Misschien niet helemaal het goede topic, maar leek me wel de aardige plek.
Ik wil al een hele poos zonnepanelen, mijn vrouw pertinent niet (iets met oud huis en de panelen hangen vol in het zicht aan de straatkant, ect.. Dat is weer een andere discussie maargoed.
Ik heb dus wél een plat dak uit het zicht boven onze schuur en nu heb ik het gekke plan om daar 1 á 2 panelen op te leggen. Gewoon puur omdat ik het leuk vind en met het idee om wat tegenwicht te bieden aan alle sluipverbruikers in huis. Vooral modem, router, NAS, HD recorder standby, andere tech dingetjes ect. (We hebben al een A++ koelkast en A+ vriezer voor die vraag komt). Al die tech dingen gebruiken als ik ruim reken nog onder de 100 watt (0,1KwH)
Ik kan het panel richting het zuiden leggen en ben de schaduwen van gebouwen om ons heen in de gaten aan het houden, vanaf vanochtend 9u tot einde van de middag ligt het paneel sowieso in de zon/licht voor zover ik nu heb gezien.
Ik ben me nog aan het inlezen en vond verschillende panelen van rond de 250Wp, leek me een goed begin, qua kosten is dat €200~250.
Qua omvormer ben ik nu aan het kijken naar een Mastervolt Soladin 600 of een ABB/Power One Micro 0.25 of 0.3. De Soladin lees in goede verhalen over, kan eventueel een 2e paneel ooit aan, wel maar 5 jaar garantie en extra's nodig om uit te lezen. ABB heb ik zelf veel elektra spul van, 10 jaar garantie en schijt via ethernet/wifi uit te lezen te zijn, alleen maar één paneel en goedkoper.
Bevestiging ben ik nog niet uit daar is veel variatie in maar lees dat de optimale hoek 35~36 graden is?
Ben ik zo een beetje op de goede weg voor mijn hobby projectje of sla ik de plank volledig mis?
edit: rekensommetje
Stel ik wil dit doen puur voor verbruik van de bovengenoemde tech apparaten die 100watt gebruiken.
Stel 1 KwH kost €0.23 x24ux365 dagen delen door 10 (omdat de tech dingen 0,1 KwH gebruiken) maakt dat €201,48 op jaarbasis.
250WP paneel + ABB micro omvormer voor één paneel+ bevestiging +kabels kost €600
Zou dat er dan echt na 3 jaar al uit zijn qua kosten
[
Voor 10% gewijzigd door
sapphire op 27-02-2016 13:18
]