Allright, paar dingen vergeten die wat onduidelijk waren. Had ze weggelaten om ze niet zo relevant leken; dak ligt pal op het zuiden, geen schaduw en een hoek van circa 45 graden. De vraag was nog of 3 fase nog een goede optie zou zijn. Met 35A hoofdzekering zou ik 5.750 Wp , wat zou overeenkomen met 320 Wp per paneel (als ik er 18 zou nemen). De offertes zijn nu gemaakt met 270-290 max per paneel, dus zou moeten kunnen.
Mocht ik later bijv nog de garage of uitbouw voorzien van panelen, heb ik wel een probleem, dan moet er een andere omvormer komen. Maar goed, dat is een scenario waarvan het redelijk onzeker is dat dat ooit gaat gebeuren.
Mocht ik later bijv nog de garage of uitbouw voorzien van panelen, heb ik wel een probleem, dan moet er een andere omvormer komen. Maar goed, dat is een scenario waarvan het redelijk onzeker is dat dat ooit gaat gebeuren.
Red devil schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:44:
Heb inmiddels voor mijn dak 3 offertes gekregen. Heb zelf uitgerekend dat er 18 panelen passen van 1.65 bij 1 meter (hier een hele lelijke tekening , heb alleen de probleemgevallen ingetekend, de rest moet je er bij bedenken. Het dak is 6.5m breed en 7.14 lang). Stroomaansluiting is 1x35
Hier de offertes:
Aanbieder 1 (lokale toko)
18 x JAM6(R)(BK)-60-270 MONO BLACK
Goodwe GW4200-DS inc monitoring via internet via wifi
ESDEC voor Schuin Dakpannen dak
25A groep; HACO enkel fase
5900 euro ex BTW
Aanbieder 2
15 x Suntech STP290S-20/Wem HyPro zonnepanelen (zwarte rand)
Hosola bright 4200MTL dual MPPT omvormer met wifi
Hartamnn click-fit bevestingsmateriaal voor schuindak
16A C-automaat (kema keur)
5000 euro ex BTW
Aanbieder 3
15 x BenQ PM060M02 275
StecaGrid 4003 Coolcept 3-fase omvormer
Aanpassing groepenkast - 400V/16A
6600 euro ex BTW
Ik snap niet waarom die aanpassing van de groepenkast door aanbieder 3 wordt gedaan? In ieder geval zitten ze nogal boven de prijs van de andere 2 aanbieders. Als ik voor aanbieder 2 drie panelen a 200 euro erbij doe + iets duurdere omvormer, zit ik ook op de prijs van aanbieder 1 (circa 6000 euro) maar wel met 18 x 290 Wp ipv 18 x 275. Wat zeggen de experts? Zitten er gekke zaken tussen?