7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het is misschien ook wel een geval van "too big to fail" wat betreft die Chinese fabrikanten die je noemt. Suntech was voor de 'doorstart' de grootste producent ter wereld, als ik me niet vergis. Ik heb bij mijn aanschaf destijds ook schaal meegenomen als indicator voor toekomstbestendigheid.Snarfie31 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:42:
[...]
Wat duidelijk is dat Chinese fabrikanten als Suntech, Yingli door hun regering een bailout krijgen dat zijn tot nu de feiten in tegenstelling tot Amerikaanse en Europesche fabrikanten die gewoon failliet gaan. De financiele reserves in China zijn vele malen groter dan in de US of Europa (ha ha voorlopig). Dus US of Europeesche panelen promoten (mbt een stabiele financiele basis) dacht et niet voor nu.
Het lijkt me dat kleinere producenten, ook Chinese dus, niet op veel bailouts hoeven te rekenen.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is inderdaad wel erg vreemd. Ik kan het bij Greenchoice alleen terugvinden in de zoekresultaten bij het zoeken op "1000", maar als ik dan doorklik is het ineens veranderd. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet heel netjes om dit niet te melden.reneeke1970 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:47:
Het viel me op bij gaslicht.com,toen gekeken bij greenchoice ,maar ik denk dat de eerste 1000kw volledige prijs terug leveren niet meer van toepassing is. Heeft iemand er iets van gehoord?
Ik zou per 11 december overgaan naar Greenchoice.
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Tja wie zal het zeggen in iedergeval in europa en de US kennen ze "Too Big too fail" alleen maar voor banken en niet voor de PV industrie. Veel van die bedrijven zoals Suntech Yingli zijn al vanaf het begin vaak voor meer dan 70% gefinancieerd door de Chinese overheid dus eigenlijk al staatsbedrijven. Bij problemen worden ze door de overheid vaak snel samengevoegd met al een of meerdere vergelijkbare bedrijven + wat risico kapitaal van derden. Wat in een min of meer gesloten Chinese financiele samenleving snel beloten kan worden met een overschot van meer dan 3,3 triljoen USD. Ook die kleine bedrijven zijn neem ik aan vaak op de zelfde manier gefinancieerd maar ja wat is klein in vergelijking met Europa of de US. Waarde van die bedrijven ligt (naast omzet/productie cijfers) voor een belangrijk gedeelte in de technische innovatieve knowhow (R&D) dus hoogwaardig personeel dat laat je schijnbaar niet zo snel failliet gaan in China. Ook ik heb indertijd gekozen voor Suntech panelen met het idee dat ze die niet snel failliet laten gaan heeft tot nu goed uitgepakt. Trouwens na zo'n bailout zijn de boeken weer gezond van die bedrijven (synergie) en kunnen de concurrentie veel beter aan. De boeken van de Europeesche en US PV fabrikanten zijn nog het zelfde daar mag je dus ernstige twijfels over hebben. Je moet letten op hoe makkelijk of moeilijk rente aflossingen op obligaties en/of hoe moeilijk/makkelijk de herfinanciering van de uitstaande leningen/obligaties van die bedrijven gaat lopen. Goeie indicator zijn de genoteerde Obligatie(s) of aandelen koers vaak genoteerd op de NASDAQ of een Chineese, Europeesche beurs kan je zien of ze het gaan redden of niet.Terpen Tijn schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:24:
[...]
Het is misschien ook wel een geval van "too big to fail" wat betreft die Chinese fabrikanten die je noemt. Suntech was voor de 'doorstart' de grootste producent ter wereld, als ik me niet vergis. Ik heb bij mijn aanschaf destijds ook schaal meegenomen als indicator voor toekomstbestendigheid.
Het lijkt me dat kleinere producenten, ook Chinese dus, niet op veel bailouts hoeven te rekenen.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Schaduw... Zo kunnen natuurlijk. Die bomen voor het huis. Of misschien zelfs de huizen aan de overkomt i.c.m. de lage zon. Later zat ik ook nog te denken aan ijsvorming wellicht? Nou ja.. Het ziet er nu weer prima uit.migjes schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:24:
[...]
of je zit nu op dak of het is een gevalletje van schaduw.
ik zie het toch naar een gemiddelde van 62W omhoog schieten nu.![]()
(platdak toch?
schaduw van voor liggende panelen met de laag staande zon van nu?)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Precies wat ik ook dacht toen ik die advertentie zag en las...Joepla schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:44:
[...]
Tsja, de prijs is toch belangrijk. Je legt die dingen niet voor je plezier op je dak. Maar wat is dan wijsheid?
Iedere leverancier loopt het risico failliet te gaan, dat hoeft niet eens te komen door zgn. slechte Chinese panelen. Kijk naar Oskomera, gerenommeerd bedrijf, gaat toch op de fles. Moet ik dan in Duitsland mijn garantie halen?
Verder stoor ik me aan de bangmakerij die nu aan de gang is. Op Marktplaats stond meteen een advertentie waar een installateur waarschuwt voor Chinese panelen. Daar ben ik dan bij voorbaat al helemaal klaar mee.
Teun de Beun is overgestapt met zijn klusbus naar zonnepanelen, loopt niet lekker en gaat dan negatieve berichten de wereld in helpen om zijn omzet op te krikken?
Maar Goodwe levert hij wel
Onderzoek door de consumentenbond is prima.
Maar om nu een streep onder de chinese import te zetten en die importmarkt zwart te maken gaat mij veel te ver.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Kan het ook niet meer vinden op hun site; alleen op andere sites die erover schreven. Zou eufemistisch 'niet erg netjes zijn' om het zonder verdere communicatie te verwijderen.Vorlon schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:59:
[...]
Dat is inderdaad wel erg vreemd. Ik kan het bij Greenchoice alleen terugvinden in de zoekresultaten bij het zoeken op "1000", maar als ik dan doorklik is het ineens veranderd. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet heel netjes om dit niet te melden.
Ik zou per 11 december overgaan naar Greenchoice.Ik heb zitten dubben tussen Van de Bron of Greenchoice en vanwege de 1000kWh regeling voor hen gekozen. Als dit klopt wordt het dan een heel kort contract wat mij betreft. En dat is niet omdat het zoveel scheelt, maar meer de manier waarop. Maar even afwachten of ik hiervan op de hoogte gesteld wordt.
Edit: gaslicht.com meldt (al) wél dat de margeregel bij Greenchoice vervalt per 1/1/2016. Beetje jammer om het daar eerst te moeten vernemen. Bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ja, eigenlijk staat het ook gewoon op greenchoice's site, zie het antwoord over overschottarieven:
https://www.greenchoice.n...n/besparen-zelf-opwekken/
[ Voor 17% gewijzigd door zeegerd op 26-11-2015 19:16 ]
There's nothing moister than an oyster.
Ok... WUT!? Daar wordt ik niet vrolijk van met een overschot van 1800kWh waarvan ik nu 800kWh affakkel in mijn convector kachel.Vorlon schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:59:
[...]
Dat is inderdaad wel erg vreemd. Ik kan het bij Greenchoice alleen terugvinden in de zoekresultaten bij het zoeken op "1000", maar als ik dan doorklik is het ineens veranderd. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet heel netjes om dit niet te melden.
Ik zou per 11 december overgaan naar Greenchoice.Ik heb zitten dubben tussen Van de Bron of Greenchoice en vanwege de 1000kWh regeling voor hen gekozen. Als dit klopt wordt het dan een heel kort contract wat mij betreft. En dat is niet omdat het zoveel scheelt, maar meer de manier waarop. Maar even afwachten of ik hiervan op de hoogte gesteld wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 26-11-2015 19:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Is ook niet de goedkoopste dankzij hoge vaste lasten helaasAegle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:03:
Ben blij dat ik toch voor "Vandebron" heb gekozen....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat gaat Greenchoice mijn privé adres, mijn 2 bedrijfspanden en van 3 collega's ook de klanten kosten. Niet slim van ze. Iedereen met zonnepanelen en overschot gaat nu vertrekken bij Greenchoice op deze manier. Hoe krijg je een goed lopend bedrijf stuk ? zo dus.zeegerd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:08:
[...]
Kan het ook niet meer vinden op hun site; alleen op andere sites die erover schreven. Zou eufemistisch 'niet erg netjes zijn' om het zonder verdere communicatie te verwijderen.
Edit: gaslicht.com meldt (al) wél dat de margeregel bij Greenchoice vervalt per 1/1/2016. Beetje jammer om het daar eerst te moeten vernemen. Bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ja, eigenlijk staat het ook gewoon op greenchoice's site, zie het antwoord over overschottarieven:
https://www.greenchoice.n...n/besparen-zelf-opwekken/
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

8 panelen Sunpower E20 327Wp op Flatfix montagemateriaal, 20° hoek, aan een SMA Sunny Boy 2.5 omvormer.
Laten doen, want ik ben te lui om zelf al dat sjouwwerk te doen. Kwamen vanochtend met vier man parallel werken en begin van de middag was het zo goed als klaar - en netjes afgeleverd, schoongemaakt en zo.
En vandaag ook al het eerste geld verdiend:

Da's toch mooi 35 eurocent of zo.
Ik zat bij Energie Direct(reneeke1970 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:55:
[...]
Is ook niet de goedkoopste dankzij hoge vaste lasten helaas

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Als ik een gokje mag wagen: dat is zeker in het nieuwe gedeelte van Nieuwegein... Blokhoeve?vanaalten schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:30:
Zo, ik doe sinds vandaag ook mee:
[afbeelding]
8 panelen Sunpower E20 327Wp op Flatfix montagemateriaal, 20° hoek, aan een SMA Sunny Boy 2.5 omvormer.
Laten doen, want ik ben te lui om zelf al dat sjouwwerk te doen. Kwamen vanochtend met vier man parallel werken en begin van de middag was het zo goed als klaar - en netjes afgeleverd, schoongemaakt en zo.
[afbeelding]
Proficiat. Past mooi zo bij elkaar.vanaalten schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook al je eerste schaduw te zien. Staat optitrac wel aan?
Ach zon staat alweer vrij laag dit najaar.
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2015 23:04 ]
Flink balen dat Greenchoice die margeregeling stopt. Tijd voor mij om naar een andere leverancier te kijken per 1 januari aanstaande.revolution-nl schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:26:
Welke andere energiemaatschappijen zijn interresant als je een fors overschot hebt?
Het lijkt erop dat Eneco het meeste oplevert met 0,092 per kWh overschot en lage jaarlijkse vastrechtkosten.
Current heeft hogere vastrechtkosten, hetzelfde als Vandebron. Daar verdienen ze namelijk aan.
Je moet dan wel heel veel overschot hebben voordat Current of Vandebron meer opleverd dan Eneco.
(pas bij meer dan 3500kWh overschot geloof ik)
www.sunsolar.nl
In de buurt: Galecop.GioStyle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:40:
Als ik een gokje mag wagen: dat is zeker in het nieuwe gedeelte van Nieuwegein... Blokhoeve?
Het was misschien meer dat het het eind van de dag was - en drie man er omheen stonden. Maar inderdaad hadden ze wel al een beetje schaduw van de voorliggende panelen. En geen idee of optitrac aanstond - moet de webinterface en dergelijke nog wat verder doorkijken.AUijtdehaag schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:42:
Proficiat. Past mooi zo bij elkaar.
Ook al je eerste schaduw te zien. Staat optitrac wel aan?
Ach zon staat alweer vrij laag dit najaar.
Op de website van Eneco krijg ik te zien: € 41,50 vaste kosten voor elektriciteit (alle prijzen in deze post inclusief BTW). Bij Vandebron is het € 3,13 per maand, dus € 37,56 per jaar. Bovendien krijg je bij Vandebron € 0,105 per kWh overschot.SolarKing schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 01:37:
[...]
Flink balen dat Greenchoice die margeregeling stopt. Tijd voor mij om naar een andere leverancier te kijken per 1 januari aanstaande.
Het lijkt erop dat Eneco het meeste oplevert met 0,092 per kWh overschot en lage jaarlijkse vastrechtkosten.
Current heeft hogere vastrechtkosten, hetzelfde als Vandebron. Daar verdienen ze namelijk aan.
Je moet dan wel heel veel overschot hebben voordat Current of Vandebron meer opleverd dan Eneco.
(pas bij meer dan 3500kWh overschot geloof ik)
Gas is bij Vandebron € 0,49245 per m³ + € 37,56 vaste kosten. Eneco.nl rekent mij € 0,58554 per m³ + € 41,50 vaste kosten voor.
Ik zou 't wel weten...
Is natuurlijk ook niet zo gek als je nu wat schaduw hebt van het rijtje ervoor. Hij staat nu bijna op zijn laagst. We zitten nu net onder het gifgroene boogje...vanaalten schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:16:
[...]
Het was misschien meer dat het het eind van de dag was - en drie man er omheen stonden. Maar inderdaad hadden ze wel al een beetje schaduw van de voorliggende panelen. En geen idee of optitrac aanstond - moet de webinterface en dergelijke nog wat verder doorkijken.
[ Voor 23% gewijzigd door Jerrythafast op 27-11-2015 09:22 ]
Ziet er mooi uit. Door de Zonnefabriek laten plaatsen? Met de laagstaande zon zorgt het voorste paneel wel voor schaduw op het paneel er achter. Hoe gaat de SMA daarmee om? Ik heb zelf een SolarEdge met 8x 280Wp systeem in Zuilenstein.vanaalten schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: bestaan die SunPowers niet over vier strings? Dus als er schaduw valt op de eerste rij, het paneel nog voor 75% levert.
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 27-11-2015 09:58 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Pagina 43 van de handleiding.timovd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:28:
[...]
Ziet er mooi uit. Door de Zonnefabriek laten plaatsen? Met de laagstaande zon zorgt het voorste paneel wel voor schaduw op het paneel er achter. Hoe gaat de SMA daarmee om? Ik heb zelf een SolarEdge met 8x 280Wp systeem in Zuilenstein.
http://files.sma.de/dl/26198/SB15-25-BE-en-10.pdf
Daar kan de MPP sweep interval ingesteld worden.
Verderop naar het einde. "SMA OptiTrac Global Peak is enabled by default."
[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 27-11-2015 09:45 ]
Dat vind ik namelijk ook belangrijk bij een overstap.
Voor jou geld net als alle andere die vragen wat beste is.... type het in bij gaslicht.com en je kunt het aan je persoonlijke situatie aanpassen. Enige waar de site geen rekening mee houd is vastrecht van qurrent,dat is 35 per jaar met zonnepanelenKifArU schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:48:
Iemand een idee bij welk energiebedrijf je net als bij Greenchoice bij stroom kunt kiezen voor echt duurzaam? (bv. zon of wind kiezen)
1 PVoutput . Dongen NB
Hiervoor was mijn keuze gevallen op VanDeBron, de vastrecht kosten waren niet wezenlijk verschillende tegenover de Nuon die ik daarvoor had, de tarieven wel. De afkoopsom van de Nuon had ik in 1 jaar tijd terugverdient met de lagere gasprijsKifArU schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:48:
Iemand een idee bij welk energiebedrijf je net als bij Greenchoice bij stroom kunt kiezen voor echt duurzaam? (bv. zon of wind kiezen)

Ik koop de stroom in bij de Windmolen van Karin en Bernard in Middenmeer, ik ben daar ook op de open dag geweest, erg leuk. Dichterbij kom je niet
Daar kun je helaas alleen "groen of grijs" aanvinken, daarom hier de vraag of mensen weten waar het echt duurzaam is.reneeke1970 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:55:
[...]
Voor jou geld net als alle andere die vragen wat beste is.... type het in bij gaslicht.com en je kunt het aan je persoonlijke situatie aanpassen. Enige waar de site geen rekening mee houd is vastrecht van qurrent,dat is 35 per jaar met zonnepanelen
lol, gevaarlijke vraag.KifArU schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:48:
ik bots tegen allerlei mooie reclame verhalen op, en dan is de vraag hoe goedgelovig je wil zijn.
het komt er simpel op neer dat alle energie leveranciers zeggen dat ze wel in meer of mindere maten groen zijn.
en of ze dat echt zijn: "Joost mag het weten."
zelf probeer ik zoveel mogelijk rond te kijken naar een lokale corporatie.
voorbeeld: http://www.duurzameenergieunie.nl/
maar http://www.vandebron.nl is ook iets met het zelfde idee.
zoek eens rond in je eigen stad of provincie.
mijn stad heeft http://www.energiefabriek013.nl/
maar hellaas de club is nog niet zo stevig dat er echt al vooruit gangen geboekt zijn.
(ik geef de moed nog niet op, en hun de voordelen van de twijfel.
het is ook niet makkelijk en er zijn nog veel hordes te nemen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Alles netjes volledig betaald gekregen, zeer tevreden.
(Wanneer u per saldo meer stroom teruglevert dan afneemt, spreken we van ‘netto-teruglevering’. Bij een netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice voor het 'overschot' altijd het kale stroomtarief plus btw, maar zonder overheidsheffingen. Hierdoor valt de vergoeding voor netto-teruglevering lager uit. Greenchoice adviseert u daarom om rond de 80% van uw verbruik zelf op te wekken.
Ziet er mooi uit. Hopelijk in de zomer niet zoveel schaduw :-)vanaalten schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Is er een windbelastingberekening gemaakt? Ik heb het idee dat er niet heel veel ballast ligt, maar dat kan ook door de hoek van de foto komen.
De achterste rij staat wel erg dicht tegen de rand aan of lijkt dat maar zo?
Misschien beetje oftopic maar nu al 2 jaar achter elkaar geef ik bij mijn nieuwe energie leverancier 1 februari op als overgang en zowel (vorig jaar Eneregiedirect) als nu Electrabel proberen mij in december al over te laten gaan in het nieuwe contract. Je moet dus weer gaan bellen (0,70 cent per gesprek) of mailen om dit recht te zetten de consequenties zijn namelijk groot je loopt je welkoms premie van soms bijna 300,- Euri mis.migjes schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:01:
[...]
lol, gevaarlijke vraag.
ik bots tegen allerlei mooie reclame verhalen op, en dan is de vraag hoe goedgelovig je wil zijn.
het komt er simpel op neer dat alle energie leveranciers zeggen dat ze wel in meer of mindere maten groen zijn.
en of ze dat echt zijn: "Joost mag het weten."
zelf probeer ik zoveel mogelijk rond te kijken naar een lokale corporatie.
voorbeeld: http://www.duurzameenergieunie.nl/
maar http://www.vandebron.nl is ook iets met het zelfde idee.
zoek eens rond in je eigen stad of provincie.
mijn stad heeft http://www.energiefabriek013.nl/
maar hellaas de club is nog niet zo stevig dat er echt al vooruit gangen geboekt zijn.
(ik geef de moed nog niet op, en hun de voordelen van de twijfel.
het is ook niet makkelijk en er zijn nog veel hordes te nemen.)
Overkomt mij dit nu alleen of is dit structureel namelijk door een manager bepaald die zo snel mogelijk zijn omzet doelstelling moet halen door ingangsdata zo snel mogelijk in te laten gaan. En of jij nou daar door je premie misloopt bij je vorige leverancier "who cares"

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
is vrij normaal handelen van de boefjes.Snarfie31 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:25:
[...]
Misschien beetje oftopic maar nu al 2 jaar achter elkaar geef ik bij mijn nieuwe energie leverancier 1 februari op als overgang en zowel (vorig jaar Eneregiedirect) als nu Electrabel proberen mij in december al over te laten gaan in het nieuwe contract. Je moet dus weer gaan bellen of mailen om dit recht te zetten de consequenties zijn namelijk groot je loopt je welkoms premie van soms bijna 300,- Euri mis.
Overkomt mij dit nu alleen of is dit structureel namelijk door een manager bepaald die zo snel mogelijk zijn omzet doelstelling moet halen door ingangsdata zo snel mogelijk in te laten gaan. En of jij nou daar door je premie misloopt bij je vorige leverancier "who cares"Mag hopen dat ik ernaast zit.
klant is koning konijn.
of
veel beloven en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven.
en 99,9% van de mensen geloven vergelijking sites nog steeds, maar na rekenen ho maar.
(nu is na rekenen ook niet te doen, ik heb een conflict met de leverancier, ze hebben de rekening 10 dagen te laat opgemaakt, waardoor de verdelging van de kWh over de verschillende tarieven geen bal meer van klopt. nu is het verschil maar 0,14€ en daar door te klein om een nieuwe rekening te laten opstellen.
ze proberen me nu af te kopen met een gratis appeltaart, terwijl ik eigenlijk 0,14€ meer zou willen betalen.

die mogen ze dus stoppen waar de zon niet schijnt, mij zijn ze kwijt als klant.)
Verklaring Electrabel een computer programma fout die de ingansdatum van je aanvraag doorrekent en dan precies 1 maand later je als klant gaat verwelkomen "Onze excuses voor het ongemak..." was de reactie. Ze gaan er mogenlijk vanuit dat de 1/2 dat contract niet leest en dan op hoop van zegen.migjes schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:36:
[...]
is vrij normaal handelen van de boefjes.
klant is koning konijn.![]()
of
veel beloven en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven.
en 99,9% van de mensen geloven vergelijking sites nog steeds, maar na rekenen ho maar.
(nu is na rekenen ook niet te doen, ik heb een conflict met de leverancier, ze hebben de rekening 10 dagen te laat opgemaakt, waardoor de verdelging van de kWh over de verschillende tarieven geen bal meer van klopt. nu is het verschil maar 0,14€ en daar door te klein om een nieuwe rekening te laten opstellen.
ze proberen me nu af te kopen met een gratis appeltaart, terwijl ik eigenlijk 0,14€ meer zou willen betalen.![]()
die mogen ze dus stoppen waar de zon niet schijnt, mij zijn ze kwijt als klant.)
Gewoon f...cking irritant
[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 27-11-2015 11:13 ]
Ook nog even goed ruzie gemaakt met NLE waar ik eerst zat. Eind september jaarafrekening gehad, zou €600,- weer krijgen. Betaaldatum eind oktober. 23 oktober eindafrekening. Wordt mijn €600,- euro ook even naar de factuur van de eindafrekening geschoven, betaaldatum 26 november.
"Dat is makkelijker voor u als klant, 1 openstaande factuur"
Moet ik bij hun eens proberen, 600 euro een maand later betalen.
Het geld stond gisteren wel netjes op mijn rekening.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
we moeten wel goed nadenken.Snarfie31 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:05:
[...]
Verklaring Electrabel een computer programma fout die de ingansdatum van je aanvraag doorrekent en dan precies 1 maand later je als klant gaat verwelkomen "Onze excuses voor het ongemak..." was de reactie. Ze gaan er mogenlijk vanuit dat de 1/2 dat contract niet leest en dan op hoop van zegen.
Gewoon f...cking irritant
zelf gebruik ik 1kWh + een +/- 600m3 per jaar.
wat voor mij betekend dat ik een +/-500€ per jaar moet af rekenen.
en dan komen er partijen die een welkoms premie beloven van 300€.
ja, dat kan eigenlijk gewoon niet, een bedrijf maakt zo verlies en zal dus allerlei trucjes moeten uithalen om dat goed te moeten maken. of je het links om of rechts om bekijkt ze moeten winst maken.
en ik heb geen zin in al die trucjes.(werk zelf wel eens zijdelings voor een grote leverancier, dus ken er een heel stel.)
ik wil geen kortings- of welkoms premie, ik wil gewoon een nette eerlijke prijs en dat nog het liefste groen ook.
verwerk daar die welkoms premie maar in en je bent te minste betrouwbaar als leverancier.
al die marketing geneuzel mogen ze ergens stoppen waar de .......
en laten we niet vergeten dat er nog steeds een kans is dat de energie belasting 0,193€ op elektra kan gaan dalen en gas 0,05€ kan gaan stijgen op 1 januari (dit is ex BTW).
(hoewel het plan nu wel door de 2de kamer is en nog niet door de 1e kamer.)
edit:
je had je bericht aangepast, iets netter gemaakt met wat minder frustratie.
snap ik, pas het ook even aan.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-11-2015 11:42 ]
migjes schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:36:
[...]
we moeten wel goed nadenken.
zelf gebruik ik 1kWh + een +/- 600m3 per jaar.
wat voor mij betekend dat ik een +/-500€ per jaar moet af rekenen.
en dan komen er partijen die een welkoms premie beloven van 300€.
ja, dat kan eigenlijk gewoon niet, een bedrijf maakt zo verlies en zal dus allerlei trucjes moeten uithalen om dat goed te moeten maken. of je het links om of rechts om bekijkt ze moeten winst maken.
en ik heb geen zin in al die trucjes.(werk zelf wel eens zijdelings voor een grote leverancier, dus ken er een heel stel.)
ik wil geen kortings- of welkoms premie, ik wil gewoon een nette eerlijke prijs en dat nog het liefste groen ook.
verwerk daar die welkoms premie maar in en je bent te minste betrouwbaar als leverancier.
al die marketing geneuzel mogen ze ergens stoppen waar de .......
en laten we niet vergeten dat er nog steeds een kans is dat de energie belasting 0,193€ op elektra kan gaan dalen en gas 0,05€ kan gaan stijgen op 1 januari (dit is ex BTW).
(hoewel het plan nu wel door de 2de kamer is en nog niet door de 1e kamer.)
edit:
Tja ik was er voor het 2de jaar alweer een paar uur mee bezig om het recht te zetten en daar hebben ze bij elektrabel een overgangs coach voor ha ha ha.migjes schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:36:
[...]
edit:
Je kunt wel een heel eind komen met die kortingen, hoor. Mijn ervaring is dat de korting hooguit afhankelijk gemaakt kan worden van de gemaakte kosten op elektra of gas. Dus als je echt 0 kWh of negatief verbruikt, dan zou die korting wel eens geheel of voor de helft kunnen vervallen, maar dit geven de bedrijven ook wel gewoon aan vantevoren.Swolliewood schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:57:
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.... Mijn totale werkelijke kosten voor gas en electra waren afgelopen jaar 351,-- euro. Toch kreeg ik volgens die veelbelovende sites 250 euro welkomskorting.... Kan toch niet dat ze je 70% korting geven!!!
[...]
De werkelijke inkomsten per kWh en m3 zijn ook niet zo hoog; het leeuwendeel is belasting. De leveranciers maken misschien wel de meeste winst op de vaste kosten die ze in rekening brengen.
Yep, inderdaad. Waren niet de goedkoopste, maar ze hadden wel het beste plan/voorstel om de bekabeling zo netjes mogelijk weg te werken en flink uitgebreid qua voorlichting. En ik wilde persé een omvormer die via ethernet kon verbinden, dat konden een aantal andere leveranciers die ik gevraagd had dus niet leveren.timovd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:28:
[...]
Ziet er mooi uit. Door de Zonnefabriek laten plaatsen?
... niets over terug te vinden in het datasheet.Edit: bestaan die SunPowers niet over vier strings? Dus als er schaduw valt op de eerste rij, het paneel nog voor 75% levert.
In elk geval niet van omliggende gebouwen of bomen - enkel dus schaduw van omliggende panelen.Skyaero schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:18:
Ziet er mooi uit. Hopelijk in de zomer niet zoveel schaduw :-)
Geen idee of die berekening gemaakt is. Er liggen in elk geval stoeptegels om de onderkant van de frames, maar ook op de achterkant. En 20 graden helling plus een wat hoge dakrand zal ook wel helpen.Is er een windbelastingberekening gemaakt? Ik heb het idee dat er niet heel veel ballast ligt, maar dat kan ook door de hoek van de foto komen.
Lijkt denk ik maar zo. Zat nog wel 1 of 2 decimeter tussen, plus dat de rand van het dak zeker een centimeter of 30 breed is.De achterste rij staat wel erg dicht tegen de rand aan of lijkt dat maar zo?
Ik zie 3 kortsluitdiodes, dus geen 4 maar 3 strings.vanaalten schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:46:
[...]
[...]
... niets over terug te vinden in het datasheet.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Die hebben volgens de [url="http://http://www.bauer-solarenergie.de/languages/english/pdf/6MB5.pdf"]datasheet[/url] 3 x 2 bypass diodes:

Heeft er iemand enig idee hoe dit zit?
* 2 diodes per groep van 20 cellen (extra diode voor extra veiligheid ?).
* 1 diode per groep van 10 cellen (paneel dan opgedeeld in 6 zones, maar hoe ga je dat in vredesnaam bekabelen).
* Iets compleet anders?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21
Met de tijd heeft het natuurlijk niets te maken. Het gaat erom waar de zon staat (azymuth hoek) op het moment dat hij zijn hoogste punt bereikt, waar de wijzers van de klok dan staan is niet relevant.Swolliewood schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:24:
even iets anders: men zegt altijd dat je je panelen op 180 graden zuid moet hebben staan. Maar klopt dit wel? Je moet je opbrengst halen in een periode die in de zomertijd valt. Dus eigenlijk zou je je panelen op 195 graden moeten staan (om 13 uur staat de zon in de zomertijd het hoogst en is het meest effectief)
Kijk even naar dit diagrammetje. De verticale lijn "ZUID" is precies 180° zuid. Je ziet dat de zon in de zomer ietsjes rechts van die lijn zijn hoogste punt bereikt. Dat is ongeveer 5° naar het westen, dus op 185°.
Hoe laat wij het noemen (zomertijd) maakt niet uit waar het magnetische zuiden ligt en ook niet waar de zon op dat moment van de dag staat. De zon staat op zijn hoogst op elke plek op een andere tijd. http://hemel.waarnemen.com/oponder/Swolliewood schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:24:
even iets anders: men zegt altijd dat je je panelen op 180 graden zuid moet hebben staan. Maar klopt dit wel? Je moet je opbrengst halen in een periode die in de zomertijd valt. Dus eigenlijk zou je je panelen op 195 graden moeten staan (om 13 uur staat de zon in de zomertijd het hoogst en is het meest effectief)
12:27 16.8° betekent dus dat ie om 12:27 (wintertijd nu) op het hoogst staat. Je kan morgen even kijken waar dat is en dan je panelen er op uitrichten of een kompas gebruiken.
In de zomer zul je zien dat ie dat punt rond 13:33 bereikt (het varieert wat) wat dus eigenlijk 12:33 is.
Maar er is meer ... op sommige plekken in NL heb je meer of juist minder bewolking in de ochtend danwel middag, daar zou je ook rekening mee kunnen houden door ze toch iets te verschuiven ten opzichte van het 'theoretisch' ideale midden.
edit:// Jerrythafast vertelt het duidelijker, 185 graden dus
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 27-11-2015 13:49 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
... goed om te weten!antonboonstra schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:16:
Ik zie 3 kortsluitdiodes, dus geen 4 maar 3 strings.
[afbeelding]
En jij hebt blijkbaar een ander datasheet gevonden dan ik: <klik>... waar het woord 'string' al nergens voor komt.
Datzelfde heb ik mij ook al eens afgevraagd, maar een medetweaker heeft het mij ooit eens uitgelegd.Swolliewood schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:57:
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.... Mijn totale werkelijke kosten voor gas en electra waren afgelopen jaar 351,-- euro. Toch kreeg ik volgens die veelbelovende sites 250 euro welkomskorting.... Kan toch niet dat ze je 70% korting geven!!!
[...]
Ik zou na welkomst premie een whopping €1,85 per maand gaan betalen.
Toch bij GC gebleven, ik vertrouw het niet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Laat de zon nu maar echt schijnen want dan kunnen we terug leveren.
Nu opzoek naar een leuke app om de meter uit te laten leen.
Je paneel bestaat uit 6 rijen cellen.argusb79 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:27:
Over diodes gesproken, ik krijg Bauer BS 6MB-5 275Wp panelen.
Die hebben volgens de datasheet 3 x 2 bypass diodes:
[afbeelding]
Heeft er iemand enig idee hoe dit zit?
* 2 diodes per groep van 20 cellen (extra diode voor extra veiligheid ?).
* 1 diode per groep van 10 cellen (paneel dan opgedeeld in 6 zones, maar hoe ga je dat in vredesnaam bekabelen).
* Iets compleet anders?
Wanneer je naar de uiteinden kijkt van die rijen, dan zit daar een metalen strip die de ene rij met de volgende verbind, dan een klein stukje niets en dan de volgende strip.
Als je dan het aantal van die 'lege stukken' telt, zit je op 3 per kant, dus 3x2.
Ik vermoed dat op die plekken een diode zit om ervoor te zorgen dat de andere rijen nog wel stroom kunnen leveren als er een paar in 1 rij in de schaduw liggen.
Maar goed, dit is mijn vermoeden en je zit dan nog steeds met het probleem dat je geen overbrugging hebt wanneer alle 6 de rijen in de schaduw vallen. Dus eigenlijk zou je er dan ook nog 1 willen die "diagonaal" over het paneel gaat, of in elk geval "parallel" aan minstens 1 baan.
Als ik er naast zit, ben ik erg benieuwd hoe het wel zit
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dit is wat ik lees op de website van VandeBron bij meestgestelde vragen.Jerrythafast schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:18:
[...]
Op de website van Eneco krijg ik te zien: € 41,50 vaste kosten voor elektriciteit (alle prijzen in deze post inclusief BTW). Bij Vandebron is het € 3,13 per maand, dus € 37,56 per jaar. Bovendien krijg je bij Vandebron € 0,105 per kWh overschot.
Gas is bij Vandebron € 0,49245 per m³ + € 37,56 vaste kosten. Eneco.nl rekent mij € 0,58554 per m³ + € 41,50 vaste kosten voor.
Ik zou 't wel weten...
Wat is het verdienmodel van Vandebron als er geen winst op energie wordt gemaakt?
De meeste energiebedrijven hebben een dubbel verdienmodel; ze verdienen aan een maandelijks bedrag (de vaste leveringskosten) én ze pakken een marge op het verbruik van energie. Ze maken winst op de stroom die je verbruikt, dus hebben ze er baat bij meer stroom te verkopen. Vandebron verdient alleen aan de vaste leveringskosten. Deze zijn €6,25 per maand, inclusief BTW, per product (gas of stroom), ongeacht je contractduur.
Gas staat hier natuurlijk helemaal los van. Je kunt vrij kiezen bij wie je gas af neemt. Ikzelf heb niet eens een gasaansluiting.
Bij Qurrent zijn vaste leverkosten € 6,05 per maand. Staat in hun tarievenlijst. Dat is € 72,60 per jaar.
www.sunsolar.nl
En om maar even hier op terug te komen: Vanochtend ben ik maar eens het dak opgegaan om te kijken hoe of wat... En wat blijkt? De voorste 4 panelen doen het prima, en de 12 er acher hebben allemaal schaduw van hun voorganger. Dit duurt zo ongeveer tot 11:00, waardoor mijn set eigenlijk de eerste 1 a 2 uur in de winter als er goed zon is, maar zo'n 30% opbrengt van wat hij zou kunnen.TFHfony schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:06:
Hmm.. Een deze dagen maar eens even het dak op:
[afbeelding]
Ik heb de logs van gisteren nagekeken en daar liepen ze wel allemaal netjes in de pas (paar watt verschil), maar dit is wel heel extreem.
Je zou kunnen zeggen dat ze te dicht op elkaar liggen, maar ja... Veel verder uit elkaar en je kan nog maar 12 panelen kwijt ipv 16....
Dit is hoe ze liggen. En ze liggen al maar op een hoek van 13 graden...

Hmm.....
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
jep dat dacht ik al.TFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:10:
[...]
En om maar even hier op terug te komen: Vanochtend ben ik maar eens het dak opgegaan om te kijken hoe of wat... En wat blijkt? De voorste 4 panelen doen het prima, en de 12 er acher hebben allemaal schaduw van hun voorganger. Dit duurt zo ongeveer tot 11:00, waardoor mijn set eigenlijk de eerste 1 a 2 uur in de winter als er goed zon is, maar zo'n 30% opbrengt van wat hij zou kunnen.
Je zou kunnen zeggen dat ze te dicht op elkaar liggen, maar ja... Veel verder uit elkaar en je kan nog maar 12 panelen kwijt ipv 16....
[afbeelding]
Hmm.....
schaduw van de panelen.
maar laten we wel wezen, als je nu een 4 panelen verwijderd heb je natuurlijk minder kWh per jaar.
je hebt dan nu wel meer kWh, maar in de winter schiet het toch niet op.
met 4 panelen minder heb je zoveel kWh minder in de zomer dat het zonde is om te doen.
ook over gaan naar oost-west is alleen maar interessant als je meer panelen wil leggen.
(je hebt dan ook schaduw van voorgaande panelen alleen op andere momenten.)
edit:
iets anders gebruiken als die APS omvormers, die kunnen slecht tegen schaduw.
je hebt dan wel een mpp per paneel, maar niet een echt hele goede mpp per paneel.
maar zelf zou ik helemaal niks doen aan de set.
dit komt allemaal wel goed.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-11-2015 11:38 ]
Ik heb net inderdaad even zitten rekenen (grofweg) wat ik nu verlies (en dat verlies is alleen op zonnige dagen zoals nu enigszins spannend) en dan is de conclusie eigenlijk dat het verbouwen weinig zin heeft en dat het zeker een slechte oplossing is. Er had wel meer afstand gekund tussen de rijen, maar dan verlies je inderdaad 4 panelen. En dan kost veel meer opbrengst.migjes schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:31:
[...]
jep dat dacht ik al.
schaduw van de panelen.
maar laten we wel wezen, als je nu een 4 panelen verwijderd heb je natuurlijk minder kWh per jaar.
je hebt dan nu wel meer kWh, maar in de winter schiet het toch niet op.
met 4 panelen minder heb je zoveel kWh minder in de zomer dat het zonde is om te doen.
ook over gaan naar oost-west is alleen maar interessant als je meer panelen wil leggen.
(je hebt dan ook schaduw van voorgaande panelen alleen op andere momenten.)
edit:
iets anders gebruiken als die APS omvormers, die kunnen slecht tegen schaduw.
je hebt dan wel een mpp per paneel, maar niet een echt hele goede mpp per paneel.
Maar nu ben ik wel extra blij met de Micro Inverters
jep, daar komt het op neer.TFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:39:
[...]
Ik heb net inderdaad even zitten rekenen (grofweg) wat ik nu verlies (en dat verlies is alleen op zonnige dagen zoals nu enigszins spannend) en dan is de conclusie eigenlijk dat het verbouwen weinig zin heeft en dat het zeker een slechte oplossing is. Er had wel meer afstand gekund tussen de rijen, maar dan verlies je inderdaad 4 panelen. En dan kost veel meer opbrengst.
Maar nu ben ik wel extra blij met de Micro Inverters
de schaduw die je nu hebt is maar tijdelijk en verliezen van de winter boeien niet op het jaar gebruik.
het is de zomer die telt.
(persoonlijk had ik dit gewoon op een goede string omvormer gegooid(iets met optitrack/mppscanning/pvsweep) en dan haal ik die micro's wel in, de mpp trekt dan de schaduw er een stuk beter door.
maar vergis je niet, de verliezen zijn zo klein dat het zelfs amper zin heeft om dit te doen.
Ik heb nu 2280wp en krijg momenteel 1600w binnen in zuid Holland....
Ik heb 8x Sharp 285wp op een Goodwe 2500NS omvormer, kunnen hier nog 2panelen bij of is 2500 echt de max??
Thx.
Ik heb eigenlijk die APS-en genomen omdat er 4 bomen om mijn huis staan (op ZW, Z, ZO en O) die nog door zullen groeien, dus ik verwacht wel meer schaduw bij een laagstaande in de (verre) toekomst. Dat ze nu dit probleem deels mee oplossen, is een bonus welke ik niet ingecalculeerd had.migjes schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:43:
[...]
jep, daar komt het op neer.
de schaduw die je nu hebt is maar tijdelijk en verliezen van de winter boeien niet op het jaar gebruik.
het is de zomer die telt.![]()
(persoonlijk had ik dit gewoon op een goede string omvormer gegooid(iets met optitrack/mppscanning/pvsweep) en dan haal ik die micro's wel in, de mpp trekt dan de schaduw er een stuk beter door.
maar vergis je niet, de verliezen zijn zo klein dat het zelfs amper zin heeft om dit te doen.)
Verder heb ik heel bewust voor een systeem gekozen waarbij ik geen inverters in huis heb. Door het gebrek aan een zolder (plat dak) zou deze eigenlijk altijd op een vervelende plaats moeten komen te hangen. De andere optie zou zijn geweest om er een buiten te hangen, maar daar zag ik ook niet zo veel in.
ik kan het moeilijk precies schatten, maar dit is wat ik gedaan zou hebben.TFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:52:
[...]
Ik heb eigenlijk die APS-en genomen omdat er 4 bomen om mijn huis staan (op ZW, Z, ZO en O) die nog door zullen groeien, dus ik verwacht wel meer schaduw bij een laagstaande in de (verre) toekomst. Dat ze nu dit probleem deels mee oplossen, is een bonus welke ik niet ingecalculeerd had.
Verder heb ik heel bewust voor een systeem gekozen waarbij ik geen inverters in huis heb. Door het gebrek aan een zolder (plat dak) zou deze eigenlijk altijd op een vervelende plaats moeten komen te hangen. De andere optie zou zijn geweest om er een buiten te hangen, maar daar zag ik ook niet zo veel in.
een power-one PVI 4.2 (die heeft mppscanning.)
1ste mpp vullen met 8x http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
speciaal die panelen omdat die meer V per paneel leveren.
die panelen in 2 rijen van +/-25-30 gaden zetten.
1 rij voor aan en 1 rij achter aan.
2de mpp vullen met 12x de panelen die je nu hebt.
en tussen de 2 stijlen rijen zetten zo plat als maar mogelijk erg dicht tegen elkaar.
de schaduw die je dan hebt voor lief nemen.
1 mpp doet het dan goed in de herfst en lente, de anders mpp komt er dan lekker bij in de zomer.
(in de zomer zijn de panelen erg warm en leveren dan minder W, maar wel met veel uren.)
dit is eigenlijk een variantie op een oost west systeem.
maar als ik jouw was zou ik nu eerst eens een lekker jaartje draaien, en er van genieten.
dit soort plannen kun je altijd nog eens een keer doen.
opbrengst zal niet slecht zijn.
Ach het is frustrerend om te zien maar komt van de zomer wel goed, zo denk ik ook want heb een berg schaduw niet normaal. Maar als ik naar jou foto kijk, kun je bv niet achterste rij omhoog halen, zowel voorkant (uit schaduw ) als achterkant, en gelijk zo stijl mogelijk, dan doet die rij aardig opbrengen op dit momentTFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:52:
[...]
Ik heb eigenlijk die APS-en genomen omdat er 4 bomen om mijn huis staan (op ZW, Z, ZO en O) die nog door zullen groeien, dus ik verwacht wel meer schaduw bij een laagstaande in de (verre) toekomst. Dat ze nu dit probleem deels mee oplossen, is een bonus welke ik niet ingecalculeerd had.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je bij het Vandebron Zonnecollectief kijkt zul je zien dat zonnepanelenbezitters de helft korting krijgen op de vaste leveringskosten, waardoor ze in één klap de laagste zijn die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Gecombineerd met de hoge kWh prijs is dat gewoon ideaal voor ons.SolarKing schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 01:55:
[...]
Dit is wat ik lees op de website van VandeBron bij meestgestelde vragen.
Wat is het verdienmodel van Vandebron als er geen winst op energie wordt gemaakt?
De meeste energiebedrijven hebben een dubbel verdienmodel; ze verdienen aan een maandelijks bedrag (de vaste leveringskosten) én ze pakken een marge op het verbruik van energie. Ze maken winst op de stroom die je verbruikt, dus hebben ze er baat bij meer stroom te verkopen. Vandebron verdient alleen aan de vaste leveringskosten. Deze zijn €6,25 per maand, inclusief BTW, per product (gas of stroom), ongeacht je contractduur.
Gas staat hier natuurlijk helemaal los van. Je kunt vrij kiezen bij wie je gas af neemt. Ikzelf heb niet eens een gasaansluiting.
Bij Qurrent zijn vaste leverkosten € 6,05 per maand. Staat in hun tarievenlijst. Dat is € 72,60 per jaar.
Vergeet niet dat de zon nu zo ongeveer over de horizon wandelt. Veel lager dan nu gaat hij nooit staan. Waarschijnlijk ben je dit probleem eind januari weer kwijt en kan het echte werk beginnen.TFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:10:
[...]
En om maar even hier op terug te komen: Vanochtend ben ik maar eens het dak opgegaan om te kijken hoe of wat... En wat blijkt? De voorste 4 panelen doen het prima, en de 12 er acher hebben allemaal schaduw van hun voorganger. Dit duurt zo ongeveer tot 11:00, waardoor mijn set eigenlijk de eerste 1 a 2 uur in de winter als er goed zon is, maar zo'n 30% opbrengt van wat hij zou kunnen.
[afbeelding]
Hmm.....
Als je d'r per se iets aan wilt doen zou je elk jaar in november een rij panelen weg kunnen halen en eind januari weer terugplaatsen
[ Voor 30% gewijzigd door Jerrythafast op 28-11-2015 12:20 ]
vergeet de W=Wp, dat is totaal niet zo.Kockkie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:51:
Ik wil tzt mijn panelen gaan uitbreiden... Het is nu winter en het bevalt me al goed![]()
Ik heb nu 2280wp en krijg momenteel 1600w binnen in zuid Holland....
Ik heb 8x Sharp 285wp op een Goodwe 2500NS omvormer, kunnen hier nog 2panelen bij of is 2500 echt de max??
Thx.
een omvormer heeft een maximum Voc en een max kortsluit A.
daar moet je onder blijven ook als de panelen een lage cel temperatuur hebben.
(nu heb je alleen een goodwe, niks mis mee, maar erg slechte gegevens van de fabrikant om de precieze grens aan te geven van wat kan.
dus ik blijf even in het veilige gebied, maar misschien kan er wel iets meer.)
ik ga er van uit dat je de sharp NU-RD285 hebt?
(is dat niet zo dan kan het zijn dat ik poep praat.)
die hebben een Open-circuit voltage van 39.2V wat neer komt op een +/-45V bij lage temperaturen.
10X45V = 450V = oke.
dus 10 panelen lukt wel.
je moet er dan wel rekening mee houden dat je dan soms vooral in de lente wat aftopping hebt.
(het is dat goodwe de gegevens zo belachelijk slecht geeft.
maar als ik niet veilig reken en wat simpele aan namen neem, dan kan het zijn dat 12X ook wel werkt.
alleen geen garantie.)
Ik heb zelf als het om dit soort dingen gaat 2 linkerhanden (en hoogtevrees). En nog veel erger: Een achterbuuf die bij de afdelingen vergunningen werkt bij de gemeente en het ook al voor elkaar heeft gekregen dat iemand verder op die straat kosten heeft moeten maken om zijn panelen omlaag te moeten krijgen, omdat ze te ver omhoog staken vanaf de dankrand. Dus als ik die achterste rij in een iets omhoog zou willen halen, zou ik wel heel goed moeten meten dat ik niet te hoog kom.reneeke1970 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:04:
[...]
Ach het is frustrerend om te zien maar komt van de zomer wel goed, zo denk ik ook want heb een berg schaduw niet normaal. Maar als ik naar jou foto kijk, kun je bv niet achterste rij omhoog halen, zowel voorkant (uit schaduw ) als achterkant, en gelijk zo stijl mogelijk, dan doet die rij aardig opbrengen op dit moment
Maar ik neem aan dat ik dan zou moeten investeren in een losse montage set, of zou ik de achterste rij los kunnen koppelen en dan de boel dmv tegels verhogen? En dan zal ik waarschijnlijk ook de kabels moeten verlengen/vervangen.
Hmm... Dat vraag is of die kosten/moeite opwegen tegen de hogere opbrengst.
Greenchoice keert (nog wel) tot 1000 kWh boven je eigen verbruik uit. (dit was/is rond de 20 ct?) Dit stopt op 1-1-2016 zoals we weten, is dan nu vandebron de enige die wat fatsoenlijk doet? De andere maatschappijen zitten op 7-9 ct en vandebron dus 10.5 ct, alleen met die vaste leveringskosten zijn we dus goedkoper uit. Maar iets wat Greenchoice deed/doet bestaat dus geen alternatief voor?Jerrythafast schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:16:
[...]
Als je bij het Vandebron Zonnecollectief kijkt zul je zien dat zonnepanelenbezitters de helft korting krijgen op de vaste leveringskosten, waardoor ze in één klap de laagste zijn die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Gecombineerd met de hoge kWh prijs is dat gewoon ideaal voor ons.
[...]
Ik wil weg bij GC, heb altijd wel rond de 900 kWh over en dat was altijd leuk en sneller resultaat op tvt. Jammer maar nu ga ik op zoek naar alternatief.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Migjes kwam een paar dagen terug met www.duurzameenergieunie.nl. Ik heb dat nog niet in detail bekeken maar op het eerste gezicht zag dat er ook niet heel slecht uit.peterpijpelink schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:24:
[...]
Greenchoice keert (nog wel) tot 1000 kWh boven je eigen verbruik uit. (dit was/is rond de 20 ct?) Dit stopt op 1-1-2016 zoals we weten, is dan nu vandebron de enige die wat fatsoenlijk doet? De andere maatschappijen zitten op 7-9 ct en vandebron dus 10.5 ct, alleen met die vaste leveringskosten zijn we dus goedkoper uit. Maar iets wat Greenchoice deed/doet bestaat dus geen alternatief voor?
Ik wil weg bij GC, heb altijd wel rond de 900 kWh over en dat was altijd leuk en sneller resultaat op tvt. Jammer maar nu ga ik op zoek naar alternatief.
Hmm kennelijk lag ik toen al wel te slapenTD-er schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:52:
[...]
Je paneel bestaat uit 6 rijen cellen.
Wanneer je naar de uiteinden kijkt van die rijen, dan zit daar een metalen strip die de ene rij met de volgende verbind, dan een klein stukje niets en dan de volgende strip.
Als je dan het aantal van die 'lege stukken' telt, zit je op 3 per kant, dus 3x2.
Ik vermoed dat op die plekken een diode zit om ervoor te zorgen dat de andere rijen nog wel stroom kunnen leveren als er een paar in 1 rij in de schaduw liggen.
Maar goed, dit is mijn vermoeden en je zit dan nog steeds met het probleem dat je geen overbrugging hebt wanneer alle 6 de rijen in de schaduw vallen. Dus eigenlijk zou je er dan ook nog 1 willen die "diagonaal" over het paneel gaat, of in elk geval "parallel" aan minstens 1 baan.
Als ik er naast zit, ben ik erg benieuwd hoe het wel zit
Bij 6 banen kom je uiteraard weer uit aan dezelfde kant als waar je begon.
Dus als je van onder begint (paneel in portrait) dan eindig je ook onderaan.
Dan heb je 3 overbruggingen onder en 2 boven, dus nog 1 over om de hele paneel uit te sluiten.
Een diode gaat pas in geleiding wanneer er een minimale drempelspanning is overschreden en dan ook nog in 1 richting ook.Jerrythafast schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:15:
Hierop inhakend vraag ik mij ook af wanneer die diodes nou precies inschakelen. Is dat als een rij cellen minder licht krijgt dan de andere cellen of als een rij cellen minder licht krijgt dan een bepaalde drempelwaarde, ongeacht wat de andere cellen doen?
Dus als de cellen minder spanning leveren dan die drempel van de diode, gaat de stroom via de diode lopen en niet via de cellen.
Die lage spanning kan dus komen doordat er in de rest van de keten een grotere stroom loopt dan eigenlijk door de slecht belichte cellen kan lopen. Als gevolg daarvan zakt de spanning enorm in en komt dus onder de drempelspanning van de diode uit en dan gaat de rest van de keten verder via die diode.
Per diode zet je dus 2 banen cellen buiten spel, wat allicht beter is dan het hele paneel als je er maar 1 diode zou gebruiken.
Ik vermoed dat er een speciaal type diode gebruikt wordt en wel een zener-diode.
De zener-diode staat standaard in de sperrichting gezet en als de spanning te hoog wordt, slaat 'ie door, zonder kapot te gaan. Als de spanning weer onder die drempel komt, stopt 'ie met geleiden.
Om te voorkomen dat de zonnecellen constant in kortsluiting staan, kun je in serie met de zener-diode een gewone diode plaatsen in de andere richting.
Edit:
Plaatje om een idee te krijgen en dan moet je onderaan ook nog 2 diodes denken en 1 tussen in- en uitgang:

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 28-11-2015 13:50 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Das inderdaad een goeie vraag, als je twee rechter handen had en niet zon buurvrouw ging ik knutselen want het hoeft niet veel te kosten.... maar in jou geval hmm ,kijk maar gewoon niet op dak naar die schaduw dat is rustgevender hiTFHfony schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:19:
[...]
Ik heb zelf als het om dit soort dingen gaat 2 linkerhanden (en hoogtevrees). En nog veel erger: Een achterbuuf die bij de afdelingen vergunningen werkt bij de gemeente en het ook al voor elkaar heeft gekregen dat iemand verder op die straat kosten heeft moeten maken om zijn panelen omlaag te moeten krijgen, omdat ze te ver omhoog staken vanaf de dankrand. Dus als ik die achterste rij in een iets omhoog zou willen halen, zou ik wel heel goed moeten meten dat ik niet te hoog kom.
Maar ik neem aan dat ik dan zou moeten investeren in een losse montage set, of zou ik de achterste rij los kunnen koppelen en dan de boel dmv tegels verhogen? En dan zal ik waarschijnlijk ook de kabels moeten verlengen/vervangen.
Hmm... Dat vraag is of die kosten/moeite opwegen tegen de hogere opbrengst.
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je uitleg! Terugkomend op de twee opties waartussen ik twijfelde concludeer ik nu dat het dus optie #1 was: de diode gaat zich ermee bemoeien als de andere cellen het serieus beter doen dan de cellen waarvoor de diode als bypass dient. Bij weinig licht dat wél gelijkmatig over de cellen is verdeeld (bijvoorbeeld bewolkt weer) zouden de diodes dus niet gaan geleiden. Wel zo handig, mooie oplossingTD-er schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:40:
[...]
Hmm kennelijk lag ik toen al wel te slapen
Bij 6 banen kom je uiteraard weer uit aan dezelfde kant als waar je begon.
Dus als je van onder begint (paneel in portrait) dan eindig je ook onderaan.
Dan heb je 3 overbruggingen onder en 2 boven, dus nog 1 over om de hele paneel uit te sluiten.
[...]
Een diode gaat pas in geleiding wanneer er een minimale drempelspanning is overschreden en dan ook nog in 1 richting ook.
Dus als de cellen minder spanning leveren dan die drempel van de diode, gaat de stroom via de diode lopen en niet via de cellen.
Die lage spanning kan dus komen doordat er in de rest van de keten een grotere stroom loopt dan eigenlijk door de slecht belichte cellen kan lopen. Als gevolg daarvan zakt de spanning enorm in en komt dus onder de drempelspanning van de diode uit en dan gaat de rest van de keten verder via die diode.
Per diode zet je dus 2 banen cellen buiten spel, wat allicht beter is dan het hele paneel als je er maar 1 diode zou gebruiken.
Ik vermoed dat er een speciaal type diode gebruikt wordt en wel een zener-diode.
De zener-diode staat standaard in de sperrichting gezet en als de spanning te hoog wordt, slaat 'ie door, zonder kapot te gaan. Als de spanning weer onder die drempel komt, stopt 'ie met geleiden.
Om te voorkomen dat de zonnecellen constant in kortsluiting staan, kun je in serie met de zener-diode een gewone diode plaatsen in de andere richting.
Edit:
Plaatje om een idee te krijgen en dan moet je onderaan ook nog 2 diodes denken en 1 tussen in- en uitgang:
[afbeelding]
Ik heb inderdaad de NU-RD285...migjes schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:18:
[...]
vergeet de W=Wp, dat is totaal niet zo.
een omvormer heeft een maximum Voc en een max kortsluit A.
daar moet je onder blijven ook als de panelen een lage cel temperatuur hebben.![]()
(nu heb je alleen een goodwe, niks mis mee, maar erg slechte gegevens van de fabrikant om de precieze grens aan te geven van wat kan.
dus ik blijf even in het veilige gebied, maar misschien kan er wel iets meer.)
ik ga er van uit dat je de sharp NU-RD285 hebt?
(is dat niet zo dan kan het zijn dat ik poep praat.)
die hebben een Open-circuit voltage van 39.2V wat neer komt op een +/-45V bij lage temperaturen.
10X45V = 450V = oke.
dus 10 panelen lukt wel.
je moet er dan wel rekening mee houden dat je dan soms vooral in de lente wat aftopping hebt.
(het is dat goodwe de gegevens zo belachelijk slecht geeft.
maar als ik niet veilig reken en wat simpele aan namen neem, dan kan het zijn dat 12X ook wel werkt.
alleen geen garantie.)
Onderstaand iets gevonden, staat max DC volt 500. Dus dat zou Max 11panelen betekenen als ik het goed heb dan??

oke, goed gegokt van mij.Kockkie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:53:
[...]
Ik heb inderdaad de NU-RD285...
Onderstaand iets gevonden, staat max DC volt 500. Dus dat zou Max 11panelen betekenen als ik het goed heb dan??
[afbeelding]
en jep max 500V maar is dat 500Vmpp of 500Voc.
(wat gebeurd er als je over de 500Voc gaat, de omvormer start s'morgens niet op.
gaat een error lampje branden en die dag geen opbrengst.
dit gebeurd dan alleen in de winter en opbrengsten zijn dan toch ruk, dus 11X -12X gaat waarschijnlijk ook wel goed.
ik kan alleen geen 100% garantie geven, maar misschien is een 99% ook wel goed voor deze tweaker.
en mocht het toch fout gaan, met 12X wil je in de toekomst toch waarschijnlijk een nieuwe omvormer
dus die moet je zelf beslissen, maar ik zie weinig problemen. )
Dat wordt het ook hoor ;-)reneeke1970 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:42:
[...]
Das inderdaad een goeie vraag, als je twee rechter handen had en niet zon buurvrouw ging ik knutselen want het hoeft niet veel te kosten.... maar in jou geval hmm ,kijk maar gewoon niet op dak naar die schaduw dat is rustgevender hi
En ook met deze set-up, ben ik vandaag over mijn PVGIS maand-estimate heen gegaan. De verwachting was 128kWh en ik zit nu op 130kWh (Met nog 2 daagjes te gaan), dus... De invloed is niet heel dramatisch -)
ik zie trouwens ook nog een alternatief.Kockkie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:53:
[...]
Ik heb inderdaad de NU-RD285...
[afbeelding]
maak 2 stringen parallel.
de panelen hebben 9,1A en het is 18A als max.
(maar ook hier is het 18Ampp of 18A kort sluit.
met kortsluit heb je 2x 9.73 , dus ook geen garanties van mij helaas.)
dan kun je niet verder gaan als 10X (mischien nog net 11X, maar oei oei, word krapjes, als de mpp moet af toppen verhoogt hij de V voor de panelen, dus 12X zeker niet doen.)
dan heb je 2x10x285Wp aan de omvormer hangen.
(2x6x285Wp is weer tegenvallend, dat is te weinig V voor de mpp.)
(maar ik ben bang dat je dan zeker mag gaan rond kijken naar een nieuwe omvormer,
5,7 kWp op een 2,5kW omvormer is wel erg veel aftoppen.
De vaste kosten zijn bij DE Unie (€ 36) iets lager dan Vandebron (€ 37,56). Ook hun kWh tarief is lager: € 0,0498 enkeltarief voor DE Unie versus € 0,08678 voor Vandebron. Dat betekent dat je bij Vandebron véél gunstiger zit als je meer opwekt dan je eigen verbruik, en bij DE Unie véél gunstiger als je minder dan je eigen verbruik opwekt.
De gasprijs is bij Vandebron wel een stuk lager. Ongelooflijk eigenlijk dat zo'n groene club zo'n lage gasprijs rekent.
En is je eigen verbruik 900kWh verhogen geen optie?peterpijpelink schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:24:
[...]
Je hebt al een waterkoker of quooker of electrische boiler?
Klein electrisch kacheltje? Airco warmtepomp?
Spaart toch gas uit...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mijn gasverbruik is zo'n 1200 kuub per jaar, mijn el. verbruik vorig jaar 3300 kWh. Eind juli heb ik 3850Wp pv geïnstalleerd (tot en met nu heeft dit 1240 kWh binnengeharkt) dus ik verwacht ongeveer op te wekken wat we in een jaar verbruiken of nog wat over te houden.
Nu heb ik al even gekeken op de site van vandebron en kom er niet helemaal uit : bij zonnecollectief kun je aangeven dat je zonnestroom wilt kopen of verkopen en bovenaan de site kun je ook aangeven dat je wilt overstappen... wat moet ik in mijn geval kiezen, of maakt het aan het eind van het liedje niets uit?
Alvast bedankt voor de hulp!
Voorheen lukte dit niet, via bluetooth en Sunny explorer (enkel via sd blijkbaar)
Misschien een tip voor anderen.
@hierboven
Vandebron zonnecollectief zou ik nemen en met overschot lever je terug.
Gewoon teruglevergoeding met behoud van ferraris. (ging dat niet naar 11,7 ct volgend jaar?/wandelgangen)
Verdient al bijna een eigen topic al dat leveranciers geweld.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2015 19:41 ]
Wellicht is een eigen topic daarvoor inderdaad niet eens zo slechtAUijtdehaag schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:40:
Vandebron zonnecollectief zou ik nemen en met overschot lever je terug.
Gewoon teruglevergoeding met behoud van ferraris. (ging dat niet naar 11,7 ct volgend jaar?/wandelgangen)
Verdient al bijna een eigen topic al dat leveranciers geweld.
2250 WP Zuid PVoutput
Het concept van vandebron staat me ook wel aan
Meteen een nota op laten maken zodat ik de laatste keer de +1000kWh kan incasseren.
[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 28-11-2015 19:58 ]
Misschien dit topic nieuw leven inblazen?MdO82 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:50:
[...]
Wellicht is een eigen topic daarvoor inderdaad niet eens zo slecht
Salderen en terugleververgoedingen
Met als titel wijziging:
Which choice after greenchoice?
Edit: in juni 2016 de eerste jaarafrekening van vandebron, ben benieuwd.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2015 20:06 ]
Je kunt natuurlijk ook nog gas en stroom bij verschillende leveranciers nemen, kun je ook vaker switchen en welkomst premie opstrijken ieder jaar....ArwinV schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:28:
Zonder al te veel off topic te willen gaan: naar aanleiding van bovenstaande stukjes over Vandebron, Greenchoice en DE unie heb ik ook eens even naar mijn huidige tarieven bij Greenchoice gekeken en als ik dan zie dat ik nu zo'n 61 cent voor een kuub gas betaal en bij Vandebron ca 49 cent per kuub lijkt het me geen slecht idee om over te stappen.
Mijn gasverbruik is zo'n 1200 kuub per jaar, mijn el. verbruik vorig jaar 3300 kWh. Eind juli heb ik 3850Wp pv geïnstalleerd (tot en met nu heeft dit 1240 kWh binnengeharkt) dus ik verwacht ongeveer op te wekken wat we in een jaar verbruiken of nog wat over te houden.
Nu heb ik al even gekeken op de site van vandebron en kom er niet helemaal uit : bij zonnecollectief kun je aangeven dat je zonnestroom wilt kopen of verkopen en bovenaan de site kun je ook aangeven dat je wilt overstappen... wat moet ik in mijn geval kiezen, of maakt het aan het eind van het liedje niets uit?
Alvast bedankt voor de hulp!
1 PVoutput . Dongen NB
Al gedaan, de hybride auto is er al, de ELGA warmtepomp ook, gas is minder dan 100 m3. Echter de installatie doet meer dan begroot. Hellingshoek en kwaliteit panelen was een gok die erg goed uitpakt. Haal nu met 25 panelen 7700 kWh op en dat gaat dus bijna allemaal op. Die laatste 900/1000 kWh was extra +/- 200 euro ongeveer. Niet dat ik er mee gerekend had, maar wel welkom uiteraard. Dat zal nu bij vandebron dus ongeveer de helft waard zijn.onetime schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:51:
[...]
En is je eigen verbruik 900kWh verhogen geen optie?
Je hebt al een waterkoker of quooker of electrische boiler?
Klein electrisch kacheltje? Airco warmtepomp?
Spaart toch gas uit...
Goede tip. Ik heb me meteen aangemeld. Ik ben benieuwd. Misschien komend jaar nog wat panelen erbij leggen voor 10,5 cent/kWh.Jerrythafast schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:16:
[...]
Als je bij het Vandebron Zonnecollectief kijkt zul je zien dat zonnepanelenbezitters de helft korting krijgen op de vaste leveringskosten, waardoor ze in één klap de laagste zijn die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Gecombineerd met de hoge kWh prijs is dat gewoon ideaal voor ons.
www.sunsolar.nl
Inderdaad...SolarKing schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:39:
[...]
Goede tip. Ik heb me meteen aangemeld. Ik ben benieuwd. Misschien komend jaar nog wat panelen erbij leggen voor 10,5 cent/kWh.
Ga ik me ook eens in verdiepen.
Voor 10.5 cent kom ik op een TVT van nog geen 9 jaar.
Altijd beter dan de centjes op de bank
Als de gasprijs dan ook nog eens lager is loont het zich al helemaal...
[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 29-11-2015 08:40 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Tenzij de nieuwe spelregels niet te verdedigen zijn, dan is radiostilte vaak het best met de hoop dat eea overwaait...
SolarKing schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:39:
[...]
Goede tip. Ik heb me meteen aangemeld. Ik ben benieuwd. Misschien komend jaar nog wat panelen erbij leggen voor 10,5 cent/kWh.
kijk je als passieve klant naar de mogelijkheden dan is vandebron een systeem wat je waarschijnlijk wil.paulv1973 schreef op zondag 29 november 2015 @ 08:40:
[...]
Inderdaad...
Ga ik me ook eens in verdiepen.
Voor 10.5 cent kom ik op een TVT van nog geen 9 jaar.
Altijd beter dan de centjes op de bank
Als de gasprijs dan ook nog eens lager is loont het zich al helemaal...
maar waarom niet als actieve leverancier naar de zaak kijken?
de 10,5ct is maar een begin dat bedrag kan hoger.
er is meer mogelijk als dat.
maar dan moet je niet als kleine middenstander naar het systeem kijken, maar grootser denken.
en niet alleen naar de persoonlijke winst kijken, maar de lange termijn planning gebruiken.
binnen je eigen postcode gebied(+aangrenzend) kun je het ook verkopen voor +/-14ct.
dat kunnen jullie vast niet zelf en heb je ondersteuning voor nodig.
jullie kunnen vast geen rekeningen op maken voor alle klanten hun energie rekening.
en daar voor heb je De Unie nodig en nog meer mensen die mee werken.
http://www.wisenederland....nie-duurzame-energie-unie
http://www.duurzameenergieunie.nl/ (ik merk nu wat probleempjes met de website, lijkt wel een ddos.
dit is een heel andere tak van sport als het zaken model die jullie nu hebben, maar waarschijnlijk wel de toekomst.
op zich hebben jullie wel de mogelijkheid om het hele lokale dorp(locatie) van stroom te voor zien.
niet alleen met eigen dak, maar met meerderen samen sta je sterker.
(denk ook aan een windmolen in het systeem te voegen.)
mogelijkheden zijn er, mis de boot niet zou ik zeggen.
edit:
vergeet ook niet rekening te gaan houden met de laatste wed wijzigingen van Wiebes.
er is een mogelijkheid dat de elektra +/-1,93ct belasting vermindering krijgt en gas een +/-5ct verhoging.
dit gaat veel veranderen voor de unie en vandebron , of het door gaat en hoe is nog niet duidelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-11-2015 13:12 ]
Op welke punten moet ik letten als ik deze wil halen ?
Kan vanuit mijn dakramen ook wel het een en ander weghalen als het nodig is, maar kan het beter vanaf beneden doen
2250 WP Zuid PVoutput
je kan beter nu investeren in een paar sneeuwschuivers.MdO82 schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:11:
Ik wil binnenkort even kijken voor een telescopische wisser voor het geval we een strenge witte winter krijgen.
Op welke punten moet ik letten als ik deze wil halen ?
Kan vanuit mijn dakramen ook wel het een en ander weghalen als het nodig is, maar kan het beter vanaf beneden doen
heb ik vorig jaar gedaan in de zomer, toen waren ze goedkoop en goed te krijgen, de winter ervoor waren ze snel uitverkocht.
En geen sneeuwvlok gezien hier.
Maar goed, zorg vooral dat ie goedkoop is of je mocht vooral records proberen te vestigen, de opbrengst is vaak niet erg hoog in de winter, en vaak begint de sneeuw een beetje al te schuiven en dan warmt t paneel op, waarna de sneeuw vaak weer meer opschuift totdat t met gewend naar beneden komt. Ook is het zo dat een laagje sneeuw tot een paar centimeter geen effect heeft op de opbrengst, heb ik hier proefondervindelijk vastgesteld met 2 identieke sets, een schoonmaken de ander besneeuwd laten.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stukje kunststof gaas of zo iets er tegen aan laten veren, dan sijpelt het daar langs naar beneden.BarryH schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:20:
4 pv panelen liggen bij mij zover boven de dakgoot dat bij harde regen de regen van de panelen aflopend over de dakgoot heen schiet. Heeft iemand daar wel eens oplossingen voor gezien?
bedankt
1 PVoutput . Dongen NB
Over sneeuw of ijs hoef je je schijnbaar niet druk te maken voor de maand december. Ik kijk net bij de weer voorspellingen voor de maand december zelden gezien dat de temp zo vaak overdag op 10 graden blijft staan en slechts 2 x 6 graden toch iets met het klimaat aan de hand. In iedergeval weinig ijs schuiven en kan zo met mn overschot mooi bij verwarmen.Andre1973 schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:52:
[...]
je kan beter nu investeren in een paar sneeuwschuivers.
heb ik vorig jaar gedaan in de zomer, toen waren ze goedkoop en goed te krijgen, de winter ervoor waren ze snel uitverkocht.
En geen sneeuwvlok gezien hier.
Maar goed, zorg vooral dat ie goedkoop is of je mocht vooral records proberen te vestigen, de opbrengst is vaak niet erg hoog in de winter, en vaak begint de sneeuw een beetje al te schuiven en dan warmt t paneel op, waarna de sneeuw vaak weer meer opschuift totdat t met gewend naar beneden komt. Ook is het zo dat een laagje sneeuw tot een paar centimeter geen effect heeft op de opbrengst, heb ik hier proefondervindelijk vastgesteld met 2 identieke sets, een schoonmaken de ander besneeuwd laten.
http://www.accuweather.co.../december-weather/249758#
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 29-11-2015 22:00 ]
Verwijderd
Nu ook mijn verklaring waarom de set achter blijft bij mijn andere sets.Aangezien de beide strings gewoon werken is het paneel bewust dus gejat.Mensen kunnen ook echt niet van andermans spullen afblijven.
Ik heb nog even alle tussenliggende data gecontroleerd maar kan de juiste periode niet vinden.

Het enige juiste antwoord is natuurlijk je panelen omhoog plaatsen. of misschien juist verder omlaag, meer de goot in.BarryH schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:20:
4 pv panelen liggen bij mij zover boven de dakgoot dat bij harde regen de regen van de panelen aflopend over de dakgoot heen schiet. Heeft iemand daar wel eens oplossingen voor gezien?
bedankt
Of een bredere goot plaatsen als dat niet te begrotelijk is.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bedankt voor uw bericht over de gewijzigde voorwaarden van de margeregel van de teruglevering van energie. Ik leg het u graag uit.
Ik begrijp uw reactie goed, aangezien u het nieuw eerder heeft vernomen van internet dan van Greenchoice zelf. De energiemarkt is voortdurend in beweging en daar wilt Greenchoice graag in mee gaan. Er is dus nog eens naar deze regel gekeken. Besloten is dat de margeregel voor de teruglevering bovenop het eigen verbruik toe is aan een update. We zullen deze regel niet zomaar laten vallen, er wordt gezocht naar een passend en aantrekkelijk alternatief voor u en alle andere opwekkers in Nederland.
Zodra er meer informatie bekend is over het nieuwe alternatief, zult u uiteraard op de hoogte gebracht worden.
Wat betreft uw contracten kan ik u het volgende aangeven. U heeft op alle drie de adressen een variabel contract. Dat betekent dat u niet aan een einddatum vastzit. Op het moment dat u wilt overstappen van energieleverancier kunt u zich aanmelden bij een nieuwe leverancier. Er wordt dan een einddatum berekend aan de hand van de opzegtermijn van Greenchoice, deze is dertig kalenderdagen, en de wettelijke bedenktermijn van veertien kalenderdagen.
Ik wil u adviseren om te wachten op de nieuwe regeling voor de opwekking van energie, deze is namelijk nog niet bekend (gemaakt). Zodra hier meer informatie over bekend is, zal dit aan de klanten bekend gemaakt worden.
Dit hadden ze vooraf moeten begrijpen, niet achteraf. Zoiets basaals: wees transparant naar je klanten. En dan nu ook nog het alternatief onbekend houden, wat een beleid... Een kind zou dat toch moeten snappen; klanten worden geïrriteerd en zelfs als ze er niet (erg) op achteruit gaan, kunnen ze om die reden best besluiten om over te stappen.peterpijpelink schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:13:
Antwoord van Greenchoice: ik begrijp uw reactie goed, aangezien u het nieuw eerder heeft vernomen van internet dan van Greenchoice zelf.
Maar even afwachten waar ze mee komen. Anders stap ik zodra mijn stroomverbruik op 0 staat in het voorjaar over naar Qurrent. Die hebben nog een welkomstbonus van €175 en geven ook 10,5 cent voor je overschot.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
ach weet je, een kind had ook kunnen begrijpen dat de regeling vrijwel onhoudbaar was.zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:27:
[...]
Dit hadden ze vooraf moeten begrijpen, niet achteraf. Zoiets basaals: wees transparant naar je klanten. En dan nu ook nog het alternatief onbekend houden, wat een beleid... Een kind zou dat toch moeten snappen; klanten worden geïrriteerd en zelfs als ze er niet (erg) op achteruit gaan, kunnen ze om die reden best besluiten om over te stappen.
voor elke 1000kWh die tegen het volle tarief werd uitbetaald moet 2000kWh tegen vol tarief tegen over staan om dat te dekken.
en dan moet je ook nog op een 1 of andere manier die 2000kWh zien te dekken.
(en dan kom je op een etc etc etc uit, snelle gok van mij is dat je al snel 8000kWh nodig hebt tegen vol tarief om 1x 1000kWh uit betaling te kunnen dekken, maar het kan ook met een stukje vast recht.)
het was mij wel duidelijk dat deze regeling er weer uit zou gaan, het was slechts een kwestie van tijd tot het bedrijf geen zin meer had in deze reclame(het was nooit meer als reclame).
ze hebben zich zelf met een mooi groen jasje hun zaak in de markt gezet.
en daar is niks mis mee.
het zal vast wel een gevalletje zijn van te veel geldwolfjes met pv panelen.
en dat merk je ook hier, genoeg die denken dat het altijd maar zomaar kan en totaal niet verder kijken als hun eigen neus.
geld maakt niet het beste los in de mens.
(nu greenchoise zo groot is geworden.
misschien gaan ze iets doen met de postcode regeling.
ze hebben er technisch gezien wel de mogelijkheden voor, maar nu nog de wil en het lef om het te doen.
saldeer iemand zijn rekening en als ze toch al een slimme meter hebben geaccepteerd kun je de rest via de postcode regeling aan dicht bij zijnde klant verkopen.
maar of den haag dat gaat accepteren dat je het zo doet
Uiteraard mee eens... wat losstaat van het feit dat GC helder had moeten communiceren. Als het toch 'uitkomt', dan beter zelf het nieuws brengen dan dit via andere kanalen tot de klanten laten komen.migjes schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:20:
[...]
ach weet je, een kind had ook kunnen begrijpen dat de regeling vrijwel onhoudbaar was.
ach dat deden ze ook toen het ineens een slimme/digitale meter moest zijn voor de regeling.zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:52:
[...]
Uiteraard mee eens... wat losstaat van het feit dat GC helder had moeten communiceren. Als het toch 'uitkomt', dan beter zelf het nieuws brengen dan dit via andere kanalen tot de klanten laten komen.
de klant is koning konijn.
edit:
voor als het moet een digitale.
maar dan kom je bij de netbeheerder en die hangt dus doodleuk een slimme meter op en maakt het administratief dom en dat noemen ze dan een digitale meter
of te wel hij word nog steeds uit gelezen, maar niet doorgegeven aan de leverancier.
(met kanttekening, wat als je een variabel tarief hebt, dan moeten ze eigenlijk 1 januari en 1 juli een stand hebben. anders krijg je een enge schatting met 15minuten standen die niet vrij gegeven word.)
ik heb niks tegen slimme meters, maar een digitale is net zo dom.
het gaat er over dat de leverancier administratief nu moet salderen met feraris saldeert het van zelf zonder een moeilijke berekening waar je weer achter aan moet gaan nog dat er een grens is hoeveel je kunt salderen.
(niet overal is de salderings-grens weg.
een feraris meter met 1 enkel telwerk is dan nog steeds het simpelst voor de klant.
(wil je meten wat je gebruikt en wanneer in huis, kan dat op veel betere manieren als een slimme meter.)
pff, zo goed reneeke, ik kan nog wel even door typen hoor.
zijn nog veel meer kleine haakjes en oogjes die ik er nu nog niet in heb staan.
[ Voor 59% gewijzigd door migjes op 30-11-2015 12:26 ]
Geen slimme, een digitale....migjes schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:56:
[...]
ach dat deden ze ook toen het ineens een slimme meter moest zijn voor de regeling.
de klant is koning konijn.
Haha is goed hoor migjes,ging er mij maar om dat sommige mensen dat als reden zien om niet over te stappen vanwege privacy en uitlezen, maar er zijn ook gewone digitale die niet uit te lezen zijn en die zijn ook goed voor gc,
Sowiso voor mensen die er probleem mee hebben, je kunt je slimme laten vervangen door gewone digitale, wel op eigen kosten.... (is echt totaal andere meter, heb hem zelf ook)
[ Voor 42% gewijzigd door reneeke1970 op 30-11-2015 13:18 . Reden: Aanvulling ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.