34ee/$_57.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 16-03-2016 19:53 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

franssie

Save the albatross

Is er eigenlijk een markt voor gebruikt installatiemateriaal? IK heb voor niet teveel een Omnik 1.0 gekocht bij metzedon, vandaag 4 Yingly 204wp panelen bij gebruiktezonnepanelen.com opgehaald (relaxte lui overigens) en het moet op een golfplaten afdakje. Clickfit rails van 7+ EUR de meter doet wat veel af aan dit budget projectje want ze komen ivm schaduw in landscape en dan is het bijna 8 meter paneel ...

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 16-03-2016 20:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
franssie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:11:
Is er eigenlijk een markt voor gebruikt installatiemateriaal? IK heb voor niet teveel een Omnik 1.0 gekocht bij metzedon, vandaag 4 Yingly 204wp panelen bij gebruiktezonnepanelen.com opgehaald (relaxte lui overigens) en het moet op een golfplaten afdakje. Clickfit rails van 7+ EUR de meter doet wat veel af aan dit budget projectje want ze komen ivm schaduw in landscape en dan is het bijna 8 meter paneel ...
Daarom doe ik alles met hout, voor twintig euro had ik 8 panelen liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

franssie

Save the albatross

reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:18:
[...]
Daarom doe ik alles met hout, voor twintig euro had ik 8 panelen liggen
Ik zit daar ook aan te denken, hout en dan eventueel wel de clickfit klemmen gebruiken- zet ik een houten frame bovenop de golfplaten met stokschroeven en ben ik er ook. Windbelasting van deze (derde!) set is vrij laag dus ik durf wat meer risico te nemen.
Wat gleuvjes frezen/zagen in het hout voor het alu frame is ook niet veel werk, schuift het ook niet weg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Hi mannen,

Zoals Migjes een paar maanden geleden al tegen mij zei is het pv virus verslavend :)

Ik heb nu dit setje:
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-3480-euro-sunsolar/

10x310WP EC Solar met een Hosola Smart 3000TL. Aangezien ik nog wat plek op m`n garage over heb wil ik daar nog 3x dezelfde panelen aan toevoegen.

Ik wil hier 1 string van maken met dus 13 panelen a 36.7V = 477v. Volgens de specs van de omvormer kan de MPPT schalen tot 500V en is het max voltage 550V. Dat zou dus goed moeten gaan? Ik begrijp dat ik last kan krijgen van clipping en dat de omvormer iets minder efficiënt is maar verder moet het goed gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Rempage0611 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:27:
Hi mannen,

Zoals Migjes een paar maanden geleden al tegen mij zei is het pv virus verslavend :)

Ik heb nu dit setje:
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-3480-euro-sunsolar/

10x310WP EC Solar met een Hosola Smart 3000TL. Aangezien ik nog wat plek op m`n garage over heb wil ik daar nog 3x dezelfde panelen aan toevoegen.

Ik wil hier 1 string van maken met dus 13 panelen a 36.7V = 477v. Volgens de specs van de omvormer kan de MPPT schalen tot 500V en is het max voltage 550V. Dat zou dus goed moeten gaan? Ik begrijp dat ik last kan krijgen van clipping en dat de omvormer iets minder efficiënt is maar verder moet het goed gaan toch?
is 13x 310 4030 watt niet wat teveel voor de hosala. de dc spanning zal ie wel overleven. bij scherpe wolk overgangen trekt hijdat misschien net niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:01
Headshot_NL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Behalve een hogere opbrengst bij lagere inverter temperaturen lijkt mij dit ook beter voor de hardware over 10-20 jaar gezien.
Dat laatste is ook mijn voornaamste reden om mn Omnik te koelen. Je zal net zien dat precies na 10 jaar gaat tie kaduuk. Het ligt er ook aan vanaf wanneer je wilt koelen voor mij is de grens vanaf 35 a 40 graden. 40 graden is een temperatuur waarbij het koelen van electronica wel handig is. Deze maand al een paar keer tegen de 40 graden. Over 1 jaar met actieve koeling (2de week juni 2015 start) kwam ik nog 85x net een paar graden boven de 40 graden uit.
Als ik 10 jaar ga koelen en dus structureel niet boven de 40 graden kom dan is mijn kans dat die Omnik het langer gaat uit houden dan 10 jaar aanzienlijk. Alle jaren dat hij het langer doet is natuurlijk pure wiinst/extra rendement. Van de week komt er een temp meter/schakelaar op hier gekocht. http://www.banggood.com/D...-Controller-p-979313.html O ja ik laat de warme lucht wegzuigen ipv blazen net als een pc. De koeling zoals op foto is max ongeveer 12 graden. Dus temp tegen de 52 temp Omnik met deze koeling 40. Voor het rendement hoef je het niet te doen vorig jaar met Swapevent (Ben) zitten te vergelijken niet echt noemenswaardig. Voor een structureel lagere temp en dus mogelijke extra lange levensduur absoluut. Zeker als je overdimensioneert.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RvnYJcz.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 16-03-2016 22:04 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

franssie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:23:
[...]

Ik zit daar ook aan te denken, hout en dan eventueel wel de clickfit klemmen gebruiken- zet ik een houten frame bovenop de golfplaten met stokschroeven en ben ik er ook. Windbelasting van deze (derde!) set is vrij laag dus ik durf wat meer risico te nemen.
Wat gleuvjes frezen/zagen in het hout voor het alu frame is ook niet veel werk, schuift het ook niet weg.
Houtdraadbout met groot schijfje bovenop en een boutje met moertje aan de achterkant in het frame zodat hij niet naar onder schuift.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/platdak6.jpg
Is ook op hout.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 16-03-2016 21:31 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rempage0611 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:27:
De openklemspanning (Voc in de datasheet) wordt dan 13*45.2V=587 volt, ruim te hoog. Zeker als je nog 10% marge moet nemen om opstarten op een koude middag te overleven.
Niet doen (in dezelfde string).

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2016 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:29:
[...]

Houtdraadbout met groot schijfje bovenop en een boutje met moertje aan de achterkant in het frame zodat hij niet naar onder schuift.
[afbeelding]
Is ook op hout.
Zo heb ik het ook, alleen dan dwars en twee boven elkaar, gewoon carrosserie ringen, paar extra kost niks.... tweedehands handel impregneerde balken 6×12 voor 1.75 euro per meter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:01:
[...]

De openklemspanning (Voc in de datasheet) wordt dan 13*45.2V=587 volt, ruim te hoog. Zeker als je nog 10% marge moet nemen om opstarten op een koude middag te overleven.
Niet doen (in dezelfde string).
Precies, en ik kan bevestigen dat hij echt stopt met 550 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Ah, oke. Kortom, 11*45.2v=497.2. Da`s dan nog net onder de 10% marge. 11 panelen zou dus de max zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat mij betreft wel, volgens de datasheet stijgt de spanning met 0.33% per K (of graad Celsius). Tot -5 red je dan zeker, volgens metingen hier is het niet zo lineair en vlakt het wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rempage0611 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:09:
Ah, oke. Kortom, 11*45.2v=497.2. Da`s dan nog net onder de 10% marge. 11 panelen zou dus de max zijn?
Reken het nog eens door met het 265Wp model, moet krap aan lukken met + 2 a3 panelen erbij
http://www.sunsolar.nl/in...-prijs-211-euro-sunsolar/
je kunt het na vragen bij sunsolar dat het dezelfde cellen zijn, en dus in serie kunnen met
met die andere 10, 315Wp panelen die er al liggen ( kan zijn dat ze bij sunsolar zeggen dat de garantie op de omvormer dan vervalt, tenzij je een dikkere bij hun koopt ) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
[...]
Dit is de situatie van een enkele string. (wel erg versimpeld)
Een stringdiode staat in serie met de cellen en geleidt dus onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage Vf), een bypassdiode staat parallel aan de cellen en blokkeert onder normale omstandigheden (en is geoptimaliseerd voor lage lekstroom)..
Mooi verhaal maar ik geloof er niets van. Schaduw is niet genoeg om de hier beschreven situatie te creëren. Wat ik hier aan spannings verlopen zie zou je +/- 25% van de cellen kompleet in het donker moeten krijgen voordat dit effect zou kunnen optreden. Zolang er een beetje licht op blijft vallen daald alleen de stroom bijdrage van de beschaduwde string met het percentage minder licht. Of zelfs iets minder door de verschuivende werkpunten van de individuele cellen. Dat is ook wat ik zie in 2 parallelle strings waarvan één er om +/- 14:00 uit de schaduw komt. Hoe diodes hier werken en gebruikt worden goed beschreven. _/-\o_

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbt omvomrer koelen
voor zover we het hebben kunnen testen levert het verwaarloosbaar meer vermogen op.
op dat gebied is het niet rendabel

blijft over langere levensduur
dan denk ik gelijk aan het volgende dilemma
stel je omvormer gaat niet gekoeld stuk na 9 jr dan heb je nog garantie ( nieuw of refurbished )
die toch conform normaal gebruik toch weer wat jaren mee gaat.
stel je koelt m wel en hij gaat 2 jr langer mee daarna stuk dan is de garantie net voorbij en kan je of dokken voor reparatie danwel nieuwe anderzijds is die nieuwe wel efficieter echter het rendement van je panelen is na 10jr weer minder dan in t begin.

wat is wijsheid ik denk dat eenieder dat voor zich moet bepalen , waar tie zich prettig bij voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:50:
mbt omvomrer koelen
voor zover we het hebben kunnen testen levert het verwaarloosbaar meer vermogen op.
op dat gebied is het niet rendabel
Dat geloof ik graag. Wellicht scheelt het alleen echt als je anders in het gebied komt waar je omvormer zichzelf serieus terug gaat regelen of zelfs uit gaat.
blijft over langere levensduur
dan denk ik gelijk aan het volgende dilemma
stel je omvormer gaat niet gekoeld stuk na 9 jr dan heb je nog garantie ( nieuw of refurbished )
die toch conform normaal gebruik toch weer wat jaren mee gaat.
stel je koelt m wel en hij gaat 2 jr langer mee daarna stuk dan is de garantie net voorbij en kan je of dokken voor reparatie danwel nieuwe anderzijds is die nieuwe wel efficieter echter het rendement van je panelen is na 10jr weer minder dan in t begin.

wat is wijsheid ik denk dat eenieder dat voor zich moet bepalen , waar tie zich prettig bij voelt
Je hebt natuurlijk net zo goed de kans dat hij in plaats van 11 nu 15 jaar mee gaat. Dat scheelt dan weer behoorlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

PClop schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:18:
[...]

Reken het nog eens door met het 265Wp model, moet krap aan lukken met + 2 a3 panelen erbij
http://www.sunsolar.nl/in...-prijs-211-euro-sunsolar/
je kunt het na vragen bij sunsolar dat het dezelfde cellen zijn, en dus in serie kunnen met
met die andere 10, 315Wp panelen die er al liggen ( kan zijn dat ze bij sunsolar zeggen dat de garantie op de omvormer dan vervalt, tenzij je een dikkere bij hun koopt ) >:)
Nee dank je, ik wil 1 type paneel op m`n dak. Ook zo ik dan niet meer het maximale uit m`n andere cellen halen zonder optimizers. Ik zal Solarking eens bellen kijken wat hij zegt.

Edit: Die geeft ook aan 1 paneel erbij is de max. Dan maar 1 extra paneel in de nok erbij en niet 3 extra op de garage.

[ Voor 7% gewijzigd door Rempage0611 op 17-03-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:01
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:50:

Tja wat is wijsheid er kunnen ook slechte/goedkope onderdelen in zo'n Omnik verwerkt zijn die ook kapot kunnen gaan.
Ik heb vorig jaar zo'n schematje gevonden volgens mij ook hier op dit forum gezet. Het uitgangspunt was dat electronica structureel onder de 40 graden te houden zo'n apparaat exponentioneel langere mee zou gaan. Heb die gegevens niet meer bij de hand maar is volgens mij simpel op Google te vinden. Hier al zo'n artikeltje gevonden kijk even op pagina 3 van die PDF. Je ziet daar rechts een grafiekje bij 75 graden gaat de boel echt kapot. Bij 40 iets van 10% bij 50 of 60 graden aanzienlijk hoger. Met name de omliggende gevoelige componenten gaan het begeven bij structureel hogere tempertaturen. Vandaar dat ik het meer dan de moeite waard vind vind om te koelen niet in de laatste plaats is het ook iets veiliger.

https://www.google.nl/url...v.117218890,d.ZWU&cad=rja

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 17-03-2016 09:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

onetime schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 01:54:
Schaduw is niet genoeg om de hier beschreven situatie te creëren.
Klopt. Zolang de omvormer zijn werk doet, zal er sowieso geen string reverse biased worden.
Immers de stroom die in de verkeerde richting loopt is puur verlies dat in opbrengst omgezet had kunnen worden. Maar als de omvormer even uit gaat (overspanning is hier al een paar keer voorbij gekomen, juist met lekkere instraling), spelen er andere krachten :) Dan gaat het om Voc van de ene string tegen de andere.
Als de verschillen niet groot zijn is de stroom beperkt, Isc is inderdaad echt worst case.
Wat ik hier aan spannings verlopen zie zou je +/- 25% van de cellen kompleet in het donker moeten krijgen voordat dit effect zou kunnen optreden. Zolang er een beetje licht op blijft vallen daald alleen de stroom bijdrage van de beschaduwde string met het percentage minder licht. Of zelfs iets minder door de verschuivende werkpunten van de individuele cellen. Dat is ook wat ik zie in 2 parallelle strings waarvan één er om +/- 14:00 uit de schaduw komt.
Zo hoort het zich onder belasting te gedragen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:02:
[...]

Nee dank je, ik wil 1 type paneel op m`n dak. Ook zo ik dan niet meer het maximale uit m`n andere cellen halen zonder optimizers. Ik zal Solarking eens bellen kijken wat hij zegt.

Edit: Die geeft ook aan 1 paneel erbij is de max. Dan maar 1 extra paneel in de nok erbij en niet 3 extra op de garage.
Je kunt toch ook twaalf stuks doen en dan twee keer zes parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:48:
[...]
Je kunt toch ook twaalf stuks doen en dan twee keer zes parallel
Helaas, dan is de stringspanning te laag, de MPPT wil minimaal 240 V dus 8 panelen in serie.
Bovendien: de omvormer lust maar 13A en één string levert al ruim de helft daarvan.

De beste oplossing is een 1k omvormertje erbij of 1 paneel op de 3k omvormer erbij en 2 panelen op een APS500 oid (mag in het stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
Het verbaast mij dat er in hier niet meer over PVT panelen gesproken wordt. Als ik panelen op het dak ga leggen dan wil er per vierkante een goed rendement van hebben (en het optisch houden).
Zou PVT dan een goede optie zijn?
Met name in combinatie met een (nu zwaar gesubsidieerde) warmtepomp lijkt me dit mooi tweaker speelgoed.
Zoals zomers de temperatuur van je panelen verlagen door de warmtepomp je boilervat op laten warmen.
Dit leek mij wel een uitgangspunt:
http://www.vitbouw.nl/Zonne-collectoren
http://optisolar.nl/
CdTe PVT panelen met water/water warmtepomp.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ice-T106 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:31:
Het verbaast mij dat er in hier niet meer over PVT panelen gesproken wordt. Als ik panelen op het dak ga leggen dan wil er per vierkante een goed rendement van hebben (en het optisch houden).
Zou PVT dan een goede optie zijn?
Met name in combinatie met een (nu zwaar gesubsidieerde) warmtepomp lijkt me dit mooi tweaker speelgoed.
Zoals zomers de temperatuur van je panelen verlagen door de warmtepomp je boilervat op laten warmen.
Dit leek mij wel een uitgangspunt:
http://www.vitbouw.nl/Zonne-collectoren
http://optisolar.nl/
CdTe PVT panelen met water/water warmtepomp.
waar PV panelen juist zo koud mogelijk willen zijn(geen enkele isolatie).
wil een collector juist zo warm mogelijk worden(die zijn super geisoleert).
dat combineren levert niet de beste resultaten op helaas.

en nee, een boiler gebruiken om de panelen te koelen is nooit groot genoeg om dat een zomer vol te houden.

(er zijn uitzonderingen, maar dan moet je gaan werken met een KWO.
en dan heb je het niet over een huis, maar eerder over een groot kantoor pand om het te kunnen doen.
is gewoon heel duur en erg afhankelijk van de bodem water stromen of het wel kan.
hier in de stad staat 1 gebouw met 10.000 werknemers die dat doet. :? )

het is gewoon beter om die sytemen los van elkaar te draaien.
zoiets misschien?
http://www.hrsolar.nl/
http://www.hrsolar.nl/zon...6-m2-pv-formaat-collector
(dit is mooi combineerbaar met bepaalde maten pv panelen op 1 dak. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Iemand bekend met zogenaamde service contracten voor na de oplevering?
Heb nu een leverancier op het oog die EnergyCare levert
EnergyCare service overeenkomst 20 jaar volledige zekerheid
Met de aanschaf van zonnepanelen kiest u voor een zeer interessante investering en wilt u het liefst gedurende 20 jaar geen enkel risico lopen. Alle zonnepanelen en omvormers, door ons geïnstalleerd , zijn van de bekende wereldmerken met uitstekende kwaliteit. Toch bestaat er altijd de kans dat er gedurende 20 jaar een defect of een schade ontstaat. Kies daarom voor de voordelen van onze EnergyCare.

Onze serviceteams staan 20 jaar voor u klaar

Met de EnergyCare service overeenkomst kunt u gedurende 20 jaar rekenen op direct herstel of reparatie van uw installatie. Binnen 7 dagen zal ons Kompas Service teams de storing of schade herstellen.

Productie vergoeding

Indien de storing of schade aan uw installatie niet binnen 7 dagen kan worden hersteld ontvangt u een productievergoeding voor de gemiste productie opbrengst.

Omvormer

Een belangrijk onderdeel van uw PV-installatie is de omvormer. Een omvormer heeft een verwachte levensduur van ongeveer 8 tot 14 jaar. Dit betekent dat u over een periode van 20 jaar vrijwel zeker eenmaal uw omvormer moet vervangen. Met de EnergyCare service overeenkomst wordt uw omvormer bij een storing direct kosteloos en snel gerepareerd of vervangen.

service bus

Zonnepanelen

De fabrikant van uw zonnepanelen garandeert vaak een minimale output van 80% na 25 jaar en zal bij disfunctioneren het betreffende zonnepaneel vergoeden. Alle andere kosten zoals de arbeid wordt dan niet vergoed. Met onze EnergyCare service overeenkomst worden de zonnepanelen direct vervangen zonder extra kosten.

Collectieve verzekering*

Uw installatie ligt letterlijk gedurende 20 jaar in weer en wind en zal veel te verduren krijgen. De EnergyCare service overeenkomst is inclusief een collectieve zonnepanelenverzekering met een zeer uitgebreide dekking bij één van de grootste Duitse verzekeraars.

Hagel, storm of bliksem

Uw installatie is absoluut bestand tegen normale weersomstandigheden. In zeer extreme gevallen zoals hagel-, storm- of bliksemschade (ook bij indirecte inslag) wordt de schade direct kosteloos hersteld. U ontvangt altijd nieuwe zonnepanelen zonder extra kosten.

Brand

De kans is natuurlijk klein, maar als u door brand uw installatie verliest is het een geruststellende gedachte dat dit kosteloos wordt hersteld. Als dat niet snel kan, bijvoorbeeld omdat de woning eerst moet worden herbouwd, ontvangt u maximaal 26 weken lang een productievergoeding.

Vandalisme en knaagdieren

Uitzonderlijke schadegevallen zijn ook volledig gedekt. Bijvoorbeeld kortsluiting door aangevreten kabels van knaagdieren of vandalisme is gedekt. Een geruststellende gedachte.

Diefstal

De schade is groot als uw zonnepanelen worden gestolen. Behalve dat u nieuwe zonnepanelen moet aanschaffen heeft u gedurende deze periode ook geen stroomproductie en kunt u de gebruikte stroom weer betalen aan de energieleverancier. De EnergyCare service overeenkomst zorgt ervoor dat u bij diefstal direct nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd krijgt. Uw stroomproductie is verzekerd!

Productievergoeding

De verzekeraar vergoedt ingeval van een gedekte schade ook na een wachttijd van 7 dagen de gemiste stroomproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:18:
[...]

Helaas, dan is de stringspanning te laag, de MPPT wil minimaal 240 V dus 8 panelen in serie.
Bovendien: de omvormer lust maar 13A en één string levert al ruim de helft daarvan.

De beste oplossing is een 1k omvormertje erbij of 1 paneel op de 3k omvormer erbij en 2 panelen op een APS500 oid (mag in het stopcontact).
Dan zal ik wel abuis zijn maar ik dacht dat hij 36 volt panelen heeft dus zes gaat prima op die hosola ,en mijn mtl versie kan al 12.5a hebben dus die van hem met één mpp vast meer

Edit,je hebt gelijk, een tl wil veel meer spanning hebben dan een mtl,die begint bij 145 volt.....

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 17-03-2016 12:05 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

reneeke1970 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:51:
[...]

Dan zal ik wel abuis zijn maar ik dacht dat hij 36 volt panelen heeft dus zes gaat prima op die hosola ,en mijn mtl versie kan al 12.5als hebben dus die van hem met één mpp vast meer
Bedankt met meedenken allemaal!

Het zijn idd 36v panelen maar 6x36=216V. Dat gaat hem dus ook niet worden. Dan zou ik 14 panelen moeten gaan doen en dat is echt overkill op een 3Kw omvormer. Daarnaast ben ik nu niet van plan om nog een 2e omvormer te kopen (niet handig voor de tvt). De enige optie die ik dus nog steeds zie is 1 paneel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:51:
[...]

Dan zal ik wel abuis zijn maar ik dacht dat hij 36 volt panelen heeft dus zes gaat prima op die hosola ,en mijn mtl versie kan al 12.5als hebben dus die van hem met één mpp vast meer
We hebben het over dit 310 Wp paneel en deze 3000TL omvormer.
Daar staat 36.7 Vmppt bij STC, dus ik verwacht iets van 30V op een mooie zomerdag.
De datasheet zegt dat de maximum input 13A is, dus met 2 strings van 6 ga je 's zomers aftoppen op 180V * 13A = 2340W met een 3000W omvormer en 3720 Wp aan panelen. Beetje zonde, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:00:
[...]

Het zijn idd 36v panelen maar 6x36=216V. Dat gaat hem dus ook niet worden. Dan zou ik 14 panelen moeten gaan doen en dat is echt overkill op een 3Kw omvormer. Daarnaast ben ik nu niet van plan om nog een 2e omvormer te kopen (niet handig voor de tvt). De enige optie die ik dus nog steeds zie is 1 paneel extra.
als je 14 panelen kunt doen, zou ik daar voor gaan.
dan moet je wel 2x7 doen, en dat heeft nadelen.
7x36 = 252V genoeg voor de omvormer.

alleen de mpp stopt bij de 13A. (en je hangt er dan 2x8,4A panelen aan.)
dus 3000W/13A = 230V als minimum nodig om de 3000W nog te halen.
en daar kun je soms wel iets onder zakken, dus een verlies in sommige gevallen van een 100-200W.
dat is helemaal geen ramp. ;)
(Proton_ schrijft dit effect ook hier boven aan reneke.
maar hij maakt het wel erg extreem. ;) )

ook klinkt een 14X310Wp= 4340Wp op een 3000W omvormer wat veel.
maar ik heb nu zelf een 3000W op een 2000W mpp, het topt flink af, maar levert nog steeds meer kWh op als de oude 1900Wp die ik er eerst op had hangen.
(in totaal heb ik dus nu 5,66kWp op een 3,3kW omvormer(met 2kW per mpp), maar dat is dan wel oost-west. ;) )

edit:
het is nog mooier om 2x8 te doen op je dak.
dat kan nog steeds op een 3000W omvormer. ;)
de omvormer heeft hier zelfs nog minder problemen mee.
(de V blijft dan hoog genoeg voor de zomer maanden.)
maar heb je daar plek voor eigenlijk?

je kunt later altijd nog een extra omvormer kopen als je dat zou willen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 17-03-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Voor bijna niets maak je je uitbreiding sluitend >:)
https://www.zonnepanelen....ik-1-0k-tl-incl-wifi.html
Daar passen ook zo 3 a 4 panelen extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:02:
heb de omnik hier net onder t dak van de blokhut binnen hangen.
ding komt op warme dagen niet boven de 58gr

die 58gr was de warmste piek gemeten
Veel te warm als je het makkelijk kouder kunt maken. Veel beter voor de levensduur. Heb zelf onder een Effekta ES4000 die te warm werd om comfortabel aan te raken een fan gelegt die een klein briesje langs het hele apparaat opleverde. Als die draaid word hij niet meer dan lauw, bij zo'n 2,5kW opbrengst. Kleine investering, grote opbrengst. Moet ik nog temperatuur geregeld maken. Of met zijn eigen paneeltje zoals hier boven. Of nog beter direct van de panelen afgetapt. Vermijd wat omzettings verliezen en als de omvormer voluit gaat is het een gratis extraatje. (mmm... switching pwrsupply input <350V, zou moeten werken...)
(nu ik toch aan het doordromen ben... een rij fannetjes onderaan de panelen die aan gaan bij >30Co...)

Maar goed, die set is een paar weken begonnen als 1365Wp, vlak daarna anderhalf jaar als 3315Wp, en nu een half jaar als 4805Wp. Sinds 23-8-2015 nog niet boven de 75% Wp gekomen. En dit jaar pas net boven de 50%. Denk dat ik er binnenkort 6100Wp van maak. De winter efficiëntie gaat omhoog, en dat ik zomers hier en daar iets verlies word daar ruim door goed gemaakt. En van de zomer die ferraris lekker achteruit zien hollen 8) _/-\o_ O-) (hebben jullie door dat ik het pv-virus te pakkenn heb?) Gas verbruik al terug gebracht tot 1m3. Onderhoudscontract cv-ketel gaat eruit, bijna alles al om naar electrisch. :+ :+ :+ Nu de auto nog.

Sinds de 3315Wp situatie een Oost-West set, die ik vol zomer tot 117% max Wp heb gezien in de 2min logs. En op het display op de Effekta zelf enkele seconden op 125%. _/-\o_
Maar in september is het hoogst voorkomende piek vermogen maar 75%.
In augustus 1 dag met een piek van 100% Wp, en de helft van de dagen dat een piek voorbij de 66% komt.
In juli 3 dagen met een piek van boven 100% Wp, en 9 dagen dat een piek voorbij de 90% komt.
In juni 2 dagen met een piek van boven 100% Wp, en 4 dagen dat een piek voorbij de 90% komt.
In mei 2 dagen met een piek van boven 100% Wp, en 9 dagen dat een piek voorbij de 90% komt.
In september t/m april geen enkele dag dat een piek voorbij de 90% komt.

Ben bij FP4All wel tegen de ontwerpfout aangelopen dat je niet op een bepaald moment kunt aangeven dat het geïnstalleerd vermogen vanaf een moment een andere waarde heeft. Dat is daar niet tijdgebonden.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft of het leuk vind om te lezen... :o
[...]

Zoals je hierboven ziet geen probleem. Ook volgens migjes hier boven.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 17-03-2016 13:08 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Red devil schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:48:
Iemand bekend met zogenaamde service contracten voor na de oplevering?
Heb nu een leverancier op het oog die EnergyCare levert

[...]
Ik zou zeggen kijk eerst eens wat er allemaal gedekt wordt door je woonhuis verzekering voor je daar geld aan gaat uitgeven.

En verder hangt er vooral van de kosten af he. Gaat het puur om die omvormer? (die je 'gegarandeerd' moet vervangen) wat betaal je dan daar voor? €10 per maand voor 20 jaar lang? Kan je beter zelf een bedrijf inschakelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mattie112 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:03:
[...]

Ik zou zeggen kijk eerst eens wat er allemaal gedekt wordt door je woonhuis verzekering voor je daar geld aan gaat uitgeven.

En verder hangt er vooral van de kosten af he. Gaat het puur om die omvormer? (die je 'gegarandeerd' moet vervangen) wat betaal je dan daar voor? €10 per maand voor 20 jaar lang? Kan je beter zelf een bedrijf inschakelen :p
Precies. Volgens mij is het gros van de genoemde zaken gedekt in je opstalverzekering. Soit, dan heb je geen opbrengstgarantie, maar dat is peanuts vergeleken met de eigenlijke schade. Houdt je over de garantie op de omvormer. Bij sommige merken kan je die gewoon bijkopen (en dan is de BTW aftrekbaar met de rest van je investering), bij andere merken niet. Ga even uit van één keer je omvormer vervangen á €750 in die 20 jaar. Dat is, na de initiële investering die je nu ook moet doen, €32,50 per jaar. Daar krijg je vast die garantie niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Zijn er hier mede tweakers die ervaring hebben met de Trannergy PVI 4000 TL omvormer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:13:
[...]

als je 14 panelen kunt doen, zou ik daar voor gaan.
dan moet je wel 2x7 doen, en dat heeft nadelen.
7x36 = 252V genoeg voor de omvormer.

alleen de mpp stopt bij de 13A. (en je hangt er dan 2x8,4A panelen aan.)
dus 3000W/13A = 230V als minimum nodig om de 3000W nog te halen.
en daar kun je soms wel iets onder zakken, dus een verlies in sommige gevallen van een 100-200W.
dat is helemaal geen ramp. ;)
(Proton_ schrijft dit effect ook hier boven aan reneke.
maar hij maakt het wel erg extreem. ;) )

ook klinkt een 14X310Wp= 4340Wp op een 3000W omvormer wat veel.
maar ik heb nu zelf een 3000W op een 2000W mpp, het topt flink af, maar levert nog steeds meer kWh op als de oude 1900Wp die ik er eerst op had hangen.
(in totaal heb ik dus nu 5,66kWp op een 3,3kW omvormer(met 2kW per mpp), maar dat is dan wel oost-west. ;) )

edit:
het is nog mooier om 2x8 te doen op je dak.
dat kan nog steeds op een 3000W omvormer. ;)
de omvormer heeft hier zelfs nog minder problemen mee.
(de V blijft dan hoog genoeg voor de zomer maanden.)
maar heb je daar plek voor eigenlijk?

je kunt later altijd nog een extra omvormer kopen als je dat zou willen. ;)
Maar de MPPT gaat maar tot 240V. Ik zie vandaag al het voltage van 10 panelen af en toe op 340 zitten. Dus 7x34=238V wat nu al out of range zou zijn.

Het voelt voor mij allemaal aan als de grens opzoeken. Hoeveel verlies dat mij exact oplevert kan ik zo niet beoordelen maar het is niet wat ik wil. De limiterende factor blijft de omvormer dus ga ik voor 1 extra paneel welke is bijna altijd volledig kan benutten. Wel zo goed voor de tvt.

Normaals bedankt voor het meedenken, mooi om te zien hoeveel opties en meningen er zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

onetime schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:59:
[...]

Veel te warm als je het makkelijk kouder kunt maken. Veel beter voor de levensduur.
Mijn Goodwe omvormer heeft 2 fans, maar wordt geregeld tegen de 50C zonder dat de fans aangaan (op dit moment is hij 48C, zie mijn live logging). De fans doen het wel, want elke morgen bij het opstarten worden ze even op volle snelheid aangezet (dat hoor je vrij goed :)) Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:50:
[...]

Maar de MPPT gaat maar tot 240V. Ik zie vandaag al het voltage van 10 panelen af en toe op 340 zitten. Dus 7x34=238V wat nu al out of range zou zijn.

Het voelt voor mij allemaal aan als de grens opzoeken. Hoeveel verlies dat mij exact oplevert kan ik zo niet beoordelen maar het is niet wat ik wil. De limiterende factor blijft de omvormer dus ga ik voor 1 extra paneel welke is bijna altijd volledig kan benutten. Wel zo goed voor de tvt.

Normaals bedankt voor het meedenken, mooi om te zien hoeveel opties en meningen er zijn :).
ze zeggen dat de mppt tot de 240V gaat, maar dat is niet helemaal waar, of moet je anders lezen.
het betekend: je hebt minimaal 240V nodig om de 3000W te halen.
(3000W/13A= +/-230V en dat ronden ze een beetje af naar de 240V. ;) )
maar ze zeggen ook dat hij het doet met 100V.
alleen als hij maar 100V krijgt, dan kan hij niet meer doen als 1300W. :-(
(100V x 13A = 1300W)
check de specs. ;)

wil je echt de grens opzoeken met dat ding dan moet je er 2x10x310Wp aan hangen.
daar voor is hij eigenlijk gemaakt, maar met de regels in nederland is dat niet zo heel interessant.
(we hebben hier een vreemde manier van afrekenen, of te wel salderen.
en daarom doe je dit eigenlijk niet zo gouw.
in het buitenland is dat helemaal anders.)

maar als je 2x8x310Wp op kunt hangen, zit je nog ruim binnen de grenzen die aceptabel zijn.
8x36V=288V, heb je zelfs nog wat ruimte voor de zomer over. ;)
(het onder dimensioneren is niet iets wat ik een beginner wil aan raden.
maar als je de situatie hebt is het wel snel kosten effectief.
het heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als het effectief zijn. ;)
al die momenten waar bij je niet de max haal doet hij het dan wel beter en dat maakt een stukje aftoppen snel goed.)

dit moet je eigenlijk ook meer zien als een tussen oplossing.
nu even een jaartje met te veel Wp draaien, dan heb je wel genoeg verdiend voor een extra of nieuwe omvormer. ;)
(dit ben ik zelf ook van plan. ;)
ik heb wel een geldboom in de tuin, maar geen vruchten :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had het over een piek moment
merendeel die dag onder de 50 graden ,
dus ik maak me er neit zo druk over,
wat denk je van je tv of versterker qua temperatuuren die gaan nog wel hoger .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ATS schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:13:
[...]

Precies. Volgens mij is het gros van de genoemde zaken gedekt in je opstalverzekering. Soit, dan heb je geen opbrengstgarantie, maar dat is peanuts vergeleken met de eigenlijke schade. Houdt je over de garantie op de omvormer. Bij sommige merken kan je die gewoon bijkopen (en dan is de BTW aftrekbaar met de rest van je investering), bij andere merken niet. Ga even uit van één keer je omvormer vervangen á €750 in die 20 jaar. Dat is, na de initiële investering die je nu ook moet doen, €32,50 per jaar. Daar krijg je vast die garantie niet voor.
Precies.

Bovendien: wie gerandeert dat deze club 20 jaar blijft bestaan? Nog maar extra een verzekering afsluiten dan om dat weer af te dekken?

<mening>
Alleen verzekeren wat je niet zelf uit een potje "onvoorzien" kan ophoesten (huis dat afbrandt, WA, etc.). Stop je geld ipv in zo'n servicecontract in een eigen potje samen met al die andere "verzekeringen" zoals voor wasmachine/mobieltje/enz.
</mening>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Mattie112 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:03:

ATS schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:13:

noo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:26:
Precies.

Bovendien: wie gerandeert dat deze club 20 jaar blijft bestaan? Nog maar extra een verzekering afsluiten dan om dat weer af te dekken?

<mening>
Alleen verzekeren wat je niet zelf uit een potje "onvoorzien" kan ophoesten (huis dat afbrandt, WA, etc.). Stop je geld ipv in zo'n servicecontract in een eigen potje samen met al die andere "verzekeringen" zoals voor wasmachine/mobieltje/enz.
</mening>
Goede punten, dit zijn de punten waar ik het meest aan hecht:
  • Een belangrijk onderdeel van uw PV-installatie is de omvormer. Een omvormer heeft een verwachte levensduur van ongeveer 8 tot 14 jaar. Dit betekent dat u over een periode van 20 jaar vrijwel zeker eenmaal uw omvormer moet vervangen. Met de EnergyCare service overeenkomst wordt uw omvormer bij een storing direct kosteloos en snel gerepareerd of vervangen.
  • De fabrikant van uw zonnepanelen garandeert vaak een minimale output van 80% na 25 jaar en zal bij disfunctioneren het betreffende zonnepaneel vergoeden. Alle andere kosten zoals de arbeid wordt dan niet vergoed. Met onze EnergyCare service overeenkomst worden de zonnepanelen direct vervangen zonder extra kosten.
Een collega (met een 7000 Wp installatie) betaalt nu 50 euro per jaar. Dat is inderdaad na 20 jaar 1000 euro, maar een beetje betalen voor wat service en snelle afhandeling van problemen is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:13:
[...]

ze zeggen dat de mppt tot de 240V gaat, maar dat is niet helemaal waar, of moet je anders lezen.
het betekend: je hebt minimaal 240V nodig om de 3000W te halen.
(3000W/13A= +/-230V en dat ronden ze een beetje af naar de 240V. ;) )
maar ze zeggen ook dat hij het doet met 100V.
alleen als hij maar 100V krijgt, dan kan hij niet meer doen als 1300W. :-(
(100V x 13A = 1300W)
check de specs. ;)

wil je echt de grens opzoeken met dat ding dan moet je er 2x10x310Wp aan hangen.
daar voor is hij eigenlijk gemaakt, maar met de regels in nederland is dat niet zo heel interessant.
(we hebben hier een vreemde manier van afrekenen, of te wel salderen.
en daarom doe je dit eigenlijk niet zo gouw.
in het buitenland is dat helemaal anders.)

maar als je 2x8x310Wp op kunt hangen, zit je nog ruim binnen de grenzen die aceptabel zijn.
8x36V=288V, heb je zelfs nog wat ruimte voor de zomer over. ;)
(het onder dimensioneren is niet iets wat ik een beginner wil aan raden.
maar als je de situatie hebt is het wel snel kosten effectief.
het heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als het effectief zijn. ;)
al die momenten waar bij je niet de max haal doet hij het dan wel beter en dat maakt een stukje aftoppen snel goed.)

dit moet je eigenlijk ook meer zien als een tussen oplossing.
nu even een jaartje met te veel Wp draaien, dan heb je wel genoeg verdiend voor een extra of nieuwe omvormer. ;)
(dit ben ik zelf ook van plan. ;)
ik heb wel een geldboom in de tuin, maar geen vruchten :-( )
En hoe zit het dan met de MPPT tracking? Stel, je hebt 2 strings, waarvan er 1 in de zon zit en 1 half in de schaduw. Pakt de omvormer dan de MPPT van de string in de zon of die in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Red devil schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:46:
  • Een belangrijk onderdeel van uw PV-installatie is de omvormer. Een omvormer heeft een verwachte levensduur van ongeveer 8 tot 14 jaar. Dit betekent dat u over een periode van 20 jaar vrijwel zeker eenmaal uw omvormer moet vervangen. Met de EnergyCare service overeenkomst wordt uw omvormer bij een storing direct kosteloos en snel gerepareerd of vervangen.
  • De fabrikant van uw zonnepanelen garandeert vaak een minimale output van 80% na 25 jaar en zal bij disfunctioneren het betreffende zonnepaneel vergoeden. Alle andere kosten zoals de arbeid wordt dan niet vergoed. Met onze EnergyCare service overeenkomst worden de zonnepanelen direct vervangen zonder extra kosten.
Een collega (met een 7000 Wp installatie) betaalt nu 50 euro per jaar. Dat is inderdaad na 20 jaar 1000 euro, maar een beetje betalen voor wat service en snelle afhandeling van problemen is natuurlijk ook wat waard.
Ik moet zeggen: die prijs valt me mee. Dat zit niet eens zo heel ver van de kosten van die omvormer vandaan. Wel is het een gok of die toko waar je dat contract afsluit inderdaad die 20 jaar gaat halen. Als zij over 8 jaar de tent sluiten, dan heb je 8 jaar betaald voor een omvormer die ze pas na 12 jaar zouden komen ophangen... De vraag is ook: op welk moment kan je van dat contract af? Anders kan je overwegen om het te doen en het contract op te zeggen zodra ze inderdaad je omvormer een keer vervangen hebben zo halverwege de rit... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Red devil schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:46:
[...]

[...]

[...]

Mja dat is de afweging die je maakt. Stel je koopt een omvormer dan €700 dan kan je óf denken "fijn dat ze hem installeren" of denken "hup 2 schroefjes en 4 stekkertjes er in dat bespaart me dus €300".

Kijk als toevallig 2x je omvormer stuk zou gaan (als dat al niet onder fabrieksgarantie valt) dan wordt het interessant. Maarja, als als als, wie weet zijn tzt de omvormers wel te koop voor €200 of wil je uitbreiden waardoor je toch een andere moet kopen.

Zelfde geld voor de panelen. Paneel krijg je dus van de fabrikant maar dan zou je dus relatief veel geld betalen voor het plaatsen. Is het je dat waard? Tja dat moet je zelf 'bepalen'. Ik heb mijn panelen zelf geplaatst. Zou er best €20 voor over hebben als iemand een paneeltje zou vervangen maar alles daar boven is in mijn ogen snel verdiend :)

En verder ben ik het met @noo eens:
Verzeker je vooral voor "onbetaalbare" en "verplichte" dingen (huis, zorg etc) en de rest van het geld kan je imo beter op een (losse) spaarrekening storten!

Maargoed wie weet zeg jij over 20 jaar "joh 5x een paneel vervangen en 3x een omvormer en het heeft me maar €2k gekost!!!)

edit:

Trouwens kijk even of je de voorwaarden op kan vragen van die verzekering, benieuwd wat er precies allemaal uitgesloten is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:50:
[...]

En hoe zit het dan met de MPPT tracking? Stel, je hebt 2 strings, waarvan er 1 in de zon zit en 1 half in de schaduw. Pakt de omvormer dan de MPPT van de string in de zon of die in de schaduw?
altijd lastig om te zeggen wat er dan precies gebeurd. ;)
(meerdere situaties met meerdere mogelijkheden.
zoals volle schaduw, of misschien toch een beetje diffuse licht van een enkel wolkje. )

lees deze om mee te beginnen:
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
grof weg word dan de helft van de panelen uit geschakeld en draait het door op de andere helft.
maar met zoveel Wp is dat natuurlijk niet erg meer.

maar het belangrijkste is dat je een plan moet maken waar je straks met de volgende update weer iets kunt doen. ;)
maar een nieuwe omvormer er bij is ook geen slecht plan.
zo duur is het nu ook weer niet.
(je bent nu toch al verslaaft, zorg dus dat de verslaving gevoed kan blijven.
anders krijg je last van afkick verschijnselen >:)
misschien had je destijds beter een ander paneel kunnen kiezen, dan had je nu wat minder problemen. >:)
achteraf is het mooi wonen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
ATS schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:51:
[...]

Ik moet zeggen: die prijs valt me mee. Dat zit niet eens zo heel ver van de kosten van die omvormer vandaan. Wel is het een gok of die toko waar je dat contract afsluit inderdaad die 20 jaar gaat halen. Als zij over 8 jaar de tent sluiten, dan heb je 8 jaar betaald voor een omvormer die ze pas na 12 jaar zouden komen ophangen... De vraag is ook: op welk moment kan je van dat contract af? Ander kan je overwegen om het te doen en het contract op te zeggen zodra ze inderdaad je omvormer een keer vervangen hebben zo halverwege de rit... >:)
Mattie112 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:14:
[...]

Mja dat is de afweging die je maakt. Stel je koopt een omvormer dan €700 dan kan je óf denken "fijn dat ze hem installeren" of denken "hup 2 schroefjes en 4 stekkertjes er in dat bespaart me dus €300".

Kijk als toevallig 2x je omvormer stuk zou gaan (als dat al niet onder fabrieksgarantie valt) dan wordt het interessant. Maarja, als als als, wie weet zijn tzt de omvormers wel te koop voor €200 of wil je uitbreiden waardoor je toch een andere moet kopen.

Zelfde geld voor de panelen. Paneel krijg je dus van de fabrikant maar dan zou je dus relatief veel geld betalen voor het plaatsen. Is het je dat waard? Tja dat moet je zelf 'bepalen'. Ik heb mijn panelen zelf geplaatst. Zou er best €20 voor over hebben als iemand een paneeltje zou vervangen maar alles daar boven is in mijn ogen snel verdiend :)

En verder ben ik het met @noo eens:
Verzeker je vooral voor "onbetaalbare" en "verplichte" dingen (huis, zorg etc) en de rest van het geld kan je imo beter op een (losse) spaarrekening storten!

Maargoed wie weet zeg jij over 20 jaar "joh 5x een paneel vervangen en 3x een omvormer en het heeft me maar €2k gekost!!!)

edit:

Trouwens kijk even of je de voorwaarden op kan vragen van die verzekering, benieuwd wat er precies allemaal uitgesloten is :)
Inderdaad, het is een afweging die je gaat maken. Zelf panelen vervangen is echt een no-go, heb een behoorlijk hoog huis. Heb geen zin in die praktijken. In dat geval is het wel fijn dat je iets achter hand hebt.
Ze claimen ervaring te hebben met 22.500 installaties in Europa en zijn lid van [url="htttp://www.sgze.nl"]Stichting Garantiefonds Zonne Energie[/url] , geen idee of die stichting wat voorstelt en/of 22.500k installaties veel is maar het lijkt iig geen eendagsvlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:16:
[...]

zoals volle schaduw, of misschien toch een beetje diffuse licht van een enkel wolkje. )

grof weg word dan de helft van de panelen uit geschakeld en draait het door op de andere helft.

maar het belangrijkste is dat je een plan moet maken waar je straks met de volgende update weer iets kunt doen. ;)
maar een nieuwe omvormer er bij is ook geen slecht plan.
zo duur is het nu ook weer niet.
(je bent nu toch al verslaaft, zorg dus dat de verslaving gevoed kan blijven.
anders krijg je last van afkick verschijnselen >:)
misschien had je destijds beter een ander paneel kunnen kiezen, dan had je nu wat minder problemen. >:)
achteraf is het mooi wonen. ;) )
Ja check.

De panelen die ik nu heb zijn prima omdat ze mooi passen in de nok van m`n dak boven dakkapel. Het vervolgplan heb ik al: 8 panelen in de nok, 3 panelen eronder, 1 krijgt dan schaduw van m`n dakkapel eind vd dag maar daar kan ik 1 optimizer tussen knallen. Is iets minder optimaal dan nu maar scheelt niet veel.

Daarna heb ik mijn schuine dak op garage weer vrij om daar set 2 op te leggen. Als ik nu meer dan 11 doe kan ik geen 2e set kwijt op m`n garage (of ik moet panelen verkopen/weggooien). Kortom, voor de toekomst is 11 ook beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Red devil schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:27:
[...]

[...]

Inderdaad, het is een afweging die je gaat maken. Zelf panelen vervangen is echt een no-go, heb een behoorlijk hoog huis. Heb geen zin in die praktijken. In dat geval is het wel fijn dat je iets achter hand hebt.
Ze claimen ervaring te hebben met 22.500 installaties in Europa en zijn lid van [url="htttp://www.sgze.nl"]Stichting Garantiefonds Zonne Energie[/url] , geen idee of die stichting wat voorstelt en/of 22.500k installaties veel is maar het lijkt iig geen eendagsvlieg.
Dan zou ik vooral de voorwaarden opvragen en even goed bekijken. Wie weet sluiten ze "slijtage" aan je omvormer uit of zo iets doms :p En die stitching: geen idee, een stichting kan ook failliet gaan natuurlijk.

En natuurlijk zoals bij alles: kijk eens bij andere bedrijven. Als ik even googel en ik pak de 1e link (http://www.solarif.nl/verzekering-aanvragen-module let op silverlight nodig) dan kom ik uit op €63 p/j wanneer je "factuurbedrag" €5000 is. En als ik daar zo eens naar de voorwaarden kijk wordt ik niet écht enthousiast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:03:
[...]
Mijn Goodwe omvormer heeft 2 fans, maar wordt geregeld tegen de 50C zonder dat de fans aangaan (op dit moment is hij 48C, zie mijn live logging). De fans doen het wel, want elke morgen bij het opstarten worden ze even op volle snelheid aangezet (dat hoor je vrij goed :)) Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Ik heb via dit topic en andere hier op tweakers pdf-s over de levens verwachting van electronica.
electronic components are observed to fail under prolonged use at high temperatures. Possible causes of failure are diffusion in semiconductor materials, chemical reactions, and creep in the bonding materials, among other things.The failure rate of electronic devices increases almost exponentially with the operating temperature
In zeker 1 daarvan wordt aangegeven dat een temperatuur verschil van 40 naar 50 graden een halvering van de levensduur betekent. Ik weet wel wat ik dan doe. (zonder extra koeling een verwachte levensduur van 10 jaar? Wat dan als ik hem met koeling van >50 naar 30 graden breng? Ik verwacht echt dat het dan veel langer goed gaat.) Dus als je in kunt stellen dat die fans vanaf 30 graden beginnen zou ik dat doen. En als je last hebt van het geluid zou ik externe stille koeling regelen.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 17-03-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]
De combinatie, hangt af van de verhouding van de licht instraling. Uitgaande van alles op 1 MPPT. Zie mijn commentaar in de onderste link.
migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:16:
[...]

[...]
Als je de link van migjes hebt gelezen kijk dan ook bij deze:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/46204817#46204817
Ik vind de eerste overdreven alarmerend overkomen, zie hier een volgens mij duidelijker uitleg met daar Proton's commentaar weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:42:
[...]

waar PV panelen juist zo koud mogelijk willen zijn(geen enkele isolatie).
wil een collector juist zo warm mogelijk worden(die zijn super geisoleert).
dat combineren levert niet de beste resultaten op helaas.

en nee, een boiler gebruiken om de panelen te koelen is nooit groot genoeg om dat een zomer vol te houden.

[...]
Vandaar ook de combinatie met een warmtepomp. Die zorgt voor een veel nuttigere boiler temperatuur bij een veel lagere (mogelijke zelfs actief gekoelde) paneel temperatuur. (en de energie voor de warmtepomp kan zelfs kan weer ook de PV komen)
Uiteraard moet die warmtepomp wel ergens zijn energie naar toe kunnen pompen en zal een goede dimensionering van de twee wel belangrijk zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

@temperatuurdiscussie.
Heb ook eens opgezocht wat mijn omvormer doet, onder het dak in een klein hok met wasmachine en droger.
In anderhalf jaar tijd is de max geregistreerde temperatuur 62.6 graden C "inverter temp"

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/11tpuko.png

Weet even niet meer of ik 23 augustus de wasdroger aan had staan :+
Inmiddels is de wasdroger verplaatst en heeft de inverter wat meer ademruimte. Misschien maar eens een fannetje aan mijn raspberry knopen die daar toch hangt te loggen voor wat extra airflow vanaf temperatuur X.

Omvormer is overigens een PowerOne Aurora. Volgens de datasheet:
Ambient Temp. Range [°C] -20 / +60 (output power derating above 50°C)
Ambient temp lag ca. 5 graden lager dus bijna op de limiet. Denk dat terugschakelen wegens de hoge temperatuur de reden was van de dip in productie.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
Ik had hier al test ook even voor 5 minuten een fan erop gezet.
Al dacht ik dat de elementen aan de achterkant voldoende zouden moeten zijn om de warmte af te voeren helpt het plaatsen van een fan op warme dagen waarschijnlijk wel :D

E Today: 12.11   Total: 621.6
H Total:     0   Temp:  40.5

L1    P:  1162   V: 245.0   I:  4.8   F: 49.98
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Na ongeveer 5 minuten:
E Today: 12.47   Total: 621.9
H Total:     0   Temp:  28.1

L1    P:   991   V: 243.8   I:  4.1   F: 49.98
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

De tafel fan verbruikt zover ik heb kunnen achterhalen op de laagste stand 290watt.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
MdO82 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:09:
Ik had hier al test ook even voor 5 minuten een fan erop gezet.

De tafel fan verbruikt zover ik heb kunnen achterhalen op de laagste stand 290watt.
dat is wel flinke storm, ik hen een 12v 0,24A fan er op staan. wel via een traditionele trafo voeding.

zal het vermogen eens meten in idle en op max rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
habbekrats schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:25:
[...]

dat is wel flinke storm, ik hen een 12v 0,24A fan er op staan. wel via een traditionele trafo voeding.

Naja in theorie is dat max 12v * 0,24A = 2,88w :)

(dat is wat je fan doet dan, je adapter zal ook nog eea doen maar niet bijster veel hoop ik :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

1 string vol in de zon (850Wp) en 2 vol in de schaduw (1700Wp) :) op 1 mppt.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
habbekrats schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:25:
[...]

Hij vroeg nog net niet om een sjaal :P
Maar goed had even niks anders om te testen :)

Eigenlijk zou je iets van een pico-psu bijvoorbeeld moeten hebben en daar een of 2 computer fans op willen zetten denk ik

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 17-03-2016 17:34 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Ja check.

De panelen die ik nu heb zijn prima omdat ze mooi passen in de nok van m`n dak boven dakkapel. Het vervolgplan heb ik al: 8 panelen in de nok, 3 panelen eronder, 1 krijgt dan schaduw van m`n dakkapel eind vd dag maar daar kan ik 1 optimizer tussen knallen. Is iets minder optimaal dan nu maar scheelt niet veel.

Daarna heb ik mijn schuine dak op garage weer vrij om daar set 2 op te leggen. Als ik nu meer dan 11 doe kan ik geen 2e set kwijt op m`n garage (of ik moet panelen verkopen/weggooien). Kortom, voor de toekomst is 11 ook beter. :)
Dus als ik het goed begrijp heb je er al tien en komt er nu setje bij.... kun je dan niet beter bij jou leverancier die 5 kW omvormer kopen waar hij niet vanaf komt voor 303 euro, heb je je huidige over voor andere uitbreiding of verkoop.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Een tijd geleden is er een bericht voorbij gekomen betreffende het invoeden van meer dan 500Watt op een stopcontact van een bestaande groep...

Wat zijn daar nu de regeltjes voor.
Ik heb nl een klant die een Omnik 2.0K TL2 op een bestaand stopcontact wil inpluggen.
De groep bestaat uit de zolderverlichting, 2 slaapkamers en de cv pomp....

Mag dat nu ?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

paulv1973 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:53:
Een tijd geleden is er een bericht voorbij gekomen betreffende het invoeden van meer dan 500Watt op een stopcontact van een bestaande groep...

Ik heb nl een klant die een Omnik 2.0K TL2 op een bestaand stopcontact wil inpluggen.

Mag dat nu ?
In ieder geval niet inpluggen op een stopcontact. Moet sowieso met een vaste aansluiting.
Dit bericht en onderstaande reacties gaan er verder op in: roderickvd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
paulv1973 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:58:
[...]
OK...
Maar wat is de reden daarvan?
Als ik en waterkoker van 2kw insteek heb ik toch hetzelfde effect,,,?
Nee, een waterkoker is ook een verbruiker. Een omvormer is een opwekker die je op een groep aansluit met verbruikers. Door dit te mixen kun je onwenselijke situaties krijgen, bijvoorbeeld meer dan 16A uit een WCD trekken (overbelasting) terwijl de zekering er niet uitvliegt, omdat de omvormer ook stroom levert.

[ Voor 39% gewijzigd door antonboonstra op 17-03-2016 20:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

antonboonstra schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:55:
[...]

In ieder geval niet inpluggen op een stopcontact. Moet sowieso met een vaste aansluiting.
OK...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paulv1973 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:53:

Mag dat nu ?
Er mogen geen andere wcd's of verbruikers op de groep zitten als je meer als 2.25A invoed, of je met een los verdeler kastje maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/FileBrowser/afbeeldingen/pv-verdeler.jpg

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paulv1973 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:58:
[...]

OK...
Nee stel je voed 3600 watt op 16A en een apparaat verbruik 3600watt dan is de last op de interne bekabeling 16A en de last op de zekering automaat van je groep 0A.

Als je kortsluiting krijgt dan klapt de zekering er pas uit bij 32A belasting op je interne bekabeling.
Je interne 2,5mm bekabeling gaat dat niet overleven ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 85 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.