pieter87 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:01:
Hoi,
Ik heb nog een klein vraagje over de set die ik wil gaan leggen (8x Solar Frontier SF170-S oost (1360Wp), 16x Solar Frontier SF170-S west(2720Wp)).
Migjes adviseerde me een
SMA 3600TL-21 bij deze set.
Deze is echter erg duur. Ik zit ook nog te kijken naar een
Goodwe 3600D-NS te kijken. Dat scheelt me €400,-.
Hoe kan ik zien of de MPPT verdeling 8-16 hier op past?
Bij de Goodwe specs staat: Max. DC current (A) 11/11
Dus 11 ampère per MPPT. Hoe bereken ik nu of dat kan met 8 en 16 panelen?
ho ho, ik adviseer geen sma, ik adviseerde een omvormer die 2720W per mpp kan verwerken van de 2720Wp die je wil.
de sma3600tl-21 of een power-one PVI 3.6 als voorbeeld kunnen dit.
(die doen 3000W per mpp of zelfs meer.)
wat een Goodwe 3600D-NS per mpp kan verwerken, geen idee.
het merk schittert door niet duidelijk te vertellen wat hun apparaten nu echt kunnen.
dus ja dan word het gokken, het is bij veel van die goedkope omvormers dat als ze 2x mpp hebben ze de helft van het totaal vermogen aan kunnen + nog iets meer per mpp.
dan kom ik uit op 1840W + nog iets meer, en dat zit nog best een eind van de 2720W die je wil.
op zich is het geen probleem om meer Wp te hebben als W van de mpp.
de omvormer gaat er niet van kapot, maar je gaat wel aftoppen.
panelen op oost en op west hallen net zo goed als panelen op zuid hun STC opbrengst.
(alleen het tijd stip waarop ze dat doen is anders.)
maar ik zou dat wel van te voren willen weten, naderhand er achter komen dat 1 mpp niet boven de b.v. 2000W(persimistiesch gokje) komt, zou ik behoorlijk van balen.

dat soort kleine details kunnen goedkoop duurkoop maken, helaas.
edit:
ik vind een sma3000tl-21 zelfs een beter plan als een Goodwe 3600D-NS.
(het hoeft niet perse een sma3600tl-21 te zijn.)
kijk ik naar mijn set:

dan zou ik liever het tepeltje van de opbrengst aftoppen(max W omvormer) dan dat ik een flinke hap uit de tiet zelf neem(max mpp).

en dat helemaal met een ongelijke oost-west zoals jij plant.

veel van je opbrengst moet uit west komen, en die kun je dan goed gaan aftoppen.
alternatieve omvormer:
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2
de OmnikSol-4k-TL2 kan per mpp 2600W doen, dat is maar een klein verschil en zou ik niet al te erg vinden.

je bezuinigt dan wel op de omvormer, maar dit soort omvormers hoort dan wel weer op een zwaardere groep. als het daar door meer kost word de bezuiniging wel weer een stukje te niet gedaan.
edit:
of PCIop zijn optie om alles op 1 mpp te zetten. (of de 2x mpp in tandem/parallel)
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
maar dan kun je ook voor een omvormer gaan met 1 mpp, zoals een GW3000-NS.
(zijn nog wel meer omvormers te vinden die dit kunnen.)
is ook krachtig genoeg voor wat je wil.
maar hier komen wel extra kosten bij, je hebt dan meer als 4x een string parallel, dus extra apparatuur nodig.
dit is meer een optie voor een tweaker of fanaat, iemand die dus zin heeft om zijn set vaker om te bouwen.
[
Voor 28% gewijzigd door
migjes op 03-03-2016 12:56
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)