Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.169 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:11
Ai, het hele dak vol mikken met panelen kon wel eens lastig worden gezien de laatste mail van een PV toko. Ik had een foto van buren verderop meegestuurd waar dezelfde aanbieder ook panelen had geinstalleerd:

dak van de buren

en mijn dak

Had in gedachten om boven de onderste dakramen ook panelen te plaatsen. Ik heb 8.5 dakpan a 42 cm = 357 cm boven de onderste dakramen, als je daarboven 2 PV panelen zou plaatsen zou je 357 cm minus (2 x 164 cm) = 29 cm overhouden. Leek mij voldoende?

Echter, de aanbieder zegt:
Wat betreft het plaatsen van de panelen zoals bij uw buren is inderdaad het geval van als het dak raam iets lager had gezeten dat er meer panelen bij geplaatst hadden kunnen worden.
Echter zouden hierdoor de onderste panelen ook lager komen te liggen waardoor de kans bestaat dat het regen water over de dak goot heen schiet en direct om de grond te recht komt. Wij proberen namelijk altijd een dakpan ongeveer vrij te houden aan boven en onderzijde. Aan de onderzijde in verband met het regen water. Aan de bovenzijde omdat vaak de nokpan vast ligt.
Maar de nokpan is toch de pan die op de top van het dak ligt? Of ligt de pan die er vlak onder ligt daardoor ook vast? Mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje voor diegene die met de solaredge optimizers werken.
hoe is de ervaring hiermee, zie je een duidelijk verschil ( verbetering ) in opbrengst

mijn 2000wp systeem ( 8*250) doet 2000 kwh per jaar.
er nog panelen onder hangen zie ik niet zitten ivm opbouw van de buren.
echter mogelijk kan nog wat doen met de solaredge optimers vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Red devil schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:17:
Ai, het hele dak vol mikken met panelen kon wel eens lastig worden gezien de laatste mail van een PV toko. Ik had een foto van buren verderop meegestuurd waar dezelfde aanbieder ook panelen had geinstalleerd:

dak van de buren

en mijn dak

Had in gedachten om boven de onderste dakramen ook panelen te plaatsen. Ik heb 8.5 dakpan a 42 cm = 357 cm boven de onderste dakramen, als je daarboven 2 PV panelen zou plaatsen zou je 357 cm minus (2 x 164 cm) = 29 cm overhouden. Leek mij voldoende?

[...]

Maar de nokpan is toch de pan die op de top van het dak ligt? Of ligt de pan die er vlak onder ligt daardoor ook vast? Mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik heb hier een halve dakpan en er komt nooit water over de dakgoot, dus valt best mee.

Maar wat een zooitje aan dakramen in jouw dak, waren ze in de aanbieding? Als de ruimte er achter 1 kamer is zou ik 1 groot dakraam gaan halen en die zo plaatsen dat het mooi uit komt met panelen, dat is een beter gezicht dan nu.
Kleine 4 pans dakramen er uit gooien, dat is toch altijd lekkerij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Red devil schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:17:

dak van de buren

en mijn dak

[...]

Je kunt ook een rij liggend erbij doen.
Iets minder mooi, maar scheelt wel weer enkele panelen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Nokpannen worden nog wel eens met cement vastgezet. Dan zitten ze vast aan de bovenste pannenrij:
Afbeeldingslocatie: http://www.dewijkers.nl/images/nokpannen-vastzetten-dakpannen.jpg

Je zou kunnen kijken of je met andere panelen een passende vulling kunt maken. Ik ben mede om die reden op Solar Frontier uitgekomen (panelen zijn ruwweg 1 bij 1.25). Maar er zijn ook andere maten in omloop. Als geld niet zo'n rol speelt kun je Panasonic HIT-N285 panelen overwegen. Die zijn 146 bij 105 cm.

[ Voor 8% gewijzigd door T-MOB op 08-03-2016 11:49 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
PClop schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:46:
[...]
Zelf ga ik ook nog het hier bekende poesedeken testje doen, door dus één en of meerdere
panelen met hosola optimizers geheel af te dekken om te zien of het vermogen dan helemaal
in kakt of gewoon doordraait met 1 of meerdere hosola getunede panelen minder ;)
ben benieuwd.
probeer ook te referentie een paneel zonder hosola optimizer eens met een dekentje.

(eigenlijk zou het ook wel leuk zijn, om te weten wat de optimizer doet als je in een 5"cellen string een 6"cellen paneel met optimizer bij hangt.)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:23:
Even een vraagje voor diegene die met de solaredge optimizers werken.
hoe is de ervaring hiermee, zie je een duidelijk verschil ( verbetering ) in opbrengst

mijn 2000wp systeem ( 8*250) doet 2000 kwh per jaar.
er nog panelen onder hangen zie ik niet zitten ivm opbouw van de buren.
echter mogelijk kan nog wat doen met de solaredge optimers vandaar
check PCIop zijn oplossing eens, dan kun je nog met gemak er 4 panelen mee bijhangen met niet te veel kosten. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 08-03-2016 11:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist even gelezen, zet me aan het denken
8 optimizers op hoofddak kost 400 euro en wat kabelprik werk

maar misschien ook een idee om het op de schuur te doen die 9 panelen waarbij ik last van de flat heb.
nu zie ik daar duidelijk dat de string pas gaat lopen als de onderste rij panelen in de zon komt
dus daar valt meer eer te behalen denk ik zo.
400 euro voor woonhuis of 450 voor blokhut dat maakt niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:55:
zojuist even gelezen, zet me aan het denken
8 optimizers op hoofddak kost 400 euro en wat kabelprik werk

maar misschien ook een idee om het op de schuur te doen die 9 panelen waarbij ik last van de flat heb.
nu zie ik daar duidelijk dat de string pas gaat lopen als de onderste rij panelen in de zon komt
dus daar valt meer eer te behalen denk ik zo.
400 euro voor woonhuis of 450 voor blokhut dat maakt niet zoveel
het is niet echt duur te noemen, en bied wel een leuk potentieel.
dus is zeker iets om in de gaten te houden.

het mooie is eigenlijk dat je alleen de nieuwe panelen een optimizer hoeft te geven.
dus rest kan gewoon blijven hangen en doordraaien zoals het altijd al deed. ;)

ben wel benieuwd wat er gebeurd als je expres een heel ander type paneel er tussen hangt.
geen idee hoe de optimizer dat op pikt :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gevoelsmatig zou je dit juist moeten kunnen doen middels een optimizer idd.
toch eens even verder over nadeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Rol-Co schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:38:
[...]
Ik heb hier een halve dakpan en er komt nooit water over de dakgoot, dus valt best mee.
Maar wat een zooitje aan dakramen in jouw dak, waren ze in de aanbieding? Als de ruimte er achter 1 kamer is zou ik 1 groot dakraam gaan halen en die zo plaatsen dat het mooi uit komt met panelen, dat is een beter gezicht dan nu.
Kleine 4 pans dakramen er uit gooien, dat is toch altijd lekkerij.
8) klopt, bovenste dakraam is geen gezicht maar wel functioneel. De zolder is 5.5 meter hoog en is voorzien van een extra vliering. De onderste kamer met de 2 grote dakramen heeft een open verbinding (i.c.m. trap) naar de vliering. Hele dikke kamer geworden dus, maar de bovenste laag was wel wat donker. Door dat lelijke dakraampje is het mooi licht geworden.
Mud.Starrr schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:38:
[...]
Je kunt ook een rij liggend erbij doen.
Iets minder mooi, maar scheelt wel weer enkele panelen.
Ja inderdaad
T-MOB schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:40:
[...]
Nokpannen worden nog wel eens met cement vastgezet. Dan zitten ze vast aan de bovenste pannenrij:
[afbeelding]

Je zou kunnen kijken of je met andere panelen een passende vulling kunt maken. Ik ben mede om die reden op Solar Frontier uitgekomen (panelen zijn ruwweg 1 bij 1.25). Maar er zijn ook andere maten in omloop.
Heb even een high res foto bekeken en ingezoomd, kan geen cement ontdekken (zijn huizen uit 2008, waarschijnlijk minder gebruikelijk). Maar inderdaad, misschien maar even opnieuw puzzelen met andere maat panelen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:09

DjVe

Hatsaflats!

nhrf schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:13:
[...]

ik maak zelf gebruik van twee Eastron meters en ik denk dat dit ook iets is voor jouw situatie:
1) SDM120C voor mijn PV installatie;
2) SDM220 bij de hoofdschakelaar.

Beide meters meten Import & Export.
Het verbruik in watt gaat positief en negatief.

Extra:
Beide meters aangesloten op een Raspberry Pi middels RS-485 en elke 15 seconden worden de waardes van beide meters opgeslagen in een MySQL database. Met deze data kan je dan weer gaan rekenen (per dag/week/maand/jaar/etc)

Hoe ik het weergeef (is nog in ontwikkeling..:)):

Laatste waardes:
[afbeelding]

Dagelijks:
[afbeelding]
Die SDM220 ziet er veelbelovend uit. Deze werkt dus als een echte kWh meter zoals door de netbeheerder afgegeven?

https://www.elektramat.nl...aar-sdm220-modbus-mid-bd/ Daar staat het wel omschreven.

[ Voor 28% gewijzigd door DjVe op 08-03-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@red Devil je kan ook ipv het bovenste dakraam naast de panelen een zogenoemde lichttube maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.breukers.nl/userfiles/image/bouwmaterialen/Lichttubes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:03:
[...]

Die SDM220 ziet er veelbelovend uit. Deze werkt dus als een echte kWh meter zoals door de netbeheerder afgegeven?

https://www.elektramat.nl...aar-sdm220-modbus-mid-bd/ Daar staat het wel omschreven.
Klopt. En er is een MID gecertificeerde meter! Ook niet echt geheel onbelangrijk voor het doel waarvoor het gebruikt gaat worden.

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Red devil schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:02:
[...]

8) klopt, bovenste dakraam is geen gezicht maar wel functioneel. De zolder is 5.5 meter hoog en is voorzien van een extra vliering. De onderste kamer met de 2 grote dakramen heeft een open verbinding (i.c.m. trap) naar de vliering. Hele dikke kamer geworden dus, maar de bovenste laag was wel wat donker. Door dat lelijke dakraampje is het mooi licht geworden.

[...]

Ja inderdaad

[...]

Heb even een high res foto bekeken en ingezoomd, kan geen cement ontdekken (zijn huizen uit 2008, waarschijnlijk minder gebruikelijk). Maar inderdaad, misschien maar even opnieuw puzzelen met andere maat panelen... :/
Ik heb het zelfde, zolderverdieping met 3 kamers en een overloop en daar boven nog een berg zolder van 1,80 M tot in de nok, mooie is dat als je panelen hebt je er ook gewoon een paar flinke lampen kan hangen, je komt er immers niet elke dag.
Wat ook nog kan is het raam naar de andere kant verhuizen als je persé daglicht wilt hebben.

Ik heb hier zelfs een 1m20 velux verhuisd van zuid naar noord.

Aan de nok komen geen dakhaken, met een 1m65 paneel komt de dakhaak wel een stukje lager, ik vermoed dat je de dakhaak er wel onder kan kantelen als je de bovenste iets op tilt, niet makkelijk maar het kan.
Tetris zou ik niet doen, dat is echt foei lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:17:
@red Devil je kan ook ipv het bovenste dakraam naast de panelen een zogenoemde lichttube maken.
[afbeelding]
Dat is best een leuke oplossing! Echter, we hebben geen verlaagd plafon in de vliering. Het bovenste dakraampje zit nu boven een bureau waar mijn oudste zijn huiswerk straks mag gaan maken. Van binnenuit ziet het er best mooi en praktisch uit, het tegendeel is echter waar voor de buitenaanblik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:03:
[...]

Ik heb zelf de 120C
https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/

Hij meet inderdaad de twee richtingen afzonderlijk (zoals de meter van de netbeheerder)
Bij die van mij kun je door middel van het schrijven naar wat ModBus registers de weergave en functie van het display en de S0 uitgang aanpassen.

Ik heb een aantal maanden geleden zelf een ruby script geschreven om hem uit te lezen en de instellingen te kunnen wijzigen.
Maar hier heeft iemand een command-line programma geschreven (had ik dat toen ook maar gehad....had me aardig wat tijd gescheeld!) https://github.com/gianfrdp/SDM120C

hier de gebruiksaanwijzing: https://www.vekto.nl/docs/kwh/mutlifunctionele-kwh-meter.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 08-03-2016 12:27 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:40:
[...]

[afbeelding]
ik heb exact hetzelfde issue, met een vaste nokpan:
Afbeeldingslocatie: http://www.dewijkers.nl/images/nokpannen-vastzetten-dakpannen.jpg

17 losse pannen van 30 cm zichtbaar, en daarboven nog een pan die vast aan de nokpan zit. Twijfel dus ook over de mogelijkheid van 3 panelen portrait.

17 x 30 = 510 cm. Daarboven dus nog de "vaste" pan aan de nokpan.
3 panelen ja solar = 3 x 165 = 495. Natuurlijk ook nog tussenruimte. Helling ~45 graden.

Tja, ik denk dat het zou moeten passen. Wat denken jullie? Zou eventueel een kleine aanpassing aan de goot kunnen doen, ter breedte van de panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Rol-Co schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:23:
[...]

Ik heb het zelfde, zolderverdieping met 3 kamers en een overloop en daar boven nog een berg zolder van 1,80 M tot in de nok, mooie is dat als je panelen hebt je er ook gewoon een paar flinke lampen kan hangen, je komt er immers niet elke dag.
Wat ook nog kan is het raam naar de andere kant verhuizen als je persé daglicht wilt hebben.

Ik heb hier zelfs een 1m20 velux verhuisd van zuid naar noord.

Aan de nok komen geen dakhaken, met een 1m65 paneel komt de dakhaak wel een stukje lager, ik vermoed dat je de dakhaak er wel onder kan kantelen als je de bovenste iets op tilt, niet makkelijk maar het kan.
Tetris zou ik niet doen, dat is echt foei lelijk.
Aan de andere kant van het dak zit mijn mancave 8) , die heeft ook 2 dakramen. Het is inderdaad puzzelen maar het liefst laat ik alles installeren zonder dakramen te gaan verplaatsen. Moet zo'n bovenste dakpan (die vlak onder de nok zit) er helemaal uit voor de installatie van een paneel? En komt er dan een bevestigingssysteem boven of tussen de dakpannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NovapaX schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:24:
[...]

Ik heb zelf de 120C
https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/

Hij meet inderdaad de twee richtingen afzonderlijk (zoals de meter van de netbeheerder)
Bij die van mij kun je door middel van het schrijven naar wat ModBus registers de weergave en functie van het display en de S0 uitgang aanpassen.

Ik heb een aantal maanden geleden zelf een ruby script geschreven om hem uit te lezen en de instellingen te kunnen wijzigen.
Maar hier heeft iemand een command-line programma geschreven (had ik dat toen ook maar gehad....had me aardig wat tijd gescheeld!) https://github.com/gianfrdp/SDM120C

hier de gebruiksaanwijzing: https://www.vekto.nl/docs/kwh/mutlifunctionele-kwh-meter.pdf
nhrf schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:20:
[...]

Klopt. En er is een MID gecertificeerde meter! Ook niet echt geheel onbelangrijk voor het doel waarvoor het gebruikt gaat worden.
Heren, bedankt! Dan ga ik met deze module aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Red devil schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:29:
[...]

Aan de andere kant van het dak zit mijn mancave 8) , die heeft ook 2 dakramen. Het is inderdaad puzzelen maar het liefst laat ik alles installeren zonder dakramen te gaan verplaatsen. Moet zo'n bovenste dakpan (die vlak onder de nok zit) er helemaal uit voor de installatie van een paneel? En komt er dan een bevestigingssysteem boven of tussen de dakpannen?
Moet een stukje omhoog, de dakhaak komt over de pan en panlat die er onder ligt, vaak lukt het om de bovenste iets op te tillen en de haak er onderdoor te steken en te kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 23-09 14:23
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:30:
[...]

[...]

Ik zou overigens voor de 220 gaan!
https://www.vekto.nl/docs/eastron/smd220-modbus.pdf

Daar kun je dus met een knopje door de verschillende meters heen scrollen.
Dat wil ik ook!! (ik geloof dat die nog niet te koop was toen ik de 120C bestelde...)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NovapaX schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:40:
[...]

Ik zou overigens voor de 220 gaan!
https://www.vekto.nl/docs/eastron/smd220-modbus.pdf

Daar kun je dus met een knopje door de verschillende meters heen scrollen.
Dat wil ik ook!! (ik geloof dat die nog niet te koop was toen ik de 120C bestelde...)
Genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:30:
[...]

[...]

Succes! Ik zou wel voor de SDM220 gaan. Deze heeft net even wat extra functionaliteit zoals verlichting (welke uit gaat na enkele minuten) en een mooi overzichtelijke structuur.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/f53mmc.jpg

Als je vragen hebt hoor ik het graag :)

[ Voor 5% gewijzigd door nhrf op 08-03-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:14:
[...]

ik heb wel het idee dat je ochtend start probleem, nu een stuk beter gaat. ;)

maar nu is het tijd voor flink wat lente zon, en eens kijken hoe ver hij gaat.
ben benieuwd.
Vandaag de 4200W net niet aangetikt. In het ergste geval moet ik elke lente en herfst mijn strings ompluggen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Kan één van jullie mij uitleggen hoe ik de 'efficiency' aan de rechterkant van onderstaande diagram moet lezen?

http://www.pvoutput.org/l...sp?id=41666&sid=38065&v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PSP123 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:00:
Kan één van jullie mij uitleggen hoe ik de 'efficiency' aan de rechterkant van onderstaande diagram moet lezen?

http://www.pvoutput.org/l...sp?id=41666&sid=38065&v=0
08/03/16:
4,555 kwh / 2,720 kwp = 1,675 kwh/kwp

Daarmee heb je een performance cijfer die je kan vergelijken met anderen, onafhankelijk hoeveel er op het dak ligt.

En dan hier je (dagelijkse) records vermelden ;)
Het grote "jouw productie" topic - Deel 2

Je kan ook de PVoutput lijst van Anton erbij pakken en dan de laatste kolom `Totaal` aflopend sorteren.
Tweakers PVOutput lijst

Dan zie je meteen welke paneeltjes en omvormers de hoogste scores halen >:)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2016 17:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 06:56
Oftewel: Vollasturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 13:45

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit in een dilemma wel of geen optimizers.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xr7bfncLsSkGkUSBUSZgz99k/thumb.jpg
(Dak pal op het zuiden)

Zoals jullie zien heb ik een klein puntje last van schaduw van het dakkapel van de buren. Het kan zijn dat mijn andere buren in de toekomst óók een dakkapel gaan plaatsen, dus dan zou ik aan beide kanten van mijn systeem een stukje schaduw krijgen.

Nu heb ik een tweetal offertes waarvan één met allemaal optimzers 15x Jinko 265Wp All black icm een Solar Edge SE4000TL omvormer.
Mochten de buren in de toekomst ook een dakkapel nemen dan heb ik daar geen last van.

Een andere goedkopere oplossing is werken met 2 strings en 12 panelen (8x EC Solar 315Wp en 4x EC Solar 265Wp icm Hosola Bright dual MPPT).
Waarbij de eerste rij panelen pas vanaf de 7de dakpan geteld vanaf het dakkapel begint en zo strak uitgelijnd op de ene laatste dakpan van de andere buren.
Waarbij er dan twee strings (rechter en een linker) lopen waarbij het systeem continue optimaal werkt zolang de andere buren géén dakkapel hebben.. en mocht deze in de toekomst er wel komen, dan werkt de ene string even iets minder.

p.s. de 8x 315Wp komen in bovenin en de laatste rij is dan 4x 265Wp, 12x 315Wp ging net niet passen.

Maar al met al scheelt dit wel bijna € 1200,- En dat vindt ik nogal een verschil voor een klein stukje schaduw die ik dan even heb.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

AMDFreak schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:59:
Nu heb ik een tweetal offertes waarvan één met allemaal optimzers 15x Jinko 265Wp All black icm een Solar Edge SE4000TL omvormer.
Een andere [€1200] goedkopere oplossing is werken met 2 strings en 12 panelen (8x EC Solar 315Wp en 4x EC Solar 265Wp icm Hosola Bright dual MPPT).
Voor €1200 moet je met de optimizers 6500 kWh meer opwekken. Dat zijn twee jaaropbrengsten.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het verschil zo groot is; een beetje stringomvormer schrikt niet (meer) van wat schaduw. Bypass dioden worden meestal goed gebruikt, als dat voor de Hosola toevallig niet geldt kan je tegen die tijd wel een omvormer met globale MPPT halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Proton_ schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:07:
[...]

Voor €1200 moet je met de optimizers 6500 kWh meer opwekken. Dat is twee jaaropbrengsten.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het verschil zo groot is; een beetje stringomvormer schrikt niet (meer) van wat schaduw. Bypass dioden worden meestal goed gebruikt; als dat voor de Hosola toevallig niet geldt kan je tegen die tijd wel een omvormer met globale MPPT halen.
Moet er wel bij zeggen dat het verschil van € 1200,- ook 3 extra panelen zijn.. ene set is 12 panelen andere 15.. Dus dan zit je op zeg € 600,- (uitgaande dat een paneel € 200,- is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar de drie panelen extra leveren meer op dan de optimizers :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Weet iemand of je bij omvormers met een dual MPPT (zoals de Hosola Bright of de Omniksol 3.0K-TL2) de strings apart kan monitoren?
Proton_ schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:10:
Maar de drie panelen extra leveren meer op dan de optimizers :)
Dat kan je zo niet zeggen, gezien de aangeboden panelen. Het is 3975Wp op optimizers versus 3580Wp op twee strings met een dual MPPT, waarbij de eerste €1200 duurder is. Ik betwijfel (als leek) of je dat er uit haalt. Eventueel kan je als je merkt dat je toch veel last heb van schaduw alsnog een paar van die Hosola optimizers die hier recent genoemd werden toevoegen voor de panelen die beschaduwd worden? Zou ik echter pas doen als echt blijkt dat je er last van hebt...

[ Voor 71% gewijzigd door ATS op 08-03-2016 20:22 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:26
ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:15:
Weet iemand of je bij omvormers met een dual MPPT (zoals de Hosola Bright of de Omniksol 3.0K-TL2) de strings apart kan monitoren?

[...]

Dat kan je zo niet zeggen, gezien de aangeboden panelen. Het is 3975Wp op optimizers versus 3580Wp op twee strings met een dual MPPT, waarbij de eerste €1200 duurder is. Ik betwijfel (als leek) of je dat er uit haalt. Eventueel kan je als je merkt dat je toch veel last heb van schaduw alsnog een paar van die Hosola optimizers die hier recent genoemd werden toevoegen voor de panelen die beschaduwd worden? Zou ik echter pas doen als echt blijkt dat je er last van hebt...
Bij de Omnik 4.0 TL2 hier kan ik via het webportal live zien wat de twee strings doen (Voltage, Ampère)

Of er nog meer mogelijk is dan dat weet ik niet, het apparaat heeft er dus in ieder geval wel kennis van

Kijk maar bij een public site op omnikportal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:15:
Dat kan je zo niet zeggen, gezien de aangeboden panelen. Het is 3975Wp op optimizers versus 3580Wp op twee strings met een dual MPPT
Ik bedoel dat als je de 3975 Wp set neer legt zonder optimizers deze alsnog behoorlijk meer op gaat leveren dan de 3580 Wp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

nooberke schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:27:
[...]

Bij de Omnik 4.0 TL2 hier kan ik via het webportal live zien wat de twee strings doen (Voltage, Ampère)

Of er nog meer mogelijk is dan dat weet ik niet, het apparaat heeft er dus in ieder geval wel kennis van

Kijk maar bij een public site op omnikportal
Dat soort data kan ik volgens mij niet zien als ik niet ingelogd ben. Ik zie alleen globale opbrengststats. Bovendien zou ik dat juist gelogd willen hebben om te checken of alles functioneert zoals verwacht. Ik weet: voor echte per-paneel stats moet je iets als SolarEdge gebruiken, maar ja...

[ Voor 101% gewijzigd door ATS op 08-03-2016 20:38 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Proton_ schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:30:
[...]

Ik bedoel dat als je de 3975 Wp set neer legt zonder optimizers deze alsnog behoorlijk meer op gaat leveren dan de 3580 Wp :)
Klopt.. maar de vraag is hoe optimaal die 3975Wp werkt als er tijdens twee dagdelen voor een gedeelte schaduw heeft.

En het feit dat we met zn tweeen ongeveer 2500kwh op jaar basis verbruiken.
Maar een warmtepomp is wel een wens in de toekomst.

Vindt t maar lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
AMDFreak schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Klopt.. maar de vraag is hoe optimaal die 3975Wp werkt als er tijdens twee dagdelen voor een gedeelte schaduw heeft.

En het feit dat we met zn tweeen ongeveer 2500kwh op jaar basis verbruiken.
Maar een warmtepomp is wel een wens in de toekomst.

Vindt t maar lastig.
Neem een gewone omvormer, als blijkt dat je last van schaduw hebt plaats je alsnog optimiser van bv hosola of tigo,ben je net zo duur uit als met solaredge .ps kleine string van solarfrontier helpt ook aardig tegen schaduw, brengt alleen minder vermogen op op meer vierkante meter.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:33:
[...]

Dat soort data kan ik volgens mij niet zien als ik niet ingelogd ben. Ik zie alleen globale opbrengststats. Bovendien zou ik dat juist gelogd willen hebben om te checken of alles functioneert zoals verwacht. Ik weet: voor echte per-paneel stats moet je iets als SolarEdge gebruiken, maar ja...
als je ingelogd bent bij omnik, of zoals ik ook naar domoticz schrijft kun je van elke string de spanning,stroom bekijken. ook de netspanning, netstroom en omvormer temperatuur kun je tot in lengte van dagen terug zien

over de 20 sf-170 panelen die ik nu heb zit ik op op mijn topdag op 819Wh /m2. en de beste dag moet nog komen .

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 08-03-2016 21:26 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:11:
[...]

als je ingelogd bent bij omnik, of zoals ik ook naar domoticz schrijft kun je van elke string de spanning,stroom bekijken. ook de netspanning, netstroom en omvormer temperatuur kun je tot in lengte van dagen terug zien

over de 20 sf-170 panelen die ik nu heb zit ik op op mijn topdag op 819Wh /m2. en de beste dag moet nog komen .
Je hebt helemaal gelijk, je kunt echter niet de opbrengst per string bekijken uitgedrukt in hoeveelheid kW, en dat wil hij juist denk ik, zou ik trouwens ook willen maar helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

PClop schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:49:
[...]

Denk dat je meer winst haalt met 1 of 2 optimizers van Hosola, ik ben ze nu al een half jaar
aan het testen in mijn schaduw string ( mpp 3 ), deze bestaat uit 7 panelen waar van er vier
va oktober tot eind maart behoorlijk last van schaduw hebben, en het is voor mij duidelijk te zien
dat de hosola's de stroom van de panelen die in de zon liggen, mooi doorlaten en niet laten smoren
wat anders wel zou gebeuren.
Voor alle duidelijkheid, alleen de 4 schaduw panelen zijn van optimizers voorzien.

https://zaanzon.nl/shop/o...anelen/hosola-optimizers/

Hier onder hoe de optimizers de spanning ( Udc3 ) van de schaduw panelen laten zakken om
de stroom van de panelen in de zon door te laten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe dat technisch werkt dan... Van de Tigo optimizers is vrij uitgebreid te vinden hoe die werken. Daar is echt een coördinator apparaat die met alle optimizers communiceert om te zorgen dat het geheel optimaal werkt. Dat lijkt hier anders te gaan. Enig idee hoe deze optimizers hun werk doen? Hoe bepalen ze welke output optimaal is voor de hele string? En hebben ze daar op het dak dan allemaal een goede wifi connectie nodig?
reneeke1970 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, je kunt echter niet de opbrengst per string bekijken uitgedrukt in hoeveelheid kW, en dat wil hij juist denk ik, zou ik trouwens ook willen maar helaas....
Liefst wel, maar als je spanning en stroom hebt, dan heb je ook vermogen... Vermogen integreren over de tijd levert kW, minus de verliezen van de omvormer zelf. Goed genoeg.

Weet iemand of Hosola hetzelfde kan?

[ Voor 14% gewijzigd door ATS op 08-03-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat technisch werkt dan... Van de Tigo optimizers is vrij uitgebreid te vinden hoe die werken. Daar is echt een coördinator apparaat die met alle optimizers communiceert om te zorgen dat het geheel optimaal werkt. Dat lijkt hier anders te gaan. Enig idee hoe deze optimizers hun werk doen? Hoe bepalen ze welke output optimaal is voor de hele string? En hebben ze daar op het dak dan allemaal een goede wifi connectie nodig?
De mmu en gateway zijn alleen voor de gegevens te registreren, trek daar de stekker maar van uit en alles blijft werken, dus ik vermoed dat tigo zelfde werkwijze heeft als hosola,alleen die heeft geen logging

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

reneeke1970 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:39:
[...]

De mmu en gateway zijn alleen voor de gegevens te registreren, trek daar de stekker maar van uit en alles blijft werken, dus ik vermoed dat tigo zelfde werkwijze heeft als hosola,alleen die heeft geen logging
Hmmm... Dat heb ik met niet gerealiseerd. Maar met Tigo moet je zorgen dat de hele string achter een optimizer zit toch? Dat lijkt hier juist niet het geval... Als dat klopt, en je hebt die MMU en gateway niet nodig, dan is dat natuurlijk een enorme kostenbesparing tov Tigo.

[ Voor 10% gewijzigd door ATS op 08-03-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Als je het omnik python script aanpast zou het naar domoticz bijvoorbeeld wel werken, De DC stroom en spanning even vermenigvuldigen en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:41:
[...]

Hmmm... Dat heb ik met niet gerealiseerd. Maar met Tigo moet je zorgen dat de hele string achter een optimizer zit toch? Dat lijkt hier juist niet het geval... Als dat klopt, en je hebt die MMU en gateway niet nodig, dan is dat natuurlijk een enorme kostenbesparing tov Tigo.
Ja dat klopt, maar ja nu is alles ingeregeld en gebeurt er niks zonder mmu, maar of dat ook zo is als je met iets nieuws begint heb ik geen idee van, tigo wil dat je gehele string voorziet, maar ik denk dat je de goede panelen over kunt slaan, alleen degene die mogelijk minder stroom kunnen leveren moet je voorzien, want die kunnen tenslotte de overige hinderen. Maar ik wil benadrukken dat dit mijn gevoel is, heb het niet getest!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ATS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:35:
[...]

[...]

Liefst wel, maar als je spanning en stroom hebt, dan heb je ook vermogen... Vermogen integreren over de tijd levert kW, minus de verliezen van de omvormer zelf. Goed genoeg.

Weet iemand of Hosola hetzelfde kan?
Als het weer mee werkt zal ik de Hosola's even hard aan de tand voelen door de string waar ze in
verwekt zitten ( string van 7 panelen 6x 240Wp en 1 van 300Wp ) even als enigste string op
de Danfoss 5.4 aansluit en dan om en om verschillende panelen afdek voor zeker 5 min of langer
zodat het in de logging goed te volgen zal zijn voor wat het resultaat dan is.
Ook zal ik bij gaan houden welke panelen op welk tijdstip afgedekt zijn geweest, als het mee zit
doe ik dat komend weekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ats het klopt idd dat je om per string te monitoren ingelogt moet zijn.
of bijv dagelijks handmatig een export maken van de loggegevens van de omnik site.

echter met de nieuwere wifi adapater ( na 2014) kan je zelf ook een upload server invullen en dan zou je om die manier wel kunnen monitoren per string

leuk detail
de omnik inverters hebben een comlink frequentie van 1 keer per 5min dat de gegevens worden geupload naar de omniksite.

Echter als je zelf een uploadservers hebt gecombineerd met de nieuwere wifi adapter dan is je refresh 1 keer per minuut die leest zelf de omvormer uit apart van de uploadcom van de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:17:
Ik heb een huis dat op het oosten ligt (klein beetje NO). Het dak is een zadeldak
met vrij lage hellingshoek (hoogste punt zolder is 1,80). Als we panelen nemen willen we ze alleen aan de achterzijde (O).

Heeft het zin om zonnepanelen te nemen of is de opbrengst te laag?
Ons dak ligt ook direct op het oosten en is 20 graden schuin. We hebben het helemaal vol gelegd met yingli 270 panelen. Wij halen nu ongeveer 84% (+- 7250kWh) van de Wp per jaar. (ze liggen er nu 3 jaar)
En dan hebben we optitrac ook aan moeten zetten ivm wat schaduw van pijpjes en schoorsteen die niet weg konden.
Dus kan prima op oost zelfs met wat schaduw. We vonden de relatieve meeropbrengst van optimizers niet opwegen tegen de kosten er van (3 jaar geleden... Wie weet is dat nu goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

AMDFreak schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:59:

[afbeelding]
(Dak pal op het zuiden)

Zoals jullie zien heb ik een klein puntje last van schaduw van het dakkapel van de buren. Het kan zijn dat mijn andere buren in de toekomst óók een dakkapel gaan plaatsen, dus dan zou ik aan beide kanten van mijn systeem een stukje schaduw krijgen.
Hoe laat is de schaduw er en wat is een klein stukje? Ik heb zelf een klein stukje schaduw van de dakkapel, maar dit speelt pas na 18:00 uur op (zomers). Weeg het af... Wil je het perfect hebben, dan moet je het doen. Kun je leven met een paar euro's minder jaar, dan neem je het voor lief.
Op een zomerse dag heb ik alsnog 15 tot 20 kw (met 10 panelen) en pas na 19:00 echt merkbaar schaduw... maar ja, dan is de dag al bijna om?

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 06:32:
@ats het klopt idd dat je om per string te monitoren ingelogt moet zijn.
of bijv dagelijks handmatig een export maken van de loggegevens van de omnik site.

echter met de nieuwere wifi adapater ( na 2014) kan je zelf ook een upload server invullen en dan zou je om die manier wel kunnen monitoren per string

leuk detail
de omnik inverters hebben een comlink frequentie van 1 keer per 5min dat de gegevens worden geupload naar de omniksite.

Echter als je zelf een uploadservers hebt gecombineerd met de nieuwere wifi adapter dan is je refresh 1 keer per minuut die leest zelf de omvormer uit apart van de uploadcom van de omvormer
Ah, cool. Dank.

Ik twijfel tussen een Hosola en een Omnik, vandaar de vragen.

Tenzij iemand nog een andere tip heeft voor een omvormer van rond de 3kW met dual MPPT?
PClop schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:43:
[...]
Als het weer mee werkt zal ik de Hosola's even hard aan de tand voelen door de string waar ze in
verwekt zitten ( string van 7 panelen 6x 240Wp en 1 van 300Wp ) even als enigste string op
de Danfoss 5.4 aansluit en dan om en om verschillende panelen afdek voor zeker 5 min of langer
zodat het in de logging goed te volgen zal zijn voor wat het resultaat dan is.
Ook zal ik bij gaan houden welke panelen op welk tijdstip afgedekt zijn geweest, als het mee zit
doe ik dat komend weekend. ;)
Ik ben heel benieuwd. Ik heb tot nu toe geen uitleg gevonden hoe deze optimizers hun werk doen, maar het lijkt er op dat Tigo intussen ook hun systeem heeft aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hosola en de omnik zijn identiek en maken ook gebruik van dezelfde WIFI uplink connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ATS schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:03:
[...]

Ah, cool. Dank.

Ik twijfel tussen een Hosola en een Omnik, vandaar de vragen.

Tenzij iemand nog een andere tip heeft voor een omvormer van rond de 3kW met dual MPPT?
Sofar Solar 3000TLM. vergelijkbaar met de Hosola, alleen een beter/groter scherm. De online monitoring werkt exact hetzelfde (gewoon via SolarmanPV) en daar kun je waardes per sting mee uitlezen.
[...]

Ik ben heel benieuwd. Ik heb tot nu toe geen uitleg gevonden hoe deze optimizers hun werk doen, maar het lijkt er op dat Tigo intussen ook hun systeem heeft aangepast?
Volgens mij werken die Hosola optimizers op hetzelfde principe als de Tigo optimizers, alleen is het mij ook niet helemaal duidelijk hoe de optimizers van Hosola met elkaar communiceren. Bij Tigo moet je er een cloudconnect/mmu aan hangen om het werkende te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:12:
[...]

Sofar Solar 3000TLM. vergelijkbaar met de Hosola, alleen een beter/groter scherm. De online monitoring werkt exact hetzelfde (gewoon via SolarmanPV) en daar kun je waardes per sting mee uitlezen.

[...]

Volgens mij werken die Hosola optimizers op hetzelfde principe als de Tigo optimizers, alleen is het mij ook niet helemaal duidelijk hoe de optimizers van Hosola met elkaar communiceren. Bij Tigo moet je er een cloudconnect/mmu aan hangen om het werkende te krijgen.
Wie zegt dat ze communiceren? Ik denk dat hij alleen meet hoeveel stroom er binnen komt, daarna kijkt hoeveel stroom hij zelf produceert, en als dat minder is creëert hij een bypass kanaal om het tekort aan stroom toch door te kunnen laten. Hij verhoogt dus kunstmatig de stroom van een slecht presterend paneel, met als gevolg dat voltage van paneel zakt want het vermogen blijft vast gegeven. Dit volgens principe P=UxI

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:12:
[...]

Ah, dank voor de tip. Hij is wel iets duurder dan de Hosola zie ik, en die laatste is er eventueel ook in een 2500 versie...

Ik zag dat Growatt ook twee omvormers heeft die zouden kunnen voldoen: de 2500MTL an de 3000MTL.

Lijstje van opties tot nu toe dan (in willekeurige volgorde):
  • Growatt 2500MTL of 3000MTL
  • Sofar Solar 3000TLM
  • Omniksol 3K-TL2
  • Hosola Bright 2500MTL of 3000MTL
[...]
Ik zie uberhaupt niet hoe het moet gaan werken als niet de hele string op die optimizers zit. Als ik het Tigo Solar Edge verhaal goed begrijp zorgt die in feite voor een situatie waarbij de complete string altijd op 360V uitkomt. Per optimizer wordt dan bekeken wat de optimale bijdrage van die optimizer aan het totaal is, dus als er één paneel aan een optimizer beschaduwd wordt en de prestaties hiervan inkakken, dan gaat het te leveren voltage van die optimizer omlaag en van de rest juist iets omhoog. Tenminste, zo begreep ik het. Of ben ik nu in de war met Solar Edge?(ja dus)

Maar dat werkt alleen als je het overzicht hebt over de totale string, en dat kan weer alleen als je alles aan optimizers hebt hangen. Hosola beweert dat je met hun optimizers alleen de panelen die schaduw krijgen een optimizer hoeft te geven.

Edit: Ja, ik was dus in de war met Solar Edge. Een normale optimizer lijkt meer op een MPPT tracker per paneel (of groepje panelen als je er meer dan een aan een optimizer legt) als ik de wiki mag geloven. Daar is idd geen communicatie voor nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door ATS op 09-03-2016 09:30 . Reden: Meer inzicht opgedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ATS schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:17:
[...]

Ah, dank voor de tip. Hij is wel iets duurder dan de Hosola zie ik, en die laatste is er eventueel ook in een 2500 versie...

Ik zag dat Growatt ook twee omvormers heeft die zouden kunnen voldoen: de 2500MTL an de 3000MTL.

Lijstje van opties tot nu toe dan (in willekeurige volgorde):
  • Growatt 2500MTL of 3000MTL
  • Sofar Solar 3000TLM
  • Omniksol 3K-TL2
  • Hosola Bright 2500MTL of 3000MTL
[...]

Ik zie uberhaupt niet hoe het moet gaan werken als niet de hele string op die optimizers zit. Als ik het Tigo verhaal goed begrijp zorgt die in feite voor een situatie waarbij de complete string altijd op 360V uitkomt. Per optimizer wordt dan bekeken wat de optimale bijdrage van die optimizer aan het totaal is, dus als er één paneel aan een optimizer beschaduwd wordt en de prestaties hiervan inkakken, dan gaat het te leveren voltage van die optimizer omlaag en van de rest juist iets omhoog. Tenminste, zo begreep ik het. Of ben ik nu in de war met Solar Edge?

Maar dat werkt alleen als je het overzicht hebt over de totale string, en dat kan weer alleen als je alles aan optimizers hebt hangen. Hosola beweert dat je met hun optimizers alleen de panelen die schaduw krijgen een optimizer hoeft te geven.
Je bent in de war met SE. De uitleg van Reneeke1970 klinkt heel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:28:
[...]

Je hebt gelijk denk ik. Dank, ook aan Reneeke1970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:28:
[...]

Dat weet ik dat het mogelijk raar klinkt, wilde er zelf ook niet aan maar krijg steeds meer het idee dat het toch zo is. Stond laatst een advertentie tigo optimiser en de verkoper beweerde dat het ook zonder mmu werkt. Dus ik gekeken en inderdaad, stekker er uit en alles blijft werken. Toen ik alles ging installeren had ik geen idee hoe alles werkt, maar nu ik terug kijk, ik heb eerst alles op dak geïnstalleerd, en voordat de gateway met mmu en portal had gecommuniceerd werkte alles al, dus denk ik dat mmu alleen gegevens verzameld voor statistieken op portal.
Nog een ander punt bv, ik heb vier string van 375 volt, die zitten of 2×2 in serie op drie fase omvormer, of 2×2 parallel op één fase omvormer. Ik kan alle combinaties van willekeurige string nemen met telkens precies hetzelfde resultaat. De mmu weet dat echt niet welke ik aan elkaar knoop, dat weet alleen de optimiser zelf aan de hand van ingangsstroom meting.....
Denk ik dan toch..... en als hier tigo gebruikers zijn die ander beeld hebben hoor ik het graag?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

reneeke1970 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:40:
[...]

Dat weet ik dat het mogelijk raar klinkt, wilde er zelf ook niet aan maar krijg steeds meer het idee dat het toch zo is. Stond laatst een advertentie tigo optimiser en de verkoper beweerde dat het ook zonder mmu werkt. Dus ik gekeken en inderdaad, stekker er uit en alles blijft werken. Toen ik alles ging installeren had ik geen idee hoe alles werkt, maar nu ik terug kijk, ik heb eerst alles op dak geïnstalleerd, en voordat de gateway met mmu en portal had gecommuniceerd werkte alles al, dus denk ik dat mmu alleen gegevens verzameld voor statistieken op portal.
Nog een ander punt bv, ik heb vier string van 375 volt, die zitten of 2×2 in serie op drie fase omvormer, of 2×2 parallel op één fase omvormer. Ik kan alle combinaties van willekeurige string nemen met telkens precies hetzelfde resultaat. De mmu weet dat echt niet welke ik aan elkaar knoop, dat weet alleen de optimiser zelf aan de hand van ingangsstroom meting.....
Denk ik dan toch..... en als hier tigo gebruikers zijn die ander beeld hebben hoor ik het graag?
Je moet met de MMU/cloudcontrol de zaak eerst activeren (discovery). Het kan goed zijn dat het systeem daarna zonder MMU werkt, maar naar mijn weten heb je de MMU altijd nodig.

Hier staat overigens een redelijk simpele uitleg: https://matter2energy.wor...mizers-tigo-vs-solaredge/

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 09-03-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:33:
[...]

Je moet met de MMU/cloudcontrol de zaak eerst activeren (discovery). Het kan goed zijn dat het systeem daarna zonder MMU werkt, maar naar mijn weten heb je de MMU altijd nodig.

Hier staat overigens een redelijk simpele uitleg: https://matter2energy.wor...mizers-tigo-vs-solaredge/
Volgens het artikel wat je hier aanhaalt (waarvoor dank!) is de MMU wel nodig, in elk geval om efficiënt te werken:
Since the system has to work at the string level, someone has to be in overall control. Tigo has another box, the MMU, which can see all of the optimizers and then send them instructions on what to do. They do this using a wireless connection, through a box known as the Gateway. Is this starting to sound a little more complex now? Another issue is that the wireless connection isn’t exactly very high performance, so the Tigo’s are only sent updates on what they should be doing every so often. This makes the system unable to deal with individual clouds or similar temporary effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tigo is ook bezig met het TS4 platform, waarbij je panelen dus kan voorzien van verschillende juction boxes. En daar gaat schijnbaar dat verhaal wel op: http://www.tigoenergy.com/nl/ts4/

Dus daarmee kan je een paar panelen voorzien van een TS4-O box, waardoor ze geoptimaliseerd worden.

Dat wordt ook aangegeven in het fimpje: https://tigoenergy.app.bo...zieikocs5l89bbjoqf9hyjme0

Lekker overzichtelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ATS schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:17:
[...]

Volgens het artikel wat je hier aanhaalt (waarvoor dank!) is de MMU wel nodig, in elk geval om efficiënt te werken:

[...]
DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:30:
Tigo is ook bezig met het TS4 platform, waarbij je panelen dus kan voorzien van verschillende juction boxes. En daar gaat schijnbaar dat verhaal wel op: http://www.tigoenergy.com/nl/ts4/

Dus daarmee kan je een paar panelen voorzien van een TS4-O box, waardoor ze geoptimaliseerd worden.

Dat wordt ook aangegeven in het fimpje: https://tigoenergy.app.bo...zieikocs5l89bbjoqf9hyjme0

Lekker overzichtelijk :P
je moet er rekening me houden dat tigo niks doet als het niet nodig is.
dus als alle panelen gewoon zon hebben, dan zijn de optimizers uit en heb je waarschijnlijk ook geen MMU nodig.
dit in tegen stelling tot SE die eigenlijk continu ingrijpt. ;)

wat de MMU nu wel doet is mij ook een beetje onduidelijk, helaas.
ik had zelf het idee dat de optimizers de meting deden of ze moesten ingrijpen of niet :?

(zit er soms wel eens naar te kijken voor me zelf, en dan voor al het stukje "long string design".
geeft wel wat leuke mogelijkheden voor mijn dak.
maar ben bang dat ik het er net niet mee ga redden, maar wie weet over een paar jaar nog maar eens kijken.
ben nu wel even tevreden over wat ik heb.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-03-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:56:
[...]

[...]

je moet er rekening me houden dat tigo niks doet als het niet nodig is.
dus als alle panelen gewoon zon hebben, dan zijn de optimizers uit en heb je waarschijnlijk ook geen MMU nodig.
dit in tegen stelling tot SE die eigenlijk continu ingrijpt. ;)

wat de MMU nu wel doet is mij ook een beetje onduidelijk, helaas.
ik had zelf het idee dat de optimizers de meting deden of ze moesten ingrijpen of niet :?

(zit er soms wel eens naar te kijken voor me zelf, en dan voor al het stukje "long string design".
geeft wel wat leuke mogelijkheden voor mijn dak.
maar ben bang dat ik het er net niet mee ga redden, maar wie weet over een paar jaar nog maar eens kijken.
ben nu wel even tevreden over wat ik heb.)
Voor langere strings moet het wel gewoon werken, aangezien die Tigo modules maximaal 34.6 volt afgeven, ook zonder dat er geoptimaliseerd wordt.

Het is net wat ATS zegt. Ik vermoed dat ze zonder MMU wel werken als optimizer, maar dat er niet het volle potentieel wordt gebruikt. De MMU zorgt waarschijnlijk dus voor een verbetering in de prestaties.

* DjVe krijgt nu wel kriebels om het een keer te proberen >:)

[ Voor 12% gewijzigd door DjVe op 09-03-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DjVe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:11:
[...]

Voor langere strings moet het wel gewoon werken, aangezien die Tigo modules maximaal 34.6 volt afgeven, ook zonder dat er geoptimaliseerd wordt.
jep, en dat is precies het probleem.
ik zit al op 14 panelen (nu 2x7) en dan zou ik max een 15 kunnen doen.
misschien 17, maar dat is wel erg het grensje :?
max omvormer = mpp = 530V, en totaal = 600V.
en voor 1 paneel extra is het niet echt kosten effectief. :-(
Het is net wat ATS zegt. Ik vermoed dat ze zonder MMU wel werken als optimizer, maar dat er niet het volle potentieel wordt gebruikt. De MMU zorgt waarschijnlijk dus voor een verbetering in de prestaties.

* DjVe krijgt nu wel kriebels om het een keer te proberen >:)
maar ik moet zoizo de omvormer vervangen, hangt nu een 5660Wp op een 3300W (met 2000W per mpp) omvormer. :F )
maar wil eerst eens goed testen dit jaar met een totaal van de pot gerukte onder dimensionering. ;)
heb ook kriebels om dat te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 09-03-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft ervaring met de dunne films van QCelss ?

Ik kan ze nieuw kopen zonder garantie voor 36cent ex de btw
Dat lijkt mij wel een koopje!

Ik wil ze dan in combinatie plaatsen met nieuwe Solaredge optimizers 37euro.

Zou dat verstandig zijn zonder garantie? Of beter wat meer uitgeven voor Solar Frontier?
En is met de optimizers zinloos bij een dunne film?

Schuin dak op Zuid-West met in de winter schaduw van bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:55:

Zou dat verstandig zijn zonder garantie? Of beter wat meer uitgeven voor Solar Frontier?

Geen idee wat de specs zijn van die dingen, maar ik weet dat wat oudere dunne film panelen vaak wat lastig zijn aan te sturen wegens beperkingen die de fabrikant oplegt. Het kan ook goed dat ze bijvoorbeeld alleen met een HF omvormer gebruikt mogen worden.

Dat zie je bijvoorbeeld ook met Mitsubishi 120Wp dunne film panelen. Een ramp om te configureren op een omvormer (ook omdat je een HF omvormer moet gebruiken). Het enige voordeel is eigenlijk de prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat garantie toch wel belangrijk voor je was?

@DjVe
Inderdaad PID kan optreden met CdTe

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waar vind je dat soort deals?

Over deals gesproken. Heeft iemand hier ervaring met http://gebruiktezonnepanelen.com/ ? Is dat een beetje een betrouwbare toko? Ze hebben op zich wel interessante prijzen, zelfs als de panelen iets minder Wp/m leveren zijn ze qua €/Wp wel erg interessant!

[ Voor 18% gewijzigd door ATS op 09-03-2016 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 10:38
ik heb daar 2 sets weg, en ben er erg tevreden over. de Trina Solar 235 die ik daar weg heb doen het beter als mijn nieuwe no name chinees 250 van een "echte"winkel. Service was bij mij ook top. Service bij de "echte"winkel was bij mij weer bedroevend. bij wifi foutje in software werd mijn een emailadres van een chinees gegeven en je zoekt het maar uit. Gelukkig was de Chinees wel heel klantvriendelijk.

ik ben dus wel pro gebruikte zonnepanelen. oja en het is ook een aardig stel wat dat werkt. :-}

ps heb geen aandelen etcetcetc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ATS schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:21:
[...]

Over deals gesproken. Heeft iemand hier ervaring met http://gebruiktezonnepanelen.com/ ? Is dat een beetje een betrouwbare toko? Ze hebben op zich wel interessante prijzen, zelfs als de panelen iets minder Wp/m leveren zijn ze qua €/Wp wel erg interessant!
betrouwbaar, ja, goede club, ja.
niks mis met die toko.
ik scoor er graag.

maar betrouwbaar spul, soms wel en soms niet.
zit erg leuk spul tussen, maar soms ook niet.
erg leuk om een makkelijke bereikbare plek mee te vullen. :*)
maar moet het op een moeilijk bereikbare plek dan zou ik het niet doen. :-(

of anders gezegt, leuk spul voor tweakers die willen freaken met met wat pv op een garage.
maar minder leuk (of per situatie kijken) als je een hoog moeilijk dak wil laten vullen door een legger.
het is 2de hands spul en bekijk het ook zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50

Ik heb ervaring met iets vergelijkbare panelen, de Auria M120. Ook gekocht voor vergelijkbare prijs en condities op SecondSol. De eerste 30 die ik een jaar geleden gemonteerd hebben functioneren naar volle teveredenheid.
Ik ken de specs van de Qcell-panelen niet, maar wat ik denk is dat je een omvormer met trafo nodig hebt om de panelen aan de negatieve zijde te aarden. Verder heb ik 10 korte strings van 3 panelen parallel geschakeld, aan het eind van elke string heb ik een diode geplaatst. het voordeel van die korte strings is het inherente schaduwmanagement, bij scaduw op een paneel wordt alleen de betrffende string beinvloed. Het nadeel is dat je veel knooppunten moet maken, dit levert aardig veel montagewerk op. Ik hoop dat je iets aan deze uitleg hebt gehad.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Toevallig afgelopen zaterdag 13x nieuwe 240wp Yingli panelen vandaan gehaald (a 140 de stuk) en al eerder een mono paneel ter uitbreiding van mijn schuur set.

De refurbished panelen zagen er optisch minder degelijk uit, leken ex. schade panelen waar een nieuw alu frame omheen was gebouwd.

Betrouwbare club, vriendelijke mensen en goede service.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2016 19:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
[...]

Is inderdaad een goede toko.

Zelf ben ik voor mijn panelen via marktplaats bij een groothandel in Halfweg uitgekomen.
Had daar 12 Boviet + 2 Renesola zonnepanelen opgehaald voor 0,45/WP (ex btw/met bon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bamboe48 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:36:
[...]

Ik heb ervaring met iets vergelijkbare panelen, de Auria M120. Ook gekocht voor vergelijkbare prijs en condities op SecondSol. De eerste 30 die ik een jaar geleden gemonteerd hebben functioneren naar volle teveredenheid.
Ik ken de specs van de Qcell-panelen niet, maar wat ik denk is dat je een omvormer met trafo nodig hebt om de panelen aan de negatieve zijde te aarden. Verder heb ik 10 korte strings van 3 panelen parallel geschakeld, aan het eind van elke string heb ik een diode geplaatst. het voordeel van die korte strings is het inherente schaduwmanagement, bij scaduw op een paneel wordt alleen de betrffende string beinvloed. Het nadeel is dat je veel knooppunten moet maken, dit levert aardig veel montagewerk op. Ik hoop dat je iets aan deze uitleg hebt gehad.
Hier kan ik wat mee.
Dankje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Ze liggen erop! Afgelopen weekend op west de 12 SF panelen. Het weekend ervoor de 12 Suntech 290.
Helemaal happy.

Ik wil Paul, Migjes en in het bijzonder Alphons bedanken voor alle tips, adviezen en antwoorden op dit forum en daarbuiten !!!!!!!!!!!!

Volgende stap loggen naar pv output.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eJNXbnmm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/01WlYr4m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi daan, aan welke omvormer hangt dit moois allemaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Aan die van Alphons ;). (sma 4000-21tl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah, lucky you :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
:9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit!
Net op tijd voor het aankomend zonnetje. ;)

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ssjaak schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:35:
ik heb daar 2 sets weg, en ben er erg tevreden over. de Trina Solar 235 die ik daar weg heb doen het beter als mijn nieuwe no name chinees 250 van een "echte"winkel. Service was bij mij ook top.

ik ben dus wel pro gebruikte zonnepanelen. oja en het is ook een aardig stel wat dat werkt. :-}
migjes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:39:
[...]

betrouwbaar, ja, goede club, ja.
niks mis met die toko.
ik scoor er graag.

maar betrouwbaar spul, soms wel en soms niet.
zit erg leuk spul tussen, maar soms ook niet.
revolution-nl schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:46:
[...]
De refurbished panelen zagen er optisch minder degelijk uit, leken ex. schade panelen waar een nieuw alu frame omheen was gebouwd.

Betrouwbare club, vriendelijke mensen en goede service.
Interessant. Aan de telefoon had hij het er over dat deze opnieuw gelamineerd waren en daarna voorzien van een nieuw frame.
nhrf schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:41:
[...]
Is inderdaad een goede toko.
Dank voor de reacties allemaal!

Ik denk dat ik de gok maar ga wagen. Voor de helft van het geld 83% van de Wp van nieuw lijkt mij geen slechte deal. Ipv 12 kan ik zo 18 panelen leggen en toch meer opbrengst halen. Mijn dak is vrij eenvoudig bereikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Beste Medetweakers,

Wat is vandaag de dag de aantrekkelijkste energieleverancier i.v.m. een aantrekkelijke terugleververgoeding.

Ik lees veel over Greenchoice en VandeBron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PSP123 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:11:
Beste Medetweakers,

Wat is vandaag de dag de aantrekkelijkste energieleverancier i.v.m. een aantrekkelijke terugleververgoeding.

Ik lees veel over Greenchoice en VandeBron.
Je gegevens invullen bij gas licht. Com voor je persoonlijke situatie en dan zie je dat qurrent ontbreekt in je lijstje hi

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 10-03-2016 15:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij essent krijg je 8ct per kwh teruggeleverde energie
bij qurrent krijg je 10ct per kwh teruggeleverde energie

stel nu dat je 400 kwh teruglevert dan is het verschil 400 *0,02 oftwel 8 euro.
maar zoals er laatst al eenn discusussie was over wel/niet overstappen
essent levert bonus van 175 euro
qurrent van 55 euro

saillant detail bij essent als je al klant ben maar via bijv gaslicht.com meld je je voor verlenging dan heb je recht op de bonus , bel je ze rechtstreeks om te verlengen dan heb je geen recht op die bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:34:
bij essent krijg je 8ct per kwh teruggeleverde energie
bij qurrent krijg je 10ct per kwh teruggeleverde energie

stel nu dat je 400 kwh teruglevert dan is het verschil 400 *0,02 oftwel 8 euro.
maar zoals er laatst al eenn discusussie was over wel/niet overstappen
essent levert bonus van 175 euro
qurrent van 55 euro

saillant detail bij essent als je al klant ben maar via bijv gaslicht.com meld je je voor verlenging dan heb je recht op de bonus , bel je ze rechtstreeks om te verlengen dan heb je geen recht op die bonus
Bonus essent helaas 90 euro bij 3 jaar contract...... eneco geeft 290 bonus!!
Wat ik wil zeggen, ik kijk vaak op die site en het is echt voor iedere situatie anders en de acties variëren van week tot week, wat zeg ik, van dag tot dag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Naar aanleiding van mijn post in 2012, hierbij een update.

Ik heb bij 3 systemen gekeken naar de opbrengsten van de afgelopen twee jaren (1 maart 2014 t/m 29 februari 2016). En dan heb ik vooral gekeken naar de momentane vermogens die zijn geleverd (de 5-minuutwaarden). Op basis hiervan kun je namelijk berekenen hoeveel piekverliezen er zouden optreden bij de keuze voor een kleinere omvormer.

SunshineCompany: 13940Wp poly op Tripower 15000 (zuid 20° helling) gem. 1039 kWh/kWp
IJzerman: 13160Wp poly op Tripower 12000 op (zuid-zuid-oost 30° helling) gem. 1023 kWh/kWp
Cofely: 5610Wp CIS (SF170) op Power One PVI 6.0 (zuid-zuid-oost 20° helling) gem. 1016 kWh/kWp

Eerst een grafiek waarbij van alle 3 systemen is aangegeven hoeveel procent van meetwaarden (y-as) een percentage van het STC vermogen (x-as) wordt geleverd aan AC zijde. Dus stel er wordt 10.000 Wac geleverd met 13.940 Wp, (10.000/13.940=0,717) dan staat deze waarde in de 70-80% kolom. Er zijn 106.978 waarden over twee jaren meegenomen bij het systeem van SSC, wat dus neerkomt op (106978/12) 8915 uren bedrijfstijd, wat neerkomt op gemiddeld 12,2 uur per dag.

Verdeling van geleverd PV vermogen over twee jaar

Opmerkelijk is om te zien dat de Solar Frontier panelen (paarse kolommen) een groter gedeelte van de tijd in het vermogensgebied 0-10% zitten, maar ook meer 'pieken' bij de kolommen 80% tot 110%. De hogere 0-10% kolom kan wellicht verklaard worden door het feit dat dit systeem in de ochtend nog wat last heeft van schaduw. De lagere temperatuurcoëfficiënt van de panelen verklaart misschien de hogere waarden bij de kolommen >80%. Bij dit systeem zouden dus meer piekverliezen zichtbaar moeten zijn, bij de keuze voor een kleinere omvormer.

Zoals ik al eerder heb geconstateerd, leveren zonnepanelen ongeveer 93% van de tijd, minder dan 70% van hun STC vermogen.

Daarnaast een grafiek gemaakt, waarbij ik het vermogen van alle 5 minuut waarden heb begrensd op een maximum vermogen van een (theoretische) omvormer. Op de x-as is de grootte van de omvormer bepaald t.o.v. het STC vermogen. Dus 80% betekent dat een theoretische omvormer van 80% x het STC vermogen is toegepast. Dit heb ik voor alle 3 de systemen gedaan om te kijken of er ook verschil zit, bijvoorbeeld tussen poly panelen en CIS panelen.

PV opbrengsten bij kleinere omvormers

Hier is duidelijk te zien dat het systeem met Solar Frontier dunne film panelen meer last heeft van piekverliezen. Desondanks heb je zelfs met een omvormer van 80% (~4500W op 5610Wp SF panelen) slechts 1,5% piekverlies op jaarbasis.

Feit blijft wel dat dit een theoretische/rekenkundige benadering is. Nu heb ik echter ook toegang tot de praktijkgegevens van een testopstelling waarbij een 3 stuks 4kW omvormer zijn voorzien van 4,08 kWp, 6,12 kWp en 8,16 kWp aan kristallijne panelen. Op hetzelfde dak, identieke omvormer en panelen, identieke stringspanning (gewoon meer strings parallel), dus zeer goed vergelijkbaar. Helaas duurt het nog 1 maand voordat deze systemen een volledig jaar hebben gedraaid, maar ik kan nu al zien dat de zwaarder belaste omvormers minder dan 1% afwijken van de door mij berekende waarden :*) Mijn berekeningen benaderen dus héél dicht de werkelijkheid.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kan goed kloppen anton
De test die MXL en ik gedaan hebben gaf 2% verlies (meer opbrengst) op een 3060 Wp solar frontier set met een 3000 steca of een 3600 steca coolcept.
Met de 3000 harkt hij een 3550kWh binnen, dus plus 2% = 71kWh per jaar in gunstig geval.
71kWh X 15 jaar is 1065 kWh x €0,20 = 213,-

Niet echt de moeite waard, echter moet je wel kunnen leven met het beeld van aftoppen in de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hebben jullie het verlies berekend door enkel de pieken weg te laten? Of zit in deze berekening ook een compensatie van het feit dat een kleine omvormer het met heel weinig ingestuurd vermogen het juist weer iets beter doet? Want anders zou het verlies nog kleiner zijn in werkelijkheid toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik heb nav. de problemen van vorige week met mijn omvormer het nodige lopen meten hier in huis.
De problemen waren:
  • Af slaan van de omvormer bij zeer wisselend bewolkt/zonnig weer, wegens instabiel grid
  • Doorbranden van varistors
.
SMA reageert heel rap op emails en vooralsnog lijkt er alleen een setje varistors doorgebrand te zijn aan de DC-zijde. (kost 31 euro + 15 euro verzend/administratie kosten)
Ik weet nog niet wat voor certificering er nodig is om die dingen te vervangen, opdat de garantie niet vervalt.
(iemand die dat hier weet?)
Ik heb de string op de B-input gezet, zodat er weer een actieve beveiliging is tegen overspanning.

Enexis reageert heel traag. Na een aantal dagen een reactie gehad dat iemand op een andere afdeling moet reageren en dat die dat zal doen binnen 5 werkdagen.

De man van SMA liet duidelijk tussen de regels doorschemeren dat zij mij wel een grid-code willen verstrekken als ik Enexis meekrijg in het iets verhogen van de grid-parameters.

De weerstand tussen omvormer en meterkast is vrijwel gelijk aan wat ik verwacht met 30m 4mm^2 kabel, oftewel de spanningstoename is vrijwel gelijk aan wat je zou verwachten.

De weerstand van het net naar huis (als ik het zo mag noemen) is ongeveer 0.2 Ohm. Per 5 Ampère verbruik op een groep, daalt de spanning in het hele huis ongeveer 1 Volt.
Ik kan ergens niet goed vinden of dat een redelijke waarde is, of niet. Iemand een idee of dat een redelijke waarde is?
Het verbruik bij deze test was volledig Ohmse belasting. Namelijk verwarmingselementen. (2500 Watt oven, 2000 Watt waterkoker, 1300/2000 Watt kacheltje)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:51:
Hebben jullie het verlies berekend door enkel de pieken weg te laten? Of zit in deze berekening ook een compensatie van het feit dat een kleine omvormer het met heel weinig ingestuurd vermogen het juist weer iets beter doet? Want anders zou het verlies nog kleiner zijn in werkelijkheid toch?
Met de huidige moderne omvormers is dat nagenoeg niet het geval, met een breed mpp bereik blijft de efficientie nagenoeg net zo hoog.
Sterker nog, een steca heeft zijn hoogste efficientie bij het laagste voltage in het mpp bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Ik ben even aan het kijken voor een PV verdeler. Normaal gesproken ben ik wel gecharmeerd van ABB, echter als ik de sheet van de ZV16 PV verdeler pak zie ik een max van 3000W

https://www.groepenkastco...63R69F9D9n1C3Q2432681.pdf

Ik snap dit niet helemaal 230Vx16A=3680W bij mijn weten. Een vergelijkbare Le-Grand doet wel 3680W.
Aangezien mijn omvormer max 3600W doet zou de ABB niet geschikt zijn?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:13:
Ik heb nav. de problemen van vorige week met mijn omvormer het nodige lopen meten hier in huis.
De problemen waren:
  • Af slaan van de omvormer bij zeer wisselend bewolkt/zonnig weer, wegens instabiel grid
  • Doorbranden van varistors
.
SMA reageert heel rap op emails en vooralsnog lijkt er alleen een setje varistors doorgebrand te zijn aan de DC-zijde. (kost 31 euro + 15 euro verzend/administratie kosten)
Ik weet nog niet wat voor certificering er nodig is om die dingen te vervangen, opdat de garantie niet vervalt.
(iemand die dat hier weet?)
Ik heb de string op de B-input gezet, zodat er weer een actieve beveiliging is tegen overspanning.

Enexis reageert heel traag. Na een aantal dagen een reactie gehad dat iemand op een andere afdeling moet reageren en dat die dat zal doen binnen 5 werkdagen.

De man van SMA liet duidelijk tussen de regels doorschemeren dat zij mij wel een grid-code willen verstrekken als ik Enexis meekrijg in het iets verhogen van de grid-parameters.

De weerstand tussen omvormer en meterkast is vrijwel gelijk aan wat ik verwacht met 30m 4mm^2 kabel, oftewel de spanningstoename is vrijwel gelijk aan wat je zou verwachten.

De weerstand van het net naar huis (als ik het zo mag noemen) is ongeveer 0.2 Ohm. Per 5 Ampère verbruik op een groep, daalt de spanning in het hele huis ongeveer 1 Volt.
Ik kan ergens niet goed vinden of dat een redelijke waarde is, of niet. Iemand een idee of dat een redelijke waarde is?
Het verbruik bij deze test was volledig Ohmse belasting. Namelijk verwarmingselementen. (2500 Watt oven, 2000 Watt waterkoker, 1300/2000 Watt kacheltje)
DC zijde zijn de varistors doorgebrand maar sma wil je eventueel de grid code geven om die aan te passen?
Vind je het erg als ik het niet meer snap? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Appie Heijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:26:
Ik ben even aan het kijken voor een PV verdeler. Normaal gesproken ben ik wel gecharmeerd van ABB, echter als ik de sheet van de ZV16 PV verdeler pak zie ik een max van 3000W

https://www.groepenkastco...63R69F9D9n1C3Q2432681.pdf

Ik snap dit niet helemaal 230Vx16A=3680W bij mijn weten. Een vergelijkbare Le-Grand doet wel 3680W.
Aangezien mijn omvormer max 3600W doet zou de ABB niet geschikt zijn?
https://www.vekto.nl/zpo/master/ wellicht ook een alternatief

Je mag die 3680W hier op aansluiten, dat is het maximale ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Rol-Co schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:30:
Kan goed kloppen anton
De test die MXL en ik gedaan hebben gaf 2% verlies (meer opbrengst) op een 3060 Wp solar frontier set met een 3000 steca of een 3600 steca coolcept.
Met de 3000 harkt hij een 3550kWh binnen, dus plus 2% = 71kWh per jaar in gunstig geval.
71kWh X 15 jaar is 1065 kWh x €0,20 = 213,-

Niet echt de moeite waard, echter moet je wel kunnen leven met het beeld van aftoppen in de logging.
Hoe kom je aan die 2%? Het je gekeken naar de piekverliezen op een zonnige dag/periode? Je kunt dit natuurlijk niet doortrekken naar een volledig jaar.

Als je naar mijn gegevens (gebaseerd op meetgegevens over een periode van 2 jaar) dan zou een 98% omvormer (3000Wac vs 3060Wp) misschien 0,1% verlies geven. Dat is een factor 20 kleiner...
reneeke1970 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:51:
Bij 10% belasting van een omvormer, heeft deze over het algemeen een lagere efficientie dan op 20% belasting. Dus door de omvormer zwaarder te belasten, neemt het omzettingsrendement toe. Deze voordelen zijn inderdaad nog niet meegenomen. In de berekening zijn alleen de pieken begrensd op het maximale AC vermogen. Daarnaast kunnen de meeste omvormers vaak ook nog (kortstondig) iets meer leveren dan hun gespecificeerd vermogen. Het verlies zal waarschijnlijk nog (iets) lager zijn dan de berekende waarden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:45:
[...]

Hoe kom je aan die 2%? Het je gekeken naar de piekverliezen op een zonnige dag/periode? Je kunt dit natuurlijk niet doortrekken naar een volledig jaar.

Als je naar mijn gegevens (gebaseerd op meetgegevens over een periode van 2 jaar) dan zou een 98% omvormer (3000Wac vs 3060Wp) misschien 0,1% verlies geven. Dat is een factor 20 kleiner...

[...]

Bij 10% belasting van een omvormer, heeft deze over het algemeen een lagere efficientie dan op 20% belasting. Dus door de omvormer zwaarder te belasten, neemt het omzettingsrendement toe. Deze voordelen zijn inderdaad nog niet meegenomen. In de berekening zijn alleen de pieken begrensd op het maximale AC vermogen. Daarnaast kunnen de meeste omvormers vaak ook nog (kortstondig) iets meer leveren dan hun gespecificeerd vermogen. Het verlies zal waarschijnlijk nog (iets) lager zijn dan de berekende waarden.
Een maand met div weer, vandaar dat ik ook "in gunstige geval" bijgezet heb.

Maar ja, de kosten is niet het grootste probleem van piekverliezen, dat weten we allemaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:42:
[...]

DC zijde zijn de varistors doorgebrand maar sma wil je eventueel de grid code geven om die aan te passen?
Vind je het erg als ik het niet meer snap? :?
Zoals ik het begrepen heb van die man, is het een vreemd verhaal, maar niet onmogelijk dat door plots afschakelen de spanning aan de DC-kant kan pieken.
[....] Varistoren zijn een bescherming van de DC zijde - dus het is onwaarschijnlijk dat deze zoouden stuk gaan door de AC zijde.
Theoretisch is het een transfoloze omvormer ) dus niet galvanisch gescheiden …. Maar practisch ??????
[....]
Dus puur om te voorkomen dat de omvormer vaak afslaat wegens te hoge netspanning, zou -in overleg met de netbeheerder- de grenswaarde opgetrokken kunnen worden.
Hij heeft op dat punt een paar keer gewezen in de conversatie.
Maar goed, ik wil dus eerst van Enexis weten of er misschien onderhoud aan het net was geweest op die dagen en of het wenselijk is dat die grens opgetrokken zou worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:52:
[...]

Zoals ik het begrepen heb van die man, is het een vreemd verhaal, maar niet onmogelijk dat door plots afschakelen de spanning aan de DC-kant kan pieken.

[...]

Dus puur om te voorkomen dat de omvormer vaak afslaat wegens te hoge netspanning, zou -in overleg met de netbeheerder- de grenswaarde opgetrokken kunnen worden.
Maar goed, ik wil dus eerst van Enexis weten of er misschien onderhoud aan het net was geweest op die dagen en of het wenselijk is dat die grens opgetrokken zou worden.
Ok, klinkt aannemelijk inderdaad, maar ik gok als je enexis vraagt of het zinvol is om de beveiliging van de omvormer op AC zijde te verhogen roepen ze altijd nee natuurlijk.
Wat ze echt niet willen is dat het straks een losgeslagen zooitje word waar omvormers gewoon door werken, zelfs bij bijv 255V, de grens van veelal 252 is al fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik wil een overkapping maak tussen mijn schuur en de schutting. Toen dacht ik: laat ik het "dak" maar bedekken met zonnepanelen. Ik heb al een set van 630Wp op de schuur liggen die ik dan wil vervangen voor iets beters :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NKd3e7g.png

De 2x2 PT komen op een betonvoet van 4,5 graden in een string.

Dan wil ik de 2x2 LS in een string als een strak vierkant aan elkaar maken en het ontstane "kruis" van naden vanaf de bovenkant gezien dicht kitten zodat er geen water meer doorheen kan druppelen. Dit leg ik op een halve pergola constructie van Bankirai. Ene kant bevestig ik aan de betonpalen van de schutting en de andere kant via een dwarsbalk aan de schuur. Ook hier zorg ik dat het een hoek van 4,5 graad wordt.

Als het lukt probeer ik de middelste legger van de LS panelen door te trekken naar de PT panelen zodat het een groot geheel gaat worden en naadloos overloopt.

Dan heb ik 2 strings van 4x SF170-S parallel op een Hosola 1000TL. Ik houd rekening met een verlies van max ~20% door de helling en de ligging vanaf zuid (+35).

Wat denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Pascal Saul op 10-03-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
TD-er schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:52:
[...]

NEN EN 50438 schrijft max 253V, dan moet je omvormer afschakelen. Enexis gaat je hier echt geen vrijstelling voor geven dit op te trekken. Bij 253V in je huis installatie kun je al de nodig problemen krijgen, en je buren dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen redden meer aan! Hopeloos pv verslaafd! :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
habbekrats schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:02:
[...]

NEN EN 50438 schrijft max 253V, dan moet je omvormer afschakelen. Enexis gaat je hier echt geen vrijstelling voor geven dit op te trekken. Bij 253V in je huis installatie kun je al de nodig problemen krijgen, en je buren dus ook.
In België hebben ze die grens al zo'n 10V hoger.
Maar goed, ik snap prima dat probleem.
Feit blijft dat ik bij 16A invoer ruwweg 4V extra zal hebben aan de omvormer-kant van de kabel, dus zal er bij "de buren" al minder dan 250V komen door mijn invoer.

Neemt niet weg dat je wel een soort van wedloop krijgt hierdoor.

Wat ik van Enexis vooral wil weten is of er onderhoud was op die dagen, dus dat het een bijzondere situatie was.
Verder hoop ik dat hier mensen zitten die weten of 0.2 Ohm aan "interne weerstand" van het net veel of weinig is. (1V daling per 5A belasting)
En als Enexis meer problemen ziet hier in het netwerk, zou het mooi zijn om bijvoorbeeld op een andere fase gezet te worden.
Mijn meterkast is geschikt voor 3 fasen, dus dat zou ook een optie kunnen zijn, al zal me dat waarschijnlijk wel 200 euro kosten voor omzetting naar 3x 25A.

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.