lastig he, is ook niet zo heel erg.
het meeste wat je vreemd schrijft even weg halen.

gysman11 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:10:
ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn overpeinzingen:
Ik verbruik ongeveer 3800 kwh per jaar
Ik vind monitoring heel belangrijk. Hou van "mooie" grafiekjes / appjes.
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang
Mijn dak lijkt meer dan groot genoeg (5 breed, 10 lang)
Ik wil niet overproduceren.
Een electrische auto komt er nooit. Echt nooit.
Ik wil niet overproduceren?
waarom niet? dit is eigenlijk amper een probleem?
je krijgt nog steeds geld er voor als je het doet, zij het dat het niet zo veel is (2,5X zo weinig).
stel dat je 4000kWh opwekt, dan heb je maar een probleempje van 200kWh.
dan doe je 3800 kWh X 0,18€ = 684€
+ 200kWh X 0,08€ = 16€
daar hoef je echt niet te moeilijk over te doen, dat is klein geld.
is gewoon geen probleem.
elektrische auto, nee, geen probleem mee, ik heb zelf niet eens een rijbewijs, ik heb daar ook niks aan.
(ik wil wel een elektrische fiets)
een elektra kacheltje heb je al voor 25€ bij de bouw markt, het is zo op dat overschot.
opmaken is makkelijker als op wekken.

Huis ligt precies ZW.
Rechts schuin voor het huis staat een grote boom. Geen idee vanaf welk tijdstip in de zomer die boom geen schaduw op het dak levert. Vandaag om 13:30 uur in ieder geval geen schaduw. Tot zonsondergang zon op het dak.
het is gewoon heel moeilijk te schatten wat de opbrengst is.
dit doe ik liever niet.
Ik heb een 3x25A aansluiting
Ik wil een stille omvormer, transformatorloos.
Ik weet niet of de omvormer in mijn meterkast geplaatst kan worden. Mag het? Hoeveel vrije ruimte is nodig?
Ik heb een ouderwetse meterkast, met schroefzekeringen. Is dat een issue?
in de meterkast, ik vind het geen tof idee.
maar als ik het zo lees wil je het laten aanleggen, dus de installateur moet het beslissen of hij dat durft en hoe de meterkast er uit ziet.
dus laat dat aan hem over.
Garantie klinkt leuk, maar wie weet welk bedrijf er over 10 jaar (laat staan 25 jaar) nog bestaat?
Ik wil niet zelf installeren.
garantie is fantastisch voor de verkoper.
of je er iets aan hebt als gebruiker is gewoon teveel afhankelijk van veel verschillende factoren.
maar 99% van de juist opgeleverde setjes werken gewoon nog na 10 jaar.
als er iets fout gaat merk je dat wel het eerste jaar, en kun je de installateur gewoon bellen.
(en vaak ook met domme vragen, je zult de eerste niet zijn die dat doet, lol)
Al die terugverdientijden zijn gebaseerd op huidige salderingsregeling en er gaat niks kapot. Beide is niet reeel: saldering gaat gewijzigd worden, omvormers gaan stuk, optimizers ook (ja garantie 25 jaar.... sure.) en dan moet er toch weer iets vervangen worden en/of een mannetje het dak op. Maakt de berekening niet gunstiger natuurlijk...
Ik heb GEEN idee hoe ik kan bepalen of een bedrijf een goed bedrijf is.
Wat is wijsheid? Ik wil heel graag zorgen dat het binnen nu en een maand rond is. Dat ik panelen wil is inmiddels bepaald, vrouw is zelfs akkoord. Maar ben nu al dagen aan het lezen, en voor mijn gevoel kom ik geen stap verder...

dit is moeilijk, er zijn verschillende installateurs (en ik kan je er geen aanwijzen, dan krijg ik ruzie en kan ik leuke koopjes mis lopen, dus doe ik ook niet.)
je hebt installateurs die iets duurder zijn, maar helpen je met het hele traject tot btw aangifte aan toe.
maar ook goedkope zzpers die alleen maar je dak op klimmen en de panelen voor je leggen.
dus daar moet je een keuze in maken, waar jij je het beste bij voelt.
ik krijg het idee dat een wat duurdere installateur wel handig is voor jouw.
(dan heeft die wat meer geld en kan hij je ook meer helpen.)
maar ook als salderen weg valt komt er een nieuwe regeling voor in de plaats en zo heel slecht is deze regeling niet.
(mmm goed of slecht, pffff ik krijg al hoofdpijn als ik aan de postcoderoosmodel denk.
maar goed dat staat nog lang niet in steen geschreven, er kan nog veel veranderen.
voor de komende jaren salderen we nog, en een grote kans dat we daar ook nog kunnen salderen.
ik heb alleen geen kristallen bol om de toekomst te kunnen zien.)
ik kan makkelijk praten, ik klim graag even het dak op.
(zelfs de vrouw vind het leuk om mee te klimmen op dak.
laats was ze gevallen met een pv paneel nog in de handen (wel op de grond.)
was een erg leuk gezicht, ik zag maar net 2 voetjes en 2 handjes er onder uit spartelen

)
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 24-02-2016 18:09
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)