Veel te warm als je het makkelijk kouder kunt maken. Veel beter voor de levensduur. Heb zelf onder een Effekta ES4000 die te warm werd om comfortabel aan te raken een fan gelegt die een klein briesje langs het hele apparaat opleverde. Als die draaid word hij niet meer dan lauw, bij zo'n 2,5kW opbrengst. Kleine investering, grote opbrengst. Moet ik nog temperatuur geregeld maken. Of met zijn eigen paneeltje zoals hier boven. Of nog beter direct van de panelen afgetapt. Vermijd wat omzettings verliezen en als de omvormer voluit gaat is het een gratis extraatje. (mmm... switching pwrsupply input <350V, zou moeten werken...)
(nu ik toch aan het doordromen ben... een rij fannetjes onderaan de panelen die aan gaan bij >30C
o...)
Maar goed, die set is een paar weken begonnen als 1365Wp, vlak daarna anderhalf jaar als 3315Wp, en nu een half jaar als 4805Wp. Sinds 23-8-2015 nog niet boven de 75% Wp gekomen. En dit jaar pas net boven de 50%. Denk dat ik er binnenkort 6100Wp van maak. De winter efficiëntie gaat omhoog, en dat ik zomers hier en daar iets verlies word daar ruim door goed gemaakt. En van de zomer die ferraris lekker achteruit zien hollen

(hebben jullie door dat ik het pv-virus te pakkenn heb?) Gas verbruik al terug gebracht tot
1m3. Onderhoudscontract cv-ketel gaat eruit, bijna alles al om naar electrisch.

Nu de auto nog.
Sinds de 3315Wp situatie een Oost-West set, die ik vol zomer tot 117% max Wp heb gezien in de 2min logs. En op het display op de Effekta zelf enkele seconden op 125%.

Maar in september is het hoogst voorkomende piek vermogen maar 75%.
In augustus 1 dag met
een piek van 100% Wp, en de helft van de dagen dat
een piek voorbij de 66% komt.
In juli 3 dagen met
een piek van boven 100% Wp, en 9 dagen dat
een piek voorbij de 90% komt.
In juni 2 dagen met
een piek van boven 100% Wp, en 4 dagen dat
In mei 2 dagen met
een piek van boven 100% Wp, en 9 dagen dat
In september t/m april geen enkele dag dat
Ben bij FP4All wel tegen de ontwerpfout aangelopen dat je niet op een bepaald moment kunt aangeven dat het geïnstalleerd vermogen
vanaf een moment een andere waarde heeft. Dat is daar niet tijdgebonden.
Hoop dat iemand hier iets aan heeft of het leuk vind om te lezen...

Rempage0611 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:00:
[...]
Bedankt met meedenken allemaal!
Het zijn idd 36v panelen maar 6x36=216V. Dat gaat hem dus ook niet worden. Dan zou ik 14 panelen moeten gaan doen en dat is echt overkill op een 3Kw omvormer. Daarnaast ben ik nu niet van plan om nog een 2e omvormer te kopen (niet handig voor de tvt). De enige optie die ik dus nog steeds zie is 1 paneel extra.
Zoals je hierboven ziet geen probleem. Ook volgens migjes hier boven.
[
Voor 8% gewijzigd door
onetime op 17-03-2016 13:08
]