Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.174 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gysman11 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:19:
[...]

Antwoord terug van Greenchoice:

Beste heer Gysman11

Een 3600MTL zal eerder aanslaan dan een grotere omvormer. Het zal dus zeer zelden voorkomen dat de omvormer een piek niet meepakt maar aangezien de omvormer eerder aanslaat wekt u eerder op. In Nederland zal u sowieso niet vaak een piek meepakken. Vandaar dat wij de 3600MTL adviseren. Daarnaast is de 3600MTL een 1-fase omvormer. U heeft een 3x25A aansluiting. Stel we nemen een grote omvormer om de enkele pieken per jaar mee te pakken dan heeft u een 4000UE nodig. Dit is een 3-fase omvormer die ongeveer €400,- à €500,- duurder is.

We hebben dus gekeken naar uw woning en installatie en welke omvormer hier volgens ons het beste bij past. Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u vragen hebben dan hoor ik het graag. Wij helpen u graag.

eerder aanslaan versus hogere opbrengst... Tja. Toch lijkt me dit een wat vaag verhaal. een 3600 omvormer met een 4320 wp installatie.
Als ik zon lulverhaal kreeg mochten ze nog niet eens voor niks komen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
gysman11 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:19:
[...]

Antwoord terug van Greenchoice:

Beste heer Gysman11

Een 3600MTL zal eerder aanslaan dan een grotere omvormer. Het zal dus zeer zelden voorkomen dat de omvormer een piek niet meepakt maar aangezien de omvormer eerder aanslaat wekt u eerder op. In Nederland zal u sowieso niet vaak een piek meepakken. Vandaar dat wij de 3600MTL adviseren. Daarnaast is de 3600MTL een 1-fase omvormer. U heeft een 3x25A aansluiting. Stel we nemen een grote omvormer om de enkele pieken per jaar mee te pakken dan heeft u een 4000UE nodig. Dit is een 3-fase omvormer die ongeveer €400,- à €500,- duurder is.

We hebben dus gekeken naar uw woning en installatie en welke omvormer hier volgens ons het beste bij past. Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u vragen hebben dan hoor ik het graag. Wij helpen u graag.

eerder aanslaan versus hogere opbrengst... Tja. Toch lijkt me dit een wat vaag verhaal.
ik vind het verhaal wel netjes.
(moet er wel een beetje rekening mee houden dat het wat versimpeld geschreven is, en daar door ontstaan kleine foutjes, die ik niet erg vind, het is gewoon zo, zie dit dus niet als kritiek ;) )

Een 3600MTL zal eerder aanslaan dan een grotere omvormer.
nop, dat maakt geen bal uit. >:)
alle omvormers starten vaak al minuten voordat de zon over de horizon komt.
een klein beetje licht en de panelen reageren en omvormer start.
hoe groot hij is doet daar niks aan af of aan bij. ;)

Het zal dus zeer zelden voorkomen dat de omvormer een piek niet meepakt.
dit is een wat moeilijker verhaal, en is ook snel een beetje persoonlijk. (dus lees relatief.)
wil je echt elke kWh die de panelen leveren dan moet je er voor zorgen dat je +/- 5% meer vermogen aan omvormer hebt als Wp, maar omvormers hebben een prijs en hoe meer vermogen hoe duurder.
dus je kunt er ook voor kiezen om een omvormer te nemen van 30% kleiner als het aantal Wp.
het jaar verlies is dan geen 30% uit de panelen, maar zal meer rond de 2-8% vallen.
dit komt om dat de panelen niet 100% van de tijd hun piek vermogen leveren.
(je mag vaak al er blij zijn als hij dat 1% van de tijd per jaar haalt. ;) )
(ik zelf heb een omvormer van 3300W, met 2x een mpp die 2000W aan kunnen.
op 1 mpp zit 3000Wp en de andere een 2660Wp.
of te wel veelste veel, dit is gewoon dom om te doen.
omvormer gaat er niet kapot van, maar ik verlies wel een hele hoop kWh. >:)
dus doe niet zoals ik doe.)

1 fase of 3 fase.
ook deze is een beetje persoonlijk, en ook lastig een precieze grens aan te geven.
grof weg < 4000Wp op 1 fase op een 3 fase aansluiting goed te doen.
> 6000Wp 3 fase begint wel heel handig te worden.
maar ook hier een persoonlijke keuze: wil je de stroom die je zelf opwekt ook echt zelf gebruiken.
en je levert op 1 fase van de 3 die je hebt, dan kan die stroom niet van de 1ne fase naar de andere overspringen, echt onmogenlijk zonder een grote vonk >:)
het meten van de stroom gebeurd over een 3fase in 98% van de gevallen niet apart.
(sorrie ik kan hier geen 100% voor vertellen, er zijn altijd uitzonderingen.)

of dit een leuk aanbod is, mmmm.
technisch gezien vind ik hem maar net aan. (dus het kan, maar hier en daar wel een beetje op het grensje.)
maar als tweaker heb ik wel erg hoge eisen, dus lees dit persoonlijk. ;)

(waarvoor je kiest maakt dus niet zoveel uit.
is veel persoonlijke keuzes.
maar ik zou nooit kopen bij een leverancier die ook de stroom verkoopt.
belangen verstrengeling is gewoon iets te duidelijk.
vraag ook offertes op bij andere installateurs.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 18:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je omvormer eerder aanslaat wek je max 5Wh per dag meer op. Dat itt tot het aftoppen, wat je makkelijk een paar honderd Wh per dag kan schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 22-02-2016 12:04 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:54:
Zijn er mensen die ervaring hebben met zonnepanelen icm een appartement?

Momenteel ligt het dak hier ongebruikt erbij. 'Mijn' dak loopt 4 woningen door, in totaal is het een oppervlakte van 30x12 meter.
De ligging is erg gunstig. Er staan een paar hoge bomen, maar die staan een meter of 15 ervanaf. Ik verwacht dat de schaduwvorming redelijk weinig is als ik achterop een rij panelen leg. (Dus boom - 15m - 10m leeg dak - panelen). Aangezien het appartementencomplex 3 verdiepingen hoog is scheelt dat ook een hoop. Exacte hoogte moet ik nog uitzoeken...
Ik heb ze ook op het dak van de Vve liggen, mijn woning zit direct onder het dak.
Gewoon op de vergadering vragen en dan stemmen ze er meestal gelijk over.
Dan komt het in de notulen.

Misschien wijs om een week of 2 voor de vergadering eerst een praatje te maken met de voorzitter.

Ik heb mijn 12 panelen gewoon meeverkocht aan de nieuwe bewoner. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:11:
[...]

Ik heb ze ook op het dak van de Vve liggen, mijn woning zit direct onder het dak.
Gewoon op de vergadering vragen en dan stemmen ze er meestal gelijk over.
Dan komt het in de notulen.

Misschien wijs om een week of 2 voor de vergadering eerst een praatje te maken met de voorzitter.

Ik heb mijn 12 panelen gewoon meeverkocht aan de nieuwe bewoner. ;)
Je moet het eerst aanmelden als agendapunt, anders mag er niet over gestemd worden.
Voorzitter (als deze ook uit de VVE komt, en niet extern is) heeft net zoveel stem (verdeelsleutel...) als welke eigenaar dan ook. Jij bent zelf de VVE..... (een stukje).
Het dak is van de Vereniging dus onmogelijk te verhuren, of de akte moet aangepast worden ;w

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:04:
[...]

Je moet het eerst aanmelden als agendapunt, anders mag er niet over gestemd worden.
Voorzitter (als deze ook uit de VVE komt, en niet extern is) heeft net zoveel stem (verdeelsleutel...) als welke eigenaar dan ook. Jij bent zelf de VVE..... (een stukje).
Het dak is van de Vereniging dus onmogelijk te verhuren, of de akte moet aangepast worden ;w
Dan heeft de voorzitter bij mij een fout gemaakt.
Ach het staat in de notulen en ik ben hier toch bijna weg. :)

Dit soort beslissingen zijn zeer lastig terug te draaien voor een Vve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:32:
[...]

n netwerk kabel met RJ45 in de omvormer steken en in de repeater.
je kan er gewoon een prefab in steken, er zit een extra grote wartel in met meerdere gaten die open gesneden zijn zodat je er netjes een cat. 5 kabel met bevestigde RJ45 in kunt steken
Bedankt en check, tot zover heb ik het aangesloten (met een Netgear ex2700- N300).

Echter nu gaat het boven mijn pet, ik dacht aansluiten en dan wijst eea zich vanzelf en kan ik hem verbinden met bv pvoutput, niet dus.
De netgear wifi kan ik terugvinden en de LAN kabel aangesloten op de SE omvormer, de omvormer geeft ook aan te zijn verbonden met LAN, hoe vind ik deze terug?
Nu heb ik gelezen dat ik contact met de installateur moet opnemen zodat hij me kan aan melden bij solaredge en ik dan via hen kan inloggen. Moet ik via SE om mijn omvormer uit te kunnen lezen of kan het ook op een andere manier?
Zoals wel duidelijk is, is dit niet echt mijn kopje thee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:54:
[...]

Die 8 maanden tvt is toch ongeveer tien procent, vind ik toch jammer om voor iedere euro die ik investeer tien procent minder rendement te krijgen,en daar gaat het tenslotte voor iedereen om, niet het milieu En je moet wel met realistische cijfers rekenen en niet met die mats prijs van jou partij panelen. Ik heb ook aanhanger sf vol verkregen tegen veertig cent, reken dan nog eens ....
dan heb je gewoon niet begrepen waar het om gaat. ;)
ik had op west 1950Wp mono 5" cellen.
die kon ik vervangen voor 12X170Wp SF.
maar dan heb ik een 2040Wp of 90Wp meer als ik had.
laat ik er even van uit gaan dat de 10% extra voor SF klopt.
mijn 1950Wp deed 1465kWh per jaar (oost-west is iets lager.)
dus neem ik die cijfers mee dan kom ik op 2040Wp SF een opbrengst van 1683 kWh per jaar.
dat is maar 218kWh meer, lol daar kan ik niks mee.
(en dan moet het marketing verhaaltje nog kloppen ook, lol)
nu heb ik 3000Wp mono en dat doet (even ongeacht de onder gedimensioneerde omvormer) 2250 kWh per jaar.

wat boeit mij de prijs van de panelen :? , ik heb 550+kWh extra van dat dak stuk.
(en ook nog een 800kWh extra van de andere kant, maar laten we het niet te moeilijk maken.)
nu heb ik te minste genoeg voor een warmtepomp dat had niet anders gekund met de beperkte dak ruimte.
en eigenlijk heeft het mij niet echt geld gekost, ik heb netjes de winst van de panelen opgespaard en daar nieuwe voor gekocht. (dit doe ik al heel lang zo, helaas niet altijd effectief geweest, lol heb er wel eens 1 van het dak laten vallen. dat was een slechte tvt.)

doe mij maar gewoon goede panelen, die veel opleveren, prijs van de panelen is voor klein denkende mensen een punt, ik denk liever groot en ga gewoon voor niks minder als nul-op-de-meter voor gas en elektra en SF heeft daar totaal niks in te zoeken met hun lage opbrengst per m2.
ondanks dat ik nog redelijk wat dakvlak heb voor mijn kleine huisje, is het echt beter om iets verder te kijken als je neus lang is, gewoon een paar extra centjes uitgeven en echt goed spul kopen.
het word pas anders als je een hele grote schuur hebt en daar door extra veel dak vlak hebt, maar als je dat niet hebt, wat dan?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 20:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nou het ziet er niet echt rooskleurig uit wanneer mijn PV installatie afgemaakt wordt.
De monteur was natuurlijk afgehaakt op mijn meterkast en zouden ze vervangen op een andere datum.
Maar ik hoor niets meer van die gasten en zijn ook niet te bereiken 8)7

Ondertussen liggen er panelen op mijn dak waar ik niets aan heb. En heb er ook geen trek in als dat nog weken gaat duren.

Dus ik ga het maar als volgt doen: Ik laat de meterkast door een kennis vervangen morgen die wel wat meer ervaring in de electra heeft dan ik. Echter heeft hij ook nooit eerder een PV aangesloten.

De sunnyboy is al volledig aangesloten, alleen de stekkers naar de panelen liggen eruit (1 string)
Veder ligt er al een kabel naar de meterkast, die is niet aangesloten uiteraard.

De PV moet in je groepenkast aangesloten worden met een eigen automaat en een eigen aardlek? Of is de aardlek niet nodig? Dacht te hebben gelezen dat deze ook ingebouwd zit in de sunnyboy

Zijn er veder nog dingen waar ik op moet letten bij het aansluiten van de sunnyboy?
Ook zie ik in de handleiding dat je eerst je landinstellingen moet instellen voordat je hem op het net aansluit, hoe doe je dat zonder netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Psycho_Mantis schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:16:
Nou het ziet er niet echt rooskleurig uit wanneer mijn PV installatie afgemaakt wordt.
De monteur was natuurlijk afgehaakt op mijn meterkast en zouden ze vervangen op een andere datum.

Ondertussen liggen er panelen op mijn dak waar ik niets aan heb. En heb er ook geen trek in als dat nog weken gaat duren.

Dus ik ga het maar als volgt doen: Ik laat de meterkast door een kennis vervangen morgen die wel wat meer ervaring in de electra heeft dan ik. Echter heeft hij ook nooit eerder een PV aangesloten.

De sunnyboy is al volledig aangesloten, alleen de stekkers naar de panelen liggen eruit (1 string)
Veder ligt er al een kabel naar de meterkast, die is niet aangesloten uiteraard.

De PV moet in je groepenkast aangesloten worden met een eigen automaat en een eigen aardlek? Of is de aardlek niet nodig? Dacht te hebben gelezen dat deze ook ingebouwd zit in de sunnyboy

Zijn er veder nog dingen waar ik op moet letten bij het aansluiten van de sunnyboy?
Ook zie ik in de handleiding dat je eerst je landinstellingen moet instellen voordat je hem op het net aansluit, hoe doe je dat zonder netspanning?
Tegenwoordig moeten alle wcd's achter een aardlekschakelaar, tenzij je het apparaat dmv een werkschakelaar vast aansluit.
Ikzelf heb mijn SB aangesloten dmv een eigen aardlekautomaat 16 Ampère, weet niet uit mijn hoofd of het een B of C karakteristiek is, waarschijnlijk C.
De SB meet de isolatieweerstand van de panelen. Of hij ook zichzelf meet en zichzelf bij een defect uitschakelt lijkt me sterk.
Ik zou voor de aardlekautomaat gaan. Ook handig als je werkzaamheden moet verrichten aan je installatie en met een snoerhaspel naar buiten moet.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Geurt-kun schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:39:
[...]

Tegenwoordig moeten alle wcd's achter een aardlekschakelaar, tenzij je het apparaat dmv een werkschakelaar vast aansluit.
Ikzelf heb mijn SB aangesloten dmv een eigen aardlekautomaat 16 Ampère, weet niet uit mijn hoofd of het een B of C karakteristiek is, waarschijnlijk C.
De SB meet de isolatieweerstand van de panelen. Of hij ook zichzelf meet en zichzelf bij een defect uitschakelt lijkt me sterk.
Ik zou voor de aardlekautomaat gaan. Ook handig als je werkzaamheden moet verrichten aan je installatie en met een snoerhaspel naar buiten moet.
Met een werkschakelaar bedoel je neem ik aan die schakelaar die ik hier rechtsonder heb zitten?
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-lhE2eOGZbYI/VsXz_ze3MaI/AAAAAAAABiw/PHajN3WEdMo/s512-Ic42/IMG_0891.jpg

Dat houd dus in dat de installateur niet van plan was om een aardlek te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:23:
[...]

Met een werkschakelaar bedoel je neem ik aan die schakelaar die ik hier rechtsonder heb zitten?
[afbeelding]

Dat houd dus in dat de installateur niet van plan was om een aardlek te plaatsen
De aanwezigheid van de schakelaar zegt niets over de plannen van de monteur. De norm voor eletrische installaties schrijft voor dat alle (groepen met) stopcontacten van een aardlekschakelaar voorzien moeten zijn. Dat voorschrift geldt dus niet voor apparaten die je "vast" aansluit. Dat gebeurt soms met wasmachines - die worden dan achter een trekschakelaar gezet - en ovens. Maar voor een omvormer die je met een eigen kabel op de groepenkast aansluit geldt het dus ook.

Je omvormer achter een aardlekschakelaar voegt verder niet zo veel toe. De omvormer zelf is dubbelwandig geisoleerd waarschijnlijk, daar loop je dus geen gevaar. Je hebt wel het risico dat de omvormer je aardlek triggert (en dus afschakelt). Als je een alamat (dat is een aardlekschakelaar en zekeringsautomaat in een) plaatst kun je er het beste een plaatsen die pas schakelt bij 300mA.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
Psycho_Mantis schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:16:

Zou je niet beter eerst een in gebreke stelling kunnen sturen naar de leverancier? Je maakt nu een hoop extra kosten en als ze inderdaad zo slecht van goede wil zijn, dan vervalt straks je garantie ook nog omdat je zelf hebt lopen sleutelen. Of je stelt voor dat ze de materialen vergoeden.

PV aansluiten is voor hem vergelijkbaar met het maken van een wasmachine groep. Vrije groep en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jantje112 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Zou je niet beter eerst een in gebreke stelling kunnen sturen naar de leverancier? Je maakt nu een hoop extra kosten en als ze inderdaad zo slecht van goede wil zijn, dan vervalt straks je garantie ook nog omdat je zelf hebt lopen sleutelen. Of je stelt voor dat ze de materialen vergoeden.

PV aansluiten is voor hem vergelijkbaar met het maken van een wasmachine groep. Vrije groep en klaar.
Nouja een hoop kosten valt wel mee hoor, een groepenkast kost je 200 euro. En daarmee zal ik echt niet de garantie mee laten verlopen.
Dat ik aan de omvormer zit is misschien wel een ander verhaal. Maar zo ingewikkeld ziet het er niet uit als ik de handleiding doorlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

franssie

Save the albatross

omvormer is niet moeilijk, sommigen zijn volgens de handleiding kieskeurig welke draad L is en welke N, sommigen worden met een stekker geleverd en dan zal het wel niets uitmaken. Dat er aan de panelen kant een goede DC schakelaar zit die om kan gaan met de voltages is denk ik belangrijk, aan AC/net zijde is het allemaal wel redelijk standaard mits eigen groep of tussenkast om 'rondstroom' te voorkomen.
En vwb garantie, als ie nu al niet reageert ben je toch al aangewezen op de fabrieksgarantie ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

T-MOB schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:43:
[...]

De aanwezigheid van de schakelaar zegt niets over de plannen van de monteur. De norm voor eletrische installaties schrijft voor dat alle (groepen met) stopcontacten van een aardlekschakelaar voorzien moeten zijn. Dat voorschrift geldt dus niet voor apparaten die je "vast" aansluit. Dat gebeurt soms met wasmachines - die worden dan achter een trekschakelaar gezet - en ovens. Maar voor een omvormer die je met een eigen kabel op de groepenkast aansluit geldt het dus ook.

Je omvormer achter een aardlekschakelaar voegt verder niet zo veel toe. De omvormer zelf is dubbelwandig geisoleerd waarschijnlijk, daar loop je dus geen gevaar. Je hebt wel het risico dat de omvormer je aardlek triggert (en dus afschakelt). Als je een alamat (dat is een aardlekschakelaar en zekeringsautomaat in een) plaatst kun je er het beste een plaatsen die pas schakelt bij 300mA.
Bedankt voor je ondersteuning.
Ga je voor een aardlekautomaat (alamat) van 300 mA, dan hoort deze strikt genomen ook te eindigen op een werkschakelaar. Vooral een leek zal niet door hebben dat deze wcd anders beveiligd is.
Mijn SB draait al jaren op een aardlekautomaat van 30 mA, zonder enig probleem.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Henri. schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:52:
[...]

Bedankt en check, tot zover heb ik het aangesloten (met een Netgear ex2700- N300).

Echter nu gaat het boven mijn pet, ik dacht aansluiten en dan wijst eea zich vanzelf en kan ik hem verbinden met bv pvoutput, niet dus.
De netgear wifi kan ik terugvinden en de LAN kabel aangesloten op de SE omvormer, de omvormer geeft ook aan te zijn verbonden met LAN, hoe vind ik deze terug?
Nu heb ik gelezen dat ik contact met de installateur moet opnemen zodat hij me kan aan melden bij solaredge en ik dan via hen kan inloggen. Moet ik via SE om mijn omvormer uit te kunnen lezen of kan het ook op een andere manier?
Ja, dan ben je er nog niet. Je kunt je dan volgens mij (normaal doen de jongens op kantoor dat, dus dit zijn de grove lijnen) je aanmelden als installateur.
dan heb je daarna n code nodig die op de omvormer staat, vervolgens kun je jouw omvormer bekijken op de site van SE, de omvormer pushed namelijk de data naar die site.
daar kun je een schematiche tekening maken van hoe de panelen / optimizers geplaatst zijn, en daaruit kun je dan de opbrengst per paneel lezen.

Je kunt ook ergens de opbengst data uit plukken om dat ergens anders op te presenteren, op n (deel van n) scherm bijvoorbeeld, maar hoe???

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Henri. schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:52:
[...]

Zoals Andre hierboven zegt moet je je omvormer inderdaad aanmelden bij www.solaredge.com. Normaal gesproken doet je installateur dat voor je, maar ik geloof dat je door een mailtje naar support te sturen ook als thuisklusser je installatie kunt aanmelden.

Loggen naar bijvoorbeeld PVOutput kan vervolgens via de SolarEdge monitoring API. In het adminpaneel van de monitoring website kunnen API keys worden aangemaakt. Op de instellingenpagina van PVOutput kun je vervolgens de automatische updatefunctie voor SolarEdge systemen inschakelen. Daarbij moet je de API key invullen.

Als je kunt programmeren kun je natuurlijk ook je eigen monitoring applicatie bouwen. De data kun je uit de SolarEdge monitoring portal trekken met de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Geurt-kun schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:35:
[...]

Bedankt voor je ondersteuning.
Ga je voor een aardlekautomaat (alamat) van 300 mA, dan hoort deze strikt genomen ook te eindigen op een werkschakelaar. Vooral een leek zal niet door hebben dat deze wcd anders beveiligd is.
Mijn SB draait al jaren op een aardlekautomaat van 30 mA, zonder enig probleem.
Ik ga hem dan ook maar op een 30 mA zetten, ik heb momenteel geen 100+ mA liggen.
Als hij vaak afschakelt dan upgrade ik hem wel, maar als hij net als bij jou ook gewoon jaren blijft werken laat ik het ook lekker zo.

Hopelijk kom ik vanmiddag geen problemen tegen met aansluiten, dan zijn mijn panelen eindelijk actief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-09 20:48
Ben offertes aan het opvragen en 1 van de aanbieders vraagt:
Waar kan ik de omvormer plaatsen en hoeveel meter zit er tussen de omvormer en de zonnepanelen en hoeveel meter zit er tussen de omvormer en de meterkast.
Op zolder is natuurlijk het makkelijkst maar aangezien die ook wordt gebruikt als slaapkamer is de garage een handiger plek. Alleen nu vraag ik me af, hoe komt men vanuit het dak in de garage? De (stenen) garage staat tegen het huis maar ik zie zo 123 niet voor me hoe ze daar een kabel heen gaan trekken. En vervolgens, hoe komt men in de meterkast? Er loopt wel een electriciteitsleiding van de meterkast naar de garage maar daar zitten al 3 stroomkabels in, kan daar nog iets bij? (liefst ook nog een UTP kabeltje :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Red devil schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:47:

[...]

Op zolder is natuurlijk het makkelijkst maar aangezien die ook wordt gebruikt als slaapkamer is de garage een handiger plek. Alleen nu vraag ik me af, hoe komt men vanuit het dak in de garage? De (stenen) garage staat tegen het huis maar ik zie zo 123 niet voor me hoe ze daar een kabel heen gaan trekken. En vervolgens, hoe komt men in de meterkast? Er loopt wel een electriciteitsleiding van de meterkast naar de garage maar daar zitten al 3 stroomkabels in, kan daar nog iets bij? (liefst ook nog een UTP kabeltje :)).
Wordt er op zolder geslapen als de zon schijnt?
Ik zou de hogere/gevaarlijkere gelijkspanning lekker op zolder laten als het niet echt nodig is.
Mijn Sunnyboy hoor je amper...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Garage zou voor mij ook een fijne plek zijn. Zolder heb ik niet, dus enige mogelijkheid is in een verborgen kast achter twee andere kasten in de ouderslaapkamer. Zit met dezefde vragen als red devil: hoe kom je vanuit garage naar meterkast en naar panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Geurt-kun schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:53:
[...]

Wordt er op zolder geslapen als de zon schijnt?
Ik zou de hogere/gevaarlijkere gelijkspanning lekker op zolder laten als het niet echt nodig is.
Mijn Sunnyboy hoor je amper...
Kan me voorstellen dat in de zomer om 6 uur 's ochtends dat ding kan aangaan en dan slaapt men nog steeds op zolder ja. Je hoort ook wel van omvormers dat ze behoorlijk wat lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:45:
[...]
Ik ga hem dan ook maar op een 30 mA zetten, ik heb momenteel geen 100+ mA liggen.
Als hij vaak afschakelt dan upgrade ik hem wel, maar als hij net als bij jou ook gewoon jaren blijft werken laat ik het ook lekker zo.

Hopelijk kom ik vanmiddag geen problemen tegen met aansluiten, dan zijn mijn panelen eindelijk actief :)
Als je een 30mA hebt liggen kun je die inderdaad beter gebruiken. Als het niet werkt kun je hem altijd nog weghalen en vervangen door een zwaardere. Het advies voor een 300mA was gebaseerd op verschillende ervaringsverhalen op internet van mensen met een omvormer die de aardlek deed afschakelen. Het is zonde om kosten te maken en daar dan tegenaan te lopen. Want dat afslaan gebeurt op het moment dat je PV-instalaltie maximaal aan het terugleveren is.

Het nut van de aardlek is verder ontzettend beperkt als je omvormer vast aangesloten is naar je groepenkast. Een aardlek meet een stroomverschil tussen nul en fase en schakelt af als daar een verschil tussen zit. Dan lekt er immers stroom weg, en als dat door een mensenhart verloopt kan dat wel eens fataal zijn. Maar bij zo'n vaste aansluiting kan dat maar moeilijk voorkomen. Eigenlijk alleen als je bij het plaatsen/vervangen van de omvormer de groep niet uitzet of als je de kabel weet te beschadigen door er doorheen te boren ofzo (en dat dan zonder kortsluiting te maken, uiterst knap!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Red devil schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:03:
Kan me voorstellen dat in de zomer om 6 uur 's ochtends dat ding kan aangaan en dan slaapt men nog steeds op zolder ja. Je hoort ook wel van omvormers dat ze behoorlijk wat lawaai maken.
De 1-fase omvormers hebben vaak minder dan 25 dB geluid. De 3 fase varianten hebben vaak een actieve koeling, en die zitten op 50 dB. 50 is al een heleboel!

Voorbeeld:
dB(A) Beleving Voorbeelden
0 Hoordrempel
10 Net hoorbaar Normale ademhaling, vallend blad
20 Radiostudio, boomblaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 Erg stil Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos
55 Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)

[ Voor 35% gewijzigd door gysman11 op 23-02-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

UTP-kabel mag je niet bij je stroomkabels door dezelfde buis trekken (tenzij de elektra dubbel geisoleerd is). En ook het mixen van stroomkabels uit verschillende groepen in dezelfde buis is niet toegestaan.

Om van je garage naar de meterkast te komen zal er dus geboord moeten worden. Als je kruipruimte heb kan men daar misschien wel doorheen. Vanaf het dak naar de garage kan misschien ook wel buitenom. De DC-kabels gaan dan door een slagvaste PVC-buis tegen de gevel. Niet zo fraai, wel praktisch en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

[...]

gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:54:
Garage zou voor mij ook een fijne plek zijn. Zolder heb ik niet, dus enige mogelijkheid is in een verborgen kast achter twee andere kasten in de ouderslaapkamer. Zit met dezefde vragen als red devil: hoe kom je vanuit garage naar meterkast en naar panelen.
simpel is de omvormer in de buurt te houden van de panelen.
dit is geen moet, maar maakt alles wel gemakkelijk.

er zijn ook omvormers die buiten kunnen hangen.
(is niet iets wat ik heel graag aanraad.
het blijft elektronica en dat ophangen op een plaats waar het ook kan vriezen/vocht/etc is niet echt bevorderlijk voor het apparaat. maar toch genoeg omvormer te vinden die al 10 jaar buiten hangen en nog steeds zonder problemen werken.
probeer ook de omvormer niet in de volle zon te hangen, worden ze te warm dan stoppen ze met leveren of moduleren terug.)

maar vaak is het niet al te moeilijk om een schuin gat te boren van uit de garage naar de kruipruimte van het huis.
een YMVK kabel (waarschijnlijk met extra schielding (as)) kan dan vrij gemak naar de meter kast.
alleen ik zie jullie bericht wel op het forum, maar heb totaal geen benul van je huis, dus wat echt werkt is niet te zeggen. ;)

ja, eigenlijk maken de meeste omvormers wel iets van geluid.
als ik naar mijn omvormer kijk is het helemaal niet veel.
power-one PVI 3.0, start in de ochtend op met een paar relais klikjes.
en dan hoor je hem lang niet meer, pas als de temperatuur intern boven de 45 graden komt gaat er een ventilator aan.
maar dat is pas in de middag, en niet echt storend.
dit in tegen stelling tot de power-one PVI 3.6, die maakt nog een extra geluid, een soort van tikken als hij werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

T-MOB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Als je een 30mA hebt liggen kun je die inderdaad beter gebruiken. Als het niet werkt kun je hem altijd nog weghalen en vervangen door een zwaardere. Het advies voor een 300mA was gebaseerd op verschillende ervaringsverhalen op internet van mensen met een omvormer die de aardlek deed afschakelen. Het is zonde om kosten te maken en daar dan tegenaan te lopen. Want dat afslaan gebeurt op het moment dat je PV-instalaltie maximaal aan het terugleveren is.

Het nut van de aardlek is verder ontzettend beperkt als je omvormer vast aangesloten is naar je groepenkast. Een aardlek meet een stroomverschil tussen nul en fase en schakelt af als daar een verschil tussen zit. Dan lekt er immers stroom weg, en als dat door een mensenhart verloopt kan dat wel eens fataal zijn. Maar bij zo'n vaste aansluiting kan dat maar moeilijk voorkomen. Eigenlijk alleen als je bij het plaatsen/vervangen van de omvormer de groep niet uitzet of als je de kabel weet te beschadigen door er doorheen te boren ofzo (en dat dan zonder kortsluiting te maken, uiterst knap!).
Bedankt voor de informatie!
Ok dan denk ik dat ik hem nog wel een andere keer een iets zwaardere er tussen zet. In de handleiding staat dat het niet nodig is om een aardlek te gebruiken, maar als je er toch een tussen zet dan moet het 100 mA zijn.
Het zou toch zonde zijn als hij uitschakelt op het moment dat hij lekker aan het leveren was.

Maar in principe is het dus helemaal niet nodig, de complete installatie is dubbel geïsoleerd en gescheiden.

Overigens heb ik nu in mijn "oh hell no" meterkast helemaal geen aardlek op geen enkele groep, wat natuurlijk veel gevaarlijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor de informatie!
Ok dan denk ik dat ik hem nog wel een andere keer een iets zwaardere er tussen zet. In de handleiding staat dat het niet nodig is om een aardlek te gebruiken, maar als je er toch een tussen zet dan moet het 100 mA zijn.
Het zou toch zonde zijn als hij uitschakelt op het moment dat hij lekker aan het leveren was.

Maar in principe is het dus helemaal niet nodig, de complete installatie is dubbel geïsoleerd en gescheiden.

Overigens heb ik nu in mijn "oh hell no" meterkast helemaal geen aardlek op geen enkele groep, wat natuurlijk veel gevaarlijker is.
ik draai al jaren mijn omvormer op een 30mA, nog nooit problemen gehad.
bij mijn ouders klapte de aardlek er wel regelmatig uit. (+/-1 a 2 dagen)
die vervangen voor een nieuwe 30mA en het probleem was opgelost.
(na gehand de tip van Geurt-kun ;)
die denkt dat het licht aan de hoekige sinus die uit een omvormer kan komen en niet iedere aardlek pakt dat lekker.
uitleg betwijfel ik een beetje, maar goed het werkt dus ik denk er verder niet over na. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:13:
[...]

alleen ik zie jullie bericht wel op het forum, maar heb totaal geen benul van je huis, dus wat echt werkt is niet te zeggen. ;)
Mijn huis, met garage:

Afbeeldingslocatie: http://www.nijeholt.com/download/huisplaatje4.jpg

Panelen komen aan de voorkant van het huis. Omvormer liefst in garage, anders op eerste verdieping op onze
slaapkamer.In de kamer links op de hoek zit een (redelijk, vloer moet er even uit) toegankelijke krui

[ Voor 29% gewijzigd door gysman11 op 23-02-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
T-MOB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:13:
[...]

UTP-kabel mag je niet bij je stroomkabels door dezelfde buis trekken (tenzij de elektra dubbel geisoleerd is). En ook het mixen van stroomkabels uit verschillende groepen in dezelfde buis is niet toegestaan.

Om van je garage naar de meterkast te komen zal er dus geboord moeten worden. Als je kruipruimte heb kan men daar misschien wel doorheen. Vanaf het dak naar de garage kan misschien ook wel buitenom. De DC-kabels gaan dan door een slagvaste PVC-buis tegen de gevel. Niet zo fraai, wel praktisch en veilig.
migjes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:13:
[...]

maar vaak is het niet al te moeilijk om een schuin gat te boren van uit de garage naar de kruipruimte van het huis.
een YMVK kabel (waarschijnlijk met extra schielding (as)) kan dan vrij gemak naar de meter kast.
alleen ik zie jullie bericht wel op het forum, maar heb totaal geen benul van je huis, dus wat echt werkt is niet te zeggen.
Mmmm misschien kan die slagvaste PVC buis buitenlangs vlak naast de regenpijp? Dit is een foto van het huis.
En dan via een gat naar de kruipruimte naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:23:
[...]

Inderdaad, het is niet nodig. Ik heb zelf wel een alamat gekocht omdat ik toch een zekeringsautomaat moest kopen, die 3 tientjes meer konden er wel vanaf. Maar in termen van veiligheid per euro kun je in jouw hell-no-kast beter je gewone gebruiksgroepen van aardlek voorzien, te beginnen bij de natte ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Red devil schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:30:
[...]

[...]

Mmmm misschien kan die slagvaste PVC buis buitenlangs vlak naast de regenpijp? Dit is een foto van het huis.
En dan via een gat naar de kruipruimte naar de meterkast.
klinkt als een goed plan.
(je blijft er altijd wel iets van zien, maar zo blijft het wel aardig netjes.)
gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:29:
[...]

Mijn huis, met garage:

[afbeelding]

Panelen komen aan de voorkant van het huis. Omvormer liefst in garage, anders op eerste verdieping op onze
slaapkamer.In de kamer links op de hoek zit een (redelijk, vloer moet er even uit) toegankelijke krui
hier vind ik hem toch iets minder als oplossing.

is er echt niks beters te verzinnen.
(zie ik iets van een bijkeuken achter het huis?)
of de omvormer buiten tegen de gevel aan (op noord) ?
een zoemende omvormer op het terras is eigenlijk niet zo heel irritant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

migjes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:28:
[...]

ik draai al jaren mijn omvormer op een 30mA, nog nooit problemen gehad.
bij mijn ouders klapte de aardlek er wel regelmatig uit. (+/-1 a 2 dagen)
die vervangen voor een nieuwe 30mA en het probleem was opgelost.
(na gehand de tip van Geurt-kun ;)
die denkt dat het licht aan de hoekige sinus die uit een omvormer kan komen en niet iedere aardlek pakt dat lekker.
uitleg betwijfel ik een beetje, maar goed het werkt dus ik denk er verder niet over na. ;) )
Kudos voor je geheugen :)
Inderdaad, oudere (niet een paar jaar) aardlekschakelaars zouden uit kunnen schakelen, nieuwere zo goed als niet. En dat heeft te maken met het aangesneden sinus verhaal.
NB, men kreeg al problemen hiermee toen de toeren geregelde boormachines op de markt kwamen. En niet lang geleden een noodverlichtingsarmatuur met een elektronische transformator die de oude ALS uitschakelde. Met een nieuwe (ook 30 mA) was het probleem opgelost

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:54:
Ik heb vorige week mantelbuizen gelegd van zolder, via trapkoof en dan naar schuurtje via de kruipruimte.
Buiten heb ik de mantelbuizen ingegraven (in nog een grotere mantebuis)

Heb onder de fundering van het huis door gegraven om toegang te krijgen tot mijn kruipruimte.
Een heel karwei geweest, maar ik kan nu overal komen.
Mijn omvormer verhuist van zolder naar schuurtje. Daar komt naderhand ook eventueel een batterijopslag te staan.

Ik zie bij jou nog een garagedak waar ook panelen op kunnen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2016 12:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:04:
[...]

Ik heb vorige week mantelbuizen gelegd van zolder, via trapkoof en dan naar schuurtje via de kruipruimte.
Buiten heb ik de mantelbuizen ingegraven (in nog een grotere mantebuis)

Heb onder de fundering van het huis door gegraven om toegang te krijgen tot mijn kruipruimte.
Een heel karwei geweest, maar ik kan nu overal komen.
Mijn omvormer verhuist van zolder naar schuurtje. Daar komt naderhand ook eventueel een batterijopslag te staan.
Gebruik je dan "met aardscherm" afschermde kabels om te voorkomen dat de muizen door de isolatie bijten en je een isolatiefout krijgt?
Heb je ook rekening gehouden met grondwater?
Volgens de voorschriften dient een kabel in de grond mechanisch te worden beveiligd met een aardscherm. Een mantelbuis veranderd daar niks aan.
Overigens gaat het aarden (vereffenen) van dit scherm niet op, het is namelijk een zwevend net.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:04:
[...]

Ik zie bij jou nog een garagedak waar ook panelen op kunnen ;)
Ik heb ongeveer 3800 kWh nodig, dus mijn dak aan de voorkant is ruim genoeg. Daarbij: 7000 euro even besteden is voorlopig wel even genoeg....... Zeker als ik het mijn vrouw (hoewel niet getrouwd, dat is ook nog een dingetje) vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:16:
[...]

Ik heb ongeveer 3800 kWh nodig, dus mijn dak aan de voorkant is ruim genoeg. Daarbij: 7000 euro even besteden is voorlopig wel even genoeg....... Zeker als ik het mijn vrouw (hoewel niet getrouwd, dat is ook nog een dingetje) vraag :)
eerst PV dan pas trouwen. (heb ik ook gedaan, lol)
prioriteiten stellen in het leven. >:)

maar 7k€ is wel veel voor die hoeveelheid kWh ;)

maar pas op, begin niet aan PV, voor je het weet wil je een uitbreiding.
PV is verslavend, begin er maar niet aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
7k is inclusief montage, 16 panelen 270wp en solar edge, incl. Btw. Waarom SE? Omdat ik de monitoring ervan cool vind :) Je bent tweaker of niet.Daarbij verdien ik dat in mijn berekening met circa 50 euro per jaar meer omzet nog terug ook. Hoop ik. en anders, ach. Het blijft cool.

Die trouwprio's heb ik ook een beetje :) Garage als plaats voor omvormer blijf ik toch wel mooi vinden. Veel koeler daar dan onder mijn dak. Kabel van panelen naar omvormer worden dan wel erg lang, of is dat geen issue? krijg dan behoorlijke hoeveelheiid leidingen:

1) van panelen door dak via meterkast, kruipruimte , onder oprit door naar garage
2) van garage terug omder oprit door kruiptuimte naar meterkast
3) idem 2, voor netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:27:
7k is inclusief montage, 16 panelen 270wp en solar edge. Waarom SE? Omdat ik de monitoring ervan cool vind :) Je bent tweaker of niet.Daarbij verdien ik dat in mijn berekening met circa 50 euro per jaar meer omzet nog terug ook. Hoop ik. en anders, ach. Het blijft cool.

Die trouwprio's heb ik ook een beetje :) Garage als plaats voor omvormer blijf ik toch wel mooi vinden. Veel koeler daar dan onder mijn dak. Kabel van panelen naar omvormer worden dan wel erg lang, of is dat geen issue? krijg dan behoorlijke hoeveelheiid leidingen:

1) van panelen door dak via meterkast, kruipruimte , onder oprit door naar garage
2) van garage terug omder oprit door kruiptuimte naar meterkast
3) idem 2, voor netwerkkabel.
als je toch perse voor SE wil gaan.
neem dan meteen een iets zwaardere omvormer.
er kunnen nog wat paneeltjes bij op de garage, en kun je altijd nog een elektrische/hybride auto aanschaffen >:)
(ik zou niet rekenen op extra opbrengst met SE, als het er al is dat is dat zo minimaal.
maar gelukkig niet mijn probleem, jouw dingetje ;)
ik zou gewoon 12x 270-315Wp aan een tl omvormer hangen.
of 15-16X 270-315Wp op iets van een stecagrid omvormer.
dat doet meer kWh opleveren met minder kosten.)

langere kabels is iets meer verlies, maar om het groot te noemen, nee het valt wel mee.
aan de panelen zitten al 2x 1,1m kabel per stuk.
dus 16X2X1,1m = 35 meter, dus het stuk naar de omvormer is wel iets relatief aan het stuk wat je al hebt van de panelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:00:
[...]

Ja, dan ben je er nog niet. Je kunt je dan volgens mij (normaal doen de jongens op kantoor dat, dus dit zijn de grove lijnen) je aanmelden als installateur.
dan heb je daarna n code nodig die op de omvormer staat, vervolgens kun je jouw omvormer bekijken op de site van SE, de omvormer pushed namelijk de data naar die site.
daar kun je een schematiche tekening maken van hoe de panelen / optimizers geplaatst zijn, en daaruit kun je dan de opbrengst per paneel lezen.

Je kunt ook ergens de opbengst data uit plukken om dat ergens anders op te presenteren, op n (deel van n) scherm bijvoorbeeld, maar hoe???
Jerrythafast schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:53:
[...]

Zoals Andre hierboven zegt moet je je omvormer inderdaad aanmelden bij www.solaredge.com. Normaal gesproken doet je installateur dat voor je, maar ik geloof dat je door een mailtje naar support te sturen ook als thuisklusser je installatie kunt aanmelden.

Loggen naar bijvoorbeeld PVOutput kan vervolgens via de SolarEdge monitoring API. In het adminpaneel van de monitoring website kunnen API keys worden aangemaakt. Op de instellingenpagina van PVOutput kun je vervolgens de automatische updatefunctie voor SolarEdge systemen inschakelen. Daarbij moet je de API key invullen.

Als je kunt programmeren kun je natuurlijk ook je eigen monitoring applicatie bouwen. De data kun je uit de SolarEdge monitoring portal trekken met de API.
Bedankt, ik ga er mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
hm.... toch nog maar eens nagemeten. De SE4000 is qua afmetingen 540 x 315 x 172. Zou zomaar kunnen dat ie toch in de meterkast past. Kan zo'n ding daar zn warmte kwijt? Diepte van de meterkast is ongeveer 30 cm. Het is daar (beneden in de hal) natuurlijk standaard (in de zomer dan) een stuk koeler dan onder het dak. (wel een slot op de deur, want anders kunnen de kids erbij...)

Nog een vraagje. Ik heb een 3x25A aansluiting. Nou zie ik deze omvormers:
http://www.solaredge.com/...6a-inverter-datasheet.pdf
https://www.zonnepanelen....rEdge_SE-2000-SE-6000.pdf

Wat zou het voordeel zijn van die onderste omvormersm, met hogere amperages?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zo mijn PV werkt!

Vandaag samen met een kennis de groepenkast vervangen en ik moet zeggen de oude groepen kast was er slechter aan toe dan ik dacht. Ben er een beetje van geschrokken.
De zekeringen waren gewoon heet die ik eruit draaiden, was dus een kwestie van tijd voor dat boel in brand vloog.

Maar nu is alles weer hyper modern:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-abWFH561_Fw/VsyT75yRMBI/AAAAAAAABjQ/ciFsAOkxZdE/s512-Ic42/IMG_0900.jpg

En de eerste paar watt stromen binnen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-AyVZauc-ZTs/VsyUiIF2mMI/AAAAAAAABjc/tCpH-Oh4pu8/s512-Ic42/IMG_0902.jpg

Leuk om voor het eerst te zien dat de meter langzaam achteruit draait :)

Nu is het dus tijd om de boel te gaan monitoren, maar ik slaag er nog niet in om de SMA Sunnyboy aan te melden op sunnyportal :(
Ik loop heel de aanmeld procedure door en ik voer de PIC/RID code in en de installatie wordt herkent. Maar als ik bij de laatste stap op voltooien druk, dan gaat hij naar het scherm "voltooien installatie" en dan gaat weer terug naar het vorige scherm. 8)7
Weet iemand hoe je dit oplost?

edit: of kan dat alleen als er energie wordt opgewekt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tesla krijgt concurentie met hun powerwall...
http://gizmodo.com/tesla-...ter&utm_medium=socialflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:29:
Zo mijn PV werkt!

Vandaag samen met een kennis de groepenkast vervangen en ik moet zeggen de oude groepen kast was er slechter aan toe dan ik dacht. Ben er een beetje van geschrokken.
De zekeringen waren gewoon heet die ik eruit draaiden, was dus een kwestie van tijd voor dat boel in brand vloog.

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu is het dus tijd om de boel te gaan monitoren, maar ik slaag er nog niet in om de SMA Sunnyboy aan te melden op sunnyportal :(
Ik loop heel de aanmeld procedure door en ik voer de PIC/RID code in en de installatie wordt herkent. Maar als ik bij de laatste stap op voltooien druk, dan gaat hij naar het scherm "voltooien installatie" en dan gaat weer terug naar het vorige scherm. 8)7

Leuk man, gefeliciteerd!
Je hebt nog een oude Feraris begrijp ik uit je verhaal. Wees er maar zuinig op.
Zolang de SB aan is zou aanmelden moeten lukken. Dit kun je controleren met de leds op de SB.
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor Sunny Portal? Hoef je daar niet voor te betalen? Hoe ga je loggen naar PvOutput? Ervan uitgaande dat jij dat ook wilt 😉
Ik heb dat opgelost met een oude Android en een app (Felix Solar Log) Werkt voortreffelijk! Wel Wifi vereist.
Nb, mijn logging is niet representatief, want mijn mobiel heeft brakke Wifi. Wordt aan gewerkt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo mijn PV werkt!

[afbeelding]

[afbeelding]

- Andere browser proberen
- Kun je je sma pingen?
- Dit proberen
- Ik had een probleem in mijn router: Sip Alg (firewall) uitgezet.
- Welke foutmeldingen geeft je omvormer? (via Sunny explorer uitlezen)

Aanmelden kan ook als de omvormer niks teruglevert
(althans bij mijn SMA-5000 TL-21 met webconnect module, gewoon in de avonduurtjes dus)

Pi en SBFspot is ook heel leuk hoor naar pvoutput ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

franssie

Save the albatross

<>
haha :+ ik heb een andere omvormer maar ik denk dat je de spijker op de kop slaat ;)

En bij jouw oude groepenkast past inderdaad wel een Ferrarismeter.

En de eerste grote winst is binnen, je huis is nu al brandveiliger geworden, en dat is ook wel wat waard 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Geurt-kun schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:37:
[...]

Leuk man, gefeliciteerd!
Je hebt nog een oude Feraris begrijp ik uit je verhaal. Wees er maar zuinig op.
Zolang de SB aan is zou aanmelden moeten lukken. Dit kun je controleren met de leds op de SB.
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor Sunny Portal? Hoef je daar niet voor te betalen? Hoe ga je loggen naar PvOutput? Ervan uitgaande dat jij dat ook wilt 😉
Ik heb dat opgelost met een oude Android en een app (Felix Solar Log) Werkt voortreffelijk! Wel Wifi vereist.
Nb, mijn logging is niet representatief, want mijn mobiel heeft brakke Wifi. Wordt aan gewerkt.
Nou de slimme meters komen 2 maart, dus dat gaat al niet op. Dit is ook nodig voor Toon, want die ziet niet of de meter links of rechtsom draait.
Ik heb een webconnect module in de SMA zitten, dus dan wil ik hem ook wel aanmelden ervoor.
En ben momenteel bezig met PV output te configuren, dat lijkt wel te lukken. Heb een Windows server draaien die dat mooi kan doen :)
Weet alleen niet hoe ik bij het tweakers team kom?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:41:
[...]

- Andere browser proberen
- Kun je je sma pingen?
- Dit proberen
- Ik had een probleem in mijn router: Sip Alg (firewall) uitgezet.

Aanmelden kan ook als de omvormer niks teruglevert (althans bij mijn SMA-5000 TL-21 met webconnect module.

Pi en SBFspot is ook heel leuk hoor naar pvoutput ;)
Volgens mij was er een storing bij sunnyportal, net was heel de website niet beschikbaar. Misschien morgen proberen.
Overigens heb ik een Airport Extreme, heb geen idee of die firewall uit kan. Maar liever maak porten open dan dat ik alles open gooi.
Oja en pingen lukt gewoon en hij krijgt ook gewoon DHCP. SBF Spot doet het volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:51:
[...]

Nou de slimme meters komen 2 maart, dus dat gaat al niet op. Dit is ook nodig voor Toon, want die ziet niet of de meter links of rechtsom draait.
Ik heb een webconnect module in de SMA zitten, dus dan wil ik hem ook wel aanmelden ervoor.
En ben momenteel bezig met PV output te configuren, dat lijkt wel te lukken. Heb een Windows server draaien die dat mooi kan doen :)
Weet alleen niet hoe ik bij het tweakers team kom?

[...]

Volgens mij was er een storing bij sunnyportal, net was heel de website niet beschikbaar. Misschien morgen proberen.
Overigens heb ik een Airport Extreme, heb geen idee of die firewall uit kan. Maar liever maak porten open dan dat ik alles open gooi.
Oja en pingen lukt gewoon en hij krijgt ook gewoon DHCP. SBF Spot doet het volgens mij wel.
Informatie over het Tweakers-team kan je hier vinden Tweakers PVOutput lijst :)
http://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=426

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Had het inderdaad inmiddels gevonden, maar moet even wat meer data verzamelen voor ik pas het team kan joinen.
Heb PV output werkend, nu hopen op lekker zonnige dagen :)

Hier is het klein beetje te zien wat ik vandaag heb opgewekt:
http://pvoutput.org/intra...981&sid=44013&dt=20160223

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:21:
[...]

Had het inderdaad inmiddels gevonden, maar moet even wat meer data verzamelen voor ik pas het team kan joinen.
Heb PV output werkend, nu hopen op lekker zonnige dagen :)

Hier is het klein beetje te zien wat ik vandaag heb opgewekt:
http://pvoutput.org/intra...981&sid=44013&dt=20160223
Nog de temperatuur erin en het voltage en vermogen van je string(en) ;)
Helaas heb je maar 1 string ;)

Daar kan toontje niet tegenop >:)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:34:
[...]

Nog de temperatuur erin en het voltage en vermogen van je string(en) ;)
Helaas heb je maar 1 string ;)

Daar kan toontje niet tegenop >:)
Morgen is er weer een dag :P
Ben tot nu al blij dat hij al iets upload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:54
Hey medetweakers,

Ik lees al een tijdje mee aan welke prijs moet ik denk als ik 12 zonnepanelen wil laten plaatsen met alle toebehoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Hoe lang is een touwtje? ;)
Geintje natuurlijk, het beste kun je gewoon een of meerdere offertes opvragen.

Maar met 4200 euro kom je een heel eind...

[ Voor 36% gewijzigd door NovapaX op 23-02-2016 23:51 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
PSP123 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:46:
Hey medetweakers,

Ik lees al een tijdje mee aan welke prijs moet ik denk als ik 12 zonnepanelen wil laten plaatsen met alle toebehoren?
Tel het aantal Watt-piek (Wp) van de panelen bij elkaar op en doe dat ongeveer x 1.25 euro en dan heb je de onderdelenprijs ruwweg.
Kan wat duurder en goedkoper uitvallen aan de hand van specifieke wensen.
Plaatsen is ruwweg 8 manuren werk (2 man een ochtend), maar kan ook flink variëren per situatie.

Dus 12x 275 Wp bijvoorbeeld kan voor 3300 euro aan onderdelen/materiaal.
Ruwweg 1000 euro aan extra kosten.

Van dat alles weer zo'n 750 euro BTW terugvragen, minus 80 euro forfait en dan zit je rond de 3500 euro netto.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
TD-er schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:02:
[...]

Tel het aantal Watt-piek (Wp) van de panelen bij elkaar op en doe dat ongeveer x 1.25 euro en dan heb je de onderdelenprijs ruwweg.
Plaatsen is ruwweg 8 manuren werk (2 man een ochtend), maar kan ook flink variëren per situatie.

Van dat alles weer zo'n 750 euro BTW terugvragen, minus 80 euro forfait en dan zit je rond de 3500 euro netto.
Dank voor je reactie.
Nog een vraag 275 Wp is wel rendabel op een dak op het Westen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
TD-er schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:02:
[...]

Dank voor je reactie.

Wat is jullie advies 270 WP JA-solar of 170 WP Solar frontier? Ik begrijp dat die laatste een hoger rendement van 8 tot 10% heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:35:
[...]

Dank voor je reactie.

Wat is jullie advies 270 WP JA-solar of 170 WP Solar frontier? Ik begrijp dat die laatste een hoger rendement van 8 tot 10% heeft.
Of iets rendabel is hangt af van je instelling ;)
Er zijn er hier genoeg die een oost-west opstelling hebben. Ik heb wel eens een grafiekje ervan voorbij zien komen geloof ik :+
Maar goed, de opbrengst hangt af van onderandere de hoek waaronder je de panelen hangt en mate van schaduw.
Afbeeldingslocatie: http://www.zon-iq.nl/wp-content/uploads/2013/09/instralingsdiagram.png
Zoals je ziet, is op 't westen de opbrengst alsnog 80-85% van optimaal als je 'm op een 45 graden dak hangt.
Dat heb ik ook, met mijn panelen op ongeveer oost-zuid-oost op 15 graden helling.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:08:
[...]
zoals TD-er als zegt.
ik heb 10X300Wp op 45 graden west. (ik zal er maar geen grafiekje bij doen >:) )
maar door flink wat schaduw scoor ik een 75% in plaats van 80% en nog steeds rendabel.

(even alles ex BTW en alleen kijkt naar het paneel zelf zonder omvormer bevestiging etc...)
een erg goedkoop paneel scoor je voor 0,55€/Wp.
en een erg duur paneel scoor je voor 1€/Wp.
elke Wp levert op zuid (optimum) +/- 1kWh per jaar.
en prijs is +/-19ct per kWh.
dus ook dure panelen verdien je gewoon terug, duurt alleen iets langer. ;)
een goedkoop paneel is dan wel maar 250Wp en de dure zijn dan 330Wp, dus totaal prijs loopt op en hard.
maar er zit van alles tussen in zoals de 275Wp varianten.

maar als je een west dak hebt, dan heb je misschien ook oost?
een combinatie maken met west en oost op 1 omvormer is wel een stukje kosten effectiever.
(kunt de kosten van de omvormer beter over het aantal panelen verdelen. meer Wp op kleinere omvormer mogelijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
migjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:01:
[...]

zoals TD-er als zegt.
ik heb 10X300Wp op 45 graden west. (ik zal er maar geen grafiekje bij doen >:) )
maar door flink wat schaduw scoor ik een 75% in plaats van 80% en nog steeds rendabel.

(even alles ex BTW en alleen kijkt naar het paneel zelf zonder omvormer bevestiging etc...)
een erg goedkoop paneel scoor je voor 0,55€/Wp.
en een erg duur paneel scoor je voor 1€/Wp.
elke Wp levert op zuid (optimum) +/- 1kWh per jaar.
en prijs is +/-19ct per kWh.
dus ook dure panelen verdien je gewoon terug, duurt alleen iets langer. ;)
een goedkoop paneel is dan wel maar 250Wp en de dure zijn dan 330Wp, dus totaal prijs loopt op en hard.
maar er zit van alles tussen in zoals de 275Wp varianten.

maar als je een west dak hebt, dan heb je misschien ook oost?
een combinatie maken met west en oost op 1 omvormer is wel een stukje kosten effectiever.
(kunt de kosten van de omvormer beter over het aantal panelen verdelen. meer Wp op kleinere omvormer mogelijk ;) )
Bedankt voor de reacties.

Wat vinden jullie van onderstaande offertes?

Offerte 1:

-285 WP AxSun solar geheel zwart zonnepaneel (Duitsland)
3300 excl btw

-SolarEdge omvormer SE3000-ER
775 excl. btw

-SolarEdge Power optimizer P300
516 excl;. btw

-Click fit montagemateriaal schuin pannendak
456 excl. btw

-Materialen en connectoren
150 excl. btw

-Installatie
550 excl. btw

Totaal excl. btw: 5747,-
Totaal incl btw: 6953,87

Vermogen 3420WP
Opbrengst 2701KwH

Oferte 2

-270 WP JA-solar zonnepaneel
2244 excl btw

-SolarEdge omvormer SE3000-ER
775 excl. btw

-SolarEdge Power optimizer P300
516 excl;. btw

-Click fit montagemateriaal schuin pannendak
456 excl. btw

-Materialen en connectoren
150 excl. btw

-Installatie
550 excl. btw

Totaal excl. btw: 4691,-
Totaal incl btw: 5676.11

Vermogen 3240WP
Opbrengst 2560KwH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 13:26
Zojuist eindelijk een PI zero kunnen bestellen :D Kan ik tenminste ook mijn verbruik gaan loggen naar pvoutput. Nuttig? Ach voor die paar euro lijkt me dat wel leuk :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:38:
[...]

ik wil niet zeggen dat solaredge slecht is.
maar het gebruiken levert echt amper iets extra op, maar maakt het wel erg duur.
dus liever zonder.

(er zijn echt wel goede redenen om wel solaredge te gebruiken, maar die zie ik niet in je bericht, dus raad het liever af.)
Mattie112 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:39:
Zojuist eindelijk een PI zero kunnen bestellen :D Kan ik tenminste ook mijn verbruik gaan loggen naar pvoutput. Nuttig? Ach voor die paar euro lijkt me dat wel leuk :p
ach, zolang je er maar lol mee hebt. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
migjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:51:
[...]

ik wil niet zeggen dat solaredge slecht is.
maar het gebruiken levert echt amper iets extra op, maar maakt het wel erg duur.
dus liever zonder.

(er zijn echt wel goede redenen om wel solaredge te gebruiken, maar die zie ik niet in je bericht, dus raad het liever af.)

[...]

ach, zolang je er maar lol mee hebt. ;)
Met de SolarEdge bedoel je de optimizers, namelijk SolarEdge Power optimizer P3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 25-09 18:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:38:
[...]

1050 euro meer (ex BTW) voor 140 kWh per jaar meer. Ik vind het nogal veel geld extra voor zo weinig extra opbrengst.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:54:
[...]

Met de SolarEdge bedoel je de optimizers, namelijk SolarEdge Power optimizer P3?
solaredge is een heel eigen eco systeempje.
de P300/P350/P405 voor bij de panelen, met een SExxxx omvormer er dan weer bij.
elk paneel kost dan een +/- 40-60€ extra + een vrij dure omvormer.

het geeft wel een leuke logging per paneel.
en dat moet je dan perse willen, zonder logging per paneel is ook leuk.
(maar ik zie liever een externe logger. om meerdere redenen.)
zonoskar schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:55:
[...]
1050 euro meer (ex BTW) voor 140 kWh per jaar meer. Ik vind het nogal veel geld extra voor zo weinig extra opbrengst.
dat is dan wel 2x op een geschatte opbrengst waarvan we niet weten of het een realistische schatting is :?
die durf ik dan niet te zeggen ;)
(maar het is wel flink duurder, mee eens. :? )

edit:
a, ik zie het verschil tussen de 2 verschillende prijzen.
de goedkope leverancier gebruikt waarschijnlijk de JA panelen met ingebouwde solaredge P300's.
dat maakt het wel iets goedkoper, maar blijft een pittige prijs tegen over geen solaredge. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
migjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:59:
[...]

solaredge is een heel eigen eco systeempje.
de P300/P350/P405 voor bij de panelen, met een SExxxx omvormer er dan weer bij.
elk paneel kost dan een +/- 40-60€ extra + een vrij dure omvormer.

het geeft wel een leuke logging per paneel.
en dat moet je dan perse willen, zonder logging per paneel is ook leuk.
(maar ik zie liever een externe logger. om meerdere redenen.)

[...]

dat is dan wel 2x op een geschatte opbrengst waarvan we niet weten of het een realistische schatting is :?
die durf ik dan niet te zeggen ;)
(maar het is wel flink duurder, mee eens. :? )

edit:
a, ik zie het verschil tussen de 2 verschillende prijzen.
de goedkope leverancier gebruikt waarschijnlijk de JA panelen met ingebouwde solaredge P300's.
dat maakt het wel iets goedkoper, maar blijft een pittige prijs tegen over geen solaredge. ;)
De schatting is realistischer gemaakt t.o.v. de eerste schatting door de leverancier. Tevens moet ik vermelden dat het om een dak op het westen gaat. De leverancier gaat uit van dat ik per PiekWatt 79% opwek met een dak op het westen.

Dus als ik het goed begrijp is het goedkopere alternatief geen optimizers en geen dure SolarEdge omvormer? Op het dak is geen sprake van een schoorsteen of dakkapel ook niet bij de buren die voor schaduw zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:35:
[...]
ik heb niks tegen solarfrontier (SF). (als je dat leest heb je een beter stel hersens nodig of een bril.
is niet speciaal aan jouw gericht, maar anders krijg je hier een SF discussie. )

SF doet meer kWh leveren per Wp.
een 8% - 10% ik geloof wel dat het daar ergens zit.
maar een SF heeft wel erg weinig Wp per m2.
JA = 164Wp/m2 (mijn panelen doen zelfs 181Wp/m2 ;) en dat kan nog beter )
SF = 140Wp/m2
als je dan door SF te gebruiken minder kWh van het dak kunt halen als wat je gebruikt dan is het wel een beetje jammer en zul je het er maar jaren mee moeten doen.
maar gelukkig (of daarom) is SF niet echt duur.
dus kun je kiezen wat je wil.
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:16:
[...]

De schatting is realistischer gemaakt t.o.v. de eerste schatting door de leverancier. Tevens moet ik vermelden dat het om een dak op het westen gaat. De leverancier gaat uit van dat ik per PiekWatt 79% opwek met een dak op het westen.

Dus als ik het goed begrijp is het goedkopere alternatief geen optimizers en geen dure SolarEdge omvormer? Op het dak is geen sprake van een schoorsteen of dakkapel ook niet bij de buren die voor schaduw zorgen.
79% is een nette schatting ;)
en jep, zonder solaredge is het snel goedkoper.
ik kies liever voor dure panelen met een gewone omvormer als dure solaredge met goedkope panelen. ;)
lever meer kWh op voor vaak minder geld. ;)

edit:
als je veel dankruimte hebt, lekker Sf gebruiken en dan gewoon veel panelen leggen.
opmaken van de kWh's lukt wel ;)
kunt het huis elektrisch gaan verwarmen of een elektrische/hybride auto kopen, etc etc etc...
het hoeft niet het stoppen bij de elektra rekening alleen, er is ook nog gas en benzine, etc etc etc...

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Komt bij dat je panelen 2 a 3x zo lang meegaan als je omvormer. Van optimizers is het ook maar de vraag of het 25 a 30 jaar meegaat. Voor de prijs van panelen en optimizers uit je eerste offerte kun je bijvoorbeeld ook 12 benq panelen kopen van 327Wp. Dan heb je bijna 3924Wp op hetzelfde oppervlak. Het lijkt me sterk dat je die 15% meer opbrengst uit Solar Edge kunt persen onder normale, schaduwarme omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 20:28
Als iemand nog een SolarEdge SE5000 zoekt, die van mij is te koop voor een zacht prijsje.
Toch maar voor SE7K gegaan ivm latere uitbreiding... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
migjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:21:
[...]

ik heb niks tegen solarfrontier (SF). (als je dat leest heb je een beter stel hersens nodig of een bril.
is niet speciaal aan jouw gericht, maar anders krijg je hier een SF discussie. )

SF doet meer kWh leveren per Wp.
een 8% - 10% ik geloof wel dat het daar ergens zit.
maar een SF heeft wel erg weinig Wp per m2.
JA = 164Wp/m2 (mijn panelen doen zelfs 181Wp/m2 ;) en dat kan nog beter )
SF = 140Wp/m2
als je dan door SF te gebruiken minder kWh van het dak kunt halen als wat je gebruikt dan is het wel een beetje jammer en zul je het er maar jaren mee moeten doen.
maar gelukkig (of daarom) is SF niet echt duur.
dus kun je kiezen wat je wil.

[...]

79% is een nette schatting ;)
en jep, zonder solaredge is het snel goedkoper.
ik kies liever voor dure panelen met een gewone omvormer als dure solaredge met goedkope panelen. ;)
lever meer kWh op voor vaak minder geld. ;)

edit:
als je veel dankruimte hebt, lekker Sf gebruiken en dan gewoon veel panelen leggen.
opmaken van de kWh's lukt wel ;)
kunt het huis elektrisch gaan verwarmen of een elektrische/hybride auto kopen, etc etc etc...
het hoeft niet het stoppen bij de elektra rekening alleen, er is ook nog gas en benzine, etc etc etc...
Hoe vindt de logging plaats met een gewone omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
T-MOB schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:40:
Komt bij dat je panelen 2 a 3x zo lang meegaan als je omvormer. Van optimizers is het ook maar de vraag of het 25 a 30 jaar meegaat. Voor de prijs van panelen en optimizers uit je eerste offerte kun je bijvoorbeeld ook 12 benq panelen kopen van 327Wp. Dan heb je bijna 3924Wp op hetzelfde oppervlak. Het lijkt me sterk dat je die 15% meer opbrengst uit Solar Edge kunt persen onder normale, schaduwarme omstandigheden.
Zijn de Benq panelen van 327Wp, het hoogste op de markt wat betreft 327Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:46:
ik zal deze ook even vertellen, ter extra info.

als je voor 12X een paneel wil gaan.
dan kun je het beste een paneel nemen met 6" cellen er in b.v.:
http://shop.winkelman-zon...270wp-mono-all-black.html
of:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
(eigenlijk ook de panelen die in je 2 offertes staan dus.)

met 12X heb je een perfecte V om een TL omvormer met 1 mpp perfect te vullen.
(12X 32V= 384V, dat zakt een beetje als de panelen warm worden en je hebt een perfecte V van 350V voor een TL omvormer.)
dat geeft een extra hoge opbrengst (denk aan een 2-4% extra, sta er dan niet van te kijken als je over de 79% gaat ;) ).
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:52:
[...]
Hoe vindt de logging plaats met een gewone omvormer?
per merk is dat anders.
dus moeilijk te vertellen.

maar ik bedoel ook nog iets anders.
stel je wil je huis verkopen in de toekomst, en dat doe je dan met de panelen er bij.
dan kun je zeggen tegen de koper: kijk eens op deze meter:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/9999.99.jpg
dit heeft het systeem opgebracht, en is je huis meer waard.
anders begrijpen kopers het niet en bieden ze er niks extra voor. :-(
(niet dat je veel hebt aan een enkelgetal maar koper zijn vaak niet zo slim. ;)
dit was trouwens december, stand is nu al hoger. >:) )
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:56:
[...]
ja, samen met panasonic.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-245/
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-285/
geeft allemaal veel Wp/m2, maar ook dure panelen.
(ik vind dat benQ en panasonic wel weer iets te duur.
de LG neonX met zijn 315Wp is dan weer betaalbaar (relatief).
ook is de LG beter voor een string van 12X, ,maar dat hangt dan wel van je dak af wat het beste is. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
migjes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:02:
[...]

ik zal deze ook even vertellen, ter extra info.

als je voor 12X een paneel wil gaan.
dan kun je het beste een paneel nemen met 6" cellen er in b.v.:
http://shop.winkelman-zon...270wp-mono-all-black.html
of:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
(eigenlijk ook de panelen die in je 2 offertes staan dus.)
Best nog een aardig prijsverschil:

270WP 180.99 excl btw *12 = 2171.88 euro

315WP 268.78 excl btw *12 = 3225.36 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:18:
[...]

Best nog een aardig prijsverschil:

270WP 180.99 excl btw *12 = 2171.88 euro

315WP 268.78 excl btw *12 = 3225.36 euro
ik zou niet teveel van de prijzen geloven op die website.
dat kan heel anders uitpakken als je een offerte vraagt.
(los spul heeft een andere prijs als een set.)

maar je moet rekenen niet in totaal prijs, maar in €/Wp ;)
dus:
JA (2171.88€/3240Wp) = 0,67€Wp
LG (3225.36€/3780Wp) = 0,85€/Wp
verschil is dan maar 0,18€/Wp of ongeveer 1,2 jaar (met 80% rendement) langer voor je het hebt terug verdiend.
maar al die jaren had je wel lekker veel kWh >:)
maar je moet altijd een beetje schipperen tussen wat de portemonnee kan dragen en je opwek die je wil hebben. ;)

edit:
schrik niet een panasonic of benQ zitten rond de 1€/Wp ;)
een een beetje goede SF gaat dan richting de 0,55€/Wp.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-09 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wie heeft ervaring met één string waarbij twee panelen van de 12 panelen onder een andere dakhelling staan met SMA Optitrac Global peak ingeschakeld.

Ik kan op het platte dak van mijn dakkappel nog twee panelen kwijt in landscape. Deze moet onder 10 graden komen terwijl de overige 10 panelen onder 45 graden staan.

Deze panelen onder 45 graden plaatsen is niet handig omdat ze dan schaduw werpen op de rij portrait panelen boven de dakkapel.

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 24-02-2016 13:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:16:
[...]

Kijk ook eens dmv Google Compass wat de werkelijke opstelling van je set wordt. Ligt de set iets meer naar het noorden dan gaat de opbrengst hard achteruit. Ik ben ook blij gemaakt met een offerte voor een set op het westen, achteraf viel het behoorlijk tegen. Niet dat ik er nu niet blij mee ben, de meter gaat nog steeds achteruit. De tvt loopt echter flink op, niet goed voor de WAF dus, sssst ;)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Geurt-kun schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Kijk ook eens dmv Google Compass wat de werkelijke opstelling van je set wordt. Ligt de set iets meer naar het noorden dan gaat de opbrengst hard achteruit. Ik ben ook blij gemaakt met een offerte voor een set op het westen, achteraf viel het behoorlijk tegen. Niet dat ik er nu niet blij mee ben, de meter gaat nog steeds achteruit. De tvt loopt echter flink op, niet goed voor de WAF dus, sssst ;)
Dank voor de tip, ga ik doen.
Wel staat de volgende voorwaarde in de offerte, iemand bekend mee/

"Zonnegarant (opbrengstgarantiefonds)
365zon is aangesloten bij stichting Zonnegarant (www.zonnegarant.nl). Dat betekent:

- 10 jaar opbrengstgarantie
- Levert het systeem minder op dan afgesproken? Dan keert de stichting het verschil in geld aan u uit
- Zonnegarant houdt uw systeem op afstand in de gaten en grijpt in als er iets niet helemaal goed gaat
- Garantie blijft ook geldig wanneer 365zon in de toekomst niet meer bestaat (overname, stoppen, faillissement etc)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 13:26
Toch knap dat ze garantie garanderen ookal zijn ze failliet 8)7

edit:
ja ok, het bedrijf kan failliet gaan maar de stichting doet garantie, ik snapte hem verkeerd :p

[ Voor 46% gewijzigd door Mattie112 op 24-02-2016 14:50 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Dank voor de tip, ga ik doen.
Wel staat de volgende voorwaarde in de offerte, iemand bekend mee/

"Zonnegarant (opbrengstgarantiefonds)
365zon is aangesloten bij stichting Zonnegarant (www.zonnegarant.nl). Dat betekent:

- 10 jaar opbrengstgarantie
- Levert het systeem minder op dan afgesproken? Dan keert de stichting het verschil in geld aan u uit
- Zonnegarant houdt uw systeem op afstand in de gaten en grijpt in als er iets niet helemaal goed gaat
- Garantie blijft ook geldig wanneer 365zon in de toekomst niet meer bestaat (overname, stoppen, faillissement etc)."
Voor mezelf zeg ik, voor niets gaat de zon op.
Garantie leveren kost geld. Het monitoren gaat heel mooi met PvOutput. Stopt het systeem ermee, dan heb je binnen een half uur een email dat er iets niet klopt. Het is mij zoveel meer waard dat ik er graag 10 Aus $/jaar voor over heb om te doneren (niet verplicht, wel extra mogelijkheden en die zijn ongekend)
Als je nu goed berekend wat je systeem oplevert, valt het later ook niet tegen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Hierbij de reactie van Hosola, via Solarking:

--------------
This is normal starting behavior, all (Hosola) invertors do this.
At that moment the invertor is checking if there is enough sunlight to start the invertor for power production.
The time required is determined by the amount of sunlight available, in bad weather it takes longer than in good weather.
This is not bad for the invertor, the relays are certified for at least 1.000.000 operating cycles.

There is nothing that can be done to stop the invertor doing this.
--------------

Kortom, het is by design ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:04:
Hierbij de reactie van Hosola, via Solarking:

--------------
This is normal starting behavior, all (Hosola) invertors do this.
At that moment the invertor is checking if there is enough sunlight to start the invertor for power production.
The time required is determined by the amount of sunlight available, in bad weather it takes longer than in good weather.
This is not bad for the invertor, the relays are certified for at least 1.000.000 operating cycles.

There is nothing that can be done to stop the invertor doing this.
--------------

Kortom, het is by design ;).
zoals het is met elke omvormer in de zelfde range. ;)

maar een klein verschil is er wel, zo kan ik de start V van mijn omvormer verlagen naar 90V.
(en dat is dan de Voc van het paneel/string ;) ) of verhogen naar een 300V.
dus ik kan het wel afstellen, mocht ik het willen.
(heb ik van de herfst nog mee zitten spelen, 2x neonx LG 300Wp, niet starten van omvormer.
3x LG neonx 300Wp gaf genoeg Voc om de mpp te starten met 90startV en zelfs met 105startV starten hij nog.)

maar standaard is een start V van 200V met mijn omvormer, en eigenlijk net zo als een hosola wil mijn omvormer ook gewoon minimaal 200Vmpp hebben.
als de mpp teveel naar de 350V moet converteren voor de omvormer zelf, dan heb je gewoon meer verlies.
+ als je minder als 200V heb haal je nooit meer de volle opbrengst van de mpp als de max 10A is. ;)
200V * 10A = 2000W, de max van mijn mpp. ;)
(dit verschilt een beetje per omvormer, hosola is net een beetje anders, maar principe is het zelfde.
eigenlijk lijken de omvormer erg veel op elkaar, paar kleine verschillen hier en daar. )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn overpeinzingen:

Ik verbruik ongeveer 3800 kwh per jaar
Ik vind monitoring heel belangrijk. Hou van "mooie" grafiekjes / appjes.
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang
Mijn dak lijkt meer dan groot genoeg (5 breed, 10 lang)
Ik wil niet overproduceren.
Een electrische auto komt er nooit. Echt nooit.
Huis ligt precies ZW.
Rechts schuin voor het huis staat een grote boom. Geen idee vanaf welk tijdstip in de zomer die boom geen schaduw op het dak levert. Vandaag om 13:30 uur in ieder geval geen schaduw. Tot zonsondergang zon op het dak.

Ik heb een 3x25A aansluiting
Ik wil een stille omvormer, transformatorloos.
Ik weet niet of de omvormer in mijn meterkast geplaast kan worden. Mag het? Hoeveel vrije ruimte is nodig?
Ik heb een ouderwetse meterkast, met schroefzekeringen. Is dat een issue?

Garantie klinkt leuk, maar wie weet welk bedrijf er over 10 jaar (laat staan 25 jaar) nog bestaat?
Ik wil niet zelf installeren.

Al die terugverdientijden zijn gebaseerd op huidige salderingsregeling en er gaat niks kapot. Beide is niet reeel: saldering gaat gewijzigd worden, omvormers gaan stuk, optimizers ook (ja garantie 25 jaar.... sure.) en dan moet er toch weer iets vervangen worden en/of een mannetje het dak op. Maakt de berekening niet gunstiger natuurlijk...
Ik heb GEEN idee hoe ik kan bepalen of een bedrijf een goed bedrijf is.

Wat is wijsheid? Ik wil heel graag zorgen dat het binnen nu en een maand rond is. Dat ik panelen wil is inmiddels bepaald, vrouw is zelfs akkoord. Maar ben nu al dagen aan het lezen, en voor mijn gevoel kom ik geen stap verder... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:49:
Wie heeft ervaring met één string waarbij twee panelen van de 12 panelen onder een andere dakhelling staan met SMA Optitrac Global peak ingeschakeld.

Ik kan op het platte dak van mijn dakkappel nog twee panelen kwijt in landscape. Deze moet onder 10 graden komen terwijl de overige 10 panelen onder 45 graden staan.

Deze panelen onder 45 graden plaatsen is niet handig omdat ze dan schaduw werpen op de rij portrait panelen boven de dakkapel.
Heb je op je SMA geen vrije ingang meer?
Ik denk niet dat het gaat werken een andere hellingshoek in dezelfde string.
Het is dan zo sterk als de zwakste schakel, zeg maar. Ook met optitrac ga je denk ik nog teveel verliezen.

Met een vrije ingang zou je hoge(re) spanningspanelen kunnen plaatsen op 4.5 of 10 graden betonvoeten.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
SF-170S, ECsolar 210 wp(4x), ECsolar 275 wp (4x), Samsung Hit 245 (4x) enz.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lastig he, is ook niet zo heel erg.
het meeste wat je vreemd schrijft even weg halen. ;)
gysman11 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:10:
ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn overpeinzingen:

Ik verbruik ongeveer 3800 kwh per jaar
Ik vind monitoring heel belangrijk. Hou van "mooie" grafiekjes / appjes.
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang
Mijn dak lijkt meer dan groot genoeg (5 breed, 10 lang)
Ik wil niet overproduceren.
Een electrische auto komt er nooit. Echt nooit.
Ik wil niet overproduceren?
waarom niet? dit is eigenlijk amper een probleem?
je krijgt nog steeds geld er voor als je het doet, zij het dat het niet zo veel is (2,5X zo weinig).
stel dat je 4000kWh opwekt, dan heb je maar een probleempje van 200kWh.
dan doe je 3800 kWh X 0,18€ = 684€
+ 200kWh X 0,08€ = 16€
daar hoef je echt niet te moeilijk over te doen, dat is klein geld. ;)
is gewoon geen probleem.

elektrische auto, nee, geen probleem mee, ik heb zelf niet eens een rijbewijs, ik heb daar ook niks aan.
(ik wil wel een elektrische fiets)

een elektra kacheltje heb je al voor 25€ bij de bouw markt, het is zo op dat overschot.
opmaken is makkelijker als op wekken. ;)
Huis ligt precies ZW.
Rechts schuin voor het huis staat een grote boom. Geen idee vanaf welk tijdstip in de zomer die boom geen schaduw op het dak levert. Vandaag om 13:30 uur in ieder geval geen schaduw. Tot zonsondergang zon op het dak.
het is gewoon heel moeilijk te schatten wat de opbrengst is.
dit doe ik liever niet.
Ik heb een 3x25A aansluiting
Ik wil een stille omvormer, transformatorloos.
Ik weet niet of de omvormer in mijn meterkast geplaatst kan worden. Mag het? Hoeveel vrije ruimte is nodig?
Ik heb een ouderwetse meterkast, met schroefzekeringen. Is dat een issue?
in de meterkast, ik vind het geen tof idee.
maar als ik het zo lees wil je het laten aanleggen, dus de installateur moet het beslissen of hij dat durft en hoe de meterkast er uit ziet.
dus laat dat aan hem over.
Garantie klinkt leuk, maar wie weet welk bedrijf er over 10 jaar (laat staan 25 jaar) nog bestaat?
Ik wil niet zelf installeren.
garantie is fantastisch voor de verkoper.
of je er iets aan hebt als gebruiker is gewoon teveel afhankelijk van veel verschillende factoren.
maar 99% van de juist opgeleverde setjes werken gewoon nog na 10 jaar.
als er iets fout gaat merk je dat wel het eerste jaar, en kun je de installateur gewoon bellen.
(en vaak ook met domme vragen, je zult de eerste niet zijn die dat doet, lol)
Al die terugverdientijden zijn gebaseerd op huidige salderingsregeling en er gaat niks kapot. Beide is niet reeel: saldering gaat gewijzigd worden, omvormers gaan stuk, optimizers ook (ja garantie 25 jaar.... sure.) en dan moet er toch weer iets vervangen worden en/of een mannetje het dak op. Maakt de berekening niet gunstiger natuurlijk...
Ik heb GEEN idee hoe ik kan bepalen of een bedrijf een goed bedrijf is.

Wat is wijsheid? Ik wil heel graag zorgen dat het binnen nu en een maand rond is. Dat ik panelen wil is inmiddels bepaald, vrouw is zelfs akkoord. Maar ben nu al dagen aan het lezen, en voor mijn gevoel kom ik geen stap verder... :(
dit is moeilijk, er zijn verschillende installateurs (en ik kan je er geen aanwijzen, dan krijg ik ruzie en kan ik leuke koopjes mis lopen, dus doe ik ook niet.)
je hebt installateurs die iets duurder zijn, maar helpen je met het hele traject tot btw aangifte aan toe.
maar ook goedkope zzpers die alleen maar je dak op klimmen en de panelen voor je leggen.
dus daar moet je een keuze in maken, waar jij je het beste bij voelt.
ik krijg het idee dat een wat duurdere installateur wel handig is voor jouw.
(dan heeft die wat meer geld en kan hij je ook meer helpen.)

maar ook als salderen weg valt komt er een nieuwe regeling voor in de plaats en zo heel slecht is deze regeling niet. ;)
(mmm goed of slecht, pffff ik krijg al hoofdpijn als ik aan de postcoderoosmodel denk.
maar goed dat staat nog lang niet in steen geschreven, er kan nog veel veranderen.
voor de komende jaren salderen we nog, en een grote kans dat we daar ook nog kunnen salderen.
ik heb alleen geen kristallen bol om de toekomst te kunnen zien.)

ik kan makkelijk praten, ik klim graag even het dak op.
(zelfs de vrouw vind het leuk om mee te klimmen op dak. ;)
laats was ze gevallen met een pv paneel nog in de handen (wel op de grond.)
was een erg leuk gezicht, ik zag maar net 2 voetjes en 2 handjes er onder uit spartelen >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 24-02-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-09 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:18:
[...]

Heb je op je SMA geen vrije ingang meer?
Ik denk niet dat het gaat werken een andere hellingshoek in dezelfde string.
Het is dan zo sterk als de zwakste schakel, zeg maar. Ook met optitrac ga je denk ik nog teveel verliezen.

Met een vrije ingang zou je hoge(re) spanningspanelen kunnen plaatsen op 4.5 of 10 graden betonvoeten.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
SF-170S, ECsolar 210 wp(4x), ECsolar 275 wp (4x), Samsung Hit 245 (4x) enz.
Ik heb maar 1 mppt. Ik weet dat er voorbeelden zijn waar oost west prima op één string gaat met optitrac. Hoewel dan de dakhelften dan wel 50/50 opsplitst.

Als iemand praktijk ervaring heb hoor ik het graag. Anders moet ik het maar gewoon proberen. Een micro inverter aanschaffen kan altijd nog.

Volgens mij moet het gewoon werken, als de twee panelen in de schaduw liggen of te weinig instraling hebben dan grijpt optitrac in, is de instraling voldoende dan lopen ze mee.

Ben wel benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 24-02-2016 19:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:29
hier zijn optimizers toch voor bedoeld om schaduw panelen te compenseren.?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

revolution-nl schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:09:
[...]

Ik heb maar 1 mppt. Ik weet dat er voorbeelden zijn waar oost west prima op één string gaat met optitrac. Hoewel dan de dakhelften dan wel 50/50 opsplitst.

Als iemand praktijk ervaring heb hoor ik het graag. Anders moet ik het maar gewoon proberen. Een micro inverter aanschaffen kan altijd nog.

Volgens mij moet het gewoon werken, als de twee panelen in de schaduw liggen of te weinig instraling hebben dan grijpt optitrac in, is de instraling voldoende dan lopen ze mee.

Ben wel benieuwd.
Optitrack geeft de MPPT wat meer ruimte om buiten de normale waarden te zoeken, wat bij wat schaduw een voordeel kan zijn. Heeft wel het nadeel dat het ALTIJD, dus gedurende de heel productie tijd een beetje rendement kost.
en is zeker niet bedoeld om dakhellings problemen op te lossen en het verschil is er groot bij jou. niet doen denk ik.

Er kan maar 1 stroom lopen in de kring, en of het ene panelen geven een goede stroom, of de andere. dan kan je beter die 10 op een omvormer gooien en die andere 2 op een kleintje een Soladin 600 oid. of n kleine Steca.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 24-02-2016 21:56 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:49:
en schaduw, en helling, en orientatie en Wp verschillen.
je kunt daarmee alles mixen, behalve kristallijn en CIS omdat je daarvoor andere typen optimizers nodig hebt die je niet kunt mixen. Je zou zelfs 2 of meer oude shell paneeltjes nog parallel oid kunnen aansluiten op de ene optimizer en de nieuwste panelen op een andere, als je maar binnen de specs blijft an de optimizer.

[ Voor 39% gewijzigd door Andre1973 op 24-02-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:56:
[...]

volgens mij gaat sunpower nog verder
http://nl.sunpowercorp.be...00288451886&ssbinary=true

[ Voor 40% gewijzigd door Andre1973 op 24-02-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Is de Solar Frontier SF-170S nog het overwegen waard in deze tijd? Met de panelen van 270 WP en hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:07:
[...]

Is de Solar Frontier SF-170S nog het overwegen waard in deze tijd? Met de panelen van 270 WP en hoger!
Ik denk het wel, maar ben niet objectief, wij plaatsten de eerste in Nederland bijna 3 jaar terug, en plaatsen nu standaard dit paneel (3500+ per jaar), ik heb m dus heel vaak in mijn handen. Heeft n zeer hoge betrouwbaarheid, super sterk (ik loop er met 100+ kg overheen met een paneel op mijn arm). Zou o.a. het voordeel hebben dat het Wp oploopt in de eerste maanden, en niet gaat zakken onder de aangegeven Wp in de loop der jaren wat andere panelen wel hebben.
Verder heeft t door de andere opbouw veel minder last van schaduw. Prettig voor ons omdat wij bijna alleen nog maar zakelijke projecten doen, vaak met SDE+ subsidie is dat er een degelijke partij achter zit, zodat je geen rare dingen hoeft te verwachten zoals bij Scheuten is gebeurd. Vaak komt er een langlopende lening bij kijken die mede door de SDE+ word afgelost, dan moet de installatie wel blijven draaien.
Nadeel vind ik wel dat je complexe strings kan krijgen doordat je weinig panelen in serie kan plaatsen en dus ook op dak al een combi gaat maken van serie en parallel. daar moet je dan wel je kop goed bij houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 24-02-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PSP123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:07:
[...]

Afhankelijk van de grootte van je dak en wat je op wilt wekken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Andre1973 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:16:
[...]

Ik denk het wel, maar ben niet objectief, wij plaatsten de eerste in Nederland bijna 3 jaar terug, en plaatsen nu standaard dit paneel (3500+ per jaar), ik heb m dus heel vaak in mijn handen. Heeft n zeer hoge betrouwbaarheid, super sterk (ik loop er met 100+ kg overheen met een paneel op mijn arm). Zou o.a. het voordeel hebben dat het Wp oploopt in de eerste maanden, en niet gaat zakken onder de aangegeven Wp in de loop der jaren wat andere panelen wel hebben.
Verder heeft t door de andere opbouw veel minder last van schaduw. Prettig voor ons omdat wij bijna alleen nog maar zakelijke projecten doen, vaak met SDE+ subsidie is dat er een degelijke partij achter zit, zodat je geen rare dingen hoeft te verwachten zoals bij Scheuten is gebeurd. Vaak komt er een langlopende lening bij kijken die mede door de SDE+ word afgelost, dan moet de installatie wel blijven draaien.
Nadeel vind ik wel dat je complexe strings kan krijgen doordat je weinig panelen in serie kan plaatsen en dus ook op dak al een combi gaat maken van serie en parallel. daar moet je dan wel je kop goed bij houden.
Tevens als ik naar de prijs kijk, zijn de 170WP scherp geprijsd en gaat het puur om de ruimte die je op je dak heb. :

170WP -- 106 euro excl. btw,
290WP -- 190 euro excl. btw. http://shop.winkelman-zon...n--290wp-blank-frame.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Beste experts, heb offerte ontvangen voor:
20 SF170s- panelen, SMA SB3000TL, FISCHER bevestigingsmateriaal, Lapp solar kabel en connectoren.
3400WP/2800kwh per jaar.

Inclusief montage komt dit alles op 4436 ex btw en 5368 incl. Btw.

Ben even bnieuwd of dit een goede prijs is?

Reden voor keuze SF is: oost/west ligging dak en de bekende voordelen van SF zoals minder temp- gevoeligheid, betere opbrengst bij minder gunstige ligging en daarnaast vind ik ze mooier.

Hoor graag jullie mening en eventuele tips.

Groet, Ron

• TD-er
Wat een optimizer probeert te doen is de verliezen te minimaliseren.
Dat is wat anders dan onder alle omstandigheden elk paneel optimaal laten presteren.
Als de 2 panelen onder een andere hoek minder presteren, maar nog net genoeg zodat de bypass-diodes niet ingrijpen, dan zal de maximale stroom van de hele keten afnemen.
Dus simpel gezegd, kan het nog steeds voor komen dat met toevoegen van een klein aantal panelen de totale opbrengst niet toeneemt.

Onder een significant andere hoek plaatsen zou ik met een eigen omvormer doen, zoals een microinverter.
Of als de string groot genoeg is, dus de spanning hoog zat, op een 2e input met MPP-tracker van de omvormer.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

In dit document staat precies hoe het werkt

http://www.solaredge.us/f..._fixed_string_voltage.pdf

Het zijn 2 aparte "closed loop" regelsystemen, een voor MPP tracking en een voor fixed string voltage
Minimum aantal voor een string van 350 V is 8 stuks optimizers.

Voor een driefase omvormer (fixed string is 750 V) zijn dit er 16.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 25-02-2016 11:23 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Ik heb sinds deze week de SE3000 hangen, met 8 panelen (315Wp LG NeON2) en 8 optimizers (P350) erachter.

Met slechts 7 panelen aangesloten, waarbij de ligging ook erg ongunstig is in de ochtend, werkt het toch prima, lijkt het.

( 1 paneel is waarschijnlijk of niet goed aangesloten of dead on arrival, dat wordt nog gefixed ).

De panelen doen t netjes, via het SE portaal kan ik de opbrengst per paneel zijn, en hoewel 's ochtends slechts de helft een klein beetje zon pakt, start de boel wel vrij vlot op: waarschijnlijk is er slecht een klein beetje reflectielicht nodig om de optimizers voldoende opstart-voltage te geven.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Red devil
Mochten we over een X aantal jaar goedkope accu's hebben en salderen niet meer mogelijk is, zou je in die situatie alles bijv in een garage hebben hangen? Ik kan me voorstellen dat je met DC gelijk een accu zou kunnen laden en dat je dan achter de accu een omvormer hebt hangen.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Red devil schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:45:
Mochten we over een X aantal jaar goedkope accu's hebben en salderen niet meer mogelijk is, zou je in die situatie alles bijv in een garage hebben hangen? Ik kan me voorstellen dat je met DC gelijk een accu zou kunnen laden en dat je dan achter de accu een omvormer hebt hangen.
Het opladen van accu's direct vanaf de zonnepanelen zal 't meest efficient verlopen omdat er dan geen DC - AC - DC conversie nodig is, maar of het ook efficief lekker werkt?

Een accusysteem dat oplaad bij overvloed aan zonlicht en invoed bij duisternis heeft eigenlijk alleen 'benul' nodig vanuit de meterkast ( is er overschot of te kort ) en verder zou ik denken: hang maar ergens in of aan je huis op. Maakt niet uit waar. Waarschijnlijk is een eigen groep wel zo handig, maar fysieke beperkingen zullen er niet zijn. het invoeden zal op dezelfde manier werken als PV omvormers nu ook doen: het AC voltage lichtjes verhogen, zodat de spanning net ietsje hoger is aan de achterkant van de stroom meter, zodat er geen stroom naar buiten gaat, maar ook niet naar binnen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• TD-er
JayPe schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:22:
[...]

Het opladen van accu's direct vanaf de zonnepanelen zal 't meest efficient verlopen omdat er dan geen DC - AC - DC conversie nodig is, maar of het ook efficief lekker werkt?
[....]
Die DC-AC-DC conversie is niet zozeer het probleem.
Dergelijke conversiestappen kunnen in de orde van 96+ % gaan, dus totaal verlies is niet zo heel groot. Zeker niet als je nagaat wat de verliezen van accu's laden zelf zijn.
Wat wel interessant is, is dat je de accu's via dezelfde omvormer zou kunnen laten gaan als je zonnepanelen.
Dat scheelt een complex en duur stukje elektronica.
SMA schijnt een dergelijk systeem te hebben, waarbij je een accu-lader/ontlader voor de omvormer kunt zetten, die aangesproken wordt wanneer het verbruik weer boven 0 komt.

Pagina: 1 ... 78 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.