Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.168 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nu let jij er op doordat je iets gaande hebt maar er zijn natuurlijk hele volkstammen die een set gelegt hebben en nog nooit gezien hebben hoeveel voltage er op het net staat.
Kan het ook niet gewoon zijn dat je een omvormer hebt getroffen met brakke varistors, ik zou ze eerst eens vervangen en met sma overleggen over je garantie.
Dan nog eens een tijdje draaien, komt het weer voor kan je altijd nog enexis om info vragen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Appie Heijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:26:
Ik ben even aan het kijken voor een PV verdeler. Normaal gesproken ben ik wel gecharmeerd van ABB, echter als ik de sheet van de ZV16 PV verdeler pak zie ik een max van 3000W

https://www.groepenkastco...63R69F9D9n1C3Q2432681.pdf

Ik snap dit niet helemaal 230Vx16A=3680W bij mijn weten. Een vergelijkbare Le-Grand doet wel 3680W.
Aangezien mijn omvormer max 3600W doet zou de ABB niet geschikt zijn?
Volgens mij komt de 3000W uit de nieuwe NEN 1010 vandaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Rol-Co schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:18:
Nu let jij er op doordat je iets gaande hebt maar er zijn natuurlijk hele volkstammen die een set gelegt hebben en nog nooit gezien hebben hoeveel voltage er op het net staat.
Kan het ook niet gewoon zijn dat je een omvormer hebt getroffen met brakke varistors, ik zou ze eerst eens vervangen en met sma overleggen over je garantie.
Dan nog eens een tijdje draaien, komt het weer voor kan je altijd nog enexis om info vragen.
Over een tijdje weet Enexis niets van een onderhoud.
En als er problemen met het grid zijn, lijkt mij dat ik zo gauw mogelijk aan de bel moet trekken.
Zoals ik al eerder aangegeven heb, is er in de buurt van Loppersum (paar km verderop) ook flink wat instabiliteit met het net.
Ik verwacht ook niet dat Enexis meteen klaar zal staan om toestemming te geven.

En het vervangen van de varistors mag ik kennelijk niet zelf doen. De vraag is nog steeds wat voor certificaten je moet hebben om het wel te mogen doen (ivm. garantie).
Ik zit er niet op te wachten om de omvormer het halve land door te sturen/brengen om een paar varistors te vervangen. (zit nu dus op een werkend setje op de andere input)
Dus als iemand die gemachtigd is om bijvoorbeeld zegels te plaatsen op de hoofdzekeringen-kast, die dingen mag vervangen van SMA, dan is dat een stuk makkelijker (buurman verderop in de straat is gemachtigd).
Ik weet dus niet welke certificering er nodig is om dat te mogen doen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Andre1973 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:36:
[...]

Volgens mij komt de 3000W uit de nieuwe NEN 1010 vandaan.
Dus de nieuwe NEN1010 heeft het niet meer over 16A x 230V?
Ik kom alleen maar tegen dat vanaf 3000W een eigen groep nodig is. Dan ben ik nu juist van plan :D

Mijn plan is 35A-->25A PV-->2x 16A(PV+WP)
Kan ik de ABB ZV16 daar voor gebruiken?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Appie Heijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:05:
[...]

Dus de nieuwe NEN1010 heeft het niet meer over 16A x 230V?
Ik kom alleen maar tegen dat vanaf 3000W een eigen groep nodig is. Dan ben ik nu juist van plan :D

Mijn plan is 35A-->25A PV-->2x 16A(PV+WP)
Kan ik de ABB ZV16 daar voor gebruiken?
Ja, ik ga het zo doen: 40D => 25C => 3x 16A B 30mA (WM, PV, WP binnenunit).

Zolang je ze me daar direct aansluit en niet via het stop contact.

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 10-03-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:48:
[...]

Over een tijdje weet Enexis niets van een onderhoud.
En als er problemen met het grid zijn, lijkt mij dat ik zo gauw mogelijk aan de bel moet trekken.
Zoals ik al eerder aangegeven heb, is er in de buurt van Loppersum (paar km verderop) ook flink wat instabiliteit met het net.
Ik verwacht ook niet dat Enexis meteen klaar zal staan om toestemming te geven.

En het vervangen van de varistors mag ik kennelijk niet zelf doen. De vraag is nog steeds wat voor certificaten je moet hebben om het wel te mogen doen (ivm. garantie).
Ik zit er niet op te wachten om de omvormer het halve land door te sturen/brengen om een paar varistors te vervangen. (zit nu dus op een werkend setje op de andere input)
Dus als iemand die gemachtigd is om bijvoorbeeld zegels te plaatsen op de hoofdzekeringen-kast, die dingen mag vervangen van SMA, dan is dat een stuk makkelijker (buurman verderop in de straat is gemachtigd).
Ik weet dus niet welke certificering er nodig is om dat te mogen doen.
Denk dat je het snel genoeg weet of je het zelf mag doen om die varistors te vervangen
ik lees nl in sommige oude gebruiksaanwijzingen van SMA dat SMA die varistors naar je
opstuurt samen met de ontgrendel drietand, maar of ze dat nog steeds zo doen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PClop schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:51:
[...]

Denk dat je het snel genoeg weet of je het zelf mag doen om die varistors te vervangen
ik lees nl in sommige oude gebruiksaanwijzingen van SMA dat SMA die varistors naar je
opstuurt samen met de ontgrendel drietand, maar of ze dat nog steeds zo doen, geen idee.
Ik kan ze inderdaad gewoon bestellen bij SMA, alleen stond er wel bij:
Alleen gecertifieerde personen mogen werkzaamheden uitvoeren binnenin de omvormer.
Zowel wat betreft - en dit vooral / persoonlijke veiligheid , maar ook naar ( garantie)verantwoordelijkheid.
[...]
varistoren kunnen via dit mailadres besteld worden.
Opgave van serienummer van het toestel – adres en facturatiegegevens aub.
Prijs : 31.00 € - verzendkosten 15.00€ - taksen exclusief.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Enexis: daar waarschuwde ik al voor. Grote organisatie vs. een nano-klant zoals jij (no offense ;) ).
Als je al een antwoord krijgt, zou het me verbazen als je daar wat verder mee komt. Lastige kwestie helaas.

Varistors vervangen is (zover ik weet) niet moeilijker dan bv. een zekering vervangen in een willekeurig apparaat. Je krijgt er een klein tooltje/tangetje bij, waarmee eea goed en veilig moet kunnen. AC + DC zijde uiteraard ontkoppelen, minimaal paar minuten wachten en afstand houden zodra je inschakelt (ik heb wel eens met hoogspanning te maken, daar leer je wat respect is ;) )

Ik snap goed dat je huiverig bent om het zelf te doen vanwege garantie. Ik denk dat als je het SMA vraagt, ze je simpelweg naar een SMA-installateur verwijzen. Die zal wel een uurtje berekenen + km's. Dat wordt dus redelijk prijzig. Niet uit te sluiten is, dat je dit probleem volgende week weer hebt (want oorzaak waarschijnlijk niet opgelost), laat je dan weer die installateur komen?

Persoonlijk zou ik niet wakker liggen van evt. garantie-kwesties, ik zou zelf die dingen vervangen, maar ik weet natuurlijk niet hoe jij daarover denkt.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik ben zelf dusdanig ervaren met elektronica dat het ook echt niet het technische aspect is waar ik tegenop zie.
Echter ik vermoed dat deze problemen aan de AC-zijde mogelijk nog wel eens kunnen leiden tot een garantie-kwestie. Dus die wil ik nu niet gelijk verspelen.
Maar goed, de string werkt nu op de andere input en vooralsnog is de 2e input nog niet nodig, dus tot daar ook de varistors uit klappen zal ik ze denk ik nog niet vervangen.

En ik ben mij wel bewust van het verschil tussen mij als "simpele klant" en de grote netbeheerder.
Echter mijn ervaring is dat wanneer je er niet al te negatief gestemd in stapt, je vaak meer voor elkaar krijgt. Teleurgesteld kun je altijd nog worden/raken, daar moet je niet gelijk mee beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

TD-er schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:57:
Teleurgesteld kun je altijd nog worden/raken, daar moet je niet gelijk mee beginnen :)
Ja mee eens hoor. Soms tref je iemand die het snapt en ook nog bereid is een klein beetje buiten zijn functie-omschrijving te stappen. Helaas is dit vrij zeldzaam bij monopolisten (ervaring te over hier...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
TD-er schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:57:
Ik ben zelf dusdanig ervaren met elektronica dat het ook echt niet het technische aspect is waar ik tegenop zie.
Echter ik vermoed dat deze problemen aan de AC-zijde mogelijk nog wel eens kunnen leiden tot een garantie-kwestie. Dus die wil ik nu niet gelijk verspelen.
Ik zou van die garantiekwestie niet te wakker liggen als het simpelweg het omprikken van component is. Bij SMA kunnen ze toch helemaal niet zien of dat door een gecertificeerde monteur gedaan is. Ze willen waarschijnlijk vooral geen problemen op het moment dat jij jezelf elektrocuteerd bij het vervangen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
T-MOB schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:51:
[...]

Ik zou van die garantiekwestie niet te wakker liggen als het simpelweg het omprikken van component is. Bij SMA kunnen ze toch helemaal niet zien of dat door een gecertificeerde monteur gedaan is. Ze willen waarschijnlijk vooral geen problemen op het moment dat jij jezelf elektrocuteerd bij het vervangen.
Ik vermoed inderdaad dat er van zoiets sprake zal zijn.
Tenzij een "gecertificeerd persoon" een bepaald iets kan instellen/toevoegen aan de log.

Maar goed, ik heb antwoord van Enexis en ik denk dat ik dat wel integraal kan overnemen. Duidelijk te merken dat je daar 5 dagen op moet broeden...
Van onze Klantenservice hebben wij onderstaand bericht doorgestuurd gekregen. Graag informeer ik u over de te nemen stappen.

Wanneer sprake is van pieken in de netspanning dient de Storingsdienst hierover ingelicht te worden. Deze partij beoordeelt of de spanning voldoet aan de kwaliteitseisen of dat er aanpassingen nodig zijn.
U kunt de Storingsdienst gratis bereiken via 0800 9009.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.
[...]
Dus zometeen maar even het 0800 nummer bellen en kijken in welke ambtelijke molen we dan verzeild raken.

edit:

Dat bellen had ik meteen moeten doen.
Er was geen onderhoud, noch storing geweest in de buurt op die dagen.
Dus ik zal een dezer dagen gebeld worden om een "schrijvende meter" te laten plaatsen in de meterkast.
Die man gaf aan dat dat meestal gedurende een week is.
Dus wat mij betreft stellen ze dat loggen nog even een weekje uit, want komende week is het vrij helder weer zo lijkt het en de problemen traden hier op met sterk wisselende bewolking.
En helemaal mooi als ze dan meten op alle 3 de fasen (ookal heb ik maar 1 fase in gebruik), dan weten we gelijk of daar nog verschil in zit.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 11-03-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ja zo'n reactie kon je op wachten inderdaad :(

Een schrijvende meter is een spanningsmeter (of kleine netanalyzer) die gedurende een bepaalde tijd eea wegschrijft in een geheugen. Vroegah gebeurde dat met een rol papier die langzaam onder een bewegend pennetje doorschoof.

Ik hou dat zelf ook bij met een analyzer, hier de laatste 24 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2aah3wz.jpg

Hopelijk krijg je een techneut aan de telefoon, dan kun je in ieder geval uitleggen dat het incidenteel optreedt en mogelijk niet in een week te vangen is.
Anders wordt de meter mogelijk na een week opgehaald en ben je klaar qua netbeheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door Joepla op 11-03-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
Ik zit erover te denken om mijn Involars te vervangen door een solar edge systeem nu monitoring per paneel via de Involar portal al lang onmogelijk is.
Eventueel iemand hier die geïnteresseerd zou zijn in 9x Involar micro?

Edit: ze zijn geïnstalleerd in november 2013.

[ Voor 9% gewijzigd door Atrax op 11-03-2016 17:16 ]

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen belang bij deze toko maar kwam dit tegen in een zoektocht.

https://www.greenybros.co...sma-sunny-boy-3000-tl-20/

Lijkt me een redelijke prijs, of hij moet al heel veel vlieg uren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar één installatie voor bij mijn ouders huis. Zelf komen ze alleen nog niet helemaal over de brug dat ze echt wat willen gaan doen. Omdat ze niet weten hoeveel het zal gaan opbrengen op ons dak(en). Hierbij vinden ze vergelijken met andere huizen in de buurt niet genoeg aanzet om toch te gaan voor één degelijke installatie.

Nu hebben we ook nog één tuinhuis dak waar wat panelen op zouden kunnen en waar stroom aanwezig is.
Dit is alleen geen aparte groep vanuit de meterkast, maar wel vanaf één 'onderverdeling' in de schuur.
Nu zit ik te denken om een kleine installatie (max 4 panelen) op dit dak te plaatsen zodat ze zelf kunnen zien wat de (zon)opbrengst is in ons geval. (schuin dak van bitumen 15°)
Dit dak is iets meer zuidoost gericht dan het dak van het woonhuis of van de schuur (waarschijnlijk zal het anders op de schuur komen) deze beide daken zijn volledig op het zuiden gericht. Dus de opbrengst zal daar nog iets beter zijn.

Doe ik er beter aan om ergens een gebruikte installatie te kopen van max 4 panelen (onder de 700wp).
Of kunnen we beter nieuwe panelen en omvormer halen?
Bijv. Sharp 160wp panelen met een Soladin 600 omvormer?

Als we later toch kiezen om het schuur dak (8x4,5m) vol te leggen komen we nog niet het aantal kwh's (5800) wat we gebruiken dus dan zal dit 'extra setje' nog steeds volledig gebruikt worden zonder terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PasopA schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:10:
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar één installatie voor bij mijn ouders huis.
...

Als we later toch kiezen om het schuur dak (8x4,5m) vol te leggen komen we nog niet het aantal kwh's (5800) wat we gebruiken dus dan zal dit 'extra setje' nog steeds volledig gebruikt worden zonder terug te leveren.
Met 16x 315 wp (5040 wp) kom je toch een aardig stukkie...
Vanwaar het hoge verbruik?

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2016 18:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:21:
[...]

Met 16x 315 wp (5040 wp) kom je toch een aardig stukkie...
Vanwaar het hoge verbruik?
Daarmee kom je inderdaad wel mooi dichtbij maar zelfs met die extra 700wp zijn we er nog niet helemaal. :9
Aangezien het dak toch niet voller kan, en er niet veel andere (zwarte) panelen zijn met 315+wp dacht ik, laten we een paar 'test' panelen op het tuinhuis leggen. (schuin dak van bitumen 15°)

Het hoge verbruik heeft te maken met meerdere dingen. Een vijver van 600 kwh op jaarbasis, een onzuinige wasdroger(wintertijd), waterbed, luchtverwarming, nas, en dan nog het 'normale' gebruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PasopA schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:41:
[...]

Daarmee kom je inderdaad wel mooi dichtbij maar zelfs met die extra 700wp zijn we er nog niet helemaal. :9
Aangezien het dak toch niet voller kan, en er niet veel andere (zwarte) panelen zijn met 315+wp dacht ik, laten we een paar 'test' panelen op het tuinhuis leggen. (schuin dak van bitumen 15°)

Het hoge verbruik heeft te maken met meerdere dingen. Een vijver van 600 kwh op jaarbasis, een onzuinige wasdroger(wintertijd), waterbed, luchtverwarming, nas, en dan nog het 'normale' gebruik. ;)
Dan kan je misschien beter wat geld uit geven aan een zuinige vijverpomp en warmtepomp droger :)
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, eerst het laag hangende fruit, dan de rest afvangen met panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PasopA schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:41:
[...]

Oh, maar er is nog wel iets beters te verzinnen hoor.
20x 275 wp in landscape. 5500 wp
1580 x 1060
5 panelen breed en 4 panelen hoog.

Of als je geld teveel hebt:
25 x HIT245 wp in landscape 6125 wp
1580 x 800
5 panelen breed en 5 panelen hoog

Zoals Rol-co al zei, wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.
Met het geld wat je overhoudt iedere maand breng je, je stroom verbruik mee omlaag.
Sla die "test" panelen over en gaan met die banaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

Ik heb mijn energierekening gedecimeerd, en 60 tot 70 procent was het vervangen van apparaten en lampen, de rest panelen. Inspriratie is hier op te doen. Mijn warmtepompdroger, koelkast en LED lampen heb ik in iets meer dan een jaar al terugverdient, daar kan geen paneel tegenop :)

zie dus ook Serieus elektriciteit besparen (ik was de link vergeten)

edit, ik zie een waterbed, zou je daar die 16 uur dat je die niet gebruikt een isolerende sprei oid op kunnen leggen? Dat zou al schelen, en bodem isolatie, of een warmtepomp erop :+

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 11-03-2016 20:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:28:
Ik heb mijn energierekening gedecimeerd, en 60 tot 70 procent was het vervangen van apparaten en lampen, de rest panelen. Inspriratie is hier op te doen. Mijn warmtepompdroger, koelkast en LED lampen heb ik in iets meer dan een jaar al terugverdient, daar kan geen paneel tegenop :)
Zou ik wel eens een berekening van willen zien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

klump4u schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:52:
[...]

Zou ik wel eens een berekening van willen zien.
offtopic:
Grofweg - er is een ander topic voor- , rekening =! verbruik vanwege teruggaaf belastingvoet energie belasting.
Miele spul eruit en Samsung/Zanussie A++++ wit spul erin scheelt de helft per was- en droogbeurt, en mijn vriendin wast een hoop. Drogen in huis kan niet.
Halogeen spots van 20x50 watt naar LED (20x4) en LED HUE voor de woonkamer verlichting.
kapotte koelkast (bleek na meten) verbruikte 4 kwh per dag (!) is al een paar MW op zich.
Zonnepaneeltjes leveren schat ik nu 2500 kwh uur op per jaar, ik zat op 6600 kwh per jaar toen ik begon te meten, netto nu op 1300. Ben van EUR 125 per maand terug nu naar 15 EUR per maand aan elektriciteit. Grootste deel komt dus niet van de panelen zoals je kan schatten).
De koelkast was denk ik 600, de warmtepomp droger 500 en de teruggaaf 900 - schiet op zo.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 11-03-2016 20:11 . Reden: even wat getallen opgezocht ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:01:
[...]

offtopic:
Grofweg - er is een ander topic voor- , rekening =! verbruik vanwege teruggaaf belastingvoet energie belasting.
Miele spul eruit en Samsung/Zanussie A++++ wit spul erin scheelt de helft per was- en droogbeurt, en mijn vriendin wast een hoop. Drogen in huis kan niet.
Halogeen spots van 20x50 watt naar LED (20x4) en LED HUE voor de woonkamer verlichting.
kapotte koelkast (bleek na meten) verbruikte 4 kwh per dag (!) is al een paar MW op zich.
Zonnepaneeltjes leveren schat ik nu 2500 kwh uur op per jaar, ik zat op 6600 kwh per jaar toen ik begon te meten, netto nu op 1300. Ben van EUR 125 per maand terug nu naar 15 EUR per maand aan elektriciteit. Grootste deel komt dus niet van de panelen zoals je kan schatten).
De koelkast was denk ik 600, de warmtepomp droger 500 en de teruggaaf 900 - schiet op zo.
Mijn rekensom is misschien nog wel simpeler :)

Geschat verbruik van aankomende jaar in 2012 was 8000kWh, na flink wat dingen wijzigen en vervangen ging dat naar 3000kWh zonder comfort in te leveren, wel wat discipline, dat wel.
De laatste 3000kWh afgevangen met panelen, et voila, 4,- per maand.

Totaal plaatje, 9500,- aan kosten, 2500,- per jaar besparing. Het jaar er na mijn gas aangepakt, maar dat is een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:24:
[...]

Oh, maar er is nog wel iets beters te verzinnen hoor.
20x 275 wp in landscape. 5500 wp
1580 x 1060
5 panelen breed en 4 panelen hoog.

Of als je geld teveel hebt:
25 x HIT245 wp in landscape 6125 wp
1580 x 800
5 panelen breed en 5 panelen hoog
Is het niet zo dat je minimaal 0,5m aan de randen vrij moet houden van het dak?
Dan past de combinatie er dus al niet op. ;(
Zelf heb ik gerekend met 1,65x1m en kwam ik op max 18 panelen 7x2 verticaal en 4 horizontaal eronder.(blijft er kwa hoogte ook maar 25cm over)
Of 16 panelen 4x4 horizontaal, ziet er natuurlijk wel beter uit, en vallen we binnen de afstanden tot de randen.
Zoals Rol-co al zei, wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.
Met het geld wat je overhoudt iedere maand breng je, je stroom verbruik mee omlaag.
Sla die "test" panelen over en gaan met die banaan. ;)
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:12:
[...]

Dan kan je misschien beter wat geld uit geven aan een zuinige vijverpomp en warmtepomp droger :)
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, eerst het laag hangende fruit, dan de rest afvangen met panelen.
Om te kijken of we veel konden besparen heb ik in de kerstvakantie veel zitten meten en standen bij gehouden.

Zoals het waterbed gebruikt eigenlijk maar 0,02kwh in het uur (1,5kwh gemeten over 71u) = 176kw in het jaar. Ik denk dus niet dat het een grote bezuiniging zal zijn als we deze gaan afdekken.

De vijverpomp is al een zuinige, of we moeten minder liters gaan rond pompen terwijl deze pomp al te klein 'zou' zijn. Het is één 65watt pomp = 530kw op jaarbasis, met nog een luchtpomp erbij van 35kw per jaar.
Dit zou zuiniger kunnen zijn door met één airlift te gaan werken, maar dan moet de hele vijver verbouwt worden, dit gaat dus ook niet zomaar even.

De droger gebruikt per volledig programma zo'n 2kwh (75min bezig). En dit geldt dus alleen voor in de winter laten we hier eens 200x gebruik bij rekenen is 400kw in het jaar. Wat een warmtepomp droger doet weet ik zo niet, maar ook hierin denk ik niet dat we veel kunnen besparen?

Ik geloof wel dat vervangen van bepaalde apparaten beter zou zijn voor het verbruik, maar om deze al te gaan vervangen terwijl de oude nog 'goed' zijn lijkt me niet dat we er een grote besparing aan gaan merken.

De koelkast heb ik (nog) niet apart gemeten maar in de meterkast over de groep. Deze groep verbruikt 1840kw per jaar, waarvan 930kw naar het waterbed en de luchtverwarming gaat. Verder word deze groep nog gebruikt voor stofzuigen en strijken. Maar zelfs al zou de koelkast de overige kw's gebruiken is dit 910kw in het jaar dus 0,10kwh = 2,5kwh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:12:
[...]
In België hebben ze die grens al zo'n 10V hoger.
Maar goed, ik snap prima dat probleem.
Feit blijft dat ik bij 16A invoer ruwweg 4V extra zal hebben aan de omvormer-kant van de kabel, dus zal er bij "de buren" al minder dan 250V komen door mijn invoer.
Het zou mooi zijn als een omvormer een losse spanningsmeting over onbelaste draden zou doen, zoals een vierdraads weerstandsmeting. De netbeheerder gaat het niet aan wat de spanning in je huis (en specifiek de omvormergroep) is, de spanning in de groepenkast is het enige dat interessant is.
Mijn meterkast is geschikt voor 3 fasen, dus dat zou ook een optie kunnen zijn, al zal me dat waarschijnlijk wel 200 euro kosten voor omzetting naar 3x 25A.
Voor 30 meter kabel is 3fasen wel praktischer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tja pasopA, als je "denkt" dat het allemaal niet veel uit maakt kom je er niet. Je berekening van je waterbed klopt iedergeval niet, of je moet hartje zomer gemeten hebben, vaak staat zo'n bed 24/7 aan en dan overdag lekker de ramen open op de slaapkamer, dat ding maar stoken. Ik gok al snel 1100 kWh op jaarbasis.
Kijk ook naar lampen, halogeenspotjes zijn killing, vaak 35-50W per stuk en komen nooit alleen.
Een warmtepomp droger doet ongeveer 1,1 kWh voor 8 kg wasgoed (9kg droger).

Het vervangen van mijn wasmachine, droger, koelvries combi, vaatwasser, verlichting, pc's, centrale afzuiging, cv pompen, plasma tv enz scheelt mij toch een 5000kWh op jaar basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PasopA schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:41:
<>. Maar zelfs al zou de koelkast de overige kw's gebruiken is dit 910kw in het jaar dus 0,10kwh = 2,5kwh per dag
Ik denk dat je die koelkast (net zoals ik) snel terugverdient hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het is een lage schuur?
Gewoon volleggen.

Officieel moet je net zoveel van de kant uitblijven, dan dat je zonnepaneel (met bevestiging) hoog is. ;) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2016 21:18 . Reden: Of gelde dat alleen voor platte daken? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik meen dat ik het eerder vroeg, Las ik nou eerder hier dat je nu 1000 wat mag invoeren op een gedeelde groep volgens NEN1010? Ik zie dat metdezon een omnik 1.0 voor EUR 285 aanbiedt, en met een geruikt paneel of 5 zie ik dan niet waarom ik dat op mijn schuur zou schroeven (letterlijk op het hout denk ik). Wel wat schaduw maar boeien :+ Ben ik voor een euro of duizend stroom neutraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:31:
Ik meen dat ik het eerder vroeg, Las ik nou eerder hier dat je nu 1000 wat mag invoeren op een gedeelde groep volgens NEN1010? Ik zie dat metdezon een omnik 1.0 voor EUR 285 aanbiedt, en met een geruikt paneel of 5 zie ik dan niet waarom ik dat op mijn schuur zou schroeven (letterlijk op het hout denk ik). Wel wat schaduw maar boeien :+ Ben ik voor een euro of duizend stroom neutraal.
6 Sf jes (2x3) er aan voor 115,- per stuk en klaar.
Ik had 2550Wp op de groep van de schuur, met 17W aan verbruikers er bij, plus led tl van 10W als hij aan is.
Boeie, enige was de logging die een opwek in de nacht had, dat was lastig dus heb het veranderd, maar ik zou me met 1000Wp niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
[...]

Zelf heb ik gerekend met 1,65x1m en kwam ik op max 18 panelen 7x2 verticaal en 4 horizontaal eronder.(blijft er kwa hoogte ook maar 25cm over)
Of 16 panelen 4x4 horizontaal, ziet er natuurlijk wel beter uit, en vallen we binnen de afstanden tot de randen.

[...]

[...]

Om te kijken of we veel konden besparen heb ik in de kerstvakantie veel zitten meten en standen bij gehouden.

Zoals het waterbed gebruikt eigenlijk maar 0,02kwh in het uur (1,5kwh gemeten over 71u) = 176kw in het jaar. Ik denk dus niet dat het een grote bezuiniging zal zijn als we deze gaan afdekken.

De vijverpomp is al een zuinige, of we moeten minder liters gaan rond pompen terwijl deze pomp al te klein 'zou' zijn. Het is één 65watt pomp = 530kw op jaarbasis, met nog een luchtpomp erbij van 35kw per jaar.
Dit zou zuiniger kunnen zijn door met één airlift te gaan werken, maar dan moet de hele vijver verbouwt worden, dit gaat dus ook niet zomaar even.

De droger gebruikt per volledig programma zo'n 2kwh (75min bezig). En dit geldt dus alleen voor in de winter laten we hier eens 200x gebruik bij rekenen is 400kw in het jaar. Wat een warmtepomp droger doet weet ik zo niet, maar ook hierin denk ik niet dat we veel kunnen besparen?

Ik geloof wel dat vervangen van bepaalde apparaten beter zou zijn voor het verbruik, maar om deze al te gaan vervangen terwijl de oude nog 'goed' zijn lijkt me niet dat we er een grote besparing aan gaan merken.

De koelkast heb ik (nog) niet apart gemeten maar in de meterkast over de groep. Deze groep verbruikt 1840kw per jaar, waarvan 930kw naar het waterbed en de luchtverwarming gaat. Verder word deze groep nog gebruikt voor stofzuigen en strijken. Maar zelfs al zou de koelkast de overige kw's gebruiken is dit 910kw in het jaar dus 0,10kwh = 2,5kwh per dag
Ben blij dat er nog mensen zijn die wel realistisch een besparing door rekenen, ik ben de enige hier die jou uitspraken deelt. Warmtepomp droger verbruikt één kW per beurt, de helft dus slechts van gewone droger. Besparing van 200kw ×17 cent is 34 euro per jaar voor apparaat van 500 euro. En zo geld het voor al die dingen.... apparaten pas vervangen als ze kapot zijn anders weg gegooid geld. Zonnepanelen verdienen meer geld.
Maar één ding moet ik je in verbeteren, mijn waterbed verbruikt hartje winter één kW per matras, dus maal 2 maal 365 dagen.... echter in de zomer is hij bij mij zeker twee maanden helemaal uit, dus ik kom op 600 kW per jaar, 112 euro per jaar dus. Winkeliers roepen 50 per matras dus dat klopt wel. Oh mijn inbouw koelkast kon ik ook geen meter tussen krijgen maar binnenkant deur zit sticker dat hij maar 60 watt kan verbruiken max dus daar maak ik me geen zorgen om, net als jij....
Ps die Sharp panelen doen het net zo goed als mijn nieuwe dus daar kun je best wat mee spelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:31:
Je mag de kabelbelastbaarheid aanhouden.
Dus als je een 2.5 mm² kabel niet te lang maakt, goed monteert zodat hij 24A belastbaar is en 16A afzekert kan 2 kW gedeeld ook volgens de normen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:06:
[...]

Je mag de kabelbelastbaarheid aanhouden.
Dus als je een 2.5 mm² kabel niet te lang maakt, goed monteert zodat hij 19A belastbaar is en 10A afzekert kan 2 kW gedeeld ook volgens de normen :)
Op een algemene (gedeelde groep) mag je 2,5A/600 watt aan PV invoeden. In de nieuwe NEN1010 die over een maand of 2 waarschijnlijk ingevoerd wordt is dit helemaal niet meer toegestaan en moet een PV altijd op een eigen groep en eigen ALS.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

habbekrats schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:13:
[...]
Op een algemene (gedeelde groep) mag je 2,5A/600 watt aan PV invoeden. In de nieuwe NEN1010 die over een maand of 2 waarschijnlijk ingevoerd wordt is dit helemaal niet meer toegestaan en moet een PV altijd op een eigen groep en eigen ALS.
Bron?

Deze twee zijn het eens over 9A invoeding onder standaardomstandigheden:
http://www.nieuws1010.nl/...ombineerde-eindgroep-.pdf
http://www.mastervoltsola...ineerde-groep-toegestaan/

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:02:
[...]

Ben blij dat er nog mensen zijn die wel realistisch een besparing door rekenen, ik ben de enige hier die jou uitspraken deelt. Warmtepomp droger verbruikt één kW per beurt, de helft dus slechts van gewone droger. Besparing van 200kw ×17 cent is 34 euro per jaar voor apparaat van 500 euro. En zo geld het voor al die dingen.... apparaten pas vervangen als ze kapot zijn anders weg gegooid geld. Zonnepanelen verdienen meer geld.
Maar één ding moet ik je in verbeteren, mijn waterbed verbruikt hartje winter één kW per matras, dus maal 2 maal 365 dagen.... echter in de zomer is hij bij mij zeker twee maanden helemaal uit, dus ik kom op 600 kW per jaar, 112 euro per jaar dus. Winkeliers roepen 50 per matras dus dat klopt wel. Oh mijn inbouw koelkast kon ik ook geen meter tussen krijgen maar binnenkant deur zit sticker dat hij maar 60 watt kan verbruiken max dus daar maak ik me geen zorgen om, net als jij....
Ps die Sharp panelen doen het net zo goed als mijn nieuwe dus daar kun je best wat mee spelen
Moet je wel alles mee rekenen,
De wasmachine bijv gelijk een maatje groter gekocht, dus was 8kg ipv 6, droger idem dito, en droog 8kg ipv 6 voor die 1,1kWh. De oude droger 3,2kWh voor die 6kg.
Koelkast combi was niet fris maar nu minder dan de helft in verbruik maar wel 2 apparaten en verdubbeld in inhoud.
Kortom, dus ook meer voor minder, en dan heb ik het onderhoud en reparaties nog niet meegerekend, ook hoef je je oude apparaten niet weg te gooien, verkoop kan ook prima. Echt het loont.

Gebruikte panelen werkt prima, alleen zomaar een berg panelen neer plempen om een toch wel exclusief verbruik af te dekken is ook niet echt duurzaam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Top - dan blijft dit dus leidend en is bij mij realiseerbaar/de situatie (557.x)
b) De opwekeenheid mag niet met een contactstop en contactdoos op een eindgroep zijn
aangesloten.
c)
Een toestel voor aardlekbeveiliging dat de eindgroep beveiligt volgens rubriek 411 of 415
moet alle actieve geleiders afschakelen, inclusief de nulleiding en
Hier moet ik nog even over nadenken
d)
De fase- en nulleidingen van de eindgroep en van de opwekeenheid mogen aan de
afgaande zijde van het beveiligingstoestel van de eindgroep niet met aarde zijn verbonden.
Die snap ik niet, mag ik geen aarde gebruiken of iig niet aansluiten op mijn aardnet vanaf de omvormen? Het beveiligingstoestel van de eindgroep is de stop/aardlek toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Het is helemaal nog niet zeker, onder druk van veel europese landen is de 2,25A wcd aansluiting voor microPV systemen niet meer toegestaan.
Nu heeft de NEN weer een potje er van gemaakt door met een vaste aansluiting tot 2000watt dit wel toe te staan, echter dient de bedrading en lasdoppen hier op aangepast te zijn. Houd dus in als je eindgroep 16A is en je PV 9A levert dat je bedrading en lasdoppen geschikt moeten zijn voor 24A.

In Duitsland is het simpeler PV= altijd eigen groep. Toe te passen ALS type A 0f B moet je bij de omvormer fabrikant zijn.
Het is heel waarschijnlijk dat bij de definitieve invoering van de 1010 er direct een aantal wijzigingen zijn waaronder de PV eindgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:01:
Tja pasopA, als je "denkt" dat het allemaal niet veel uit maakt kom je er niet. Je berekening van je waterbed klopt iedergeval niet, of je moet hartje zomer gemeten hebben, vaak staat zo'n bed 24/7 aan en dan overdag lekker de ramen open op de slaapkamer, dat ding maar stoken. Ik gok al snel 1100 kWh op jaarbasis.
Kijk ook naar lampen, halogeenspotjes zijn killing, vaak 35-50W per stuk en komen nooit alleen.
Een warmtepomp droger doet ongeveer 1,1 kWh voor 8 kg wasgoed (9kg droger).

Het vervangen van mijn wasmachine, droger, koelvries combi, vaatwasser, verlichting, pc's, centrale afzuiging, cv pompen, plasma tv enz scheelt mij toch een 5000kWh op jaar basis.
Ik heb alle gemeten waarden gemeten in de kerstvakantie, en ben door gegaan tot 15 januari.
In die tijd heb ik dus ook het waterbed gemeten en dit was over 71 uur 1,5kwh. Ik heb zojuist de kwh-meter weer aangesloten op de stekkers van het waterbed en zal het nu langer gaan meten. Een deel van het bed staat ingesteld op 23,5℃ en het andere deel op 22℃. Zo'n bed staat wel 24/7 'aan' ja maar is niet 24/7 bezig met verwarmen, ik zag toevallig dat één deel nu aan het verwarmen is.(380watt op dat moment) Verder wordt er op de kamer nihil gestookt en staat het ventilatie rooster van het raam gewoon open, dag/nacht.
Dit was in de tijd dat ik het gemeten heb net zo, dus ik denk niet dat we grote veranderingen gaan zien, en zeker niet die 1100kwh op jaarbasis wat jij gokt. ;)

Centrale afzuiging is hier samen met de luchtverwarming, en deze word binnenkort wel vervangen. Maar de nieuwe zal niet veel minder verbruiken, alleen op gas verbruik iets.
Cv pomp(en) hebben we niet, dus kunnen we ook niet vervangen.

De koelkast zit nu ook achter een aparte kwh-meter dus ook deze zal ik de komende tijd gaan bijhouden. :)
Kijken welk deel van de groep dit nu werkelijk verbruikt.
franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat je die koelkast (net zoals ik) snel terugverdient hebt ;)
Zie hierboven, deze ben ik nu aan het 'loggen'.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:17:
[...]

Het is een lage schuur?
Gewoon volleggen.

Officieel moet je net zoveel van de kant uitblijven, dan dat je zonnepaneel (met bevestiging) hoog is. ;) ;)
De schuur is een meter of 6 hoog.
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:02:
[...]

Zie hierboven, ik heb het waterbed dus alleen nog maar in de afgelopen zachte winter gemeten. En de meter zit er nu weer tussen. Dit bed gebruikt dus sowieso minder dan jouw bed. :9
En de koelkast gaan we nu dus ook even bijhouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Vraagje:
Op de monitoring.solaredge.com site is een volledige dagopbrengst (5 maart) nihil gebleven. Uit telefonisch contact met solaredge vernam ik dat zij op die ochtend wel een storingsmelding zagen. Mogelijk dat door het natte dak de kabels contact hadden gemaakt. Volgens Solaredge is die dag zeer waarschijnlijk echt geen stroom gegenereerd. Ook op de omvormer zie ik gelijke waarden als op de site. Waarschijnlijk zijn de panelen het de volgende dag weer gaan doen omdat het dak opgedroogd was, aldus de persoon van de servicedesk. Graag hoor ik of jullie ook wel eens een dag geen stroom genereren wegens een soortgelijke storing . Of een verklaring. mogelijk herkend zich iemand in dit verhaal.
Ze gaf nog aan dat een instalateur nu het systeem het weer doet, moeilijk de storing kan achterhalen, beter wachten tot het nog een keer gebeurd en dan tijdens de storing..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan zit er denk ik toch erg een stekker halflos (omdat je omvormer ook 0 aangeeftm een website kan er best een dag uitliggen)- monteur bellen. Ik heb echt soms hele slechte dagen, maar 0 , dat nog nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:59
franssie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:41:
Dan zit er denk ik toch erg een stekker halflos (omdat je omvormer ook 0 aangeeftm een website kan er best een dag uitliggen)- monteur bellen. Ik heb echt soms hele slechte dagen, maar 0 , dat nog nooit
Als de website (of internetverbinding van de omvormer) er een tijdje uit ligt spaart de omvormer de data gewoon op. Wanneer ze dan weer contact hebben met elkaar wordt de data alsnog naar de website gepusht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:19:
[...]

Moet je wel alles mee rekenen,
De wasmachine bijv gelijk een maatje groter gekocht, dus was 8kg ipv 6, droger idem dito, en droog 8kg ipv 6 voor die 1,1kWh. De oude droger 3,2kWh voor die 6kg.
Koelkast combi was niet fris maar nu minder dan de helft in verbruik maar wel 2 apparaten en verdubbeld in inhoud.
Kortom, dus ook meer voor minder, en dan heb ik het onderhoud en reparaties nog niet meegerekend, ook hoef je je oude apparaten niet weg te gooien, verkoop kan ook prima. Echt het loont.

Gebruikte panelen werkt prima, alleen zomaar een berg panelen neer plempen om een toch wel exclusief verbruik af te dekken is ook niet echt duurzaam. ;)
Nou ik kijk inderdaad niet naar kilo inhoud, ik kijk naar aantal was beurten, of draai uren of brand uren, om besparing te berekenen. En mijn mening is dat jij te positief rekent. Mijn condens droger gebruikt maar helft van jou oude droger. Komt waarschijnlijk omdat ik goede keuze heb gedaan met hoog toerental wasmachine haha. Maar dan nog, jou droger was niet alleen oud maar waarschijnlijk ook technisch niet goed meer. Mijn condens droger kan een piek geven van 2600 watt, hij is meestal na 45 min kast droog. Dus hoe jij 3.2 kW kunt halen is mij een raadsel. Mijn Verbruik is 1.7 kW gemeten over 15 beurten.
Maar goed, ieder voor zich hoe hij het bekijkt, ik concludeer dat energie zuinige apparaten langere tvt hebben dan zonnepanelen. Dus zolang mijn dak niet vol is gaat iedere zinloze euro die ik over heb het dak op met tvt van 6/7 jaar. En daar gaat het topic hier over tenslotte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Ik heb nog één plekje voor zonnepanelen, en wil max een 500wp omvormer omdat ik gebruik kan maken van een bestaande groep. Echter dit is Noordoost op 45 helling. Heeft het nog enig nut om hier nog 4* SF170 panelen op een Soladin 600 te plaatsen?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-

[ Voor 110% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2016 10:42 . Reden: Foutje, niet goed gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door MdO82 op 12-03-2016 10:59 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:53:
[...]

Nou ik kijk inderdaad niet naar kilo inhoud, ik kijk naar aantal was beurten, of draai uren of brand uren, om besparing te berekenen. En mijn mening is dat jij te positief rekent. Mijn condens droger gebruikt maar helft van jou oude droger. Komt waarschijnlijk omdat ik goede keuze heb gedaan met hoog toerental wasmachine haha. Maar dan nog, jou droger was niet alleen oud maar waarschijnlijk ook technisch niet goed meer. Mijn condens droger kan een piek geven van 2600 watt, hij is meestal na 45 min kast droog. Dus hoe jij 3.2 kW kunt halen is mij een raadsel. Mijn Verbruik is 1.7 kW gemeten over 15 beurten.
Maar goed, ieder voor zich hoe hij het bekijkt, ik concludeer dat energie zuinige apparaten langere tvt hebben dan zonnepanelen. Dus zolang mijn dak niet vol is gaat iedere zinloze euro die ik over heb het dak op met tvt van 6/7 jaar. En daar gaat het topic hier over tenslotte
Dan is jouw condensdroger waarschijnlijk veel nieuwer dan mijn oude was, in. 45 min een volledige was droog heb ik nog nergens gehoord. De siemens condensdroger hier was in 2 uur niet klaar met 6-7 kilo, 1400rpm centrifuge.
We zijn met 5 pers, dat geeft een berg was, dus 10 wasbeurten in de week was niets, nu dus een stuk minder met de 8kg was en 9 kg droog, en ja de wasmachine is ook 1600 rpm met zijn 8 kg, hij heeft niet voor niets het A+++ - 35% label.
Zoals jij denk ik dat je te gunstig rekend, of hij moet nog vrij nieuw zijn en weinig gebruikt, maar apparaten van 8-10 jaar oud is een inmens verschil in verbruik van elektriciteit en zelfs water.
Maar goed ieder zijn ding, ik heb liever passend vermogen op dak, je weet nooit wat er nog verzonnen word in den haag, zie in belgie.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
pjeterinfo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:21:
Ik heb nog één plekje voor zonnepanelen, en wil max een 500wp omvormer omdat ik gebruik kan maken van een bestaande groep. Echter dit is Noordoost op 45 helling. Heeft het nog enig nut om hier nog 4* SF170 panelen op een Soladin 600 te plaatsen?
Dat ligt eraan, doe je het voor het milieu > JA. Doe je het voor de portemonnee dan moet je eens gaan rekenen.

Je kunt ook eens http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# je opstelling invoeren om een theoretische opbrengst te berekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 12-03-2016 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Qua was was mijn beste investering denk ik het aansluiten van de wasmachine op de zonneboiler en het maken van een eenvoudige manier om een droogmolen op het dakterras (direct naast het washok) te monteren. De wasmachine (1400rpm centrifuge) gebruikt zo maar heel weinig, en de droger alleen als buiten drogen niet kan met het weer (al hebben we ook een staand wasrek voor gebruik binnen) of als ik de handdoeken zacht wil hebben :D

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
pjeterinfo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:21:
vol noord op een 30 graden doet net iets meer als 550kWh/kWp.
dus het is aardig te doen met je dak zou ik zeggen.
(als je zelf het kan leggen. ;) )

alleen hoe?
1. de grens 500W is er niet meer, is hoger geworden. (maar wel wat hakken en ogen aan, kijk even of je dat wel wil.)
2. PCIop is een optimizer aan het testen, de hosola die kun je aan een paar panelen hangen (die van Noordoost) en dan bij de rest hangen op de omvormer die je al hebt, mits mogelijk.
(ik heb lichtelijk het vermoeden dat hij gaat testen dit weekend met die optimizer, dus lees even mee. ;) )

(of je nu SF of mono of poly gebruikt, dan maakt helaas geen bal uit. ;)
verschillen zijn te klein, en als iemand er iets van zegt, vraag dan of er ook iets anders naast hangt om te vergelijken, weet je meteen of het een sf fanboy is. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ATS schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:48:
Qua was was mijn beste investering denk ik het aansluiten van de wasmachine op de zonneboiler en het maken van een eenvoudige manier om een droogmolen op het dakterras (direct naast het washok) te monteren. De wasmachine (1400rpm centrifuge) gebruikt zo maar heel weinig, en de droger alleen als buiten drogen niet kan met het weer (al hebben we ook een staand wasrek voor gebruik binnen) of als ik de handdoeken zacht wil hebben :D
Ook een tijdje gedaan, in aanloop naar een Wp droger en tijdens de reparaties van deze :'( word je gauw zat, maar waarschijnlijk hang jij het niet op? Of haal het af.

Gaat lekker buiten he? Het gaat duidelijk weer de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
migjes schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:26:
[...]

vol noord op een 30 graden doet net iets meer als 550kWh/kWp.
dus het is aardig te doen met je dak zou ik zeggen.
(als je zelf het kan leggen. ;) )

alleen hoe?
1. de grens 500W is er niet meer, is hoger geworden. (maar wel wat hakken en ogen aan, kijk even of je dat wel wil.)
2. PCIop is een optimizer aan het testen, de hosola die kun je aan een paar panelen hangen (die van Noordoost) en dan bij de rest hangen op de omvormer die je al hebt, mits mogelijk.
(ik heb lichtelijk het vermoeden dat hij gaat testen dit weekend met die optimizer, dus lees even mee. ;) )

(of je nu SF of mono of poly gebruikt, dan maakt helaas geen bal uit. ;)
verschillen zijn te klein, en als iemand er iets van zegt, vraag dan of er ook iets anders naast hangt om te vergelijken, weet je meteen of het een sf fanboy is. ;) )
Ik heb de topic start even nagelopen ,daar staat dan nog "oude" info over terugvoeden op bestaande groep? Ook even door het topic gespit, daar vind ik ook niet zo snel terug hoe het nu precies zit. Hoe zit het dan nu?

Ik kan zelf installeren en SF had ik gekozen ivm het formaat, worden dan 4 panelen parallel. Als het wb opbrengst niet veel brengt zal ik ook eens berekenen of poly gaat passen.

Suf... 8)7 ik zie dat hier gisteren nog iets over gepost is, kijk ik even na ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door pjeterinfo op 12-03-2016 11:44 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pjeterinfo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Ik heb de topic start even nagelopen ,daar staat dan nog "oude" info over terugvoeden op bestaande groep? Ook even door het topic gespit, daar vind ik ook niet zo snel terug hoe het nu precies zit. Hoe zit het dan nu?

Ik kan zelf installeren en SF had ik gekozen ivm het formaat, worden dan 4 panelen parallel. Als het wb opbrengst niet veel brengt zal ik ook eens berekenen of poly gaat passen.

Suf... 8)7 ik zie dat hier gisteren nog iets over gepost is, kijk ik even na ;-)
meer als 500W invoeren, ja zelfs de nen groep is er niet helemaal over uit. ;)
eigenlijk kunnen de kabels wel iets meer hebben, maar kunnen alle koppelstukjes in de groep dat ook of anders gezegd is er een teun de beun bezig geweest in huis dan kan het stiekem wel erg krap worden.

als Sf perfect past, is dat je weg, no prob.

maar check zeker eens de optimizers van hosola, ik wacht nu ook op PCIop zijn testen, ben erg benieuwd.

de soladin is niet echt rendement vol te noemen, liever iets anders, maar de hosola's kunnen weer geen SF aan. :-(
maar kunnen het rendement van je omvormer wel aardig omhoog trekken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

The Legend

*Plop*

Afgelopen donderdag is onze installatie op het dak gelegd (via Sun Solar). Het bleek nog even passen en meten in de nok bij de schoorsteen. Eerst zou het paneel dat nu strak tegen de schoorsteen aanligt net niet passen. Toch maar geprobeerd, en het paste precies. Onderaan aangekomen bleek dat er linksonder in de hoek nog een 17e paneel bij had gepast (net, met 1cm marge). Dus als 'ie nog eens in de buurt is, dan komt dat 17e paneeltje er misschien toch nog bij :p

Installatie:
• Goodwe GW-5000DT 3-fase omvormer (mét schaduwmanagement trouwens! bij ons niet zo relevant, want geen schaduw)
• 16 * Suntech 290Wp panelen
• 4640Wp totaal
• Op ZWZW
• Huidige opbrengst 3500w

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FkM8hjw9DeDRYVMHuEQmUzDs/full.jpg

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Ziet er netjes uit!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:35:
[...]
Ook een tijdje gedaan, in aanloop naar een Wp droger en tijdens de reparaties van deze :'( word je gauw zat, maar waarschijnlijk hang jij het niet op? Of haal het af.
Weldegelijk :P Maar ik geef toe: ik heb er niet altijd zin in...
Gaat lekker buiten he? Het gaat duidelijk weer de goede kant op.
Dat zeker!
The Legend schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:57:
Afgelopen donderdag is onze installatie op het dak gelegd (via Sun Solar). Het bleek nog even passen en meten in de nok bij de schoorsteen. Eerst zou het paneel dat nu strak tegen de schoorsteen aanligt net niet passen. Toch maar geprobeerd, en het paste precies. Onderaan aangekomen bleek dat er linksonder in de hoek nog een 17e paneel bij had gepast (net, met 1cm marge). Dus als 'ie nog eens in de buurt is, dan komt dat 17e paneeltje er misschien toch nog bij :p

Installatie:
• Goodwe GW-5000DT 3-fase omvormer (mét schaduwmanagement trouwens! bij ons niet zo relevant, want geen schaduw)
• 4640Wp totaal
• Op ZWZW

[afbeelding]
Mooi hoor!

[ Voor 50% gewijzigd door ATS op 12-03-2016 12:04 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgelopen donderdag is onze installatie op het dak gelegd (via Sun Solar).
[afbeelding]
Mooi hoor!
Inderdaad nog 1 paneeltje erbij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mijn schoonouders hebben nog een oude meterkast met schroefstoppen zitten.
Is het slim en raadzaam deze te vervangen als ze PV's zouden nemen of maakt het niet veel uit als er nog een groep over zou zijn ?

En ik had gelezen op een website dat als je bijvoorbeeld voor €3500 aan panelen neer zou leggen dat de waarde van je woning ongeveer €7000 zou stijgen.

Zou dat een beetje kloppen of is het uit de lucht gegrepen ?

[ Voor 35% gewijzigd door MdO82 op 12-03-2016 13:24 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:14:
Mijn schoonouders hebben nog een oude meterkast met schroefstoppen zitten.
Is het slim en raadzaam deze te vervangen als ze PV's zouden nemen of maakt het niet veel uit als er nog een groep over zou zijn ?

En ik had gelezen op enkele websites dat als je bijvoorbeeld voor €3500 aan panelen neer zou leggen dat de waarde van je woning ongeveer €7000 zou stijgen.

Zou dat een beetje kloppen of is het uit de lucht gegrepen ?
schroefstoppen
maakt niet veel uit, als er een groep over is hoeft er in theorie niks te worden vervangen. ;)

waarde van de woning.
lol, de woning is vast meer waard als er pv bij zit, denk aan de helft van de aanschafwaarde van de pv.
maar dat is zo subjectief, in waarde berekeningen word het niet mee genomen in ieder geval. ;)
maar een woning word verkocht wat een gek er voor geeft ;)
en in mijn ogen is een woning wel iets meer waard met pv als zonder.
maar verdubbelen van de pv klinkt mij als verkopers praat van pv verkoper. >:)
(maar op de totaal prijs van een huis, is en blijft het pinda's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nou ja ik was nog wat argumenten te zoeken.
Heb het wel eens voorgesteld.
Maar ze vinden het zonde van het geld omdat ze er niet lang meer zullen wonen etc.

Dus zocht nog meer suggesties ;)
Het beter voor het mileu verhaal heb ik ook al geprobeerd :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MdO82 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:30:
Maar ze vinden het zonde van het geld omdat ze er niet lang meer zullen wonen etc.

waarde van het huis gaat dus wel omhoog, maar net zo als een net nieuwe cv ketel.
het is maar een klein beetje op de prijs van een huis gezien.
verdubbeling van de investering, nop.

ik gebruik wel eens het argument: in plaats van als een lam bal maar stroom kopen doe je dan je eigen broek eens omhoog houden. (maar dan zou ik het wel iets netter zeggen. ;) )
of: 1x een grote uitgaven is pijnlijk, maar niet zo pijnlijk als elke maand betalen, dat doet iedere maand pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Als je gaat verhuizen haalt een zzp figuur het er vast af voor paar honderd euro en dan verkopen voor helft nieuwwaarde bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

trouwens bij mijn ouders was het probleem dat ze best veel spaar geld hadden(stiekem nog hebben).
en laten we wel wezen, spaar geld, wat levert dat nu op?
pv levert meer op als de rente + belasting op spaargeld ;)
(rente + belasting en veel mensen gaan al de - in.
dan is PV altijd al een +)
maar die zitten nu al over de helft van hun tvt.

zij hebben nu een 4770Wp op dak, en volgende maand komt hun warmte pompje.
er worden nu al berekeningen gemaakt om de kozijnen te vervangen voor trippel glas. ;)
dus die gaan al aardig de goede kant op. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-03-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:27:
[...]

schroefstoppen
maakt niet veel uit, als er een groep over is hoeft er in theorie niks te worden vervangen. ;)
Foei migjes, bij een storing moet de spanning dubbelpolig ( fase + nul ) afschakelen
als je het beveiligd met een schroef zekering wordt enkel de fase onderbroken, de nul
blijft gewoon aangesloten op de omvormer, en dat is onwenselijk, of zelfs niet toegestaan.

Dus het kan wel...... maar dan moet er wel een sub verdeler bij op met daarin een moderne
tweepolig afschakelende installatie automaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:00:
[...]

Foei migjes, bij een storing moet de spanning dubbelpolig ( fase + nul ) afschakelen
als je het beveiligd met een schroef zekering wordt enkel de fase onderbroken, de nul
blijft gewoon aangesloten op de omvormer, en dat is onwenselijk, of zelfs niet toegestaan.

Dus het kan wel...... maar dan moet er wel een sub verdeler bij op met daarin een moderne
tweepolig afschakelende installatie automaat. ;)
Aardlek schakelt toch de nul uit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:20:
[...]

Aardlek schakelt toch de nul uit?
Ja, maar zit er ook een aardlek op die vrije groep?
Daar het schijnbaar een oude zekeringkast is, is het niet vanzelfsprekend
dat alle groepen achter een aardlekbeveiliging zitten.

Maar wat ik wou aangeven, is dat als de zekering door overstroom doorbrand ( wat ook een storing is :P )
de nul dus niet wordt onderbroken, wat bij alle moderne beveiligingen wel het geval is.

Dus waarschijnlijk moet die groep niet alleen met een installatieautomaat worden aangevuld
maar met een installatieautomaat met ingebouwde of losse aardlek beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Voor degene die het "pv logging" topic niet zo erg in de gaten houden:

Ik heb een toevoeging gemaakt aan mijn hosola (&omnik) upload script zodat ook extended data geupload kan worden.

https://github.com/Mattie...1022a71ad3f911084b107c5b2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mattie112 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:46:
Voor degene die het "pv logging" topic niet zo erg in de gaten houden:

Ik heb een toevoeging gemaakt aan mijn hosola (&omnik) upload script zodat ook extended data geupload kan worden.

https://github.com/Mattie...1022a71ad3f911084b107c5b2
Goh nieuwsgierig..... hoe haal je deze data uit omvormer en hoe krijg je dat op pvoutput,wat voor apparatuur is daar allemaal voor nodig?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant.
Kan dat ook op een Pi draaien met (of zonder) domoticz?
(zoals SBFspot)

Beide buurtjes hebben Hosola's.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 10:54
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:48:
[...]

Interessant.
(zoals SBFspot)

Ik heb dit (naast Domoticz) draaien op een Raspberry Pi. Dus dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

Installatie:
• 4640Wp totaal
• Op ZWZW

[afbeelding]
Netjes gedaan.
Nu die pijpjes iets naar links en je kan je 18de paneel ook nog kwijt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:52:
Dus puur om te voorkomen dat de omvormer vaak afslaat wegens te hoge netspanning, zou -in overleg met de netbeheerder- de grenswaarde opgetrokken kunnen worden.
Goed, jij hebt er niets aan met je SMA, maar ter info: er zijn omvormers (oa Fronius) die instelbare spanningsgestuurde derating hebben. Dus in plaats van ineens uit gaan, leveren ze bijvoorbeeld 100% bij 250V, 66% bij 251V, 33% bij 252V tot 0% vermogen bij 253V.
Dat voorkomt dat de inverter uit gaat door zijn eigen opgevoerde spanning (waarbij de spanning in de meterkast nog best binnen de marges van de netbeheerder kan liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:48:
[...]

Interessant.
(zoals SBFspot)

Yes, eis is php en dat gaat prima op een pi (doe ik zelf ook). Domoticz moet ik nog eens naar gaan kijken :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Mattie112 op 13-03-2016 11:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:46:
[...]

Goh nieuwsgierig..... hoe haal je deze data uit omvormer en hoe krijg je dat op pvoutput,wat voor apparatuur is daar allemaal voor nodig?
Eigenlijk "heel simpel", script doet via je lokale netwerk een call naar de omvormer om de data op te halen. Geen speciale hardware nodig. Het werkt op een pi, pc eigenlijk alles waar je maar php op kan draaien:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Mattie112 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:03:
[...]

Yes, eis is phpphp en dat gaat prima op een pi (doe ik zelf ook). Domoticz moet ik nog eens naar gaan kijken :-)
Of gewoon met Python...

https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Deze kan het ook, moet je alleen even de extended values toevoegen bij de export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 19:32
Wij zijn onlangs verhuisd en heb de zonnepanelen meegenomen
Op ons platte dak heb ik nu 9 panelen waarvan 4 de eerste 3 uur teveel schaduw hebben
Dus wil ik ze verplaatsen naar ons schuine dak
Op ons platte dak staan ze in een hoek opgesteld van 15 graden , ons schuine dak
is ongeveer 45 graden
In hoeverre bepaald de 2 aparte hellingshoeken mijn energie opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kan je niet iets met optimizers doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
ATS schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:55:
Kan je niet iets met optimizers doen dan?
Ik heb een AEG 2800 als omvormer , daar kan maar 1 string op en volgens de installateur
kon het niet met optimizers .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
[quote]HJKJ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:08:
[...]

Ik heb een AEG 2800 als omvormer , daar kan maar 1 string op en volgens de installateur

Maar om de discussie zuiver te houden , maakt het verschil in opbrengst tussen verschillende
hellingshoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
HJKJ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:13:
[quote]HJKJ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:08:
[...]

Maar om de discussie zuiver te houden , maakt het verschil in opbrengst tussen verschillende
hellingshoeken ?
Verschillende hellingshoeken in één string kost je wel wat opbrengst. Als de zon laag staat doen de schuinere panelen het beter, maar die worden dan gehinderd door de plattere panelen. En als de zon hoog staat is het precies andersom.

Hoeveel het je precies kost durf ik niet te zeggen. Maar optimizers (bijvoorbeeld van Tigo of Hosola, over die laatste lees ik de afgelopen tijd veel in dit topic) is zeker wel mogelijk. Ik zou niet weten waarom dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
[quote]Jerrythafast schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:41:
[...]

Verschillende hellingshoeken in één string kost je wel wat opbrengst. Als de zon laag staat doen de schuinere panelen het beter, maar die worden dan gehinderd door de plattere panelen. En als de zon hoog staat is het precies andersom.

Hoeveel het je precies kost durf ik niet te zeggen. Maar optimizers (bijvoorbeeld van Tigo of Hosola, over die laatste lees ik de afgelopen tijd veel in dit topic) is zeker wel mogelijk. Ik zou niet weten waarom dat niet kan.

Okay dankjewel voor jouw antwoord...
Blijft nog mijn vraag of ik dan beter optimizers kan kopen a€50 of de 4 panelen verplaatsen naar ons schuine dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kogel is door de kerk. En dat op zondag 😀. Ook hier komen er panelen. 15 stuks, ja solar 270 Wp. Solaredge optimizers, en een SE4000. Al het goed is kan ik vanaf april kijken naar een mooi zwart vlak op m'n dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

HJKJ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:47:
Blijft nog mijn vraag of ik dan beter optimizers kan kopen a€50 of de 4 panelen verplaatsen naar ons schuine dak
Het makkelijkst is denk ik om de 6 overgebleven platdakpanelen ook onder 45 graden te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[quote]Jerrythafast schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:41:
[...]

Optimiser moet je altijd kopen om het verschil in hellingshoek op te vangen. En alleen de mogelijk slechte panelen hebben zon ding nodig. Als je ze op schuin dak legt dus alle panelen en als je ze laat liggen alleen die drie in de schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
[...]

Beide zou het beste resultaat leveren. Als ik je verhaal goed begrepen heb, zullen die 4 panelen dan minder last van schaduw hebben en dus meer kunnen opwekken. De optimizers zorgen er vervolgens voor dat ze met verschillende oriëntaties in één string goed presteren.

Ik lees hier verhalen dat je met Hosola optimizers ook niet alle panelen van een optimizer hoeft te voorzien, maar er was als ik me niet vergis nog iemand bezig om dit uit te proberen.
Proton_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:52:
[...]

Het makkelijkst is denk ik om de 6 overgebleven platdakpanelen ook onder 45 graden te zetten.
Dat is natuurlijk ook nog een voor de hand liggende oplossing, als dat mogelijk is. Moet je wel rekening houden met extra ballast. Ik heb geen idee welke oplossing goedkoper zou zijn (optimizers vs ombouwen naar 45 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

gysman11 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:49:
Kogel is door de kerk. En dat op zondag 😀. Ook hier komen er panelen. 15 stuks, ja solar 270 Wp. Solaredge optimizers, en een SE4000. Al het goed is kan ik vanaf april kijken naar eermoord zwart vlak op m'n dak.
Klinkt niet als verschillende oriëntatie's van de panelen, heb je dan veel schaduw omdat je Se neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:38:
[...]

Klinkt niet als verschillende oriëntatie's van de panelen, heb je dan veel schaduw omdat je Se neemt?
Veel schaduw? Weet ik niet precies, met huidige zonstand. Boom schuin voor het huis op Z.Oriëntatie dak ZW Daarbij, soms moet je gewoon dingen doen die je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gysman11 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:45:
[...]

Veel schaduw? Weet ik niet precies, met huidige zonstand. Boom schuin voor het huis. Daarbij, soms moet je gewoon dingen doen die je leuk vindt.
ik denk niet dat je met jouw schaduw eigenlijk SE nodig hebt, maar ja er is natuurlijk altijd factor "leuk" >:)
die bomen staan wat lastig, dus SE zal meer opleveren, kost prijs goed maken :?
(maar ik neem aan dat je de JA krijgt met ingebouwde optimizer, en dan is het niet al te gek duur. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
migjes schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:52:
[...]

ik denk niet dat je met jouw schaduw eigenlijk SE nodige hebt, maar ja er is natuurlijk altijd factor "leuk" >:)
die bomen staan wat lastig, dus SE zal meer opleveren, kost prijs goed maken :?
(maar ik neem aan dat je de JA krijgt met ingebouwde optimizer, en dan is het niet al te gek duur. ;) )
Prijs was goed, uitleg ook. Verschil met non-solar edge systeem was te overzien. Panelen zijn inderdaad met ingebouwde optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Pascal Saul schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:09:
[...]

Of gewoon met Python...

https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Deze kan het ook, moet je alleen even de extended values toevoegen bij de export.
Oh zeker, er zijn meer scriptjes die het kunnen. Nou is mijn dagelijks werk php en wist ik toen ik begon met programmeren nog niet dat het script voor Omnik omvormers ook op Hosola omvormers zou werken maargoed. Iedereen kan gebruiken wat ie zelf wil :) Voor de een is php "gewoner" dan python 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mattie112 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:04:
[...]

Oh zeker, er zijn meer scriptjes die het kunnen. Nou is mijn dagelijks werk php en wist ik toen ik begon met programmeren nog niet dat het script voor Omnik omvormers ook op Hosola omvormers zou werken maargoed. Iedereen kan gebruiken wat ie zelf wil :) Voor de een is php "gewoner" dan python 8)
Ik zou, met mijn PHP én Python ervaring, een Python back-end maken en de data beschikbaar maken via een op PHP draaiende website (front-end).

Moet in mijn geval alleen een manier zien te vinden om de data van mijn SE3000 omvormer te ontsleutelen :X We zijn inmiddels wel al zo ver dat de versleuteling uitgezet kan worden, maar de monitoring website zet het na een aantal uur vanzelf weer aan dus een echt geweldige oplossing is dat ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mja ik wilde graag pvoutput gebruiken als front-end dusja ;) Maargoed ik denk dat dit eigenlijk thuis hoort in:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en
Datalogging: PV systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:37:
Mja ik wilde graag pvoutput gebruiken als front-end dusja ;) Maargoed ik denk dat dit eigenlijk thuis hoort in:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en
Datalogging: PV systemen
Is ook wel zo, maar prima dat dit kenbaar gemaakt wordt in dit topic.
Dan zien anderen ook dat er meer mogelijk is dan de website van de fabrikant.
Nu nog een koppeling naar Domoticz :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Ik zal het op mijn todo lijst zetten om eens uit te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jerrythafast schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:27:
[...]

Ik zou, met mijn PHP én Python ervaring, een Python back-end maken en de data beschikbaar maken via een op PHP draaiende website (front-end).

Moet in mijn geval alleen een manier zien te vinden om de data van mijn SE3000 omvormer te ontsleutelen :X We zijn inmiddels wel al zo ver dat de versleuteling uitgezet kan worden, maar de monitoring website zet het na een aantal uur vanzelf weer aan dus een echt geweldige oplossing is dat ook weer niet.
Kun je in je router niet de se website blokkeren ? Of wil je de export naar SE ook behouden?

Indien je het wilt behouden kun je de toegang van je omvormer naar SE blokkeren, en met een python script alsnog naar SE verzenden. Eventueel eens kijken wat de SE website naar je python script toestuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
[quote]Jerrythafast schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:55:
[...]

Beide zou het beste resultaat leveren. Als ik je verhaal goed begrepen heb, zullen die 4 panelen dan minder last van schaduw hebben en dus meer kunnen opwekken. De optimizers zorgen er vervolgens voor dat ze met verschillende oriëntaties in één string goed presteren.

Ik lees hier verhalen dat je met Hosola optimizers ook niet alle panelen van een optimizer hoeft te voorzien, maar er was als ik me niet vergis nog iemand bezig om dit uit te proberen.

[...]

Dat is natuurlijk ook nog een voor de hand liggende oplossing, als dat mogelijk is. Moet je wel rekening houden met extra ballast. Ik heb geen idee welke oplossing goedkoper zou zijn (optimizers vs ombouwen naar 45 graden).

Okay , hartelijk dank voor jullie reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbruurs
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05-2023
Ben ook aan het oriënteren voor zonnepanelen, waar ik echter nagenoeg geen informatie over kan vinden is het type montage. Er zijn m.i. twee methode.

Clicksysteem en v/d Valk systeem.

Welk systeem is beter? Wie heeft hier ervaring mee?

Click systeem
Click Systeem

Valk Systeem
Valksysteem

[ Voor 43% gewijzigd door Mbruurs op 13-03-2016 12:39 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 08:12
* CrazyFool verwelkomt zichzelf in de wondere wereld van zonnepanelen..

Ik woon op dit moment in een (jawel) een huurwoning, (0 op de meter woning, ligging pal op het zuiden) met 23 zonnepanelen (schuco omvormer) en 3 warmtepanelen voor de boiler (350l) en een hierbij is ook een warmtepomp aangesloten. Ik betaal op dit moment enkel het vastrecht en dit is allemaal erg leuk.

Hieronder even een foto voor de pv.ofielen ;)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fciGGqM.jpg
(Klik voor groter formaat)
ik woon op de hoek waar je tegen aan kijkt..

Ondanks dat ik hier erg prettig verblijf heb ik zojuist een nieuwe woning gekocht met een plat dak, en een dak oppervlakte van 49m, hier passen 15 panelen op 6,2 meter breed en 9,5 meter lang en ook ligging zuid, 0,0 schaduw op het dak.

Maar nu, ik heb dus geen flauw idee waar ik moet gaan beginnen.
Laat ik voorop stellen dat ik een subsidie kan krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen (tegen 1.6% rente) wellicht ook nog wel wat eigen geld mogelijk.

Ik heb dit topic al doorgelezen tot de 1e 50 pagina's. En ben niet onbekend met het uitlezen van slimme meters, omvormers, water meters etc etc.

Maar ik wil natuurlijk wel het meeste bang voor buck. Hoe ga ik dit aanpakken? :9

[ Voor 9% gewijzigd door CrazyFool op 13-03-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
CrazyFool schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:54:
* CrazyFool verwelkomt zichzelf in de wondere wereld van zonnepanelen..

Ik woon op dit moment in een (jawel) een huurwoning, (0 op de meter woning, ligging pal op het zuiden) met 23 zonnepanelen (schuco omvormer) en 3 warmtepanelen voor de boiler (350l) en een hierbij is ook een warmtepomp aangesloten. Ik betaal op dit moment enkel het vastrecht (a20 euro) en dit is allemaal erg leuk.

(Hieronder even een foto voor de pv.ofielen ;))
[afbeelding]
(Klik voor groter formaat)
p.s ik woon op de hoek waar je tegen aan kijkt..

Ondanks dat ik hier erg prettig verblijf heb ik zojuist een nieuwe woning gekocht met een plat dak, en een dak oppervlakte van 49m, hier passen 15 panelen op. (ook ligging zuid, 0,0 schaduw op het dak)

Maar nu, ik heb dus geen flauw idee waar ik moet gaan beginnen.
Laat ik voorop stellen dat ik een subsidie kan krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen (tegen 1.6% rente) wellicht ook nog wel wat eigen geld mogelijk.

Ik heb dit topic al doorgelezen tot de 1e 50 pagina's. En ben niet onbekend met het uitlezen van slimmemeters, omvormers, water meters etc etc).

Maar ik wil natuurlijk wel het meeste bang voor buck. Hoe ga ik dit aanpakken? :9
De huur van je bijna ex woning zal dan wel niet onder de huurtoeslag norm vallen. >:)

Maar goed, je hebt je ingelezen en stelt dat je 15 panelen kunt plaatsen op 49m²
raar, want op mijn plat dak liggen er 27 op 48m²

Een foto van je eigen woning ( dak ) zou handig zijn met aangeven van wat oost zuid en west is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 08:12
Je bedoelt zoiets als dit? (http://imgur.com/msOVqUV).
Afbeelding is zoals het hoort noord, oost, zuid west. Woning ligt iets zuid-west dus.

Het zal je verbazen misschien maar deze woning kwam in aanmerking voor huursubsidie (niet dat ik er voor in aanmerking kom, maar dat terzijde ;)
Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.