Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.097 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
ArwinV schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:26:
Ik heb me begin deze maand aangemeld bij vandebron voor hun zonnecollectief, kreeg afgelopen week een mail van Greenchoice met de vraag of het klopte dat ik per 1 januari ging overstappen. Tot zover allemaal duidelijk alleen vond ik gisteren een grote envelop in de brievenbus van vandebron met een formulier erin om mijn pv installatie te certificeren bij certiq. Heb ik bij Greenchoice nooit hoeven doen dus ik snap niet helemaal waarom dat nu ineens wel nodig is.
Heeft iedereen dit in moeten vullen?
Mmm. Sinds november ook bij VDB zonnecollectief, maar (tot nu toe) nog niks hoeven laten certificeren. Ik zou ff bellen met VDB...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb me begin deze maand aangemeld bij vandebron voor hun zonnecollectief, kreeg afgelopen week een mail van Greenchoice met de vraag of het klopte dat ik per 1 januari ging overstappen. Tot zover allemaal duidelijk alleen vond ik gisteren een grote envelop in de brievenbus van vandebron met een formulier erin om mijn pv installatie te certificeren bij certiq. Heb ik bij Greenchoice nooit hoeven doen dus ik snap niet helemaal waarom dat nu ineens wel nodig is.
Yep.
En na een verzoek van de netbeheerder om toch maar een nieuwe (slimme of domme) meter te laten plaatsen die geschikt is voor teruglevering registratie, hang er nog steeds een ferraris meter in de meterkast. (Netbeheerder zou de aanvraag van Certiq niet goedkeuren anders)
Na onderling overleg tussen vandebron, netbeheerder (enexis) en certiq mocht die toch blijven hangen.
+1 voor vandebron

(is, in geval van PV, enkel bij zonnecollectief (en producent), verwacht ik en vandebron moet aan kunnen tonen dat hun energie ook "groen en duurzaam" is, niets meer dan een administratieve handeling dus)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2015 12:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
Zou administratief geheel logisch zijn als je aangemeld hebt als verkoper(producent) voor het zonnecolletief

Ik heb niets ontvangen tot nu toe,maar ik heb me aangemeld via website>>ONZE ENERGIEBRONNEN>>zonnecollectief als klant.

Na contact is termijnbedrag aangepast, ook al heb je een PV-overschot, netwerkbeheerder berekend een (spook)-SJV(houdt geen rekening met tijdelijke invoeding (salderen) uit eigen opwek)) wat gewoonlijk bij VDB basis is voor eerste termijnbedrag berekening
[verschil >3000kWh tussen werkelijkheid en spook-SJV netwerkbeheerder is wel schrikken]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 14:12
peterpijpelink schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:14:
[...]

Iemand al iets gezien van Greenchoice ? ze mogen wel opschieten, over week of 2 reken ik af en ben ik weg. Jammer als ze dan pas hun "geweldige" voorstel presenteren...
Zie salderen post:
special roof schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:21:
Vanmorgen brief ontvangen van Green Choice.
De nieuwe terugleververgoeding van Green Choice per 2016:
11 cent (excl. btw) vergoeding per netto teruggeleverde kilowattuur- tot een max. van 10.000 kilowattuur netto per jaar.
Bij netto teruglevering hoger dan 10.000 kilowattuur per jaar wordt de vergoeding over het geheel aan netto teruglevering gelijk aan het kale leveringstarief.
Dit geldt zowel voor klanten met een analoge als digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
Domba schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:32:
[...]

Zou administratief geheel logisch zijn als je aangemeld hebt als verkoper(producent) voor het zonnecolletief

Ik heb niets ontvangen tot nu toe,maar ik heb me aangemeld via website>>ONZE ENERGIEBRONNEN>>zonnecollectief als klant.

Na contact is termijnbedrag aangepast, ook al heb je een PV-overschot, netwerkbeheerder berekend een (spook)-SJV(houdt geen rekening met tijdelijke invoeding (salderen) uit eigen opwek)) wat gewoonlijk bij VDB basis is voor eerste termijnbedrag berekening
[verschil >3000kWh tussen werkelijkheid en spook-SJV netwerkbeheerder is wel schrikken]
Helder, ik twijfelde al wat het verschil zou zijn tussenbeide... immers kun je als 'afnemer' van het zonnecollectief ook prima aan het eind van het jaar meer dan je verbruik blijken te hebben opgewekt. Wordt dus gewoon aanmelden als afnemer tenzij je echt een joekel van een installatie op je dak hebt liggen.

'SJV' moest ik even Googelen. Dat blijkt voor 'Standaard JaarVerbruik' te staan en fungeert als de default waarde waarmee je termijnbedrag wordt berekend, voor wanneer ze niet weten hoeveel je werkelijk per jaar gebruikt.
11 ct/kWh is niet slecht. Bij Vandebron staat er nog steeds 10,5 ct/kWh op de website, ik vraag me toch af hoe dat nou zit met hun verhoging waar eerder over werd gesproken. Dat zou 11,7 ct/kWh worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 19-12-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jerrythafast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:37:
[...]

Helder, ik twijfelde al wat het verschil zou zijn tussenbeide... immers kun je als 'afnemer' van het zonnecollectief ook prima aan het eind van het jaar meer dan je verbruik blijken te hebben opgewekt. Wordt dus gewoon aanmelden als afnemer tenzij je echt een joekel van een installatie op je dak hebt liggen.
Is bij mij terloops voorbij gekomen tijdens info inwinning voor de overstap (september), ik wilde graag de mogelijkheid open houden voor 2016 om ook mijn laatste steunen nu eens vol te leggen, los van of ik al een high temp ecocute WP zou hebben en bij >5MWh toch liever dat je als producent in schrijft.
11 ct/kWh is niet slecht. Bij Vandebron staat er nog steeds 10,5 ct/kWh op de website, ik vraag me toch af hoe dat nou zit met hun verhoging waar eerder over werd gesproken. Dat zou 11,7 ct/kWh worden.
Ik heb het begin deze maand nog eens expliciet gevraagd, 10,5ct zou ook voor 2016 zijn, maar waarom ik dan een jaarcontract voor 2016 voor 11,71ct/kWh heb, werd niet toegelicht.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Domba schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:19:
[...]

Is bij mij terloops voorbij gekomen tijdens info inwinning voor de overstap (september), ik wilde graag de mogelijkheid open houden voor 2016 om ook mijn laatste steunen nu eens vol te leggen, los van of ik al een high temp ecocute WP zou hebben en bij >5MWh toch liever dat je als producent in schrijft.

[...]

Ik heb het begin deze maand nog eens expliciet gevraagd, 10,5ct zou ook voor 2016 zijn, maar waarom ik dan een jaarcontract voor 2016 voor 11,71ct/kWh heb, werd niet toegelicht.
Dat laatste verbaast mij. Blijkbaar snappen ze dat zelf ook niet 8)7 Per 100 kWh teruggeleverde energie krijg je nu toch mooi een euro extra van ze >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jerrythafast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:35:
Dat laatste verbaast mij. Blijkbaar snappen ze dat zelf ook niet 8)7 Per 100 kWh teruggeleverde energie krijg je nu toch mooi een euro extra van ze >:)
Groeien hard, veel mensen erbij .
Daarnaast nog vele die niet geheel gewent zijn aan prosumers met meerdere eigen opwek mogelijkheden of er enig voorstelling bij hebben
Bedrijfsprocessen, informatiecode, verbruiksprofielen etc zijn nog toegesneden op alleen afnemende consumenten met een enkele bron voor warmte en elektriciteit.

Nog steeds vermakelijk, colporteurs die een hele pitch beginnen voor ze informeren naar je energiehuishouding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Domba schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:42:
[...]

Groeien hard, veel mensen erbij .
Daarnaast nog vele die niet geheel gewent zijn aan prosumers met meerdere eigen opwek mogelijkheden of er enig voorstelling bij hebben
Bedrijfsprocessen, informatiecode, verbruiksprofielen etc zijn nog toegesneden op alleen afnemende consumenten met een enkele bron voor warmte en elektriciteit.

Nog steeds vermakelijk, colporteurs die een hele pitch beginnen voor ze informeren naar je energiehuishouding ;)
Tja, als de colporteur z'n verhaaltje gedaan hebt kun je hem een "heel scherp" aanbod doen, hij mag je overschot kopen voor 12+ ct/kWh ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:19:
[afbeelding]

Inmiddels heb ik al een aantal opties op een rijtje. Tot nu toe heeft Hagitech mijn voorkeur aangezien die bij mij in het dorp zitten, ik neig nu naar de Solar Frontier optie. Aanstaande maandag komt mijn neef op bezoek, die krijgt ook een kans om aan te bieden natuurlijk.

Zijn hier zo bijzonderheden aan te zien door de experts?
Heb je ook nog prijs opgevraagt bij Zonnepanelenxtra?
Deze komt ook uit het dorp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Ik heb nog geen post van GreenChoice gehad. Mijn contract liep af dus ik heb ergens in oktober verlengt.
Per 1 november heb ik dan ook een nieuw jaarcontract bij GreenChoice.
Zou vreemd zijn als ik per 1 januari opeens 11 cent per kWh terugkrijg in plaats van de ongeveer 20 cent per kWh op het moment dat ik mijn contract verlengde.

Ik heb ook net 2 jaar facturen gehad ( per 1 december )
Eentje voor het gebruik : kreeg 600 euro terug
Eentje voor het opwekken : kreeg 2,90 euro terug (per 17 november panelen, factuur t/m 1 december)

Dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen. En .. mag ik alsnog weg want de voorwaarden veranderen opeens... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op zondag 20 december 2015 @ 10:14:
Ik heb nog geen post van GreenChoice gehad. Mijn contract liep af dus ik heb ergens in oktober verlengt.
Zou vreemd zijn als ik per 1 januari opeens 11 cent per kWh terugkrijg in plaats van de ongeveer 20 cent per kWh op het moment dat ik mijn contract verlengde.

Eentje voor het opwekken : kreeg 2,90 euro terug (per 17 november panelen, factuur t/m 1 december)

Dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen. En .. mag ik alsnog weg want de voorwaarden veranderen opeens... ?
Lekker handig je voorschot zo hoog dat je 600 terug krijgt.....
Maar als je er niks meer van snapt kun je hun ook gewoon bellen hoor....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05

Als de voorwaarden van een contract wijzigen kun je per definitie weg. Verder is er bij GreenChoice geen opzegboete, als je weg wilt kan dat op ieder moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zondag 20 december 2015 @ 10:45:
[...]

Lekker handig je voorschot zo hoog dat je 600 terug krijgt.....
Maar als je er niks meer van snapt kun je hun ook gewoon bellen hoor....
Is niet zo bijzonder dat je termijnbedrag niet afgestemd krijgt op je werkelijke verbruik als je aan besparen gaat in stapjes en jaarnota voor de winterperiode en niet na februari hebt en is niet specifiek iets van Greenchoice (was 3j mijn E-lev)

Mijn termijnbedrag voor vandeBron is op jaarbasis momenteel ook nog >€1000 te hoog , die probeer ik in 2016 nog wel verder naar beneden te krijgen.
De basis zijn de opgevraagd (spook)-SJV's (standaardjaarverbruik, de informatiecode is outdated op dit punt) van netwerkbeheerder.
Voor elektra met al 3 jaar E-NOM met spook-SJV's bij netwerkbeheerder was die nog €400 hoger.Deze ijlen jaren na op werkelijkheid en aangezien niet direct bij netwerkbeheerder kunt aankloppen maar via E-leverancier gaat duurt in mijn geval nog tot tenminste 2017 voor het in de buurt komt van huidig werkelijk verbruik.Via eigen navraag krijg ik ook niet de laatste, alleen wij kunnen niets voor U betekenen van de netwerkbeheerder

Mijn werkelijke verbruik is inmiddels gedaald tot 700-850m3 (alleen nog een WP) maar voor termijnbedrag VDB wordt teruggegrepen die netwerkbeheerder beschikbaar stelde naar periode van voor november 2014 (ik heb al eens gehad dat naar 5 jaar eerder vorige bewoner werd teruggrepen) en hooggerekend naar SJV van 3457m3 terwijl in tussen tijd door heb geklust.

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/gas-december.jpg

Aanpassing GC heeft mogelijk meer consequenties als je dit zo leest

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 20-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:50:
[...]

Is niet zo bijzonder dat je termijnbedrag niet afgestemd krijgt op je werkelijke verbruik als je aan besparen gaat in stapjes en jaarnota voor de winterperiode en niet na februari hebt en is niet specifiek iets van Greenchoice (was 3j mijn E-lev)

Mijn termijnbedrag voor vandeBron is op jaarbasis momenteel ook nog >€1000 te hoog , die probeer ik in 2016 nog wel verder naar beneden te krijgen.
De basis zijn de opgevraagd (spook)-SJV's (standaardjaarverbruik, de informatiecode is outdated op dit punt) van netwerkbeheerder.
Voor elektra met al 3 jaar E-NOM met spook-SJV's bij netwerkbeheerder was die nog €400 hoger.Deze ijlen jaren na op werkelijkheid en aangezien niet direct bij netwerkbeheerder kunt aankloppen maar via E-leverancier gaat duurt in mijn geval nog tot tenminste 2017 voor het in de buurt komt van huidig werkelijk verbruik.Via eigen navraag krijg ik ook niet de laatste, alleen wij kunnen niets voor U betekenen van de netwerkbeheerder

Mijn werkelijke verbruik is inmiddels gedaald tot 700-850m3 (alleen nog een WP) maar voor termijnbedrag VDB wordt teruggegrepen die netwerkbeheerder beschikbaar stelde naar periode van voor november 2014 (ik heb al eens gehad dat naar 5 jaar eerder vorige bewoner werd teruggrepen) en hooggerekend naar SJV van 3457m3 terwijl in tussen tijd door heb geklust.

[afbeelding]

Aanpassing GC heeft mogelijk meer consequenties als je dit zo leest
Als je iedere maand je neus in meterkast steekt kun je heel precies voorspellen wat je verbruikt en wat je voorschot dus behoort te zijn...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:12:
[...]

Als je iedere maand je neus in meterkast steekt kun je heel precies voorspellen wat je verbruikt en wat je voorschot dus behoort te zijn...
Ik heb zelfs logging, maar daarmee krijg je termijnbedrag niet volledig naar beneden gepraat, verschil is te groot tussen netwerkbeheerder en werkelijkheid en aanpassingsruimte is beperkt ~25% per keer ;)

Edit: ik heb de vraag over billijkheid termijnbedrag al eens aan ACM voorgelegd, afdwingen kun je die niet voor werkelijk gebruik alleen een verzoek doen om opmaat aanbod van energieleverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 20-12-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:18:
[...]

Ik heb zelfs logging, maar daarmee krijg je termijnbedrag niet volledig naar beneden gepraat, verschil is te groot tussen netwerkbeheerder en werkelijkheid en aanpassingsruimte is beperkt ~25% per keer ;)

Edit: ik heb de vraag over billijkheid termijnbedrag al eens aan ACM voorgelegd, afdwingen kun je die niet voor werkelijk gebruik alleen een verzoek doen om opmaat aanbod van energieleverancier.
Oh is dat het probleem, tja met zulke lui blijf ik überhaupt geen klant, gelukkig is het bij mijn qurrent geen probleem, even uitleggen per mail en kon zomaar van 70 naar 10 euro per maand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:36:
[...]

Oh is dat het probleem, tja met zulke lui blijf ik überhaupt geen klant, gelukkig is het bij mijn qurrent geen probleem, even uitleggen per mail en kon zomaar van 70 naar 10 euro per maand
Met de overeenkomst "van opmaat aanbod" tussen energieleveranciers en ACM is er meer uniformiteit. In Maart zal termijnbedrag wel weer geheel bijgesteld zijn maar is volle verwachte jaarnota (eind 2016) met al geïnde termijnen al weer ruimschoots opgehaald
Aan die SJV's die netwerkbeheerder gebruikt hangen ook profielverbruik, transportkosten, diensten etc vanaf, welke de energieleverancier moet voorfinancieren (~0,6ct/kWh en ~4ct/m3 gas) tot de jaarnota en mijn verwachte jaarnota <20% ( verschil ~3000-4000kWh/~2500m3 ik heb de meest recente SJV's niet) waar de netwerkbeheerder en andere in energiesector mee rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 20:28
Kan iemand uitleggen wat er met het terugleveringstarief met "inclusief btw" of "exclusief btw" bedoeld wordt? Sommige energieleveranciers betalen inc. En andere leveranciers ex btw.

Ik kan op internet alleen niet duidelijk terugvinden wat hiermee bedoeld wordt.

Is inc. Btw dat eventuele belastingen al betaald zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07

WhySoSerious

Be the change.

joenevd schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:58:
Kan iemand uitleggen wat er met het terugleveringstarief met "inclusief btw" of "exclusief btw" bedoeld wordt? Sommige energieleveranciers betalen inc. En andere leveranciers ex btw.

Ik kan op internet alleen niet duidelijk terugvinden wat hiermee bedoeld wordt.

BTW = belasting toegevoegde waarde, oftewel 21% over het "kale" tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
joenevd schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:58:
Nee, dat betekent dat de BTW in het bedrag is opgenomen.

Als je teruglevert en je bent vrijgesteld van BTW heffing, dan is het bedrag officieel wel vrij van BTW, het kan zijn dat het energiebedrijf toch inclusief BTW betaalt.

Volgens de algemene belastingregels voor ondernemers moet een leverancier (jij dus als energieterugleverancier) een rekening sturen, maar in dit geval maakt doorgaans de afnemer (het energiebedrijf) de rekening op. Dat mag. Of ze wel of niet inclusief BTW aan jou betalen hangt dus af van de door het energiebedrijf opgestelde rekening. Eenmaal ontvangen BTW hoef je als BTW-aangifte vrijgestelde niet af te dragen. Je mag zelf geen BTW meer in rekening brengen als je bent vrijgesteld van het doen van BTW aangifte.

Daar zit dus een probleemgebiedje, best een interessante vraag.

Het eerste slachtoffer is overigens de Belastingdienst, de energieleverancier (Nuon, Essent, e.d.) vraagt de betaalde BTW toch terug. Alleen is de vraag of ze het wel goed doen als ze BTW betalen aan hun kleine terugleveranciers van wie ze mogen verwachten dat ze vrijgesteld zijn van het doen van BTW aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De genoemde 11 cent is excl. BTW. Als ze de BTW ook teruggeven (zoals ze met de margeregeling ook deden) dan is het verschil kleiner. Zou je precies 1000 kWh netto terugleveren, dan is de nieuwe regeling maximaal 65 euro ex BTW nadelig. In alle andere gevallen is het verschil kleiner of is de nieuwe regeling zelfs positiever. Ik snap de ophef daarom ook niet echt.
Greenchoice terugleververgoeding

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:33

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Volgens mij geven ze boven de 1000kWh in de nieuwe regeling ook alleen het kale tarief en niet zoals jij rekent met 11 cent.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

blitzkrieg schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:22:
Volgens mij geven ze boven de 1000kWh in de nieuwe regeling ook alleen het kale tarief en niet zoals jij rekent met 11 cent.
Nope. Ik heb de brief ook en daar staat echt:
11 cent (excl. btw) vergoeding per netto teruggeleverde kilowattuur - tot een maximum van 10.000 kilowattuur netto teruglevering per jaar
Erg interessant dus, vooral voor de mensen met een flinke PV installatie en veel netto teruglevering.

Greenchoice brief

[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 21-12-2015 11:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antonboonstra schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:24:
[...]

[...]

Erg interessant dus, vooral voor de mensen met een flinke PV installatie en veel netto teruglevering.

[afbeelding]
Dank je voor de uitleg Anton, vind het alleen nog raar dat het niet op hun website staat en dat gaslicht ook niet op de hoogte is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:18

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Inderdaad erg verhelderende grafiek! Dank daarvoor.

Hier overigens nog niets van Greenchoice ontvangen...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

http://link.marktplaats.nl/m1003446190

Wat is er aan de hand met deze panelen??
Ik zie ze overal aangeboden worden voor een naar mijn mening erg lage prijs voor een All Black...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als ze overal worden aangeboden voor die prijs zijn de andere misschien wel te duur.
Het is dat ik er al genoeg heb anders wist ik het wel.

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 21-12-2015 16:58 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:47:

Ik zie ze overal aangeboden worden voor een naar mijn mening erg lage prijs voor een All Black...
Verwacht alleen geen garantie op Sunrise panelen. Ze worden namelijk geblokkeerd door de doaune.
Soms worden de geblokkeerde in beslag genomen panelen weer verkocht door de douane zonder garantie tegen lage prijs om naheffingen mee te voldoen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:47:

Hier met de zelfde foto's, idd vreemd, wel weer goedkoper
http://www.ebay-kleinanze...att-neu/392625362-87-1596
" Gewerblicher Anbieter " dus een handelaar in duitsland
en VB betekent vraagprijs, dus kan het nog goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En hier nog een keer...

http://www.secondsol.de/h...ge,11650,SR-M660260-B.htm

Dit is wel een ex btw prijs.

Worden allen aangeboden door ene Andre Suelmann...

Heb inmiddels ook zijn bedrijf in Halle opgespoord...
Zie hier:
http://www.solar-beratung.biz/module.php

Ik weet bijna zeker dat ik daar 3 jaar geleden mijn panelen heb gekocht voor mijn prive dak.
Alleen heette het toen nog PV-Vertriebs.

Adres is identiek.
Kleurstellingen van de website ook...

Vreemd raadsel dit.
Maar de prijs lijkt wel zeeeeer aantrekkelijk.

Op MP staan nog een paar aanbieders voor een gelijke prijs.
allemaal uit het oosten van het land.
Lijkt wel een samenspel... :? :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

SolarKing schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:04:
[...]

Verwacht alleen geen garantie op Sunrise panelen. Ze worden namelijk geblokkeerd door de doaune.
Soms worden de geblokkeerde in beslag genomen panelen weer verkocht door de douane zonder garantie tegen lage prijs om naheffingen mee te voldoen.
Leuke info,
Ik heb dit eens bij de aanbieder neergelegd.
Zal me benieuwen hoe hij reageert,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Oké, in 2016 gaat het gebeuren.
Om te starten wil ik op mijn dakkapel 6 sf170 panelen plaatsen op 4,5° betonvoeten.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/09/IMG_0911Roosendaal-450x450.jpg

Ze komen dan in landscape 3 naast elkaar en 2 boven elkaar te liggen.

De oriëntatie is 110° (±Oost Noord oost).
Volgens onderstaande tabel kom ik op een efficiëntie van ± 85%
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-dakorientatie-en-dakhelling.jpg
afbeelding van allesoverzonnepanelen.nl

De panelen sluit ik aan op een HoSola Smart 1000 TL omvormer.
Mijn twijfel en dus mijn vraag zit hem in het aansluiten er van.
Kan ik alle 6 panelen in serie dus in 1 string op de omvormer aansluiten of moet ik ze als 2 stings van 3 panelen aansluiten?

Type Hosola Smart 1000TL
Max. DC input power [W] 1100
Max. DC Voltage [V] 550
Operating Voltage Range [V] 90-550
MPPT Voltage Range [V] 110 - 500
Turn on/Turn off DC Voltage [V] 80/30
Max. DC Current [A] 10
No. of MPPT 1

Als ik naar de maximaal spanning van de omvormer kijk mogen de panelen er alleen op als deze in normale condities in werking zijn (82,1V * 6 = 492,6V).
Zelf dacht ik vanwege het snel op spanning komen van de string ze allemaal in serie te zetten maar ik weet niet of dit verstandig is.

Graag jullie mening hier over.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

wenmaar schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:20:
Om te starten wil ik op mijn dakkapel 6 sf170 panelen plaatsen op 4,5° betonvoeten.
[afbeelding]

[afbeelding]

Kan ik alle 6 panelen in serie dus in 1 string op de omvormer aansluiten of moet ik ze als 2 stings van 3 panelen aansluiten?

Type Hosola Smart 1000TL
Max. DC Voltage [V] 550
Max. DC Current [A] 10
No. of MPPT 1

Als ik naar de maximaal spanning van de omvormer kijk mogen de panelen er alleen op als deze in normale condities in werking zijn (82,1V * 6 = 492,6V).
Zelf dacht ik vanwege het snel op spanning komen van de string ze allemaal in serie te zetten maar ik weet niet of dit verstandig is.

De opbrengst van 85% zal aardig kloppen.
Ik zit met mijn Noord oost set met 5 grad hellingshoek ook rond de 85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Niet online

wenmaar

paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:23:
[...]

De opbrengst van 85% zal aardig kloppen.
Ik zit met mijn Noord oost set met 5 grad hellingshoek ook rond de 85%
Bedankt Paul,

Altijd fijn een beetje zekerder te zijn van je verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, de oude opstelling van de dakkapel van mijn buurvrouw.
Die heb ik vrij snel gewijzigd naar 10 graden.
Weinig opbrengst in de maanden dat de zon wat lager staat, panelen worden zeer snel vuil, water blijft erop staan en spoelen daardoor niet mooi schoon.

Zeker weten dat je niet naar10 graden wilt? :P
Die doen het een stuk beter nu.

Edit: Ow een bijna noord dak, toch?
Dat wordt een ander verhaal, maar ze worden nog steeds vrij snel vuil...
Om mee te starten schrijf je...
Geen betere dakvlakken beschikbaar? Is echt een zomeropstelling zo plat.
In het vroege voorjaar en najaar/winter kan je daar weinig van verwachten.
Er komt nu hooguit 100 watt uit mijn 10 SF-170 op noord, 33 graden hellingshoek (helemaal in de schaduw)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5jybz4.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Niet online

wenmaar

AUijtdehaag schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:00:
[...]

Ah, de oude opstelling van de dakkapel van mijn buurvrouw.
Die heb ik vrij snel gewijzigd naar 10 graden.
Weinig opbrengst in de maanden dat de zon wat lager staat, panelen worden zeer snel vuil, water blijft erop staan en spoelen daardoor niet mooi schoon.

Zeker weten dat je niet naar10 graden wilt? :P
Die doen het een stuk beter nu.

[afbeelding]
Als ik naar het instraling tabel kijk zou ik er alleen op achteruit gaan als de hellingshoek groter wordt.
Maar vervuiling is ook niet alles, ik ga nog eens kijken naar de hoogte en of ik niet boven mijn nokpan uitkom.
Misschien is achteraf ophogen van de hoge kant een optie, verlagen van de andere voet gaat minder makkelijk.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt.
Schuiner is niet beter in jouw geval.
Het zou meer een aanvul panelen scenario zijn zo.
Geen betere plekken te vinden op je dak? Andere richtingen?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Niet online

wenmaar

Een eerste probeer setje om later met het echte werk aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

SolarKing schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:04:
[...]

Hoe actueel is dat blokkeer verhaal door de douane nog?
betreffende verkoper kwam met onderstaand artikel... maar dat is ook al redelijk gedateerd... maart 2014. Misschien weer een nieuwe actie van de douane aan de gang?

http://www.energiebusines...len-voorlopig-platgelegd/

[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 21-12-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:44:
Hoe actueel is dat blokkeer verhaal door de douane nog?
Van paar maanden terug
http://solarmagazine.nl/n...se-laat-europe-bv-ploffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

kijk aan... dank voor deze link.
oftewel ze verkopen iets zonder weet. Of ze beduvelen de boel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:54:
[...]

kijk aan... dank voor deze link.
oftewel ze verkopen iets zonder weet. Of ze beduvelen de boel...
Lees het uitgebreide verhaal in Solar magazine erover.
De in beslag genomen panelen door de douane worden goedkoop en zonder garantie weer verkocht. De verkopende partij die de panelen dan weer aan particulieren aanbied moet dat eigenlijk ook melden dat er geen garantie op zit maar dat wordt vaak achterwege gelaten. Panelen zonder garantie zijn nu eenmaal minder waard.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
antonboonstra schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:24:
[...]

[...]

[afbeelding]
@antonboonstra: jij ook al exact 2920kwh aan het terugleveren? Das nummer drie met dezelfde productie ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 18-09 10:03

Type Hosola Smart 1000TL
Max. DC Voltage [V] 550
Max. DC Current [A] 10
No. of MPPT 1

de omvormer heeft een max V.
in de ochtend start hij op en doet hij een test of de Voc onder de max zit.
de Voc zelf is dan nog afhankelijk van de temperatuur. (hoe kouder de hoger de Voc, de warmer de lager de Voc. basis temperstuur is 25 graden.)
dus is 6x Voc > 550V, niet starten die dag. ;)
(als de omvormer beveiligt is tegen te hoge V, zover ik weet is deze omvormer beveiligt.)

(oke de omvormer zal het vast niet precies doen op 550V, maar er net iets boven, hoeveel precies is per merk verschillend.
ook kan gebeuren dat je een schaduw hebt in de ochtend, waardoor de V net iets lager is en dan red je het ook soms net.
maar beter blijft, niet tegen de grens aan schuren ;) )

neem aan dat hij verder wel duidelijk is. ;)
(je kunt het verhaal nog verder lezen bij [BoSS] als je wil hier onder.)

edit:
deze omvormer start met 90Voc.
dus zelfs alle 6 panelen in parallel, start hij op het zelfde moment als met 6 serieel.
de opstart spanning is wat verwarrend, heeft niks met eerder of later "op te starten" te maken. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 22-12-2015 12:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:19

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Als ik kijk naar mijn Solar Frontier panelen (ik heb ze in 4 strings van 5 panelen liggen) dan komt mijn stringspanning op een normale dag met wat wolken en schaduw tot max. 500 volt (=100 volt per paneel). Op zonnige dagen met wolken komt mijn stringspanning tot 560 (112 Volt) en met lage temperatuur zelfs tot 580/590 (118 volt).

Mijn omvormer trekt tot 600 Volt dus dat gaat nog net goed met 5 panelen maar met 6 panelen heb je dan wel een probleem want dan komt je spanning ruim boven de 600 volt uit....

Dit is dus niet alleen met opstarten van de omvormer ('s ochtends) maar ook als de zon achter de wolken vandaan komt, dan kan de MPPT het niet zo snel bijbenen en stijgt de stringspanning ook naar VOC waarde om dan weer terug te zakken (dan pakt de MPPT het weer op).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NielsTn schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 01:49:
[...]
@antonboonstra: jij ook al exact 2920kwh aan het terugleveren? Das nummer drie met dezelfde productie ;)
Die zin is inderdaad wel vaag. Ik produceer nog niet eens 2920 kWh per jaar, laat staan dat ik het netto teruglever. Geen idee waarom ze zo specifiek een getal noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43
[...]
+1, nummer vier! Begrijp het rekenvoorbeeld eronder ook niet. De zin zegt 2.920 kWh, het rekenvoorbeeld gaat over 2.000. Iets fout gegaan met de mail merge?

Anyhow, vind 11 cent prima. En zal overdag bewust meer gaan (vaat)wassen. Ik heb ook een Arduino op een P1 en een 230V relais waar ik nog iets slims mee kan doen. Helaas werkt dat niet meer met moderne (vaat)wassers met hun elektronische programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

roderickvd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:56:
[...]
Anyhow, vind 11 cent prima. En zal overdag bewust meer gaan (vaat)wassen. Ik heb ook een Arduino op een P1 en een 230V relais waar ik nog iets slims mee kan doen. Helaas werkt dat niet meer met moderne (vaat)wassers met hun elektronische programma's.
Ik heb een 433MHz zender op mijn Arduino aangesloten, zodat ik klikaanklikuit stekers kan schakelen. Ik schakel op deze manier mijn elektrische boiler in de keuken in, als de zon schijnt. Het is inderdaad jammer dat door de elektronica, apparaten niet meer kunnen worden geschakeld door de voeding in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Mocht je,net als ik, helemaal voorzien zijn met zonnepanelenen, dan hier een prikkel voor een volgende investering...
http://www.rvo.nl/subsidi...die-duurzame-energie-isde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Niet online

wenmaar

[BoSS] schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:38:
[...]

Als ik kijk naar mijn Solar Frontier panelen (ik heb ze in 4 strings van 5 panelen liggen) dan komt mijn stringspanning op een normale dag met wat wolken en schaduw tot max. 500 volt (=100 volt per paneel). Op zonnige dagen met wolken komt mijn stringspanning tot 560 (112 Volt) en met lage temperatuur zelfs tot 580/590 (118 volt).

Mijn omvormer trekt tot 600 Volt dus dat gaat nog net goed met 5 panelen maar met 6 panelen heb je dan wel een probleem want dan komt je spanning ruim boven de 600 volt uit....

Dit is dus niet alleen met opstarten van de omvormer ('s ochtends) maar ook als de zon achter de wolken vandaan komt, dan kan de MPPT het niet zo snel bijbenen en stijgt de stringspanning ook naar VOC waarde om dan weer terug te zakken (dan pakt de MPPT het weer op).
Dat is duidelijk,
112V is de open klem spanning bij test condities deze had ik in praktijk niet verwacht.
Blijkt maar weer dat aannames op gevoel niet altijd juist hoeven te zijn.

De verdeling gaat dan 2 strings van 3 panelen worden.
Komen er nog 2 spitters bij de bestelling bij.

Bedankt voor de info en snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[afbeelding]

[afbeelding]

Type Hosola Smart 1000TL
Max. DC Voltage [V] 550
Max. DC Current [A] 10
No. of MPPT 1

Kun je die betonvoeten niet gewoon 180 graden draaien zodat je 4,5 graden op het west-zuid-west ligt??!!
Of geeft de nok van het dak dan schaduw?! En dan inderdaad naar 10 of 15 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Vandaag is het weer langer licht!

(Gisteren de offerte geretourneerd met wat kleine aanpassingen: als de leverancier akkoord gaat, vind ik 't wel mooi dat op de korte dag de boel in gang is gezet)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wenmaar schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:57:
[...]

Dat is duidelijk,
112V is de open klem spanning bij test condities deze had ik in praktijk niet verwacht.
Blijkt maar weer dat aannames op gevoel niet altijd juist hoeven te zijn.

De verdeling gaat dan 2 strings van 3 panelen worden.
Komen er nog 2 spitters bij de bestelling bij.

Bedankt voor de info en snelle reactie.
112Voc is meestal bij 25 graden.
en ja het kan wel eens -5 zijn in Nederland, en die moet je dan uit rekenen hoeveel je dan hebt.
(met 2x3 zit je goed, hoef ik niet eens voor te rekenen.)

maar uit proberen is vrij passé tegenwoordig, het werkt toch wel.
doe je zelf een pleziertje, en scoor meteen een omvormer met 2x een mpp.
dat is niet veel duurder als waar je nu naar kijkt, en bespaart straks je veel geld. ;)

welke is wat lastiger uit te leggen.
(ik doe het even aan de hand van de power-one, maar mag ook ander merk zijn.)
scoor een power-one pvi 3.0 (3300W totaal).
die kan 2000W per mpp doen voor de andere kant van het dak..
of scoor een power-one pvi 3.6 (4000W totaal)
die kan 3000W per mpp doen voor de andere kant van het dak als die wat groter is.
dit soort omvormers scoor je al voor 800€ dus hoeft de bank niet te breken en bespaart je straks een extra omvormer.
(of zelfs goedkoper, maar verschilt met mogelijkheden wel per merk.)
dus afhankelijk hoe groot het volgende stuk is, kies je de omvormer.

goed rond zoeken, en je vind wel wat leuke koopjes voor omvormers met 2x een mpp. ;)

een lose tip:
als je 2x3 met SF doet.
dan kun je ook 3x3 of 4x3 doen.
omdat de panelen parallel zijn hoeven ze niet de zelfde kant op te kijken.
misschien heb je nog naast het dakkapel wat ruimte. ;)
dit is gewoon om je te laten weten wat er mogelijk is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

[...]

Lezen is ook een kunst.
Er staat nergens dat er 2920kWh terug geleverd is.
Gemakshalve wordt het woordje "tot" over het hoofd gezien ofzo...... >:)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenmaar
  • Niet online

wenmaar

migjes schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:58:
[...]

maar uit proberen is vrij passé tegenwoordig, het werkt toch wel.
doe je zelf een pleziertje, en scoor meteen een omvormer met 2x een mpp.
dat is niet veel duurder als waar je nu naar kijkt, en bespaart straks je veel geld. ;)

welke is wat lastiger uit te leggen.
(ik doe het even aan de hand van de power-one, maar mag ook ander merk zijn.)
scoor een power-one pvi 3.0 (3300W totaal).
die kan 2000W per mpp doen voor de andere kant van het dak..
of scoor een power-one pvi 3.6 (4000W totaal)
die kan 3000W per mpp doen voor de andere kant van het dak als die wat groter is.
dit soort omvormers scoor je al voor 800€ dus hoeft de bank niet te breken en bespaart je straks een extra omvormer.
(of zelfs goedkoper, maar verschilt met mogelijkheden wel per merk.)
dus afhankelijk hoe groot het volgende stuk is, kies je de omvormer.

goed rond zoeken, en je vind wel wat leuke koopjes voor omvormers met 2x een mpp. ;)
Bedankt voor de tip.

Ik heb daar ook al naar gekeken en zit aan de SMA Sunny Boy 3000TL te denken.
Kan ik later nog eens 15 paneeltjes aan de andere kant leggen op een schuin dak.
Op die omvormer kan ik wel alle 6 panelen in serie aansluiten vandaar ook mijn eerste vraag.
En op de 2e mpp kan dan 3x5 zo staat het setje ook bij winkelman te koop.
Maar ik denk niet dat ik de SMA nu al aanschaf voor de eerste 6 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:15:
[...]

Leuke info,
Ik heb dit eens bij de aanbieder neergelegd.
Zal me benieuwen hoe hij reageert,
En zo is het...
Zojuist antwoord uit duitsland...
Inderdaad geen productgarantie meer. Wel 2 jaar garantie van de verkoper voorzover het allemaal wat waard is.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
paulv1973 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:56:
[...]

En zo is het...
Zojuist antwoord uit duitsland...
Inderdaad geen productgarantie meer. Wel 2 jaar garantie van de verkoper voorzover het allemaal wat waard is.... |:(
Joh, en wat dan nog? Als je er vanuit gaat dat je bij je paneeltjes na 10 jaar nog ergens aan kan kloppen...
Als de panelen zich in de afgelopen paar jaren bewezen hebben durf ik de koop wel aan, die 10 jaar garantie heb je echt helemaal niets aan. Je moet al geluk hebben wil de fabrikant na 5 jaar nog levend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niek_ schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:15:
[...]

Joh, en wat dan nog? Als je er vanuit gaat dat je bij je paneeltjes na 10 jaar nog ergens aan kan kloppen...
Als de panelen zich in de afgelopen paar jaren bewezen hebben durf ik de koop wel aan, die 10 jaar garantie heb je echt helemaal niets aan. Je moet al geluk hebben wil de fabrikant na 5 jaar nog levend zijn.
Inderdaad, garantie op panelen is een wassen neus, daarom is het ook 25 jaar opbrengst garantie, bewijs jij maar dat het niet in het weer zat of schaduw.
Niet teveel waarde aan hechten, dan kan je beter 2 panelen meer kopen en in de schuur zetten als vervanger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:23:
[...]

Inderdaad, garantie op panelen is een wassen neus, daarom is het ook 25 jaar opbrengst garantie, bewijs jij maar dat het niet in het weer zat of schaduw.
Niet teveel waarde aan hechten, dan kan je beter 2 panelen meer kopen en in de schuur zetten als vervanger.
Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens.
Echter als ik dit soort panelen bij klanten op het dak leg vind ik het belangrijk om de juiste info te hebben over die panelen.
Zo is er hier ook sprake geweest van garantie met ZNshine panelen...
Dat wordt dan wel netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar die zn waren helemaal kapot. Dus vrij duidelijk.
Plus ik had meer het idee dat dat door met de zon opgelost werd ipv de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wenmaar schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:26:
[...]

Bedankt voor de tip.

Ik heb daar ook al naar gekeken en zit aan de SMA Sunny Boy 3000TL te denken.
Kan ik later nog eens 15 paneeltjes aan de andere kant leggen op een schuin dak.
Op die omvormer kan ik wel alle 6 panelen in serie aansluiten vandaar ook mijn eerste vraag.
En op de 2e mpp kan dan 3x5 zo staat het setje ook bij winkelman te koop.
Maar ik denk niet dat ik de SMA nu al aanschaf voor de eerste 6 panelen.
ik kan geen spelt tussen krijgen, de sma3000 met 15 + 6 sf panelen.
plan is wel goed. nette dimensionering zelfs.

is er nog iets te schuiven dan kan het ook een stuk goedkoper.
neem een Eversolar TL4000/5000 die heb je al voor 600/700€
(maar dan wil je eigenlijk liever 4x4x170Wp SF op zuid. ;)
en dan 2x3x170Wp op noord.)

maar ook kijken op marktplaats/ebay/ 2de hands.
en dan komt de prijs al snel bij minder als 2x wat je nu wil kopen. ;)
en ben je meteen klaar voor de toekomst.

ik geef het je, begin niet aan een pv systeem, zeer verslavende hobby. >:)
paulv1973 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:13:
[...]
Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens.
Echter als ik dit soort panelen bij klanten op het dak leg vind ik het belangrijk om de juiste info te hebben over die panelen.
Zo is er hier ook sprake geweest van garantie met ZNshine panelen...
Dat wordt dan wel netjes opgelost.
groot verschil is wel:

leg ik op mijn eigen dak, boeit de garantie niet zoveel.
(ik heb geen enkel paneel op mijn eigen dak waarvan ik iets van garantie verwacht. ;)
ik weet dat het bijna gewoon onmogenlijk is om dat te doen met de panelen die ik heb.)

leg ik bij anderen, dan wil ik minimaal een paneel waarvan ik weet dat ik hem na een jaar met redelijke zekerheid er nog aan kan komen.
en graag ook nog een beetje het zelfde type als het kan.
anders heb je helemaal geen garantie of niks.
soms is er wat herstel werk nodig of wil de persoon een wijziging.
en daar moet je altijd rekening mee houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Omroep Zeeland: Eerste Zeeuwse woning met zonnedakpannen
Ziet er mooi uit moet ik zeggen.

Vraag mij alleen wel af hoe dat elektrisch werkt, je ziet nergens in het filmpje kabels lopen. En je ziet ook niet een geleidende rail ofzo waar ze op worden geklikt.

Dit is de installateur: http://www.zonne-dakpan.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Toegegeven, het ziet er best fraai uit.

Maar ik zie dit niet zo 1 2 3 op grote schaal toegepast worden.
Ik gok zomaar dat de prijs ca 4x zo hoog uitvalt ten opzichte van een traditioneel systeem.
Ook vraag ik me af hoe storingsgevoelig dit systeem is.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juwayri
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 13:37
Wij zijn ook aan het overwegen om zonnepanelen te nemen. Heeft er iemand ervaring met zogenaamde BIPV-panelen (Building-integrated)? Bij een schuur zou je dan bijvoorbeeld niet eerst nog golfplaten hoeven te plaatsen. Is dit aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

ThinkPadd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:46:
Omroep Zeeland: Eerste Zeeuwse woning met zonnedakpannen
Ziet er mooi uit moet ik zeggen.

Vraag mij alleen wel af hoe dat elektrisch werkt, je ziet nergens in het filmpje kabels lopen. En je ziet ook niet een geleidende rail ofzo waar ze op worden geklikt.

Dit is de installateur: http://www.zonne-dakpan.nl/
volgens de site met kabels:
Aan de achterzijde is de pan voorzien van twee kabels, waardoor deze middels een plug & play systeem makkelijk aan te sluiten is op uw netwerk.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Juwayri schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:00:
Wij zijn ook aan het overwegen om zonnepanelen te nemen. Heeft er iemand ervaring met zogenaamde BIPV-panelen (Building-integrated)? Bij een schuur zou je dan bijvoorbeeld niet eerst nog golfplaten hoeven te plaatsen. Is dit aan te raden?
Probeer het hier eens: Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij nieuwbouw zou ik het zeker doen, km van me vandaan heeft iemand zelf huis en schuur gebouwd met zon systeem en het ziet er schitterend uit, dak is op maat van panelen gemaakt denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Helaas, na circa 7 maanden is de 1ste Enecsys 360-72 die ik uit de restpartij van SolarNRG had gekocht ermee gestopt. Beetje flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:28:
Helaas, na circa 7 maanden is de 1ste Enecsys 360-72 die ik uit de restpartij van SolarNRG had gekocht ermee gestopt. Beetje flauw.
Hier ff melden, Enecsys Micro Inverter - herstellen
ook voor reparaties, misschien nog te fixen ?

( had je al gedaan zag ik net :X )

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 23-12-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:28:
Das rap :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Dat of de laatste 2 ZNshine panelen zijn stuk, we sluiten niets uit. Zou wel heel typerend zijn dat de panelen midden in december stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:22:
[...]

Dat of de laatste 2 ZNshine panelen zijn stuk, we sluiten niets uit. Zou wel heel typerend zijn dat de panelen midden in december stuk gaan.
Maar wel op een ietwat zonnige dag, en veel regen geweest de afgelopen dagen, dus het kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
databeestje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:22:
[...]

Als het de 200 Wp mono's zijn, dan is het niet ondenkbaar dat ze stuk zijn. Bij mijn vader waren alle drie de panelen defect. Ik zou eerst even de panelen doormeten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Heeft er iemand ervaring met zogenaamde BIPV-panelen (Building-integrated)? Bij een schuur zou je dan bijvoorbeeld niet eerst nog golfplaten hoeven te plaatsen. Is dit aan te raden?
Ja, ik heb ervaring met 2 verschillende daken: 1 x Oost/West, 45º dakhelling en 35 panelen en 1 x Noord/Zuid, 20º dakhelling, met 627 panelen en nog 30 stuks te gaan.

De vraag of iets aan te raden is laat zich echter niet beantwoorden zonder inzicht in jouw beweegredenen/wensen/motieven. Bijvoorbeeld, waarom zou je niet eerst golfplaten willen plaatsen?

Denk aan: esthetiek, lichtdoorlatenheid, budget, ...

Heb je dakdoorvoeren zoals cv-ketel pijpen, dakkapellen, etcetera? Zo ja, dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Na een hoop offertes aangevraagd te hebben ben ik uiteindelijk uitgekomen op het volgende:
9 x 260Wp Solarclarity Denim
9 stuks P300 optimizers
omvormer(s) SolarEdge 2200
onderbouw platdak
Installatie van het geheel t/m de meterkast
4450 EUR incl. BTW

Nu heb ik hier wel offertes voorbij zien komen met een (veel) lager p/Wp dan 1.89, maar dan gaat het over veel meer panelen. Bij een relatief kleine hoeveelheid panelen tellen de kosten van installatie en omvormer veel harder mee in de prijs/Wp.

Wat is jullie gedachte hierbij?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07

WhySoSerious

Be the change.

MrDoodoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:50:
Na een hoop offertes aangevraagd te hebben ben ik uiteindelijk uitgekomen op het volgende:
9 x 260Wp Solarclarity Denim
9 stuks P300 optimizers
omvormer(s) SolarEdge 2200
onderbouw platdak
Installatie van het geheel t/m de meterkast
4450 EUR incl. BTW

Nu heb ik hier wel offertes voorbij zien komen met een (veel) lager p/Wp dan 1.89, maar dan gaat het over veel meer panelen. Bij een relatief kleine hoeveelheid panelen tellen de kosten van installatie en omvormer veel harder mee in de prijs/Wp.

Wat is jullie gedachte hierbij?
1,57 exc BTW per Wp. Niet erg veel op aan te merken voor een systeem met optimizers. Mijn systeem zit/zat op 1,48 exc BTW per Wp, maar is ietsje groter en, zoals je zelf al aangaf, heeft weer Wp'tjes om de vaste kosten over uit te smeren.

Gewoon gaan met die banaan!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zat voor 9x JA solar 270Wp met zelfde optimizers en omvormers inclusief installatie op 4170.
Ik heb wel 200 euro korting gekregen omdat ik zelf de kabel van meterkast naar omvormer heb getrokken.

Prijs lijkt dus netjes. Aan jou of je over die laatste 90 euro wilt onderhandelen..

edit: zie dat t ook platdak is bij jou, dat is over t algemeen duurder. Ik had een flatfix schuindak montage.

[ Voor 16% gewijzigd door prein2 op 24-12-2015 09:07 ]

PVoutput

• MrDoodoo
prein2 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:06:
Ik zat voor 9x JA solar 270Wp met zelfde optimizers en omvormers inclusief installatie op 4170.
Ik heb wel 200 euro korting gekregen omdat ik zelf de kabel van meterkast naar omvormer heb getrokken.

Prijs lijkt dus netjes. Aan jou of je over die laatste 90 euro wilt onderhandelen..

edit: zie dat t ook platdak is bij jou, dat is over t algemeen duurder. Ik had een flatfix schuindak montage.
Voor 90 euro ga ik niet moeilijk doen.
Verder zit er ook een BTW teruggave service bij, dus als ik het zo hoor is de prijs wel oke.

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:28
Zijn vooral de Optimizers die het duur maken i.c.m. Solaredge omvormer. Zelf kwam mijn systeem (Steca 3600 + 15x JA Solar 265wp all black) op 1,20€ per Wp ex. btw. Dit is wel Inclusief montage. Wanneer je een aantal offertes opgevraagd hebt en deze komt er scherp uit dan zou ik het vooral doen.

Heb destijds een hoop offertes opgevraagd en het prijsverschil was soms echt schandalig groot...Vooral qua montagekosten terwijl de configuratie nagenoeg hetzelfde was.

[ Voor 5% gewijzigd door RAFA op 24-12-2015 09:22 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Montage... Bij mijn 9 panelen waren ze om 11.30 weer weg. Met 2 man kom ik dan op een net uurloon. Ik hoop wel voor ze dat ze nog een klus in de middag hadden, anders loop t toch weer terug..

PVoutput

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:01
Mijn eerder genoemde spec:
assje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Eerder genoemde huidige aanbiedingen:
PV Opties 2015
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 02:39:
[...]
Heb je ook nog prijs opgevraagt bij Zonnepanelenxtra?
Deze komt ook uit het dorp ;)
Heb ik ook een offerte van, alleen het overzicht nog niet bijgewerkt (heb ik even niet bij de hand).

Inmiddels ook mijn neef op bezoek gehad, zijn aanbod:
  • 12x CSUN Poly fullblack 260WP
  • SMA Sunny Boy 2.5 omvormer
  • Geschroefd "Van der Valk" montagesysteem
  • Vermogen: 3120Wp
  • Productie: 2760kWh
  • Prijs ex. BTW: € 4.515
  • Prijs per Wp: €1,45
  • Prijs per Kwh: €1,64
Verder argumenten:
CIS panelen kan hij ook leveren, zijn mooi, maar hij raadt aan bij PC te blijven aangezien dit een jarenlang bewezen techniek is.
Het geschroefde systeem is echt de meerprijs waard t.o.v. een kliksysteem. De belasting op de pannen is mogelijk onwenselijk en bij wind kan het mogelijk klapperen/trillen wat ook weer panbreuk tot gevolg kan hebben.

Nu geef ik natuurlijk bij een vergelijkbaar aanbod graag mijn neef de opdracht maar in het bovenstaande overzicht kan ik bij Hagitech Solar Frontiers (die ik mooi vind) hebben voor een lagere prijs per Kwh en ook zij gebruiken een geschroefd systeem.

Zijn er nog andere voors en tegens waar ik rekening mee zou moeten houden? En wat met de keuze voor CIS? Mijn dak ligt pal op het zuiden zonder schaduw dus nodig is het niet... Verder vraag ik me af of je uberhaubt kan vergelijken op basis van opgegeven kWh, dan ben je dus afhankelijk van hoe optimistisch de leverancier de inschatting maakt. Zitten hier inderdaad grote verschillen in of valt dat mee? Anders beter op basis van Wp vergelijken maar dat vertelt ook weer niet het hele verhaal..

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 24-12-2015 10:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mrmrmr
  • Niet online
MrDoodoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:12:
Verder zit er ook een BTW teruggave service bij
Ik zou het zelf doen. BTW teruggaaf is niet moeilijk.

De panelen die je hebt gekozen zijn nogal fel blauw. Zou je niet beter panelen kiezen met een normalere donkerblauwe of zwarte kleur? Dat is vooral voor de buren prettig, als de panelen helemaal uit het zicht liggen maakt het niet uit. Solarclarity is overigens een importeur, dit is dus een eigen merk.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:19

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

assje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:35:
Nu geef ik natuurlijk bij een vergelijkbaar aanbod graag mijn neef de opdracht maar in het bovenstaande overzicht kan ik bij Hagitech Solar Frontiers (die ik mooi vind) hebben voor een lagere prijs per Kwh en ook zij gebruiken een geschroefd systeem.

Zijn er nog andere voors en tegens waar ik rekening mee zou moeten houden? En wat met de keuze voor CIS? Mijn dak ligt pal op het zuiden zonder schaduw dus nodig is het niet...
Zelf nu een half jaar een Solar Frontier setje draaien op 30 graden uit zuid (ZZO) met 54 graden dakhelling, erg tevreden mee. Reken op een 8-10% hogere opbrengst vergeleken met meerdere Mono/Poly systemen (verschillende merken) - sommige hier noemen dat verkeerd gestickerd, hoe je het noemt maakt mij niet uit maar de prijs/performance van SF is erg goed wat mij betreft en het ziet er ook nog eens goed uit!

Enige wat je met CIS kan hebben is dat ze er soms een beetje vlekkerig uitzien van dichtbij - dit is bij mij al veel minder dan bij buren met (oudere) 155Wp SF maar soms wel een klein beetje te zien. De ene dag is dit wat duidelijker te zien dan de andere dag - weet ook niet echt waar het aan ligt.

Ik haal met 3400Wp dezelfde opbrengst als meerdere 3750Wp systemen uit de buurt met dezelfde orientatie & dakhelling. Overigens, dit is niet per se CIS maar meer Solar Frontier: 2 systemen met TSMC panelen uit de buurt halen juist marginaal lagere opbrengst per Wp dan de eerder genoemde Mono/Poly panelen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• MrDoodoo
mrmrmr schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:36:
[...]

Ik zou het zelf doen. BTW teruggaaf is niet moeilijk.

De panelen die je hebt gekozen zijn nogal fel blauw. Zou je niet beter panelen kiezen met een normalere donkerblauwe of zwarte kleur? Dat is vooral voor de buren prettig, als de panelen helemaal uit het zicht liggen maakt het niet uit. Solarclarity is overigens een importeur, dit is dus een eigen merk.
BTW teruggave zal vast niet moeilijk zijn, maar het is toch een 3 of 4 keer aangifte doen als je aan het begin van het jaar de panelen aanschaft.
De Denim panelen zijn inderdaad een eigenmerk van Solarclarity. Het zijn geen LG panelen maar daar is de prijs ook naar. In testen/reviews die ik vond op diverse sites komen deze er als goed uit.
De kleur maakt niet uit. Alles ligt uit het zicht boven op de woning.

• migjes
assje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:35:
Zijn er nog andere voors en tegens waar ik rekening mee zou moeten houden? En wat met de keuze voor CIS? Mijn dak ligt pal op het zuiden zonder schaduw dus nodig is het niet... Verder vraag ik me af of je uberhaubt kan vergelijken op basis van opgegeven kWh, dan ben je dus afhankelijk van hoe optimistisch de leverancier de inschatting maakt. Zitten hier inderdaad grote verschillen in of valt dat mee? Anders beter op basis van Wp vergelijken maar dat vertelt ook weer niet het hele verhaal..
schatten op basis van de leverancier zijn aantal kWh is niet echt handig.

maar ik kan je wel deze geven.
12x (neem een 6"paneel) op een omvormer met 1 mpp.
die +/- de zelfde aantal W heeft als Wp.
geeft je makkelijk 1 kWh per Wp.
(aan de kunst zelfs een 1,2kWh per Wp.)

dit komt doordat de V van de panelen perfect is voor een TL omvormer. ;)
en dit met zuid + geen schaduw.

neem je de set van je neef b.v.
hang je hem aan b.v deze omvormer (die bijna net zo duur is als de SMA)
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
(de 2x mpp samen kopelen tot 1 mpp.
dit geeft een omvormer die 3330W het net op kan zetten. ;) )
ik sta er dan niet vreemd van te kijken dat je dan 3000+ kWh binnen haalt.
voor eigenlijk amper meer kosten of goedkoper als je geen sma gebruikt. ;)
(meerdere omvormers zijn mogelijk, is maar een voorbeeld)

(ik zelf heb wel 5,6kWp op een 3.3kW omvormer. :-(
maar kan je ook vertellen dat dit niet echt verstandig is. ;) )

dunne film(cis) vs mono/poly.
dunne film (voor als als je voor solarfrontier gaat) produceert per Wp ongeveer 10% meer kWh.
maar dunne film heeft wel meer m2 ruimte nodig. (en helaas daar gaat de 10% winst)
dus heb je veel ruimte is het wel leuk voor de prijs om voor cis te gaan.
verder bestaat dunne film eigenlijk bijna net zo lang als mono/poly.

schroeven of haken.
mijn haken zitten zo vast aan de dakpan + panlat.
dat klemt gewoon goed.
klapperen is geen probleem. ;)
kwestie van een goede haak gebruiken voor het dak.

persoonlijk zou ik liever voor mono gaan als poly.
niks mis met poly, maar mono is gewoon verkrijgbaar in 260-315Wp
poly komt wat minder hoog per paneel.
(heb het liefste veel Wp op dak, ik draai niet alleen de elektra rekening terug, maar verwarm ook op elektra.
gas vermijden is ook leuk. ;)
dus met een mager 260Wp paneeltje maak je mij niet blij. )

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:01
migjes schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:08:
[...]
dunne film(cis) vs mono/poly.
dunne film (voor als als je voor solarfrontier gaat) produceert per Wp ongeveer 10% meer kWh.
maar dunne film heeft wel meer m2 ruimte nodig. (en helaas daar gaat de 10% winst)
dus heb je veel ruimte is het wel leuk voor de prijs om voor cis te gaan.
verder bestaat dunne film eigenlijk bijna net zo lang als mono/poly.
Ik heb meer dan voldoende ruimte op het dak om mijn verbruik op te wekken, dat is voor mij dus geen argument om niet voor CIS te gaan.
schroeven of haken.
mijn haken zitten zo vast aan de dakpan + panlat.
dat klemt gewoon goed.
klapperen is geen probleem. ;)
kwestie van een goede haak gebruiken voor het dak.
Het systeem dat mijn neef aanbood werd er eerst een extra lat op het dak geschroefd waar de beugels op geschroefd worden, meer werk maar naar wat hij zegt een technisch betere oplossing.

Wat nazoeken op internet onderschrijft dat beeld op zich wel.
persoonlijk zou ik liever voor mono gaan als poly.
niks mis met poly, maar mono is gewoon verkrijgbaar in 260-315Wp
poly komt wat minder hoog per paneel.
(heb het liefste veel Wp op dak, ik draai niet alleen de elektra rekening terug, maar verwarm ook op elektra.
gas vermijden is ook leuk. ;)
dus met een mager 260Wp paneeltje maak je mij niet blij. )
Toch vind ik de kleur/uitstraling wel belangrijk (ook al zie ik ze zelf niet). Het moet in verhouding zijn maar als ik voor geringe meerprijs zwarte panelen kan hebben doe ik dat graag.

Warmtepomp e.d. gaan hem in dit huis niet worden, dat geld hou ik liever in mijn zak voor mijn volgende huis (over 20 jaar :P )

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

MrDoodoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:49:
[...]

BTW teruggave zal vast niet moeilijk zijn, maar het is toch een 3 of 4 keer aangifte doen als je aan het begin van het jaar de panelen aanschaft.
Aangifte rest v/h jaar, letterlijk: Inloggen, vinkje bij "niets aan te geven", naam, telefoonnummer & wachtwoord. Klaar.
Nog geen 60 seconde werk.
BTW teruggave was wel meer werk. Ben ik zeker 5 a 10 minuten mee zoet geweest :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• migjes
assje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:28:
[...]

Ik heb meer dan voldoende ruimte op het dak om mijn verbruik op te wekken, dat is voor mij dus geen argument om niet voor CIS te gaan.
als dat zo is, dan kun je gerust voor cis gaan.
is meteen iets wat op aardig zwart lijkt. ;)

maar ik ga dan toch voor mono.
gewoon omdat meer produceren als je gebruikt eigenlijk best nog wel interessant is.
tvt'ed wel wat minder snel maar ook heb je dan wat extra als je in de toekomst toch iets meer gaat gebruiken.
(en als de installatie groter word , dan gaat de prijs niet evenredig mee omhoog. ;) )
Het systeem dat mijn neef aanbood werd er eerst een extra lat op het dak geschroefd waar de beugels op geschroefd worden, meer werk maar naar wat hij zegt een technisch betere oplossing.

ik vind het allemaal onzin.
genoeg setjes die met haken aan de kust hangen en waar klapperen geen probleem is.
maar het maakt mij allemaal niet uit om echt eerlijk te zijn.
dat is jouw probleem, mag je lekker zelf bepalen. ;)
Toch vind ik de kleur/uitstraling wel belangrijk (ook al zie ik ze zelf niet). Het moet in verhouding zijn maar als ik voor geringe meerprijs zwarte panelen kan hebben doe ik dat graag.

Warmtepomp e.d. gaan hem in dit huis niet worden, dat geld hou ik liever in mijn zak voor mijn volgende huis (over 20 jaar :P )
een warmte pomp hoeft niet duur te zijn.
(ik heb al setjes gezien lucht/lucht (word ook wel airco genoemd ;) ) voor rond de 1000€
of 850€ zoals paul hier onderschrijft. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 24-12-2015 15:11 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Warmte pomp (Airco inverter) Lucht lucht van Qlima (vroeger Zibro).
Ik heb het 3,5 kw model hangen. Werkt perfect voor mijn boven verdieping.
Deze heeft als voordeel dat je hem zelf middels een snelspankoppeling volledig zelf kunt monteren.

Koste nog geen €850,-

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Ik kwam dit dak 2 jaar geleden nog tegen. Onder die panelen zitten geen golfplaten hooguit een paar houten balken. 1x2 meter 18x285w

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jimaQIQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FQgjrj9.jpg

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

paulv1973 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:03:
Warmte pomp (Airco inverter) Lucht lucht van Qlima (vroeger Zibro).
Ik heb het 3,5 kw model hangen. Werkt perfect voor mijn boven verdieping.
Deze heeft als voordeel dat je hem zelf middels een snelspankoppeling volledig zelf kunt monteren.

Koste nog geen €850,-
Heb je misschien een linkje voor me?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

MieJuul schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:55:
[...]

Heb je misschien een linkje voor me?
Asjeblief... en 4 jaar garantie

https://www.warmteservice...1-kW-80-100-m3/p/90352875

Ophangbeugel a 16.95 erbij en klaar is klara...

http://www.ts24.nl/produc...MDblsXj9MkCFVdsGwodw7wN2g

• PolderPloer!
  • Laatst online: 18-09 17:27
Snarfie31 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:32:
[...]

Ik kwam dit dak 2 jaar geleden nog tegen. Onder die panelen zitten geen golfplaten hooguit een paar houten balken. 1x2 meter 18x285w

[afbeelding]
[afbeelding]
En hoe is dit lekdicht tussen de panelen in?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

assje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:28:

Dat is gewoon echt onzin. Clickfitdakhaken worden al vele jaren met tevredenheid toegepast. Esdec geeft er zelfs 20 jaar garantie op.
Misschien deze link eens lezen.
http://zonnekeurinstallat...lat-niet-veilig-voor.html
TNO heeft ook hun negatieve bericht in moeten slikken.

Gewoon de juiste en voldoende dakhaken gebruiken en er gebeurd helemaal niks met je pannen.

www.sunsolar.nl

• Snarfie31
PolderPloer! schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:34:
[...]

En hoe is dit lekdicht tussen de panelen in?
Tussen de panelen heeft hij een soort van pasta aangebracht. Zit er nu al bijna 5 jaar geen lekkages.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Jerrythafast
Snarfie31 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:46:
[...]

Tussen de panelen heeft hij een soort van pasta aangebracht. Zit er nu al bijna 5 jaar geen lekkages.
Dichtgekit dus :Y)

• Snarfie31
Ja en als er iets lekt kan hij er makkelijk bij per 2 panelen meende ik zo'n 3 schroeven te hebben gezien met L stukjes die weer aan de balken vast zaten. Bijkomend voordeel is de optimale koeling door de grote ruimte onder de panelen. Links is een water opvang voor de goot daar wast hij z'n panelen mee redelijk goed over nagedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 24-12-2015 20:05 ]

Snarfie31 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:02:
[...]

Ja en als er iets lekt kan hij er makkelijk bij per 2 panelen meende ik zo'n 3 schroeven te hebben gezien met L stukjes die weer aan de balken vast zaten. Bijkomend voordeel is de optimale koeling door de grote ruimte onder de panelen. Links is een water opvang voor de goot daar wast hij z'n panelen mee redelijk goed over nagedacht.
Als ik zoiets van hout maak gaat het altijd werken, zelfs gewoon krom trekken, maar bij hem blijkbaar niet dus?

1 PVoutput . Dongen NB

• PolderPloer!
  • Laatst online: 18-09 17:27
Als je zo'n dak maakt kun je ook gewoon een mooie boei maken die relatief hoog is en daardoor de panelen uit het zicht houdt. Dan kun jd gewoon met sandwich panelen werken en heb jd het zeker eindeloos waterdicht en ook nov geïsoleerd. Doet niets af aan zijn mooie oplossing hoor
Pagina: 1 ... 66 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.