Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.172 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:12:
[...]

nog nooit gemeten dus?
gewoon een thermostaat pakken, een beetje koelpasta op het tipje en dan op de boven alu rand houden van je panelen op een goede zonnige zomerdag.
YouTube: eitje bakken

(er is een groot verschil tussen een onderdeel dat vol in de zon zit, en een temperstuur die je in de schaduw meet.)

zonneboiler zelf bouwers raden ook altijd af om eps te gebruiken als isolatie materiaal van de collector.
gewoon omdat het weg smelt. ;)
Ik heb dat soort zaken wel gemeten. Zelden boven de 75 graden Celsius uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MuYWrAddokiQ8aSagEn8A3ox/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Skyaero schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:32:
[...]

Ik heb dat soort zaken wel gemeten. Zelden boven de 75 graden Celsius uitgekomen.

[afbeelding]
meet je vol in de zon, of meet je onder de panelen :?
dat scheelt een 10 tal graden, merk ik altijd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:36:
[...]

meet je vol in de zon, of meet je onder de panelen :?
dat scheelt een 10 tal graden, merk ik altijd.
Temperatuur meet je nooit in de zon.

Dit is een professionele meting voor een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Skyaero schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:41:
[...]

Temperatuur meet je nooit in de zon.

Dit is een professionele meting voor een klant.
als je de cel temperatuur wil weten moet je juist in de volle zon meten.
dat is de temperatuur die je wil weten met pv. ;)
die kun je dan terug rekenen met je opbrengst en warmte coëfficiënt en kom je vrij redelijk uit met 2 variabelen. ;)
(te minste ik neem aan dat je ze in de zon wil hebben hangen. ;)
dat doen de meeste mensen. lol. )

andere temperatuur metingen moet je bij loging of het weer topic zijn hier op tweakers.
dat heeft niks meer met pv te maken en die doe je in de schaduw. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 01-03-2016 11:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Misschien was ik niet helemaal duidelijk: De panelen staan (uiteraard) in de zon. De temperatuursensor zelf staat niet in de zon, maar zit achter het laminaat.

Temperatuursensoren mag je nooit in de zon plaatsen, omdat zij dan een verkeerde meting geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:25
Skyaero schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:02:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk: De panelen staan (uiteraard) in de zon. De temperatuursensor zelf staat niet in de zon, maar zit achter het laminaat.

Temperatuursensoren mag je nooit in de zon plaatsen, omdat zij dan een verkeerde meting geven.
Mooie grafiek, 70/75 graden dus, wat voor soort paneel is dat, blauw of zwart?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Skyaero schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:02:

voor alle andere situaties heb je gelijk,
maar als je de temperatuur van je cellen wil weten.
dan moet je juist in de volle zon meten.
je wil dus juist de verkeerde meting weten in dit geval. ;)
je cellen liggen ook in de volle zon.

(verkeerde meting is niet het juiste woord.
voor alle andere metingen is dit verkeert, maar in dit geval is het de enige juiste meting die de correcte temperatuur geeft.
ook als ze langer in de zon liggen gaat de temperatuur nog steeds omhoog, en dat is juist wat je wil meten. zodat je kunt terug rekenen.
dat wil je in andere situaties juist net niet doen, en doe je dat dus ook niet in de zon.

als je in de schaduw meet merk je dat die 2 metingen wel een relatie hebben maar die is niet lineair. ;)
programma's zoals sma sunnydesign nemen de temperatuur als een linear, en daar merk je wel wat verschillen, maar zo klein dat het niet echt belangrijk is voor het programma. )

het hangt er van af wat je wil meten, dat bepaalt hoe je het meet.
soms wil je dus juist de volle zon meten, en soms wil je juist de omgevings-temperatuur (schaduw) weten.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 01-03-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:31
AUijtdehaag schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:22:
[...]

Dat lijkt me inderdaad weinig.
Kun je, je grafieken eens laten zien hier. Daar is al veel uit te halen vaak.
En een DC spanning aflezen op de omvormer. Om welke omvormer en panelen gaat het?
Wat is je hellingshoek op het westen?
Hierbij mijn data van 27-2. Een relevante dag, daar er geen bewolking langs is gedreven die dag.

Beide ingangen op mijn Ginlong Solis 3K - 2G zijn gebruikt, heeft de installateur gedaan. Waarom weet ik niet precies, maar was beter. Hier zitten 12 JA-Solar 290 Wp panelen op.

Ik heb sterk het idee dat de omvormer maar 1 van beide ingangen 'omvormt' en daardoor de helft mist. Er is namelijk per poort continu spanning aanwezig, maar de stroom stuitert maar op en neer op de ingangen, en er is redelijk te zeggen dat wanneer Current DC 1 hoog is, Current DC 2 laag is, en andersom, het is het geïnverteerde van elkaar. Kunnen jullie deze gedachten bevestigen of zit ik er door gebrek aan kennis naast, wat goed mogelijk is overigens.

AC output Current

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poort 1 (DC1):

Spanning
DC input voltage DC1
Stroom
DC Input Current DC1

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poort 2 (DC2)

Spanning
DC input voltage DC2
Stroom
DC Input Current DC2

Mvg,
Michel van Eunen.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Vandaag eindelijk het dak van de garage gemeten.

Breedte 3m (totaal is 3,3m, maar door opstaande rand van 8cm zal er effectief 3m overblijven)
Lengte 7m (loopt hierna verder maar is garage van buurman)
Smalle kant ligt op 170 graden zuid.
Garage ligt aan de straat, dus liefst dat er vanaf de straat niks te zien is.

Zit zelf te denken aan montage in portret met betonvoet zoals deze

Zou dan komen op 2x4 of 3x4 panelen en dan gaan voor minimaal 290Wp panelen.

Goeie indeling/oplossing? Of zijn er nog betere opties?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
MeShell schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:23:
[...]

Hierbij mijn data van 27-2. Een relevante dag, daar er geen bewolking langs is gedreven die dag.
...
Ik zie de spanning naar 100V gaan en je omvormer werkt alleen tussen de 100 en 600V.
(start pas bij 120V).
Vermoedelijk levert je installatie bij belasting dus te weinig spanning en valt de boel daarom telkens uit.
Of dat "by design" is of door een defect weet ik niet. Je noemt 12 panelen, dus ik neem aan 2 sets van 6. Dan zou je per set wel boven die 100V moeten zitten. Maar als er dingen parallel hangen of iets kapot is.....

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42
Het lijkt wel of er in beide strings panelen niet zijn aangesloten, de genoemde panelen hebben een MPP spanning van ongeveer 32 volt, dus per string van 6 zou dat 190 Volt moeten geven...

Edit: Het zou misschien nog kunnen dat er onder de omvormer 2 stekkers verwisseld zijn, bijvoorbeeld de - van string 1 met de - van string 2. Ik heb dat eens gezien bij een Omnik omvormer, die gaf ook zo'n stuiterend beeld toen...

Je kunt proberen 1 string af te koppelen, als de complete productie dan stopt is er iets niet in de haak. Blijft de productie wel doorgaan, dan ben ik benieuwd wat dan de waarden zijn van de werkende string.

[ Voor 54% gewijzigd door hesselbeertje op 01-03-2016 13:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:44
MeShell schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:23:
[...]

Beide ingangen op mijn Ginlong Solis 3K - 2G zijn gebruikt, heeft de installateur gedaan. Waarom weet ik niet precies, maar was beter. Hier zitten 12 JA-Solar 290 Wp panelen op.

Ik heb sterk het idee dat de omvormer maar 1 van beide ingangen 'omvormt' en daardoor de helft mist. Er is namelijk per poort continu spanning aanwezig, maar de stroom stuitert maar op en neer op de ingangen, en er is redelijk te zeggen dat wanneer Current DC 1 hoog is, Current DC 2 laag is, en andersom, het is het geïnverteerde van elkaar. Kunnen jullie deze gedachten bevestigen of zit ik er door gebrek aan kennis naast, wat goed mogelijk is overigens.
Je twee grafieken van de stroom laten wel precies dat beeld zien ja, die passen precies in elkaar als je ze draait. Verder valt op wat jvdmast hierboven al schrijft, dat de spanning erg laag is. Met 6 panelen in serie zou je een spanning van >180V verwachten. Geen idee of de lage spanning het gedrag zou kunnen veroorzaken, ik vind het of/of-gedrag hoe dan ook opvallend.
Het enige wat ik daar aan zou kunnen beredeneren is dat een van de 2 strings verkeerdom is aangesloten en de omvormer de sterkste van de 2 strings "kiest" voor de werkingsrichting. Maar ik heb geen idee of een omvormer ueberhaupt wel kan werken als de plus en min aan de DC-zijde zijn verwisseld. Bij mijn eigen installtie heb ik het voor het aanklikken met de multimeter gedubbelcheked. Dat zou ook het eerste zijn wat ik in jouw geval zou doen: met een multimeter even controleren wat de spanning aan de DC-kant is.

edit:
Wat hesselbeertje schrijft is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Die fout ligt ook nog best wel voor de hand bij het aansluiten ook.

[ Voor 4% gewijzigd door T-MOB op 01-03-2016 13:52 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
T-MOB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Je twee grafieken van de stroom laten wel precies dat beeld zien ja, die passen precies in elkaar als je ze draait. Verder valt op wat jvdmast hierboven al schrijft, dat de spanning erg laag is. Met 6 panelen in serie zou je een spanning van >180V verwachten. Geen idee of de lage spanning het gedrag zou kunnen veroorzaken, ik vind het of/of-gedrag hoe dan ook opvallend.
Het enige wat ik daar aan zou kunnen beredeneren is dat een van de 2 strings verkeerdom is aangesloten en de omvormer de sterkste van de 2 strings "kiest" voor de werkingsrichting. Maar ik heb geen idee of een omvormer ueberhaupt wel kan werken als de plus en min aan de DC-zijde zijn verwisseld. Bij mijn eigen installtie heb ik het voor het aanklikken met de multimeter gedubbelcheked. Dat zou ook het eerste zijn wat ik in jouw geval zou doen: met een multimeter even controleren wat de spanning aan de DC-kant is.

edit:
Wat hesselbeertje schrijft is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Die fout ligt ook nog best wel voor de hand bij het aansluiten ook.
Ik had precies hetzelfde... De twee strings door elkaar gehaald. Dus + en + en - en - waardoor uiteindelijk maar de helft omvormt. Je moet even meten of je met de combinatie van de 4 draden twee strings eruit kan meten die ongeveer dezelfde spanning meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:40
loyske schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:48:
Vandaag eindelijk het dak van de garage gemeten.

Breedte 3m (totaal is 3,3m, maar door opstaande rand van 8cm zal er effectief 3m overblijven)
Lengte 7m (loopt hierna verder maar is garage van buurman)
Smalle kant ligt op 170 graden zuid.
Garage ligt aan de straat, dus liefst dat er vanaf de straat niks te zien is.

Zit zelf te denken aan montage in portret met betonvoet zoals deze

Zou dan komen op 2x4 of 3x4 panelen en dan gaan voor minimaal 290Wp panelen.

Goeie indeling/oplossing? Of zijn er nog betere opties?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je aan dakrandmarges (Bouwbesluit) gedacht? En ruimte tussen de rijen panelen? Lijkt er niet echt op.

Dan kom je flink lager uit, ervan uitgaande dat je de panelen naar de korte kant wilt hebben. Met schansen kom je ook niet veel verder ivm hoger worden = grotere marge.

De marges zorgen direct dat de panelen 'niet te zichtbaar' worden vanaf de straat, al hangt dit natuurlijk af van hoe ver die straat van de panelen is.... en of de panelen met de hoge of lage kant naar de straat staan... ;)

Zie bijv om zelf te checken http://www.zonnepaneleninfo.nl/haalbaar.htm#platdak

Bij 4 rijen * 2 panelen SolarFrontier (170 Wp; ca 126 cm * 98 cm) in landscape, 15 gr, kom je mooi uit, copy/paste:

Hoogte is gelijk aan dakrandmarges ofwel 25 cm. Tussenruimte in geval van meerdere rijen is 93 cm. De horizontale afstand over het dak van een paneel is 95 cm. De totale lengte van de genoemde dakrandmarges, rijen panelen en tussenruimten is 684 cm. De totale breedte van de genoemde dakrandmarges aan de zijkant en panelen naast elkaar in de rijen is 302 cm. Daarmee komt het totale benodigde oppervlak voor deze setting op lengte * breedte is 20.6568 m2. Ten slotte, je zou zo dus 8 panelen plaatsen. Er zou een vermogen van 1360 Wp staan.

Waar je dakrandmarges nodig zijn moet je trouwens zelf nog bepalen, misschien aan 3 kanten (zijkant * 2 + voor óf achter gezien de garage doorloopt in die van buurman).

Je kunt zelf besluiten om niet aan de marge te voldoen (risico bijv: een buurman gaat klagen en hij krijgt gelijk) en/of de tussenruimten veel kleiner te maken (je mist opbrengst door schaduw, maar hebt al met al wellicht meer opbrengst door een extra rij; lastig te zeggen hoe groot dat verschil is).

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zeegerd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:44:
Bij 4 rijen * 2 panelen SolarFrontier (170 Wp; ca 126 cm * 98 cm) in landscape, 15 gr, kom je mooi uit,
Je kunt ze ook oost-west neerleggen met 15 graden, dan passen er 6*2 SF panelen op het dakje.

/edit: 2x4 normale 1.65x1m panelen in oost-west opstelling kan ook. Dan kom je hoger uit qua Wp.

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 01-03-2016 15:09 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:40
zonoskar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:58:
[...]

Je kunt ze ook oost-west neerleggen met 15 graden, dan passen er 6*2 SF panelen op het dakje.

/edit: 2x4 normale 1.65x1m panelen in oost-west opstelling kan ook. Dan kom je hoger uit qua Wp.
Goede aanvulling. Nut/opbrengst hiervan hangt ook af van schaduw uit de omgeving, dat moet hij nog bekijken.

Zonder schaduw: relatieve opbrengst zal dan minder zijn, absoluut zeker meer; en mooier verdeeld over de dag (tav alleen zuid).

[ Voor 6% gewijzigd door zeegerd op 01-03-2016 15:30 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
zeegerd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:29:
[...]

Goede aanvulling. Nut/opbrengst hiervan hangt ook af van schaduw uit de omgeving, dat moet hij nog bekijken.

Zonder schaduw: relatieve opbrengst zal dan minder zijn, absoluut zeker meer; en mooier verdeeld over de dag (tav alleen zuid).
Schaduw is er niet, straatkant ligt ook aan de smalle zijde en de huizen aan de overkant staan ver genoeg zodat er geen schaduw is. Pas aan het einde van de dag staat er op het westen een boompje, maar dan is de zon al ver onder schat ik.

Ik had laatst ook al SF in O-W geopperd, maar meen dat er opties waren om aan een hogere Wp te komen. Ook omdat het geheel mooi op zuid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:48:
[...]

Mooie grafiek, 70/75 graden dus, wat voor soort paneel is dat, blauw of zwart?
Blauw
migjes schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:49:
[...]

voor alle andere situaties heb je gelijk,
maar als je de temperatuur van je cellen wil weten.
dan moet je juist in de volle zon meten.
je wil dus juist de verkeerde meting weten in dit geval. ;)
je cellen liggen ook in de volle zon.
Als je je temperatuursensor in de zon legt, meet je de opwarming van de temperatuursensor. Je meet niet de opwarming van de cel. Als je de temperatuur van de cel wilt weten, moet je deze dus aan de achterzijde van de cel/laminaat meten. Je plakt de sensor dus op de cel, zodat je de temperatuur van het materiaal meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Skyaero schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:53:
[...]
Als je je temperatuursensor in de zon legt, meet je de opwarming van de temperatuursensor. Je meet niet de opwarming van de cel. Als je de temperatuur van de cel wilt weten, moet je deze dus aan de achterzijde van de cel/laminaat meten. Je plakt de sensor dus op de cel, zodat je de temperatuur van het materiaal meet.
Eigenlijk wil je tussen het glas en het EVA meten. Het EVA is al kouder dan het silicium (getuige IR-foto's van panelen).
Als je de sensor op het laminaat plakt , isoleer je 'm dan aan de onderkant? Of frees je wat EVA weg zodat je op het silicium meet (en waar vul je dan mee op?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
zonoskar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:58:
[...]

En dan is er nog ruimte voor een extra rij van 4 panelen of op oost of op west, afhankelijk van aan welke kant je het aandurft om 'te dicht' op de rand te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
Goeden avond,

Inmiddels heb ik bij thuiskomst aan het einde van de middag de twee 'Plussen' omgedraaid. Het resultaat is veelbelovend:
DC input voltage DC1
Zoals je kunt zien is de ingangsspanning meteen omhoog geschoten. Al twee maanden staat deze op +/- 100V en ineens gaat hij nu per direct richting de 400V. Dit is ook een waarde welke beter in mijn lijn der verwachting ligt. Ben ik toch niet zo gek achteraf! :)

Ik zal morgen definitief kunnen zeggen of er resultaat is, maar ik twijfel daar eigenlijk niet heel erg over gezien bovenstaande grafiek.

Wordt morgen vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:34
Gister was een mooie dag voor opbrengsten, maar ook om panelen op het dak te leggen. Dank voor alle adviezen en tips, al met al prima zelf te doen (en nog leuk ook). Bij deze mijn installatie:

orientatie Zuid
5x Suntech 270wp schuin dak, 37grd, clickfit medium incl hoogteverstelling
4x SF170 op de dakkapel, schans Zaanzon, aangepast naar 8grd.
Hosola Bright 2000 2x mppt
Finder in de meterkast (van het weekend logging instellen icm youless en pvoutput)

work in progress, schuin dak
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/4q6d96a3d/IMG_20160229_105006.jpg
work in progress, dakkapel (die paar losse dakpannen zijn niet bedoeld als ballast :+ )
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/7zksfmy6x/IMG_20160229_114323.jpg
5x Suntech 270 (de panelen liggen iets hoger op de rail, op deze manier wateren ze nog af in de dakgoot)
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/qugj61y8p/IMG_20160229_161920.jpg
Schans met 4x SF170
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/41xiq8bdl/IMG_20160229_160016.jpg

Vandaag natuurlijk een weertje om te huilen met een nieuwe installatie, maar toch de eerste 0.97kWh binnen geharkt.... :9

[ Voor 0% gewijzigd door Geronimoos op 01-03-2016 21:00 . Reden: typo ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Geronimoos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:10:
Vandaag natuurlijk een weertje om te huilen met een nieuwe installatie, maar toch de eerste 0.97kWh binnen geharkt.... :9
Gezien het stof op de panelen konden ze wel een regenbuitje gebruiken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MeShell schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:15:
Goeden avond,

Inmiddels heb ik bij thuiskomst aan het einde van de middag de twee 'Plussen' omgedraaid. Het resultaat is veelbelovend:
[afbeelding]
Zoals je kunt zien is de ingangsspanning meteen omhoog geschoten. Al twee maanden staat deze op +/- 100V en ineens gaat hij nu per direct richting de 400V. Dit is ook een waarde welke beter in mijn lijn der verwachting ligt. Ben ik toch niet zo gek achteraf! :)

Ik zal morgen definitief kunnen zeggen of er resultaat is, maar ik twijfel daar eigenlijk niet heel erg over gezien bovenstaande grafiek.

Wordt morgen vervolgd!
Als je 400 V ziet, lijkt het er nu op dat, op een of andere manier, alle 12 panelen in serie staan met elkaar.
12 x 32? Vmpp = 384 V (kouder weer, dus zal wel iets hoger zijn.
De enige juiste manier is de twee stringen even doormeten op gelijkspanning en polariteit en dan opnieuw aansluiten.
Ik hoop dat het opgelost is, maar ik vind het nog vreemd, gezien je twee stringen van 6 panelen hebt (wat weinig is qua spanning en rendement voor de omvormer, maar dat ter zijde)

Edit: google geeft me niet direct een handleiding om eens te kijken of het anders kan.
12 panelen in 1 string op allebei de mppt ingangen zou het mooiste zijn. Maar of dat kan/mag?

Zonder meten tast je in het duister. Lijkt erop dat mogelijk van 1 string met 6 panelen de + en de - zijn omgewisseld. Nogmaals meten=weten

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2016 21:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkiFan schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:40:
Dat kan nog veel goedkoper, 255 Wp vind ik voor 179, een simpele Involar of zo, zonder monitoring komt op 121. Nemen we nog 5 tientjes voor het montagespul, kom je op 350€. 350 € = 1520 Kwh bij 0,23€ / Kwh.
Een 255 Wp paneel pal op het zuiden levert je ongeveer 90% van de Wpeak op, dus +- 230 Kwh per jaar.

1520 / 230 Kwh = 6,6 jaar terugverdientijd. Wat relatief hard in je tvt hakt is de microinverter.
Hoeveel WP kun je aansluiten via het stopcontact op een groep?
600wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabalis
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 12:09
Vraagje voor de experts,

er zouden vorige week 20x Bisol BMO280 280Wp PeakPerformance panelen geplaatst worden maar door leveringsproblemen is dit nu een week uitgesteld. Nu schijnen er nog steeds leveringsproblemen te zijn met de Bisol BMO280 en stelde het bedrijf de Bisol panelen te vervangen door de BenQ GreenTriplex PM060M02 275Wp.
De gebruikte omvormer hierbij is de Steca Coolcept 5503 (3-fasen).
Geen last van schaduw, dak 45graden op zuid, gemid. verbruik 5000/jaar.

Is dit een verstandige keuze?

[ Voor 10% gewijzigd door Kabalis op 02-03-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:32:
[...]

600wp?
Je mag tot 9,4 A invoeden op een bestaande groep, maar niet via het stop contact maar een vaste verbinding.

http://www.mastervoltsola...ineerde-groep-toegestaan/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabalis schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:41:
Vraagje voor de experts,

er zouden vorige week 20x Bisol BMO280 280Wp PeakPerformance panelen geplaatst worden maar door leveringsproblemen is dit nu een week uitgesteld. Nu schijnen er nog steeds leveringsproblemen te zijn met de Bisol BMO280 en stelde het bedrijf de Bisol panelen te vervangen door de BenQ GreenTriplex PM060M02 275Wp voor hetzelfde bedrag.
De gebruikte omvormer hierbij is en blijft de Steca Coolcept 5503 (3-fasen).

Is dit een verstandige keuze?
Ik zou de BenQ boven de Bisol verkiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:45:
[...]

Je mag tot 9,4 A invoeden op een bestaande groep, maar niet via het stop contact maar een vaste verbinding.

En met hoeveel met een microinverter op een stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Ter lering en vermaak, onze eigen mux heeft de gedoneerde kapotte Enecsys 360-72 uit elkaar getrokken voor diagnose. Ze mochten helaas geen lang leven beschoren zijn, de eerste was 7 maanden, de 2e nog geen maand.

YouTube: Failed Enecsys 360w solar microinverter teardown (018)

Binnenkort komt hij ook nog met een video waarin hij deze vergelijkt met een Chinese micro omvormer van 80 euro. Dat moet smullen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:55:
[...]

Dit was altijd 500 W, maar check ff de link. Het mag volgens dit document niet meer, persoonlijk denk ik dat er tienduizenden installaties in Nederland zo draaien, en tot 500 W zou ik er niet van wakker liggen.

http://www.nieuws1010.nl/...ombineerde-eindgroep-.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 01-03-2016 23:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Volgens dat document mag je dus 9A (ca. 2kW) invoeden op een gecombineerde groep waar ook verbruikers op zitten. De omvormer mag dan alleen niet met een stopcontact aangesloten zijn... Dat is wel weer apart.
Best netjes.
Weet alleen niet in hoeverre de nieuwe NEN 1010 al van toepassing is in NL (juiste versie moet aangestuurd worden door bouwbesluit)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

volgens mij mag je nog steeds 600W AC via een wcd invoeden (2,25 A)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
MeShell schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:15:
Goeden avond,

[afbeelding]

Wordt morgen vervolgd!
Ik weet niet hoe het precies zit aan gesloten, maar helemaal lekker zit het niet. 2 x 6 panelen, elke string op een aparte MPPT zou bij deze lage temperaturen moeten werken. Pas bij erg warm weer zal de omvormer niet opstarten. Ik zou iig het even door laten meten door een deskundige/installateur.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Als je 400 V ziet, lijkt het er nu op dat, op een of andere manier, alle 12 panelen in serie staan met elkaar.
12 x 32? Vmpp = 384 V (kouder weer, dus zal wel iets hoger zijn.
De enige juiste manier is de twee stringen even doormeten op gelijkspanning en polariteit en dan opnieuw aansluiten.
Ik hoop dat het opgelost is, maar ik vind het nog vreemd, gezien je twee stringen van 6 panelen hebt (wat weinig is qua spanning en rendement voor de omvormer, maar dat ter zijde)

Edit: google geeft me niet direct een handleiding om eens te kijken of het anders kan.
12 panelen in 1 string op allebei de mppt ingangen zou het mooiste zijn. Maar of dat kan/mag?

Zonder meten tast je in het duister. Lijkt erop dat mogelijk van 1 string met 6 panelen de + en de - zijn omgewisseld. Nogmaals meten=weten
Daarom klopt er iets niet, 400 V krijg je als alle 12 panelen in serie staan. Maar er is hier sprake van twee aparte strings die niet zijn doorverbonden...
12 panelen in één string zou je parallel op beide MPPT kunnen zetten met een Y-splitter.
Andre1973 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:15:
volgens mij mag je nog steeds 600W AC via een wcd invoeden (2,25 A)
Het staat hier:

•Voor bestaande woningen blijft het ook na juli 2016 toegestaan om één kleine PV omvormer tot 2,25 A via een stekker/stopcontactverbinding op een eindgroep aan te sluiten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:32:
[...]

600wp?
eigenlijk is de vraag niet handig.
je kunt gerust 4x315Wp op een steca500 zetten,
die geeft een 500W als max en kan dus gewoon met een stekker het stopcontact in.
je topt dan wel flink af met de steca maar het geeft nog steeds veel kWh. ;)
(en nee het is geen 500W ook geen 600W, maar eigenlijk is het 2,15A.
maar de ene lokatie heeft 235V en de andere 220V, dus het aantal W is dan soms net iets anders, maar hangt ook van de gebruikte omvormer af, hoe die zijn grens bepaald. ;) )

deze regel wouden ze af schaffen, maar is terug gedraaid.
en hij is zelfs vergroot naar 9A, maar dan zit je wel knal op de grens van wat verstandig is in sommige huizen.
moet dan wel vast aangesloten worden, maar dat is niet moeilijk.
ook zou ik even goed kijken of de gekozen groep wel helemaal in orde is voor dat je hem gaat gebruiken.
zo zou ik dit niet durven op mijn huiskamer groep, want de schuur zit daar ook op, en het is daar niet helemaal in orde, maar de wasmachine groep is bij mij weer geen probleem om zo te gebruiken.
(dus als teun de beun goedkope koppelstukjes heeft gebruikt, of zeer creatieve oplossingen heeft verzonnen.
dan weet ik niet of dit zo maar verstandig is in huis. ;)
het is je eigen verantwoording wat je daar mee doet.)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:55:
[...]
geen idee, hangt van de microinverter af.
tel de uitgaande A van alle mircroinverters bij elkaar op.
blijft die onder de 2,15A of onder de 9A?
en kan de groep die je wil gebruiken het aan?
(edit: eigenlijk weet ik het antwoord al, maar jij moet het nu nog weten.
zelf iets uitzoeken leer je meer van. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 02-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

drielp schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 02:06:
Daarom klopt er iets niet, 400 V krijg je als alle 12 panelen in serie staan. Maar er is hier sprake van twee aparte strings die niet zijn doorverbonden...
12 panelen in één string zou je parallel op beide MPPT kunnen zetten met een Y-splitter.
Misschien is het zo aangesloten (groen is met de strings apart op de 2 MPPs. Rood is de situatie waarin de 2 plussen omgewisseld zijn):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/MPPs.png
Het zou kunnen dat de strings dan intern in serie komen te staan. Of heb ik het mis?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2016 10:35 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
In ieder geval aan de mensen die de moeite hebben genomen om mij te beantwoorden, sjappo en bedankt!!! ;)

Korte update. Gister avond de plussen van beide strengen verwisseld. Dacht het daarmee opgelost te hebben want ik zag ineens een hogere spanning op de omvormer. Echter was deze zoals vele hier al zeggen te hoog. 400V bij 6 panelen dat gaat niet.

Vanmorgen ook heel even 400V op beide ingangen van de omvormer gehad. Maar het lijkt wel op wanneer de omvormer opgestart is, dat de spanning in elkaar zakt naar de voor mij inmiddels herkenbare 100 V per ingang, en een DC current input om en om op de ingangen DC1 en DC2.

Met de multimeter de strengen gemeten. De polariteit van beide is goed, maar op beide strengen heb ik 100V gemeten. Dus het zelfde wat de omvormer zegt. Inmiddels is de leverancier nu gearriveerd. Hij kon wel vertellen dat de panelen met z'n twaalven in serie staan, maar voor de omvormer met een splitter naar beide ingangen gaan. Daarom heb ik dus gelijke spanning op beide ingangen. Hij zegt dat je dan dmv de hoge ingangspanning snel start, maar in principe maar het halve vermogen over een ingang trekt wat de bedrijfszekerheid van de omvormer ten goede zou komen. Ik heb altijd gedacht dat een omvormer zijn beste resultaat haalt bij de hoogste stroom. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.

Ik heb het vermoeden dat er een rot paneel tussen zit. Dus welke de boel verstiert zodra er vermogen (lees stroom) gaat lopen. Omdat ik wel begin met 400V de eerste paar seconde van de dag.

To be continued....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

net even bij mijn systeem gekeken ter beeldvorming
8 panelen doen op dit moment bij elkaar in 1 string 240 Volt

andere set met 2 strings
string 1 9 panelen 276 Volt
string 2 9 panelen 272 Volt

dus je zou met 12 panelen op ongeveer 360V moeten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MeShell schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:41:
In ieder geval aan de mensen die de moeite hebben genomen om mij te beantwoorden, sjappo en bedankt!!! ;)

Korte update. Gister avond de plussen van beide strengen verwisseld. Dacht het daarmee opgelost te hebben want ik zag ineens een hogere spanning op de omvormer. Echter was deze zoals vele hier al zeggen te hoog. 400V bij 6 panelen dat gaat niet.

Vanmorgen ook heel even 400V op beide ingangen van de omvormer gehad. Maar het lijkt wel op wanneer de omvormer opgestart is, dat de spanning in elkaar zakt naar de voor mij inmiddels herkenbare 100 V per ingang, en een DC current input om en om op de ingangen DC1 en DC2.

Met de multimeter de strengen gemeten. De polariteit van beide is goed, maar op beide strengen heb ik 100V gemeten. Dus het zelfde wat de omvormer zegt. Inmiddels is de leverancier nu gearriveerd. Hij kon wel vertellen dat de panelen met z'n twaalven in serie staan, maar voor de omvormer met een splitter naar beide ingangen gaan. Daarom heb ik dus gelijke spanning op beide ingangen. Hij zegt dat je dan dmv de hoge ingangspanning snel start, maar in principe maar het halve vermogen over een ingang trekt wat de bedrijfszekerheid van de omvormer ten goede zou komen. Ik heb altijd gedacht dat een omvormer zijn beste resultaat haalt bij de hoogste stroom. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.

Ik heb het vermoeden dat er een rot paneel tussen zit. Dus welke de boel verstiert zodra er vermogen (lees stroom) gaat lopen. Omdat ik wel begin met 400V de eerste paar seconde van de dag.

To be continued....
de installateur heeft dus gewoon 12 panelen in serie gezet.
en dan die serie op de 2x mpp van de omvormer aan gesloten als ik het goed begrijp.
(dit is geen domme methode, de mpp in tandem, heb je perfecte V voor omvormer en kan hij alles netjes verwerken.
omvormer moet het wel kunnen, en soms moet hij er speciaal voor geconfigureerd worden.
is dat gebeurd?)
maar jij hebt het over 2 stringen, en dat staat haaks op wat hier boven staat :?

dus wat is het nu?
6 panelen serieel per mpp en dat 2x of is het 12 panelen serieel verdeeld op 2x mpp (mpp in tandem)?

6x paneel serieel met een 290Wp paneel zo als jij hebt, is meten met een multimeter (Voc) 6x 39,3V = 235.8Voc.
en 12x 39,3 = 471.6Voc (en dat kan wat hoger of lager uit vallen door de temperatuur)
meet je iets wat erg ver van deze waarde af zit is er iets mis met de panelen. ;)

sluit je die panelen aan op een mpp van de omvormer, dan meet je geen Voc maar Vmpp.
6X32V = 192Vmpp
12X32V = 384Vmpp (en dat kan wat hoger of lager uit vallen door de temperatuur)
geeft de omvormer iets anders aan, dan is er meestal iets mis met de omvormer.
(maar omdat de gegevens zo door elkaar hier binnen komen is dit wel erg gokken. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de TS: http://www.top50solar.nl/

Wat is dit precies voor lijst? Kan niet meteen zien waar het op gebaseerd is.

Zonder meteen een eigen topic te beginnen, weet iemand een goede site met betrouwbare ervaringen, mbt tot prijs/service etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
Nou, ze zijn weer vertrokken. Ik had 12 panelen in serie, en dan voor de omvormer gesplitst in twee en dan zo verdeeld over de twee ingangen. Dat is dan gedaan omdat je dan de maximale spanning hebt over elke ingang, maar ze elk maar de helft van het vermogen hoeven te doen. Ze starten dus heerlijk snel op.

Echt heeft mijn Solis omvormer hier dusdanig veel moeite mee, dat het ideale werkpunt niet gevonden kan worden. MPP als ik het goed hebt. Blijkt dat de installateur nog onder andere drie van deze installaties heeft met de zelfde storing op de zelfde omvormers. Voor hun fijn dat het lek waarschijnlijk boven is, voor mij jammer. Dus is het niet dan niet specifiek mijn omvormer, maar de Solis omvormer in het algemeen. Omnik omvormers bijvoorbeeld kunnen hier wel mee omgaan.

Nu heb ik 2 strengen van 6 panelen op de twee ingangen. En direct zag ik voor het eerst een hogere spanning dan ooit voorbij komen, 230 V DC. Waarschijnlijk is het probleem hiermee dus opgelost.

Ik zal morgen overdag uitsluitsel kunnen geven...

To be continued

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Lekker geprutst dat ze dat dan zo opgeleverd hebben terwijl de omvormer dat niet ondersteunt :X

Ik heb een vraagje met betrekking tot het terugvragen van de BTW. Ik heb me 2,5 week geleden aangemeld als ondernemer en vorige week ook bevestiging ontvangen dat mijn onderneming BTW-aangifte moet doen. Maar geen inlogcodes voor belastingdienst.nl :? Heeft iemand een idee wanneer je je inlogcodes kunt verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Jerrythafast schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:43:
Lekker geprutst dat ze dat dan zo opgeleverd hebben terwijl de omvormer dat niet ondersteunt :X

Ik heb een vraagje met betrekking tot het terugvragen van de BTW. Ik heb me 2,5 week geleden aangemeld als ondernemer en vorige week ook bevestiging ontvangen dat mijn onderneming BTW-aangifte moet doen. Maar geen inlogcodes voor belastingdienst.nl :? Heeft iemand een idee wanneer je je inlogcodes kunt verwachten?
Op milieucentraal.nl zo uit mijn hoofd staat alles stap voor stap beschreven. Eerste keer krijg je ook formulier toegestuurd en dat is ook in paar min ingevuld, komt begin april, na eerste kwartaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:56:
[...]

Op milieucentraal.nl zo uit mijn hoofd staat alles stap voor stap beschreven. Eerste keer krijg je ook formulier toegestuurd en dat is ook in paar min ingevuld, komt begin april, na eerste kwartaal
Oké, moet dus inderdaad vanzelf komen als het tijd is om aangifte te doen :) Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MeShell schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:45:
-
Nu heb ik 2 strengen van 6 panelen op de twee ingangen. En direct zag ik voor het eerst een hogere spanning dan ooit voorbij komen, 230 V DC. Waarschijnlijk is het probleem hiermee dus opgelost.

Ik zal morgen overdag uitsluitsel kunnen geven...

To be continued
Handleiding

6 panelen per mppt ingang gaat je rendement kosten.
Ik zou in eerste instantie alle 12 panelen in serie zetten op mppt ingang 1. Die kan 10 A dc verwerken.
Je ziet vanzelf of die af gaat toppen of niet.
Ik zie maar 1 voordeel van 6 panelen per ingang en dat is (deel) schaduw.

Als dat allemaal goed gaat, zoek je nog wat "lege" ruimte op voor nog meer panelen op mppt2 (oost/zuid/west/noord whatever ;) )

Maar zonder gekheid....
Hoort die leverancier geen goedwerkende omvormer te leveren?
Een omvormer die gewoon een goed rendement levert en geen halfbakken installatie?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:21
Er lopen flink wat cowboys rond die nog een graantje mee willen pakken. Vooral in noord NL waar veel panelen als aardbevingscompensatie gelegd worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Jerrythafast schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:43:

Wel een beetje in de gaten houden.. Bij mij isdebrief met toeganscodes nooit gekomen. Toen ik er achteraan belde werd t pas geregeld..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
prein2 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:50:
[...]

Wel een beetje in de gaten houden.. Bij mij isdebrief met toeganscodes nooit gekomen. Toen ik er achteraan belde werd t pas geregeld..
Hmm, oké. Had je toen wel de bevestigingsbrief gehad van het feit dat je ondernemer werd en BTW-aangifte moest gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Jep. Ik zou binnen10 dagen die codes krijgen, maar die zijn dus nooit gekomen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Vandaag was het nogal wisselend qua zonlicht.
En na vermoedelijk een regenbui werd het kennelijk heel zonnig.
Zo zonnig dat mijn 4000Wp set ineens 3550 Watt invoerde en de daaropvolgende periode (35 minuten) zakte het naar zo'n 2200 Watt en ineens 0.
Dat duurde een uurtje waarin af en toe 8 - 100 Watt piekte en dan weer 0.

Ik vermoed dat de netspanning hier in de buurt te hoog is geworden en de omvormer afgeslagen.
Klinkt dat logisch?
De buurman (ik op nr 4, hij op 10) die ook logt met een app (niet op PVoutput) heeft geen uitval gehad. Maar voor hetzelfde geld zit hij niet op dezelfde fase.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

TD-er schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:58:
Vandaag was het nogal wisselend qua zonlicht.
En na vermoedelijk een regenbui werd het kennelijk heel zonnig.
Zo zonnig dat mijn 4000Wp set ineens 3550 Watt invoerde en de daaropvolgende periode (35 minuten) zakte het naar zo'n 2200 Watt en ineens 0.
Dat duurde een uurtje waarin af en toe 8 - 100 Watt piekte en dan weer 0.

Ik vermoed dat de netspanning hier in de buurt te hoog is geworden en de omvormer afgeslagen.
Klinkt dat logisch?
De buurman (ik op nr 4, hij op 10) die ook logt met een app (niet op PVoutput) heeft geen uitval gehad. Maar voor hetzelfde geld zit hij niet op dezelfde fase.
Ik begrijp hieruit dat je de netspanning niet kunt loggen.
Heeft de buurman dezelfde set / omvormer?
Ik heb eerder meegemaakt dat een omvormer uitschakelde door te hoge netspanning, maar dat gebeurde abrupt en niet geleidelijk. Na een paar uur schakelde hij pas weer in bij minder zon instraling.
Andere fase was de oplossing, teveel buren aangesloten op 1 fase.

Als de omvormer een lange net aansluitkabel heeft, kun je proberen een andere kabel met groter mm2 te gebruiken of andere fase aansluiten.
Maar met dat geleidelijk minderen in opbrengst en dan uitschakelen weet ik zo net nog niet of dat het probleem wel is.

Kun je de netspanning gaan monitoren? Gewoon om uit te sluiten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 20:13
Hoi,

Ik heb nog een klein vraagje over de set die ik wil gaan leggen (8x Solar Frontier SF170-S oost (1360Wp), 16x Solar Frontier SF170-S west(2720Wp)).
Migjes adviseerde me een SMA 3600TL-21 bij deze set.
Deze is echter erg duur. Ik zit ook nog te kijken naar een Goodwe 3600D-NS te kijken. Dat scheelt me €400,-.
Hoe kan ik zien of de MPPT verdeling 8-16 hier op past?

Bij de Goodwe specs staat: Max. DC current (A) 11/11
Dus 11 ampère per MPPT. Hoe bereken ik nu of dat kan met 8 en 16 panelen?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IK was wel van plan de netspanning te gaan monitoren.
Ik heb een Energy Logger 3500, die kan ook de spanning loggen per minuut.
En de opbrengst viel dus wel ineens weg, van zo'n 2200 Watt naar helemaal 0. (gemeten interval 5 minuten)
Ik was niet thuis, dus kon niet zien of ineens de zon doorbrak oid. Het heeft in elk geval wel een aantal keer gehageld vandaag, dus panelen kunnen flink afkoelen en als de zon dan ineens doorbreekt flink pieken.
Ik heb juist om deze reden al 4mm^2 naar de omvormer liggen, die aan zo'n 30m kabel zit.

De buren hebben niet dezelfde omvormers.
Sterker nog, ik ben waarschijnlijk de enige hier in de straat met een TL-versie SMA.
Ik weet dat iemand verderop een trafo-versie van de SunnyBoy heeft (zendamateur), maar die heb ik nog niet gesproken.

Bij ons in de buurt zitten vrij veel eigenaren van zonnepanelen (>20% van de huishoudens gok ik)

Maar goed, ik zal de EL3500 dus eens aan het werk zetten, alleen moet ik dan nog wel een SD-kaartje vinden van 2 GByte of minder.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

TD-er schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:01:
IK was wel van plan de netspanning te gaan monitoren.
Ik heb een Energy Logger 3500, die kan ook de spanning loggen per minuut.
En de opbrengst viel dus wel ineens weg, van zo'n 2200 Watt naar helemaal 0. (gemeten interval 5 minuten)
Ik was niet thuis, dus kon niet zien of ineens de zon doorbrak oid. Het heeft in elk geval wel een aantal keer gehageld vandaag, dus panelen kunnen flink afkoelen en als de zon dan ineens doorbreekt flink pieken.
Ik heb juist om deze reden al 4mm^2 naar de omvormer liggen, die aan zo'n 30m kabel zit.

De buren hebben niet dezelfde omvormers.
Sterker nog, ik ben waarschijnlijk de enige hier in de straat met een TL-versie SMA.
Ik weet dat iemand verderop een trafo-versie van de SunnyBoy heeft (zendamateur), maar die heb ik nog niet gesproken.

Bij ons in de buurt zitten vrij veel eigenaren van zonnepanelen (>20% van de huishoudens gok ik)

Maar goed, ik zal de EL3500 dus eens aan het werk zetten, alleen moet ik dan nog wel een SD-kaartje vinden van 2 GByte of minder.
In jouw geval zou ik proberen 3 fase's tegelijk monitoren ( als je er 3 hebt ) met zoveel zonne-buren is de kans op een zonnesteek van je omvormer een goede mogelijkheid.
Zet daarna de omvormer op de meest stabiele fase ( maar die wist je uiteraard al )
Of gewoon gokje nemen en evengoed op een andere ( mits beschikbare ) fase.

Als je geen andere fase hebt, of ze zijn allemaal instabiel, wordt het lastiger.
Ik durf niet te vertellen of 6mm2 iets uit gaat halen, al heb ik dat hier wel liggen. Andere keuze is de solar bekabeling langer en omvormer bedrading korter, dus de omvormer meer richting de meterkast plaatsen.

Het moet allemaal wel kunnen natuurlijk, keuzes, keuzes...

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Moah, die kabels die vanuit het huis de tuin in lopen waren al redelijk prijzig. Die vervang je niet even.
En ik wilde juist niet de spanning die je niet kunt afsluiten door de tuin heen voeren.
Vandaar dus dat ik de omvormer in het tuinhuisje hebt hangen.
Zo ziet het er hier uit:
Afbeeldingslocatie: http://i0.wp.com/td-er.nl/wp-content/uploads/2015/12/PV-thuis.jpg?resize=1170%2C500

Ik heb wel 3 fases tot in de meterkast, maar daarvan gebruik ik er zelf maar 1 en ik kan niet zelf kiezen welke.

Eerst maar eens loggen met de EL3500 en van 't weekend de web-connect module van de SMA aansluiten om te kijken of ik daar wat uit kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ziet er netjes uit zo op dat tuinhuis.
En solar kabels door de tuin is inderdaad niet ideaal, zeg maar gevaarlijk.

Inderdaad eerst maar eens gaan loggen, daarna kun je een gefundeerde beslissing nemen.
- toch maar 6mm2
- solarkabels in een dikke mantelbuis. Die rode 30mm is onverwoestbaar.
- 3-fase aansluiting aanvragen.
- andere omvormer die wat hogere spanning aankan, bijv ABB Power-one. tot 250V meen ik.

Succes met de puzzel.

Ik meen dat jij een wp hebt draaien, dan kan 3X25A weleens geen optie zijn voor je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, bij welke spanning schakelt de SMA 3600-TL-21 dan uit?
Ik dacht dat dat ook pas bij 250V was.

Edit:
253V dus
Uitschakelvoorwaarde in Duitse elektriciteitsnetten (DIN VDE 0126-1-1)
De over een periode van 10 minuten gemeten gemiddelde waarde van de netspanning (UAC) op de omvormer is in Duitsland conform DIN VDE 0126-1-1 begrensd tot maximaal 253 V. Als de omvormer vaststelt, dat de over een periode van 10 minuten gemeten gemiddelde waarde de grenswaarde van de spanning overschrijdt, of de grenswaarde van 260 V gedurende korte tijd wordt onderschreden, wordt het apparaat onmiddellijk uitgeschakeld. In dit geval geeft de omvormer een foutmelding uit.

Beoordeling van een algemene uitschakelvoorwaarde bij 253 V
In het volgende diagram worden de situaties met betrekking tot het voedingsbedrijf aan de hand van de gemeten netspanning zonder voeding weergegeven. Afhankelijk van de netimpedantie (y-as) resulteert dit voor de desbetreffende curven in een maximaal voedingsvermogen per fase (x-as). De uitschakelvoorwaarde bedraagt hier 253 V. (Met de in Duitsland vereiste en over een periode van 10 minuten gemiddelde waarde in combinatie met een snelle uitschakeling bij 260 V is in het diagram geen rekening gehouden. Het resultaat zal hierdoor iets lager zijn dan het werkelijke maximale vermogen.)

[ Voor 87% gewijzigd door TD-er op 02-03-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

TD-er schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:43:
Hmm, bij welke spanning schakelt de SMA 3600-TL-21 dan uit?
Ik dacht dat dat ook pas bij 250V was.

Edit:
253V dus

[...]
Eerst maar eens loggen dan. Vind 253V bereiken om vervolgens uit te schakelen erg vreemd.
Laat ik zeggen onwaarschijnlijk hoog, een andere omvormer heeft geen zin dan.
Bij mij komt de spanning tot op heden nooit hoger dan 240V op hele zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
pieter87 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:01:
Hoi,

Ik heb nog een klein vraagje over de set die ik wil gaan leggen (8x Solar Frontier SF170-S oost (1360Wp), 16x Solar Frontier SF170-S west(2720Wp)).
Deze is echter erg duur. Ik zit ook nog te kijken naar een Goodwe 3600D-NS te kijken. Dat scheelt me €400,-.

Twee strings van 4 op oost en 4 strings van 4 panelen op west, oost geeft dan 4A en west 8A bij max
instraling, past dus prima op de Goodwe.
https://www.google.nl/url...NpdMQQVh3aBIMNIrQ&cad=rja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Jerrythafast schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:04:
[...]

Oké, moet dus inderdaad vanzelf komen als het tijd is om aangifte te doen :) Bedankt voor de info!
Indien je al een btw nummer hebt, dab heb je in het verleden al inlogcodes ontvangen. Indien je deelneemt in bijv. een scheepvaart CV ben je voor de belastingdienst ondernemer. In dat geval moet je zelf een nieuwe inlog aanvragen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pieter87 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:01:
Hoi,

ho ho, ik adviseer geen sma, ik adviseerde een omvormer die 2720W per mpp kan verwerken van de 2720Wp die je wil.
de sma3600tl-21 of een power-one PVI 3.6 als voorbeeld kunnen dit.
(die doen 3000W per mpp of zelfs meer.)

wat een Goodwe 3600D-NS per mpp kan verwerken, geen idee.
het merk schittert door niet duidelijk te vertellen wat hun apparaten nu echt kunnen.
dus ja dan word het gokken, het is bij veel van die goedkope omvormers dat als ze 2x mpp hebben ze de helft van het totaal vermogen aan kunnen + nog iets meer per mpp.
dan kom ik uit op 1840W + nog iets meer, en dat zit nog best een eind van de 2720W die je wil.

op zich is het geen probleem om meer Wp te hebben als W van de mpp.
de omvormer gaat er niet van kapot, maar je gaat wel aftoppen.
panelen op oost en op west hallen net zo goed als panelen op zuid hun STC opbrengst.
(alleen het tijd stip waarop ze dat doen is anders.)
maar ik zou dat wel van te voren willen weten, naderhand er achter komen dat 1 mpp niet boven de b.v. 2000W(persimistiesch gokje) komt, zou ik behoorlijk van balen. ;)
dat soort kleine details kunnen goedkoop duurkoop maken, helaas.

edit:
ik vind een sma3000tl-21 zelfs een beter plan als een Goodwe 3600D-NS.
(het hoeft niet perse een sma3600tl-21 te zijn.)
kijk ik naar mijn set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dan zou ik liever het tepeltje van de opbrengst aftoppen(max W omvormer) dan dat ik een flinke hap uit de tiet zelf neem(max mpp). ;)
en dat helemaal met een ongelijke oost-west zoals jij plant. ;)
veel van je opbrengst moet uit west komen, en die kun je dan goed gaan aftoppen.

alternatieve omvormer:
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2
de OmnikSol-4k-TL2 kan per mpp 2600W doen, dat is maar een klein verschil en zou ik niet al te erg vinden. ;)
je bezuinigt dan wel op de omvormer, maar dit soort omvormers hoort dan wel weer op een zwaardere groep. als het daar door meer kost word de bezuiniging wel weer een stukje te niet gedaan.

edit:
of PCIop zijn optie om alles op 1 mpp te zetten. (of de 2x mpp in tandem/parallel)
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
maar dan kun je ook voor een omvormer gaan met 1 mpp, zoals een GW3000-NS.
(zijn nog wel meer omvormers te vinden die dit kunnen.)
is ook krachtig genoeg voor wat je wil.
maar hier komen wel extra kosten bij, je hebt dan meer als 4x een string parallel, dus extra apparatuur nodig.
dit is meer een optie voor een tweaker of fanaat, iemand die dus zin heeft om zijn set vaker om te bouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 03-03-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:48:
het merk schittert door niet duidelijk te vertellen wat hun apparaten nu echt kunnen.
In de specs staat: MPPs 2x. max DC current 11/11A Is toch best duidelijk lijkt me?

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 03-03-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:12:
[...]

In de specs staat: MPPs 2x. max DC current 11/11A Is toch best duidelijk lijkt me?
dat is helaas niet zo ;)
voorbeeld mijn power-one PVI 3.0.
max omvormer = 3300W
max mpp = 2000W.
max A = 10A
350V als optimum V * 10A = 3500W, maar hij stopt echt op de 2000W per mpp ;) .

(word bij dit merk zelf netjes een max kortsluitstroom aan gegeven, die is 12,5A.
die heb je weer nodig als je flink wil onder dimensioneren.)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 03-03-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:16:
350V als optimum V * 10A = 3500W, maar hij stopt echt op de 2000W per mpp ;) .
Goodwe geeft volgens mij toch niet voor niets de max stroom per MPP op. Daar lijkt het tenminste op als ze 11/11 opgeven voor de Max DC stroom. Anders had ik gewoon 11A verwacht.

/edit: Het blijft natuurlijk speculeren. Ik heb een Goodwe 3 fase omvormer, daar hangt net iets meer dan de helft van de max aan de ene MPP en de rest aan de andere. Dus of dat iets zegt :)

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 03-03-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:24:
[...]

Goodwe geeft volgens mij toch niet voor niets de max stroom per MPP op. Daar lijkt het tenminste op als ze 11/11 opgeven voor de Max DC stroom. Anders had ik gewoon 11A verwacht.
die waarde staat voor iets anders.
dat is de max kort sluit A.
een waarde die je nodig heb om maximaal te onder dimensioneren.
je panelen mogen niet meer kort sluit A hebben als die waarde anders komt de omvormer in gevaar.

(maar goed ik heb deze discussie al 10 tallen keren hier uit gevoerd.
ik zou er niet aan beginnen als ik jouw was. ;) )
/edit: Het blijft natuurlijk speculeren. Ik heb een Goodwe 3 fase omvormer, daar hangt net iets meer dan de helft van de max aan de ene MPP en de rest aan de andere. Dus of dat iets zegt :)
hoeveel heb je er aan hangen?
kan wel iets zeggen, natuurlijk. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 03-03-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:48:
[...]

ho ho, ik adviseer geen sma, ik adviseerde een omvormer die 2720W per mpp kan verwerken van de 2720Wp die je wil.
de sma3600tl-21 of een power-one PVI 3.6 als voorbeeld kunnen dit.
(die doen 3000W per mpp of zelfs meer.)

dus ja dan word het gokken, het is bij veel van die goedkope omvormers dat als ze 2x mpp hebben ze de helft van het totaal vermogen aan kunnen + nog iets meer per mpp.
dan kom ik uit op 1840W + nog iets meer, en dat zit nog best een eind van de 2720W die je wil.

op zich is het geen probleem om meer Wp te hebben als W van de mpp.
de omvormer gaat er niet van kapot, maar je gaat wel aftoppen.
panelen op oost en op west hallen net zo goed als panelen op zuid hun STC opbrengst.
(alleen het tijd stip waarop ze dat doen is anders.)
maar ik zou dat wel van te voren willen weten, naderhand er achter komen dat 1 mpp niet boven de b.v. 2000W(persimistiesch gokje) komt, zou ik behoorlijk van balen. ;)
dat soort kleine details kunnen goedkoop duurkoop maken, helaas.

edit:
ik vind een sma3000tl-21 zelfs een beter plan als een Goodwe 3600D-NS.
(het hoeft niet perse een sma3600tl-21 te zijn.)
kijk ik naar mijn set:
[afbeelding]
dan zou ik liever het tepeltje van de opbrengst aftoppen(max W omvormer) dan dat ik een flinke hap uit de tiet zelf neem(max mpp). ;)
en dat helemaal met een ongelijke oost-west zoals jij plant. ;)
veel van je opbrengst moet uit west komen, en die kun je dan goed gaan aftoppen.

alternatieve omvormer:
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2
de OmnikSol-4k-TL2 kan per mpp 2600W doen, dat is maar een klein verschil en zou ik niet al te erg vinden. ;)
je bezuinigt dan wel op de omvormer, maar dit soort omvormers hoort dan wel weer op een zwaardere groep. als het daar door meer kost word de bezuiniging wel weer een stukje te niet gedaan.
Is geen probleem migjes, " No. of MPPTs 2,can parallel ", dus als alle string 4 panelen hebben
kan de hele handel er parallel op, ook voor oost west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:34:
[...]

Is geen probleem migjes, " No. of MPPTs 2,can parallel ", dus als alle string 4 panelen hebben
kan de hele handel er parallel op, ook voor oost west.
jep, dat is een optie.
maar dan kun je ook een omvormer pakken met maar 1 mpp.
zoals een GW3000-NS.
die is al ruim voldoende en waarschijnlijk nog goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:37:
[...]

jep, dat is een optie.
maar dan kun je ook een omvormer pakken met maar 1 mpp.
zoals een GW3000-NS.
die is al ruim voldoende en waarschijnlijk nog goedkoper. ;)
Ja, maar dan is de keus weg, stel ( jij weet het niet, ik ook niet ) dat die goodwe wel het vol vermogen op één mppt trekt, dan wel, meer dan de helft van het vol vermogen, kun je daar weer lekker mee spelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:43:
[...]
Ja, maar dan is de keus weg, stel ( jij weet het niet, ik ook niet ) dat die goodwe wel het vol vermogen op één mppt trekt, dan wel, meer dan de helft van het vol vermogen, kun je daar weer lekker mee spelen. ;)
(ik weet het eigenlijk wel, dat er een grens is met die goodwe, ergens rond de 2400W met dat model.
maar nooit precies kunnen testen.
het was niet mijn omvormer en dan mag je het van de persoon vaak niet dit soort testen doen.
of kun je ze niet doen omdat je niet de juiste panelen hebt op die locatie.
dus zie het als een ongezegd getal. ;)
ik weet het niet precies. )

wel rekening houden met het feit dat je dan wel over het aantal parallel stringen gaat die solarfrontier aanraad.
dus of het dan wel goedkoper word is dan een vraag :?
voor een tweaker en fanaat zou dit allemaal kunnen doen, maar of pieter87 dat is geen idee :?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-03-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:28:
hoeveel heb je er aan hangen?
kan wel iets zeggen, natuurlijk. ;)
De omvormer is 6000W. Ik heb 3300W aan 1 MPP en 1650W aan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:43:
[...]

heb het bericht voor pieter geëdit en jouw optie er bij gezet. ;)
(tempo hier is weer eens hoger als ik kan typen, pfffff)
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:51:
[...]
De omvormer is 6000W. Ik heb 3300W aan 1 MPP en 1650W aan de andere.
dit is ruim het veilige gebied voor vrijwel alle omvormers van dat soort. ;)
(ik krijg alleen niet de specificaties gevonden van jouw omvormer :?
misschien zoek ik fout, maar ik vind alleen de specs van de zwaardere verzie's.
de K-DT begint pas bij de 9000W.
maar misschien heb je een -DT of L-DT :? )

maar is het mogelijk om alles eens op 1 mpp te hangen?

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-03-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:02:
dit is ruim het veilige gebied voor vrijwel alle omvormers van dat soort. ;)
(ik krijg alleen niet de specificaties gevonden van jouw omvormer :?
misschien zoek ik fout, maar ik vind alleen de specs van de zwaardere verzie's.
de K-DT begint pas bij de 9000W.
maar misschien heb je een -DT of L-DT :? )

maar is het mogelijk om alles eens op 1 mpp te hangen?
Ik heb een GW06K-DT. Volgens mij wordt die niet meer gemaakt, de kleinse 3 fase in de K-DT serie is nu idd 9K. Hier staat de manual.

Ik heb maar 1 setje Y-connectoren, anders kon ik even kijken of alles op 1 MPP past. Een andere snelle manier is er niet, toch? Of zijn er W-connectoren waarmee je 3 strings parallel kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:30:
[...]

Ik heb een GW06K-DT. Volgens mij wordt die niet meer gemaakt, de kleinse 3 fase in de K-DT serie is nu idd 9K. Hier staat de manual.

Ik heb maar 1 setje Y-connectoren, anders kon ik even kijken of alles op 1 MPP past. Een andere snelle manier is er niet, toch? Of zijn er W-connectoren waarmee je 3 strings parallel kunt zetten?
jep je hebt er een extra setje Y-conectoren voor nodig.

(maar pas even op.
een aantal zaken van jouw snap ik niet, dus neem mij het niet kwalijk als ik iets fout zeg.
gebruik je gezonde verstand, of pas op dat je niks fout/gevaarlijks doet!!!!

ik zie in je logging dat je een Voltage logt.
in de ochtend vrij laag (misschien iets van schaduw.)
maar rond 9:40 schiet die omhoog.
tot zelfs een getal hoger als wat de omvormer aan kan :?
1300V wat log je daar eigenlijk? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:42:
[...]

jep je hebt er een extra setje Y-conectoren voor nodig.

(maar pas even op.
een aantal zaken van jouw snap ik niet, dus neem mij het niet kwalijk als ik iets fout zeg.
gebruik je gezonde verstand, of pas op dat je niks fout/gevaarlijks doet.

ik zie in je logging dat je een Voltage logt.
in de ochtend vrij laag (misschien iets van schaduw.)
maar rond 9:40 schiet die omhoog.
tot zelfs een getal hoger als wat de omvormer aan kan :?
1300V wat log je daar eigenlijk? )
Waar haal je die Y connector het gunstigst? Hoeft geen gold-plated te zijn natuurlijk.

Dat is de voltage van MPP1 + MPP2. Ik wist niet hoe ik dit kon scheiden in PVoutput, dan maar optellen he? Kan ook het gemiddelde nemen, maar de ene string zit vaak veel lager dan de andere.

Volgens mij kan de MPP niet veel lager dan 0.1A, dus als het opgewekte vermogen laag is en de stroom dus onder de 0.1A komt, dan schakelt de MPP/omvormer naar ca 300-350V. Als het vermogen stijgt, dan schakelt de MPP/omvormer naar 700-750V. Omdat de ene MPP 2 parallelle strings heeft en de andere maar een enkele, zal die laatste nog een hele tijd op 300V blijven hangen. Dat zie je dan ook in de grafiek.

Note, dit is allemaal IMHO, maar anders snap ik het gedrag niet van de omvormer :)

/edit: oja, de omvormer logt maar om de 10 minuten naar zijn eigen portal, dus ik scrape die data daar vandaan om de 5 min. Daarom is mijn grafiek in PVoutput ook niet echt mooi vloeiend omdat ie dus meestal 2x dezelfde waarde uitleest. Ik ben nog bezig met Goodwe om het protocol te krijgen via de RS-485 poort, maar dat zou ook zomaar op een "NO" kunnen uitlopen :)

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 03-03-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Zijn die omvormers met een dubbele MPPT eigenlijk zo slim om als de spanning per string nog te laag is te kijken of hij ze niet in serie met elkaar op een enkele MPPT kan zetten om zo toch op te kunnen starten?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat zijn ze niet , maar je kan daar wel zelf voor kiezen met splitters etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:50:
[...]

Dat is de voltage van MPP1 + MPP2. Ik wist niet hoe ik dit kon scheiden in PVoutput, dan maar optellen he? Kan ook het gemiddelde nemen, maar de ene string zit vaak veel lager dan de andere.

Volgens mij kan de MPP niet veel lager dan 0.1A, dus als het opgewekte vermogen laag is en de stroom dus onder de 0.1A komt, dan schakelt de MPP/omvormer naar ca 300-350V. Als het vermogen stijgt, dan schakelt de MPP/omvormer naar 700-750V. Omdat de ene MPP 2 parallelle strings heeft en de andere maar een enkele, zal die laatste nog een hele tijd op 300V blijven hangen. Dat zie je dan ook in de grafiek.
a, vandaar, de 2x mpp bij elkaar opgeteld.
ik vond hem al zo veel zwabberen tussen de 1500V en de 1200V.
dat is meer als normaal, maar ja het is wel delen door 2x mpp, dat verklaart een heel stuk.
(het had ook gekund dat er een lantaren paal vlak voor de panelen staat, dan zie je ook dit soort zwabberen.)

vandaag had je wel wat opstart problemen, hij vind de lage W in ieder geval niet leuk.
mijn omvormer werkt gewoon met minder als 0,1A, doet hij totaal niet moeilijk over met maar 10W en 320V.
maar die heeft daar wel een speciale mode voor om dan te werken.
hij vult dan de condensatoren en in plaats van die continu op het net te zetten, gaat hij het stootjes om de paar seconde doen.
ik zie dan de feraris meter trillen ;)
(hier moet je niet te veel probleem in zien, alleen fanaten hebben hier last van.
met weinig opbrengst starten is leuk, maar het verlies is ook erg weinig. ;) )

hoe lang zijn de parallel stringen eigenlijk?
ze moeten dus even veel paneel serieel bevatten?
ik gok dat je 3x 10 panelen hebt?
ATS schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:04:
Zijn die omvormers met een dubbele MPPT eigenlijk zo slim om als de spanning per string nog te laag is te kijken of hij ze niet in serie met elkaar op een enkele MPPT kan zetten om zo toch op te kunnen starten?
geen omvormer doet dit.
zou ook dom zijn om dit te doen, de bedoeling van 2x mpp is dat beide stringen een andere V kunnen hebben.
en die kun je dus niet mixen zonder dat je verlies hebt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:18:
hoe lang zijn de parallel stringen eigenlijk?
ze moeten dus even veel paneel serieel bevatten?
ik gok dat je 3x 10 panelen hebt?
Ja, 3x 10 panelen. Op de site van goodwe kun je elke parameter bekijken: http://www.goodwe-power.c...56-4006-bd1d-5dacec1b64c3 Daar kun je ook zien (even het tandwiel bij PGrid(W) aanwijzen en de juiste parameter kiezen) dat V1 en V2 in de ochtend rond de 350V zitten en later pas naar de 600-750V gaan, zeker met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:30:
[...]

Ja, 3x 10 panelen. Op de site van goodwe kun je elke parameter bekijken: http://www.goodwe-power.c...56-4006-bd1d-5dacec1b64c3 Daar kun je ook zien (even het tandwiel bij PGrid(W) aanwijzen en de juiste parameter kiezen) dat V1 en V2 in de ochtend rond de 350V zitten en later pas naar de 600-750V gaan, zeker met dit weer.
oke, dan kun je dus gewoon een y-connector er tussen zetten en alles op 1 mpp gooien.
dan weten we het zeker voor dat model van goodwe. ;)
(hoef je niet perse te doen, maar is zeker een keer testen zeer tweakers waardig.
of te wel je voegt echt iets toe aan de discussie _/-\o_ )

op de goodwe logging zie ik wel een heel stuk meer. :*)
hij heeft best wel last van als de situatie niet perfect voor hem is.
dat doet mijn omvormer een heel stuk beter.
(maar laten we wel wezen, jij heb geen opbrengst als het bagger is, ik heb wel opbrengst, maar die is nog steeds bagger. :-(
het was dat mijn omvormer zo goedkoop was, anders had ik hem ook niet gekocht.
nog goedkoper al een goodwe zelfs.)

er is dus zelfs een kans als je alles op 1 mpp zet (of de mpp's in tandem/parallel) hij het marginaal beter doet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeShell
Hey!

Vandaag 10,2 KWh opgewekt! niet gek als ik voorheen nooit hoger ben geweest dan 2,5 KWh per dag! Opgelost dus. Conclusie: Solis omvormer kan niet omgaan met een enkele gesplitte streng.

Mvg,
Michel van Eunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
MeShell schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:05:
Hey!

Vandaag 10,2 KWh opgewekt! niet gek als ik voorheen nooit hoger ben geweest dan 2,5 KWh per dag! Opgelost dus. Conclusie: Solis omvormer kan niet omgaan met een enkele gesplitte streng.

Mvg,
Michel van Eunen
Maar een andere conclusie is dat je nu een omvormer hebt die niet bij je opstelling past, 6 panelen per mpp geeft je momenten van laat of soms niet starten met heel bewolkt weer, en de 180 volt is te laag voor hem, geeft je schat ik 2 procent minder opbrengst. Dus ik weet niet of je het daar bij wilt laten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:30:
[...]

Je moet echt eens proberen alles op één mpp ,mijn omnik drie fase heeft Één procent meer rendement als ik alles parallel zet op één aansluiting. dit constateer ik door het opbrengst verschil te vergelijken met tigo aan dc kant, en de omvormer aan de ac kant

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

reneeke1970 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:45:
Je moet echt eens proberen alles op één mpp ,mijn omnik drie fase heeft Één procent meer rendement als ik alles parallel zet op één aansluiting. dit constateer ik door het opbrengst verschil te vergelijken met tigo aan dc kant, en de omvormer aan de ac kant
Er komen 2 Y connectoren deze kant op, dan gaan we het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik kon gisteren niet een klein SD-kaartje vinden om de EnergyLogger te resetten, maar had 'm gewoon gereset met de toetsen.
Helaas staat de piekwaarde op een onbetrouwbaar iets, aangezien de omvormer zelf gecrasht was (9999kWh als totaalverbruik zonder apparaat ingestekkerd)
Dus nog niet per minuut de spanning kunnen loggen. :(
Helaas was het vanmiddag weer op 3 momenten mis.
opbrengst van vandaag
Opvallend is ook de abrupte afname om 16h. Van 1000+ Watt naar 0.
Om 12:30 was 'ie van 3169 Watt naar 0 gegaan.

De opbrengst op de omvormer zelf verschilt amper met die in de meterkast gemeten. (4368 Wh om 4333 Wh)

Ik ben nu al 3 kwartier aan het proberen met Sunny Explorer om de events van de omvormer zelf uit te lezen, maar dat lukt maar niet.
Er is wel verbinding, maar er lijkt geen data binnen te komen.

Iemand nog een idee wat er mis kan zijn?
Ik ga zo in elk geval nog even grondig zoeken naar een kleine SD-kaart om de EnergyLogger echt te resetten voor een nieuwe poging om een dag lang de spanning te monitoren.
's avonds is de netspanning in elk geval zo rond de 228 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:41
Heb inmiddels voor mijn dak 3 offertes gekregen. Heb zelf uitgerekend dat er 18 panelen passen van 1.65 bij 1 meter (hier een hele lelijke tekening , heb alleen de probleemgevallen ingetekend, de rest moet je er bij bedenken. Het dak is 6.5m breed en 7.14 lang). Stroomaansluiting is 1x35

Hier de offertes:

Aanbieder 1 (lokale toko)

18 x JAM6(R)(BK)-60-270 MONO BLACK
Goodwe GW4200-DS inc monitoring via internet via wifi
ESDEC voor Schuin Dakpannen dak
25A groep; HACO enkel fase
5900 euro ex BTW

Aanbieder 2

15 x Suntech STP290S-20/Wem HyPro zonnepanelen (zwarte rand)
Hosola bright 4200MTL dual MPPT omvormer met wifi
Hartamnn click-fit bevestingsmateriaal voor schuindak
16A C-automaat (kema keur)
5000 euro ex BTW

Aanbieder 3

15 x BenQ PM060M02 275
StecaGrid 4003 Coolcept 3-fase omvormer
Aanpassing groepenkast - 400V/16A
6600 euro ex BTW

Ik snap niet waarom die aanpassing van de groepenkast door aanbieder 3 wordt gedaan? In ieder geval zitten ze nogal boven de prijs van de andere 2 aanbieders. Als ik voor aanbieder 2 drie panelen a 200 euro erbij doe + iets duurdere omvormer, zit ik ook op de prijs van aanbieder 1 (circa 6000 euro) maar wel met 18 x 290 Wp ipv 18 x 275. Wat zeggen de experts? Zitten er gekke zaken tussen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
Betreffende de startspanning, daar ben ik niet zo bang voor. De omvormer start bij 120V. Das 20V per paneel in een streng van 6. Die 20 volt is zo gehaald. Gister stond er toevallig een paneel op de grond tegen het huis met de achterkant naar voren. Dus volgas de verkeerde kant op en het regende van de lucht, dus zwaar bewolkt... Het paneel gaf toen een openklem spanning van 29 volt. Nu snap ik ook wel dat hij onder load een lagere spanning zal geven, maar dan ligt de bovenkant wel naar boven. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Mocht het echt een probleem opleveren, kan ik er altijd nog twee panelen bij kopen. Maar dat monitor ik wel.

En betreffende het rendement...
Zou het dan beter zijn om de twaalf panelen in serie aan te sluiten op 1 mpp? Ik kan nu ook nog eventueel de twee strengen doorverbinden (plus van streng 1 en min van streng 2) aan elkaar om er zo weer 1 van te maken. Zou dat veel schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zonnevis schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:08:
[...]

Indien je al een btw nummer hebt, dab heb je in het verleden al inlogcodes ontvangen. Indien je deelneemt in bijv. een scheepvaart CV ben je voor de belastingdienst ondernemer. In dat geval moet je zelf een nieuwe inlog aanvragen.
Bedankt voor je reactie. Ik had blijkbaar één dag te weinig geduld, want vanmiddag viel een envelop op de mat met daarin een gebruikersnaam. Nu nog even wachten op het bijbehorende wachtwoord. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
MeShell schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:49:
Betreffende de startspanning, daar ben ik niet zo bang voor. De omvormer start bij 120V. Das 20V per paneel in een streng van 6. Die 20 volt is zo gehaald. Gister stond er toevallig een paneel op de grond tegen het huis met de achterkant naar voren. Dus volgas de verkeerde kant op en het regende van de lucht, dus zwaar bewolkt... Het paneel gaf toen een openklem spanning van 29 volt. Nu snap ik ook wel dat hij onder load een lagere spanning zal geven, maar dan ligt de bovenkant wel naar boven. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Mocht het echt een probleem opleveren, kan ik er altijd nog twee panelen bij kopen. Maar dat monitor ik wel.
[...]
De spanning per cel is ongeveer 0.5V.
Dus een 60-cel paneel levert ongeveer 30 V.
De spanning varieert niet heel veel tussen belast en onbelast. Dat is op een heel paneel maar een paar Volt.
Echter schaduw kan de spanning veel meer doen variëren. Wanneer een by-pass diode ingrijpt kan maar zo 1/3e van een paneel wegvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Begin december 2015 werd in dit forum aangegeven dat Greenchoice de marge regeling beeindigde. Ook ik stelde hen daarover toen een vraag. Vandaag ontving ik twee enveloppen van ze. De ene met een gecombineerde afrekening van verbruik en levering 1040 kWh overschot, 104 m3 gas. De tweede met een compensatie voor afschaffing margeregeling. Totaal EUR -91,14 voor mijn energierekening.
Netjes omgegaan met deze verandering Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Red devil schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:44:
Heb inmiddels voor mijn dak 3 offertes gekregen. Heb zelf uitgerekend dat er 18 panelen passen van 1.65 bij 1 meter (hier een hele lelijke tekening , heb alleen de probleemgevallen ingetekend, de rest moet je er bij bedenken. Het dak is 6.5m breed en 7.14 lang). Stroomaansluiting is 1x35

Hier de offertes:

Aanbieder 1 (lokale toko)

18 x JAM6(R)(BK)-60-270 MONO BLACK
Goodwe GW4200-DS inc monitoring via internet via wifi
ESDEC voor Schuin Dakpannen dak
25A groep; HACO enkel fase
5900 euro ex BTW

Aanbieder 2

15 x Suntech STP290S-20/Wem HyPro zonnepanelen (zwarte rand)
Hosola bright 4200MTL dual MPPT omvormer met wifi
Hartamnn click-fit bevestingsmateriaal voor schuindak
16A C-automaat (kema keur)
5000 euro ex BTW

Aanbieder 3

15 x BenQ PM060M02 275
StecaGrid 4003 Coolcept 3-fase omvormer
Aanpassing groepenkast - 400V/16A
6600 euro ex BTW

Ik snap niet waarom die aanpassing van de groepenkast door aanbieder 3 wordt gedaan? In ieder geval zitten ze nogal boven de prijs van de andere 2 aanbieders. Als ik voor aanbieder 2 drie panelen a 200 euro erbij doe + iets duurdere omvormer, zit ik ook op de prijs van aanbieder 1 (circa 6000 euro) maar wel met 18 x 290 Wp ipv 18 x 275. Wat zeggen de experts? Zitten er gekke zaken tussen? 8)
Ik vind het een rommeltje.
Je zegt er passen 18 panelen.
Ga dan eerst een offerte vragen met exact 18 panelen.
2x 9 is een betere stringspanning dan 1x 8 + 1x 7

Heb je 1 -fase of (wil je naar) 3-fase?
Offerte 3 is 3-fase, vandaar de aanpassing.
Als je 1 fase hebt, moet er ook een andere hoofd (slimme of domme) meter komen, en meer aanpassingen in de meterkast.
Heb je 1 fase met ferraris? Zo lang mogelijk houden.

Offerte 2 is een aan te bevelen leverancier ;-)
Maar ook daar is meer mogelijk dan Hosola...

Verder lees ik niks over schaduw, hellingshoek en windrichting (niet ver teruggezocht)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Ik ben aan het puzzelen voor mijn schoonouders wat het kost en wat de TVT is bij het plaatsen van 3 panelen.

Ik heb hierbij rekening gehouden met panelen van 250WP of 275WP.

Ik bereken hierbij 3x250= 600WP
Ik houd daarbij rekening met €1,15 per WP.

Wat ik ook bereken blijf ik rond de 6 á 7 jaar TVT uitkomen.

Waar zou ik verder nog rekening mee kunnen houden om de TVT korter te kunnen krijgen.

Moet ik dan meer gaan kijken naar het zelf plaatsen of andere dingen ?

Ik heb verder nog niet gekeken en die €1,15 heb ik berekend aan de hand van de voorbeelden hierboven :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hou je rekening met de BTW teruggave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@td-r wat voor omvormer heb je , ik heb het hier ook wel is gehad
in nederland mag je maximaal 250V invoeden , bij mij werd t toen iedere keer 250,1 V waardoor de omvormer gereset werd

getest door landcode op belgie in te stellen daar mag je 260V invoeden
vervolgens teruggezet met een Vmax van 251 V
sindsdien geen problemen meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:18:
[...]
geen omvormer doet dit.
zou ook dom zijn om dit te doen, de bedoeling van 2x mpp is dat beide stringen een andere V kunnen hebben.
en die kun je dus niet mixen zonder dat je verlies hebt. :-(
Natuurlijk heb je dan verlies, maar stringen die apart niet willen opstarten hebben meer verlies dan een niet optimale string die tenminste iets doet. Tenminste, dat lijkt mij. Vlak hierboven was er nog een discussie over het aansluiten in één grote serie en dan splitsen naar beide MPPT's omdat dat eerder op zou starten. Dat vind ik op het eerste gezicht dus een vreemde constructie en lijkt me compleet het punt van een dual MPPT missen. Maar ik kan me wel voorstellen dat je 's morgens vroeg, aan het einde van de dag of in slecht weer alles in serie zou willen hebben om aan je startvoltage te komen, om dan zodra de strings beide hoog genoeg zijn (of er meer te halen valt uit een enkele string) over te schakelen op de normale dual MPPT mode.

Is dat echt zo'n rare gedachte dat een omvormer dat zelf zou moeten kunnen? :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
zonoskar schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:49:
Hou je rekening met de BTW teruggave?
Ik reken mijn bedragen ex. BTW of moet ik nog ergens rekening mee houden :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 string verdeelt over 2 mpp is goed mogelijk als je een schaduwvrij dak heb en je heb bijv 4000wp liggen en 2000 wp per mpp in je omvormer aan te sluiten

vaak worden 2 aparte strings gebruikt vanwege bijv een schoorsteenpijpje of orientatie etc etc

een situatie van in 1 string opstarten en automatisch omschakelen naar 2 strings is niet mogelijk in de omvormer
dan zou je toch zelf iets moeten fabriceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ATS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:05:
[...]

Natuurlijk heb je dan verlies, maar stringen die apart niet willen opstarten hebben meer verlies dan een niet optimale string die tenminste iets doet. Tenminste, dat lijkt mij. Vlak hierboven was er nog een discussie over het aansluiten in één grote serie en dan splitsen naar beide MPPT's omdat dat eerder op zou starten. Dat vind ik op het eerste gezicht dus een vreemde constructie en lijkt me compleet het punt van een dual MPPT missen. Maar ik kan me wel voorstellen dat je 's morgens vroeg, aan het einde van de dag of in slecht weer alles in serie zou willen hebben om aan je startvoltage te komen, om dan zodra de strings beide hoog genoeg zijn (of er meer te halen valt uit een enkele string) over te schakelen op de normale dual MPPT mode.

Is dat echt zo'n rare gedachte dat een omvormer dat zelf zou moeten kunnen? :?
De discussie hierboven die jij bedoelt is een foute combinatie, moet je niet naar kijken. Als de panelen afgestemd zijn op omvormer dan start het altijd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

reneeke1970 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:14:
[...]

De discussie hierboven die jij bedoelt is een foute combinatie, moet je niet naar kijken. Als de panelen afgestemd zijn op omvormer dan start het altijd.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:13:
1 string verdeelt over 2 mpp is goed mogelijk als je een schaduwvrij dak heb en je heb bijv 4000wp liggen en 2000 wp per mpp in je omvormer aan te sluiten

vaak worden 2 aparte strings gebruikt vanwege bijv een schoorsteenpijpje of orientatie etc etc

een situatie van in 1 string opstarten en automatisch omschakelen naar 2 strings is niet mogelijk in de omvormer
dan zou je toch zelf iets moeten fabriceren
Dank voor jullie reacties. Maar stel nu dat je een oost-west opstelling hebt op een plat dak, op een overcast dag als vandaag. Of je hebt zo'n erg warme zomerdag waarop het 's avonds dichttrekt... Weinig instraling, hogere temperaturen en je komt uit op een lage spanning toch? Zou het dan, theoretisch, handig kunnen zijn als alles tijdelijk in serie staat op een enkele MPPT, terwijl het normaal gewoon aparte strings op aparte MPPT's zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier een oostwest opstelling op de blokhut liggen
9 panelen west 9 panelen oost op een omnik4
dit draait goed nooit opstart problemen
een dag als vandaag is gewoon naadje , maar dat geld voor iedere omvormer
als t dit weer blijft kom je op 1 of 1,5 kwh

met SF panelen zou je nog wat voordeel hebben vandaag
maar over het algemeen met zon draait t lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ATS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:20:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties. Maar stel nu dat je een oost-west opstelling hebt op een plat dak, op een overcast dag als vandaag. Of je hebt zo'n erg warme zomerdag waarop het 's avonds dichttrekt... Weinig instraling, hogere temperaturen en je komt uit op een lage spanning toch? Zou het dan, theoretisch, handig kunnen zijn als alles tijdelijk in serie staat op een enkele MPPT, terwijl het normaal gewoon aparte strings op aparte MPPT's zijn?
Nee dat is niet handig, zelfs gevaarlijk, een vleugje zon en je spanning is torenhoog. Als je in goed werkgebied zit met je spanning maakt het niet uit dat ie halveert met slecht weer, mijne is vanmorgen gewoon kwart voor acht gestart slechts met 35 watt. Als je weinig panelen kunt plaatsen moet je kiezen voor hoge spanning panelen, solar frontier is de hoogste met bijna 90 volt, dus dan is drie stuks al voldoende

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.