Ai, het hele dak vol mikken met panelen kon wel eens lastig worden gezien de laatste mail van een PV toko. Ik had een foto van buren verderop meegestuurd waar dezelfde aanbieder ook panelen had geinstalleerd:
dak van de buren
en mijn dak
Had in gedachten om boven de onderste dakramen ook panelen te plaatsen. Ik heb 8.5 dakpan a 42 cm = 357 cm boven de onderste dakramen, als je daarboven 2 PV panelen zou plaatsen zou je 357 cm minus (2 x 164 cm) = 29 cm overhouden. Leek mij voldoende?
Echter, de aanbieder zegt:
dak van de buren
en mijn dak
Had in gedachten om boven de onderste dakramen ook panelen te plaatsen. Ik heb 8.5 dakpan a 42 cm = 357 cm boven de onderste dakramen, als je daarboven 2 PV panelen zou plaatsen zou je 357 cm minus (2 x 164 cm) = 29 cm overhouden. Leek mij voldoende?
Echter, de aanbieder zegt:
Maar de nokpan is toch de pan die op de top van het dak ligt? Of ligt de pan die er vlak onder ligt daardoor ook vast? Mensen die hier ervaring mee hebben?Wat betreft het plaatsen van de panelen zoals bij uw buren is inderdaad het geval van als het dak raam iets lager had gezeten dat er meer panelen bij geplaatst hadden kunnen worden.
Echter zouden hierdoor de onderste panelen ook lager komen te liggen waardoor de kans bestaat dat het regen water over de dak goot heen schiet en direct om de grond te recht komt. Wij proberen namelijk altijd een dakpan ongeveer vrij te houden aan boven en onderzijde. Aan de onderzijde in verband met het regen water. Aan de bovenzijde omdat vaak de nokpan vast ligt.