Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.152 views
Uh, foutje op de website van Sunsolar ?

De 275 wp panelen zijn niet 1580x808 maar 1580x 1060.

De 210 wp panelen zijn 1580x808....

Ik zou ze zo snel mogelijk bestellen, voordat hij het aanpast.
Das veel wp voor op die ruimte >:) :+

Edit: de benq's 327/330/333 wp hebben ook een mooie (hoogte)maat: 1559 x 1046 x 46 mm
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
Maar valt een beetje buiten het budget, denk ik... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2015 22:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Hehe, idd, die maat klopt niet. Dan maar zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Situatieschets4.png

Denkfout was trouwens dat ik dacht dat het frame moest uitlijnen met de daklatten maar het zit eronder en niet aan de boven en onderkant... Morgen weer verder puzzelen!

En idd, die andere panelen zijn een beetje buiten het budget.... :)

[ Voor 36% gewijzigd door Rempage0611 op 19-11-2015 23:11 ]

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Ook ik wil zonnepanelen plaatsen;
schuin pannendak 35 graden, 86 oost tuinzijde en 94 west straatzijde. Geen schaduw.
Ruimte voor 18 solar frontier panelen per zijde.
Diverse offertes gehad met eigenlijk allemaal verschillende oplossingen.
Bij de laatste heb ik het beste gevoel.
24 solar frontier totaal maximaal i.v.m. budget.
18x solar frontier 170Wp oosten en 6 x solar frontier 170 Wp op westen.
Omvormer een Omniksol 4.0k-TL2.
Mijn 1e vraag.
Ik heb een 3x25A + slimme meter.
Wat gebeurt er bij 1 fasige teruglevering en op 3 fasen het verbruik, bijv de kookplaat wat geeft de meter dan aan?
Is een 3 fasen omvormer verstandiger
2e vraag:
Dit verbruik is meestal in de namiddag en dan staat de zon op het westen.Is meer panelen op het westen i.p.v. dan niet voordeliger, ook i.v.m. toekomstige ontwikkeling van het salderen?

[ Voor 7% gewijzigd door BenPi op 19-11-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BenPi schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:44:
schuin pannendak 35 graden, 86 oost tuinzijde en 94 west straatzijde. Geen schaduw.
Mijn 1e vraag.
Wat gebeurt er bij 1 fasige teruglevering en op 3 fasen het verbruik, bijv de kookplaat wat geeft de meter dan aan?
2e vraag:
Dit verbruik is meestal in de namiddag en dan staat de zon op het westen.Is meer panelen op het westen i.p.v. dan niet voordeliger, ook i.v.m. toekomstige ontwikkeling van het salderen?
Ik zou 12 om 12 doen in het begin en dan zeker bij het plaatsen zo gaan plaatsen dat je makkelijk die andere 6 per kant er bij kan leggen.
Dan heb je een mooiere verspreiding over de dag, en kan je omvormer het ook goed aan.
Als je dan mooi weer verwacht kun je ook apparaten timeren.
Je zou kunnen kiezen voor een zwaardere omvormer, en dan later als er weer budget is en/of het virus heeft echt toegeslagen dat je dan op diezelfde omvormer kunt uitbreiden, en dan meteen een 3 fasen ophangen.
Maar ik zou toch ook kijken of je je budget niet wat kunt oprekken, en meteen die 36 stuks kunt plaatsen, zeker als je het laat doen.

Over de meter hoef je je geen zorgen te maken die snapt dat allemaal wel. aders zou je ook nooit een 1 fase toestel kunnen inschakelen of en 1 fase omvormer kunnen plaatsen in een 3 fasen woning. en die hangen er echt wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
[...]
[...]
Zie ook dit topic: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
En dan vooral de reacties van Stedin op de laatste pagina. Verwijderd in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
dit vind ik niet zo heel mooi.
18x170Wp = 3060Wp oosten
6x170Wp= 1020Wp westen
totaal = 4080Wp

een omnik doet wel mooi 4000W+ leveren aan het net, dus Wp =W verhouding lijkt mooi.
maar 1 mpp kan maar 2600W verwerken en het oosten heeft er 3060Wp, dus daar heb je verlies.

ook heb je oost-west en dan krijg je dit(1900wp oost + 1950Wp west op een warme dag dus iets lagere W):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
(dit is wel 2x45 graden en geen 35. ;) iets platter geeft iets meer overlap.)
dus de omvormer heeft meer mpp power nodig en mag kleiner zijn als de Omniksol 4.0k-TL2.
een sma3600tl-21 of power-one PVI 3.6 kunnen dit een stuk beter.
(en kunnen beide ook op een 16A groep in de meterkast ;)
Omniksol 4.0k-TL2 is twijfelachtig of dat goed gaat.)

maar een Omniksol 4.0k-TL2 met 16X160Wp oost en 16X160Wp west kan ook erg goed.
(2560Wp oost + 2560Wp west)
met de sma of power-one kun je nog verder gaan, beide kanten met 18X. (maar je hebt dan nog wel andere grenzen, maar die laat ik er voor nu even buiten.)
of mooier 16X170Wp per kant.
(die 16X heeft een reden, solarfrontier heeft een hoge V per paneel.
dus je moet stringen parallel maken, op deze omvormers is 4x serieel een mooi getal en maximaal 4 stringen parallel. vandaar de 16x.)

een 3fase omvormer kan ook, die willen vaak een hogere V op de mpp.
met 18X zou je dan 3x6x170Wp kunnen doen.
(denk even aan een fronius of zo.
http://www.fronius.com/cp...14_11141.htm#.Vk7zbb_7BaQ )
maar is niet goedkoper.

goedkoper kan ook, maar minder uitbreidings-mogelijkheden.
een power-one PVI 3.0,sma3000tl-12, omniksol 3.0-tl2
met 12x170Wp op oost en 12x170Wp op west.
maar je kunt ook gerust voor maar 1 kant gaan en de andere kant later doen. ;)
dan kun je kosten spreiden over een aantal jaar en zoveel kWh opwekken dat je ook de gas rekening vaarwel zeggen. ;)
Mijn 1e vraag.
of je een 3-fase wil gebruiken is een beetje persoonlijk.
voor een 5120Wp op oost-west met een 4000W omvormer is het niet nodig.
dat heb je pas nodig als je een zwaardere omvormer nodig hebt. ;)
2e vraag:
als je graag eigen gebruik wil(persoonlijke keuze) dan kun je ook alle groepen die sluipverbruik hebben op die fase zetten.
(zoiets als koken, hoe vaak doe je dat nu als de zon schijnt?
maar een modem, tv in stand-by stand, servertje, maar ook ijskast dat zijn apparaten die stroom gebruiken als ook de zon schijnt.)

ik zou zelf niet teveel rekening houden met iets wat misschien wel niet eens gaat veranderen.
of al zeker is dat als het veranderd er een andere regel voor komt die niet perse heel erg slecht hoeft te zijn. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-11-2015 11:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sinds een week heb ik op onze installatie de logging via Sunny portal aan de praat (SMA STP7000-TL20)
Weet iemand hoe je een grafiek tevoorschijn kunt toveren van de opbrengst per string over de dag?
(dus een plaatje zoals migjes hierboven laat zien)
Tot nu toe heb ik het met Sunny portal en Sunny explorer niet kunnen vinden.
Ook in de gegevensexport zie ik alleen het totaalvermogen en niet per string weergegeven.

Of moet ik dan meteen naar andere hardware om te monitoren?

En als ik dan toch bezig ben: Is het met deze hardware mogelijk om automatisch naar pvoutput te schrijven?

[ Voor 10% gewijzigd door KifArU op 20-11-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
KifArU schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:28:
Sinds een week heb ik op onze installatie de logging via Sunny portal aan de praat (SMA STP7000-TL20)
Weet iemand hoe je een grafiek tevoorschijn kunt toveren van de opbrengst per string over de dag?
(dus een plaatje zoals migjes hierboven laat zien)
Tot nu toe heb ik het met Sunny portal en Sunny explorer niet kunnen vinden.
Ook in de gegevensexport zie ik alleen het totaalvermogen en niet per string weergegeven.

Of moet ik dan meteen naar andere hardware om te monitoren?

En als ik dan toch bezig ben: Is het met deze hardware mogelijk om automatisch naar pvoutput te schrijven?
Volgens mij kan dat alleen via een lokale software op een PC als je direct verbonden bent met de omvormer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Ben dit toevallig net aan het uitzoeken :P

Kan via bluetooth of ethernet met https://sbfspot.codeplex.com/

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Beste Andre1973, TD-er en migjes,

ik heb weer wat voer om uit te pluizen.
thanks zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
En we staan aan! 0,04 kWh opgewekt nog vandaag Woohoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taan schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:12:
En we staan aan! 0,04 kWh opgewekt nog vandaag Woohoo!
Proficiat!

Hoe is het afgelopen met de stringverdeling?
Fototje van het geheel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoeks opdracht naar de opbrengst van building integrated pv (BIPV). BIPV wordt vaak uitgevoerdt als een pv systeem met daarachter een ventilatie kanaal zodat de PV cellen gekoelt kunnen worden en dus een hogere opbrengst hebben. (een hoge temperatuur heeft een negatieve invloed op de opbrengst van de pv)

Nu bestaat mijn te onderzoeken systeem uit 4 gekoppelde panelen in serie waar achter een ventilatie kanaal zit die de warme lucht wegtransporteert. Dit betekent echter dat de eerste pv paneel van de serie een lagere cel temperatuur heeft als de laatste paneel. (dit omdat de lucht achter de pv panelen opwarmt en naar boven stijgt).

Nu is mijn vraag, als je de elektrische opbrengst van je PV panelen wilt weten (punt voor de inverter), is de PV opbrengst van het laatste paneel (met het laagste rendement) dan bepalend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...
Is dit niks voor je?
hautessa in "Vraag en aanbod topic"
Misschien heeft hij dat andere ook wel liggen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:03:
Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoeks opdracht naar de opbrengst van building integrated pv (BIPV). BIPV wordt vaak uitgevoerdt als een pv systeem met daarachter een ventilatie kanaal zodat de PV cellen gekoelt kunnen worden en dus een hogere opbrengst hebben. (een hoge temperatuur heeft een negatieve invloed op de opbrengst van de pv)

Nu bestaat mijn te onderzoeken systeem uit 4 gekoppelde panelen in serie waar achter een ventilatie kanaal zit die de warme lucht wegtransporteert. Dit betekent echter dat de eerste pv paneel van de serie een lagere cel temperatuur heeft als de laatste paneel. (dit omdat de lucht achter de pv panelen opwarmt en naar boven stijgt).

Nu is mijn vraag, als je de elektrische opbrengst van je PV panelen wilt weten (punt voor de inverter), is de PV opbrengst van het laatste paneel (met het laagste rendement) dan bepalend?
Voor zover ik weet gaat de spanning met 0,3-0,4 % omlaag per graad C omhoog van de cel.
Even ruw weg denk ik dat de stroom gelijk blijft, en vooral de spanning daalt.
Wat je denk ik krijgt is dat dan de spanning van de bovenste panelen iets lager is dan de onderste, en dat daarmee de stringspanning word bepaald en daarmee het vermogen.

Het lijkt me dan dat de gemiddelde temperatuur van de panelen bepalend is voor de opbrengst, zo lang je het rendement van de omvormer gelijk houd.
De hoogte spanning op de DC kant van de omvormer is ook mede bepalend voor het rendement van de omvormer. doordat de spanning varieert kan het de spanning weglopen van het optimale werkgebied van de omvormer , of er juist naar toe lopen.
Mocht je echt alleen naar het paneel willen kijken dan zou je eigenlijk moeten werken met een gelijkblijvende instraling en een ohmse belasting om de invloed van de omvormer uit te sluiten.

Vaak kan er ook nog wat met die warmte gedaan worden die word weggehaald achter de panelen, direct voeden aan een gebouw, dan wel via een warmtepomp, dan wel via een warmte pomp inbrengen in een bron / volume grond/ zout zodat deze warmte er later weer makkelijk uit gewonnen kan worden.
Er zijn ook PVT panelen, deze zijn vaak vloeistof gekoppeld. kijk ook eens bij http://www.useallenergy.nl/ die zijn daar el even mee bezig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Andre1973 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 01:23:
[...]
Voor zover ik weet gaat de spanning met 0,3-0,4 % omlaag per graad C omhoog van de cel.
Zijn daar geen verschillen in tussen de verschillende types cellen? Verschillen tussen mono, poly en amorf, maar ook gewoon kwaliteitsverschillen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
migjes schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:04:

een omnik doet wel mooi 4000W+ leveren aan het net, dus Wp =W verhouding lijkt mooi.
maar 1 mpp kan maar 2600W verwerken en het oosten heeft er 3060Wp, dus daar heb je verlies.
---
Omniksol 4.0k-TL2 is twijfelachtig of dat goed gaat.)
---
maar een Omniksol 4.0k-TL2 met 16X160Wp oost en 16X160Wp west kan ook erg goed.
(2560Wp oost + 2560Wp west)
---
(die 16X heeft een reden, solarfrontier heeft een hoge V per paneel.
dus je moet stringen parallel maken, op deze omvormers is 4x serieel een mooi getal en maximaal 4 stringen parallel. vandaar de 16x.)
Even weer aan het puzzelen geweest.
Wat denken jullie van de volgende opstelling:

15 panelen SF 170 oosten/tuinzijde 3x serie en 5x parr.
9 panelen SF 170 westen/straatzijde 3x serie en 3x parr.
op de Omniksol 4.0k-TL2
Daarna eventueel makkelijk op het dak uit te breiden.

-----------
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:27:
[...]

Is dit niks voor je?
hautessa in "Vraag en aanbod topic"
Misschien heeft hij dat andere ook wel liggen ;)
PB gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BenPi schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:40:
[...]

Even weer aan het puzzelen geweest.
Wat denken jullie van de volgende opstelling:

15 panelen SF 170 oosten/tuinzijde 3x serie en 5x parr.
9 panelen SF 170 westen/straatzijde 3x serie en 3x parr.
op de Omniksol 4.0k-TL2
Daarna eventueel makkelijk op het dak uit te breiden.
voor de kostal omvormer moet je even bij de fabrikant pikoplan downloaden.
dat is een heel andere omvormer als een omnik(sma,power-one etc etc).
(het kan best een leuke omvormer voor je zijn, maar je zult zien dat je dan beter stringen kunt maken van 6 of 7 panelen serieel. uit mijn hoofd ;) )

maar goed de omnik.
oost: solarfrontier kan niet meer panelen parallel hebben als 4x dus 5x mmmm.
(dit is wel weer op te lossen met een speciale breakout box, maar probeer dat te vermijden er blijven garantie risico's)
maar ook 5x serieel is een probleem met veel tl omvormers zoals de omnik.
5x112Voc = 560V en dan moet je de temperatuur coëfficiënt er nog bij op tellen en zit je rond de 600V.
(dus ben je tweaker die wel van experimenteren houd kun je gerust 5x serieel doen.
99% van de tijd zal het wel werken, alleen een paar winter dagen kan het zijn dat het systeem niet opstart.
wil je een 100% zeker draaiend setje, niet doen.)

persoonlijk ik zelf scoor meestal een power-one voor minder als 100€ meer als de omnik.
en vind hem een stuk prettiger als de omnik.
die stop bij de 600V volgens de specs, maar in de praktijk stopt die pas rond de 630V.
(ik weet het niet 100% zeker of dat 630V is maar heb 620V geprobeerd en 645V.)
een moderne sma gaat zelfs naar de 750V, maar die zijn wel duur voor de gemiddelde kwaliteit die ze bieden.

dus de vraag, ben je tweaker of gebruiker?
wil je nog kijken naar een kostal (met zijn voordelen en nadelen.)?

de beste tip die ik je kan geven:
koop een flinke omvormer, die oost en west kan doen in 1x.
leg alleen op oost of op west zoveel Wp dat je 80-90% van je gebruikt kunt dekken.
dan kun je lekker een jaartje of 2-3 draaien, leg de winst die je maakt even opzij en je kunt gratis de uitbreiding op de andere helft doen. ;)
(en dan ook je huis elektrische gaan verwarmen)

en pas op!
pv leggen is een verslavende hobby, begin er niet aan voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en wil je nog steeds meer Wp. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,

Interessant projekt, het is maar net waar je het zwaartepunt legt, dus of de koeling van de PV panelen
of de verwarming van het gebouw.
Nu zie ik dat je de panelen in serie plaatst kwa afvoer van de opgewarmde lucht, je haalt dan wel de
meeste warmte binnen voor in het gebouw ( de warme lucht wordt per paneel steeds iets meer
opgewarmt ) en dat is niet gunstig voor de koeling van de PV panelen.
Je zou het ( met meer moeite ) ook parallel kunnen schakelen door de achterkant van de panelen
dicht te maken met e.o.a. plaat materiaal en die dan voorzien van een toevoerspleet en afvoer openingen
met buisaansluitingen, dan kun je de panelen parallel schakelen, de panelen warmen elkaar dan niet
meer op, plus dat je dan ook warmtekamers hebt gekregen door de afdichting onder de panelen
wat weer een hoger rendement zal geven, volg je het nog? >:)

Plaatjes zeggen meer dan .............

Is ook enkel maar een idee....... >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Drainholes.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Drainholes%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Drainholes%203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Eventjes een update over mijn systeem:

Systeem is nu zo'n 1,5 week actief en de panelen hebben de storm van de laatste paar dagen goed overleeft ;) Althans ze liggen er nog en dat is het belangrijkste :p

So far 28,4kWh dus dat valt me ook nog niet eens tegen. Ik ben er blij mee in elk geval :)

(18x 210wP ECSolar 3780wP)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:00:
Eventjes een update over mijn systeem:

Systeem is nu zo'n 1,5 week actief en de panelen hebben de storm van de laatste paar dagen goed overleeft ;) Althans ze liggen er nog en dat is het belangrijkste :p

So far 28,4kWh dus dat valt me ook nog niet eens tegen. Ik ben er blij mee in elk geval :)

(18x 210wP ECSolar 3780wP)
lol, als een beginner zo blij. ;)

wacht maar tot de lente/zomer, een +/-23kWh op 1 dag, het kan gebeuren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
migjes schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:05:
[...]

lol, als een beginner zo blij. ;)

wacht maar tot de lente/zomer, een +/-23kWh op 1 dag, het kan gebeuren. >:)
Ja het is allemaal relatief hé ;) Kijk ik ga uit van 2 weken geleden, toen had ik nog 0kWh op een dag dus nu ben ik nog blij met een paar kWh op een dag als vandaag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nou hier liggen ze inmiddels alweer een maand, maar kijk nog steeds dagelijks (meerdere keren ;) ), dus dat "nieuwe" blijft nog wel eventjes ;)

* TD-er is alleen wel benieuwd of het nog problemen gaat geven met de aardlekschakelaar als 'ie wel vol gaat leveren en de 16A schakelautomaat ook tot de max vol trekt.
Alles in de tuin zit nu namelijk achter 1 aardlekschakelaar van 30 mA

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:07:
[...]

Ja het is allemaal relatief hé ;) Kijk ik ga uit van 2 weken geleden, toen had ik nog 0kWh op een dag dus nu ben ik nog blij met een paar kWh op een dag als vandaag :p
het is allemaal zo relatief. :*)

ik heb nu op de totaal teller een 9979kWh staan.
en zit te balen dat het al aardig winter/herfst is.
het schiet maar niet op naar de 10000kWh toe. :-(
1 mooie zomer dag zou genoeg zijn, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
migjes schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:13:
[...]

Ga je nog een borrel organiseren rond het moment dat hij de 10000 kWh gaat aantikken? Dat we met zijn allen naar je teller mogen komen kijken om het moment suprême te kunnen meemaken? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Aan die mijlpalen ben ik al gewend, hier al iets meer ( moet nog 752,927 kWh bij van de noordset )
zorg maar dat je me inhaald. >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0822.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ATS schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 09:23:
[...]

Zijn daar geen verschillen in tussen de verschillende types cellen? Verschillen tussen mono, poly en amorf, maar ook gewoon kwaliteitsverschillen?
kristallijn zit wat hoger, CIS lager.
Is afhankelijk van het materiaal en de toevoegingen.
Meestal is het met iets wat zoeken zo te vinden bij de fabrikant.
uitgegaan word van 25 graden C (de waarden op het paneel). en 110% spanning bij -10 gr. C om te kijken of de PV spanning niet te hoog is voor de input van de omvormer en stuk kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Tringgg. Afgelopen week de 3e verjaardag van mijn systeem.

16840kWh/3 jaar 5613kWh met 5620Wp. 1000 kWh/kWp oftewel 100% opbrengst en dat voor het 3e achtereenvolgende jaar.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/fxv22r.jpg

Waarbij de topper der toppers 6025 Watt AC zijdig was. (hoezo maximaal 5500Watt DC)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2v1n4vn.jpg

Hoogste tijd voor een feestje en -wederom- uitbreiding. Es kijken of die Piko 5.5 er een stuk of 5 Panelen bij lust.

*NB De kWh meter in de meterkast geeft 16900kWh aan, ach ja... miniem verschil in 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kort antwoord; nee.

Probeer de datasheet van het betreffende paneel te vinden, daar staat het antwoord in :)
Naarmate een paneel warmer wordt, zal de spanning van dat paneel dalen (percentages van 0.4%/K werden al genoemd) maar de stroom blijft nagenoeg hetzelfde.
Panelen in serie hebben per definitie dezelfde stroom, dus als een paneel minder stroom doet dan de rest, beperkt dat de andere panelen. Een andere spanning maakt niet uit.
In dit geval is de stroom hetzelfde maar de spanning van de panelen verschillend. Dat beperkt de andere panelen dus niet, ieder paneel levert gewoon naar rato vermogen.

Overigens is niet veel luchtstroming nodig om de temperatuursverschillen insignificant te maken, ga je dat ook meten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
[...]

Haha dat kan ik me voorstellen ja :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:40:
[...]

Proficiat!

Hoe is het afgelopen met de stringverdeling?
Fototje van het geheel? ;)
Ik heb Oost en West door elkaar. 2x4 oost en 2x4 west parallel op Mppt 1 en nog 3 om 3 op Mppt 2.
Het schijnt niet echt nodig te zijn om het te scheiden.

Vandaag 2,8 kWh opgewekt. Geen idee of dat goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Taan op 21-11-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Taan schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:14:
[...]

Ik heb Oost en West door elkaar. 2x4 oost en 2x4 west parallel op Mppt 1 en nog 3 om 3 op Mppt 2.
Het schijnt niet echt nodig te zijn om het te scheiden.

Vandaag 2,8 kWh opgewekt. Geen idee of dat goed is.
Moet iedereen vijf paginas terug bladeren om te begrijpen wat je bedoeld met 2x4 en 3 om 3 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Haaa..... Leuk....
Opbrengst feestjes...
Ik heb ook altijd voor het tellertje gestaan bij grote ronde getallen....
Nu inmiddels de teller op 18500kWh staan sinds april 2013.
Wel al meerdere malen een uitbreidingkje geplaats...

Volgende uitbreiding zou eens 6x250Wp op een SMA SB1300TL kunnen worden.
En dat als tuinhek, dus verticaal in landscape. Richting Zuidoost.
Enige probleempje wordt de hoofdzekering van 35A.
Hangt nu al 9775Wp aan te snorren...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Vandaag weer even flink aan het meten geweest en ik denk nu dat dit hem gaat worden:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak3.jpg

Dit op basis van deze panelen:

http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/

Ik heb 220 CM hoogte over bijna de hele breedte van m`n dak. In landscape kan ik daar precies twee cellen van dit type boven elkaar kwijt. IVM schaduw kan ik niets kwijt rechts naast de dakkapel en misschien wordt dat kleine klapraampje later nog eens een groter raam dus links daarnaast is ook niets.

Kortom, met mijn dak oppervlakte kan ik met die cellen 3025Wp kwijt.

Vraag: Om rechts dus 5 cellen boven elkaar kwijt te raken moet ik bovenaan zowat tegen de vorstnok aan gaan zitten en onderaan tot halverwege de laatste dakpan. Is dat nog te doen of ga ik dan te ver?

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rempage0611 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:29:
Vandaag weer even flink aan het meten geweest en ik denk nu dat dit hem gaat worden:

[afbeelding]

Ik heb 220 CM hoogte over bijna de hele breedte van m`n dak. In landscape kan ik daar precies twee cellen van dit type boven elkaar kwijt. IVM schaduw kan ik niets kwijt rechts naast de dakkapel en misschien wordt dat kleine klapraampje later nog eens een groter raam dus links daarnaast is ook niets.

Vraag: Om rechts dus 5 cellen boven elkaar kwijt te raken moet ik bovenaan zowat tegen de vorstnok aan gaan zitten en onderaan tot halverwege de laatste dakpan. Is dat nog te doen of ga ik dan te ver?

Bedankt weer!
qua plaats gaat dat prima. Alleen om de bovenste rail te monteren zul je waarschijnlijk je nokvorsten los moeten halen. Anders krijg je je beugels niet geplaatst. Aangezien je landscape gaat plaatsen zal die rail dus ook hoog moeten zitten.

ik zie alleen wel nog wat meer plek voor panelen....
wat dacht je van nog 2x2 panelen onder de kleine witte dakkapel?? Of nog meer. 5x2...
en eventueel nog 2 panelen landscape helemaal onderaan links van het paneel waar nu 165 staat...

esthetisch... kleine dakraam naar links opschuiven en de 5 panelen mooi boven elkaar leggen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En heb je 's ochtends niet last van schaduw van die schoorsteentjes rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rempage0611 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:29:

[afbeelding]

Bedankt weer!
Als je die van 1 x 2m ( 315 Wp ) in portret legt, boven en onder het dakraam en kapel
kun je er 10 kwijt? = 3150 Wp ( 7 boven en 3 onder )
10x36,9V mppt spanning geeft ook een mooie 360+V voor de meeste omvormers,

En het plaatsen is eenvoudiger, minder dakhaken, minder montage rails, wel met een mannetje meer
plaatsen want wel wat onhandig lomp en groot ( uit ervaring ;) )
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-252-euro-sunsolar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:32:
[...]

Als je die van 1 x 2m ( 315 Wp ) in portret legt, boven en onder het dakraam en kapel
kun je er 10 kwijt? = 3150 Wp ( 7 boven en 3 onder )
10x36,9V mppt spanning geeft ook een mooie 360+V voor de meeste omvormers,

En het plaatsen is eenvoudiger, minder dakhaken, minder montage rails, wel met een mannetje meer
plaatsen want wel wat onhandig lomp en groot ( uit ervaring ;) )
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-252-euro-sunsolar/
goed idee van PClop, idd om 1,95 meter panelen te gaan plaatsen, dan kan je de dakhaken / rail ook wat laten zakken, want zo te zien zitten de nokken vast met metselwerk of ik denk nog eerder flexim. daar wil je eigenlijk niet aan klooien.Bij die 1,95 panelen kan je dak haken zo ongeveer 45 cm vanaf het uiteinde plaatsen (2/9e deel v/h paneel) dat is snel al 1 1/2 pan. en geeft ook een wat rustiger beeld.
En kan je ook met horizontale rials werken met ophangbusjes, ook erg fijn.
maar idd wel met 2 man, bij dit soort panelen als je dat niet dagelijks doet en bij een beetje windstil weer, wan ze vangen nogal wat wind.

Maar ik zou dan wel eerst je dakraam aanpakken, daar zit namelijk nog een heel goten gebeuren om heen, en als dan de panelen in de weg leggen word sinterklaas daar niet vrolijk van. 8)7

En @ rampage0611: wij hebben het meestal over panelen waar jij het over cellen hebt.om het duidelijk te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 22-11-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:39:
Da's wel erg kort door de bocht...

Hier een A+++ wasmachine en dito warmtepompdroger aangeschaft en wèl meteen effect op de jaarrekening.
Toch maar wel doen dan? 8)7
veel mensen worden macro economen en wegen jaarverbruik af met de extra investering die je moet doen. als de investering 500 euro meer is en maar een 10 opbrengt heeft het weinig zin. ik denk eerder dat de extra investering ten opzichte van een gewone wasmachine sneller is terugverdiend. de kunst is om de was de te laten draaien als de zon het meest schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 16:48
Volgend voorjaar wil ik zelf zonnepanelen op ons platte garagedak (293cm x 870cm) plaatsen. Ik denk dat ik met sf170 panelen (100cm x 125cm) wel het meeste wp kan leggen. Als ik deze in portrait op een schans plaatst dan zou ik er 16 kunnen plaatsen. Ik vindt echter alleen schansen voor landscape plaatsing of voor grote panelen in portrait.

Zijn er voor de sf panelen ook schansen van +- 250cm diepte waar er twee in portrait achter elkaar geplaatst kunnen worden? Of zie ik een andere optie voor meer opbrengst over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Bedankt allemaal!

Raampje verplaatsen gaat niet lukken helaas, gaat niet mooi worden aan de binnenkant.

De panelen :) van 1,95 zijn erg mooi maar dat gaat niet werken ben ik bang. Rede 1 is de schoorsteen die hierboven terecht wordt gemeld (dank daarvoor!). Ik kan dus niet de complete 7M volgooien aan de bovenkant. Verder kan dat klapraampje in de toekomst dus groter worden waardoor ik er niet onder wil (magvandedirectie).

Verder kan ik onder de dakkapel niets kwijt ivm het huis van de buren die daar een mooie schaduw op werpt deze winterdagen. Je ziet nu een schuine schaduw, een uur eerder liep die nog tot onder die dakkapel.

Ik ben er nog niet helemaal uit... door de opmerking over het schoorsteentje ben ik eens gaan onderzoeken waar de zon opkomt en in de zomer heb ik dan weer last van een grote boom die verderop staat.... Om zo hoog mogelijk te blijven is dit dus nu versie vijf:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak5.jpg

... zo vul je je avond wel... Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Myrd schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:25:
Volgend voorjaar wil ik zelf zonnepanelen op ons platte garagedak (293cm x 870cm) plaatsen. Ik denk dat ik met sf170 panelen (100cm x 125cm) wel het meeste wp kan leggen. Als ik deze in portrait op een schans plaatst dan zou ik er 16 kunnen plaatsen. Ik vindt echter alleen schansen voor landscape plaatsing of voor grote panelen in portrait.

Zijn er voor de sf panelen ook schansen van +- 250cm diepte waar er twee in portrait achter elkaar geplaatst kunnen worden? Of zie ik een andere optie voor meer opbrengst over het hoofd?
Als je een van der valk tripple neemt en daar dan vervolgens van der valk pitched insert haaks op plaatst dan zou je op die manier wel een schans kunnen creëren waarin je die panelen op die manier kwijt kunt.
je zou ook de 4 voudige kunnen nemen en dan 3 rijen boven elkaar kunnen plaatsen, als dat past.
hoef je minder weg te zagen.
misschien hebben ze ook wel een andere oplossing voor je.

http://www.valksolarsyste...ad?pub_Id=432&att_Id=1385

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:32:
Bedankt allemaal!

Raampje verplaatsen gaat niet lukken helaas, gaat niet mooi worden aan de binnenkant.

De panelen :) van 1,95 zijn erg mooi maar dat gaat niet werken ben ik bang. Rede 1 is de schoorsteen die hierboven terecht wordt gemeld (dank daarvoor!). Ik kan dus niet de complete 7M volgooien aan de bovenkant. Verder kan dat klapraampje in de toekomst dus groter worden waardoor ik er niet onder wil (magvandedirectie).

Verder kan ik onder de dakkapel niets kwijt ivm het huis van de buren die daar een mooie schaduw op werpt deze winterdagen. Je ziet nu een schuine schaduw, een uur eerder liep die nog tot onder die dakkapel.

Ik ben er nog niet helemaal uit... door de opmerking over het schoorsteentje ben ik eens gaan onderzoeken waar de zon opkomt en in de zomer heb ik dan weer last van een grote boom die verderop staat.... Om zo hoog mogelijk te blijven is dit dus nu versie vijf:

[afbeelding]

Als je aan alle kanten wordt aangevallen door schaduwen kun je ook nog naar optimizers of SolarEdge kijken. Dan hoef je daar geen rekening meer mee te houden en kun je alles domweg vol gooien. Kost wel wat extra natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bedankt allemaal!

[afbeelding]

ik vind dat je te veel bezig bent met schaduw.
zo erg is schaduw niet.
en je probeert het allemaal zeer onrealistisch in gepast te krijgen.
ben bang dat je er achter gaat komen dat je al je plannen weer in de prullenbak kunt gooien.

mijn systeem is een oost west.
b.v (een hele mooie zomer dag):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
vanaf 16:30 liggen mijn oost panelen in de schaduw, en van af 10:30 komen mijn west panelen pas in de zon.
toch scoor ik nog steeds een 75% van wat het zou moeten zijn.
dus zo erg is schaduw nu ook weer niet. ;)
het systeem levert nog steeds meer op als dakpannen.
(en ik heb nog steeds een tvt van +/-7,5 jaar)

ook niet teveel denken dat als er 1 paneel in de schaduw licht dat dan de hele string niks meer oplevert.
dat was vroeger wel zo, maar met een beetje moderne omvormer heb je daar nog maar amper last van.
(het is wel dat je dan een systeem moet hebben met een ruime V op de mpp, maar dat is makenlijk oplosbaar.)

ook niet denken dat schaduw die je nu hebt een probleem is.
het is herfst/winter opbrengsten zijn ruk, als je die mist is er niks aan de hand.
het gaat om de zomer en dan staat de zon een stuk hoger. ;)

kun je een foto maken van je dak nok?
(het lijkt op de foto wel of je daknok is vast gemetseld.
dan moet je kiezen, maak ik de daknok los om de panelen te plaatsen (extra kosten),
of hang ik ze gewoon wat lager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Schaduw in de winter heb je natuurlijk liever niet.
Maar de meeste daken ontkomen er niet aan omdat de zon nu eenmaal laag staat...
Is ook helemaal geen ramp. Als de zon in de topmaanden (april t/m sept) er maar op staat te schijnen.
Je zou ook de panelen die een schaduw te verduren krijgen in 1 aparte string kunnen aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Bedankt allemaal!

Denk dat * Rede 1 * die je aangeeft in z,n geheel niet van toepassing is door de stand van het dak
je zult namelijk nauwelijks tot totaal geen hinder van het schoorsteentje ( = rookgasafvoer )
ondervinden.
Met volgend tooltje kun je dat zelf uitvinden, http://suncalc.net/#/52.691,4.7015,12/2015.11.22/10:42 ;)

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Situatieschets2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, sinds 2 dagen doet 1 paneel niet meer mee hier. Kreeg netjes meldingen van Solaredge per e-mail.

Iemand enig idee hoe je een micro inverter kunt resetten? (zonder schroefwerk op dak) :)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2a76iw9.png

en details:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/zokqu.png

Ga nu ook even verder zoeken in handleidingen etc. Kan volgens mij niet van de storm zijn of zo, alles ziet er optisch goed uit.

SolarEdge Monitoring system has detected the following event:

Site: xxx

Alert Summary: Power optimizer shutdown

Opened on: Sat Nov 21 17:00:00 GMT 2015

Severity: Medium

Alert Description:
No measurements received from Panel 1.1.12 in the last Day

Related Components:
Inverter 1 -> String 1.1 -> Panel 1.1.12

[ Voor 27% gewijzigd door peterpijpelink op 22-11-2015 11:47 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

@migjes, bedankt voor je hulp!

Je zou goed gelijk kunnen hebben dat ik het teveel overdenk.

Bedankt ook voor de link naar Suncalc, ik was gister al druk aan het meten geweest maar dit maakt het een stuk makkelijker.

Hierbij een foto van de daknok:
Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Daknok.png

En als schaduwwerking dus niet echt zo killing is als ik dacht zou ik dit kunnen doen, dit is een combinatie van al jullie ideeën:

7x de 2m panelen in portrait en dan nog 3 onder de dakkapel. De dakkapel ligt verder vd boom weg plus dat ik het klapraampje dan later nog kan uitbreiden:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak6.jpg

Dat is 10 panelen wat dus goed uitkomt met de omvormer (weer wat geleerd). Ook begrijp ik dat montage een stuk makkelijker is en ik de nokvorsten niet los hoef te maken.

@migjes, je geeft aan dat een 'moderne omvormer' nouwelijks last heb van schaduwwerking. Geldt dat dan voor allle nieuwe omvormers of moet ik ergens specifiek naar kijken? Verder geef je aan dat je een ruime V nodig hebt op de MPP. De ruime V is het resultaat van een een flink aantal panelen in een string of begrijp ik het dan verkeerd?

Eigenlijk is 10x2M dit setje:
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-3480-euro-sunsolar/

Zit ik nu in de goede richting te zoeken?

@Jerrythafast en paulv1973, tijdens 'showtime' komen er (tijdens de goede maanden) geen objecten voorbij die een schaduw werpen op de panelen. Het is alleen wat later showtime dan gelijk zonsopgang. Als gevolg daarvan haal ik (met mijn huidige kennis) het geld van een SolarEdge systeem of een omvormer meer meerdere MPP`s er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

peterpijpelink schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:45:
Hallo, sinds 2 dagen doet 1 paneel niet meer mee hier. Kreeg netjes meldingen van Solaredge per e-mail.
Ja zo kan je het ook zeggen :/ maar het is waarschijnlijk ook de solaredge optimiser die het probleem maakt. ;)

Waar ligt dat paneel? Voor het geval je er bij moet, kan je dat wel zien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

peterpijpelink schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:45:

Iemand enig idee hoe je een micro inverter kunt resetten? (zonder schroefwerk op dak) :)

[afbeelding]

en details:

[afbeelding]

Ga nu ook even verder zoeken in handleidingen etc. Kan volgens mij niet van de storm zijn of zo, alles ziet er optisch goed uit.

SolarEdge Monitoring system has detected the following event:

Site: xxx

Alert Summary: Power optimizer shutdown

Opened on: Sat Nov 21 17:00:00 GMT 2015

Severity: Medium

Alert Description:
No measurements received from Panel 1.1.12 in the last Day

Related Components:
Inverter 1 -> String 1.1 -> Panel 1.1.12
je kunt m opnieuw laten pairen, groene knopje midden onder vooraan 10 seconden lang ingedrukt houden (met AC erop, en schakelaar aan), na 6 seconden geeft ie dan een aftel dingetje in de display dat je de knop nog zo lang moet vasthouden om te gaan pairen (vast houden dus als er wat veranderd op het display).
vervolgens gaat ie opnieuw starten, of iets dat daar op lijk gaat er een afteller vanaf 180 meen ik terug lopen, daarna zal je in beeld zien dat de optimizers gevonden gaan worden en uiteindelijk moet er dan 24/24 oke staan als er 24 op zitten. het kan wel tot 20 minuten oid duren voordat ze allemaal gevonden zijn, dus rustig afwachten soms gaat het in het begin snel en komt de laatst als nog op het eind.

Met pairen kan er naar mijn ervaring verder niet fout gaan.
de installateur kan het ook op afstand doen.

kost je een 1/2 uurtje, wel doen met licht / enige productie van de panelen, maar je hoeft niet het dak op.

het kan ook zijn dat er een is afgestorven, soms gaan ze vanzelf weer mee doen na een tijdje ( :? ) soms nooit meer. dan kan je een nieuwe aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 22-11-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:49:
Hierbij een foto van de daknok:
[afbeelding]

En als schaduwwerking dus niet echt zo killing is als ik dacht zou ik dit kunnen doen, dit is een combinatie van al jullie ideeën:

7x de 2m panelen in portrait en dan nog 3 onder de dakkapel. De dakkapel ligt verder vd boom weg plus dat ik het klapraampje dan later nog kan uitbreiden:

[afbeelding]

Dat is 10 panelen wat dus goed uitkomt met de omvormer (weer wat geleerd). Ook begrijp ik dat montage een stuk makkelijker is en ik de nokvorsten niet los hoef te maken.

@migjes, je geeft aan dat een 'moderne omvormer' nouwelijks last heb van schaduwwerking. Geldt dat dan voor allle nieuwe omvormers of moet ik ergens specifiek naar kijken? Verder geef je aan dat je een ruime V nodig hebt op de MPP. De ruime V is het resultaat van een een flink aantal panelen in een string of begrijp ik het dan verkeerd?

oke, die nok:
die zit goed vast zo te zien.
dat houd in dat je de bovenste dakpan niet kunt bewegen, en de dakpan daar onder niet hoog genoeg omhoog kunt schuiven.
de dakpan daar onder kan wel hoog genoeg voor een haak.
dus onder(2cm) de 3de pan van af de nok komt de stang te zitten voor de panelen.
van af die stang kun je +/-40-50cm het paneel er boven uit laten steken.
(afhankelijk van het type paneel en oriëntatie die je gebruikt.)
haal je dan van waar de stang zit de 2 meter (min de 40-50cm?van het uitsteken) naar beneden tot de dakkapel?
(het ziet er naar mijn mening nog een beetje krap uit, maar lastig te zien op de foto?)

omvormer, kommen we later wel op terug.
eerst zeker weten welke panelen het worden en hoeveel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Rol-Co schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:51:
[...]

Ja zo kan je het ook zeggen :/ maar het is waarschijnlijk ook de solaredge optimiser die het probleem maakt. ;)

Waar ligt dat paneel? Voor het geval je er bij moet, kan je dat wel zien?
ja ben al wezen kijken, kan er eenvoudig bij. trapje ligt standaard droog onder de 2 warmtepanelen :) daaronder past net en dan kan ik zo dak op. Zo op zicht kan ik weinig fout zien, ja ze moeten keer schoongemaakt worden lol.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Andre1973 schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:07:
[...]

je kunt m opnieuw laten pairen, groene knopje midden onder vooraan 10 seconden lang ingedrukt houden (met AC erop, en schakelaar aan), na 6 seconden geeft ie dan een aftel dingetje in de display dat je de knop nog zo lang moet vasthouden om te gaan pairen (vast houden dus als er wat veranderd op het display).
vervolgens gaat ie opnieuw starten, of iets dat daar op lijk gaat er een afteller vanaf 180 meen ik terug lopen, daarna zal je in beeld zien dat de optimizers gevonden gaan worden en uiteindelijk moet er dan 24/24 oke staan als er 24 op zitten. het kan wel tot 20 minuten oid duren voordat ze allemaal gevonden zijn, dus rustig afwachten soms gaat het in het begin snel en komt de laatst als nog op het eind.

Met pairen kan er naar mijn ervaring verder niet fout gaan.
de installateur kan het ook op afstand doen.

kost je een 1/2 uurtje, wel doen met licht / enige productie van de panelen, maar je hoeft niet het dak op.

het kan ook zijn dat er een is afgestorven, soms gaan ze vanzelf weer mee doen na een tijdje ( :? ) soms nooit meer. dan kan je een nieuwe aanvragen.
Ga ik proberen, ik zie in de admin interface ook een optie koppelen. Ga die eens proberen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ah8o55.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:49:
@migjes, bedankt voor je hulp!

Hou er rekening mee dat Sunsolar geen Clickfit levert bij die set, maar iets van Hartmann

deze Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/11/RVS-dakhaak.jpg

Dat werkt ook wel maar dan moet je dakbeschot er dik genoeg voor zijn ( 2 cm + )
maar kan ook zijn dat ze op wens ook wel clickfit kunnen/willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:27:
[...]

Hou er rekening mee dat Sunsolar geen Clickfit levert bij die set, maar iets van Hartmann

deze [afbeelding]

Dat werkt ook wel maar dan moet je dakbeschot er dik genoeg voor zijn ( 2 cm + )
Huh?
De haken zijn praktisch dezelfde als van clickfit. Alleen werkt dit met hamerkopbouten op de rails.
En in hoogte verstelbaar. Prima systeem.
Staat helaas erg slecht op zijn website, dus onduidelijkheid daarover.
Verkeerd om gemonteerd ;)
Om zo laag mogelijk uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een specifieke vraag over het omvormervermogen:
Mijn vader is aangeboden 9x265 Wp mono black zonnepanelen. Hierbij is door de leverancier een 2000 W omvormer aangeraden. De panelen liggen op het ZOO(eigenlijk op oost met 15 graden richting zuid).
De omvormer heeft een max aanbevolen PV vermogen van 2500 W maar een max ingangsvermogen bij hoogste rendement van 2050 Watt. De leverancier geeft aan dat dit geen probleem is, maar ik zou zeggen, kan je niet beter een omvormer met 2200 W of 2500 Watt kiezen. Wat zou jullie advies zijn?
• Minder peakshaving, dus groter omvormer
• hoger rendement bij lagere zon-instraling en dan maar gemaximeerd worden op 2000 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rik11 schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:42:
Ik heb een specifieke vraag over het omvormervermogen:
Mijn vader is aangeboden 9x265 Wp mono black zonnepanelen. Hierbij is door de leverancier een 2000 W omvormer aangeraden. De panelen liggen op het ZOO(eigenlijk op oost met 15 graden richting zuid).
De omvormer heeft een max aanbevolen PV vermogen van 2500 W maar een max ingangsvermogen bij hoogste rendement van 2050 Watt. De leverancier geeft aan dat dit geen probleem is, maar ik zou zeggen, kan je niet beter een omvormer met 2200 W of 2500 Watt kiezen. Wat zou jullie advies zijn?
• Minder peakshaving, dus groter omvormer
• hoger rendement bij lagere zon-instraling en dan maar gemaximeerd worden op 2000 W?
hier hoef je een niet te moeilijk verhaal van te maken. ;)

de omvormer kan waarschijnlijk 12x265Wp (op zelfs 315Wp) aan.
zonder dat hij er van kapot gaat.

zelfs oost of west haalt gewoon zijn STC vermogen dus 265W per paneel.
(je gaat zelfs naar de +/- 280W per paneel, maar dat is zeldzaam)

maar om elk piekje die je zeldzaam hebt nu een zwaardere omvormer voor te nemen.
het heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als met de pv zelf. ;)
dus als de omvormer zo rond de 30% meer Wp heeft als uitgangs-vermogen is er weinig aan de hand.
misschien een paar kWh verlies op een jaar.
(persoonlijk kies ik er liever niet voor, maar goed mijn bloeddruk is al hoog genoeg. ;) )
maar ook minder Wp als omvormer vermogen het kan.
maar ook hier een grens met 50% minder Wp als omvormer vermogen loop je wel vaak in een te laag gebied.

edit:
ik heb nu 10X 300Wp op een omvormer met 2000W per mpp.
mijn bloeddruk is hoog, maar ik vervang nog wel eens de omvormer als ik daar zin in heb.
nu teveel andere klusjes.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-11-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:17:
[...]

Huh?
De haken zijn praktisch dezelfde als van clickfit. Alleen werkt dit met hamerkopbouten op de rails.
En in hoogte verstelbaar. Prima systeem.
Staat helaas erg slecht op zijn website, dus onduidelijkheid daarover.
Verkeerd om gemonteerd ;)
Om zo laag mogelijk uit te komen.
Ja, huh?
Waar op hun site had ik dat kunnen vinden dan.
http://www.sun-solar.nl/i...tegorie/montage-systemen/
Ik vind daar enkel Hartmann schroefhaken en Clickfit haken voor om de panlatten
heb je een link voor mij ( had je ook direkt kunnen doen i.p.v. ***? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:11:
[...]

oke, die nok:
die zit goed vast zo te zien.
dat houd in dat je de bovenste dakpan niet kunt bewegen, en de dakpan daar onder niet hoog genoeg omhoog kunt schuiven.
de dakpan daar onder kan wel hoog genoeg voor een haak.
dus onder(2cm) de 3de pan van af de nok komt de stang te zitten voor de panelen.
van af die stang kun je +/-40-50cm het paneel er boven uit laten steken.
(afhankelijk van het type paneel en oriëntatie die je gebruikt.)
haal je dan van waar de stang zit de 2 meter (min de 40-50cm?van het uitsteken) naar beneden tot de dakkapel?
(het ziet er naar mijn mening nog een beetje krap uit, maar lastig te zien op de foto?)

omvormer, kommen we later wel op terug.
eerst zeker weten welke panelen het worden en hoeveel. ;)
Stapje voor stapje is inderdaad misschien wel het beste :).

Vanaf die plek heb ik 140CM naar beneden. Met een paneel van 200CM moet ik dan dus 60CM naar boven... Dat is dus een no-go? Dan moet ik naar minder hoge panelen toe.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:35:
[...]

Vanaf die plek heb ik 140CM naar beneden. Met een paneel van 200CM moet ik dan dus 60CM naar boven... Dat is dus een no-go? Dan moet ik naar minder hoge panelen toe.....
stapje voor stapje ,jep is een stuk makkelijker. ;)

60cm, oei dat is veel.
ik twijfel. (ecsolar is niet het tofste merk met zijn gegevens, erg afgeraffelde pdf's)
als ik in de pdf kijk zie ik.
1956mm lengte, met een punt je waar de hulp bus komt op 1176mm
dus met standaard werken betekend dat:
(1956 - 1176) / 2 = 390mm en dan komt er +/- 8mm bij voor de hulp bus.
dus je komt een 39,8cm boven de stang uit.
maar je hebt een 20cm meer nodig, en ik kan uit de pdf niet halen of er een verstevigde stang aan de zijkant zit. (ik vermoed van niet)

neem je een paneel zoals b.v.:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
dan zie je een doorsnede van de "Long side frame" en de "Short side frame".
en dan kun je zeker een cm of 50 gaan. (maar goed dit paneel is zoizo een 35cm korter.)
ik verwacht een goedkoop paneel zoals ecsolar dat niet heeft. :?
(maar ik weet het niet zeker)

edit:
de hulpbus is echt alleen maar een hulpje om op te hangen.
het paneel kan wel iets hoger geschoven worden als de hulp bus.
alleen 20cm, mmmmm :?

edit2:
geef even aan:
wil je zelf gaan leggen op dak?
(ziet er uit dat het niet al te moeilijk dak is.)
hoeveel kWh wil je eigenlijk hebben(je jaar gebruik dus.voor minder doe ik het niet. ;) )?
en hang even uit het dakkapel, trek een dakpan omhoog, en meet de dikte van de dakpan+panlat samen?

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 22-11-2015 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:35:
[...]

Volgens mij moet je met enige rust, tijd en een beetje gevloek ( :( :( :( )ook de haak onder de 2e pan van boven kunnen haken....
Is bij mij ook gelukt...
Misschien dat er een beetje beton uitbreekt, maar dat heb je vlug hersteld...

Enne....
Waarom niet 2x3 panelen onder de dakkapel.
Heb je 13 panelen. Zit je bij de meeste TL omvormers nog net onder de max Voc... O-)
Die schaduw in de wintermaanden nam ik voor lief. :X
Maar zoals migjes al vroeg... Wat is je jaarverbruik?

[ Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 22-11-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:27:
[...]

deze [afbeelding]

Wij werken standaard met in hoogte verstelbare clickfit dakhaken met sleuf (geen click) met daarop de Hartmann montage rails. (worden met M8 hamerkopbouten en kartelflensmoeren met elkaar verbonden)

Die 315Wp EC Solar panelen passen prima tussen die gemetselde nok en dakkapel in. Tussen die 2de en 3de pan krijg je die haak er wel tussen (pan opliften en bovenstuk van haak er even afhalen) en je hoeft die panelen niet helemaal tegen de nok aan te schuiven. Die panelen zijn 1,956m lang.

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 22-11-2015 16:56 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Mijn jaarverbruik was 7K+... (lang verhaal), maar als ik zo de laatste tijd monitor denk ik rond de 5K uit te komen. Qua oppervlakte en budget ga ik daar niet aan komen.

Wellicht dat het handigste is dat ik vd week even omhoog klim en kijk hoe ver ik de 2e dakpan omhoog kan krijgen (ik ga ze zelf plaatsen). Bij een clickfit systeem zou je denken dat de pan niet al te ver omhoog zou moeten.

@SolarKing, zou je dat systeem wat verder toe kunnen lichten? Ik wilde eigenlijk geen clickfit systeem (na nog wat lezen) omdat dat op de pan drukt en die zou kunnen doen barsten... Is dit systeem anders? Ook mag je het barsten argument wat ontkrachten, er staan ook genoeg blije klanten op internet ;)

@paulv1973, kwestie van budget.... :)

Bedankt weer!

edit: De dakpan en panlat zijn samen zo`n 3CM dik. 100% meten is nu lastig (donker) en er zit onder de planlat isolatie (pur). Dat zal ik bij een clickfit systeem dus even moeten uitkrabben.

[ Voor 19% gewijzigd door Rempage0611 op 22-11-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
SolarKing schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:43:
[...]

Wij werken standaard met in hoogte verstelbare clickfit dakhaken met sleuf (geen click) met daarop de Hartmann montage rails. (worden met M8 hamerkopbouten en kartelflensmoeren met elkaar verbonden)

Die 315Wp EC Solar panelen passen prima tussen die gemetselde nok en dakkapel in. Tussen die 2de en 3de pan krijg je die haak er wel tussen (pan opliften en bovenstuk van haak er even afhalen) en je hoeft die panelen niet helemaal tegen de nok aan te schuiven. Die panelen zijn 1,956m lang.
Bedankt voor de nette uitleg,. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:51
migjes schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:04:
[...]

hier hoef je een niet te moeilijk verhaal van te maken. ;)

de omvormer kan waarschijnlijk 12x265Wp (op zelfs 315Wp) aan.
zonder dat hij er van kapot gaat.

zelfs oost of west haalt gewoon zijn STC vermogen dus 265W per paneel.
(je gaat zelfs naar de +/- 280W per paneel, maar dat is zeldzaam)

maar om elk piekje die je zeldzaam hebt nu een zwaardere omvormer voor te nemen.
het heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als met de pv zelf. ;)
dus als de omvormer zo rond de 30% meer Wp heeft als uitgangs-vermogen is er weinig aan de hand.
misschien een paar kWh verlies op een jaar.
(persoonlijk kies ik er liever niet voor, maar goed mijn bloeddruk is al hoog genoeg. ;) )
maar ook minder Wp als omvormer vermogen het kan.
maar ook hier een grens met 50% minder Wp als omvormer vermogen loop je wel vaak in een te laag gebied.

edit:
ik heb nu 10X 300Wp op een omvormer met 2000W per mpp.
mijn bloeddruk is hoog, maar ik vervang nog wel eens de omvormer als ik daar zin in heb.
nu teveel andere klusjes.
Maw, die 2385 kan prima op een 2000 omvormer omdat die zonnepanelen bijna nooit boven de 2050 watt komen? Of iig, de winst van een grotere omvormer is minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:55:
Mijn jaarverbruik was 7K+... (lang verhaal), maar als ik zo de laatste tijd monitor denk ik rond de 5K uit te komen. Qua oppervlakte en budget ga ik daar niet aan komen.

Wellicht dat het handigste is dat ik vd week even omhoog klim en kijk hoe ver ik de 2e dakpan omhoog kan krijgen (ik ga ze zelf plaatsen). Bij een clickfit systeem zou je denken dat de pan niet al te ver omhoog zou moeten.

@SolarKing, zou je dat systeem wat verder toe kunnen lichten? Ik wilde eigenlijk geen clickfit systeem (na nog wat lezen) omdat dat op de pan drukt en die zou kunnen doen barsten... Is dit systeem anders? Ook mag je het barsten argument wat ontkrachten, er staan ook genoeg blije klanten op internet ;)
beste wat je kunt doen is een haak bestellen en die gewoon proberen.
het is per dak gewoon anders en proberen is vrij. ;)
rik11 schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:06:
[...]

Maw, die 2385 kan prima op een 2000 omvormer omdat die zonnepanelen bijna nooit boven de 2050 watt komen? Of iig, de winst van een grotere omvormer is minimaal
het kan zonder problemen op een 2500W omvormer.
het kan zonder problemen op een 2000W omvormer.
het kan zelf op een 1600W omvormer als het perse moet.(liever niet, maar oke het kan wel)
maar genoeg omvormertjes te vinden die ongeveer 2200W doen, waarom die dan niet gebruiken?
voor de prijs hoef je het niet te laten. ;)
(soms scoor je omvormers van 5kW voor de helft van de prijs van 3kW, dus ja prijzen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op zondag 22 november 2015 @ 21:09:
[...]

beste wat je kunt doen is een haak bestellen en die gewoon proberen.
het is per dak gewoon anders en proberen is vrij. ;)
Goed plan, dat ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rempage0611 schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:55:

edit: De dakpan en panlat zijn samen zo`n 3CM dik. 100% meten is nu lastig (donker) en er zit onder de planlat isolatie (pur). Dat zal ik bij een clickfit systeem dus even moeten uitkrabben.
Nee, steek je er zo onderdoor, die pur gaat wel aan de kant, de 40mm nemen en iets dicht knijpen voor het monteren.
Ik heb 5 panelen zo vast zitten, prima en als een huis, ik heb nog wel wat haken liggen, dan kan je passen uit je dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2021
Gents, de aannemer meldt, dat alleen maar 12 panelen mogelijk zijn i.v.m. Riool doorvoer Of iets van dakdoorvoer opstelling.. Kan het zo zijn, dat je ondanks een groot oppervlakte niet alles kan gebruiken of is dit een kolder verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Ik had graag 15 panelen gehad, maar kan nu max. 6 erbij, dus uiteindelijk maar 12 stuks.. Van 250wp waarbij ze de opbrengst schatten van 200kwh per paneel.. Normaal verbruiken we een 3600kwh per jaar.. Wat vinden jullie van deze domper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
mogelijk kunnen jullie nog enig inzicht verschaffen het nu wel of niet te doen na dit nieuwe feit. Alcast dan voor de reacties

Groeteb Eus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gewooneu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:38:
Gents, de aannemer meldt, dat alleen maar 12 panelen mogelijk zijn i.v.m. Riool doorvoer Of iets van dakdoorvoer opstelling.. Kan het zo zijn, dat je ondanks een groot oppervlakte niet alles kan gebruiken of is dit een kolder verhaal?
gewooneu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:41:
Ik had graag 15 panelen gehad, maar kan nu max. 6 erbij, dus uiteindelijk maar 12 stuks.. Van 250wp waarbij ze de opbrengst schatten van 200kwh per paneel.. Normaal verbruiken we een 3600kwh per jaar.. Wat vinden jullie van deze domper
gewooneu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:08:
mogelijk kunnen jullie nog enig inzicht verschaffen het nu wel of niet te doen na dit nieuwe feit. Alcast dan voor de reacties

Groeteb Eus
(je mag gewoon ook een post wijzigen, in plaats van 3x te posten. ;) )

ja je hebt ergens op je dak een riool ontluchtings-buis nodig.
(anders kan het zijn dat als je de wc doorspoelt de zwanenhalzen van andere riool punten droog trekt.
met stank in het huis als gevolg.)
maar dat puntje is heel erg simpel te verplaatsen naar de noord kant b.v.
je hebt dan hooguit meer buis op zolder lopen.
dus hoeft geen probleem te zijn.
(maar misschien is er ook nog iets anders wat in de weg zit. :? )

verder is een 12X een best leuk getal.
(veel omvormers werken dan met max rendement.)

misschien kun je vragen om zwaardere panelen als 250Wp met de zelfde maat.
voorbeeld: http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
of: http://shop.winkelman-zon...--290wp--zwart-frame.html
dan heb je 12x315Wp = 3780Wp.
(maar of dit kan :? het is aan de aannemer natuurlijk.)
met een mooie zuid ligging scoor je daarmee een +/-3600kWh.
(maar er zijn hier op het forum ook mensen die over de de 3780kWh scoren.
opbrengsten zijn helaas gevaarlijk om te schatten.
daarom zegt de aannemer ook maar 200kWh, hij schat expres laag. ;) )

oplossingen genoeg, maar wat de aannemer wil is wel een lastige. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 24-11-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Hoi Migjes,

Idd zat wat te klooien met mijn mobiel, sorry :)
Idd, ik zit vast aan de aannemer.. die maar weinig informatie prijsgeeft. Waarschijnlijk wilt de beste man er ook een slaatje uit slaan. Ik kan dus ook niet communiceren met diegene, die de panelen daadwerkelijk neerlegt. Het zijn zoals je weet indakpanelen van 250 wp, die jij voorschoteld, zouden die dan ook gewoon passen of zijn die speciaal voor opdak?

Zoals de voorbeelden, die je gaf, zie ik dat de panelen op zuid, bijna maximaal benut worden. Bij mij meldde de aannemer, dat de 250WP, maar gemmiddeld 200Kwh zouden opleveren. Zou dit een vorm van indekken zijn? Of hebben de indakpanelen (lees meer warmte) echt zo'n groot verlies?

Wat denk jij?

ik hoor het wel weer.

Groet Eus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gewooneu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:51:
Hoi Migjes,

Idd zat wat te klooien met mijn mobiel, sorry :)
Idd, ik zit vast aan de aannemer.. die maar weinig informatie prijsgeeft. Waarschijnlijk wilt de beste man er ook een slaatje uit slaan. Ik kan dus ook niet communiceren met diegene, die de panelen daadwerkelijk neerlegt. Het zijn zoals je weet indakpanelen van 250 wp, die jij voorschoteld, zouden die dan ook gewoon passen of zijn die speciaal voor opdak?

Zoals de voorbeelden, die je gaf, zie ik dat de panelen op zuid, bijna maximaal benut worden. Bij mij meldde de aannemer, dat de 250WP, maar gemmiddeld 200Kwh zouden opleveren. Zou dit een vorm van indekken zijn? Of hebben de indakpanelen (lees meer warmte) echt zo'n groot verlies?

Wat denk jij?

ik hoor het wel weer.

Groet Eus
die 200kWh is indekken van de aannemer.
(ik geef hem geen ongelijk en zelfs netjes dat hij dat doet, en het is maar een aannemer hij kan ook niet alles weten.)

indak, is wel iets warmer, maar zoveel verlies geeft dat niet. ;)

het probleem is dat ik nog minder weet als jij.
(te minste ik weet niet of je alles goed door communiceert naar hier en of daar geen foutjes in zitten.
je bent niet echt een techneut, dus je kunt makkelijk foutjes maken ;) .)
of die panelen ook passen :?
dat hangt af van de methode die ze gebruiken.

(heb je de belastingdienst nog gebeld voor de btw?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Mevrouw van de belastingdienst kon niet aangeven, dat het niet kon. Dus ga het gewoon proberen in te leveren en dan zien we wel.

[ Voor 13% gewijzigd door gewooneu op 24-11-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Riool doorvoer kan je ook binnen houden. Er zijn speciale afsluit doppen met een balletje onder lichte veer druk. Die gaat open als er onderdruk ontstaat maar stinkt niet.
Gewoon bij de Gamma te koop, ik gebruik hem ook.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36

mb1

gewooneu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:41:
Jij praat met de aannemer, deze praat ,met de installateur, deze praat weer terug naar de aannemer en vervolgens vertelt deze aan jou wat het antwoord is.
Ga er maar vanuit dat de installateur alleen maar zoveel mogelijk standaard werk wil/kan leveren!
Hij gaat jou dus 2 setjes van 6 panelen met ook 2 omvormers leveren, let op mijn woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

geen kolder verhaal, maar met een beetje moeite kan dat ook anders zoals ook Woudsehoeve stelt. Bij een op dak systeem heb je daar heen last van :-) kan gewoon onder de pannen uitkomen, of met een beluchtings pan en als je het erg mooi maakt met een platte kunststof pan / pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Andre1973 schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:07:
[...]
Optimizer is dus inderdaad gestorven. Call aangemaakt bij SE en de nieuwe is onderweg. Komt vrijdag binnen. De defecte mag terug naar SE. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Net even op m`n dak geklommen: Ik kan de 2e dakpan 5 cm optillen, maar niet omhoog schuiven. SolarKing vertelde me dat je de clickfit haak ook op die manier kan monteren, haak op z`n kant er tussendoor steken en dan om de panlat klemmen. Daarvoor is eigenlijk alleen de breedte van de haak nodig (2cm) dus dat gaat goedkomen!

Dit gaat hem dus echt worden:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:28:
Net even op m`n dak geklommen: Ik kan de 2e dakpan 5 cm optillen, maar niet omhoog schuiven. SolarKing vertelde me dat je de clickfit haak ook op die manier kan monteren, haak op z`n kant er tussendoor steken en dan om de panlat klemmen. Daarvoor is eigenlijk alleen de breedte van de haak nodig (2cm) dus dat gaat goedkomen!

[afbeelding]
cool.
(maar gaat nog wel vloeken worden, 5cm is krapjes.
niet onmogenlijk, maar reken op extra tijd die je er in moet stoppen.)

dus 10x 310Wp.
dan is de vraag wat wil je?

persoonlijk zou ik eerder kiezen voor de 3x panelen om die onder of bij het dakraam te doen.
dat is volgens mij een betere plek. ;)
zelfs met de schaduw van het dakkapeletje vind ik dat een betere plek.
(panelen hebben diodes en kunnen die schaduw zo opvangen.)
(of zorg er voor dat je genoeg kabel hebt, dan kun je makkelijk verplaatsen of experimenteren met 1 of 2x mpp ;) , kabel verliezen maak je daar maar geen zorgen over, dat is toch vrij klein.)

de stringen die je nu hebt zou ik als 1x een string doen.
(het kan net om er 2x een string van te maken op een omvormer met 2x mpp.
alleen veel omvormer hebben dan net te weinig V op de mpp, dus is erg krapjes.
en de mpp heeft dan erg weinig ruimte om de schaduw op te vangen.)

omdat pv leggen zo een verslavende hobby is.
geef ik je een tipje om eens te kijken naar een omvormer met 2x mpp.
zodat je nu de mpp's samen kunt koppelen tot 1 krachtige mpp.
en later je er nog wat panelen bij kunt doen.
die hoeven dan ook niet van het zelfde type of aantal Wp te zijn met een aparte mpp. ;)
nu iets leuks kiezen bespaart je straks geld.
een hosola bright 5000 mtl is een mogelijkheid.
is wel een erg zware omvormer, en die moet je gebruiken als je later nog plannen hebt om op zuid verder te werken.
een lichtere omvormer kan ook, en dan koppel je daar een extra noord set op aan of als je nog iets extra's kunt leggen met een andere hoek richting, b.v.
let op dat dit soort omvormer's een beperkt bereik hebben per mpp. ;)

je kunt ook nog kiezen om een omvormer te nemen met optitrack(sma) of mppscanning(power-one).
maar ik zie niet dat het perse nodig is met dit soort schaduw.

edit:
ik denk dat een flinke omvormer met 10X315Wp, je nu een lekkere opbrengst geeft.
en dat je dan later er nog 12X +/- 270Wp onder het dakkapel bij kunt leggen.
je bent dan toch al verslaaft, dus dat gebeurd straks toch wel. ;)
en dan ga je al aardig naar wat je nodig hebt. ;)

edit2:
ik zou zelf eigenlijk niet eens moeilijk doen met de 315Wp panelen.
zo goed zijn ze nu ook weer niet als je kijkt naar Wp/m2 ;)
ik zou gewoon 12X deze pakken.
http://www.sun-solar.nl/i...o-inclusief-btw-sunsolar/
of als je zwart wil:
http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/
en dan 7x hoog en 5x onder het dakraam.
stuk makkelijker installeren en meer Wp.
(en als je dan op 1fase wil werken een 5000W omvormer met 2x mpp.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 25-11-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rempage0611 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:28:

[afbeelding]
zo even grofjes ingetekend. met standaard panelen van 165X100.
(zelf nog even precies na meten wat het beste past.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ramp.jpg
het hoeft niet allemaal in 1x.
en er blijft genoeg ruimte over voor een groter raam.

dan heb je 24X 260-315Wp. (zoveel je budget kan dragen natuurlijk, meer budget is meer Wp per paneel.)
dit kan op 1 omvormer met een max van +/-5000W of op 2x een omvormer van >16A.
je gaat dan in de toekomst te minste wel over de 6000kWh heen of gewoon wat je nodig hebt.

en het blauwe gedeelte kun je gebruiken voor een zonneboiler.
niet alleen elektra is op te bezuinigen er is ook nog stookkosten ;)

edit:
ik geef even dit paneel als voorbeeld(er zijn meer panelen die dit kunnen.)
dit paneel kan 50cm uit steken boven de bovenste rail.
dan kun je uit rekenen hoeveel ruimte je dan nog over hebt voor een groter raam. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 25-11-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs na de uitzending van Radar blijven mensen wanhopig op zoek naar de goedkoopste zonnepanelen, blijkbaar tegen beter weten in trekken zij zich niets aan van de waarschuwing van Radar voor directe import zoals de grote zonnepanelen leveranciers doen, zo ook weer een groot zonnepaneelbedrijf uit Almere .
Let op hier worden zonnepanelen zonder Europese garantie aangeboden.
De Nederlandse douaneautoriteiten vesturen in het importheffingendossier nog altijd naheffingen en hebben tientallen (buitenlandse) importeurs in onderzoek.
De douane meldt op navraag van Solar Magazine-redacteur Wessel Simons dat aan tientallen importeurs naheffingen zijn verstuurd en nog tientallen dossiers in onderzoek zijn die nog tot naheffing kunnen leiden. Ook is er momenteel beslag gelegd op 47.000 zonnepanelen. De woordvoerder benadrukt dat er voor ‘tientallen miljoenen euro’s aan naheffingen is geïnd en dat er nog voor tientallen miljoenen euro’s aan niet betaalde naheffingen openstaan’.
Naheffingen van enkele miljoenen per geval leiden tot nieuwe faillissementen. Deze zomer is Sunrich, de Europese vestiging van het zeer courante merk Sunrise, door een Duitse rechtbank failliet verklaard. met het wegvallen van de importeur is er geen partij meer die productaansprakelijk is voor de Sunrise zonnepanelen.
De vraag naar zonnepanelen uit Azië gaat in 2015 ondertussen volop door. Tot 1 augustus 2015 is er in Rotterdam voor een waarde van 780 miljoen euro aan zonnepanelen ingevoerd, zo meldt het Ministerie van Financiën. Belangrijkste exportlanden zijn China (479 miljoen, 61 procent van totaal), Taiwan (114,9 miljoen euro, 15 procent van totaal) en Singapore (70 miljoen euro, 9 procent van totaal). Over dezelfde periode in 2014 was deze importwaarde iets hoger met ruim 904 miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:17:
Zelfs na de uitzending van Radar blijven mensen wanhopig op zoek naar de goedkoopste zonnepanelen, blijkbaar tegen beter weten in trekken zij zich niets aan van de waarschuwing van Radar voor directe import zoals de grote zonnepanelen leveranciers doen, zo ook weer een groot zonnepaneelbedrijf uit Almere .
De Nederlandse douaneautoriteiten vesturen in het importheffingendossier nog altijd naheffingen en hebben tientallen (buitenlandse) importeurs in onderzoek.
De douane meldt op navraag van Solar Magazine-redacteur Wessel Simons dat aan tientallen importeurs naheffingen zijn verstuurd en nog tientallen dossiers in onderzoek zijn die nog tot naheffing kunnen leiden. Ook is er momenteel beslag gelegd op 47.000 zonnepanelen. De woordvoerder benadrukt dat er voor ‘tientallen miljoenen euro’s aan naheffingen is geïnd en dat er nog voor tientallen miljoenen euro’s aan niet betaalde naheffingen openstaan’.
Naheffingen van enkele miljoenen per geval leiden tot nieuwe faillissementen. Deze zomer is Sunrich, de Europese vestiging van het zeer courante merk Sunrise, door een Duitse rechtbank failliet verklaard. met het wegvallen van de importeur is er geen partij meer die productaansprakelijk is voor de Sunrise zonnepanelen.
De vraag naar zonnepanelen uit Azië gaat in 2015 ondertussen volop door. Tot 1 augustus 2015 is er in Rotterdam voor een waarde van 780 miljoen euro aan zonnepanelen ingevoerd, zo meldt het Ministerie van Financiën. Belangrijkste exportlanden zijn China (479 miljoen, 61 procent van totaal), Taiwan (114,9 miljoen euro, 15 procent van totaal) en Singapore (70 miljoen euro, 9 procent van totaal). Over dezelfde periode in 2014 was deze importwaarde iets hoger met ruim 904 miljoen euro.
Kon niet uitblijven. Zonnepanelen.net kan zn lijstje weer aanpassen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:18:
dan kun je uit rekenen hoeveel ruimte je dan nog over hebt voor een groter raam. ;)
Hoe bepaal je dat precies? Het enige wat ik in de datasheet bij die panelen kan vinden is dat het uiterste gaatje 270mm van de rand van het paneel zit. Da's geen 50cm... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:47:
[...]

Hoe bepaal je dat precies? Het enige wat ik in de datasheet bij die panelen kan vinden is dat het uiterste gaatje 270mm van de rand van het paneel zit. Da's geen 50cm... :?
niet zo heel moeilijk, ik heb er nog 2x op mijn zolder staan ;)
als je perse wil kan ik de cm er bij houden en een foto nemen ;)
maar mischien neem je voor de snelheid hier genoeg mee.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3kwp.jpg

edit:
dit is het oude type van lg, vandaar dat ze niet zo duur zijn.
het nieuwe type is zelfs 0,5cm dikker, ik heb nog geen specificaties van wat dat precies kan, maar als iemand het heeft laat het weten.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 25-11-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
migjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:57:
[...]

[afbeelding]

edit:
het nieuwe type is zelfs 0,5cm dikker, ik heb nog geen specificaties van wat dat precies kan, maar als iemand het heeft laat het weten.
Ik denk dat panelen al snel sterker zijn dan je denkt, mijn Sharp heeft dubbel wandige zijkanten, ik heb er al op gelegen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:57:
[...]

[afbeelding]

edit:
Aha, je hebt er gewoon zelf mee geëxperimenteerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

migjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:18:
[...]

zo even grofjes ingetekend. met standaard panelen van 165X100.
(zelf nog even precies na meten wat het beste past.)
[afbeelding]
het hoeft niet allemaal in 1x.
en er blijft genoeg ruimte over voor een groter raam.

dan heb je 24X 260-315Wp. (zoveel je budget kan dragen natuurlijk, meer budget is meer Wp per paneel.)
dit kan op 1 omvormer met een max van +/-5000W of op 2x een omvormer van >16A.
je gaat dan in de toekomst te minste wel over de 6000kWh heen of gewoon wat je nodig hebt.

en het blauwe gedeelte kun je gebruiken voor een zonneboiler.
niet alleen elektra is op te bezuinigen er is ook nog stookkosten ;)

edit:
Hehe, dat ziet er wel erg mooi uit zo!

Helaas is het 'net' een stukje buiten m`n budget, in ieder geval voor nu. Ik koop er inderdaad wel een grotere omvormer bij met twee MPP`s zodat ik later nog hier en daar kan uitbreiden. In eerste instantie leg ik de panelen zoals op mijn laatste foto en dan kijk ik door het jaar heen hoe de schaduw valt. Wellicht dat ik ze dan later nog naar rechts verplaats als dat beter is, of nog een extra rij onder de dakkapel leg en dan 1 string van 7 en 1 string van 6.... maar dat ik toekomstwerk.

Bedankt voor al je hulp met meedenken, datzelfde geldt ook voor alle andere Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:17:
Tsja, de prijs is toch belangrijk. Je legt die dingen niet voor je plezier op je dak. Maar wat is dan wijsheid?
Iedere leverancier loopt het risico failliet te gaan, dat hoeft niet eens te komen door zgn. slechte Chinese panelen. Kijk naar Oskomera, gerenommeerd bedrijf, gaat toch op de fles. Moet ik dan in Duitsland mijn garantie halen?

Verder stoor ik me aan de bangmakerij die nu aan de gang is. Op Marktplaats stond meteen een advertentie waar een installateur waarschuwt voor Chinese panelen. Daar ben ik dan bij voorbaat al helemaal klaar mee.
Teun de Beun is overgestapt met zijn klusbus naar zonnepanelen, loopt niet lekker en gaat dan negatieve berichten de wereld in helpen om zijn omzet op te krikken?

Maar Goodwe levert hij wel 8)7

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:12:
[...]

Ik denk dat panelen al snel sterker zijn dan je denkt, mijn Sharp heeft dubbel wandige zijkanten, ik heb er al op gelegen.....
ik schrijf echt niet voor niks. ;)
volgens mij kunnen de suntechs dit ook en de panda's dit ook, maar per type verschillend, en zelfs per merk en sub types een verschil. ;)
(en sharps is helemaal duidelijk dat die dit kunnen, dat is een duhuu)
Jerrythafast schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:13:
[...]

Aha, je hebt er gewoon zelf mee geëxperimenteerd :D
ik heb ze toevallig liggen dus dan is het makkelijk om het te zeggen.
er staan gewoon lijntjes op wat de fabrikant garandeert.
niet meer en niet minder. ;)
Rempage0611 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:15:
[...]

Hehe, dat ziet er wel erg mooi uit zo!

Helaas is het 'net' een stukje buiten m`n budget, in ieder geval voor nu. Ik koop er inderdaad wel een grotere omvormer bij met twee MPP`s zodat ik later nog hier en daar kan uitbreiden. In eerste instantie leg ik de panelen zoals op mijn laatste foto en dan kijk ik door het jaar heen hoe de schaduw valt. Wellicht dat ik ze dan later nog naar rechts verplaats als dat beter is, of nog een extra rij onder de dakkapel leg en dan 1 string van 7 en 1 string van 6.... maar dat ik toekomstwerk.

Bedankt voor al je hulp met meedenken, datzelfde geldt ook voor alle andere Tweakers!
je hoeft niet precies te volgen wat ik zeg, maar begrijp mijn verhaal.
en lees:
Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
in grove lijn is het zo. (oke natuurlijk kun je over details iets zeggen, wil ik niet op in gaan.)
maar neem iets lekkers voor op dak, het moet er minstens 5 jaar liggen voor je hebt terug verdiend, zorg dan dat het goed is.
het maak niet zoveel uit of je een 250Wp koopt of een 300Wp, hoog uit het verschil tussen 5 of 6 jaar tvt.
dan denk ik simpel liever 6 jaar lol van 300Wp, als 5 jaar balen van 250Wp en net niet je gebruik kunnen halen. ;)
(als je er al iets over wil zeggen dan moet je rekenen in Wp/€, praat makkelijker. ;) )

ik geef het je, het is een domme kut hobby voor je het weet betaal je geen energie rekening meer.
begin er nou niet aan!
en je wil nog steeds meer Wp. ;)
ik leg meer Wp op dak maar heb geen meer kWh nodig, simpel de winst betaalt het systeem en je kunt je huis ook elektrisch verwarmen, waarom niet :?.
je moet er lol mee hebben!
budget is wat je nu hebt, heb je PV dan verandert de mogelijkheid erg snel, maar je hebt wel geduld nodig. ;)
er is maar 1 probleem, en dat is de politiek, 66% van onze elektra rekening word bepaalt door de politiek.
(ongeveer 66% van de prijs van elektra is belasting, maar dit is een ingewikkeld verhaal.
en zit ook nog een grote terug gave post bij, extra leuk als je onder de +/-1717kWh per jaar komt. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
migjes schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:51:
[...]

er is maar 1 probleem, en dat is de politiek, 66% van onze elektra rekening word bepaalt door de politiek.
(ongeveer 66% van de prijs van elektra is belasting, maar dit is een ingewikkeld verhaal.
en zit ook nog een grote terug gave post bij, extra leuk als je onder de +/-1717kWh per jaar komt. ;) )
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet alles gelezen heb :) maar wat bedoel je precies met dat laatste ? :$

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Steca heeft sinds 6 november nieuwe software online staan. Zojuist mijn Stecagrid 3000's geflashed.
Paar nieuwe features waaronder Nederlandse taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:37:
[...]

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet alles gelezen heb :) maar wat bedoel je precies met dat laatste ? :$
Migjes doelt op de 'Teruggave energiebelasting', een vast bedrag van ongeveer 380 euro die elke aansluiting terugkrijgt. Een soort compensatie voor de energiebelasting, omdat een deel van je elektriciteits- en gasgebruik onder de primaire levensbehoefte valt.

Als je 380 euro deelt door de huidige prijs van energie (zo'n 21 eurocent/kWh), dan kom je op 1700 kWh uit.

Overigens is dat niet helemaal de juiste wijze van rekenen, omdat de teruggave energiebelasting ook op gas slaat. Maar de post wordt verrekend met elektriciteit. Om het makkelijk te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Herbie1971 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:41:
Steca heeft sinds 6 november nieuwe software online staan. Zojuist mijn Stecagrid 3000's geflashed.
Paar nieuwe features waaronder Nederlandse taal.
Lan of zonder?

Alleen de taal wat opvalt of nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Rol-Co schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:50:
[...]

Lan of zonder? Beide

Alleen de taal wat opvalt of nog meer?
Naast de grafiek staat nu ook een tabel met de waardes.
Lan menu is uitgebreid. Had nog steeds wel eens last dat de verbinding met het portal wegviel. Zitten nu wat uitgebreidere testen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, nice
Ik zal ze beide van de week eens updaten dan.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Skyaero schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:43:
[...]

Migjes doelt op de 'Teruggave energiebelasting', een vast bedrag van ongeveer 380 euro die elke aansluiting terugkrijgt. Een soort compensatie voor de energiebelasting, omdat een deel van je elektriciteits- en gasgebruik onder de primaire levensbehoefte valt.

Als je 380 euro deelt door de huidige prijs van energie (zo'n 21 eurocent/kWh), dan kom je op 1700 kWh uit.

Overigens is dat niet helemaal de juiste wijze van rekenen, omdat de teruggave energiebelasting ook op gas slaat. Maar de post wordt verrekend met elektriciteit. Om het makkelijk te maken.....
Even opgezocht en nu snap ik inderdaad zijn opmerking :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Joepla schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:44:
[...]

Tsja, de prijs is toch belangrijk. Je legt die dingen niet voor je plezier op je dak. Maar wat is dan wijsheid?
Iedere leverancier loopt het risico failliet te gaan, dat hoeft niet eens te komen door zgn. slechte Chinese panelen. Kijk naar Oskomera, gerenommeerd bedrijf, gaat toch op de fles. Moet ik dan in Duitsland mijn garantie halen?

Verder stoor ik me aan de bangmakerij die nu aan de gang is. Op Marktplaats stond meteen een advertentie waar een installateur waarschuwt voor Chinese panelen. Daar ben ik dan bij voorbaat al helemaal klaar mee.
Teun de Beun is overgestapt met zijn klusbus naar zonnepanelen, loopt niet lekker en gaat dan negatieve berichten de wereld in helpen om zijn omzet op te krikken?

Maar Goodwe levert hij wel 8)7
Wat duidelijk is dat Chinese fabrikanten als Suntech, Yingli door hun regering een bailout krijgen dat zijn tot nu de feiten in tegenstelling tot Amerikaanse en Europesche fabrikanten die gewoon failliet gaan. De financiele reserves in China zijn vele malen groter dan in de US of Europa (ha ha voorlopig). Dus US of Europeesche panelen promoten (mbt een stabiele financiele basis) dacht et niet voor nu. |:(

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

TFHfony

Professional Weirdo

Hmm.. Een deze dagen maar eens even het dak op:

Wrong

Ik heb de logs van gisteren nagekeken en daar liepen ze wel allemaal netjes in de pas (paar watt verschil), maar dit is wel heel extreem.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.